f 0.95,1.90,3.00,3.50,4.50,5.50.
HERMAN NYPELS,
HÉLDER.
k en blijft nog hot meest ge
vraagde merk.
NEEMT PROEF
zeer mooie keuze,
MMMMMMRMi MM MM De overeenkomst draagt een
DAMRUBRlflJL
Ingezonden mededeellng.
Dros' Advocaat
voetballen op straat, het alinaeren met tou
wen aan lantarenpalen, gooien met steenen,
bloemen plukken ln parken, apelen om gold,
brandje stichten, het zwanen en eenden in
de singels en vijvéra plagen, zwammen en
visschen op verboden plaatsen, beschadigen
van boomen en meer van dat soort boosdoe-
neriJ. Zeventig tachtig voetballen van aller
lei grootte ontnemen zo zoo per week den
jeugdigen delinquenten, ongeveer eèn gelijk
aantal slingertouwen enz.
AMSTERDAMSCHE BRIEVEN.
ROND DEN DAM.
De candMaatstellingen voor de
Tweede Kamer. Het zomersah
Amsterdam. „De Mensch".
Een Jubileum.
perken zich bij een bezoek aan de hoofdstad
niet tot een bezoek aan „Artis" (voor de kin
deren), een bezoek aan Hirech ol de „Btfen-
korf" (voor moeder-de-vrouw), èn een bezoek
aan het Centraal- oi Grand-Theater of....
„Prot" (voor den man en vader)?
Men sobepe zich eens in op deze „cara",
die U langs de historische punten en gebou
wen voert, daaitoij het ailer-modernflte, het
vliegveld te Schiphol, ook niet vergetend en
trotoeere de „vox popuM", die U natuurlijk
dadelijk voor een rijken Amerikaan ol En-
gebschman zal uitmaken!
SS
„De Mensch": armzalig, tranepireerend,
vaatdoekerig kloropje vleesoh, dat in arren
moede kwasten sluipt, met zakdoeken langs
't voorhoofd wrijft en zich puffend over
't brandend! asphalt verder sleept. En dat in
deze stad, volgens een anededeeling van den
directeur der waterleiding ji. Woensdag de
enorme hoeveelheid van....63 millioen liter
water „verzwolgen" heeft!
Zoo zou de definitie moeten luiden als men
de „soort." mensch naar aanleiding van zijn
voorkomen in deze „heat-ware" definieerde.
„De Mensch": een kunstig mechanisme
van beenderen en ingewikkelde weefsels, dat
de wonderlijke eigenschap bezit zichzelf te
kunnen „reproduoeeren" en daarnaast een
voorliefde vertoont een onderdak te ver
schaffen aan allerlei parasieten en microben.
Zóó zou de definitie van een wat pessimis
tisch bezoeker van de thans geopende expo
sitie in het Paleis voor Volksvlijt er, raood-
Dinsdag ji. werden dan ten Stadhuize de JBHH
candddatenlijsten voor de komende verkie- gedwongen, moeten uitzien. De rijen skelet
zingen der Tweede Kamer ingeleverd. Het
voorspel dier verkiezingen, met zijn soms niet
onverdienstelijke, maar meestentijds tot er
gernis wekkenden strijd om „de volgorde op
de lijst" is daarmede achter den rug.
Er is achter de coulissen, in de politieke
„kleedkamers" hard „gewerkt"; het gordijn
viel na afloop van dit voorspel, tijdens een
apotheose van niet minder danveertig
(401) .partijen". Waar verschillende par
tijen, zooals b.v. de Vrijheidsbond en de
Chr.-Historische Unie meer dan één lijst
hebben ingeleverd', bedroeg het totaal aan
lijsten vijf-en-veertig (46). 'Zoodat op Jan
Puibliek, di. w. z. kiezeressen en kiezers, geen
lichte taak rust bi} het ibestudeeren der te
ontvangen stembiljetten. Zelfs de pi et-
politieke" candidaten zijn weer ingedeeld bij
verschillendepartijen". Een kiezer of
kiezeres, om een voorbeeld! te noemen, die
„niet aan politiek doet", maar zich uitslui
tend voor de pensioen-kwestie interesseert,
heeft reeds de keus uit 't „Vertoond! voor
PremievrU Pensioen voor iedereen"; „iVer-
hooging pensioen- en ouderdomsrente";
„Partij voor Pensioenjbelangen1"„Midden
standers" kunnen kiezen uit het .Neutraal
Blok aller middenstanders", Vrije Midden
standspartij", „Kleine Middenstand". En
zoo is er meer.
