Anti-Zomertijd.
Gratificaties bij huwelijk.
ganda tegenhouden, welke "langzaam de natie
overstroomt.
IEBLAND.
Aanvaring bQ Belfast.
Uit Belfast wordt bericht, dat zich opwin
dende tooneelen afspeelden bij een aanva
ring, welke Zondagmorgen vroeg in de golf
van Belfast plaats had tusschen de mailboot
,Graphic" van 1871 ton, van de Stoomvaart-
Mij. Belfast, en de vrachtstoomboot „Balsam
van de United States Shipping Board, vai
5104 ton. Er waren bijna 200 passagiers aan
boord van de „Graphic", onder wie een groot
aantal vrouwen en kinderen. De kapitein
van de „Graphic", vernemende dat zijn schip
zwaar beschadigd was en gevaar liep te zin
ken, liet het op een zandbank loopen, waar
door hij waarschijnlijk een groot verlies aan
menschenleveaifl voorkwam. De meeste passa-
giers sliepen op het oogenblik der aanva
ring, maar er was geen paniek. Reddmgs-
booteu werden uitgezet, waarin de -vrouwen
en kinderen werden geplaatst, en opgepiüt
door nabij zijnde schepen. Een sleepboot werd
ontboden door draadlooze telegrafie die de
„Graphic" met de mannelijke passagiers en
het scheepsvolk medenam. Ook de „Balsam
was beschadigd, zoodat men sleepbooten
moest laten komen, om haar naar de haven
terug te sleepen.
Een cycloon ln Italië.
Het dal van Ossoia is verwoest door een
cycloon. Twee bruggen zijn ingestort. De lijn
door de Simplon is daardoor versperd.
CANADA.
Overstroomingen en boschbranden.
Terwijl het Westen van Canada wordt ge
teisterd door overstromingen veroorzaakt
door een hevigen regenval, is er in het Oos
ten een groote bosohbrand uitgebroken in
het geheele Noordelijke deel van de provin
cie Ontario en ook over enkele gedeelten
van Quebec. ,De voornaamste steden van die
provincie hebben tot dusver nog niets van
het vuur geleden, maar honderden vrijwil
ligers zijn bezig hun woonplaatsen1 te be
schermen. Een aantal plaatsen wordt door
het vuur bedreigd. Te Graham, 160 K.M. ten
Westen van Port Arthus, provincie Ontaria,
moesten de inwoners zich in bootjes op het
meer in veiligheid brengen. In de districten
White River en Franz wordt het vuur be
streden door 250 man. Het geheele Noorde
lijk deel van het land is gehuld in een rook
walm, die naar het Zuiden drijft, waar boven
Ottowa, hoofdstad van Canada, en omge
ving de rook hangt.
Tri het parlement heeft een van de afge
vaardigden aangedrongen op de invoering
van dienstplicht voor de bewoners van het
bedreigde gebied, ten einde de boschbran
den te bestrijden.
VEREENIGDE STATEN.
Uit Callïornlë.
Men rijdt in Los Angeles. En in een stad
waar elke bungalow er achter in den tuin
een kleine garage op na houdt, is dat ook
niet zoo duur. De auto zelf is ook 'geen bij
zondere luxe. Men koopt ze langs den weg
waar ze te koop staan, tweedehands, derde
hands, van 50 dollar en duurder. Er glimt
dan niet veel meer aan, het ratelt een beetje,
maar het rijdt, tegen steile heuvels op, van
lange 'hellingen af, en hard als het moet.
Te hard zelfs, zoo hard dat de politie een
schrikbewind heeft ingevoerd en eiken
„speedcr" onverbiddellijk voor een etmaal
of zoo achter slot en grendel stopt met het
gevolg dat de gevangenis van Los Angeles
gedurig vol zit met de beste familiën des
lands, d.w.z. diegenen die de nieuwste duur
ste machines bezitten waarmede het wildst
gereden kan worden.
Het is een bloeiend bedrijf, deze straat
handel in automobielen. Men vindt ze langs
de boulevards, heele kudden Ietwat ver
roeste Fords met hier en daar eeni grootere
wagen, waarin dan gewoonlijk de eigenaar
kantoor houdt. Er hangen bordjes aan met
den prijs in blauw potlood, zooals in een
dorpskruidenierswinkel. En de eerste vraag,
die de kooper stelt, Is over de remmen, die
in dit beuvelaohtige land ©en levensbelang
zijn. Dat het mirakel rijdt gelooven we wel.
