G. VAN TRIET, Spoerstraat 126.
renuv-
A ^c/jh'öheid
In gezonden raededeellng.
naar maat f 62>-i
Onxe Costuums zijn geheel met
paardenhaar bewerkt en voldoen
aan de hoogate elaohen.
Vraagt onze zeer uitgebreide
Stalen-collectie, met scherp
concurreerende prijzen.
VEREENIGDE STATEN.
Leger en vloot
Resident Harding heeft laten wetten, dat
hij zijn veto zal uitspreken over de leger- en
vlootwet indien het Congres en daarop
bestaat kans de sterkte van leger en vloot
lager stelt dan de regeering het in 's lands
belang noodzakelijk acht. De getallen, door
de regeering vastgesteld, worden door Har
ding beschouwd als een minimum waar be
neden men niet gaan kan. De president blijft
er bij, dat het leger op zijn minst 140,000
man geregelde troepen en 13,000 officieren
moet tellen. Het vloot-personeel dient zóó
talrijk te wezen, dat er voldoende krachten
zijn om de schepen te bemannen, die aan de
Ver. Staten zijn gebleven onder de beper
kende bepalingen van de conferentie te
Washington.
De moeilijkheid voor de regeering is, dat
er leden van het Huis van afgevaardigden
zijn, die het goede (verkiezings) politiek
achten om, in de beperking voor en de be
zuiniging op leger en vloot de regeering nog
wat te onderbeden. Volgens het oordeel van
president Harding speelt men daardoor met
de veiligheid des lands. Maar Harding zal
het Congres ten deze niet toestaan ook maar
een streep verder te gaan dan de regeering
veilig en toelaatbaar acht.
TWEEDE KAMER.
Vergadering van Donderdag 6 April.
HARINEBEGROOTING VOOR 1922.
VLOOTWET 1922.
Aan de orde is Hooïdstuk VI -(Marine) der
Staatsbegrooting voor 1922.
De interpellatie van den heer Hugenholtz
omtrent de veiligheid van het personeel bij
het loods- en reddingwezen en het lot van
de nagelaten betrekkingen;
De motie van orde van den1 heer De Kanter
cjs., betreffende regeling van den loods-
dienst op de Schelde en de daarbij behooren-
de zeegaten.
Voorts wordt tegelijkertijd de algemeene
beraadslagingen gehouden over het Wets
ontwerp tot vaststelling van de sterkte en
samenstelling der zeemacht en aanleg van
steunpunten en verstrekkingen in Ned.-In-
dië (Vlootwet 1922).
De Voorzitter stelt voor de interpel-
latie-Hugenholtz en de motie-De Kanter te
behandelen bij de onderafdeeling van het
loodswezen en den spreektijd te bepalen op
1V, uur per lid.
De heer Oud (v.-d.) meent, dat de minis
ter van Financiën de beraadslaging dient
bij te wonen. Deze Minister is van oordeel
dat de Vlootwet bezuiniging zal geven, een
zienswijze die niet algemeen gedeeld wordt.
Spr. dient derhalve een motie in waarin de
minister van Financiën, met het oog op de
financieele gevolgen van de Vlootwet wordt
uitgenoodigd bij de beraadslaging tegen
woordig te zijn.
Aldus wordt besloten. -
De heer Van Ravesteyn (c.-p.) dient nu
een motie in waarbij de minister van Kolo
niën wordt uitgenoodigd eveneens de be
raadslagingen bij te wonen.
Aldus wordt besloten.
De heer Drion (v.-b.) vangt aan met de
vraag te stellen, welke beteekenis het plan
dat voor ons ligt voor onze veiligheid heeft.
Voor welk doel, voor welke moeilijkheden
acht de regeering deze vloot bruikbaar. Spr.
herinnert er aan, dat de Minister van Rui-
tenlandsche Zaken nog onlangs in de Kamer
heeft verklaard, dat men de Deteekenls van
de Conferentie van Washington niet mag
verkleinen. Doch de regeering gaut de be
teekenis dipr Conferentie geheel voorbij,
door de Conferentie spr. meent dit te mo
gen verklaren is het vooruitzicht voor de
naaste toekomst hoopvoller geworden dan
het tevoeren was. En nu komt de regeering
mot. deze plannen, die tegen'den geest van
Washington lndruischen. Dit geldt vooral
voor Nederland. Dit wat de moreele betee
kenis betreft. En nu de materieele beteeke
nis. De vloot, die de regeering zich In 12
jaar denkt te bouwen, zal ons zeker niet te
gen een aanval' van Japan-kunnen bescher
men. Zij zal ons slechts tegen de bedreiging
van een geringe macht kunnen baten.
Waarvoor kan deze vloot dan wel dienen?
