S. COLTOF,
AMEUBLEMENTEN
Staaldraad Matrassen.
rJraïs^^jïsa,""- jjst,-
feoomq van 11.9 railUoeto ternauwernood
wordt gecamoufleerd.
Treurig is het beeld, dot de in de tijden
wan voorspoed 100 ruim vloelende regel- un
registratierechten nu opleveren. Vooral bij
laatstgenoemd middel is de terugslag wel zeer
groot geweest. In 8eptember was de op
brengst nog geen 11 ton, zijnde 61/»ton rain-
der oan verleden jaar, en nog niet één derde
van de raming voor een maand.
In de eerete negen maanden Is er nog altijd
foor alle gewone middelen bij elkaar een
vooruitgang van 1.080.870. Dit betrekKeiijK
kleine verschil was eohter de resultante van
zeer ulteenloopende opbrengtten, waarvan
de meesten hierboven reeds werden vermeld.
Tegenover het grooteu doch voorbijgaande
accres van nagenoeg f 12 milhoen bij de in
komstenbelasting en de stijgingen van J 2.7
millioen bij de suiker, f 1.17 milhoen bq het
gedistilleerd, 81/» millioen bij de successie
rechten, ƒ1.1 millioen bij de invoerrechten
en ruim 1 milhoen bij de grondbelasting
om ons tot de voornaamste te bepalen ston
den verminderingen van ruim 9 millioen
bii de dividend- en tantièmebelastmg, ruim
2 millioen bij het geslacht, niet minder dan
10.1 millioen bij de registratierechten en
2 millioen bij de zegelbelasting. Men ziet
hoe het evenwicht in hoofdzaak in stand
wordt gehouden door de op verouderde basis
staande inkomstenbelasting en door de groo-
tendeels op toevallige omstandigheden berus
tende, ruim vloeiende successiebelasting.
De oorlogsgeschiedenis van ooze Koop-
vaardjjvloot.
Een bijz. correspondent van. het HbL te
New York schrijft:
Men moet een landrot zijn om vier jaar
na den oorlog al bijna vergeten te zijn, dat
de vrije zee tussohen Amerika en Europas
westkust op een gegeven moment zoo vol lag
mHnon en «nderzeebooten als eeu rus-
Ver*lfOfatl>r!ng«m In do arboldfvoorwaafden
sullen wordtn Ingevoerd.
Met betrekking tot de classificatie werden
vrty geruststellende mededeelIngen ontvan
ger. omtrent het bedrag, dat men daaruit
aaeht te halen. Zonder dat de directie zich
te dien opzichte wilde binden, gaf zij toch
ate kanr meening te kennen, dat daaruit niet'
meer d8n een millioen zou worden gehaald.
Omtrent een meer doelmatige verminde- j
ring van dlenstkleeding wil de directie nog
wel nader overleg plegen, al mag niet ver
wacht worden, dat daarvan nog veel reusul-1
taat te wachten is. I
Ten opzichte van het werkplaatspersoneel I
werd betoogd, dat voor dal<personeel de kor
ting van 81/. pet zeer drukkend zou werken.
De directie verklaarde zich bereid, deze
kwestie nog te overwegen. Zij heeft thans
meegedeeld, dat ze bij het opleggen van de
pensioenkorting van 81/, pet. de reeds inge
voerde loonsverlaging van 10 pet. terug zal
brengen tot 7 pet. De commissie zal nu nog
in nadere onderhandeling treden.
Commissie van Advies voor de nrhckl-voor
waarden van RIJkswerklleden.
In de dezer dagen gehouden vergadering
der Oommissie is besloten aan de Regeering
een voorstel te doen om het 6e lid van arti
kel 124 Arbeidsreglement te doen vervallen.
Daardoor zullen de Rijkswerklieden gedu
rende den tijd, dat zij voor herhalings
oefeningen onotr de wapenen zijn, op grond
van het bepaalde in het K. B. van 27 Maart
1918 (Stbl. No. 222), hunne burgerlijke be
zoldiging genieten, indien en voor zoover
deze hooger is dan hun militaire inkomsten.
