VOOR DE KINDEREN H. de B.; S. B.; F. én M. B.; A. F.; 0. F Een van de meest Interessante onderdee- len van de filmtechniek van den laatsten tijd is de z.g. Micro-kinematogralie, Zij stelt ons in de gelegenheid kennis te nemen van hoogst ingewikkelde dingen in het dierlijk leven, waarvan we te voren (althans met eenige zekerheid) niet veel wisten. Het belangrijke schuilt in het feit dat de toeschouwer door middel van dit procédé op het doek in duizendmalige vergrootingen een voorstelling krijgt yan vroeger nooit ge ziene en nooit vermoede zaken. Nu kan hij daar zien het meest primitieve eencellige levende wezen een amoebe een grega- rina vijftien tot zestig duizend malen ver groot en bezig met den verbitterden strijd om het bestaan, die ook in de wereld van de kleinste organismen heerschtl Op weer andere films wordt hem de gele genheid geboden den anatomischen bouw van de afzonderlijke lichaamsdeelen en hun functie van heel kleine, levende, maar vrij wel onbekende wezenB te leeren kennen. De nieuwste vinding, welke daaTbij van groot nut is en de mogelijkheden opnieuw heeft uitgebreid is de in Duitschland gecon strueerde „Zeitlupe" en „Zeitraffer". Het systeem van werking van deze instru menten berust hierop: Zooals men weet kunnen „bewegingen", die een bepaalde grens naar boven of naar beneden overschrijden niet meer door h M menschelijke oog worden waargenomen D.w.z. als het te hard gaat zien we de bewe ging van iets niet meer en als het te ïangzaam gaat ook niet! De kinematografie nu heeft dit euvel ver holpen door bovengenoemde instrumenten. Zij kan door middel van de Zeitlupe bepaalde bewegingssnelheden zoodanig vertrageD dat we het weer kunnen waarnemen. Het is een vinding van de bekende fabriek „Erne- maim" te Dresden. Juist het omgekeerde van de „ZeitlupeP- opnamen gebeurt bij de „Zeitrafferi'-opna- men. Hierbij gaat het om bewegingsproces- Ben, die zich overeenkomstig hun aard zoo langzaam afspelen, dat het.menBchelijke oog ze niet onafgebroken volgen kan. Een duidelijk voorbeeld hiervan geeft ons het plantenleven. Niemand is b.v. in staat geweest het ontluiken van een bloem onaf gebroken waar te nemen. Dat kunnen we oonstateeren door af en toe eens terug te komen. Datzelfde doet nu de Zeitraffeivmethode in hoofdzaak. Hetzelfde ontluiken van een mooie bloem, dat soms 'n paar dagen duurt, wordt kinema- tografisoh in beeld gebracht, door b.v. op namen te maken met nauwkeurig berekende tusschenrulmten. Op deze wijze vormt zich op het lint een geleidelijke rij ibeelden van de kleine veranderingen welke de bloem en haar blaadjes al groeiende ondergaat. Ook dit procédé is uit een wetenschappe lijk oogpunt van de grootste beteekenis, om dat hierdoor de mogelijkheid van het prac- tisoh meeleven geschapen wordt! Om psy chologische redenen zijn deze films voor on derwijsdoeleinden van buitengewone waar de, omdat ze den leerling en den primitieven toeschouwer op Indrukwekkende wijze be kend maken! met natuurwonderen, waarvan zij zich anders bezwaarlijk een juiste voor steling zouden kunnen vormen. Uit het bovenstaande blijkt dus welke vooruitgang de „nuttige" kinematografie nog steeds maakt En we zijn nog niet aan het eind! Op het oogenblik zijn er b.v. drie pro blemen, waarmede men zich In die film-we tenschap druk bezig houdt In de eerste plaats de nog verdere