I. GRUNWALO, Keizerstraat 116. GRUNWALD, Kanaalweg 71. .GRUNWALD, Kanaalweg 74. Zijden Stoffen en Blouses en Japonnen. Ingezonden mededeeltng. Ingezonden Mededeeltng. Heerenkteeding naar maat Bedden, Dekens, bovenwlnkel, voorzijde. Manufacturen, Stoffen en Schoonmaak-artikelen, Naar de „Maasb." verneemt, heeft de Mi Spoorboekjes. Slechte spijsvertering, maagzuur, op risping, pijnlijken stoelgang, enz., worden met veel succes bestreden door Freco's Maag tabletten. Per koker 60 ct., verkrijgbaar by eiken drogist, Voor engros bij s A. TEN KLOOSTER, Keizerstraat 93, Helder. naren van het telegraafbureau nog betaald wortien! En dan verbaast men zich nog over het milliardentekort. Men ontveinst het zioh niet: Duitschland Uit met reuzenschreden het rampzalige Oostenrijk achterna. Tenzij.... de Entente tot inkeer komt. Maar daarop durft men al haast niet meer hopen. En toch zal het moeten gebeuren, wil Europa niet gehèèl te gronde gaan. Ontploffing. In de munitiefabriek te Klaatsch is Don derdagochtend een mijn onploft. Verschei den arbeiders zijn gedood en onder het puin bedolven. De omvang van de schade is nog niet vast te stellen. Sneeuwstorm. In het Turinger Woud heeft Woensdag een sneeuwstorm gewoed, die bijna de kracht van een orkaan bereikte. De sneeuw lag Donder dag een meter boog. Het vroor 10° C. In het Reuzengebergte stond de thermometer zelfs 15° C. beneden het nulpunt. Ook daar is veel sneeuw gevallen, wat heel wat storing in het spoorwegverkeer teweeg heeft gebracht. In Saksen en vooral in het Ertsgebergte en bet Vogtland heerscht de winter eveneens nog met ongekende strengheid. Ook van elders komen berichten over ongewone koude. De staking ln Beleren. De uitsluiting der Beiersche metaalarbei ders wordt voortgezet. Te Augsburg alleen zijn 16.000 metaalarbeiders op straat gezet. DeMetaalarbeiders van Mannheim-Lud- wigshaft-n hebben gisteren met 16.265 stem men tegen slechts 1300 besloten volgende week Vrijdag den arbeid neer te leggen, in dien intusschen geen nieuwe loonregeling is getroffen, die hen voldoet. Het aantal sta kers zal ongeveer 25.000 bedragen. Uit het bezette gebied. Luitenant Kraft, een Belgisch officier, is Donderdag te Duisburg gedood door vier jongelieden, die revolverschoten op hem heb ben gelost. Men heeft de moordenaars niet kunnen aanhouden. Een Incident. Twee politie-agienten te Haufern in de be- zette zóne in Duitschland stonden op de tram. waar ook twee agenten der Belgische mili taire veiligheidspolitie stonden. Toen deze laatsten aan de Duitschers verzochten liun legitimatiekaart te toonen, ontstond een dis cussie. Een der Duitschers wierp een Belg op den weg, maar verloor ook zelf het even wicht en viel. De Duitscher greep zijn tegen stander bij de keel en duwde hem neer, De- tweede Belgische agent Snelde toe en, wilde den Duitscher moodizaken zijn tegenstander los te laten. Hij loste daartoe een schot Ln de lucht, maar toen de iDuitscher 'bleef vasthou den, schoot hij dezen een kogel in den nek, waardoor hij werd gedood. ENGELAND. Een Engelsche duikboot vergaan. Uit Gibraltar wordt gemeld, dat tijdens de manoeuvres de Engelsche duikboot H 42 in aanvaring gekomen) is met een torpedo jager. Le onderzeeër is met man en muis vergaan. Een later bericht meldt: De duikboot H. 42, welke door de torpedo- bootjager Versatile geramd is bij oefenin gen in de buurt van Gibraltar, is vermoede lijk met de heele bemanning in 500 vadem water naar den kelder gelaan. Het