Wat moeiten de, dit keer ongetwijfeld óók
weer velen doen, die „lak hébben aan die
poppenka8terij"? Niet stemmen zal men ent
woorden en gelaten de boete, die daarop
staat, betalen 1 Maar dat „lak" hebben
gaat dikwijls verder; het slaat wel eens op
hol en ontaardt dan in een haat tegen het
ten enz. uit het AmstordïLmsc'h Ontleedkun
dig Museum van Prof. Bolk, waarmede,
naast vele andere zaken, o. a. aanschouwelijk
gedemonstreerd wordt, dat het mensch onras
langzamerhand, ln den Hoop der tijdien in
lengte toeneemt Cu argument tégen hen, die
steeds van een degeneratie van dat ras spre
ken!) de. lustig werkende „model" pomp,
die, rood gekleurd water voortstuwend, een
denkbeeld geeft van d'e functie van ons hart
en van de enorme arbeidsprestatie door die
organen geleverd de, onder het mioros-
koop, ter bezichtiging, klaar liggende „prae-
paraten" van gezonde en zieke spier-, ze
nuw- en andere weefsels de schedels, de
netjes opengelegde hersenen, dit alles is zeer
zeker interessant, maar versterkt dien leek
o. i. nóg meer ln den toch al gangbaren waan,
dat „do mensch" niets andere is dan een
kunstig samengesteld natuurkundig en che
misch product en dat de toekomst der
menachhoid nergens andere dient gezocht te
worden dan in.de reageerbuis en in 1
het natuurkundig laboratorium! Natuur
lijk kan "t niet andere dan nuttig zijn ook het
groote publiek nader te brengen tot de
„stoffelijke", chemische en natuurkundige
grondslagen en voorwaarden, waaraan het
menschel ijk leven nu eenmaal op dit onder-
aardsche, onvermijdelijk gekoppeld ls....
Toch is 't o.i. de oude natuurwetenschappe
lijke „hoogmoed", die deze tentoonstelling
den titel „De Mensch" gaf
Want nóg eens, de gemiddelde bezoeker,
die het Paleis van Volksvlijt dezer dagen
met een bezoek vereert, gaat in negen van de
tien gevallen weg met den indruk „tsjonge.
„publieke leven" in 't algemeen, waarvoor mensch is toch maar een merkwaardige,
wij allen, hoe men 't ook draaien of keeren -*■—
mag, dan toch voor een deel mede verant
woordelijk voor zijn. Een soort „Ha-dt-je-me-
maar"-beweging, zooals indertijd! bij onze
gemeenteraadsverkiezingen vertoond, kon
men dan ook bij deze verkiezing wederom
verwachten. En die .leiders" van de ziekelijke
ingewikkelde machine; daar is een horloge
'niets
Waarschijnlijk heeft het tentoonstel! lngs-
bestuur óók wel dit nadeel van een te een
zijdig oodeel gevoeld. Vandaar, dat er op
enkele avonden lezingen zullen gehouden
worden over de psychologie van den mensch
gemoedsgesteldheid, die aan een dergelijke en zijn verstandelijke en geestelijke werk-
beweglng ten grondslag ligt, hebben dan ook zaamheid. Of dit echter voldoende zal zijn
dit keer niet stil -gezeten. Zij organiseerden 0m den -boven- gesignaleerden indruk te
een z.g. „rapaille-partij", die uitkwam met eorapenseeren, valt te betwijfelen Wie gaat
een lijst, waarop o.m. voorkomen: een water- Pr overigens op deze tropische avonden nog
en vuurvrouwtje uit de Jordaan; de bekende naar een lezing?
„propagandist" van het Amstelveld, ons Ge
meenteraadslid, den Edelachtbaren Heer H.
Zuurbier en.... een- „dame", die het oudst
vrouwelijke beroep ter wereld uitoefent!