Maar houdt het stil? Dat is de vraag.
(H'bl.)
PERZIE.
De aardbeving.
Volgens officieel© mededeelingen met
betrekking tot de aardbeving, welke ln de
nabijheid van Turbet Heideri heeft plaats
gehad, werden tal van bazaars ln deze stad
vernield. Dertig dorpen en gehuchten bin-
een straal van 14 mijlen werden eveneens
verwoest. In Turbet Heideri werden 40 lijken
geborgen, in de omliggende distrioten 2200.
CHINA.
Te Tjingsja heeft een zeer ernstig Chi-
neesch-Japansch incident plaats gewonden.
Chineesehe studenten hadden een anti-Ja-
pansche demonstratie gehouden en o.m. be
toogd voor het Japansche consulaat. Daarop
liet de gezagvoerder van een Japansche ka
nonneerboot een gewapende afdeeling aan
land gaan, die hardhandig optrad en drie
Cmneezen doodde, terwijl er velen zwaar ge
kwetst werden. De relletjes waren begonnen
met een aanval op een Japanach stoomschip,
aan welken aanval vele studenten meededen.
De Japansche kanonneerboot, die bij dit in
cident betrokken is, is de Foesjima.
KORTE BERICHTEN.
In het grootste gedeelte van Servië, Bel
grado inbegrepen, heerscht een ondraaglijke
hitte. Te Belgrado was de thermometer gis
terochtend om 7 uur al tot 83° Celsius ge-1
stegen.
Parker vloog over de stad' Ashford op een
hoogte van ca. duizend voet, waarbij hij een
spannenden strijd voerde met een Holls Royce-
automobiel, die zich op den hoofdweg bewoog.
Hij liet de auto echter gemakkelijk achter zich.
Zijn glijtuig weegt niet meer dan 500 Eng.
ponden.
AmsterdamParijs.
Het eerste toestel van den nieuwen dienst
Amsterdam—Parijs is Zaterdag met passa
giers te Lebourget geland. Het toestel ver
trok 10.30 uit Amsterdam en arriveerde 12.50
uur te Lebourget.
Roald Amudsen's vliegtocht
naar de Noordpool.
De correspondent van de „N. Rott. Crt." te
LUCHTVAART.
Vliegen met zwakken motor.
tZaterdagavond is door Lancaster Parker met
een motorglijtuig van 5/6 HP. een vlucht ge
maakt te Lymyne, die goed resultaat had. Ter
wijl tot dusverre de grootste snelheid 65 mijl
per uur was, heeft Parker gedurende een deel
der vlucht een snelheid van 70 mijl per uur
bereikt. Zijn vlucht duurde 86 minuten gedu
rende welken tijd 40 mijl werden afgelegd bij
een benzmegebruik van slechts een gallon.
Kristlania schrijft aan zijn blad:
Den 25en Juli 1918 aanvaardde Roald
Amundsen zijn tocht met de „Maud" met het
doel, ergens ten Noordoosten der Nieuw Sibe
rische eilanden, ongeveer 240 kwartmijlen oos
telijk van het punt waar de „Fram" onder
Nansen in 1893 haar drift begon, in het drijf ijs
te komen en zoo over de Noordpool te drijven.
Wij weten welke moeilijkheden Amundsen
ontmoette, die hem noodzaakten tweemaal te
overwinteren, zoodat hij eerst in 1920 de ge
heele noordoostpassage volbracht had. Op
nieuw verhinderden de ijstoestanden dat de
„Maud" in drift kwam, wat dan ook eerst be
ginnen kon, toen de „Maud" vast vroor op een
punt, ten noordoosten' der Wrangeleilanden op
72 gr. 20 min. N.br., en gelegen in de driftlinie
der „Jeannette", en dus niet op een noordelijker
gelegen punt, als aanvankelijk Amundsen's be
doeling was geweest. Het is dus waarschijnlijk,
dat de drift van de „Maud" niet veel van die
der „Jeannette" en der „Fram" zal verschillen;
want al is er een afstand van omstreeks 200
K.M. tusschen „Jeannette'»" en „Fram's" oos
telijke punt, zoo zijn haar koerslinies slechts
deelen van een en dezelfde groote west-noord
west gaande driftlinie iü den Poolstroom van
de Beringstraat naar de Groenlandsche Zee.