De mogelijkheid bestaat van een oorlog
tusschen groote mogendheden, waarbij deze
van onze koloniën een steunpunt voor hun
vloot zouden kunnen maken. Doch w?rarom
zonden zij dit doen? Engeland heeft Singa-
pora en Australië, Amerika heeft de Philip-
pijnen. Ook is het niet waarschijnlijk, dat
een der groote mogendheden zal trachten
van onze Koloniën een punt te maken voor
een betere handhaving van haar positie in
den wereldhandel. Wel scheppen wij juist
door deze Vlootwet het gevaar, dat onze Ko
loniën een |grootere aantrekkelijkheid ais
steunpunt'krijgen. Thans hebben zij die aan
trekkelijkheid niet, doch als wij b.v. Tand
jong Priok tot een sterke vlootbasis maken,
ontstaat dit gevaar juist. Spr. wil echter niet
verder ingaan op de technische zijde van het
wetsontwerp, aangezien hij meent, dat het in
de eprs'e plaats uit finaneiëel oogpunt moet
wordpn bezien. Spr. en zijn politieke vrien
den willen niet medewerken aan de totstand
koming van een wet, die door haar inner-
lijken aard leidt tot verhooging van het bud-.
get. Dit is het standpunt van den Vrijheids
bond ten opzichte van deze wet van minister
Van Dijk.
Een deel van de kosten dezer wet komen
voor rekening van Indië. De Volksraad heeft
zich imet het wetsontwerp vereenigd, doch
een 'beroep op dit feit is een miskenning van
de positie van den Volksraad. Deze is een
nd viseer end lichaam zonder verantwoordelijk
heid. De geheele verantwoordelijkheid rust
op de Kamer, die het budgetrecht heeft. Een
derde vraag ia of wij odk de tweede helft \fcm
het VlooüpLanin onze financieele beschou
wingen moeten 'betrekken. In dit verband
wijst spr. erop, Ca t men niet mag uitgaan van
de veronderstelling, dat een daling van de
materiaalprijzen in de toekomst de uitvoering
van het plan gemakkelijker zal maken. Er is
dan ook aanleiding om het geheele plan van
12 jaar aan een finanoleele beschouwing te
onderwerpen. D« diensttijd van bat materiaal
zal gemiddeld twaalf jaar bedragen. Zoodra de
laatste annuïteit ls 'betaald van de schepen,
die wij in de eerste zes jaar bouwen, zal men
dus weder met den aan/bouw van nieuwe sche
pen moeten beginnen, wil men de vloot niet
zien vervallen.
De indiening dezer Vlootwet is een dub
bele fout, In de eerste (plaats omdat het niet
aangaat de houding aan te mennen of deze
Vlootwet nju de oplossing zou zijn van het
vraagstuk.
De fweede fout is de beteekenis, die deze
wet voor onze (marine heeft. De regeering
bindt zich «net het eéne been aan een boom
vast. Wat de Minister met deize Vlootwet be
reikt, is het nemen van een princiipieele be
slissing, de aam vaaTding vam een motie. En
nu meerit spr., dat juist in dezen tijd, waarin
onze financieele omstandigheden zoo ongun
stig zijn'; zulk een iprincipieele beslissing niet
.«enomen mag worden.
Spr. eindigt met te verklaren, dat niet velen
fijner geestverwanten aan het wetsontwerp
a m stem zullen geven.
De heer Van Ravenisteyn (Comm.), aan
vankelijk moeilijk verstaanbaar, is van oor
deel, dat 'het wetsontwerp een onbruikbare
vloot zal leveren, voor welke zienswijze hij
zich op het oordeel van deskundigen be
roept. De onderzeeërs zijn een onbruikbaar
materiaal. Daarbij komt, dat wij hier te doen
hebben met het product van een nationale
marinecoterie. Deze coterie is het, die de
Kruisers wil hebben. Spr. citeert ten deze het
oordeel van den heer Van Hengel, die meen
de, dat het uit. moet gijn met een navolging
van hetgeen anderen doen. De' gepension-
neerde admiraal Macleod schreef voorts in
de „Nieuwe Rotterdamsche Courant" in -on-
gunstigen zin over de bezuiniging, die de
vloot zal bieden. Bovendien zullen de slag
schepen in de toekomst onbruikbaar worden,
ten gevolge van de ontwikkeling van den
luchtvaartdienst. Dat is het oordeel van een
Britsoh deskundige. En de proeven genomen
met oude Duitsche oorlogsschepen wettigen
eveneens de conclusie, dat het niet aangaat
groote bedragen te besteden voor slagsche
pen. Zal het lot onzer kruisers een ander zijn
dan dat der slagschepen? Het is niet aan
te nemen, al hebben zij een snelheid van 30
mijl per uur. Niettemin draait dit heele vloot-
plan om deze kruisers!
