Herman Nypels,
TIJDENS PE VACANTIEs
Ingezonden MededeeUng.
Ben echte Moker
legaatiMflld
7 5
Jf w* OEÜ DCaO
Qs&ls&X
dat zeker niet alleen onBde prijzen bijzonder
belangwekkend is. Wij ontleenen er de prijs
opgave van pnkede schotels aan:
Caviaar 4.000.000 roebels.
Gerookte zalm 4.000.000
Ham (twee sneden) 4.000.000 H
Radijs en room 8.000.000 m
Zwitsersche kaas 1.500.000
Versche komkommer 1.750.000
Nieren 4.000.000
Vischsoep 8.500.000
Nieuwe aardappelen 8.500.000
Wiener Schnitzel 4.000.000
Peche Melba 4.000.000 M
Supreme de Volaille 6.000.000
Zoo gaat de lijst door tot aan de mokka,
voor 1.250.000 roebel. Voor twintig h dertig
millioen kan men dus een schitterend diner
hebben in het land van den honger.
He beteekenis dezer cijfers wordt duide
lijk, wanneer men bedenkt dat. een millioen
Sovjetroebel op het oogenblik op. ongeveer
drie gulden kan worden gesteld.
De vlooi
Uit Reval wordt gemeld, dat een in mili
taire Sovjetkringen goed ingewijde persoon
lijkheid, die juist uit Kroonstad is gearri
veerd, heeft medegedeeld, dat de Roode
vloot kortelings flink is opgekalefaterd wat
oorlogsmaterieel en inrichting aangaat. Dat
werk as zixr vergemakkelijkt geworden door
de komst van tal van Duitsche technici en
instructeurs, specialisten op duikbootgebied
en op dat van het torpfdowezen. Groote hoe
veelheden equipementsstukken en. benoo-
digdheden voor oorlogsschepen zijn even
eens uit Duitschland gearriveerd.
Het personeel van de vloot is onderworpen
aan de strengste disciplinaire regels. Thans
is het probleem van de brandstoffen, althans
voor het oogenblik,'opgelost, en zoo kan de
vloot binnenkort zee kiezen oon manoeuvres
te houden nabij de kust van Estland.
Men gelooft, dat de Roode vloot het niet
zal laten bij dien tocht, maar dat ze door zal
varen naar de Leflandsche havens en even
tueel ook een der Duitsche oorlogshavens zal
bezoeken.
Natuurlijk moeten die manoeuvres, die het
land handen vol geld kostpn, dienen voor de
politieke doeleinden der bolajewikL
VEREENIGDE STATEN.
Uitbreiding der spoorwegstaking.
Het personeel uit de machinekamers bij
de maatschappij voor de vaart op de Groote
Meren heeft zich vóór de stading uitgespro
ken in verband met het loongesohil.
Alle machinisten, pompers en stokers uit
de kolenmijnen van Oklahairua, Texas en Ar-
kansas hebben' hun voornemen tot een al-
gemeene staking aangekondigd.
De Shipping Board heeft nog 25 Bohepefl
afgenomen van de stilliggende vloot voor het
vervoer van steenkolen uit England naar
Amerika. t j i >j i
Het Deensehe plan.
N. T. A. meldt draadloos uit Kopenhagen
dd. 27 Juli: Dezen zomer is er van het plan
van de Deensehe luchtvaartmaatschappij om
een dienst te openen Kopenhagen—Ham'
burg—Nederland—Belgiö—Engeland niets
gekomen. De Duitschers hadden voor hun
route niet de benoodigde machines en er wa
ren eveneens internationale moeilijkheden
De vooruitzichten voor het volgend jaar zijn
echter helderder. Directeur Wulf! van de
Deensehe Luchtvaart Mpfl. beeft „National
Tidende" medegedeeld, dat er dezen zomer
van het plan niets zal komen, doch dat thans
de zaken tusschen Nederland en Duitschland
in orde zijn en men verwacht dat Engeland
en België eveneens zich zullen aansluiten
baj de Int. Luchtvaertv ereenighig. De maat
schappijen in Denemarken, Zweden, Noor
wegen, Duitschland, Danzig en Nederland
zullen Maandag en Dinsdag a.a een inter
nationaal congres in Kopenhagen houden.
