Kunst en Wetenschap
heldersche courant,
st ,'1s. ns &s
populair Bijvoegsel yan de
van Zaterdag 25 Maart 1922.
NO. 13. (AUTEURSRECHTEN VOORBEHOUDEN)
Oud-Hollandsche Paaichgebrulken.
....Heb-ie ook 'n olde mande....
brand bestaat.En in den nacht van het
Paaschfeest steekt men dan lustig den brand
in het „Paoschvuur"!.
't Juttertje
Veel is er eigenlijk niet meer over van wat
men de Oud-Hollandsche Paaschgebruiken
zou kunnen noemen. Evenals alle vaste en
openbare gewoonten bij ons volk hetzij
op nationale feesten of herinneringsdagen of
of wat dan ook wordt al meer en meer zui
vere historieHet wordt alles langzamer
hand als t ware netjes opgeborgen in ons
z.g. Traditie-Museum! We bewaren het en
kel nog in onze gedachten!
En toch waren verschillende dezer gebrui
ken alleraardigst en karakteristiek 1 Ieder
die het plattelandsleven van wat meer nabij
heeft kunnen gadeslaan, weet dat het karak
ter en het sentiment van den oud-Holland-
ache bewoner naar voren trad zoodxa er
Jetwat an de hand wasse".
En hiermede bedoel ik niet in de eerste
Jdaats de zucht om voor eigen genoegen en
ust eens «de blommetjes boite te zette" bij
gelegenheid van volksfeest of karnaval, zoo
als verleden week vertelde. Neen ook
In stemmiger oogenbllkken en om meer ge
voeliger redenen, wil de Holalnder gaarne
zijn aard toonen.
Denk maar eens aan de Paschen en de
Feestdagen, welke hieraan vooraf gaan.
't Was b.v. volstrekt niet om het „heb
ben" maar enkel om de aardigheid en
nog meer om het „geven" dat schaapje
van echte boerenboter met de groene palm-
blaadjes als oortjes, wat we buiten op het
land altijd Paasch-Zaterdag kregen! En al
stonden er nu bij den boer of bij den tuin
der nu twee kan room van de eigen gei
ten.*t zou toch niet hebben kunnen ge
beuren, dat op Paaschmorgen de klinkdeur
niet voor de eerste maal open ging vo^r
het kleine oorkannetje room 'n present
van den melker!.
Het eten van Paascheieren is nog bedui
dend! meer in zwang vooral op het platte
land. Hier is het niet jaren, maar wellicht
eeuwen lang traditie geweest.
Men besteedde er in den regel royaalweg
den „tweeden dag" aan. Weken te voren
waren de kippen en veelal ook de een
deneieren opgegaard en op den middag van
den tweeden Paaschdag kwam de ggroote fa-
milieschaal op tafel en de wedstrijd begon.
In den jongen ttjd van schrijver dezes en in
de omgeving zijner woonplaats, zou geen
tuinder al was 't voor tien gulden de
eerste jonge sla hebben verkocht als hij kans
zag bij de eieren de eerste rijpe kroppen op
z'n eigen feesttafel te hebben.
Deze tweede dag was in werkelijkheid ge-
d aan de feesteterij
Dat sommige het in de kunst van eieren
eten tot een respectabele hoogte hadden we
ten te brengen, kon men ter tafel op zoo'n
dag van deze en gene hooran vertellen.
Jaap had 'n oome, die d'r „vaif en veertig
an kon.en Kees wist 'n boer, die 'n
knecht had gehad.... en die se vrouw z'n
zuster liep mit 'n jonge, die ze vader had
'r roim vaiftig ingeslage.op 'n Paasch-
maandag".
Asjeblieft!.
En dat weer anderen de kunst van de zelf-
beheersching niet hadden verstaan en om de
boliebof te worden zich tot in het dierlijke
hadden ingespannen bewezen verschillen
de statistieken 1 Deze toonden aan, dat wer
kelijk ongure eters er in waren geslaagd na
vele uren zwoegens een aantal van 120 tot
125 hard-gekookte eieren te verorberen.
