SPORT.
MARINEBERICHTEN.
Hr. Ma „Wega".
Hr. Ma Wega gaat niet naar Smyrna.
O.A.M.B.O.
LEGERBERICHTEN.
SCHEEP V A ARTBERICHTEN.
VISSCHERIJBERIOHTEN.
Burgerlijke stand der gemeente Helder
HAVEN VAN NIEUWEDIEP.
Uit den trein gevallen.
Zondag is uit den trein, welke 5.60 Uur
van Deventer naar Amersfoort vertrok oen
O-jarig kind gevallen. Een zich jn
den trein bevindende dokter verleende
hulp, doch het bleek, dat het ongeval heel
goed was afgeloopen. Met ©enige vertraging
kwam de trein in Amersfoort aan.
Moordaanslag.
Inbraken.
Een kistje met geld gestolen.
Een tram-ongeluk.
Een vllegenlnvasde.
De Roemcensche Zoötechnlsche Inspectie
dienst heeft officieel medegedeeld, dat de
giftige vlieg, oolumbara, die nu en dan langs
den Donau ln Noord-Serviö voorkwam, de
laatste dagen, door den wind geleld, in
dichte zwermen zuidwestelijk Roemenië is
binnengekomen. Door de steken van de vlieg
zijn 16,000 stuks vee omgekomen. Eenige
inwoners die gestoken werden, zijn aan
bloedvergiftiging gestorven. Sinds 1700 is
de vlieg niet in zoo groote hoeveelheid op
getreden.
Waar zich thans reeds een tekort aan
trekossen doet voelen, overweegt men het
geheel stop zetten van den uitvoer van vee.
Draad]ooze muziek.
Volgens de Wireless World doet ook Ita
lië mee aan het geven van draadlooze mu
ziek. Het station te Centooelll (bij Rome), dat
deze muziek „geeft", werkt op 2900 M. golf,
's avonds van 7.80 tot 8 uur Amsterdamsche
Tijd.
Ongeluk in de bergen.
Bij bestijging van de Grand-8em, een van
de mooiste bergen uit de Fransche Alpen,
door een dertigtal leden van de afdeeling
Grenoble van de vereeniging van Fransche
alpenisten, is de 17-jarige René Dewulf, een
dochter van den majoor-oommandant van
bet regiment Alpenjagers, die den stoet
sloot uitgegleden en van een hoogte van
150 M. in den afgrond gestort. Men begon
onmiddellijk heit reddingswerk, doch toen
men het meisje vond, gaf heit den geest.
Het staat nu vast, dat met ingang van 1
Juni bij wijze van proef een expres-trein
Vfln naar Brussel en omgekeerd zal
worden ingevoerd. De trein zal nergens
stoppen en het traject in drie uur 46 minu
ten afleggen.
Inbraak.
LUCHTVAART.
Junckers te Bchelllngwoude.
giro? geven, wanneer hij eenmaal aan het varen
van den afval toe is, <als hij tenminste met alle
geweld varen- wil en ik begrijp, dat zijn zee-
manshart hem er toe brengt zoodanig plan
voor te staan), om dan vooral met de mo or-
sleepschuit van 24 P.K. en de twee onderlos-
aers op een binnenwater te blijven!
Bij mij is het slechtste land altijd nog beier
dan het beste schip en de onderneming lijkt
me zoo gewaagd, wanneer Ik zie, dat een botter
met een zeiltuig ook nog over een motor van
20 t-ot 28 P.K. beschikt.
Ik zou bij dien eersten tocht, als de heer
Verstegen het tenminste weer niet beter weet,
gaarne als loods dienst doen en varen met het
sleepje naar de eerste roode brug langs het
Groot N.-H. Kanaal, naast de woning van den
fortificatiewachter, waarover dagelijks pl.m.
26 maal een wagen van den Reinigingsdienst
geheel of ten deele gevuld rijdt, varen ondt-r
deze brug door tot daar, waar deze de binnen
gracht langs de gemeenschapsiinie raakt, ma
ken daar een schoeiing van in elkaar geslagen
geëmailleerde emmers, zooals op het beltter
rein een heele partij in den weg ligt en be
ginnen van daar af zoo naar deze brug deze
waardelooze gracht met rommel te dempen en
dit af te dekken met aarde en om te zetten in
waardevollen grond.
Een voordeel is oog, dat het geheel ligt- tus-
schen terreinen van Oorlog en particulieren
hier niet van profiteeren.
Het dempen van deze gracht kan ook nog
wel een weinig eenvoudiger geschieden, n.1.
door de wagens,, weLke er dagelijks over heen
rijden daar ter plaatse te storten en het bren
gen van den arfval naar het te dempen gedeelte
uit te besteden, doch nu besloten is tot aan
schaffing van een motorsleepschuit met twee
onderlossers, dient daarvoor toch ook, eenig
emplooi te worden gezocht.
