f 0.95,1.90,3.00,3.50,4.50,5.50. HERMAN NYPELS, HÉLDER. k en blijft nog hot meest ge vraagde merk. NEEMT PROEF zeer mooie keuze, MMMMMMRMi MM MM De overeenkomst draagt een DAMRUBRlflJL Ingezonden mededeellng. Dros' Advocaat voetballen op straat, het alinaeren met tou wen aan lantarenpalen, gooien met steenen, bloemen plukken ln parken, apelen om gold, brandje stichten, het zwanen en eenden in de singels en vijvéra plagen, zwammen en visschen op verboden plaatsen, beschadigen van boomen en meer van dat soort boosdoe- neriJ. Zeventig tachtig voetballen van aller lei grootte ontnemen zo zoo per week den jeugdigen delinquenten, ongeveer eèn gelijk aantal slingertouwen enz. AMSTERDAMSCHE BRIEVEN. ROND DEN DAM. De candMaatstellingen voor de Tweede Kamer. Het zomersah Amsterdam. „De Mensch". Een Jubileum. perken zich bij een bezoek aan de hoofdstad niet tot een bezoek aan „Artis" (voor de kin deren), een bezoek aan Hirech ol de „Btfen- korf" (voor moeder-de-vrouw), èn een bezoek aan het Centraal- oi Grand-Theater of.... „Prot" (voor den man en vader)? Men sobepe zich eens in op deze „cara", die U langs de historische punten en gebou wen voert, daaitoij het ailer-modernflte, het vliegveld te Schiphol, ook niet vergetend en trotoeere de „vox popuM", die U natuurlijk dadelijk voor een rijken Amerikaan ol En- gebschman zal uitmaken! SS „De Mensch": armzalig, tranepireerend, vaatdoekerig kloropje vleesoh, dat in arren moede kwasten sluipt, met zakdoeken langs 't voorhoofd wrijft en zich puffend over 't brandend! asphalt verder sleept. En dat in deze stad, volgens een anededeeling van den directeur der waterleiding ji. Woensdag de enorme hoeveelheid van....63 millioen liter water „verzwolgen" heeft! Zoo zou de definitie moeten luiden als men de „soort." mensch naar aanleiding van zijn voorkomen in deze „heat-ware" definieerde. „De Mensch": een kunstig mechanisme van beenderen en ingewikkelde weefsels, dat de wonderlijke eigenschap bezit zichzelf te kunnen „reproduoeeren" en daarnaast een voorliefde vertoont een onderdak te ver schaffen aan allerlei parasieten en microben. Zóó zou de definitie van een wat pessimis tisch bezoeker van de thans geopende expo sitie in het Paleis voor Volksvlijt er, raood- Dinsdag ji. werden dan ten Stadhuize de JBHH candddatenlijsten voor de komende verkie- gedwongen, moeten uitzien. De rijen skelet zingen der Tweede Kamer ingeleverd. Het voorspel dier verkiezingen, met zijn soms niet onverdienstelijke, maar meestentijds tot er gernis wekkenden strijd om „de volgorde op de lijst" is daarmede achter den rug. Er is achter de coulissen, in de politieke „kleedkamers" hard „gewerkt"; het gordijn viel na afloop van dit voorspel, tijdens een apotheose van niet minder danveertig (401) .partijen". Waar verschillende par tijen, zooals b.v. de Vrijheidsbond en de Chr.-Historische Unie meer dan één lijst hebben ingeleverd', bedroeg het totaal aan lijsten vijf-en-veertig (46). 