ENCE&Sira
HDüTVERKOQNIlt
AMBACHTSSCHOOL
P. VAN DEN BRUL,
P. de Gruyter Zoon.
kooper van 1pond ontvangt 11/z pond.
kooper van 2 pond "ontvangt 3 pond.
kooper van 4 pond ontvangt 6 pond.
kooper van 6 pond ontvangt 9 pond.
Bovendien onze 1Q% extra korting.
Elke
Elke
Elke
Elke
P. J. VAN DRIEL,
Vereeniging _Pensioenbelang.
VRIJDAG 19 JANUARI 1923,
ltH«[lD[!jllMST!ra
algemeeneITrgadering
I. 8IERENBR0QDSPGT,
Er gaal niels boven
WASCHXEEP
Vereeniging voor Volkshuisvesting
„HELDER",
Opheffing van de Vereeniging.
HEERENKLEEDING
HEEREN- en KINDER-
CONFECTIE
van de Marine - Woningbouwvereeniging „ALGEMEEN BELANG"
N.V. ZEEPFABRIEKEN „HET ANKER
Vh GEBRS dobbelmann. mijhegen
Géén, andere zeep maakt
het goed zóó helder wit.
Geen andere zeep geeft
Zoó weinig moeite met de wasch.
UIT DE OUDE DOOS,
Helder, 183®—1840.
GEVESTIGD te Helder:
Arts,
uitsluitend voor Chirurgie
en Gynaecologie,
ANKERPARK 15.
Spreekuur 1—2.
Telefoon no. 409.
VERGADERING
Woensdag 17 Januari a.s.,
aan de Slooperij
„NEPTUNUS",
Daurw. W. BIERSTEKER.
MACHINALE BREI-INRICHTINB
„De Toekomst"
krimpvrije Kousen en Sokken.
JAAP SNOR,
*°e2T.
BIJ
KIN DERE.1t'
Aangifte van
nieuwe leerlingen
voor den cursus 1923/1924
vanaf 17 JANUARI tot en met
15 FEBRUARI a.s. eiken Woens
dag en Donderdag, van 10 tot
12 en van 2 tot 4 uur, in het
Schoolgebouw aan de Laan.
op DINSDAG 30 JANUARI 1923,
des namiddags 8 uur, in het
lokaal „BELLEVUE".
NAAR MAAT,
van de Firma
AMSTERDAM.
SPOORSTRAAT 87.
Bij Schipper DE GROOT,
WEGENS MISPLAATSING.
LEDENVERGADERING op DINSDAG 16 JANUARI
In het Militair Tehuis, Spoorstraat, na afloop der
huish. verg. v. d. Afd. Helder v. d. Bond v. Marine-Onderoffic.
Van Donderdag 18 tot en met Woensdag 24 Januari
Speciale aanbieding van onze hoogfijne Fransche Vermicelli a 36 en 40 ctj
Vermicelli 26 en 30 ets. en Macaroni 36 ets. per pond.
Hollandsche
Deze week is deze reclame alléén geldig in onzen winkelSPOORSTRAAT, HELDER.
Aangifte voor
de Bevolking-Registers.
1 Geen andere zeep werkt
zóó Zuiverend en reinigend.
VRAAGT UW LEVERANCIER
Wij vervolgen onze beschouwing van den
vooruitgang onzer gemeente door te verhalen
wat er in de tien jaren, hierboven aangeduid,
plaats had en wat er tot stand kwam. De dijk
is voor ons een aantrekkelijk punt en geen
wonder, want daar heeft men altijd afwisse
ling. Nu eens vertoont zich de zee effen en
kalm, dan rollen hare golven onstuimig te
gen de glooiing. Soms verheffen zich de wit
gekuifde baren tot eene aanmerkelijke hoog
te, dan weder vloeien de golfjes zacht kabbe^
lend aan 't strand.
En de lucht, die boven het onafzienbaar
watervlak hangt, hoe schoon en afwisselend
is die dikwijls. Nu is zij helder blauw, ter
wijl bij het ondergaan der zon, zich lichte
wolkjes vertoonen, die vaak als met purper
en goud omzoomd schijnen, straks vliegen
donkere wolkgevaarten pijlsnel door het
luchtruim. Nu zien wij op zee groote en. klei
ne zeilvaartuigen, door den sterken wind
cshier op zij liggen, dan weder is de wind zoo
gering, dat een schip zonder stoom, of zon
der hulp van die kracht zich niet voorwaarts
kan bewegen. Ter oorzake nu van al die af
wisseling worden wij naar den zeedijk ge
trokken, waar nu ook wel weer iets te zien
zal zijn. Ja, waarlijk! zulk een tooneel hebben
wij er nog nooit aanschouwd. Wel zagen
wij meermalen eene visschersvloot uitzeilen
of binnenkomen, maar zulk eene menigte
visschers op de Zuiderzee, als wij er thans
zien, is zeer ongewoon.
