Anti-Zomertijd. Gratificaties bij huwelijk. ganda tegenhouden, welke "langzaam de natie overstroomt. IEBLAND. Aanvaring bQ Belfast. Uit Belfast wordt bericht, dat zich opwin dende tooneelen afspeelden bij een aanva ring, welke Zondagmorgen vroeg in de golf van Belfast plaats had tusschen de mailboot ,Graphic" van 1871 ton, van de Stoomvaart- Mij. Belfast, en de vrachtstoomboot „Balsam van de United States Shipping Board, vai 5104 ton. Er waren bijna 200 passagiers aan boord van de „Graphic", onder wie een groot aantal vrouwen en kinderen. De kapitein van de „Graphic", vernemende dat zijn schip zwaar beschadigd was en gevaar liep te zin ken, liet het op een zandbank loopen, waar door hij waarschijnlijk een groot verlies aan menschenleveaifl voorkwam. De meeste passa- giers sliepen op het oogenblik der aanva ring, maar er was geen paniek. Reddmgs- booteu werden uitgezet, waarin de -vrouwen en kinderen werden geplaatst, en opgepiüt door nabij zijnde schepen. Een sleepboot werd ontboden door draadlooze telegrafie die de „Graphic" met de mannelijke passagiers en het scheepsvolk medenam. Ook de „Balsam was beschadigd, zoodat men sleepbooten moest laten komen, om haar naar de haven terug te sleepen. Een cycloon ln Italië. Het dal van Ossoia is verwoest door een cycloon. Twee bruggen zijn ingestort. De lijn door de Simplon is daardoor versperd. CANADA. Overstroomingen en boschbranden. Terwijl het Westen van Canada wordt ge teisterd door overstromingen veroorzaakt door een hevigen regenval, is er in het Oos ten een groote bosohbrand uitgebroken in het geheele Noordelijke deel van de provin cie Ontario en ook over enkele gedeelten van Quebec. ,De voornaamste steden van die provincie hebben tot dusver nog niets van het vuur geleden, maar honderden vrijwil ligers zijn bezig hun woonplaatsen1 te be schermen. Een aantal plaatsen wordt door het vuur bedreigd. Te Graham, 160 K.M. ten Westen van Port Arthus, provincie Ontaria, moesten de inwoners zich in bootjes op het meer in veiligheid brengen. In de districten White River en Franz wordt het vuur be streden door 250 man. Het geheele Noorde lijk deel van het land is gehuld in een rook walm, die naar het Zuiden drijft, waar boven Ottowa, hoofdstad van Canada, en omge ving de rook hangt. Tri het parlement heeft een van de afge vaardigden aangedrongen op de invoering van dienstplicht voor de bewoners van het bedreigde gebied, ten einde de boschbran den te bestrijden. VEREENIGDE STATEN. Uit Callïornlë. Men rijdt in Los Angeles. En in een stad waar elke bungalow er achter in den tuin een kleine garage op na houdt, is dat ook niet zoo duur. De auto zelf is ook 'geen bij zondere luxe. Men koopt ze langs den weg waar ze te koop staan, tweedehands, derde hands, van 50 dollar en duurder. Er glimt dan niet veel meer aan, het ratelt een beetje, maar het rijdt, tegen steile heuvels op, van lange 'hellingen af, en hard als het moet. Te hard zelfs, zoo hard dat de politie een schrikbewind heeft ingevoerd en eiken „speedcr" onverbiddellijk voor een etmaal of zoo achter slot en grendel stopt met het gevolg dat de gevangenis van Los Angeles gedurig vol zit met de beste familiën des lands, d.w.z. diegenen die de nieuwste duur ste machines bezitten waarmede het wildst gereden kan worden. Het is een bloeiend bedrijf, deze straat handel in automobielen. Men vindt ze langs de boulevards, heele kudden Ietwat ver roeste Fords met hier en daar eeni grootere wagen, waarin dan gewoonlijk de eigenaar kantoor houdt. Er hangen bordjes aan met den prijs in blauw potlood, zooals in een dorpskruidenierswinkel. En de eerste vraag, die de