schip behoort tot een klasse van betrekkelijk klei ne booten, welke ondergedompeld een water- verplaatsing hebben van 500 ton. Aan boord 23 officieren en minderen. Volgens niet officiecle berichten uit Gi braltar is'de Versatile daar aohterste voren binnengesleept. Twee compartimenten staan onder water. Mond- en klauwzeer. In het Engelsche Lagerhuis heeft Bosca- wen verklaard, dat het mhiistrie van buiten landsche zaken hem verzocht heeft zich tot dë| verschillende Buropeesche regeerlngen te wenden om te geraken tot een of ander soort van internationaal onderzoek naar de oorzaken van het mond- en klauwzeer en de wijze, waarop deze ziekte zich verspreidt, ten einde een herhaling van het uitbreken der ziekte te kunnen voorkomen. ZWEDEN. Arbeidsconflicten. Uit Stockholm meldt een draadloos N. T. A.-bericht, dat in de houtzagerijen geen over eenstemming is bereikt tusschen patroons en arbeiders. Het conflict omvat 20.000 man. 'De onderhandelingen in de machine-in dustrie voor de officieele arbitrage-commis sie zijn mislukt. RUSLAND. De bezetting van het eiland Wrangel. Woensdag hebben wij gemeld dat een Brit- sohe expeditie onder leiding van Stefanson op het eiland Wrangel in de Siberische IJs zee de Britsehe vlag had "eheschen. Draadloos wordt thans gemeld, dut dit feit tot een levendig geschil tusschen de Britsehe en Amerikaansche leden der expeditie heeft geleid, daar deze laatsten beweren dat het eiland in 1881 door een Amerikaansche ex peditie in bezit werd genomen. Het Russische transportwezen. In een Russisch economisch blad wordt een verslag besproken van het verkeerscom ïmissariaat van de Russische sovjet-regee ring. Daaruit blijkt, dat de toestand van het transportwezen zeer dreigend is en een al- gemeene catastrofe kan worden, indien niet spoedig energieke maatregelen worden ge nomen. De oorzaken hiervan worden als volgt aan gegeven: 1. Het ontbreekt aan voldoende financle ring; 2. de loonen der transportarbeiders zijn schandelijk laag; 8e er worden systematisch te weinig levensmiddelen geleverd; 4. de ont reddering van de brandstoffenvoorziening van de spoorwegen met materiaal en produc ten gaat geregeld achteruit. De nadere bijzonderheden, die deze pun ten illustreeren, zijn van zoo ernstigen aard, dat zij weinig hoop laten op verbetering. Men hoore slechts: „De schuld van de spoor wegen had op 1 Maart het bedrag van 15.800.000 millioen roebel bereikt; de loonen zijn bij enkele lijnen nu eerst voor de maand November uitbetaald; de beambten ontvan gen dan 165.000 roebel, d.w.z. juist de waarde van 8 pond brood. Nog slechter is de Ievens- middelenvoorziening. Deze geschiedt onre gelmatig en met ontzettende vertraging. Kan inen zich in dergelijke omstandigheden er over verwonderen, dat een deel van het spoorwegpersoneel steelt, en zich laat om- koopen, en het overige deel in apathie ver zinkt? Het uitblijven van stookmateriaal, het ieder oogenblik veranderen van de haarden der locomotieven voor andere brandstof, het voortdurend heen en Weer zenden der loco motieven van de eene grensprovincie naar de andere, met nog vele andere oorzaken samen, hebban het transportwezen volko men ontredderd. SERVIE. Het huwelijk van koning Alexander van Servië is op 1 Juni gesteld. Een beschuldiging. Uit Belgrado wordt gemeld, dat in het Shoepsjina dezer dagen een voorstel der op positie in behandeling komt, strekkende om generaal Zecevits, den vroegeren minister van oorlog, in staat van