Herman Nypels, TIJDENS PE VACANTIEs Ingezonden MededeeUng. Ben echte Moker legaatiMflld 7 5 Jf w* OEÜ DCaO Qs&ls&X dat zeker niet alleen onBde prijzen bijzonder belangwekkend is. Wij ontleenen er de prijs opgave van pnkede schotels aan: Caviaar 4.000.000 roebels. Gerookte zalm 4.000.000 Ham (twee sneden) 4.000.000 H Radijs en room 8.000.000 m Zwitsersche kaas 1.500.000 Versche komkommer 1.750.000 Nieren 4.000.000 Vischsoep 8.500.000 Nieuwe aardappelen 8.500.000 Wiener Schnitzel 4.000.000 Peche Melba 4.000.000 M Supreme de Volaille 6.000.000 Zoo gaat de lijst door tot aan de mokka, voor 1.250.000 roebel. Voor twintig h dertig millioen kan men dus een schitterend diner hebben in het land van den honger. He beteekenis dezer cijfers wordt duide lijk, wanneer men bedenkt dat. een millioen Sovjetroebel op het oogenblik op. ongeveer drie gulden kan worden gesteld. De vlooi Uit Reval wordt gemeld, dat een in mili taire Sovjetkringen goed ingewijde persoon lijkheid, die juist uit Kroonstad is gearri veerd, heeft medegedeeld, dat de Roode vloot kortelings flink is opgekalefaterd wat oorlogsmaterieel en inrichting aangaat. Dat werk as zixr vergemakkelijkt geworden door de komst van tal van Duitsche technici en instructeurs, specialisten op duikbootgebied en op dat van het torpfdowezen. Groote hoe veelheden equipementsstukken en. benoo- digdheden voor oorlogsschepen zijn even eens uit Duitschland gearriveerd. Het personeel van de vloot is onderworpen aan de strengste disciplinaire regels. Thans is het probleem van de brandstoffen, althans voor het oogenblik,'opgelost, en zoo kan de vloot binnenkort zee kiezen oon manoeuvres te houden nabij de kust van Estland. Men gelooft, dat de Roode vloot het niet zal laten bij dien tocht, maar dat ze door zal varen naar de Leflandsche havens en even tueel ook een der Duitsche oorlogshavens zal bezoeken. Natuurlijk moeten die manoeuvres, die het land handen vol geld kostpn, dienen voor de politieke doeleinden der bolajewikL VEREENIGDE STATEN. Uitbreiding der spoorwegstaking. Het personeel uit de machinekamers bij de maatschappij voor de vaart op de Groote Meren heeft zich vóór de stading uitgespro ken in verband met het loongesohil. Alle machinisten, pompers en stokers uit de kolenmijnen van Oklahairua, Texas en Ar- kansas hebben' hun voornemen tot een al- gemeene staking aangekondigd. De Shipping Board heeft nog 25 Bohepefl afgenomen van de stilliggende vloot voor het vervoer van steenkolen uit England naar Amerika. t j i >j i Het Deensehe plan. N. T. A. meldt draadloos uit Kopenhagen dd. 27 Juli: Dezen zomer is er van het plan van de Deensehe luchtvaartmaatschappij om een dienst te openen Kopenhagen—Ham' burg—Nederland—Belgiö—Engeland niets gekomen. De Duitschers hadden voor hun route niet de benoodigde machines en er wa ren eveneens internationale moeilijkheden De vooruitzichten voor het volgend jaar zijn echter helderder. Directeur Wulf! van de Deensehe Luchtvaart Mpfl. beeft „National Tidende" medegedeeld, dat er dezen zomer van het plan niets zal komen, doch dat thans de zaken tusschen Nederland en Duitschland in orde zijn en men verwacht dat Engeland en België eveneens zich zullen aansluiten baj de Int. Luchtvaertv ereenighig. De maat schappijen in Denemarken, Zweden, Noor wegen, Duitschland, Danzig en Nederland zullen Maandag en