SPORT. MARINEBERICHTEN. Hr. Ma „Wega". Hr. Ma Wega gaat niet naar Smyrna. O.A.M.B.O. LEGERBERICHTEN. SCHEEP V A ARTBERICHTEN. VISSCHERIJBERIOHTEN. Burgerlijke stand der gemeente Helder HAVEN VAN NIEUWEDIEP. Uit den trein gevallen. Zondag is uit den trein, welke 5.60 Uur van Deventer naar Amersfoort vertrok oen O-jarig kind gevallen. Een zich jn den trein bevindende dokter verleende hulp, doch het bleek, dat het ongeval heel goed was afgeloopen. Met ©enige vertraging kwam de trein in Amersfoort aan. Moordaanslag. Inbraken. Een kistje met geld gestolen. Een tram-ongeluk. Een vllegenlnvasde. De Roemcensche Zoötechnlsche Inspectie dienst heeft officieel medegedeeld, dat de giftige vlieg, oolumbara, die nu en dan langs den Donau ln Noord-Serviö voorkwam, de laatste dagen, door den wind geleld, in dichte zwermen zuidwestelijk Roemenië is binnengekomen. Door de steken van de vlieg zijn 16,000 stuks vee omgekomen. Eenige inwoners die gestoken werden, zijn aan bloedvergiftiging gestorven. Sinds 1700 is de vlieg niet in zoo groote hoeveelheid op getreden. Waar zich thans reeds een tekort aan trekossen doet voelen, overweegt men het geheel stop zetten van den uitvoer van vee. Draad]ooze muziek. Volgens de Wireless World doet ook Ita lië mee aan het geven van draadlooze mu ziek. Het station te Centooelll (bij Rome), dat deze muziek „geeft", werkt op 2900 M. golf, 's avonds van 7.80 tot 8 uur Amsterdamsche Tijd. Ongeluk in de bergen. Bij bestijging van de Grand-8em, een van de mooiste bergen uit de Fransche Alpen, door een dertigtal leden van de afdeeling Grenoble van de vereeniging van Fransche alpenisten, is de 17-jarige René Dewulf, een dochter van den majoor-oommandant van bet regiment Alpenjagers, die den stoet sloot uitgegleden en van een hoogte van 150 M. in den afgrond gestort. Men begon onmiddellijk heit reddingswerk, doch toen men het meisje vond, gaf heit den geest. Het staat nu vast, dat met ingang van 1 Juni bij wijze van proef een expres-trein Vfln naar Brussel en omgekeerd zal worden ingevoerd. De trein zal nergens stoppen en het traject in drie uur 46 minu ten afleggen. Inbraak. LUCHTVAART. Junckers te Bchelllngwoude. giro? geven, wanneer hij eenmaal aan het varen van den afval toe is, <als hij tenminste met alle geweld varen- wil en ik begrijp, dat zijn zee- manshart hem er toe brengt zoodanig plan voor te staan), om dan vooral met de mo or- sleepschuit van 24 P.K. en de twee onderlos- aers op een binnenwater te blijven! Bij mij is het slechtste land altijd nog beier dan het beste schip en de onderneming lijkt me zoo gewaagd, wanneer Ik zie, dat een botter met een zeiltuig ook nog over een motor van 20 t-ot 28 P.K. beschikt. Ik zou bij dien eersten tocht, als de heer Verstegen het tenminste weer niet beter weet, gaarne als loods dienst doen en varen met het sleepje naar de eerste roode brug langs het Groot N.-H. Kanaal, naast de woning van den fortificatiewachter, waarover dagelijks pl.m. 26 maal een wagen van den Reinigingsdienst geheel of ten deele gevuld rijdt, varen ondt-r deze brug door tot daar, waar deze de binnen gracht langs de gemeenschapsiinie raakt, ma ken daar een schoeiing van in elkaar geslagen geëmailleerde emmers, zooals op het beltter rein een heele partij in den weg ligt en be ginnen van daar af zoo naar deze brug deze waardelooze gracht met rommel te dempen en dit af te dekken met aarde en om te zetten in waardevollen grond. Een voordeel is oog, dat het geheel ligt- tus- schen terreinen van Oorlog en particulieren hier niet van