om, alvorens tot inkrimping van het vrou welijk personeel bij den post- en telegraaf dienst over te gaan, te trachten, door het voorschrijven van een passende dlenstkleo- ding, het besef van de waardigheid van het ambt, en den ernst van deni arbeid te ver sterken, aan adressante te kennen gegeven; dat de bedoelde regeling haar oorzaak vindt in het feit, dat vrouwelijke werkkrachten niet voor alle diensten even geschikt zijn als mannelijk;;, zoodat er noch van onrechtvaar digheid, och van handelingen tegen het dienstbelang kan worden gesproken; dat het onmogelijk is een scherpe grenslijn aan te geven tussohen het samen arbeiden en zich vermaken, en het niet op' den weg ligt van de administratie der posterijen en telegrafie, ten aanzien van het zich samen vermaken regelen te stellen; dat in de praktijk tot dus verre niet is gebleken, dat de hedendaagsche mode in de vrouwenkleeding van zoodanigen invloed is op de uitoefening van den dienst, dat in die mode een1 oorzaak moe tworden gezocht voor den wensch van het hoofdbe stuur der posterijen, telegrafie'en telefonie om op de kantoren, waar (mannelijke en vrou welijke ambtenaren met dezelfde diensten belast -moeten kunnen worden, het aan tal vrouwelijke ambtenaren eenlgermate te beperken, zoodat, zelfs al zou het voor schrijven van een pasende dienstkleelding de zucht tot het zich op overdreven wijze klee- den kunnen tegengaan daarin toch geen correctief kan worden gevonden tegen de nadeelem, die de dienstuitvoering ondervindt van het onbegrensd vervangen, van manne lijke door vrouwelijke werkkrachten, en dat mitsdien aan het verzoek van adressante niet kan worden voldaan. Kolen van Spitsbergen. Het stoomschip „Noord" van de maat schappij „HoHutvaart" te Botterdam is Zon dag te Am-Sterdam aangekomen met 4000 ton kolen van Spitsbergen. Het schip is thans in lossing. Den 21sten September vertrok het van Spitsbergen, het is op één na het laatste schip, dat dit jaar de haven van Green Har- bour verlaat. Toen'de boot pas van Spitsbergen1 was ver trokken, ontving de kapitein per draadlooze telegrafie een verzoek om hulp van die „Ter schelling", die thans nog te Green' Harbour kolen laadt. Hit schip was aan den grond ge- loopen. Hater kwam ,er bericht van de „Terschelling", dat zij met eigen kracht was t vlot gekomen. Als de „Terschelling" binnen is, eindigt daarmede voor dit jaar de kolenvaart op Spitsbergen. In Mei 1922 zal het eerste schip weer naar Spitsbergen vèrtrekken. De beide stuurlieden van de „Noord" ver telden, dat het daar reeds knapjes begint ite winteren. In 't begin van September bad men er nog de lichte nachten en de middernacht zon, doch toen men vertrok, begon het des avonds tegen tienen al te donkeren. Onze zegslieden vonden het wel interessant eens op Spitsbergen geweest te zijn, omdat z;j nog nooit zoover Noord waren geweest. Het leven leek er hun echter bijzonder eentonig. Onder de mijnwerkers, meest Duitschers, heenschte dan. ook nog al eens ontevreden heid, vooral em de voeding. Reeds eenige raaien hebben zij er het houweel bij neerge legd, doch slechts voor enkele uren. Ben; 150-tal mijnwerkers blijven overwin teren. Er zijn op Spitsbergen ook een aantal No ren, die het nog niet lang geleden gevestigde radio-station bedienen. Eén dezer Noren had zijn echtgewoote bij zich. Zij was de eenige vrouw, diie de beman ning van de „Noord" gedurende haar verblijf op het eiland had gezien. Voor plantengroei was reeds nu op Spits bergen niets meer te bespeuren. Mos was al wat men te zien kreeg. De witte mosbloem- pjes zijn in September alweer verdwenen. 