Wij zijn niet de grootste.
Wij zijn niet do kleinste.
Vlij stilles sis tundsn
met de tusschenmaat.
Kledingmagazijn
goede waar voor
weinig geld,
Voor elck wat wils.
G. Bramlage,
Heeren- en Kinderkleeding.
Modeartikelen.
Weststraat.
heeft vóór bij alle anderen,
dat - ondanks de moeilijkste
omstandigheden - nimmer
is afgeweken van de vooral
in deze tijden noodzake
lijke waarborg
zoowel in goedkoope, midden
als betere prijzen.
El® 12' N™*W
iïïïr™wo""» d,.,
*i3rrÜS%l 1300 ml<i<leltongèn
&T ».iL. I
222r= ssarssisas. A p-do z""°-J-
De uitbreiding van bet Centraal-Staüon
te Amsterdam.
Het v^fde perron gereed.
De uitbreidingswerken aan het Centraal
station zijn thans zoover gevorderd, dat het
nieuwe vijfde perron, behoudens onvoor
ziene verrassingen, as. Dinsdag in gebruik
zal kunnen worden genomen. Dit perron zal
dan door de tunnels kunnen worden hereikt.
Het tegenwoordige houten vierde perron,
dat. gedeeltelijk is afgebroken en dat slechts
door middel van een primitieve luchtbrug
van het derde perron af is te .bereiken, zal
dan metee® definitief buiten gebruik wor
den gesteld. De treinen, welke tot nu toe aan
het vierde perron aankwamen of daar ver
trokken, zullen dat voortaan doen aan hot
vijfde perron.
TWEEDE KAMER.
Draadlooze verbinding NederlandIndië.
Heden 5 Mei zal de draadlooze verbinding
Indië—Nederland officieel worden geopend
met het zenden van een radiogram van heit
station Bandoeng bij Malabar aan de Koniiv
gin, terwijl op 7 Mei a.s. de radio-telegrafi
sche verbinding NederlandIndië geduren
de een gedeelte van het etmaal in dienst zal
worden gesteld.
De heer Braat (platteL) trekt zijn inter
pellatie over den duur van den zomertijd in.
Een aantal kleine wetsontwerpen wordt
zonder beraadslaging aangenomen.
De Zuiderzeewerken.
Bij de behandeling van het Zuiderzee-
fonds (de begrooting, die elk jaar vastge
steld moet worden), bestrijd de heer Albarda
(s.-d!.) het verzet van den heer Van Gijn te
gen de drooglegging van de Zuiderzee,
(prof. van Gijn wüde alleen de Wieringer-
meer droogleggen). Het plan van den heer
Van Gijn beteekent volgens den heer Al
barda 10 jaar vertraging en toeneming van
de Jtosten.
Spreker bepleit, ter bestrijding van de
kosten, een algemeen© belasting op de waar
devermeerdering na de indijking, en even-
tueele combinatie van het regeeringspian
met het plan-Van Gijn.
De heer Bongaerts (r.-k.) verdedigt
het regeeringspian.
De heer Krijger (chr.-hist) meent, dat
men zich tengevolge van den financieëlen
nood zal moeten beperken tot gedeeltelijke
uitvoering, waartegenover de a.-r. heer
Du y m a er van Twisk snelle afwerking
van het groote plan noodig acht. Ook de heer
v. d'. W a er den (&d.a.p.) keurt af dat men
thans de vastgestelde plannen wil verande
ren en verdedigt de voltooiing van den af
sluitdijk. De heer Snioeck Henke-
mans (c.-h.) steunt het plan-Bongaerfcs, de
heer Colijn acht 's heeren van Gijn's
standpunt het juiste.
De Minister van Waterstaat, de
heer Van Swaay, bestrijdt de denkbeel
den, door den heer Van Gijn gelanceerd.
Omtrent de kosten van den afsluitdijk
deelt spr. mede, dat die te taxeeren zijn op
74 millloen; de sluizen e.dL doen het totaal
tot pl.m. 110 millloen stijgen. Met andere
werken en ultkeerlngen die hiermee samen
hangen, wil spr. zelfs het zi. ongunstig
hoogo cijfer van 166 millloen noemen, dat
dan berekend is naar een verdeeling over
9 jaren, waarbij dus bok renteverlies moest
worden inbegrepen.
