Kunst en Wetenschap heldersche courant, st ,'1s. ns &s populair Bijvoegsel yan de van Zaterdag 25 Maart 1922. NO. 13. (AUTEURSRECHTEN VOORBEHOUDEN) Oud-Hollandsche Paaichgebrulken. ....Heb-ie ook 'n olde mande.... brand bestaat.En in den nacht van het Paaschfeest steekt men dan lustig den brand in het „Paoschvuur"!. 't Juttertje Veel is er eigenlijk niet meer over van wat men de Oud-Hollandsche Paaschgebruiken zou kunnen noemen. Evenals alle vaste en openbare gewoonten bij ons volk hetzij op nationale feesten of herinneringsdagen of of wat dan ook wordt al meer en meer zui vere historieHet wordt alles langzamer hand als t ware netjes opgeborgen in ons z.g. Traditie-Museum! We bewaren het en kel nog in onze gedachten! En toch waren verschillende dezer gebrui ken alleraardigst en karakteristiek 1 Ieder die het plattelandsleven van wat meer nabij heeft kunnen gadeslaan, weet dat het karak ter en het sentiment van den oud-Holland- ache bewoner naar voren trad zoodxa er Jetwat an de hand wasse". En hiermede bedoel ik niet in de eerste Jdaats de zucht om voor eigen genoegen en ust eens «de blommetjes boite te zette" bij gelegenheid van volksfeest of karnaval, zoo als verleden week vertelde. Neen ook In stemmiger oogenbllkken en om meer ge voeliger redenen, wil de Holalnder gaarne zijn aard toonen. Denk maar eens aan de Paschen en de Feestdagen, welke hieraan vooraf gaan. 't Was b.v. volstrekt niet om het „heb ben" maar enkel om de aardigheid en nog meer om het „geven" dat schaapje van echte boerenboter met de groene palm- blaadjes als oortjes, wat we buiten op het land altijd Paasch-Zaterdag kregen! En al stonden er nu bij den boer of bij den tuin der nu twee kan room van de eigen gei ten.*t zou toch niet hebben kunnen ge beuren, dat op Paaschmorgen de klinkdeur niet voor de eerste maal open ging vo^r het kleine oorkannetje room 'n present van den melker!. Het eten van Paascheieren is nog bedui dend! meer in zwang vooral op het platte land. Hier is het niet jaren, maar wellicht eeuwen lang traditie geweest. Men besteedde er in den regel royaalweg den „tweeden dag" aan. Weken te voren waren de kippen en veelal ook de een deneieren opgegaard en op den middag van den tweeden Paaschdag kwam de ggroote fa- milieschaal op tafel en de wedstrijd begon. In den jongen ttjd van schrijver dezes en in de omgeving zijner woonplaats, zou geen tuinder al was 't voor tien gulden de eerste jonge sla hebben verkocht als hij kans zag bij de eieren de eerste rijpe kroppen op z'n eigen feesttafel te hebben. Deze tweede dag was in werkelijkheid ge- d aan de feesteterij Dat sommige het in de kunst van eieren eten tot een respectabele hoogte hadden we ten te brengen, kon men ter tafel op zoo'n dag van deze en gene hooran vertellen. Jaap had 'n oome, die d'r „vaif en veertig an kon.en Kees wist 'n boer, die 'n knecht had gehad.... en die se vrouw z'n zuster liep mit 'n jonge, die ze vader had 'r roim vaiftig ingeslage.op 'n Paasch- maandag". Asjeblieft!. En dat weer anderen de kunst van de zelf- beheersching niet hadden verstaan en om de boliebof te worden zich tot in het dierlijke hadden ingespannen bewezen verschillen de statistieken 1 Deze toonden aan, dat wer kelijk ongure eters er in waren geslaagd na vele uren zwoegens een aantal van 120 tot 125 hard-gekookte eieren te verorberen. Heel lang leefde nog in een Noord-Hol- landsche streek het verhaal van een IxAren- knecht, die om nu eens extra buitenge woon uit te blinken het tot het eten op een dag van zegge 168 eieren gebracht had!. De held van dit verhaal stierf drie dagen later1. Echter behalve deze afkeurenswaardi ge Paasch-misbruiken was er bij de vorige geslachten vooral in het Oosten van ons land een gezellige Paaschviering in eerel Met den z.g. Palm-Paschen