'Zoodat op Jan Puibliek, di. w. z. kiezeressen en kiezers, geen lichte taak rust bi} het ibestudeeren der te ontvangen stembiljetten. Zelfs de pi et- politieke" candidaten zijn weer ingedeeld bij verschillendepartijen". Een kiezer of kiezeres, om een voorbeeld! te noemen, die „niet aan politiek doet", maar zich uitslui tend voor de pensioen-kwestie interesseert, heeft reeds de keus uit 't „Vertoond! voor PremievrU Pensioen voor iedereen"; „iVer- hooging pensioen- en ouderdomsrente"; „Partij voor Pensioenjbelangen1"„Midden standers" kunnen kiezen uit het .Neutraal Blok aller middenstanders", Vrije Midden standspartij", „Kleine Middenstand". En zoo is er meer. Wat moeiten de, dit keer ongetwijfeld óók weer velen doen, die „lak hébben aan die poppenka8terij"? Niet stemmen zal men ent woorden en gelaten de boete, die daarop staat, betalen 1 Maar dat „lak" hebben gaat dikwijls verder; het slaat wel eens op hol en ontaardt dan in een haat tegen het ten enz. uit het AmstordïLmsc'h Ontleedkun dig Museum van Prof. Bolk, waarmede, naast vele andere zaken, o. a. aanschouwelijk gedemonstreerd wordt, dat het mensch onras langzamerhand, ln den Hoop der tijdien in lengte toeneemt Cu argument tégen hen, die steeds van een degeneratie van dat ras spre ken!) de. lustig werkende „model" pomp, die, rood gekleurd water voortstuwend, een denkbeeld geeft van d'e functie van ons hart en van de enorme arbeidsprestatie door die organen geleverd de, onder het mioros- koop, ter bezichtiging, klaar liggende „prae- paraten" van gezonde en zieke spier-, ze nuw- en andere weefsels de schedels, de netjes opengelegde hersenen, dit alles is zeer zeker interessant, maar versterkt dien leek o. i. nóg meer ln den toch al gangbaren waan, dat „do mensch" niets andere is dan een kunstig samengesteld natuurkundig en che misch product en dat de toekomst der menachhoid nergens andere dient gezocht te worden dan in.de reageerbuis en in 1 het natuurkundig laboratorium! Natuur lijk kan "t niet andere dan nuttig zijn ook het groote publiek nader te brengen tot de „stoffelijke", chemische en natuurkundige grondslagen en voorwaarden, waaraan het menschel ijk leven nu eenmaal op dit onder- aardsche, onvermijdelijk gekoppeld ls.... Toch is 't o.i. de oude natuurwetenschappe lijke „hoogmoed", die deze tentoonstelling den titel „De Mensch" gaf Want nóg eens, de gemiddelde bezoeker, die het Paleis van Volksvlijt dezer dagen met een bezoek vereert, gaat in negen van de tien gevallen weg met den indruk „tsjonge. „publieke leven" in 't algemeen, waarvoor mensch is toch maar een merkwaardige, wij allen, hoe men 't ook draaien of keeren -*■— mag, dan toch voor een deel mede verant woordelijk voor zijn. Een soort „Ha-dt-je-me- maar"-beweging, zooals indertijd! bij onze gemeenteraadsverkiezingen vertoond, kon men dan ook bij deze verkiezing wederom verwachten. En die .leiders" van de ziekelijke ingewikkelde machine; daar is een horloge 'niets Waarschijnlijk heeft het tentoonstel! lngs- bestuur óók wel dit nadeel van een te een zijdig oodeel gevoeld. Vandaar, dat er op enkele avonden lezingen zullen gehouden worden over de psychologie van den mensch gemoedsgesteldheid, die aan een dergelijke en zijn verstandelijke en geestelijke werk- beweglng ten grondslag ligt, hebben dan ook zaamheid. Of dit echter voldoende zal zijn dit keer niet stil -gezeten. Zij organiseerden 0m den -boven- gesignaleerden indruk te een z.g. „rapaille-partij", die uitkwam met eorapenseeren, valt te betwijfelen Wie gaat een lijst, waarop o.m. voorkomen: een water- Pr overigens op deze tropische avonden nog en vuurvrouwtje uit de Jordaan; de bekende naar een lezing? „propagandist" van het Amstelveld, ons Ge meenteraadslid, den Edelachtbaren Heer H. Zuurbier en.... een- „dame", die het oudst vrouwelijke beroep ter wereld uitoefent! Zoo worden ook nu ^eer, in -pijnigenden roem, de zonden van ons huidige politieke stelsel aan ons bezocht! Een novum is het optreden van een, ter elfder ure, nog ln 't leven geroepen, aparte „Kunstenaars-partij", die naast de „Onaf Wij bedoelden met het bovenstaande geen kritiek op deze ongetwijfeld „hoogst inte ressante en uitstekend georganiseerde ten toonstelling en doen gaarne mede ln het koor, dat de ijverige, hoog- en zeergeleerde organisatoren lof toezingt. Het was eigen lijk alleen maar kritiek op den.... naam „What is there in a name"? In dit geval veel! In een tijd als de onze, die, óók in weten schappelijke kringen gezegd mag worden hankeüjke" met ibt. Van Beresteyn aan het been te zijn over het eenzijdige, plomp ma- hoofd, ook bedoeld voor de „cultureels" en terialisme van het midden der vorige oeuw, dan wel speciaal voer de „artistieke" belan- had uien deze expositie moeten noemen: „De gen bedoelt op te komen. Hoe noodig het ook lichamelijke bouw van den mensch". Daar- is, dat deze belangen in de Tweede Kamer biede ware de eerlijkheid -gediend geweest naar behooren behartigd worden, hoe sym- en tevens alle aanleiding tot misverstand en pathiek men ook mag staan tegenover de oppervlakkige oonoluaie ontgaan! kunstenaarswereld1, die in de na-oorlogsohe Ingezonden Mededeettng. hoofdje dreef. H?j weet wie het Handelsblad leest, wie De Telegraaf, hij kent „het too- neel", „de'litteratuur", de „pers" bij naam en is, op zijn wijze een even vaste zon, een even vast middelpunt aan den hemel dier hoofdstedelijke artisten, vrijbuiters en „in- tellect-ueelen" als ons aller vriend, de inter- asterale dichter J. Rensburg dat in zijn genre is! Hoeveie artikelen zijn er niet ge schreven, hoeveie artistieke plannen zijn er niet op touw gezet en óók hoeveel.ge roddel" heeft er niet plaats gehad onder zijn aartsvaderlijk oog en naast het werk zijner handen? Hoeveie Al te opgewondenen ol te luidruehtigen heeft hij, op het juiste mo ment niet t-ot inkeer gebracht en tot nuchter heid gemaand met een gemoedelijk: „En U zeker een kop koffie, mijnheer?" hoeve!en neerslachtiger en ingezonkenen niet- een glimlach van „terugkeer tot de mensóhen" ontlokt door aanbieding van de .Journal Amusant" of „Le Rire", met een: „Het laat ste nummer, mijnheer!" Geen wonder dan ook, dat dit jubileum, hoewel in eenvoud, van ganscher harte ge vierd werd door vele honderden, die „Johan" even de hand kwamen schudden en bean, evenals wjj dat bij dezen óók doen, „nog vele jaren" wenschten! melijk vrijwel over eens, dat bepaalde op- van Uw besluit te treffan of "tTjLj leidingsscholen voor het volgen van H. B.- den. w scholen en andere inrichtingen voor voort- vieeaehkeiiH»^, gezet onderwijs aeer gewenscht zijn. Het ^Redlenst leerplan dezer ondcrvijssoholen toch zal, Door B. en W. ls ontwornen <«-, meer speciaal ten aanzien van de vakken gemeenten Anna Paulowna eri Nederlandsche taal en rekenen, van die der giuiten overeenkomst, waarby wttKen andere lagere scholen moeten afwijken, juis- <je gemeenten gelegenheid ter gezegd eene andere richting volgen moe- moh aan te sluiten bij den VUmJoo ten. Het onderwijs voor de kinderen, die niet dienst van Helder. 