Zoo worden ook nu ^eer, in -pijnigenden
roem, de zonden van ons huidige politieke
stelsel aan ons bezocht!
Een novum is het optreden van een, ter
elfder ure, nog ln 't leven geroepen, aparte
„Kunstenaars-partij", die naast de „Onaf
Wij bedoelden met het bovenstaande geen
kritiek op deze ongetwijfeld „hoogst inte
ressante en uitstekend georganiseerde ten
toonstelling en doen gaarne mede ln het
koor, dat de ijverige, hoog- en zeergeleerde
organisatoren lof toezingt. Het was eigen
lijk alleen maar kritiek op den.... naam
„What is there in a name"? In dit geval veel!
In een tijd als de onze, die, óók in weten
schappelijke kringen gezegd mag worden
hankeüjke" met ibt. Van Beresteyn aan het been te zijn over het eenzijdige, plomp ma-
hoofd, ook bedoeld voor de „cultureels" en terialisme van het midden der vorige oeuw,
dan wel speciaal voer de „artistieke" belan- had uien deze expositie moeten noemen: „De
gen bedoelt op te komen. Hoe noodig het ook lichamelijke bouw van den mensch". Daar-
is, dat deze belangen in de Tweede Kamer biede ware de eerlijkheid -gediend geweest
naar behooren behartigd worden, hoe sym- en tevens alle aanleiding tot misverstand en
pathiek men ook mag staan tegenover de oppervlakkige oonoluaie ontgaan!
kunstenaarswereld1, die in de na-oorlogsohe
Ingezonden Mededeettng.
hoofdje dreef. H?j weet wie het Handelsblad
leest, wie De Telegraaf, hij kent „het too-
neel", „de'litteratuur", de „pers" bij naam
en is, op zijn wijze een even vaste zon, een
even vast middelpunt aan den hemel dier
hoofdstedelijke artisten, vrijbuiters en „in-
tellect-ueelen" als ons aller vriend, de inter-
asterale dichter J. Rensburg dat in zijn
genre is! Hoeveie artikelen zijn er niet ge
schreven, hoeveie artistieke plannen zijn er
niet op touw gezet en óók hoeveel.ge
roddel" heeft er niet plaats gehad onder zijn
aartsvaderlijk oog en naast het werk zijner
handen? Hoeveie Al te opgewondenen ol te
luidruehtigen heeft hij, op het juiste mo
ment niet t-ot inkeer gebracht en tot nuchter
heid gemaand met een gemoedelijk: „En U
zeker een kop koffie, mijnheer?" hoeve!en
neerslachtiger en ingezonkenen niet- een
glimlach van „terugkeer tot de mensóhen"
ontlokt door aanbieding van de .Journal
Amusant" of „Le Rire", met een: „Het laat
ste nummer, mijnheer!"
Geen wonder dan ook, dat dit jubileum,
hoewel in eenvoud, van ganscher harte ge
vierd werd door vele honderden, die „Johan"
even de hand kwamen schudden en bean,
evenals wjj dat bij dezen óók doen, „nog vele
jaren" wenschten!
melijk vrijwel over eens, dat bepaalde op- van Uw besluit te treffan of "tTjLj
leidingsscholen voor het volgen van H. B.- den. w
scholen en andere inrichtingen voor voort- vieeaehkeiiH»^,
gezet onderwijs aeer gewenscht zijn. Het ^Redlenst
leerplan dezer ondcrvijssoholen toch zal, Door B. en W. ls ontwornen <«-,
meer speciaal ten aanzien van de vakken gemeenten Anna Paulowna eri
Nederlandsche taal en rekenen, van die der giuiten overeenkomst, waarby wttKen
andere lagere scholen moeten afwijken, juis- <je gemeenten gelegenheid
ter gezegd eene andere richting volgen moe- moh aan te sluiten bij den VUmJoo
ten. Het onderwijs voor de kinderen, die niet dienst van Helder. 1
bestemd zijn voor H. B. 8. of ander voortge- j>e Raden dezer gemeenten v^kk,,
zet onderwijs in dezelfde richting te sturen, de oonceipt-overoenkoinat
ver es
zou voor die kinderen, voor wie het lager Tvigri-
zijn, immers hun een voor hun verderen le- karakter, ten einde in de 10
onderwijs tevena eindonderwijs is, nadeelig
zijn, immers hun een voor hun verderen le- taraxter, een «mue ju uw ju
vensloop totaal overbodigen last aan taalre- T00r aal worden aangegaan e0n
voor au »ii wiuuou iuuiK<-*aon eer» T
gels a dL opleggen. rekening te kunnen krijgen v^ dja' t>6-
Zullen niu vanzelfsprekend de kinderen, w0ifce het gevolg zijn van de uithjfS^,
die voorbestemd zijn een Inrichting voor «jen Keuringsdienst alhier door a^i *Ian
voortgezet onderwijs te volgen, in den regel ^er beide kringgemeeniten. ^^■ntttig
de bedoelde opleidingsscholen bezoeken, den p0 bijdrage voot ieder deaer grn..