Advies werd uitgebracht Inzake de toepas
sing van art. 22 Arbeidsreglement. De Com
missie is van oordeel, dat aan werklieden, I
die ten tijde van hun ontslag een uitkeering
genieten wegens ziekte of ongeval, deswege
de in art. 22 bedoelde uitikeering bij ontslag
niet mag worden onthouden, tenzij het ont-
Inrfazondon Mededeling,
KANAALWEG.
Prima Elkan
De echte Deventer
KANAALWEG
naast „CASINO".
met Men moet daaraan U1CI *UIWI vuu'wucu, 19cmp. JU et sernp is later gezonnen.
O» een «M al te sb1e,#0™dLeï™Sg*'egCM bemumlllS 18
niet meer kunnen vaststellen, omdat het mis
tig werd en de ,3aochus" de reis vervolgde.
Scheepsramp.
Het Nederlandsche stoomschip „Cornelis''.
groot 2434/1450 ton, eigendom der Zuid-Ne*
derlandsche Stoomvaart-Maatsohappij te Rot
terdam, gebouwd in '14, met een lading hout
van Uleaborg op weg naar Terneuzen,
strandde Zondag nabij het Grankulen Vuur
schip. Het schip is later gezonken. Men vreest
opnieuw worden herinerd op
hobbelige zee in de kapiteinskajuit van een
Holland-Amerika-Lijn-boot, door een ron
den zeeman als kapitein Krol, die, wanneei
de conversatie toevallig dien kant uitdrijft,
plotseling en malgré lui voor onze oogen ver
schijnt als de man die de Duitsche legatie
in 1917 naar huis bracht, dwars door het
bloedeigen Duitsche mijnenveld heen, zoo
dat de heeren, die liever in Bergen afge
stapt waren maar tot Rotterdam meemoes
ten, over het promenadedek kuierden met
de reddingsgordels aan een touwtje alsof
het schoothondje waren. Een enkel voorval.
Maar het een brengt de herinnering terug
naar het ander. Hoe onze koopvaarders de
zee bleven houden (hoezeel met recht), tor-
In verband met het bepaalde in art. 101,
zesde lid, Arbeidsreglement, dat op de werk
lieden voor wie op 1 April 1920 een gunsti
ger regeling inzake uitkeering van zieken
geld geldt, dan die, vervat in de voorgaande
leden van art. 101, ook voor het vervolg
die gunstiger regeling van toepassing blijft,
zal worden nagegaan of aan de Landsdruk
kerij vóór genoemden datum op dart punt
een regeling bestond en zoo ja, welke.
Breedvoerig werd gediscussieerd over de
bij de Commissie ingekomen bezuinigings
voorstellen van de Regeering (vervallen van
de gratificatie bij langdurigen, trouwen
dienst en van de toelage bij de waarneming
van hoogere functie, afschaffing van perio-
De reederij A C. Lensen te Terneuzen
deelt het volgende mee betreffende het zin
ken van haar stoomschip Cornelis:
Volgens bericht van de Neptun Bergings
maatschappij is het stoomschip Cornelis, dat
Zondag op Grunkallen strandde, Maandag
door inidden gebroken en gezonken. Lloyds
agenten te Stockholm seinen, dat de ber-
gingsstoomer Diana Zondag bij het schip
is geweest en aan de bemanning heeft aan
gebeden, haar aan boord te nemen, doch
deze weigerde van boord te gaan. Maandag
middag 3 uur was de reddingsboot van Sin-
goe langszijde; haar bleek, dat de bemanning
het schip had verlaten, en dat de scheeps-
reddingbooten weg waren. De bergings-
zee vYYnV W -7U het land van ooogere runcne, aiscnaning van penu-1 reddingbooten weg waren. De Dergrng»
^°v^ntdu?enTlif4SSar bleven voorzien £ek« verhwj^ I stoomcr Herakles rapporteert, dat Dinsdag-
met voortdurend lijfsgevaar uievcu den en verlenging van den werktijd van 45
van de magere rantsoenen wel e 0p 43 uur per week). Algemeen was de klacht,
digers der beschaving ons iel Tpn dat het overlegplegen thans niet voldoende,
meten. Niet weinigen sdh<>ten e» tot zijn recht komt. Doordat de Commissie
bij in. Maar de Hollandsche v g voldoende gegevens mist en van eventueele
niet van de zee. Onze stoere zee 1 - ver<jere p}ann€n der Regeering voor het
den elk onheil met koele volha g,jaar 1923 niets af weet, is beoordeeling van
op de natie met dankbaarhei hare voorstellen moeilijk. Bij de uit te bren-
kan terugzien. Men moet er mi P gen adviezen zal daarop worden gewezen.
