I Tweede Blad. VAN DONDERDAG 27 JULI 1922. PLAATSELIJK NIEUWS. Bij hot op 21 en 22 Juli te Amsterdam gehouden examen slaagden voor !het M.U. L.O.-diploma A de dames J. Boom, M. Bosch, D. vam Emmerik, J. van Emmerik, Oh. Hy- deman, E. van Komingslbiuggen en'L. Lee- wens, leerlingen der R.-K. Mulo-school, Jon kerstraat, alhier. EEN DIRECTE VRACHTDIENST TUSCHEN ALKMAAR EN LONDEN VIA HELDER. OndeT dezen titel namen wij; in ons num mer van Donderdag 20 Juli eemige bijzonder heden over uit een artikel in de Alkmaar- sdhe Courant" hieromtrent verschenen. Dit artikel was de inleiding van een reeks ver- volg-artikelen over dit onderwerp. Wij ne men er de belangrijkste punten uit over, omdait de kwestie ook'voor onze plaats van vitaal belang is. In een tweede artikel vertelt de schrijver van het onderhoud; dat hij over den nieuwen dienst had met den Alkmaarschen Directeur van het Marktwezen, den heer Schenk, van wien in deze de groote stuwkracht is uitge gaan voor de totstandkoming der stoomboot- verbinding. De heer Schenk vertelde hoe in Maart en April van dit jaar pogingen om vanuit Hel der een directe verbinding met Enigeland te verkrijgen mislukt waren. Maar op 18 December 1921 was de aange- legenhc'-i reeds in de Alkmaarsche Com mies e van Bijstand voor het Alkmaarsche Marktwezen besproken. Toen men daarna van de door den Helder aangewende pogingen hoorde, werd daarop niet gereageerd, omdat men vreeede, dat die gemeente alleen niet voldoende vracht zou kunnen leveren. Spoedig bleek dan ook, dat den Helder alleen hét waagstuk niet aandurfde, maar men rekende er hier op den vollen steun van die gemeente te genieten, wanneer een op lossing gevonden kon worden, waardoor bei den gelbaat werden. Het artikel vermeldt verder het belang de zer verbinding voor het Gemeentelijk Slacht huis te Alkmaar. Het is het bekende groote Amsterdamsche cargadoorskantoor P. J. Heters, dat voor de expeditie zal zorg dragen. Daarnaast zorgen het Alkmaarsche Veem en de stoombooton derneming „Esorna" te Hélder voor de ln beide gemeenten benloodlgdie opslagplaatsen, terwijl deize ondernemingen niet de volledige uitklarlng der schepen vertrouwd gemaakt zuMen worden. De beteekenis van de ligplaatsen der sche- pen te Alkmaar aan den steiger bij het Afge sneden Kanaadvlak, vlak bij de Weegbrug en de spoorlijnen der Export-Welling is duide lijk. Waarschijnlijk zal het noodfflg (blijken daar tévens een kantoor voor de bij de vaart .be trokken Instellingen te vestigen. Het voornemen bestaat voorloopig één boot te laten dienst doen, maar de tweede onmiddellijk ra gebleken behoefte in de vaart te brengen. In Lo-ion z'jn voor het oargadoorswerk reieda afiMn.e maatregelen getroffen en hoewel men op voldoende retourvracht hoopt, is dit, naar de heer Schenk verzekerde, toch geen factor van overwegende beteekenls. Zelf» zonder retourvracht zal de nieuwe onderneming haar vrachtprijzen niet hoogcr behoeven te stellen dan andere Maatschap pijen, niet alleen omdat de trawler-reederijen met een geringe winst tevreden zijn, maar ook omdat uit den aard der zaak de kleine schepen heel wat minder (personeel noodig hebben en heel wat minder onkosten aan haven- en loodsgelden betalen moeten dan de grootore vaartuigen. Een uitvoerige correspondentie werd over deze zaak door den Directeur van het Markt wezen gevoerd; o.a. was er eene opgave om trent de in Noord-Holland geleverde artike len op landbouw- en handelsgebied. Vele dezer goederen komen te Alkmaar aan de maTkt. Van den kapitein ter zee, fungeerend ha venmeester aan boord van Hr. Ms. „Wacht schip" te Willemsoord, Is de zekerheid ge kregen, dat ln gewone omstandigheden doér de Ëoopvaardijscih utsl/uls te Helder ten allen tijde geschut wordt. De Hoofdingenieur van den Rijkswater staat heeft medegedeeld, dat heit N.