Vertegenwoordigers van België en En
geland zijn eveneens aanwezig en dit wordt
door Wuïff van groot belang geacht in ver
band met de Scandinavische Luchtvaart
diensten. I
BINNENLAND.
Voorzitter Tweede Kamer.
Bij Kon. besluit van 27 dezer is mr. dr.
D. A. P. N. Kooien tot voorzitter van de
Tweede Kamer der Bta ten-Generaal be
noemd.
KORTE BERICHTEN.
Donderdagochtend vroeg is een trein door
het stootblok heengereden te Liverpool, aan
het eindstation van de Great Easern Rail*
way. Vijftig personenv rijn gewond, maar
Blechts drie ernstig.
Er heeft Woensdagnacht een ontploffing
plaats gehad in de kruitmolens te Hounslow,
De meeste gebouwen zijn vernield, maar er
hebben geen persoonlijke ongelukken plaats
gehad.
LUCHTVAART.
Vliegen boven Duitschland.
Het Parijsche Journal verneemt uit Ber
lijn dat de Rijksregeering zioh tot yersohei-
den naburige staten heeft gewend met. een
mondelinge aanzegging, dat het van meerling
Is, dat de besluiten der gezantenoonferonitio
betreffende het Duitsche vliegweren, ook
van kracht moeten worden geacht' voor bui-
tenlandsohe vliegtuigen, dio boven Duitsoh
gebied vliegen. Dientengevolge verbiedt
Duitschland aan bulteniandsöhe vliegtuigen
met sterker motoren dan aan de Duitsoh e is
toegestaan, het vliegen boven DuitaohUmd.
Een Zeppelin voor de V. 8.
Nadat de raad van ambassadeurs op grond
van een verzoek van de regeering der Ver-
eenigde Staten den bouw van een voor laatst
genoemd land bestemd Zeppelin-luchtschip
had toegestaan, in afwijking van de door de
Entente opgelegde beperkingen, werd een
verordening in den „Redchsanzeiger" gepu
bliceerd, luidende:
De Luftschiffsbau Zeppelin G. m. b. H. in
Friedrichshafen aan het Boden-meer krijgt
machtiging een stijf luchtschip van 70.000
kubieke meter gas-inhoud te bouwen en
proeftochten in Duitschland te laten ver
richten.
Ongeval op de Hjn naar Rabat
De „Times"-. verneemt uit Madrid dat 25
Juli om 4 uur in den namiddag, een vlieg
tuig t|an de ToulouseRabatlijn tusschen
Malaga en Alioante in brand vloog en neer
stortte. De boeren, die toeschoten, konden
geen hulp meer bieden. Tusschen de over
blijfselen der machine werden drie verkooli
de lijken gevonden. Een visitekaartje met
den naam Corsin was waarschijnlijk van den
bestuurder. Dé andbre twee zullen de pas
sagiers zijn geweest
Het blad toekent daarbij aan, dat naar
ooggetuigen meedeelen, het vliegtuig heel
normaal vloog toen het opeens in brand
vloog. Toen hoorde men ook tegelijkertijd
een onploffing.
De Toulouse-Rabat-lijn heeft regelmatig
gefunctioneerd sinds 1 September 1919. De
geheelen afstand bedraagt ongeveer 1100 mij-
1 en. Dit is het derde ongeluk, dat op die
luchtlijn gebeurt.
VleeschkenringHwel
De regeering is voornemens, krachtige
maatregelen te nemen tot stipte naleving van
de Vlceschkeuringswet. Het vervoer van on
gekeurd vleesch zal met ingang van 1 Au
gustus geheel worden verboden. Gemeente
besturen. die in den loop van die maand na
latig blijven, de bij de wet vereisohte veror
deningen sast te stellen en de hoofden der
keuringsdiensten te benoemen, zullen na 1
September vanwege den minister die veror
deningen toegezonden krijgen.
In gemeenten, waar geen keuringsdienst
bestaat, wordt alle vervoer van vleesch on
mogelijk.