beschuldiging te stellen. Hem wordt ten laste gelegd, dat hii door het eigenmachtig oproepen van recru- ■ten gedurende de wintermaanden, den dood van meer dan tweehonderd hunner op zijr geweten heeft. Het meerendeel dezer recru- ten is gestorven aan longontsteking, opge- loopen gedurende het transport in de on verwarmde wagens. De Etna. Berlijn, 23 Maart. Uit Sicilië wordt be richt, dat de vulkaan Etna sedert eenige da gen in werking is. Ontploffing. Te Rio de Janeiro is Woensdag de blik sem geslagen in het scheikundig laborato rium van de marine; de aanwezige munitie is ontploft. Men weet niet of er persoonlijke ongelukken bij zijn voorgevallen; de stoffe lijke schade is zeer aanzienlijk. LUCHTVAART. Een ongeval bij den Erigelschen Koninkl- Luchtdienst had den dood ten gevolge van den vliegenier en de merkwaardige ontsnap ping van den mechanicien, die voor de 4e maal aan den dood ontkwam, door uit het toestel te springen, op het oogenblik dat het zou worden verbrijzeld. De vliegenier ver loor de macht over het toestel, dat viel met den kop naar de aarde. Op 20 voet hoogte sprong de mechanicien Causland uit het toestel; reeds 3 maal eer der had hij een dergelijken sprong gedaan. BINNENLAND. Het GOEDKOOPSTE ADRES in bovenwlnkel, aohterzljde. benedenwinkel. Speciale afdeelfng Hst grootste, meest gesorteerde magazijn in: Dames-Costumes, Mantels en Kinder-Confectie. De Kamerverkiezingen. De centrale verkiezingsraad van dien Vrij heidsbond, (bestaande uit gevolmachtigden der partij in de verschillende Rijkskieskrin- gen, heeft besloten, dat Ln de navolgende Rijkskieskringen een gelijkluidende lijst zal worden ingeleverd. I. 's-Gravenliage, Rotterdam, DordTecht, Leiden. II. Groningen, Leeuwarden, Assen, Zwolle. III. Amsterdam, Haarlem, den Helder. IV. Middelburg, Tilburg, 's-Hertogenbosch, Maastricht. V. Utrecht, Arnhem, Nijmegen. Voor de districten Amsterdam, Haarlem, Helder luidt de lijst: 1. Mr. J. Gerritsen, 's-Gravenhage; 2. Mej. Joh. Westerman, Den Haag; 3. K. Czn. de Boer, Assendelft; 4. P. Otto, Bloemendaal; 5. prof. B. D. Eerdmans, Leiden; 6. D. de Boer, Stompe toren; 7. dr. 1. H. J. Vos, Amsterdam; 8. Mej. L. C. A. van Eeghen, Amsterdam; 9 G. de Rldlder, Amsterdam; 10. jhr. J. C. Mol- lerns, Bloemendaal. Voorts werd besloten daarnevens met één algemeene gelijkluidende lijst in het geheele laind uit te komen, die binnenkort zal worden gepubliceerd, en waarop de heer Abr. Staal man, Amsterdam, als no. 1 zul voorkomen. In den loop van April zullen bovenbedoelde besluiten van den centralen verkiezingsraad aan de goedkeuring der algemeene vergade ring worden onderworpen. De tabakswet. Het „Ned. Weekblad voor den Handel in Kruidenierswaren" schrijft omtrent de niet invoering der Tabakswet op 1 Mei: Zijn onze inlichtingen juist dan is men zelfs thans in Den Haag overtuigd dat het verkeerd is in deze tijden van malaise de wet in te voeren. Men moet in Den Haag berekend hebben dat er van een geraamde opbrengst van 20 millioen geen sprake meer zal zijn en dat dë thans geschatte op brengst gelijk komt met de onkosten, die de wet aan ambtenaren met zich sleept. Het is n.1. duidelijk geworden dat voor het toezicht op dë naleving der wet een veel grooter ge tal ambtenaren noodig is dan men eerst dacht. Practisch gesproken zal de wet aan den Staat geld kosten inplaats geld opbren gen. In verband daarmede verneemt het blad bij geruchte dat dë groote fabrikanten van kerftabak het plan hebben gemaakt