volmaking van de „kleurenfotografie. In de tweede plaats het aanbrengen van de z.g. „derde dimensie", zoodat we niet alles meer vlak zien en zonder eigenlijk perspectief. E/i ln de derde plaats de „geluid-film" het verbinden van gpreekapparaat met kinoapparaat. B. Een goed geneesmiddel. Dokter X, ter zijner tijd een van de meest beroemde Parijsche geneesheeren, werd eens op een middag terwijl hij op zijn gemak langs een der boulevards te wandelen liep, •taande gehouden door een van zijn olienteu een ouden heer, die weliswaar schatrijk, maar in nog erger mate gierig was. En ln de eerste plaats hierom, maar in de tweede plaats, omdat deze rijkaard meende, dat h]j als goede klant van den dokter zich wel eenige vrijheid; veroorlooven mocht durfde hij het wagen don gezienen genees heer op straat op onbeleefde wijze aan te houden en hem bij wijze van gratis oonsult eenige vragen omtrent zijn gezondheid te stellen. Sinds ik de laatste keer bij u was reide hij lichit verwijtend voel ik mij vol strekt niet beter integendeel. Dat spijt mij geducht antwoordde de dokter deelnemend.mag ik eens vragen: Waar hebt u eigenlijk de meeste pijn? Ja.klaagde de rijke patiënt.m'n voeten steken, m'n rug kraakt, m'n buik is hard. M'n maag knijpt samen, m'n borst piept, m'n handen beven, m'n hoofd suist, m'n oogen branden. Branden uw oogen? Ja! Wanneer u kijkt?. Natuurlijk I En beven uw handen daarbij? Precies zei de zieke geïnteresseerd. Dan weet ik hetl riep de beroemde arts verheugd uit.Kom eens hier in deze poort zoo hier ziet niemand ons. Doe nu uw oogen dicht stijf dicht en steek uw handen ongedwongen vooruit.Zoo meer niet.oogen dicht en handen voor uit. Nu wachten kalm wachten, dan kan ik op m'n gemak even onderzoeken. Niet bewegen, waarde heerStil blijven staan met uw oogen stijf dicht en uw handen losjes vooruit tot ik zeg „genoeg". Niet spreken en niet schrikken, want ik stop een instrument in uw nek. Inderdaad voelde de zieke man een elpen beenachtig, koel voorwerp onder z'n pruik in zijn nek, maar hij durfde niets te zeggen. .Sssttt.Ssssttt.fluisterde de dok ter al zachter. Eindelijk hoorde hij niets meer en wachtte, de handen vooruitgestoken en de oogen stijf toegedrukt. Er gebeurde niets. Eindelijk kon hij het bijna niet langer uit houden en werd tegelijk opgeschrikt door een lang ingehouden, maar uitbarstend ge joel! Hij keek!.... De dokter was weg kalm doorgewan deld! Hij had het waardelooze instrument in des patiënten nek laten zitten en de zieke zelf onder de poort van het gebouw laten staan. Binnen twee minuten was de blinde man met de handen vooruit opgemerkt door een voorbijganger, die zonder iets te zeggen het vreemde verschijnsel aanstaardeEr kwam er nog een bij.en nog een.Tot er ten leste een wijde kring toeschouwers om den patiënt stond, glimlachend, grijnzend en eindelijk uitbarstend in een schaterlach om den mop, waarvan men wel het juiste niet wist, maar dien men gezien het iet wat schaapachtige in de houding van het slachtoffer wel half en half begrijpen kon Van straatoonsulten was inmiddels de rijke en vrekkige patiënt genezen! Zonnevlekken en ziekteverschijnselen. De directeur van de Mont-Blanc-sterren- wacht Vallot en de artsen Sardou (Nizza) en Faure (Lamaion) Hebben samen een even merkwaardige als belangrijke mededeeling aan de Fransche Academie de Médecine