De kustvlsscherti In Juni
Naar de Vissaherjjiaispectie mededeelt, was
In Juni het weder gedurende de eerste drie
weken over het algemeen gunstig voor de
visscherij, hoewel nu en dan wat te stil voor
het gaande want, daarna wa® het soms wat
te 'ruw. In het le, 2e en 8e district werd
diukker, in het 4e district iets minder druk
gevischt, dan in Juni 1921# De visscherij
bracht in het le district ongeveer hetzelfde
op, als verleden jaar Juni, in het 4e district
waren de geldelijke uitkomsten sledhteT, in
dé overig© twee districten peer of minder
beter.
Hoeveelheid en opbrengst der aangevoerde
visoh bedroegen nJ.: in het le district (terri
toriale wateren)' 8700 KX3L en 1100, (verle
den jaar Juni 12.200 KjG. en 1120), in het
2e district (Waddenzee) 1.456.800 K.G. en
51.200, (verleden jaar Juni 1.434.600 KjG.
en 36.900), in het 8e district (Kom der Zui
derzee) 1.749,400 KjG. en 458300, (verleden
jaar Juni 1303.100 K.G. en 457.500), in het
4e district (Zuid-Hoilandsche stroomen)
120.600 KjG. en 37.600, (verleden jaar Juni
175.400 KjG. en f 61300), terwijl uit het 5e
district (iZeeuwsche stroomen) 1.444.000 K.G.
Jnosselen, opbrengst 32300, werden ver
zonden tégen 1.898.600 KjG. oesters en mos
selen, opbrengst ƒ28.400 in Juni van het
vurige jaar.
Uit het 2e district werd nog een kleine
hoeveelheid peroeelmosselen maar Engeland
verzonden. Op 1 perceel werd: wat 'gezaaid.
Voor Zeeland werd druk gevlaoht op zaad
en halfwas, n.1. door pl.m. 70 vaartuigen.
Ongeveer 20 vaartuigen visohten op mosse
len voor eendenvoer, welke 40 ots. per H.L.
opbrachten. Op mosseden voor bemesting
werd niet gevischt. Er hielden zich nog vier
vaartuigen /bezig met de alikruiken vangst»
Zy vingen ongeveer 18 HX. iper week per
vaattulg, terwijl de prijs'der alikruiken
230—2.75 bedroeg. Soans was de tempera
tuur te hoog vbor deze visscherij. Kokhanon
werden door enkels vaartuigen van Texel,
Wierlngop en H&rllngen en TefPehélljng op
de droog vallende plaatsen onder Vlieland en
Terschelling -gevischt. De vangst bedroeg 16
tot 20 manden per week iper vaartuig. De
SriJ» 'was beduidend lager dan verdeden jaar
uavl.
Do 'garnalenvlsaoherij werd met een zeer
afwisselend aanbal, vaan-tuigen uitgeoefend.
De vjasohers verzonden hun garnalen voor
eigen^ rekening. De prys was ongeveer 036
per K.G. De eerste helft der maand was het
weder te warm voor de gannalonvlaacherij.
Er werd nog slechts weinig met de peur
op bot gevischt: de vangst was gering. Onder
Den Helder werd met staande metten op bot
gevischt en door enkele vissohers met hoek-
want. Over het algemeen werd de vlsschery
met bobnstten belemmerd door de aanwezig
heid van veel vuil in zee. De (botvamgst met
schutwamt was slecht.
De rogvisscherij met staande netten was
van weinig beteekenis; de vangst was slecht.
Gok de rogvisscherij met de kor en met de
beug leverde slechte resultaten op.
De geepkommen werden gaanaoweg ver-
wyderd, omdat de vangst, te gering was; aan
het einde der maand vischten er nog 25. In
J uni hield tóen op met de geepaegen te vls-
schen. Er was geen weekloon mee te verdie
nen. De geep was onder WierLngen te klein
van stuk, aan de Friesche kust iets grooter.
De ansjovisvangst was voor de zegens van
geen beteekenis meer. De vlsschery met
staande ansjo visnet ten kromp ook sterk in
wegens vermindering van de vangst; over
het algemeen gaf zy bevredigende uitkom
sten.
