't Juttertje iBerlijn-nummerj Populair Bijvoegsel van de HELDERSCHE COURANT, van Zaterdag 17 Juni 1922. 25. (AUTEURSRECHTEN VOORBEHOUDEN) |iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiir iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiuii Lotgevallen van een Holland- echen burgerjongen te Berlijn I De Filmauteur. Nu, het was dan eindelijk en eenmaal zoo ver: Ik zou naar Berlijn! hen ml dichter,1 en ergens ln de dichte Blarlcumjsohe boe- sohen had o<p een goeden dag de goddelijke inspiratie mij gegrepen, zooodat ik sedert dien in het bezit was van een pracht-idee voor 'n drama, 'n Enonn drama, naar ik imJJ voorstelde en wat voor mij nog oneer hetoe kende; 'n filmdramaI. De idee waarvan ik geïnspireerd was, moest bij' uitstek, geschikt wezen voor eon filmdrama, zooals de filmwereld er nog geen had 'bezeten. Dat was mijn volle en vaste overtuiging! Zoo vast als de inspiratie zeil! Dies moest ik naar Berlijn en zou daar mijn geluk,-mijn eindelijk slagen als univer seel dichter, 'n goederenwagen Marken en raedewerlkere-engagementen aan de bovenst- beste tijdschriften vandaan halen. Hieronder zal ilk u' vertellen hoe het afliep. Ik werkte 'n rond jaar aan de geïnspi reerde idee schiep haar om lm een Soena- rio voor de film, las en kocht groen en rijp over de Dultsche Film-Industrie, was' zoo f>ed als uit en. thuis met Henny Porten, roet I/ubitsch/Herr General-Director Paul Davidson, Ossi Oswalda en Joe Deebe plus de gansche lamiMe May. 'n Vol seizoen was lk als 't ware geabon neerd op vier van de beste kino-theaters in Amsterdam, zocht de kennis van den direc teur van de Nordiisk Film Comp. en van de N.E.B.L1LA. te Amsterdam, sloop vermomd als Lutjebroekscbe Bioscoop-eigenaar op de Amsterdameché- Fllmibeurs in het Wlener- Café.... Drie vaderlandslievende "Dultechere (die zich hier gevestigd hadden) verzorgden de vertaling van mijn Soennrlo. Heel tochrgsch en ter zake kundig. De Introductiebrieven voor Berlijnsche Filmgoden stapelden zich hoog.... De Duitscho Oonsul in de 1000 Mark: voor m'n visum. Alles bij elkaar kostte 'n paar honderd' gulden- Én op zeikeren nacht vind ik mezelf terug ln de Priedrichstrasse te Berlijn in het ka- baret „Sobwarzer Kater" zoo van den trein tegenover een „Vorführung" van Celly de Rheydt's Naakt-ballet, terwijl een In het oog loopende hoeveelheid jonge en rijk aan gekleed© vrouwen me attenties bewijst de eene helft m'n aanbevelingsbrieven door leest en de reet het buitengewone manuscript beoordeelt.Ze geven me allerlei raad! En na twee dagen zoeken "naar m'n ver dwenen koffer met sokken en zakdoeken, dirie dagen zwerven voor *11 leoge penslon- kamer (vierter Stock ohne Fahrstuhl) en haast "u week rondlkxrpen voor het wisselen van 'n Höfiandsob biljet van zestig gulden WJ alle Deutedhe Banken met mlüloenen „reserves", maar zonder zestig gulden Hol- landsoh kleingeld kan lik eindelijk aan FEUILLETON. BEHOUDEN THUISKOMST VAN OEN „KOFFER"I... Het ls voor deni man die den vorlgen dag met 'n handwagen naar het Amsterdam- ■ohe Damrak is gegaan voor het inslaan van de noodlge Markbiljetten volstrekt niet zoo moeilijk om op zekeren nacht aan een van de Berlijnsche Stations aan te landen, Dat gaat vrijwel van zelfl Maar heel wat anders is het om daar te gelijk aan te komen met de twee sohoone boorden, de heele sokken en de pyama plus do zes gespikkelde zakdoeken die je als reserve