Oceaan aan denken om in het landrotten-
hart een warme genegenheid te voelen op- De directeur-generaal der P. T. T.
wellen van bewogen erkenning van het vele
dat onze brave schepen en onze brave zeelui Naar aanleiding van het bericht van de
h men van benauwing durfden en deden. „Avondpost als zoude het ambt van direc-
De oorlogsgeschiedenis onzer koopvaar- teur-igeneraal der Posterqen en Telegrafie
ditvloot vult een bladzijde, die wij steeds voorloopig slechts door een ambtenaar wor-
met vreugde zullen opslaan, en die een be- den waargenomen en dat de tegenwoordige
moedigênd geluid laat hooren in een overl- Minister van Marine, ge et op het precaire
gens veelal neerslachtig verhaal. Moreel bestaan eens Marine-ministers, als voor
heeft ons land gedurende de oorlogsjaren
een tijd van inzinking gekend. Tussohen
hamer en aanbeeld van Duitschland en de
Entente moesten wij ons veel laten welge
vallen, vaak met gebogen hoofde. Het was
een zigzag-weg, dien wil noodgedwongen gin
gen. Het was uitwijken en de groote heeren
ontzien. Een kwalijk ding voor de zelfbe
wustheid van ons volk.
Het doet goed om bij de herinnering aan
die trieste jaren terug te denken aan onze
zeelui. Zij deelden de gevaren der strijden
den, zij stonden, moer nog dan wij die op
het land bleven, te midden van den lel-
bewegen tild. En zij hielden vol en gingen
aan op hun doel, recht door zee, al liep hun
koers om den Noord en in- 'grillige lijnen
door onzichtbare velden van verborgen ge-
D« Mk deze krachtproef bijroedenilnrM;-
tingen en voorzieningen verelsoht, la dul
Nieuwe schepen.
Van d« werf der firma Bom Mees to
Rotterdam is gisteren te water gelaten het
SSS S^kaboeIrü",.in_aanbouw voor
stoomschip „Soekaboemi 1 u Vy
den Rotterdamschen Lioyd.
gebouwd volgens de hoogste kl^e Buhr^
Veritas en de Scheepvaart-Inspectie, heeft
de volgende afmetingen: ^mg over
466'-0", breed 54'-0», hol totLShelterdek 37 -0
mot een draagvermogen van 10,200 Eng. ton-
nen op zomer-vrijboordsmerk.
Het schip heeft 2 masten, Olaadpalen dra
gende 16 laadboomen1 van 3—5 ton en een
laadboom van 30 ton hefremogen.
De hoofdmachine, door Gebr. Stork te Hen-
geo vervaardigd, bestaat uit een stel tur
bine met dubbele kamradov' rbrenging van
het Zoelly-type, met een Curtishwtèh
H. D. vooruit en achteruit-gedeelte. ue
keels zijn van het Baboocik en V ïloox-. -
rine-type er ^ingericht voor het werken me
onderwind en het stoken van kolen of 1
hare brandstof. Zij zijn van zoodanige afme
ting, datde hoofdturbines 3400 as-paarde-
krachten kunnen ontwikkelen. Bij volle
kracht -maakt de H. D.-turbine 3600, de L.
D.-turbine 3400 §n schroefas 85 omwentelin
gen per minuut.
Aan dek zijn 16 lieren opgesteld, op den
bak een ankelrier en op het achterschip 2
verhaalwinohen.
Plichtsbesef? Gwn donder!
En van al die duiten »n| er toch sekor
ook wel wat in de pocket glijden, geloof je
uiot?