Heel lang leefde nog in een Noord-Hol-
landsche streek het verhaal van een IxAren-
knecht, die om nu eens extra buitenge
woon uit te blinken het tot het eten op
een dag van zegge 168 eieren gebracht
had!.
De held van dit verhaal stierf drie dagen
later1.
Echter behalve deze afkeurenswaardi
ge Paasch-misbruiken was er bij de vorige
geslachten vooral in het Oosten van ons land
een gezellige Paaschviering in eerel
Met den z.g. Palm-Paschen begon dat al!
Gewapend met grillig versierde stokken
en Palm-Paaschboomen, trok een troep van
de jongere bewoners eener streek ver
momd en soms allerzotst uitgedost zooals bij
Sinterklaas door het dorp en toekende
met een veeg verf of roet de deurstijlen der
woningen waar in dat jaar de huwbare
deerns en jonge vrijers woonden.Zij gin
gen rond als de Engel in den nacht bij de
Paaschviering in het Joodsohe Egypte.
En op den Paaschdag zelf kwam al het
jonge volkje samen in een kuil op de heide
er buiten het dorp en hield over de jonge
Paartjes naar heel ouden trant Paaschge-
Het zou op deze plaats te veel ruimte ver
gen, wanneer wij een overzicht wilden ze
ven van de eigenlijke ritueele Paaschgebrui
ken der orthodoxe Israëlieten. Deze vieren
hun Paaschfeest op een meer intense wijze
dan eenig volk ter wereld. Bij hen geldt het
Pascha als symbool eener vernieuwing en
mogelijk krijgen wij een andere keer gele-
^komen r°P 06118 m6er uitvoeriK terug
Liever wilien wij dit korte overzicht be
sluiten met een van de meest karakteristieke
en mooiste volksgewoonten ter gelegenheid
va?n Paschen, welke nu nog wel in ver
schillende streken van Drenthe en Overijssel
tot uiting komt.
den"^ bedoelen köt z.g. „PaaSbhvuurbran-
i06} g-aan eeiÜRe hagen voor ge
noemd feest de jongens en meisjes van het
dorp langs de woningen en zingen:
Heb-ie ook 'n bossien riet.
Aonders wol ons Paoschvuur nie brande.
Aonders brandt uns Paoschvuur niet!.
De hoeveelheid brandbare stof, welke op
zoodanige ommegang wordt opgezameld,
wordt met vereende krachten opgebracht
naar de zg. „Greute Barg" 'n open plek
traiten het dorp, waar geen gevaar voor
Dr. Brensa.
Rechts houden!
Ze zijn er thans, op de hoeken van de stra
ten, de bordjes met „rechts houden". Een
voudige, maar smaakvolle bordjes zijn het,
en ze zijn op zoodanige hoogte aangebracht,
dat ze den voorbijganger in het oog moeten
publiek zich, op den duur.
gevallen verduister je geen ge' 'nn of vee-l
mogens, maar ga je er 'n klein beetje on-
verstandig (maar inmiddels op een bij de
wet toegelaten manier) mee oml.
Goeie morgen.gelukkig ben ik niet
rijk!
Maar er kan *n oude suikeroom in de
buurt wezen!.
Als ik 'm in de gaten krijg, zal ik 'm
zoo uit z'n humeur brengen, dat hij me ont
erftDat mag toch, nietwaar?....
Dat mag!.Hij mag 't geld in plaats
aan jou, aan den staat geven.... maar al
leen: Als hij dood gaatl.Zoo is de wetl
Prosit!.
