E T Tweede Blad. VAN DINSDAB 28 FEBRUARI 1922. PLAATSELIJK NIEUWS. 'De heer A. Lastdrager, leerling der Itadiescbool alhier, is benoemd tot Radio telegrafist bij de Ned. Telegraaf-Mij. „Radio- Holland" te Amsterdam. Hr Mg. Tromp. Hr. Mg. „Tromp" is Zaterdag te Port-Said aangekomen. Post- en telegraafkantoor. Met.ingang van 1 Mei zal onder ophef fing van: le. het postkantoor Selder, 2o. het bijtelegraaf- en telefoonkantoor Helder, 8o. het rijkstelegraaf- en telefoonkantoor Nieu- we-Diep; 4o. het bijpostkantoor Ankerpark, worden gevestigd: lo. een post-, telegraaf - en telefoonkantoor Helder, 2o. een bijpoat-, telegraaf en telefoonkantoor Nieuwediep. Zesde Marine- en Volksconeeri Zooals wij in ons vorig ibericht mededeel den, heeft het oonoert, dat heden- en morgen avond gegeven wordt door het Staümuizielk- oorps der Marine een© giroote aantrekkelijk heid door het optreden van Bella Pala, ver bonden aan de Nationale Opera te 's-Qraverir hage. Mejuffrouw Pala is aan de bezoekers van de Marine-concerten welbekend, miet haaT krachtige en 'zuivere sopTaian weet zi te ontroeren en te iboeien. De beide (klassieke nummers, die 'rij zingt, n.1. ©en aria van Mo- zart en een van Vertil bevatten veel oolora- tuur, waarin deze zangeres bilzonder uitmunt, VeTder ringt zij een speciaal voor haar ge componeerd lied van Joh. Pala op woorden van den bekenden dichter Jules Sohürmann Het overige programma vermeldden Wi reeds; en zal ook wel tn staat zijin te boelen zoodat men met reden mag verwachten, dal dit zesde concert In den smaak zal vallen. Naar wij vernemen, loopt het met den haart verkoop voor Woensdag al dnik, zoodat men zich bijtijds dient te voorzien wie nog din oonoert wil bijwonen. Zie verder de adver tentie in dit nummer. groote risico op zich dorst nemen, dat des tijds aan het overnemen der l^eningen ver bonden werd geacht. Het uiterst teleurstellende koersverloop van dezer leeningen reeds spoedig na de emüssie heeft voldoende de juistheid van deze zienswijze bewezen. Onize half gedwongen leeningen zijn alle uitgegeven tegen een rentevoet, die lager was dan op het oogenblik dier emissies als normaal kon worden 'beschouwd. Dit heeft niet weinig er toe bijgedragen, om het publiek afkeerig te maken van de staatsleeningen, zoodat bij volgende emissies telkens opnieuw tot pressie de toevlucht moest worden geno men. Bij de uitgifte der laatste staatsleenlng in 1919 is deze pressie overgegaan in open- ijken dwang, met het resultaat, dat vele be leggers zich hebben gefhaast, zich zoo spoe dig mogelijk van het fonds te ontdoen, en dat ons staatscrediet ernstig werd geschokt. Het scheen na deze nog betrekkelijk recente gebeurtenissen een heel waagstuk, dat de regeering thans het roer heeft durven omgooien, en tot een geheel vrijwillige lee rling heeft besloten. Gedurende geruimen tijd werd het uiterst onzeker geacht, of deze proefneming zou slagen. Dee te meer reden tot voldoening geeft het, dat thans een zoo krachtig bainkierssyndicaat, onder leiding der Nederlamdsche Handel Maatschappij, zich vóór de leening heeft gespannen. Dit betoe kent niet alleen, dat de schatkist gewaarborgd is tegen een échec, (maar tevens, dat in ban kierakringen het vertrouwen in een vlotte plaatsing der leening is teruggekeerd, wat als een heugelijke gebeurtenis imag worden Voor dit vertrouwen in het welslagen der nieuwe uitgifte 'bestaat inderdaad goede grond. Niet alleen is de geldmarkt thans zeer ruilm en biedt de Staat voor het eerst een rendement aan, hetwelk in overeenstemming lis imiet den feitelijken toestand op de belegd gingsmarkt, maar bovendien Is het buiten land ons reeds voorgegaan in' het toonen van vertrouwen in ons staatscrediet. Zooals onze New-Yodksche oorrespondent gisteren sein de, ls een 'bedrag van niet minder dan f 75 millioen in de Ver. Staten overgenomen. Eigenlijk ls het niet juist, dat de helft der leeming door de fi(rma CDillon Read Go., en de andere helft door een Nederlandsch iban- üderssyndicaat is overgenomen. De geheele 150 millioen gulden zijn genomen door he\ Nederlandsch banklerssynd icaat, waartoe de bovengenoemde firma als lid is toegetreden. Zij heeft zich In deze qualiteit imet de plaat sing van de helft van het overgenomen be drag In de Ver. Staten belast. Nieuwe epoeHnrlchting. De firma Luyxk, Weststraat alhier, heefi in een perceel Achtergracht W. Z. 88 een electrische flesschenspoelinrlchting inge richt, benevens een biertapinrichting. De spaelinrichting bestaat uit een voortdurend draaiende schijf met een aantal borstels, die door een sproei-inrichting voortdurend van versch water worden voorzien. Eene om schrijving van de machinerie te geven, is niet wel doenlijk; maar wij konden ons over tuigen, dat de reiniging der flesschen af doende en grondig geschiedt, grondiger dan op de ouderwetsche manier. De machine heeft een capaciteit van 16000 flesschen per dag, waarvoor slechts een personeel van twee mensóhen noodig 1b. Verder heeft de firmia een roteerende bier tapmachine in weTking gesteld, waarbij, in afwijking van de tot nu toe gevolgde metho de, het bier door luchtdruk in plaats van met koolzuurdruk afgetapt wordt. Evenals bij d'e vorige, is ook bij deze machine het aan raken van de flesschen ijdens de bewer king onmogelijk, en dus la het proces zeer zuiver. Hen, die er belang in stellen, zal de heer Luyckx gaarne de maohinerie laten zien. Vergaderingen, Vermakelijkheden, enz. Dinsdag 28 Februari: Winterooncert Ma-rine-kapeL OaSino, 8 uur. Woensdag 1 Maart: Volkse om eert Marine-kapel. Gaarne, 8 uut. Kinderbi'oaooopvooratelling „Tavenu", 2 uur. KinderbioaoonpvoorsteHling „Itivoli", 2 uur. Donderdag 2 Maart: Openbare Vergadering Vrijzinnig-Democra tische Rond. ,jScala", 8 uur. Spr.: Mevr. Mr. BalkkerNort en Mr. Marchant. Vrijdag 8 Maart: Feestavond 6-jarig jubileum Oer. Knapen- vereeniging „Benjamin". Ohr. Mik Tehuis, 8 uur. Zondag 6 Maart: Cabaretavond Café „De Blauwe Keet", Rijks weg, Koegras, J uur. 'Dinsdag 14 Maart: Vergadering der Ohrist. Hitet. Kiesvereeni- ging. Gebouw Palmstraat, "s avonds 8 uuir. «preker: H. W. Tilanus. Voor noodlijdend Rusland. Ingekomen bij Mevr. de BoerJongkees van: N. N., Juilanadorp 7.50; L. de B. 10,G. de H. 1.W. O. A., Juliana- dorp 2,50. Ontvangen voor de Venen: N. N., Juiianadorp 2.50. BINNENLAND. De nieuwe Nederlandsch© Staatsleenlng. Het „Hbl." sohrijtft: De lang verwachte uitgifte der nieuwe Nederlandsohe staatsleenlng is thans einde lijk aangekondigd. Van de f 300 millioen, tot welker emissie de regeering machtiging heeft ontvangen, zal voorloopig een bedrag van f 150 mülioen aan de markt worden gebracht. In verschillende opizichten is deze emissie merkwaardig. Allereerst door het feit, dat zq is overgenomen door een syndicaat, waarvan bijna alle groote banken en bankierskanto- iren van o-ns land deel uitmaken. Gedurende de oorlogsjaren rijn onze staatsleeningen zonder tussohenkomst van bankierssyndica ten geplaatst, niet omdat onze regeering zich krachtig genoeg voelde, om de hulp van der gelijke consortia te kunnen ontberen, imaar omdat de toestand op de beleggingsmarbt zoodanig was, dat geen ibankierssyndicaat op voor den Staat aannemelijke voorwaarden het Nader verneemt het „Hbl." nog, dat de uitgifte in de Vereen. Staten met groot succes werd bekroond. De „Tubantia". Den Haag, 27 Februari. De internationale enquête-commissie inzake den ondergang van het Nederlandsche stoomschip „Tuban tia" heeft, blijkens haar heden bekend ge maakt rapport de overtuiging gekregen, dat de „Tubantia" op 16 Maart 1915 tot zinken is gebracht door de ontploffing van een tor pedo, afgeschoten door een Duitschen on derzeeër. De vraag of de torpedeering opzet telijk is geschied of tengevolge van eene vergissing van den commandant van den on derzeeër blijft onopgehelderd. Niet is kun nen worden vastgesteld, dat de ondergang van de „Tubantia" is veroorzaakt door een schok van een torpedo, die is blijven drij ven. Geen enkele aanwijzing is kunnen worden aangevoerd, waaruit zou kunneti worden geconcludeerd, dat aan een andere oorzaak de ondergang van de „Tubantia" moet toegeschreven worden. De gezonken onderzeeboot Naar het Haagfiche „Aneta'Mkantoor van bevoegde zijde verneemt, wordt in de Memo rie van Antwoord' 'betreffende de Marine- begrooting 1922, tengevolge van een druk' fout,'gesproken van een ongeval, overkomen aan de onderzeeboot „O HF. 'Dit moet zijn de „O 8", die in het dok is gezonken bij het laden van de accumulatorenbattorlj :De Memorie bevat omtrent deze aangele genheid, behalve het reeds medegedeelde, nog het volgendie: Aangezien het militair-rechterlijk onder zoek nog niiet is afgeloopen, kan de vraag, aan iwiens schuld het zinken van de boot moet worden toegeschreven, niet nader be antwoord worden. Daar dergelijke zorgeloos heid niet door het .geven van voorschriften bf het maken van 'bepalingen is te voorko men, is het ook niet mogelijk, maatregelen te nemen ter voorkoming van herhaling van dergelijke ongevallen. Ook omtrent de grootte der schade 'kan nog geen imedod/eeling gedaan worden, aangezien nog niet vaststaat, in hoe verre verschillende beschadigde deelen nog bruikbaar zijn. Zoo is bijv. de helft van de aooumulatorenbatterlj onder water geweest. Eerst na langdurige beproeving kan worden uitgemaakt, of deze halve (batterij wederom voor gebruik in orde ls te mafken, dan wel of vernieuwing noodig is. De eleetrlfleatle der Nederlandsche Spoor wegen. Het „Haarl. Dagblad" heeft een onderhoud gehad met ir. Van Loenen Martinet, chef van de electrische tractie der Ned. Spoorwegen, over de in de toekomst voorgenomen electri- ficatie der Nederlandsche Spoorwegen. De heer Van Loenen Martinet meende, dat over een jaar of drie de eerste electrische spoor weg gereed zou zijn, nd. de lijn Amsterdam Rotterdam. Misschien het volgend jaar het proefbedrijf tusschen Haarlem en Leiden roods» Na electrificatie wordt de rijtijd voor de treinen, die stoppen te Leiden en te Haarlem, tusschen Amsterdam en Den Haags, even lang als de rijtijd van de stoam-expresstrei- hen vóór den oorlog', da© niet te Leiden en te Haarlem stopten. Die rijtijd was 48 minuten. De vervoercapaciteit wordt sterk verhoogd, doordat men minder emplacementen, ran- geersporen, enz. rtoodig heeft. Dezelfde trein, die aankomt, vertrekt ook weer dadelijk, zon der dat er rangeermanoeuvres noodig zijn. Het publiek zal zich moeten wennen aan vlug in- en uitstappen, zooals bijvoorbeeld bij de ondergrondsche spoorwegen in het buitenland, want de electrische trein komt aanschuiven", stopt maar één minuut en 'schuift" dan weer verder. De electrische treinen hebben een groote aanzetversneliing, belangrijk gp-ooter dan die van de stoomtrei nen Tusschen Rotterdaim en Amsterdam zul len 52 electrische treinen per dag loopen in beide richtingen voor het locaal- en boven dien 12 stoomtreinen per dag voor het door gaand verkeer. Hiermede zal dan hetzelfde aantal zitplaatsen, <Lw. z. dezelfde vervoer capaciteit, bereikt zijn sis vóór den oorlog. De mogelijkheid bestaat deze capaciteit te verdubbelen, wanneer met tienwagentreinen wordt gereden, inplaats van met vjjflwagen- treinen. Elke trein zal een z.g. „gesloten eenheid" vormen, bestaande uit twee motorrijtuigen met bovenleiding en drie aanhangrijtuigen. Van electrische locomotieven zal vooreerst geen gebruik worden gemaakt: men is daar nog niet zeker genoeg van. Er zullen drie klassen zijn en wel afzonderlijke rijtuigen voor de verschillende klassen. In één van de rijtuigen zal een ruimte gereserveerd blijven voor kleine bagage. Groote (bagage wordt vervoerd met de stoomtreinen. Een trein van vijf rijtuigen bevat ongeveer 340 zitplaatsen. De treinen worden ©lectriach verwarmd; de stroom zal gedeeltelijk worden (betrokken van de Oentrale te Leidscihendam, gedeeltelijk van die te Amsterdam. Hiervoor zullen groote veranderingen en uitbreidingen noodig zijn. Er komen een achttal onderstaöons. die de hoogspan ningstroom omzetten in gelijkspan ning. Aan de inrichting van de stations en de emplacementen en aan de kunstwerken (bruggen, enz.) zal weinig .behoeven veran derd te worden, om ze voor electrisch ver keer geschikt te mafcen. Men zal met de be staand© emplacementen een veel sterker ver keer kunnen meester worden, omdat rangeetr- maaoeuvres niet noodig zijn. Het reizen per eliectrischen trein zal veel aangenamer en geriefelijker zijn dan per stoomtrein. In het buitenland, in Amerika, Engeland, Duitsahland, Frankrijk, Italië vol doet het tenminste in het locaal verkeer uit stekend. Opheffing Cristewetten. Aan de Memorie van Antwoord op hoofd stuk X (Landb., Nijv. en Handel) ontleenen wij, dat het in de bedoeling ligt van den Mi' nister nog in dit zittingsjaar te komen met een wetsvoorstel, houdende intrekking van alle daarvoor vatbare crisiswetten, w.a. ook de Distributiewet van 1910 zal behooren. Opheffing der N. U. M. is nog niet moge lijk. De Minister is van meening, dat nog niet moet worden overgegaan tot het openstellen van de gelegenheid tot gebruikmaking van het middel van den heer Van den Bergh te gen mond- en klauwzeer. Ten aanzien van het Mijnwezen blijft de Minister van oordeel, dat met het oog op de uitkomsten van boringen nabij Vlodrop de aanleg van een mijn aldaar onder de hui dige omstandigheden niet te verdedigen zou zijn, ook niet uit het oogpunt van werkver schaffing. De Memorie van Antwoord gaat verge zeld van een nota van wijzigingen waarin naast de reeds genoemde wijzigingen nog eenige wijzigingen zijn aangebracht en ten gevolge waarvan het eindcijfer der begroo ting wordt verminderd met 854.961. Het georganiseerd overleg. Zaterdag jJ. kwatmien de hoofdbesturen van de 'bij het A. G. O. P. aangesloten bonden in (gecombineerde vergadering in „Parkzicht" te Amsterdam bijeen. Men besprak de toe nemende „Hetze" tegen de ambtenarij en de dure overh© idsbedrijven, en de positie, waar in het overheidsipefsoneel, als gevolg hier van, dreigt te komen. Besloten werd te dezer zake geen passieve houding aan te nemen. Een vlugschrift „Het overheidspersoneel in de knel", hetwelk inlichtingen verstrekt over de onsociale praktijken var» den handeJ- dryvenden middenstand', is reeds in groote oplaag onder het Overheidspersoneel ver spreid. Meer soortgelijk© vlugschriften zijn in voorbereiding, waarin krachtig zal worden opgekomen voor een goede reorganisatie van het georganiseerd overleg, zooals dit in de (minderheidsnota van het A. O. O. P. is be pleit, en voor het behoud van den 8 uren arbeidsdag; terwijl' het streven naar loons verlaging en heffing van pensioenpremies ten sterkste zal wofden bestreden. In Mei zal een groot openftiaar vertegen woordigend congres van alle afdeelingen der aangesloten bonden worden gehouden. In leidingen over de «ooeven genoemde onder werpen zullen aldaar worden gehouden. HollandZuid Afrika lHJri, De HoIland-ZuidnAfri kinlijn heeft met het stoomschip „Rietfontein" voor de eerste maal een lading Ivaapsoh fruit te Rotterdam aan gevoerd. Vrijdagavond' is het schip vastgelegd aan (het terrein van Purness aan de Maashaven en Zaterdagmorgen stonden de 7000 kistjes met appelen en peren, pruimen, druiven en perziken reedis in de loods. Fruit <UÜ Zuld-Afrika werd hier te lande reeds aangevoerd, maar dan over Londen en niet in de hoeveelheden, waarin het nu voor taan aal komen. Zoowel de laatste als de an dere omstandigheid hield natuurlijk verband met den prijs, waarvan dus nu verwacht mag worden, dat hij ook den invloed van de thans geldend wordende, gunstige factoren zal on dergaan. De „RletfonteüF, een goed ingericht schip, dat plaats heeft voor 80 passagiers, heeft voor het vervoer van fruit een koelruimte in 3 afdeelingen met een inhoud van 38.800 kub. voet, vooralen van een vrieamachine ert twee groote fen& De „Randfontein'1 wordt voor hetzelfde doel' ingericht en men hoopt met deze schepen dan geregeld ook fruit te ver voeren, waarvoor het seizoen in Zuid-Afrika loopt van Februari tot Octbber, .zoodat de aanvoer tot ini November kan plaats hebben. Dit eerste vervoer gold tevens als een proef, waarvan gezegd mag worden, dat zij volkomen geslaagd is. Daarvan hebben zich Zaterdag ook overtuigd de heeren Van Sti- priaan Luisciius, regeringscommissaris bij tie Hofland-Zuid-Afrikalijn, Dïmond, trade- oommiissioner, die uit Londen was overgeko men, en mr. H. O. Obreen, secretaris van de commissie voor den Nederiandsch-Zfuid-Afri- kaansohen handel, die met den directeur, den heer Verrney, aanwezig waren. De sappige vruchten, aangevoerd voor een vijftal ontvangers, waren zorgvuldig verpakt, lucht uit de koelruimte. 'De reis, die 28 dagen en nog geheel doortrokken van de koude en bij tegenslag wat langeren tijd vordert, had hen in het minst niet geschaad. Een welkome aanvulling zuilen deze verschepe- ningen zeker kunnen brengen. Zoo zullen b.v. in den tijd, waarin wij (hier geen sinaas appelen meer uit Spanje krijgen, daarvoor de Zuid-Afrikaansohe soort mandarijnen, de navelappelen, enz. in de plaats kunnen tre den. In dit opzicht zal de Nederlandsche gere gelde verbinding met Zuid-Afrika dus in den waren zin van het woord goede vruchten kunnen afwerpen, maar ook overigens geeft de Hoüand-Zuid-Afrikalijn, die als de „KMp- 1 'ontein", na einde Maart te hebben proef ge varen, den 26sten April van hier vertrekt, haar zes schepen in de vaart zal hébben, blijk van haar levensvatbaarheid. Het passagiers vervoer begint meer levendig te worden; de .Springfontein" is met een vol aantal passa giers onderweg. De „Rietfontein" bracht zoo veel lading mee, dat een paar hutten en an dere daartoe niet bestemde ruimte als berg plaats gebezigd zijn, en uitgaande ladingen van gemiddeld 4000 ton mogen in dezen tfld als 'bevredigend worden aangemerkt. Als de „Klipfontein" in de vaart is gekomen, zullen de afvaarten om de 18 dagen plaats hebben. De „Rietfontein" is Zaterdagavond alweer vertrokken om in Londen te lossen en over Hamburg naar hier terug te keeren. Voor noodlijdend Rusland. Amsterdam, 27 Februari. Naar aanleiding van den door Burgemeester en Wethouders gedanen oproep tot hulp voor de hongerlij dende bevolking van Rusland is in totaal een bedrag van f 11971.481/, aan giften bin- neng. komen. Bij het Nansen-Comité ls reeds ruim twee ton binnengekomen. Een Broekhuvs-PartfJ? Naar de „Telegraaf* verneemt ligt het in het voornemen van de vrienden van Broek huys, om een Broekhuys-partiJ op te rich ten, met het doel den directeur van de Rot- terdamsbhe Handels- en! Land bon wbank candidaat te stellen voor de Tweede Kamer. Tevens zullen pogingen worden aangewend om de sociaal-democratische voormannen, di© wegens hunne relaties met de Rotter- damsche Handels- en Landbouwbank uit de partij werden verwijderd, op de Broskhuys- Uist te plaatsen, wijl men een groot aantal stemmen verwacht, genoeg om minstens twee plaatsen op het gestoelte der eere te bezetten. Loonsverlaging. Te Zaandam hébben! de werlkieden aan de meelfabriek „De Vrede" van de firma O. Kamphuys aanzegging gekregen, dat de Ico nen met 1 Maart met 10 en met 1 April nog eens inet 10 zullen worden verlaagd. De gemeente Womnerveer failliet? Het gemeentebestuur van Wormerveor is tegen heden gedagvaard voor de rechtbank te Haarlem inzake de hangende aanvrage van het bureau Modderman Kuhn te Am sterdam, namens crediteuren gedaan, om faillietverklaring van de gemeente. Faillissementen! in Nederland. Volgens mededeeling van het Handelsin formatiebureau van Van der Graaf Co.'s Bureaux voor den Handel zijn over de af geloopen week, eindigende 24 Febr. in Ne derland uitgesproken 48 faillissementen te gen 42 faillissementen In dezelfde week van het vorige jaar. Van 1 Januari tot en met 24 Februari 1922 374 faillissementen) tegenover 287 over het zelfde tijdperk van het vorige jaar. reep. bij de le, 2#, en beide laatsteenootnden bh de Se ecbooloomp. van het oefeningedetacLiement 21e rag. ini. te Amersfoort. De aarg. H. J. van Bergen van der Grijp en J. Boon van het 21e ree. inf., en van der Heijda. van het (e reg. int. ingedeeld bij bet oefendngs- detach. 2le i .z. inf. te Amersfoort, woeden op 1 Maart as. gedet. bij de normaal-schietschool tot het volgen vat een cutbos. Zij worden in onder houd gesteld bij het reg. grenadiers te Waalsdorp OOST-INDIE. Het 25-jarig jubileum van HAL de Koningin, Aneta verneemt, dat in overeenstemming met den landvoogd, een centraal-oomite zal gevormd worden, met vertakkingen in heel indië, voor een huldeblijk aan do Koningin, bij haar 25-jarig regeoringsjublileum. Nieuw-Guinea. De mijn-ingenieur en de geologen zijin te Batavia teruggekeerd van de expeditie naar Ndeuw-Guinea. Zij rapporteeren, dat de aan getroffen petroleum) zeer gering is. De geo logische houw van het eiland i® zoodanig, dat verwacht wordt, dat petroleum is aan te treffen. Kolen izljn in de streek van Horna tot ten Zuiden van ManokWari van geen be- teékenis in verhand met de verre ligging, de hooge transportkosten en het koelie vraag stuk In onbeduidende hoeveelheden zijn goudertsen aangetroffen in het Cycloop-ge bergte. De ingenieurs achten Nleuw-Guiimea voor mijnbouw zonder waarde. MARINEBERIOHTKN. Hf. M». ,.Z 4". Giet«rmldJd!ewr te Hr. Me. Z 4 van IteWor te Hel- levoeteluLa oaouFakiomen, om op a Uljlc» werf ln ©"iwirvfttie te worden opgenomen. Luit. ter zee 2e kl. W. Harmeen le beeteand voor den dienst ia Ooet-Lndiö. Kuperue, te UtrecM tot buetemi tot off. van gm. bij i-arte de De heer M. bevorderd, te neemaoht D'e aff.-maclt 8e kl. A. J. Veen en A. J. Korff worden uit Ckwt-Indie terugverwacht. Luit. ter zee der 2e kl. V. H. Augeburg en adelborst dor le kl. F. P. Reeet, belden bij die Kon. Mi.r.-Kes., -ziln met 1 Maart geplaatst aan boord Hr. Ma. Gelderland. Aan den off,-mach. der 8e kl. E. van der Wonde, dienende in Qost-Indiö, te vergund naar Neder land terug te keeren. De datum van verwisseling van le officier van Hr. Me. Zeeland (kap.-luit. ter zee F. J. Witte- veen ter beschikking en idem G. J. W. Putman Craanar geplaatst aan boord Hr. Mb. Zeeland) is nader vastgesteld op 11 Maart 1922. BTOOMV AARTBERI CHTEï. Stoomvaartmaatschappij Nederland. Batoe, v. Saigon n. A'dam, arr. 27 Febr. te Genua. Baw-ean. arr. 27 Febr. v. A'dam te Inxmingham. Oranje, thuter., arr. 26 Fehr. te Suez. Saparoea, v. Batavia n. Sbanghai. pass. 27 Febr. Hongkong. Karimata. thuter., pass. 25 Febr. Perim. Prins der Nederlanden, arr. 26 Fehr. v. A'dam te Batavia. Rembrandt, uitr.. pass. 26 Fehr. Gibraltar. Rieuw, uitr., vertr. 25 Febr. v. Suez. J&va, v. Batavia n. Saigon, arr. 23 Febr. te Sin gapore. Prinses* Jullana. uitr.. pass. 23 Febr. Perim. Jan Pietorez. Cocn, v. Batavia n. Genua, vert'. 25 Febr. v. Port Said. Johan de Witt, arr. 25 Febr v. Batavia te AMam. Rottsrdamsehe Lloyd. Djocja, arr. 27 Febr. te Adelaide. Kediri, arr. 26 Febr. v. Soerabaya te Baseetn. Tabanan, uitr., paas. 27 Febr. Suez. Insuliiide. uitr., veertr. 26 Febr. v. Colombo. Kawi, thuter., vertr. 27 Fehr. v. Tanger. Malang, uitr., paes. 26 Fehr. Perim. Wilis, uitr., arr. 26 Febr. te Southamptan. Besoc-ki, vertr. 24 Febr. v. Melbourne. Rindjani, uitr., noes. 25 Febr. Oueasant. Gelria, thuter.. vertr. 24 Febr. v. Colombo. Kun. Hollandsebs Lloyd. Delfland, uitr.. arr. 27 Febr. te San toe. Maasland, uitr.. arr. 27 Febr. te Behia. Amstelland. uitr., vertr. 25 Febr. v. Lissabon (verb.) LLmburgia, arr. 26 Febr. v. Buenos-Ayres te A'dam. Zeelandla, uitr., arr. 26 Febr. te Oporto. Kon. Wsat-Indiiehe Maildienst. Nickerio, arr. 26 Febr. v. A'dam te Paramaribo. Poeeddon, vertr. 25 Febr. v. Port au Prince. Stuyveeant, uitr., arr. 26 Febr. te Trinidad. Van Rensseluar, uitr., vertr. 25 Febr. v. Barbados. Venezuela, arr. 24 Febr. v. Colon te Oristobal. Venus, thuter.arr. 25 Febr. te Havre. Cerea, v. A'daim n. Guayquil, pass. 25 Fetbr. Dun- genese. Dielft, arr. 25 Febr. v. "Wk. Z-Amerika, 1. v. Lon den, te Delfzijl. Oranje Nassau, thuter., pass. 24 Febr. Flores Kon. Pakstvaartmaatichappij. Houtman, arr. 26 Fehr. v. Java te Melbourne. Palopo. v. A'dam n. Batavia, pass. 27 Febr. Gi braltar. Bintoekan, vertr. 24 Febr. v. IJimuidien n. New- oaertle. Ctoomraiuimaatishappij Oceaan. Helenua, arr. 26 Febr. v. Japan te R'dam. Polyphoinurf, arr. 26 Fobr. v. Japan te A'dam. Nowby Hall, v. Japan n. R'diun, pass. 24 Febr. i\ vim. Eurymcdon, v. Batavia n. A'daim, arr. 23 Febr. te Medtui. City of Boston, v. Japan n. R'dam, arr. 21 Febr. te Singapore. Holland—Amerika Lijn. Andijk, v. R'dam n. N. Qrleams, vertr. 25 Febr. v. Vera Cruz. Dinteldijk, vertr. 27 Febr. v. Rdora o. Hamburg. Kindordiik. v. Hamburg n. d. Pacifickust, arr. 27 Febr. te Swansoa. Nieuw Amsterdam, v. New-York n. R'dam, vertr. 27 Febr. v. Plymoutb. Noordaan vertr. 25 Fobr. v. New-York n. R'dam. Noondoirdijk. arr. 24 Febr. v. R'dam te Seatlle. Vior htdijk, arr. 26 Febr. v. New-York te R'dam. Gwrcdiik, v. Hamburg n. d. Pacdfiakuiat, via Swansoa. pass. 25 Felbr. Lizard. Maasdam, v. R'dam n. New-Orleana, arr. 24 Febr. v. Vigo. Holland—AustrnliS Lijn. Besoeki, uitr., arr. 27 Fobr. v. Sydnev. Djfumbl, thuter., vertr. 26 Febr. v. Sydnoy. TjikaudÜ, uitr.. arr. 26 Fobr. to Adelaide. Dell, uitr.. vertr.' 26 Febr. v. Genua n. Smyrno. Jiaeutra, arr. 25 Febr. v. Hamburg to Bramen. Malvolio, thuter.. air. 25 Febr. to Hamburg. Holland—Britsch-Indië Lijn. Koudok ark, uitr., vertr. 27 Febr. v. Antwerpen, M'adioen, thuisr., vertr. 27 Fobr. v. Algiers. Usseddiik, thuter., arr. 26 Febr. te Hamburg. Bovenkerk, uitr., vertr. 25 Febr. v. Rangoon. Hoogkerk, uitr.. pass 25 Febr. Gibraltar. Ridderkerk, uitr., arr. 25 Febr. te Madras. Sohiedijk, vertr. 25 Febr. v. Oaleutta n. R'dam. Toba, arr. 26 Febr. v. Ramgoon, 1. v. Hamburg, te R'dam. Roop.it, uitr.. pass. 24 Febr. Perim. Streefkerk, thuter., pass. 24 Febr. Gibraltar. Huil. O.-Azië Lijn. Albadl. thuter., arr. 20 Febr. to Dei ren. Tjteomdari. uitr, vertr. 24 Febr. v. Shanghai. Holland Ooct-Afrika lijn. MeLtekerk. uitr, pass. 23 Febr. Malta. Holl andW eet,Afrika Lijn. Clio, uitr, vertr. 24 Febr. v. Dakar n. lMsaao. Drochtetrooir vertr. 26 Febr. v. A'dam n. W. Afrika. Minorva, thuter., vertr. 22 Febr. v. Sekondee n. Monrovia. HollandZuid-Afrika Lijn. Jagersfontein, uitr, pass. 26 Febr. Bevezler. Springfontein, thuter, vertr. 24 Febr. v. Port 'Bllzabet h. K'letfontoin. arr. 26 Fehr v, R'dam to Gnavewend. Bloemfontein, uitr, arr. 23 Febr. te Walvtechbaai. Rotterdam—Zuid-Amsrik» Lijn. Albineo, arr. 26 Febr. v. RVLam te Hamburg. Shrah, vertr. 24 Fobr. v. Buenos Ayree n. K'dam. Zulderdijk, arr. 25 Febr. v. Hamburg to R'dam. JavaVcw-York Lijn. Blanda, v. Java n. New-York, vertr. 26 Febr. v. Paramaribo. llond©wo, v. New-York n. Java pose. 26 Febr. Suez. Daulamup, v. New-York n. Batavia, vortr. 24 Febr. v. Sabong. EHtoolwuulo, v. Java n. New-York, vertr. 25 Febr. v. Port Said. Javw—Beeealee I.#a. Birma v. Caloutta n. Java vertr. 23 Febr. v. Rangoon. De ©ff.-mach. 2e kl. W. DoUekamp 1922, onder stil- van let Vliegkamp de Mok wordt 1 Maart stand van zijn inkomsten bij de Kon. Marino, ter beschikking gesteld van den Minister van Water staat voor het verrichten van diensten ten be hoeve van de burgerlijke luchtvaart. Met den len Maart 1922 wondt de off.-mach. 2e kl. G. Branderhoret van den onder-zeedienst te Willemsoord, van zijne plaatsing ontheven in verband met zijne benoeming tot Adjunct-Inspec teur van den Arbeid. Op EO Febr. 1922 zijn per stoomschip Sindoro in Nederland teruggekeerd: Kwartiermeester P. A. Mol es te en korp.-zisken- verpleger R. Vos. Met ontslag uit den Zeedienst: Opper-toi-pedomaker J. P. Lubsen 1922; matroos 2e ld. D. van Os op 4 eerg.-kok P. J. van der Geest op 16 Maart 1922; marinier H. Lammen op 31 Maart 1922. op 1 Maart Maart 1922. LEGERBERI«HTEN. Overplaatsingen, enz. De eerg. J. van der Velde, D. A. J. W. de Haan. J. H. F. Welbergen, en L. H. Lingbeek, van het 4e reg. ini. te Leiden, worden op 15 Maart a,s. overgeplaatst bij bet 21e reg inf. en ingedeeld ▼MM 26 Febr. 1922. Aangevoerd door 1 korder: 80 middel tongen p. stuk f 0.70; 1 tarbot p. stuk f7; 10 kisten kinine schol kst f 21; 1 kist schar p. ktet 15; door garnalenvischers646 KG. gekookte garnalen p. K.G. 0.4210.62. 27 Febr. 1922. Aangevoerd door 1 korder: 1 tarbot 8: 4 kisten kleine schol p. kist 8; 2 kisten sclar p. kist 7; door garaaJenvisschérs: 800 K.G. go- kookte garnalen p. K.G. f 0.52—0.60; door Toxol- söhe h&ringvteecheors: 8 tal haring p. tal f 18.50. Burgerlijke Stand der gemeente Helder. van 2527 Febr. 1922. BEVALLEN: O. C. Speriing-Bastiaan, d,: C. W. den Broeder-Dekker, d. OVERLEDEN: J. Aller», 67 j.; A. Grooff- DuijtB, 76 j.: W. 8. Smit, 20 j. MABKTBER1CHTBN. BROEK OP LANGENDIJK, 27 Febr. 1922. Grove uten 33.5034.70, drielingen 29.20— 29.80, poen 12.80—25. roede kool 18.70—25.20. kleinere f 11.90—18.50, gele kool 9.20—13.90. kleinere f 4.708. Deensche witte 7.1010.10. kleinere 2.50—6.10, alles per 100 K.G. PURMEREND. 28 Febr. 1922. 4 stapels fabriekskaai p. 50 K.G. 58. RAI. 62; 6 stapels boerenkaas p. 50 K.G. 50, RAI. 65; 601 K.G. boter p. K.G. 2.25—2.30; 571 runderen: 330 vette p. KG. 0.85—13© 322 in„l- ke en gelde f 185—600; 12 stieren; 26 paaiden 200300; 4 vette kalveren p. K.G. f i.702.10: 846 nuchtere idem p. stuk 1840; 991 vette varkens p. K.G. 0.700 74; 70 magere idem 1830; 151 biggen 18—22; 940 schapen 5065, overloudere 36—48: 30 u kken; kip eieren p. 100 78; eendeieren p. 100 11E5.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1922 | | pagina 5