Nou dat zal wel, bij soo'n zaak op aan
deden, daar blijft altijd wel wat van over.
Hoe hooger die menschen zijn, hoe meer of
ze gappen en dat neem ik ze niet kwalijk.
Ik ben er niet toe in de gelegenheid, anders
deed lk 't ook.
Enfin, op t eind heeft ie zich tooh fat
soenlijk tegen me gedragen.
Hoe dan?
Nou, toen heeft ie zich an me voorge-
stolde N
Loods, nou lieg je, dat Is niet waar.
IS Wèl waar, aan de valreep heeft-le
zich aan me voorgesteld.
Loods, je zit te liegen, want die Si-
binga Mulder zit hier tegenover je.
Nou, 't kan me ook nikt schelen. Mag
ik me even aan u voorstellen, ik ben X
Loods, ik heb je rustig laten praten,
maar nu je zit te liegen, kan ime je naam
niets schelen.
Nou, 't kan ook niet schelen, t is toch
een heel andere tak van dienst!
Van de vier heeren waren twee onder dit
gesprek opgestaan en hadden zich aan de
reeling, uit het gezicht van den loods, opge
steld, hun best doende om het niet uit te
schateren van lachen.
De derde hield zich met groote moeite tot
het eind toe goed en bleef moedig op zijn
stoel zitten, totdat de ontknooping kwam en
de vreugde niet behoefde te worden inge
houden.
Na een oogenblik verdween de loods naar
brug, waar hij den kapitein alleen vertelde:
„Ik geloof een mal figuur geslagen te
hebben.'' (Bat. NbL)
TWEEDE KAMER.
Vergadering van Dinsdag.
Over het verzoek van den heer van den
Tempel tot het stellen van eenige vragen
aan de regeering betreffende de werkeloos
heid en haar bestrijding en de ondersteu
ning van werkelooze arbeiders zal morgen
worden beslist.
Algemeen© beschouwingen worden ge-
GEMENGD NIEUWS.
De ramp bi] Vlissingen.
De Raad voor de Scheepvaart zette Woens
dag het onderzoek inzake de aanvaring op
2 Sept. nabij Vlissingen tusschen de bul
derdijk" der Holland-Amerikalijn en het En-
gelsche s.s. „Ezardian", waarvan 7 opvaren
den verdronken, voort Verschillende ge
tuigen werden nog gehoord; de Belgische
opend omtrent het wetsontwerp tot wijziging loods verklaarde o.a., dat de „Zuiderdijk" na
vaar.
Het zou te betreuren zijn indien deze
groote oogenblikken voor ons en ons nage
slacht verloren gingen. En tooh bestaat er
groote kans dat de overleveringen die thans
nog verspreid liggen in scheepsverklaringen,
logboeken, brieven en persoonlijke herinne
ringen van 'hen die de acteurs waren van
het drama der zee, langzamerhand zullen
verdwijnen en vervagen Indien niet iemand
de moeite neemt om ze stelselmatig bijeen
te garen en op te teekenen.
Ben taak voor een hisfcoricua Een taak
voor een romanschrijver. Een taak voor onze
groote scheepvaartmaatschappijen, die het
materiaal om zoo te zeggen nog voor het
grijpen hebben. Wij vernemen, dat de Hol-
land-Amerika-Lijn bezig is met de voorbe
reiding van een gedenkboek, dat ter ge
legenheid van haar vijftigjarig bestaan zal
worden uitgegeven. Voorzeker zal daarin de
oorlogsgeschiedenis van haar vloot niet ont
breken. Maar ook onze andere stoomvaart
maatschappijen zullen iets. te zeggen hebben.
En onze visschers hebben ongetwijfeld iets
op het hart, dat aan de vergetelheid dient
te worden onthouden.
Men wadhte niet te lang. De herinnering
is nu nog betrekkelijk frisch. De bellipe-
renten hebben hun cenotafen. In dienzelf
den geest van bewogen herinnering behoort
de oorlogskroniek van onze koopvaardijvloot
te worden geschreven.
Spoorwegpersoneel.
