Wij zijn niet de grootste. Wij zijn niet do kleinste. Vlij stilles sis tundsn met de tusschenmaat. Kledingmagazijn goede waar voor weinig geld, Voor elck wat wils. G. Bramlage, Heeren- en Kinderkleeding. Modeartikelen. Weststraat. heeft vóór bij alle anderen, dat - ondanks de moeilijkste omstandigheden - nimmer is afgeweken van de vooral in deze tijden noodzake lijke waarborg zoowel in goedkoope, midden als betere prijzen. El® 12' N™*W iïïïr™wo""» d,., *i3rrÜS%l 1300 ml<i<leltongèn &T ».iL. I 222r= ssarssisas. A p-do z""°-J- De uitbreiding van bet Centraal-Staüon te Amsterdam. Het v^fde perron gereed. De uitbreidingswerken aan het Centraal station zijn thans zoover gevorderd, dat het nieuwe vijfde perron, behoudens onvoor ziene verrassingen, as. Dinsdag in gebruik zal kunnen worden genomen. Dit perron zal dan door de tunnels kunnen worden hereikt. Het tegenwoordige houten vierde perron, dat. gedeeltelijk is afgebroken en dat slechts door middel van een primitieve luchtbrug van het derde perron af is te .bereiken, zal dan metee® definitief buiten gebruik wor den gesteld. De treinen, welke tot nu toe aan het vierde perron aankwamen of daar ver trokken, zullen dat voortaan doen aan hot vijfde perron. TWEEDE KAMER. Draadlooze verbinding NederlandIndië. Heden 5 Mei zal de draadlooze verbinding Indië—Nederland officieel worden geopend met het zenden van een radiogram van heit station Bandoeng bij Malabar aan de Koniiv gin, terwijl op 7 Mei a.s. de radio-telegrafi sche verbinding NederlandIndië geduren de een gedeelte van het etmaal in dienst zal worden gesteld. De heer Braat (platteL) trekt zijn inter pellatie over den duur van den zomertijd in. Een aantal kleine wetsontwerpen wordt zonder beraadslaging aangenomen. De Zuiderzeewerken. Bij de behandeling van het Zuiderzee- fonds (de begrooting, die elk jaar vastge steld moet worden), bestrijd de heer Albarda (s.-d!.) het verzet van den heer Van Gijn te gen de drooglegging van de Zuiderzee, (prof. van Gijn wüde alleen de Wieringer- meer droogleggen). Het plan van den heer Van Gijn beteekent volgens den heer Al barda 10 jaar vertraging en toeneming van de Jtosten. Spreker bepleit, ter bestrijding van de kosten, een algemeen© belasting op de waar devermeerdering na de indijking, en even- tueele combinatie van het regeeringspian met het plan-Van Gijn. De heer Bongaerts (r.-k.) verdedigt het regeeringspian. De heer Krijger (chr.-hist) meent, dat men zich tengevolge van den financieëlen nood zal moeten beperken tot gedeeltelijke uitvoering, waartegenover de a.-r. heer Du y m a er van Twisk snelle afwerking van het groote plan noodig acht. Ook de heer v. d'. W a er den (&d.a.p.) keurt af dat men thans de vastgestelde plannen wil verande ren en verdedigt de voltooiing van den af sluitdijk. De heer Snioeck Henke- mans (c.