kooper stelt, Is over de remmen, die in dit beuvelaohtige land ©en levensbelang zijn. Dat het mirakel rijdt gelooven we wel. Maar houdt het stil? Dat is de vraag. (H'bl.) PERZIE. De aardbeving. Volgens officieel© mededeelingen met betrekking tot de aardbeving, welke ln de nabijheid van Turbet Heideri heeft plaats gehad, werden tal van bazaars ln deze stad vernield. Dertig dorpen en gehuchten bin- een straal van 14 mijlen werden eveneens verwoest. In Turbet Heideri werden 40 lijken geborgen, in de omliggende distrioten 2200. CHINA. Te Tjingsja heeft een zeer ernstig Chi- neesch-Japansch incident plaats gewonden. Chineesehe studenten hadden een anti-Ja- pansche demonstratie gehouden en o.m. be toogd voor het Japansche consulaat. Daarop liet de gezagvoerder van een Japansche ka nonneerboot een gewapende afdeeling aan land gaan, die hardhandig optrad en drie Cmneezen doodde, terwijl er velen zwaar ge kwetst werden. De relletjes waren begonnen met een aanval op een Japanach stoomschip, aan welken aanval vele studenten meededen. De Japansche kanonneerboot, die bij dit in cident betrokken is, is de Foesjima. KORTE BERICHTEN. In het grootste gedeelte van Servië, Bel grado inbegrepen, heerscht een ondraaglijke hitte. Te Belgrado was de thermometer gis terochtend om 7 uur al tot 83° Celsius ge-1 stegen. Parker vloog over de stad' Ashford op een hoogte van ca. duizend voet, waarbij hij een spannenden strijd voerde met een Holls Royce- automobiel, die zich op den hoofdweg bewoog. Hij liet de auto echter gemakkelijk achter zich. Zijn glijtuig weegt niet meer dan 500 Eng. ponden. AmsterdamParijs. Het eerste toestel van den nieuwen dienst Amsterdam—Parijs is Zaterdag met passa giers te Lebourget geland. Het toestel ver trok 10.30 uit Amsterdam en arriveerde 12.50 uur te Lebourget. Roald Amudsen's vliegtocht naar de Noordpool. De correspondent van de „N. Rott. Crt." te LUCHTVAART. Vliegen met zwakken motor. tZaterdagavond is door Lancaster Parker met een motorglijtuig van 5/6 HP. een vlucht ge maakt te Lymyne, die goed resultaat had. Ter wijl tot dusverre de grootste snelheid 65 mijl per uur was, heeft Parker gedurende een deel der vlucht een snelheid van 70 mijl per uur bereikt. Zijn vlucht duurde 86 minuten gedu rende welken tijd 40 mijl werden afgelegd bij een benzmegebruik van slechts een gallon. Kristlania schrijft aan zijn blad: Den 25en Juli 1918 aanvaardde Roald Amundsen zijn tocht met de „Maud" met het doel, ergens ten Noordoosten der Nieuw Sibe rische eilanden, ongeveer 240 kwartmijlen oos telijk van het punt waar de „Fram" onder Nansen in 1893 haar drift begon, in het drijf ijs te komen en zoo over de Noordpool te drijven. Wij weten welke moeilijkheden Amundsen ontmoette, die hem noodzaakten tweemaal te overwinteren, zoodat hij eerst in 1920 de ge heele noordoostpassage volbracht had. Op nieuw verhinderden de ijstoestanden dat de „Maud" in drift kwam, wat dan ook eerst be ginnen kon, toen de „Maud" vast vroor op een punt, ten noordoosten' der Wrangeleilanden op 72 gr. 20 min. N.br., en gelegen in de driftlinie der „Jeannette", en dus niet op een noordelijker gelegen punt, als aanvankelijk Amundsen's be doeling was geweest. Het is dus waarschijnlijk, dat de drift van de „Maud" niet veel van die der „Jeannette" en der „Fram" zal verschillen; want al is er een afstand van omstreeks 200 K.M. tusschen „Jeannette'»" en „Fram's" oos telijke punt, zoo zijn haar koerslinies slechts deelen van een en dezelfde groote west-noord west gaande driftlinie iü den Poolstroom van de Beringstraat naar de Groenlandsche Zee. Nu is de groote vraag, die velen zich