profiteeren. Het dempen van deze gracht kan ook nog wel een weinig eenvoudiger geschieden, n.1. door de wagens,, weLke er dagelijks over heen rijden daar ter plaatse te storten en het bren gen van den arfval naar het te dempen gedeelte uit te besteden, doch nu besloten is tot aan schaffing van een motorsleepschuit met twee onderlossers, dient daarvoor toch ook, eenig emplooi te worden gezocht. U, mijnheer de Redacteur, dankend voor de verleende plaatsruimte, Hoogachtend, Jb. VERFAILLE. Zoodat ik maar zeggen wil: wat mannen soms moeilijk valt, blijkt voor de vrouwen niet zoo bezwaarlijk. Dit ©ven als intermezzo. De zaak, waar 't oan gaat, is dois dit: Als ik nxocht worden gekozen tot raadslid, be dank ik niet en blijf in Helder wonen. Dit aan 't adres van de vrouwen en mannen, die me eventueel mochten stemmen. G. v. d. HULSTHEEROMA. Geachte Redactie, Verzoeke beleefd eea kleine plaatsruimte in uw blad. Naar aanleiding van het gesprokene van den heer Verstegen, op 11 Mei 11 in de pro paganda vergadering der S.D.A.P. lin Casino, het volgende: De heer Verstegen, stelt het voor als zou ondergeteekende in de courant hebben ge schreven over dingen waar hij geen verstand van heeft. Dit toch echter zou voor den heer Verste len moeilijk zijn te bewijzen. Dat hij veel te slim is deze gemeente economisch te behee- ren zal wel het grootste gedeelte der burgerij van Helder met mij eens zijn. De heer Verstegen vraagt of het gewaagd is verhand te leggen tusschen, het stukje in de courant van Dissel en de politiek van den heer Verfaille, omdat Dissel land pacht van den heer Verfaille. De heer Verstegen kon weten dat Dissel ook land pacht van de gemeente Helder, en dat hij 's heeren Verfaille's zaken niet be hoeft te regelen, omdat deze heer daar zelf flink genoeg voor is. Ook kan de heer Ver stegen weten dat Dissel zich door niemand van den weg af in de sloot laat brengen; ook door den heer Verstegen niet! Deze onder vinding heeft de heer Verstegen wel opge daan toen hij directeur was van het Levens- middelenbedrijf. Nu zou ik wel een en ander neer kunnen schrijven over het beleid der S.D.A.P., doch dit laat ik liever aan het oordeel der burgerij oVer. Ondergeteekende heeft juist per ingezon den een plaats aangegeven waar de vuilnis geborgen kan worden zonder bij, particuliere landeigenaars aan te kloppen, en betoogd, dat daardoor 69 000.— bespaard kan blijven. Het vierde stuk land van den Watertoren af langs den Polderweg, vroeger genaamd „Hoog en laag", is in 191415 ook voor de helft opgehoogd met vuilnis en is een van de beste stukken land uit den Helderschen pol der; daar het voorheen toch voor de grootste helft waardeloos was. Toen wij plattelanders in den herfst van 3921 het land van de gemeente Helder weer moesten pachten, werd ons gezegd: „Voor dien prijs kunt gij het krijgen en voor vijf jaar op contract". Hierop werd door mij gewezen bij de Com missie van het Grondbedrijf, dat dit niet op ging nu de malaise voor de deur stond, doch ik kreeg ten antwoord, dat de Gemeente een arme weduwvrouw was, waarvoor goed ge zorgd moest worden, en als wij het niet wil- dlen geven, konden wij wel gaan! Vindt u dlat nu zoo vreemd, mijnheer Ver stegen, dat de Plattelandersbondi zich eens gaat bemoeien met het beheer van de gelden van die arme weduwvrouw, de gemeente Helder? Wij geven u groot gelijk uw best te doen de Plattelanders uit den Gemeenteraad te hou den, want u krijgt er beslist niets anders van dan last Mijnheer de Redacteur met mijn1 dank voor de plaatsing verblijf ik O. Dissel, Hoogachtend, Tuinstr. 