Zie, men kan ze bij honderden tellen en
't zijn vaartuigen van allerlei vorm.
Niet alleen botters en schokkers, alleen
voor de vischvangst gebouwd en uitgerust,
maar loodsschuiten en vrachtschepen doen
mee aan de visscherij. Wanneer de vloot zich
op eenen afstand bevindt, gelijken de vaar
tuigen eene drijvende stad, terwijl men zich
niet kan begrijpen hoe zij elkaar kunnen
misvaren, wanneer men ze, niet ver van de
kust door elkander ziet keeren eh wenden.
Wat is de reden van dat ongewone ver
schijnsel? De Zuiderzee daar is toch eigenlijk
geene plaats waar in den regel gevischt
wordt. Gij hebt gelijk, wij gaan het u ophel
deren en dan zal het u duidelijk worden waar
om wij u op deze visschersvloot wijzen, wan
neer wij over de ontwikkeling onzer gemeen
te spreken, want diezelfde visschersvloot is
juist in den tijd der opkomst van het ooste
lijk deel van den Helder, een tijd lang eene
goudmijn voor haar geweest.
We zijn in het jaar van 1832. De Belgische
opstand is in vollen gang. Engeland en
Frankrijk stellen zich voor de oproerige Bel
gen in de bres en een embargo is op onze
koopvaarders gelegd.
De scheepvaart in 't algemeen en die op
onze haven is daardoor uiterst gering en de
bronnen van bestaan, voor eene bevolking,
die hoofdzakelijk van zeevaart leeft, houden
op te vloeien, zoodat velen den naderenden
winter met angst tegemoet zien. Wat gebeurt
er? De bemanning van eenige vaartuigen,
zeilende tusschen Texel en den Helder, heeft
ontdekt, dat zich in de zee een zeer groot
aantal haringscholen ophouden. Wel gebeur
de dit om dien tijd van 't jaar meermalen,
maar nimmer had men 't beleefd, dat ze zich
in zoo grooten getale vertoonden. Zij, die zich
gewoonlijk op de haringvangst plachten toe
te leggen, zijn weldra met hun vischtuig in
de weer, en de vangst is zoo voordeelig en zij
maken er, bij verkoop aan de Fransche vis
schers, die zich in de haven bevinden, zoo
veel geld voor, dat zij, die zich anders nooit
met de vischvangst bezighouden, zich een ha
ringnet aanschaffen en meê aan 't visschen
gaan, en daar het aantal Fransche visschers
tot aankoop van den haring gedurig aan
groeit, wordt het visschersbedrijf met zulk
een ongekend voordeel uitgeoefend, dat uit
onderscheidene oorden des vaderlands allerlei
soort van vaartuigen naar onze haven komen,
om er deel aan te nemen.
De Franschen zijn heel gretig om den ha
ring te koopen. Zij geven een vijf franc-stuk
en dikwijls meer voor een tal (200 stuks) en
brengen den visch naar Frankrijk, waar het
heet dat zij dien gevangen hebben, 's Avonds
komen al die vaartuigen in de haven en het
spreekt vanzelf, dat de bemanning van zoo
vele scheepjes behoefte heeft aan allerlei za
ken. Bovendien, de winnende hand is mild,
de opvarenden zijn niet karig en handel en
bedrijf vinden in het oostelijk deel der ge
meente enorm veel vertier, zoodat de haring-
visscherij, gelijk wij boven reeds zeiden, ge
durende dien winter eene ware goudmijn was
voor de nieuwe stichting in de nabijheid van
de haven.
