«EMSS»'TSiSt
ss&teftswr m
sssra»
Zomerdienst Ned. Spoorwegen.
binnenland.
G. H. Breltner. t
p. p. a
2.04
3.54
4.15
7.25
9.04
9.04
9.04
12.10
2.54
4.40
6.00
6.40
9.31
5.19
7.57
9.11
12.28
3.04
5.49
9.16
11.21
8.35
9.37
11.21
2.41
6.19
8.05
11.05
11.26
12.57
De bekende kunstschilder Breltner, die
reeds eenigen tijd ziek was, is op 66-jarigen
leeftijd te Amsterdam overleden.
Het bezoek van Koning Haakon.
Een bizondere oorrespondent van het Alg.
Handelsblad is aan boord van een der beide
Nederlandsahe torpedohooten, die van IJmui-
den af het Noorsche schip de „Eidsvold
aan boord waarvan zich koning Haakon van
Noorwegen bevond, begeleiden zouden, op-
gestoomd naar Amsterdam en geeft daarvan
een geestig verslag. Hij trof het bizonder
wat het weer betreft, en de photograaf van
„Het Leven", die mede aan boord was, heeft
dat ondervonden, want deze werd zoo ziek
als een bond. We zijn nieuwsgierig naar het
resultaat van zijn „arbeid".
Ben torpedoboot van dit type, aldus de
corr., is een echte „slingerbak".
Onaangenaam is de beweging niet, vooral
als dat lange, smalle, maar zoo echt zee
waardige ding er met een 20-mijls vaart
doorstuift. Dat wringt zich en rolt zoo echt
genoeglijk over en door het grijs-groene
zeewater. Spelenderwijze vangt de hoogop-
gebouwde kop de zwaarste rollers op, boort
zich zijn weg er door. Dan floddert zoo nu
en dan het buiswater hoog over de sohoor-
steenen en verandert ons op de brug een
moment in druipnatte zeegoden! Maar dat
deert al heel weinig, dat frisoht op een
„goeden morgen" van Neptunusl
Recht vooruit hebben wij de „Eidsvold".
Klein nog, maar reeds goed zichtbaar; de
de loodsboot gaat er al heen. En terwijl het
Noorsche oorlogsschip gestopt ligt om den
loods aan boord te nemen, vaart onze groep
volle kracht langs het schip met den ko
ninklijken standaard.
Onze Jantjes staan agn bakboord in een
rij opgesteld: een teeken, en bij het passee-
ren wordt een driewerf hoezee aangeheven,
onder het zwaaien der mutsen l
Een aardig moment!
Op den Noor wordt het beantwoord op
eenzelfde wijze door een inderhaast langs
stuurboord1 saamgeroepen stel matrozen!
„Sein verspreiden!"
Onze commandant 'beveelt. "Vlag J M gaat
omhoog, de fciellinie wordt verbroken, de
Z 3 komt aan stuuiv, de Z 4 aan bakboord
van de „Eidsrvold", een paar scheepslengten
achterlijk!
De loods is aan boord hij het Noorsche
schip en wij stoomen op naar IJmuiden.
Wij zijn één en al aandacht.
Te zien is er eigenlijk niets en1 je hebt
werk om je vast te houden, want onze Z 8
slingert als er aan toe!
Volgt een vermakelijk verhaal over een
van de „Eidsvold" overboord geraakte kur
ken zak, netjes opgepikt door de Z 3 en
later in plechtigen optocht: voorop luit ter
zee Plieger en twee matrozen, allen in pon
tificaal, met den kurken zak in hun midden',
aan den Noorschen commandant overhan
digd.
Om even over negenen vertrok de „Eids
vold" uit IJmuiden, weer gevolgd door de twee
getrouwen Z 3 en Z 4, die de gansche reis van
den Koning in Nederland hem tot gevolg zul
len zjjnl
Een aardige tocht. Overal waar rijksponten
liggen wapperden naast elkaar de Nederland-
sche en de Noorsche vlag.