Spr. behandelt dan het belang van het
wètsontwerp voor de handhaving der neutra
liteit. Hij acht het ondenkbaar, dat dit
vlootje een schending van de neutraliteit
zou kunnen voorkomen in den reusaohtigen
Archipel.
Bovendien vergete men niet, dat in den
Russisch-Japansclien. oorlog de neutraliteit
niet werd geschonden. De beperking van
den vlootbouw, die de conferentie te Was
hington bereikt heeft, is, naar de meening
der communisten van geen belang. De vlieg
techniek ontwikkeld zich" buitengewoon
sterk. Sedert 1914 zijn reusachtige verande
ringen ingetreden en het laat zich dan ook
aanzien, dat ip. 10 jaar het vlootplan weer
verouderd zal zijn.
Spr. meent, dat de Minister van Koloniën
zich tegen het wetsontwerp had behooren te
verzetten. In elk geval hoopt hij echter, dat
de Kamer het wetsontwerp zal verwerpen.
iDe heer Scheiurer (a.-r.) betoogt, dat het
geen doen is voor een Minister om de 'belan
gen van de departementen Marine en Oorlog
beide te behandelen.
Spr. wijst op hetgeen in het program van
actie van den Vrijheidsbond staat omtrent de
weerbaarheid van Indië. Dat is de theorie, de
practijk ziet men echter hier In de Kamer.
In den Volksraad hadden mannen, die het
Indische volk ibeter kennen dan de heer Hu
genholtz, zich met de Vlootwet vereeniigd.
■Niemand zal kunnen beweren, dat door de
oonferentie de heanel vlekkeloos blauw is ge
worden. Er is eenige ontspanning ingetreden
in de verhouding tusschen Amerika en Ja
pan, (Doch ,er zijn nog verschillende vraag
stukken onopgelost gebleven.Spr. zou dan
ook van den Minister van Buitenlandsche
Zake» willen vernemen of deze van oordeel
is, dat de besprekingen te Washington aan
leiding kunnen geven om van de Vlootwet af
te zien, jlan 'wel dat hij aan de zijde der Indi
sche regeering staat.
Voor zich zelf is spr. van oordeel, dat het
mveruntwoordelijk zal zijn wan Indië de weer
baarheid, waarom het vraagt en smeekt, te
uithouden. Verwerpt men deze Vlootiyet, dan
;al weer zonder stelsel worden voortgegaan,
ian kunnen wij de Vloot even goed liquidee-
>n. Het is echter onze plicht indië weertouar
e maken.
De Voorz'tter deelt mede, dat de Minister
an Buitenlaijdsche Zaken heit woord verlangt
n geeft het woord, aan dezen Minister.
De Minister van Buitenlandsche Zaken, de
heer Van Karnebeek, is gaarne bereid zich
'it te spreken over het licht, waarin de
Vlootwet na de Conferentie te Washington
komt te staan. Het ts bekend, dat door de Ne-
derlandsche regeering aan deze Conferentie
nositieve waarde wordt toegekend. Onze posi-
L*e in het Oosten heeft ongetwijfeld verster-
g order" t? door d" toezegging, die wij
vn de vier mogendheien m eh'^n ontvm
ann. Srr. km ech*er riet inzien waarom de
Vlootwet tengevolge van de Conferentie niet
"ou behoeven door te garrn. Het Vlootverdrng
richt zich niet tegen bewapening voor verde-
'Hgingsdoeleinden. De bewapening, die de
Vlootwet biedt, druischi niet in tegen de let
ter of den geest van het Vlootverdrag. Spr.
kan het streven om de Conferentie te Wash
ington te bezigen als wapen tegen de Vloot-
<vet, niet toeiuichen en hij vraagt zich af of
wij door Indië maritiem aan zijn lot over te
laten, niet uitinternationaal oogpunt een
sttuatfc. muien schrapen, die op de politieke
verhoudingen ha h"t Verre Oosten storend
zou kunnen inwerki
De heer Drion stelt voor de orde van be
raadslaging zoodanig te wijzigen, dat met
Ingezonden Mededeeling.
Iheid,
onrast,
v^cl'DrMêRB
en overspanni
rspannins
'dia ovsrwcJvjen
«.br-aik von
MUNHARDT"
Zenuw- tabletten.
den Minister van Buitenlandsche Zaken, die
morgen naar Genua vertrekt, eerst van ge
dachten kan worden gewisseld.
De Voorzitter stelt voor dit voorstel zon
der hoofdelijke stemming aan te nemen, doch
dringt aan op het betrachten van kortheid.
