I. GRUNWALO, Keizerstraat 116.
GRUNWALD, Kanaalweg 71.
.GRUNWALD, Kanaalweg 74.
Zijden Stoffen en Blouses en Japonnen.
Ingezonden mededeeltng.
Ingezonden Mededeeltng.
Heerenkteeding naar maat
Bedden, Dekens,
bovenwlnkel, voorzijde.
Manufacturen, Stoffen en
Schoonmaak-artikelen,
Naar de „Maasb." verneemt, heeft de Mi
Spoorboekjes.
Slechte spijsvertering, maagzuur, op
risping, pijnlijken stoelgang, enz., worden met
veel succes bestreden door Freco's Maag
tabletten. Per koker 60 ct., verkrijgbaar
by eiken drogist, Voor engros bij s A. TEN
KLOOSTER, Keizerstraat 93, Helder.
naren van het telegraafbureau nog betaald
wortien! En dan verbaast men zich nog over
het milliardentekort.
Men ontveinst het zioh niet: Duitschland
Uit met reuzenschreden het rampzalige
Oostenrijk achterna. Tenzij.... de Entente
tot inkeer komt.
Maar daarop durft men al haast niet meer
hopen.
En toch zal het moeten gebeuren, wil
Europa niet gehèèl te gronde gaan.
Ontploffing.
In de munitiefabriek te Klaatsch is Don
derdagochtend een mijn onploft. Verschei
den arbeiders zijn gedood en onder het puin
bedolven. De omvang van de schade is nog
niet vast te stellen.
Sneeuwstorm.
In het Turinger Woud heeft Woensdag een
sneeuwstorm gewoed, die bijna de kracht van
een orkaan bereikte. De sneeuw lag Donder
dag een meter boog. Het vroor 10° C. In het
Reuzengebergte stond de thermometer zelfs
15° C. beneden het nulpunt. Ook daar is veel
sneeuw gevallen, wat heel wat storing in het
spoorwegverkeer teweeg heeft gebracht. In
Saksen en vooral in het Ertsgebergte en bet
Vogtland heerscht de winter eveneens nog
met ongekende strengheid. Ook van elders
komen berichten over ongewone koude.
De staking ln Beleren.
De uitsluiting der Beiersche metaalarbei
ders wordt voortgezet. Te Augsburg alleen
zijn 16.000 metaalarbeiders op straat gezet.
DeMetaalarbeiders van Mannheim-Lud-
wigshaft-n hebben gisteren met 16.265 stem
men tegen slechts 1300 besloten volgende
week Vrijdag den arbeid neer te leggen, in
dien intusschen geen nieuwe loonregeling
is getroffen, die hen voldoet. Het aantal sta
kers zal ongeveer 25.000 bedragen.
Uit het bezette gebied.
Luitenant Kraft, een Belgisch officier, is
Donderdag te Duisburg gedood door vier
jongelieden, die revolverschoten op hem heb
ben gelost. Men heeft de moordenaars niet
kunnen aanhouden.
Een Incident.
Twee politie-agienten te Haufern in de be-
zette zóne in Duitschland stonden op de tram.
waar ook twee agenten der Belgische mili
taire veiligheidspolitie stonden. Toen deze
laatsten aan de Duitschers verzochten liun
legitimatiekaart te toonen, ontstond een dis
cussie. Een der Duitschers wierp een Belg
op den weg, maar verloor ook zelf het even
wicht en viel. De Duitscher greep zijn tegen
stander bij de keel en duwde hem neer, De-
tweede Belgische agent Snelde toe en, wilde
den Duitscher moodizaken zijn tegenstander
los te laten. Hij loste daartoe een schot Ln de
lucht, maar toen de iDuitscher 'bleef vasthou
den, schoot hij dezen een kogel in den nek,
waardoor hij werd gedood.
ENGELAND.
Een Engelsche duikboot vergaan.
Uit Gibraltar wordt gemeld, dat tijdens
de manoeuvres de Engelsche duikboot H 42
in aanvaring gekomen) is met een torpedo
jager. Le onderzeeër is met man en muis
vergaan.
Een later bericht meldt:
De duikboot H. 42, welke door de torpedo-
bootjager Versatile geramd is bij oefenin
gen in de buurt van Gibraltar, is vermoede
lijk met de heele bemanning in 500 vadem
water naar den kelder gelaan. Het schip
behoort tot een klasse van betrekkelijk klei
ne booten, welke ondergedompeld een water-
verplaatsing hebben van 500 ton. Aan boord
23 officieren en minderen.