Nu is de groote vraag, die velen zich stellen,
of de „Maud" het punt zal bereiken, waar de
Jeannette" den 13en Juni 1881 op 77 gr. 15
min. N.br., en 155 gr. Oosterlengte door het
ijs samengedrukt werd1, en of de „Maud" dan
in de richting drijven zal, die naar men aan
neemt, de overblijfselen dier „Jeannette" volg
den, en die drie jaar later in het drijfijs bij
Julianshaab op de zuidwestkust van Groenland
gevonden werden, dat m. a. w. de driftrichting
van de „Maud" van een westnoordwestelijke
in een noordelijke zal veranderen. Dat de
Maud" 'vlak bij de Pool of over de Pool zal
komen te drijven, wordt door deskundigen
sterk betwijfeld, en ook Amundsen was op die
mogelijkheid voorbereid geweest. Zijn eerste
plan toch was aan boord van de „Maud" te
blijven, en dan wanneer het schip zoo dicht
mogelijk de Pool genaderd was, dit met een
makker te verlaten en op ski's en met sleden
de Pool te bereiken, en van daar over Kaap
Columbia op Grant Land en verder over
Groenland huiswaarts te keeren. Men weet hoe
Amundsen zijn plan veranderde, de „Maud"
verliet en besloot van Wainwright op Alaska,
bij Kaap Barrow, met den vlieger Omdal de
Pool per vliegtuig te bereiken. Het bleek ver
leden jaar reeds te laat te zijn dit plan nog ten
uitvoer te kunnen brengen, en Amundsen be
sloot zijn vliegtocht tot dit jaar uit te stellen.
Het tijdstip, dat hij voor zijn vertrek bestemd
heeft, nadert. Er was sprake van 20 Juni, maar
ook van einde Mei of begii? Juni. Ten einde de
buitenwereld van zijn vertrek in kennis te stel
len heeft Amundsen langs de kust van Wain
wright tot het naastbijgelegen radiostation
Noorvik, 20 k 30 Eskimoposten doen oprich
ten. Deze posten zullen, zoodra Amundsen
vertrekt, elkaar door middel van vuren waar
schuwen. Op deze wijze kan de mededeeling
va n het vertrek in enkele uren naar het radio
station worden overgebracht, dat omstreeks
400 mijlen van Wainwright verwijderd' is.
Voor alle zekerheid1 zal de Eskimo, zoodra hij
zijn vuur ontstoken heeft, zich naar het vol
gende station begeven, om zich te vergewissen
of zijn signaal begrepen is.
Het is van veel belang het juiste tijdstip te
weten, waarop Amundsen met zijn tochtgenoot
zijn vliegtocht gaat ondernemen, die bij stil
weer ongeveer 22 uur zal1 kunnen duren. Men
wii toch daarmede in verband1 een expeditie
organiseeren, ten einde de vliegers op hun
terugtocht van de Pool eventueel assistentie te
verleenen.
Het initiatief dezer expeditie werd door de
luchtvaartvereeniging alhier genomen, die
zich tot het departement van verdediging
wendde met het verzoek een paar watervlieg
tuigen der marine naar het noorden van Spits
bergen te zenden, ten einde in samenwerking
met het marinevaartuig „Farm" de poolvliegers
op het laatste deel' van hun tocht eventueel bij
stand te verleenen. Men is daarbij van de on
derstelling uitgegaan, dat de vliegtocht alleen
onder gunstige weersomstandigheden onder
nomen zal worden, en dat in het begin van den
tocht een abSQluut afbreken van het vliegen
buitengesloten is, omdat de kansen dat de mo
tor in het begin zijn diensten zal weigeren
minimaal zijn, en omdat een noodlanding met
hernieuwden start, na het verrichten eener
reparatie, geen bepaalde risico zou behoeven
op te leveren. De toestand wordt om verschil
lende redenen anders, wanneer het vliegtuig
de Pool gepasseerd is, en de grens van het
pakijs benoorden Spitsbergen nadert. De mo
tor ds dan zoolang in functie geweest, dat men
met de mogelijkheid, dat hij als een gevolg van
een ernstige oorzaak zou kunnen stilstaan, re
kening moet houden. Men kan evenmin op een
constante weersgesteldheid rekenen, waar het
een tocht betreft, die zich over zulk een uit
gebreid gebied uitstrekt. Zou er op dat deel van
den tocht mist heerschen, dan zou elke nood
landing een voortzetting van den tocht onmo
gelijk maken, wanneer de machine onder de
landing beschadigd werd. Tenslotte moet men
er op voorbereid zijn, dat men onderweg tegen
wind kan krijgen, zelfs al waren de weerstoe-
standen bij het vertrek gunstig, zoodat het
vliegtuig bij gebrek aan benzine in de nabijheid
van de pakijsgrens van Spitsbergen zou moe
ten landen. Alsdan zouden de vliegers zich
over het ijs per ski naar Spitsbergen moeten
begeven, en daar het ijs zich in dat jaargetij
niet altijd tot vlak bij de kust van Spitsbergen
uitstrekt, zouden zij hulp noodig hebben.