De heer Oud (Vrijz. Dem.) is van oordeel,
dat deze oplossing niet de juiste is. De Mi
nister kan zijn reis naar Genua natuurlijk
niet uitstellen, doch wel kan de behandeling
der Vlootwet worden uitgesteld. Daarom
stelt spr. voor de beraadslaging over de
Vlootwet te schorsen tot na de conferentie
te Genua.
De heer Nolens (r.-k.) heeft om practische
redenen niet die bedenkingen tegen de mo
tie-Oud, die hij er anders tegen zou kunnen
hebben aangevoerd. Spr. meent, dat de Ma
rine-begrooting dan alleen kan worden af
gedaan.
Hierop wordt de motie-Oud om de behan
deling der Vlootwet op tê_ schorten tot na
den terugkeer van den Minister van Bui
tenlandsche Zaken uit Genua aangenomen
met 56 tegen 15 stemmen. Tegen de heeren
Bakker (Chr. H.), Beumer (A.R.), Heems
kerk (A.R.), Duymaer van Twist (A.R.),
Snoeck Henkemans (Chr. H.) De Monté Ver-
Loren (A.R.), Weitkamp (Chr. H.), Van Veen
(Chr. H.) Scheurer (A. R.), Smeenk (A.R.),
Gerretson (Chr. H.), Colijn (A.R.), Schok
king (Chr. H.), en Ankerman (Chr. H.).
Na deze beslissing wordt verder alleen be
raadslaagd over de M a r i n e b e g r oo t i ng.
De heer Hugenholtz acht Met eindcijfer van
1922 den climax van een onafgebroken reek»
verhoogingen. Spr. becijfert dat in 1922
9,600,000 zal worden besteed voor herstel
aan waardelpozen ouden prulboeL Voor her
stellingen van „De Zeven Provinciën" alleen
wordt 2,000,000 besteed. Dit terwijl de
groote propagandist van de Vlootwet, de heer
Van Hengel, dit scheepstype een anachro
nisme noemde. Het is reeds sedert 1906 ver
ouderd. De minister zegt nu wel, dat het
schip geheel zeewaardig wordt, doch aan een
oorlogsschip zjj:i nog andere eisdhen te stel
len. Het moet ook voor defensieve en offen
sieve doeleinden kunnen dienen. Spreker
herhaalt, dat de begrooting kunstmatig is
opgedreven, ten einde de financieele gevol
gen van de Vlootwet irr een gunstig licht te
stellen. Dit is het heele kunstje, dit is de
truc.
Vervolgens komt de spreker op tegen het
zi. overbodig in stand houden van baantjes,
zoomede tegen de weinig welwillende hou
ding van cheffe ten opzichte van kleine wen-
schen van personeel.
Vervolgens staat spreker stil bij het uit
blijven van het georganiseerd overleg. De
minister wilde aan de organisaties zijn wil
opleggen. Doch dat is geen overleg. De or
ganisaties hebben harerzijds verschillende
concessies gedaan de minister daarentegen is
de organisatie niet tegemoet gekomen. Hij
wil de oonfessioneele organisaties ook in het
overleg betrekken De organisaties zeggen:
goed, maar naar evenredigheid van het le
dental. Het gaat toch niet aan, de R.K. or
ganisatie Ohristoforus met 128 leden op één
lijn te stellen met den Bond van Marineper
soneel.
Het ongeluk, dat met de K IV gebeurd is,
geeft spreker ten slotte aanleiding tot de
vraag, of dd minister meent, dat een onder
zeeboot als deze, die telkens geventileerd
moet worden! om het verblijf niet levensge
vaarlijk te maken, nog. langer in de sterkte
van de Nederlandsche vloot mag worden ge
duld.
De heer Van der Bilt (r.-k.) heeft met
eenige ongerustheid gezien, dat deze begroo
ting 7 nflllloen hooger ls, dan de vorige.
Hij wil dan ook den minister op het hart
binden, do grootst mogelijke spaarzaamheid
te betichten. De bezwaren, die do minister
heeft tegen het aanstellen van directeurs-ge
neraal voor de departementen van marine en
van oorlog kunnen door spreker niet worden
weggecijferd.
iDe heer A. P. Staalman (chr.-dem.) ziet
van het woord af.
De heer Ter Hall (Vrijheids!).) bepleit op
heffing van het torpedo-atol Ier te A mster
dam. Dit kan worden overgebracht mmi'
Helder. Hij kan zich overigens op verschil
lende punten bij den heer Hugenholtz aan
sluiten met neme wat betreft hetgeen deze
zeide omtrent het schoppen van baantjes.