Volgens niet officiecle berichten uit Gi
braltar is'de Versatile daar aohterste voren
binnengesleept. Twee compartimenten staan
onder water.
Mond- en klauwzeer.
In het Engelsche Lagerhuis heeft Bosca-
wen verklaard, dat het mhiistrie van buiten
landsche zaken hem verzocht heeft zich tot
dë| verschillende Buropeesche regeerlngen
te wenden om te geraken tot een of ander
soort van internationaal onderzoek naar de
oorzaken van het mond- en klauwzeer en de
wijze, waarop deze ziekte zich verspreidt,
ten einde een herhaling van het uitbreken
der ziekte te kunnen voorkomen.
ZWEDEN.
Arbeidsconflicten.
Uit Stockholm meldt een draadloos N. T.
A.-bericht, dat in de houtzagerijen geen over
eenstemming is bereikt tusschen patroons en
arbeiders. Het conflict omvat 20.000 man.
'De onderhandelingen in de machine-in
dustrie voor de officieele arbitrage-commis
sie zijn mislukt.
RUSLAND.
De bezetting van het eiland Wrangel.
Woensdag hebben wij gemeld dat een Brit-
sohe expeditie onder leiding van Stefanson
op het eiland Wrangel in de Siberische IJs
zee de Britsehe vlag had "eheschen.
Draadloos wordt thans gemeld, dut dit feit
tot een levendig geschil tusschen de Britsehe
en Amerikaansche leden der expeditie heeft
geleid, daar deze laatsten beweren dat het
eiland in 1881 door een Amerikaansche ex
peditie in bezit werd genomen.
Het Russische transportwezen.
In een Russisch economisch blad wordt
een verslag besproken van het verkeerscom
ïmissariaat van de Russische sovjet-regee
ring. Daaruit blijkt, dat de toestand van het
transportwezen zeer dreigend is en een al-
gemeene catastrofe kan worden, indien niet
spoedig energieke maatregelen worden ge
nomen.
De oorzaken hiervan worden als volgt aan
gegeven:
1. Het ontbreekt aan voldoende financle
ring; 2. de loonen der transportarbeiders zijn
schandelijk laag; 8e er worden systematisch
te weinig levensmiddelen geleverd; 4. de ont
reddering van de brandstoffenvoorziening
van de spoorwegen met materiaal en produc
ten gaat geregeld achteruit.
De nadere bijzonderheden, die deze pun
ten illustreeren, zijn van zoo ernstigen aard,
dat zij weinig hoop laten op verbetering.
Men hoore slechts: „De schuld van de spoor
wegen had op 1 Maart het bedrag van
15.800.000 millioen roebel bereikt; de loonen
zijn bij enkele lijnen nu eerst voor de maand
November uitbetaald; de beambten ontvan
gen dan 165.000 roebel, d.w.z. juist de waarde
van 8 pond brood. Nog slechter is de Ievens-
middelenvoorziening. Deze geschiedt onre
gelmatig en met ontzettende vertraging.
Kan inen zich in dergelijke omstandigheden
er over verwonderen, dat een deel van het
spoorwegpersoneel steelt, en zich laat om-
koopen, en het overige deel in apathie ver
zinkt?
Het uitblijven van stookmateriaal, het ieder
oogenblik veranderen van de haarden der
locomotieven voor andere brandstof, het
voortdurend heen en Weer zenden der loco
motieven van de eene grensprovincie naar
de andere, met nog vele andere oorzaken
samen, hebban het transportwezen volko
men ontredderd.
SERVIE.
Het huwelijk van koning Alexander van
Servië is op 1 Juni gesteld.
Een beschuldiging.
Uit Belgrado wordt gemeld, dat in het
Shoepsjina dezer dagen een voorstel der op
positie in behandeling komt, strekkende om
generaal Zecevits, den vroegeren minister
van oorlog, in staat van beschuldiging te
stellen. Hem wordt ten laste gelegd, dat hii
door het eigenmachtig oproepen van recru-
■ten gedurende de wintermaanden, den dood
van meer dan tweehonderd hunner op zijr
geweten heeft. Het meerendeel dezer recru-
ten is gestorven aan longontsteking, opge-
loopen gedurende het transport in de on
verwarmde wagens.