-h.) steunt het plan-Bongaerfcs, de heer Colijn acht 's heeren van Gijn's standpunt het juiste. De Minister van Waterstaat, de heer Van Swaay, bestrijdt de denkbeel den, door den heer Van Gijn gelanceerd. Omtrent de kosten van den afsluitdijk deelt spr. mede, dat die te taxeeren zijn op 74 millloen; de sluizen e.dL doen het totaal tot pl.m. 110 millloen stijgen. Met andere werken en ultkeerlngen die hiermee samen hangen, wil spr. zelfs het zi. ongunstig hoogo cijfer van 166 millloen noemen, dat dan berekend is naar een verdeeling over 9 jaren, waarbij dus bok renteverlies moest worden inbegrepen. Mag men het nu „onzinnig optimistisch" aohten, om dit werk voor op den duur ren dabel te houden? Een jaarlljksch.e winst van 7 millloen is alvast te behalen. Het beste plan taxeert spr. op 600 mlLlioen verwerkt kapitaal (zonder rente). Besluit men nu tot de beperking van d'en arbeid tot het droogleggen van den Wlerln- ge meerpolder (60 mlllioen), dan moet men Feitelijk al de totnntoe gemaakte onkosten er bij optellen. Spr. verwaoht er geen heil van. De opbrengst, zoo becijfert de minister verder van meer dan 200.000 H.A, van het geheel© droogieggtagswei'k wordt op. ruim 81 nüllloen per jaar geraamd. Gekapitali seerd: vertegenwoordigt dit een kapitaal van ruim 620 niilUoen. De kosten bedragen 460 6 500; en in 16 jaren zou dit tot die 620 stij gen, Binnen dien tormijn voltooid zou de dr'ooglegglng dus precies rendabel zijn. De minister zint op een middel oin de fahöolo zaak afzonderlijk te flniinmieroti, [et vooraanstaande financiers heeft, spre kers 't reeds besproken 8B Spr, hoopt BOD spoedig mogelijk met een plan te kunnen komen; hij uclvt dit een eerste voorwaarde om deze belangrijke zaak goed op te zetten, De heer V an U ij n (Bib,) zet tri den broe. de uttoen, in hoever hij geleidelijk van meening veranderde, deen steeds in verband met de zich wijzende tijdsomstaudlghedea Zoo wil spr, ook thans eerst afwachten hoa lang de malaise stand houdt* en eerst naar mate de toestonden zich herstellen en alles zich boter laat overzien, overwegen of men verder kan gaan dan zijn plan om slechts de Wteringarmeer droog te leggen. 8pv. ontkent, dat hij de heele Zuiderzeo- drooglegging op do lange baan wil schuiven. Hij wil liever de kans loopen op oen klein stropje, dat de Wtertngermeerpoktor kan opleveren dan op den groeten sticp, dien hij van liet geheele werk venvaoht. Aan het nut van speciale looningen voor speciale doeleinden zooals de minister thans aankondigde, twijfelt spr.; hij waarschuwt tegen Illusie over de onderhandelingen mot financiers. Gok de heer Bongaerdts (R.-K.) ver dedigt nog zijn plan ©.ra. met do opmerking, 'dat uien door inpoldering van die plokken, die niet dieper dan 8 M, liggen, al meer dan de helft kan droogleggen, Een denkbeeld van den heer Hnoock Hen- kenuius, die een dijk gelegd wli zlon van Hoorn tot Marken. Dan wordt Marken al vast geholpen. Wachten tot de volle 200.000 H.A. verkregen» zUm zal de moeilijkheid vergpooton om do nood!go landbouwers te vinden. In plaats van staatoftnanotering beveelt spr, het denikbeeld-Vissering bojj van een Zulderzeobank. De heer Hwoeok TT anke mans (C.-H.) pleLt eveneens voor zijn denkbeeld mode op grond der belangen van de vlssohorsbevol- klng waartegenover de heer Duy in eer v. Twist (A.