«EMSS»'TSiSt ss&teftswr m sssra» Zomerdienst Ned. Spoorwegen. binnenland. G. H. Breltner. t p. p. a 2.04 3.54 4.15 7.25 9.04 9.04 9.04 12.10 2.54 4.40 6.00 6.40 9.31 5.19 7.57 9.11 12.28 3.04 5.49 9.16 11.21 8.35 9.37 11.21 2.41 6.19 8.05 11.05 11.26 12.57 De bekende kunstschilder Breltner, die reeds eenigen tijd ziek was, is op 66-jarigen leeftijd te Amsterdam overleden. Het bezoek van Koning Haakon. Een bizondere oorrespondent van het Alg. Handelsblad is aan boord van een der beide Nederlandsahe torpedohooten, die van IJmui- den af het Noorsche schip de „Eidsvold aan boord waarvan zich koning Haakon van Noorwegen bevond, begeleiden zouden, op- gestoomd naar Amsterdam en geeft daarvan een geestig verslag. Hij trof het bizonder wat het weer betreft, en de photograaf van „Het Leven", die mede aan boord was, heeft dat ondervonden, want deze werd zoo ziek als een bond. We zijn nieuwsgierig naar het resultaat van zijn „arbeid". Ben torpedoboot van dit type, aldus de corr., is een echte „slingerbak". Onaangenaam is de beweging niet, vooral als dat lange, smalle, maar zoo echt zee waardige ding er met een 20-mijls vaart doorstuift. Dat wringt zich en rolt zoo echt genoeglijk over en door het grijs-groene zeewater. Spelenderwijze vangt de hoogop- gebouwde kop de zwaarste rollers op, boort zich zijn weg er door. Dan floddert zoo nu en dan het buiswater hoog over de sohoor- steenen en verandert ons op de brug een moment in druipnatte zeegoden! Maar dat deert al heel weinig, dat frisoht op een „goeden morgen" van Neptunusl Recht vooruit hebben wij de „Eidsvold". Klein nog, maar reeds goed zichtbaar; de de loodsboot gaat er al heen. En terwijl het Noorsche oorlogsschip gestopt ligt om den loods aan boord te nemen, vaart onze groep volle kracht langs het schip met den ko ninklijken standaard. Onze Jantjes staan agn bakboord in een rij opgesteld: een teeken, en bij het passee- ren wordt een driewerf hoezee aangeheven, onder het zwaaien der mutsen l Een aardig moment! Op den Noor wordt het beantwoord op eenzelfde wijze door een inderhaast langs stuurboord1 saamgeroepen stel matrozen! „Sein verspreiden!" Onze commandant 'beveelt. "Vlag J M gaat omhoog, de fciellinie wordt verbroken, de Z 3 komt aan stuuiv, de Z 4 aan bakboord van de „Eidsrvold", een paar scheepslengten achterlijk! De loods is aan boord hij het Noorsche schip en wij stoomen op naar IJmuiden. Wij zijn één en al aandacht. Te zien is er eigenlijk niets en1 je hebt werk om je vast te houden, want onze Z 8 slingert als er aan toe! Volgt een vermakelijk verhaal over een van de „Eidsvold" overboord geraakte kur ken zak, netjes opgepikt door de Z 3 en later in plechtigen optocht: voorop luit ter zee Plieger en twee matrozen, allen in pon tificaal, met den kurken zak in hun midden', aan den Noorschen commandant overhan digd. Om even over negenen vertrok de „Eids vold" uit IJmuiden, weer gevolgd door de twee getrouwen Z 3 en Z 4, die de gansche reis van den Koning in Nederland hem tot gevolg zul len zjjnl Een aardige tocht. Overal waar rijksponten liggen wapperden naast elkaar de Nederland- sche en de Noorsche vlag. De Koning van Noorwegen moet wel een zeer aardigen indruk van ons land gekregen hebben óp deze vaart: hoog boven de omlig gende landerijen. Het polderland toonde zich op zijn mooist. Onder die echit-Hollandsche wolkenluchten en even zon-beschenen lagen daar, zoover het oog reikte, de kleurige polder- landerijen, frisch en fleurig in hun lente schoonheid, Mooier, vriendelijker, belangwek kender intocht 'kon de Noorsche vorst zich moeilijk hebben gedacht. Zoo naderen wij Amsterdam. Een vroolijk gezicht: hetIJ in vlaggentooi! Vele zeilers hebben zich gehouden aan het verzoek om óf te pavoiseeren óf met hun schip buiten de ha vens te zeilen van de Koninklijke en het IJ. En van