De Etna.
Berlijn, 23 Maart. Uit Sicilië wordt be
richt, dat de vulkaan Etna sedert eenige da
gen in werking is.
Ontploffing.
Te Rio de Janeiro is Woensdag de blik
sem geslagen in het scheikundig laborato
rium van de marine; de aanwezige munitie
is ontploft. Men weet niet of er persoonlijke
ongelukken bij zijn voorgevallen; de stoffe
lijke schade is zeer aanzienlijk.
LUCHTVAART.
Een ongeval bij den Erigelschen Koninkl-
Luchtdienst had den dood ten gevolge van
den vliegenier en de merkwaardige ontsnap
ping van den mechanicien, die voor de 4e
maal aan den dood ontkwam, door uit het
toestel te springen, op het oogenblik dat het
zou worden verbrijzeld. De vliegenier ver
loor de macht over het toestel, dat viel met
den kop naar de aarde.
Op 20 voet hoogte sprong de mechanicien
Causland uit het toestel; reeds 3 maal eer
der had hij een dergelijken sprong gedaan.
BINNENLAND.
Het GOEDKOOPSTE ADRES in
bovenwlnkel, aohterzljde.
benedenwinkel.
Speciale afdeelfng
Hst grootste, meest gesorteerde magazijn in:
Dames-Costumes,
Mantels en Kinder-Confectie.
De Kamerverkiezingen.
De centrale verkiezingsraad van dien Vrij
heidsbond, (bestaande uit gevolmachtigden
der partij in de verschillende Rijkskieskrin-
gen, heeft besloten, dat Ln de navolgende
Rijkskieskringen een gelijkluidende lijst zal
worden ingeleverd.
I. 's-Gravenliage, Rotterdam, DordTecht,
Leiden.
II. Groningen, Leeuwarden, Assen, Zwolle.
III. Amsterdam, Haarlem, den Helder.
IV. Middelburg, Tilburg, 's-Hertogenbosch,
Maastricht.
V. Utrecht, Arnhem, Nijmegen.
Voor de districten Amsterdam, Haarlem,
Helder luidt de lijst:
1. Mr. J. Gerritsen, 's-Gravenhage; 2. Mej.
Joh. Westerman, Den Haag; 3. K. Czn. de
Boer, Assendelft; 4. P. Otto, Bloemendaal; 5.
prof. B. D. Eerdmans, Leiden; 6. D. de Boer,
Stompe toren; 7. dr. 1. H. J. Vos, Amsterdam;
8. Mej. L. C. A. van Eeghen, Amsterdam; 9 G.
de Rldlder, Amsterdam; 10. jhr. J. C. Mol-
lerns, Bloemendaal.
Voorts werd besloten daarnevens met één
algemeene gelijkluidende lijst in het geheele
laind uit te komen, die binnenkort zal worden
gepubliceerd, en waarop de heer Abr. Staal
man, Amsterdam, als no. 1 zul voorkomen.
In den loop van April zullen bovenbedoelde
besluiten van den centralen verkiezingsraad
aan de goedkeuring der algemeene vergade
ring worden onderworpen.
De tabakswet.
Het „Ned. Weekblad voor den Handel in
Kruidenierswaren" schrijft omtrent de niet
invoering der Tabakswet op 1 Mei:
Zijn onze inlichtingen juist dan is men
zelfs thans in Den Haag overtuigd dat het
verkeerd is in deze tijden van malaise de
wet in te voeren. Men moet in Den Haag
berekend hebben dat er van een geraamde
opbrengst van 20 millioen geen sprake
meer zal zijn en dat dë thans geschatte op
brengst gelijk komt met de onkosten, die de
wet aan ambtenaren met zich sleept. Het is
n.1. duidelijk geworden dat voor het toezicht
op dë naleving der wet een veel grooter ge
tal ambtenaren noodig is dan men eerst
dacht. Practisch gesproken zal de wet aan
den Staat geld kosten inplaats geld opbren
gen. In verband daarmede verneemt het blad
bij geruchte dat dë groote fabrikanten van
kerftabak het plan hebben gemaakt het de
r.egeering gemakkelijk te maken van de in
voerjng der wet af te zien; zij zullen aanbie
den alle kosten, die voor de voorbereiding
gemaakt zijn, te vergoeden.
