ZENUWACHTIGHEID
DE EINDCIJFERS VAN DEN
DUITSCHEN U-BOOT-OORLOG.
In de laatst verschenen aflevering van het
„Marineblad" komt o. m. het volgende door
de redactie vertaald artikel voor van Ham-
muth Merleker, waarin de verliezen aan Duit-
Bche onderzeeërs worden opgesomd.
men ook de geïnterneerde, verkochte en
eigenhandig tot zinken gebrachte onderzee
booten in rekening brengen. fteTutcruef-d en
later aan de neutrale TesreeriTt^eii verkocht
zelf tot zingen sfehracht werden naar grapte
5 en naar Nederland 2 orderT-ecbootêr er ra
beëindiging ven den onderbeetoofcnorog
warden in eigen oorlog eb avena en in die der
bondgenooten 14 booten tot rink en gebracht,
daar ze niet meer zeewaardig waren, waar
van 7 in Polen, 4 in Vlaanderen, 1 in Cattaro,
1 in Fiume en 1 in Triest
Witte Zee
Noordelijke Noordzee
Tusschen Noorwegen en Schotland
Deensche kust
Hornriff
Atlantische Oceaan
Bewesten Gibraltar
Totaal 178
Bij de verliezen vóór de uitlevering kan
AMSTERDAMSCHE BRIEVEN.
ROND DEN DAM.
Tenminste.... als men voor dien tijd ei
niet met een gedeelte van dat „verkeer" den
grond in gaat!
Op die mogelijkheid werd door het raadslid
Gulden bij de laatste begrootingsdebatten «*»-
wezen. Dit verwekte eenig opzien. Wat be
grijpelijk is. Hebben wij niet van on*e kin
derjaren af aan geleerd, dat „Amsterdam, die
Wat in zeker opzicht maar goed is ook!
Aan Het Laatste Nieuws wordt uit Luxem
burg gemeld:
Met het oog op de aanstaande bevalling
van de groot-hertogin worden allerlei fees
ten op touw gezet, waarbij ook een kanon,
voor het lossen van salvoschoten, te pas
Oplossing.
SPORT.
Voetbal.
■i
te
i
l
Q. a. e.
5
C«^da® a-a' ,8p06lt H-K-°- 1 tegen D.O.S. 1 uit
,oolc ?en ernstige candidaat voor het
Aanvan^ 2 uur, terrein einde
Laan; scheidsrechter Lagran. Dus H.K.C.-ers, nu
rtVii- yat,J6 te doen staat: als H.K.C. 1
gow<inm <LP wil, behouden, dient er beslist
wor^en» er zal voor gewerkt
te
te
m^m
Ingezonden MeJedeallng.
Fa, GEBR. HOOQERDUIJN. eamiigd 1870
Aannemersbedrlllvan Schilderwerken enz.
Heidarsoh» Qlaswiekrrlng-MastichapplJ.
Meohinele Verffebrlok Glashandef.
Telef. No. 74. Middanafraat 18, HELDER.
Dezer dagen, tegen het eind van Oct, 1922
verjaart voor de vierde maal de dag waarop,
gedurende de pogingen om wapenstilstand
of vrede te verkrijgen, de opperste legerlei
ding door een draadloos sein aan alle voor
den vijand staande booten een einde maakte
aan den U-bootoorlog.
Het is nu bijna vier jaren geleden en even
zoo lang heeft het geduurd aleer het ge
il eele materiaal aangaande het wedervaren
der Duitsche onderzeebooten bijeen ver
gaard is. Heden weet men van elke boot,
wanneer waar en waardoor zij verloren ge
gaan is. Dikwijls was het aan een toeval te
danken, dat de sluier, welke over een of
ander maritiem geheim lag, werd opgehe
ven; in vele gevallen wist zelfs de tegenstan
der niet of hij de onderzeeboot werkelijk ver
nietigd had. Eerst nu kan men werkelijk over
„het einde" van den onderzeebootoorlog
spreken, nadat het resultaat in getallen is
vastgelegd.