Aeolus ook, welks voorzitter Looman .immers vice-consul van Noorwegen isl Lang- 'zaam tornt de „Eidsvold" door de massa: een sleepboot pikt het oorlogsschip op en sjort het ,wat naar den noordwai. „Alle hens aan stuurboord". „Majoor stilte fluiten". Dan snerpt het fluitje van den majoor: stil staan de matroosjes tegen het hekwerk: de motorbarkas met Prins Hendrik aan boord passeert. En ais wij de „Eidsvold" passeeren, aan bak boord hetzelfde tooneel. Maar nu klinkt van onze Z 8 een krachtig driemaal hoezee. Fluks naar stuurbóord over wippen de mannetjes. En het driemaal hoezee wordt, krachtiger nog, her haald voor onze Koningin, die in het Paviljoen staat. Zoo was het onze Z 8, zoo deed de Z 4 even eens. Toen was het, wat ons betrof, gedaan. Han dig draaide onze commandant zijn 60 M. lange torpedoboot het gat in achter de „Jacob van Heemskerck" en dra lagen wij naast elkander gemeerd aan den binnenkant van den kop van de Handelskade. Omtrent de aankomst en het verblijf in Am. sterdam, wordt het volgende gemeld: Reeds om tien uur in den morgen wordt het levendig op de De Ruyterkade. Het geheele gedeelte voorbij het Oostelijk viaduct is afge sloten. Achter het station is het reeds zwart van -menschen en de massa groeit voortdurend aan. Geleidelijk komen de officieele personen. De burgemeester, de wethouders en de ge meente-secretaris. Een volgende auto brengt den commandant in de Stelling Helder, schout-bij-nacht C. Fock, met den bevelhebber in de vierde afdeeling, generaahmajoor W. O. F. C. Ridder van Rap- pard. Tegen elf uur rijdt de auto, welke Prins Hendrik met zijn adjudant, jhr. J. C. F. von Mühlen, -brengt de De Ruij-terkade op. Vliegtuigen kruisen over het IJ. Juist tien minuten over elven dreunt het eerste schot. De Koninklijke auto komt nu aan den steiger. De Koningin stijgt uit, onder haar hermelijnen mantel schittert het roode lint van St. Olaf. Ongeveer tegelijk met de Koningin komen de ministers, hoofden van departementen, op de De Ruijterkade. Minister Heemskerk met mevrouw Heemskerk en minister Van Karne- beek zijn reeds iets eerder aangekomen. Als de Koningin in het Paviljoen is gearri Presto", dat den prinselijken standaard voert. Het zet koers naar de „Eidsvold", waarop de bemanning aan stuurboord is opgesteld tot het brengen van het eerbewijs. Als de .presto" weder aan den- gala-steiger is gemeerd; komt er beweging in de talrijke, met vlaggen getooide jachten en schuiten op het IJ. Zij varen -tusschen een steiger en de Eidsvold". Een défilé van de Koninklijke Roei- en Zeii-Vereeniging, waaraan ook ande ren, niet-leden der Vereeniging deelnemen. Als Koning Haakon den voet zet op de trede van de trap, leidende naar het gala-paviljoen, slaan de pijpers en tamboers de wachtparade. Dan zet de Marinekapel uit Helder het Noor sche Volkslied' in, Langs een dichte haag van juichende toe schouwers aanvaardt de stoet de tocht naar het Koninklijk Paleis. Te kwart voor drie reed het vorstelijk ge zelschap van het Paleis weg naar het Rijks museum. Opdat Koning Haakon toch ook een, zij het slechte vluchtigen, indruk van Amsterdam zou de krijgen, werd; -ter bezichtiging van een deel der stad-, een omweg gemaakt naar het Rijkst museum. De stoet reed daarom langs Rokin, Vijzelstraat, Keizersgracht, Utrechtschestraat en Weteringschans naar het gebouw. De koninklijke bezoekers en hun gevolg gingen het Museum binnen door den linker hoofdingang, waar, in de vestibule bloemver- siering was aangebracht, bestegen de trappen, wandelden door de groote voorhal en de eere galerij, en bleven -toeven in de achterzaal, de voormalige Naohtwachtzaal. [Hier waren op gesteld drie schilderijen van- Vermeer van Delft: het Straatje, de Melkmeid en de Brief. Ook stond hier, daar de Koning tevoren den wensch had geuit, vooral kunst van Reanbrandt te