Bonjour!.
vallen. Of het pu
hiernaar schikken zal? Voor zoover wij
Heldersohe publiek kennen, gelooven wij dit
bevestigend te (mogen beantwoorden. In Nij
megen heeft men eenige jaren terug een po
ging gewaagd in de smalle Broerstraat net
verkeer aldus te regelen. Ten overvloede
plaatst men er een barsoh-gehelmden agent
van politie bij. Het Nijmeegsche pu'
lachte wat, gaf den agent een sigaar en liep
zelf zooals het jarenlang gewend was: van
links naar rechts. En in arren moede heeft
de gemeente Nijmegen den strijd opgegeven,
Maar hier in Helder is men gemoedelijker
en, misschien, wat onderdaniger. Als dat zoo
van bovenaf gedecreteerd wordt, och, dan
beschouwt men! dat nu eenmaal als iets dat
gebeuren moet, en denkt er niet' aan zioh
tegen! den maatregel te verzetten. Het is een
sympathieke karaktertrek van onze bevol
king. Natuurlijk zal deze nieuwigheid in het
begin nog niet zoo vlot gaan, en zullen er
nog velen zijn, die het verzoek megeeren.
Maar geleidelijk zal het aantal verminderen,
eri als dian straks, over een jaar of wat, het
publiek niet beter weet of het hoort zoo, dan
zal het den maatregel prijzen.
Intusschen doet het wel een beetje vreemd
aan een verzoek om rechts te houden1 te zien
aangebracht in een straat waar je op som
mige uren van den dag gerust met een ka
non. door kan- schieten. Maar 's avonds,
vooral op een' moaien Zaterdagavond, is hot
een lieve lust om de drukte in de straten te
zien: dan krioelt allee door elkander, dan is,
in den volsteni zin des woords gansch Helder
op de been om te profiteeren van het mooie
weer, om winkels te kijken en met kennissen
een „straatje om" te wandelen. En dan heeft
het rechtshouden zeer zeker zijn beteekenis.
Laten wij hopeni, dat weldra het verzoek
om rechts te houden doorgedrongen is tot
ieder wandelaar: wij zijn overtuigd dat zi,
zelf in de eerste plaats er de zegeningen
van zullen ondervinden.
DIALOOG.
Goeie.
Goeie.
Wat zou jij doen, als je rijk was?
Rijk!?....
Ja.
'k Wil niet rijk wezen
Waarom niet?
Da's maar last! 1niks als last!.
Maar als je nou 's
Dan gaf ik 't terugIk gaf m'n geld
weg an 't rijk an de armen an.
Dat kan niet.Dan zou je schuld
krijgen.In plaats van bezit zou je dan
schuld hebben.
Schuld?Schuld wil ik ook niet!.
Reken maar na:.Als je rijk bent
weet de Staat dat en dan moet je er
belasting van betalen
Maar als Ik 't weggeef?.
Je mag 't niet weggevenAls Je kin
deren gekregen hebt, hebben die recht op
drie-kwart van allesof anders je
vrouw.... v
En als mn vrouw t goedvond.
Dat mag ze niet.Je staat onder de
bepalingen van de wet!
En als ik dan niks meer had
Dan bleef de staat een vordering op je
houden zoo groot alsof je alles nog had!
En dan?.
Dan weid je bezit in het openbaar ver-
k°-htËii als er geen beat was!
Dan ging je h* de gijzeling..
■Rn n]a ik vluchtte?
Dat kon je niet - want- als je je niet
gedraagt als 'n behoorlijk staatsburger....
als fe je verplichtingen niet nakomt, dan
mag je ook niet profiteeren van de rech
ten!.
T>us?ie kreeg geen pas!.En je zou
fa de gevangenis komen «geus rantafate-
ring van je familiekapitaal
bent, mU Je fa vredesnaam maar rak bfa-
- je gld i--
eere.... Dan heb Je newi dankje
de staat beftt het op
cïïtoiü- ta b,id'
Phlogetan, een middel tegen verschillende
ziekten.
