ZENUWACHTIGHEID DE EINDCIJFERS VAN DEN DUITSCHEN U-BOOT-OORLOG. In de laatst verschenen aflevering van het „Marineblad" komt o. m. het volgende door de redactie vertaald artikel voor van Ham- muth Merleker, waarin de verliezen aan Duit- Bche onderzeeërs worden opgesomd. men ook de geïnterneerde, verkochte en eigenhandig tot zinken gebrachte onderzee booten in rekening brengen. fteTutcruef-d en later aan de neutrale TesreeriTt^eii verkocht zelf tot zingen sfehracht werden naar grapte 5 en naar Nederland 2 orderT-ecbootêr er ra beëindiging ven den onderbeetoofcnorog warden in eigen oorlog eb avena en in die der bondgenooten 14 booten tot rink en gebracht, daar ze niet meer zeewaardig waren, waar van 7 in Polen, 4 in Vlaanderen, 1 in Cattaro, 1 in Fiume en 1 in Triest Witte Zee Noordelijke Noordzee Tusschen Noorwegen en Schotland Deensche kust Hornriff Atlantische Oceaan Bewesten Gibraltar Totaal 178 Bij de verliezen vóór de uitlevering kan AMSTERDAMSCHE BRIEVEN. ROND DEN DAM. Tenminste.... als men voor dien tijd ei niet met een gedeelte van dat „verkeer" den grond in gaat! Op die mogelijkheid werd door het raadslid Gulden bij de laatste begrootingsdebatten «*»- wezen. Dit verwekte eenig opzien. Wat be grijpelijk is. Hebben wij niet van on*e kin derjaren af aan geleerd, dat „Amsterdam, die Wat in zeker opzicht maar goed is ook! Aan Het Laatste Nieuws wordt uit Luxem burg gemeld: Met het oog op de aanstaande bevalling van de groot-hertogin worden allerlei fees ten op touw gezet, waarbij ook een kanon, voor het lossen van salvoschoten, te pas Oplossing. SPORT. Voetbal. ■i te i l Q. a. e. 5 C«^da® a-a' ,8p06lt H-K-°- 1 tegen D.O.S. 1 uit ,oolc ?en ernstige candidaat voor het Aanvan^ 2 uur, terrein einde Laan; scheidsrechter Lagran. Dus H.K.C.-ers, nu rtVii- yat,J6 te doen staat: als H.K.C. 1 gow<inm <LP wil, behouden, dient er beslist wor^en» er zal voor gewerkt te te m^m Ingezonden MeJedeallng. Fa, GEBR. HOOQERDUIJN. eamiigd 1870 Aannemersbedrlllvan Schilderwerken enz. Heidarsoh» Qlaswiekrrlng-MastichapplJ. Meohinele Verffebrlok Glashandef. Telef. No. 74. Middanafraat 18, HELDER. Dezer dagen, tegen het eind van Oct, 1922 verjaart voor de vierde maal de dag waarop, gedurende de pogingen om wapenstilstand of vrede te verkrijgen, de opperste legerlei ding door een draadloos sein aan alle voor den vijand staande booten een einde maakte aan den U-bootoorlog. Het is nu bijna vier jaren geleden en even zoo lang heeft het geduurd aleer het ge il eele materiaal aangaande het wedervaren der Duitsche onderzeebooten bijeen ver gaard is. Heden weet men van elke boot, wanneer waar en waardoor zij verloren ge gaan is. Dikwijls was het aan een toeval te danken, dat de sluier, welke over een of ander maritiem geheim lag, werd opgehe ven; in vele gevallen wist zelfs de tegenstan der niet of hij de onderzeeboot werkelijk ver nietigd had. Eerst nu kan men werkelijk over „het einde" van den onderzeebootoorlog spreken, nadat het resultaat in getallen is vastgelegd. Totaal gingen gedurende den oorlog door vijandelijke actie 178 Duitsche onderzeeboo ten verloren. Ze zijn als volgt over de oor logsjaren verdeeld: 1914 in 5 maanden 6 boo ten; 1915 20 booten; 1916 slechts weinig meer n.L 21; in 1917 waren de vijandelijke tegen- weermiddelen ten volle in actie, er gingen 62 booten verloren