Met het oog op deze mogelijkheid heeft de
regeering een voorstel tot een krediet van
60.000 kronen gedaan voor het zenden van een
expeditie, bestaande uit twee der beste en
krachtigste vliegmachines der marine, twee
Hansa-Brandenburgers, ieder voorzien van een
motor van 200 paardekracht, waarbij dan het
schip „Farm" der marine als moederschip der
vliegmachines dienst zou doen. Twee der vlie-
wareri, de vliegerluitenants Wilg en Geelmuy
den (een afstammeling van een Hollandeche
familie, die zich in de 17e eeuw in Bergen ves
tigde), hebben juist eenige dagen geleden b"
een vliegerongeluk bij Horten het leven vei
loren, wat het eerste ernstige ongeluk is, aat
de vlieger-afdeeling der Noorsche marine on
dervonden heeft. Men kan dit niet als een ge
lukkig „omen" beschouwen, wat niet weg neemt
dat er zich onmiddellijk een aantal vrijwilligere
voor de exoeditie aangemeld hebben. Het plan
is, dat de expeditie zich naar de noordelijke
kust van Spitsbergen zal begeven, alwaar het
moederschip „Farm" zich zal stationneeren, en
kunnen de vliegmachines die 5 uur achtereen
kunnen vliegen, tochten van 200 K.M. lengte
boven het ijs dn het Noordpoolbekken onder
nemen. Sommige deskundigen hebben dit plan
afgekeurd en vinden het gewaagd; zij stellen
daarentegen voor een .yballon captifin ver
binding met de „Farm" te gebruiken. Deze
ballon zou een hoogte van 2000 meter kunnen
bereiken, en met een vaart van 20 knoop door
het schip meegevoerd kunnen worden, hij zou
op grooten afstand gezien kunnen worden, en
men kon daarmede groote uitgestrektheden
overzien.
Zaterdag is de Noorsche expeditie onder
leiding van kapitein Hermansen, naar fepitz-
bergen vertrokken om Roald Amundsen, die
op 20 Juni zijn vliegtocht ovr de Noordpool
denkt te aanvaarden, bij te staan.
Bezoek van den Koning van Noorwegen.
IJmuiden, 5 Juni. Reeds vroeg in den
morgen waren de beide torpedobooten iZ 3 en
Z 4 naar zee vertrokken om het Noorsche pant
serschip „Eidsvold", waarop zich Koning
Haakon bevond, aan de grens van de territo
riale wateren op te wachten, en naar hier te
begeleiden. Toen het pantserschip de haven
binnenvoer, werden van het fort 35 saluutscho
ten gelost en werd daar naast de Nederlandsche
vlag ook die van Noorwegen geheschen. De
bevolking was naar het havenhoofd geloopen
en juichte hartelijk toen de Koning zich aan
dek vertoonde. De toegangen naar de sluizen
waren door politie afgezet.
Toen de „Eidsvold" in de sluis lag, begaf
zich de door H. M. de Koningin aan den Noor-
schen Koning toegevoegden ©eredienst aan
boord, bestaande uit den gep. vice-admiraal
Smit, voormalig commandant van de Stelling
van de Monden van de Maas en der Schelde,
majoor der artillerie Rambonnet, commandant
van het corps rijdende artillerie, en le luite
nant Phaff, ordonnance-officier der Koningin.
Ook de gezant van Noorwegen voor Neder
land, de heer Huitfeldt, begaf zich aan boord,
terwijl de luitenant ter zee le klasse P. J. Fe-
teris zich ter beschikking stelde van den com
mandant van de „Eidsvold".
Na geschut te zijn voer het Noorsche schip
op naar Amsterdam.