In de eerste helft vam Juni werd met «het
zelfde ."antfll fuiken op de waarden gevischt
als In Mei. Half Juni Ibegom men de fuiken te
trekken, om ze te tanen, zoodat einde Juni
de meeste fuiken aam wal waren, n.1. behou
dens die van sommige visschers, die hun
fuiken reed» weer voor de zomerteelt In zee
brachten. In het begin van de maand was de
vangst bevredigend, doch gaandeweg inam
ze af. De visschery met aalfuiken op de kust
was van weimig beteekenis.
De visscherij met aalpeur werd drukker
uitgeoefend dab in Mei. Het weer was in de
eerste helft goed voot deze visscherij, later
was het te'ruw en te koud. De uitkomsten
waren in de eerste helft van Juni bevredi
gend.
Ingezonden mededeellng.
0.kl.«rd. 0».rh.md.n M. 1 3.76. 4.50, 5.50
WMt«"overh.mden mot plqud bor.t 1 7S'
Sportoverhomded, «lapp* ">0®rd, wil 4.S0
S^wlTnd W.Pr'.nf" 1»^" 10.70, I.OO, 1.50, zioo
Waschbare Zomervesten, mooi. dessins *2.50, 8.50, 4.50, 6:80 0.50
Waschbare Kinderpakjes 7.60, 0.60, lt.60, 16.60
f 0.30, 0.60
f 0.76, f I.OO, 1.26, 1.75
f 0.60
per dozijn f 0.60, 0.70
f 2.25, 6.50
f 1.50, 2.50, 3.50, 4.50
Slappe boorden, wit
Fantasie Sokken, dun en middel qualltelt
Linnen Boorden
Papier Boorden v. d. reis,
Dunne Maoo Pantalons
Reispetten, Matelots
Koffers en Tasschen - groote sorteering - diverse prijzen.
TOILETARTIKELEN - AUTOKLEEDING - SPORTARTIKELEN
Regenjassen, gummi- en waterproof, onder volledige garantie.
Heeren-Mode- en Kleèdlngmagazljnen
Helder
In den Dodlard en de Eerns werd in Juni
miuder bot gevangen <Lan in Mei.
De garnalenvangst was goed te noemen.
De meeste garnalen gingen naar de droge
rijen, er werden slechts weinig garnalen voor
de consumptie uitgezeefd.
De <ani8j o vis v issche rij nam ma Pinksteren
in het 3e district zeer toe. Vooral in de week
na Pinksteren werd veel gevangen door de
kuil- en sleepmetten. De kwaliteit der ansjo
vis was 'bijzonder goed. Het Rijkskantoor
voor ansjovis verminderde den prys per K.G.
eerst -van 30 cents op 25 cents en later op 20
cents voor netvisch. 9 Juni hield het Rijks
kantoor op met het aankoopen van ansjovis.
De visschery werd evenwel voortgezet, aan
gezien de handel tegen prijzen van 15 tot 20
cents de visoh bleef opnemen. Bij het ver
minderen van de vangst liepen de prijzen op,
zoodat in het laatst van de maand reeds 291/»
oent per K.G. voor netvisch werd besteed.
Aangezien einde Juni de visscherij op
ansjovis voor sommige visschers nog loomend
was en het meerendeel der ansjovis uitge-
paaid bleek te zym, werd de visschery op
ansjovis met kuil-, sleep- en reepnetten mog
toegestaan tot 16 Juli.
De botvisschery, zoowel met sleep- ais met
staande netten, werd met afwisselend succes
uitgeoefend. De 'botpryzen waren goed, hoe
wel niet zoo hoog als in Juni 1921. Met bot-
lijinen werd mog ibetrekkeiyk weinig gevischt.
Deze visscherij liet zich niet ongunstig aan
zien.
In de tweede helft van Juni, toen de won
de ikuil minder ansjovis begon te vangen,
verwisselden de Volendammer visschers den
wonderbuil met den kwakkuil.
De aalvissohery met kwak- en dwarskuil
leverde in den Nagel ien beoosten Schokland
weinig op; om de Zuid waren de vangsten
b°ter. Tusschen Lemmer en Schokland werd
de aalvisschery met hoekwant met succes
uitgeoefend, dit was ook het geval by de
Knar. In het Zuidelijk deel waren de vang
sten minder.