De Koning van Noorwegen moet wel een
zeer aardigen indruk van ons land gekregen
hebben óp deze vaart: hoog boven de omlig
gende landerijen. Het polderland toonde zich
op zijn mooist. Onder die echit-Hollandsche
wolkenluchten en even zon-beschenen lagen
daar, zoover het oog reikte, de kleurige polder-
landerijen, frisch en fleurig in hun lente
schoonheid, Mooier, vriendelijker, belangwek
kender intocht 'kon de Noorsche vorst zich
moeilijk hebben gedacht.
Zoo naderen wij Amsterdam. Een vroolijk
gezicht: hetIJ in vlaggentooi! Vele zeilers
hebben zich gehouden aan het verzoek om óf
te pavoiseeren óf met hun schip buiten de ha
vens te zeilen van de Koninklijke en het IJ.
En van Aeolus ook, welks voorzitter Looman
.immers vice-consul van Noorwegen isl Lang-
'zaam tornt de „Eidsvold" door de massa: een
sleepboot pikt het oorlogsschip op en sjort het
,wat naar den noordwai.
„Alle hens aan stuurboord".
„Majoor stilte fluiten".
Dan snerpt het fluitje van den majoor: stil
staan de matroosjes tegen het hekwerk: de
motorbarkas met Prins Hendrik aan boord
passeert.
En ais wij de „Eidsvold" passeeren, aan bak
boord hetzelfde tooneel. Maar nu klinkt van
onze Z 8 een krachtig driemaal hoezee. Fluks
naar stuurbóord over wippen de mannetjes. En
het driemaal hoezee wordt, krachtiger nog, her
haald voor onze Koningin, die in het Paviljoen
staat.
Zoo was het onze Z 8, zoo deed de Z 4 even
eens.
Toen was het, wat ons betrof, gedaan. Han
dig draaide onze commandant zijn 60 M. lange
torpedoboot het gat in achter de „Jacob van
Heemskerck" en dra lagen wij naast elkander
gemeerd aan den binnenkant van den kop van
de Handelskade.
Omtrent de aankomst en het verblijf in Am.
sterdam, wordt het volgende gemeld:
Reeds om tien uur in den morgen wordt het
levendig op de De Ruyterkade. Het geheele
gedeelte voorbij het Oostelijk viaduct is afge
sloten. Achter het station is het reeds zwart
van -menschen en de massa groeit voortdurend
aan.
Geleidelijk komen de officieele personen.
De burgemeester, de wethouders en de ge
meente-secretaris.
Een volgende auto brengt den commandant
in de Stelling Helder, schout-bij-nacht C. Fock,
met den bevelhebber in de vierde afdeeling,
generaahmajoor W. O. F. C. Ridder van Rap-
pard.
Tegen elf uur rijdt de auto, welke Prins
Hendrik met zijn adjudant, jhr. J. C. F. von
Mühlen, -brengt de De Ruij-terkade op.
Vliegtuigen kruisen over het IJ.
Juist tien minuten over elven dreunt het
eerste schot.
De Koninklijke auto komt nu aan den steiger.
De Koningin stijgt uit, onder haar hermelijnen
mantel schittert het roode lint van St. Olaf.
Ongeveer tegelijk met de Koningin komen
de ministers, hoofden van departementen, op
de De Ruijterkade. Minister Heemskerk met
mevrouw Heemskerk en minister Van Karne-
beek zijn reeds iets eerder aangekomen.
Als de Koningin in het Paviljoen is gearri
Presto", dat den prinselijken standaard voert.
Het zet koers naar de „Eidsvold", waarop de
bemanning aan stuurboord is opgesteld tot het
brengen van het eerbewijs.
Als de .presto" weder aan den- gala-steiger
is gemeerd; komt er beweging in de talrijke,
met vlaggen getooide jachten en schuiten op
het IJ. Zij varen -tusschen een steiger en de
Eidsvold". Een défilé van de Koninklijke
Roei- en Zeii-Vereeniging, waaraan ook ande
ren, niet-leden der Vereeniging deelnemen.
Als Koning Haakon den voet zet op de trede
van de trap, leidende naar het gala-paviljoen,
slaan de pijpers en tamboers de wachtparade.
Dan zet de Marinekapel uit Helder het Noor
sche Volkslied' in,
Langs een dichte haag van juichende toe
schouwers aanvaardt de stoet de tocht naar het
Koninklijk Paleis.