en in 1918 na bijna 11 maanden oorlogsvoering zelfs 70 booten. De maand waarin de meeste verliezen geleden werden was Mei 1918 met 13 ten onderge gane onderzeebooten, dicht daarbij komt September 1917 met 12 verloren booten. In 17 van de 52 oorlogsmaanden werd een hoo- ger maandgemiddelda dan 6A3 booten be reikt. Het ongunstigst voor de U-bootoorlogvoe ring waren September en Mei met een ge middelde van 5 ein£.7 verloren booten in elke maand. De gunstigste maanden waren Fe bruari, Juni en October met een gemiddelde van Iets meer dan 2 booten. De volgende tabel geeft nauwkeurig de verliezen aan in alle maanden van den U- bootoorlog. Met de onderzeebooten gingen totaal 515 officieren en rond 4849 onderofficieren en manschappen, tezamen dus 6364 Duitsche zeelieden ten onder. Van de officieren waren 368 zeeofficieren, 144 officieren-machinist 2 doktoren en 1 torpedo-officier. an de zee officieren waren 296 actief dienenden en 72 reservisten; van cTc officieren-machinist 130 actieve en 14 reservisten, als volgt verdeeld: Actief Reserve Korvetten-k apitane 2 Kapitan-leutnants 73 Ober-leutnants z. See 160 12 Leutnants z. See 61 60 Ober-ingenieure 29 1 Ingenieure 42 12 ObeT-ingenieur-adspirante 19 1 Ingenieur-adspirante 40 Van de gesneuvelde Duitsche officieren vonden in den onderzeebootoorlog bijna de helft der luitenants ter zee le klasse, ruim d'e helft der luitenants ter zee 2e klasse en ruim een derde der luitenants ter zee 3e kl. den dood. Niet ten onrechte werd dan ook reeds gedurende den oorlog en ook later in publicaties in Duitschland, de onderzoeboot- oorlog genoemd „Krieg der kapitan-leut nants". Maand Januari Februari Maart April Mei Juni Juli Augustus September October Ndvember December Totaal 20 1.6 1.T6 Maand gemiddelde 3.2 Booten 2-0 3.2 3.5 5.7 2.2 4.2 3.2 5-0 2.4 3.2 1.0 21 62 70 178 3.42 Booten 5.1 6.3 3.42 Booten Bosporus Overzicht onderzeebootmaterleél. Gereed 1-8-14 Bijgebouwd: 1-8-14 tot 81-7-15 1-8-15 31-7-16 1-8-10 Bl-7-17 1-8-17 31-7-18 1-8-18 9-11-18 06 19 65 101 99 61 Aangebouwd gedurende den oorlog 345 Verloren gingen Uitgeleverd werden Tezamen 371 199 172 871 Tezamen Voorts waren bij het sluiten van den wa penstilstand nog 224 booteïi in aanbouw op verschillende werven, terwijl bovendien nog 220 booten besteld waren, doch was voor deze booten het bouwmateriaal slechts ten deel© aangeschaft. Behalve op eenigc kleine werven, welke eerst later in het aanbouwen van onderboo ten betrokken werden, werden de booten in hoofdzaak gebouwd op 6 groote werven. Het leeuwenaandeel had de Vulcanwerf te Ham burg, welke 89 onderzeebooten afleverde en er nog 37 in bouw had, daarop volgde de Germaniawerf te Kiel, welke 79 booten af bouwde en met 28 begonnen was, dan Blohm en Voss te Hamburg met onderscheidenlijk 67 en 39, d'e Weserwerf te Bremen met 74 en 27, de voormalige Keizerlijke werf te Danzig met 32 en 32 en de Bremer Vulcanwerf te Vegesack met 4 en 20 afgebouwde en begon nen booten. Bovendien waren op ©enige kleinere werven 41 onderzeebooten in aan bouw, welke echter eerst na Hindenburg's programma aan het werk gegaan waren, zoo dat van aflevering aan de Marine vóór den wapenstilstand niets meer gekomen is. Maand- gemiddeldo in alle jaren Door de mee$ verschillende tegenweer- middelen gingen de Duitsche U-booten ver loren; de meeste offers eischten de water- bommen n.1. 