6 Helder. Geachte Redactie, U zoudt me zeer verplichten, indien U mij een kleine ruimte in Uw blad wildet afstaan. Bij voorbaat veel dank. In den laatsten tijd wordt me meermalen gevraagd: „Als U weer gekozen wordt voor raadslid, bedankt U dan?" of wel, men zegt gehoord te hebben, dat ik elders ga wonen. Mag ik even hier verklaren, dat dit alle maal praatjes zijn en bij mij beslist vast staat dat indien ik weer wordt gekozen, ik mijn raadslidmaatschap stellig aanvaard en weer vol moed de nieuwe periode hoop in te gaan en dat er dan geen sprake zal zijn van verhuizen naar een andere plaats. Wie die praatjes de wereld instuurt? Misschien de een of andere bezorgde vriend!, die vreest, dat 't te veel van mijn krachten vergt, misschien.... Maar laat ik ine maar niet verdiepen, wie of wat de oorzaak kan zajiA. Bezorgdheid is goed, mits niet overdreven en nu denk ik ineens aan het feit dat steeds uit bezorgdheid de vrouwen geweer! werden als leden der stembureaux. Dit was volgens de heeren een te vermoeien! baantje. Nu hebben echter dit jaar 12 vrouwen (dank zij mijn interpellatie het vorig jaar in den raad) als leden van een stembureau zitting genomen en bij informatie is me ge bleken, dat allt vrouwen het een aardigen dag vonden en Tc ben overtuigd, dat allen naar genoegen der heeren medeleden der stembureaux hebben gewerkt. 4e Periodieke Wedstrijd op Vrijdag 18 Mei 1923. I Waarschuwingsschot (halfstok hijschen vlag Z) ten 8.15 u. Voor modelsloepen B1 (oud model) 5 mmvtensohot (hijschen vlag Z) ten 8.25 u. Afvaartschot (strijken vlag Z) ten 8.30 u. Voor modelsloepen Ba (oud model) en modelsloepen N. T.: 6 nrinutenschot (hijschen vlag Z) ten 8.35 u. Afvaartschot (strijken vlag Z) ten 8.40 u. Voor fantasiesloepen:. 5 minutenschot (hijschen vlag Z) ten 8.45 u. Afvaartschot (strijken vlag Z) ten 8.50 u. Baanrichting met zon Roode vlag. tegen zon Witte vlag. De afvaart ia altijd van West naar Oost. De aankomst is altijd van Oost naar West. Geel Wit—M.L.D. Daar Zondagmiddag deze wedstrijd door het slechte weer geen doorgang vond, zal de ontmoe ting hedenavond plaats hebben om half zeven op 't terrein Strooweg. Mocht- het weer echter van dien aard zijn, dat de wedstrijd weder wordt afgelast, dan zal het biljet bij den heer Luyckx worden weggenomen, terwijl reeds Vvanaf den watertoren de vlag zichtbaar zal zijn, zoo hij wel doorgaat Sportvere eniging „Texel". Het bestuur van de S.V. „Texel" maakt be kend dat de gelegenheid tot inschrijving' is open gesteld tot en met Dinsdag 22 Mei 1923. Inlichtingen verschaft de secretaris, de heer A. Dros Azn., den Burg. Ingezonden. Mijnheer, Beleefd moet ik u opmerken dat hetgeen in uw blad stond, dat Vitesse nu tegen Be Quick (Zutphen) moet spelen, foutief is. Vitesse is definitief Ie klasser want die degra datiewedstrijden zijn immers afgeschaft. Vitesse heeft het heele seizoen met het vol gende elftal gespeeld: doel: Gabel of Vos; ach ter: Teljer en Holtus (aanvoerder); midden: Vaags, v. Lap,r en Aaldering; voor: Witteveen, v. Dort, Wentink, Langeler en Keimig. Reserves: Vos, Eibers, de Vries, v. Raay. Eindstand: Vitesse 22 17 3 2 55—18 37 Kampi oensoompetitie Vitesse 2 2 0 0 93 4 Riohterbleak 2 0 0 2 39 0 In 1892 werd Vitesse opgericht en vanaf 1897 speelt zij in de Oostelijke le klasse. Ze werd 5 keer Oostelijk kampioen, 4 keer als tweede, 3 keer als derde, 7 keer als als vierde, 4 keer als vijfde, in 19211922 als nummer laatst en in 1918—1919 op een na het. laatst. In 1914'15, toen ze het laatst