van Je vrouw hebt meegekregen en ln den „buitenlandsohen'' koffer onder den naam: Ingeschreven Bagage plechtstatig met je meevoert 1 Dat gaat zoo gemakkelijk nietl De bagage ls de nachtmerrie van de reis de bederfster van Je genoegen aan het coupéraam, ln de speleewagen en overal.Deze bijkomstigheid ls als 'n noodlot, die z'n scha duw op de uljreis al vooruit werpt naar de thuisreis en je niet verlaat vóór je als je bet tenminste zoover brengt eindelijk veer heelemaal terug bent van de reis en je in je eigen kaaner met Je eigen oogen den buitenlandschen koffer werkelijk ziet staan! Men kan zonder overdrijving de zaak al dus stellen, dat op zeker oogenblik de kof- fer 'n reis naar Berlijn maakt, en de bezit ter ln angst en vreeze de reis gaat mee maken om te zorgen dat die koffer werkelijk in Berlijn komt! Ik zal zonder opsmuk vertellen hoe het mij is vergaan, toen m'n oude buitenland- sche koffer de laatste keer 'n reis naar Ber lijn moest maken en ik als oppasser in den zelfden trein meeging. Het begon al twee dagen van te voren, thuis! Voor mijzelf had geen zorg ik zou wel klaar komen op den dag van ver trek, maar de grootste zorg baarde het klaar komen van den koffer! Eindelijk - avonds tevoren1 visie klaar en toen hadden we n oogenblik rust. Op den vertrekdag - 'sjongens vroeg nam de koffer 'n rijtuig. Niet ik - want ik had gemakkelijk kunnen loopen of op de tram gaan.Maar de koffer moest n rij tuig. Wij reden gratis mee. Aai. het Centraalstation gingen wij niet mijn levensdoel 'beginnen! Ik Tangscbik de adressen en aanbevelings brieven alpbabetlsch en begeef mij op weg. De gesprekken zijn ais volgt: E F. A. Europaische Film Allianz.... Hardenbergstrasse. Ist der Herr Lubltech vlellelcht anwe- send? Nelnl.... Meneer Jacoby dan?...,. Van de Ja. ooby-Fiim? Bereits verreist. Herr Davidson? Hat oonferenz. Herr Joe May. Heeft opname in Weiszensee. Volgende adressen Tauntzlenstrasse Nog niet aanwozlgl Koohstrasse.Terra^Fllm: Directeur op reis! Unter den Linden: Gloria-film Henny Forten-film: H^rr Prodehl, de dramaturg heeft konferentle Frau Porten heelt op name ln Weiszensee. Nieuwe adressen: Herr Löwenbeln Ober-general-director Deulig film... Kraus- senstrasseVertrokken naar Weenenl Deola-fiim: Der Herr Director der Fabri- kation juist weggeroepen Unionnfilm G. Petsdamerstrasso .'Herr Directer Von Gerlach voorloopl'g met vacantie Herr Director Helaser: Oon ferenz! 's Nachts half twee na dien eersten dag klauter ik vier maal twee trappen op naar de pensioenkamer met het ongeopende ma nuscript. De volgende dagen zijn net zool... Ik eet in de Film-club ik hang rond in de Film-beurs, waar imen mij telkens op nieuw omsingelt in d'e gedachte, dat lk een film ga maken en figuranten zoek.... Ik werk negen en veertig filmkantoren af in de Friedrichstrasse binnen negen dagen: nicht da verreist, conferenz en Aufnahme in Weiszensee!.Ik. deel diners van meer dan 100 Mark uit aan redacteuren van Filrn- oourier, Film-echo, Der Flfan, Lichtbild- btlhine en loop zwaar van de aanbevelende visitekaartjes.Maar het succes blijft ultl Overal: Op reis Konferentie Opna me ln Weiszensee.... Na drie weken heb ik voor het eerst Herr Jacoby vier minuten tegenover me. Hij aan vaardt. mijn (kostbaar en geniaal manuscript en na zeven vergeefsche afspraken voor een onderhoud, vind ik (mijn schat terug in het bureau-laadje van een picolo