S. COLTOF, AMEUBLEMENTEN Staaldraad Matrassen. rJraïs^^jïsa,""- jjst,- feoomq van 11.9 railUoeto ternauwernood wordt gecamoufleerd. Treurig is het beeld, dot de in de tijden wan voorspoed 100 ruim vloelende regel- un registratierechten nu opleveren. Vooral bij laatstgenoemd middel is de terugslag wel zeer groot geweest. In 8eptember was de op brengst nog geen 11 ton, zijnde 61/»ton rain- der oan verleden jaar, en nog niet één derde van de raming voor een maand. In de eerete negen maanden Is er nog altijd foor alle gewone middelen bij elkaar een vooruitgang van 1.080.870. Dit betrekKeiijK kleine verschil was eohter de resultante van zeer ulteenloopende opbrengtten, waarvan de meesten hierboven reeds werden vermeld. Tegenover het grooteu doch voorbijgaande accres van nagenoeg f 12 milhoen bij de in komstenbelasting en de stijgingen van J 2.7 millioen bij de suiker, f 1.17 milhoen bq het gedistilleerd, 81/» millioen bij de successie rechten, ƒ1.1 millioen bij de invoerrechten en ruim 1 milhoen bij de grondbelasting om ons tot de voornaamste te bepalen ston den verminderingen van ruim 9 millioen bii de dividend- en tantièmebelastmg, ruim 2 millioen bij het geslacht, niet minder dan 10.1 millioen bij de registratierechten en 2 millioen bij de zegelbelasting. Men ziet hoe het evenwicht in hoofdzaak in stand wordt gehouden door de op verouderde basis staande inkomstenbelasting en door de groo- tendeels op toevallige omstandigheden berus tende, ruim vloeiende successiebelasting. De oorlogsgeschiedenis van ooze Koop- vaardjjvloot. Een bijz. correspondent van. het HbL te New York schrijft: Men moet een landrot zijn om vier jaar na den oorlog al bijna vergeten te zijn, dat de vrije zee tussohen Amerika en Europas westkust op een gegeven moment zoo vol lag mHnon en «nderzeebooten als eeu rus- Ver*lfOfatl>r!ng«m In do arboldfvoorwaafden sullen wordtn Ingevoerd. Met betrekking tot de classificatie werden vrty geruststellende mededeelIngen ontvan ger. omtrent het bedrag, dat men daaruit aaeht te halen. Zonder dat de directie zich te dien opzichte wilde binden, gaf zij toch ate kanr meening te kennen, dat daaruit niet' meer d8n een millioen zou worden gehaald. Omtrent een meer doelmatige verminde- j ring van dlenstkleeding wil de directie nog wel nader overleg plegen, al mag niet ver wacht worden, dat daarvan nog veel reusul-1 taat te wachten is. I Ten opzichte van het werkplaatspersoneel I werd betoogd, dat voor dal<personeel de kor ting van 81/. pet zeer drukkend zou werken. De directie verklaarde zich bereid, deze kwestie nog te overwegen. Zij heeft thans meegedeeld, dat ze bij het opleggen van de pensioenkorting van 81/, pet. de reeds inge voerde loonsverlaging van 10 pet. terug zal brengen tot 7 pet. De commissie zal nu nog in nadere onderhandeling treden. Commissie van Advies voor de nrhckl-voor waarden van RIJkswerklleden. In de dezer dagen gehouden vergadering der Oommissie is besloten aan de Regeering een voorstel te doen om het 6e lid van arti kel 124 Arbeidsreglement te doen vervallen. Daardoor zullen de Rijkswerklieden gedu rende den tijd, dat zij voor herhalings oefeningen onotr de wapenen zijn, op grond van het bepaalde in het K. B. van 27 Maart 1918 (Stbl. No. 222), hunne burgerlijke be zoldiging genieten, indien en voor zoover deze hooger is dan hun militaire inkomsten. Advies werd uitgebracht Inzake