Op al deze gronden verwacht men dat de
wet in 't geheel niet zal worden ingevoerd
en al mag deze beslissende stap misschien
uitblijven, zooveel is zeker dat van invoering
voor de algemeene verkiezing geen sprake
meer is; als de wet in werking komt zal het
op zijn vroegst September zijn.
Verminkt bankpapier.
nister van Financiën aan de directeuren der
directe belastingen enz. en aan de directeu
ren der registratie en domeinen het volgen
de schrijven gericht:
„Meermalen komt het voor, dat bankbil
jetten in de circulatie voorzien worden van
teekeningen, opschriften, stempels, enz. en
op die wijze misbruikt worden voor allerlei
reclame en propaganda.
De Directie der Nederlandsche Bank be
schouwt dergelijke verminkte bankbiljetten
als niet meer te verkeeren in den vorm.
waarin zij door de Nederlandsche Bank zijn
uitgegeven. De biljetten zijn voor de ver
dere circulatie ongeschikt en worden daar
om door de Bank ingetrokken, terwijl het al
dan niet aanvaarden der gemutileerde bil
jetten afhankelijk ig van eene beslissing der
Directie, aangezien degene, die de biljetten
aldus verminkt, ze onbevoegd onttrekt aan
de bestemming, waarmede zij in omloop zijn
gebracht.
In verband met het bovenstaande noodig
ik U uit, om biljetten als bovenbedoeld voort
aan niet meer in betaling asfn te nemen, doch
den aanbieder naar de Nederlandsche Bank
te verwijzen. Ik teeken hierbij nog aan, dat.
indien soortgelijke biljetten zich op 't oogen
blik nog in 's Rijks kassen mochten bevin
den, de Directie bereid is, de betrokken
comptable ambtenaren in de gelegenheid te
stellen, ze alsnog in te wisselen.
De Zeeland en de Harwlch.
De Zeeland zal, zoo meldt het Hdbl., met
jngang van Juni gaan varen op Harwich en
wel uitsluitend Ln nagdienst. Het eindpunt in
Nederland blijft Vlissingen. Deze wijziging
is een gevolg van een veel breederen opzet.
Er zal tusschen de Zeeland en de Harwich-
lijn (dë Hoeklijn) 'een soort van pool worden
gevormd, zoodat 'de concurrentie tusschen
die twee lijnen ophoudt en wordt vervangen
door samenwerking. De beide lijnen varen in
het vervolg van Harwich uit, de eene naar
Vlissingen in dagdienst, de andere naar den
Hoek in nachtdifenst. De Nederlandsche
spoorwegen zullen de continentale spoorweg
verbindingen tusschen de twee lijnen ver
deden, overeenkomstig beider geografisch
eindpunt in Nederlïfnd.
Uit het meubelmakers- en behangers-
bedrijf.
I Naar aanleiding van haar bereidverkla
ring, het hangende loongeschil aan arbitra
ge te onderwerpen indien alle dito de werk
nemersbonden die wenschten, ontving de
Commissie van Vertegenwoordigers van
Werkgeversorganisaties in de Meubelma
kers-, Stoffeerders- en Aanverwante Bedrij
ven, naar vanwege deze commissie wordt
medegedeeld, van den R.K. Bond van werk
nemers bericht, dat ook de Christelijke werk
nemersbond arbitrage wenscht; de Alge
meene Bond van Werknemers echter niet.
Door de commissie is daarop geantwoord,
dat de arbitrage niet kon borden aanvaard,
aangezien deze niet doeltreffend zou zijn.
De stukiug In het houtbedrijf.
In do Woensdagavond gehouden vergade
ring van de noordelijke leden van de groep
I.S.E.A. (industrieel» en sociaal-economische
aangelegenheden) van den Nedorlundsehen
Houtbond zijn de volgende besluiten geno
men:
„Door de afgekondigde staking te Gronin-
gen, Sappemeer en Winschoten is een voor
het houtbedrijf onhoudbare toestand Inge
treden. Daarom hebben de noordelijke hout-
bandelaren besloten met ingang van heden
en hout meer, in welken vorm ooik, af te
léveren.
Deze maatregel Is voor de stad Groningen
vanmorgen reeds ingegaan, terwijl de pro
vincie nog tot en met Dinsdag reeds ontvan
gen orders zal uitvoeren. De werkwillige ar
beiders worden aan het werk gehouden. Voor
Friesland %n Drenthe is dezelfde regeling
te .erwachten. Houthandelaren buiten het
gebied der noordelijke provinciën zullen
geen leveringen naar het noorden meer uit
voeren. Er bestaan gegronde redenen, dat
voor Amsterdam dezelfde regeling zal wor
den getroffen.