-H. Kanaal van Alkmaar naar Nieuwediep nog bevaren kan worden door schepen, die 68 M. lang, 15 M. br«ed en 4.80 M. diep zijn. Een nb'-u kan ten allen tijde Alkmaar ver laten er wordt gelegenheid tot schut ten en al zal wellicht te eeniger tijd tot strehmlfvnn de vaart gedurende een deel van den Zondag worden overgegaan. De losplaats te Londen is uiterst gunstig gelegen. De schepen zullen gelost worden bij Mark Brown's Wharf, dit is tusschen Londen Bridge en Tower Bridge. Het lossen kan al zjjtn de gebruikelijke werkuren van 8 uur *s morgens tot 5 uur 's middags ten allen, tijde (plaats hebben. Kleine schepen, aooals de ,Allcmaar" en de „Hélder", -kimmen feitelijk steeds langs de kade liggen en het lossen kaïn zeer vlug geschieden. De firma Duinker Goedkoop hoeft ver zocht met het in- en uitklaren der stoom schepen belast te mogen worden. De Redactie van de .Alkmaarsche Cou rant heeft vervolgens eene enquête inge steld bij verschillende personen en lichamen. L>e antwoorden hiervan worden in een derde artikel gepubliceerd. Zoo schreef de burge meester van ALkmaaT, de heer Wendelaar, dat hij het feit van de instelling vam een nieuwen dienst op Londen het belangrijkste feit in Alikmaar's geschiedenis acht sinds jaren. En onze burgemeester, de heer Hou wing, Met izich als volgt uit: „Zooals u wellicht bekend is, heeft de Com missie voor de Economisch© ontwikkeling van deze gemeente gepoogd een verbinding Helder Aïoole tot stand it© brengen. Dit ge schiedde niet alleen omdat Goole een h. i. geschikte plaats (was om op te varen, doch ook omd'at de Scheepvaart- en Steenkolen- maatschappij te Rotterdam ouder zekere voorwaarden bereid bleek om haar booten, die vam Harlingen op Goole varen, de Hel- dereche Zeehaven te laten aandoen. Gm deze zaak te bevorderen is door genoemde Com missie naar verschillende zijdien aam verla ders om steun gevraagd en bleek het duide lijk uit de ontvangen adhaesiébetuigingen, welke kwataerr van Texel, Wierimgen, Anna Paulbwna, Wierimgerwaard, den Langen- dijk, Alkmaar, enz., dat men veel voelde voor een verbinding met Engeland van uit onze haven. Echter kwam toen tevens aan het licht, dat voor verschillende artikelen een dienst op Londen zeer gewenscht was. Zoo werd bijvoorbeeld vernomen, dat ln het win terseizoen uit Wierimgen gemiddeld per week 1300 balein schelpdieren via Amsterdam naar Engeland worden gezohden, waarvan het grootste deel naar Londen. De eieren- ©n groentenveiling op Texel ziet met verlangen uit naar een grooter afzetgebied, evenals de tendbouiw in d© polders op dat eiland. En juist, omdat men- ln het 'Noorden der pro vincie -behoefte h'eeft aan een rechtstreeksch© verbinding op Engeland' zonder een langdu rig binmenlandsch vervoer, is ook voor ver laders te Alkmaar het vervoer over Helder van belang en als het ware aangewezen. De geheel© kop van Noord-Holand heeft te dien opzichte een gemeenschappelijk belang. De nieuwe lijn heeft dan ook de groots-je kans van slagen, als zij de ondernemers uit dat deel der provincie algemeen- achter zich heeft, en dat kan alleen, indien alles wordt gedaan, om de kosten van verschepen maar bet Noor den lager te doen eSjm, daiu die nu over het Zuiden zijn. Waar nu de weg naar zee over Helder de kortste is, de havenkosten daar zeer gering zullen weizen, terwijl geen haven- en sluis- gelden worden geheven en evenmin groote somtmen worden verslonden door een haven- aibeidersreserve, waar bovendien