Te kwart voor drie reed het vorstelijk ge
zelschap van het Paleis weg naar het Rijks
museum.
Opdat Koning Haakon toch ook een, zij het
slechte vluchtigen, indruk van Amsterdam zou
de krijgen, werd; -ter bezichtiging van een deel
der stad-, een omweg gemaakt naar het Rijkst
museum. De stoet reed daarom langs Rokin,
Vijzelstraat, Keizersgracht, Utrechtschestraat
en Weteringschans naar het gebouw.
De koninklijke bezoekers en hun gevolg
gingen het Museum binnen door den linker
hoofdingang, waar, in de vestibule bloemver-
siering was aangebracht, bestegen de trappen,
wandelden door de groote voorhal en de eere
galerij, en bleven -toeven in de achterzaal, de
voormalige Naohtwachtzaal. [Hier waren op
gesteld drie schilderijen van- Vermeer van
Delft: het Straatje, de Melkmeid en de Brief.
Ook stond hier, daar de Koning tevoren den
wensch had geuit, vooral kunst van Reanbrandt
te zien, het fragment van de Anatomische les.
Om -half vier verlieten de bezoekers het ge
bouw om weder met een belangrijken omweg
te rijden naar de De Ruyterkade: Museum-
buurt, Vondelpark, eenige -winkelstraten.
De rijtoer door de stad- duurde omstreeks
drie kwartier. De belangstelling was overal
groot; het publiek juichte luide.
Precies om kwart over vier bereikte de stoet
het IJ-pa-viljoen;
In het smaakvol ingerichte gala-paviljoen,
voor deze gelegenheid op last van het gemeen
tebestuur aan de De Ruyterkade gebouwd;
werd; vóór de boottocht door onze haven, Ko
ning Haakon door het -gemeentebestuur ont
vangen.
Onder aanwezigheid van onze vorstelijke
personen, van tal van raadsleden, vertegen
woordigers der delegaties en verdere autori
teiten en genoodigden; sprak de burgemeester
De Vlugt een rede uit in de Fransche taal.
In die rede wees de heer De Vlugt op de
eeuwenoude betrekkingen, welke tusschen
Nederland en Noorwegen bestaan-, door den
wereldoorlog, waarin -beide landen- dezelfde be
langen hadden ten opzichte van de handhaving
hunner neutraliteit, nog nauwer aangehaald.
Koning Haakon antwoordde eveneens in het
Fransch.
Kwartier over vieren voer de versierde
„Zaandam I" met de vlag van Amsterdam aan
den achtermast en de hooge -bezoekers aan
boord- naar het Oostelijk havengebied.
De -belangstelling voor dien boottocht was
zeer groot, zoowel te water -als te land.
Tal van fraai gepavoiseerde vaartuigen voe
ren op het IJ en op den wallekapt van de De
Ruyterkade tot aan den kop van de Handels
kade, stond het zwart van menschen.
-Op steigers, op de daken- van huizen en lood
sen-, op zolderschuiten, overal veel publiek, om
Koningin, Koning en Prins -te kunnen aan
schouwen.
Kwartier voor -zessen meerde de boot weer
aan den Dokkumersteiger. Door een- dichte
haag van toeschouwers langs den weg ging
het naar het Paleis op den Dam terug.
Te half acht had in de Groote Burgerzaal de
gala-maaltijd! plaats, waarbij- de Koningin gele
genheid- had- den Noorschen vorst te danken
voor zijne belangstelling en in herinnering
bracht het bezoek ten vorigen jare aan Noor
wegen gebracht en Koning Haakon om daarop
met vriendelijke woorden- te antwoorden.
Woensdagmorgen is de Koning vertrokken
naar Baarn tot het bezoeken van H. M. de
Koningin-Moeder.
(Zie verder Tweede Blad),
Verslag van de Staatscommisle voor de
herziening van de wet op de coöperatieve
vereenigingen.