Mag men het nu „onzinnig optimistisch"
aohten, om dit werk voor op den duur ren
dabel te houden? Een jaarlljksch.e winst van
7 millloen is alvast te behalen.
Het beste plan taxeert spr. op 600 mlLlioen
verwerkt kapitaal (zonder rente).
Besluit men nu tot de beperking van d'en
arbeid tot het droogleggen van den Wlerln-
ge meerpolder (60 mlllioen), dan moet men
Feitelijk al de totnntoe gemaakte onkosten
er bij optellen. Spr. verwaoht er geen heil
van.
De opbrengst, zoo becijfert de minister
verder van meer dan 200.000 H.A, van het
geheel© droogieggtagswei'k wordt op. ruim
81 nüllloen per jaar geraamd. Gekapitali
seerd: vertegenwoordigt dit een kapitaal van
ruim 620 niilUoen. De kosten bedragen 460
6 500; en in 16 jaren zou dit tot die 620 stij
gen, Binnen dien tormijn voltooid zou de
dr'ooglegglng dus precies rendabel zijn.
De minister zint op een middel oin de
fahöolo zaak afzonderlijk te flniinmieroti,
[et vooraanstaande financiers heeft, spre
kers 't reeds besproken 8B Spr, hoopt BOD
spoedig mogelijk met een plan te kunnen
komen; hij uclvt dit een eerste voorwaarde
om deze belangrijke zaak goed op te zetten,
De heer V an U ij n (Bib,) zet tri den broe.
de uttoen, in hoever hij geleidelijk van
meening veranderde, deen steeds in verband
met de zich wijzende tijdsomstaudlghedea
Zoo wil spr, ook thans eerst afwachten hoa
lang de malaise stand houdt* en eerst naar
mate de toestonden zich herstellen en alles
zich boter laat overzien, overwegen of men
verder kan gaan dan zijn plan om slechts
de Wteringarmeer droog te leggen.
8pv. ontkent, dat hij de heele Zuiderzeo-
drooglegging op do lange baan wil schuiven.
Hij wil liever de kans loopen op oen klein
stropje, dat de Wtertngermeerpoktor kan
opleveren dan op den groeten sticp, dien hij
van liet geheele werk venvaoht.
Aan het nut van speciale looningen voor
speciale doeleinden zooals de minister thans
aankondigde, twijfelt spr.; hij waarschuwt
tegen Illusie over de onderhandelingen mot
financiers.
Gok de heer Bongaerdts (R.-K.) ver
dedigt nog zijn plan ©.ra. met do opmerking,
'dat uien door inpoldering van die plokken,
die niet dieper dan 8 M, liggen, al meer dan
de helft kan droogleggen,
Een denkbeeld van den heer Hnoock Hen-
kenuius, die een dijk gelegd wli zlon van
Hoorn tot Marken. Dan wordt Marken al
vast geholpen. Wachten tot de volle 200.000
H.A. verkregen» zUm zal de moeilijkheid
vergpooton om do nood!go landbouwers te
vinden.
In plaats van staatoftnanotering beveelt
spr, het denikbeeld-Vissering bojj van een
Zulderzeobank.
De heer Hwoeok TT anke mans (C.-H.)
pleLt eveneens voor zijn denkbeeld mode op
grond der belangen van de vlssohorsbevol-
klng waartegenover de heer Duy in eer v.
Twist (A.-R.) aanvoert, dat do ultkeerln
gen aun do gedupeerden ln geen geval ge-
vanr mogen ioopen.
Nadat de minister nadere overweging van
al deze interessante denkbeelden heeft be
loofd, wordt de begrooting z, h. s. goedge
keurd,
De Teh, de discusslea in. de Kamer be
sprekend, zegt ervan:
Zou er thans schot in komen?
Minister Van Swaay wil de zaak tot eep
zelfstandige onderneming maken om het
trage tempo te versnellen en heeft er al
groot-financiers en groot-technici in betrok
ken. Bijzonderheden vernam men niet en
voorioopig zullen ook de détails wel binnens
kamers blijven.