de ligging van het te verkrijgen' pakhuis, met het front naar de Buitenhaven en d© achterzijde aan grootscheeps binnenwater, zeer gunstig is, zoodat sleeploon tot een minimum wordt be perkt, iets dat te Amsterdam en Rotterdam juist zoo duur ds, daar kan de keuze niet zwaar zijn. De Gemeente Helder en de onder nemers daar ter plaatse zullen dus gaarne alle medewerking verleenen tot het welsla gen der nieuwe Onderneming, omdat het doel, grooter nuttig effect van de mooie zeehaven, daardoor wordt bevorderd. De verscheping ln het Noorden en op de eilanden zullen echter, zooals ls aangetoond, hunne opslagplaatsen moeten vinden aan- de haven van Helder, omdat een vervoer eerst naar Alkmaar hun kosten duurder zal ma ken, waardoor zij voor den nieuwen dienst uiteraard niet veel zouden gevoelen. Mijn algemeen© Indruk is deibalVe, dot deze nieuwe vrachtdienst, mits hij over deze gemeente wordt geleid en als in combinatie met Helder wordt gewerkt, groot© kans van slagen biedt." Een vierde (slot-)artikel bevat verschillen de antwoorden van deze enquête. De heer A Eriks, directeur van de Gottp. Zuivel Export- .Vereeniging „Noord-Holland", antwoordde zeer zéker vam de (nieuwe voibimdlng gebruik te kunnen maken. Er rtjn vorder Alkmaar sche exportfirma's, dié ruin of mi eer met, het plan ingenomen' zijn. Het betreft hier den export van peulvruchten en grauon, van wol, koffie, thee, kaas, (boter, terwijl mr. J. P. Bosman, directeur der Aliktmaar Paokot, der nteuWe onderneming een absoluut fiasco voorspelt. Er zal onvoldoende uitVracht en Ln 't geheel geenl retourvracht zijn, zoo zegt hij, en de vaart maar de Buitenhaven te 'Hei- der van Alkmaar uit vergt minstens 4 uur. Het ls aan de ongevraagde, doch zeer ge waardeerde bemiddeling van den heer Velt- huijs, Directeur der StwMribootandenieming „Ew>na"^bo Heldor, te danikon, dlat hot blad In liet hezHtkiwaim van-de unconlmgsultingim va.n exporteurs uit Helder, Wleriugeu en- Texel, wier belangen bij deze aüeuwe verbinding betrokken geacht kunin owworden. Wie zijn aandeel in de veiblndlngspoglm- [en Helder—Goole en zijn arbeid in de Ifel- orsche Eoonomlsche Gutnmissie kent, weet, dat de heer Velthuijs het suooes der nieuwe onderneming zoo krachtig mogelijk in de hand zal werken, zegt de redactie. Verschillende plaatselijke handelsfirma's, de heeren S. Coltof, O. Troost e.a., gaven sympathielbewijzen met den nieuwen dienst. De heer Rappard, Directeur vam 's Rijks werf te Willemsoord, deelt mede, dat goede ren, die miet bestemming naar s Rijkswerf te Willemsoord door verschillende leveran ciers uit Londen worden aangevoerd-, thans via Rotterdam of Amsterdam kotoen. Ook gebeurt het, dat van te Rijlkswerf naar Londen verzending -plaats moet hebben; m welk geval weder via Amsterdam of Rotter dam moet worden geëxpedieerd. Direct en indirect heeft de Marine z. i. dus voordeel van een recMstreeksche vedbmding tusschen Londen en Helder door bespa ring op vrachtkosten, korter levertijd en minder beslommering bij inklaring. Uit den omtrek kwamen adhaesiébetuigi v- „en bii de redactie en toezeggingen van steun in. De te exporteeren' artikelen betreffen zeWas mosselen, alikruiken, oesters, ete. (van Wi'ering 0, aardappelen, pen, eieren', groente, kaas, etc. (Texel), kumi t- mest graan e; zaad (Anna Paiüowna). Oqfc do firma M. A. Kolster alhier is vam mee ning, dat er vrij veel gebruik van d© nieuwe verbinding zal worden tte'naa®\ iheschik- De firma verklaart zich tot het bescniK baar stellen van opslagplaats of voor de behartiging van de belangen der nieuwe on derneming te Helder desgewenscht gaarne tegen1 billijke vergoeding -bereid. Een vergadering van belanghebbenden. Woensdagmiddag waren ten Raadhuize te Alkmaar een groot aantal belanghebbenden en belangstellenden inzake bovenstaande stoomvaartverbinding aanwezig, teneMde verdere plannen en regelingen te bespreken. Ondier de aanwezigen waren leden van den gemeenteraad, de Kntfier van Koophandel, de Vereeniging .JSchuttevaar", en voorts vele betrokkenen in den oxporthandeL Uit Hel der waren ter vergadering dé heeren Zuider- vliet, sear. van de Maatsch. van Nijverheid, Veithuys, dlreoteur der E. S. O. N. A. en do gem.-secretaris, de hecir Kamman. De Alkmaarsche wethouder van financiën, de heer Thomsen, die, zooala men weet, in d-eze onderneming de stuwkracht is, leidde de vergadtaring, en drukte in zijn openings woord zijn groote' voldoening uit over de belangstelling. De stemming ter vergadering was zeer op timist; allerwego bleek men, speciaal voor Alkmaar en omstreken, overtuigd van het groote belang voor de* handel. Naar aanleiding van eene vraag van dien heer Zuidervliét omtrent verscheping van Wie-ringen, waar men zich bovenal interes seert voor de zaak, werd medegedeeld, dat de volgende week eene vergadering te Hel der zal worden gehouden van gelijke strek king als déze. Verschillende vragen omtrent vervoer, ■vrachten etc. werden uit de vergadering ge steld en over 't algemeen bevredigend be antwoord. Eén enkele stem werd gehoord, die meende, dat het vleesohvervoer wel een fiasco zal blijken te zijn, tenzij men uiterst' ooncurreerende tarieven invoere. -Kleine vertragingen, door mist etc. ontstaan, achtte men vam weinig belang. Er was vooral veel belangstelling van de zijde van vleesoh-ex- portours; ook de exporteurs van den Lan- gendijk interesseeren zich, blijkens de ge voerde discussdes, zeer voor dezen dienst. De heer Hoogland althans (Langendijk) vroeg of wel voldoende laadruimte zou zijn te vin den voor de artikelen- van den Langendijk. Voor de vele lading, die men daar heeft, is één boot 's weeks niet voldoende. De directeur der Vennootschap, de heer IJ f f, merkt op, dat deze kwestie zich uit de praktijk zal regelen, en wethouder Th o m- se n antwoordde, dat zooiets natuurlijk groei en moet uit de praktijk. Men legt in Ameri ka spoorwegen aan, zoo zeid© de heer Thom sen, terwijl er ook nog geen verkeer voor ik. Maar als eenmaal de gelegenheid geschapen is, komt het vervoer ook weL De heer IJ f f wijst er voorts nog op, dat aanvankelijk gedacht werd aan grootere boo ten, maar omdat die minder snel varen en licht oponthoud krijgen onderweg, is daar van afgezien. Deze kleine booten varen dan ook absoluut op tijd. Uitvoerig wordt van gedachten gewisseld ever heit vóór en tegen der exploitatie. Op een desbetreffende vraag van een der aanwezigen wordt geantwoord, dat a.s. Maandag de eerste boot afvaart. De heer Thomsen, die de vergadering leidde, bracht aan het einde woorden van dank aan de aanwezigen voor hun belang stelling. Indien d© onderneming gelukt, en dat is naar spr. mecning niet uitgesloten, zal z-iJ zeer zeker aan dien bloei dezer streek ten goede komen. Spr. wijst er voorts op, dat alle persoonlijke financieele Interesse véor hem Uitgeslo ten ls; dit wordt yel beweerd, maar is ab soluut onjuist. Tenslotte doet spr. een be roep op aller medewerking om een welsla gen mogelijk te maken. Zooala wij reeds mededeelden, zal a.s. Maandag de Alkmaar", de eerste boot van dez© N. V. Vrachtvaart-maatschappijNoord- Holland'1, ujt Alkmaar vertrekken. Door het gemeentebestuur van Alkmaar zal haar een vlag ten geschenke worden gegeven. In d© haven van Alkmaar, daar waar de goederenwagens tot vlak voor den wal rij den, lag de .Alkmaar", die de eerste zen ding goederen zal vervoeren naar Londen. Zoo, met dé koele oogen van den onverschil ligen voorbijganger hezion; ls or aan d!io boot niets merkwaardigs te zien. 