Oostelijk kam pioen waren, hebben ze op bet laatste moment tegen U.V.V. gelijk gespeeld; tot 20 sec. voor t. einde liet Göbel een zachte druller loopen, want hij stond zijn 'bril schoon te maken. Vitesse heeft aan Glibel veel te danken, want hij ie bet geweest, die wedstrijden soms alleen won. Hij was altijd goed, terwijl de rest soms schandalig prutste, oa. tegen Doetinchem 0—1; penalty voor Vitesse gewonnen 1—0, terwijl Doe tinchem beslist verdiende te winnen. Göbel heeft. Vitesse in de le klasse geholpen en eindigt nu met voetballen. Vitesse krijgt au Th. Spanjaard van V.V.A. Hopende dat Vitesse ln de le klasse blijft, verblijf ik hoogachtend,- G. J. H. VAN RAAY, Lid van Vitesse. Etat-major Hr. Ms. „Pelikaan". Etat-major van Hr. Ms. Pelikaan, welke bo dem dan 15en Mei a.s. weder te Willemsoord dn dienst wordt gesteld. Kap.-lu.it. ter zee E. M. Wissman (comman dant), luit. ter zee le kl. J. G. van den Berg (eerste officier), id. 2e kl. P. B. M. van Straelen, D. Logger, id. W. F. van Langeveld, off.-mach. le kl. E. I. J. Nandorff, id. 2e kl. C. L. H. Vincken, id. A. Govers, off. van adin. 2e kl. J. Oosterhuis, off. van gez. 2e kl. M. Kuperue (gaat niet met de Pelikaan naar O.-I.). Etat-major ,,K II". Luit. ter zee le kl. LiC. Doonnan (com mandant), luit. ter zee 2e kl. Jhr. E. J. van 15 MedKap. ter zee Jhr. H. KB commandant van Hr. Ms. Tromp, gesteld ter be- SCKap.1 ter zee A L. Boeeer van ter beschikking geplaatst aan boord Tromp en belast met b°Kap.-luit. ter zee E. R. Sdhnltz. commandant Wachtschip Vllssimgen gesteld ter besihikking. Luit. ter zee le klasse M. J. ♦''"loop Wachtschip Vlissingen tijdelijk belast met. bevel over genoemden bodem. Off-Vlieger 2e kl. H. M. van de Vijver ie be- stemd voor den dienst in O.-I., waarbeen bij in Juli an. zal vertrekken. De kap. der mariniers V. F. M. Yssel de Schepper en G. J. van Loenen zijn door den Ko ning van Zweden benoemd tot Officier van de Orde van het Zwaard, terwijl het eereteeken in die orde verleend is aan Kapelmeester J. ter Hall en den opperachipper F. H. A. do Ridder. 11 Mei: serg.-z leken verpleger M. H. Smelt van Marine-hospitaal naar het Vliegkamp de Kooij. Ondersch eidingen. Bij Kon. besluit is -benoemd tot ridder der Orde van den Nederlandschen Leeuw de gepension- neerde inspecteur van den geneeskundigen, dienst der zeemacht J. Vorstman- Bij Kon. besluit is luit. ter zee der le kl. H. Ferwerda benoemd tot ridder in de Orde van Oranje-Nassau (met de zwaarden). Het Comité tot behartiging van de alge meen© belangen van bet Marine-personeel beneden den rang van Officier (O.A.M.B.O.) diende 10 dezer een verzoek aam de Ministers van Marine, Oorlog en Justitie in, behelzen de uitvoering te geven aan bet op 21 Mei 1921 bij monde van den Minister van Justi tie, tijdens de behandeling in de Tweede Ka mer der Staten-Generaal van de invoerings wet Militaire Strafwet en Wet op de Krijgs tucht uitgesproken voornemen van de Regee- riing, om de Commissie welke die invoerings wet voorbereidde, uit te noodigen zich even eens onledig te houden met bet ontwerpen van een Militair Wetboek van Strafvorde ring, teneinde de militaire strafrechtpleging in den vereischten vorm te gieten en baar tevens uit te noodigen baar aandacht te wij den aan de vragen van tuchtraden en van voorwaardelijke veroordeelling bij die mili taire tucht. Holthe, off.-mach. 2e kl. L. C. Kooien, id. EL Riemers. Etat-major Hr. Ms. „K VU". Luit. ter zee le kl. C. H. Brouwer (comman dant), id'. 2e kl. E. E. B. Laoombló, off.