Amsterdam, 5 Juni. In den vroegen mor
gen was reeds in de buurt van den Dam en
het Damrak te bespeuren, dat het een bijzon
dere dag was. Hier en daar hingen reeds vlag
gen, die met het uur vermeerderden.
Een detachement huzaren trok naar het
Centraal-Station om te dienen als eere-escorte.
van H. M. de Koningin.
Aan het Paleis was de wacht betrokken van
politietroepen te voet met de muziek van het
5e regiment uit Amersfoort.
Om even voor tienen kwam H. M. de Ko
ningin, vergezeld van Prins Hendrik, aan het
Centraal-Station aan. In matigen draf werd
naar den Dam gereden. De muziek speelde het
Wilhelmus, waarna het Koninklijke Echtpaar
op het balcon verscheen, terwijl de eerewacht
het geweer presenteerde en de menigte juichte.
Van het Paleis begaven de vorstelijke per
sonen zich naar de De Rujjterkade ter begroe
ting van Z. M. den Koning Haakon van Noor
wegen. In het daar door de gemeente ingerichte
paviljoen hadden zich reeds een groot aantal
autoriteiten verzameld.
Toen het Noorsche oorlogsschip over het Y
naderde, donderde het geschut van het pant
serschip „Jacob van Heemskerck". Er werden
35 saluutschoten gelost. De „Eidsvold" beant
woordde deze saluutschoten. Het Noorsche
oorlogsschip liet het anker vallen midden op
het Y. Op dat oogenblik stak een eeresloep van
de Koninklijke Marine van het Koninklijke
paviljoen van den wal. In dien sloep bevond
zich Prins Hendrik, die zich aan boord begaf
van het Noorsche schip om Koning Haakon te
begroeten. Eenige oogenblikken later daalde
de Noorsche Koning van de statietrap af om
plaats te nemen in het kleine vaartuig, waar
mee hij naar het Kon. Paviljoen werd gebracht.
Hier heette onze Koningin haar hoogen Gast.
welkom en stelde vervolgens de aanwezige
autoriteiten voor.
Vervolgens had een inspectie plaats van de
eerewacht, bestaande uit 50 mariniers en 50
matrozen, benevens de Marlne-Stafmuzlek.
Bij deze inspectie door Koning Haakon en
Koningin Wilhelmina werden de souvereinen
gevolgd door Prins Hendrik en enkele leden
van het gevolg.
In een ceremonieelen stoet, die geopend' werd
door een eere-escorte huzaren, werd naar den
Dam gereden.
In het met zes paarden bespannen Konink
lijk rijtuig hadden de beide souvereinen en
Prins Hendrik plaats genomen. Onmiddellijk
achter dit rijtuig volgde het tweede gedeelte
van het eere-escorte. Van alle zijden werd ge
durende den rit de stoet hartelijk door de be
volking begroet.
Bij de aankomst, op den Dam klonk het
Noorsche Volkslied. Ook hier werd de eere
wacht geïnspecteerd. Het duurde niet lang of
het Koninklijk gezelschap verscheen op het
balkon, toegejuicht door het verzamelde volk.
Daarna trok het Koninklijk gezelschap zich
:n het Paleis terug.
De oorrespondent van de N. Rott. Crt. te
Kopenhagen meldt:
Het is de eerste maal sedert vele eeuwen,
dat een Koning van Noorwegen op zijn eigen
schip vreemde landen bezoekt. De laatste
maal dat dit gebeurde was zeker wel in 1263,
to?n Haak°n Haakonsön zijn tocht naar
schotland ondernam, die wel van heel wat
minder vredelievenden aard was dan de toch
ten dien1 Koning Haakon nu naar Nederland
maakt.
De 48-urige werkweek voor den
Amsterdamschen gemeentedienst
De syndicalistische federatie ™"andTuTtge-
personeel heeft wethouder nood
noodigd tot een detotvergaden g ^e^ in het
zakelijkheid van de 4^nge ve antwoord
belang van de gemeentebed y volk"
heeft de heer De Miranda, na rzittór
meldt, den volgenden brief aan oei
tot georganiseerd
overleg van Mei j.1. tob ik '''.'.i!,1 i'neven,
den heer Snikkers een ufee"ze^111ngdf foon,)-
nemens het gemeentebestuur, ,r6_
mische noodzakelijkheid, m het be ang
meentebedrjjven en in dat vanMedaa U
zaam zijnde arbeiders, den afsta narti-
de arbeidsvoorwaarden, "Lte
culiere en het. gemeenschapsbedrijf, met
SrOp uVTraa? dit betoog in het openbaar t©
houden, heb ik u geantwoord van plan te zy
denzelfden avond nog in een der verkiezings
vergaderingen dit betoog te zullen herhalen en
heb ik u een ruime gelegenbeidtotdeb t
gezegd. Daarvan heeft u geen gebruik gemaakt.