U, mijnheer de Redacteur, dankend voor de
verleende plaatsruimte,
Hoogachtend,
Jb. VERFAILLE.
Zoodat ik maar zeggen wil: wat mannen
soms moeilijk valt, blijkt voor de vrouwen
niet zoo bezwaarlijk. Dit ©ven als intermezzo.
De zaak, waar 't oan gaat, is dois dit: Als
ik nxocht worden gekozen tot raadslid, be
dank ik niet en blijf in Helder wonen. Dit
aan 't adres van de vrouwen en mannen, die
me eventueel mochten stemmen.
G. v. d. HULSTHEEROMA.
Geachte Redactie,
Verzoeke beleefd eea kleine plaatsruimte
in uw blad.
Naar aanleiding van het gesprokene van
den heer Verstegen, op 11 Mei 11 in de pro
paganda vergadering der S.D.A.P. lin Casino,
het volgende:
De heer Verstegen, stelt het voor als zou
ondergeteekende in de courant hebben ge
schreven over dingen waar hij geen verstand
van heeft.
Dit toch echter zou voor den heer Verste
len moeilijk zijn te bewijzen. Dat hij veel te
slim is deze gemeente economisch te behee-
ren zal wel het grootste gedeelte der burgerij
van Helder met mij eens zijn.
De heer Verstegen vraagt of het gewaagd
is verhand te leggen tusschen, het stukje in
de courant van Dissel en de politiek van den
heer Verfaille, omdat Dissel land pacht van
den heer Verfaille.
De heer Verstegen kon weten dat Dissel
ook land pacht van de gemeente Helder, en
dat hij 's heeren Verfaille's zaken niet be
hoeft te regelen, omdat deze heer daar zelf
flink genoeg voor is. Ook kan de heer Ver
stegen weten dat Dissel zich door niemand
van den weg af in de sloot laat brengen; ook
door den heer Verstegen niet! Deze onder
vinding heeft de heer Verstegen wel opge
daan toen hij directeur was van het Levens-
middelenbedrijf.
Nu zou ik wel een en ander neer kunnen
schrijven over het beleid der S.D.A.P., doch
dit laat ik liever aan het oordeel der burgerij
oVer.
Ondergeteekende heeft juist per ingezon
den een plaats aangegeven waar de vuilnis
geborgen kan worden zonder bij, particuliere
landeigenaars aan te kloppen, en betoogd, dat
daardoor 69 000.— bespaard kan blijven.
Het vierde stuk land van den Watertoren
af langs den Polderweg, vroeger genaamd
„Hoog en laag", is in 191415 ook voor de
helft opgehoogd met vuilnis en is een van de
beste stukken land uit den Helderschen pol
der; daar het voorheen toch voor de grootste
helft waardeloos was.
Toen wij plattelanders in den herfst van
3921 het land van de gemeente Helder weer
moesten pachten, werd ons gezegd: „Voor
dien prijs kunt gij het krijgen en voor vijf
jaar op contract".
Hierop werd door mij gewezen bij de Com
missie van het Grondbedrijf, dat dit niet op
ging nu de malaise voor de deur stond, doch
ik kreeg ten antwoord, dat de Gemeente een
arme weduwvrouw was, waarvoor goed ge
zorgd moest worden, en als wij het niet wil-
dlen geven, konden wij wel gaan!
Vindt u dlat nu zoo vreemd, mijnheer Ver
stegen, dat de Plattelandersbondi zich eens
gaat bemoeien met het beheer van de gelden
van die arme weduwvrouw, de gemeente
Helder?
Wij geven u groot gelijk uw best te doen de
Plattelanders uit den Gemeenteraad te hou
den, want u krijgt er beslist niets anders van
dan last
Mijnheer de Redacteur met mijn1 dank voor
de plaatsing verblijf ik
O. Dissel,
Hoogachtend,
Tuinstr. 6 Helder.
Geachte Redactie,
U zoudt me zeer verplichten, indien U
mij een kleine ruimte in Uw blad wildet
afstaan. Bij voorbaat veel dank.
In den laatsten tijd wordt me meermalen
gevraagd: „Als U weer gekozen wordt voor
raadslid, bedankt U dan?" of wel, men zegt
gehoord te hebben, dat ik elders ga wonen.
Mag ik even hier verklaren, dat dit alle
maal praatjes zijn en bij mij beslist vast
staat dat indien ik weer wordt gekozen, ik
mijn raadslidmaatschap stellig aanvaard en
weer vol moed de nieuwe periode hoop in te
gaan en dat er dan geen sprake zal zijn
van verhuizen naar een andere plaats. Wie
die praatjes de wereld instuurt? Misschien
de een of andere bezorgde vriend!, die
vreest, dat 't te veel van mijn krachten vergt,
misschien.... Maar laat ik ine maar niet
verdiepen, wie of wat de oorzaak kan zajiA.