het de r.egeering gemakkelijk te maken van de in voerjng der wet af te zien; zij zullen aanbie den alle kosten, die voor de voorbereiding gemaakt zijn, te vergoeden. Op al deze gronden verwacht men dat de wet in 't geheel niet zal worden ingevoerd en al mag deze beslissende stap misschien uitblijven, zooveel is zeker dat van invoering voor de algemeene verkiezing geen sprake meer is; als de wet in werking komt zal het op zijn vroegst September zijn. Verminkt bankpapier. nister van Financiën aan de directeuren der directe belastingen enz. en aan de directeu ren der registratie en domeinen het volgen de schrijven gericht: „Meermalen komt het voor, dat bankbil jetten in de circulatie voorzien worden van teekeningen, opschriften, stempels, enz. en op die wijze misbruikt worden voor allerlei reclame en propaganda. De Directie der Nederlandsche Bank be schouwt dergelijke verminkte bankbiljetten als niet meer te verkeeren in den vorm. waarin zij door de Nederlandsche Bank zijn uitgegeven. De biljetten zijn voor de ver dere circulatie ongeschikt en worden daar om door de Bank ingetrokken, terwijl het al dan niet aanvaarden der gemutileerde bil jetten afhankelijk ig van eene beslissing der Directie, aangezien degene, die de biljetten aldus verminkt, ze onbevoegd onttrekt aan de bestemming, waarmede zij in omloop zijn gebracht. In verband met het bovenstaande noodig ik U uit, om biljetten als bovenbedoeld voort aan niet meer in betaling asfn te nemen, doch den aanbieder naar de Nederlandsche Bank te verwijzen. Ik teeken hierbij nog aan, dat. indien soortgelijke biljetten zich op 't oogen blik nog in 's Rijks kassen mochten bevin den, de Directie bereid is, de betrokken comptable ambtenaren in de gelegenheid te stellen, ze alsnog in te wisselen. De Zeeland en de Harwlch. De Zeeland zal, zoo meldt het Hdbl., met jngang van Juni gaan varen op Harwich en wel uitsluitend Ln nagdienst. Het eindpunt in Nederland blijft Vlissingen. Deze wijziging is een gevolg van een veel breederen opzet. Er zal tusschen de Zeeland en de Harwich- lijn (dë Hoeklijn) 'een soort van pool worden gevormd, zoodat 'de concurrentie tusschen die twee lijnen ophoudt en wordt vervangen door samenwerking. De beide lijnen varen in het vervolg van Harwich uit, de eene naar Vlissingen in dagdienst, de andere naar den Hoek in nachtdifenst. De Nederlandsche spoorwegen zullen de continentale spoorweg verbindingen tusschen de twee lijnen ver deden, overeenkomstig beider geografisch eindpunt in Nederlïfnd. Uit het meubelmakers- en behangers- bedrijf. I Naar aanleiding van haar bereidverkla ring, het hangende loongeschil aan arbitra ge te onderwerpen indien alle dito de werk nemersbonden die wenschten, ontving de Commissie van Vertegenwoordigers van Werkgeversorganisaties in de Meubelma kers-, Stoffeerders- en Aanverwante Bedrij ven, naar vanwege deze commissie wordt medegedeeld, van den R.K. Bond van werk nemers bericht, dat ook de Christelijke werk nemersbond arbitrage wenscht; de Alge meene Bond van Werknemers echter niet. Door de commissie is daarop geantwoord, dat de arbitrage niet kon borden aanvaard, aangezien deze niet doeltreffend zou zijn. De stukiug In het houtbedrijf. In do Woensdagavond gehouden vergade ring van de noordelijke leden van de groep I.S.E.A. (industrieel» en sociaal-economische aangelegenheden) van den Nedorlundsehen Houtbond zijn de volgende besluiten geno men: „Door de afgekondigde staking te Gronin- gen, Sappemeer