Uit Praag komt het bericht, dat de beken
de psychiater dr. Oskar Fischer, hoofeleeraar
aan de Duitsehe universiteit, in de vereeni-
ging van Duitsehe artsen de volgende op
zienbarende mededeeling heeft gedaan. Na
een onderzoek, dat 15 jaar lang heeft ge
duurd, heeft hij een middel samengesteld
Phlogetan dat in gevallen van verlamming
on ruggemergtering een genezende werking
heeft, die bij nieuwe gevallen bepaald ver
rassend groot was. Bij oudere gevallen kon
echter ook van een geweldige werking wor
den gesproken.
In de discussie, die volgde, verklaarden
sommige artsen dal zij niet alleen bij de ge
noemde ziekten succes hadden gehad met de
toepassing van Phlogetan, maar ook bij ver
koudheid, die door een enkele injectie totaal
genezen werd. Ook bij zware anginageval-
len had het middel een goede uitwerking.
Te Ween en werd in de kringen der medi
ci van deze noviteit met belangstelling ken
nis genomen. Men wees er op, dat professor
Fisoher's methode trekken gemeen had met
twee andere geneesmethoden, die al sedert
jaren zijn gevolgd. De Weensche psychiater
prof. dr. Wagner-Jauregg maakte van een
I dezer beide gebruik. Er was namelijk geble-
ken dut verlamden, wanneer zij een ziekte,
waarbij hooge koorts optrad, als b.v. „Rot-
lauf" hadden doorstaan, zich geestelijk vrij
wat beter voelden dan tevoren. Daar het ge
lijk zou zijn zulke patiënten met deze ziekte
•in te enten, gaf prof Wagner hen tubercu-
line-injecties, die eveneens hooge koorts de
den ontstaan. Toen gebeurde het, dat tijdens
den oorlog vele verlamden, die malaria had
den gekregen, in observatie konden Vorden
genomen en ook ditmaal weer bleek de hoo
ge koorts van de malaria een gunstigen in
vloed te hebben geoefend op den geestelijken
toestand der patiënten. Systematisch ging
men er nu toe over bij verlamden Malaria
te weeg brengen. Deze behandeling had bo
ven die met tuberculine een groot voordeel.
In kinine bezit men immers een middel om
de malaria zoo noodig tot staan te brengen
Het is langs dezen weg mogelijk gebleken
paralytici weer gesohikt te maken voor de
uitoefening van hun beroep en jarenlang een
rechute te verhoeden.
De tweede methode om door koorts een
andere ziekte te bestrijden is door profes
sor Schmid te Praag het eerst toegepast bij
verschillende aan de eene of andere infec
tieziekte lijdende patiënten. Hij gaf daartoe
injecties met melk in een hoeveelheid van
een koffielepel en de hooge koorts, die dan
ontstond en maar korten tijd duurde, bracht
meermalen verbetering in den ziektetoe
stand. Zoo werden b.v. gewrichtsontstekim
gen en andere door bacteriën veroorzaakte
ziekteprocessen door 3 4 melk-injecties met
vrucht behandeld. Mem neemt aan dat de
koorts ontstaat door het eiwit in de melk en
men heeft later dan ook met nog andere
eiwitten proeven in dien geest genomen.
Professor Fischer is dien weg-gevolgd,
Hij ging voor zUn praeparaat uit van Nucleï-
ne-zure Natrium.
Een vondst
In de pastorie van de St. Laurentiudkerk
te Alkmaar is dezer dagen gevonden het
archief <van de Aartspriesters van Holland en
Zeeiaind van 17861842.
Deze vondst is voor de kerkelijke geschle
denis ,van het bisdom Haarlem van zeer veel
belang. De gevonden officieele stukken geven
een interessant beeld van de kerkelUke toe
standen in dit tijdvak, waarvan tot nu toe
slechts weinig bekend was.
Het zUn de brieven en verslagen, ontvan
gen door de Aartspriesters Meylirik, ten Hul-
scher Oramer, Banning en Genving; brieven
der Nuntii Causati, Ciamiberlani, Amtonuoci,
overzichten van de parochies in Holland en
Zeeland, plannen voor de organisatie van de
Katholieken tUdens de regeering LodewUk
Napoleon, de oprichting van de Missie van
Suriname; verslagen over de Missie van
Nederl.-Indië en Suriname en verschillende
andere stukken van den meest uiteenloopen
den aard.