Bezorgdheid is goed, mits niet overdreven
en nu denk ik ineens aan het feit dat steeds
uit bezorgdheid de vrouwen geweer!
werden als leden der stembureaux. Dit was
volgens de heeren een te vermoeien!
baantje.
Nu hebben echter dit jaar 12 vrouwen
(dank zij mijn interpellatie het vorig jaar
in den raad) als leden van een stembureau
zitting genomen en bij informatie is me ge
bleken, dat allt vrouwen het een aardigen
dag vonden en Tc ben overtuigd, dat allen
naar genoegen der heeren medeleden der
stembureaux hebben gewerkt.
4e Periodieke Wedstrijd
op Vrijdag 18 Mei 1923.
I
Waarschuwingsschot (halfstok hijschen vlag
Z) ten 8.15 u.
Voor modelsloepen B1 (oud model)
5 mmvtensohot (hijschen vlag Z) ten 8.25 u.
Afvaartschot (strijken vlag Z) ten 8.30 u.
Voor modelsloepen Ba (oud model) en
modelsloepen N. T.:
6 nrinutenschot (hijschen vlag Z) ten 8.35 u.
Afvaartschot (strijken vlag Z) ten 8.40 u.
Voor fantasiesloepen:.
5 minutenschot (hijschen vlag Z) ten 8.45 u.
Afvaartschot (strijken vlag Z) ten 8.50 u.
Baanrichting met zon Roode vlag.
tegen zon Witte vlag.
De afvaart ia altijd van West naar Oost.
De aankomst is altijd van Oost naar West.
Geel Wit—M.L.D.
Daar Zondagmiddag deze wedstrijd door het
slechte weer geen doorgang vond, zal de ontmoe
ting hedenavond plaats hebben om half zeven op
't terrein Strooweg. Mocht- het weer echter van
dien aard zijn, dat de wedstrijd weder wordt
afgelast, dan zal het biljet bij den heer Luyckx
worden weggenomen, terwijl reeds Vvanaf den
watertoren de vlag zichtbaar zal zijn, zoo hij
wel doorgaat
Sportvere eniging „Texel".
Het bestuur van de S.V. „Texel" maakt be
kend dat de gelegenheid tot inschrijving' is open
gesteld tot en met Dinsdag 22 Mei 1923.
Inlichtingen verschaft de secretaris, de heer A.
Dros Azn., den Burg.
Ingezonden.
Mijnheer,
Beleefd moet ik u opmerken dat hetgeen in uw
blad stond, dat Vitesse nu tegen Be Quick
(Zutphen) moet spelen, foutief is.
Vitesse is definitief Ie klasser want die degra
datiewedstrijden zijn immers afgeschaft.
Vitesse heeft het heele seizoen met het vol
gende elftal gespeeld: doel: Gabel of Vos; ach
ter: Teljer en Holtus (aanvoerder); midden:
Vaags, v. Lap,r en Aaldering; voor: Witteveen,
v. Dort, Wentink, Langeler en Keimig. Reserves:
Vos, Eibers, de Vries, v. Raay.
Eindstand:
Vitesse 22 17 3 2 55—18 37
Kampi oensoompetitie
Vitesse 2 2 0 0 93 4
Riohterbleak 2 0 0 2 39 0
In 1892 werd Vitesse opgericht en vanaf 1897
speelt zij in de Oostelijke le klasse. Ze werd 5
keer Oostelijk kampioen, 4 keer als tweede, 3
keer als derde, 7 keer als als vierde, 4 keer als
vijfde, in 19211922 als nummer laatst en in
1918—1919 op een na het. laatst.
In 1914'15, toen ze het laatst Oostelijk kam
pioen waren, hebben ze op bet laatste moment
tegen U.V.V. gelijk gespeeld; tot 20 sec. voor
t. einde liet Göbel een zachte druller loopen,
want hij stond zijn 'bril schoon te maken.
Vitesse heeft aan Glibel veel te danken, want
hij ie bet geweest, die wedstrijden soms alleen
won. Hij was altijd goed, terwijl de rest soms
schandalig prutste, oa. tegen Doetinchem 0—1;
penalty voor Vitesse gewonnen 1—0, terwijl Doe
tinchem beslist verdiende te winnen.
Göbel heeft. Vitesse in de le klasse geholpen
en eindigt nu met voetballen. Vitesse krijgt au
Th. Spanjaard van V.V.A.