Totaal gingen gedurende den oorlog door
vijandelijke actie 178 Duitsche onderzeeboo
ten verloren. Ze zijn als volgt over de oor
logsjaren verdeeld: 1914 in 5 maanden 6 boo
ten; 1915 20 booten; 1916 slechts weinig meer
n.L 21; in 1917 waren de vijandelijke tegen-
weermiddelen ten volle in actie, er gingen
62 booten verloren en in 1918 na bijna 11
maanden oorlogsvoering zelfs 70 booten. De
maand waarin de meeste verliezen geleden
werden was Mei 1918 met 13 ten onderge
gane onderzeebooten, dicht daarbij komt
September 1917 met 12 verloren booten. In
17 van de 52 oorlogsmaanden werd een hoo-
ger maandgemiddelda dan 6A3 booten be
reikt.
Het ongunstigst voor de U-bootoorlogvoe
ring waren September en Mei met een ge
middelde van 5 ein£.7 verloren booten in elke
maand. De gunstigste maanden waren Fe
bruari, Juni en October met een gemiddelde
van Iets meer dan 2 booten.
De volgende tabel geeft nauwkeurig de
verliezen aan in alle maanden van den U-
bootoorlog.
Met de onderzeebooten gingen totaal 515
officieren en rond 4849 onderofficieren en
manschappen, tezamen dus 6364 Duitsche
zeelieden ten onder. Van de officieren waren
368 zeeofficieren, 144 officieren-machinist 2
doktoren en 1 torpedo-officier. an de zee
officieren waren 296 actief dienenden en 72
reservisten; van cTc officieren-machinist 130
actieve en 14 reservisten, als volgt verdeeld:
Actief Reserve
Korvetten-k apitane 2
Kapitan-leutnants 73
Ober-leutnants z. See 160 12
Leutnants z. See 61 60
Ober-ingenieure 29 1
Ingenieure 42 12
ObeT-ingenieur-adspirante 19 1
Ingenieur-adspirante 40
Van de gesneuvelde Duitsche officieren
vonden in den onderzeebootoorlog bijna de
helft der luitenants ter zee le klasse, ruim
d'e helft der luitenants ter zee 2e klasse en
ruim een derde der luitenants ter zee 3e kl.
den dood. Niet ten onrechte werd dan ook
reeds gedurende den oorlog en ook later in
publicaties in Duitschland, de onderzoeboot-
oorlog genoemd „Krieg der kapitan-leut
nants".
Maand
Januari
Februari
Maart
April
Mei
Juni
Juli
Augustus
September
October
Ndvember
December
Totaal
20
1.6
1.T6
Maand
gemiddelde
3.2 Booten
2-0
3.2
3.5
5.7
2.2
4.2
3.2
5-0
2.4
3.2
1.0
21 62 70 178 3.42 Booten
5.1
6.3
3.42 Booten
Bosporus
Overzicht onderzeebootmaterleél.
Gereed 1-8-14
Bijgebouwd:
1-8-14 tot 81-7-15
1-8-15 31-7-16
1-8-10 Bl-7-17
1-8-17 31-7-18
1-8-18 9-11-18
06
19
65
101
99
61
Aangebouwd gedurende den oorlog 345
Verloren gingen
Uitgeleverd werden
Tezamen
371
199
172
871
Tezamen
Voorts waren bij het sluiten van den wa
penstilstand nog 224 booteïi in aanbouw op
verschillende werven, terwijl bovendien nog
220 booten besteld waren, doch was voor deze
booten het bouwmateriaal slechts ten deel©
aangeschaft.
Behalve op eenigc kleine werven, welke
eerst later in het aanbouwen van onderboo
ten betrokken werden, werden de booten in
hoofdzaak gebouwd op 6 groote werven. Het
leeuwenaandeel had de Vulcanwerf te Ham
burg, welke 89 onderzeebooten afleverde en
er nog 37 in bouw had, daarop volgde de
Germaniawerf te Kiel, welke 79 booten af
bouwde en met 28 begonnen was, dan Blohm
en Voss te Hamburg met onderscheidenlijk
67 en 39, d'e Weserwerf te Bremen met 74 en
27, de voormalige Keizerlijke werf te Danzig
met 32 en 32 en de Bremer Vulcanwerf te
Vegesack met 4 en 20 afgebouwde en begon
nen booten. Bovendien waren op ©enige
kleinere werven 41 onderzeebooten in aan
bouw, welke echter eerst na Hindenburg's
programma aan het werk gegaan waren, zoo
dat van aflevering aan de Marine vóór den
wapenstilstand niets meer gekomen is.