en Winschoten is een voor het houtbedrijf onhoudbare toestand Inge treden. Daarom hebben de noordelijke hout- bandelaren besloten met ingang van heden en hout meer, in welken vorm ooik, af te léveren. Deze maatregel Is voor de stad Groningen vanmorgen reeds ingegaan, terwijl de pro vincie nog tot en met Dinsdag reeds ontvan gen orders zal uitvoeren. De werkwillige ar beiders worden aan het werk gehouden. Voor Friesland %n Drenthe is dezelfde regeling te .erwachten. Houthandelaren buiten het gebied der noordelijke provinciën zullen geen leveringen naar het noorden meer uit voeren. Er bestaan gegronde redenen, dat voor Amsterdam dezelfde regeling zal wor den getroffen. De zeevlsscherij ln Februari. Aan de zeevisscherij hebben, naar de Vis- scherjj-Ingpectie mededeelt, in Februari j.1. minder vaartuigen deelgenomen dan in de overeenkomstige maand van het vorige jaar Hoeveelheid en opbrengst der aangevoerde visch, de aanvoeren door vaartuigen van vreemde nationaliteit medegerekend, bedroe gen respectievelijk 4,705.000 kg. en 1,227,200 tegen 3.058,000 kg. en f 1,183,000 in Fe bruari 1921. De vangsten der stoomtrawlers waren ovetr het algemeen goed, zij het ook iets min der dan toenmaals. Zij bedroegen, in zoo verre zij hier te lande werden aangevoerd gemiddeld per reisdag 1194 kg.g (1283 k o in Februari 1921). Niettegenstaande 73 aanvoeren door Duit- sche stoointreilers plaats vonden en deze aanvo'-ren gezamenlijk met minder dan 1,308.000 kg. bedroegen, waren de visrh- prijzen, zij het ook niet hoog, in het alge meen toch wel bevredigend, zoodat behoor lijke besommingen gemaakt werden, n1 wa ren deze dan ook minder dan in Februari van het vorige jaar. Gemiddeld per reisdag be droeg do besomming voor de aanvoeren hier te lande f 321 457 in Februari 1921). De kolenprijzen waren echter iets hooger. Er waren in het geheel 125 stoomtreilers in bedrijf, waarvan 17 uitsluitend en 36 ten deele in Engeland markten. Verleden jaar Februari vlschten er slechts 97, waarvan 9 uitsluitend en 22 ten deele in Engeland los ten. Zij voerden in Nederland in totaal aan 2.440.600 k.g. visch, welke 055.240 opbracht, tegen 1.902,000 k.g. met een opbrengst van 709.300 ln Februari 1921. Een veel grooter aantal zeilloggers, stoom- kustvisschers, motorkustvisschers en zeil- kustvisschers dan in Februari van het vori ge jaar, nam thans aan de visscherij deel. Voor de motor- en zeilkustvisscher vindt de geringe deelneming haar verklaring in het feit, dat vele in de Zuiderzee invroren. De zeilloggers hadden flinke vangsten en goede besommingen, n.1. gemiddeld per reisdag respectievelijk 212 kg. en 74, 173 k.g. en 80 in Februari 1921). De stoomkustvis- srhers besomden thans meer, de overige vaartuigsoorten minder. De gemiddelde vangst per reis van de motor- en zeilkust- visschers bedroeg respectievelijk 410 en 118 k.g. (in Februari 1921 respectievelijk 499 en 175 kg.) Aan dë beug visscherij namen 12 sloom- en 9 zeilschepen (in Februari van bet vorige jaar 14 stoom- en 10 zeilschepen) deel. De stonmbeugers deden flinke vangsten (gemiddeld per reisdag 765 k.g., tegen ver leden jaar Februari 737 kg.) en maakten goe de besommingen (gemiddeld per reisdag 345 legen 368 in Februari 1921). Voor de zeilbeugers was evenals verleden jaar Februari de weergesteldheid niet zoo erg gunstig. Intusschen waren dë vangsten toch nog iets beter. Zij vingen en besomden nl gemiddeld ner reisdag respectievelijk 350 kg. en 177 (316 