'De temperatuur was trouwens overdag al om en bij het vriespunt; alles was met sneeuw en ijs bedekt. Zelfs in de mijnen hadden de kolen.een witten ijs-aanslag. Een bultenlandscho studiereis. Aan do gemeente-gasfabriek te Purme- rend wil men een ander systeem voor do gudberej.ding'Invoeren, waardoor do prijs van hot gas verlaagd zou lcunnon worden. Do commissie voor net gasbedrijf «tolde, jn vor- baud hiermede, aan li. en W. voor, om door eon commissie vun drlo leden, w. o, de direc teur der gomeeutobedrUvfO, eon onderzoek te doen Instellen aan de gaaf abri eken te Frank fort u m Ma In oa enkoio endero plaat sen in Dultsohland, lm de kiutste midsvurgrolorlng hoeft do voorzitter, burgemeester Koolman, ln beste- ton zitting, waarin uul)ter geen geheimhou ding was opgelegd, deze zaait naar voren gebracht. Sr roker deelde mede. dat do gas- omunilsftie lint noodig nordoeluo dat drlo «ftmxnen de Imltonlundsolie studiereis voor hoi gasbedrijf «ouder? malton en dat in hei ooilogo van B. on W. hierover geen een- stommigheid hoersohto. Do moordorheid van B. on W. <do burgemeester on do vrijz. dom. wethouder Stoort) kon zich or wol mee ver- eonlgen, dat do direoteur van hot gasbedrijf een studiereis ging maken, maar was or be paald tegen, dat anderen, als b.v. leden van de gasoommissie, die toch immers niet des kundig waren, ook meegingen. De hieruit voortvloeiende grootere kosten zouden on nut besteed zijn. De eoo. dem. wethouder van het gasbedrijf, J. de Vries, (minderheid) die voorzitter is van do gasoommissie en dio mee naaT Duitschland zou gaan, wilde een commissie van drie leden voor de studiereis. Er volgde een langdurige bespreking over deze aangelegenheid, waarbij de tegenstan ders dar „commissie van drie" vooral als motief aanvoerden, dat het niet opging, dat personen meegingen, die niet deskundig waren. Daarvoor wilden zij geen tgold uit de gemeentekas beschikbaar stellen. Tenslotte werd met 6 tegen 5 stemmen be sloten, dat de studiecommissie uit drie leden zal bestaan. Vóór stemden de vier soc. dem., één R. K. en één O. H. (w. o. vier leden der gasoommissie); tegen stemden de twee vrijz. democraten, twee R. K. en één liberaal. Naar aanleiding van dit besluit hebben de vier tegenstemmers sohriftelijk om een openbare raadsvergadering gevraagd, waar in de onderhavige zaak nader zal worden behandeld. In de plaatselijke bladen heeft het R. K raadslid, de heer G. de Wolf, een ingezon den stuk geplaatst, waarin hij eenige mede- deelingen uit de bewuste raadsvergadering doet. Hij concludeert, dat naar zijn mee- ning, het raadsbesluit in strijd is met arti kel 44 der Gemeentewet, omdat dit beslui! uitgaven ten gevolge zal hebben. Onregelmatigheden btf arbeiderswoning bouw. Zooals reeds in „Het Volk" werd meege' deeld, heeft onze Doetinohemsche raadsfrak tle telegrafisch aan den minister van arbeid kennis gegeven van het feit, dat bij den nieuwbouw der volkshuisvesting daar ter plaatse ernstige onregelmatigheden zijn ge konstateerd. 2e. van deze steenen niet alleen de slecht ste zijn verwerkt in de fundamenten, doch ook nog hét uitschot, de halven en brokstuk ken; 3e. in strijd met 'de bestekvoorwaarden voor de vloeren der kelders deze zelfde minder waardige steenen verwerkt werden, terwijl klinkers waren voorgeschreven; 4e. de fundeeringssleuven, eveneens in strijd met de besteksbepalingen, niet tot op voldoende diepte .(vaste, ongeroerde grond) waren uitgegraven, terwijl Üe zoogenaamde zwarte grond, welke tot aanhooging van het overige terrein moet worden aangewend, eenvoudig onder de vloerribben is blijven zitten, zoodat de mogelijkheid niet is uitge sloten, dat in de toekomst de bewoners dezer arbeiderswoningen onthaald worden op het niet heel aangename verschijnsel, 't welk „ohampignonplaag" geheeten wordt. Verdwenen ambulance-treinen. Óp 13 Juni 1916 werd door do vereeni- ging „Het Nederl. Roode Kruis" aan de re geering aangeboden een ambulanoe-itrein, bestaande uit 24 wagens, waaronder: een magazijn-, 'oen