87* dicht daarbij komt de ver nietigende werking der mijnen met 80 of fers; de U-booten der geallieerden brachten 20 Duitsche onderzeebooten ten val, 14 Duit- Bche booten gingen ten onder aan bedrijfs ongevallen, 13 werden door vijandelijke tor pedojagers en torpedobooten tot zinken ge bracht, 12 door z.gji. Q-vaartuigen, speciaal voor onderzeebootafweer gebouwde scheep jes. Van 9 booten is het verloren gaan niet vastgesteld kunnen worden, ze zijn eenvou dig vermist, 8 onderzeebooten gingen ta gronde door de ramstevena van meest ver schillende vaartuigen, 8 werden door bewa pende vischtrawlers vernietigd en evenzoo- veel door bommen uit vliegtuigen, 0 booten raakten in het Kanaal en voor de vijandelijke haveningangen verward ln U-bootnetten en lieten zich op den bodem zinken alwaar de bemanning den dood vond. Door gewone pa trouillevaartuigen werden 8 Duitsche onder zeebooten bedwongen, eveneens 3 door be wapende hulpvaartuigen van allerlei soort} 2 onderzeebooten werden door geschutsvuur van kruisers en 2 door batterijen aan den wal tot zinken gebracht en ten slotte werd 1 onderzeeboot door een slagschip vernietigd, dat was de boot van Weddingen U 29 voor den ingang van Scapa-Flow. De rangschikking naar de plaats waar de Duitsche onderzeebooten ten onder gingen, geeft meer opheldering. De meeste liggen natuurlijk in het Engelsche Kanaal, de keel van het Engelsche eilandenrijk. Ze liggen verdeeld als volgt: Engelsche Kanaal50 Noordzee26 Middellandsche Zee10 Oostkust van Engeland16 De Hoofden (NI. toegang tot het Kanaal). 12 Rondom Ierland0 Iersche Zee7 Engelsche Westkust6 Bocht van Helgoland8 Schotsche kust 3 Oostzee 8 Zwarte Zee8 Kust van Vlaanderen2 Fransch© Noordkust2 Scapa Flow2 Shetlands eilanden2 Scilly eilanden2 Een nieuwe lintwurm. Safety flrst. De grond int Tentoon stellingen. Er zijn van die speciaal Amsterdamsche kwesties, die gelijk een lintwurm, steeds weer een stukje aangroeien, hoe dikwijls men er ook enkele gedeelten van wegwerpt, en waarvan men, hoe ijverig men ook steeds weer zoekt, nooit „den kop" kan vinden! Zulk een kwestie is de Paleis-Raadhuis-kwestie, zulk een is ook: de Middendamterrein-kwestie. Er zijn er nog meer; maar zij hebben alle maal in den loop der tijden dit gemeen gekre gen, dat de belangstelling van 't publiek vooï het nuttelooze afknijpen en wegwerpen der lintwurm-leden, aanmerkelijk verflauwde. Wilde die belangstelling weer wat opleven, dan moest er een nicttw ongedierte ontdekt worden, dat nog niet zoo direct als „weer zoo'n lintwurm" herkend werd. En het werd' ontdekt! Voorloopig kent men deze nieuwe parasiet in de vergaderingen van onzen Gemeenteraad nog maar onder den den naam van „het verkeer". Maar men zij ge waarschuwd: hij zal, na niet al te langen tijd, óók Mijken te behooren tot de familie der lintwurmen 1 Het onderwerp „verkeer" biedt dan ook, het dient gezegd, een alleraangenaamste gelegen heid aan die vroede vaderen, die, alhoewel zij eigenlijk niets te zeggen hebben, toch ver liefd als zij op eigen stemgeluid zijn, gaarne hun mond roeren. Het is een onderwerp, waarbij een ieder min of meer deskundig is, als zijnde wij allen toch bij tijd en wijle ook weggebruiker. En dan ook: een onderwerp, dat voorloopig geen uitzichten biedt op een eenigszins vaste eindconclusie, is altijd