Noch aan het separaten Wieringermeer-
polderplan van prof Van. Gijn, noch aan het
randpolder-systeem des heeren Bongaert,
noch aan de Hoornsche Hop-dndijking waar
van de heer Snoeck Henkemans heil ver
wacht, wil Waterstaat gelooven voordat het
geheeie plan op „deze nieuwe" pooten is
gezet
De beer moet nog geschoten worden; we
taxeeren de huid dus nog niet
M:aar in de stelligheid waarmee de mi
nister van zjjn voornemens gewaagd© om
door speciale leeningien blijkbaar een be
spoedigde generale uitvoering van bet groo
te plan te bewerken durven we ons toch een
weinig verheugen.
Zou dan eindelijk de aandrang om de
groote euvelen van deze tijden met grootere
dan lapmiddelen te bespreiden eemig resul
taat opleveren?
Zou dan eindelijk het besef doordringen
dat werkverschaffing door emigratie van
honderd mn® spot met de sinistere werke
lijkheid van het tienduizenden leger dier
werkloozen?
Zou men waarlijk begrijpen gaan, dat on
ze economische positie niet vezwakt door
durf voor productieve werken al rendeeren
zij niet aanstonds?
Zal er thans onder den indruk van s mi
nisters prijzenswaardig elan waarlijn schot
in komen?
Ingezonden Mededoellng.
Radiotelegrafie en
Radiotelefonie.
döor
Dir. Radio-school Helder.
m
GEMENGD NIEUWS.
De Inbraak in het postkantoor te
Steenwyk.
Man meldt uit Heerenveen:
Het la ge'bloken dat de aangehouden B.
de Inbraak in het postkantoor te Stecnwijk
gepleegd heeft. De sleutel, waarmee hij de
kluisdeur geopend heeft, heeft hij later in
liiet water geworpen. De verdachte Z. heeft
op den. uitkijk gestaan. De d)erd© gearres
teerde, die van de inbraak afwist, heeft van
het gestolen geld een paar duizend gulden'
ten geschenke aangenomen.
In een sterke helling op den. weg naar
Valkenburg ls gisterochtend de motorrijder
VaasBfn uit Klimmen (L.) tegen een boom
gereden, HIJ bekwam zwaar inwendig let-
«el, waaraan hJJ na korten tijd) overleed.
Gestrand.
De Harwiohhoot „Bruges", op' weg naar
Antwerpen, ls bij, Saaftlnge op de Neder-
hmflsuh-Relglsehü grens, t(jdons een dikken
mist aan den grond gdoopon. Do passagiers
»t)n met een sleepboot aan land gezet en p«r
tram naar Antwerpen vertrokken.
Geen reden tot echtscheiding.
Te Wlohita ln den staat Kansas had een
man echtscheiding aangevraagd' op grond
van hot feit, dat zijn vrouw verslaafd was
aan het sigaretten rooken. Er waren ook nog
anders» klachten; maar dit was toch wel wat
don ontgoochelden man het zwaarste woog.
De reöhter wilde er niet aan, en de eischer
ontving nul op het. rekest. Dit te opmerke
lijker omdat ln d!en staat Kansas scherpe
wettelijke bepalingen bestaan op het siga-
ret-rookon.
Een nieuw ontsmettingsmiddel.
Do drlaadlooze dienst te Stockholm meldt:
De Zweedsclie scheikundige dr. Hilmer
Oeaerbergh heeft na een studie van 12 jaar
een nieuw ontsmettingsmiddel ontdekt, dat
hij prometxylowol heeft gedoopt en dat naar
zijn zeggen het krachtigste en opzienbarend
ste middel zou zijn om bacillen te dooden bij
gevallen van tuberculose, rheumatisme en
kinkhoest. De Astra-fabriek zial het ln poe-
dervorm vervaardigen in hare werkplaatsen
to Soedertelje ln Zweden. Er zullen klini
sche proeven plaats hebben alvorens het ar
tikel in den handel wordt gebracht.
Oneerlijke postbeambte.