Dinsdag a.a een inter nationaal congres in Kopenhagen houden. Vertegenwoordigers van België en En geland zijn eveneens aanwezig en dit wordt door Wuïff van groot belang geacht in ver band met de Scandinavische Luchtvaart diensten. I BINNENLAND. Voorzitter Tweede Kamer. Bij Kon. besluit van 27 dezer is mr. dr. D. A. P. N. Kooien tot voorzitter van de Tweede Kamer der Bta ten-Generaal be noemd. KORTE BERICHTEN. Donderdagochtend vroeg is een trein door het stootblok heengereden te Liverpool, aan het eindstation van de Great Easern Rail* way. Vijftig personenv rijn gewond, maar Blechts drie ernstig. Er heeft Woensdagnacht een ontploffing plaats gehad in de kruitmolens te Hounslow, De meeste gebouwen zijn vernield, maar er hebben geen persoonlijke ongelukken plaats gehad. LUCHTVAART. Vliegen boven Duitschland. Het Parijsche Journal verneemt uit Ber lijn dat de Rijksregeering zioh tot yersohei- den naburige staten heeft gewend met. een mondelinge aanzegging, dat het van meerling Is, dat de besluiten der gezantenoonferonitio betreffende het Duitsche vliegweren, ook van kracht moeten worden geacht' voor bui- tenlandsohe vliegtuigen, dio boven Duitsoh gebied vliegen. Dientengevolge verbiedt Duitschland aan bulteniandsöhe vliegtuigen met sterker motoren dan aan de Duitsoh e is toegestaan, het vliegen boven DuitaohUmd. Een Zeppelin voor de V. 8. Nadat de raad van ambassadeurs op grond van een verzoek van de regeering der Ver- eenigde Staten den bouw van een voor laatst genoemd land bestemd Zeppelin-luchtschip had toegestaan, in afwijking van de door de Entente opgelegde beperkingen, werd een verordening in den „Redchsanzeiger" gepu bliceerd, luidende: De Luftschiffsbau Zeppelin G. m. b. H. in Friedrichshafen aan het Boden-meer krijgt machtiging een stijf luchtschip van 70.000 kubieke meter gas-inhoud te bouwen en proeftochten in Duitschland te laten ver richten. Ongeval op de Hjn naar Rabat De „Times"-. verneemt uit Madrid dat 25 Juli om 4 uur in den namiddag, een vlieg tuig t|an de ToulouseRabatlijn tusschen Malaga en Alioante in brand vloog en neer stortte. De boeren, die toeschoten, konden geen hulp meer bieden. Tusschen de over blijfselen der machine werden drie verkooli de lijken gevonden. Een visitekaartje met den naam Corsin was waarschijnlijk van den bestuurder. Dé andbre twee zullen de pas sagiers zijn geweest Het blad toekent daarbij aan, dat naar ooggetuigen meedeelen, het vliegtuig heel normaal vloog toen het opeens in brand vloog. Toen hoorde men ook tegelijkertijd een onploffing. De Toulouse-Rabat-lijn heeft regelmatig gefunctioneerd sinds 1 September 1919. De geheelen afstand bedraagt ongeveer 1100 mij- 1 en. Dit is het derde ongeluk, dat op die luchtlijn gebeurt. VleeschkenringHwel De regeering is voornemens, krachtige maatregelen te nemen tot stipte naleving van de Vlceschkeuringswet. Het vervoer van on gekeurd vleesch zal met ingang van 1 Au gustus geheel worden verboden. Gemeente besturen. die in den loop van die maand na latig blijven, de bij de wet vereisohte veror deningen sast te stellen en de hoofden der keuringsdiensten te benoemen, zullen na 1 September vanwege den minister die veror deningen toegezonden krijgen. In gemeenten, waar geen keuringsdienst bestaat, wordt alle vervoer van vleesch on mogelijk. De kustvlsscherti In Juni Naar de Vissaherjjiaispectie