begon dat al! Gewapend met grillig versierde stokken en Palm-Paaschboomen, trok een troep van de jongere bewoners eener streek ver momd en soms allerzotst uitgedost zooals bij Sinterklaas door het dorp en toekende met een veeg verf of roet de deurstijlen der woningen waar in dat jaar de huwbare deerns en jonge vrijers woonden.Zij gin gen rond als de Engel in den nacht bij de Paaschviering in het Joodsohe Egypte. En op den Paaschdag zelf kwam al het jonge volkje samen in een kuil op de heide er buiten het dorp en hield over de jonge Paartjes naar heel ouden trant Paaschge- Het zou op deze plaats te veel ruimte ver gen, wanneer wij een overzicht wilden ze ven van de eigenlijke ritueele Paaschgebrui ken der orthodoxe Israëlieten. Deze vieren hun Paaschfeest op een meer intense wijze dan eenig volk ter wereld. Bij hen geldt het Pascha als symbool eener vernieuwing en mogelijk krijgen wij een andere keer gele- ^komen r°P 06118 m6er uitvoeriK terug Liever wilien wij dit korte overzicht be sluiten met een van de meest karakteristieke en mooiste volksgewoonten ter gelegenheid va?n Paschen, welke nu nog wel in ver schillende streken van Drenthe en Overijssel tot uiting komt. den"^ bedoelen köt z.g. „PaaSbhvuurbran- i06} g-aan eeiÜRe hagen voor ge noemd feest de jongens en meisjes van het dorp langs de woningen en zingen: Heb-ie ook 'n bossien riet. Aonders wol ons Paoschvuur nie brande. Aonders brandt uns Paoschvuur niet!. De hoeveelheid brandbare stof, welke op zoodanige ommegang wordt opgezameld, wordt met vereende krachten opgebracht naar de zg. „Greute Barg" 'n open plek traiten het dorp, waar geen gevaar voor Dr. Brensa. Rechts houden! Ze zijn er thans, op de hoeken van de stra ten, de bordjes met „rechts houden". Een voudige, maar smaakvolle bordjes zijn het, en ze zijn op zoodanige hoogte aangebracht, dat ze den voorbijganger in het oog moeten publiek zich, op den duur. gevallen verduister je geen ge' 'nn of vee-l mogens, maar ga je er 'n klein beetje on- verstandig (maar inmiddels op een bij de wet toegelaten manier) mee oml. Goeie morgen.gelukkig ben ik niet rijk! Maar er kan *n oude suikeroom in de buurt wezen!. Als ik 'm in de gaten krijg, zal ik 'm zoo uit z'n humeur brengen, dat hij me ont erftDat mag toch, nietwaar?.... Dat mag!.Hij mag 't geld in plaats aan jou, aan den staat geven.... maar al leen: Als hij dood gaatl.Zoo is de wetl Prosit!. Bonjour!. vallen. Of het pu hiernaar schikken zal? Voor zoover wij Heldersohe publiek kennen, gelooven wij dit bevestigend te (mogen beantwoorden. In Nij megen heeft men eenige jaren terug een po ging gewaagd in de smalle Broerstraat net verkeer aldus te regelen. Ten overvloede plaatst men er een barsoh-gehelmden agent van politie bij. Het Nijmeegsche pu' lachte wat, gaf den agent een sigaar en liep zelf zooals het jarenlang gewend was: van links naar rechts. En in arren moede heeft de gemeente Nijmegen den strijd opgegeven, Maar hier in Helder is men gemoedelijker en, misschien, wat onderdaniger. Als dat zoo van bovenaf gedecreteerd wordt, och, dan beschouwt men! dat nu eenmaal als iets dat gebeuren moet, en denkt er niet' aan zioh tegen! den maatregel te verzetten. Het is een sympathieke karaktertrek van onze bevol king. Natuurlijk zal deze nieuwigheid in het begin nog niet zoo vlot gaan, en zullen er nog velen zijn, die het verzoek megeeren. Maar geleidelijk zal het aantal verminderen, eri als dian straks, over een jaar of wat, het publiek niet beter weet of het hoort zoo, dan zal het den maatregel prijzen. Intusschen doet het wel een beetje vreemd aan een verzoek om rechts te houden1 te zien aangebracht in een straat waar je op som mige uren van den dag gerust met een ka non. door kan- schieten. Maar 's avonds, vooral op een' moaien