't Juttertje
iBerlijn-nummerj
Populair Bijvoegsel van de
HELDERSCHE COURANT,
van Zaterdag 17 Juni 1922.
25. (AUTEURSRECHTEN VOORBEHOUDEN)
|iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiir
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiuii
Lotgevallen van een Holland-
echen burgerjongen te Berlijn I
De Filmauteur.
Nu, het was dan eindelijk en eenmaal zoo
ver: Ik zou naar Berlijn! hen ml dichter,1
en ergens ln de dichte Blarlcumjsohe boe-
sohen had o<p een goeden dag de goddelijke
inspiratie mij gegrepen, zooodat ik sedert
dien in het bezit was van een pracht-idee
voor 'n drama, 'n Enonn drama, naar ik imJJ
voorstelde en wat voor mij nog oneer hetoe
kende; 'n filmdramaI.
De idee waarvan ik geïnspireerd was,
moest bij' uitstek, geschikt wezen voor eon
filmdrama, zooals de filmwereld er nog geen
had 'bezeten. Dat was mijn volle en vaste
overtuiging! Zoo vast als de inspiratie zeil!
Dies moest ik naar Berlijn en zou daar
mijn geluk,-mijn eindelijk slagen als univer
seel dichter, 'n goederenwagen Marken en
raedewerlkere-engagementen aan de bovenst-
beste tijdschriften vandaan halen.
Hieronder zal ilk u' vertellen hoe het afliep.
Ik werkte 'n rond jaar aan de geïnspi
reerde idee schiep haar om lm een Soena-
rio voor de film, las en kocht groen en rijp
over de Dultsche Film-Industrie, was' zoo
f>ed als uit en. thuis met Henny Porten,
roet I/ubitsch/Herr General-Director Paul
Davidson, Ossi Oswalda en Joe Deebe plus
de gansche lamiMe May.
'n Vol seizoen was lk als 't ware geabon
neerd op vier van de beste kino-theaters in
Amsterdam, zocht de kennis van den direc
teur van de Nordiisk Film Comp. en van de
N.E.B.L1LA. te Amsterdam, sloop vermomd
als Lutjebroekscbe Bioscoop-eigenaar op de
Amsterdameché- Fllmibeurs in het Wlener-
Café....
Drie vaderlandslievende "Dultechere (die
zich hier gevestigd hadden) verzorgden de
vertaling van mijn Soennrlo. Heel tochrgsch
en ter zake kundig. De Introductiebrieven
voor Berlijnsche Filmgoden stapelden zich
hoog.... De Duitscho Oonsul in de 1000
Mark: voor m'n visum. Alles bij elkaar kostte
'n paar honderd' gulden-
Én op zeikeren nacht vind ik mezelf terug
ln de Priedrichstrasse te Berlijn in het ka-
baret „Sobwarzer Kater" zoo van den
trein tegenover een „Vorführung" van Celly
de Rheydt's Naakt-ballet, terwijl een In het
oog loopende hoeveelheid jonge en rijk aan
gekleed© vrouwen me attenties bewijst
de eene helft m'n aanbevelingsbrieven door
leest en de reet het buitengewone manuscript
beoordeelt.Ze geven me allerlei raad!
En na twee dagen zoeken "naar m'n ver
dwenen koffer met sokken en zakdoeken,
dirie dagen zwerven voor *11 leoge penslon-
kamer (vierter Stock ohne Fahrstuhl) en
haast "u week rondlkxrpen voor het wisselen
van 'n Höfiandsob biljet van zestig gulden
WJ alle Deutedhe Banken met mlüloenen
„reserves", maar zonder zestig gulden Hol-
landsoh kleingeld kan lik eindelijk aan
FEUILLETON.
BEHOUDEN THUISKOMST VAN
OEN „KOFFER"I...