ge daan. Zq wijzen er op dat de verschijnselen der meeste chronische ziekten niet standvastig en bestendig zijn, maar voortdurend in vorm en graad wisselen, soms geleidelijk, soms sneL Deze variabiliteit kan in een deel der gevallen in den aard der ziekte een zekere verklaring vinden, in andere gevallen wor den belangrijke schommelingen in het symp- tomenbeeld in geen enkel opzicht gedekt door veranderingen in den loop van het zie kelijke proces. Het is opmerkelijk, dat deze onverklaar bare schommelingen soms gelijktijdig voor komen bij lijders aan zeer verschillende ziek ten en niet alleen wanneer die samen op een zaal maar ook wanneer ze afzonderlijk ver pleegd worden zonder dat er eenige com municatie tusschen hen is en er dus van suggestieve beïnvloeding sprake zou kun nen zijn. Ook kan men die schommeljpgen niet toeschrijven aan de intensiteitswisse ling der besmettelijke ziekten en seizoen- ziekten. Zoo zijn de genoemde artsen er toe gekomen naar een climatologische of meteo rologische beïnvloeding te zoeken. Barome trische en thermometrische onderzoekingen leidden niet tot eenig resultaat. Toen kwam een hunner op het idee de frequentie der zonnevlekken in dit verband te bestudeeren, omdat hij zich herinnerde dat het passeeren van den meridiaan van deze vlekken dik wijls met magnetische en electrische stoor nissen gepaard ging, welke zich in Zwitser land niet zelden manifesteerden in stoornis sen in de telegrafische en telefonische ver binding. Zij zochten en vonden toen een be langstellenden medewerker ln den directeur der Mont-Blanc-sterrewacht Deze noteerde de dagen waarop de zonnevlekken passeer den (plus de dag te voren en de daaropvol gende) en zij noteerden de dagen waarop in het sanatorium b!j de onder hun behande ling zijnde patiënten de meeste verwikkelin gen optraden. Dit onderzoek duurde van 7 Januari tot 80 September 1921 (267 dagen) en ging over 237 patiënten. Het repultaat was zeer merk waardig. Van de 25 „zonnevlek-periodes" vielen er 21, dus 84 pet, samen met periodes waarin veel verwikkelingen bij de desbetref fende patiënten werden waargenomen. Van de 61 periodes zonder zonnevlekken vielen er 20, dus 33 pet., samen met periodes waarin veel verwikkelingen werden waarge nomen. Als verwikkelingen golden zoowel de lichte als de ernstige. liet men de lichte on belangrijke verwikkelingen buiten beschou wing, dan waren de cijfers nog veel spre kender, n.1. 52 resp. 8 percent. Het patiënten-materiaal bestond uit lijders aan ziekten van hart, bloedvaten, lever, nie ren en zenuwstelsel. Do waargenomen ver wikkelingen bestonden hoofdzakelijk uit: op winding, benauwdheid, slapeloosheid, moe heid, spijsverteringsstoornissen, pijn, be nauwdheid en andere deels subjectieve, deels objectieve verschijnselen. De schrijvers komen tot de oonclusie, dat het passeeren van zonnvlekken aan den Me ridiaan gewoonlijk samenvalt met een ver ergering der verschijnselen bij chronische ziekten en ook met het voor dé eerste maal optreden van ernstigo verwikkelingen. Dergelijke verergeringen en verwikkelin gen kunnen ook wel optreden op tijdefi dat er geen zonnevlekken „in aantocht" of „op doorreis" zijn, maar dat gebeurt veel minder vaak. Indien dus de zonnevlekfrequentie niet de eenige oorzaak in de genese dezer overi gens onverklaarbare verergeringen en ver