Hopende dat Vitesse ln de le klasse blijft,
verblijf ik hoogachtend,-
G. J. H. VAN RAAY,
Lid van Vitesse.
Etat-major Hr. Ms. „Pelikaan".
Etat-major van Hr. Ms. Pelikaan, welke bo
dem dan 15en Mei a.s. weder te Willemsoord dn
dienst wordt gesteld.
Kap.-lu.it. ter zee E. M. Wissman (comman
dant), luit. ter zee le kl. J. G. van den Berg
(eerste officier), id. 2e kl. P. B. M. van Straelen,
D. Logger, id. W. F. van Langeveld, off.-mach.
le kl. E. I. J. Nandorff, id. 2e kl. C. L. H. Vincken,
id. A. Govers, off. van adin. 2e kl. J. Oosterhuis,
off. van gez. 2e kl. M. Kuperue (gaat niet met
de Pelikaan naar O.-I.).
Etat-major ,,K II".
Luit. ter zee le kl. LiC. Doonnan (com
mandant), luit. ter zee 2e kl. Jhr. E. J. van
15 MedKap. ter zee Jhr. H. KB
commandant van Hr. Ms. Tromp, gesteld ter be-
SCKap.1 ter zee A L. Boeeer van ter beschikking
geplaatst aan boord Tromp en belast met
b°Kap.-luit. ter zee E. R. Sdhnltz. commandant
Wachtschip Vllssimgen gesteld ter besihikking.
Luit. ter zee le klasse M. J. ♦''"loop
Wachtschip Vlissingen tijdelijk belast met.
bevel over genoemden bodem.
Off-Vlieger 2e kl. H. M. van de Vijver ie be-
stemd voor den dienst in O.-I., waarbeen bij in
Juli an. zal vertrekken.
De kap. der mariniers V. F. M. Yssel de
Schepper en G. J. van Loenen zijn door den Ko
ning van Zweden benoemd tot Officier van de
Orde van het Zwaard, terwijl het eereteeken in
die orde verleend is aan Kapelmeester J. ter Hall
en den opperachipper F. H. A. do Ridder.
11 Mei: serg.-z leken verpleger M. H. Smelt van
Marine-hospitaal naar het Vliegkamp de Kooij.
Ondersch eidingen.
Bij Kon. besluit is -benoemd tot ridder der Orde
van den Nederlandschen Leeuw de gepension-
neerde inspecteur van den geneeskundigen, dienst
der zeemacht J. Vorstman-
Bij Kon. besluit is luit. ter zee der le kl. H.
Ferwerda benoemd tot ridder in de Orde van
Oranje-Nassau (met de zwaarden).
Het Comité tot behartiging van de alge
meen© belangen van bet Marine-personeel
beneden den rang van Officier (O.A.M.B.O.)
diende 10 dezer een verzoek aam de Ministers
van Marine, Oorlog en Justitie in, behelzen
de uitvoering te geven aan bet op 21 Mei
1921 bij monde van den Minister van Justi
tie, tijdens de behandeling in de Tweede Ka
mer der Staten-Generaal van de invoerings
wet Militaire Strafwet en Wet op de Krijgs
tucht uitgesproken voornemen van de Regee-
riing, om de Commissie welke die invoerings
wet voorbereidde, uit te noodigen zich even
eens onledig te houden met bet ontwerpen
van een Militair Wetboek van Strafvorde
ring, teneinde de militaire strafrechtpleging
in den vereischten vorm te gieten en baar
tevens uit te noodigen baar aandacht te wij
den aan de vragen van tuchtraden en van
voorwaardelijke veroordeelling bij die mili
taire tucht.
Holthe, off.-mach. 2e kl. L. C. Kooien, id. EL
Riemers.
Etat-major Hr. Ms. „K VU".
Luit. ter zee le kl. C. H. Brouwer (comman
dant), id'. 2e kl. E. E. B. Laoombló, off.-mach. 2e
kl. K. Bolk, id. G. Smits.
Etat-major Hr. Ms. „K VIII",
Luit. ter zee le kl. C. J. Baron van Asbeck
(commandant), id. 2e kl. J. H. Solkesz Jr., off.-
mach. 2e kl. J. W. Holterman, id. S. G. Barendregt.
Luit. ter zee le kl. D. Scaloigne, van de marine-
krijgsschool, is als le officier 'geplaatst bij de
onderzeedienstkazerne te Willemsoord.
Luit. ter zee le kl. J. J. van der Linden ia uit
Oost-Indië teruggekeerd.
Off.-mach. le kl. H. Voebelink wondt uit Oost-
Indië terugverwacht.
Off.-mach. 2e kl. A Govers ie besteand voor den
dienst in Ned-Indië.