Het ls voor deni man die den vorlgen
dag met 'n handwagen naar het Amsterdam-
■ohe Damrak is gegaan voor het inslaan van
de noodlge Markbiljetten volstrekt niet
zoo moeilijk om op zekeren nacht aan een
van de Berlijnsche Stations aan te landen,
Dat gaat vrijwel van zelfl
Maar heel wat anders is het om daar te
gelijk aan te komen met de twee sohoone
boorden, de heele sokken en de pyama plus
do zes gespikkelde zakdoeken die je als
reserve van Je vrouw hebt meegekregen en
ln den „buitenlandsohen'' koffer onder den
naam: Ingeschreven Bagage plechtstatig
met je meevoert 1
Dat gaat zoo gemakkelijk nietl
De bagage ls de nachtmerrie van de reis
de bederfster van Je genoegen aan het
coupéraam, ln de speleewagen en overal.Deze
bijkomstigheid ls als 'n noodlot, die z'n scha
duw op de uljreis al vooruit werpt naar de
thuisreis en je niet verlaat vóór je als je
bet tenminste zoover brengt eindelijk
veer heelemaal terug bent van de reis en
je in je eigen kaaner met Je eigen oogen den
buitenlandschen koffer werkelijk ziet staan!
Men kan zonder overdrijving de zaak al
dus stellen, dat op zeker oogenblik de kof-
fer 'n reis naar Berlijn maakt, en de bezit
ter ln angst en vreeze de reis gaat mee
maken om te zorgen dat die koffer werkelijk
in Berlijn komt!
Ik zal zonder opsmuk vertellen hoe het
mij is vergaan, toen m'n oude buitenland-
sche koffer de laatste keer 'n reis naar Ber
lijn moest maken en ik als oppasser in den
zelfden trein meeging.
Het begon al twee dagen van te voren,
thuis! Voor mijzelf had geen zorg ik
zou wel klaar komen op den dag van ver
trek, maar de grootste zorg baarde het klaar
komen van den koffer!
Eindelijk - avonds tevoren1 visie
klaar en toen hadden we n oogenblik rust.
Op den vertrekdag - 'sjongens vroeg
nam de koffer 'n rijtuig. Niet ik - want
ik had gemakkelijk kunnen loopen of op de
tram gaan.Maar de koffer moest n rij
tuig. Wij reden gratis mee.
Aai. het Centraalstation gingen wij niet
mijn levensdoel 'beginnen!
Ik Tangscbik de adressen en aanbevelings
brieven alpbabetlsch en begeef mij op weg.
De gesprekken zijn ais volgt:
E F. A. Europaische Film Allianz....
Hardenbergstrasse.
Ist der Herr Lubltech vlellelcht anwe-
send?
Nelnl....
Meneer Jacoby dan?...,. Van de Ja.
ooby-Fiim?
Bereits verreist.
Herr Davidson?
Hat oonferenz.
Herr Joe May.
Heeft opname in Weiszensee.
Volgende adressen Tauntzlenstrasse
Nog niet aanwozlgl
Koohstrasse.Terra^Fllm: Directeur op
reis!
Unter den Linden: Gloria-film Henny
Forten-film: H^rr Prodehl, de dramaturg
heeft konferentle Frau Porten heelt op
name ln Weiszensee.
Nieuwe adressen: Herr Löwenbeln
Ober-general-director Deulig film... Kraus-
senstrasseVertrokken naar Weenenl
Deola-fiim: Der Herr Director der Fabri-
kation juist weggeroepen
Unionnfilm G. Petsdamerstrasso
.'Herr Directer Von Gerlach voorloopl'g
met vacantie Herr Director Helaser: Oon
ferenz!
's Nachts half twee na dien eersten dag
klauter ik vier maal twee trappen op naar
de pensioenkamer met het ongeopende ma
nuscript.
De volgende dagen zijn net zool...
Ik eet in de Film-club ik hang rond in
de Film-beurs, waar imen mij telkens op
nieuw omsingelt in d'e gedachte, dat lk een
film ga maken en figuranten zoek.... Ik
werk negen en veertig filmkantoren af in
de Friedrichstrasse binnen negen dagen:
nicht da verreist, conferenz en Aufnahme
in Weiszensee!.Ik. deel diners van meer
dan 100 Mark uit aan redacteuren van Filrn-
oourier, Film-echo, Der Flfan, Lichtbild-
btlhine en loop zwaar van de aanbevelende
visitekaartjes.Maar het succes blijft ultl
Overal: Op reis Konferentie Opna
me ln Weiszensee....
Na drie weken heb ik voor het eerst Herr
Jacoby vier minuten tegenover me. Hij aan
vaardt. mijn (kostbaar en geniaal manuscript
en na zeven vergeefsche afspraken voor een
onderhoud, vind ik (mijn schat terug in het
bureau-laadje van een picolo der Jaooby-
F.G. met '11 briefje erbij: Buitengewoon
schitterend.... „passt aber lelde? nicht ln
der: Rahmon meiner Produktlon".