der Jaooby- F.G. met '11 briefje erbij: Buitengewoon schitterend.... „passt aber lelde? nicht ln der: Rahmon meiner Produktlon". Ik ga rusteloos verder en laait me niet ont moedigen De week daarop valt me het' geluk te beurt vooibij den portier te komen in het gebouw van de Deola-rfllm A. G. Dat is v<fc>r de eer ste maal na zot en tien pogingen. Ik kan bijna niet meer spreken van vermoeienisDoch dank /Jj de doortastende maatregelen van den Deola-vertegenwoordlger uit Amster dam sta ik inu dan toch tegenover Herr Di rector Pommer. Afgifte van het fabelhaft© manuscript volgt en daarna volgen vier nieu we 'bezoeken en zooveel verontschuldigingen. Na tien dagen onder beleefden dank h^, ge- inspireerde drama te mg: Grossart A Ausaero rdentlichDe halve wereldge schiedenis in filmscenario maar te duur— Uitstekend voor de toekometi De dagen gaan voorbij. De fllmxlirectouren hebben het nog altijd even druk: óp reis konferentie ofopname! Als 'n Berfijnsche paria zwerf lik door de straten en Vororten. Mijn baard is gegroeid, m'n schoenen versleten, m'n geld verteerd en m'n hersens verdwaasd van het rijden op de kraftomnibussen en het geroep van de oonducteure: ,4a noch .Iemand ohne Fahr- soheine dall".Ik élaap 's nachts itf de stoep van het erstklassige pension, omdat ik de trappen niet meer op ban. De li f tjonge rus art do pioooilo's 'rennen me reeds allemaal. Alle Filmportiers van Berlijn hebben me al gevraagd: „Für Welche Ange- legenheit kommen sie?.... Darf ich beten! en „Warum handelt 's sich?.. Het manuscript ia verkreukeld van de redacteurehanden, die op de eerste bladzijde de beste reeds de ganz guten ideeën hebben gezien.... Ja eben!.... Maar ik moet de .Directeuren sproken.Ik word geïn troduceerd in de Hollandsche kroeg, spreek filmacteurs bij het dozijn. Ik word getelefo neerd' van Uebersetzungsburo's voor verta lingen van1 nieuwe manuscripten. De inge wijden voorspellen me 'n toekomst. Ik ont vang reizigers van de Kino-markt. Men biedt me 'n volontaireplaats aan ln een filmatelier, raadt me het manuscript achter te laten in handen van een orstklasslg plaatsingsbu reau. Men wil mijn film- en auteursrechten verzekeren en verdedigen raison van iOO.OOO Mark. Men wil mijin scenario vertil men onder voorwaarden, dat lk de kosten fourneer en toesta, dat er een „groote" naam voor de mijne in de plaats wordt gezet. Ik zoek trouw directeuren te sprekenl Inmiddels word ik bij een razzia opgepakt, naar het Polizei-Prflsidium gevoerd én ein- gesperrt, omdat mijn pas niet door de Orts- poiizei is gestempekl en mijn visum van loot) Mark ver loopen isl Weer losgelaten, zijn de heeren General- Directore en Fabrikationsleiter nog steeds op reis of in conferentie en hebben filmop namen ln de ateliers van Weiszensee 1 Ik raak zonder geld. De hospita van het pension heeft mijn kamer verhuurd. Hot manuscript plus de aanbevelingsbrieven zijn zeek geraakt. Ik slinger rond in de film beurs en draaf een i ge dagen mee als Egyp tisch krijgsman, Indiaan en apache bij massa-opnamen. Op aanbeveling van een van de redacteuren uit de filmwereld, word ik paardeknecht in een Manege, daarna pro gramma jon gen in een Kinopalast. Van be vriende zijde hoor ik, dat mijn scenario ls gesignaleerd op de directietafel van meer dan één zesderangs Film AjG. En nog steeds heb ik de dichter, die meende met één slag de Berlijnsche film wereld te veroveren