zien, het fragment van de Anatomische les. Om -half vier verlieten de bezoekers het ge bouw om weder met een belangrijken omweg te rijden naar de De Ruyterkade: Museum- buurt, Vondelpark, eenige -winkelstraten. De rijtoer door de stad- duurde omstreeks drie kwartier. De belangstelling was overal groot; het publiek juichte luide. Precies om kwart over vier bereikte de stoet het IJ-pa-viljoen; In het smaakvol ingerichte gala-paviljoen, voor deze gelegenheid op last van het gemeen tebestuur aan de De Ruyterkade gebouwd; werd; vóór de boottocht door onze haven, Ko ning Haakon door het -gemeentebestuur ont vangen. Onder aanwezigheid van onze vorstelijke personen, van tal van raadsleden, vertegen woordigers der delegaties en verdere autori teiten en genoodigden; sprak de burgemeester De Vlugt een rede uit in de Fransche taal. In die rede wees de heer De Vlugt op de eeuwenoude betrekkingen, welke tusschen Nederland en Noorwegen bestaan-, door den wereldoorlog, waarin -beide landen- dezelfde be langen hadden ten opzichte van de handhaving hunner neutraliteit, nog nauwer aangehaald. Koning Haakon antwoordde eveneens in het Fransch. Kwartier over vieren voer de versierde „Zaandam I" met de vlag van Amsterdam aan den achtermast en de hooge -bezoekers aan boord- naar het Oostelijk havengebied. De -belangstelling voor dien boottocht was zeer groot, zoowel te water -als te land. Tal van fraai gepavoiseerde vaartuigen voe ren op het IJ en op den wallekapt van de De Ruyterkade tot aan den kop van de Handels kade, stond het zwart van menschen. -Op steigers, op de daken- van huizen en lood sen-, op zolderschuiten, overal veel publiek, om Koningin, Koning en Prins -te kunnen aan schouwen. Kwartier voor -zessen meerde de boot weer aan den Dokkumersteiger. Door een- dichte haag van toeschouwers langs den weg ging het naar het Paleis op den Dam terug. Te half acht had in de Groote Burgerzaal de gala-maaltijd! plaats, waarbij- de Koningin gele genheid- had- den Noorschen vorst te danken voor zijne belangstelling en in herinnering bracht het bezoek ten vorigen jare aan Noor wegen gebracht en Koning Haakon om daarop met vriendelijke woorden- te antwoorden. Woensdagmorgen is de Koning vertrokken naar Baarn tot het bezoeken van H. M. de Koningin-Moeder. (Zie verder Tweede Blad), Verslag van de Staatscommisle voor de herziening van de wet op de coöperatieve vereenigingen. Verschenen is het verslag, aan den minis ter van justitie aangeboden door de Staats commissie voor de herziening (wijziging) van de wet op de coöperatieve vereenigln gen. De Staatscommissie werd Ingesteld bij Kon. besluit van 8 Juli 1919 met opdracht te onderzoeken of wijziging van de wet van 17 November 1876 tot regeling der coöpera tieve vereenigingen, aangevuld bij de wet van 20 Januari 1896, wenschelijk is, dan wel of eene nieuwe wet noodig moet worden geacht, een en ander mede in verband met het onderscheid tusschen ooöperatieve en andere vereenigingen. Nadat de oommissie was geïnstalleerd- is zij hare werkzaamheden begonnen; zij had toen al dadelijk de vraag te beantwoorden of zij haar werkzaamheden zou beperken tot de ooöperatieve vereenigingen, dan wel haar aandacht aan het geheele vereenigings- recht zou wijden. De meerderheid der Oom missie meende haar taak beperkt te moeten opvatten; zij leidde dit af, niet alleen uit de haar verstrekte opdracht, maar ook uit de omstandigheid, dat zij overwegend uit man nen; werkzaam in ooöperatieve vereenigin gen, was samen-gesteld. Daartegenover stond een krachtige minderheid, die meende, dat een herziening van ons geheel vereenigin-gs- recht-onder de oogen moest worden gezien. Na afloop van de vergaderingen der af- deelingen kon reeds worden gezegd, dat in de oommissie omtrent de punten waarvan de bestaande wet wijziging en aanvulling