Zaterdagavond, is hot een lieve lust om de drukte in de straten te zien: dan krioelt allee door elkander, dan is, in den volsteni zin des woords gansch Helder op de been om te profiteeren van het mooie weer, om winkels te kijken en met kennissen een „straatje om" te wandelen. En dan heeft het rechtshouden zeer zeker zijn beteekenis. Laten wij hopeni, dat weldra het verzoek om rechts te houden doorgedrongen is tot ieder wandelaar: wij zijn overtuigd dat zi, zelf in de eerste plaats er de zegeningen van zullen ondervinden. DIALOOG. Goeie. Goeie. Wat zou jij doen, als je rijk was? Rijk!?.... Ja. 'k Wil niet rijk wezen Waarom niet? Da's maar last! 1niks als last!. Maar als je nou 's Dan gaf ik 't terugIk gaf m'n geld weg an 't rijk an de armen an. Dat kan niet.Dan zou je schuld krijgen.In plaats van bezit zou je dan schuld hebben. Schuld?Schuld wil ik ook niet!. Reken maar na:.Als je rijk bent weet de Staat dat en dan moet je er belasting van betalen Maar als Ik 't weggeef?. Je mag 't niet weggevenAls Je kin deren gekregen hebt, hebben die recht op drie-kwart van allesof anders je vrouw.... v En als mn vrouw t goedvond. Dat mag ze niet.Je staat onder de bepalingen van de wet! En als ik dan niks meer had Dan bleef de staat een vordering op je houden zoo groot alsof je alles nog had! En dan?. Dan weid je bezit in het openbaar ver- k°-htËii als er geen beat was! Dan ging je h* de gijzeling.. ■Rn n]a ik vluchtte? Dat kon je niet - want- als je je niet gedraagt als 'n behoorlijk staatsburger.... als fe je verplichtingen niet nakomt, dan mag je ook niet profiteeren van de rech ten!. T>us?ie kreeg geen pas!.En je zou fa de gevangenis komen «geus rantafate- ring van je familiekapitaal bent, mU Je fa vredesnaam maar rak bfa- - je gld i-- eere.... Dan heb Je newi dankje de staat beftt het op cïïtoiü- ta b,id' Phlogetan, een middel tegen verschillende ziekten. Uit Praag komt het bericht, dat de beken de psychiater dr. Oskar Fischer, hoofeleeraar aan de Duitsehe universiteit, in de vereeni- ging van Duitsehe artsen de volgende op zienbarende mededeeling heeft gedaan. Na een onderzoek, dat 15 jaar lang heeft ge duurd, heeft hij een middel samengesteld Phlogetan dat in gevallen van verlamming on ruggemergtering een genezende werking heeft, die bij nieuwe gevallen bepaald ver rassend groot was. Bij oudere gevallen kon echter ook van een geweldige werking wor den gesproken. In de discussie, die volgde, verklaarden sommige artsen dal zij niet alleen bij de ge noemde ziekten succes hadden gehad met de toepassing van Phlogetan, maar ook bij ver koudheid, die door een enkele injectie totaal genezen werd. Ook bij zware anginageval- len had het middel een goede uitwerking. Te Ween en werd in de kringen der medi ci van deze noviteit met belangstelling ken nis genomen. Men wees er op, dat professor Fisoher's methode trekken gemeen had met twee andere geneesmethoden, die al sedert jaren zijn gevolgd. De Weensche psychiater prof. dr. Wagner-Jauregg maakte van een I dezer beide gebruik. Er was namelijk geble- ken dut verlamden, wanneer zij een ziekte, waarbij hooge koorts optrad, als b.v. „Rot- lauf" hadden doorstaan, zich geestelijk vrij wat beter voelden dan tevoren. Daar het ge lijk zou zijn zulke patiënten met deze ziekte •in te enten, gaf prof Wagner hen tubercu- line-injecties, die eveneens hooge koorts de den ontstaan. Toen gebeurde het, dat tijdens den oorlog vele verlamden, die malaria had den gekregen, in observatie konden Vorden genomen en ook ditmaal weer bleek de hoo ge koorts van de malaria een gunstigen in vloed te hebben geoefend op den geestelijken toestand der patiënten. Systematisch ging men er nu toe over bij verlamden Malaria te weeg brengen. Deze behandeling had bo ven die met tuberculine een groot voordeel. In