Verschenen is het verslag, aan den minis
ter van justitie aangeboden door de Staats
commissie voor de herziening (wijziging)
van de wet op de coöperatieve vereenigln
gen. De Staatscommissie werd Ingesteld bij
Kon. besluit van 8 Juli 1919 met opdracht
te onderzoeken of wijziging van de wet van
17 November 1876 tot regeling der coöpera
tieve vereenigingen, aangevuld bij de wet
van 20 Januari 1896, wenschelijk is, dan wel
of eene nieuwe wet noodig moet worden
geacht, een en ander mede in verband met
het onderscheid tusschen ooöperatieve en
andere vereenigingen.
Nadat de oommissie was geïnstalleerd- is
zij hare werkzaamheden begonnen; zij had
toen al dadelijk de vraag te beantwoorden
of zij haar werkzaamheden zou beperken
tot de ooöperatieve vereenigingen, dan wel
haar aandacht aan het geheele vereenigings-
recht zou wijden. De meerderheid der Oom
missie meende haar taak beperkt te moeten
opvatten; zij leidde dit af, niet alleen uit
de haar verstrekte opdracht, maar ook uit de
omstandigheid, dat zij overwegend uit man
nen; werkzaam in ooöperatieve vereenigin
gen, was samen-gesteld. Daartegenover stond
een krachtige minderheid, die meende, dat
een herziening van ons geheel vereenigin-gs-
recht-onder de oogen moest worden gezien.
Na afloop van de vergaderingen der af-
deelingen kon reeds worden gezegd, dat in
de oommissie omtrent de punten waarvan
de bestaande wet wijziging en aanvulling
behoefde, alsmede van de richting, die daar
bij moest worden ingeslagen, geen groot
verschil van gevoelen -besond. Dit werd in
de vergaderingen der geheele oommissie be
vestigd. Slechts ten aanzien van drie punten
liepen de meeningen ernstig uiteen, t w.:
a. den reeds besproken omvang der taak
van de oommissie;
b. de bepaling van ooöperatieve vereeni
gingen in de wet op te nemen;
c. -het voorschriftt, dat die vereenigingen
bij notarieels akte moeten worden opgericht
Nadat was gebleken, dat ten opzichte der
verschilpunten in de oommissie geen over
eenstemming was te bereiken, werd besloten
een voorloopig verslag uit te brengen, waar-
ve.rf, Pritis
vulling behoeft en ten aanzien der drie be
staande geschilpunten de -beslissing aan de
minister zou worden overgelaten.
Den 16 November 1921 bereikte de oom
missie het antwoord van den minister, hou
dende, dat hij zich onder voorbehoud van
zijn eindoordeel, met de plannen der com
missie 'kon vereenigen, met dien verstance,
a. de bestaande wettelijke definitie van
ooöperatieve vereenigingen worde gehand
haafd, althans daarin geen wezenlijke ver
anderingen worden aangebracht;
b. de acten van oprichting en van wijzi
ging notarieel moeten worden verleden, ten
zij, alsnog overtuigendl worde aangetoond; dat
de rechtszekerheid door de weglating van
dit vormvereischte niet zal worden bedreigd
on-gewenschte praktijken (zaakwaarne-
merij door onbevoegde en onbetrouwbare
personen) niet zullen worden in de hand ge-
werkt; _t
geen bepalingen betreffende samen
smelting van vereenigingen worden opge
nomen. n,
Na ontvangst van deze missive heeft de
commissie met het voorontwerp van haren
voorzitter, vöor zooveel noodig in overeen
stemming igebraoht met de wensohen van
den minister tot leidraad, een wetsontwerp
met Memorie van Toelichting samengesteld.
In deze Memorie van Toelichting wordt
o. m. gezegd: Met het aangeboden ontwerp
wordt uitsluitend beoogd eene herziening
der wet van 17 Nov. 1876 (Stbld. n-o. 224) tot
regeling der ooöperatieve vereenigingen,
terwijl in verband -hiermede twee_ wijzigin
gen in de wet op het Handelsregister wor
den voorgesteld.
Er schijnt geen grond te bestaan om ver
andering te brengen in de omschrijving van
wat de wet onder eene coöperatieve vereeni
ging verstaat.
Aan de eischen, dat er naar gestreefd
moet worden eenerzijds, dat de groote be
langen, die -bij een-e behoorlijke function-
neering der ooöperatieve vereenigingen op
-het spel staan, worden beschermd, ander
zijds, dat hare vrije ontwikkeling en hare
vrijheid van beweging niet worden belem
merd, voldoet de thans geldende wet 'niet.