Voor de Rotterdamsche reohtbank stond
Donderdag een 24-jarlge brievenbesteller
terecht, die reeds geruime® tijd onder ver
denking had gestaan brieven met geldswaar-
dlgon inhoud te hebben verduisterd. Men
had toen op 28 Februari een steekproef op
's mans bestelling genomen, door hem een
vooraf klaar gemaakte® brief toe te vertrou
wen en de besteller was er ingeloopen. Hoe
wel hij zijn onbestelbare correspondentie
reedis weer in de aan 't einde van zijn wijk
gelegen brievenbus had gedeponeerd, von
den de boofdbestellèr en een rechercheur
van politie nog twee brieven, waaronder de
bewuste. De beklaagde ontkende dat opzet
tot verduistering der hieven bij hem had
voorgezeten! maar een achttal getuigen,
waaronder twee hoafdibestellers, de hoofd
commies chef der bestelkamers, een inspec
teur van politie en eeni rechercheur legden
zeer bezwarende verklaringen af.
De officier, mr. de Visser, o.a. opmerken
de, dat de diefstal van poststukken een pe
riodiek voorkomend verschijnsel is, dat ver
dwijnt als er weer eens een paar beambten
gestraft zijn, doch telkens weer te voorschijn
komt als die straffen in 't vergeetboek ra
ken, eischtel wegens overtreding van art.
373 W. v. S. 1 jaar gevangenisstraf.
Mr. Perridom, de verdediger, vroeg vriji-
spraak op grond van het feit, dat de bewuste
brief niet was „toevertrouwd" aan de post,
een eisch dien art. 373 wel degelijk stelt. On
middellijke invrijheidstelling, eveneens door
mr. Perridon bepleit, werd door de recht
bank na raadkamer geweigerd
In den loop van den morgen stond een
tweede brievenbesteller terecht, die even
eens met een vooraf klaargemiaakten brief
in den val liep. Deze man had reeds 21
dienstjaren.
Eisch 10 maanden gevangenisstraf. De
verdediger mr. Hollander interpreteerde het
begrip „toevertrouwen" in art. 873 evenals
confrater mr. Perridom.
Men schrijft ons:
Het allernieuwste op Journalistiek gebied
is zeker het feit dat door de „Daily Mail"
maatregelen getroffen zijn Inzake de publi
catie van een „Oceaan Editie" aan boord
van do stoomschepen der Gunand Lijn, va
re ndo tusschen Engeland en de Voreenigde
Staten.
Do „Oceaan Editie" der „Daily Mail" ls
een dagblad, hetwelk aan boord door jour
nalisten van dit blad zelf verzorgd en aan
boord op de meest modern© wijze gedrukt
wordt.
Aan boord van de „Berengaria", de „Aqui-
tania" en de „Mauretania" zijn groote zet
machines geïnstalleerde Tweemaal per dag
worden de belangrijkste gebeurtenissen
draadloos naar de schepen geseind, zoowel
van Engeland' uit als wed van Amerika uit,
terwijl de belangrijkste beursberichten en
koersen eveneens worden opgenomen.
Zedenmisdrijf.
Zondagavond reden een aantal jongelui
per auto in Den Haag en namen toen twee
Haagsche jongedames in 'hun auto mede. Op
do Lange Klei onder Rijswijk zijn toen op
die dames mishandelingen gepleegd, waar
van later bij de Haagsche politie aangifte
is gedaan.
Doordat het nummer van de auto bekend
was, beeft de Delftsche politie gisteravond
op verzoek van den Haagschen commissaris
vijf jongelui gearresteerd, aan wi© dit feit
ten laste gelegd wordt.
Aangehouden.
Door de politie te Zeist werd gearresteerd:
een militair uit het vliegkamp Soesterberg,
die te Bosch en Duin een dienstbode aan
randde en haar met oneerbare bedoelingen
herhaaldelijk tegen den grond wierp, zonder
evenwel, dank zij haar hevig verzet, in zijn
opzet te slagen. Eenmaal bevrijd, bleek het
meisje nog bovendien van haar portemon-
naie te zijn beroofd.
SOHEEPV A ARTBERICHTEN.
OVERLEDEN: J. Herter, 6 nrnd.
In de zitting van Vrijdag wordt door den
heer Duys een interpellatie aangevraagd! over
de invoering van de Ziekteverzekering en de
plannen tot herziening van de heele sociale
verzekering.