-R.) aanvoert, dat do ultkeerln gen aun do gedupeerden ln geen geval ge- vanr mogen ioopen. Nadat de minister nadere overweging van al deze interessante denkbeelden heeft be loofd, wordt de begrooting z, h. s. goedge keurd, De Teh, de discusslea in. de Kamer be sprekend, zegt ervan: Zou er thans schot in komen? Minister Van Swaay wil de zaak tot eep zelfstandige onderneming maken om het trage tempo te versnellen en heeft er al groot-financiers en groot-technici in betrok ken. Bijzonderheden vernam men niet en voorioopig zullen ook de détails wel binnens kamers blijven. Noch aan het separaten Wieringermeer- polderplan van prof Van. Gijn, noch aan het randpolder-systeem des heeren Bongaert, noch aan de Hoornsche Hop-dndijking waar van de heer Snoeck Henkemans heil ver wacht, wil Waterstaat gelooven voordat het geheeie plan op „deze nieuwe" pooten is gezet De beer moet nog geschoten worden; we taxeeren de huid dus nog niet M:aar in de stelligheid waarmee de mi nister van zjjn voornemens gewaagd© om door speciale leeningien blijkbaar een be spoedigde generale uitvoering van bet groo te plan te bewerken durven we ons toch een weinig verheugen. Zou dan eindelijk de aandrang om de groote euvelen van deze tijden met grootere dan lapmiddelen te bespreiden eemig resul taat opleveren? Zou dan eindelijk het besef doordringen dat werkverschaffing door emigratie van honderd mn® spot met de sinistere werke lijkheid van het tienduizenden leger dier werkloozen? Zou men waarlijk begrijpen gaan, dat on ze economische positie niet vezwakt door durf voor productieve werken al rendeeren zij niet aanstonds? Zal er thans onder den indruk van s mi nisters prijzenswaardig elan waarlijn schot in komen? Ingezonden Mededoellng. Radiotelegrafie en Radiotelefonie. döor Dir. Radio-school Helder. m GEMENGD NIEUWS. De Inbraak in het postkantoor te Steenwyk. Man meldt uit Heerenveen: Het la ge'bloken dat de aangehouden B. de Inbraak in het postkantoor te Stecnwijk gepleegd heeft. De sleutel, waarmee hij de kluisdeur geopend heeft, heeft hij later in liiet water geworpen. De verdachte Z. heeft op den. uitkijk gestaan. De d)erd© gearres teerde, die van de inbraak afwist, heeft van het gestolen geld een paar duizend gulden' ten geschenke aangenomen. In een sterke helling op den. weg naar Valkenburg ls gisterochtend de motorrijder VaasBfn uit Klimmen (L.) tegen een boom gereden, HIJ bekwam zwaar inwendig let- «el, waaraan hJJ na korten tijd) overleed. Gestrand. De Harwiohhoot „Bruges", op' weg naar Antwerpen, ls bij, Saaftlnge op de Neder- hmflsuh-Relglsehü grens, t(jdons een dikken mist aan den grond gdoopon. Do passagiers »t)n met een sleepboot aan land gezet en p«r tram naar Antwerpen vertrokken. Geen reden tot echtscheiding. Te Wlohita ln den staat Kansas had een man echtscheiding aangevraagd' op grond van hot feit, dat zijn vrouw verslaafd was aan het sigaretten rooken. Er waren ook nog anders» klachten; maar dit was toch wel wat don ontgoochelden man het zwaarste woog. De reöhter wilde er niet aan, en de eischer ontving nul op het. rekest. Dit te opmerke lijker omdat ln d!en staat Kansas scherpe wettelijke bepalingen bestaan op het siga- ret-rookon. Een nieuw ontsmettingsmiddel. Do drlaadlooze dienst te Stockholm meldt: De Zweedsclie scheikundige dr. Hilmer Oeaerbergh heeft na een studie van 12 jaar een nieuw ontsmettingsmiddel ontdekt, dat hij prometxylowol heeft gedoopt en dat naar zijn zeggen het krachtigste en opzienbarend ste middel zou zijn om bacillen te dooden bij gevallen van tuberculose, rheumatisme en kinkhoest. De Astra-fabriek zial het ln poe- dervorm vervaardigen in hare werkplaatsen to Soedertelje ln Zweden. Er