géén serieus gesprek gehad met 'n directeur over den verhoop van inhn geniaal ontwerp. Nog goof ik den moed naar den roem, de wagonlading Marken en de rest niet op en zwerf nacht en dag om de bureaux... Dan laat mijn vrouw in vertwijfeling vanuit Holland een onderzoek naar mijn verdwijning instellen en vanwege den Holl. Consul word ik ontdekt- als Gepacktrflger ln Bahnhof Am Zoo vlak bij de schitterende kantoren van de E. F. A. in de Hardenberg strasse. Ik word op Rijkskosten naar Holland terug gezonden en vind ln de dichte Blaricumsche bosschen langzaam herstel van mijn ge schokte gezondheid! DIALOpO. door den personenlngang, maar we volgden den koffer, die z'n weg koos van het rijtuig vla den rug van 'n witkiel naar de bagage- zalen. Hier wachtten we: de koffer moest gewogen. Vier gulden negentig zei de man. Voor dit bedrag nam de spoorweg-directie zg. op zich den koffer naar Berlijn te rijden. Met kloppend hart zagen we het gele ding door den donkeren gang verdwijnen en hol den toen naar boven om hot daar weer op te vangen. Want oontroleeren' of de spoorwegdirectie baar zoopas betaalde afspraak houdt, is nu de hoofdzaak. En dan nog is de risico groot en de zekerheid nihil zooals we zullen zien. -Lenig0 gasten, vrienden; familieleden, bu ren en oolTega's waren mee naar het station gegaan met geen andere.bedoeling dan om bij het langzaam wegrijden! van den trein even met hun sohoone zakdoek te kunnen zwaaien.... Maar lnplaate dat we nu de laatste kostbare seconden gezellig samen konden praten, vloog ieder der aanwezigen naar een van de omrasterde gaten in den perronbodem om ln angstige spanning te wachten of en wéér de koffer naar boven zou komen.De trein vertrekt zoo aan stonds 1 Maar hij kwam, vorstelijk aangereden op 'n ander rijtuig. Ongemerkt als even zooveel detectie- ves volgden we. L.Zoowaar: hij ging erin in de bagagewagen. Toen eerst waren we voor de volgende oogenblikken gerust, kon ik m'n eigen plaats opzoeken, me installeeren, van m'n vrouw afscheid nemen. Een van de vrienden had nog veiligheidshalve de hondenwacht be trokken bij de nog openstaande bagage wagon Totdat we eindelijk reden. Tot Oldenzaall Nu alleen op de wacht bij den koffer aan gewezen vloog lk op het perron zoodra de trein stopte en holde vooruit naar do ba- 8a8e---- Ik meende n.L dat oudergewoonte hier alles zou "worden uitgeladen voor «ioMane- onderzoek en weer ingeladen.v Maar voor dezen keer waren we hiervan vrijgesteld. Volgende station: Bentheim! Hier moes ten we eraan gelooven! Weer hol ik allereerst naar de bagage- gen, velg met Argusblikken de bew egin- En ten langen leBte weer «enigszins op krachten gekomen, begin ik te beseffen, dat de directeuren van <ïe film-maatschappijen te Berfijn' het vermoedelijk tooh wel héél druk hebben en dat hot niet 'gemakkelijk ls zelfs voor 'n dichter met In geniaal idee om een filuisoenario te verkoopou. Dr. Corel J. Brenaa. gen van de Dultsche Gepaoktröger, speur in d( wagen en op de lorrv's volg naar de visitatiezaal.Onafgebroken houd lk de groote gele kist in 't oog. Ik zit er als 't ware op. Achter de hoefvormige toonbank sta ik te popelen, te loeren, te transpireo- ren. Na '11 uur ls do marteling achter den rug. De koffer is onderzocht en weer gesloton door mijzelf. Vlug verricht ik de formalitei ten aan mezelf en scheer naar buiten terug om de komst van de kist af te dachten. In de