Voor het overige sluit spreker zich aan bij
den aanhef Van het betoog van den neer Van
der Bilt. Die heeft gespreken als een Vrjj-
heidsbonder. Want de Vrijheidsbond wenseM
ook een kleine, doch goed geoutileerde vloot.
De Minister van Marine ad-interim (de
heer Van Dijk) zlegt, dat waar door de op
schorting van de behandeling van de Vloot
wet aan de discussie ziel en lichaam ontno
men zijn, het natuurlijk is, dat de verdere
beraadslaging zich langs kleine lijnen heeft
bewogen.
t. Vvordvergaa°f de M'n'ster
111 Mar ne a. i. zijn re 'e voort. D critiek O'
zijn 'beleid is .feitelijk 'bij deze b°grooting uit-
sioten daar zij hij de ontwenp-Viootwet
'bus .behoort. Wat het eindcijfer aangaat, dat
voor nieuwbouw 15.800.000 op de begrooting
is gebracht, (behoeft niet te verwonderen. Men
heeft hiér te doen met afbouw van materieel,
die «nel mpet geschieden. De 3 millioen voor
uitrusting is niet alleen voor de kruisers,
maar voor al hpt materieel dat wordt afge
bouwd. De u't rusting hou 't verbanden et den
afbouw van het schip. Wat voor herstelling
van oud materieel wordt aangevraagd, berust
op ramingen, op de practijk gegrond. Van de
Z-booten is de helft in conservatie of herstel,
d" andere helft in gebruik. Het herstel der
Zeven Provinciën" heeft 2 millioen gekost.
Dit schip was jaren lang in dienst geweest In
Ind'ë en eischte een grondig hersteil. Het ging
hier niet om de bewapening, maar om de zee
waardigheid van het schip. Volgens de heer
Hugenholtz was de begrooting met opzet op
gedreven om een goed figuur te maken tegen
over de becijfering van de Vlootwet. Die ver
dachtmaking is niiet slechts onbewezen, maar
ook onbewijsbaar, omdat er geen woord van
waar is. Spreker legt ze naafit zich neer, d<x^h
zou ize buiten de Kamers anders qualificee-
ren. Wat geliquideerd kam wonden van de
marinewerf te Amsterdam, wordt geliqui
deerd. In onderzoek is de oonoentratie van
alle roarlne-inTlchtingen, om de exploitatie
goedkooper te maken,
Wat het personeel betreft, worden leden
belangen met de grootste zorg nagegaan. De
bezoldiging In Indië zal zoo mogelijk op ge
zonde basis gebracht worden/Aansluiting bij
die van het burgerpersoneel zal worden ge
zocht. Deze izaak is echter nog in voorberei
ding.
De heer Hugenholtz was ontstemd, dat het
rapport van de rechtstoestandcomtrnissie over
.het georganiseerd overleg niet is gevolgd.
Maar dat advies wjas voor spreker niet te aan
vaarden.
Volgens den hqer Hugenholtz heeft men
bij het georganiseerd overleg gelijkwaardig
heid van partijen. Maar het is een instituut,
liggende op overheidsterrein. om de over
heid in te lichten omtrent al'es wat er leeft
onder de mentsohen. Maar de overheid hpeft
te beslissen. Als het anders moet zijn, dan
wenscht spreker daartoe niet mede te per
ken. Het bezwaar tegen de oonfessioneele
bonden wordt vastgehaakt aan het aantal
leden. Maar de overheid heeft in te nemen
het standpunt: ik wensch te weten wat er
leeft onder de menschen. Spreker is dan
ook niet voornemens om de oonfessioneele
bonden uit te sluiten van het georganiseerd
overleg of een evenredige vertegenwoordi
ging daarbij in te voeren.
Wat het geval van de K. IV betreft, is
nagegaan bij de K. II, dat het 26 uur duurt
eer 'zich uit een ami batterij een explosief
mengsel door het schip verspreid. Dit meng
sel bevat echter een zuur, dat schadelijk is
voor de motoren. Vandaar dat op de K II
een andere batterij is geplaatst. Spr.' deelt
den heer Snoeck Henkemans mede, dat we
thans in Indië maar één groot schip hebben,
de „Zeven Provinciën". Het i» de bedoeling
de „Zeeland" een oefeningstocht te laten
maken naar de West. Is deze teruggekomen,
dan moet hij waarschijnlijk door de „Heems-
k)?rdk" vervangen worden, diaar hij wel niet
langer bruikbaar zal zijn. De „Tromp" wordt
half September in dienstgesteld. Het tijd
stip van gereedkomen van de „Java" en „Su-
matra" is bepaald resp. op 30 Sept. 1923 en
October 1923. Den heer Te Hall deelt spr
-mede, dat de geestelijken niet aan boord der
schepen behoeven te "zijn om de geestelijke
vezorging behoorlijk te kunnen verriohten.