zullen klini sche proeven plaats hebben alvorens het ar tikel in den handel wordt gebracht. Oneerlijke postbeambte. Voor de Rotterdamsche reohtbank stond Donderdag een 24-jarlge brievenbesteller terecht, die reeds geruime® tijd onder ver denking had gestaan brieven met geldswaar- dlgon inhoud te hebben verduisterd. Men had toen op 28 Februari een steekproef op 's mans bestelling genomen, door hem een vooraf klaar gemaakte® brief toe te vertrou wen en de besteller was er ingeloopen. Hoe wel hij zijn onbestelbare correspondentie reedis weer in de aan 't einde van zijn wijk gelegen brievenbus had gedeponeerd, von den de boofdbestellèr en een rechercheur van politie nog twee brieven, waaronder de bewuste. De beklaagde ontkende dat opzet tot verduistering der hieven bij hem had voorgezeten! maar een achttal getuigen, waaronder twee hoafdibestellers, de hoofd commies chef der bestelkamers, een inspec teur van politie en eeni rechercheur legden zeer bezwarende verklaringen af. De officier, mr. de Visser, o.a. opmerken de, dat de diefstal van poststukken een pe riodiek voorkomend verschijnsel is, dat ver dwijnt als er weer eens een paar beambten gestraft zijn, doch telkens weer te voorschijn komt als die straffen in 't vergeetboek ra ken, eischtel wegens overtreding van art. 373 W. v. S. 1 jaar gevangenisstraf. Mr. Perridom, de verdediger, vroeg vriji- spraak op grond van het feit, dat de bewuste brief niet was „toevertrouwd" aan de post, een eisch dien art. 373 wel degelijk stelt. On middellijke invrijheidstelling, eveneens door mr. Perridon bepleit, werd door de recht bank na raadkamer geweigerd In den loop van den morgen stond een tweede brievenbesteller terecht, die even eens met een vooraf klaargemiaakten brief in den val liep. Deze man had reeds 21 dienstjaren. Eisch 10 maanden gevangenisstraf. De verdediger mr. Hollander interpreteerde het begrip „toevertrouwen" in art. 873 evenals confrater mr. Perridom. Men schrijft ons: Het allernieuwste op Journalistiek gebied is zeker het feit dat door de „Daily Mail" maatregelen getroffen zijn Inzake de publi catie van een „Oceaan Editie" aan boord van do stoomschepen der Gunand Lijn, va re ndo tusschen Engeland en de Voreenigde Staten. Do „Oceaan Editie" der „Daily Mail" ls een dagblad, hetwelk aan boord door jour nalisten van dit blad zelf verzorgd en aan boord op de meest modern© wijze gedrukt wordt. Aan boord van de „Berengaria", de „Aqui- tania" en de „Mauretania" zijn groote zet machines geïnstalleerde Tweemaal per dag worden de belangrijkste gebeurtenissen draadloos naar de schepen geseind, zoowel van Engeland' uit als wed van Amerika uit, terwijl de belangrijkste beursberichten en koersen eveneens worden opgenomen. Zedenmisdrijf. Zondagavond reden een aantal jongelui per auto in Den Haag en namen toen twee Haagsche jongedames in 'hun auto mede. Op do Lange Klei onder Rijswijk zijn toen op die dames mishandelingen gepleegd, waar van later bij de Haagsche politie aangifte is gedaan. Doordat het nummer van de auto bekend was, beeft de Delftsche politie gisteravond op verzoek van den Haagschen commissaris vijf jongelui gearresteerd, aan wi© dit feit ten laste gelegd wordt. Aangehouden. Door de politie te Zeist werd gearresteerd: een militair uit het vliegkamp