Maand-
gemiddeldo
in alle jaren
Door de mee$ verschillende tegenweer-
middelen gingen de Duitsche U-booten ver
loren; de meeste offers eischten de water-
bommen n.1. 87* dicht daarbij komt de ver
nietigende werking der mijnen met 80 of
fers; de U-booten der geallieerden brachten
20 Duitsche onderzeebooten ten val, 14 Duit-
Bche booten gingen ten onder aan bedrijfs
ongevallen, 13 werden door vijandelijke tor
pedojagers en torpedobooten tot zinken ge
bracht, 12 door z.gji. Q-vaartuigen, speciaal
voor onderzeebootafweer gebouwde scheep
jes. Van 9 booten is het verloren gaan niet
vastgesteld kunnen worden, ze zijn eenvou
dig vermist, 8 onderzeebooten gingen ta
gronde door de ramstevena van meest ver
schillende vaartuigen, 8 werden door bewa
pende vischtrawlers vernietigd en evenzoo-
veel door bommen uit vliegtuigen, 0 booten
raakten in het Kanaal en voor de vijandelijke
haveningangen verward ln U-bootnetten en
lieten zich op den bodem zinken alwaar de
bemanning den dood vond. Door gewone pa
trouillevaartuigen werden 8 Duitsche onder
zeebooten bedwongen, eveneens 3 door be
wapende hulpvaartuigen van allerlei soort}
2 onderzeebooten werden door geschutsvuur
van kruisers en 2 door batterijen aan den
wal tot zinken gebracht en ten slotte werd 1
onderzeeboot door een slagschip vernietigd,
dat was de boot van Weddingen U 29 voor
den ingang van Scapa-Flow.
De rangschikking naar de plaats waar de
Duitsche onderzeebooten ten onder gingen,
geeft meer opheldering. De meeste liggen
natuurlijk in het Engelsche Kanaal, de keel
van het Engelsche eilandenrijk. Ze liggen
verdeeld als volgt:
Engelsche Kanaal50
Noordzee26
Middellandsche Zee10
Oostkust van Engeland16
De Hoofden (NI. toegang tot het Kanaal). 12
Rondom Ierland0
Iersche Zee7
Engelsche Westkust6
Bocht van Helgoland8
Schotsche kust 3
Oostzee 8
Zwarte Zee8
Kust van Vlaanderen2
Fransch© Noordkust2
Scapa Flow2
Shetlands eilanden2
Scilly eilanden2
Een nieuwe lintwurm. Safety
flrst. De grond int Tentoon
stellingen.
Er zijn van die speciaal Amsterdamsche
kwesties, die gelijk een lintwurm, steeds weer
een stukje aangroeien, hoe dikwijls men er
ook enkele gedeelten van wegwerpt, en
waarvan men, hoe ijverig men ook steeds
weer zoekt, nooit „den kop" kan vinden! Zulk
een kwestie is de Paleis-Raadhuis-kwestie,
zulk een is ook: de Middendamterrein-kwestie.
Er zijn er nog meer; maar zij hebben alle
maal in den loop der tijden dit gemeen gekre
gen, dat de belangstelling van 't publiek vooï
het nuttelooze afknijpen en wegwerpen der
lintwurm-leden, aanmerkelijk verflauwde.
Wilde die belangstelling weer wat opleven,
dan moest er een nicttw ongedierte ontdekt
worden, dat nog niet zoo direct als „weer
zoo'n lintwurm" herkend werd.
En het werd' ontdekt! Voorloopig kent men
deze nieuwe parasiet in de vergaderingen van
onzen Gemeenteraad nog maar onder den
den naam van „het verkeer". Maar men zij ge
waarschuwd: hij zal, na niet al te langen tijd,
óók Mijken te behooren tot de familie der
lintwurmen 1
Het onderwerp „verkeer" biedt dan ook, het
dient gezegd, een alleraangenaamste gelegen
heid aan die vroede vaderen, die, alhoewel zij
eigenlijk niets te zeggen hebben, toch ver
liefd als zij op eigen stemgeluid zijn, gaarne
hun mond roeren. Het is een onderwerp,
waarbij een ieder min of meer deskundig is,
als zijnde wij allen toch bij tijd en wijle ook
weggebruiker.
En dan ook: een onderwerp, dat voorloopig
geen uitzichten biedt op een eenigszins vaste
eindconclusie, is altijd dankbaar, daar er geen
kans bestaat zich te diep in de vingers te
snijden.
Inderdaad, een feit is, dat het Op sommige
drukke punten in onze hoofdstad niet onge
vaarlijk is, al overdrijven de schreeuwers
over „moordende kruispunten" of dergelijke
fraaie slagwoorden meer, schromelijk.