1 bestemd zijn voor H. B. 8. of ander voortge- j>e Raden dezer gemeenten v^kk,, zet onderwijs in dezelfde richting te sturen, de oonceipt-overoenkoinat ver es zou voor die kinderen, voor wie het lager Tvigri- zijn, immers hun een voor hun verderen le- karakter, ten einde in de 10 onderwijs tevena eindonderwijs is, nadeelig zijn, immers hun een voor hun verderen le- taraxter, een «mue ju uw ju vensloop totaal overbodigen last aan taalre- T00r aal worden aangegaan e0n voor au »ii wiuuou iuuiK<-*aon eer» T gels a dL opleggen. rekening te kunnen krijgen v^ dja' t>6- Zullen niu vanzelfsprekend de kinderen, w0ifce het gevolg zijn van de uithjfS^, die voorbestemd zijn een Inrichting voor «jen Keuringsdienst alhier door a^i *Ian voortgezet onderwijs te volgen, in den regel ^er beide kringgemeeniten. ^^■ntttig de bedoelde opleidingsscholen bezoeken, den p0 bijdrage voot ieder deaer grn.. kinderen, die oene andere openbare lagere ]g j^eld op de helft van den LostprM*6!^" school bezoeken, zal, wanneer voor hen toch de 55^4.Un- voortgezet onderwijs verlangd wordt, op ad vies van het betrokken hoofd der school, b.v. vanaf het 4e leerjaar nog de gelegenheid Uitgifte Grond. kunnen worden cregeven eene opleidings school te volgen. Anderazijds zullen kinde ren van de opleidingsscholen, van wie geble ken is, dat zij minder geschikt zijn voor Mid delbaar- of voor Hooger onderwijs, natuur lijk naar de school voor UJL.O. of wel naar een gewone lagere school kunnen over gaan. Een ander motief, waarom wij speciale op leidingsscholen wenaehen is dit, dat wfl mee nen, dat het oprichten daarvan de oprich ting van bijzondere standenscholen zal voor komen. Immers door dooreenmenging van leerlingen, die voor het volgen van Middel baar- of Hooger onderwijs bestemd zijn, met leerlingen, die een andere bestemming heb ben» zullen, waar de leerstof noodzakelijk verschillend moet zija, do ouders van de openbare school worden vervreemd. Wanneer Uw Raad zich met ons idee, om speciale opleidingsscholen te scheppen, kan vereenigen, zouden wij, met het oog op de plaats en de traditie, die school 8 reeds heeft, zes benedenlokalen dier school voor opleidingsschool willen bestemmen en bo vendien voor zoodanige school willen in aan merking brengen een der helften van de te splitsen school 4 en de tegenwoordige school 7b. Mocht later de behoefte aan meer school - ruimte voor dit deel van het lager onderwijs blijken, dan kan daarin worden voorzien door omvorming van een of meer der andere zes-klassige scholen. Gaat dit plan door, dan zullen er van school 8 drie benedenlokalen overblijven, die be- De heer A. Bunck, alhier, heeft aan den Raad gevraagd de voortdurende erfpacht van het terrein gelegen aan de Stak man Boesestraat, kadastraal bekend gemeeat» Helder Sectie C No. 710*7 e<n groot 426 voor den bouw van een woonhuis en werkplaats, waarin een boek- en steendruk- kersbedrijf zal worden uitgeoefend. De Oommissie voor het Grondbedrijf ad viseert in afwachting van de definitieve uit gifte in erfpacht om adressant toe te staan den gevraagden grond te gebruiken voor op- slag van bouwmaterialen en de voorberei ding van den bouw. B. en W. stellen voor daartoe te besluiten ten. jaren meer en meer in 't gedrang kwam, van een dergelijke „Kunstenaarspartij" verwach ten wg geen heiL Wie de psyohe ven den artist ook maar eenigszins kent; wie, als wij, van dichtbij de lijdensgeschiedenis heeft meegemaakt van de „Sociëteit voor artisten en gehekeld, dat er w. en kitellectueeien'": „t Honk" en gezien om er nog eens iete heeft hoe ten eenenlmale onmogelijk een .samenwerking" tussohen .jartleténi' zelfs in kleinen kring