verhand- en een keukenwa- f en en gelegenheid biedend tot vervoer van 40 zittende en 160 liggende gewonden. Ruim twee maanden later, 23 Augustus 1916, had aan het station Weesperpoort te Amsterdam de overdracht plaats aan de re geering, 7 an twee arnbulanoetreinen van het Natioifaal Comité. (Door e»en toeval kwam in een algemeene vergadering van het Roode Kruis, den 20en Juni j.1. in Den Haag gehouden, het onder werp ter sprake, en vernam prof. Kocli daar, voor het eerst, dat de met zooveel dank baarheid in 191G aanvaarde treinen niet meer bestonden. Prof. Koch gaat dan als volgt voort: ,Door den inspecteur van den geneeskun digen dienst der landmacht werd in die ver gadering medegedeeld, dat door het depar tement van oorlog, in overleg met het Na tionaal Oomitó, tot de. onttakeling der trei nen der treanen was besloten, toen, na af loop der mobilisatie, bleek, dat het behond der treinen op onoverkomelijke moeilijk heden stuitte. Men had toch, ten einde de treinen tegen diefstal en bederf te bewaren, deze in, nieuw te bouwen, kostbare loodsen moeten opbergen. Een der afgevaardigden ter vergadering, zeide daarna, dat dit niet geheel overeenkomstig de waarheid was, want dat het van algemeene bekendheid was, dat de treinen waren leeggeplunderd ten ge volge van onvoldoend toezicht. Op deze be schuldiging werd niet geantwoord, „Toen in het verslag, dat de couranten van deze vergadering gaven, gezwegen werd, over hetgeen daar was bekend gewor den, heb ik het noodig geacht, in de „N. Rott. Oourant" van 24 Juni op deze leemte, te wij zen. Daarop kwam van het Ned. Corrospon- donltle-buroau in Don Haag eon bericht dat ongeveer overeenstemde mot hetgeen door don Jnspootour 'van den geneeskundigen dienst der landimaoht op de vergadering was gezegd, alleen nog (mot de aanvulling, dot: inhoud der trolnon na do onttakeling word verdeeld onder militair o- en burger- hospltalen, welke daaraan behoefte hadden, mi het rottend (zal wol bedoeld zijn rollend?) materiaal ter beschikking van do spoorweg» maatsohappljon word gestold, Over het Isatt» guplimdord zijn van do trolnon zwoeg dit belicht. „Dom Mom Juli stolde ik in do ,N, Roti. Oour." «enigs vragen over deze zaak, muur daarop kreeg lk nooit antwoord. „Eon dezer vragon luidde: onder wolko mllttalro hospitalen ou burger-ziekenhuizen wordi de Inventaris der treinen verdeeld, en op welke waarde werd hij gesohatP „Mij dunkt, dat uit de beantwoording de zer vraag kan blijken, of men de dure lood sen niet heeft willen bouwen, omdat de trei nen al leeg gestolen waren, dan wel omdat men zelfs de goed geconserveerde treinen met hun inhoud, de kosten van loodsen niet waard achtte. In het laatste geval wekt het verhazing, dat het departement van oorlog niet getracht heeft, de treinen aan het Roode Kruis te geven. Voor deze vereeniging toch zal bij vredeswerk een ambulanoetrein nut tig kunnen zijn. Men lette slechts op het pro gram van het 'hoofdbestuur voor toekomstig vredeswerk, waarop, zij het dan ook slechts secundair, het verkrijgen' van ambulance- treinen voorkomt „Het zou, meen ik, van belang zijn, indien de directeuren van die ziekenhuizen, welke begiftigd werden met het materiaal uit de verdwenen ambnl anoetreinep, in dit tijd schrift zouden willen bekendmaken, wat zij ontvingen, en op welke waarde zij die ge schenken schatten." GEMENGD NIEUWS. hg. OOST-INDIE. Maatregelen tegen eventucele De Javabode meldt, dat het Departement van Oorlog opdracht heeft gegeven om maat regelen te nemen tot zoo goed mogelijke voortzetting van het postverkeer bij even- tueele staking, waartoe o.m. postauto's mfet militairen zullen worden bemand. Plannen, zijn uitgewerkt tot bewaking van de spoor, lijnen en emplacementen. In regeeringskrln gen is men algemeen van oordeel dat de sta king wel zal