dankbaar, daar er geen kans bestaat zich te diep in de vingers te snijden. Inderdaad, een feit is, dat het Op sommige drukke punten in onze hoofdstad niet onge vaarlijk is, al overdrijven de schreeuwers over „moordende kruispunten" of dergelijke fraaie slagwoorden meer, schromelijk. Maaren daarop hebben wij al eens eerder gewezen, dit nietr-ongevaarlij ke, dat tot extra voorzichtigheid noopt, zal, hoe- vele verkeersagenten men ook aanstelt, hoe voortreffelijk men deze dienaren ook africht en uitrust, hoezeer men den voetganger ook „opvoedt", niet eerder verdwijnen dan nadat ons hoofdstedelijk verkeer zich nog meer heeft ontwikkeld en geworden is tot het door- loopende file-verkeer, zooals men dat in de wereldsteden kent. Tngarriirften MödfKïwfflQ?- overspanning, sl&pelooihad,orrr*ci, QporufK JUJXHARDTS lENUW-mBHTTOl Per kek?» 7Sci. bijApoih. en droqtsïen~ Verkrijgbaar ta Helder, o.a. bij: J. W. v. D. HORST, Kanaalweg 147 en verder bij alle goede drogisten ter plaatse en in den omtrel groote stad, is gebouwd op palen?" Stelden wij ons den hoofdstedelijken ondergrond niet steeds voor als éen drabbige, weeke brij massa? Hebben wij niet steeds, bij den aan bouw van nieuwe peroeelen, de baggerlieden met groote kaplaarzen aan in het water en de modder zien waden? Bleef het denkbeeld van een „underground", zooais Londen en Parijs die kent, ons dan ook niet altijd verre? Maar: de wonderen der techniek groeien nu eenmaal snel; sneller dan de ideeën onzer kindsheid veranderen. En zoo kon de heer Gulden dan ook op gezag van onzen directeur van Gemeentewerken verklaren, dat een nieu we techniek het mogelijk maakt op een diepte van 16 17 Meter in onzen ondergrond „wer ken" uit te voeren". Het gaat hier om een soort bevriezingsprocédé, dat de Amster damsche ingewanden voor onze moderne snelheidskoorts en verplaatsingswaan kan openstellen. Voor dat het evenwel zoover is, zal het bo- vengrondsche file-verkeer er wel al lang zijn. Afgemeten naar de kosten, die een tunnel onder het Y zou vergen, enkele millioenen bedraagt de som die men in den aanleg van een „underground" zou moeten steken, zulk een groot kapitaal, dat men er in de eerste vijftig jaar niet aan denken kan. Het blijft intusschen, deze onthuling van den heer Gulden een aardige St. Ni- colaas-verrassing, die men als niet te ver smaden wissel op de toekomst zorgvuldig heeft te bewaren! Met dat al zullen we voorloopig moeten roeien met de niet-ongevaarlijke riemen, die de tegenwoordige toestand biedt. En het eenigste wat men kan doen is het publiek tot extra voorzichtigheid manen. Men tracht dan ook den laatsten tijd de „safety firsf'-beweging, in Engelsch-spre- kende landen inheeimsch, naar hier over te planten. In Engeland en Amerika vindt men in. vele groote steden de overvloedige teeke nen van deze „veiligheids-beweging". Groote reclame-biljetten, borden, opschriften, die U op allerlei indrukwekkende wijzen het „safety first" toeroepen, treft men t' alen kant aan. Een poging om hier deze reclame-campagne in te luiden werd onlangs gedaan door het Bestuur van het Veiligheidsmuseum, dat een prijsvraag uitschreef voor het ontwerp van „een oorspronkelijk Nederlandsch biljet", dat de aandacht moet vestigen op de veiligheid van het algemeen. De resultaten van' deze prijsvraag een honderdtal ontwerpen vindt men thans bijeen