Over het ontwerp inzake dienstweigering
werd een principieel debat gevoerd tussohen
vóórstanders van rechts en van links. Van de
boeren Zijistra en Schokking had eerstge
noemde liever uitdrukkelijk alleen op grond
van godsdienstige bezwaren vrijstelling willen
verleend zien, terwijl de heer Sehokking zeide:
Och, als men het woord „gewetensbezwaren"
maar in den gewonen zin neemt, komt het
eigenlijk op hetzelfde neer, want Paulus er
kende immers ook een algemeeiie, natuurlijke
inwerking Gods op het geweten. Beide heeren
stelden de overheid tegenover bet individu. De
overheid, zoo betoogden zij, is uit God en mag
niet wijken voor de menschelijke overtuiging,
tenzij deze zich grondt op een booger gezag:
Gods woord. Dit laatste nu doen de godsdien
stige dienstweigeraars. Van eene uitbreiding
tot alle ernstige gewetensbezwaren, zooals .de
heer Van Zadelhoff wensobt, wilden deze twee
heeren niet weten. -
IMr. Troelstra voerde hiertegen aan: In het
algemeen ben ook ik van meening, dat bij een
conflict tusschen den Staat en het individu, de
Staat den voorrang moet hebben. Maar in een
democratisch land, als het onze, moet zooveel
mogelijk gerekend worden met wat waarlijk de
heiligste overtuigingen der individuen zijn.
Doch dan ook met alle zulke overtuigingen.
En nu is het toch wel vreemd), dat de heeren
Zijistra en Sehokking de vrijstelling feitelijk
willen bepaald zien tot godsdienstige gewe
tensbezwaren en déórvoor het goddelijk ge
bod, dat het individu volgt, willen laten voor
gaan vóór liet goddelijk gebod', dat, naar zij
zeggen, de Staat volgt.
De beraadslagingen worden Dinsdag voort
gezet..
Bramlage's
Tegen een boom gereden.
Een courant ln open zee.
Het toestel, dat Marconi bij zijne demonstra
tie voor het Engelsche Post-office Department
in 1896 gebruikte, bestond .uit een gewone in
ductor van Rhumkorff, waarvan de primaire
winding gelijkstroom van eene accu batterij
werd- toegevoerd, teneinde in de secondaire
windingen een hoagspanningstroom op te wek
ken. De uiteinden der secondaire winding nu
waren verbondon respectievelijk aan luchtnet
en aardverbinding (koperplaat reikendie in
grondwater).
De vonkbollen, welke gewoonlijk ©enige mil
limeters van elkander verwijderd zijn, werden
nu op een zoodanigen afstand1 geplaatst, dat
juist het verkregen electrisch spanningsver
schil in secondaire winding te klein was om een
vonk ite doen overgaan op de vonkbollen. Nu
het spanningsverschil op de secondaire win
ding bleef bestaan, werd het luchtnet (toentijds
nog een verticaal opgestelde® geleiddraad) met
een hoeveelheid electriciteit geladen. In dit ge
val mogen we het luchtnet weer beschouwen
als een plaat van een condensator, de aardver
binding als tweede plaat, meit den luebtafstand
luchtnet-aarde als isoleerende stof tusschen
den condensator. Verbinden we nu luchtnet
en aarde met een uit dik koperdraad bestaanden
geleider, dan is onze oscilleerende keten uit het
vorige artikel weer gereed.
Bij de beschouwing van dezen oscilleeren-
den keten (luchtnet-gel eiddraad-aa rde-isolee-
rende tusschenstof) is het te begryipen, dat de
door de primaire winding van den inductor van
Rhumkorff loopend© stroom een hoogspan-
ningsstroom in de secondaire winding indu
ceert, waarna het luchtnet beurtelings geladen
en ontladen wordt.
Ook deze ontladingen geschieden oscillee-
rend', hetwelk tengevolge heeft, dat telkens
stooten aan den aether worden medegedeeld,
waardoor de aether in een golvende beweging
komt Het aantal golven (trillingen) per sec.
(d'e frequentie) dat Marconi met zijn toestel
opwekte, bedroeg pl.m. 500.000, de golflengte
was dus circa 600 meter. De afstand, dien hij
er mee overbrugde, was 22 KM.
Eigenaardig is wel, dat de radiotelegrafische
golven mistbanken kunnen doordringen, en
tevens gaan door die lichamen, waar het licht
niet doordringt, terwijl ook de radiogolven de
kromming van het aardvlak kunnen volgen.