Spoedig zal een aanvang worden gemaakt
met het ordenen en registreeren van al deze
papieren. („Msb").
Wij onüeenen aan Esperanto Trhumfonta:
Een Poolsch technicus heeft een uitvinding
gedaan, die zeeT (belangrijk is voor de fabri
catie van meubelen, van recht en van gebo-
geu hout, van onderdeelen voor huizen, van
houtsnijwerk, luxe-voorwerpen, enz. De be
doelde uitvinding opent n.1. de mogelijkheid
al die voorwerpen te vervaardigen met be
hulp van gietvormen.
Onder den invloed van eten vloeistof van
hooge temperatuur gaat het hout na eenigen
tijd over in een caseïne-achtigen vorm, ter
wijl het toch niet zijn vezels en daarmede
zijn samenhang verliest. Deze pasta wordt in
geschikte vormen gebracht en levert na eeni
ge uren onder zeer hoogen druk en op nooge
temperatuur geheel afgewerkte gietstukken,
die niet verschillen van de producten van
machinale of handbewerking.
De op deze wijze verkregen voorwerpen
hebben bovendien nog het voordeel, dat zij
onbrandbaar zijn en dat zij in den dikvloei-
baren toestand met bepaalde vloeistoffen ge
kleurd kunnen worden, waardoor zij fraaie
tinten en op marmer gelijkende figuren aan
nemen.
BABBELUURTJE OVER MODE.
Onze Lingerle's!
OnlangB trouwde een van m'n kennisjes en
bU het gebruikelijke bezoek aan haar kreeg
ik o. m. heit werkelijk keurig verzorgde uitzet
te zien.
Ten opzichte hiervan vertelde de gelukkige
bruid mij„'t Heeft mijn werkelijk ont
zettend veel hoofdbreken gekost eer ik alles
zoo had als ik 't wenschte!.Want je weet
ik houd er erg van Richelieu of Engelsch bor
durursel of Filet of kloskamt te verwer
ken op irmjjn lingerie.Maar nu was het
lang niet gemakkelijk mooie oplossingen te
vinden"....
Het is werkelijk zoo: Een smaakvolle
vrouw, die er niet van houd haar onder-
kleeding te dragen met de gebruikelijke
maaT soms vrij banale oonfectie-versieTselen
en die daartegenover niet in staat is zich
de exquise maar buitengewoon dure
Fransche lingeries aan te schaffen, staat ten
opzichte van haar wenschen en haar kunnen
vaak voor een groote moeilijkheid!
Het wordt de kunst een compromis te
scheppen tussdhen wat zij mooi vindt en wat
te betalen is!....
Een en ander 'bracht (mij <>P de gedachte
eens iets te zeggen over déze zUde van het
Meedimgvraagstuk. De bedoeling is hiertrfj in
het bijzonder, dat de lezeressen dezer raode-
nibriek eenige voorlichting ontvangen bij
het zelf maken harer dessous! Zoodat er wel
handwerk ontstaat en het toch niet al te veel
„in de papieren" loopt!
Hieronder volgt een korte beschrijving van
een z.g. volledig garnituur. Hierop kan de
vrouw roet handwerkzin zich heerlijk en ten
volle uitspelen. Voor wie 'houdt van borduren
en fijn werk maken, is hier een dankbare en
alleszins 'bevredigende gelegenheid
No. I van bovenstaand plaatje is een „Com-
binaison-Pantalon" van wit Organdie ('n fUne
Batistsoort) langs de randen on insnijdin
gen geboord met rose organdie. De gebor
duurde ornamentjes zijn opgewerkt van rose
GlanSgaren.
Eigenlijk behoéft het niet uitdrukkelU'k
gezegd, dat de tegenstellende Meur Rose
evengoed ki andere kan zijln. (Zelfs kan de
afwerking geheel wit Wijven.