W-el geeft zij voorschriften ter waarborging
een-er behoorlijke functionneering der coöpe
ratieve vereenigingen en ter bescherming
der daarbij betrokken- belangen, maar de
wijze, waarop zij de naleving der voorschrif
ten tracht te verzekeren, geeft aanleiding
tot groote rechtsonzekerheid.
Bij de samenstelling van dit wetsontwerp
is ernaar gestreefd,aan dien ongezonden
toestand een einde te -maken, door in de
eerste plaats eene regeling te treffen, waar
door de dikwijls herhaalde bedreiging met
nietigheid kan vervallen en- in de tweede
plaats de ingewikkelde bepalingen betref
fende het lidmaatschap en -het -bewijs daar
van door meer bruikbare voorschriften te
vervangen. Daarnaast worden voorgesteld
nieuwe voorschriften, waarvan de practijk
de wensohelijkheid heeft aangetoond bijv.
die tot opening der mogelijkheid tot instel
ling van een ledenraad.
Ten aanzien van de oprichting der ver
eeniging wordt opgemerkt, dat in de meeste
gevallen- van opriohting eener coöperatieve
vereeniging of van wijziging der statuten
deskundige voorlichting zóó noodig is, dat
bij -het wegvallen van den eiscb eener no-
tarieele acte, de -belanghebbenden veeltijds
voorlichting zullen -gaan zoeken -bjj zaak
waarnemers, in welk geval zeker veel min
der waarborg bestaat voor de geldigheid der
acte en voor de doelmatigheid' van haren
inhoud.
Ten einde het kostenbezwaar der nota
rieel© acte zooveel mogelijk te ondervangen
wordt voorgesteld, dat de notaris verplicht
zal zijn kosteloos zijn diensten te verleenen,
wanneer de opriohters of, bij wijziging der
statuten; de beheerders een- bevel daartoe
•overleggen van den president der rechtbank.
In dit geval zullen geen- zegelkosten en
geen kosten van publicatie in de Staatscou
rant verschuldigd zijn.
-Bij het ontwerp is aangenomen, dat eene
ooöperatieve vereeniging reeds bij hare oprich
ting rechtspersoonlijkheid verkrijgt, m-its dan
ook voldaan zij aan den eisch, dat de akte van
oprichting notarieel werd verleden en -mits in
de statuten de naam der vereeniging en de
plaats harer vestiging alsmede de aanduiding
van haar bedrijf zijn opgenomen. Derden wor
den voldoende beschermd- door de bepaling, dat
tegen hen geen beroep kan worden gedaan op
wat niet op de bij- de wet voorgeschreven wijze
is gepubliceerd of dn het Handelsregister is
ingeschreven.
Wat betreft de aansprakelijkheid der leden
voor de schulden- der vereeniging is er alle
reden vrijheid te la-ten de aansprakelijkheid
zoodanig te regelen als aan de vereeniging ge-
wenscht voorkomt, zelfs de mogelijkheid te
openen- haar geheel uit -te sluiten, met dien
verstande, dat als regel de aansprakelijkheid
moet worden aangenomen, zoodat, wanneer zij
®tatuJ«n niet is geregeld of niet uitdruk
kelijk is uitgesloten, de in' d-e wet opgenomen
regeling zal gelden; deze schijnt in de practijik'
te voldoen, alt-hans vele vereenigingen- nemen
haar in hare statuten over.
Er behoeft- geen vrees te bestaan, dat mis
bruik zal word-en gemaakt van de bevoegdheid,
ae aansprakelijkheid- uit te sluiten, de meesta
bestaande behoefte aan cred-iet waarborgt dit.
De regeling der aansprakelijkheid der leden
voor de schulden der vereeniging is voorts niet
alleen van beteek-en-is voor de leden, maar ook
va,n belang voor derden, die met de vereeniging
aandelen. Ten einde een en and-er te verzekeren
wordt:
,eerste plaats in het ontwerp verplicht
gesteld in de statuten de verklaring op te ne
men, hetzij dat de wettelijke regeling wordt
aanvaard, hetzij welke andere regeling wordt
aangenomen, hetzij dat alle aansprakelijkheid
tier leden wordt uitgesloten;
in de tweede -plaats voorgesteld- in de Han
delsregisterwet te bepalen, dat de -voor de le-
«nr=v!f^re^iing &eldend« regeling der aan
sprakelijkheid in het Handelsregister moet
worden ingeschreven.