Ik ga rusteloos verder en laait me niet ont
moedigen
De week daarop valt me het' geluk te beurt
vooibij den portier te komen in het gebouw
van de Deola-rfllm A. G. Dat is v<fc>r de eer
ste maal na zot en tien pogingen. Ik kan bijna
niet meer spreken van vermoeienisDoch
dank /Jj de doortastende maatregelen van
den Deola-vertegenwoordlger uit Amster
dam sta ik inu dan toch tegenover Herr Di
rector Pommer. Afgifte van het fabelhaft©
manuscript volgt en daarna volgen vier nieu
we 'bezoeken en zooveel verontschuldigingen.
Na tien dagen onder beleefden dank h^, ge-
inspireerde drama te mg: Grossart A
Ausaero rdentlichDe halve wereldge
schiedenis in filmscenario maar te duur—
Uitstekend voor de toekometi
De dagen gaan voorbij. De fllmxlirectouren
hebben het nog altijd even druk: óp reis
konferentie ofopname!
Als 'n Berfijnsche paria zwerf lik door de
straten en Vororten. Mijn baard is gegroeid,
m'n schoenen versleten, m'n geld verteerd
en m'n hersens verdwaasd van het rijden
op de kraftomnibussen en het geroep van de
oonducteure: ,4a noch .Iemand ohne Fahr-
soheine dall".Ik élaap 's nachts itf de
stoep van het erstklassige pension, omdat
ik de trappen niet meer op ban.
De li f tjonge rus art do pioooilo's 'rennen me
reeds allemaal. Alle Filmportiers van Berlijn
hebben me al gevraagd: „Für Welche Ange-
legenheit kommen sie?.... Darf ich beten!
en „Warum handelt 's sich?..
Het manuscript ia verkreukeld van de
redacteurehanden, die op de eerste bladzijde
de beste reeds de ganz guten ideeën hebben
gezien.... Ja eben!.... Maar ik moet de
.Directeuren sproken.Ik word geïn
troduceerd in de Hollandsche kroeg, spreek
filmacteurs bij het dozijn. Ik word getelefo
neerd' van Uebersetzungsburo's voor verta
lingen van1 nieuwe manuscripten. De inge
wijden voorspellen me 'n toekomst. Ik ont
vang reizigers van de Kino-markt. Men biedt
me 'n volontaireplaats aan ln een filmatelier,
raadt me het manuscript achter te laten in
handen van een orstklasslg plaatsingsbu
reau. Men wil mijn film- en auteursrechten
verzekeren en verdedigen raison van
iOO.OOO Mark. Men wil mijin scenario vertil
men onder voorwaarden, dat lk de kosten
fourneer en toesta, dat er een „groote" naam
voor de mijne in de plaats wordt gezet.
Ik zoek trouw directeuren te sprekenl
Inmiddels word ik bij een razzia opgepakt,
naar het Polizei-Prflsidium gevoerd én ein-
gesperrt, omdat mijn pas niet door de Orts-
poiizei is gestempekl en mijn visum van
loot) Mark ver loopen isl
Weer losgelaten, zijn de heeren General-
Directore en Fabrikationsleiter nog steeds
op reis of in conferentie en hebben filmop
namen ln de ateliers van Weiszensee 1
Ik raak zonder geld. De hospita van het
pension heeft mijn kamer verhuurd. Hot
manuscript plus de aanbevelingsbrieven zijn
zeek geraakt. Ik slinger rond in de film
beurs en draaf een i ge dagen mee als Egyp
tisch krijgsman, Indiaan en apache bij
massa-opnamen. Op aanbeveling van een van
de redacteuren uit de filmwereld, word ik
paardeknecht in een Manege, daarna pro
gramma jon gen in een Kinopalast. Van be
vriende zijde hoor ik, dat mijn scenario ls
gesignaleerd op de directietafel van meer
dan één zesderangs Film AjG.
En nog steeds heb ik de dichter, die
meende met één slag de Berlijnsche film
wereld te veroveren géén serieus gesprek
gehad met 'n directeur over den verhoop van
inhn geniaal ontwerp.