stellen, of de „Maud" het punt zal bereiken, waar de Jeannette" den 13en Juni 1881 op 77 gr. 15 min. N.br., en 155 gr. Oosterlengte door het ijs samengedrukt werd1, en of de „Maud" dan in de richting drijven zal, die naar men aan neemt, de overblijfselen dier „Jeannette" volg den, en die drie jaar later in het drijfijs bij Julianshaab op de zuidwestkust van Groenland gevonden werden, dat m. a. w. de driftrichting van de „Maud" van een westnoordwestelijke in een noordelijke zal veranderen. Dat de Maud" 'vlak bij de Pool of over de Pool zal komen te drijven, wordt door deskundigen sterk betwijfeld, en ook Amundsen was op die mogelijkheid voorbereid geweest. Zijn eerste plan toch was aan boord van de „Maud" te blijven, en dan wanneer het schip zoo dicht mogelijk de Pool genaderd was, dit met een makker te verlaten en op ski's en met sleden de Pool te bereiken, en van daar over Kaap Columbia op Grant Land en verder over Groenland huiswaarts te keeren. Men weet hoe Amundsen zijn plan veranderde, de „Maud" verliet en besloot van Wainwright op Alaska, bij Kaap Barrow, met den vlieger Omdal de Pool per vliegtuig te bereiken. Het bleek ver leden jaar reeds te laat te zijn dit plan nog ten uitvoer te kunnen brengen, en Amundsen be sloot zijn vliegtocht tot dit jaar uit te stellen. Het tijdstip, dat hij voor zijn vertrek bestemd heeft, nadert. Er was sprake van 20 Juni, maar ook van einde Mei of begii? Juni. Ten einde de buitenwereld van zijn vertrek in kennis te stel len heeft Amundsen langs de kust van Wain wright tot het naastbijgelegen radiostation Noorvik, 20 k 30 Eskimoposten doen oprich ten. Deze posten zullen, zoodra Amundsen vertrekt, elkaar door middel van vuren waar schuwen. Op deze wijze kan de mededeeling va n het vertrek in enkele uren naar het radio station worden overgebracht, dat omstreeks 400 mijlen van Wainwright verwijderd' is. Voor alle zekerheid1 zal de Eskimo, zoodra hij zijn vuur ontstoken heeft, zich naar het vol gende station begeven, om zich te vergewissen of zijn signaal begrepen is. Het is van veel belang het juiste tijdstip te weten, waarop Amundsen met zijn tochtgenoot zijn vliegtocht gaat ondernemen, die bij stil weer ongeveer 22 uur zal1 kunnen duren. Men wii toch daarmede in verband1 een expeditie organiseeren, ten einde de vliegers op hun terugtocht van de Pool eventueel assistentie te verleenen. Het initiatief dezer expeditie werd door de luchtvaartvereeniging alhier genomen, die zich tot het departement van verdediging wendde met het verzoek een paar watervlieg tuigen der marine naar het noorden van Spits bergen te zenden, ten einde in samenwerking met het marinevaartuig „Farm" de poolvliegers op het laatste deel' van hun tocht eventueel bij stand te verleenen. Men is daarbij van de on derstelling uitgegaan, dat de vliegtocht alleen onder gunstige weersomstandigheden onder nomen zal worden, en dat in het begin van den tocht een abSQluut afbreken van het vliegen buitengesloten is, omdat de kansen dat de mo tor in het begin zijn diensten zal weigeren minimaal zijn, en omdat een noodlanding met hernieuwden start, na het verrichten eener reparatie, geen bepaalde risico zou behoeven op te leveren. De toestand wordt om verschil lende redenen anders, wanneer het vliegtuig de Pool gepasseerd is, en de grens van het pakijs benoorden Spitsbergen nadert. De mo tor ds dan zoolang in functie geweest, dat men met de mogelijkheid, dat hij als een gevolg van een ernstige oorzaak zou kunnen stilstaan, re kening moet houden. Men kan evenmin op een constante weersgesteldheid rekenen, waar het een tocht betreft, die zich over zulk een