In de bespreking, die Zaterdag plaats heeft
gehe d trsschen de directie der Ned. Spoorwe-
gor rn de commissie van actie uit de erkende
organisaties van spoorwegpersoneel, over de
loonkor^ng van 81 s pet., heeft deze commis
sie de keuze tusschen deze loonsverlaging
of de pensioenkorting van 8V» pet. niet aan
vaard.
Zij heeft echter toegezegd, omtrent deze
kwestie zich te willen beramen, indien daarbij
verscheidene andere verslechteringen, die
ook dreigden, nader onder de oogen werden
gezien.
Als gevolg van deze besprekingen heeft de
directie toegezegd, dat er tot 1 Januari 1924
geen loonsverlagingen meer zullen plaats
eens Marine-ministers, ais voor
waarde bedongen moet hebben, dat de be
trekking van chef der posterijen voor hem
zou worden opengehouden, deelt men van
de meest bevoegde zijde mede, dat dit be
richt geheel uit de lucht gegrepen is.
Tegen dreigend revolutiegevaar.
Het tot het nemen van maatregelen tegen
dreigend revolutiegevaar In Februari 1919
opgerichte hoofdoomlté vatf' actie, gevormd
uit en door de Christelijke sociale organisa
ties van werkgevers, boeren, middenstanders
en arbeiders, in verband met de veranderde
omstandigheden met ingang van Januari 1921
tijdelijk stopgezet, heeft, aanmerking ge
nomen de nadien gewijzigde omstandigheden,
zijn vroegere werkzaamheden 'hervat.
Uit de slgarennUverheld.
Op de sigarenfabriek van de firma Azijn-
man in Den Bosch, waar nog ongeveer hon
derd arbeiders werkzaam zijn uit de vier or
ganisaties, is aan dezen de arbeid opgezegd
tegen 28 dezer, indien de nieuwe voorwaarden
niet aanvaard worden.
De poging tot bemiddeling, gedaan door
den Commissaris der Koniqgin in Noord-
Brabant, is mislukt.
De Christelijke Amsterdammer.
De eerste kamer van de rechtbank te Am
sterdam heeft vandaag In staat van faillisse
ment verklaard de KV. tot Exploitatie van)
de Amsterdammer, Christelijk Volksdagblad.
Tot rechter-oommissaris is benoemd mr. J.
G. Meilink en tot curator mr. H. J. Bieder-1
lack.
Een schipbreuk.
De berichtgever van het HbL te IJmuiden
meldt:
De „Facchus", kapt J. Reckleben, van
Archangel naar Amsterdam, bemerkte Zon
dag j.1. op 67 gr. 88' N.B. en1 2 gr. 52' O.L.
een wrak, recht vooruit van een schoener
brik. Een boot werd uitgezonden met den
derden officier, den timmerman en een paar
matrozen. Het schip lag .op bakboordzijde
geheel in het water met de masten gelijk aan
het wateroppervlak. Menschen waren er niet
aan boord. De stuurboordlantaarn stond nog
op hare plaats en de zeilen waren nog aan
geslagen alsof teen het schip even teA'oren
met groote tspoed verlaten had. Het schip
dro^g den naem „Dannebrog", dus waar
schijnlijk van Teensche nationaliteit, doch
waar het thuis behoorde kon men niet na
gaan, daar de spiegel geheel onder water
was. -
De gezagvoerder, oonstateerende dat het
niet meer geborgen kon worden over den
grooten aVand van 320 mijlen uit IJmuiden.
gaf order het tot zinken te brengen, teneinde
het gevaar voor andere schepen uit den weg
te ruimen. De boot keerde naar het wTak
terug en de inzittenden hakten er een paar
gaten in, waerna het in brand gestoken
werd. Vermoedelijk is het schip dus later
middag alleen twee ventilators, twee davits
en een voortopmast boven water uit staken,
en dat er storm heerschte. Tot heden zijn nog
geen nadere berichten van de bemanning.
Van andere zijde meldt men ons, dat de
bemanning van de Cornelis 23 koppen telt.
De helft hiervan behoort thuis te Terneuzen
de anderen zijn uit Amsterdam en Rotter
dam afkomstig.