De zeevlsscherij ln Februari.
Aan de zeevisscherij hebben, naar de Vis-
scherjj-Ingpectie mededeelt, in Februari j.1.
minder vaartuigen deelgenomen dan in de
overeenkomstige maand van het vorige jaar
Hoeveelheid en opbrengst der aangevoerde
visch, de aanvoeren door vaartuigen van
vreemde nationaliteit medegerekend, bedroe
gen respectievelijk 4,705.000 kg. en 1,227,200
tegen 3.058,000 kg. en f 1,183,000 in Fe
bruari 1921.
De vangsten der stoomtrawlers waren ovetr
het algemeen goed, zij het ook iets min
der dan toenmaals. Zij bedroegen, in zoo
verre zij hier te lande werden aangevoerd
gemiddeld per reisdag 1194 kg.g (1283 k o
in Februari 1921).
Niettegenstaande 73 aanvoeren door Duit-
sche stoointreilers plaats vonden en deze
aanvo'-ren gezamenlijk met minder dan
1,308.000 kg. bedroegen, waren de visrh-
prijzen, zij het ook niet hoog, in het alge
meen toch wel bevredigend, zoodat behoor
lijke besommingen gemaakt werden, n1 wa
ren deze dan ook minder dan in Februari van
het vorige jaar. Gemiddeld per reisdag be
droeg do besomming voor de aanvoeren hier
te lande f 321 457 in Februari 1921). De
kolenprijzen waren echter iets hooger.
Er waren in het geheel 125 stoomtreilers
in bedrijf, waarvan 17 uitsluitend en 36 ten
deele in Engeland markten. Verleden jaar
Februari vlschten er slechts 97, waarvan 9
uitsluitend en 22 ten deele in Engeland los
ten. Zij voerden in Nederland in totaal aan
2.440.600 k.g. visch, welke 055.240 opbracht,
tegen 1.902,000 k.g. met een opbrengst van
709.300 ln Februari 1921.
Een veel grooter aantal zeilloggers, stoom-
kustvisschers, motorkustvisschers en zeil-
kustvisschers dan in Februari van het vori
ge jaar, nam thans aan de visscherij deel.
Voor de motor- en zeilkustvisscher vindt de
geringe deelneming haar verklaring in het
feit, dat vele in de Zuiderzee invroren. De
zeilloggers hadden flinke vangsten en goede
besommingen, n.1. gemiddeld per reisdag
respectievelijk 212 kg. en 74, 173 k.g. en
80 in Februari 1921). De stoomkustvis-
srhers besomden thans meer, de overige
vaartuigsoorten minder. De gemiddelde
vangst per reis van de motor- en zeilkust-
visschers bedroeg respectievelijk 410 en 118
k.g. (in Februari 1921 respectievelijk 499 en
175 kg.)
Aan dë beug visscherij namen 12 sloom-
en 9 zeilschepen (in Februari van bet vorige
jaar 14 stoom- en 10 zeilschepen) deel.
De stonmbeugers deden flinke vangsten
(gemiddeld per reisdag 765 k.g., tegen ver
leden jaar Februari 737 kg.) en maakten goe
de besommingen (gemiddeld per reisdag
345 legen 368 in Februari 1921).
Voor de zeilbeugers was evenals verleden
jaar Februari de weergesteldheid niet zoo
erg gunstig. Intusschen waren dë vangsten
toch nog iets beter. Zij vingen en besomden
nl gemiddeld ner reisdag respectievelijk
350 kg. en 177 (316 kg. en 179 in Fe-
bmari 1921).
De totale hoeveelheid en opbrengst der
aangevoerde beugvisrb bedroeg respectieve,
liik 269 000 kg en f 124 800 tegen 313 000
kg. en 161.000 in Februari van het vorige
jaar.
Voor bet overige was de visscberij van
weinig beteekenis. Drijfnetvisschprij op ba
ring werd als naar gewoonte in deze maand
niet uitgeoefendFen Fngelscbe stonmdrif-
ter voerde een kleine hoeveelheid versche
haring aan.
Aanvoer door Dultsche trellers.