Daarvoor moeten de kerken dienen. De op
leidingen zijn in het algemeen aan den waL
En dóér is hun plaats, niet aan boord van
de schepen.
Bij art. 10 geeft de heer Van de Bilt den
minister in overweging, twee bouwkundige
opzichters op de werf te Willemsoord vast
aan te stellen.
De Minister kan geen toezegging doen.
Bij art. 25 vraagt de heer Hugenholtz of
het noodzakelijk is dat het z.g. Bosch je, de
groote tuin aohter de woning van den vice-
a:imiraal te Helder wordt beschouwd als
particulier eigendom, waarvoor toegangs
kaarten worden gegeven, met uitsluiting van
dienstboden en honden (gelach). Om de 14
dagen, wordt het muziekkorps gedwongen
daar zijn Zondagsrust op te offeren. Waar
om kan voorts geen toegang worden verleend
aan alle militairen met hun gezinnen?
De heer Ter Hall zegt 3 jaar geleden de
zelfde zaak bij minister Naudin ten Cate ter
sprake te hebben gebracht. Er is nog geen
publiek, als deze concerten plaats hebben.
Bij zulk een conoert was alleen de waohter
vanden tuin, spreker, twee officieren, pen
dame niet een kinderwagen en een geit (ge-
laoh). En daarvoor moest het stafmuziek
korps spelen. De ooncerten zijn eohter niet
op Rijkskosten; de officieren oontribueeren
voor deze c^icerten; het zijn particuliere
concerten.
De Minister zal de zaak onderzoeken.
Bij art. 29 zegt de heer Van de Bilt dat
het vervoer van en naar het vliegkamp de
Mok geschiedt met een bootje dat niet ge
noeg zeewaardig is voor veel passagiers.
Spir. vraagt den minister die cotmnnunicatLe
beter te regelen. Voorts vraagt hij een lees-
en schrijfzaal op de cantlne te de Mok.
Bij de onderafdeeling personeel der zee
macht zegt de heer Van <fe Bilt dat het ver
minderen vande belangstelling bij ons volk
voor de marine zijn oorzaak vindt in de on
rust betreffende de waarde daarvan. De sa
larissen zijn eohter voldoende, zij kunnen
een vergelijking doorstaan met de burger
maatschappij. Aan de verstandelijke ontwik
keling van het personeel wordt de noodlge
>rx i' 'Steed.
Volkomen kon spr. aolh vereenligen met
hetgeen de minister zeide over het georgani
seerd overleg. Ook aan den bond St. Onris-
tophorus dient daarbij een plaats ingeruimd.
Spreker ls den minister dankbaar voor wat
hij deed voor de geestelijke vezorging van.
liet personeel. Tegenover de katholieken on-*
der net personeel bestaat bij het niet geloo-
vig personeel een tor niet die verdraagzaamh
eid. wiiarop de hond van minder marineper
soneel voor zichzelf aanspraak maakt.
Spreker wijst er verder op dat in de con-
duite-staten meermalen lichtvaardige on
gunstige beoordeelingen voorkomen. Kun
nen de mindere schepelingen niet periodiek
van hun conduitestaten worden in kennis
gesteld? Dit zou tot zelfherziening kunnen
leiden. Kunnen voorts de radio-marconisten
niet worden aangenomen in den rang van
\aandrig? Verder vraagt spr. nog een bouw-
subsidie voor een eventueel te bouwen R.K.
militair tehuis te Helder.
De Minister antwoordt dat al het Aoge-
iijke wordt gedaan tot bevordering van de
geestelijke verzorging, opdat de jongelui de
zelfde richting blijven gaan die hun ouders
hun hebben gewezen en de geest op de vloot
langzamerhand wordt omgebogen in de rich
ting van volkomen gelijkwaardigheid van
ieders overtuiging en volkomen verdraag
zaamheid.
Het gaat niet aan, dat schepelingen on
kundig worden gehouden van ongunstigste
aanteekeningen op hun conduitestaten. Wat
het bouwsubsidie betreft voor een katholiek
•militair tehuis te Helder, men wende zich tot
het departement als men bouwplannen heeft.
Dan kan een subsidie worden overwogen.