behoefde, alsmede van de richting, die daar bij moest worden ingeslagen, geen groot verschil van gevoelen -besond. Dit werd in de vergaderingen der geheele oommissie be vestigd. Slechts ten aanzien van drie punten liepen de meeningen ernstig uiteen, t w.: a. den reeds besproken omvang der taak van de oommissie; b. de bepaling van ooöperatieve vereeni gingen in de wet op te nemen; c. -het voorschriftt, dat die vereenigingen bij notarieels akte moeten worden opgericht Nadat was gebleken, dat ten opzichte der verschilpunten in de oommissie geen over eenstemming was te bereiken, werd besloten een voorloopig verslag uit te brengen, waar- ve.rf, Pritis vulling behoeft en ten aanzien der drie be staande geschilpunten de -beslissing aan de minister zou worden overgelaten. Den 16 November 1921 bereikte de oom missie het antwoord van den minister, hou dende, dat hij zich onder voorbehoud van zijn eindoordeel, met de plannen der com missie 'kon vereenigen, met dien verstance, a. de bestaande wettelijke definitie van ooöperatieve vereenigingen worde gehand haafd, althans daarin geen wezenlijke ver anderingen worden aangebracht; b. de acten van oprichting en van wijzi ging notarieel moeten worden verleden, ten zij, alsnog overtuigendl worde aangetoond; dat de rechtszekerheid door de weglating van dit vormvereischte niet zal worden bedreigd on-gewenschte praktijken (zaakwaarne- merij door onbevoegde en onbetrouwbare personen) niet zullen worden in de hand ge- werkt; _t geen bepalingen betreffende samen smelting van vereenigingen worden opge nomen. n, Na ontvangst van deze missive heeft de commissie met het voorontwerp van haren voorzitter, vöor zooveel noodig in overeen stemming igebraoht met de wensohen van den minister tot leidraad, een wetsontwerp met Memorie van Toelichting samengesteld. In deze Memorie van Toelichting wordt o. m. gezegd: Met het aangeboden ontwerp wordt uitsluitend beoogd eene herziening der wet van 17 Nov. 1876 (Stbld. n-o. 224) tot regeling der ooöperatieve vereenigingen, terwijl in verband -hiermede twee_ wijzigin gen in de wet op het Handelsregister wor den voorgesteld. Er schijnt geen grond te bestaan om ver andering te brengen in de omschrijving van wat de wet onder eene coöperatieve vereeni ging verstaat. Aan de eischen, dat er naar gestreefd moet worden eenerzijds, dat de groote be langen, die -bij een-e behoorlijke function- neering der ooöperatieve vereenigingen op -het spel staan, worden beschermd, ander zijds, dat hare vrije ontwikkeling en hare vrijheid van beweging niet worden belem merd, voldoet de thans geldende wet 'niet. W-el geeft zij voorschriften ter waarborging een-er behoorlijke functionneering der coöpe ratieve vereenigingen en ter bescherming der daarbij betrokken- belangen, maar de wijze, waarop zij de naleving der voorschrif ten tracht te verzekeren, geeft aanleiding tot groote rechtsonzekerheid. Bij de samenstelling van dit wetsontwerp is ernaar gestreefd,aan dien ongezonden toestand een einde te -maken, door in de eerste plaats eene regeling te treffen, waar door de dikwijls herhaalde bedreiging met nietigheid kan vervallen en- in de tweede plaats de ingewikkelde bepalingen betref fende het lidmaatschap en -het -bewijs daar van door meer bruikbare voorschriften te vervangen. Daarnaast worden voorgesteld nieuwe voorschriften, waarvan de practijk de wensohelijkheid heeft aangetoond bijv. die tot opening der mogelijkheid tot instel ling van een ledenraad. Ten aanzien van de oprichting der ver eeniging wordt opgemerkt, dat in de meeste gevallen- van opriohting eener coöperatieve vereeniging of van wijziging der statuten deskundige voorlichting zóó noodig is, dat bij -het wegvallen van den eiscb eener no- tarieele acte, de -belanghebbenden veeltijds voorlichting zullen -gaan zoeken -bjj zaak waarnemers, in