vooralsnog is, moet een practisch-hrulktoare .yorganlsatie" van artis ten „in de politiek", helaas, voorloopig uit zijn toekomstverwachtingen schrappen. De kunst is een jaloerache minnares en duldt van haar aanblddere geen andere be langstelling dan die voor d'e schoonheid zon der meer, hoe „sociaal" voelend' een artist dan ook hij gelegenheid mag zijn! ren aan zoovele „onechte' Benijd' worden overigens zij niet, die, deze in den loop dier jaren heeft moeten „ver dagen in vergadering, in bestuurskamer, of slaan". op de stembureaux een actief aandeel heb- En of een dergelijk jubileum nu gevierd ben te nemen aarr de verkiezingen. Die, ter- wordt door een hooggeplaatste autoriteit, wijl huiten de zon, geeselend met haar stra- een verdienstelijk kunstenaar, een grond- len, de stad in een waas van hitte hult, moe- werker of een tramconducteur of een kellmer, De elkander verdringende jubilea aan het tooneel, en daardoor aangestoken ook elders, de 10-jarige, de 12l/»-jarigo, de 16-jarige, de 20-, 26-, 80-, enz. jarige, zij zijn, terecht overigens! al zoovele malen geparodieerd f ruimte overblijft euws-hatelijkB en verwoed-,yanti's" van te zeggen.... Maar 't doet goed, als er nu eens een werkelijk 'gerechtvaardigd jubileum gevierd, een dat gegrond is op een leven van nuttig werk, een, dat geworteld staat in de dagelijks ge voelde sympathie voor don jubilaris door li onderdon en honderden. In het pleizier, dat men ondervindt, nu ook ooms een derge lijk jubileum te mogen releveeren, en te wijzen op den echten grondslag van de fes tiviteit, gaat dan meteen de ergernis verlo- jubilea, die men 6BMBBNTBBAAD. Reorganisatie Lager Onderwijs. B. en W. hebben een schrijven aan den Raad gericht: waaraan het volgende is ont leend: Tengevolge van het in werking treden van de Lager Onderwijswet 1920 is het noodig, dat het openbaar lager onderwijs in deze gemeente gereorganiseerd wordt. Bij die reorganisatie moet rekening gehou den worden met het feit, dat de wet het schoolonderwijs onderscheidt ln: a. gewoon lager onderwijs; b. vervolgonderwijs; c. uitgebreid; lager onderwijs; d. buitengewoon lager onderwijs. Waar het vervolgonderwijs reeds in eene afzonderlijke verordening is geregeld en het buitengewoon lager onderwijs tot heden niet in speciaal daarvoor bestemde scholen werd gegeven, terwijl daartoe voor de toekomst evenmin eene besiising is genomen, zal de reorganisatie zich hebben te bepalen tot het gewoon lager onderwijs en het uitgebreid la ger onderwijs. Opgemerkt zö voorts, dat laatstgenoemd onderwijs vervangt het vroe gere meer uitgebreid lager onderwijs, terwijl het vroegere uitgebreid lager onderwijs, in verband met het vervallen van het Fransoh als eiaoh van toelating voor Hoogere Bur gerschool en Gymnasium, niet meer be staat. Wat het uitgebreid lager onderwijs be treft, is de zaak gemakkeLHk op te lossen, daar hiervoor bestemd kan blijven de school aan de Molenstraat (tot nu toe M. U. L. O.