kinine bezit men immers een middel om de malaria zoo noodig tot staan te brengen Het is langs dezen weg mogelijk gebleken paralytici weer gesohikt te maken voor de uitoefening van hun beroep en jarenlang een rechute te verhoeden. De tweede methode om door koorts een andere ziekte te bestrijden is door profes sor Schmid te Praag het eerst toegepast bij verschillende aan de eene of andere infec tieziekte lijdende patiënten. Hij gaf daartoe injecties met melk in een hoeveelheid van een koffielepel en de hooge koorts, die dan ontstond en maar korten tijd duurde, bracht meermalen verbetering in den ziektetoe stand. Zoo werden b.v. gewrichtsontstekim gen en andere door bacteriën veroorzaakte ziekteprocessen door 3 4 melk-injecties met vrucht behandeld. Mem neemt aan dat de koorts ontstaat door het eiwit in de melk en men heeft later dan ook met nog andere eiwitten proeven in dien geest genomen. Professor Fischer is dien weg-gevolgd, Hij ging voor zUn praeparaat uit van Nucleï- ne-zure Natrium. Een vondst In de pastorie van de St. Laurentiudkerk te Alkmaar is dezer dagen gevonden het archief <van de Aartspriesters van Holland en Zeeiaind van 17861842. Deze vondst is voor de kerkelijke geschle denis ,van het bisdom Haarlem van zeer veel belang. De gevonden officieele stukken geven een interessant beeld van de kerkelUke toe standen in dit tijdvak, waarvan tot nu toe slechts weinig bekend was. Het zUn de brieven en verslagen, ontvan gen door de Aartspriesters Meylirik, ten Hul- scher Oramer, Banning en Genving; brieven der Nuntii Causati, Ciamiberlani, Amtonuoci, overzichten van de parochies in Holland en Zeeland, plannen voor de organisatie van de Katholieken tUdens de regeering LodewUk Napoleon, de oprichting van de Missie van Suriname; verslagen over de Missie van Nederl.-Indië en Suriname en verschillende andere stukken van den meest uiteenloopen den aard. Spoedig zal een aanvang worden gemaakt met het ordenen en registreeren van al deze papieren. („Msb"). Wij onüeenen aan Esperanto Trhumfonta: Een Poolsch technicus heeft een uitvinding gedaan, die zeeT (belangrijk is voor de fabri catie van meubelen, van recht en van gebo- geu hout, van onderdeelen voor huizen, van houtsnijwerk, luxe-voorwerpen, enz. De be doelde uitvinding opent n.1. de mogelijkheid al die voorwerpen te vervaardigen met be hulp van gietvormen. Onder den invloed van eten vloeistof van hooge temperatuur gaat het hout na eenigen tijd over in een caseïne-achtigen vorm, ter wijl het toch niet zijn vezels en daarmede zijn samenhang verliest. Deze pasta wordt in geschikte vormen gebracht en levert na eeni ge uren onder zeer hoogen druk en op nooge temperatuur geheel afgewerkte gietstukken, die niet verschillen van de producten van machinale of handbewerking. De op deze wijze verkregen voorwerpen hebben bovendien nog het voordeel, dat zij onbrandbaar zijn en dat zij in den dikvloei- baren toestand met bepaalde vloeistoffen ge kleurd kunnen worden, waardoor zij fraaie tinten en op marmer gelijkende figuren aan nemen. BABBELUURTJE OVER MODE. Onze Lingerle's! OnlangB trouwde een van m'n kennisjes en bU het gebruikelijke bezoek aan haar kreeg ik o. m. heit werkelijk keurig verzorgde uitzet te zien. Ten opzichte hiervan vertelde de gelukkige bruid mij„'t Heeft mijn werkelijk ont zettend veel hoofdbreken gekost eer ik alles zoo had als ik 't wenschte!.Want je weet ik houd er erg van Richelieu of Engelsch bor durursel of Filet of kloskamt te verwer ken op irmjjn lingerie.Maar nu was het lang niet gemakkelijk mooie oplossingen te vinden".... Het is werkelijk zoo: Een smaakvolle vrouw, die er niet van houd haar onder- kleeding te dragen met de gebruikelijke maaT soms vrij banale oonfectie-versieTselen en die daartegenover niet in staat