de toepas sing van art. 22 Arbeidsreglement. De Com missie is van oordeel, dat aan werklieden, I die ten tijde van hun ontslag een uitkeering genieten wegens ziekte of ongeval, deswege de in art. 22 bedoelde uitikeering bij ontslag niet mag worden onthouden, tenzij het ont- Inrfazondon Mededeling, KANAALWEG. Prima Elkan De echte Deventer KANAALWEG naast „CASINO". met Men moet daaraan U1CI *UIWI vuu'wucu, 19cmp. JU et sernp is later gezonnen. O» een «M al te sb1e,#0™dLeï™Sg*'egCM bemumlllS 18 niet meer kunnen vaststellen, omdat het mis tig werd en de ,3aochus" de reis vervolgde. Scheepsramp. Het Nederlandsche stoomschip „Cornelis''. groot 2434/1450 ton, eigendom der Zuid-Ne* derlandsche Stoomvaart-Maatsohappij te Rot terdam, gebouwd in '14, met een lading hout van Uleaborg op weg naar Terneuzen, strandde Zondag nabij het Grankulen Vuur schip. Het schip is later gezonken. Men vreest opnieuw worden herinerd op hobbelige zee in de kapiteinskajuit van een Holland-Amerika-Lijn-boot, door een ron den zeeman als kapitein Krol, die, wanneei de conversatie toevallig dien kant uitdrijft, plotseling en malgré lui voor onze oogen ver schijnt als de man die de Duitsche legatie in 1917 naar huis bracht, dwars door het bloedeigen Duitsche mijnenveld heen, zoo dat de heeren, die liever in Bergen afge stapt waren maar tot Rotterdam meemoes ten, over het promenadedek kuierden met de reddingsgordels aan een touwtje alsof het schoothondje waren. Een enkel voorval. Maar het een brengt de herinnering terug naar het ander. Hoe onze koopvaarders de zee bleven houden (hoezeel met recht), tor- In verband met het bepaalde in art. 101, zesde lid, Arbeidsreglement, dat op de werk lieden voor wie op 1 April 1920 een gunsti ger regeling inzake uitkeering van zieken geld geldt, dan die, vervat in de voorgaande leden van art. 101, ook voor het vervolg die gunstiger regeling van toepassing blijft, zal worden nagegaan of aan de Landsdruk kerij vóór genoemden datum op dart punt een regeling bestond en zoo ja, welke. Breedvoerig werd gediscussieerd over de bij de Commissie ingekomen bezuinigings voorstellen van de Regeering (vervallen van de gratificatie bij langdurigen, trouwen dienst en van de toelage bij de waarneming van hoogere functie, afschaffing van perio- De reederij A C. Lensen te Terneuzen deelt het volgende mee betreffende het zin ken van haar stoomschip Cornelis: Volgens bericht van de Neptun Bergings maatschappij is het stoomschip Cornelis, dat Zondag op Grunkallen strandde, Maandag door inidden gebroken en gezonken. Lloyds agenten te Stockholm seinen, dat de ber- gingsstoomer Diana Zondag bij het schip is geweest en aan de bemanning heeft aan gebeden, haar aan boord te nemen, doch deze weigerde van boord te gaan. Maandag middag 3 uur was de reddingsboot van Sin- goe langszijde; haar bleek, dat de bemanning het schip had verlaten, en dat de scheeps- reddingbooten weg waren. De bergings- zee vYYnV W -7U het land van ooogere runcne, aiscnaning van penu-1 reddingbooten weg waren. De Dergrng» ^°v^ntdu?enTlif4SSar bleven voorzien £ek« verhwj^ I stoomcr Herakles rapporteert, dat Dinsdag- met voortdurend lijfsgevaar uievcu den en verlenging van den werktijd van 45 van de magere rantsoenen wel e 0p 43 uur per week). Algemeen was de klacht, digers der beschaving ons iel Tpn dat het overlegplegen thans niet voldoende, meten. Niet