wikkelingen mocht zijn zoo schijnt zij daar bij ten minste toch een belangrijke, zoo niet overwegende, rol te spelen. Vraag des morgens u zei ven: Wat heb 4k te doen? des avonds: Wat heb ik gedaan? Een verstandige moeder vertrouwe he toezicht over hare kinderen: aan geen mensch, dan aan haar zelve toe. Schuldeischer: Is mijnheer thuis? Dienstbode: Neenl Maar zijn hoed hangt daar toch aan de kapstok, als ik me niet vergis? U vergist je nietl Maar wat zou dat danl D'r hangt 'n heele partij kleeren van mij boven op zolder, maar daarom ben ik er nog niet, is wel?. Mama: Kind, kind bezin voor je be gint. Het huwelijk is zoo een ernstige zaak en dient goed te worden overwogen. Dochter: Ja, zeker mama.... Mama: .De mannen worden met den dag slechter. Dochter: Dan zal ik me zelfs met trouwen maar wat haasten, mama want hoe langer ik wacht hoe slechter man ik dan krijg! A. Morgen ga ik voor 'n dag of acht naar Parijs, amice. B. Zool dat is interessant! Ik hoop dat je je zult museeren 1 Gaat je vrouw ook mee?. A. Zeg hoe heb ik 't nou met je?. Zou jij naar Noorwegen 'n stokvisch of naar München 'n vaatje bier of naar Marokko 'n kameel meenemen?. De troost der weduwe! Dominee (in een plattelands-gemeente) .Wel hoe heb Ik 't nou vrouw Korne- BABBELUURTJE OVER MODE. Kinderjurken en.... Borduren! Nu is het de meest geschikte tijd» van! heft jaar om die vingervaa rdigheid te ontwik kelen! Want het is vacamfcie enslecht weêr! Nietwaar? Wij weten er allés van. Het is hoogst ge zellig ais je vacantie hébt, nagenoeg 't heeïe jaar hard hebt gewenkt en gehoopt, gevlast en gewacht op die eindeljjke week (of weken) van vrij zijn en je hebt dan een zomer aoo- als 1922, die je in de verzoeking 'brengt zoo af en toe de electrische kachel even' aam te steken- Het is niet anders. En wij zjjn een flegmatiek volk. Wanneer het ons dan tenslotte overkomt, dat we va- oamtie hebben en thuis of ,yen pension" door *n regendag worden verhinderd op Otap te gaan, dan -mopperen we wat en turen door de gordijnen,klagen onzen nood aan elkaar en eindigen.... met -van den nood een deugd te maken en „imaar wat te gaan doen"! En we gaan. eenvoudig zoeken naar een gezellige, schadeloosstel-lende bezigheid. Nu zijn en dat is eigenlijk hét goede in de natuur en in het leven dat zij, zooals reeds de bijbel zegt, voor iedere wondte tege lijk de zadf verstrekt nu -zijn de mogelijk heden, van 'bezigheid inderdaad meer dan velerlei. De een zoekt het in musioeeren do ander in lezen, spelletjes doen met de aanwezige kinderen.'n derde is meer aangetast van de moderne beweging en ver staat of oefent zich lin sloid, houteniijkuinst, plakken van. boeken.'m derde kan teeke nent, schetsen, kleuren I Somimi'gem zelfs maar dot ls jammer ge noeg heel weinig zoeken hetd n schilderen of kleiboetaoeren. Maar de overgrooite meerderheid?.... De overgroot© meerderheid zoekt het heel dichtbij en overbekend in.'n beetje hand werken. 'n Boeltje hamdiwerken!JuistGemaks halve wordt dam maar weer eens vorder ge gaan aan het kleedje, dat er nog lag, of weer eens een. tea-oosie opgezet, in kussen voor 'n a.8. verjaring bedacht of In toertje gedaan aan de.eeuwige sprei! 