uit gebreid gebied uitstrekt. Zou er op dat deel van den tocht mist heerschen, dan zou elke nood landing een voortzetting van den tocht onmo gelijk maken, wanneer de machine onder de landing beschadigd werd. Tenslotte moet men er op voorbereid zijn, dat men onderweg tegen wind kan krijgen, zelfs al waren de weerstoe- standen bij het vertrek gunstig, zoodat het vliegtuig bij gebrek aan benzine in de nabijheid van de pakijsgrens van Spitsbergen zou moe ten landen. Alsdan zouden de vliegers zich over het ijs per ski naar Spitsbergen moeten begeven, en daar het ijs zich in dat jaargetij niet altijd tot vlak bij de kust van Spitsbergen uitstrekt, zouden zij hulp noodig hebben. Met het oog op deze mogelijkheid heeft de regeering een voorstel tot een krediet van 60.000 kronen gedaan voor het zenden van een expeditie, bestaande uit twee der beste en krachtigste vliegmachines der marine, twee Hansa-Brandenburgers, ieder voorzien van een motor van 200 paardekracht, waarbij dan het schip „Farm" der marine als moederschip der vliegmachines dienst zou doen. Twee der vlie- wareri, de vliegerluitenants Wilg en Geelmuy den (een afstammeling van een Hollandeche familie, die zich in de 17e eeuw in Bergen ves tigde), hebben juist eenige dagen geleden b" een vliegerongeluk bij Horten het leven vei loren, wat het eerste ernstige ongeluk is, aat de vlieger-afdeeling der Noorsche marine on dervonden heeft. Men kan dit niet als een ge lukkig „omen" beschouwen, wat niet weg neemt dat er zich onmiddellijk een aantal vrijwilligere voor de exoeditie aangemeld hebben. Het plan is, dat de expeditie zich naar de noordelijke kust van Spitsbergen zal begeven, alwaar het moederschip „Farm" zich zal stationneeren, en kunnen de vliegmachines die 5 uur achtereen kunnen vliegen, tochten van 200 K.M. lengte boven het ijs dn het Noordpoolbekken onder nemen. Sommige deskundigen hebben dit plan afgekeurd en vinden het gewaagd; zij stellen daarentegen voor een .yballon captifin ver binding met de „Farm" te gebruiken. Deze ballon zou een hoogte van 2000 meter kunnen bereiken, en met een vaart van 20 knoop door het schip meegevoerd kunnen worden, hij zou op grooten afstand gezien kunnen worden, en men kon daarmede groote uitgestrektheden overzien. Zaterdag is de Noorsche expeditie onder leiding van kapitein Hermansen, naar fepitz- bergen vertrokken om Roald Amundsen, die op 20 Juni zijn vliegtocht ovr de Noordpool denkt te aanvaarden, bij te staan. Bezoek van den Koning van Noorwegen. IJmuiden, 5 Juni. Reeds vroeg in den morgen waren de beide torpedobooten iZ 3 en Z 4 naar zee vertrokken om het Noorsche pant serschip „Eidsvold", waarop zich Koning Haakon bevond, aan de grens van de territo riale wateren op te wachten, en naar hier te begeleiden. Toen het pantserschip de haven binnenvoer, werden van het fort 35 saluutscho ten gelost en werd daar naast de Nederlandsche vlag ook die van Noorwegen geheschen. De bevolking was naar het havenhoofd geloopen en juichte hartelijk toen de Koning zich aan dek vertoonde. De toegangen naar de sluizen waren door politie afgezet. Toen de „Eidsvold" in de sluis lag, begaf zich de door H. M. de Koningin aan den Noor- schen Koning toegevoegden ©eredienst aan boord, bestaande uit den gep. vice-admiraal Smit, voormalig commandant van de Stelling van de Monden van de Maas en der Schelde, majoor der artillerie Rambonnet, commandant van het corps rijdende artillerie, en le luite nant Phaff, ordonnance-officier der Koningin. Ook de gezant van Noorwegen voor Neder land, de heer Huitfeldt, begaf zich aan boord, terwijl de luitenant ter zee le klasse P. J. Fe- teris