Men schrijft van reederszijde aan de
„N. Rott. Crt.":
Onze voorspelling van begin Maart om
trent den invloed der opheffing van het ver
bod van uitvoer van visch uit Duitschland is
jnecr dan verwezenlijkt, zeer tot schade van
de Duitsche consumenten en den Nederland-
öchen handel.
De Duitsche treilers zijn niet naar eigen
havens gegaan, maar ze zijn gewoon door
gegaan hun visch te brengen naar IJmui-
den. Van 1—15 Maart brachten 38 Duitsche
treilers 10.000 centenaar visch in IJmuiden
op de markt, 10.000 centenaar teveel voor
TJmuiJen, aan de Duitsche voedselvoorzie
ning onttrokken en dus in Duitschland te
weinig.
Van de verwachting der er nu veel visch
in Duitschland zx>u komen is niets verwe
zenlijkt. Integendeel. Niet alleen blijft een
belangrijk deel aan de Duitsche consumptie
onttrokken tengevolge van het markten in
ons land, maar ook veel van de visch die tot
nu toe in Duitschland werd aangevoerd en
in Duitschland zelf bleef, gaat thans over de
grens naar Oostenrijk Nederland en naar
België, zoodat de voedselvoorziening er nog
hard op achteruit is gegaan. De schuld ligt
natuurlijk dus aan de abnormale valuta,
maar toch ook voor eai deel aan de Duit
sche regeering8politiek die niet alleen het
Duitsche volksvoedsel laat uitvoeren, .maar
dezen uitvoer nog steunt door ten koste van
groote finantieele opofferingen het vervoer
dezer visch naar het buitenland te doen ge
schieden ver beneden den kostprijs.
De schade lijdt het Duitsche volk, dat eerst
iet volksvoedsel uit het land moet zien gaan
en dan nog bovendien in de belastingen moet
dragen het verlies dat geleden wordt op het
vervoer naar het buitenland, waar men ten
slotte de visch nog met leede oogen ziet ko
men.
Zou het niet tijd worden dat de Duitsche
regeerlng zich in deze herziet en dat ze de
Duitsche consumenten beschermt tegen de
nadeelige gevolgen van de voedselonttrek-
king door het uitvoerverbod weder van
kracht te doen zijn en niet langer met ver
lies het vervoer van visch naar het buiten
land te bestendigen.
HarlngvlsscherlJ.
De afdeellng Vlaardingen en Schevenin-
gen van den Chr. Zoeliedenbond hebben de
zer dagen vergaderd, om te spreken over de
de harlngvisscherij 1922, oventueele regee-
rlngssteun aan dit bedrijf en arbeidsvoor
waarden.
De voorzitter der organisatie, dë heer K.
Vink, laakte de houding van de reederijen.
die wel prijs stellen op de medewerking van
dé organisatie als regeerlngshulp gewenscht
is,.doch tot heden geweigerd hebben over de
loonregeling van dit jaar te onderhandelen.
De vakorganisaties zouden genoegen nemen
met het gewone percentage van 21/, pet. per
matrozendee], mits daaraan verbonden wordt
een garantieloon van 12 per week, plus 1
net. der bruto besomming. De Chr. Zeelie-
denbond meent, dat een steunregeling geen
reden van bestaan heeft, als de visschers
naar zee moeten voor een loon, dat minder
bedraagt dan de loonregeling 1920. Bij een
gemiddelde teelt als in 1921 geeft dit voor
een seizoenarbeid slechts een weekloon van
ongeveer 15.
Op beide vergaderingen werd met alge
meene stemmen een motie aangenomen,
waarin blijdschap wordt uitgesproken over
bet voornemen van de regeering, om de ha-
ringvisscherij onder nader te stellen voor
waarden te steunen, maar waarin voorts, op
grond dat een steunregeling voor het bedrijf
slechts dan reden van bestaan heeft, als aan
de werknemers een sober levensonderhoud
gewaarborgd wordt, er bij de regeering op
wordt aangedrongen, dat steun aan de ba-
rinevisscherij slechts verleend worde op
voorwaarde, dat het loon in geen geval mag
dalen beneden de loonregeling 1920
Posterijen.
Met het oog op de bezuiniging won* v
kens de M. v. A. op de begrooting PogSijij-
afgezien van den bouw en verbouw va*"'®,
schillende post- en telegraafkantoren. er-
Wetbouder De Miranda
ten, aan wethouder De Miranda het
de verlof van drie maanden voor V
haar Rusland te verleenen. re's
Verkeersproblemen.