De heer Ter Hall acht het transport van
de stafmuziek van Vlibsingen naar Helder
met Z-booten niet de juiste wijze van over
brenging. De onderofficieren en mindere
muzikanten vah de kapel dienen een plaa's
te hebben in de muziekcommissie, bestaande
uit officieren te Helder en den directeur der
kapel. Spreker bepleit overigens dienstrei
zen v«n den kapel naar andere plaatsem
De heer Van de Bilt behandelt de dim^T
kleeding van de mariniers te Rotterdam U
De Minister heeft er bezwaar tegen
een paar leden van het muziekkorps
toegeven ïn~de muzlekcommVs8re "t!!Sf
Bij de afd. kosten van geneeskundig* f-
pleging aam den wal wijst de heer Van de tm*
2) de toeneming van het aantal veneri^iM
Meten onder hef marinepersoneel. Nfl8'r^
ziekten onder hef marinepersoneel. NaasTT
repressieve maatregelen dient aan de vtpL
tieve maatregelen de grootste zorg u
besteed, net Kwaau ma* «m ».«raen gpS8r>„
tlonneerd door voorbehoedmiddelen. gDr'/1<;
zou stilstand in promotie wensch9n gedu««er
de de ziekte. Kunnen de patiënten ook m l
vrij zijn In de artsenkeuze? Kan voor den
tleve maatregelen de grootste zorg Vorv>
besteed. Hef kwaad mag nlM worden
>Q.
tn
,1.^1 -J-- --- oor
neesheer van den buitendienst te Wi]u5^"
oord niet een kleine auto worden af
schaft?
De Minister acht de toeneming der\er
rische ziekten onder het personeel ook j^-
kelijk. Men is ermog niet in geslaagd opT
juieto wijze in -te grijpen. Door stilsta^?
promotie zou geheimhouding in de hand"w,w
den gewerkt. Preventieve, zedelijke middeU
worden reeds toegepast, als twsprf
met 'de geestelijke verzorgers. Een auto voör
den. betrokken geneesheer zou geiden tof een
niet gemotiveerde uitzetting vam kosten.^*
De heer Schaper zegt, dat de laatste jaren
de geslachtsziekten bij tde marine zeer
toegenomen. Spreker waarschuwt tegen
stand van promotie en tegen 's ministers
trouwen itn de preventieve werking van zede.
lijke middelen.
Toen deze voorbehoedmiddelen werden toe.
gepast, verminderde hef kwaad. Maar deze
ziiin afgeschaft, onder irrvloed der rechter
zijde. En de geslachtsziekten woekeren thani:;
voort.
De Minister heeft met genoegen gehoord,
dat de heer Schaper sprak vam "een groot
kwaad. De beteekenis daarvan zal bij hem
wel een andere zijn. Maar het is een zedelijk
en een maatschappelijk kwaad. De overheid
moet het op alle wijzen bestrijden, doch mag
door het verschaffen van prophylactica het
kwaad niet sancfionneeren.
Zie verder 2e blad.
STORT.
Voetbal
ult: Wit (doel); Schol
l uDkool. Wal eg Duinker (midden); Kcsur»n,
Maas. raylor. Bak (voor). Scl 1 UreoktM i«
heer Jb, Huil». Aanvang half drie.
Aanvankelijk had bovengenoemd prutost 3
April behandeld geworden, maar .ar
Q:C.C. IIH.R.C, II.
HjlderlAdelborsten I. /S
Dienstregeling E.S.O.N.A.
an Helder alle werkdagen, behalve H'"*'
tg, s morgens 7.46 «n bovendien Maand»®
mor
dag, 's morgens
'e avonds 10.30.
an Amsterdam alle werkdagen
gens 9.30.
N -V. Texels Eigen Stoom boot-Onderneming'
Zomerdienst ingaande 16 Maart 1922.
Op werkdagen: vertrek van Texel 6 v "Jj
11 v.m., 2.46 nrni., 5.15 n.m. Vertrek He»*
9.16 v.m., 12.16 n.m., 4 n.m., 6.35 njn.
Op Zon- en Feestdagen: vertrek 6
6.16 n.m. Vertrek Helder 8.46 v.m., 6.86 n-R'-
Ingaande 1 Juni 12,—,
Ingaande 1 Juni 6.20.
Colbert-Costiui
Spr. vreest, dat dé resultaten van de Con
ferentie er niet door gediend zouden zijn, in
dien wij.twijfel wekten omtrent onzen wil om
anze positie in Indië te handhaven. Daardoor
zouden wij situaties bevorderen, di" mogelii-
kerwijs niet met onze waardigheid in over
eenstemming zouden zijn te brengen. Fen en
ander kan snr. tot geen andere conclusie voe
ren dan dat Washington niet kan worden aan-
geixrerd tegen deze Vlootwet.
1 geven p ruil .en KcJtt-e.
en doen gei&öfldneid opl
KoKeP73 q bil apofotr, drogisten
f fabs. A.fiuCHAacrr zZisr.
l t»i /la mnvi nL" t i
----»»«#
Zondax 9 April.
Het wedstrijdprogramma van den N. V. B.
Ie klasse. Amsterdam: Blauw Wit H.IV.