weinigen sdh<>ten e» tot zijn recht komt. Doordat de Commissie bij in. Maar de Hollandsche v g voldoende gegevens mist en van eventueele niet van de zee. Onze stoere zee 1 - ver<jere p}ann€n der Regeering voor het den elk onheil met koele volha g,jaar 1923 niets af weet, is beoordeeling van op de natie met dankbaarhei hare voorstellen moeilijk. Bij de uit te bren- kan terugzien. Men moet er mi P gen adviezen zal daarop worden gewezen. Oceaan aan denken om in het landrotten- hart een warme genegenheid te voelen op- De directeur-generaal der P. T. T. wellen van bewogen erkenning van het vele dat onze brave schepen en onze brave zeelui Naar aanleiding van het bericht van de h men van benauwing durfden en deden. „Avondpost als zoude het ambt van direc- De oorlogsgeschiedenis onzer koopvaar- teur-igeneraal der Posterqen en Telegrafie ditvloot vult een bladzijde, die wij steeds voorloopig slechts door een ambtenaar wor- met vreugde zullen opslaan, en die een be- den waargenomen en dat de tegenwoordige moedigênd geluid laat hooren in een overl- Minister van Marine, ge et op het precaire gens veelal neerslachtig verhaal. Moreel bestaan eens Marine-ministers, als voor heeft ons land gedurende de oorlogsjaren een tijd van inzinking gekend. Tussohen hamer en aanbeeld van Duitschland en de Entente moesten wij ons veel laten welge vallen, vaak met gebogen hoofde. Het was een zigzag-weg, dien wil noodgedwongen gin gen. Het was uitwijken en de groote heeren ontzien. Een kwalijk ding voor de zelfbe wustheid van ons volk. Het doet goed om bij de herinnering aan die trieste jaren terug te denken aan onze zeelui. Zij deelden de gevaren der strijden den, zij stonden, moer nog dan wij die op het land bleven, te midden van den lel- bewegen tild. En zij hielden vol en gingen aan op hun doel, recht door zee, al liep hun koers om den Noord en in- 'grillige lijnen door onzichtbare velden van verborgen ge- D« Mk deze krachtproef bijroedenilnrM;- tingen en voorzieningen verelsoht, la dul Nieuwe schepen. Van d« werf der firma Bom Mees to Rotterdam is gisteren te water gelaten het SSS S^kaboeIrü",.in_aanbouw voor stoomschip „Soekaboemi 1 u Vy den Rotterdamschen Lioyd. gebouwd volgens de hoogste kl^e Buhr^ Veritas en de Scheepvaart-Inspectie, heeft de volgende afmetingen: ^mg over 466'-0", breed 54'-0», hol totLShelterdek 37 -0 mot een draagvermogen van 10,200 Eng. ton- nen op zomer-vrijboordsmerk. Het schip heeft 2 masten, Olaadpalen dra gende 16 laadboomen1 van 3—5 ton en een laadboom van 30 ton hefremogen. De hoofdmachine, door Gebr. Stork te Hen- geo vervaardigd, bestaat uit een stel tur bine met dubbele kamradov' rbrenging van het Zoelly-type, met een Curtishwtèh H. D. vooruit en achteruit-gedeelte. ue keels zijn van het Baboocik en V ïloox-. - rine-type er ^ingericht voor het werken me onderwind en het stoken van kolen of 1 hare brandstof. Zij zijn van zoodanige afme ting, datde hoofdturbines 3400 as-paarde- krachten kunnen ontwikkelen. Bij volle kracht -maakt de H. D.-turbine 3600, de L. D.