kg. en 179 in Fe- bmari 1921). De totale hoeveelheid en opbrengst der aangevoerde beugvisrb bedroeg respectieve, liik 269 000 kg en f 124 800 tegen 313 000 kg. en 161.000 in Februari van het vorige jaar. Voor bet overige was de visscberij van weinig beteekenis. Drijfnetvisschprij op ba ring werd als naar gewoonte in deze maand niet uitgeoefendFen Fngelscbe stonmdrif- ter voerde een kleine hoeveelheid versche haring aan. Aanvoer door Dultsche trellers. Men schrijft van reederszijde aan de „N. Rott. Crt.": Onze voorspelling van begin Maart om trent den invloed der opheffing van het ver bod van uitvoer van visch uit Duitschland is jnecr dan verwezenlijkt, zeer tot schade van de Duitsche consumenten en den Nederland- öchen handel. De Duitsche treilers zijn niet naar eigen havens gegaan, maar ze zijn gewoon door gegaan hun visch te brengen naar IJmui- den. Van 1—15 Maart brachten 38 Duitsche treilers 10.000 centenaar visch in IJmuiden op de markt, 10.000 centenaar teveel voor TJmuiJen, aan de Duitsche voedselvoorzie ning onttrokken en dus in Duitschland te weinig. Van de verwachting der er nu veel visch in Duitschland zx>u komen is niets verwe zenlijkt. Integendeel. Niet alleen blijft een belangrijk deel aan de Duitsche consumptie onttrokken tengevolge van het markten in ons land, maar ook veel van de visch die tot nu toe in Duitschland werd aangevoerd en in Duitschland zelf bleef, gaat thans over de grens naar Oostenrijk Nederland en naar België, zoodat de voedselvoorziening er nog hard op achteruit is gegaan. De schuld ligt natuurlijk dus aan de abnormale valuta, maar toch ook voor eai deel aan de Duit sche regeering8politiek die niet alleen het Duitsche volksvoedsel laat uitvoeren, .maar dezen uitvoer nog steunt door ten koste van groote finantieele opofferingen het vervoer dezer visch naar het buitenland te doen ge schieden ver beneden den kostprijs. De schade lijdt het Duitsche volk, dat eerst iet volksvoedsel uit het land moet zien gaan en dan nog bovendien in de belastingen moet dragen het verlies dat geleden wordt op het vervoer naar het buitenland, waar men ten slotte de visch nog met leede oogen ziet ko men. Zou het niet tijd worden dat de Duitsche regeerlng zich in deze herziet en dat ze de Duitsche consumenten beschermt tegen de nadeelige gevolgen van de voedselonttrek- king door het uitvoerverbod weder van kracht te doen zijn en niet langer met ver lies het vervoer van visch naar het buiten land te bestendigen. HarlngvlsscherlJ. De afdeellng Vlaardingen en Schevenin- gen van den Chr. Zoeliedenbond hebben de zer dagen vergaderd, om te spreken over de de harlngvisscherij 1922, oventueele regee- rlngssteun aan dit bedrijf en arbeidsvoor waarden. De voorzitter der organisatie, dë heer K. Vink, laakte de houding van de reederijen. die wel prijs stellen op de medewerking van dé organisatie als regeerlngshulp gewenscht is,.doch tot heden geweigerd hebben over de loonregeling van dit jaar te onderhandelen. De vakorganisaties zouden genoegen nemen met het gewone percentage van 21/, pet. per matrozendee], mits daaraan verbonden wordt een garantieloon van 12 per week, plus 1 net. der bruto besomming. De Chr. Zeelie- denbond meent, dat een steunregeling geen reden van bestaan heeft, als de visschers naar zee moeten voor een loon, dat minder bedraagt dan de loonregeling 1920. Bij een gemiddelde teelt als in 1921 geeft dit voor een seizoenarbeid slechts een weekloon van ongeveer 15. Op beide