BEHOUDENS ZEER BIJZONDERE OMSTAN
DIGHEDEN is aan de omdervolgende schepelin
gen vergunning verleend om naar Nederland
terug te koeren.
Per s.8. Grotius, 14 April van Priok:
Kwartiermeester B. J. van Senus, korp.-seiner
J. J. Hoek, matr. 2e kl. A Ladage, matr. 3e kl.
I. Verweij, id. L. Seip, matr. 2e kl. G. Heugen,
marinier le kl .H. Geertsma.
Per s.s. Tjerimai, 21 April van Priok:
Mach.dr.-maj. W. C. Kraaij, serg.-timm. J. Toe-
ring.
Met ontslag uit den Zeedienst:
11 Mei: Leerl. vliegtuigmaker T. Gerritsen.
16 Mei: Machinist M.-R. C. A Sommeling.
30 Mei: Serg.-konst. H. Brouwer.
1 Juni: Korp.-vLiegtui'gm. H. J. Brink, serg.-
z.v.pl. E. v. d. Kloot, eerg. d. mars. A. van Cra-
nenbroeck.
3 Mei: Pijper le kl. H./J. de Kloijn.
15 Mei geplaatst aan boord van Hr. Ms. Wacht
schip to Willemsoord tot het modemaker van een
oefening van 3 achtereenvolgende maanden de
luit. ter zee 2e kl. M.-R. A. Karsdorp.
De officieren en de rangschikking.
Door het hoofdbest. van de onderoff.-vereen, is
een adres aan den Min. van Oorlog gericht, waarin
het, onder omschrijving der motieven, verzoekt:
le. dat liefst zoo spoedig mogelijk, onder open
lijke erkenning van in het algemeen van begane
fouten en onbillijke behandelingen, de plaats ge
had hebbende rangschikking worde ingetrokken
en buiten werking gesteld;
2e. dat de afvloeiing, voorzoover deze nog
noodzakelijk zal blijken, na het verstrijken van
den toegestanen termijn voor de gebruikmaking
der wachtgeldregeling, worden verkregen op de
wijze, als door ons werd aangegeven;
3e^ dat, mocht UB. na lezing van het boven
staande geen termen kunnen vinden om de plaats
gehad hebbende rangschikking te niet te doen,
dan toch in elk geval naast het instellen van
het door ons ln overweging gegeven onderzoek,
naar de wijze waarop de rangschikking heeft
pldats gehad, maatregelen te willen nemen, dat
deze rangschikking voor de betrokkenen geen
verdere gevolgen kan hebben dan eenig en alleen
om vast te stellen, wat naar Uwe meening mo
menteel 'bereikt moet worden;
4e. te bepalen, dat na afvloeiing alle beschei
den, op de rangschikking betrekking hebbende,
zullen worden vernietigd.
Naar het Algean. M1L Weekbl. meldt heeft de
Min. van Oorlog op dit adres afwijzend beschikt
De minister van oorlog hoeft een brief tot de
burgemeesters gericht waarin het Volgende wordt
meegedeeld:
1. Voor totaal 200 dienetpliohtlgen van do lich
ting 1923, die zijn toegewozen aan de tweede
ploeg der Infanterie, bestaat gelegenheid om
reeds in het tijdvak van 16—20 Juli 1923 ln wer-
kelijken dienst te komen, ten einde deze oeflening
te volbrengen bij een der detachementen, bestemd
voor de scholen voor verlofsofficieren te Amers
foort en te Breda. De eerste oefening voor deze
dienstplichtigen worden niet onderbroken, zoodat
deze, behoudens onvoorziene omstandigheden, 29
December 1923 eindigt.
2. Voor deze vervroegde opkomst kunnen ook
in aanmerking komen personen van. de lichting
1923 of van een vroegere lichting, die in verband
met. uitstel van eerste oefening, verstreken vrij
stelling of om een andere reden tegelijk met
bedoelde ploeg in November zouden moeten op
komen.
3. Voor hen, die de oefeningen bij den vrijwil-
ligen landstorm volgen en uitzicht hebben dat
zij vóór 16 Juli 1923 het beiwijs van voorge-
oefendiheid zullen verwerven, bestaat de bedoelde
gelegenheid echter niet..
4. Zij, die voor deze vervroegde opkomst ,in
aanmerking wensohen te komen, moeten vóór '27
Mei aa hun verlangen daartoe kenbaar maken
bij den burgemeester der gemeente, voor welke
ZÜ hebben geloot. Zij Ibehooren daarbij op te ge
ven hun geslachtsnaam en voornamen, den datum
van geboorte, de geaneente, waar zij voor den
dienstplicht zijn ingeschreven, hun' lotingsnum
mer, het korps, waaraan zij zijn toegewezen of
waarbij zij zijn ingelijfd, alsmede in welk garni
zoen (Amersfoort of Breda) zij deze oefening
het liefst zonden volbrengen.