Maaren daarop hebben wij al eens
eerder gewezen, dit nietr-ongevaarlij ke, dat
tot extra voorzichtigheid noopt, zal, hoe-
vele verkeersagenten men ook aanstelt, hoe
voortreffelijk men deze dienaren ook africht
en uitrust, hoezeer men den voetganger ook
„opvoedt", niet eerder verdwijnen dan nadat
ons hoofdstedelijk verkeer zich nog meer
heeft ontwikkeld en geworden is tot het door-
loopende file-verkeer, zooals men dat in de
wereldsteden kent.
Tngarriirften MödfKïwfflQ?-
overspanning, sl&pelooihad,orrr*ci, QporufK
JUJXHARDTS lENUW-mBHTTOl
Per kek?» 7Sci. bijApoih. en droqtsïen~
Verkrijgbaar ta Helder, o.a. bij: J. W. v. D.
HORST, Kanaalweg 147 en verder bij alle
goede drogisten ter plaatse en in den omtrel
groote stad, is gebouwd op palen?" Stelden
wij ons den hoofdstedelijken ondergrond niet
steeds voor als éen drabbige, weeke brij
massa? Hebben wij niet steeds, bij den aan
bouw van nieuwe peroeelen, de baggerlieden
met groote kaplaarzen aan in het water en
de modder zien waden? Bleef het denkbeeld
van een „underground", zooais Londen en
Parijs die kent, ons dan ook niet altijd verre?
Maar: de wonderen der techniek groeien
nu eenmaal snel; sneller dan de ideeën onzer
kindsheid veranderen. En zoo kon de heer
Gulden dan ook op gezag van onzen directeur
van Gemeentewerken verklaren, dat een nieu
we techniek het mogelijk maakt op een diepte
van 16 17 Meter in onzen ondergrond „wer
ken" uit te voeren". Het gaat hier om een
soort bevriezingsprocédé, dat de Amster
damsche ingewanden voor onze moderne
snelheidskoorts en verplaatsingswaan kan
openstellen.
Voor dat het evenwel zoover is, zal het bo-
vengrondsche file-verkeer er wel al lang zijn.
Afgemeten naar de kosten, die een tunnel
onder het Y zou vergen, enkele millioenen
bedraagt de som die men in den aanleg van
een „underground" zou moeten steken, zulk
een groot kapitaal, dat men er in de eerste
vijftig jaar niet aan denken kan.
Het blijft intusschen, deze onthuling
van den heer Gulden een aardige St. Ni-
colaas-verrassing, die men als niet te ver
smaden wissel op de toekomst zorgvuldig
heeft te bewaren!
Met dat al zullen we voorloopig moeten
roeien met de niet-ongevaarlijke riemen, die
de tegenwoordige toestand biedt. En het
eenigste wat men kan doen is het publiek tot
extra voorzichtigheid manen.
Men tracht dan ook den laatsten tijd de
„safety firsf'-beweging, in Engelsch-spre-
kende landen inheeimsch, naar hier over te
planten. In Engeland en Amerika vindt men
in. vele groote steden de overvloedige teeke
nen van deze „veiligheids-beweging". Groote
reclame-biljetten, borden, opschriften, die U
op allerlei indrukwekkende wijzen het „safety
first" toeroepen, treft men t' alen kant aan.
Een poging om hier deze reclame-campagne
in te luiden werd onlangs gedaan door het
Bestuur van het Veiligheidsmuseum, dat een
prijsvraag uitschreef voor het ontwerp van
„een oorspronkelijk Nederlandsch biljet", dat
de aandacht moet vestigen op de veiligheid
van het algemeen. De resultaten van' deze
prijsvraag een honderdtal ontwerpen
vindt men thans bijeen in genoemd museum.
De meeste van deze ontwerpen zijn ten ©enen
male onbruikbaar, maar ook de bekroonden
halen niet wat suggestieve kracht aangaat bij
ie Engelsche en Amerikaansche.
Men kent de neiging van den Hollander en
vel zeer speciaal van den Amsterdammer, om
bij de minste bijzonderheid, die zich op den
puiblieken weg vertoont, sadm te scholen en
er imet diepzinnige verwondering tijden lang
over te blijven philosofeeren. En zoo zouden
dan èl te pakkende veiligheidsreclames wel
eens het gevaar kunnen opleveren van pre
cies het tegenovergestelde te bewerken als
waarvoor zij bedoeld zijn.