Ter vervanging van het bestaande stelsel ten
aanzien van lidmaatschap en ledenlijst gaat het
ontwerp uit van het beginsel, dat het bewijs
van het verkrijgen en verliezen van het lid
maatschap vrjj is, ma-ar wordt er daarnaast
naar gestreefd, dat bewijs op eenvoudige wijze
te verzekeren, o. a. ook door aan de vereeni-
d® verplichting op te leggen een ledten-
boekhouding aan te leggen, waaruit al-tijd zal
kunnen blijken wie leden der vereeniging ziin
De precieze inrichting dier boekhouding wordt
aan de vereenigingen overgelaten.
aro, °°r ^at betreft het belang van derden, te na,
weten wie leden eener coöperatieve vereeni
ging zijn, wordt voorgesteld aan het bjguur
der vereeniging de verpbobting P by
in den aanvang van elk jaar een mommij
het Handelsregister, waar de vereeniging
geschreven, neer te leggen- lidmaat-
Het persoonlijk karakter brengt mede,
schap eener ooöp. ™^HalSne ver
dat als regel aan d-e op tüek?„nen; er be»
gadering gelijke macht moe verblieden, dat
staat echter geen aanleiding verhouding
bij de statuten het sterniet wordt gere-
van het belang bij de vereeniging woKjfc
geld, of in bepaald aangegeven gevalle
"vïïSïWt de practij* «T
g^ot aantal toten van«E®
eenigingen de mogelijkbe.d op®
zulk een raad slech-ts toelaat, wanneer de ve
eeniging meer dan 200 leden telt.
Ode aan den strooien hoed.
O maagd'lijk blanke strooien hoedl
Gij ligt hier voor de ruiteri
En brengt ons zonnehart in gloed.
(O maagd'lijk blanke strooien hoed!)
Ik sta verkleumd) hier buiten.
Twee vijfenzeventig of ui eer,
Zoo ligt ge daar op hoopen.
Daar is helaas geen enkel heer
(Twee vijfenzeventig of meer),
Die u vandaag zal koopen.
De strooien hoed, dat wordt een strop
Voor winkelier en klanten.
Wie zet bom op z'n kouden kop?.
(De strooien hoed, dat wordt een strop.)
Een overjas en wanten,
Een wollen muts, een- bontkraagjas,
Een pels van dikke vachten
Die komen beter nu van pas
(Een wollen muts, -een bontkraagjas).
De strooien h-oed kan wachten.
O maagd'lijk blanke strooien -hoed
Verdwijn uit onze oogen.
Berg u maar op, en doe het goed,
(O maagd'lijk blanke strooien hoed.
Gij hebt ons wreed bedrogen.
Br.
De Zomertijd.
In de „Ode aan Braaf', in ons vorig num
mer opgenomen, heeft de zetter zich dichter
lijke vrijheden Veroorloofd, die de dichter
niet geschreven heeft. Het 3e couplet begint
-aldus:
O, Braat, o Braat
Tc Ben desperaat I
bet 4e couplet:
O Braat, o Braat
*k Ben obstinaat
De zetter heeft van „desperaat' „obsti
naat', van „obstinaatdaarentegen „obster-
naat'gemaakt
GEMENGD NIEUWS.
Waarschuwing.
voor borgstel! advertenti<*j botrek-
!*fvertrouwensposities aanbieden,
kh Si verzocht wordt onder een
bepaald iriH'r van een of aruler blad te
rSteeren alvorens omtrent de betrouw-
ben ingewonnen aan het hooiaDureau van
poUtiel afdeeling centrale recherche.
SPORT.
Be Periodieke zeilwedstrijd
In het bericht betreffende den 6en Perio.
dieken Zeilwedstrijd (zie Held Crt. van
Dinsdag j.1.) staat Roode Ton No. Ie Texei.
stroom. Wt moet zijn roode ton No. 1 a.
postduivensport
Zondag 13 Mei J.1. wonl d» eerste wedv^
gehouden met oude duiven van Lier (Bölgi«)|
afstand 210 K-M. In concours waren-299 duivea.