-mach. 2e kl. K. Bolk, id. G. Smits. Etat-major Hr. Ms. „K VIII", Luit. ter zee le kl. C. J. Baron van Asbeck (commandant), id. 2e kl. J. H. Solkesz Jr., off.- mach. 2e kl. J. W. Holterman, id. S. G. Barendregt. Luit. ter zee le kl. D. Scaloigne, van de marine- krijgsschool, is als le officier 'geplaatst bij de onderzeedienstkazerne te Willemsoord. Luit. ter zee le kl. J. J. van der Linden ia uit Oost-Indië teruggekeerd. Off.-mach. le kl. H. Voebelink wondt uit Oost- Indië terugverwacht. Off.-mach. 2e kl. A Govers ie besteand voor den dienst in Ned-Indië. BEHOUDENS ZEER BIJZONDERE OMSTAN DIGHEDEN is aan de omdervolgende schepelin gen vergunning verleend om naar Nederland terug te koeren. Per s.8. Grotius, 14 April van Priok: Kwartiermeester B. J. van Senus, korp.-seiner J. J. Hoek, matr. 2e kl. A Ladage, matr. 3e kl. I. Verweij, id. L. Seip, matr. 2e kl. G. Heugen, marinier le kl .H. Geertsma. Per s.s. Tjerimai, 21 April van Priok: Mach.dr.-maj. W. C. Kraaij, serg.-timm. J. Toe- ring. Met ontslag uit den Zeedienst: 11 Mei: Leerl. vliegtuigmaker T. Gerritsen. 16 Mei: Machinist M.-R. C. A Sommeling. 30 Mei: Serg.-konst. H. Brouwer. 1 Juni: Korp.-vLiegtui'gm. H. J. Brink, serg.- z.v.pl. E. v. d. Kloot, eerg. d. mars. A. van Cra- nenbroeck. 3 Mei: Pijper le kl. H./J. de Kloijn. 15 Mei geplaatst aan boord van Hr. Ms. Wacht schip to Willemsoord tot het modemaker van een oefening van 3 achtereenvolgende maanden de luit. ter zee 2e kl. M.-R. A. Karsdorp. De officieren en de rangschikking. Door het hoofdbest. van de onderoff.-vereen, is een adres aan den Min. van Oorlog gericht, waarin het, onder omschrijving der motieven, verzoekt: le. dat liefst zoo spoedig mogelijk, onder open lijke erkenning van in het algemeen van begane fouten en onbillijke behandelingen, de plaats ge had hebbende rangschikking worde ingetrokken en buiten werking gesteld; 2e. dat de afvloeiing, voorzoover deze nog noodzakelijk zal blijken, na het verstrijken van den toegestanen termijn voor de gebruikmaking der wachtgeldregeling, worden verkregen op de wijze, als door ons werd aangegeven; 3e^ dat, mocht UB. na lezing van het boven staande geen termen kunnen vinden om de plaats gehad hebbende rangschikking te niet te doen, dan toch in elk geval naast het instellen van het door ons ln overweging gegeven onderzoek, naar de wijze waarop de rangschikking heeft pldats gehad, maatregelen te willen nemen, dat deze rangschikking voor de betrokkenen geen verdere gevolgen kan hebben dan eenig en alleen om vast te stellen, wat naar Uwe meening mo menteel 'bereikt moet worden; 4e. te bepalen, dat na afvloeiing alle beschei den, op de rangschikking betrekking hebbende, zullen worden vernietigd. Naar het Algean. M1L Weekbl. meldt heeft de Min. van Oorlog op dit adres afwijzend beschikt De minister van oorlog hoeft een brief tot de burgemeesters gericht waarin het Volgende wordt meegedeeld: 1. Voor totaal 200 dienetpliohtlgen van do lich ting 1923, die zijn toegewozen aan de tweede ploeg der Infanterie, bestaat gelegenheid om reeds in het tijdvak van 16—20 Juli 1923 ln wer- kelijken dienst te komen, ten einde deze oeflening te volbrengen bij een der detachementen, bestemd voor de scholen voor verlofsofficieren te Amers foort en te Breda. De eerste oefening voor deze dienstplichtigen worden niet onderbroken, zoodat deze, behoudens onvoorziene omstandigheden, 29 December 1923 eindigt. 2. Voor deze vervroegde opkomst kunnen ook in aanmerking komen personen van. de lichting 1923 of van een vroegere lichting, die in verband met. uitstel van eerste oefening, verstreken vrij stelling of om een andere reden tegelijk met bedoelde ploeg in November zouden moeten op komen. 