Stel, dat men dit ideaal: „safety first", „vei
ligheid voor alles", op den openbaren weg in
derdaad bereiikt, danis men er echter ln
deze sombere tijden nóg niet! 1
Ook de veiligheid binnenshuis blijkt, als
indirect gevolg van de malaise en de werk
loosheid, maar zoo-zoo!
Werkloosheid kent men op 't oogenblik
waarlijk niet alleen in den werkmansstand 1
Vele eertijds gegoeden, ja zelfs „deftigen",
weten niet hoe zij den volgenden dag halen
moeten. En op de zonderlingste wijzen, om
maar geen erger woord te gebruiken, wordt
dan getracht op de zak te leven van kennissen
en vrienden tot wier huizen deze desperado's
toegang hebben.
Eén van deze moderne „uitvreters" liep
dezer dagen tegen de lamp. En daar hij èn
als ex-lid der „uitgaande wereld" èn als oud
Landweer-officier in breede kringen bekend
was, veroorzaakte zijn arrestatie nogal wat
sensatie.
Een uit de velen!
Waarmede we maar zeggen willen, dat ook
de veiligheid „thuis" bedreigd wordt.
Zou het daarom misschien niet dienstig
zijn ook aan de kamerwand een bordje met
„safety first" 4$ te hangen?
Het „thuis" wordt trouwens sinds den oor
log aan alle kanten bedreigd. De uitgangs
neiging nam de laatste jaren schrikbarende
vormen aan. Noch de malaise, noch het door
onzen burgervader zoo met hand en tand ver
dedigde en gehandhaafde daïisverbod, ver
mocht deze neiging binnen bescheiden perken
te houden. Het is een nog steeds in kracht
toenemende epidemie, die de bioscopen en
andere vermaaks-inrichtingen natuurlijk zoo
veel mogelijk bevorderen
Maar nog een nieuwe bedreiging kwam er
met den val van den Mark bij. De overstroo
ming van het „tehuis" met goedkoop© Duit
sche en Oostenrjjksehe meubelen.
En dat terwijl wij hier in ons land, vooral
op meubel-gebied, een kunstnijverheid bezit
ten, die voor den oorlog al aan de landen om
ons heen ten voorbeeld kon gesteld worden!
Een poging doet men nu om deze laatste
bedreiging te keeren in den vorm van een
kunstnijverheidstentoonstelling in het Ste
delijk Museum.
Men tmebt daar het publiek bij te brengen
hoe gunstig zich onze eigen, moderne, met
ernst en liefde ontworpen en vervaardigde
meubel- en andere binnenhuis-producten, en
derscheiden van de schreeuwerige, exotische
massa-producten uit het buitenland.
Een poging, die wij van harte succes toe-
wenschen
komt. Het Luxemburgsche leger heeft ech
ter geen artillerie en leende thans een 7ö
m M.-kanon van het Fransche garnizoen te
Metz. Een onderofficier en verscheidene
soldaten zijn. uit deze stad, met het kanon
naar Luxemburg vertrokken en namen ge
noeg munitie mee voor het geval er wel
eens.een tweeling mocht zjjn.
damrubriek.
Alles betreffende deze rubriek te adres-
seeren aan:
Den Damredacteur der Heldersche
Courant,
Valeriusstraat 64huls,
Amsterdam.
Het volgend probleempje van den beken
den Haagschen problemist P. Kleute Jr. is
werkelijk van een bijzondere fijnheid.
Op een tweeling gerekend.
Stand in cijfers:
Zwart: 0, 8, 9, 16, 20, 30, 33, 39.
Wit: 17, 21, 27, 28, 31, 41, 42, 49.
Wit wint door:
1. 42—38 83:11, moet twee slaan e<n nu
dwingt Wit, wederom met gebruikmaking
der meerslagsbepaling z'n tegenstander tot
damhalen.
2. 27—22!! Zwart moet thans drie schij
ven slaan.
2. 16:47.
3. 49—431 Ten derde male „Meerslag
gaat voor".
3. 47:11 (moet 2 slaan). Hoe
mooi wordt hier schijf 22 uitgebuit! Na eerst
schijf 16 tot dam gedwongen te hebben (door
den zet 2.2722) dwingt ze deze dam thans
naar 17!