Nog goof ik den moed naar den roem, de
wagonlading Marken en de rest niet op en
zwerf nacht en dag om de bureaux...
Dan laat mijn vrouw in vertwijfeling
vanuit Holland een onderzoek naar mijn
verdwijning instellen en vanwege den Holl.
Consul word ik ontdekt- als Gepacktrflger ln
Bahnhof Am Zoo vlak bij de schitterende
kantoren van de E. F. A. in de Hardenberg
strasse.
Ik word op Rijkskosten naar Holland terug
gezonden en vind ln de dichte Blaricumsche
bosschen langzaam herstel van mijn ge
schokte gezondheid!
DIALOpO.
door den personenlngang, maar we volgden
den koffer, die z'n weg koos van het rijtuig
vla den rug van 'n witkiel naar de bagage-
zalen. Hier wachtten we: de koffer moest
gewogen.
Vier gulden negentig zei de man.
Voor dit bedrag nam de spoorweg-directie
zg. op zich den koffer naar Berlijn te rijden.
Met kloppend hart zagen we het gele ding
door den donkeren gang verdwijnen en hol
den toen naar boven om hot daar weer op
te vangen.
Want oontroleeren' of de spoorwegdirectie
baar zoopas betaalde afspraak houdt, is nu
de hoofdzaak. En dan nog is de risico groot
en de zekerheid nihil zooals we zullen
zien.
-Lenig0 gasten, vrienden; familieleden, bu
ren en oolTega's waren mee naar het station
gegaan met geen andere.bedoeling dan om
bij het langzaam wegrijden! van den trein
even met hun sohoone zakdoek te kunnen
zwaaien.... Maar lnplaate dat we nu de
laatste kostbare seconden gezellig samen
konden praten, vloog ieder der aanwezigen
naar een van de omrasterde gaten in den
perronbodem om ln angstige spanning te
wachten of en wéér de koffer naar boven
zou komen.De trein vertrekt zoo aan
stonds 1
Maar hij kwam, vorstelijk aangereden op
'n ander rijtuig.
Ongemerkt als even zooveel detectie-
ves volgden we. L.Zoowaar: hij ging erin
in de bagagewagen.
Toen eerst waren we voor de volgende
oogenblikken gerust, kon ik m'n eigen plaats
opzoeken, me installeeren, van m'n vrouw
afscheid nemen. Een van de vrienden had
nog veiligheidshalve de hondenwacht be
trokken bij de nog openstaande bagage
wagon
Totdat we eindelijk reden.
Tot Oldenzaall
Nu alleen op de wacht bij den koffer aan
gewezen vloog lk op het perron zoodra de
trein stopte en holde vooruit naar do ba-
8a8e----
Ik meende n.L dat oudergewoonte hier
alles zou "worden uitgeladen voor «ioMane-
onderzoek en weer ingeladen.v
Maar voor dezen keer waren we hiervan
vrijgesteld.
Volgende station: Bentheim! Hier moes
ten we eraan gelooven!
Weer hol ik allereerst naar de bagage-
gen, velg met Argusblikken de bew egin-
En ten langen leBte weer «enigszins op
krachten gekomen, begin ik te beseffen, dat
de directeuren van <ïe film-maatschappijen
te Berfijn' het vermoedelijk tooh wel héél
druk hebben en dat hot niet 'gemakkelijk
ls zelfs voor 'n dichter met In geniaal idee
om een filuisoenario te verkoopou.
Dr. Corel J. Brenaa.
gen van de Dultsche Gepaoktröger, speur in
d( wagen en op de lorrv's volg naar de
visitatiezaal.Onafgebroken houd lk de
groote gele kist in 't oog. Ik zit er als 't
ware op. Achter de hoefvormige toonbank
sta ik te popelen, te loeren, te transpireo-
ren.
Na '11 uur ls do marteling achter den rug.
De koffer is onderzocht en weer gesloton
door mijzelf. Vlug verricht ik de formalitei
ten aan mezelf en scheer naar buiten terug
om de komst van de kist af te dachten.
In de verte moet hij zijn tusschen de indruk
wekkende stapeling.Hy komt in de
aooveelsto platte wagen. Ik volg
De trein gaat vertrekken. Juist is zonder
do minste hartoiykheid mijn gele bultom-
iaiKisohe naar binnen ln do bagagewagen
gekanteld.
ik werp *n laatste blik! Ja hij staat!