3. Voor hen, die de oefeningen bij den vrijwil- ligen landstorm volgen en uitzicht hebben dat zij vóór 16 Juli 1923 het beiwijs van voorge- oefendiheid zullen verwerven, bestaat de bedoelde gelegenheid echter niet.. 4. Zij, die voor deze vervroegde opkomst ,in aanmerking wensohen te komen, moeten vóór '27 Mei aa hun verlangen daartoe kenbaar maken bij den burgemeester der gemeente, voor welke ZÜ hebben geloot. Zij Ibehooren daarbij op te ge ven hun geslachtsnaam en voornamen, den datum van geboorte, de geaneente, waar zij voor den dienstplicht zijn ingeschreven, hun' lotingsnum mer, het korps, waaraan zij zijn toegewezen of waarbij zij zijn ingelijfd, alsmede in welk garni zoen (Amersfoort of Breda) zij deze oefening het liefst zonden volbrengen. Ook is het wenschelijk dat de belanghebbende opgeeft om welke reden hij liever in Juli dan in November zou opkomen. 5. Mocht de gegadigde in aanmerking komen voor deze vervroegde opkomst, dan is het niet zeker, dat rekening zal kunnen worden gehouden met zijn keuze van garnizoen. Zij, die voor opkomst in het tijdvak 1620 Juli 1923 worden bestemd, ontvangen hiervan nadere mededeeling. Van Reneeelaer, arr. 12 Mei x. W Ailom. Hollandaehe Lloyd. Flandria, uitr., vertr. 12 Mei V. ^^deo. Oranla, thuisr., vertr. 1- Me Montforland, thuisr., pass. 11 Mei Guessanu Halcyen Lijn. Stad Amsterdam, vertr. 12 Mei v. Roeario n. Ant- JhTianapark, v. Hamburg n. Constantlnopol. paso. StS IKrSïï? vertr. 12 Mei v. Louieburg n. R'dam of Hamburg. Holland—Amerika Lijn. Edam, v. R'dam n. N. Orleans, pass. 13 Mei b LocÏÏdfv. R'dam n. <L Pacifickuet, arr. 13 Mei Rijndin^vêrtr. 12 Mei v. N. £r,leaM^'d^Mel Spaarndam, v. N. Orleans n. Rdaan, vertr. 12 Mei R<^k~ 12 Mei v «^rMM Veendain, v. New-York n. Rdain, pase. i» vSoïtam, arr. 10 Mei v. R'dam te New-York. Beomsterdijk, arr. 12 Mei v.BaltimoreteRcMm. Burgordijfc, vertr. 12 Mei Y. R'dam n. Boston/Phl- ladelphla. Leerdam, arr. 12 Mei v. N,Or eans to R dam. Rotterdam, vertr. 12 Mei v. New-York n. L dam. HollandAustralië Lijn. Almkerk, uitr., paas. 13 Mei Finieterre. Tjikamdi, thuisr., vertr. 12 Mei v. Genua. Modjokerto, thuisr., arr. 10 Mei te Wallaroo. Holland—Britsch-Indië Lijn. Hoogkerk, arr. 13 Mei v. Antwerpen te R'dam. Koudekerk, thuisr., vertr. 13 Mei v. Buez. Sloterdijk, uitr., arr. 13 Mei te Port Said. Andijk, uitr., vertr. 11 Mêd v. Suez. Soimmeledijk, uitr., arr. 11 Mei te Oalcutta. Holl.—O.-Ariö LijD. Oostkerk, thuisr., vertr. 9 Mei v. Vladiwostock. Banka, thuisr., vertr. 14 Mei v. Sabang. Ouderkerk, uitr., vertr. 14 Mei v. Shanghai. Saleiar, arr. 13 Mei v. Bramen te Rdam. Saparoea, arr. 11 Mei v. R'dam te Hamburg. Holland—Oost-Afrika Lijn. Meliskerk, vertr. 14 Mei v. A'dam n. Hamburg. Alwaki, thuisr., pass. 14 Mei Vlissingen n. Ant werpen. Heemskerk, uitr., vertr. 12 Mei v. Port Soodan n. Jeddah. Merauke, arr. 13 Mei v. Hamburg te A'dam. Aludra, uitr., arr. 9 Mei te Lorenzo Marquee. HollandZuid-Afrika Lijn. Randfontein, thuisr., vertr. 12 Moi v. Kaapstad. Jagersfontein, uitr., pass. 13 Mei Finisterre. HollandWest-Afrika Lijn. Orestes, uitr., arr. 12 Mei te Teneriffe. Jaarstroom, arr. 14 Mei v. Hamibukg te A'dam. Hercules, arr. 13 Mei v. W.-Afrika te A'dam. Ga&aterland, uitr., vertr. 11 Mei v. Monrovia n. Seccondee. Ulysses, vertr. 5 Mei v. Freetown n. Conakry. Rotterdamsche Lloyd. Alcyone, thuisr., vertr. 