De bewijzen van de beide eerste feiten zijn
overbekend, voor het laatste feit kunnen wij
zulk3 bevestigen met de mededeeling, dat het
radiostation Leafield bij Oxford en het station
Camarvon (beiden in Engeland) dagelijks met
radiostations in Australië werken, welke af
stand' circa 11.000 zeemijlen bedraagt, dus
circa den halven omtrek der aarde.
Drie eigenschappen van de radiogolven dus,
welke de aethertrillingen van het licht missen.
Marconi's zendinriebting had evenwel een
groot nadeel. Op den weg van luchtnet-aarde
was de vonkenbrug geplaatst.
Deze vonkenbrug, die een aanmerkelijke
weerstand aan de been en weer gaande energie
biedt, doet de electrische energie spoedig af
nemen, zoodat na één of twee heen en weer
gangen van den antenne aardeStroom de ge
heeie slingering gedempt is.
Deze golfbeweging in den aether met dit
toestel opgewekt, is alsdan van een zeer sterk
gedempt karakter. Dit werkte zeer storend op
de in gang zijnde correspondentie van omrin
gende radiostations, zoodat naar een ander
systeem gezocht werd.
Dit werd gevonden in 1901 door den Duit-
schen professor Braun, die de inductieve scha
keling toepaste. Deze schakeling bestaat uit het
aanbrengen van een gesloten oscill. keten, be
vattende een condensator, een vonkenbrug en
een primaire winding van een hoogfrequentie
transformator, welke laatste induceerend werkt
op den antenne-aardkring, waardoor nu golven
konden worden opgewekt van minder gedempt
karakter. Dit alles leidde tot verbetering van
den zender. Tegenwoordig streeft men meer
en meer naar de zenders, die ongedempte golf-
reeksen in den aether opwekken, waardoor een
veel grootere werkingsfeer met dezelfde pri
maire energie verkregen wordt.
Het radioverkeer ter zee geschiedt nog bijna
geheel met een zendinrichtfng, die weinig-ge
dempte golven opwekt. De kracht van deze
zenders wordt aangegeven met hunne primaire
energie, d. 1. de energie van de gebruikte wis-
selstroombrpn.
Zoo exploiteert de Nederlandsche Telegraaf-
Maatschappij „Radio-Holland" thans ruim 40
scheepradiostations, toebehoorende aan circa
35 reederijen. Deze scheepsstations worden
ondemerdeeld in V, KW., i K.W., l1/, K.W.,
2 K. w. en 5 KW .-stations, welke respeotieve-
Jf I-61! werkmgsfeer hebben in normale om
standigheden van 200, 350, 400, 500 en 800
zeemijlen (1 zeemijl 1852 meter).
We zullen thans eindigen over de seheeps-
s ations en in een volgend artikel beginnen
met de behandeling van de landstations, welke
v«fP w !n kuststations, dienstig
voor het openbaar verkeer met schepen in zee,
i 6 Janc'siati°ns dienstig voor den transat-
lantischen radiodienst.
Radio-Concerten.
Radio-Concert op Zondag 6 Mei van. 3.20—0
TJV xS ^V^iostatlon P.C.G.G. van de
T A Radio-Industrie Den Haag op een golf
lengte van 1070 meter.
rl'Alw"8 Sousa. 2. Selectie Tiofland,
dAIbert 3 Estudiantina, wals, Waldteufel. 4.
Selectie Martha, Tavan. 5. Amoretten reigen
Fucik. 6. Maragaretha, wale, Verhagen. 7. Electric
rl. Helmburg-Holmes. 8 Aubade Ninon La-
combe 9. Potpourri ^Aue Schuberts le Skizzen-
buch, Ulbach. 10. Si tu le voulais. Tosti. 11 Caïro
™d';n de» W».
>i p -G.G., Den Haag. Golflengte 1070
Meter. Programma voor Donderdag 10 Mei 1093
Aanvang 9 uur n.m. Mevrouw Si elke H^-X"
ten, zang; mevrouw Allee de l^uw-V^Tmi"
neik piano. TJftW Uneht Ji van
StoonrvaArtmaatachappij Neerland.
Vondel, uitr., arr. 3 Mwto Singapore.
Grotiua, thulsr., rertr. 3 Mei v. 1 ort Sald.
Koningin der Nederlanden, thuler., vertr. 2 Mei
v. Sabans.