in genoemd museum. De meeste van deze ontwerpen zijn ten ©enen male onbruikbaar, maar ook de bekroonden halen niet wat suggestieve kracht aangaat bij ie Engelsche en Amerikaansche. Men kent de neiging van den Hollander en vel zeer speciaal van den Amsterdammer, om bij de minste bijzonderheid, die zich op den puiblieken weg vertoont, sadm te scholen en er imet diepzinnige verwondering tijden lang over te blijven philosofeeren. En zoo zouden dan èl te pakkende veiligheidsreclames wel eens het gevaar kunnen opleveren van pre cies het tegenovergestelde te bewerken als waarvoor zij bedoeld zijn. Stel, dat men dit ideaal: „safety first", „vei ligheid voor alles", op den openbaren weg in derdaad bereiikt, danis men er echter ln deze sombere tijden nóg niet! 1 Ook de veiligheid binnenshuis blijkt, als indirect gevolg van de malaise en de werk loosheid, maar zoo-zoo! Werkloosheid kent men op 't oogenblik waarlijk niet alleen in den werkmansstand 1 Vele eertijds gegoeden, ja zelfs „deftigen", weten niet hoe zij den volgenden dag halen moeten. En op de zonderlingste wijzen, om maar geen erger woord te gebruiken, wordt dan getracht op de zak te leven van kennissen en vrienden tot wier huizen deze desperado's toegang hebben. Eén van deze moderne „uitvreters" liep dezer dagen tegen de lamp. En daar hij èn als ex-lid der „uitgaande wereld" èn als oud Landweer-officier in breede kringen bekend was, veroorzaakte zijn arrestatie nogal wat sensatie. Een uit de velen! Waarmede we maar zeggen willen, dat ook de veiligheid „thuis" bedreigd wordt. Zou het daarom misschien niet dienstig zijn ook aan de kamerwand een bordje met „safety first" 4$ te hangen? Het „thuis" wordt trouwens sinds den oor log aan alle kanten bedreigd. De uitgangs neiging nam de laatste jaren schrikbarende vormen aan. Noch de malaise, noch het door onzen burgervader zoo met hand en tand ver dedigde en gehandhaafde daïisverbod, ver mocht deze neiging binnen bescheiden perken te houden. Het is een nog steeds in kracht toenemende epidemie, die de bioscopen en andere vermaaks-inrichtingen natuurlijk zoo veel mogelijk bevorderen Maar nog een nieuwe bedreiging kwam er met den val van den Mark bij. De overstroo ming van het „tehuis" met goedkoop© Duit sche en Oostenrjjksehe meubelen. En dat terwijl wij hier in ons land, vooral op meubel-gebied, een kunstnijverheid bezit ten, die voor den oorlog al aan de landen om ons heen ten voorbeeld kon gesteld worden! Een poging doet men nu om deze laatste bedreiging te keeren in den vorm van een kunstnijverheidstentoonstelling in het Ste delijk Museum. Men tmebt daar het publiek bij te brengen hoe gunstig zich onze eigen, moderne, met ernst en liefde ontworpen en vervaardigde meubel- en andere binnenhuis-producten, en derscheiden van de schreeuwerige, exotische massa-producten uit het buitenland. Een poging, die wij van harte succes toe- wenschen komt. Het Luxemburgsche leger heeft ech ter geen artillerie en leende thans een 7ö m M.-kanon van het Fransche garnizoen te Metz. Een onderofficier en verscheidene soldaten zijn. uit deze stad, met het kanon naar Luxemburg vertrokken en namen ge noeg munitie mee voor het geval er wel eens.een tweeling mocht zjjn. damrubriek. Alles betreffende deze rubriek te adres- seeren aan: Den Damredacteur der Heldersche Courant, Valeriusstraat 64huls, Amsterdam. Het volgend probleempje van den beken den Haagschen problemist P. Kleute Jr. is werkelijk van een bijzondere fijnheid. Op een tweeling gerekend. Stand in cijfers: Zwart: 0, 8, 9, 16, 20, 30, 33, 39. Wit: 17, 21, 27, 28, 31, 41, 42, 49. Wit wint door: 1. 