kinderen, die oene andere openbare lagere ]g j^eld op de helft van den LostprM*6!^"
school bezoeken, zal, wanneer voor hen toch de 55^4.Un-
voortgezet onderwijs verlangd wordt, op ad
vies van het betrokken hoofd der school, b.v.
vanaf het 4e leerjaar nog de gelegenheid
Uitgifte Grond.
kunnen worden cregeven eene opleidings
school te volgen. Anderazijds zullen kinde
ren van de opleidingsscholen, van wie geble
ken is, dat zij minder geschikt zijn voor Mid
delbaar- of voor Hooger onderwijs, natuur
lijk naar de school voor UJL.O. of wel naar
een gewone lagere school kunnen over
gaan.
Een ander motief, waarom wij speciale op
leidingsscholen wenaehen is dit, dat wfl mee
nen, dat het oprichten daarvan de oprich
ting van bijzondere standenscholen zal voor
komen. Immers door dooreenmenging van
leerlingen, die voor het volgen van Middel
baar- of Hooger onderwijs bestemd zijn, met
leerlingen, die een andere bestemming heb
ben» zullen, waar de leerstof noodzakelijk
verschillend moet zija, do ouders van de
openbare school worden vervreemd.
Wanneer Uw Raad zich met ons idee, om
speciale opleidingsscholen te scheppen, kan
vereenigen, zouden wij, met het oog op de
plaats en de traditie, die school 8 reeds
heeft, zes benedenlokalen dier school voor
opleidingsschool willen bestemmen en bo
vendien voor zoodanige school willen in aan
merking brengen een der helften van de te
splitsen school 4 en de tegenwoordige school
7b. Mocht later de behoefte aan meer school -
ruimte voor dit deel van het lager onderwijs
blijken, dan kan daarin worden voorzien
door omvorming van een of meer der andere
zes-klassige scholen.
Gaat dit plan door, dan zullen er van school
8 drie benedenlokalen overblijven, die be-
De heer A. Bunck, alhier, heeft aan den
Raad gevraagd de voortdurende erfpacht
van het terrein gelegen aan de Stak man
Boesestraat, kadastraal bekend gemeeat»
Helder Sectie C No. 710*7 e<n groot 426
voor den bouw van een woonhuis en
werkplaats, waarin een boek- en steendruk-
kersbedrijf zal worden uitgeoefend.
De Oommissie voor het Grondbedrijf ad
viseert in afwachting van de definitieve uit
gifte in erfpacht om adressant toe te staan
den gevraagden grond te gebruiken voor op-
slag van bouwmaterialen en de voorberei
ding van den bouw.
B. en W. stellen voor daartoe te besluiten
ten.
jaren meer en meer in 't gedrang kwam, van
een dergelijke „Kunstenaarspartij" verwach
ten wg geen heiL Wie de psyohe ven den
artist ook maar eenigszins kent; wie, als wij,
van dichtbij de lijdensgeschiedenis heeft
meegemaakt van de „Sociëteit voor artisten en gehekeld, dat er w.
en kitellectueeien'": „t Honk" en gezien om er nog eens iete
heeft hoe ten eenenlmale onmogelijk een
.samenwerking" tussohen .jartleténi' zelfs
in kleinen kring vooralsnog is, moet een
practisch-hrulktoare .yorganlsatie" van artis
ten „in de politiek", helaas, voorloopig uit
zijn toekomstverwachtingen schrappen.