't ls een vroegere groote vischtrawler, nu tot vracht vaarder verbouwd. Zelfs de vrooiijko vlagge tjes die van 't want woeien want hot gehoelo vaartuig was van ondor tolt boven gopavol- soord konden aan het feit geen voramdo- rlma brengen, dat deze boot ln goen enkel opzloht auldérs is dan oen of andere vracht boot, die dagelijks aan ons voorbijgaat. Maar zelde niet reeds d© oude dichter Gamphuyzen, dat poëzi© overal ls, en dat hot si echts de vraag ls wie ze al of niet kan vin den? En is zoo'n eerste vrachtboot, die een rechtstreeksche verbinding onderhouden zal tusschen Almaar, Helder en Londen, niet hot levlng ook van onzen symptoom van -een mogelijke hernieuwde op -n handi IO| vensvttthaarhcld heeft. En «ou ansé eigen een eerste, schuchtere poging, die hier daan wordt. Natuurlijk, maar eene, 41e el? t Is nog slechts haven, bij uitbreiding vnn dozen dienst, daar van niet profltooron? Directe versolicplng op Londen, -kan dat niet aanleiding 4|n voor de vestiging van exporthandol hjor?.Wij verheugen ons, dat men an allerhöohster Stelle in onze gemeente, het groote beiatig heeft Ingezien oen acte de présenoe heeft ge geven op deze, feitelijk huishoudelijke ver gadering, welker besprekingen meer oen In tiem karakter- droegen» maar die niettemin een gumstlgen lndrulk wekte. Er ls daar, in den Langendyk en rondom Alkmaar, veel belangstelling voor dezen vrachtdienst. Ejp ook te Texel en te Wieringen voelt men lo- vendig sympathie. Ter vergadering was een Texelaar aanwezig. Voorloopig zullen slechts twee booten va ren; de .Alkmaar", die a>s. Maandagavond vertrekt, de „Helder", die men Vrijdag ver wacht. De .Alkmaar" is, zooals we zeiden, een omgebouwde stoomtrawler. Het schip heeft nu een inhoud van 541.61 M3. (191.19 ton) bruto; van 248.67 M3. (87.78 ton) netto, heeft één dek ein één mast, twee laadruimen (behalve een klein ruim voorin), en een diepgang van 8.5 tot 10.5 voet. D© equipage bestaat uit den gezagvoerdér, G. d© Ruiter, 2 machinisten, 1 stoker, 2 stuur lieden, 2 matrozen en 1 kok. Het schip heeft eem draagvermogen van 275 ton en vaart 10 11 mijl, zoodat het traject Alkmiaar-Londên in 25 uur wordt afgelegd. De bedoeling is des Maandags pLm. 6 uur uit Alkmaar te ver trekken; het s^hip meert dan Dinsdagavond 7 uur op de Theems tusschen Londen en To wer Bridge, dus in het centrum der stad. De route is als volgt: Schulpengatte-Prinoe's ChannelGravesendLonden. Donderdag- 's avonds keert de „Alkmaar" dan terug. Het schip is eigendom van de N. V. Vrachtvaart- Maatschappij „Noord-Holland?1, directeur de heer S. IJff, te IJmuiden. Aanbestedingen. Door de firma L Gronwald is bfl on- derhandsche aanbesteding aan de fa. v. d. Sterre Bot opgedragen de verbouwing van de comfeoöe-zaak, Kanaalweg !ZL Het Bestuur der Vereeniging voor Volks huisvesting „Helder" te Helder iiield heden morgen tt> 11 uur een aanbesteding in het Hotel JBellevue" aan de Spoorstraat te. Hel der voor het bouwen van 50 woningen op een terrein nabij d© Brakkeveldlweg te Hel der .benevens het Verf- Glas- en beheng- werk.van bovengenoemde perceelen. Voor den bouw werd ingeschreven door: F. Wormsbeoher te Hoorn voor 141700.—; N. V. Huurkoop Laren (N/H.) 144860.—; G. Lastdrager H. A.- Mensink te Helder 147262.Starrenburg Boeirdijk te Hel der 149500.—; W. Heerdt te Medemblik 151500.Gebr. van Pelt te Helder 151515.—; T. Drijver te Helder 152000.