verte moet hij zijn tusschen de indruk wekkende stapeling.Hy komt in de aooveelsto platte wagen. Ik volg De trein gaat vertrekken. Juist is zonder do minste hartoiykheid mijn gele bultom- iaiKisohe naar binnen ln do bagagewagen gekanteld. ik werp *n laatste blik! Ja hij staat! Do troln rijdt als.Hollend vooruit zoek ik mijn waggon; lk heb weer eenigo uren rust. IOn heel den langen dag tot het wepr middag en weer avond en eindelijk weer nacht wordt ben ik zonder dutf Iemand het merkt in onafgebroken aandacht voor den koffer. Elk station waar gestopt wordt, ziet my buitenkomen en steelsgewijzo naai de bagagewagen laveeren. Als ik met 'n pas gemaakte kennis heerlijk in de restauratie wagen zit te „dineeren voor zeven en zes tig centen, stopt de lange slingerende rups, die door de eindelooze vlakte schuift. En lk spring op en laat alles in den steek. Ik ben als 'n ontvluchtend misdadiger, als 'n opge jaagd cüer, die z'n speurhonden in 't oog moet houden. Mafir nergens aan geen enkel station, wordt de gele koffer per toeval tusschen andere bagage uitgeladen.... Volgens de rekeningsmethode van Bartjes moet lfij er dus nog ln zyn.Ik krijg even een rus tiger gevoel en ga nu •voorzichtigjes glim lachen om de overal uitgesproken waarschu wingen en de overal opgedrongen raad om tooh vooral de bagage te verzekeren. Zoo naderen we Berlijn. Het ls nu nacht! Op de perrons kan lk niets meer zien. Spandau.Dan Berlijnl Eerste station: Oharlottenburg daarna „Am Zoo". Ik trek vast m'n jas aan. Volgende stopplaats: Friedrichstrasse-banhoff.Hier moet ik uitGerust van gedachte maar niét minder actief, ben ik dadeiyk by de ba gagewagen, want nu is de verdere zorg weer voor rny. Groote, zware, platte, oude, dure en stun- - Em door de wee t op de fiets.Tot j viak voor Je deur. -j- En dan in „Faar0toeiv naar boven. ioojouri fialuti R Straatverkeer! Ik ben in Berlijn geweest! Ik dito met 'n sterretje.Aangeko men met den aVhndtredn Friedichstrasse- bahnhof. Met 'n droschke naar de Potsdamer Platz.Duizend© van die dingen. Ik met 'n taxi-auto.tienduizenden. Je valt erover! Volgende dag met de Eisenbshn naar Spandau en terug naar Schlesischer Bahn hof.Hoeveel stations heb je geteld in Berlijn? Honderd twaalf, als lk goed heb bijge houden.Lehrter-, Potsdamer-, Anhalter-, Görlitzer-, Stettlnér Bahnhof.... Friedrich strasse. „Am Zoo" Oharlottenburg. Alexandcrplatz.Bellevue Tiergarten. Schel maaf uit.Als je niet by vijf tegoiyk telt kom je er niet! Heb je in de Stadtbahn gereden. En of.Dat ls 'n gewone spoor. Allemaal spoorDe Nordring. En de Sud-ring. En dè Vorortllnle. en.en de Spandauer Linie. En dan krijg Je de trams.„Stadt bahn" ls spoor do tram ls Strassenbahn. Hou maar op 't daast me nog door irn'n hoofd.al ale Bahnon. En de ringen.de Stadtrlng de Aussenrlng Grosserrlng.ae Ost- Wost-rlng Gerlohtsring Grunewald- ring Gross-Berlln-rlng.In de hoe veelste „Lijn" hob jy gerejen?. In fijn 168.'n uur en drie kwartier zoowat en dat was nog maar de helft. En dan heb je nog na 168 iyn: I, II, IJl, IV, V en A, B, O. D, enz., tot Z toe. Vertel me wat. Dan krijg je de On der grondbaan. 