4. 43:21! Een om twee; doch Wit wint
Schijf 21 alleen is sterker dan zijn beide
tegenstanders op 6 en 11. De eindstand is
bekend, doch de bewerking brillantl
Het volgende geestige probleempje is van
den heer O. Pels te Wervershoof.
Stand in cijfers:
Zwart: 8, 9, 13, 17, 27, 37 en dam op 10.
Wit: 24, 28, 33, 34, 38, 40, 43 en 48.
Wit, aan zet, wint als volgt:
Wit. Zwart.
1. 84—29 10:32
2. 48-42 37:28
3. 2923! heel geestig!
3. 32:19, moet drie schijven sTsan.
4. 23:3 en wint op tempo.
Vooral de eindslag is aardig.
Een aardig stukje van H. J. Eergier.
Stand in cijfers:
Zwart: 11, 12, 14, 23, 24, 35 en 30.
Wit: 32, 88, 40, 41, 44, 45 en 49.
Wit. Zwart
1. 82—37 86:47.
2. 27—21 47:60.
8. 2116 wel aardig, die wandeling
van schijf 32! En ondertusschen slaat Zwart
maar.En licht zichzelf ten gronde.
3. 35:44.
4. 16:9, gewonnen; Zwart is opgesloten.
Zjjn eigen schijf 44 belet hem te ontkomen.
A aanvang 12 uur, eohoidsreahter van Doorn. Huis
duinen 8.V.S. 3—HoJder 6, uur,
scheidsrechter Vlam. Texel: Texel 2—Geel Wit 5,
aanvang 12 uur, soheldereohter Dol.
H.R.C.-irieuws.
Het le elftal der roodhemden benut zjjn vrijen
Zondag tot het spelen van een „frendly-game
tegen het elftal der Adelborsten. Het zal voor
HR.O. een zware wedstrud worden, daar de jon
kers momenteel over een zeer sterk team beschik
ken bovenal de voorhoede blinkt uit, welke be
wezen heeft zeer productief te zijn. Trouwens, de
Racers hebben enkele weken terug reeds kennis
«smaakt met hun spel en ondervonden wat de
1VV in haar mars heeft. Deze wedstrijd werd
toen dooi, H-R.C. met 3—2 verloren. Onze Se klas
se? kril Kt thans gelegenheid om revanche te ne
men. We verwachten een spannenden en fairen
^De^eistrijd zal geleid worden door den heer
Geurt» Aanvang 2 uux, terrein Tuindorp. H.R.C.
komt volledig uit, terwijl we er voorts nog aa/n
herinner'1 n dat do tegenpartij den vorigen Zon
dag do Aikmaarscho Cadetten met 120 „kraakte".
Hot 2e elftal speelt voor de competitie tegen
de stadgenoot* Geel Wit 1 op hot Strooweg-terrejn.
De reserves komen uit met 1 invaller Voor den
linksbuiten. Zie verder het Goel-WiGnieuws.
Het Se elftal speelt op ei een tfronxl tegen het
le elftal van Texel. De jeugdige Racers bezetten
momenteel nog do le plaats, maar hebben in Hel
der 3 een ernstige concurrent, die niet ovenveol
winstpunten de 2e plaats bezet, hu is Texel,
gezien de huidige resultaten, niet zoo sterk als
het vorige seizoen; daar komt nog ou dat H.R.C.
de Texelaars reeds op hun eiland met 31 goela-
fen heeft, zoodat. alles bii elkaar genomen, een
e zege in de lijn der verwachtingen ligt. De
match vangt aan om 10 uur; scheidsrechter muts.
Zie voor de overige wedstrijden het programma.
Heldor-nieuws.
Ook hier heeft het le elftal vrij. Het 2e elftal
vertrekt naar Alkmaar om tegen v .Ad .G. te
kampen. Hier werd 1—1 gespoeld. We, wensohen
de reserves een succes vollen wedstrijd toe.
Het 3e team speelt thuis om 10 uur togen Bar
ta-vier 1. Het 3e staat no. 2 en heeft uit 8 wed-
strijden 12 punten, zoodat de juniores nog kam
pioenskansen hebben. En om deze kansen niet te
verkleinen, zullen ze er morgenochtend ongetwij
feld allee op zetten om de Batavieren do baas te
Scheidsrechter is de heer Geurts.
Zie voor de overige wedstrijden het programma.
Geel Wit-nieuws.
Geel Wit I—H.R.C. II.