De kunst is een jaloerache minnares en
duldt van haar aanblddere geen andere be
langstelling dan die voor d'e schoonheid zon
der meer, hoe „sociaal" voelend' een artist
dan ook hij gelegenheid mag zijn!
ren aan zoovele „onechte'
Benijd' worden overigens zij niet, die, deze in den loop dier jaren heeft moeten „ver
dagen in vergadering, in bestuurskamer, of slaan".
op de stembureaux een actief aandeel heb- En of een dergelijk jubileum nu gevierd
ben te nemen aarr de verkiezingen. Die, ter- wordt door een hooggeplaatste autoriteit,
wijl huiten de zon, geeselend met haar stra- een verdienstelijk kunstenaar, een grond-
len, de stad in een waas van hitte hult, moe- werker of een tramconducteur of een kellmer,
De elkander verdringende jubilea aan het
tooneel, en daardoor aangestoken ook elders,
de 10-jarige, de 12l/»-jarigo, de 16-jarige,
de 20-, 26-, 80-, enz. jarige, zij zijn, terecht
overigens! al zoovele malen geparodieerd
f ruimte overblijft
euws-hatelijkB en
verwoed-,yanti's" van te zeggen.... Maar
't doet goed, als er nu eens een werkelijk
'gerechtvaardigd jubileum gevierd, een dat
gegrond is op een leven van nuttig werk,
een, dat geworteld staat in de dagelijks ge
voelde sympathie voor don jubilaris door
li onderdon en honderden. In het pleizier,
dat men ondervindt, nu ook ooms een derge
lijk jubileum te mogen releveeren, en te
wijzen op den echten grondslag van de fes
tiviteit, gaat dan meteen de ergernis verlo-
jubilea, die men
6BMBBNTBBAAD.
Reorganisatie Lager Onderwijs.
B. en W. hebben een schrijven aan den
Raad gericht: waaraan het volgende is ont
leend:
Tengevolge van het in werking treden van
de Lager Onderwijswet 1920 is het noodig,
dat het openbaar lager onderwijs in deze
gemeente gereorganiseerd wordt.
Bij die reorganisatie moet rekening gehou
den worden met het feit, dat de wet het
schoolonderwijs onderscheidt ln:
a. gewoon lager onderwijs;
b. vervolgonderwijs;
c. uitgebreid; lager onderwijs;
d. buitengewoon lager onderwijs.
Waar het vervolgonderwijs reeds in eene
afzonderlijke verordening is geregeld en het
buitengewoon lager onderwijs tot heden niet
in speciaal daarvoor bestemde scholen werd
gegeven, terwijl daartoe voor de toekomst
evenmin eene besiising is genomen, zal de
reorganisatie zich hebben te bepalen tot het
gewoon lager onderwijs en het uitgebreid la
ger onderwijs. Opgemerkt zö voorts, dat
laatstgenoemd onderwijs vervangt het vroe
gere meer uitgebreid lager onderwijs, terwijl
het vroegere uitgebreid lager onderwijs, in
verband met het vervallen van het Fransoh
als eiaoh van toelating voor Hoogere Bur
gerschool en Gymnasium, niet meer be
staat.
Wat het uitgebreid lager onderwijs be
treft, is de zaak gemakkeLHk op te lossen,
daar hiervoor bestemd kan blijven de school
aan de Molenstraat (tot nu toe M. U. L. O.-
school genoemd).
Maar ingewikkeld is de regeling van het
gewoon lager onderwijs.
Omtrent dit onderwijs bepaalt de wet o.a..
a. dat het wordt gegeven in scholen met
ten minste zeven achtereenvolgende leerja
ren, tenzij de Kroon, ingeval zij de gele-
enhedd om aansluitend lager onderwijs in
et zevende leerjaar te ontvangen in vol
doende mate op andere wijze verzekerd acht,
of Ingeval bijzondere omstandigheden daar
toe aanleiding geven, vergunning verleent,
ten zwoegen boven eindelooze statistieken,
cijferreeksen, on propaganda-geschriften.