Soesterberg, die te Bosch en Duin een dienstbode aan randde en haar met oneerbare bedoelingen herhaaldelijk tegen den grond wierp, zonder evenwel, dank zij haar hevig verzet, in zijn opzet te slagen. Eenmaal bevrijd, bleek het meisje nog bovendien van haar portemon- naie te zijn beroofd. SOHEEPV A ARTBERICHTEN. OVERLEDEN: J. Herter, 6 nrnd. In de zitting van Vrijdag wordt door den heer Duys een interpellatie aangevraagd! over de invoering van de Ziekteverzekering en de plannen tot herziening van de heele sociale verzekering. Over het ontwerp inzake dienstweigering werd een principieel debat gevoerd tussohen vóórstanders van rechts en van links. Van de boeren Zijistra en Schokking had eerstge noemde liever uitdrukkelijk alleen op grond van godsdienstige bezwaren vrijstelling willen verleend zien, terwijl de heer Sehokking zeide: Och, als men het woord „gewetensbezwaren" maar in den gewonen zin neemt, komt het eigenlijk op hetzelfde neer, want Paulus er kende immers ook een algemeeiie, natuurlijke inwerking Gods op het geweten. Beide heeren stelden de overheid tegenover bet individu. De overheid, zoo betoogden zij, is uit God en mag niet wijken voor de menschelijke overtuiging, tenzij deze zich grondt op een booger gezag: Gods woord. Dit laatste nu doen de godsdien stige dienstweigeraars. Van eene uitbreiding tot alle ernstige gewetensbezwaren, zooals .de heer Van Zadelhoff wensobt, wilden deze twee heeren niet weten. - IMr. Troelstra voerde hiertegen aan: In het algemeen ben ook ik van meening, dat bij een conflict tusschen den Staat en het individu, de Staat den voorrang moet hebben. Maar in een democratisch land, als het onze, moet zooveel mogelijk gerekend worden met wat waarlijk de heiligste overtuigingen der individuen zijn. Doch dan ook met alle zulke overtuigingen. En nu is het toch wel vreemd), dat de heeren Zijistra en Sehokking de vrijstelling feitelijk willen bepaald zien tot godsdienstige gewe tensbezwaren en déórvoor het goddelijk ge bod, dat het individu volgt, willen laten voor gaan vóór liet goddelijk gebod', dat, naar zij zeggen, de Staat volgt. De beraadslagingen worden Dinsdag voort gezet.. Bramlage's Tegen een boom gereden. Een courant ln open zee. Het toestel, dat Marconi bij zijne demonstra tie voor het Engelsche Post-office Department in 1896 gebruikte, bestond .uit een gewone in ductor van Rhumkorff, waarvan de primaire winding gelijkstroom van eene accu batterij werd- toegevoerd, teneinde in de secondaire windingen een hoagspanningstroom op te wek ken. De uiteinden der secondaire winding nu waren verbondon respectievelijk aan luchtnet en aardverbinding (koperplaat reikendie in grondwater). De vonkbollen, welke gewoonlijk ©enige mil limeters van elkander verwijderd zijn, werden nu op een zoodanigen afstand1 geplaatst, dat juist het verkregen electrisch spanningsver schil in secondaire winding te klein was om een vonk ite doen overgaan op de vonkbollen. Nu het spanningsverschil op de secondaire win ding bleef bestaan, werd het luchtnet (toentijds nog een verticaal opgestelde® geleiddraad) met een hoeveelheid electriciteit geladen. In dit ge val mogen we het luchtnet weer beschouwen als een plaat van een condensator, de aardver binding als tweede plaat, meit den luebtafstand