Uit de omstandigheid dat beide scheeps-
reddingsbooten Maandag weg waren, leidt
men af, dat de ontscheping regelmatig heeft
kunnen plaats hebben. De strandingsplaats
was 10 mijl van den vasten wal verwijderd.
Gehoopt wordt, dat de bemanning is geland
aan weinig bevolkte kusten van Alands-eilan
den en niet terstond over de middelen be
schikt om bericht te zenden.
Koopvaardijolficieren.
In de te Vlissingen gehouden vergadering
der Centrale van koopvaardij-officieren zijn
de van weerszijde gedane voorstellen met bij
na algemeene stemmen afgewezen. Nu binnen
één jaar reeds tweemaal loonsverlaging werd
aanvaard, kan onmogelijk genoegen worden
genomen met nog verdere verlaging.
Het Spoorwegpersoneel
„Het Volk" meldt, dat de Nederlandsche
Vereeniging van Spoor- en Tramwegperso
neel 5 November in buitengewoon congres
zal beslissen over de voorstellen der Spoor
wegdirectie.
en aanvulling van de bepalingen van het
Burgerlijk Wetboek omtrent de erfopvolging.
Krachtens ons geldend erfrecht wordt, bij
overlijden van man of vrouw uit een gezin,
de overlevende echtgenoot eerst dan tot de
erfenis opgeroepen, wanneer er geen bloed
verwanten van den overledene meer zijn.
Tot den twaalfden graad toe. Natuurlijk be
houdens testatie en behoudens het geval van
huwelijk in gemeenschap van goederen, in
welk laatste geval de overlevende altijd zijn
(of haar) helft van de gemeenschap krijgt.
Het ontwerp tot wijziging van het B. W.
nu, dat de Kamer thans behandelt, beoogt
voornamelijk, deze bepaling uit het B. W. te
werpen. De overlevende echtgenoot wordt,
in elk geval gelijkgesteld met de kinderen.
En in de tweede plaats wilde de Regeering
nog een ander deel van het voorstel-Treub
verwezenlijken: de beperking van den kring
der erfgenamen tot den derden graad.
De gevoerde discussies, die trouwens, nog
aan den gang zijn, zullen wij den lezers
maar schenken.
Nieuw droogdok.
Dinsdag Is van de werf der N. V. Burger-
hout's Machinefabriek en Scheepswerf te
Rotterdam met goed gevolg (e water geloopen
het eerste gedeelte van uit 4 pontons bestaan
de droogdok, dat op bovengenoemde werf
voor de Droogdok Maatschappij Tandjong
Priok In aanbouw ls.
Dit droogdok, hetwelk schepen met een
totaalgewicht van 8000 ton met een maximum
diepgang van 7.50 M. zal kunnen dokken, zal
na voltooiing bestaan uit 7 pontons, welke
aan de doorloopende zijkasten door middel
van een schroefverbinding vast en waterdicht
verbonden zullen zijn.
De voornaamste afmetingen zullen zijn:
Totale lengte van het dok gemeten over de
voorbouwen 166.40 M., gemeten over de pon
tons 146.40 M., uitwendige breedte 29 M., in
wendige breedte gemeten op pontondek 21.4
M., holte der pontons 3.2 M., zijkastenhoogte
10 M.
Ieder ponton is door 2 langsscheepsche
schotten in 3 ruimten ingedeeld, waarvan het
middenruim als luchtruim dienst doet. I
De pontons zijn allen uitwisselbaar en kun
nen na uitgevaren en 90° gedraaid te zijn, in
het eigen dok gedokt worden. De reserve
ponton neemt de plaats van de uitgevaren
ponton in en het bedrijf in het dok kan voort
gezet worden. Deze pontonuitwisseling zal in
ca. 12 uur kunnen verloopen
Van buitengewoon groot belang is dit voor
dit bijzondere geval, aangezien de a.s. lig
plaats van het dok van dien aard is, dat sa
menstelling van het water gepaard aan het
warme klimaat het eens per jaar schoonma
ken van iedere ponton noodzakelijk maken.