Béter kan men hen benijden, die, hoog troo-
nend1 boven het stadsgewoel, in koelte-win-
nende vaart, met de roode „sigh.trsee3.ng"
de maatschappelijke positie van den jubi
laris doet niets aan de waarde van het feit
af, zoo die waarde een „echte" is. Zoo is
dan menig jubileum met kunst- en vlieg
werk in elkaar gezet en met veel bombarie
open auto-bussen van het reisbureau Lissone aangekondigd van den een of anderen acteur
i^„rrc Ac en mftrkwaardls- of actrice gedurende de laatste jaren onge
twijfeld minder gefundeerd geweeet in de
zich langs de schoonheden en merkwaardig
heden van Amsterdam laten voeren. In de
oorlogsjaren heeft deze motorische toeristen-
dienst stil gelegen, maar nu de Engelschen
en Amerikanen langzamerhand toch weer
naar ons land komen, nu onze vaderlandsche
hótel- en pensionhouders eindelijk blijkbaar
een schuchtere poging gaan doen om ons
land van die slechte .yduurte-reputatie" af te
helpen, i« dit buitenlandsch-taandoende „roo
de monster" dan toch weer ln onze straten
werkelijkheid dan.... het jubileum jJ.
Woensdag gevierd door.„Johan van do
leestafel" in het Araerioan-café, meer offi
cieel van „den eersten kellner T. Bulkes".
Deze, op dien dag 70 jaar geworden, be
stierder van de lectuur en do dranken in het
bekende café op het Leidsche plein is voor
geslachten „intellectueelen en kunstenaars",
die aan' 'genoemde leestafel en haar onmid'-
versohenen. Denk niet, dat deze rondritten 'dellyke omgeving een vertrouwd plekje
alléén voor buitenlanders interessant zijn!
Ook wij, landgenooten, ook wij, stadgenoo-
ten zelfs, kunnen er veel door loeren en véél
door genieten! Hoeveel Amsterdammers zijn
er niet, dis van hun stad niets anders ken
nen. dan de buurt-achter 't Concertgebouw,
het Centrum <met hun kantor) en de Leid-
eche atraat! En hoeveel „provincialen" be-
aarde vonden, altijd een zorgzame „vader'
geweest, die hun „droomen" bewaakte, hen,
op 't juiste oogeniblik, als de geest vaardig
werd, de velletjes papier bracht en die menig
„vrij-gevochten" meisje, pas als studente uit
het. vaderlijk huis losgelaten, door zijn ge
moedelijk, huiselijk optreden, de frivole fan
tasietjes en plannetjes uit het jeugdig
dat het (Hwh.rwija aan eene of meer bepaal
de scholen minder dan zeven achtereenvol
gende leerjaren omvat;
b. dat op geen schooi meer dan 400 kinde
ren gelijktijdig worden toegelaten, tenzij met
dispensatie van de Kroon;
0. dat den onderwijzer, die aan het hoofd
der school is geplaatst, tevens het onderwijs
eemer klasse is opgedragen, tenzij de Kroon
hiervan dispensatie heoft verleend.
der sub b on 0 genoemde be
palingen is het noodzakelijk, dat de scholen
8 (Schoolstraat), 4 (Parallelweg), 6 (West-
straat), 6 (Vischmarkt), 7a (Ooetalootstraat)
en 8 (Hoofdgracht) in tweeën worden ge
splitst. De splitsing der scholen 8 en 6 ls in
middels tot stand gekomen, terwijl van de
scholen 4, 6, 7a en 8 in voorbereiding is.
De scholen 1 (Koegras). 2 (Huisduinen)
en 7b (Ooetslootstraat) zullen, wat hare
ruimte betreft, ongewijzigd in gebruik kun
nen blijven.
Wat nu de bestemming der onderscheiden
scholen in de, in verband met die bestem
ming, aan elke school te verbinden klassen
(leerjaren) betreft, het volgende.
Zooals bekend is, bepaalt art. V van het
Kon. besluit van 26 Juni 1920 (Stbl. No. 8161
dat tot de eerste klasse eener Hoogere Bur
gerschool kunnen worden toegelaten de kin
deren, die een schriftelijke verklaring over
leggen van het hoofd der lagere school, die
zij het laatst hebben bezocht, inhoudende,
dat zij geschikt en bekwaam worden geacht
het onderwijs in bedoelde eerste klasse te
volgen.