De duiven werden in vrijheid geeteld a morg^
om 8 uur met een Z.W. wind. Door het slecht,
weer, wat ik reeds in het vorig verslag vermei*,
de, waren de vogels hier later dan in gunstiger
gelogen plaatsen als Haarleim enz. De eerste duif
weid hier geconstateerd 10 u. 11 m. 41. e„ de 80e
geconstateerde duif 10 u. 14 m. 48 zoodat de
diploma's in 3 minuten verdiend waren. De prij.
zen werden als volgt behaald: K. de Klerk le, 6e
pr M. Br-uia 2e pr.; C. Swennen 3e pr.; W. Die-
naar 4e, 5e, llo, 18e pr.; F. Scholten 7e, 8e, 17a,
29e pr.; A. Vos 9e, 10e, 16e pr.; C. Cheret 12e,
14e pr.; H. L. Mulder 13e, 24e pr.; C. Buis 16e,
26e pr.; A. Felkers 19e, 20e, 23e, 28e pr.: J. M.
Peters 21e, 22e, 25e pr.; C. Puhl 27e pr.; J, Rie-
iners 30e pr.
Heit volgend station Mons kon niet gevlogen
worden, vanwege de staking in België; de
duiven werden te Rozendaal gelost, waardoor me
nig liefhebber als t ware overvallen word. Het
vereenigingsooncours ging wel door. In ooncours
260 duiven, afstand 158 KM., wind Z.W., duiven
los 8 uur 's morgens. Do prezen werden als volgt
behaald: - !- I II
-C. Buis le pr.; M. Bruin 2e, 6e pr.;J. Nebbeling
3e, 12e pr.; C. Swennen 4e, 14e pr.; P. Meijllnk 6e
pr.; W. Jans 7e pr.; K. de Klerk 8e, 13e pr.; H.
L. Mulder 9e pr.; K. Holtz 10e pr.; C. Puhl 11a
pr.; C. Cheret 16e pr.; A. Felkers 16e, 25e pr.;
W. Dienaar 17e pr.; J. v. Doorn 18e, 19e, 23e pr.;
A. Vos 20e, 21e 22e pr.; J. M. Peters 24» pr.; J.
Rieroens 26e pr.
Aankomst le duif 9 u. 47 m. 87 sec., 26e duif
9 u. 52 m. 11 sec.; dit concours was dus in 5
min. verloopen.
In mijn vorig vorelag heb ik een abuis ge
maakt: de le duif hier in Helder was de 25e in
de afdeeling, dus niet de 30e. Door de hokmeo-
ting, welke in de afdeeling wordt toegepast kwam
dus de 2e prijswinnende duif hier voor de le
prijswinnende duif. De eigenaar hiervan (25e)
is de heer M. Bruin. De volgende rn/mi paats Ik
het verslag van Noyon, afstand 400 KM., tevens
van de afdeeling.
INGEZONDEN.
Een avontuurlijke reis.
De correspondent van de „N. Rott. Crt." te
Brussel schrijft:
Het bericht betreffende de lotgevallen van
twintig Vel-uwsche arbeiders, die voor werk
zaamheden in Noord-Frankrijk aangeworven,
aldaar in den steek werden gelaten en, na
Brussel te voet te hebben bereikt, op verzoek
van den Nederland-schen consul door de politie
met gummistokken uit het consulaat zouden
zijn gejaagd, is, naar ik -ten stelligste kan ver
zekeren, althans voor wat de behandeling in
het Nederlandsche consulaat te Brussel aan
gaat, volslagen onjuist.
Niet twintig, maar twee Nederlandsch-spre-
kende arbeiders boden zich op een Vrijdag
avond, na het sluitingsuur, op het consulaat
aan en werden, -bij afwezigheid van den con
sul-generaal, door een beambte te woord ge
staan, d-ie hun het vriendelijk verzoek deed,
oen volgenden ochtend terug te keeren-. De
arbeiders waren heel beleefd en -vertrokken
onmiddellijk, zonder dat politie of gummi-stok-
Pas kwamen. Den volgenden
°f;htend verschenen de arbeiders echter niet;
zy blijken evenwel in den namiddag nogmaals
te hebben aangebeld-, maar moesten, daar het
consulaat reeds gesloten was, 'onverrlchterzake
heengaan. Later heeft men ze daar niet -meer
teruggezien.