Do troln rijdt als.Hollend vooruit zoek ik
mijn waggon; lk heb weer eenigo uren rust.
IOn heel den langen dag tot het wepr
middag en weer avond en eindelijk weer
nacht wordt ben ik zonder dutf Iemand
het merkt in onafgebroken aandacht voor
den koffer. Elk station waar gestopt wordt,
ziet my buitenkomen en steelsgewijzo naai
de bagagewagen laveeren. Als ik met 'n pas
gemaakte kennis heerlijk in de restauratie
wagen zit te „dineeren voor zeven en zes
tig centen, stopt de lange slingerende rups,
die door de eindelooze vlakte schuift. En lk
spring op en laat alles in den steek. Ik ben
als 'n ontvluchtend misdadiger, als 'n opge
jaagd cüer, die z'n speurhonden in 't oog
moet houden.
Mafir nergens aan geen enkel station,
wordt de gele koffer per toeval tusschen
andere bagage uitgeladen.... Volgens de
rekeningsmethode van Bartjes moet lfij er
dus nog ln zyn.Ik krijg even een rus
tiger gevoel en ga nu •voorzichtigjes glim
lachen om de overal uitgesproken waarschu
wingen en de overal opgedrongen raad om
tooh vooral de bagage te verzekeren.
Zoo naderen we Berlijn. Het ls nu nacht!
Op de perrons kan lk niets meer zien.
Spandau.Dan Berlijnl Eerste station:
Oharlottenburg daarna „Am Zoo". Ik
trek vast m'n jas aan. Volgende stopplaats:
Friedrichstrasse-banhoff.Hier moet ik
uitGerust van gedachte maar niét
minder actief, ben ik dadeiyk by de ba
gagewagen, want nu is de verdere zorg weer
voor rny.
Groote, zware, platte, oude, dure en stun-
- Em door de wee t op de fiets.Tot
j viak voor Je deur.
-j- En dan in „Faar0toeiv naar boven.
ioojouri
fialuti R
Straatverkeer!
Ik ben in Berlijn geweest!
Ik dito met 'n sterretje.Aangeko
men met den aVhndtredn Friedichstrasse-
bahnhof.
Met 'n droschke naar de Potsdamer
Platz.Duizend© van die dingen.
Ik met 'n taxi-auto.tienduizenden.
Je valt erover!
Volgende dag met de Eisenbshn naar
Spandau en terug naar Schlesischer Bahn
hof.Hoeveel stations heb je geteld in
Berlijn?
Honderd twaalf, als lk goed heb bijge
houden.Lehrter-, Potsdamer-, Anhalter-,
Görlitzer-, Stettlnér Bahnhof.... Friedrich
strasse. „Am Zoo" Oharlottenburg.
Alexandcrplatz.Bellevue Tiergarten.
Schel maaf uit.Als je niet by vijf
tegoiyk telt kom je er niet! Heb je in de
Stadtbahn gereden.
En of.Dat ls 'n gewone spoor.
Allemaal spoorDe Nordring.
En de Sud-ring.
En dè Vorortllnle.
en.en de Spandauer Linie.
En dan krijg Je de trams.„Stadt
bahn" ls spoor do tram ls Strassenbahn.
Hou maar op 't daast me nog door
irn'n hoofd.al ale Bahnon.
En de ringen.de Stadtrlng de
Aussenrlng Grosserrlng.ae Ost-
Wost-rlng Gerlohtsring Grunewald-
ring Gross-Berlln-rlng.In de hoe
veelste „Lijn" hob jy gerejen?.
In fijn 168.'n uur en drie kwartier
zoowat en dat was nog maar de helft.
En dan heb je nog na 168 iyn: I, II,
IJl, IV, V en A, B, O. D, enz., tot Z toe.
Vertel me wat. Dan krijg je de On
der grondbaan. 25 Kilometer /voor drie
oenten.Zoo ben je onder de grond 'en
zoo kom je er ergens midden in de Kl l-
Ktrasse boven water, net als 'n onderzeeër.
Nou begryp ik best hoe dio Duitschers aan
die onderzeeërs gekomen zyn. De Under-
grundbahn in de Kleistrasse ls er precies
eeni.En honderd meter verder ga je met
oen over alles heen.tien meter over om
nibussen, trammen, taxi's en droschken.