mededeelt, was In Juni het weder gedurende de eerste drie weken over het algemeen gunstig voor de visscherij, hoewel nu en dan wat te stil voor het gaande want, daarna wa® het soms wat te 'ruw. In het le, 2e en 8e district werd diukker, in het 4e district iets minder druk gevischt, dan in Juni 1921# De visscherij bracht in het le district ongeveer hetzelfde op, als verleden jaar Juni, in het 4e district waren de geldelijke uitkomsten sledhteT, in dé overig© twee districten peer of minder beter. Hoeveelheid en opbrengst der aangevoerde visoh bedroegen nJ.: in het le district (terri toriale wateren)' 8700 KX3L en 1100, (verle den jaar Juni 12.200 KjG. en 1120), in het 2e district (Waddenzee) 1.456.800 K.G. en 51.200, (verleden jaar Juni 1.434.600 KjG. en 36.900), in het 8e district (Kom der Zui derzee) 1.749,400 KjG. en 458300, (verleden jaar Juni 1303.100 K.G. en 457.500), in het 4e district (Zuid-Hoilandsche stroomen) 120.600 KjG. en 37.600, (verleden jaar Juni 175.400 KjG. en f 61300), terwijl uit het 5e district (iZeeuwsche stroomen) 1.444.000 K.G. Jnosselen, opbrengst 32300, werden ver zonden tégen 1.898.600 KjG. oesters en mos selen, opbrengst ƒ28.400 in Juni van het vurige jaar. Uit het 2e district werd nog een kleine hoeveelheid peroeelmosselen maar Engeland verzonden. Op 1 perceel werd: wat 'gezaaid. Voor Zeeland werd druk gevlaoht op zaad en halfwas, n.1. door pl.m. 70 vaartuigen. Ongeveer 20 vaartuigen visohten op mosse len voor eendenvoer, welke 40 ots. per H.L. opbrachten. Op mosseden voor bemesting werd niet gevischt. Er hielden zich nog vier vaartuigen /bezig met de alikruiken vangst» Zy vingen ongeveer 18 HX. iper week per vaattulg, terwijl de prijs'der alikruiken 230—2.75 bedroeg. Soans was de tempera tuur te hoog vbor deze visscherij. Kokhanon werden door enkels vaartuigen van Texel, Wierlngop en H&rllngen en TefPehélljng op de droog vallende plaatsen onder Vlieland en Terschelling -gevischt. De vangst bedroeg 16 tot 20 manden per week iper vaartuig. De SriJ» 'was beduidend lager dan verdeden jaar uavl. Do 'garnalenvlsaoherij werd met een zeer afwisselend aanbal, vaan-tuigen uitgeoefend. De vjasohers verzonden hun garnalen voor eigen^ rekening. De prys was ongeveer 036 per K.G. De eerste helft der maand was het weder te warm voor de gannalonvlaacherij. Er werd nog slechts weinig met de peur op bot gevischt: de vangst was gering. Onder Den Helder werd met staande metten op bot gevischt en door enkele vissohers met hoek- want. Over het algemeen werd de vlsschery met bobnstten belemmerd door de aanwezig heid van veel vuil in zee. De (botvamgst met schutwamt was slecht. De rogvisscherij met staande netten was van weinig beteekenis; de vangst was slecht. Gok de rogvisscherij met de kor en met de beug leverde slechte resultaten op. De geepkommen werden gaanaoweg ver- wyderd, omdat de vangst, te gering was; aan het einde der maand vischten er nog 25. In J uni hield tóen op met de geepaegen te vls- schen. Er was geen weekloon mee te verdie nen. De geep was onder WierLngen te klein van stuk, aan de Friesche kust iets grooter. De ansjovisvangst was voor de zegens van geen beteekenis meer. De vlsschery met staande ansjo visnet ten kromp ook sterk in wegens vermindering van de vangst; over het algemeen gaf zy bevredigende uitkom sten. In de eerste