luwen. Een reddingboel verloren. Bij het departement van Marine Is bericht ontvangen dat de onderzeeboot O V den Ben Ootober tussohen IJmuiden en Hoek van Holland een reddingsboei heeft verloren. Het vinden van deze reddingsboei behoeft derhalve geen ongerustheid te verwekken. Vermindering van arbeiders. De N.V. Van Deventer^ Glasfabrieken) te Delft heeft tegen a-s. Zaterdag alle arbeiders (325), werkzaam aan de handovens, ontsla gen. Een groote glasoven zal gedoofd wor den, twee kleinere en de machinale oven blij ven voorloopig 'branden; daarvoor werden 125 werklieden teruggenomen. De brand te Bergambacht. Men meldt nog het volgende omtrent den grooten brand die een deel van het dorp Bergambacht in de lasoh heeft gelegd: Omstreeks twaalf uur was men! den brand meester, zoodat de inmiddels aangekomen stoom- en motorspuiten van Den Haag en Rotterdam geen dienst meer behoefden te doen. De branwoerdeskundigen, die deze spuiten vergezelden; waren vol lof over het uitstekende werk dioor de handspuiten uit de omgeving verricht; in het bijzonder die van Groot-Ammers, aan de overzijde van de Lek gelegen, heeft kranig werk gedaan. Het gemeentehuis is gespaard gebleven, en zelfS slaagde men er in een naast de brandende school gelegen perceel dat met riet gedekt was, voor het vuur te vrijwaren. Da school is nagenoeg .geheel uitgebrand; slechts van één lokaal in het nieuwe voorste gedeelte, is nog wat over. Voor een deel is dat te wijten aan bet feit dat het vuur gretig voedsel vond in een groote hoeveelheid op den zolder geborgen houtwerk, materiaal dat indertijd bij de bestrijding van mond- en klauwzeer dienst heeft gedaan. Bovendien wasalles kurkdroog, ook de rieten daken' die onder den feilen wind als stroo in vlam vlo gen1. Het heele dorp boo een tooneel van de schrikkeJijkSte verwarring. De kinderen lie pen huilende over dén weg, en de uit hun brandende Woningen! verdreven' lieden jam merden bij dé resten van hun boeltje. Tal van andere, ook volkomen overbodig beang ste lieden droegen hun huisraad de straat op, of brachten het binnen het hek, dat rondom de Ned- Herv. Kerk Staat. De inven taris van eei^ geheelen kruidenierswinkel was daar op een hoop geworpen. De gemeente-archieven werden in het huis en in een schuur van het hoofd der school in veiligheid gebracht; de schoolbanken lig gen op den1 dorpsweg in een ordelöozen1" De leermiddelen der school zijn na^ geheel verloren gegaan. In overleg met oen Inspecteur van het onderwijs die vrij spoe dig aanwezig was, zal worden getracht het onderwijs voort te zetten in de Christelijke school, door aan de eene groep kinderen des morgens, aan de anderen des middags on derwijs te geven. Inmiddels kan dan een plan voor 'herbouw van de school woren op gemaakt. Het ergste is de brand voor de arme lieden, wier boedel niet verzekerd was, en die voor een deel niets anders hebben overgehouden dan de kleeren die zij droegen bij het uitbre ken van den brand. Ze worden bij anderen voorloopig ondergebracht, j Vermoedelijk zal te hunnen behoeve wel een beroep wordén gedaan op de hulpvaar digheid onzer landgenooten, daar zij van al hun bezit beroofd' zijn. Men liep des mid dags reeds voor hen te collecteeren. Als een merkwaardigheid meldt men nog dat van één woning niets was blijven staan dan een vensterkozijn. Op dat kozijn stond een geranium, die aan bloem noch 'blad ge zengd scheen, en vioolijk haar kleurige ■bloem tusschen de rookende puinhoopen op hief. Een droeve herinnering. Wij leven snel, zeer snel. 