- school genoemd). Maar ingewikkeld is de regeling van het gewoon lager onderwijs. Omtrent dit onderwijs bepaalt de wet o.a.. a. dat het wordt gegeven in scholen met ten minste zeven achtereenvolgende leerja ren, tenzij de Kroon, ingeval zij de gele- enhedd om aansluitend lager onderwijs in et zevende leerjaar te ontvangen in vol doende mate op andere wijze verzekerd acht, of Ingeval bijzondere omstandigheden daar toe aanleiding geven, vergunning verleent, ten zwoegen boven eindelooze statistieken, cijferreeksen, on propaganda-geschriften. Béter kan men hen benijden, die, hoog troo- nend1 boven het stadsgewoel, in koelte-win- nende vaart, met de roode „sigh.trsee3.ng" de maatschappelijke positie van den jubi laris doet niets aan de waarde van het feit af, zoo die waarde een „echte" is. Zoo is dan menig jubileum met kunst- en vlieg werk in elkaar gezet en met veel bombarie open auto-bussen van het reisbureau Lissone aangekondigd van den een of anderen acteur i^„rrc Ac en mftrkwaardls- of actrice gedurende de laatste jaren onge twijfeld minder gefundeerd geweeet in de zich langs de schoonheden en merkwaardig heden van Amsterdam laten voeren. In de oorlogsjaren heeft deze motorische toeristen- dienst stil gelegen, maar nu de Engelschen en Amerikanen langzamerhand toch weer naar ons land komen, nu onze vaderlandsche hótel- en pensionhouders eindelijk blijkbaar een schuchtere poging gaan doen om ons land van die slechte .yduurte-reputatie" af te helpen, i« dit buitenlandsch-taandoende „roo de monster" dan toch weer ln onze straten werkelijkheid dan.... het jubileum jJ. Woensdag gevierd door.„Johan van do leestafel" in het Araerioan-café, meer offi cieel van „den eersten kellner T. Bulkes". Deze, op dien dag 70 jaar geworden, be stierder van de lectuur en do dranken in het bekende café op het Leidsche plein is voor geslachten „intellectueelen en kunstenaars", die aan' 'genoemde leestafel en haar onmid'- versohenen. Denk niet, dat deze rondritten 'dellyke omgeving een vertrouwd plekje alléén voor buitenlanders interessant zijn! Ook wij, landgenooten, ook wij, stadgenoo- ten zelfs, kunnen er veel door loeren en véél door genieten! Hoeveel Amsterdammers zijn er niet, dis van hun stad niets anders ken nen. dan de buurt-achter 't Concertgebouw, het Centrum <met hun kantor) en de Leid- eche atraat! En hoeveel „provincialen" be- aarde vonden, altijd een zorgzame „vader' geweest, die hun „droomen" bewaakte, hen, op 't juiste oogeniblik, als de geest vaardig werd, de velletjes papier bracht en die menig „vrij-gevochten" meisje, pas als studente uit het. vaderlijk huis losgelaten, door zijn ge moedelijk, huiselijk optreden, de frivole fan tasietjes en plannetjes uit het jeugdig dat het (Hwh.rwija aan eene of meer bepaal de scholen minder dan zeven achtereenvol gende leerjaren omvat; b. dat op geen schooi meer dan 400 kinde ren gelijktijdig worden toegelaten, tenzij met dispensatie van de Kroon; 0. dat den onderwijzer, die aan het hoofd der school is geplaatst, tevens het onderwijs eemer klasse is opgedragen, tenzij de Kroon hiervan dispensatie heoft verleend. der sub b on 0 genoemde be palingen is het noodzakelijk, dat de scholen 8 (Schoolstraat), 4 (Parallelweg), 6 (West- straat), 6 (Vischmarkt), 7a (Ooetalootstraat) en 8 (Hoofdgracht) in tweeën worden ge splitst. De splitsing der scholen 8 en 6 ls in middels tot stand gekomen, terwijl van de scholen 4, 6, 7a en 8 in voorbereiding is. De scholen 1 (Koegras). 