No. n is een „Gombinaison-Japon". Zdj is
ook van witte organdie en versierd met En
gelsch borduurwerk en Valemcienne entre-
deux.
De schouderbanden Zijn gemaakt van smal
le Satijn-linten.
De 'benoodigde entredeux en .linten kan
m'en 'gemakkelijk in een serieuze zaak per
ellamiaat koopen.
hooren wat het in. vroeger d.-gen kostte om
goed gekleed te gaan, zullen, we misschien
nog lachen en ons tevreden voelen.
Wij zijn nog zoo elocht .net af tegen
woordig.
Vooral wanneer we in aanmerking nemen
hoeveel hooger de eigenlijke waarde van het
geld toen was in vergelijking met nu.
In de middeleeuwen bijvoorbeeld verkocht
men de zijde per.K.G.!
Een kilo van deze stof kostte 1126.tot
600.
Voor fluweel werd van 46.tot 200.
per -metertje betaald!
En de overheid in tegenstelling met
democratisch voelende wethouders van tegen
woordig deed wat ze kon om deze prijzen
zoo hoog mogelijk te houden! Want men was
in het geheel niet gesteld op een weelderig
en fraai uifcgedoeohte (burgerij, zooals in. onze
dagen.
Een werkelijk fraai oostuum was dan ook
in die dagen een zeer kostbaar bezit. Bij over
lijden ivan de bezitster ging het meestal als
een uiterst gewaardeerd erfstuk op een na
bestaande over!
RECEPTEN.
VAN1LLEVLA
met sinasappel en bdnactn.
V» Liter melk; 30 gram suiker; 20 gram
maïzena; 1 ei; 1 pakje vanille suiker; 1 si
naasappel; 1 banaan.
Schil de sinaasappel, ontdoe ze van de witte
schilletjes, snUd ze in schUven en haal er de
pitten uit; snijd ook de geschilde banaan ln
schijven.
Kook vanille vla op de gewone manier, doe
in de vlabak laag om laag, begin met sinaas
appel, dan vla, dan een laag banaan, dan weer
vla en zoo vervolgens tot alles verbruikt Is.
Dien het koud op.
KLETSKOPJES.
250 gr. donker bruine suiker; 100 gr. aman
delen; 100 gr. tarwemeel.
Pel de gebroeide amandelen en snUd ze im.
dunne plakjes, kneed alle ingrediënten tot
een stevigen bal. Vorm daarna Meine bal
letjes ter grootte van1 een knikker. Leg deze
op een met boter besmeerd bakblik en bak
ze in een tamelijk warme oven, bruin en gaar,
laat ze bekoelen en neem ze met een dun mes
van het bakblik af.
UIT HET LEVEN VAN BEROEMDE
MENSCHEN!
De Grondvester van Canada!
Onlangs is in Engeland ln hoogen ouder
dom overleden een man, die van den laag-
sten stand tot den allerhoogsten heeft weten
op te klimmen door noeste vlijt en onafge
broken arbeid!
HU heette Lord Strathcona en was de fel-
telUke grondlegger van het thans zoo beken
de en bloeiende land Canada.
Als 17-jarige jongen toog Lord Strathcona
die van zijn eigen naam eigenlijk Donald
Alexander Smith heette naar Noord-Ame
rika om werkzaam te zijn op de houthandels-
werkplaats van zUn oom. Jarenlang leefde
'hij in het hooge Noorden van Amerika, on
der de Indianen en ver van de beschaafde
wereld gescheiden. Op sneeuwschoenien
moest hU naar de plaats van zUn bestem
ming reizen. HU woonde zoover, dat hU.
ééns per jaar een brief ontving!