De kuhibenvisscherij beoosten Schokland
gaf goede resultaten. De aal was echter klein"
van stuk. Over het algemeen twas de prijs
bevredigend. De garniaienvangst met kwak
en dwarskuil was, den tijd van het jaar in
aanmerking genomen, tamelijk 'goed. Tijdens
de warme dagen ging er veel garnaal voor
nest» Later werd de prijs voor consumptie-
garnaal beter, toen het wat koeler werd» Er
werd last ondervonden van groote sterfte
van garnaal in de bunnen, hetgeen vermoe
delijk oorzaak vindt in het verstopt raken der
gaten in de bunnen, tengevolge van de aan
wezigheid van zeer veel kleine doorntjes.
De vangsten met geepzegen en met lijnen
by de Lemmer en langs de 'kust van Gaaster-
and waren bevredigend.
In het 4e district werd de visscherij met de
ankerkuilen na het verstrijken van den ge
sloten tyd op op 1 Juni terstond weer hervat.
Met deze vischtulgen werd bijna uitsluitend
op aas gevischt voor de kubben, korven en
Het hoekwant; alleen met ééh kuil, welke op
het Hollandach Diep Ln gebruik was, (werd
meer speciaal op spiering gevischt.
Behoudens het Goereesohe Gat en het
Hellegat, waar voldoende zeobltók kon wor
den gevangen, moeeten de kulbben en korven
voor liet meerendeel met spiering (worden
vischtulgen dan ook maar matige
vangsten verkregen, althans van marktwaar
dige aal; ondcrmaaitsehe aal werd daarente
gen in tamelijk groote hoeveelheden gevan
gen. De vangsten inet de aal lijnen waren
naar evenredigheid! gunstiger dan die met
andere aalviischtulgen. In tegenstelling met
hetgeen in Mei het geval was, werd veel min
der aal aangevoerd dan' in dezelfde maand
van het vorige jaar; ook de aanvoer van spie
ring was aanmerkelijk geringer.
De botvangsten met het scbutwamt en de
botiynen waren in de eerste helft van de
maand eveneens maar -matig, in de derde
week redelijk goed', daarna echter weer min
der bevredigend. Met de botiynen werd over
de geheel© maand maar weinig bot gevangen.
•In totaal, werd minder bot aangevoerd dan in
Juni'l92i.
De uitkomsten van de witvischvisscherij
Heten algemeen te wonschen over; de finten-
visscherij was vrijwel «fgeloopen. Aan' de
visschery met de garnalenkor in de zèegaten
werd met minder vaartuigen deelgenomen
dan de laatstvoorafgaande maand en met on
geveer een gelijk aantal al® ito de overeen
komstige maand van het vorige jaar. Wat de
uitkomsten van deze visschery betreft, ble
ven de hoeveelheid garnalen en de opbrengst
ver beneden die van Juni 1921. Kleine, zg.
nest garnalen werden ook nu niet aangevoerd.
Uit het 5e district werden alleen mosseden
verzonden.
Staatsloterij.
Trekking van Donderdag 27 Juli.
le klasse 4e iy«t
No. 8158 1500.
No. 19150 400.
EERSTE KAMER.
Vergadering van Donderdag 27 Juli.
De Kamer stelt een adres van antwoord
op de Troonrede vast, dat der Koningin door
den voorzitter en de redactiecommissie zal
worden aangeboden.
Geloot wordt voor het rooster van aftre
ding.
In 1924 treden af: de heeren van Loon en
van Lanschot (N.-Br.); van Wassenaar van
Catwyck en Arts (Gel<L); van den Berg, Wit-
tert van Hoogland, Gilissen en Anema
(Z.-H.); Haazevoet, de Vlugt en Verkoute
ren (N.-H.); Bosch van Oud-Amelisweerri
(Utr.); Leo de Vries (Friesl.); van den Lande
(O.); Schönfeld (Gron.) Qmeenge (Dr.); en
Janssen (Limb.)