helft vam Juni werd met «het zelfde ."antfll fuiken op de waarden gevischt als In Mei. Half Juni Ibegom men de fuiken te trekken, om ze te tanen, zoodat einde Juni de meeste fuiken aam wal waren, n.1. behou dens die van sommige visschers, die hun fuiken reed» weer voor de zomerteelt In zee brachten. In het begin van de maand was de vangst bevredigend, doch gaandeweg inam ze af. De visschery met aalfuiken op de kust was van weimig beteekenis. De visscherij met aalpeur werd drukker uitgeoefend dab in Mei. Het weer was in de eerste helft goed voot deze visscherij, later was het te'ruw en te koud. De uitkomsten waren in de eerste helft van Juni bevredi gend. Ingezonden mededeellng. 0.kl.«rd. 0».rh.md.n M. 1 3.76. 4.50, 5.50 WMt«"overh.mden mot plqud bor.t 1 7S' Sportoverhomded, «lapp* ">0®rd, wil 4.S0 S^wlTnd W.Pr'.nf" 1»^" 10.70, I.OO, 1.50, zioo Waschbare Zomervesten, mooi. dessins *2.50, 8.50, 4.50, 6:80 0.50 Waschbare Kinderpakjes 7.60, 0.60, lt.60, 16.60 f 0.30, 0.60 f 0.76, f I.OO, 1.26, 1.75 f 0.60 per dozijn f 0.60, 0.70 f 2.25, 6.50 f 1.50, 2.50, 3.50, 4.50 Slappe boorden, wit Fantasie Sokken, dun en middel qualltelt Linnen Boorden Papier Boorden v. d. reis, Dunne Maoo Pantalons Reispetten, Matelots Koffers en Tasschen - groote sorteering - diverse prijzen. TOILETARTIKELEN - AUTOKLEEDING - SPORTARTIKELEN Regenjassen, gummi- en waterproof, onder volledige garantie. Heeren-Mode- en Kleèdlngmagazljnen Helder In den Dodlard en de Eerns werd in Juni miuder bot gevangen <Lan in Mei. De garnalenvangst was goed te noemen. De meeste garnalen gingen naar de droge rijen, er werden slechts weinig garnalen voor de consumptie uitgezeefd. De <ani8j o vis v issche rij nam ma Pinksteren in het 3e district zeer toe. Vooral in de week na Pinksteren werd veel gevangen door de kuil- en sleepmetten. De kwaliteit der ansjo vis was 'bijzonder goed. Het Rijkskantoor voor ansjovis verminderde den prys per K.G. eerst -van 30 cents op 25 cents en later op 20 cents voor netvisch. 9 Juni hield het Rijks kantoor op met het aankoopen van ansjovis. De visschery werd evenwel voortgezet, aan gezien de handel tegen prijzen van 15 tot 20 cents de visoh bleef opnemen. Bij het ver minderen van de vangst liepen de prijzen op, zoodat in het laatst van de maand reeds 291/» oent per K.G. voor netvisch werd besteed. Aangezien einde Juni de visscherij op ansjovis voor sommige visschers nog loomend was en het meerendeel der ansjovis uitge- paaid bleek te zym, werd de visschery op ansjovis met kuil-, sleep- en reepnetten mog toegestaan tot 16 Juli. De botvisschery, zoowel met sleep- ais met staande netten, werd met afwisselend succes uitgeoefend. De 'botpryzen waren goed, hoe wel niet zoo hoog als in Juni 1921. Met bot- lijinen werd mog ibetrekkeiyk weinig gevischt. Deze visscherij liet zich niet ongunstig aan zien. In de tweede helft van Juni, toen de won de ikuil minder ansjovis begon te vangen, verwisselden de Volendammer visschers den wonderbuil met den kwakkuil. De aalvissohery met kwak- en dwarskuil leverde in den Nagel ien beoosten Schokland weinig op; om de Zuid waren de vangsten b°ter. Tusschen Lemmer en Schokland werd de aalvisschery met hoekwant met succes uitgeoefend, dit was ook het geval by de Knar. In het Zuidelijk deel waren de vang sten minder. De kuhibenvisscherij beoosten Schokland gaf