2 (Huisduinen) en 7b (Ooetslootstraat) zullen, wat hare ruimte betreft, ongewijzigd in gebruik kun nen blijven. Wat nu de bestemming der onderscheiden scholen in de, in verband met die bestem ming, aan elke school te verbinden klassen (leerjaren) betreft, het volgende. Zooals bekend is, bepaalt art. V van het Kon. besluit van 26 Juni 1920 (Stbl. No. 8161 dat tot de eerste klasse eener Hoogere Bur gerschool kunnen worden toegelaten de kin deren, die een schriftelijke verklaring over leggen van het hoofd der lagere school, die zij het laatst hebben bezocht, inhoudende, dat zij geschikt en bekwaam worden geacht het onderwijs in bedoelde eerste klasse te volgen. Waar nu een dergelijke verklaring in den regel moet kunnen worden afgegeven voor leerlingen, die het Ge leerjaar >ener lagere school hebben doorioopen, zou men, opper vlakkig beschouwd, tot d' conclusie komen, dat de leerlingen van alle lagere scholen, die het- 6e leerjaar hebben doorioopen, in den regel voor plaatsing op de H. B. S. in aanmerking komen. Die oonclusie is echter niet juist. De des kundigen op onderwijsgebied ztfn het er na- Alles betreffende deze rubriek te adres- seeren aan: Den Damredacteur der Heldersohe Courant. Valeriusstraat 64huis, Amsterdam. De oplossing van het vraagstuk uit de ru briek van 6 Mei is: Stand: 'beide partijen alle schijven ln den aanvangsstand. Wit speelt 33—28, Zwart 18—22, nu begint Wit de fout 3933? te spelen, waarna Zwart wint door 22—27 I Wit tracht door eerst 32 21 te slaan, het verlies nog te ontkomen, stemd kunnen worden voor de opname van doch Zwart slaat 1627 1 en nu moet Wit 'eerlingen vam zesklassige scholen, die na wel 31:22 nemen, waarna Zwart door 19—23 enz. twee schijven wint! Dit vraagstukje werd goed opgelost door G. van der Pak, Kon. Inst. te Willemsoord, W. v. d. Marle Jr. en Jan Haanstra, beiden te Helder. Laatstgenoemden viel het diagraanboekje ten deel. het geheel of gedeeltelijk doorioopen dier scholen, hetzij nog een jaar of langer onder weg behoeven om het voortgezet onderwijs te kunnen volgen, hetzij met het doorioopen van het 7e leerjaar het schoolonderwijs be ëindigen. Bovendien zouden ook hierop ge plaatst kunnen worden, b.v. van af het 6e leerjaar, de leerlingen eener 7-klassige school, voor wie alsnog voortgezet, onder wijs verlangd wordt. Hetd komt ons gewenscht voor, om van de bedoelde 8 lokalen van school 8 eene afzon derlijke school, voor genoemd doél te ma ken en daaraan aan te stellen 1 hoofd en 2 onderwijzers. Alsdan zullen wij verkrijgen: a. Zeven scholen, elk met 7 leerjaren, tw. scholen 1, 2, 8a, 3b, 6a (of 6b), 6a, 6b en de nieuwe school aan de Van Galenstraat, wel ke scholen bestemd zijn voor die kinderen, voor wie in dein regel het lager onderwijs te vens eindonderwijs is; b. drie scholen, elk met 6 leerjaren, tw. de scholen 4b, 7a e<n 7b, welke scholen dezelfde bestemming als die sub a hebben, doch waar van de kinderen het 7e leerjaar aan eene andere school volgen; c. drie soholen, elk met 6 leerjaren, tw. de scholen 4a, 7o (thans 7b) en 8, welke soholen bestemd zijn voor opleiding voor voortgezet omderwfja d. een sohool van drie klassen, tw. 8 lo kalen van school 8, welke sohool bestemd is voor opname van kinderen, die vanuit eene zes-klassige of eene zeven-klasaige sohool verder lager onderwijs moeten genieten; e. oen school voor uitgebreid lager on derwijs, tw. de school aan dé Molenstraat Verder dienen bij deze reorganisatie als nog een vijftal punten te worden geregéld en wel: le. De vraag, of de Fr arische cursus, wel ke thans gegeven wordt in sohool Ta, moet blijven voortbestaan. Wij meenen die vraag bevestigend te moeten beantwoorden, ten einde aan leerlingen der opleidingsscholen van het 6e en 0e leerjaar en aan anderen de gelegenheid te geven onderwijs ln het Fransch te verkrijgen. Die cursus zal even als thans geheel los van het overige onder wijs staan en geheel voor rekening der ge meente komen. 