Wanneer wij ons naar de onderscheidene
deelen der gemeente begeven, ontwaren wij,
niettegenstaande den gedrukten toestand
voor den oorlog met België veroorzaakt,
overal sporen van welvaart. De gemeente
middelen zijn door de vermeerderde bevol
king en den voorspoed, dien men geniet,
waarschijnlijk in bloeienden staat. Dit mee-
nen wij te mogen veronderstellen uit de wer
ken, die van wege het plaatselijk Bestuur
worden uitgevoerd. De bestrating aan den
Helder, het graven van het Heldersch kanaal,
de bouw van eene school in het nieuwere deel,
al deze zaken bewezen, dat reeds tusschen de
jar.en 1825 tot 1830. Dat de gemeente-finan-
ciën daardoor niet zijn uitgeput, merken wij
op uit hetgeen nu weêr gedaan wordt.
De gemeente school aan den Helder, niet
ver van de kerk gelegen, was sedert eenige
jaren in slechten staat; daarom is men nu
bezig eene nieuwe school te bouwen (1833),
die voor eene gelijke som als die benoorden
de berastering van 's Rijks werf, voor ruim
8000, werd aanbesteed. Bovendien zijn par
ticulieren schier overal aan het bouwen.
Keeren wij ons naar de plaats waar wij
kortlings nog toefden, naar de binnenhaven,
waar wij toen bijna nog geen gebouwen za
gen, dan ontwaren wij daar een aantal per-
ceelen in aanbouw en eene reeks andere vol
tooid. Er heerscht hier ook veel bedrijvig
heid. Men is bezig om de glooiing aan de
westzijde van dat bassin uit te baggeren,
w aardoor het eigenlijk eerst tot eene binnen
haven zal geformeerd worden. In het volgend
jaar, wij schrijven nu 1835 zal dit werk
voltooid zijn. Dan is die haven geschikt ge
maakt tot eene ligplaats voor vijftig schepen
en meer. Handeldrijvenden voorzien, dat
daardoor op dit punt veel voordeel van de
scheepvaart te wachten is, en daarom betwist
men elkander ieder stuk gronds dat er nog te
verkrijgen is. Over eene uitgestrektheid van
91Q meter, lengte der binnenhaven, kunnen
trouwens vele woon-, winkel- en pakhuizen
gebouwd worden, maar ieder doet zijn best
om het voordeeligst punt machtig te worden.
Men heeft plan, gelijk men zegt, om met een
paar ponten gemeenschap tusschen den oos
telijken en westelijken oever daar te stellen
en dan kan men zich ook uit de buitenhaven
gemakkelijk begeven naar de rij huizen, die
nu parallel met de binnenhaven gebouwd
worden. Als dat werk gereed is, valt er niet
aan te twijfelen of in dit deel der gemeente
zal zeer veel drukte ontstaan. Gaan wij nu
weer eens naar een ander punt en wel naar
de plaats die tusschen het oude en nieuwe
deel der gemeente ligt. Daar komt juist het
jaagschuitje, dat sedert het bestaan van het
Heldersch kanaal geregeld van hier vaart op
de Zijpe, van waar men met dezelfde reisge
legenheid verder naar Alkmaar, Purmerend
en Amsterdam kan gaan. Ho, schipper Tegel!
wij varen meê naar den Helder. In den stuur
stoel gezeten merken wij op, dat er langs dat
kanaal al vrij wat gebouwd is. 't Is bijna niet
te gelooven dat al die gebouwen in ruim 10
jaren zijn gesticht. Aan de Noordzijde van
deze vaart staan waarlijk ook al geheele re
gels woonhuizen, zoodat het wel te voorzien
is, dat het oude en nieuwe deel weldra aan
elkander gebouwd zal zijn. Zien wij niet
mis, staat daar een molen? Ja wel, op de
plaats waar het kanaal in westelijke richting
juist op den. Helder aangaat, is eene bocht,
waar het ruim eens zoo breed is als op andere
plaatsen. Daar is door den heer L. den Berger
een houtzaagmolen gebouwd en de meerdere
breedte van de vaart dient er voor balkhaven
't Is niet te verwonderen, dat op eene
plaats waar zooveel gebouwd wordt als hier,
veel werk voor een houtzaagmolen is. Tegen
over den molen heeft genoemde heer eene
bergplaats voor gezaagd hout, alsmede zijn
kantoor.
Eenige plekken aan de Noordzij van het
kanaal van vereeniging zien wij bij het voor
bijvaren nog open, maar wij vernemen van
medepassagiers, dat die opene plaatsen schier
alle reeds hare bestemming hebben.
Daar komen wij aan den Helder aan. Het is
een ruim plein, waar wij aan het einde van
de vaart, aanleggen. Er is een steiger voor
het lossen van vrachtschepen en eene kraan.