Ook is het wenschelijk dat de belanghebbende
opgeeft om welke reden hij liever in Juli dan
in November zou opkomen.
5. Mocht de gegadigde in aanmerking komen
voor deze vervroegde opkomst, dan is het niet
zeker, dat rekening zal kunnen worden gehouden
met zijn keuze van garnizoen.
Zij, die voor opkomst in het tijdvak 1620
Juli 1923 worden bestemd, ontvangen hiervan
nadere mededeeling.
Van Reneeelaer, arr. 12 Mei x. W
Ailom. Hollandaehe Lloyd.
Flandria, uitr., vertr. 12 Mei V. ^^deo.
Oranla, thuisr., vertr. 1- Me
Montforland, thuisr., pass. 11 Mei Guessanu
Halcyen Lijn.
Stad Amsterdam, vertr. 12 Mei v. Roeario n. Ant-
JhTianapark, v. Hamburg n. Constantlnopol. paso.
StS IKrSïï? vertr. 12 Mei v. Louieburg n.
R'dam of Hamburg.
Holland—Amerika Lijn.
Edam, v. R'dam n. N. Orleans, pass. 13 Mei b
LocÏÏdfv. R'dam n. <L Pacifickuet, arr. 13 Mei
Rijndin^vêrtr. 12 Mei v. N. £r,leaM^'d^Mel
Spaarndam, v. N. Orleans n. Rdaan, vertr. 12 Mei
R<^k~ 12 Mei v «^rMM
Veendain, v. New-York n. Rdain, pase. i»
vSoïtam, arr. 10 Mei v. R'dam te New-York.
Beomsterdijk, arr. 12 Mei v.BaltimoreteRcMm.
Burgordijfc, vertr. 12 Mei Y. R'dam n. Boston/Phl-
ladelphla.
Leerdam, arr. 12 Mei v. N,Or eans to R dam.
Rotterdam, vertr. 12 Mei v. New-York n. L dam.
HollandAustralië Lijn.
Almkerk, uitr., paas. 13 Mei Finieterre.
Tjikamdi, thuisr., vertr. 12 Mei v. Genua.
Modjokerto, thuisr., arr. 10 Mei te Wallaroo.
Holland—Britsch-Indië Lijn.
Hoogkerk, arr. 13 Mei v. Antwerpen te R'dam.
Koudekerk, thuisr., vertr. 13 Mei v. Buez.
Sloterdijk, uitr., arr. 13 Mei te Port Said.
Andijk, uitr., vertr. 11 Mêd v. Suez.
Soimmeledijk, uitr., arr. 11 Mei te Oalcutta.
Holl.—O.-Ariö LijD.
Oostkerk, thuisr., vertr. 9 Mei v. Vladiwostock.
Banka, thuisr., vertr. 14 Mei v. Sabang.
Ouderkerk, uitr., vertr. 14 Mei v. Shanghai.
Saleiar, arr. 13 Mei v. Bramen te Rdam.
Saparoea, arr. 11 Mei v. R'dam te Hamburg.
Holland—Oost-Afrika Lijn.
Meliskerk, vertr. 14 Mei v. A'dam n. Hamburg.
Alwaki, thuisr., pass. 14 Mei Vlissingen n. Ant
werpen.
Heemskerk, uitr., vertr. 12 Mei v. Port Soodan
n. Jeddah.
Merauke, arr. 13 Mei v. Hamburg te A'dam.
Aludra, uitr., arr. 9 Mei te Lorenzo Marquee.
HollandZuid-Afrika Lijn.
Randfontein, thuisr., vertr. 12 Moi v. Kaapstad.
Jagersfontein, uitr., pass. 13 Mei Finisterre.
HollandWest-Afrika Lijn.
Orestes, uitr., arr. 12 Mei te Teneriffe.
Jaarstroom, arr. 14 Mei v. Hamibukg te A'dam.
Hercules, arr. 13 Mei v. W.-Afrika te A'dam.
Ga&aterland, uitr., vertr. 11 Mei v. Monrovia n.
Seccondee.
Ulysses, vertr. 5 Mei v. Freetown n. Conakry.
Rotterdamsche Lloyd.
Alcyone, thuisr., vertr. 12 Mei v. St. Vincent.
Aldabi, uitr., pass. 13 Mei Dungeness.
Algorab, thuisr., arr. 13 Mei te Rio Janeiro.
Poeldijk, uitr., arr. 12 Mei te Rio Grande.
Medan, arr. 14 Mol v. Java te R'dam.
Malang, thuisr., pass. 11 Mei Polnt de Galle.