'De groote dingen, welke gebeuren, zijn spoedig vergeten, droe ve herinneringen vervagen. Toch zijn er data, welke ons als het ware dwingen in het verleden terug te gaan. Dat is ook nu het geval. Den 5on October 18811 iDat was do datum van het ontzettend gebeuren1, dat aüoji af speelde In don IndlHohon Oceaan: De schip breuk van de „Koning dor Nederlanden", liet fraaiste schip, destijds, van do nog Jonge Stoomvaart Maatschappij „Nederland"! in eon boekje uit 1882 door „Sauuumoa", oen ooggetuige, vinden wij oen, voliedlgo be- eohrijvTng van do tramp, In don nacht van 4 op B Ootober voer het schip op 6 gr. 49' Z.B. on 64 gr. 42'B4" O.IL. Het weer was heerlijk, de opvarenden dach ten niet aan gevaar. Opeen», In don nvonid van 4 Ootober, tegen negen) uur, schrikte ge raas, .gekraak en gastoot 'o passaglors op. De machine sloeg snel r, doch werd on middellijk gestopt. Wat was gebeurd? De hoofdmaohinist bracht de tijding: „De schroefas gebroken, de waterdichte schotten ontzet, het water stroomt naar binm_ De gezagvoerder, de heer A. G. de Bruijn, wist door zijn kalm op treden een paniek ie voorkomen. Er werd gepoogd het vaartuig leeg te pompen. Te vergeefs I Nederlandschen Leeuw kreeg, is nu een week geleden, in den ouderdom van 80 jaren, over leden. Van de andere drie sloepen is nooit meer iets gehoord. De Engelsche kanonneerboo „Ready" en- het gouvernementsvaartuig „Atieh" hebben dagen lang den' Oceaan door kruist. Helaas, zonder resultaatl De ramp is een van de meest droeve blad zijden uit de geschiedenis van de (Neder land". Zulke ongevallen zijn haar verder ge spaard gebleven. De Maatschappij heeft alle overlevenden der bemanning een extra-be drag uitgekeerd en een groot gedeelte van de zorg voor de achtergeblevenen op zich genomen. De jongste opvarende, de heer J. W. Por ton, toentijds koksjongen, is nog steeds in specialen dienst bij de .Nederland". Schandelijk. Een tapper te Haarlem verkocht Zaterdag aan drie jongens (onder wie er een was van 15 jaar!) drie deciliter jenever. Een der jon gens ging zich dusdianig aan den drank te buiten, dat hij stomdronken geraakte. Een agent vond hem des nachts in bewusteioozem toestand achter een perceel in het Frederiks- park. Per brancard werd hij' naar het St. Elisabeth's Gasthuis gebracht Tegen den tapper is proces-verbaal opge maakt terzake overtreding der drankveror- dening. (O. H. Ct) Door Inbrekers doodgeschoten. Te Buinerveen (gem. Borger) is de 86-ja- rige landbouwer Trip door inbrekers dood geschoten. De misdadigers hadden zich, vol gens de Asser Crt, door het inslaan van de ruiten toegang tot zijn woning versohaft. Toen T. zich te weer stelde, werd hij neer geschoten. Vervolgens hebben de misdadi gers de 80-jarige vrouw van T. gebonden en haar een bedrag van 200 afhandig gemaakt Eenligen tijd geleden hebben onbekend gebleven inbrekers T. een 'bedrag van 100 ontstolen. Eene verrassing. Een ingezetene van Bussum kocht de vo rige week op een veiling aldaar twee oude vazen voor een som van 3. Thuis gekomen maakte hij ze flink schoon, waarna de mee- ninig bij! hem •post vatte, dat hjj voor een klein prijsje in het bezit was gekomen van echte antieke JapanSche vazen. Hij raad pleegde een deskundige, die zijne meoning gevestigde. Er is hem thans reeds 1500 voor de vazen geboden. Gasverstikklng. In perceel Goudsbloemstraat 112 te Am sterdam had het echtpaar Jansen, waarvan pian en vrouw beiden 72 jaar oud waren, eenige vertrekken in huur. Het had de aan dacht der buren getrokken, dat Woensdag gedurende den geheelen dag geen der oudjes zich had vertoond. Tegen den avond werd de politie van dit feit in kennis gesteld. Eenige agenten hebben toen de deur, die toegang tot de woning van het echtpaar ver leent, opengebroken. Terstond bespeurden zij een scherpe gaslucht. In de kamer vond men man en vrouw in bewusteloozen toe- stan.d Pogingen om de levensgeesten weder op te wekken ibievem bij' de vrouw zonder resultaat, .bij den man weiden zij met succes Men vermoedt, dat het gas door een lek bekroond. in een onder den vloer gelegen pijp is ont