Nauwelijks hebben wij den voet aan wal of
wij zien al weêr bouwen.
Op den dijk is men ijverig bezig een nieuw
Raadhuis op te trekken. Op deze plaats stond
weleer een logement, 't Wapen van Amster
dam; later werden er andere bedrijven in uit
geoefend. Nu is het door heD Bestuur d^r
Gemeente gekocht om er een Raadhuis te
stichten. De heer J. Borst Wz., Architect, is
zoo welwillend ons inzage te geven van de
teekening. Daarnaar te oordeelen zal het zoo
uit- als inwendig een fraai gebouw worden
met ruime zalen, waaronder vooral die, welke
tot vergaderplaats van den Raad dienen moet,
eene belangrijke afmeting heeft. Het volgen
de jaar (1836) moet het geheel gereed zijn.
Het gebouw, met zijn torenspits, waarin een
klok zal gehangen worden, zal een lief front
hebben en goed staan in den omtrek van ver
scheidene huizen, die alle tot de beste der ge
heele gemeente behooren.
Treden wij eene der buurten in, dan zien
wij ook daar iets nieuws. Men is bezig om
eene nieuwe kerk voor de Jansenisten of
Clerezy te bouwen. Het houten kerkje dat
hier in 1672 is gebouwd, werd kortlings af
gebroken en nu zal hier een ander net ge
bouw van steen verrijzen met 't opschrift:
„Heiligdom der Roomsch-Catholieken".
Het schijnt wel of de lust tot het stichten
van kerken van den een' op den ander over
gaat. In 't zelfde jaar (1837) bouwden ook de
Israëlieten hun heiligdom. Voorheen hielden
zij hunne godsdienstoefening in een gebouw
in den ouden Helder. Nu hebben zij een nieu
we kerk gesticht aan de Noordzijde van het
Heldersch Kanaal. Gij kunt het kennen aan
het Hebreeuwsch opschrift: „De Eeuwige is
in zijnen heiligen Tempel, zwijgt voor Hem,
gij gansche aarde!"
Aan het stichten van kerken is vooreerst
nog geen einde. Zie maar, ten westen van de
berastering van 's Rijks werf is men bezig
een groot kerkgebouw te zetten voor de Ne-
derduitsch Hervormden. De bevolking was
in de laatste jaren zoo zeer toegenomen, dat
de oude kerk op den „Conijnsbergh", de dui
zenden der Hervormden niet meer kon be
vatten. Reeds lang was men bedacht geweest
daar ter plaatse een tweede bedehuis te bou
wen. In 1828 had men al pogingen aange
wend om eene Rijks-subsidie tot dit doel te
verkrijgen. Het duurde tot 1837 eer die ver
leend werd ten bedrage van 26.700. Het
Provinciaal Bestuur droeg eene som van
6000 bij, terwijl het Gemeente Bestuur nog
2000 tot den opbouw schonk.
Onder toezicht van den Architect J. Borst
Wz. werd deze kerk gebouwd door de heeren
aannemers Leeuwens en B. Verhey. Aan-
neemsom 39.000.
De eerste steen van de Nieuwe kerk werd
gelegd door Ds. Kotting, terwijl dit bedehuis
werd ingewijd door Ds. B. G. Clement en wel
op den 1 December 1839.
Is het niet of het tijdperk van 1830 tot 1840
bestemd schijnt voor den bouw van kerken
in onze gemeente?
Ook de Roomsch Catholieken bleven in dit
opzicht niet achter. Aan de zuidzijde van het
Heldersch kanaal, tegen over de Synagoge,
verrees in den jare 1839 voor de 12 a 1300
leden dier gemeente een nieuw sierlijk kerk
gebouw, voorzien van een' fraaien koepel
toren met slag- en uurwerk. Deze kerk, die
door den heer H. Leewens voor eene som van
f 29.900 werd aangenomen, is in October 1840
door den Bisschop van Curium ingewijd.
Naast de kerk werd door de heeren Gebroe
ders Janzen eene ruime en nette pastorie ge
zet, die door hen was aangenomen voor eene
som van 6.700.
Dat de bevolking van het oostelijk deel der
gemeente alweder zeer belangrijk was toege
nomen, bleek uit de toen "reeds diepgevoelde
behoefte aan eene tweede gemeenteschool.