Tabanan, uitr., pass. 12 Mei Gibraltar.
Wilis, thuisr., vertr. 12 Mei v. Colombo.
Jacatra, uitr., vertr. 11 Mei v. Suez.
Rotterdam—Zuid-Amerika Lijn.
Albireo, thuisr., vertr. 10 Mei v. Rio Janeiro.
Adabi, vertr. 12 Mei v. R'dam n. B. Ayrea.
Alcyone, thuisr., pass. 12 Mei St, Vlnoent
Algorab, thuisr., arr. 11 Mei te Santce.
Stoomvaartmaatschappij Oceaan.
Deucalion, v. Japan n. R'dam, paaa. 13 Mei Sar
gres. i
Mentor, v. Japen n. R'dam, arr. 11 Mei te Sin
gapore.
Palamed, 'v. Batavia a. A'dam, arr. 13 Mei te Buez.
Prometheus, v. Batavia n. A'dam, arr. 10 Mei te
Marseilla.
Perseua, v. Japan n. R'dam, vertr. 10 Mal
Shanghai.
Pyrrh.ua, arr. 13 Mei v. Japan te R'dam.
Glaucua, v. Japan n. R'dam, vertr. 10 Mei v.
Hankow.
Antenpr, vertr. 12 Mei v. Liverpool n. Batavia.
Lyoaon, v. Japen n. R'dam, pass. 11 Mei Perim.
Polyphemiue, v. Japan a. A'dam pass. 10 Mal
Perim
JavaChinaJapan Lijn.
Tjiliwong, vertr. 11 Mei v. Kobe n. Batavia.
JavaPacific Lijn.
Tjlsalak, v. San Francleoo n. Batavia, vertr. 10
Mei v. Kobe.
Simaloer, vertr. 11 Mei v. San Francleoo n. Jlava.
JavaBengalen Lijn.
Ceram arr. 11 Mei v. Rangoon te Batavia.
Stoomvaartmaatschappij Nederland.
Grotius, thuisr., vertr. 14 Mei v. Cowes en wordt
heden te Amsterdam verwacht.
Kangean, uitr., pass. 13 Mei Bevezier.
Celebes, arr. 14 Mei v. Hamburg te A'dam
.Jan Pietersz. Goen, vertr. 12 Mei v. Batavia
A'dam.
Koningin der Nederlanden, thuisr., vertr. 12 Mei
v. Periom.
Nias, arr. 13 Mei v. Java te A'dam.
Rembrandt, uitr., arr. 13 Mei to Southampfcon.
Batjan, uitr., vertr 10 Mei v. Padang.
Radja, arr. 12 Mei v. Hamburg to A'dam.
Kon. West-Indische Maildienst.
Amor, vertr. 12 Mei v. Port au Prince n. Santiago
de Cuba.
Nickerie, thuisr., arr. 13 Mei te Havre en zal
15 Mei n. A'daan vertrekken.
van ^assau' arr.'lO Mei v. A'dam te Callao.
Medea, arr. 10 Mei v. Puerto Barrios te King
ston (Ja.)
Oranje Nassau, vertr. 12 Moi v. Cristobal
Puerto Colombia.
Almelo, arr. 9 Mei v. Chili te Duinkerken.
Prins Frederik Hendrik, uitr., vertr. 10 Mei
Madeira.
12 Mei 1923.
Aangevoerd door 19 kordons: 8600 mdddeltongen
p. stuk 0.370.50; 1260 kleino tongen p. stuk
0.10—0.15; 10 tarbotten, p. stuk 56; 10
roggen p. stuk 1; 26 kisten zetsohol p. kist
13—18; 64 kisten kleine schol p. kist 8—5;
6 kisten schar p. kist 8.50; door roggenvis-
echor: 85 roggen p. stuk 0.85—1.16; door trek
kers 70 tal haring p. tal 0.42—1; 42 tal geeD
p. tal 9—14.50; 1 zalm 29.
14 Mei 1923.
Aangevoerd door 1 korder: 70 middeitangen
p. stuk 0.40; 40 kleine tongen p. stuk 0 20*
2 kisten kleine schol p. kist 8; door roggen^
visBchere: 250 roggen p. stuk 1.10—1.12; door
trekkers: 350 tal haring p. tal 047150* 25
tal geep p. tal 18.50—20; 1 zalm 36.60.
van 12 tot 14 Mei 1923.
BEVALLEN: P. Warnaar-van Gelderen, Z.
Pronk -Zoor, d.; C. C. van Wolferen-Meekea, d.;
J. H. Toes-Goes, z.; C. G. de Wolff-Kuiper d
OVERLEDEN W. D. J. Lafeber,88 Ro.ff F
Helman, 67 jaar.