is zich de exquise maar buitengewoon dure Fransche lingeries aan te schaffen, staat ten opzichte van haar wenschen en haar kunnen vaak voor een groote moeilijkheid! Het wordt de kunst een compromis te scheppen tussdhen wat zij mooi vindt en wat te betalen is!.... Een en ander 'bracht (mij <>P de gedachte eens iets te zeggen over déze zUde van het Meedimgvraagstuk. De bedoeling is hiertrfj in het bijzonder, dat de lezeressen dezer raode- nibriek eenige voorlichting ontvangen bij het zelf maken harer dessous! Zoodat er wel handwerk ontstaat en het toch niet al te veel „in de papieren" loopt! Hieronder volgt een korte beschrijving van een z.g. volledig garnituur. Hierop kan de vrouw roet handwerkzin zich heerlijk en ten volle uitspelen. Voor wie 'houdt van borduren en fijn werk maken, is hier een dankbare en alleszins 'bevredigende gelegenheid No. I van bovenstaand plaatje is een „Com- binaison-Pantalon" van wit Organdie ('n fUne Batistsoort) langs de randen on insnijdin gen geboord met rose organdie. De gebor duurde ornamentjes zijn opgewerkt van rose GlanSgaren. Eigenlijk behoéft het niet uitdrukkelU'k gezegd, dat de tegenstellende Meur Rose evengoed ki andere kan zijln. (Zelfs kan de afwerking geheel wit Wijven. No. n is een „Gombinaison-Japon". Zdj is ook van witte organdie en versierd met En gelsch borduurwerk en Valemcienne entre- deux. De schouderbanden Zijn gemaakt van smal le Satijn-linten. De 'benoodigde entredeux en .linten kan m'en 'gemakkelijk in een serieuze zaak per ellamiaat koopen. hooren wat het in. vroeger d.-gen kostte om goed gekleed te gaan, zullen, we misschien nog lachen en ons tevreden voelen. Wij zijn nog zoo elocht .net af tegen woordig. Vooral wanneer we in aanmerking nemen hoeveel hooger de eigenlijke waarde van het geld toen was in vergelijking met nu. In de middeleeuwen bijvoorbeeld verkocht men de zijde per.K.G.! Een kilo van deze stof kostte 1126.tot 600. Voor fluweel werd van 46.tot 200. per -metertje betaald! En de overheid in tegenstelling met democratisch voelende wethouders van tegen woordig deed wat ze kon om deze prijzen zoo hoog mogelijk te houden! Want men was in het geheel niet gesteld op een weelderig en fraai uifcgedoeohte (burgerij, zooals in. onze dagen. Een werkelijk fraai oostuum was dan ook in die dagen een zeer kostbaar bezit. Bij over lijden ivan de bezitster ging het meestal als een uiterst gewaardeerd erfstuk op een na bestaande over! RECEPTEN. VAN1LLEVLA met sinasappel en bdnactn. V» Liter melk; 30 gram suiker; 20 gram maïzena; 1 ei; 1 pakje vanille suiker; 1 si naasappel; 1 banaan. Schil de sinaasappel, ontdoe ze van de witte schilletjes, snUd ze in schUven en haal er de pitten uit; snijd ook de geschilde banaan ln schijven. Kook vanille vla op de gewone manier, doe in de vlabak laag om laag, begin met sinaas appel, dan vla, dan een laag banaan, dan weer vla en zoo vervolgens tot alles verbruikt Is. Dien het koud op. KLETSKOPJES. 250 gr. donker bruine suiker; 100 gr. aman delen; 100 gr. tarwemeel. Pel de gebroeide amandelen en snUd ze im. dunne plakjes, kneed alle ingrediënten tot een stevigen bal. Vorm daarna Meine bal letjes ter grootte van1 een knikker. Leg deze op een met boter besmeerd bakblik en bak ze in een tamelijk warme oven, bruin en gaar, laat ze bekoelen en neem ze met een dun mes van het bakblik af. UIT HET LEVEN VAN BEROEMDE MENSCHEN! De Grondvester van Canada! Onlangs is in Engeland ln hoogen ouder dom overleden een man, die van den laag- sten stand tot den allerhoogsten heeft weten op te klimmen door noeste vlijt en onafge broken arbeid! HU heette Lord Strathcona en was de fel- telUke grondlegger van het thans zoo beken de en bloeiende land Canada. Als 17-jarige jongen toog Lord Strathcona die van zijn eigen naam eigenlijk