Dan is 't Hochbahn geworden.
Precies.Dan ga je 'n stijf kwartier
met die zelfde onderdegrondsche over de
spoor, de emplacementen, stations, rangeer
terreinen en fabrieken
En 'n uur later duik je weer onder.
Voor je drie oenten.
- En je vliegt maarl Onder den
grond.
Soms drledik boven mekaar.
In de Hochbahn.
En de Strassenbahn.
.en do Stadtbahn.
Naar den Ringbahn.
Tot voor den Vororthbahn.
En dan koan jo terug boven op de lm-
perial van 'n ,,Kraft-omnibus".
En je stapt over op de Hochbahn- om
nibus-automobiel A I of A II.
Twee en 'n halve spie.En als de
chauffeur Je kwaad aankykt stap je dood
leuk over op do gewone omnibussen van de
„Allgemeinon Berliner Qmnibus-Akt. Ge-
eolisch aft.Vier en veertig ïynen meneer.
En 's nachts op de oud© paarden-dlli-
gence.
Of met taxl-droschke nummer zeven en
veertig duizend acht honderd zooveel.
Of met drosohke-taxl No. vier. en zeven
tig duizend en de rest.
- En Zondags ln de Jan-Plezier, die naar
de renbanen gaat.
LIEDJE VAN DE WEEK.
BERLIJN I
"n Auto jaagt- het glimmend aspbalt over,
Stept vliegt in brand en Jlarry Piel
[stijgt uit!
Politie komt van alle kanten: nader,
Omsingelt in 'n oogwenk den schavuit!....
Dan om den hoek vertoont zich Henny
[Porten.
Rein Schuil zei de verradeijgrijpt haar
[vast.
Ossi Oswalda klautert langs de daken
En Oonrad Veith. loert uit 'n winkelkast!.
Miljoenen meters lange, witte -lin^n
Draaien als garen om de Kurbelkloe,
Geen uur vergaat of iemand wordt vergiftigd
Of weerloos neergeschoten in 'n boschi...
Miljoenen zoeken rusteloos „Der Spielei".—
Vechten om cocaïn, pistool of vrouw....
In nachtcafé'8 Caneeren bloote ruggen.
De menschheid leeft van echtbreuk en
[-berouw....
Vandaag zyn 't: „De wilderniébandieten"!
En morgen: „Het geheim van 't roode vuiur"!
Daarna de honderd zeventiende acte
Van: „Het aangrijpend vrouwen-avontuur!"
Wanneer de apparaten niet meer draaien,
Zou dra de-mensehheld uitgestorven zijn.
Ernst Lubitsch ls de -groote God van heden
En Horten" de godinl.Dat is Beriynl
tellge kisten rollen uit de' wagonIk
wacht.... Er komt niets.... Ik vraag, ik
kfik brutaal ln de holle wagen
Mijn koffer is er niet ln!!....
De trein vertrekt verder! Ik spook rond
als 'n dolle op het nachtelijk station de
bagagechef zoekt de ïysten worden ge»
raadpleegd eni iuplaats van te gaan slopea
keer ik eenvoudig met do eerstvolgende
lokaaltreln terug ln de richting vanwaar ik
gekomen ben.
En by het krieken van den morgen vind
ik ndjn koffer rustig ln een onderaardsch
hol 'n paar stations vroeger, dan waar lk
bon uitgestapt maar t n B e r 1 y n!
De Amsterdamsohe beambte op het Cen
traalstation heeft 'or 'n verkeerd plakpaplor-
tje opgesmeerd!
Op do thuisreis netzoo! 's Avonds elf uur
vertrekt de tweede nachttrein uit Beriyn,
zeventien eindeloos lange wagons en sluap-
rytulgon. Ik houd de wacht tot de gele kef
fer voor ln don trein ls en terwyi hy al rydt
spanker ik naar mijn slaapwagen (No. 15
n.b.) Ik vermors honderde marken aan con
ducteurs en Gepacktrflger om terwyi ik
slaap zorg te dragen voor mijn klei
nood by het „umladen", want de trein
breekt onder do nachtreis in verschillende
stukken voor Keulen, Antwerpen; Italië en
Holland.Ik slaap onrustig en droom van
ruineerende bagagediefstallen
's Morgens vroeg in Benthelm 'ben lk op
S)st.Alles verloopt als de vorige keer,
e koffer is er nog, komt woer uit den trein
en gaat er weer in in. Ik zie hem er met
eigen oogen inladen.En ik ga voor twin
tig minuten rustig zitten.