—; Doedens Schilder 't Zand 153887.A. Krijnen te Helder 156472.Gebr. Boekei te O.-Niedorp 162200.J. Leegwater en G, Harüaud te Heerhugowaard 162500.H. Freeke te Helder 171129.A. v. d. Wouw te Helder 175000.—. (Allen in massa). G. v. Dijk te Helder voor perceel A B, samen 10 woningen voor 33000.in mas sa voor 177000. Voor heit verf-, glas- behangwérk wertï in geschreven door: S. Koster te Alkmaar in massa voor 15500.—; S. Goldsteen te Haar lem in massa voor 17449; A. v. Pelt voor perceel I (5 woningen) 980.Gebr. Hoo- gerduyn te Helder in massa voor 12383.—; Gebr. de Boer voor peroeel H (5 woningen) voor 2458.—; S. Schellinger te Helder voor peroeel A (5 woningen) 1948.—; O. Th. de Boer voor perceel G <5 woningen) 1470.—; J. Freeke te Helder voor perceel B, O en D S5 woningen) voor 2450.J. de Kok te eldér in massa voor 18200.M. Kale- veid te Helder in massa voor 14777.—; O. Kramer te Helder voor perceel F (5 wonin gen) 1470.—; P. Vermeulen te Helder voor peroeél I (6 woningen) 080.—. Noodverlichting. Gisterenavond brandde op dén hoek van de le Vroonstraat en de Koningdiwaiisstraat een lantaarn met kaarSverliobting. Bravol de burgerij weet zich! te reddep. Nu bet initiatief genomen is, zullen wel meerdere dergelijke noodverlichtingen vol gen. Zij die ze ontsteken verdienen den innigen dénk hunner medeburgers. De ge meente zou overigens haar burgerij- een groeten dienst bewijzen door de lantaarns, nu die toch niet ontstoken worden, maar weg te balen, dan loopt er tenminste niemand tégen op ih de dikke duisternis. En als meer dere burgera eene noodverlichting ontsteken, hebben wij de gemeentelijke lantaarns tedh ook niet meer noodig. Baten die altruïstische burgers dan tevens een lantaarn hangen op schuttingen eto. van.' in aan- of verbouw zijnde woningen. UIT DE PERS. De „Nieuw© Rott. Ort" schrijft nu: 'Hét is eene ©enigszins zonderlinge Ver tooning geweest, de Koningin eene Troon rede uitsprekend, gesooundeord' door een demissionair kabinet. Een demissionair ka binet, sinds enkele dagen. Nu hét kabinet eindelijk, bijna veertien dagen te laat, heeft gedaan wat reeds vóór de verkiezingen kon worden verwacht en voorspeld, nu hét kabinet zelf tenslotte ook heeft begrepen, dat zijn tijd van vertrek was gekomen, nu was plotseling van de 'plechtig heid alle fleur af. De Koningin stond daar te midden van de nieuw gekozen Staten-Gene- raai; ZJj zag er véle vreemde gezichten; Zij kwam, en Zij ging, doch, wonderlijk genoeg, Zij hlaid bjj deze eerste ontmoeting niets nie mendal te zeggen. Indien men het heden uitgesproken troon redetje van de franje ontdoet, blijven er slechte twee zinsneden over. „Ter voldoening aan hét grondwettelijk voorachrift, zullen U onverwijld de moedige voorsteden bereiken om bet aangevangen werk (der grondwets herziening) te voltooien. Ik verklaar de zit ting der ÖtatenrGeneraal te zijn geopend." V' odl& tout. De regeering had, duinkt ons, der Koningin dezen gang naar het Binnen hof wel kunnen besparen. In de Troonrede heeft de Koningin de bede uitgesproken, dat God' de wijsheid moge schenken, om ons dierbaar Vaderland ln deze moeilijke (tijden foor Inzinking te behoeden. Wy hopen, dat de heer Ruys deze bede ook goed zal hébben verstaan, en izal hebben be- repen, dait Inzinking niet aal kunnen Wer en verhoed door een halfslachtige politiek, die de geit en de kool, dat zijn ln deze de oude en de nieuwe katholieke party, zal wil- hoer Ruys er wel de man naar, om bezuini ging door te zetten'. Maar bezuiniging alléén is niet genoeg. Er moet ln de komend© jaren ook naar wederopbouw worden gestreefd, naar (herleving van handel en verkeer, nij verheid en Ibeuryf. Dat te lietgeen hot nieuwe kabinet positiefs vindt te doen. Doch om deze taak met suooes te kunimen vervuilen, moet er vóór alles zJJm vastheid van. lijn en zekerheid van gedachte. De Nederlander '(o.