Overigens is de kwestie van de invoering
van de 48-urige werkweek tot welker invoe
ring de vertegenwoordigers van de werklieden-
organisaties, die aan het overleg, ten vongen
male gepleegd, deelnamen, zich stellig tegen-
over het. gemeentebestuur verbonden hebben
een zaak van goede trouw aan en hand
having van een eenmaal gegeven woord. Daar
over, meen ik, valt met u niet te debatteeren.
Geestelijke verzorging van land- en
zeemacht
Naar „De Msb." vernemt kan binnen
eenige dagen een besluit verwacht worden
van de regeering, waarbij aan den^ hoofd-
aatonoezenierd voor leger en vloot F. J. H.
Evers en den leger- en vlootpredikant in al-
gemeenen dienst ds. H. Janssen opdracht
wordt gegeven naar Ned. Oost-Indië te gaan
ter regeling van de godsdienstige verzor
ging van leger en vloot aldaar.
Wijziging Indische begrooting.
Ingediend is een wetsontwerp tot verhoo
ging der uitgaven in Ned-Lndië over 1921 met
totaal ruim 162 millioen, waarvan bijna
50 millioen voor duurtetoeslag, 11 mil
lioen pandhuisdienst, 32V2 millioen crisis
uitgaven, 21/2 millioen overtochtskosten,
30 millioen spoor en tram, 8 millioen le
vensmiddelen voor het leger.
Uit Alkmaar,
De raadscommissie voor de financiën stelt
De Tabakswet
De Nederlandsche Bond van Sigarenwinke-
liers-Vereenigingen heeft aan de Commissie
tan deskundigen inzake den Tabaksaccijns
een schema toegezonden voor een gewijzigd
ysteem der tabaksbelasting.
Het systeem gaat uit van gedachte: belasting
op ruwe tabak.
De sigarennijverheld.
De Nederi. R.-K. vereeniging van sigaren
fabrikanten heeft, naar het „Hgz." meldt, den
minister van buiteniandsche zaken verzocht,
zijn aandacht te schenken aan de verdubbeling
van het invoerrecht op sigaren door de Deen-
scbe regeering, omdat tot de weinige landen,
waarheen de sigarenindustrie nog iets kon
exporteeren, ook Denemarken behoorde en
dooy dezen maatregel de invoer in Denemar
ken van sigaren uit Nederland wordt belet.
Bond van R. K. kleskrlngorganlsatles.
In de Zaterdag te Utrecht gehouden jaar-
lijksche vergadering van den Algem. Bond
van R.-K. Rdjkskieskringorganisaties in Ne
derland is mx. A. baron van Wijnbergen met
groote meerderheid van stemmen tot voor
zitter gekozen.
De Communistische Fartlj.
„Het Volk" meldt, dat het landelijk bestuur
van het Comité van de Derdde Internationale
te Amsterdam vergaderd heeft. Met voldoe
ning nam de vergadering kennis van het feit,'
dat de Executieve een onderzoek naar den
toestand der Communistische Partij in Hol
land (C. P. H.) zal instellen en het partij
bestuur belet heeft voort te gaan met het
royeeren van loden.
Met algemeene stemmen werd besloten de
werkzaamheden van het comité voort te zet
ten en zich nader tot de leden der O. P. H.
te richten.
Tenslotte stelde de vergadering als van
zelfsprekend vast, dat het comité zich nimmer
tegen de partij heeft gekeerd en dit ook in
het vervolg niet zal doen, maar dat het zal
doorgaan de z.L verkeerde leiding en politiek
van het partijbestuur der O. P. H. te bestrij
den.
Naar aanleiding van bovenstaand bericht,
deelt „De Tribune" mede, dat de leiding der
Partij dezer dagen „ten opzichte van dit
nieuwe feit" stelling zal nemen.