vergaderingen werd met alge meene stemmen een motie aangenomen, waarin blijdschap wordt uitgesproken over bet voornemen van de regeering, om de ha- ringvisscherij onder nader te stellen voor waarden te steunen, maar waarin voorts, op grond dat een steunregeling voor het bedrijf slechts dan reden van bestaan heeft, als aan de werknemers een sober levensonderhoud gewaarborgd wordt, er bij de regeering op wordt aangedrongen, dat steun aan de ba- rinevisscherij slechts verleend worde op voorwaarde, dat het loon in geen geval mag dalen beneden de loonregeling 1920 Posterijen. Met het oog op de bezuiniging won* v kens de M. v. A. op de begrooting PogSijij- afgezien van den bouw en verbouw va*"'®, schillende post- en telegraafkantoren. er- Wetbouder De Miranda ten, aan wethouder De Miranda het de verlof van drie maanden voor V haar Rusland te verleenen. re's Verkeersproblemen. 'De .politie der Residentie heeft een keu* boekje uitgegeven „Statistiek vwn VerkJ ongevallen in 1921 In de inleiding lezen Wij: „De stA*, beoogt voornamelijk propagandistisch p. 7ii De verwachting heeft voorgezeten, dat J cijfers im haar soberheid iets tot het ouwff zullen zeggen; dat de kennisneming van wW veel ernstige en minder ernstige ongevaiw, bij den lezer de vraag zal doen rijzen, of het geen tijd wordt, dat ook hij izich met nap»! gezetheid gaat hooiden aan de verkeersvoor- r>/iVl nïfton 1 schriften. De gegevens, welke het boeikje bevat, zfa belangrijk genoeg oim deze hier weer te »e ven. In 1921 kwamen tor kennis van de poijL 1433 verkeersongevallen. Hierbij waren betrokken: kn 544 gevallen; personen-automobielen in 44 gevallenj vrachtautomobi ttonin 157 gevallen: motor rijwielen; Ln 235 gevallen tram»; in 414 vallen; paardenwagens; in 709 gevallen: rij. wielen; in 99 gevallen: diversen; en \a 35 vallen: stoomtrams. De oorzaak was in 80 gevallen niet rechts- houden; in 43 gevallen niet voldoende of te veel uitwijken; Ln 51 gevallen verkeerd uit. wijken; in 11 gevallen verkeerd om den hoek rijLen; in 6 gevallen niet opvolgien van de be velen der politie; in 2 gevallen nalaten van tekens te geven; in 2 gevallen links een tram inhalen; in 133 gevallen te hard of onrvoop. zichtig rijden; in 27 gevallen oversteken van den rijweg; in 47 gevallen geen signalen ge ven; in 243 gevallen eigen onvoorzichtigheid; in 370 gevallen diversen (pea- ongeluk e.d.); in 442 gevallen onbekend1. Het gevolg was in 20 gevallen d Idljb afloop; 70 waar lichamelijk letsel; 167 1'cta- meljjk letsel; 276 lichte verwonding; 153,120, 93, 438 en 171 beschadiging wan resp. auto's, paarden wagens, trams, rijwielen en diversen. SPORT, Voetbal. Zondag 26 Haart. Het wodstriidprosramma van den N. V. B. le klasse. Den Haae: H.V.V.'l&wtam. Haarlem: R.C.H.U.V.V. Rotterdam: FeSfim DF.C. Amsterdam: V.V.A.—V.O.C. Ovenwursklaase. I JimiidenStoramHWte— Sparta. Amsterdam: A.F.C.—D.E.C, Hilvrrsom: I 't GooiH D.V£5. Den Haag: Quick-iV.U.C. Schiedam: S.V.V.AJD.O. 2e klasse A. Alkmaar: AlcmariaZ'.V.V. Haarlem: E.D.O.H.F.C. Schoten: Srhotenr— V.S.V. Wormerveer: W.FjC.Pairmoratenn. 3e klasse A. Amsterdam: AmftelH.S.V.; fl Steeds Voorwaarts—1D.W.S.: D.W.V.HeldM Wilhelmina VooruitAeeendelft. 3e klasse B. Amsterdam: 6.D.W.T.O.G.: 1 Swift—Q.S.Cy E.D.W.—E.V.C. Kokhuizen: Weet-M Frisia—K.F.C. Res. 2e kl. A. Zaandam: ZJF.C. 2—«A..F.C. 3. Amsterdam: D.E.C.Z.V.V. 2. Hoorn: Hollandta 3 'Ajax 3. Het w »Mlstri.idprogramma van den N.