luchtnet-aarde als isoleerende stof tusschen den condensator. Verbinden we nu luchtnet en aarde met een uit dik koperdraad bestaanden geleider, dan is onze oscilleerende keten uit het vorige artikel weer gereed. Bij de beschouwing van dezen oscilleeren- den keten (luchtnet-gel eiddraad-aa rde-isolee- rende tusschenstof) is het te begryipen, dat de door de primaire winding van den inductor van Rhumkorff loopend© stroom een hoogspan- ningsstroom in de secondaire winding indu ceert, waarna het luchtnet beurtelings geladen en ontladen wordt. Ook deze ontladingen geschieden oscillee- rend', hetwelk tengevolge heeft, dat telkens stooten aan den aether worden medegedeeld, waardoor de aether in een golvende beweging komt Het aantal golven (trillingen) per sec. (d'e frequentie) dat Marconi met zijn toestel opwekte, bedroeg pl.m. 500.000, de golflengte was dus circa 600 meter. De afstand, dien hij er mee overbrugde, was 22 KM. Eigenaardig is wel, dat de radiotelegrafische golven mistbanken kunnen doordringen, en tevens gaan door die lichamen, waar het licht niet doordringt, terwijl ook de radiogolven de kromming van het aardvlak kunnen volgen. De bewijzen van de beide eerste feiten zijn overbekend, voor het laatste feit kunnen wij zulk3 bevestigen met de mededeeling, dat het radiostation Leafield bij Oxford en het station Camarvon (beiden in Engeland) dagelijks met radiostations in Australië werken, welke af stand' circa 11.000 zeemijlen bedraagt, dus circa den halven omtrek der aarde. Drie eigenschappen van de radiogolven dus, welke de aethertrillingen van het licht missen. Marconi's zendinriebting had evenwel een groot nadeel. Op den weg van luchtnet-aarde was de vonkenbrug geplaatst. Deze vonkenbrug, die een aanmerkelijke weerstand aan de been en weer gaande energie biedt, doet de electrische energie spoedig af nemen, zoodat na één of twee heen en weer gangen van den antenne aardeStroom de ge heeie slingering gedempt is. Deze golfbeweging in den aether met dit toestel opgewekt, is alsdan van een zeer sterk gedempt karakter. Dit werkte zeer storend op de in gang zijnde correspondentie van omrin gende radiostations, zoodat naar een ander systeem gezocht werd. Dit werd gevonden in 1901 door den Duit- schen professor Braun, die de inductieve scha keling toepaste. Deze schakeling bestaat uit het aanbrengen van een gesloten oscill. keten, be vattende een condensator, een vonkenbrug en een primaire winding van een hoogfrequentie transformator, welke laatste induceerend werkt op den antenne-aardkring, waardoor nu golven konden worden opgewekt van minder gedempt karakter. Dit alles leidde tot verbetering van den zender. Tegenwoordig streeft men meer en meer naar de zenders, die ongedempte golf- reeksen in den aether opwekken, waardoor een veel grootere werkingsfeer met dezelfde pri maire energie verkregen wordt. Het radioverkeer ter zee geschiedt nog bijna geheel met een zendinrichtfng, die weinig-ge dempte golven opwekt. De kracht van deze zenders wordt aangegeven met hunne primaire energie, d. 1. de energie van de gebruikte wis- selstroombrpn. Zoo exploiteert de Nederlandsche Telegraaf- Maatschappij „Radio-Holland" thans ruim 40 scheepradiostations, toebehoorende aan circa 35 reederijen. Deze scheepsstations worden ondemerdeeld in V, KW., i K.W., l1/, K.W., 2 K. w. en 5 KW .