12 Mei v. St. Vincent. Aldabi, uitr., pass. 13 Mei Dungeness. Algorab, thuisr., arr. 13 Mei te Rio Janeiro. Poeldijk, uitr., arr. 12 Mei te Rio Grande. Medan, arr. 14 Mol v. Java te R'dam. Malang, thuisr., pass. 11 Mei Polnt de Galle. Tabanan, uitr., pass. 12 Mei Gibraltar. Wilis, thuisr., vertr. 12 Mei v. Colombo. Jacatra, uitr., vertr. 11 Mei v. Suez. Rotterdam—Zuid-Amerika Lijn. Albireo, thuisr., vertr. 10 Mei v. Rio Janeiro. Adabi, vertr. 12 Mei v. R'dam n. B. Ayrea. Alcyone, thuisr., pass. 12 Mei St, Vlnoent Algorab, thuisr., arr. 11 Mei te Santce. Stoomvaartmaatschappij Oceaan. Deucalion, v. Japan n. R'dam, paaa. 13 Mei Sar gres. i Mentor, v. Japen n. R'dam, arr. 11 Mei te Sin gapore. Palamed, 'v. Batavia a. A'dam, arr. 13 Mei te Buez. Prometheus, v. Batavia n. A'dam, arr. 10 Mei te Marseilla. Perseua, v. Japan n. R'dam, vertr. 10 Mal Shanghai. Pyrrh.ua, arr. 13 Mei v. Japan te R'dam. Glaucua, v. Japan n. R'dam, vertr. 10 Mei v. Hankow. Antenpr, vertr. 12 Mei v. Liverpool n. Batavia. Lyoaon, v. Japen n. R'dam, pass. 11 Mei Perim. Polyphemiue, v. Japan a. A'dam pass. 10 Mal Perim JavaChinaJapan Lijn. Tjiliwong, vertr. 11 Mei v. Kobe n. Batavia. JavaPacific Lijn. Tjlsalak, v. San Francleoo n. Batavia, vertr. 10 Mei v. Kobe. Simaloer, vertr. 11 Mei v. San Francleoo n. Jlava. JavaBengalen Lijn. Ceram arr. 11 Mei v. Rangoon te Batavia. Stoomvaartmaatschappij Nederland. Grotius, thuisr., vertr. 14 Mei v. Cowes en wordt heden te Amsterdam verwacht. Kangean, uitr., pass. 13 Mei Bevezier. Celebes, arr. 14 Mei v. Hamburg te A'dam .Jan Pietersz. Goen, vertr. 12 Mei v. Batavia A'dam. Koningin der Nederlanden, thuisr., vertr. 12 Mei v. Periom. Nias, arr. 13 Mei v. Java te A'dam. Rembrandt, uitr., arr. 13 Mei to Southampfcon. Batjan, uitr., vertr 10 Mei v. Padang. Radja, arr. 12 Mei v. Hamburg to A'dam. Kon. West-Indische Maildienst. Amor, vertr. 12 Mei v. Port au Prince n. Santiago de Cuba. Nickerie, thuisr., arr. 13 Mei te Havre en zal 15 Mei n. A'daan vertrekken. van ^assau' arr.'lO Mei v. A'dam te Callao. Medea, arr. 10 Mei v. Puerto Barrios te King ston (Ja.) Oranje Nassau, vertr. 12 Moi v. Cristobal Puerto Colombia. Almelo, arr. 9 Mei v. Chili te Duinkerken. Prins Frederik Hendrik, uitr., vertr. 10 Mei Madeira. 12 Mei 1923. Aangevoerd door 19 kordons: 8600 mdddeltongen p. stuk 0.370.50; 1260 kleino tongen p. stuk 0.10—0.15; 10 tarbotten, p. stuk 56; 10 roggen p. stuk 1; 26 kisten zetsohol p. kist 13—18; 64 kisten kleine schol p. kist 8—5; 6 kisten schar p. kist 8.50; door roggenvis- echor: 85 roggen p. stuk 0.85—1.16; door trek kers 70 tal haring p. tal 0.42—1; 42 tal geeD p. tal 9—14.50; 1 zalm 29. 14 Mei 1923. Aangevoerd door 1 korder: 70 middeitangen p. stuk 0.40; 40 kleine tongen p. stuk 0 20* 2 kisten kleine schol p. kist 8; door roggen^ visBchere: 250 roggen p. stuk 1.10—1.12; door trekkers: 350 tal haring p. tal 047150* 25 tal geep p. tal 18.50—20; 1 zalm 36.60. van 12 tot 14 Mei 1923. BEVALLEN: P. Warnaar-van Gelderen, Z. Pronk -Zoor, d.; C. C. van Wolferen-Meekea, d.; J. H. Toes-Goes, z.; C. G. de Wolff-Kuiper d OVERLEDEN W. D. J. Lafeber,88 Ro.ff F Helman, 67 jaar. 14 Mei 1923. Aangekomen naar Lomden en vertrokken naar Ilarlingen Eng. se. .Btarling". banklade le door hen achtergelaten, zoodat vermoed wordt, dat de dieven in hun arbeid gestoord werden; ■Men meldt uit Willemstad: Op den heer Punt, te Tijnaart, is een moord- aanslag gepleegd door een tot dusverre onbe- kond gebleven persoon. Het slachtoffer, dat van een goudhorloge beroofd werd, verkeert nog in levensgevaar. Te Heerenveen