goede resultaten. De aal was echter klein" van stuk. Over het algemeen twas de prijs bevredigend. De garniaienvangst met kwak en dwarskuil was, den tijd van het jaar in aanmerking genomen, tamelijk 'goed. Tijdens de warme dagen ging er veel garnaal voor nest» Later werd de prijs voor consumptie- garnaal beter, toen het wat koeler werd» Er werd last ondervonden van groote sterfte van garnaal in de bunnen, hetgeen vermoe delijk oorzaak vindt in het verstopt raken der gaten in de bunnen, tengevolge van de aan wezigheid van zeer veel kleine doorntjes. De vangsten met geepzegen en met lijnen by de Lemmer en langs de 'kust van Gaaster- and waren bevredigend. In het 4e district werd de visscherij met de ankerkuilen na het verstrijken van den ge sloten tyd op op 1 Juni terstond weer hervat. Met deze vischtulgen werd bijna uitsluitend op aas gevischt voor de kubben, korven en Het hoekwant; alleen met ééh kuil, welke op het Hollandach Diep Ln gebruik was, (werd meer speciaal op spiering gevischt. Behoudens het Goereesohe Gat en het Hellegat, waar voldoende zeobltók kon wor den gevangen, moeeten de kulbben en korven voor liet meerendeel met spiering (worden vischtulgen dan ook maar matige vangsten verkregen, althans van marktwaar dige aal; ondcrmaaitsehe aal werd daarente gen in tamelijk groote hoeveelheden gevan gen. De vangsten inet de aal lijnen waren naar evenredigheid! gunstiger dan die met andere aalviischtulgen. In tegenstelling met hetgeen in Mei het geval was, werd veel min der aal aangevoerd dan' in dezelfde maand van het vorige jaar; ook de aanvoer van spie ring was aanmerkelijk geringer. De botvangsten met het scbutwamt en de botiynen waren in de eerste helft van de maand eveneens maar -matig, in de derde week redelijk goed', daarna echter weer min der bevredigend. Met de botiynen werd over de geheel© maand maar weinig bot gevangen. •In totaal, werd minder bot aangevoerd dan in Juni'l92i. De uitkomsten van de witvischvisscherij Heten algemeen te wonschen over; de finten- visscherij was vrijwel «fgeloopen. Aan' de visschery met de garnalenkor in de zèegaten werd met minder vaartuigen deelgenomen dan de laatstvoorafgaande maand en met on geveer een gelijk aantal al® ito de overeen komstige maand van het vorige jaar. Wat de uitkomsten van deze visschery betreft, ble ven de hoeveelheid garnalen en de opbrengst ver beneden die van Juni 1921. Kleine, zg. nest garnalen werden ook nu niet aangevoerd. Uit het 5e district werden alleen mosseden verzonden. Staatsloterij. Trekking van Donderdag 27 Juli. le klasse 4e iy«t No. 8158 1500. No. 19150 400. EERSTE KAMER. Vergadering van Donderdag 27 Juli. De Kamer stelt een adres van antwoord op de Troonrede vast, dat der Koningin door den voorzitter en de redactiecommissie zal worden aangeboden. Geloot wordt voor het rooster van aftre ding. In 1924 treden af: de heeren van Loon en van Lanschot (N.-Br.); van Wassenaar van Catwyck en Arts (Gel<L); van den Berg, Wit- tert van Hoogland, Gilissen en Anema (Z.-H.); Haazevoet, de Vlugt en Verkoute ren (N.-H.); Bosch van Oud-Amelisweerri (Utr.); Leo de Vries (Friesl.); van den Lande (O.); Schönfeld (Gron.) Qmeenge (Dr.); en Janssen (Limb.) In 1927 treden af: de heeren Verheyen en Smits (N.-Br.); Beelaarts van Blokland en Dobbelman (Geld.); van Swaay, Idenburg en van der Hoeven (Z.