Het Nationaal Arbeidssecretariaat
Aan een spoedcirculaire van de organisaties
aangesloten bij het Nationale Arbeidssecreta
riaat, ontleenen we het volgende:
Alhoewel de juiste tekst van het compromis,
hetwelk in een op Vrijdag 1 Juni te Amster
dam gehouden vergadering van besturen van
Bonden, Federaties en Plaatselijke Vakcentra-
len door voorstanders van aansluiting bij Ber
lijn en Moskou is aanvaard, thans nog niet
kan worden medegedeeld, kan nu reeds wel
m6t zekerheid worden vastgesteld, dat door de
aanvaarding daarvan scheuring in het N. A. S
voorkomen wordt.
Voor de nadere uitwerking van het compro
misvoorstel is een kleine commissie benoemd
bestaande uit de heeren Sarton en Wolf voor.'
standers van aansluiting bij Moskou. Donder,
dag a,s. zullen in het gebouw van het Plaatse
lijk Arbeidssecretariaat te Amsterdam de be
sturen van de bonden, federaties en plaatse
lijke vakcentralen opnieuw bijeen komen, ten
einde een beslissing te nemen over den dooi
voornoemde commissie nader vast te stellen
uoKS'u.
In vele gemeenten in het NooM-Oosten
^netijd™6 ning€n ,belloudt den
Door den Ministerraad is een
geling vastgesteld ten aanzien re"
behoeve v$
ÏL uit hare betrekking vragen, reeds vdór
t Jamari 1920 in dienst "..aren en' Vd6r
iieXum afloop-nde kortix^ voor eig*n
ïTBiSouwriyke ambtenaren, die na haar
huweip n^ énigen tijd in dienst bijjv<£
£,en voorde gratificatie niet ln aamne£
^Vrouwelijke ambtenaren aan wie pen.
sioen wordt verleend of dn recht hebben op
uitgsteld pensioen vallen ook binten de re-
g dl'de gratificatie wordt bepaald- op het
bedrag hetwelk de vrouwelke ambtenaar
voor 1 Januari 1920 aan afloopende kortirio
VOor eigen pensioen heeft betaald en waar
voor geen vergoeding in den vorm eener
toelage of anderszins wordt genoten.
(Msb.)
Opgelegde schepen.
De totale toranenmaat van de opgelegde
scheuen in de haven van Amsterdam is in
Mei gestegen van 44.890 ton tot 60.098 ton.
Opgelegd zijn de stoomschepen :,,Cii 11 to^.,
(Oliefabrieken Insulinde) met 7889 WI, )(sa.
labangka"" 6645 ton, „Mapbr 9250 u,n,
„Madoera" 0250 ton, «Mn011® 1 ton,
Sembiian" 6600 ton en „Banda 4002 ton,
allen van de „Nederland"; „Perseua"
en „Bennekom" 6795 ton, beiden van de
K N. S. M. Voorts de schoeners „De RUy.
ter" 194 ton, „Bovenkarsper 616 ton en
„Sneakermeer" 408 ton.
Faillissementen ln Nederland.
Volgens mededeeling van het Handelsin
formatiebureau van Van der Graaf Oo.'e
Bureaux voor den Handel zijn over de afge-
oopen week, eindigende 1 Juni, in Nederland
uitgesproken 70 faillissementen tegen 80 fail
lissementen in dezelfde week van het vorige
jaar.
Van 1 Januari tot en met 1 Juni 1923 1744
'aillissementen tegenover 1189 over hetzelfde
aar.
voor
~r?
neer:
HAAGSCHE BRIEVEN.
Het geheimzinnige lijk. Stads
uitbreiding. Nou, Noul"
Onlangs iwerd er veel I drukte gemaakt om
niets; dat gebeurt meer.
Een surveilleerend |ag«nt yan politie wend door
voorbijgangers ■medegedeeld, *dat er oen lijk dreef
in het kanaal.
Met een toevallig aankomenden brigadier be
gaf hij zich naar de plaats, waar het lugubere
voorwerp moest liggen. Met een dreg werd het
reeds in staat van ontbinding verkeerende object
naar den hoogen walkant getrokken, waar men
het voorloopig liet liggen.
Verschillende personen uit het publiek vonden
dat schandelijk de man was al dood als een
pier! en in de dagbladen werd deze meening
ook weergegeven. Ook maakte Jan Publiek er
aanmerking op, dat er na eenigen tijd zooveel
politiebeambten aanwezig waren. Men sprak zelf»
van veertig! Waaronder een hoofdinspecteur, een
inspecteur en eenige motor-agenten! En al die
autoriteiten zouden zoo maar dat arme.... lijk
hebben laten liggen!