In 1927 treden af: de heeren Verheyen
en Smits (N.-Br.); Beelaarts van Blokland
en Dobbelman (Geld.); van Swaay, Idenburg
en van der Hoeven (Z.-H.); Slotemaker de
Bruyne (Zeel.); Wibaut, Thijssen en mevr.
Pothuis—Smit (N.-H.); d'Aumale van Har
den/broek (Utr.); Sytsma (Friesl.); H. Frans-
sen (O.); Mendes (Gron.); Westerdyk
(Drente); en van der Maesen de Sombrei
(Limb.).
In 1930 treden af: de heeren Blomjous en
van der Does de Willebois (N.-Br.); van Bas
ten Batenburg en Diepenhorst (Geld.); van
Voorst tot Voorst, de Gyselaar en de Waal
Malefyt (Z.-H.); de Veer (Zeel.); Douwes,
van Emden en Slingenbeyg (N.-H.); W.
Franssen en Croles (Friesl.); de Vos van
Steenwijk (Over.); S. de Vrlea (Grom); en
Haffmans (Limb.).
iaIJ. ..41
AMSTERDAMSCHE BRIEVEN.
ROND DEN DAM.
Wjj schreven u de vorige keer, dat B. en
W. uit een bezuinigingsoogpunt besloten
hadden voorloopig geen bevorderingen mèer
te doen plaats hebben in het gemeentelijk
ambtenaren-oorpsL Een maatregel, die van
veile zijden weid toegejuicht Reeds enkele
jaren zijn we opgescheept met een bezuipj-
gings-inspecteur van wiens invloed en pres
taties veelal niet veel meer gemerkt werd
dan een aanvrage tot voteering der gelden
voor een door dezen bezuinigingsambtenaar
te ondernemen studiereis in het buitenland l.
Wèl werd! er zoo nu en dan, teneinde deige-
tijko aanvragen te rechtvaardigen, door de
autoriteiten een berichtje gelanceerd over ae
reeds ingevoerd^ bezuinigingen, die zich
dan, volgens die mededeelingen. in de aller
eerste plaats kenbaar hadden gemaakt by
het quantum door de ambtenarij verwerkte
„papier", maar het publiek weid hierdoor
over 't algemeen niet byster geïmponeerd en
bleef die studiereisjes met een eenigszins
smalend schouderophalen bespreken. Het
is mogelijk en we willen het in gemoed e
gaarne aannemen, dat er op de bureaux
in stilte, inderdaad mer en daar enkele
ganscheiyk overbodige formulieren verdwe
nen zyn en enkele té lange dienstbrieven tot
een bescheidener omvang werden ingekrom
pen. maar meerdere staaltjes van het „pa
pleren gevaar"komen ons nog steeds ter
oore en doen niet gelooven dat de ambtenary
aan dit gevaar voorgoed ontsnapt ia Het
laatste staatje, dat aan 't licht kwam heeft
betrekking op de vergunning die men van
politie-wege noodig heeft voor het in de
hoofdstedeUjke straten doen rijden van auto-
vrachtwagens. Een dergelijke vergunning
moet door den aanvrager, tegen storting van
een klein bedrag ten hoofdbureele van po
litie worden afgehaald. Men krygt per brief
kaart-formulier bericht dat de vergunning
gereed ligt. Nu deed iemand dezer dagen
aanvrage vooa* een rijverordeniag van 20
dergelijke vrachtwagens. En ziet, hij ontving
na gezette tyd ook 20 door denzelfden amb
tenaar, op denzelfden datum afgezonden ge-
ïykluidende „afhaaluitnoodiging".
Het is een klein staaltje uit velen. Met
dergelijke dingen voor oogen ip het begrijpe-
ïyk, dat „men" de bovenbedoelde anti-bevor
deringsmaatregel eigenlijk pas als het eerste,
serieuse symptoom van practische bezuini
ging en de tót nu toe aan de bezutnieings-
inspectie bestede kosten min of meer als ver
loren beschouwt.