De schoongemaakte ponton, welke b.v. met
een kleiner schip gelijktijdig meegedokt kan
worden, kan daarna tijdelijk als werkponton
of aanlegsteiger dienst doen om later weer
eeh ponton dat schoongemaakt moet worden
te vervangen
De langsscheepsche hoofdzuigleiding is in
een der zijkasten geplaatst, zoodat deze bij
het uiwisselen der pontons intact blijft. In
dezelfde zijkast zullen geplaatst worden de
4 electr. aangedreven hoofdlenspompen, wel
ke in staat zullen zijn het dok met een schip
van 8000 ton gewicht in ca^2 uur op te pom
pen. Ook zullen in deze zijkast boven het
veiligheidsdek geplaatst worden de Diesel-
hebben, terwijl ook verder in dier tijd geen brandende gezonken, maar dit feit heeft men generatoren, welke de benoodigde siroorr^vi
de aanvaring wegstoomde zonder hulp te
bieden.
De inspecteur voor de scheepvaart in het
2e district, de heer G. H. Bouman, hekelt in
scherpe woorden het gedrag van den eersten
stuurman, die getoond heeft geen Verant
woordelijkheidsgevoel te bezitten. Aangezien
evenwel de kapitein de verantwoordelijke
persoon is, meent spr. te zijnen opzichte
schorsing van zijn bevoegdheid te moeten
vragen. De rechtskundige raadsman van
den gezagvoerder wees op des kapiteins
groote gevoel van verantwoordelijkheid,
waarvoor hij juist bij zijn collega's bekend
staat. Hoewel civiel-rechtelijk de kapitein
aansprakelijk is voor misdragingen, gaat
het toch niet aan op den gezagvoerder een
disciplinaire straf toe te passen wegens de
houding van den eersten stuurman.
De Raad zal later uitspraak doen.
Een groote steur.
Aan den rijksvischafslag te Umuidem heeft
de stoomtredler M. A. Klein een steur van
buitengewone afmetingen en gewicht aan
gevoerd. De visch had een lengte van 3 me-
te? en woog 470 pond. De koopprijs bedroeg
200. De visch werd naar België uitgevoerd.
Vergadering van Woensdag.
Het Regeeringsontwerp betreffende de
wijziging van het erfrecht is, behoudens en
kele kleine wijzigingen, onveranderd aan
genomen. Door den heer Oud werd een
amendement ingebracht, waarbij het recht
van den overlevenden echtgenoot op den
boedel blijft bestaan. Overigen» werden ver
schillende nogal ingrijpende amendementen
verworpen en het ontwerp zonder hoofd, bouwer W. begeven oni daar" op wime ëaan
stemming aangenomen. Alleen de heer De in„Pri w j:„5 e »r,
Monté VerLoren wenschte geacht te worden den iaaer''^l«stBn ,h„ .^.S'-*!lde
te hebben tegengestemd.
Een landbouwer door een jager gedood.
Arnhem, 18 Oct. Te Nieuwgraaf, een
dorpje op ongeveer een uur gaans van Arn
hem, heeft zich gisteren een drama afge
speeld.-Zekere V., van beroep horlogemaker
te Yelp, had zich op het land van den land-
OOST-INDIE.
Mijngasontploffing.
In de Ombillin-mijnen zijn ten (gevolge
van een ontploffing van mijngas achttien
personen gedood. Het bedrijf is gestoord,
maar niet ontredderd; herstelling is mo
gelijk.
Een mal figuur.
In verschillende bladen heeft de ronde ge
daan het verhaal van een gesprek, dat de
directeur van landibouw aan boord van een
K.P.M.-stoonmr ter reede van Soerabaja ge
had heeft met een loods, die, den heer Sl-
blnga Mulder niet kennende, dezen.in
zijn gezicht uitschold.
den jager gelasten, zijn landgoed te verlaten,
waarop de laatste zoo in woede ontstak, dat
hij den landbouwer aangreep. Wat er toen
precies gebeurd is, konden wij heden nog
met gewaar worden. Een feit is het, dat, toen
voorbijgangers op het hooren van een schot
zich derwaarts spoedden, zij den ongelukki-
gen landbouwer W. badend in zijn bloed von-
den. De ongelukkige leefde nog, doch gaf des
avonds den geest.