-stations, welke respeotieve- Jf I-61! werkmgsfeer hebben in normale om standigheden van 200, 350, 400, 500 en 800 zeemijlen (1 zeemijl 1852 meter). We zullen thans eindigen over de seheeps- s ations en in een volgend artikel beginnen met de behandeling van de landstations, welke v«fP w !n kuststations, dienstig voor het openbaar verkeer met schepen in zee, i 6 Janc'siati°ns dienstig voor den transat- lantischen radiodienst. Radio-Concerten. Radio-Concert op Zondag 6 Mei van. 3.20—0 TJV xS ^V^iostatlon P.C.G.G. van de T A Radio-Industrie Den Haag op een golf lengte van 1070 meter. rl'Alw"8 Sousa. 2. Selectie Tiofland, dAIbert 3 Estudiantina, wals, Waldteufel. 4. Selectie Martha, Tavan. 5. Amoretten reigen Fucik. 6. Maragaretha, wale, Verhagen. 7. Electric rl. Helmburg-Holmes. 8 Aubade Ninon La- combe 9. Potpourri ^Aue Schuberts le Skizzen- buch, Ulbach. 10. Si tu le voulais. Tosti. 11 Caïro ™d';n de» W». >i p -G.G., Den Haag. Golflengte 1070 Meter. Programma voor Donderdag 10 Mei 1093 Aanvang 9 uur n.m. Mevrouw Si elke H^-X" ten, zang; mevrouw Allee de l^uw-V^Tmi" neik piano. TJftW Uneht Ji van StoonrvaArtmaatachappij Neerland. Vondel, uitr., arr. 3 Mwto Singapore. Grotiua, thulsr., rertr. 3 Mei v. 1 ort Sald. Koningin der Nederlanden, thuler., vertr. 2 Mei v. Sabans. Rlouw, arr. 8 Mei v. A'dam te Batavto Boeroo, tbulsr., vertr. 80 April v. Padang. Billiton, tbuisr., arr. 2 Mei te Bilbao. Euggano, vertr. 1 Mei v. Batavia n. A dam. Saleier, arr. 2 Mei v. Newcastle te Hamburg, Niae, tbuisr., arr. 3 Mei te Maoreeille. Kon. Hollandsche Lloyd. Orania, uitr., arr. 4 Mei te Montevideo. Flandria, uitr., vertr. 8 Mei v. Las Palmaa. A matei land, uitr., pass. 8 Mei Oueseant. Kon. West-Indische Maildienst Breda, vertr. 8 Mei v. Kingston, J. a. CrUtobal. Helder, vertr. 2 Mei v. Talcaliuano n. Corral. Jan van Nassau, v. A'dam n. Guayoquii, vertr. 29 April v. Cristobal. Juuo, arr. 4 Mei v. West-Indlü te A'dam. Venezuela, vertr. 4 Mei v. A'dam n. Wost-IndiS. Ares vertr. 2 Mei v. Goquimbo n. Valparaiso. Ganymedce, v. Chili n. Duinkerken, vartr. 2 Mei v. Havre. Haarlem, vertr. 80 April v. Valparaiso u. lQulqUa- Almelo, v. Cibili n. A'dam, arr. 80 April te llavra. Calypso vertr. 3 Mei v. A'dam n. W.-Indië. Oranje Nassau, arr. 28 April v. Barbados te Tri- nidad. Prins FreuL Hendrik, vertr. 8 Mai v. Adam j Paramaribo. Grootendijk, arr. 3 Mei v. Nerw-York te R'dam. Halcyon Lijn. Stad Haarlem, v. Constantinopel n. Antwerpen, pass. 2 Mei Sagres. Stad Amsterdam, arr. 26 April v. B. Ayres te Rosario. HollandAmerika Lijn. Breedijk, arr. 8 Mei v. R'dain te Boston. Dinteldijk, thuisr., vertr. 4 Mei v. Londen n. R'dam. Edam, v. R'dam n. N. Orleans, vertr. 8 Med v. Boulogne. Rotterdam, arr. 4 Mei v. R'dam te New-York. Rijndam, v. R'dam n. N. Orleans, vertr. 8 Mei v. Havana. Volendam, v. R'dam n. New-York, vertr. 8 Mei v. Southampton. HollandAastralie Lijn. Tjikandi, tbuisr., vertr. 4 Mei v. Alexandrlë. Aagtekerk, arr. 3 Mei v. Hamburg te Bramen. Abbekerk, uitr., pass. 2 Mei Perim. Holland—Britsch-Indig Lijn. Andijk, uitr., vertr. 8 Mei v. Algiers. Ridderkerk, thuisr., vertr. 4 Med v. Londen n. Antwerpen. Holl.O.