Aanvang 2 uur. Terrein Strooweg.
Geel Wit 1 ontvangt Zondag &.e. haar plaats-
geicpoto H.R.C. 2. Laten wij hier direct aan toe
voegen ,dat het aan den Stooweg geducht zal
spannen. De vorige ontmoeting eindigde in een
puntenverdeeling; 11 was toen het resultaat
Sindsdien heeft H.R.C'. het zoover weten te bol
werken, dat zij, hoewel geringe, toch nog kam
pioenskansen heeft, terwijl Geel Wit één der
onderste plaatsen bezet. Gezien1 de competitiestand
zou een H.R.C.-overwinning het meest in de lijn
der verwachtingen liggen, doohde strijd moet
nog gestreden worden en zullen wij maar rustig
afwachten, temeer daar G.W. de laatste paar
weken iets beter op dreef schijnt te komen en
Alcmaria 2 ook een kostbaar punt verdiend ont
futselde. Geaasseerden Zondag werd ook tegen
C.S.V. weer gelijk gespeeld en bleek de veran
derde opstelling een verbetering, vooral ook wat
betreft de voorhoede, die toen waarlijk een aar
dige partij speelde. Indien Toon en Nic wat ge
lukkiger met schieten waren geweest, had de uit
slag zeer zeker anders geweest. Indien L/uyekx
weer hersteld is van het in dien wedstrijd opge-
de volgende opstelling uitkomen: Böom, d.;
I.uyckx en Koteter, Dito. Amesfoort en Hoebe.
loopen beenblessuur zal Geel Wit volledig met
m.; Bouma, Hogenbosch, Ran, Feij en v. Waar
den, voor.
De wedstrijd vangt met het oog op de vroeg
Invallende duisternis oih 2 uur aan. Scheidsrech
ter is de heer Kwast en is alzoo de leiding in
goede handen en zal deze arbiter het touwtje wel
strak aanhouden. We rekenen evenals de vorige
maal op een fairem strijd, want ook toen was hot
wel een forsche, dooh eerlijke' ontmoeting. Geel
Witters, denkt om de laatste plaats hoor en direct
flink aanpakken. Voorhoede vooral schieten.
Naar onze meening zullen zeer velen deze belang
rijke ontmoeting komen bijwonen, daar er in de
plaats anders geen belangrijke competitiewedstrij
den op het programma staan. Allen dus Zondag
naar den Strooweg.
Geel Wit 2 ontvangt om 12 uur S.V.S. 1 daar
deze beide ploegen pretendenten zijn voor de laat
ste plaats, zal het ook daar zeer spannen. Gezien
do kleine nederlaag tegen het sterke Zeemacht 1,
verwachten we een kleine G.W.-zege. We zouden
de spelers willen verzoeken tijdig aanwezig te
zijn. opdat de wedstrijd Geel Wit 1—H.R.C. 2 op
tijd kan aanvangen, dit vooral met hot oog op
de duisternis. Het 3e elftal gaat op bezoek bii
Helder 4 en zal het daar zwaar te verantwoorden
krijgen. We rekenen er op dat het 3e hot niet
cadeau zal geven. Geel Wit 4 gaat te gast bij
H.R.C, 6 en zullen daar niet minder hard moeten
werken.
De jeugdige nos. 5 gaan koffie op halen bii
Texel 2 en zullen da^r dan ook wel op de koffie
komen, misschien ligt er nog wel een stuk Texel-
sche koek bij. Doch we hebben nu eens liever
een wat kleiner nederlaag dan Texelsche koek,
dus pakken jullie maar eens flink aan.
Competitiestand 2e klasse A (N. V. B.)
(Bijgewerkt tot en met 10 December.)
Zondag 17 December,
Het wedstriidprogramma van den N. V. B.
le klasse. Amsterdam: Blauw WitHaarlem
Haarlem: R.C.H.—tFeijenooid. Utrecht: U.VV
H.V.V. Den Haag: H.B.S.—Sparta. Rotterdam:
V.O.C.Quick. Dordrecht: D.F.C.Ajax.
Overgangsklasse. Zaandam: ZF.C.—'t Gooi
IJmmden: Stormvogels—O D.S. Amsterdam
y.V-A-S.V.V. Hilversum: Hilversum—S.V.V.
Den Haag: A.D.O.Spartaan. Rotterdam: Excel
sior—S.V.V.
2e klasse A. Hoorn: HollandiaWJT.C, Am
sterdam HortusA.F .0. SchotenSchoten
Z.V.V. Wonnerveer: Q.S.C.—Alcmaria Victrix
Zand voort: Zaaid voortE.D.O.
3e klasse A. Amsterdam: D.WB.—-Assen-
delft. Koog aan de Zaan: K.F.C.—S.D.W,
3e klasse B. Puxjnerend: Punnor.-toïjnWil,
heimma. Vooruit. Edam: E.V.C.-Amstel. Amster-
dam: D.V .V.—Westfrisia; Swift—OS.V.
3e klasse C. Amsterdam: Watergraafsmeer—
Bloemendaal; E.D.W.—VB.V. Beverwijk- n«
Kennemera—T.O.G.
Het wedstriidprogramma van den N.-H. V. B.
le klasse B. Strooweg: Geel Wit 1HRO 2
VAFT ?-S?IlM^h9eidSrecht0roKwast' Al^uakr:'
Aïf 2- aanvang 2 uur, scheidsrech
ter el, Alkmaar 1—Alcmaria Victnx 2, aanvang
uur, ^scheidsrechter Brussel. Castricum: C.S.V.
3e klasse C. Tuindorp: H.R.C. 3—Texel 1
aanvang 10 uur, scheidsrechter Bauts (In de O O
staat 12 uur, wat foutief is). Bol weg: Helder 3—
Batavier 1, aanvang 10 uur, scheidsrechter Geurts
Strooweg- Geel Wit 2-^S.V.S. 1, aanvang 12 uur'
scheidsrechter Verhagen. Tuindorp: ÏÏRr. 4__
^eemacht 1, aanvang 2 uur, scheidsrechter v 't
Hof. (Deze wedstrijd zal wel afgelascht worden
wegens verlof Zeemacht; doch wordt wellicht om-
gezet m Zeemacht 1H.R.C. 4 en wordt dan ge-
speeld om 10 uur op het Ankerpark-tsrrein
4e klasse G. Bolweg: Helder 4—Geel Wit 3
aanvang 2 uur, scheidsrechter Darphorn Anker
park: Zeemacht 2-H.R.C. 5, aanvang 2 uur
scheidsrechter Kort, Strooweg: Batavier 2-Quos
dZen-Tv^S S^rhei9dsnX'htor B*is- Hui™
tesrShter G^hWD 2' 2
Be klasse E, Tuindorp: H,R,Q, 6—Geel Wit
d
1
tt
P
te
goals
v.—t.
Zandvoort
18
7
1
2»— 7
19
E. D. O.
11
6
5
0
18— T
17
Hollandia
18
4
6
8
20—19
14
z. V. V.
10'
4
B
1
16—11
18
Aicm. Victrix 12
6
1
6
20—22
18
Schoten
10
2
6
2
12-10
10
10
4
4
12—14
10
W. F. 0.
10
1
4
10-16
6
A. F. G.
10
1
B
6
12—1T
5
Hortus
11
1
1
9
7-27
8
Korfbal.
H.K.C.-nieuws.
fa einde. Zullen
denD^^°m^€n 1,aar tegenstanders te hou-
on mIS -Uitkijken naar de opstelling, vooral
jto va.Ti rren letten, dat is de gevaarliik-
zii? haar want dat doet
uReSte w j*ren zullen tocL '-"ker hun
„f n yel doen. want er hangt heel wat
wol talHik 6 belangstelling zal deze keer
wodstriwMa 61 ,'0en competitie
mede d'e H K S' ^ii steunen daar-
II K f' i.; f". dit beslist noodig heeft.
j^.'tenL'EE&.VvfÜ; s
voorde «11°Ji10lmowliik Zaterdagmiddag oefenen
Illen opu^loir* VaÜ ZaküUi deukt er aau luil
opTtl DeomDi i8 uitgesteld eu vastgesteld
sténiuLn^of0^8* 411011 0Jk tüd en geen teleur-
dui&?s aftuvewAt dc
De stand is thalus:
H. K. C. I
K. Z. III
D. O. S I
Z. K. V. II
Achilles I
S.0 D.A. II
O.
10
<X>
te
k
i)
"E
s-
e
t*
goals
v t.
a
c-
5
4
1
0
31— 6
9
5
3
1
1
18- 8
7
4
3
0
1
23— 7
6
6
1
2
3
7—24
4
4
1
0
8
7—20
2
0
2
8
8—29
2