-turbine 3400 §n schroefas 85 omwentelin gen per minuut. Aan dek zijn 16 lieren opgesteld, op den bak een ankelrier en op het achterschip 2 verhaalwinohen. Plichtsbesef? Gwn donder! En van al die duiten »n| er toch sekor ook wel wat in de pocket glijden, geloof je uiot? Nou dat zal wel, bij soo'n zaak op aan deden, daar blijft altijd wel wat van over. Hoe hooger die menschen zijn, hoe meer of ze gappen en dat neem ik ze niet kwalijk. Ik ben er niet toe in de gelegenheid, anders deed lk 't ook. Enfin, op t eind heeft ie zich tooh fat soenlijk tegen me gedragen. Hoe dan? Nou, toen heeft ie zich an me voorge- stolde N Loods, nou lieg je, dat Is niet waar. IS Wèl waar, aan de valreep heeft-le zich aan me voorgesteld. Loods, je zit te liegen, want die Si- binga Mulder zit hier tegenover je. Nou, 't kan me ook nikt schelen. Mag ik me even aan u voorstellen, ik ben X Loods, ik heb je rustig laten praten, maar nu je zit te liegen, kan ime je naam niets schelen. Nou, 't kan ook niet schelen, t is toch een heel andere tak van dienst! Van de vier heeren waren twee onder dit gesprek opgestaan en hadden zich aan de reeling, uit het gezicht van den loods, opge steld, hun best doende om het niet uit te schateren van lachen. De derde hield zich met groote moeite tot het eind toe goed en bleef moedig op zijn stoel zitten, totdat de ontknooping kwam en de vreugde niet behoefde te worden inge houden. Na een oogenblik verdween de loods naar brug, waar hij den kapitein alleen vertelde: „Ik geloof een mal figuur geslagen te hebben.'' (Bat. NbL) TWEEDE KAMER. Vergadering van Dinsdag. Over het verzoek van den heer van den Tempel tot het stellen van eenige vragen aan de regeering betreffende de werkeloos heid en haar bestrijding en de ondersteu ning van werkelooze arbeiders zal morgen worden beslist. Algemeen© beschouwingen worden ge- GEMENGD NIEUWS. De ramp bi] Vlissingen. De Raad voor de Scheepvaart zette Woens dag het onderzoek inzake de aanvaring op 2 Sept. nabij Vlissingen tusschen de bul derdijk" der Holland-Amerikalijn en het En- gelsche s.s. „Ezardian", waarvan 7 opvaren den verdronken, voort Verschillende ge tuigen werden nog gehoord; de Belgische opend omtrent het wetsontwerp tot wijziging loods verklaarde o.a., dat de „Zuiderdijk" na vaar. Het zou te betreuren zijn indien deze groote oogenblikken voor ons en ons nage slacht verloren gingen. En tooh bestaat er groote kans dat de overleveringen die thans nog verspreid liggen in scheepsverklaringen, logboeken, brieven en persoonlijke herinne ringen van 'hen die de acteurs waren van het drama der zee, langzamerhand zullen verdwijnen en vervagen Indien niet iemand de moeite neemt om ze stelselmatig bijeen te garen en op te teekenen. Ben taak voor een hisfcoricua Een taak voor een romanschrijver. Een taak voor onze groote scheepvaartmaatschappijen, die het materiaal om zoo te zeggen nog voor het grijpen hebben. Wij vernemen, dat de Hol- land-Amerika-Lijn bezig is met de voorbe reiding van een gedenkboek, dat ter ge legenheid van haar vijftigjarig bestaan zal worden uitgegeven. Voorzeker zal daarin de oorlogsgeschiedenis van haar vloot niet ont breken. Maar ook onze andere stoomvaart maatschappijen zullen iets. te zeggen hebben. En onze visschers hebben ongetwijfeld iets op het hart, dat aan de vergetelheid dient te worden onthouden. Men wadhte niet te lang. De herinnering is nu nog betrekkelijk frisch. De bellipe- renten hebben hun cenotafen. In dienzelf den geest van bewogen herinnering behoort de oorlogskroniek van onze koopvaardijvloot te worden geschreven. Spoorwegpersoneel. In de bespreking, die Zaterdag plaats heeft gehe d trsschen de directie der Ned. Spoorwe- gor rn de commissie van actie