Die verontwaardiging was echter geheel mis
plaatst, zooals duidelijk uit de officieele lezing
bleek. Er waren hoogstens ao man ter plaatse; de
inspecteurs waren, evenals de motor-agenten, toe
vallig langs gekomen en door iemand was, geheel
onnoodig, ook assistentie gevraagd aan het hoofd-
bureau, hoewel het ressorteerde onder Duinstraat
Daardoor kwamen er eenige manschappen, zonder
dat dit noodig was.
En waarom de doode in het zilte nst bleef
liggen?
Wel, omdat het geoefende oog der politie-man-
nen op het lijk bepaalde sporen ontdekte, die op
misdrijf schenen te wijzen en die vernietigd zou
den worden alg^men het Hchaam met dreggen er
uittrok. Aangezien de man toch al eenige dagen
ad patres was, hinderde dit totaal niet en wachtte
men den komst af van de verantwoordelijke over
heden, die later order gaven het lijk door hand
zetting uit het kanaal te lichten.
Hetgeen geschiedde.
Het behoeft geen betoog, dat men heel wat
over „het geheimzinnige lijk" gekletst heeft en
overdreven. Gelukkig maar, dat de politie inder
daad verstandig is geweest. Nu is er een goede
kan-s, dat verklaard kan worden, hoe een nog
jong Limburgsch heer, geheel gekleed met z'n
city-bag nog in den arm in het kanaal verzeild
kan raken.
Hoe sterk de Residentie zich naar alle zijden
uitbreidt, bemerkt men pas als men eens een
toertje door de buitenwijken imaakt.
Zoo wordt thans een groot werk ondernomen
aan en nabij den spoorweg naar DelftRotter
dam. Daar heeft in loorten tijd reeds een gewel
dige verandering plaats gehad. De overweg Vail-
lantlaan—Calandstraat door de sterke uitbrei
ding van Transvaalwijk en Laakkwartier een zeer
druk punt, maar tevens met drukke treinverbin
ding moet namelijk worden vervingen door
een tunnel onder de spoorlijn. Deze laatste moet
daartoe over een lengte van ruim a K.M. eenige
r- 51. üf?,rten' opgehoogd, waartoe de bestaande
lijn tijdelijk reeds is verlegd.
Met dit verhoogen is thans een aanvang ge-
tr a<\ï 'erw$ men ook aan den tunnel, die pl. m.
27 M. breed zal worden en drie-deelig zal zijn,
gaat beginnen. Men hoopt in 1924 hiermede ge-
reed te komen, wat een enorme verkeersverbete-
nng, die reeds lang hoog noodig was, zal betee-
kenen. Bij deze werken zal met alle edschen van
verkeer rekening worden gehouden
ziet ook vooruit! Want verderop
naar Rjjsw.jk toe zullen nog twee andere belang
rijke werken tforden uitgevoerd, n.1. een viS-
veïfrhT"!, t?ekorasti«'e Laakkanaal, dat Ver-
ersching-skanaai met Laakhaven zal verbinden
LZV T"tUnnel biJ Molensloot ter ver"
zijneLeLatakLtWejeKWerken 2ullen '925 klaar
welke cedrao- 'costen (precies 1.850.000),
Zoo worden door de Gemeente.
aan deze ^"wer,een groot jaar de Residentie
"n deze zijde totaal veranderd vinden!
revue-kon^nl He"ri ter Hal1' de bekende
Den e„ ïu' een nl€uwe creatie op de prop-
nienwp 6 Jare. gaan honderden heen om de
nieuwe revue te zien en aardig te vinden.
kostlliiv" het "Nou' Nou!" dat dc menschen
van t u ^usecren en zal versteld doen staan
costuiim» S vmdin«c'jkheid en smaak voor
costuums, décors en figuren.
de ««t. gaV "Nou' Nou!" 10 de Residentie en
ste ,Teke" was ,de stormloop van het publiek
nn "e 5'. daJ reeds in den na-nacht menschen
nm »^ca'a" om viug er bij te zijn »1®
d?n "UJ 1! "10rgens het Plaatsbespreken voor
kan. ^lnt' Wie °P dit uur komt, loopt
er ats meer te kunnen bekomen, want
.te paar uur mee been, voordat hij aan
verkochtl'S C" °m middaguur is alles al ult-
De revue zelf is, naar algemeen wordt erkend.