'Maar niu komt het er op aan eens iéts an ders en aardigs te kuinnen doen. Want ten- sttottte al is de vrouw of het jonge meisje nog zoo gek op hamdiwerken, het gaat toch wei eens even vervelen die voortdurende kantjes- hakerij votor Tt ondergoed] en dat altijd maken van z.g. moderne kleurige niemendalletjes. Daarom is hot een goed idee van een Frahsch huis geweest er op aan te dringen lisse.Toen ik je gister bij me thuis hoor de praten over het verlies van je man toen dacht ik werkelijk, dat je ontroostbaar was. En nu vind ik je met 'n spel kaarten voor je?. Weduwe: Och, dominee u moet weten alsdat ik gaar glen portret van m'n Krelis zaliger rijk ben.en nou speel ik maar wat met de kaarten omdat ik vind dat Kre lis zooveel op Hartöboer lijkt!. Professor (tijdens een voordracht, tot de studenten).Ziet ge de uitdrukking „Ge- men gdo gevoelens".Ja dat is moeilijk te definieeren.wacht eensl Ik zal het u duidelijk maken:.Stel u eens een oogen blik voor, dat op een goeden morgen op hetzelfde moment bij u aanbellen de post bode met een brief met geldswaarde en. uw kleermaker met de oude rekening. 'n Student: Goeie genade.Stel je zoo iets 's 'n oogenblik voor! f Chef op het kantoor: Hoor eens Pleterse je schrijft veel te onduidelijke cijfers, hoor!.Kijk nou eens aan op deze reke ning. Je schrijft 180, maar je kunt er heel gemakkelijk 180 uit lezen. Pieters: .Nu wat zou daar dan tegen wezen als de rekening betaald wordt?. Iemand, die tijdens een- vrij bevigen storm van Enkhiüzen naar Stavoren overstak, zei tot den oonducteur: .Hoor eens, ik -wil eerst wel eens zien of jullie me veilig en wel aan de overzij kunt brengen met dit weer.Ik betaal dus als we op onze be stemming zijn. Meneer antwoordde de geldophaler gevat.Het is heelemaal niet zeker, dat wij met zoo'n storm de andere kant halen! Denkt u dan, dat voor 't geval we naar den kelder gaan, ik de risico van uw passage wil dragen? Denk er niet aan! Ik moet vanavond bij den chef afrekenen.Dus betalen, of ik zet u over boord!. RAADSELS. Oplossingen der vorige raadsels. I. Kaanpeenen ik fllami emmer kroppier taampeeren IbeMeSen arren dien- e. II. Kamiktoimjmier <jk oan k otm p). Goede oplossingen van beide raadsels ontvangen- van: 5' w- G-i A- «o W. K.; 0, p-F o!ADv1Ms!L.ai ïf- °-> P.f F. G. A» C. R.j A, v. S.j R. 8. de kunstnijverheid - en daarbijïn domste nllaats de gewome kunstnijverheid van- heken, en steken en borduren toepassing te brengen op onze Meeding. En dan op een manier, die interessant is en tup altijd afhankelijk yan voordbeelden van steken en patronen en chablonen. Weg met dat nu verouderde decoratieve, al zijn de patronen (nog zoo modern, zegt dat Fransche huis. En voor dien dag met de Realiteit in uw handwerken.... Bedenkt verhalen; en ge schiedenissen -bordUuri; die Fairst van Göthe op uw Zondiagsche japon. Doe zdoals de oude en beroemde gobelinwevers Zet er jacht- en liefde-tafereeïen op, enz., enz. Dit Fransche huis heeft geil ijk! Het geeft een alleraardigst effect door ih- plaats van een of ander zij het dam ook hoogst modern, patroon en ïijbrteekening te borduren op de Meeding. Het lijkt misschien in den aanvang eenógszine vreemd, maar het went gauw. Hieronder geef ik u eenige voorbeelden van aldus bewerkte kinderjurken, waaraan gij u dan op een regendag lm de vaoamtie oefenen kunt! In de plaats -van een patroon Ja op deze jurk een aardig randje van „boerinnetjes" met de eenvoudige stëelsbeek gewerkt. Dit 'bekoorlijk kleedje, gemaakt van rosé orgiamdie en bedoeld voor een jeugdige sdhoo- ne van b.v. zes jaar -- geeft een zeer dank bare uitkomst wanneer het word* gebor duurd met Deflftsch blauw perlgaren. Nieuwe raadsels. L Het geheel is een ispreeüöwiooald, diat uillt 6 woorden of 27 letters bestaat. 