6 6 6
,3ezuiiniging" op den woningbouw met
en benevens tóch bestrijding van den nog
nltHd niet overwonnen woningnood. Ziedaar
het schier onoplosbaar probleem waarvoor
het gemeentebestuur zich steeds weer ge
steld ziet» De Regeering volgde, waar /ij
zich voor hetzelfde probleem -°steld zag de
taktiek van laten bouwen in een langzamer
tempo. Daardoor zou o.a. bereikt worden dat
wïne^ da®1Men- Inderdaad geschiedde dit
laatste, al zullen we ha er niet zoo gaan uit
zoeken of dit inderdaad uitsluitend het ge-
volg was van de<ze Regeerings-bouwpolitii k
In alle geval zal Amsterdam de regeering
SSur°vnweS weK ïolKei?' Het ?em£ntebe
stuur volgt ©en ander plan, het plan van
Wethouder de Miranda, dat door den Raad
onlang», niet dan met moeite werd goedg©.
keurcL Men zal n.1. in de Watergraafsmeer
overgaan tot betom-bouw op eenigszins groo
te schaal, een bourw die aan <te gemeente
aanvankeiyk een groote vier ton z|f kosten
Bezuiniging? B. en W. hopen van wèl en
redeneeren aldus: door deze, goedkoope be
tonbouw zal ook de bouwprijs van de andere
woningoomplexen gedrukt worden. Weth. de
Miranda deelde mede, dat hy, zelfs al toen
de .voordracht nog slechts in het stadium van
voorbereiding verkeerde," bezoeken kreeg
van ondernemers die hom voorstelden ook
baksteenbouw voor 400— per woning (de
prijs van den beton-bouw) te leveren.
Ook de bouwvakarbeiders verlaagden hun
uurloonen, terwyi de baksteenfabrikanten
eveneens neigingen vertoonen bak-zei] te
gaian halen
De „theorie" is zoo gek niet. Het zal in
dte praktijk moeten btyken of dit optimls-
tisoh toekomstbeeld van wethouder de Mi»
randa kans op verwerkeiyking heeft.
Deze wethouder bezit overigens wel de
gave de zaken van de zonzyde té bezien. Ter
gelegenheid der voltooiing van een aantal
woningen gebouwd door de bouwvereeniging
„De Dageraad" hield hij bijv. een redevoe-
ring waarin hij het vertrouwen uitsprak in
1925 de hoofdstedelijke Woningnood den kop
te hebben ingedrukt. Wij hielpen 't hem
hopen, maar gezien de nog steeds toenemen
de malaise, die den ondernemingsgeest ook
terdege remt, zijn wij zoo optimistisch niet.
6
Toenemende malaise met den aankleve
van een nog steeds stijgend aantal faillisse
menten en „e<n déconfiture" zaken van
zelfs, vroeger als uiterst solide bekend staan
de firma's en maatschappyenl la t won
der, dat de diverse tooneel- en opera-gezel
schappen, die ióch al, in „normale tijden"
sukkelen aan zwakke financieele posities,
ook allen min of meer ddcht naderen aan de
grens van het faillissement.
Zoo kreeg De Nationale Opera, tenslotte
tóch nog met kunst- en vliegwerk op de been
gehouden, onlangs een faillissements-aan-
vraag te slikken, ingediend door enkele
zangers, die meerdere maanden gage te goed
hadden; en, ook de Tooneelvereeniging staat,
naar wij uit betrouwbare bron vernamen,
niettegenstaande de diverse steun-pogingen
alweer voor een soortgelijke aanvraag.
Houdt er op die wijze, als theater-directeur
den moed maar eens inl Deze directeu
ren te verwijten, dait zy in vele gevallen lang
zamerhand tot uitsluitend rekenende en pieke
rende "zakenlieden" vervormen en alle en
thousiasme voor „de kunst" als zoodanig ver
liezen, het zou onmenscheiyk zyn.8'
Des te meer reden tot juichen en verheuge
nis is er daartegenover echter, als een of an
dere „zakenman", die dien laatsten tyd na
tuurlijk ook nooit iets anders hoort dan kla
gen en sombere uitspraken, zooveel vitaliteit
blijkt te bezatten, dat hy zich daar bovenuit
kan handhaven als scheppend kunstenaar,
als kinderlijk open mensch en als minnaar
en beschermer van het kunstleven. Zulk
een reden tot verheugen bestond er onlangs
ter gelegenheid van den 60sten verjaardag
van den katholieken dichter en ook als voor
zitter van den Kunstkring ,De Violier" be
kenden Edumd Bram. Geen pionier, géén
voorman van een nieuwe litteraire beweg'ng
als Kloos of van Deyssel, maar wél een alt
mensch uiterst bescheiden er» fijnzinnig
dichter, die de katholieke litteratuur nieuw
leven toevoerde en haar uit een duffe sleur
ophief. Geen wonder dan ook, dat hij by zyn
60-jarig feest, in zyn huis in de Vondelstraat
vele biyken van sympathie etn vereering in
ontvangst had te nemen.