snap! Ernstig spoorwegongeluk. In Breda is gisternacht om half een een goederentrein uit Roosendaal op een etil- staanden trein uit Rotterdam geloopen, die voor het onveilig sein stond. Tegelijkertijd reed een goederentrein naar Rotterdam uit, die ontspoorde op de stukken van den aan gereden trein. De materieele schade is zeer aanzienlijk, doordat twaalf goederenwegens geheel of ten deele vernield zijn, terwijl ook de locomotieven aanmerkelijke schade oplie pen. Een hoofdconduoteur is ernstig, maar niet levensgevaarlijk, gewond en een leer ling machinist is licht gewond. Beroovlng. In eon peroeel aan den Stationsweg in den Haag heeft gisteren een beroovlng plaats gehad voor een bedrag van f 5200 ten ma- deole van oen man. In verhand hiermede zijn nangobracht do kooplieden Ohr. Th. S., oud 29 Jnar, wonende in het peroeel Splmoza- straat no. 8 en do 110 Jarige M. A. E.; alsmede M. A. R., oud 20 Jaar en do 10 jarige Th* do B., volgons opgaaf van beroep naaister. VEUEKNIGDE STATEN. De economische depressie, Do Now-YwUsdho correspondent van hot Ilandulflblad schrijft aan zijn blad: Do ooonomiisolio depressie maakt de imien» sdhen zouu wiachtlg. (Men weot niet goed jnoor in welke richting do nplnralng niinnt worden gezocht. En mot do Dultsoho mark op oen Faugtoreoond van 02 (honderdsten van oen Amorkaanschon cent geeft men aan zijn ver warring lucht door alarm te blazen over het Duitsche gevaar. De verzekering van een man als Maynafd Keynes dat de voordeelige omstandigheden voor de Duitschers niet van langen duur zullen zijn, weegt maar matig jes op tegen de ontstellende tijding van den voorzitter der Amerikaansche club te Ant werpen, volgens weflke 41 der 64 Belgische hoogovens het bedrijf hebben mioeten stilzet ten tengevolge der onhoudbare Duitsche concurrentie. Of tegen de onthullingen van de „Herald" die vertelt (hoe een Ameri- kaansoh exporteur zijn producten onmoge lijk met succes naar Porie Rioo kon verkoo- pen en zich tenslotte genoopt zag om er Duitsche goederen uit Homburg heen te zeulden. De voorzitter der „American Chemical So ciety" spreekt dn een rede van Duitschland's „industrieel e reorganisatie voor. de wereld- overheersohing, eerst in de vreedzame be drijven en vervolgens in de oorlogsindustrie- en". En knoopt daar in het voorbijgaan een pleidooi aan vast om betere bescherming der Amerikaansche verfstoffenindustrie. Op hetzelfde oogenblik publiceert' de „American Valuaition Association" een sta tistiek waaruit blijkt dat in de metaalnijver heid de geschoolde Duitsche arbeider onge veer 280 h 800 mark per week verdient, wat op het oogenblik gelijk staat met 2.75 8 dollar, waartegenover dezelfde 'arbeider in Amerika 40 50 dollar verdien! Ook de (houders van markensaldl en an dere Duitsche vorderingen beginnen beden kelijke gzichten te trekken nu we de mark in hondersten van een dollarcent moeten gaan uitdrukken. Er is hier zwaar in mar ken gespeculeerd, binnen en buiten de eigen lijke .financieele kringen. Hoe groot het 'be drag aan marken in Amerikaansdhe handen is valt zelfs niet bij benadering vast te stel len. Maar het lijdt geen twijfel dat het groot genoeg Is om de potentieele mogelijkheid van groote „stroppen" in te houden. En het zijn niet alleen de speculanten. Het zijn evenleens de exporteurs die graan en katoen naar Duitschland versoheepten, de banken die er credicten voor verstrekten. Wat zal er gebeuren indien de Duitsche regeerimg op een gegeven oogenblik de goudwaardo van de mark vaststelt op 1 dollarcent of het equi valent daarvan? In 'het beste geval zouden de buitenlandsdhe houders van marken er niet erger aan toe zijn dan nu, nu de koers zelfs nog beneden dien oent blijft. Maar alle kans op toekomstige winst, zooals die nu al thans theoretisch bestaat, zou voor goed zijn vorkeke