(deze match wordt hedenmiddag om 3 uur
speeld). Amsterdam: AjavV.O.C.: S; irt*»-
11.BA. Haarlem: R.C.H.—D.F.C. Utrecht: U.V.V.-
V.V.A. Den Haag: H.V.V.—Blauw Wit, Botter
dam: FeijenoordHaarlem.
Overgangsklasse Amsterdam: A.F.C.—Snr-
ta. LJrouidcnStormvogelsA.D.O. 'barsum-.
't Gooi—S.V.V. Den Haag: Quiok—'Z.F.C. SrMe-
dam: H.D.VA.V.U.C. Rotterdam: Kxeetak*—
D.E.C.
2e klasse A. Haarleim: H.F.C Alomarl»
Victrfx. Amsterdam: HortusPurmersteiin. Zat*/
dan»: Z.V.V.EJD.O. Hoorn: Hollaadia—W.F.C.
3e klasse A. ZandvoortD.WA. (Deze wed
strijd zal wél de beslissing brengen voor het kam
pioenschap; beide clubs hebben evenveel verlies-
punten. De le ontmoeting werd door D.W.S met
32 gewonnen, niettemin geven wij de thuisclub
de beste kans). Haarlem: H.S.V.—D.W.V. .Am
sterdam: Steeds Voorwaarts—iBloemend&al; Wil-
helmina VooruitAmetel.
3e klasse B. Wormerveer: QA.CSwifiJ
Koog aan de Zaan: K.F.C.—Zaanland ia. mst/r- 1
dam: T.O.G.—West-Frisia; E.D.W.—SJD.W. T.
Het wedstrijdprogramma van den N.-H. V. B.
le klasse B. Bolweg: Heidér 2Alomaria Vlo-
trix 2. aanvang 2.30 uur. scheidsrechter Jb. Buija
Alkmaar: Alkmaar—CJ3.V.
2e klasse B. i Zaandam: Q.C.C. 2H.R.C. 2,
aanvang 10 uur, scheidsrechter v. t Veer. 'Een
1—0 zege is voor de Racers voldoende om hot
kampioenschap te behalen).
3e klasse C. TexelTexel 1Batavier 1, aan
vang 2 uur, scheidsrechter Kort. Ankerpark: Ze»-
macht 2—H.R.C. 8, aanvang 2 Uur, scheidsrecht*
Gode. Tuindorp: Batavier 2HJt.C. 4. nanvaog
10 uur, scheidsrechter Dol.
4e klasse D. Schagen: Schagen 1—Zoemack
3, aanvang 2 uur, scheidsrechter Prins. St: -eg:
Geel Wit 3Helder 4, aanvang 12 uur, scheuH
rechter Duinker. Tuindorp: H1R.C. 5—8.Y j.
aanvang 2 uur, scheidsrechter van Baaren. Tui»
dorpBatavier 3 - Batavier 4, aanvang 12 uur,
scheidsrechter Van *t Hof.
Helder-nieuws.
Helder IIAlcmaria Vlctrix ÏL
De reserves van Helder ontvangen Zondag
dito van Alcmaria. Hoowel Helder II gedoe
ls om degradmit-wedetrijdep te apv!«n. k' ""«a
we toch dat ze zich geen gewillig slacht' 'fer van
de Aumaria-roserver tullen toonen. We vee-
wachten dan ook. dat ze met hutzolfde vuur aul-
len spelen als tegen de
do uitslag niet bovri-owl
nendon wadstriid. Helder
en De Jimg uit. Eerstgenoemde
■te Isgepaseoord. Hot el"
Proteat Heldor—Steeds Voorwaar*
I^hter niet aanwezig kan alju, la let verdaagd
tot 22 April.
H.R.C.-nieuws.
ha4.4ea w® verwacht dat!
genoemde wedstrijd op hot H R.C t ri»*1
SSeiLa?u W(>rden. Daar Q.C.C. torn-j^,
had het bestuur van do H.R C. ann ie
.°,I zo*'-11-yen waren oiA
halen. Daar Q.C.C. II één van de zwakste '8 i
deze afdeeling zijn we hiervoor niet hdOWj]
Als er met 1 0 gewonen wordt is het karnP1'^
schap binnen. Zorgt er voor, dat er geen
punten gemaakt worden. Het elftal komt vollef
»u !-r woidt om 10 uur ge.-peeld, dus om 6
gJ^nmW2a*Jom.,kwart »ver tweeën zei f.e!'
„f wu6n ^fnd aanbinden tegen de Adclt)'^
Op Wit na komt Helder volledig uit. ®eAt
ons verzekerde beschikken de Adelborsten
een stevige ploeg. Dus dat belooft wat.
prijzen. Terrein Bolweg.