Zij werd dan ook in 1840 aanbesteed, te bou
wen voor eene som van ƒ8250, en geplaatst
aan de westzijde der berastering, niet ver van
het punt waar de rij huizen begint, die langs
de zuidzijde van 's Rijks werf loopt tot aan
de binnenhaven.
Als eene der oorzaken van het snel toene
men der bevolking in dien tijd moeten wij
nog eene omstandigheid vermelden. Bij ko
ninklijk besluit van 5 Juli 1835 werd het
loodswezen voor de zeegaten van Texel op
een vasten voet gebracht en Willemsoord als
hoofdzetel van den loodsdienst aangewezen
Het belang der loodsen, die voor dien tijd aan
het Oude Schild en aan den Hoorn op Texel
woonden, bracht meê, dat zij zich met der
woon vestigden in het oostelijk deel der ge
meente Helder. Het was voor verscheidene
die eilanders eene moeilijke zaak, om hunne
woonplaats te verlaten, vooral omdat velen
daar in eigen huis en erf gevestigd waren. Zij
werden echter in hun belang, ja door de nood
zakelijkheid gedrongen en langzamerhand
verhuisden zij, vooral tusschen de jaren 1835
en 1840, naar de hoofdplaats van hunnen
dienst. Gebrek aan woningen en aan plaats
om elders te bouwen, deed hen besluiten om
zich te vestigen aan de zuidzijde van het Hel
dersch kanaal, waar behalve de R. C. kerk,
omtrent dien tijd de concertzaal Tivoli was
gebouwd. Het wonen aan de zuidzijde, thans
de Loodsgracht, was echter zeer lastig, omdat
er in den beginne hoegenaamd geene ge
meenschap met de Noordzij bestond dan
langs den ouden Helder. Men behielp zich
met eene pont, die de bewoners, zoomede de
bezoekers van Tivoli, naar de overzijde moest
overbrengen. Hoe moeilijk en lastig zulk een
overtocht was, kunnen zij getuigen die daar
woonden. Wij zouden ook als getuigen kun
nen oproepen, thans nog levende dames en
heeren, die in feestgewaad, opgaande naar
Tivoli ter bijwoning van een concert of bal,
met de pont in 't kanaal op drift geraakten,
tot niet geringe ontsteltenis der dames.
Men kon zich in dien tijd de weelde nog
niet veroorlooven om zich met eene vigelante,
al was het dan ook bij den Helder om, naar
Tivoli te begeven, om de zeer eenvoudige re
den, dat er nog geene stalhouders gevestigd,
nog geene vigelanten in de gemeente aan
wezig waren. Al was dan ook bijna alles
volgebouwd, want schier overal had men de
rij huizen langs de berastering reeds verdub
beld met het front dier nieuwe woningen,
naar het Heldersch kanaal, toch was de toe
stand der wegen en voetpaden voor de bewo
ners ver van benijdenswaardig. Wel had het
Bestuur der gemeente voor de bestrating ge
daan wat het kon, want op vele plaatsen en
wel op die, welke het eerst bebouwd waren,
lagen straten van uitmuntende hoedanigheid,
daar zij van klinkers waren gemaakt, maar
bij de bouwwoede en de uitgebreidheid der
gemeente was de finantiëele toestand niet
gunstig genoeg om op eens alles te doen.
Eene brug over het Heldersche kanaal
was dringend noodig niet alleen voor de be
woners der „loodsenbuurt", zooals de tegen
woordige loodsgracht toen genoemd werd en
voor de bezoekers van Tivoli, maar vooral
voor de Roomsch Catholieke ingezetenen, die
rondom de berastering woonden, daar zij hun
bedehuis niet konden bereiken dan langs zeer
groote omwegen. Ten gevolge van dit een en
ander werd dan ook in het jaar 1840 overge-
agan tot het leggen van de eerste brug over
bet kanaal en wel die tegenover het voor
malige postkantoor, dat sedert eenige jaren
van den ouden Helder naar den Kanaalweg
was verplaatst.
De bezoekers der R. C. kerk, die der pu
blieke vermakelijkheden in Tivoli en de be
woners van de Loodsgracht juichten over
deze verbetering, doch daar de bebouwing
aan de overzijde van het kanaal steeds voort
gezet werd, ontstond weldra op nieuw be
hoefte aan gemeenschap der oevers op an
dere punten.