uit de erkende organisaties van spoorwegpersoneel, over de loonkor^ng van 81 s pet., heeft deze commis sie de keuze tusschen deze loonsverlaging of de pensioenkorting van 8V» pet. niet aan vaard. Zij heeft echter toegezegd, omtrent deze kwestie zich te willen beramen, indien daarbij verscheidene andere verslechteringen, die ook dreigden, nader onder de oogen werden gezien. Als gevolg van deze besprekingen heeft de directie toegezegd, dat er tot 1 Januari 1924 geen loonsverlagingen meer zullen plaats eens Marine-ministers, ais voor waarde bedongen moet hebben, dat de be trekking van chef der posterijen voor hem zou worden opengehouden, deelt men van de meest bevoegde zijde mede, dat dit be richt geheel uit de lucht gegrepen is. Tegen dreigend revolutiegevaar. Het tot het nemen van maatregelen tegen dreigend revolutiegevaar In Februari 1919 opgerichte hoofdoomlté vatf' actie, gevormd uit en door de Christelijke sociale organisa ties van werkgevers, boeren, middenstanders en arbeiders, in verband met de veranderde omstandigheden met ingang van Januari 1921 tijdelijk stopgezet, heeft, aanmerking ge nomen de nadien gewijzigde omstandigheden, zijn vroegere werkzaamheden 'hervat. Uit de slgarennUverheld. Op de sigarenfabriek van de firma Azijn- man in Den Bosch, waar nog ongeveer hon derd arbeiders werkzaam zijn uit de vier or ganisaties, is aan dezen de arbeid opgezegd tegen 28 dezer, indien de nieuwe voorwaarden niet aanvaard worden. De poging tot bemiddeling, gedaan door den Commissaris der Koniqgin in Noord- Brabant, is mislukt. De Christelijke Amsterdammer. De eerste kamer van de rechtbank te Am sterdam heeft vandaag In staat van faillisse ment verklaard de KV. tot Exploitatie van) de Amsterdammer, Christelijk Volksdagblad. Tot rechter-oommissaris is benoemd mr. J. G. Meilink en tot curator mr. H. J. Bieder-1 lack. Een schipbreuk. De berichtgever van het HbL te IJmuiden meldt: De „Facchus", kapt J. Reckleben, van Archangel naar Amsterdam, bemerkte Zon dag j.1. op 67 gr. 88' N.B. en1 2 gr. 52' O.L. een wrak, recht vooruit van een schoener brik. Een boot werd uitgezonden met den derden officier, den timmerman en een paar matrozen. Het schip lag .op bakboordzijde geheel in het water met de masten gelijk aan het wateroppervlak. Menschen waren er niet aan boord. De stuurboordlantaarn stond nog op hare plaats en de zeilen waren nog aan geslagen alsof teen het schip even teA'oren met groote tspoed verlaten had. Het schip dro^g den naem „Dannebrog", dus waar schijnlijk van Teensche nationaliteit, doch waar het thuis behoorde kon men niet na gaan, daar de spiegel geheel onder water was. - De gezagvoerder, oonstateerende dat het niet meer geborgen kon worden over den grooten aVand van 320 mijlen uit IJmuiden. gaf order het tot zinken te brengen, teneinde het gevaar voor andere schepen uit den weg te ruimen. De boot keerde naar het wTak terug en de inzittenden hakten er een paar gaten in, waerna het in brand gestoken werd. Vermoedelijk is het schip dus later middag alleen twee ventilators, twee davits en een voortopmast boven water uit staken, en dat er storm heerschte. Tot heden zijn nog geen nadere berichten van de bemanning. Van andere zijde meldt men ons, dat de bemanning van de Cornelis 23 koppen telt. De helft hiervan behoort thuis te Terneuzen de anderen zijn uit Amsterdam en Rotter dam afkomstig. Uit