Rlouw, arr. 8 Mei v. A'dam te Batavto
Boeroo, tbulsr., vertr. 80 April v. Padang.
Billiton, tbuisr., arr. 2 Mei te Bilbao.
Euggano, vertr. 1 Mei v. Batavia n. A dam.
Saleier, arr. 2 Mei v. Newcastle te Hamburg,
Niae, tbuisr., arr. 3 Mei te Maoreeille.
Kon. Hollandsche Lloyd.
Orania, uitr., arr. 4 Mei te Montevideo.
Flandria, uitr., vertr. 8 Mei v. Las Palmaa.
A matei land, uitr., pass. 8 Mei Oueseant.
Kon. West-Indische Maildienst
Breda, vertr. 8 Mei v. Kingston, J. a. CrUtobal.
Helder, vertr. 2 Mei v. Talcaliuano n. Corral.
Jan van Nassau, v. A'dam n. Guayoquii, vertr. 29
April v. Cristobal.
Juuo, arr. 4 Mei v. West-Indlü te A'dam.
Venezuela, vertr. 4 Mei v. A'dam n. Wost-IndiS.
Ares vertr. 2 Mei v. Goquimbo n. Valparaiso.
Ganymedce, v. Chili n. Duinkerken, vartr. 2 Mei
v. Havre.
Haarlem, vertr. 80 April v. Valparaiso u. lQulqUa-
Almelo, v. Cibili n. A'dam, arr. 80 April te llavra.
Calypso vertr. 3 Mei v. A'dam n. W.-Indië.
Oranje Nassau, arr. 28 April v. Barbados te Tri-
nidad.
Prins FreuL Hendrik, vertr. 8 Mai v. Adam j
Paramaribo.
Grootendijk, arr. 3 Mei v. Nerw-York te R'dam.
Halcyon Lijn.
Stad Haarlem, v. Constantinopel n. Antwerpen,
pass. 2 Mei Sagres.
Stad Amsterdam, arr. 26 April v. B. Ayres te
Rosario.
HollandAmerika Lijn.
Breedijk, arr. 8 Mei v. R'dain te Boston.
Dinteldijk, thuisr., vertr. 4 Mei v. Londen n.
R'dam.
Edam, v. R'dam n. N. Orleans, vertr. 8 Med v.
Boulogne.
Rotterdam, arr. 4 Mei v. R'dam te New-York.
Rijndam, v. R'dam n. N. Orleans, vertr. 8 Mei v.
Havana.
Volendam, v. R'dam n. New-York, vertr. 8 Mei v.
Southampton.
HollandAastralie Lijn.
Tjikandi, tbuisr., vertr. 4 Mei v. Alexandrlë.
Aagtekerk, arr. 3 Mei v. Hamburg te Bramen.
Abbekerk, uitr., pass. 2 Mei Perim.
Holland—Britsch-Indig Lijn.
Andijk, uitr., vertr. 8 Mei v. Algiers.
Ridderkerk, thuisr., vertr. 4 Med v. Londen n.
Antwerpen.
Holl.O.-Azië Lijn.
Ouderkerk, uitr., arr. 4 Mei te Manilla.
Banka, thuisr., vertr» 2 Mei v. Manilla.
Oldekerk, uitr., vertr. 2 Mei v. Genua
Oostkerk, thuisr., arr. 1 Mei te Vladlwostock.
Saparoea, thuier., pass 2 Mei Gibraltar.
Holland—Oost-Afrika Lijn.
Mellakerk, thuisr., arr. 4 Mei te Antwerpen.
Nijkerk, arr. 3 Mei v. Beira te Delagoabaai.
Rijperkerk, uitr., arr. 4 Mei te Port Sadd.
Heemskerk, arr. 30 April v. Zanzibar te Mom-
Holland— Zuid-Afrika Lijn.
Klipfontein, arr. 2 Mei v. East-Londen te Durtwn.
Rietfontein, thuisr., pass. 1 Mei Las Palmaa.
HollandWest-Afrika Lijn.
Gaasterland, uitr., arr. S Mei te Teneriffét
Ulyeses, thuisr., vertr. 1 Mei v. Cape Mount
Orestee, vertr. 8 Mei v. A'dam n. W. Afrika
Rotterdamsche Lloyd.