In het jaar 1840 werd in onze gemeente in
de nabijheid der haven nog een kolossaal
nieuw gebouw gezet en wel het Rijks-Hospi
taal, dat voor de belangrijke som van 136.140
werd aanbesteed. Wij noemden dat gebouw
slechts, omdat het gesticht werd in het tijd
vak van 1830 tot 1840. Wij zullen later, op
eene wandeling langs de haven gelegenheid
hebben dit hospitaal in oogenschouw te
nemen.
(Wordt vervolgd).
op
dsc avonds tan 73/4 uur,
in het phr. Militair Tehuis aan
den KANAALWEG.
Aller opkomst gewenscht.
HET BESTUUR.
tuin het Ankerpark te Helder,
op
des morgens 10 uur,
ran een groote party dek- en
huiddeelen, eiken balken, zwaar
hout, brandhout enz.
Voor den verkoop te bezich
tigen.
Speciaal adres voor eigen gebreide
Grootste sorteering
WOL en SAJET.
ZUIDSTRAAT 15.
Ie GOVERSDW.STR. 7.
Venter SIESLING bij den weg.
[Gebruik
MIJHHARDT'5 THIJM5IROOP j
Flacon 75ch bij de
By de inscbryving moet een
geneeskundige verklaring wor
den overgelegd, waaruit blykt,
of de candidaat al dan niet voor
het vak geschikt is.
Onvermogenden kunnen kos
teloos worden geplaatst.
Verdere inlichtingen worden
aan de school verstrekt.
te HELDER.
Punten van behandeling
droS1
lederen Donderdag is een der
coupeurs aanwezig bij den Heer
Schip Stanfries,
zyn verkrygbaar
Friesche Burgerturf 90 ct. per 100
Friesche Beggelaarsblokjes
85 ct. per 100
Thuisbezorgd 10 ct. p. 100 meer.
Ligplaats Westgracht
bij de Keizersbrug.
OnderwerpLIQUIDATIE.
DE GRUYTER'S VERMICELLI-WEEK
Burgemeester en Wethouders
der gemeente Helder brengen,
voor zooveel noodig, den inge
zetenen in herinnering:
A. dat zy, die zich in deze
gemeente komen vestigen, hier
van binnen veertien dagen ter Se
cretarie der gemeente moeten
doen blijken, door overlegging
van een getuigschrift van woon
plaats-verandering (verhuisbil-
iet), of andere door de politie
deugdelyk verklaarde papieren.
B. dat zy, die de gemeente
verlaten, een getuigschrift, als
bovenbenoeld, bebooren op tc
vragen.
Overtreding der bepalingen
wordt gestraft met hechtenis
van ten hoogste veertien
dagen of geldboete van
ten hoogste honderd gulden.
C. dat van de verhuizing
binnen de gemeente binnen
veertien dagen moet worden
kennis gegeven ter Secretarie,
met aanduiding van het per
ceel, dat men verlaten en het
welk men betrokken heeft.
Het niet naleven der bepaling
wordt gestraft met geldboete
van ten hoogsteeengnlden.
Helder, Jan. 1923.
Erdal
„THE STAR STOPMACHINE
werkt als een wever en stopt
alles, zoowel ondergoed als
konten gordijnen Metdit won
derbaarlijke handstopapparaat
kun* Gij het werk van één uur
doen in een paar minuten.
Oe grootste hulp voor
de nijvere hulsvrouw ooit
uitgevonden. „The Star"stop-
machine maakt snel een
nieuwe hiel of teen in kousen
en repareert onzichtbaar tafellinnen, gordijnen, lijne
zijden goederen enz. enz De behandeling is zoo een-
voudig, dat met „The Star" zelfs een kind sneller, netter
1.5v- en beter kan stoppen, dan wie ook het met de hand
doet. Spaart tijd, uw oogen en arbeid. Duurt uw leven
lang als zijnde deugdzaam gemaakt van eerste klas metaal. Pij de aflevering wordt
een uitvoerige gebruiksaanwijzing gevoegd Zendt ons een postwissel van f 1.50 en
wij zenden u per aangeteekende post „The Star" Stopmachine toe. THE STaR
«IJ., ARNïlEMSCHE STRAAT 16. SCHEVENINüEN - Telefoon Schevenlngcn 3263.
Jaap:
Dus maken ze de, Erdal na?
De Pelikaan:
„Erdal is zonder wederga.
Dat feit is algemeen
bekend.
Daarom tracht menig
concurrent
Door minderwaardigs
te verkoopen
't Publiek er in te laten
loopen.