16,14, 5, 6, 7, 20, 21 ils iets diat je op sdhololl leert. 2, 18, 12 ls eten wiapieni. 19, 4, 17, 22, 9 is een amldieir wootrdi voor „zeker". 5, 25, 26, 28 ls een Méekfflingistuk. 8, 2G, 1 is een faiwomier van liusdlattiKl. 10,14,13, 6, 21 to een gdtal. Meer zeg ik- er niet iviaip, anjdlers wondt het te gleaniaikikidüjlk. II. Hjéromdler staat die naam wan een mam, dille - dagelijks eenige kleeren je huie voorbij gaat. De letters staan «leen een beetje diooir eütoaar. Wlie ils die imian? 1-1-r-r-e-v-e-b-lb-eTlMs^ -ewe-m. NOG EENS EEN VERHAAL VAN TIM. Op de schoot, waar Tim heen ging, zou eer prijsulitdéelmg zijuk „Denk je, diat jij eer prijs krijgt, Tilm?" vroeg MÓriietje. Th zuchtte eensL ,A ülk hoop het zoo, maar i£ ben hoedt-tniiaat ntiet Ikuiiap." „Nee", zei Ma rietje: „Je kam riog inheit elen» giaeldl vermen ig vuliiiligiscKmanen nitlken, zoauis Karet. Je kx cigienffijUL in het gibeét geen aummi-en me tóenl" „Wefli opitdisuinimen", protesteeirdi iütrru Maar Mair jetje aehiuclldle haar houfdL Z was er zeker van, diat Tim geen prijs aoi krijgen en Tim ize'if eügeniïijk odk. Hoe meer Idle odhtenldl verliep, hoe (nteetr -dadhtïgeD Tim wiedd. Karet was er aker vaa den prijs voor rekenen te krijgen. Bn Su-ze -Die -een Fransche maedér hadi, was verreweg het krt lin Fmanisch. Ook Éi ■efljk anjelier vak wj)s<t '1 wet een klimd, dat het beter kenldie dan hij. Nee, hoe hij het ook bekeek, Tim hlald éi t gieteed gelen 'kans op een prijs. En o, ier waren 'zulae aardige prijzen! Geen saak boeken met geen of alleen kflefine pdaaftijns maar prentenboeken en speelgoed) en- cLouzer ehloooöadc. Eén- dloos was een „ark van X-oach" amett afcmiaiaft dhooofflaldle Idliielren er Éi Hm wou, dat hij toch maar wat knapper was Tegen het ieli!n|d) van den ochtend zei juf fooiuw Smlilt: Nu Ikiinldleiren, ik Haalt jiullie van daag een half uur vroeger weggaan. Dan kur je je Zoiidlagsete Moeren aantrekken. J moet aHemaai je imioiedler meebrengenyam mk'dldajg. En je waldler -en broers en zusje- ook, allls ze wtileni Maar jle moesje moet ivoor ali- -meekomen, wiÉit. Maar wat was dlartt Daar begum Tilm hmm band te huiem n >>Tiim, ktteóte schlatl Wat is er?" den de juffrouw, terwijl m ancfli maar helm toé teig „Ik (kan moesje inliet meebrengen. Ze is m in hiér. Ze ls -nlög aiitljd- tei Oamadn", etnlifldte Tim „Maar mijn jongen, dan mag je tante Tillle 001111 Ajllftned oak"M Tiniti ver driet bedkante e-en -boeltje. Hij wist ook mS dot eir ook ooms en tantes mee mochten fcomen. Manr todh- -kwam er -bij tante TiE toert* tt! Ï5 aw tam™ wn prij, (n.#?Pn w Dn wat zegt u dan1 van deze lieve onschuld J Haar jur-K is van hémclébhaurwe voilestof en op deze jurk draagt zij iruei minder dain een vol-Ld-Lge historie een overoude his torie zelfs en niet alleen dat, maar de histo rie is tegelijk een tragédie een sentimen teel? liefde-tragedie.Het is de overbe kende geschiedenis van „Madame de ia Luhe".De bekende -verdrietige Pierrot, die het leed van zijn leven en van zijn liefde tóafttit aan de nog meer bekende maan....! Het lijkt (en het is ook) heel eenvoudig en hrhHeel