-H.); Slotemaker de Bruyne (Zeel.); Wibaut, Thijssen en mevr. Pothuis—Smit (N.-H.); d'Aumale van Har den/broek (Utr.); Sytsma (Friesl.); H. Frans- sen (O.); Mendes (Gron.); Westerdyk (Drente); en van der Maesen de Sombrei (Limb.). In 1930 treden af: de heeren Blomjous en van der Does de Willebois (N.-Br.); van Bas ten Batenburg en Diepenhorst (Geld.); van Voorst tot Voorst, de Gyselaar en de Waal Malefyt (Z.-H.); de Veer (Zeel.); Douwes, van Emden en Slingenbeyg (N.-H.); W. Franssen en Croles (Friesl.); de Vos van Steenwijk (Over.); S. de Vrlea (Grom); en Haffmans (Limb.). iaIJ. ..41 AMSTERDAMSCHE BRIEVEN. ROND DEN DAM. Wjj schreven u de vorige keer, dat B. en W. uit een bezuinigingsoogpunt besloten hadden voorloopig geen bevorderingen mèer te doen plaats hebben in het gemeentelijk ambtenaren-oorpsL Een maatregel, die van veile zijden weid toegejuicht Reeds enkele jaren zijn we opgescheept met een bezuipj- gings-inspecteur van wiens invloed en pres taties veelal niet veel meer gemerkt werd dan een aanvrage tot voteering der gelden voor een door dezen bezuinigingsambtenaar te ondernemen studiereis in het buitenland l. Wèl werd! er zoo nu en dan, teneinde deige- tijko aanvragen te rechtvaardigen, door de autoriteiten een berichtje gelanceerd over ae reeds ingevoerd^ bezuinigingen, die zich dan, volgens die mededeelingen. in de aller eerste plaats kenbaar hadden gemaakt by het quantum door de ambtenarij verwerkte „papier", maar het publiek weid hierdoor over 't algemeen niet byster geïmponeerd en bleef die studiereisjes met een eenigszins smalend schouderophalen bespreken. Het is mogelijk en we willen het in gemoed e gaarne aannemen, dat er op de bureaux in stilte, inderdaad mer en daar enkele ganscheiyk overbodige formulieren verdwe nen zyn en enkele té lange dienstbrieven tot een bescheidener omvang werden ingekrom pen. maar meerdere staaltjes van het „pa pleren gevaar"komen ons nog steeds ter oore en doen niet gelooven dat de ambtenary aan dit gevaar voorgoed ontsnapt ia Het laatste staatje, dat aan 't licht kwam heeft betrekking op de vergunning die men van politie-wege noodig heeft voor het in de hoofdstedeUjke straten doen rijden van auto- vrachtwagens. Een dergelijke vergunning moet door den aanvrager, tegen storting van een klein bedrag ten hoofdbureele van po litie worden afgehaald. Men krygt per brief kaart-formulier bericht dat de vergunning gereed ligt. Nu deed iemand dezer dagen aanvrage vooa* een rijverordeniag van 20 dergelijke vrachtwagens. En ziet, hij ontving na gezette tyd ook 20 door denzelfden amb tenaar, op denzelfden datum afgezonden ge- ïykluidende „afhaaluitnoodiging". Het is een klein staaltje uit velen. Met dergelijke dingen voor oogen ip het begrijpe- ïyk, dat „men" de bovenbedoelde anti-bevor deringsmaatregel eigenlijk pas als het eerste, serieuse symptoom van practische bezuini ging en de tót nu toe aan de bezutnieings- inspectie bestede kosten min of meer als ver loren beschouwt. 