25 Kilometer /voor drie oenten.Zoo ben je onder de grond 'en zoo kom je er ergens midden in de Kl l- Ktrasse boven water, net als 'n onderzeeër. Nou begryp ik best hoe dio Duitschers aan die onderzeeërs gekomen zyn. De Under- grundbahn in de Kleistrasse ls er precies eeni.En honderd meter verder ga je met oen over alles heen.tien meter over om nibussen, trammen, taxi's en droschken. Dan is 't Hochbahn geworden. Precies.Dan ga je 'n stijf kwartier met die zelfde onderdegrondsche over de spoor, de emplacementen, stations, rangeer terreinen en fabrieken En 'n uur later duik je weer onder. Voor je drie oenten. - En je vliegt maarl Onder den grond. Soms drledik boven mekaar. In de Hochbahn. En de Strassenbahn. .en do Stadtbahn. Naar den Ringbahn. Tot voor den Vororthbahn. En dan koan jo terug boven op de lm- perial van 'n ,,Kraft-omnibus". En je stapt over op de Hochbahn- om nibus-automobiel A I of A II. Twee en 'n halve spie.En als de chauffeur Je kwaad aankykt stap je dood leuk over op do gewone omnibussen van de „Allgemeinon Berliner Qmnibus-Akt. Ge- eolisch aft.Vier en veertig ïynen meneer. En 's nachts op de oud© paarden-dlli- gence. Of met taxl-droschke nummer zeven en veertig duizend acht honderd zooveel. Of met drosohke-taxl No. vier. en zeven tig duizend en de rest. - En Zondags ln de Jan-Plezier, die naar de renbanen gaat. LIEDJE VAN DE WEEK. BERLIJN I "n Auto jaagt- het glimmend aspbalt over, Stept vliegt in brand en Jlarry Piel [stijgt uit! Politie komt van alle kanten: nader, Omsingelt in 'n oogwenk den schavuit!.... Dan om den hoek vertoont zich Henny [Porten. Rein Schuil zei de verradeijgrijpt haar [vast. Ossi Oswalda klautert langs de daken En Oonrad Veith. loert uit 'n winkelkast!. Miljoenen meters lange, witte -lin^n Draaien als garen om de Kurbelkloe, Geen uur vergaat of iemand wordt vergiftigd Of weerloos neergeschoten in 'n boschi... Miljoenen zoeken rusteloos „Der Spielei".— Vechten om cocaïn, pistool of vrouw.... In nachtcafé'8 Caneeren bloote ruggen. De menschheid leeft van echtbreuk en [-berouw.... Vandaag zyn 't: „De wilderniébandieten"! En morgen: „Het geheim van 't roode vuiur"! Daarna de honderd zeventiende acte Van: „Het aangrijpend vrouwen-avontuur!" Wanneer de apparaten niet meer draaien, Zou dra de-mensehheld uitgestorven zijn. Ernst Lubitsch ls de -groote God van heden En Horten" de godinl.Dat is Beriynl tellge kisten rollen uit de' wagonIk wacht.... Er komt niets.... Ik vraag, ik kfik brutaal ln de holle wagen Mijn koffer is er niet ln!!.... De trein vertrekt verder! Ik spook rond als 'n dolle op het nachtelijk station de bagagechef zoekt de ïysten worden ge» raadpleegd eni iuplaats van te gaan slopea keer ik eenvoudig met do eerstvolgende lokaaltreln terug ln de richting vanwaar ik gekomen ben. En by het krieken van den morgen vind ik ndjn koffer rustig ln een onderaardsch hol 'n paar stations vroeger, dan waar lk bon uitgestapt maar t n B e r 1 y n! De Amsterdamsohe beambte op het Cen traalstation heeft 'or 'n verkeerd plakpaplor- tje opgesmeerd! Op do thuisreis netzoo! 's Avonds elf uur vertrekt de tweede nachttrein uit Beriyn, zeventien eindeloos lange wagons en sluap- rytulgon. Ik houd de wacht tot de gele kef fer voor ln don trein ls en terwyi hy al rydt spanker ik naar mijn slaapwagen (No. 15 n.b.) Ik vermors honderde marken aan con ducteurs en Gepacktrflger om terwyi ik slaap zorg te dragen voor mijn klei nood by het „umladen", want de trein breekt onder do nachtreis in verschillende stukken voor Keulen, Antwerpen; Italië en Holland.Ik slaap onrustig en droom van ruineerende bagagediefstallen 's Morgens vroeg in Benthelm 'ben lk op