-IL V. B. le klasse B. Helder 2Alkmaar 1, a&nrreaH 2.30 uur, scheidsrechter Kelder; Alcmaria ViotrixJ 2C.S.V. 1. 3e klasse C. Helder 3Zeemacht 2, aan ran# 10 uur, ecliederechter Kort; Batavier 2—Texel 1, aanvang 12 uur. scheidsrechter Reii (terrein 3 H.R.C.); Strooweg: Geel Wit 2H.R.C. 4. aan vang 12 uur. scheidsrechter Verhagen. 4e klasse D. Tuindorp: Batevier 3—Helder 4. aanvang 10 uur, scheidsrechter Baute: H.R 5—Zeemacht 3. scheidsrechter Dol: Geel W t 8— Sctiagen 1; scheidsrechter Gode; S.Vfi. 2—Bata vier 4, scheidsrechter v. Baaren. BelgiëNederland. Deze traditioneole ontmoeting, waarvoor alter- wege groote belangstelling bestaat, zal morgen in de Scheldeetad plaats hebben. Ven Tilburg Pelser idetzen Hordiik Detiia legger Tetzner Rodermond van Gendt Deleet. da Ntóx» Met uitzondering van Listeen die 8te*»W vervangen hei'''» ls dit '«eg, in November 1921 zoo'd schitterende »eg« «i te* FranBche elftal behaalde. De 1 Mj» vtan het vorig jaar plaats en eindigde ln oen uitelag waarmede de 1,. o-okers k**! maals zeer tevreden konden zijn. liet Ned. elftal ls titan-t z.-er stei'k «JttonaiB steld en we hebben er de be "t> verwadhthj van. Helder IIAlkmaar I. (Aanvang half drie.) Do reeqrves ontvangen morgen op hutj mat»! plaats gehad hebbende match op het riilaoerp-W' rodn, zeer verdienstelijk spel te «aMW'"llwü, gooft. Helder zal het ilau ook «waar te verwit: woorden k ril gen, maar dat het msw 7—0 m wordon, golooven wo niet erg. Belde ploegen kouten geheel volledig uit. Hot 1® elftal moet uit spelen togen D 1 verschuilt met lm gewon elft f)p eig-n Wf word Q—Q gespeeld on wo /.iii al /eer tevrww waneer thans weei een dergcliike u.ib-1"- resultaat is. want II 1 9T j een schotlooze voorhoede, waardoor het sra veld lang niet voldoende in cijfers uitgedrui™ wordt. Korfbal. H.K.C.-niouws. Eindelijk ia de dag aangebroken, dat de dersche Korfbal Club tiaar soriewedstn'deB gant niet medewerking vau het tdWelhk ziekkorpe. Leden, Zaterdag wordt het u rrea» orde gebracht, met vluggen zul hoi M.K.C.. eihde Laan. een Feestelijk aanzien .«PSl De wedstrijden beginnen om 12 uur des. 6D wel de volgende ploegen kodnen daü A. 12-1. K.Z.I—OJLJ.S. I B. 1.16—2.15 Het ZuidenR.O.D.A I. «iimr winnaar B. 4.45 6.15. Verliezer A- verliezer B. „„ijje!' D«»n «Hu 'dien le.kl. N.K.B.. dn- znm ,lug gunnen wu vr dat een groot publiek de wixLHtni-te11 tligbak f43/' n ar, ,aar^en z'ip op I"'1 terrein vriw a F O.J0, kinderen 0.12. Nu loen vii deliik verzoek aan het publiek oyide Ivoaii, in te gaan, doch niot in 'I® Tn verband met de invoering van den zo mertij zal een nieuwe spoorgids en diens*- regeifngsbiljet verschijnen, waarin de er, o6 lie.art ingaande wijzigingen voorkomen be- 26 L, 1X4/*. II JI7li: i ll 'iv alSV"*-, of naust hot oerthui-, aangezien dit i* Do niu/.iek vertrekt om 2 uur van 't door de Keizerstraat. Weststraat. 'f'11®' Laan, terreUn H.K.CT en daar wil het oe'jo© jpers tan beste geven. A1U- leden der. Jj ver- 2 uur aanwezig op het Stntkmsplela, n)e\„ hc ttuiine Zatenlnguvond zullen de dames LlLs vain II.K.C. door de etad trekken perj1,., oen reclrunobord. Dus wij vertrouwen «root publiek op het terrein, einde ;i!i. N® daar ook eens het korfballen gade te r «sj de wedstrijden zullen door den y^0"; net 'C't H.K.C. de prijzen worden uitgereikt op r «I rein. Dus nietnand wegloopen voorde g'1 het bezit zijn der winnende teams. 3* -i n rgei - adspiraaten. middn vuist- f tl hal.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1922 | | pagina 2