de omstandigheid dat beide scheeps- reddingsbooten Maandag weg waren, leidt men af, dat de ontscheping regelmatig heeft kunnen plaats hebben. De strandingsplaats was 10 mijl van den vasten wal verwijderd. Gehoopt wordt, dat de bemanning is geland aan weinig bevolkte kusten van Alands-eilan den en niet terstond over de middelen be schikt om bericht te zenden. Koopvaardijolficieren. In de te Vlissingen gehouden vergadering der Centrale van koopvaardij-officieren zijn de van weerszijde gedane voorstellen met bij na algemeene stemmen afgewezen. Nu binnen één jaar reeds tweemaal loonsverlaging werd aanvaard, kan onmogelijk genoegen worden genomen met nog verdere verlaging. Het Spoorwegpersoneel „Het Volk" meldt, dat de Nederlandsche Vereeniging van Spoor- en Tramwegperso neel 5 November in buitengewoon congres zal beslissen over de voorstellen der Spoor wegdirectie. en aanvulling van de bepalingen van het Burgerlijk Wetboek omtrent de erfopvolging. Krachtens ons geldend erfrecht wordt, bij overlijden van man of vrouw uit een gezin, de overlevende echtgenoot eerst dan tot de erfenis opgeroepen, wanneer er geen bloed verwanten van den overledene meer zijn. Tot den twaalfden graad toe. Natuurlijk be houdens testatie en behoudens het geval van huwelijk in gemeenschap van goederen, in welk laatste geval de overlevende altijd zijn (of haar) helft van de gemeenschap krijgt. Het ontwerp tot wijziging van het B. W. nu, dat de Kamer thans behandelt, beoogt voornamelijk, deze bepaling uit het B. W. te werpen. De overlevende echtgenoot wordt, in elk geval gelijkgesteld met de kinderen. En in de tweede plaats wilde de Regeering nog een ander deel van het voorstel-Treub verwezenlijken: de beperking van den kring der erfgenamen tot den derden graad. De gevoerde discussies, die trouwens, nog aan den gang zijn, zullen wij den lezers maar schenken. Nieuw droogdok. Dinsdag Is van de werf der N. V. Burger- hout's Machinefabriek en Scheepswerf te Rotterdam met goed gevolg (e water geloopen het eerste gedeelte van uit 4 pontons bestaan de droogdok, dat op bovengenoemde werf voor de Droogdok Maatschappij Tandjong Priok In aanbouw ls. Dit droogdok, hetwelk schepen met een totaalgewicht van 8000 ton met een maximum diepgang van 7.50 M. zal kunnen dokken, zal na voltooiing bestaan uit 7 pontons, welke aan de doorloopende zijkasten door middel van een schroefverbinding vast en waterdicht verbonden zullen zijn. De voornaamste afmetingen zullen zijn: Totale lengte van het dok gemeten over de voorbouwen 166.40 M., gemeten over de pon tons 146.40 M., uitwendige breedte 29 M., in wendige breedte gemeten op pontondek 21.4 M., holte der pontons 3.2 M., zijkastenhoogte 10 M. Ieder ponton is door 2 langsscheepsche schotten in 3 ruimten ingedeeld, waarvan het middenruim als luchtruim dienst doet. I De pontons zijn allen uitwisselbaar en kun nen na uitgevaren en 90° gedraaid te zijn, in het eigen dok gedokt worden. De reserve ponton neemt de plaats van de uitgevaren ponton in en het bedrijf in het dok kan voort gezet worden. Deze pontonuitwisseling zal in ca. 12 uur kunnen verloopen Van buitengewoon groot belang is dit voor dit bijzondere geval, aangezien de a.s. lig plaats van het dok van dien aard is, dat sa menstelling van het water gepaard aan het warme klimaat het eens per jaar schoonma ken van iedere ponton noodzakelijk maken. De