6 6 6 ,3ezuiiniging" op den woningbouw met en benevens tóch bestrijding van den nog nltHd niet overwonnen woningnood. Ziedaar het schier onoplosbaar probleem waarvoor het gemeentebestuur zich steeds weer ge steld ziet» De Regeering volgde, waar /ij zich voor hetzelfde probleem -°steld zag de taktiek van laten bouwen in een langzamer tempo. Daardoor zou o.a. bereikt worden dat wïne^ da®1Men- Inderdaad geschiedde dit laatste, al zullen we ha er niet zoo gaan uit zoeken of dit inderdaad uitsluitend het ge- volg was van de<ze Regeerings-bouwpolitii k In alle geval zal Amsterdam de regeering SSur°vnweS weK ïolKei?' Het ?em£ntebe stuur volgt ©en ander plan, het plan van Wethouder de Miranda, dat door den Raad onlang», niet dan met moeite werd goedg©. keurcL Men zal n.1. in de Watergraafsmeer overgaan tot betom-bouw op eenigszins groo te schaal, een bourw die aan <te gemeente aanvankeiyk een groote vier ton z|f kosten Bezuiniging? B. en W. hopen van wèl en redeneeren aldus: door deze, goedkoope be tonbouw zal ook de bouwprijs van de andere woningoomplexen gedrukt worden. Weth. de Miranda deelde mede, dat hy, zelfs al toen de .voordracht nog slechts in het stadium van voorbereiding verkeerde," bezoeken kreeg van ondernemers die hom voorstelden ook baksteenbouw voor 400— per woning (de prijs van den beton-bouw) te leveren. Ook de bouwvakarbeiders verlaagden hun uurloonen, terwyi de baksteenfabrikanten eveneens neigingen vertoonen bak-zei] te gaian halen De „theorie" is zoo gek niet. Het zal in dte praktijk moeten btyken of dit optimls- tisoh toekomstbeeld van wethouder de Mi» randa kans op verwerkeiyking heeft. Deze wethouder bezit overigens wel de gave de zaken van de zonzyde té bezien. Ter gelegenheid der voltooiing van een aantal woningen gebouwd door de bouwvereeniging „De Dageraad" hield hij bijv. een redevoe- ring waarin hij het vertrouwen uitsprak in 1925 de hoofdstedelijke Woningnood den kop te hebben ingedrukt. Wij hielpen 't hem hopen, maar gezien de nog steeds toenemen de malaise, die den ondernemingsgeest ook terdege remt, zijn wij zoo optimistisch niet. 6 Toenemende malaise met den aankleve van een nog steeds stijgend aantal faillisse menten en „e<n déconfiture" zaken van zelfs, vroeger als uiterst solide bekend staan de firma's en maatschappyenl la t won der, dat de diverse tooneel- en opera-gezel schappen, die ióch al, in „normale tijden" sukkelen aan zwakke financieele posities, ook allen min of meer ddcht naderen aan de grens van het faillissement. Zoo kreeg De Nationale Opera, tenslotte tóch nog met kunst- en vliegwerk op de been gehouden, onlangs een faillissements-aan- vraag te slikken, ingediend door enkele zangers, die meerdere maanden gage te goed hadden; en, ook de Tooneelvereeniging staat, naar wij uit betrouwbare bron vernamen, niettegenstaande de diverse steun-pogingen alweer voor een soortgelijke aanvraag. Houdt er op die wijze, als theater-directeur den moed maar eens inl Deze directeu ren te verwijten, dait zy in vele gevallen lang zamerhand tot uitsluitend rekenende en pieke rende "zakenlieden" vervormen en alle en thousiasme voor „de kunst" als zoodanig ver liezen, het zou onmenscheiyk zyn.8' Des te meer reden tot juichen en verheuge nis is er daartegenover echter, als een of an dere „zakenman", die dien laatsten tyd na tuurlijk ook nooit iets anders hoort dan kla gen en sombere uitspraken, zooveel vitaliteit blijkt te bezatten, dat hy zich daar bovenuit kan handhaven als scheppend kunstenaar, als kinderlijk open mensch en als minnaar en beschermer van het kunstleven. Zulk een reden tot verheugen bestond er onlangs ter gelegenheid van den 60sten verjaardag van den katholieken dichter en ook als voor zitter van den Kunstkring ,De Violier" be kenden Edumd Bram. Geen pionier, géén voorman van een nieuwe litteraire beweg'ng als Kloos of van Deyssel, maar wél een alt mensch uiterst bescheiden er» fijnzinnig dichter, die de katholieke litteratuur nieuw leven toevoerde en haar uit een duffe sleur ophief. Geen wonder dan ook, dat hij by zyn 60-jarig feest, in zyn huis in de Vondelstraat vele biyken van sympathie etn vereering in ontvangst had te nemen. Hy is met den* onlangs overleden schep per van middeleeuwsche verbeeldingen, de directeur van de kaarsenfabriek „Apollo" te Schiedam, Ary Prins, bewijs voor het feit dat die dichterlijke verbeeidingsfunotte en de zui vere gevoelssfeer van den kinderiyken mensch niet noodzakelijkerwijze behoeven on der te gaan in het rumoer van het zaken leven. Al blijft dan een combinatie als by deze twee litteratoren gevonden werd betrek kelijk een zeldzaamheid! - 6 6 6 Evenmin als de „vlucht der Muze" een productief „bedrijf" is, immers, behoort men niet tot de bovenbedoelde betrekkeiyke zeldzaamheden, dan is het bestaan van den Nederiandschen dichter wankeier d»n welk ander bestaan ookl ls dat de „vlucht der vliegtuigen*'.Van beide vluchten wecsoht de tegenwoordige memsohheid slechts zoo nu en dan te profitoaron. Dat er daarente gen zoowel door de dichters .en schrijvers, al® door dfe luohtvaartmaatschapoyen vol vuur wordt doorgewerkt ls een bemoedigend teeken van geloof en vertrouwen! Zoo gaat dan, om nu maar by de vliegtui gen te blijven, de K. L. M. onverdroten door met haar bedrijf en dééd zij dezer dagen met giroch Haard'Hen trots den volke kond dat ril haar eeiwnillioenste kilometer in de lucht had afgelegd, zonder de statistiek met ook maai» een enkel ongeval bezwaard te hebben. Een mooie prestatie, dtLe, waar niemand an ders het deed!, door haar zelf feestelijk her dacht werd o.a. door de vitrine van bji«r ge bouwtje op ons Leidsche plein vol te han gen met kransen en met wereldbollen en kaarten waarop de afgelegde afstand wordt aangegeven. In Engeland, waar de luchtvaart door de regeering een apart „Air Mirristry" werd toegewezen, zou zulk een feit waarschijnlijk niet zoo ongemerkt zijn voorbij trepaan als nier te lande. In eerstgenoemd land be- raamt men thans plannen om naast de be- staande luchtlijnen met vliegmachines nu ook luchtschepen in de geregelde vaart te brengen, By het Air Minlstry is o.a. een plan ln behandeling om een luchtschip- - ..V^^h^-Beriyn in te stellen, waar- scnijnlijk met tusschenlanding te Amster- dam. Do eventueel te explodtoeren luchtsche pen zouden van het Parsival- etn Zeppelin- type zyn. Het komt ons voor, dat deze plannen, al hoewel nog in een beginstadium verkeerend, wch groote kans van slagen hebben en dat hienn wederom een sterk argument kan g©- v 0 nu en wordien voor het, met behulp der ge meente, in zoo goed mogelijke staat brengen van het landingsterrein te SchiphoL Reed» stevende Rotterdam in dit opricht de hoofd stad voorbij. Maar mogelijk vormen nu de nieuwe Engeteche plannen een prikkel om dezen achterstand in te halen. Voor de K. L. M., maar niet minder voor de toe komst van onze stad in het algemeen val» diit van harte te hopen. Ambtenaren en bezuiniging. Faillissementen. Een dlchter- Jubileum. Een millioen K. M.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1922 | | pagina 2