42—38 83:11, moet twee slaan e<n nu dwingt Wit, wederom met gebruikmaking der meerslagsbepaling z'n tegenstander tot damhalen. 2. 27—22!! Zwart moet thans drie schij ven slaan. 2. 16:47. 3. 49—431 Ten derde male „Meerslag gaat voor". 3. 47:11 (moet 2 slaan). Hoe mooi wordt hier schijf 22 uitgebuit! Na eerst schijf 16 tot dam gedwongen te hebben (door den zet 2.2722) dwingt ze deze dam thans naar 17! 4. 43:21! Een om twee; doch Wit wint Schijf 21 alleen is sterker dan zijn beide tegenstanders op 6 en 11. De eindstand is bekend, doch de bewerking brillantl Het volgende geestige probleempje is van den heer O. Pels te Wervershoof. Stand in cijfers: Zwart: 8, 9, 13, 17, 27, 37 en dam op 10. Wit: 24, 28, 33, 34, 38, 40, 43 en 48. Wit, aan zet, wint als volgt: Wit. Zwart. 1. 84—29 10:32 2. 48-42 37:28 3. 2923! heel geestig! 3. 32:19, moet drie schijven sTsan. 4. 23:3 en wint op tempo. Vooral de eindslag is aardig. Een aardig stukje van H. J. Eergier. Stand in cijfers: Zwart: 11, 12, 14, 23, 24, 35 en 30. Wit: 32, 88, 40, 41, 44, 45 en 49. Wit. Zwart 1. 82—37 86:47. 2. 27—21 47:60. 8. 2116 wel aardig, die wandeling van schijf 32! En ondertusschen slaat Zwart maar.En licht zichzelf ten gronde. 3. 35:44. 4. 16:9, gewonnen; Zwart is opgesloten. Zjjn eigen schijf 44 belet hem te ontkomen. A aanvang 12 uur, eohoidsreahter van Doorn. Huis duinen 8.V.S. 3—HoJder 6, uur, scheidsrechter Vlam. Texel: Texel 2—Geel Wit 5, aanvang 12 uur, soheldereohter Dol. H.R.C.-irieuws. Het le elftal der roodhemden benut zjjn vrijen Zondag tot het spelen van een „frendly-game tegen het elftal der Adelborsten. Het zal voor HR.O. een zware wedstrud worden, daar de jon kers momenteel over een zeer sterk team beschik ken bovenal de voorhoede blinkt uit, welke be wezen heeft zeer productief te zijn. Trouwens, de Racers hebben enkele weken terug reeds kennis «smaakt met hun spel en ondervonden wat de 1VV in haar mars heeft. Deze wedstrijd werd toen dooi, H-R.C. met 3—2 verloren. Onze Se klas se? kril Kt thans gelegenheid om revanche te ne men. We verwachten een spannenden en fairen ^De^eistrijd zal geleid worden door den heer Geurt» Aanvang 2 uux, terrein Tuindorp. H.R.C. komt volledig uit, terwijl we er voorts nog aa/n herinner'1 n dat do tegenpartij den vorigen Zon dag do Aikmaarscho Cadetten met 120 „kraakte". Hot 2e elftal speelt voor de competitie tegen de stadgenoot* Geel Wit 1 op hot Strooweg-terrejn. De reserves komen uit met 1 invaller Voor den linksbuiten. Zie verder het Goel-WiGnieuws. Het Se elftal speelt op ei een tfronxl tegen het le elftal van Texel. De jeugdige Racers bezetten momenteel nog do le plaats, maar hebben in Hel der 3 een ernstige concurrent, die niet ovenveol winstpunten de 2e plaats bezet, hu is Texel, gezien de huidige resultaten, niet zoo sterk als het vorige seizoen; daar komt nog ou dat H.R.C. de Texelaars reeds op hun eiland met 31 goela- fen heeft, zoodat. alles bii elkaar genomen, een e zege in de lijn der verwachtingen ligt. De match vangt aan om 10 uur; scheidsrechter muts. Zie voor de overige