in Zondagnacht ingebroken bii den fietshandelaar Friezema en uit de werk plaats een zware Indian-motor gestolen. Da- der onbekend. Ook biji den fietsenhandelaar Wijraa m Zon dagnacht gepoogd in te breken. Een ruit werd in de garage ingedrukt De bij Friesema gestolen Indian :s Maandag, morgen in den berm van den weg te Nieuwe- brug gevonden. De motor wou niet meer loo-; pen. Dader(s) nog gevonden. Vrijdagavond laat kwam iemand in het café van Mej. T. te Purmerend iets gebruiken en gaf biji het betalen een tienguldenbiijet Daar het geld juist was opgepakt, moest in het geid- trommeltje gewisseld worden. Toen de eige naresse weder in 't verloflokaal terugkwam, speelde het orgel en van die gelegenheid heb ben een paar personen, die waarschijnlijk in de zaal hadden gezeten en inet dien toestand niet onbekend waren, van de gelegenheid ge profiteerd om achter uit de keuken het geld- trommeltje met ongeveer 300 gulden mee te nemen. Zaterdagmorgen vroeg is 't kistje open gebroken gevonden. De politie is de vermoe delijke daders op het spoor. Auto door de straat gezakt Zaterdag heeft men te Brussel de auto, welke in den Leuvenschen Steenweg in een riool- put verzwolgen was, opgehaald en het lijk van het vermiste meisje gevonden. De auto, zoo meldt „Het Laatste Nieuws", was 12 tot 14 Meter in het gele slijk van den kolk gezonken. Om het voertuig boven te halen, moest men een lang heiend vlak maken van de straat naar den kuiL Aan de auto werden twee kabels be vestigd en dan verbonden aan twee auto-siee- pers. Twintig, dertig maal braken de kabels als draadjes door en het scheen wel of de auto in het slijk als in mortel vartgemeteeld zat. Met bijlslagen verbrijzelde men dan de voor wielen, waardoor de weerstand verminderd zou worden. Nu lukte het de auto uit den kolk te krijgen, al bleven deelen van het werk In den modder steken. Toen men nadien wrakstukken van het rij tuig uit het slijk dolf, ontdekten de werklieden het lijk. Het lag in het slijk, onder de plaats, waar de auto zich had bevonden. De doode werd in een laken gewikkeld en naar het weten schappelijk Instituut van het parket vervoerd. Te Leeds geraakte Zaterdag een tram vol arbeiders, die een stellen heuvel tusschen Mor- ley en Leeds afreed, buiten de maebt van den bestuurder en is aan den voet van den heuvel tegen een muur opgereden en omgeslagen. Er zijn zes mensohen gedood en meer dan dertig gekwetst. Express ParijsBrussel. GEMENGD NIEUWS. ii. Gisternacht is bij een1 coudnmia j Oldentangerta,,, ,Jg. k« Door het "Jtagon 'S"f. IS?1 *wen d6 "fc™ her. medegenomen. hT-S Te Monsures 'bij Oonty is een vliegtuig neergestort, waarbij zes menschen om heit teven zijn gekomen. Naar wij vernemen is Maandagochtend per schuit van de Marinevliegloods te Schcl- lingwoude aangebracht een ergens in Ne derland gebouwde Junckers watervliegma- chine, dio daar Maandag zou worden' gemon- teerd en dan 's middags zou worden inge- <ï?.on <*oor den Duitschen vlieger Eiohier. Dit toestel is een normaal-type Junckers, geheel van dur-aiumin vervaardigd eru voor zien van ©en 186 paarde B. M. W. motor. De Marine heeft haar loods te Sohelling- woude voor den tijd van drie maanden ver huurd aan de JunckeTs-fabriek voor het opbergen van haar toestel waarmede deze fabriek hier wil experimenteeren., Met ingang van 1 Juni zal do Fokker fabriek eveneens een gedeelte van die loods in gebruik krijgen: er komen danr een Fok1 ker-drijver-toestel, type C4 en een vlieg- boot.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1923 | | pagina 6