n Natuurlijk geeft men zich rekenschap dat geen regeering in Duitschland spoedig tot een zoo ingrijpenden maatregel zou durven besluiten. Maar aan den anderen kant ziet men geen middel om uit de impasse te ge raken. De geweldige en groeiende sdhuld waarin Duitschland en Europa zich hebben gestoken blijft een 'beletsel voor een gron dige herleving van handel en industrie. En met het denkbeeld van een kwijtschelding door Europa van de Amerikaansche schuld op voorwaarde dat de geallieerden afzien van de Duitsche schadevergoeding hoort men weinig meer spreken, sedert de jprotec- tionistisehe Republikeinen de macht in han den hebben om hun belangen met taneven te beschermen, naar zij zidh althans voor stellen. Onder deze omstandigheden is het verblij dend dat het protectionisme zich niet krach tiger doet gevoelen dan werkelijk het geval is. De verkiezingen liggen al weer bijna een jaar achter ons. Men behoeft zich niet meer zoo nauw aan politieke beloften te houden. Misschien is ook tot de politici door gedrongen dat een tariefsverhooging slechts uitstel van executie zou beteekenen. Men heeft geleerd door ervaring. Het verhoogde invoerrecht op tarwe, dat bedoeld was om het Oaniadeesdhe graan uit Amerika te hou den, had slechts één gevolg, n.1. dat Canada zijn tarwe langs Gamadeesche spoorwegen en via Canadeesch havens, naar Liverpool ex porteerde, inplaats van gedeeltelijk laings Amerikaansche sporen en door -Amerikaan sche havens. En dat geldt eveneens voor andere exportartikelen. De Seniaatscomnns- sie voor Financiën geeft blijk van beter in zicht wanneer zij nieuwe belastingvoorstel len amendeert in dien' zin dat zij de belasting op binnenlandsche spoorwegvrachten in 1922 wil zien gehalveerd en ln 1923 afgeschaft, en dat zij de overwinstbelasting met ingang van het volgend jaar wil doen verdwijnen. Intussohen komeri uit verschillende be drijven optimistischer berichten. In de ijzer en staalindustrie is een geringe opleving to bespeuren. Maar (hier is dan ook een sterke prijsverlaging gepaard gegaan met een aan zienlijke loonsroductte. De loonen zijn sedert 1 Februari 1920 met 40 gedaald. De tex tielindustrie heeft een krachtiger opbloei ondergaan, vooral de katoennijverheid, in verband met de ongunstige oogstberichten, toenemende buitenlandsche bestellingen en bijgevolg stijgende prijzen. Juist op dit oogenblik komt daarbij oog een geweldige insectenplaag (de z.g. „Boll Weevil") die groote schade aanricht lax de zuidelijke plan tages en die blijkens de schattingen de aan staande fcatoenoogst, welke op 7 millioen balen werd berekend, 2, 5 tot 4 millioen ba len dreigt te verminderen. Ook uit het wol- en zijdebedrijf komen gunstige berich ten. De vraag naar nieuw geld is gering. In de dagen van opschietende prijzen nam de be hoefte aan geld gestadig toe. Thans ziet men het omgekeerde gebeuren. Bij het weg kwijnen van winsten beginnen de schulden te drukken. Een het geld dat men vraagt wordt besteed om daar uit te geraken. Maar tegenover dit optimisme staat het feit dat talrijke ondernemingen, waaronder zulke groote als de „American Sugor Rofi- r.lng Oy" en do „Central Loathcr Cy", ge noodzaakt zijn om uitkoerlng van dividenden to staken. Do slapte op de uandeelen-bourH weerspiegelt don toestand. En duidelijker nog teokonon zich dp omstandigheden af ln hot geweldig nantal workloozen. dat volgen» do moest optimistische berekening toch nog B mUiteen bedraagt. (Volgons anderen fi.7 millioen), De gwliiülteUJkü opleving wordt dn-n ook door velen biwoliouwd «1* oen tijdelijk ver- sdhfynsol, verkregen door lapmiddelen, iwler wit werking lüot duit van kwtstuudtgou uurd kam wezen, liet werkelijke probleem waar Amerika seleh voor geplaatst zlot Js oen ander dan dat van don uitvoer van graan, kolen of katoen. Amerika is