wedstrijden het programma. Heldor-nieuws. Ook hier heeft het le elftal vrij. Het 2e elftal vertrekt naar Alkmaar om tegen v .Ad .G. te kampen. Hier werd 1—1 gespoeld. We, wensohen de reserves een succes vollen wedstrijd toe. Het 3e team speelt thuis om 10 uur togen Bar ta-vier 1. Het 3e staat no. 2 en heeft uit 8 wed- strijden 12 punten, zoodat de juniores nog kam pioenskansen hebben. En om deze kansen niet te verkleinen, zullen ze er morgenochtend ongetwij feld allee op zetten om de Batavieren do baas te Scheidsrechter is de heer Geurts. Zie voor de overige wedstrijden het programma. Geel Wit-nieuws. Geel Wit I—H.R.C. II. Aanvang 2 uur. Terrein Strooweg. Geel Wit 1 ontvangt Zondag &.e. haar plaats- geicpoto H.R.C. 2. Laten wij hier direct aan toe voegen ,dat het aan den Stooweg geducht zal spannen. De vorige ontmoeting eindigde in een puntenverdeeling; 11 was toen het resultaat Sindsdien heeft H.R.C'. het zoover weten te bol werken, dat zij, hoewel geringe, toch nog kam pioenskansen heeft, terwijl Geel Wit één der onderste plaatsen bezet. Gezien1 de competitiestand zou een H.R.C.-overwinning het meest in de lijn der verwachtingen liggen, doohde strijd moet nog gestreden worden en zullen wij maar rustig afwachten, temeer daar G.W. de laatste paar weken iets beter op dreef schijnt te komen en Alcmaria 2 ook een kostbaar punt verdiend ont futselde. Geaasseerden Zondag werd ook tegen C.S.V. weer gelijk gespeeld en bleek de veran derde opstelling een verbetering, vooral ook wat betreft de voorhoede, die toen waarlijk een aar dige partij speelde. Indien Toon en Nic wat ge lukkiger met schieten waren geweest, had de uit slag zeer zeker anders geweest. Indien L/uyekx weer hersteld is van het in dien wedstrijd opge- de volgende opstelling uitkomen: Böom, d.; I.uyckx en Koteter, Dito. Amesfoort en Hoebe. loopen beenblessuur zal Geel Wit volledig met m.; Bouma, Hogenbosch, Ran, Feij en v. Waar den, voor. De wedstrijd vangt met het oog op de vroeg Invallende duisternis oih 2 uur aan. Scheidsrech ter is de heer Kwast en is alzoo de leiding in goede handen en zal deze arbiter het touwtje wel strak aanhouden. We rekenen evenals de vorige maal op een fairem strijd, want ook toen was hot wel een forsche, dooh eerlijke' ontmoeting. Geel Witters, denkt om de laatste plaats hoor en direct flink aanpakken. Voorhoede vooral schieten. Naar onze meening zullen zeer velen deze belang rijke ontmoeting komen bijwonen, daar er in de plaats anders geen belangrijke competitiewedstrij den op het programma staan. Allen dus Zondag naar den Strooweg. Geel Wit 2 ontvangt om 12 uur S.V.S. 1 daar deze beide ploegen pretendenten zijn voor de laat ste plaats, zal het ook daar zeer spannen. Gezien do kleine nederlaag tegen het sterke Zeemacht 1, verwachten we een kleine G.W.-zege. We zouden de spelers willen verzoeken tijdig aanwezig te zijn. opdat de wedstrijd Geel Wit 1—H.R.C. 2 op tijd kan aanvangen, dit vooral met hot oog op de duisternis. Het 3e elftal gaat op bezoek bii Helder 4 en zal het daar zwaar te verantwoorden krijgen. We rekenen er op dat het 3e hot niet cadeau zal geven. Geel Wit 4 gaat te gast bij H.R.C, 6 en zullen daar niet minder hard moeten werken. De jeugdige nos. 5 gaan koffie op halen bii Texel 2 en zullen da^r dan ook wel op de koffie komen, misschien ligt er nog wel een stuk Texel- sche koek bij. Doch we hebben nu eens liever een wat kleiner nederlaag dan Texelsche koek, dus pakken jullie maar eens flink aan. Competitiestand 2e klasse A (N. V. B.) (Bijgewerkt tot en met 10 December.) Zondag 17 December, Het wedstriidprogramma van den N. V. B. le klasse. Amsterdam: Blauw WitHaarlem Haarlem: R.C.H.