zich ter beschikking stelde van den com mandant van de „Eidsvold". Na geschut te zijn voer het Noorsche schip op naar Amsterdam. Amsterdam, 5 Juni. In den vroegen mor gen was reeds in de buurt van den Dam en het Damrak te bespeuren, dat het een bijzon dere dag was. Hier en daar hingen reeds vlag gen, die met het uur vermeerderden. Een detachement huzaren trok naar het Centraal-Station om te dienen als eere-escorte. van H. M. de Koningin. Aan het Paleis was de wacht betrokken van politietroepen te voet met de muziek van het 5e regiment uit Amersfoort. Om even voor tienen kwam H. M. de Ko ningin, vergezeld van Prins Hendrik, aan het Centraal-Station aan. In matigen draf werd naar den Dam gereden. De muziek speelde het Wilhelmus, waarna het Koninklijke Echtpaar op het balcon verscheen, terwijl de eerewacht het geweer presenteerde en de menigte juichte. Van het Paleis begaven de vorstelijke per sonen zich naar de De Rujjterkade ter begroe ting van Z. M. den Koning Haakon van Noor wegen. In het daar door de gemeente ingerichte paviljoen hadden zich reeds een groot aantal autoriteiten verzameld. Toen het Noorsche oorlogsschip over het Y naderde, donderde het geschut van het pant serschip „Jacob van Heemskerck". Er werden 35 saluutschoten gelost. De „Eidsvold" beant woordde deze saluutschoten. Het Noorsche oorlogsschip liet het anker vallen midden op het Y. Op dat oogenblik stak een eeresloep van de Koninklijke Marine van het Koninklijke paviljoen van den wal. In dien sloep bevond zich Prins Hendrik, die zich aan boord begaf van het Noorsche schip om Koning Haakon te begroeten. Eenige oogenblikken later daalde de Noorsche Koning van de statietrap af om plaats te nemen in het kleine vaartuig, waar mee hij naar het Kon. Paviljoen werd gebracht. Hier heette onze Koningin haar hoogen Gast. welkom en stelde vervolgens de aanwezige autoriteiten voor. Vervolgens had een inspectie plaats van de eerewacht, bestaande uit 50 mariniers en 50 matrozen, benevens de Marlne-Stafmuzlek. Bij deze inspectie door Koning Haakon en Koningin Wilhelmina werden de souvereinen gevolgd door Prins Hendrik en enkele leden van het gevolg. In een ceremonieelen stoet, die geopend' werd door een eere-escorte huzaren, werd naar den Dam gereden. In het met zes paarden bespannen Konink lijk rijtuig hadden de beide souvereinen en Prins Hendrik plaats genomen. Onmiddellijk achter dit rijtuig volgde het tweede gedeelte van het eere-escorte. Van alle zijden werd ge durende den rit de stoet hartelijk door de be volking begroet. Bij de aankomst, op den Dam klonk het Noorsche Volkslied. Ook hier werd de eere wacht geïnspecteerd. Het duurde niet lang of het Koninklijk gezelschap verscheen op het balkon, toegejuicht door het verzamelde volk. Daarna trok het Koninklijk gezelschap zich :n het Paleis terug. De oorrespondent van de N. Rott. Crt. te Kopenhagen meldt: Het is de eerste maal sedert vele eeuwen, dat een Koning van Noorwegen op zijn eigen schip vreemde landen bezoekt. De laatste maal dat dit gebeurde was zeker wel in 1263, to?n Haak°n Haakonsön zijn tocht naar schotland ondernam, die wel van heel wat minder vredelievenden aard was dan de toch ten dien1 Koning Haakon nu naar Nederland maakt. De 48-urige werkweek voor den Amsterdamschen gemeentedienst De syndicalistische federatie ™"andTuTtge- personeel heeft wethouder nood noodigd tot een detotvergaden g ^e^ in het zakelijkheid van de 4^nge ve antwoord belang van de gemeentebed y volk" heeft de heer De Miranda, na rzittór meldt, den volgenden brief aan oei tot georganiseerd overleg van Mei j.1. tob ik '''.'