Donald Alexander Smith heette naar Noord-Ame rika om werkzaam te zijn op de houthandels- werkplaats van zUn oom. Jarenlang leefde 'hij in het hooge Noorden van Amerika, on der de Indianen en ver van de beschaafde wereld gescheiden. Op sneeuwschoenien moest hU naar de plaats van zUn bestem ming reizen. HU woonde zoover, dat hU. ééns per jaar een brief ontving! Toen hU een poosje op deze onherberg zame standplaats vertoefde, werd hU door volslagen blindheid bedreigd, vanwege de eeuwig© sneeuw. Om 'het gevaat van deze noodlottigheid te ontkomen moest hU een doktefr gaan bezoeken, die meer dan ÖOC K.M. ver woonde n.L te Montreal in Oa- nada. HU deed de reis met twee Indianen, waarvan een onderweg van gebrek en ont bering omkwam! In Montreal gekomen bleef hij dnar en steeg door voortdurend werken steeds hoo ger zoodat hU zelfs in 1869 gouverneur van de Hudscxn-Baal werd. In een Franschen opstand werd hij gevangen genomen en met den dood bedreigd, maar wist nia een zware van twee maanden vrij te No. III ls een chemie© en eveneens van Orgamdie. De pas is uitgesohelpt en met Engelsch borduurwerk versierd. Zij la aan het eigen lijke onderstuk geajourd ro de z.g. Ladder- ajoursteek. De schouderbanden bestaan ditmaal uit drie biesjes van organdie aan elkaar ge ajourd. No. IV is het nachthemd (chemise de nuit). Dit Meedingstuk voltooit het garnituur en is van een bUzonder lieve snit. De breede Filetnentredeux met gelegenheid tot het doorrijgen van een lint versiert het voor pand en den rug. Langs halsuitsnijding!, schouder en mouw tje en onderkant wordt een vier cM. breede zoom aangeajourd. In de taille wordt enkel in de zq'den een ceintuurt je aangebracht, zoo dat voorpand en rug vrij en glad naar bene den hangen. Mme. Corry. Ter geruststelling voor de klaagsters! Nu we, als vrouwen, die er gaarne voor weinig geld zoo goed mogelijk uitzien, het grootste gedeelte >van onzen vrijen tijd moeten zoek brengen met klagen over de hooge prij zen en dure stoffen is het niet onaardig eens een blik terug te werpen! Op het oogenblik en al sinds de laatste jaren zuchten wij. Maar wanneer wU Hierna begon eigenlijk pas de groote taak van zUn leven! HU kreeg n.1. de Idee ©en reusachtige spoorlijn aan te leggen. Trots veel tegen werking wist hU een maatschappij te stich ten en de noodlge geldsommen bijeen te krijgen. Na vel-e en moedlUke jaren kwam de spoorweg tot stand en vormt nu in den vorm van de welbekende Canadlan Pacific Llne een van de machtigste spoorweg-tra jecten ter wereld! In het jaar 1896 kwam Bmlth voor de eer ste maal terug ln zijn geboorteland en nu als vertegenwoordiger van den Staat Canada om te beraadslagen over de groote dominion- kwestie, zooals in onze dagen Ierland die kent! Een jaar later na de succesvolle beëin diging der onderhandelingen werd Idj in den hoogen adelstand verheven on kreeg den naam: Lord Strathconal Inmiddels bleef hU tot aan zUn dood on afgebroken werken. De aebt-urige werkdag was hem onbekend, en zoo hU hem gekend hadl zou hij dezen vermoedelijk hoogelijk hebben afgekeurd! lederen morgen kon men hem al heel vroeg naar zijn kantoor zien gaan en hier bleef hij doorwerken tot 's avonds 'klokke acht! Toen hem op zijn 90e jaar door den geneesheer een rustiger leven werd voor geschreven volgde hU dit advies op door s avonds inplaats van om 8 uur om.kwart voor acht naar huls te gaan. Tenslotte is hU als een beroemd man in zijn geboorteland gestorven en met meer dan vorateUjke praal begraven!. Dame: Twaalf gulden voor een portret, meneer?.Dat lijkt me 'n belachelijk: hoo gen prijs!. Fotograaf: Wel, dame.... ik wil het graag voor 8.doen.... Maar ik zeg u vooruit, dat het daa een sprekend geUjlcend© foto wordt!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1922 | | pagina 11