'De .politie der Residentie heeft een keu*
boekje uitgegeven „Statistiek vwn VerkJ
ongevallen in 1921
In de inleiding lezen Wij: „De stA*,
beoogt voornamelijk propagandistisch p. 7ii
De verwachting heeft voorgezeten, dat J
cijfers im haar soberheid iets tot het ouwff
zullen zeggen; dat de kennisneming van wW
veel ernstige en minder ernstige ongevaiw,
bij den lezer de vraag zal doen rijzen, of het
geen tijd wordt, dat ook hij izich met nap»!
gezetheid gaat hooiden aan de verkeersvoor-
r>/iVl nïfton 1
schriften.
De gegevens, welke het boeikje bevat, zfa
belangrijk genoeg oim deze hier weer te »e
ven. In 1921 kwamen tor kennis van de poijL
1433 verkeersongevallen.
Hierbij waren betrokken: kn 544 gevallen;
personen-automobielen in 44 gevallenj
vrachtautomobi ttonin 157 gevallen: motor
rijwielen; Ln 235 gevallen tram»; in 414
vallen; paardenwagens; in 709 gevallen: rij.
wielen; in 99 gevallen: diversen; en \a 35
vallen: stoomtrams.
De oorzaak was in 80 gevallen niet rechts-
houden; in 43 gevallen niet voldoende of te
veel uitwijken; Ln 51 gevallen verkeerd uit.
wijken; in 11 gevallen verkeerd om den hoek
rijLen; in 6 gevallen niet opvolgien van de be
velen der politie; in 2 gevallen nalaten van
tekens te geven; in 2 gevallen links een tram
inhalen; in 133 gevallen te hard of onrvoop.
zichtig rijden; in 27 gevallen oversteken van
den rijweg; in 47 gevallen geen signalen ge
ven; in 243 gevallen eigen onvoorzichtigheid;
in 370 gevallen diversen (pea- ongeluk e.d.);
in 442 gevallen onbekend1.
Het gevolg was in 20 gevallen d Idljb
afloop; 70 waar lichamelijk letsel; 167 1'cta-
meljjk letsel; 276 lichte verwonding; 153,120,
93, 438 en 171 beschadiging wan resp. auto's,
paarden wagens, trams, rijwielen en diversen.
SPORT,
Voetbal.
Zondag 26 Haart.
Het wodstriidprosramma van den N. V. B.
le klasse. Den Haae: H.V.V.'l&wtam.
Haarlem: R.C.H.U.V.V. Rotterdam: FeSfim
DF.C. Amsterdam: V.V.A.—V.O.C.
Ovenwursklaase. I JimiidenStoramHWte—
Sparta. Amsterdam: A.F.C.—D.E.C, Hilvrrsom: I
't GooiH D.V£5. Den Haag: Quick-iV.U.C.
Schiedam: S.V.V.AJD.O.
2e klasse A. Alkmaar: AlcmariaZ'.V.V.
Haarlem: E.D.O.H.F.C. Schoten: Srhotenr—
V.S.V. Wormerveer: W.FjC.Pairmoratenn.
3e klasse A. Amsterdam: AmftelH.S.V.; fl
Steeds Voorwaarts—1D.W.S.: D.W.V.HeldM
Wilhelmina VooruitAeeendelft.
3e klasse B. Amsterdam: 6.D.W.T.O.G.: 1
Swift—Q.S.Cy E.D.W.—E.V.C. Kokhuizen: Weet-M
Frisia—K.F.C.
Res. 2e kl. A. Zaandam: ZJF.C. 2—«A..F.C. 3.
Amsterdam: D.E.C.Z.V.V. 2. Hoorn: Hollandta 3
'Ajax 3.
Het w »Mlstri.idprogramma van den N.-IL V. B.
le klasse B. Helder 2Alkmaar 1, a&nrreaH
2.30 uur, scheidsrechter Kelder; Alcmaria ViotrixJ
2C.S.V. 1.
3e klasse C. Helder 3Zeemacht 2, aan ran#
10 uur, ecliederechter Kort; Batavier 2—Texel 1,
aanvang 12 uur. scheidsrechter Reii (terrein 3
H.R.C.); Strooweg: Geel Wit 2H.R.C. 4. aan
vang 12 uur. scheidsrechter Verhagen.