.i!,1 i'neven, den heer Snikkers een ufee"ze^111ngdf foon,)- nemens het gemeentebestuur, ,r6_ mische noodzakelijkheid, m het be ang meentebedrjjven en in dat vanMedaa U zaam zijnde arbeiders, den afsta narti- de arbeidsvoorwaarden, "Lte culiere en het. gemeenschapsbedrijf, met SrOp uVTraa? dit betoog in het openbaar t© houden, heb ik u geantwoord van plan te zy denzelfden avond nog in een der verkiezings vergaderingen dit betoog te zullen herhalen en heb ik u een ruime gelegenbeidtotdeb t gezegd. Daarvan heeft u geen gebruik gemaakt. Overigens is de kwestie van de invoering van de 48-urige werkweek tot welker invoe ring de vertegenwoordigers van de werklieden- organisaties, die aan het overleg, ten vongen male gepleegd, deelnamen, zich stellig tegen- over het. gemeentebestuur verbonden hebben een zaak van goede trouw aan en hand having van een eenmaal gegeven woord. Daar over, meen ik, valt met u niet te debatteeren. Geestelijke verzorging van land- en zeemacht Naar „De Msb." vernemt kan binnen eenige dagen een besluit verwacht worden van de regeering, waarbij aan den^ hoofd- aatonoezenierd voor leger en vloot F. J. H. Evers en den leger- en vlootpredikant in al- gemeenen dienst ds. H. Janssen opdracht wordt gegeven naar Ned. Oost-Indië te gaan ter regeling van de godsdienstige verzor ging van leger en vloot aldaar. Wijziging Indische begrooting. Ingediend is een wetsontwerp tot verhoo ging der uitgaven in Ned-Lndië over 1921 met totaal ruim 162 millioen, waarvan bijna 50 millioen voor duurtetoeslag, 11 mil lioen pandhuisdienst, 32V2 millioen crisis uitgaven, 21/2 millioen overtochtskosten, 30 millioen spoor en tram, 8 millioen le vensmiddelen voor het leger. Uit Alkmaar, De raadscommissie voor de financiën stelt De Tabakswet De Nederlandsche Bond van Sigarenwinke- liers-Vereenigingen heeft aan de Commissie tan deskundigen inzake den Tabaksaccijns een schema toegezonden voor een gewijzigd ysteem der tabaksbelasting. Het systeem gaat uit van gedachte: belasting op ruwe tabak. De sigarennijverheld. De Nederi. R.-K. vereeniging van sigaren fabrikanten heeft, naar het „Hgz." meldt, den minister van buiteniandsche zaken verzocht, zijn aandacht te schenken aan de verdubbeling van het invoerrecht op sigaren door de Deen- scbe regeering, omdat tot de weinige landen, waarheen de sigarenindustrie nog iets kon exporteeren, ook Denemarken behoorde en dooy dezen maatregel de invoer in Denemar ken van sigaren uit Nederland wordt belet. Bond van R. K. kleskrlngorganlsatles. In de Zaterdag te Utrecht gehouden jaar- lijksche vergadering van den Algem. Bond van R.-K. Rdjkskieskringorganisaties in Ne derland is mx. A. baron van Wijnbergen met groote meerderheid van stemmen tot voor zitter gekozen. De Communistische Fartlj. „Het Volk" meldt, dat het landelijk bestuur van het Comité van de Derdde Internationale te Amsterdam vergaderd heeft. Met voldoe ning nam de vergadering kennis van het feit,' dat de Executieve een onderzoek naar den toestand der Communistische Partij in Hol land (C. P. H.) zal instellen en het partij bestuur belet heeft voort te gaan met het royeeren van loden. Met algemeene stemmen werd besloten de werkzaamheden van het comité voort te zet ten en zich nader tot de leden der O. P. H. te richten. Tenslotte stelde de vergadering als van zelfsprekend vast, dat het comité zich nimmer tegen de partij heeft gekeerd en dit ook in het vervolg niet zal doen, maar dat het zal doorgaan de z.L verkeerde leiding en politiek van het partijbestuur der O. P. H. te bestrij den. Naar aanleiding van bovenstaand bericht, deelt „De Tribune" mede, dat de leiding der Partij dezer dagen „ten opzichte van dit nieuwe feit" stelling zal nemen. Het Nationaal Arbeidssecretariaat Aan een spoedcirculaire van de organisaties aangesloten bij het Nationale Arbeidssecreta riaat, ontleenen we het volgende: Alhoewel de juiste tekst van het compromis, hetwelk in een op Vrijdag 1 Juni te Amster dam gehouden vergadering van besturen van Bonden, Federaties en Plaatselijke Vakcentra- len door voorstanders van aansluiting bij Ber lijn en Moskou is aanvaard, thans nog niet kan worden medegedeeld, kan nu reeds wel m6t zekerheid worden vastgesteld, dat door de aanvaarding daarvan scheuring in het N. A. S voorkomen wordt. Voor de nadere uitwerking van het compro misvoorstel is een kleine commissie benoemd bestaande uit de heeren Sarton en Wolf voor.' standers van aansluiting bij Moskou. Donder, dag a,s. zullen in het gebouw van het Plaatse lijk Arbeidssecretariaat te Amsterdam de be sturen van de bonden, federaties en plaatse lijke vakcentralen opnieuw bijeen komen, ten einde een beslissing te nemen over den dooi voornoemde commissie nader vast te stellen uoKS'u. In vele gemeenten in het NooM-Oosten ^netijd™6 ning€n ,belloudt den Door den Ministerraad is een geling vastgesteld ten aanzien re" behoeve v$ ÏL uit hare betrekking vragen, reeds vdór t Jamari 1920 in dienst "..aren en' Vd6r iieXum afloop-nde kortix^ voor eig*n ïTBiSouwriyke ambtenaren, die na haar huweip n^ énigen tijd in dienst bijjv<£ £,en voorde gratificatie niet ln aamne£ ^Vrouwelijke ambtenaren aan wie pen. sioen wordt verleend of dn recht hebben op uitgsteld pensioen vallen ook binten de re- g dl'de gratificatie wordt bepaald- op het bedrag hetwelk de vrouwelke ambtenaar voor 1 Januari 1920 aan afloopende kortirio VOor eigen pensioen heeft betaald en waar voor geen vergoeding in den vorm eener toelage of anderszins wordt genoten. (Msb.) Opgelegde schepen. De totale toranenmaat van de opgelegde scheuen in de haven van Amsterdam is in Mei gestegen van 44.890 ton tot 60.098 ton. Opgelegd zijn de stoomschepen :,,Cii 11 to^., (Oliefabrieken Insulinde) met 7889 WI, )(sa. labangka"" 6645 ton, „Mapbr 9250 u,n, „Madoera" 0250 ton, «Mn011® 1 ton, Sembiian" 6600 ton en „Banda 4002 ton, allen van de „Nederland"; „Perseua" en „Bennekom" 6795 ton, beiden van de K N. S. M. Voorts de schoeners „De RUy. ter" 194 ton, „Bovenkarsper 616 ton en „Sneakermeer" 408 ton. Faillissementen ln Nederland. Volgens mededeeling van het Handelsin formatiebureau van Van der Graaf Oo.'e Bureaux voor den Handel zijn over de afge- oopen week, eindigende 1 Juni, in Nederland uitgesproken 70 faillissementen tegen 80 fail lissementen in dezelfde week van het vorige jaar. Van 1 Januari tot en met 1 Juni 1923 1744 'aillissementen tegenover 1189 over hetzelfde aar. voor ~r? neer: HAAGSCHE BRIEVEN. Het geheimzinnige lijk. Stads uitbreiding. Nou, Noul" Onlangs iwerd er veel I drukte gemaakt om niets; dat gebeurt meer. Een surveilleerend |ag«nt yan politie wend door voorbijgangers ■medegedeeld, *dat er oen lijk dreef in het kanaal. Met een toevallig aankomenden brigadier be gaf hij zich naar de plaats, waar het lugubere voorwerp moest liggen. Met een dreg werd het reeds in staat van ontbinding verkeerende object naar den hoogen walkant getrokken, waar men het voorloopig liet liggen. Verschillende personen uit het publiek vonden dat schandelijk de man was al dood als een pier! en in de dagbladen werd deze meening ook weergegeven. Ook maakte Jan Publiek er aanmerking op, dat er na eenigen tijd zooveel politiebeambten aanwezig waren. Men sprak zelf» van veertig! Waaronder een hoofdinspecteur, een inspecteur en eenige