schoongemaakte ponton, welke b.v. met een kleiner schip gelijktijdig meegedokt kan worden, kan daarna tijdelijk als werkponton of aanlegsteiger dienst doen om later weer eeh ponton dat schoongemaakt moet worden te vervangen De langsscheepsche hoofdzuigleiding is in een der zijkasten geplaatst, zoodat deze bij het uiwisselen der pontons intact blijft. In dezelfde zijkast zullen geplaatst worden de 4 electr. aangedreven hoofdlenspompen, wel ke in staat zullen zijn het dok met een schip van 8000 ton gewicht in ca^2 uur op te pom pen. Ook zullen in deze zijkast boven het veiligheidsdek geplaatst worden de Diesel- hebben, terwijl ook verder in dier tijd geen brandende gezonken, maar dit feit heeft men generatoren, welke de benoodigde siroorr^vi de aanvaring wegstoomde zonder hulp te bieden. De inspecteur voor de scheepvaart in het 2e district, de heer G. H. Bouman, hekelt in scherpe woorden het gedrag van den eersten stuurman, die getoond heeft geen Verant woordelijkheidsgevoel te bezitten. Aangezien evenwel de kapitein de verantwoordelijke persoon is, meent spr. te zijnen opzichte schorsing van zijn bevoegdheid te moeten vragen. De rechtskundige raadsman van den gezagvoerder wees op des kapiteins groote gevoel van verantwoordelijkheid, waarvoor hij juist bij zijn collega's bekend staat. Hoewel civiel-rechtelijk de kapitein aansprakelijk is voor misdragingen, gaat het toch niet aan op den gezagvoerder een disciplinaire straf toe te passen wegens de houding van den eersten stuurman. De Raad zal later uitspraak doen. Een groote steur. Aan den rijksvischafslag te Umuidem heeft de stoomtredler M. A. Klein een steur van buitengewone afmetingen en gewicht aan gevoerd. De visch had een lengte van 3 me- te? en woog 470 pond. De koopprijs bedroeg 200. De visch werd naar België uitgevoerd. Vergadering van Woensdag. Het Regeeringsontwerp betreffende de wijziging van het erfrecht is, behoudens en kele kleine wijzigingen, onveranderd aan genomen. Door den heer Oud werd een amendement ingebracht, waarbij het recht van den overlevenden echtgenoot op den boedel blijft bestaan. Overigen» werden ver schillende nogal ingrijpende amendementen verworpen en het ontwerp zonder hoofd, bouwer W. begeven oni daar" op wime ëaan stemming aangenomen. Alleen de heer De in„Pri w j:„5 e »r, Monté VerLoren wenschte geacht te worden den iaaer''^l«stBn ,h„ .^.S'-*!lde te hebben tegengestemd. Een landbouwer door een jager gedood. Arnhem, 18 Oct. Te Nieuwgraaf, een dorpje op ongeveer een uur gaans van Arn hem, heeft zich gisteren een drama afge speeld.-Zekere V., van beroep horlogemaker te Yelp, had zich op het land van den land- OOST-INDIE. Mijngasontploffing. In de Ombillin-mijnen zijn ten (gevolge van een ontploffing van mijngas achttien personen gedood. Het bedrijf is gestoord, maar niet ontredderd; herstelling is mo gelijk. Een mal figuur. In verschillende bladen heeft de ronde ge daan het verhaal van een gesprek, dat de directeur van landibouw aan boord van een K.P.M.