Den Nederlandschen consul-generaal, mr.
H. van Romburgh die de voorkomendheid
in persoon is of de leden van het consulaire
tieffen ban ook niet het minste verwijt
Gezonken.
t ^^n/middag vertrokken vier vrienden,
hit m' 0Ihm kleermaker, eigenaar van
het tjottertje Watersport", Johannes Grimm
kleermaker O. van Dijk, winkelbediende, en
J. van Dijk, timmerknecht, met het genoemde
bootje, voorzien van een aanhangmotor, van
Leeuwarden in de richting van Wartena, om
tot Maandagmorgen bjj Eernewoude te gaan
varen en visschen. In het bootje had men de
noodige kampeerartikeien, dekens, enz. en ook
vischnetten meegenomen, zooda-t het zwaarbe-
Slak1 He? n^n1 HhtH b°Ven water uit'
slak. Het opspattende buiswater werd- voort
durend door de dékens en kussens, die daar
zwemmen, doch dit heeft hem S ™'v, £n
andere drie personen lrnrHor, u gebaat. De
boven water houden totdat de h sPar^Iende
met zijn motorbootje' SÏÏntie" tf l K<?pal
Het mocht hem getokke?KLulhulpJschoot-
Van Dijks uit hS wate? 6n de beide
Wal te brengen. Grimm is <^hfor en„aanden
H« laat een weduwe
(„Leeuw, Crt.")
Hulpcomité voor het Roergebied.
De oproep, dien wij destijds tot de lezers
van dit blad richtten, heeft het resultaat opge
leverd-, dat wij, dank zij hunne medewerking,
reeds belangrijke -bedragen via het Roode
Kruis aan de lijdende vrouwen en kinderen
van het Roergebied konden doen -toekomen.
Toch blijft steun meer dan ooit noodig, aan
gezien^ zooals U uit de couranten bekend zal
zijn, de toestand in het Roergebied steeds ver
ergert en de ellende steeds grooter wordt.
Toenemende prijsstijging, gebrek aan. le
vensmiddelen, ondervoeding, kindersterfte, tu
berculose, ondermijnen de bevolking.
Intusschen bereikten ons aanvragen om ook
giften in natura, zooals levensmiddelen, klee-
ren, enz., te willen aanvaarden, waarop door
ons pogingen in het werk zijn gesteld, daar
voor eene distributiemogeHjkheid te scheppen.
Dit is ons thans gelukt, zoodat wij nu opnieuw
ot U komen met het verzoek, ons te willen
lelpen en wel door giften in geld te zenden
aan: de Bankiersfirma Heldring en Pierson,
Vijverberg lb, 's-Hage, Postrekening
1844, onder vermelding: „Ruhrhilfe": en giften
n natura aan: de firma O. Backer, expediteur,
Waalkade 10, Nijmegen.
Ook aanvaarden wij gaarne Uwe hulp voor
iet verkoopen van de artistiek uitgevoerde
taarten naar teekening van Ton van Tast. Voor
inlichtingen daaromtrent gelieve U zich te
wenden tot ons secretariaat, Amsterdamsche
Veerkade 25, 's-Gravenhage. Tel. H. 8220.
Het Bestuur:
K. Deernen, Voorzitter.
8. J. Robltsch, Secretaris.
1 Juni 1923.
Vertrek van
Helder:
6.32 Zondags niet
6.43 Zondags
7.30
sneltrein
10.04 Zondags niet
12.40
alleen Zaterdags
Zaterdags en Zondags niet
Zondags niet
Aankomst te
Amsterdam
TOt'rokt°7.4T*.mng7a.° Do°derd*8;')
Vertrek van
Amsterdam
Zondags niet
sneltreinZondags niet
Zondags niet
Zondags niet
sneltrein
Zondags aankomst
alleen Zondags
Aankomst ta
Helder: