E
T
Tweede Blad.
VAN DINSDAB 28 FEBRUARI 1922.
PLAATSELIJK NIEUWS.
'De heer A. Lastdrager, leerling der
Itadiescbool alhier, is benoemd tot Radio
telegrafist bij de Ned. Telegraaf-Mij. „Radio-
Holland" te Amsterdam.
Hr Mg. Tromp.
Hr. Mg. „Tromp" is Zaterdag te Port-Said
aangekomen.
Post- en telegraafkantoor.
Met.ingang van 1 Mei zal onder ophef
fing van: le. het postkantoor Selder, 2o. het
bijtelegraaf- en telefoonkantoor Helder, 8o.
het rijkstelegraaf- en telefoonkantoor Nieu-
we-Diep; 4o. het bijpostkantoor Ankerpark,
worden gevestigd: lo. een post-, telegraaf -
en telefoonkantoor Helder, 2o. een bijpoat-,
telegraaf en telefoonkantoor Nieuwediep.
Zesde Marine- en Volksconeeri
Zooals wij in ons vorig ibericht mededeel
den, heeft het oonoert, dat heden- en morgen
avond gegeven wordt door het Staümuizielk-
oorps der Marine een© giroote aantrekkelijk
heid door het optreden van Bella Pala, ver
bonden aan de Nationale Opera te 's-Qraverir
hage. Mejuffrouw Pala is aan de bezoekers
van de Marine-concerten welbekend, miet
haaT krachtige en 'zuivere sopTaian weet zi
te ontroeren en te iboeien. De beide (klassieke
nummers, die 'rij zingt, n.1. ©en aria van Mo-
zart en een van Vertil bevatten veel oolora-
tuur, waarin deze zangeres bilzonder uitmunt,
VeTder ringt zij een speciaal voor haar ge
componeerd lied van Joh. Pala op woorden
van den bekenden dichter Jules Sohürmann
Het overige programma vermeldden Wi
reeds; en zal ook wel tn staat zijin te boelen
zoodat men met reden mag verwachten, dal
dit zesde concert In den smaak zal vallen.
Naar wij vernemen, loopt het met den haart
verkoop voor Woensdag al dnik, zoodat men
zich bijtijds dient te voorzien wie nog din
oonoert wil bijwonen. Zie verder de adver
tentie in dit nummer.
groote risico op zich dorst nemen, dat des
tijds aan het overnemen der l^eningen ver
bonden werd geacht.
Het uiterst teleurstellende koersverloop
van dezer leeningen reeds spoedig na de
emüssie heeft voldoende de juistheid van
deze zienswijze bewezen.
Onize half gedwongen leeningen zijn alle
uitgegeven tegen een rentevoet, die lager
was dan op het oogenblik dier emissies als
normaal kon worden 'beschouwd. Dit heeft
niet weinig er toe bijgedragen, om het publiek
afkeerig te maken van de staatsleeningen,
zoodat bij volgende emissies telkens opnieuw
tot pressie de toevlucht moest worden geno
men. Bij de uitgifte der laatste staatsleenlng
in 1919 is deze pressie overgegaan in open-
ijken dwang, met het resultaat, dat vele be
leggers zich hebben gefhaast, zich zoo spoe
dig mogelijk van het fonds te ontdoen, en
dat ons staatscrediet ernstig werd geschokt.
Het scheen na deze nog betrekkelijk
recente gebeurtenissen een heel waagstuk,
dat de regeering thans het roer heeft durven
omgooien, en tot een geheel vrijwillige lee
rling heeft besloten. Gedurende geruimen
tijd werd het uiterst onzeker geacht, of deze
proefneming zou slagen. Dee te meer reden
tot voldoening geeft het, dat thans een zoo
krachtig bainkierssyndicaat, onder leiding
der Nederlamdsche Handel Maatschappij, zich
vóór de leening heeft gespannen. Dit betoe
kent niet alleen, dat de schatkist gewaarborgd
is tegen een échec, (maar tevens, dat in ban
kierakringen het vertrouwen in een vlotte
plaatsing der leening is teruggekeerd, wat
als een heugelijke gebeurtenis imag worden
Voor dit vertrouwen in het welslagen der
nieuwe uitgifte 'bestaat inderdaad goede
grond. Niet alleen is de geldmarkt thans zeer
ruilm en biedt de Staat voor het eerst een
rendement aan, hetwelk in overeenstemming
lis imiet den feitelijken toestand op de belegd
gingsmarkt, maar bovendien Is het buiten
land ons reeds voorgegaan in' het toonen van
vertrouwen in ons staatscrediet. Zooals onze
New-Yodksche oorrespondent gisteren sein
de, ls een 'bedrag van niet minder dan f 75
millioen in de Ver. Staten overgenomen.
Eigenlijk ls het niet juist, dat de helft der
leeming door de fi(rma CDillon Read Go., en
de andere helft door een Nederlandsch iban-
üderssyndicaat is overgenomen. De geheele
150 millioen gulden zijn genomen door he\
Nederlandsch banklerssynd icaat, waartoe de
bovengenoemde firma als lid is toegetreden.
Zij heeft zich In deze qualiteit imet de plaat
sing van de helft van het overgenomen be
drag In de Ver. Staten belast.
Nieuwe epoeHnrlchting.
De firma Luyxk, Weststraat alhier, heefi
in een perceel Achtergracht W. Z. 88 een
electrische flesschenspoelinrlchting inge
richt, benevens een biertapinrichting. De
spaelinrichting bestaat uit een voortdurend
draaiende schijf met een aantal borstels, die
door een sproei-inrichting voortdurend van
versch water worden voorzien. Eene om
schrijving van de machinerie te geven, is
niet wel doenlijk; maar wij konden ons over
tuigen, dat de reiniging der flesschen af
doende en grondig geschiedt, grondiger dan
op de ouderwetsche manier. De machine
heeft een capaciteit van 16000 flesschen per
dag, waarvoor slechts een personeel van
twee mensóhen noodig 1b.
Verder heeft de firmia een roteerende bier
tapmachine in weTking gesteld, waarbij, in
afwijking van de tot nu toe gevolgde metho
de, het bier door luchtdruk in plaats van met
koolzuurdruk afgetapt wordt. Evenals bij
d'e vorige, is ook bij deze machine het aan
raken van de flesschen ijdens de bewer
king onmogelijk, en dus la het proces zeer
zuiver.
Hen, die er belang in stellen, zal de heer
Luyckx gaarne de maohinerie laten zien.
Vergaderingen, Vermakelijkheden, enz.
Dinsdag 28 Februari:
Winterooncert Ma-rine-kapeL OaSino, 8 uur.
Woensdag 1 Maart:
Volkse om eert Marine-kapel. Gaarne, 8 uut.
Kinderbi'oaooopvooratelling „Tavenu", 2 uur.
KinderbioaoonpvoorsteHling „Itivoli", 2 uur.
Donderdag 2 Maart:
Openbare Vergadering Vrijzinnig-Democra
tische Rond. ,jScala", 8 uur. Spr.: Mevr.
Mr. BalkkerNort en Mr. Marchant.
Vrijdag 8 Maart:
Feestavond 6-jarig jubileum Oer. Knapen-
vereeniging „Benjamin". Ohr. Mik Tehuis,
8 uur.
Zondag 6 Maart:
Cabaretavond Café „De Blauwe Keet", Rijks
weg, Koegras, J uur.
'Dinsdag 14 Maart:
Vergadering der Ohrist. Hitet. Kiesvereeni-
ging. Gebouw Palmstraat, "s avonds 8 uuir.
«preker: H. W. Tilanus.
Voor noodlijdend Rusland.
Ingekomen bij Mevr. de BoerJongkees
van: N. N., Juilanadorp 7.50; L. de B.
10,G. de H. 1.W. O. A., Juliana-
dorp 2,50.
Ontvangen voor de Venen:
N. N., Juiianadorp 2.50.
BINNENLAND.
De nieuwe Nederlandsch© Staatsleenlng.
Het „Hbl." sohrijtft:
De lang verwachte uitgifte der nieuwe
Nederlandsohe staatsleenlng is thans einde
lijk aangekondigd. Van de f 300 millioen, tot
welker emissie de regeering machtiging heeft
ontvangen, zal voorloopig een bedrag van
f 150 mülioen aan de markt worden gebracht.
In verschillende opizichten is deze emissie
merkwaardig. Allereerst door het feit, dat zq
is overgenomen door een syndicaat, waarvan
bijna alle groote banken en bankierskanto-
iren van o-ns land deel uitmaken. Gedurende
de oorlogsjaren rijn onze staatsleeningen
zonder tussohenkomst van bankierssyndica
ten geplaatst, niet omdat onze regeering zich
krachtig genoeg voelde, om de hulp van der
gelijke consortia te kunnen ontberen, imaar
omdat de toestand op de beleggingsmarbt
zoodanig was, dat geen ibankierssyndicaat op
voor den Staat aannemelijke voorwaarden het
Nader verneemt het „Hbl." nog, dat de
uitgifte in de Vereen. Staten met groot succes
werd bekroond.
De „Tubantia".
Den Haag, 27 Februari. De internationale
enquête-commissie inzake den ondergang
van het Nederlandsche stoomschip „Tuban
tia" heeft, blijkens haar heden bekend ge
maakt rapport de overtuiging gekregen, dat
de „Tubantia" op 16 Maart 1915 tot zinken
is gebracht door de ontploffing van een tor
pedo, afgeschoten door een Duitschen on
derzeeër. De vraag of de torpedeering opzet
telijk is geschied of tengevolge van eene
vergissing van den commandant van den on
derzeeër blijft onopgehelderd. Niet is kun
nen worden vastgesteld, dat de ondergang
van de „Tubantia" is veroorzaakt door een
schok van een torpedo, die is blijven drij
ven. Geen enkele aanwijzing is kunnen
worden aangevoerd, waaruit zou kunneti
worden geconcludeerd, dat aan een andere
oorzaak de ondergang van de „Tubantia"
moet toegeschreven worden.
De gezonken onderzeeboot
Naar het Haagfiche „Aneta'Mkantoor van
bevoegde zijde verneemt, wordt in de Memo
rie van Antwoord' 'betreffende de Marine-
begrooting 1922, tengevolge van een druk'
fout,'gesproken van een ongeval, overkomen
aan de onderzeeboot „O HF. 'Dit moet zijn
de „O 8", die in het dok is gezonken bij het
laden van de accumulatorenbattorlj
:De Memorie bevat omtrent deze aangele
genheid, behalve het reeds medegedeelde,
nog het volgendie:
Aangezien het militair-rechterlijk onder
zoek nog niiet is afgeloopen, kan de vraag,
aan iwiens schuld het zinken van de boot
moet worden toegeschreven, niet nader be
antwoord worden. Daar dergelijke zorgeloos
heid niet door het .geven van voorschriften
bf het maken van 'bepalingen is te voorko
men, is het ook niet mogelijk, maatregelen
te nemen ter voorkoming van herhaling van
dergelijke ongevallen. Ook omtrent de grootte
der schade 'kan nog geen imedod/eeling gedaan
worden, aangezien nog niet vaststaat, in hoe
verre verschillende beschadigde deelen nog
bruikbaar zijn. Zoo is bijv. de helft van de
aooumulatorenbatterlj onder water geweest.
Eerst na langdurige beproeving kan worden
uitgemaakt, of deze halve (batterij wederom
voor gebruik in orde ls te mafken, dan wel of
vernieuwing noodig is.
De eleetrlfleatle der Nederlandsche Spoor
wegen.
Het „Haarl. Dagblad" heeft een onderhoud
gehad met ir. Van Loenen Martinet, chef van
de electrische tractie der Ned. Spoorwegen,
over de in de toekomst voorgenomen electri-
ficatie der Nederlandsche Spoorwegen. De
heer Van Loenen Martinet meende, dat over
een jaar of drie de eerste electrische spoor
weg gereed zou zijn, nd. de lijn Amsterdam
Rotterdam. Misschien het volgend jaar het
proefbedrijf tusschen Haarlem en Leiden
roods»
Na electrificatie wordt de rijtijd voor de
treinen, die stoppen te Leiden en te Haarlem,
tusschen Amsterdam en Den Haags, even
lang als de rijtijd van de stoam-expresstrei-
hen vóór den oorlog', da© niet te Leiden en te
Haarlem stopten. Die rijtijd was 48 minuten.
De vervoercapaciteit wordt sterk verhoogd,
doordat men minder emplacementen, ran-
geersporen, enz. rtoodig heeft. Dezelfde trein,
die aankomt, vertrekt ook weer dadelijk, zon
der dat er rangeermanoeuvres noodig zijn.
Het publiek zal zich moeten wennen aan
vlug in- en uitstappen, zooals bijvoorbeeld
bij de ondergrondsche spoorwegen in het
buitenland, want de electrische trein komt
aanschuiven", stopt maar één minuut en
'schuift" dan weer verder. De electrische
treinen hebben een groote aanzetversneliing,
belangrijk gp-ooter dan die van de stoomtrei
nen Tusschen Rotterdaim en Amsterdam zul
len 52 electrische treinen per dag loopen in
beide richtingen voor het locaal- en boven
dien 12 stoomtreinen per dag voor het door
gaand verkeer. Hiermede zal dan hetzelfde
aantal zitplaatsen, <Lw. z. dezelfde vervoer
capaciteit, bereikt zijn sis vóór den oorlog.
De mogelijkheid bestaat deze capaciteit te
verdubbelen, wanneer met tienwagentreinen
wordt gereden, inplaats van met vjjflwagen-
treinen.
Elke trein zal een z.g. „gesloten eenheid"
vormen, bestaande uit twee motorrijtuigen
met bovenleiding en drie aanhangrijtuigen.
Van electrische locomotieven zal vooreerst
geen gebruik worden gemaakt: men is daar
nog niet zeker genoeg van. Er zullen drie
klassen zijn en wel afzonderlijke rijtuigen
voor de verschillende klassen. In één van de
rijtuigen zal een ruimte gereserveerd blijven
voor kleine bagage. Groote (bagage wordt
vervoerd met de stoomtreinen. Een trein van
vijf rijtuigen bevat ongeveer 340 zitplaatsen.
De treinen worden ©lectriach verwarmd;
de stroom zal gedeeltelijk worden (betrokken
van de Oentrale te Leidscihendam, gedeeltelijk
van die te Amsterdam. Hiervoor zullen groote
veranderingen en uitbreidingen noodig zijn.
Er komen een achttal onderstaöons. die de
hoogspan ningstroom omzetten in gelijkspan
ning.
Aan de inrichting van de stations en de
emplacementen en aan de kunstwerken
(bruggen, enz.) zal weinig .behoeven veran
derd te worden, om ze voor electrisch ver
keer geschikt te mafcen. Men zal met de be
staand© emplacementen een veel sterker ver
keer kunnen meester worden, omdat rangeetr-
maaoeuvres niet noodig zijn.
Het reizen per eliectrischen trein zal veel
aangenamer en geriefelijker zijn dan per
stoomtrein. In het buitenland, in Amerika,
Engeland, Duitsahland, Frankrijk, Italië vol
doet het tenminste in het locaal verkeer uit
stekend.
Opheffing Cristewetten.
Aan de Memorie van Antwoord op hoofd
stuk X (Landb., Nijv. en Handel) ontleenen
wij, dat het in de bedoeling ligt van den Mi'
nister nog in dit zittingsjaar te komen met
een wetsvoorstel, houdende intrekking van
alle daarvoor vatbare crisiswetten, w.a. ook
de Distributiewet van 1910 zal behooren.
Opheffing der N. U. M. is nog niet moge
lijk.
De Minister is van meening, dat nog niet
moet worden overgegaan tot het openstellen
van de gelegenheid tot gebruikmaking van
het middel van den heer Van den Bergh te
gen mond- en klauwzeer.
Ten aanzien van het Mijnwezen blijft de
Minister van oordeel, dat met het oog op de
uitkomsten van boringen nabij Vlodrop de
aanleg van een mijn aldaar onder de hui
dige omstandigheden niet te verdedigen zou
zijn, ook niet uit het oogpunt van werkver
schaffing.
De Memorie van Antwoord gaat verge
zeld van een nota van wijzigingen waarin
naast de reeds genoemde wijzigingen nog
eenige wijzigingen zijn aangebracht en ten
gevolge waarvan het eindcijfer der begroo
ting wordt verminderd met 854.961.
Het georganiseerd overleg.
Zaterdag jJ. kwatmien de hoofdbesturen van
de 'bij het A. G. O. P. aangesloten bonden in
(gecombineerde vergadering in „Parkzicht"
te Amsterdam bijeen. Men besprak de toe
nemende „Hetze" tegen de ambtenarij en de
dure overh© idsbedrijven, en de positie, waar
in het overheidsipefsoneel, als gevolg hier
van, dreigt te komen.
Besloten werd te dezer zake geen passieve
houding aan te nemen.
Een vlugschrift „Het overheidspersoneel
in de knel", hetwelk inlichtingen verstrekt
over de onsociale praktijken var» den handeJ-
dryvenden middenstand', is reeds in groote
oplaag onder het Overheidspersoneel ver
spreid. Meer soortgelijk© vlugschriften zijn
in voorbereiding, waarin krachtig zal worden
opgekomen voor een goede reorganisatie van
het georganiseerd overleg, zooals dit in de
(minderheidsnota van het A. O. O. P. is be
pleit, en voor het behoud van den 8 uren
arbeidsdag; terwijl' het streven naar loons
verlaging en heffing van pensioenpremies
ten sterkste zal wofden bestreden.
In Mei zal een groot openftiaar vertegen
woordigend congres van alle afdeelingen der
aangesloten bonden worden gehouden. In
leidingen over de «ooeven genoemde onder
werpen zullen aldaar worden gehouden.
HollandZuid Afrika lHJri,
De HoIland-ZuidnAfri kinlijn heeft met het
stoomschip „Rietfontein" voor de eerste maal
een lading Ivaapsoh fruit te Rotterdam aan
gevoerd.
Vrijdagavond' is het schip vastgelegd aan
(het terrein van Purness aan de Maashaven
en Zaterdagmorgen stonden de 7000 kistjes
met appelen en peren, pruimen, druiven en
perziken reedis in de loods.
Fruit <UÜ Zuld-Afrika werd hier te lande
reeds aangevoerd, maar dan over Londen en
niet in de hoeveelheden, waarin het nu voor
taan aal komen. Zoowel de laatste als de an
dere omstandigheid hield natuurlijk verband
met den prijs, waarvan dus nu verwacht mag
worden, dat hij ook den invloed van de thans
geldend wordende, gunstige factoren zal on
dergaan.
De „RletfonteüF, een goed ingericht schip,
dat plaats heeft voor 80 passagiers, heeft
voor het vervoer van fruit een koelruimte in
3 afdeelingen met een inhoud van 38.800 kub.
voet, vooralen van een vrieamachine ert twee
groote fen& De „Randfontein'1 wordt voor
hetzelfde doel' ingericht en men hoopt met
deze schepen dan geregeld ook fruit te ver
voeren, waarvoor het seizoen in Zuid-Afrika
loopt van Februari tot Octbber, .zoodat de
aanvoer tot ini November kan plaats hebben.
Dit eerste vervoer gold tevens als een
proef, waarvan gezegd mag worden, dat zij
volkomen geslaagd is. Daarvan hebben zich
Zaterdag ook overtuigd de heeren Van Sti-
priaan Luisciius, regeringscommissaris bij
tie Hofland-Zuid-Afrikalijn, Dïmond, trade-
oommiissioner, die uit Londen was overgeko
men, en mr. H. O. Obreen, secretaris van de
commissie voor den Nederiandsch-Zfuid-Afri-
kaansohen handel, die met den directeur, den
heer Verrney, aanwezig waren.
De sappige vruchten, aangevoerd voor een
vijftal ontvangers, waren zorgvuldig verpakt,
lucht uit de koelruimte. 'De reis, die 28 dagen
en nog geheel doortrokken van de koude
en bij tegenslag wat langeren tijd vordert,
had hen in het minst niet geschaad. Een
welkome aanvulling zuilen deze verschepe-
ningen zeker kunnen brengen. Zoo zullen
b.v. in den tijd, waarin wij (hier geen sinaas
appelen meer uit Spanje krijgen, daarvoor de
Zuid-Afrikaansohe soort mandarijnen, de
navelappelen, enz. in de plaats kunnen tre
den.
In dit opzicht zal de Nederlandsche gere
gelde verbinding met Zuid-Afrika dus in den
waren zin van het woord goede vruchten
kunnen afwerpen, maar ook overigens geeft
de Hoüand-Zuid-Afrikalijn, die als de „KMp-
1 'ontein", na einde Maart te hebben proef ge
varen, den 26sten April van hier vertrekt,
haar zes schepen in de vaart zal hébben, blijk
van haar levensvatbaarheid. Het passagiers
vervoer begint meer levendig te worden; de
.Springfontein" is met een vol aantal passa
giers onderweg. De „Rietfontein" bracht zoo
veel lading mee, dat een paar hutten en an
dere daartoe niet bestemde ruimte als berg
plaats gebezigd zijn, en uitgaande ladingen
van gemiddeld 4000 ton mogen in dezen tfld
als 'bevredigend worden aangemerkt. Als de
„Klipfontein" in de vaart is gekomen, zullen
de afvaarten om de 18 dagen plaats hebben.
De „Rietfontein" is Zaterdagavond alweer
vertrokken om in Londen te lossen en over
Hamburg naar hier terug te keeren.
Voor noodlijdend Rusland.
Amsterdam, 27 Februari. Naar aanleiding
van den door Burgemeester en Wethouders
gedanen oproep tot hulp voor de hongerlij
dende bevolking van Rusland is in totaal
een bedrag van f 11971.481/, aan giften bin-
neng. komen.
Bij het Nansen-Comité ls reeds ruim twee
ton binnengekomen.
Een Broekhuvs-PartfJ?
Naar de „Telegraaf* verneemt ligt het in
het voornemen van de vrienden van Broek
huys, om een Broekhuys-partiJ op te rich
ten, met het doel den directeur van de Rot-
terdamsbhe Handels- en! Land bon wbank
candidaat te stellen voor de Tweede Kamer.
Tevens zullen pogingen worden aangewend
om de sociaal-democratische voormannen,
di© wegens hunne relaties met de Rotter-
damsche Handels- en Landbouwbank uit de
partij werden verwijderd, op de Broskhuys-
Uist te plaatsen, wijl men een groot aantal
stemmen verwacht, genoeg om minstens
twee plaatsen op het gestoelte der eere te
bezetten.
Loonsverlaging.
Te Zaandam hébben! de werlkieden aan de
meelfabriek „De Vrede" van de firma O.
Kamphuys aanzegging gekregen, dat de Ico
nen met 1 Maart met 10 en met 1 April
nog eens inet 10 zullen worden verlaagd.
De gemeente Womnerveer failliet?
Het gemeentebestuur van Wormerveor is
tegen heden gedagvaard voor de rechtbank
te Haarlem inzake de hangende aanvrage
van het bureau Modderman Kuhn te Am
sterdam, namens crediteuren gedaan, om
faillietverklaring van de gemeente.
Faillissementen! in Nederland.
Volgens mededeeling van het Handelsin
formatiebureau van Van der Graaf Co.'s
Bureaux voor den Handel zijn over de af
geloopen week, eindigende 24 Febr. in Ne
derland uitgesproken 48 faillissementen te
gen 42 faillissementen In dezelfde week van
het vorige jaar.
Van 1 Januari tot en met 24 Februari 1922
374 faillissementen) tegenover 287 over het
zelfde tijdperk van het vorige jaar.
reep. bij de le, 2#, en beide laatsteenootnden bh
de Se ecbooloomp. van het oefeningedetacLiement
21e rag. ini. te Amersfoort.
De aarg. H. J. van Bergen van der Grijp en
J. Boon van het 21e ree. inf., en van der Heijda.
van het (e reg. int. ingedeeld bij bet oefendngs-
detach. 2le i .z. inf. te Amersfoort, woeden op 1
Maart as. gedet. bij de normaal-schietschool tot
het volgen vat een cutbos. Zij worden in onder
houd gesteld bij het reg. grenadiers te Waalsdorp
OOST-INDIE.
Het 25-jarig jubileum van HAL de Koningin,
Aneta verneemt, dat in overeenstemming
met den landvoogd, een centraal-oomite zal
gevormd worden, met vertakkingen in heel
indië, voor een huldeblijk aan do Koningin,
bij haar 25-jarig regeoringsjublileum.
Nieuw-Guinea.
De mijn-ingenieur en de geologen zijin te
Batavia teruggekeerd van de expeditie naar
Ndeuw-Guinea. Zij rapporteeren, dat de aan
getroffen petroleum) zeer gering is. De geo
logische houw van het eiland i® zoodanig,
dat verwacht wordt, dat petroleum is aan te
treffen. Kolen izljn in de streek van Horna
tot ten Zuiden van ManokWari van geen be-
teékenis in verhand met de verre ligging, de
hooge transportkosten en het koelie vraag
stuk In onbeduidende hoeveelheden zijn
goudertsen aangetroffen in het Cycloop-ge
bergte. De ingenieurs achten Nleuw-Guiimea
voor mijnbouw zonder waarde.
MARINEBERIOHTKN.
Hf. M». ,.Z 4".
Giet«rmldJd!ewr te Hr. Me. Z 4 van IteWor te Hel-
levoeteluLa oaouFakiomen, om op a Uljlc» werf ln
©"iwirvfttie te worden opgenomen.
Luit. ter zee 2e kl. W. Harmeen le beeteand
voor den dienst ia Ooet-Lndiö.
Kuperue, te UtrecM tot
buetemi tot off. van gm. bij
i-arte
de
De heer M.
bevorderd, te
neemaoht
D'e aff.-maclt 8e kl. A. J. Veen en A. J. Korff
worden uit Ckwt-Indie terugverwacht.
Luit. ter zee der 2e kl. V. H. Augeburg en
adelborst dor le kl. F. P. Reeet, belden bij die
Kon. Mi.r.-Kes., -ziln met 1 Maart geplaatst aan
boord Hr. Ma. Gelderland.
Aan den off,-mach. der 8e kl. E. van der Wonde,
dienende in Qost-Indiö, te vergund naar Neder
land terug te keeren.
De datum van verwisseling van le officier van
Hr. Me. Zeeland (kap.-luit. ter zee F. J. Witte-
veen ter beschikking en idem G. J. W. Putman
Craanar geplaatst aan boord Hr. Mb. Zeeland) is
nader vastgesteld op 11 Maart 1922.
BTOOMV AARTBERI CHTEï.
Stoomvaartmaatschappij Nederland.
Batoe, v. Saigon n. A'dam, arr. 27 Febr. te Genua.
Baw-ean. arr. 27 Febr. v. A'dam te Inxmingham.
Oranje, thuter., arr. 26 Fehr. te Suez.
Saparoea, v. Batavia n. Sbanghai. pass. 27 Febr.
Hongkong.
Karimata. thuter., pass. 25 Febr. Perim.
Prins der Nederlanden, arr. 26 Fehr. v. A'dam te
Batavia.
Rembrandt, uitr.. pass. 26 Fehr. Gibraltar.
Rieuw, uitr., vertr. 25 Febr. v. Suez.
J&va, v. Batavia n. Saigon, arr. 23 Febr. te Sin
gapore.
Prinses* Jullana. uitr.. pass. 23 Febr. Perim.
Jan Pietorez. Cocn, v. Batavia n. Genua, vert'.
25 Febr. v. Port Said.
Johan de Witt, arr. 25 Febr v. Batavia te AMam.
Rottsrdamsehe Lloyd.
Djocja, arr. 27 Febr. te Adelaide.
Kediri, arr. 26 Febr. v. Soerabaya te Baseetn.
Tabanan, uitr., paas. 27 Febr. Suez.
Insuliiide. uitr., veertr. 26 Febr. v. Colombo.
Kawi, thuter., vertr. 27 Fehr. v. Tanger.
Malang, uitr., paes. 26 Fehr. Perim.
Wilis, uitr., arr. 26 Febr. te Southamptan.
Besoc-ki, vertr. 24 Febr. v. Melbourne.
Rindjani, uitr., noes. 25 Febr. Oueasant.
Gelria, thuter.. vertr. 24 Febr. v. Colombo.
Kun. Hollandsebs Lloyd.
Delfland, uitr.. arr. 27 Febr. te San toe.
Maasland, uitr.. arr. 27 Febr. te Behia.
Amstelland. uitr., vertr. 25 Febr. v. Lissabon
(verb.)
LLmburgia, arr. 26 Febr. v. Buenos-Ayres te
A'dam.
Zeelandla, uitr., arr. 26 Febr. te Oporto.
Kon. Wsat-Indiiehe Maildienst.
Nickerio, arr. 26 Febr. v. A'dam te Paramaribo.
Poeeddon, vertr. 25 Febr. v. Port au Prince.
Stuyveeant, uitr., arr. 26 Febr. te Trinidad.
Van Rensseluar, uitr., vertr. 25 Febr. v. Barbados.
Venezuela, arr. 24 Febr. v. Colon te Oristobal.
Venus, thuter.arr. 25 Febr. te Havre.
Cerea, v. A'daim n. Guayquil, pass. 25 Fetbr. Dun-
genese.
Dielft, arr. 25 Febr. v. "Wk. Z-Amerika, 1. v. Lon
den, te Delfzijl.
Oranje Nassau, thuter., pass. 24 Febr. Flores
Kon. Pakstvaartmaatichappij.
Houtman, arr. 26 Fehr. v. Java te Melbourne.
Palopo. v. A'dam n. Batavia, pass. 27 Febr. Gi
braltar.
Bintoekan, vertr. 24 Febr. v. IJimuidien n. New-
oaertle.
Ctoomraiuimaatishappij Oceaan.
Helenua, arr. 26 Febr. v. Japan te R'dam.
Polyphoinurf, arr. 26 Fobr. v. Japan te A'dam.
Nowby Hall, v. Japan n. R'diun, pass. 24 Febr.
i\ vim.
Eurymcdon, v. Batavia n. A'daim, arr. 23 Febr.
te Medtui.
City of Boston, v. Japan n. R'dam, arr. 21 Febr.
te Singapore.
Holland—Amerika Lijn.
Andijk, v. R'dam n. N. Qrleams, vertr. 25 Febr. v.
Vera Cruz.
Dinteldijk, vertr. 27 Febr. v. Rdora o. Hamburg.
Kindordiik. v. Hamburg n. d. Pacifickust, arr. 27
Febr. te Swansoa.
Nieuw Amsterdam, v. New-York n. R'dam, vertr.
27 Febr. v. Plymoutb.
Noordaan vertr. 25 Fobr. v. New-York n. R'dam.
Noondoirdijk. arr. 24 Febr. v. R'dam te Seatlle.
Vior htdijk, arr. 26 Febr. v. New-York te R'dam.
Gwrcdiik, v. Hamburg n. d. Pacdfiakuiat, via
Swansoa. pass. 25 Felbr. Lizard.
Maasdam, v. R'dam n. New-Orleana, arr. 24 Febr.
v. Vigo.
Holland—AustrnliS Lijn.
Besoeki, uitr., arr. 27 Fobr. v. Sydnev.
Djfumbl, thuter., vertr. 26 Febr. v. Sydnoy.
TjikaudÜ, uitr.. arr. 26 Fobr. to Adelaide.
Dell, uitr.. vertr.' 26 Febr. v. Genua n. Smyrno.
Jiaeutra, arr. 25 Febr. v. Hamburg to Bramen.
Malvolio, thuter.. air. 25 Febr. to Hamburg.
Holland—Britsch-Indië Lijn.
Koudok ark, uitr., vertr. 27 Febr. v. Antwerpen,
M'adioen, thuisr., vertr. 27 Fobr. v. Algiers.
Usseddiik, thuter., arr. 26 Febr. te Hamburg.
Bovenkerk, uitr., vertr. 25 Febr. v. Rangoon.
Hoogkerk, uitr.. pass 25 Febr. Gibraltar.
Ridderkerk, uitr., arr. 25 Febr. te Madras.
Sohiedijk, vertr. 25 Febr. v. Oaleutta n. R'dam.
Toba, arr. 26 Febr. v. Ramgoon, 1. v. Hamburg, te
R'dam.
Roop.it, uitr.. pass. 24 Febr. Perim.
Streefkerk, thuter., pass. 24 Febr. Gibraltar.
Huil. O.-Azië Lijn.
Albadl. thuter., arr. 20 Febr. to Dei ren.
Tjteomdari. uitr, vertr. 24 Febr. v. Shanghai.
Holland Ooct-Afrika lijn.
MeLtekerk. uitr, pass. 23 Febr. Malta.
Holl andW eet,Afrika Lijn.
Clio, uitr, vertr. 24 Febr. v. Dakar n. lMsaao.
Drochtetrooir vertr. 26 Febr. v. A'dam n. W.
Afrika.
Minorva, thuter., vertr. 22 Febr. v. Sekondee n.
Monrovia.
HollandZuid-Afrika Lijn.
Jagersfontein, uitr, pass. 26 Febr. Bevezler.
Springfontein, thuter, vertr. 24 Febr. v. Port
'Bllzabet h.
K'letfontoin. arr. 26 Fehr v, R'dam to Gnavewend.
Bloemfontein, uitr, arr. 23 Febr. te Walvtechbaai.
Rotterdam—Zuid-Amsrik» Lijn.
Albineo, arr. 26 Febr. v. RVLam te Hamburg.
Shrah, vertr. 24 Fobr. v. Buenos Ayree n. K'dam.
Zulderdijk, arr. 25 Febr. v. Hamburg to R'dam.
JavaVcw-York Lijn.
Blanda, v. Java n. New-York, vertr. 26 Febr. v.
Paramaribo.
llond©wo, v. New-York n. Java pose. 26 Febr.
Suez.
Daulamup, v. New-York n. Batavia, vortr. 24 Febr.
v. Sabong.
EHtoolwuulo, v. Java n. New-York, vertr. 25 Febr.
v. Port Said.
Javw—Beeealee I.#a.
Birma v. Caloutta n. Java vertr. 23 Febr. v.
Rangoon.
De ©ff.-mach. 2e kl. W. DoUekamp
1922, onder stil-
van let
Vliegkamp de Mok wordt 1 Maart
stand van zijn inkomsten bij de Kon. Marino, ter
beschikking gesteld van den Minister van Water
staat voor het verrichten van diensten ten be
hoeve van de burgerlijke luchtvaart.
Met den len Maart 1922 wondt de off.-mach. 2e
kl. G. Branderhoret van den onder-zeedienst te
Willemsoord, van zijne plaatsing ontheven in
verband met zijne benoeming tot Adjunct-Inspec
teur van den Arbeid.
Op EO Febr. 1922 zijn per stoomschip Sindoro
in Nederland teruggekeerd:
Kwartiermeester P. A. Mol es te en korp.-zisken-
verpleger R. Vos.
Met ontslag uit den Zeedienst:
Opper-toi-pedomaker J. P. Lubsen
1922; matroos 2e ld. D. van Os op 4
eerg.-kok P. J. van der Geest op 16 Maart 1922;
marinier H. Lammen op 31 Maart 1922.
op 1 Maart
Maart 1922.
LEGERBERI«HTEN.
Overplaatsingen, enz.
De eerg. J. van der Velde, D. A. J. W. de Haan.
J. H. F. Welbergen, en L. H. Lingbeek, van het
4e reg. ini. te Leiden, worden op 15 Maart a,s.
overgeplaatst bij bet 21e reg inf. en ingedeeld
▼MM
26 Febr. 1922.
Aangevoerd door 1 korder: 80 middel tongen p.
stuk f 0.70; 1 tarbot p. stuk f7; 10 kisten kinine
schol kst f 21; 1 kist schar p. ktet 15; door
garnalenvischers646 KG. gekookte garnalen
p. K.G. 0.4210.62.
27 Febr. 1922.
Aangevoerd door 1 korder: 1 tarbot 8: 4
kisten kleine schol p. kist 8; 2 kisten sclar p.
kist 7; door garaaJenvisschérs: 800 K.G. go-
kookte garnalen p. K.G. f 0.52—0.60; door Toxol-
söhe h&ringvteecheors: 8 tal haring p. tal f 18.50.
Burgerlijke Stand der gemeente Helder.
van 2527 Febr. 1922.
BEVALLEN: O. C. Speriing-Bastiaan, d,: C. W.
den Broeder-Dekker, d.
OVERLEDEN: J. Aller», 67 j.; A. Grooff-
DuijtB, 76 j.: W. 8. Smit, 20 j.
MABKTBER1CHTBN.
BROEK OP LANGENDIJK, 27 Febr. 1922.
Grove uten 33.5034.70, drielingen 29.20—
29.80, poen 12.80—25. roede kool 18.70—25.20.
kleinere f 11.90—18.50, gele kool 9.20—13.90.
kleinere f 4.708. Deensche witte 7.1010.10.
kleinere 2.50—6.10, alles per 100 K.G.
PURMEREND. 28 Febr. 1922.
4 stapels fabriekskaai p. 50 K.G. 58. RAI.
62; 6 stapels boerenkaas p. 50 K.G. 50, RAI.
65; 601 K.G. boter p. K.G. 2.25—2.30; 571
runderen: 330 vette p. KG. 0.85—13© 322 in„l-
ke en gelde f 185—600; 12 stieren; 26 paaiden
200300; 4 vette kalveren p. K.G. f i.702.10:
846 nuchtere idem p. stuk 1840; 991 vette
varkens p. K.G. 0.700 74; 70 magere idem
1830; 151 biggen 18—22; 940 schapen
5065, overloudere 36—48: 30 u kken; kip
eieren p. 100 78; eendeieren p. 100 11E5.