—tFeijenooid. Utrecht: U.VV H.V.V. Den Haag: H.B.S.—Sparta. Rotterdam: V.O.C.Quick. Dordrecht: D.F.C.Ajax. Overgangsklasse. Zaandam: ZF.C.—'t Gooi IJmmden: Stormvogels—O D.S. Amsterdam y.V-A-S.V.V. Hilversum: Hilversum—S.V.V. Den Haag: A.D.O.Spartaan. Rotterdam: Excel sior—S.V.V. 2e klasse A. Hoorn: HollandiaWJT.C, Am sterdam HortusA.F .0. SchotenSchoten Z.V.V. Wonnerveer: Q.S.C.—Alcmaria Victrix Zand voort: Zaaid voortE.D.O. 3e klasse A. Amsterdam: D.WB.—-Assen- delft. Koog aan de Zaan: K.F.C.—S.D.W, 3e klasse B. Puxjnerend: Punnor.-toïjnWil, heimma. Vooruit. Edam: E.V.C.-Amstel. Amster- dam: D.V .V.—Westfrisia; Swift—OS.V. 3e klasse C. Amsterdam: Watergraafsmeer— Bloemendaal; E.D.W.—VB.V. Beverwijk- n« Kennemera—T.O.G. Het wedstriidprogramma van den N.-H. V. B. le klasse B. Strooweg: Geel Wit 1HRO 2 VAFT ?-S?IlM^h9eidSrecht0roKwast' Al^uakr:' Aïf 2- aanvang 2 uur, scheidsrech ter el, Alkmaar 1—Alcmaria Victnx 2, aanvang uur, ^scheidsrechter Brussel. Castricum: C.S.V. 3e klasse C. Tuindorp: H.R.C. 3—Texel 1 aanvang 10 uur, scheidsrechter Bauts (In de O O staat 12 uur, wat foutief is). Bol weg: Helder 3— Batavier 1, aanvang 10 uur, scheidsrechter Geurts Strooweg- Geel Wit 2-^S.V.S. 1, aanvang 12 uur' scheidsrechter Verhagen. Tuindorp: ÏÏRr. 4__ ^eemacht 1, aanvang 2 uur, scheidsrechter v 't Hof. (Deze wedstrijd zal wel afgelascht worden wegens verlof Zeemacht; doch wordt wellicht om- gezet m Zeemacht 1H.R.C. 4 en wordt dan ge- speeld om 10 uur op het Ankerpark-tsrrein 4e klasse G. Bolweg: Helder 4—Geel Wit 3 aanvang 2 uur, scheidsrechter Darphorn Anker park: Zeemacht 2-H.R.C. 5, aanvang 2 uur scheidsrechter Kort, Strooweg: Batavier 2-Quos dZen-Tv^S S^rhei9dsnX'htor B*is- Hui™ tesrShter G^hWD 2' 2 Be klasse E, Tuindorp: H,R,Q, 6—Geel Wit d 1 tt P te goals v.—t. Zandvoort 18 7 1 2»— 7 19 E. D. O. 11 6 5 0 18— T 17 Hollandia 18 4 6 8 20—19 14 z. V. V. 10' 4 B 1 16—11 18 Aicm. Victrix 12 6 1 6 20—22 18 Schoten 10 2 6 2 12-10 10 10 4 4 12—14 10 W. F. 0. 10 1 4 10-16 6 A. F. G. 10 1 B 6 12—1T 5 Hortus 11 1 1 9 7-27 8 Korfbal. H.K.C.-nieuws. fa einde. Zullen denD^^°m^€n 1,aar tegenstanders te hou- on mIS -Uitkijken naar de opstelling, vooral jto va.Ti rren letten, dat is de gevaarliik- zii? haar want dat doet uReSte w j*ren zullen tocL '-"ker hun „f n yel doen. want er hangt heel wat wol talHik 6 belangstelling zal deze keer wodstriwMa 61 ,'0en competitie mede d'e H K S' ^ii steunen daar- II K f' i.; f". dit beslist noodig heeft. j^.'tenL'EE&.VvfÜ; s voorde «11°Ji10lmowliik Zaterdagmiddag oefenen Illen opu^loir* VaÜ ZaküUi deukt er aau luil opTtl DeomDi i8 uitgesteld eu vastgesteld sténiuLn^of0^8* 411011 0Jk tüd en geen teleur- dui&?s aftuvewAt dc De stand is thalus: H. K. C. I K. Z. III D. O. S I Z. K. V. II Achilles I S.0 D.A. II O. 10 <X> te k i) "E s- e t* goals v t. a c- 5 4 1 0 31— 6 9 5 3 1 1 18- 8 7 4 3 0 1 23— 7 6 6 1 2 3 7—24 4 4 1 0 8 7—20 2 0 2 8 8—29 2

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1922 | | pagina 2