De jager heeft zich na het gebeurde bij den
commissaris van politie te Velp aangemeld
en werd, na een voorloopig onderzoek, in be-
waring gesteld.
De horlogemaker staat als zeer driftig be-
kend- („Telegr.").
e was sedert 1906 in dienst De
waarnemend directeur te Maassluis, F. O.
Pervoort en de oommies-titulair G. C. Grut
terswijk hadden op 5 Sept. een brief'in ge
reedheid gebracht, die er uit zag of hij geld
bevatte, en dien toegelakt met een onhandig
lak, afgestempeld met een vingerhoed Bekl
had de bus moeten lichten, waarin de bewuste
op 1"
Oneerlijke brievenbesteller.
Te Maassluis schijnt gerutmen tijd de bur
gerij, doordat telkenmale aan de post toe-
Het verhaal is juist; het gaf het gebeurde S™*?! 8,tukken werden vermist, het ver-
eohter zeer onvolledig weer. Een der getui- W6egt den Postdienst zlJn kwi)t S6-
Aan dek zitten bij een tafel vier passa- iPJ^t^10rgen
gier» De loods komt aan boord en zet zich thans gedetineerd, te-
bij de heeren aan het tafeltje en daar ont- - wegens verduistering van poststukken.
wikkelt zioh het volgende gesprek tusschen
den loods en één der pasagiers:
Goeden avond, heeren!
Ook goeien avond, loods. Is er nieuws
op de kust
Nou, ik heb gistermorgen de Treub bin
nengebracht Daar was die Sibinga Mulder
aan boord.
Zoo? Wat was dat voor een man? vwniiawofoi a
Wel, dat is die directeur van landbouw c^wii.rd g^onden, waarop de tagch was
die man van die groote strop daar ereens f een befrtellerstasoh was de
op Sumatra met zijn rijst. P g6M «ek<>^n. Voor de
O zoo, is dat zoo'n dikke strop? 0An vnrviDr- ilr"C0mmi8saris had bekl-
Zal waar wezen, 18 milhoen volgens de achterMilvIn dachten te geven van het
laatste beriohten. Y. den brlef> dl« tusschen een
't Is har dat dat maar zoo mag, hoe ziet L ''7' 2011 z^n blWven zitten,maar
die vent er uit? 8' Zlet le*de b<*l. een volledige
Nou, zoo'n e€fete rooie venijniee kon! hii™n a.6 beide ambtenaren, als ge-
En dat reist maar rond. *°P' S^oord, verklaarden dat na de aan-
Waar ging hij nu naar toe? Wie weet mi-wW Van ^ekl- de klachten over de ver-
of 'hij straks niet hier aan boord komt. sPn j Yan bïdeven te Maassluis opgehou-
Kan mij niks schelen, maar hii is oo Y" de 21/> maand, dat de heer
de v. d. Wijck overgestapt naar Makassar wa™>„ Maasshlis bad dienst gedaan,
Wat moet hij daar nou weer doen die r vermissingen voorgekomen,
neemt het ervan hoor, nou weer naar Ma- ttJy1?6 abnormaal veel noemdR
kassar. M. zag geen aanleiding tot eene
Ja en dan zoo'n strop. Maar die O™, /^f^rdelijke veroordeeling. Het heele
mer in den Volksraad, die durft hem aan 'n F' ^pe^soneel in Maassluis tfas door bekl. In
socialist is t niet? n herdenking gebracht. Gelukkig dat de dader
«Ja> socialist, een echte. Maar ik sL «ïl8 van de daders if» aangehoü-
hoor dat die Sibinga Mulder toch altiid k'Tl Rekemn« houdende met het feit, dat
weldig van zich afbijt. g bekk goed aangeschreven staat bij de bur-
t Zal waar wezen, 'n eohter pekrekel! en wn, «ezln heeft, vroeg de officier
V.rïS*?100'^ dat 'het z°o'n n tets n? "^en gevangenisstraf,
kan «„helen, hij heeft geen plichtsbesef. oonieeürg pleittte voorwaardelijke
i ver-