Kawi, thuier., pass. 4 Mei Finisterre.
Tambora, uitr., vertr. 3 Mei v. Colombo.
Anjer, uitr., vertr. 4 Mei v. Syez.
Djocja, thuisr., pass. 8 Mei Gibraltar.
Kedoe, uitr., vertr. 4 Mei v. Suez.
Medan, tbuisr., arr. 3 Mei te Mareeille.
Kediri, arr. 2 Mei v. R'dam te Hamburg.
Rindjani, uitr., pass. 2 Mei Point de Gal la.
Goerrtoer, udtr., pass. 3 Msi Kaap ded Armi.
RotterdamZnid-Amerika Lijn.
Waaldijk, thuisr., veirtr. 2 Mei v. Las Palmaa.
Stoomvaartmaatschappij Oceaan.
Lyeaon, v. Japan n. R'dam, arr. 2 Mei te Colombo.
Mentor, v. Japen n. R'dam, vertr. 2 Mei v. Shang
hai.
Prometheus, v. Batavia n. A'dam, arr. 4 Mei te
Suez.
Pyrrhus, -y. Japan n. R'dam, pesB. 4 Mei Gi
braltar,
Stentor, v. Liverpool n. Soerabaya, vertr. 4 Mei
v. Singapore.
Eurymaohus, vertr. 4 Mei v. A'dam n. Batavia.
Pak Ling, vertr. 2 Mei v. Batavia n. A'dam.
ïang Taze, v. Batavia n. A'dam, p*aa 4 Med
Perim.
Bellerophon, v. Japen n. A'dam, arr. 1 Mei le
Suez.
Demodocue, v. Japan n. R'dam, vertr. 1 Mai r.
Singapore.
Autolycus, arr. 8 Mei v. Japan te R'dam.
Java—New-York Lijn.
Bali, vertr. 1 Mei v. Batavia n. New-York.
rialawati, v. Java n. New-York, arrr. 1 Mei te
xJOötoxi.
Stadsdijk, v. Batavia n. New-York, vertr. 8 Mei
v. Sabang.
Vwbtdijk, v. New-York n. Java, vertr. 2 Mei v.
ouez.
JavaChinaJapan Lijn.
Tjimanoek, vertr. 2 Mei v. Batavia n. Singapore,
ijikerang, v. Hongkong n. Europa, arr. 8 Mei te
Suez.
VISSCHERIJBERICHTEN.
8 Mei 1923.
Aangeoverd door 19 kordere: 1470 mdddeltongen
11101110 toneea P- «tuk
0.20—0.25 8 tarbotten p. stuk 6—8- 80 ron-
fe20—258tUioJki1t2Ö;k?2' kl8t0n Z0techo1' P- kist
{,3? P-0 klst?n kleme schol p. kist 6.60—
J.oO, 16 kisten schar p. kist 1.50—250- door
gamalenvi^ers; 300 KXJ. gekookte garnalen*
p. iv.Lt. j U.JO0^2; door trekkftr«- ivvi u
4 Mel 1923 P" KXi' 1 ai°-
f 0 90- /ta w 4/ ^leino tongen p. stuk -
fldhofm'f 66°: 14 kisten zet-'
kigt 'ok i 1; 42 kisten kleine ochol p.
ig ekocktegarnanf «aralenvissohem: 770 K.G.
Set St f K-G- f 0!2~-0.16; door
,,0™- 19<J0 tal haring p. tal f 0 05—1- 18
MARKTBERICHTEN.
BROEK OP LANGEND!JK, 4 Mei 1923.
uiÏÏaU/noTd,a£?elen f 4' bravo'e 0.80, grove
3 3a/ drielingen 0.65—1.30, peen
A k001 6.80, alles per 100 K G.
MKlta K-G-aardappelen, 10,522 K.G. uien,
K G- Peen, 1500 K.G. roode kool.
Burgerlijke stand der gemeente Helder
$3fJ. Lango-
i VALLEN-, G. J. K ossen-van Hooi werf f, d.;
A. Dienaar-Appel, d.; C. A. M. van der Veen-
^e, G. Vlam-Colpa, d.
..«nx, O. "uioiiLsamiceit, Brahms- m V
Liefde, G. Mann. ahme; J«nge
(„Radio Expres.")