2e. De vraag, op welke tijdstippen en hoe dikwijls per jaar er leerlingen zullen worden toegelaten. Wij zijn van oordeel, dat die toe lating voor alle soholen eens per jaar, en wel op 1 September, moet plaats hebben, waar door vanzelf de halfjaarlijksohe klassen ver vallen. 8e. De inschrijving der leerlingen. Wij meenen, dat deze moet geschieden door de hoofden van soholen, doch dat de plaatsing boter geschiedt vanuit een centraal punt, i.c de secretarie. 4e. De vakken van onderwijs aan elk der scholen te geven. Onzes inzins, moeten aan alle zes- en alle zeven-klassige scholen de vakken a t/m k, aan de drie-klassige sohool (deel van school 8) de vakken a t/m k en 0 en aan de school voor U.L.O. de vakken a fin k, 1, m, n o en p gegeven worden. Het vak o (wiskunde) achten wij n.1. voor de 3-klassige school om haar bijzonder karak- ter zeer gewenscht. Van probleem No. 1 (rubriek 20 Mei) kwamen tot op heden goede oplossingen in van D. J. M. van Maanen, Dordrecht, en Am Müller, Helder. Zooals reeds (bericht, bestaat er gelegen»- held tot het inzenden van goede oplossingen tot en met Vrijdag 26 Mei. Deze oplossers worden dan ln de rubriek van 8 Juni ver meld. PROBLEEM No. I. Geldt voor 3 punten in den Oplossings wedstrijd. De redacteur won ln dezen stand; mert Wit van den heer P. van Rossum Jr. door een leuken slagzet. Hoe? De oplossing van dit probleem moet uiter lijk Vrijdag 2 Juni ln mijn beïft zijn, ter de namen der goede oplossers gepiaM worden in de rubriek van 10 Juni EEN GENUMMERD BORD. 49 50 Ik geef den lezers dezer rubriek iu over weging hun dambord' te nummeren in volgorde als op bovenstaand diagram 1P~ - deeltelijk is aangegeven. Bij den aanvang 6e. De bestemming te geven aan de boven- <ier PartÜ ^tean de witte schijven opgesp lokalen van school 8. Aangezien deze loka len uithoofde van hunne geringe grootte voor het lager onderwijs totaal ongeschikt zjjn. terwijl ze zich uitstekend leenen voor het handelsonderwijs en de handelsschool al hier dringend behoefte heeft aan meerdere lokaalruimte dan waarover zij thans be schikt, zijn wtj van meening. dat genoemde lokalen voor dat onderwijs moeten worden beschikbaar gestéld. Derhalve stellen wij U voor te besluiten in den door ons aangegeven zin, met bepa ling dat de reorganisatie zal ingaan op een door ons te bepalen datum en voor ons te machtigen a. de verschillende scholen opnieuw, en doorloopend te nummeren; b. de noodige maatregelen te treffen tot aan stelling van hoofden van soholen en even tueel tot ontslag van (raderwijzers(assen)- o..alle overige maatregelen ter uitvoering op de vakken Hl tot 60, d«" zwartVop vakken 1 tot 20. m Meestal wordt de partij geopend door met 3828, d. w. z. de witte schijf op v" 88 wordt verplaatst naar veld 28; Zwart ant woordt dan gewoonlijk met 18—28 (schijf 18 wor't rianr vak 23 gespeeld). Dit wordt noteerd als volgt: 1. 83 28 18—23 en dan v<?rde| bijv. '2. 3938 12—18 8. 44—39 7—12 Als Wit nu speelt 4. 81—26 en Zwart r*" giat de domheid zijn vooitoeeld te v.°^l''n' dus 4. 2(k-25 te spelen, hoe wint Wit dW twee schijven? Jj Tusschen de goede oplossers wordt *7" nummer van het Hollandsche damtijdschru» „Het Damspel" verloot.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1922 | | pagina 2