Waar nu een dergelijke verklaring in den
regel moet kunnen worden afgegeven voor
leerlingen, die het Ge leerjaar >ener lagere
school hebben doorioopen, zou men, opper
vlakkig beschouwd, tot d' conclusie komen,
dat de leerlingen van alle lagere scholen,
die het- 6e leerjaar hebben doorioopen, in
den regel voor plaatsing op de H. B. S. in
aanmerking komen.
Die oonclusie is echter niet juist. De des
kundigen op onderwijsgebied ztfn het er na-
Alles betreffende deze rubriek te adres-
seeren aan:
Den Damredacteur der Heldersohe
Courant.
Valeriusstraat 64huis,
Amsterdam.
De oplossing van het vraagstuk uit de ru
briek van 6 Mei is:
Stand: 'beide partijen alle schijven ln den
aanvangsstand.
Wit speelt 33—28, Zwart 18—22, nu begint
Wit de fout 3933? te spelen, waarna Zwart
wint door 22—27 I Wit tracht door eerst
32 21 te slaan, het verlies nog te ontkomen,
stemd kunnen worden voor de opname van doch Zwart slaat 1627 1 en nu moet Wit
'eerlingen vam zesklassige scholen, die na wel 31:22 nemen, waarna Zwart door 19—23
enz. twee schijven wint!
Dit vraagstukje werd goed opgelost door
G. van der Pak, Kon. Inst. te Willemsoord,
W. v. d. Marle Jr. en Jan Haanstra, beiden
te Helder.
Laatstgenoemden viel het diagraanboekje
ten deel.
het geheel of gedeeltelijk doorioopen dier
scholen, hetzij nog een jaar of langer onder
weg behoeven om het voortgezet onderwijs
te kunnen volgen, hetzij met het doorioopen
van het 7e leerjaar het schoolonderwijs be
ëindigen. Bovendien zouden ook hierop ge
plaatst kunnen worden, b.v. van af het 6e
leerjaar, de leerlingen eener 7-klassige
school, voor wie alsnog voortgezet, onder
wijs verlangd wordt.
Hetd
komt ons gewenscht voor, om van de
bedoelde 8 lokalen van school 8 eene afzon
derlijke school, voor genoemd doél te ma
ken en daaraan aan te stellen 1 hoofd en 2
onderwijzers.
Alsdan zullen wij verkrijgen:
a. Zeven scholen, elk met 7 leerjaren, tw.
scholen 1, 2, 8a, 3b, 6a (of 6b), 6a, 6b en de
nieuwe school aan de Van Galenstraat, wel
ke scholen bestemd zijn voor die kinderen,
voor wie in dein regel het lager onderwijs te
vens eindonderwijs is;
b. drie scholen, elk met 6 leerjaren, tw. de
scholen 4b, 7a e<n 7b, welke scholen dezelfde
bestemming als die sub a hebben, doch waar
van de kinderen het 7e leerjaar aan eene
andere school volgen;
c. drie soholen, elk met 6 leerjaren, tw. de
scholen 4a, 7o (thans 7b) en 8, welke soholen
bestemd zijn voor opleiding voor voortgezet
omderwfja
d. een sohool van drie klassen, tw. 8 lo
kalen van school 8, welke sohool bestemd is
voor opname van kinderen, die vanuit eene
zes-klassige of eene zeven-klasaige sohool
verder lager onderwijs moeten genieten;
e. oen school voor uitgebreid lager on
derwijs, tw. de school aan dé Molenstraat
Verder dienen bij deze reorganisatie als
nog een vijftal punten te worden geregéld
en wel:
le. De vraag, of de Fr arische cursus, wel
ke thans gegeven wordt in sohool Ta, moet
blijven voortbestaan. Wij meenen die vraag
bevestigend te moeten beantwoorden, ten
einde aan leerlingen der opleidingsscholen
van het 6e en 0e leerjaar en aan anderen
de gelegenheid te geven onderwijs ln het
Fransch te verkrijgen. Die cursus zal even
als thans geheel los van het overige onder
wijs staan en geheel voor rekening der ge
meente komen.