Toen hU een poosje op deze onherberg
zame standplaats vertoefde, werd hU door
volslagen blindheid bedreigd, vanwege de
eeuwig© sneeuw. Om 'het gevaat van deze
noodlottigheid te ontkomen moest hU een
doktefr gaan bezoeken, die meer dan ÖOC
K.M. ver woonde n.L te Montreal in Oa-
nada. HU deed de reis met twee Indianen,
waarvan een onderweg van gebrek en ont
bering omkwam!
In Montreal gekomen bleef hij dnar en
steeg door voortdurend werken steeds hoo
ger zoodat hU zelfs in 1869 gouverneur
van de Hudscxn-Baal werd. In een Franschen
opstand werd hij gevangen genomen en met
den dood bedreigd, maar wist nia een zware
van twee maanden vrij te
No. III ls een chemie© en eveneens van
Orgamdie.
De pas is uitgesohelpt en met Engelsch
borduurwerk versierd. Zij la aan het eigen
lijke onderstuk geajourd ro de z.g. Ladder-
ajoursteek.
De schouderbanden bestaan ditmaal uit
drie biesjes van organdie aan elkaar ge
ajourd.
No. IV is het nachthemd (chemise de nuit).
Dit Meedingstuk voltooit het garnituur en
is van een bUzonder lieve snit. De breede
Filetnentredeux met gelegenheid tot het
doorrijgen van een lint versiert het voor
pand en den rug.
Langs halsuitsnijding!, schouder en mouw
tje en onderkant wordt een vier cM. breede
zoom aangeajourd. In de taille wordt enkel
in de zq'den een ceintuurt je aangebracht, zoo
dat voorpand en rug vrij en glad naar bene
den hangen.
Mme. Corry.
Ter geruststelling voor de klaagsters!
Nu we, als vrouwen, die er gaarne voor
weinig geld zoo goed mogelijk uitzien, het
grootste gedeelte >van onzen vrijen tijd moeten
zoek brengen met klagen over de hooge prij
zen en dure stoffen is het niet onaardig
eens een blik terug te werpen!
Op het oogenblik en al sinds de laatste
jaren zuchten wij. Maar wanneer wU
Hierna begon eigenlijk pas de groote taak
van zUn leven!
HU kreeg n.1. de Idee ©en reusachtige
spoorlijn aan te leggen. Trots veel tegen
werking wist hU een maatschappij te stich
ten en de noodlge geldsommen bijeen te
krijgen. Na vel-e en moedlUke jaren kwam
de spoorweg tot stand en vormt nu in den
vorm van de welbekende Canadlan Pacific
Llne een van de machtigste spoorweg-tra
jecten ter wereld!
In het jaar 1896 kwam Bmlth voor de eer
ste maal terug ln zijn geboorteland en nu
als vertegenwoordiger van den Staat Canada
om te beraadslagen over de groote dominion-
kwestie, zooals in onze dagen Ierland die
kent!
Een jaar later na de succesvolle beëin
diging der onderhandelingen werd Idj in
den hoogen adelstand verheven on kreeg
den naam: Lord Strathconal
Inmiddels bleef hU tot aan zUn dood on
afgebroken werken. De aebt-urige werkdag
was hem onbekend, en zoo hU hem gekend
hadl zou hij dezen vermoedelijk hoogelijk
hebben afgekeurd! lederen morgen kon men
hem al heel vroeg naar zijn kantoor zien
gaan en hier bleef hij doorwerken tot
's avonds 'klokke acht! Toen hem op zijn
90e jaar door den geneesheer een rustiger
leven werd voor geschreven volgde hU
dit advies op door s avonds inplaats van om
8 uur om.kwart voor acht naar huls
te gaan.
Tenslotte is hU als een beroemd man in
zijn geboorteland gestorven en met meer
dan vorateUjke praal begraven!.
Dame: Twaalf gulden voor een portret,
meneer?.Dat lijkt me 'n belachelijk: hoo
gen prijs!.
Fotograaf: Wel, dame.... ik wil het
graag voor 8.doen.... Maar ik zeg u
vooruit, dat het daa een sprekend geUjlcend©
foto wordt!