Oldenzaall Oudergewoonte spoed ik mjj
naar buiten,, klamp n douanier aan en
vraag of de groote i/agage „eruit" gaat.
Nee, meneer zegt de man.die
bfijft in den trein.
Is dit deel voor Amsterdam?
Ja, meneer
Dus ik kan rustig blijven, zitten?
Rustig, meneer.
We rijden. Veiligheidshalve hang lk by
ieder station tot m'n middel uit het rytulg-
raam en onderbreek telkens het geanimeerd
gesprek met nfijn slaapgenoot van den nacht
'n gezellig inwoner van Ouragao, die met
z'n koffers van Stockholm naar WeBt-Indlë
reist.Je kunt niet weten!
Maar niets gebeurt. Hengelo Almelo
Deventer Apeldoorn Amersfoort.
Berlijnsche Zede.
Man: Ik kan 't er niet mee eens- zyh;
vrouw, dat je je "b morgens zoodra je op-
staat al schminkt en.poedert.
Vrouw: Goed; man dan zal lk ln- 't ver
volg tot in den middag blijven slapen.
SNIPPER:
Er zijn tegenwoordig ln Berlijn meer Rus-
stsohe 'boekwinkels, restaurants, etc., dan1 er
dwarsstraten zyn ln Helder.
BERLIJNSCHE MODE,
Op het O.W.-ere-ball
Te oordeelen naar al die mensohe, die naar
ons zitte te lenze, geloof lk, dat onze nieuwe
kestuums reusachtig ln de gate loope...
(Die Dame.)
overal bfijft mfin koffer binnen. D.wjl: hy
komt er niet uitl
(Het ls prachtig weer en vergenoegd nader
ik de hoofdstad.
Aan het Centraalstation gun lk me den
tyd mijn vrouw 'goedendag te kussen en
vlieg naar de eerste wagen.
Kisten, koffers, pakken, doozen, krat
ten. alles tuimelt eruit!
Myn koffer is er niet ln!!!
De hoofdoonduoteur condoleert me.
Ik houd een1 ietwat luidruchtig gesprek
ln de 'bagageafdeeling.
De maatschappy zorgt alleen voor het
vervoer als de. koffer erin ls.zegt me de
chofl 1
Er gaat een diensttelegram zoo groot als
'n novelle langs de fijn en alle stations.
Ik telegrafeer met de Oldenzaalaoho
douane.
Ik telefoneer lhtoroormmunaaL
Ik sohryf 'n brief. Mfin koffer ls nergens.
Wy zijn niet verantwoordelijk voor het
vervoeren - antwoordt OLdonzaal. Alleen
voor het onderzoekt
Wy vervoeren alleen 'n koffer, die er
is repliceert Amsterdam als iefaand
hem eruit haalt valt er niets meer te ver
voeren 1
Ik plaats eeni advertentie. Ik telefoneer
's morgens, 's middags, 's avonds en 's nachts
naar het informatiebureau....
De twintigste keer krijg ik antwoord:
Uw koffer staat in de douaneloods van
het Weesperpoorfstation, meneer. U
kunt 'm daar afhalen.
Ik ga naar 't Weesperpoortstation. Daar
vind ik den verlorene. De douane in Olden-
zaal heeft my gezegd, dat de groote bagage
„erin" bleef, maar van haar recht gebruik
gemaakt om één koffer als steekproef uit
te laden. Dat was de myne. En omdat ik de
nalatigheid had niet aanwezig te zijn, heeft de
douane van haar recht gebruik gemaakt den
koffer achter te houden. Ik was er niet by
onr te sluiten, dus.... En omdat lk den
volgenden dag nog niet kwam, heeft de
douane van haar recht gebruik gemaakt om
den onbeheerden koffer onder verzegeling
naar Amsterdam te sturen en daar op te
slaan ln de loods van onbeheerd achterge
laten bagage.
Ik blijk dus niet het juiste talent te bezit
ten om als begeleider van oen koffer mee
naar Beriyn te gaan!
BRENSA.
MMS
Zoo ls 't.Lyn AJB.E.K. of 1, of 5 of
8.net 200 je wil.
Dr. B.