het raadsel van het leven ligt erin. En nummer 8? Is dat eveneens geen snoesepoesjei' Gemuakit van wit en oeniae- kieurige Shanibu.ig en dan geborduurd met cerise eni zwart en Langs hals en zij en mouw tjes om gefestoneerd me* oenlse is deze jurk een ,jdod" voor Iedere kleuter van 8 tot 6 jaar. Al deze borduurwerkjes zijn heel eenvou dig van uitvoering. Ze worden gewoon ge maakt van de steel- en) de lange steek en kunnen .vooraf door middel van calqueer papier op de stof geteekend worden Mme Corry. ha|d ook geien moesje en vadier om mee te brengen iniaiar d|e iprijBuÜtldleieHing. Maar vmeemdl genoeg tanlüe TOle ietiie dezen knar haetoniautt biet op Tlm's veatMet. Ze hielp hlern idloar zijn borteathanmnon en trok hetm toen. zijn beste pakje aan. ,Jjulil9teir miu eens, mijn iieveil'ing", zei ze tolen. „We toumien wieffl op Idle prijsuüitdealliiii-g, miaiar een beetje later. Je moet er alleen heen gaan. Tim zuchtte en ging langzaam pp weg. II. Hét sohoollokiaial was vemiekd met planten «n bloemen en die juffrouw haldl een nieuwe apan aan en, alle Minderen kwamen blUmen net hun leve moedlema Tilm zat af leen lm een iank, omdat hij plaats open moest houden oor zijn oom en tante. Maar het leek wel of jom en tante nooit zouden komen. kö-Kl- kj.ieg aen prijs var xvklenen en Vgixs eten vaar hanriweiikien en- Morietje een •aar itp-fenion en iniog aiteme kinderen kie ren pryzen -vuur Finomsilh en vootr aardiriilk»- nurLia, enz. 1-itn iVftföTs een prop tn rijp keel kottnien, nm-r hj hlieöd' ziicih fllipk. OpémB zei -dé juffrouw: „Tim!" 1 m kan zijn oaren haost inliet gedooven. e j ff nauw ptlklte dé arfk van Noadh en »(ii: *t i-l- 'Prijs voor Tilm. Nktt oondlat hij zoo mpp Jis. nuaar bij is ook nog zoo Jong en vecfl weir -ap pdhaoüi gekomen dhn de amdeiren. »e prijs ls voor Tim, <wn|AA hij OBtljd zou kted zijn beat daet" Ale taimidhren klopten In de hamldén en 'iepen hoema, wan* ze hiieUen veel van Tim. 1 «m Mdé inaair dé juffrouw, greep vemuM lij® prijs en jatósit itaen hij wiear inaar zijp pOWaits terUk willdé giaiain, aag -hij tante TiEie tUnincntoottnen. „Tamte, tante", riep hij verheugd: „Ik héb ren doos éhoooflla gékregen, amiilat fik- crittikl toovv*U fouten im^l" Iédieireen Lachte. Maar wile wis <J!é toinsje r^vn? Zeer zéker 't oom Alltfrédll En wie wns die aiaptfige Iïm buste? Niét fniV Til e. Hri- "auien dé viadér en mo»J(pr van Tk dié 'rit ^aMaldfe| tönui?geiki«e.nd waren. ..O. moesje". 'fp 1 ""V heb ren pnjs kregen. Kijlk lens, vadler, wat moot! IV rast vm dim ri 17 jn-p T'm crar van oij; rri m. Hi.1 hofl> met Tom Vn tuhi roaid 'n ir Ti n n?rt Ibcm- cevtt hl rgrrw tot hij zoo wrai en vri w,in dltt hem «wuw pie© •mr 1- e iri 'hvmrr mm rewt te was- .vfmn voor hij irre ren mf l kntn-. Moesje tem ?>mr bet. M-mr tren tante Tiifié wam om hern piredurr-noht te ilcuasen, fittiou-- rijn v| trrren. ..Tk wifli niiiet (naar dL tariadr tew?". hij. ,Jk wJJ, inliet van u en oom Alfred weg." "Miju J 'ivfi 1 er", r-rii trhte: „Zal iflc Je drel pretiTin i-refe'rnn. Vader en mosdW gaiaini hJér brei d'irht bij woneni, maair dri? 1'n iizien verdl-ir, te wret -wél éi dat hluiia, staat en dm bC'ljft mijn jongen tocb dtóht b« ons hè?" .A llféve, If-sve trnH, wwt is dart tewtHjlk". teti T'm met stwilend»», regen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1922 | | pagina 10