-h.): Nu reeds klinkt de toon vol ernst, dat „ons dierbaar vaderland in deze moeiiyke tijden voor inzinking moet worden behoed."8 Moge gansoh ons volk den ernst verstaan, die in deze sobere woorden spreekt. En mogen al meerderen vol innerlijk me degevoelen den klank vernemen, die door d© somberheid wordt heengemengd! en die op- wyst naar God, van Wien alleen de wijsheid ons geworden kan, noodig in dezen zwaren tyd. DeN. HaagscheOt '(a.-r.)': Dat de ernst van den toestand beseft wofdt en ve^J wysheid noodig zal zyn om ons volk ln de benarde tijden, waarin wij verkeeren, voor inzinking te behoeden', blijkt ten duidelijkste uit de woorden, waar mede dit korte staatsstuk besloten werd. Overigens valt van deze Troonrede niets te zeggen. Zq is geheel in dvereensteanming met de omstandigheden waaronder zij werd uitgesproken en loopt in geen enkel" opzicht vooruit op hetgeen te wachten staat. Naar de slotalinea van de rede verwijst ook weer De Residentiebode '(r.-L5; Deze verzuchting klinkt ditmaal heel verf sterker dan de traditioneele béde, waarmede gewoonlijk de troonrede gesloten wordt on toont duidelijk, dat de economische en finan cieele tqestand van ons land hoog ernstig is en de regeorlng zich daarvan in bijzondere mate is bewust. En wij vreezen dan ook, dat in de reeds aangekondigde verklaring nopens do maat regelen in 's lands belang die in de volgende zitting genomen moeten worden de sombere toestand waarin ons land eü volk verkeert nog schriller naar voren zal treden. De taak der nieuwe regeering en StatenrGeneraal in de komende periode zal ontzettend moeilijk zyn. Sluiten wij ons aan bij de vurige bede van H. M. de Koningin en bidden, ook wij tot God in deze moeilijke tijden, dat Hij de re geering wijsheid moge schenken1, om ons volk voor ernstige rampen 1© behoeden. DeVoorwaarts (a^d) schrijft: Het belangrijkste is de mededeelinig, dat deze Troonrede spoedig gevolgd zal worden doornóg een Troonrede, zij het dan wellicht in anderen d<m dep gebruikeiyken vorm. Terwijl niet onopgemerkt mag blijven het zinnetje, waarin herinnerd wordt aan „de moeilijke tijden" die „ons dierbaar Vader land" doormaakt Van harte hopen we, dat onze regeering de wijsheid moge vinden, niet slechts om gezegd Vaderland maar ook om de arbeiders klasse vóór inzinking te behoeden Veel vertrouwen hebben we echter in het laatste niet Tiet dure Indië. Het Hbld. schrijft: Onder dit hoorei troffen wij in een der laatst ontvangen nummers van de ,JndL Oour." bet volgend merkwaardig stukje aan van den! Bandoengschen correspondent van dat blad: - „Dezer dagen kreeg ik de nieuwe prijs lijst van een der grootst© bier ter plaatse gevestigde oomestibelenzaken in handen. „Voor de curiositeit heb ik enkele van de in de prijslijst vermeide prijzen eens vergeleken met de thans in Holland gel dende pryizen en ikwam alleen voor machi naal uitgesneden Europeesche vleeschwa- ren" reeds tot het volgende, merkwaardige staatje: Holland Indië Rookvloesch 28 ets. BOcta per ons Ham 66 H 1 gld. Boterhamworst 14 B0 ets. Leverworst 10 60 Bloedworst 18 60 Tongenworst 18 60 „De door my aangehaalde HoUandsdh© dët&ilprijzen zyn die van een eerste klasse vleoschwaren-fabriek. „Eiken lezer zal het duidelijk zijn, d'at er, door dergeiyke zaken, na aftrek van de vrachtkosten, nog wel een behoorlijk Winstje wordt gemaakt. Dus, dm de duurte ln Indië te demonstree- ren moeten nu ook al de detailprijzen