van een land, dat grootouden!» aan zteh zel f genoeg had. worolaloveraiiel er geworden, Kan hot alt blijven, en ln deselfde mnto als tijdens den oorlog? Of moet hot een Inkrimpingsprooes ondergaan en terugkno ren tot de natuurlijke afmetingen van vroe ger? Wil het zijn oorlogsrol blijven voort- spelen dan zal het de wereld in staat moeten stellen om de klandiaie te blijven handhaven, en dan zal de ontwapeningsconferentie te Washington een gelegenheid bieden tot ver krijging en beveiliging van, nieuwe mark ten in het Oosten. Wil het terug naar 1914, dan zal het de lijdensgeschiedenis moeten doormaken die onafscheidelijk gebonden is aan de wegneming van iets dat men bezit. Er is misschien een middenweg. Maar er is niémand die er een duidelijk begrip van heeft. Het economische leven rolt voort, zon der dat iemand er een bewusten koers aan tracht te geven; zonder dat iemand weet waarheen. MotorbootwedstrQden. Op 5 Sept. 1.1. is in de Detroit-rivier een wedstrijd gehouden tusschen Canadcosoiio en Amerikaansche race-motorbOoten. De af stand bedroeg 40 zeemijlen en de snelste Ca- nadeesche boot Maple Leaf VH kreeg een lek en moest den strijd opgeven. Winnares was de Miss America II, die voorzien was van vier gewijzigde Liberty-motorenl van elk 450 P.K., dus in totaal 1800 P.K. In de laatste rende ontwikkelde de Miss America II een snelheid van iets meer dan tl zeemijlen per uurl In een tweede race stroomep- en stroom afwaarts bereikte de Miss America II een nog grootere snelheid, n.1. 80'/* zeemijl ln het uur. Deze ontzaggelijke snelheid werd be reikt met een boot van <ten hvdronlanernrm zeer licht van bouw en vrijwe] geheel gevuld met de geweldig krachtige machines. Een door deskundigen, op last van het ge nieentebestuur en met goedvinden van het bestuur van Volkshuisvesting, ingesteld on derzoek heeft aan het licht gebracht, dat le. de gebruikte steensoort allesbehalve goede kwaliteit is gebleken; Het behoeft geen betoog, dat het ernstig moet worden gelaakt, dat de arbeidersbouw, met rijksgeld wordt aangegrepen, als middel, om „goede zaken" te maken! Zeer zeker zullen rigoureuze maatregCK.u getroffen moeten worden, om deze ernstige sabotage-verscbijnselen ongedaan te maken. In afwachting van nadere beslissingen is de bouw 'van verschillende blokken stopgezet. („Het Volk"). In het' Tijdschrift van de Mij. tot bevorde ring der Geneeskunst schrijft prof. dr. O. F. A. Kooh uit Groningen over het verloren gaan van de arnbulanoetreinen. Het schip moest worden prijsgegeven en tegen middernacht werden de opvarenden, totaal 213, in de booten ingescheept. Zes sloepen en de giek werden bemand; alles .geschiedde in de beste orde. Langzaam zonk de Koning der Nederlanden"; in den middag van 5 Ootober verdween het schip in de diepte. Nu begon de moeilijke omzwerving der booten. Het weer werd allengs slechter. Aan den moed en het uithoudingsvermogen der opvarenden werden de hoogste eiechen. ge steld. De stuurboordsloep I. onder commando van den eersten officier O. Droogleever For- tuyn, heeft zeven dagen rondgezworven en is opgepikt door de „Wyberton", een En- gelsoh vaartuig. De stuurboordsioep III, on der bevel van den bootsman G. Keizer, is na 32 dagen geland bij Dondra, op de Zuid-kust van Ceylon. De kapiteinsloep is opgepikt door de „Madura", van de .Nederland", de giek,onder commando van kabelgast J. Schout, is gered door het Engelsche stoom schip „Delconyn". Het boekje van „Samanaca" schildert in schrille kleuren de ellende, welke de schip breukelingen hebben doorstaan en brengt sneciaal hnldp aan den bootsman G. Keizer, die 32 dagen lang den onvarenden moed wist in te snrpken. Keizer, die later uit erkente lijkheid voor zijn gedrag, de Orde van den

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1921 | | pagina 6