motor-agenten! En al die autoriteiten zouden zoo maar dat arme.... lijk hebben laten liggen! Die verontwaardiging was echter geheel mis plaatst, zooals duidelijk uit de officieele lezing bleek. Er waren hoogstens ao man ter plaatse; de inspecteurs waren, evenals de motor-agenten, toe vallig langs gekomen en door iemand was, geheel onnoodig, ook assistentie gevraagd aan het hoofd- bureau, hoewel het ressorteerde onder Duinstraat Daardoor kwamen er eenige manschappen, zonder dat dit noodig was. En waarom de doode in het zilte nst bleef liggen? Wel, omdat het geoefende oog der politie-man- nen op het lijk bepaalde sporen ontdekte, die op misdrijf schenen te wijzen en die vernietigd zou den worden alg^men het Hchaam met dreggen er uittrok. Aangezien de man toch al eenige dagen ad patres was, hinderde dit totaal niet en wachtte men den komst af van de verantwoordelijke over heden, die later order gaven het lijk door hand zetting uit het kanaal te lichten. Hetgeen geschiedde. Het behoeft geen betoog, dat men heel wat over „het geheimzinnige lijk" gekletst heeft en overdreven. Gelukkig maar, dat de politie inder daad verstandig is geweest. Nu is er een goede kan-s, dat verklaard kan worden, hoe een nog jong Limburgsch heer, geheel gekleed met z'n city-bag nog in den arm in het kanaal verzeild kan raken. Hoe sterk de Residentie zich naar alle zijden uitbreidt, bemerkt men pas als men eens een toertje door de buitenwijken imaakt. Zoo wordt thans een groot werk ondernomen aan en nabij den spoorweg naar DelftRotter dam. Daar heeft in loorten tijd reeds een gewel dige verandering plaats gehad. De overweg Vail- lantlaan—Calandstraat door de sterke uitbrei ding van Transvaalwijk en Laakkwartier een zeer druk punt, maar tevens met drukke treinverbin ding moet namelijk worden vervingen door een tunnel onder de spoorlijn. Deze laatste moet daartoe over een lengte van ruim a K.M. eenige r- 51. üf?,rten' opgehoogd, waartoe de bestaande lijn tijdelijk reeds is verlegd. Met dit verhoogen is thans een aanvang ge- tr a<\ï 'erw$ men ook aan den tunnel, die pl. m. 27 M. breed zal worden en drie-deelig zal zijn, gaat beginnen. Men hoopt in 1924 hiermede ge- reed te komen, wat een enorme verkeersverbete- nng, die reeds lang hoog noodig was, zal betee- kenen. Bij deze werken zal met alle edschen van verkeer rekening worden gehouden ziet ook vooruit! Want verderop naar Rjjsw.jk toe zullen nog twee andere belang rijke werken tforden uitgevoerd, n.1. een viS- veïfrhT"!, t?ekorasti«'e Laakkanaal, dat Ver- ersching-skanaai met Laakhaven zal verbinden LZV T"tUnnel biJ Molensloot ter ver" zijneLeLatakLtWejeKWerken 2ullen '925 klaar welke cedrao- 'costen (precies 1.850.000), Zoo worden door de Gemeente. aan deze ^"wer,een groot jaar de Residentie "n deze zijde totaal veranderd vinden! revue-kon^nl He"ri ter Hal1' de bekende Den e„ ïu' een nl€uwe creatie op de prop- nienwp 6 Jare. gaan honderden heen om de nieuwe revue te zien en aardig te vinden. kostlliiv" het "Nou' Nou!" dat dc menschen van t u ^usecren en zal versteld doen staan costuiim» S vmdin«c'jkheid en smaak voor costuums, décors en figuren. de ««t. gaV "Nou' Nou!" 10 de Residentie en ste ,Teke" was ,de stormloop van het publiek nn "e 5'. daJ reeds in den na-nacht menschen nm »^ca'a" om viug er bij te zijn »1® d?n "UJ 1! "10rgens het Plaatsbespreken voor kan. ^lnt' Wie °P dit uur komt, loopt er ats meer te kunnen bekomen, want .te paar uur mee been, voordat hij aan verkochtl'S C" °m middaguur is alles al ult- De revue zelf is, naar algemeen wordt erkend.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1923 | | pagina 2