S)st.Alles verloopt als de vorige keer, e koffer is er nog, komt woer uit den trein en gaat er weer in in. Ik zie hem er met eigen oogen inladen.En ik ga voor twin tig minuten rustig zitten. Oldenzaall Oudergewoonte spoed ik mjj naar buiten,, klamp n douanier aan en vraag of de groote i/agage „eruit" gaat. Nee, meneer zegt de man.die bfijft in den trein. Is dit deel voor Amsterdam? Ja, meneer Dus ik kan rustig blijven, zitten? Rustig, meneer. We rijden. Veiligheidshalve hang lk by ieder station tot m'n middel uit het rytulg- raam en onderbreek telkens het geanimeerd gesprek met nfijn slaapgenoot van den nacht 'n gezellig inwoner van Ouragao, die met z'n koffers van Stockholm naar WeBt-Indlë reist.Je kunt niet weten! Maar niets gebeurt. Hengelo Almelo Deventer Apeldoorn Amersfoort. Berlijnsche Zede. Man: Ik kan 't er niet mee eens- zyh; vrouw, dat je je "b morgens zoodra je op- staat al schminkt en.poedert. Vrouw: Goed; man dan zal lk ln- 't ver volg tot in den middag blijven slapen. SNIPPER: Er zijn tegenwoordig ln Berlijn meer Rus- stsohe 'boekwinkels, restaurants, etc., dan1 er dwarsstraten zyn ln Helder. BERLIJNSCHE MODE, Op het O.W.-ere-ball Te oordeelen naar al die mensohe, die naar ons zitte te lenze, geloof lk, dat onze nieuwe kestuums reusachtig ln de gate loope... (Die Dame.) overal bfijft mfin koffer binnen. D.wjl: hy komt er niet uitl (Het ls prachtig weer en vergenoegd nader ik de hoofdstad. Aan het Centraalstation gun lk me den tyd mijn vrouw 'goedendag te kussen en vlieg naar de eerste wagen. Kisten, koffers, pakken, doozen, krat ten. alles tuimelt eruit! Myn koffer is er niet ln!!! De hoofdoonduoteur condoleert me. Ik houd een1 ietwat luidruchtig gesprek ln de 'bagageafdeeling. De maatschappy zorgt alleen voor het vervoer als de. koffer erin ls.zegt me de chofl 1 Er gaat een diensttelegram zoo groot als 'n novelle langs de fijn en alle stations. Ik telegrafeer met de Oldenzaalaoho douane. Ik telefoneer lhtoroormmunaaL Ik sohryf 'n brief. Mfin koffer ls nergens. Wy zijn niet verantwoordelijk voor het vervoeren - antwoordt OLdonzaal. Alleen voor het onderzoekt Wy vervoeren alleen 'n koffer, die er is repliceert Amsterdam als iefaand hem eruit haalt valt er niets meer te ver voeren 1 Ik plaats eeni advertentie. Ik telefoneer 's morgens, 's middags, 's avonds en 's nachts naar het informatiebureau.... De twintigste keer krijg ik antwoord: Uw koffer staat in de douaneloods van het Weesperpoorfstation, meneer. U kunt 'm daar afhalen. Ik ga naar 't Weesperpoortstation. Daar vind ik den verlorene. De douane in Olden- zaal heeft my gezegd, dat de groote bagage „erin" bleef, maar van haar recht gebruik gemaakt om één koffer als steekproef uit te laden. Dat was de myne. En omdat ik de nalatigheid had niet aanwezig te zijn, heeft de douane van haar recht gebruik gemaakt den koffer achter te houden. Ik was er niet by onr te sluiten, dus.... En omdat lk den volgenden dag nog niet kwam, heeft de douane van haar recht gebruik gemaakt om den onbeheerden koffer onder verzegeling naar Amsterdam te sturen en daar op te slaan ln de loods van onbeheerd achterge laten bagage. Ik blijk dus niet het juiste talent te bezit ten om als begeleider van oen koffer mee naar Beriyn te gaan! BRENSA. MMS Zoo ls 't.Lyn AJB.E.K. of 1, of 5 of 8.net 200 je wil. Dr. B.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1922 | | pagina 11