dienst dóen van, in het tropisch klimaat licht aan bederf onderhevige, geïmporteerde oonser- ven. Daarbij wordt een©, kant noch wal rakend, vergeUjking gemaakt met de voor dezelfde artikelèn in Nederland geldende prijzen. Hier te lande wordt toch b.v. voor rookvloesch en voor ham nog meestal in gewone zaken voor den detailverkoop om streeks 60 cent per ons betaald. Die „Hol" landsche prijzen" zijn dan ook gewoonweg uit den duim gezogen van deni Bandoeng schen oorrespondent van het Europeesche werknemersblad, dat nu bij die ambtenaren in het gevlei tracht te komen, welke niet inzien, dat hun belang nauw verbonden ba met het belang van het land zelf. Dit blijkt ook uit diens modedeeling, dat de opgave afkomstig zou zyn notabeno van een© eer- ste-klasso-consorvonf a b r i e k, waar men nimmer voor „machinaal uitgesneden vloesoliwaren" terecht kan, doch enkel voor inkoop en gros. Wat het ft propos van dien oorrespondenU ln de laatste alinea betreft, de Indische re geering is volkomen gerechtigd van een noemenswaardige daling van den levens standaard ln Indië te spreken. Op het êlnde van het vorige jaar schreef men ons reeds uit duur Soeralbaja, dat de pryzen voor de levensmiddelen, dLe uit het fand izelf kunnen worden betrokken, weer vrywel op het normale peil gekomen waren. Kost thans de rijst b.v., die tooh een belang- rUke rol in het dageUjksdie menu© speelt, niet ongeveer 7 per plkol, terwijl zy medio 1020 met 20 tot 80 gld. p. pikel werd betaald? Maanden geleden reeds troffen wij in de „Locomotief een polttl©berichtje aan, het relaas van een inlander, wLen' door een land genoot een mand met 100 eieren was ont stolen. De waarde was er ook by aangegeven 49 gulden, d.L 7 cent per ei, toen men hier nog 20 oent en meer daarvoor kon neer leggen. In de „Archipel Post" treffen wij, ook al weer een tijdje geleden, een© advertentie aan, van een Ghlneeschen slachter, waaruit bleek, dat de vleeschprijzen te Buitenzorg met die ln Nederland overeenkwamen. Er bestaan in de groote plaatsen ln Indië tal van gelegenhéden voor de levering van diners. Uit de advertentiekolommen ln de Indisch© bladen kan men lezen, dat per diner, avond- of middagmaaltijd van fl tot 1.50 moet worden betaald, dus zeker niiet meer, eetder minder dén (hier te lande. In de „Preanger Bode" kan men een aan bod aantreffen van de onderneming „De Rollecate" in de PreangeT voor de levering, franco in geheel Java, van aardappelen 26 K.G. ft 6.5Q en 4.50, d. i. 26 oent en 18 oenit per K.G., terwijl bet onizen Hollandschen huismoeders versch 'ln het geheugen ligt, dat zy voor een behoorlijken aardappel van 80 tot 40 cent per KG. betalen moesten. Wat kost in Indië de „kfli", die de Hol- landsche savoyekool naby komt, de Jbajem", die nuttige groente, die de Hohandsche spi nazie vervangt en in stamppot u de illusie voortoovent het met boerenkool te doen te hebben, de „krokot" of Indische postelein, de „lobak", die in stukjes gesneden en gestoofd aan Mei-knolletjes doet dénken, de „slada", de „ketimon" of komkommer? Wat kosten d© Jbftntjles", die de sperciéboonen aardig na bijkomen? In elk geval veel minder dan wat hier in Nederland in don afgeloopen winter De groentenmarkt Egt binnen een kwart jj„ de boter- en kaasmarkt binnen 250 vards, de vleeséhmarktt binnen pH. m. 8/4 mijl van de 1 ossi ngplaats, dus ie de lossangsplaats dichter bjj de markten dan die van andere maatschappijen. www Het troonredetje. „Maar a propos: hoe kan men van re- geerlngszyde spreken van een noemens waardige daling van den levensstandaard in Indië?"

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1922 | | pagina 5