-Azië Lijn. Ouderkerk, uitr., arr. 4 Mei te Manilla. Banka, thuisr., vertr» 2 Mei v. Manilla. Oldekerk, uitr., vertr. 2 Mei v. Genua Oostkerk, thuisr., arr. 1 Mei te Vladlwostock. Saparoea, thuier., pass 2 Mei Gibraltar. Holland—Oost-Afrika Lijn. Mellakerk, thuisr., arr. 4 Mei te Antwerpen. Nijkerk, arr. 3 Mei v. Beira te Delagoabaai. Rijperkerk, uitr., arr. 4 Mei te Port Sadd. Heemskerk, arr. 30 April v. Zanzibar te Mom- Holland— Zuid-Afrika Lijn. Klipfontein, arr. 2 Mei v. East-Londen te Durtwn. Rietfontein, thuisr., pass. 1 Mei Las Palmaa. HollandWest-Afrika Lijn. Gaasterland, uitr., arr. S Mei te Teneriffét Ulyeses, thuisr., vertr. 1 Mei v. Cape Mount Orestee, vertr. 8 Mei v. A'dam n. W. Afrika Rotterdamsche Lloyd. Kawi, thuier., pass. 4 Mei Finisterre. Tambora, uitr., vertr. 3 Mei v. Colombo. Anjer, uitr., vertr. 4 Mei v. Syez. Djocja, thuisr., pass. 8 Mei Gibraltar. Kedoe, uitr., vertr. 4 Mei v. Suez. Medan, tbuisr., arr. 3 Mei te Mareeille. Kediri, arr. 2 Mei v. R'dam te Hamburg. Rindjani, uitr., pass. 2 Mei Point de Gal la. Goerrtoer, udtr., pass. 3 Msi Kaap ded Armi. RotterdamZnid-Amerika Lijn. Waaldijk, thuisr., veirtr. 2 Mei v. Las Palmaa. Stoomvaartmaatschappij Oceaan. Lyeaon, v. Japan n. R'dam, arr. 2 Mei te Colombo. Mentor, v. Japen n. R'dam, vertr. 2 Mei v. Shang hai. Prometheus, v. Batavia n. A'dam, arr. 4 Mei te Suez. Pyrrhus, -y. Japan n. R'dam, pesB. 4 Mei Gi braltar, Stentor, v. Liverpool n. Soerabaya, vertr. 4 Mei v. Singapore. Eurymaohus, vertr. 4 Mei v. A'dam n. Batavia. Pak Ling, vertr. 2 Mei v. Batavia n. A'dam. ïang Taze, v. Batavia n. A'dam, p*aa 4 Med Perim. Bellerophon, v. Japen n. A'dam, arr. 1 Mei le Suez. Demodocue, v. Japan n. R'dam, vertr. 1 Mai r. Singapore. Autolycus, arr. 8 Mei v. Japan te R'dam. Java—New-York Lijn. Bali, vertr. 1 Mei v. Batavia n. New-York. rialawati, v. Java n. New-York, arrr. 1 Mei te xJOötoxi. Stadsdijk, v. Batavia n. New-York, vertr. 8 Mei v. Sabang. Vwbtdijk, v. New-York n. Java, vertr. 2 Mei v. ouez. JavaChinaJapan Lijn. Tjimanoek, vertr. 2 Mei v. Batavia n. Singapore, ijikerang, v. Hongkong n. Europa, arr. 8 Mei te Suez. VISSCHERIJBERICHTEN. 8 Mei 1923. Aangeoverd door 19 kordere: 1470 mdddeltongen 11101110 toneea P- «tuk 0.20—0.25 8 tarbotten p. stuk 6—8- 80 ron- fe20—258tUioJki1t2Ö;k?2' kl8t0n Z0techo1' P- kist {,3? P-0 klst?n kleme schol p. kist 6.60— J.oO, 16 kisten schar p. kist 1.50—250- door gamalenvi^ers; 300 KXJ. gekookte garnalen* p. iv.Lt. j U.JO0^2; door trekkftr«- ivvi u 4 Mel 1923 P" KXi' 1 ai°- f 0 90- /ta w 4/ ^leino tongen p. stuk - fldhofm'f 66°: 14 kisten zet-' kigt 'ok i 1; 42 kisten kleine ochol p. ig ekocktegarnanf «aralenvissohem: 770 K.G. Set St f K-G- f 0!2~-0.16; door ,,0™- 19<J0 tal haring p. tal f 0 05—1- 18 MARKTBERICHTEN. BROEK OP LANGEND!JK, 4 Mei 1923. uiÏÏaU/noTd,a£?elen f 4' bravo'e 0.80, grove 3 3a/ drielingen 0.65—1.30, peen A k001 6.80, alles per 100 K G. MKlta K-G-aardappelen, 10,522 K.G. uien, K G- Peen, 1500 K.G. roode kool. Burgerlijke stand der gemeente Helder $3fJ. Lango- i VALLEN-, G. J. K ossen-van Hooi werf f, d.; A. Dienaar-Appel, d.; C. A. M. van der Veen- ^e, G. Vlam-Colpa, d. ..«nx, O. "uioiiLsamiceit, Brahms- m V Liefde, G. Mann. ahme; J«nge („Radio Expres.")

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1923 | | pagina 6