-stoonmr ter reede van Soerabaja ge had heeft met een loods, die, den heer Sl- blnga Mulder niet kennende, dezen.in zijn gezicht uitschold. den jager gelasten, zijn landgoed te verlaten, waarop de laatste zoo in woede ontstak, dat hij den landbouwer aangreep. Wat er toen precies gebeurd is, konden wij heden nog met gewaar worden. Een feit is het, dat, toen voorbijgangers op het hooren van een schot zich derwaarts spoedden, zij den ongelukki- gen landbouwer W. badend in zijn bloed von- den. De ongelukkige leefde nog, doch gaf des avonds den geest. De jager heeft zich na het gebeurde bij den commissaris van politie te Velp aangemeld en werd, na een voorloopig onderzoek, in be- waring gesteld. De horlogemaker staat als zeer driftig be- kend- („Telegr."). e was sedert 1906 in dienst De waarnemend directeur te Maassluis, F. O. Pervoort en de oommies-titulair G. C. Grut terswijk hadden op 5 Sept. een brief'in ge reedheid gebracht, die er uit zag of hij geld bevatte, en dien toegelakt met een onhandig lak, afgestempeld met een vingerhoed Bekl had de bus moeten lichten, waarin de bewuste op 1" Oneerlijke brievenbesteller. Te Maassluis schijnt gerutmen tijd de bur gerij, doordat telkenmale aan de post toe- Het verhaal is juist; het gaf het gebeurde S™*?! 8,tukken werden vermist, het ver- eohter zeer onvolledig weer. Een der getui- W6egt den Postdienst zlJn kwi)t S6- Aan dek zitten bij een tafel vier passa- iPJ^t^10rgen gier» De loods komt aan boord en zet zich thans gedetineerd, te- bij de heeren aan het tafeltje en daar ont- - wegens verduistering van poststukken. wikkelt zioh het volgende gesprek tusschen den loods en één der pasagiers: Goeden avond, heeren! Ook goeien avond, loods. Is er nieuws op de kust Nou, ik heb gistermorgen de Treub bin nengebracht Daar was die Sibinga Mulder aan boord. Zoo? Wat was dat voor een man? vwniiawofoi a Wel, dat is die directeur van landbouw c^wii.rd g^onden, waarop de tagch was die man van die groote strop daar ereens f een befrtellerstasoh was de op Sumatra met zijn rijst. P g6M «ek<>^n. Voor de O zoo, is dat zoo'n dikke strop? 0An vnrviDr- ilr"C0mmi8saris had bekl- Zal waar wezen, 18 milhoen volgens de achterMilvIn dachten te geven van het laatste beriohten. Y. den brlef> dl« tusschen een 't Is har dat dat maar zoo mag, hoe ziet L ''7' 2011 z^n blWven zitten,maar die vent er uit? 8' Zlet le*de b<*l. een volledige Nou, zoo'n e€fete rooie venijniee kon! hii™n a.6 beide ambtenaren, als ge- En dat reist maar rond. *°P' S^oord, verklaarden dat na de aan- Waar ging hij nu naar toe? Wie weet mi-wW Van ^ekl- de klachten over de ver- of 'hij straks niet hier aan boord komt. sPn j Yan bïdeven te Maassluis opgehou- Kan mij niks schelen, maar hii is oo Y" de 21/> maand, dat de heer de v. d. Wijck overgestapt naar Makassar wa™>„ Maasshlis bad dienst gedaan, Wat moet hij daar nou weer doen die r vermissingen voorgekomen, neemt het ervan hoor, nou weer naar Ma- ttJy1?6 abnormaal veel noemdR kassar. M. zag geen aanleiding tot eene Ja en dan zoo'n strop. Maar die O™, /^f^rdelijke veroordeeling. Het heele mer in den Volksraad, die durft hem aan 'n F' ^pe^soneel in Maassluis tfas door bekl. In socialist is t niet? n herdenking gebracht. Gelukkig dat de dader «Ja> socialist, een echte. Maar ik sL «ïl8 van de daders if» aangehoü- hoor dat die Sibinga Mulder toch altiid k'Tl Rekemn« houdende met het feit, dat weldig van zich afbijt. g bekk goed aangeschreven staat bij de bur- t Zal waar wezen, 'n eohter pekrekel! en wn, «ezln heeft, vroeg de officier V.rïS*?100'^ dat 'het z°o'n n tets n? "^en gevangenisstraf, kan «„helen, hij heeft geen plichtsbesef. oonieeürg pleittte voorwaardelijke i ver-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1922 | | pagina 2