Hy is met den* onlangs overleden schep
per van middeleeuwsche verbeeldingen, de
directeur van de kaarsenfabriek „Apollo" te
Schiedam, Ary Prins, bewijs voor het feit dat
die dichterlijke verbeeidingsfunotte en de zui
vere gevoelssfeer van den kinderiyken
mensch niet noodzakelijkerwijze behoeven on
der te gaan in het rumoer van het zaken
leven. Al blijft dan een combinatie als by
deze twee litteratoren gevonden werd betrek
kelijk een zeldzaamheid! -
6 6 6
Evenmin als de „vlucht der Muze" een
productief „bedrijf" is, immers, behoort
men niet tot de bovenbedoelde betrekkeiyke
zeldzaamheden, dan is het bestaan van den
Nederiandschen dichter wankeier d»n welk
ander bestaan ookl ls dat de „vlucht der
vliegtuigen*'.Van beide vluchten wecsoht
de tegenwoordige memsohheid slechts zoo
nu en dan te profitoaron. Dat er daarente
gen zoowel door de dichters .en schrijvers,
al® door dfe luohtvaartmaatschapoyen vol
vuur wordt doorgewerkt ls een bemoedigend
teeken van geloof en vertrouwen!
Zoo gaat dan, om nu maar by de vliegtui
gen te blijven, de K. L. M. onverdroten door
met haar bedrijf en dééd zij dezer dagen met
giroch Haard'Hen trots den volke kond dat
ril haar eeiwnillioenste kilometer in de lucht
had afgelegd, zonder de statistiek met ook
maai» een enkel ongeval bezwaard te hebben.
Een mooie prestatie, dtLe, waar niemand an
ders het deed!, door haar zelf feestelijk her
dacht werd o.a. door de vitrine van bji«r ge
bouwtje op ons Leidsche plein vol te han
gen met kransen en met wereldbollen en
kaarten waarop de afgelegde afstand wordt
aangegeven.
In Engeland, waar de luchtvaart door de
regeering een apart „Air Mirristry" werd
toegewezen, zou zulk een feit waarschijnlijk
niet zoo ongemerkt zijn voorbij trepaan als
nier te lande. In eerstgenoemd land be-
raamt men thans plannen om naast de be-
staande luchtlijnen met vliegmachines nu
ook luchtschepen in de geregelde vaart te
brengen, By het Air Minlstry is o.a. een
plan ln behandeling om een luchtschip- -
..V^^h^-Beriyn in te stellen, waar-
scnijnlijk met tusschenlanding te Amster-
dam. Do eventueel te explodtoeren luchtsche
pen zouden van het Parsival- etn Zeppelin-
type zyn.
Het komt ons voor, dat deze plannen, al
hoewel nog in een beginstadium verkeerend,
wch groote kans van slagen hebben en dat
hienn wederom een sterk argument kan g©-
v 0 nu en wordien voor het, met behulp der ge
meente, in zoo goed mogelijke staat brengen
van het landingsterrein te SchiphoL Reed»
stevende Rotterdam in dit opricht de hoofd
stad voorbij. Maar mogelijk vormen nu de
nieuwe Engeteche plannen een prikkel om
dezen achterstand in te halen. Voor de
K. L. M., maar niet minder voor de toe
komst van onze stad in het algemeen val»
diit van harte te hopen.
Ambtenaren en bezuiniging.
Faillissementen. Een dlchter-
Jubileum. Een millioen K. M.