2e. De vraag, op welke tijdstippen en hoe
dikwijls per jaar er leerlingen zullen worden
toegelaten. Wij zijn van oordeel, dat die toe
lating voor alle soholen eens per jaar, en wel
op 1 September, moet plaats hebben, waar
door vanzelf de halfjaarlijksohe klassen ver
vallen.
8e. De inschrijving der leerlingen. Wij
meenen, dat deze moet geschieden door de
hoofden van soholen, doch dat de plaatsing
boter geschiedt vanuit een centraal punt, i.c
de secretarie.
4e. De vakken van onderwijs aan elk der
scholen te geven. Onzes inzins, moeten aan
alle zes- en alle zeven-klassige scholen de
vakken a t/m k, aan de drie-klassige sohool
(deel van school 8) de vakken a t/m k en 0
en aan de school voor U.L.O. de vakken a
fin k, 1, m, n o en p gegeven worden. Het
vak o (wiskunde) achten wij n.1. voor de
3-klassige school om haar bijzonder karak-
ter zeer gewenscht.
Van probleem No. 1 (rubriek 20 Mei)
kwamen tot op heden goede oplossingen in
van D. J. M. van Maanen, Dordrecht, en Am
Müller, Helder.
Zooals reeds (bericht, bestaat er gelegen»-
held tot het inzenden van goede oplossingen
tot en met Vrijdag 26 Mei. Deze oplossers
worden dan ln de rubriek van 8 Juni ver
meld.
PROBLEEM No. I.
Geldt voor 3 punten in den Oplossings
wedstrijd.
De redacteur won ln dezen stand; mert Wit
van den heer P. van Rossum Jr. door een
leuken slagzet. Hoe?
De oplossing van dit probleem moet uiter
lijk Vrijdag 2 Juni ln mijn beïft zijn, ter
de namen der goede oplossers gepiaM
worden in de rubriek van 10 Juni
EEN GENUMMERD BORD.
49 50
Ik geef den lezers dezer rubriek iu over
weging hun dambord' te nummeren in
volgorde als op bovenstaand diagram 1P~
- deeltelijk is aangegeven. Bij den aanvang
6e. De bestemming te geven aan de boven- <ier PartÜ ^tean de witte schijven opgesp
lokalen van school 8. Aangezien deze loka
len uithoofde van hunne geringe grootte
voor het lager onderwijs totaal ongeschikt
zjjn. terwijl ze zich uitstekend leenen voor
het handelsonderwijs en de handelsschool al
hier dringend behoefte heeft aan meerdere
lokaalruimte dan waarover zij thans be
schikt, zijn wtj van meening. dat genoemde
lokalen voor dat onderwijs moeten worden
beschikbaar gestéld.
Derhalve stellen wij U voor te besluiten
in den door ons aangegeven zin, met bepa
ling dat de reorganisatie zal ingaan op een
door ons te bepalen datum en voor ons te
machtigen
a. de verschillende scholen opnieuw, en
doorloopend te nummeren;
b. de noodige maatregelen te treffen tot aan
stelling van hoofden van soholen en even
tueel tot ontslag van (raderwijzers(assen)-
o..alle overige maatregelen ter uitvoering
op de vakken Hl tot 60, d«" zwartVop
vakken 1 tot 20. m
Meestal wordt de partij geopend door
met 3828, d. w. z. de witte schijf op v"
88 wordt verplaatst naar veld 28; Zwart ant
woordt dan gewoonlijk met 18—28 (schijf 18
wor't rianr vak 23 gespeeld). Dit wordt
noteerd als volgt:
1. 83 28 18—23 en dan v<?rde|
bijv. '2. 3938 12—18
8. 44—39 7—12
Als Wit nu speelt 4. 81—26 en Zwart r*"
giat de domheid zijn vooitoeeld te v.°^l''n'
dus 4. 2(k-25 te spelen, hoe wint Wit dW
twee schijven? Jj
Tusschen de goede oplossers wordt *7"
nummer van het Hollandsche damtijdschru»
„Het Damspel" verloot.