14 Mei 1923.
Aangekomen naar Lomden en vertrokken naar
Ilarlingen Eng. se. .Btarling".
banklade le door hen achtergelaten, zoodat
vermoed wordt, dat de dieven in hun arbeid
gestoord werden;
■Men meldt uit Willemstad:
Op den heer Punt, te Tijnaart, is een moord-
aanslag gepleegd door een tot dusverre onbe-
kond gebleven persoon. Het slachtoffer, dat
van een goudhorloge beroofd werd, verkeert
nog in levensgevaar.
Te Heerenveen in Zondagnacht ingebroken
bii den fietshandelaar Friezema en uit de werk
plaats een zware Indian-motor gestolen. Da-
der onbekend.
Ook biji den fietsenhandelaar Wijraa m Zon
dagnacht gepoogd in te breken. Een ruit werd
in de garage ingedrukt
De bij Friesema gestolen Indian :s Maandag,
morgen in den berm van den weg te Nieuwe-
brug gevonden. De motor wou niet meer loo-;
pen. Dader(s) nog gevonden.
Vrijdagavond laat kwam iemand in het café
van Mej. T. te Purmerend iets gebruiken en
gaf biji het betalen een tienguldenbiijet Daar
het geld juist was opgepakt, moest in het geid-
trommeltje gewisseld worden. Toen de eige
naresse weder in 't verloflokaal terugkwam,
speelde het orgel en van die gelegenheid heb
ben een paar personen, die waarschijnlijk in
de zaal hadden gezeten en inet dien toestand
niet onbekend waren, van de gelegenheid ge
profiteerd om achter uit de keuken het geld-
trommeltje met ongeveer 300 gulden mee te
nemen. Zaterdagmorgen vroeg is 't kistje open
gebroken gevonden. De politie is de vermoe
delijke daders op het spoor.
Auto door de straat gezakt
Zaterdag heeft men te Brussel de auto, welke
in den Leuvenschen Steenweg in een riool-
put verzwolgen was, opgehaald en het lijk van
het vermiste meisje gevonden. De auto, zoo
meldt „Het Laatste Nieuws", was 12 tot 14
Meter in het gele slijk van den kolk gezonken.
Om het voertuig boven te halen, moest men
een lang heiend vlak maken van de straat naar
den kuiL Aan de auto werden twee kabels be
vestigd en dan verbonden aan twee auto-siee-
pers. Twintig, dertig maal braken de kabels
als draadjes door en het scheen wel of de auto
in het slijk als in mortel vartgemeteeld zat.
Met bijlslagen verbrijzelde men dan de voor
wielen, waardoor de weerstand verminderd zou
worden. Nu lukte het de auto uit den kolk te
krijgen, al bleven deelen van het werk In den
modder steken.
Toen men nadien wrakstukken van het rij
tuig uit het slijk dolf, ontdekten de werklieden
het lijk. Het lag in het slijk, onder de plaats,
waar de auto zich had bevonden. De doode werd
in een laken gewikkeld en naar het weten
schappelijk Instituut van het parket vervoerd.
Te Leeds geraakte Zaterdag een tram vol
arbeiders, die een stellen heuvel tusschen Mor-
ley en Leeds afreed, buiten de maebt van den
bestuurder en is aan den voet van den heuvel
tegen een muur opgereden en omgeslagen.
Er zijn zes mensohen gedood en meer dan
dertig gekwetst.
Express ParijsBrussel.
GEMENGD NIEUWS.
ii.
Gisternacht is bij een1 coudnmia j
Oldentangerta,,, ,Jg.
k« Door het "Jtagon 'S"f.
IS?1 *wen d6 "fc™
her. medegenomen. hT-S
Te Monsures 'bij Oonty is een vliegtuig
neergestort, waarbij zes menschen om heit
teven zijn gekomen.
Naar wij vernemen is Maandagochtend
per schuit van de Marinevliegloods te Schcl-
lingwoude aangebracht een ergens in Ne
derland gebouwde Junckers watervliegma-
chine, dio daar Maandag zou worden' gemon-
teerd en dan 's middags zou worden inge-
<ï?.on <*oor den Duitschen vlieger Eiohier.
Dit toestel is een normaal-type Junckers,
geheel van dur-aiumin vervaardigd eru voor
zien van ©en 186 paarde B. M. W. motor.
De Marine heeft haar loods te Sohelling-
woude voor den tijd van drie maanden ver
huurd aan de JunckeTs-fabriek voor het
opbergen van haar toestel waarmede deze
fabriek hier wil experimenteeren.,
Met ingang van 1 Juni zal do Fokker
fabriek eveneens een gedeelte van die loods
in gebruik krijgen: er komen danr een Fok1
ker-drijver-toestel, type C4 en een vlieg-
boot.