4e klasse D. Tuindorp: Batevier 3—Helder
4. aanvang 10 uur, scheidsrechter Baute: H.R
5—Zeemacht 3. scheidsrechter Dol: Geel W t 8—
Sctiagen 1; scheidsrechter Gode; S.Vfi. 2—Bata
vier 4, scheidsrechter v. Baaren.
BelgiëNederland.
Deze traditioneole ontmoeting, waarvoor alter-
wege groote belangstelling bestaat, zal morgen
in de Scheldeetad plaats hebben.
Ven Tilburg
Pelser idetzen
Hordiik Detiia legger
Tetzner Rodermond van Gendt Deleet. da Ntóx»
Met uitzondering van Listeen die 8te*»W
vervangen hei'''» ls dit '«eg,
in November 1921 zoo'd schitterende »eg« «i te*
FranBche elftal behaalde.
De 1 Mj»
vtan het vorig jaar plaats en eindigde ln
oen uitelag waarmede de 1,. o-okers k**!
maals zeer tevreden konden zijn.
liet Ned. elftal ls titan-t z.-er stei'k «JttonaiB
steld en we hebben er de be "t> verwadhthj
van.
Helder IIAlkmaar I.
(Aanvang half drie.)
Do reeqrves ontvangen morgen op hutj
mat»!
plaats gehad hebbende match op het riilaoerp-W'
rodn, zeer verdienstelijk spel te «aMW'"llwü,
gooft. Helder zal het ilau ook «waar te verwit:
woorden k ril gen, maar dat het msw 7—0 m
wordon, golooven wo niet erg.
Belde ploegen kouten geheel volledig uit.
Hot 1® elftal moet uit spelen togen D 1
verschuilt met lm gewon elft f)p eig-n Wf
word Q—Q gespeeld on wo /.iii al /eer tevrww
waneer thans weei een dergcliike u.ib-1"-
resultaat is. want II 1 9T j
een schotlooze voorhoede, waardoor het sra
veld lang niet voldoende in cijfers uitgedrui™
wordt.
Korfbal.
H.K.C.-niouws.
Eindelijk ia de dag aangebroken, dat de
dersche Korfbal Club tiaar soriewedstn'deB
gant niet medewerking vau het tdWelhk
ziekkorpe. Leden, Zaterdag wordt het u rrea»
orde gebracht, met vluggen zul hoi
M.K.C.. eihde Laan. een Feestelijk aanzien .«PSl
De wedstrijden beginnen om 12 uur des.
6D wel de volgende ploegen kodnen daü
A. 12-1. K.Z.I—OJLJ.S. I
B. 1.16—2.15 Het ZuidenR.O.D.A I.
«iimr winnaar B.
4.45 6.15. Verliezer A- verliezer B. „„ijje!'
D«»n «Hu 'dien le.kl. N.K.B.. dn-
znm ,lug gunnen wu vr
dat een groot publiek de wixLHtni-te11 tligbak
f43/' n ar, ,aar^en z'ip op I"'1 terrein vriw
a F O.J0, kinderen 0.12. Nu loen vii
deliik verzoek aan het publiek
oyide Ivoaii, in te gaan, doch niot in 'I®
Tn verband met de invoering van den zo
mertij zal een nieuwe spoorgids en diens*-
regeifngsbiljet verschijnen, waarin de er, o6
lie.art ingaande wijzigingen voorkomen be-
26
L, 1X4/*. II JI7li: i ll 'iv alSV"*-,
of naust hot oerthui-, aangezien dit i*
Do niu/.iek vertrekt om 2 uur van 't
door de Keizerstraat. Weststraat. 'f'11®'
Laan, terreUn H.K.CT en daar wil het oe'jo©
jpers tan beste geven. A1U- leden der. Jj ver-
2 uur aanwezig op het Stntkmsplela, n)e\„ hc
ttuiine Zatenlnguvond zullen de dames LlLs
vain II.K.C. door de etad trekken perj1,.,
oen reclrunobord. Dus wij vertrouwen
«root publiek op het terrein, einde ;i!i. N®
daar ook eens het korfballen gade te r «sj
de wedstrijden zullen door den y^0"; net 'C't
H.K.C. de prijzen worden uitgereikt op r «I
rein. Dus nietnand wegloopen voorde g'1
het bezit zijn der winnende teams. 3*
-i
n rgei - adspiraaten. middn vuist- f tl
hal.