welk geval zeker veel min der waarborg bestaat voor de geldigheid der acte en voor de doelmatigheid' van haren inhoud. Ten einde het kostenbezwaar der nota rieel© acte zooveel mogelijk te ondervangen wordt voorgesteld, dat de notaris verplicht zal zijn kosteloos zijn diensten te verleenen, wanneer de opriohters of, bij wijziging der statuten; de beheerders een- bevel daartoe •overleggen van den president der rechtbank. In dit geval zullen geen- zegelkosten en geen kosten van publicatie in de Staatscou rant verschuldigd zijn. -Bij het ontwerp is aangenomen, dat eene ooöperatieve vereeniging reeds bij hare oprich ting rechtspersoonlijkheid verkrijgt, m-its dan ook voldaan zij aan den eisch, dat de akte van oprichting notarieel werd verleden en -mits in de statuten de naam der vereeniging en de plaats harer vestiging alsmede de aanduiding van haar bedrijf zijn opgenomen. Derden wor den voldoende beschermd- door de bepaling, dat tegen hen geen beroep kan worden gedaan op wat niet op de bij- de wet voorgeschreven wijze is gepubliceerd of dn het Handelsregister is ingeschreven. Wat betreft de aansprakelijkheid der leden voor de schulden- der vereeniging is er alle reden vrijheid te la-ten de aansprakelijkheid zoodanig te regelen als aan de vereeniging ge- wenscht voorkomt, zelfs de mogelijkheid te openen- haar geheel uit -te sluiten, met dien verstande, dat als regel de aansprakelijkheid moet worden aangenomen, zoodat, wanneer zij ®tatuJ«n niet is geregeld of niet uitdruk kelijk is uitgesloten, de in' d-e wet opgenomen regeling zal gelden; deze schijnt in de practijik' te voldoen, alt-hans vele vereenigingen- nemen haar in hare statuten over. Er behoeft- geen vrees te bestaan, dat mis bruik zal word-en gemaakt van de bevoegdheid, ae aansprakelijkheid- uit te sluiten, de meesta bestaande behoefte aan cred-iet waarborgt dit. De regeling der aansprakelijkheid der leden voor de schulden der vereeniging is voorts niet alleen van beteek-en-is voor de leden, maar ook va,n belang voor derden, die met de vereeniging aandelen. Ten einde een en and-er te verzekeren wordt: ,eerste plaats in het ontwerp verplicht gesteld in de statuten de verklaring op te ne men, hetzij dat de wettelijke regeling wordt aanvaard, hetzij welke andere regeling wordt aangenomen, hetzij dat alle aansprakelijkheid tier leden wordt uitgesloten; in de tweede -plaats voorgesteld- in de Han delsregisterwet te bepalen, dat de -voor de le- «nr=v!f^re^iing &eldend« regeling der aan sprakelijkheid in het Handelsregister moet worden ingeschreven. Ter vervanging van het bestaande stelsel ten aanzien van lidmaatschap en ledenlijst gaat het ontwerp uit van het beginsel, dat het bewijs van het verkrijgen en verliezen van het lid maatschap vrjj is, ma-ar wordt er daarnaast naar gestreefd, dat bewijs op eenvoudige wijze te verzekeren, o. a. ook door aan de vereeni- d® verplichting op te leggen een ledten- boekhouding aan te leggen, waaruit al-tijd zal kunnen blijken wie leden der vereeniging ziin De precieze inrichting dier boekhouding wordt aan de vereenigingen overgelaten. aro, °°r ^at betreft het belang van derden, te na, weten wie leden eener coöperatieve vereeni ging zijn, wordt voorgesteld aan het bjguur der vereeniging de verpbobting P by in den aanvang van elk jaar een mommij het Handelsregister, waar de vereeniging geschreven, neer te leggen- lidmaat- Het persoonlijk karakter brengt mede, schap eener ooöp. ™^HalSne ver dat als regel aan d-e op tüek?„nen; er be» gadering gelijke macht moe verblieden, dat staat echter geen aanleiding verhouding bij de statuten het sterniet wordt gere- van het belang bij de vereeniging woKjfc geld, of in bepaald aangegeven gevalle "vïïSïWt de practij* «T g^ot aantal toten van«E® eenigingen de mogelijkbe.d op® zulk een raad slech-ts toelaat, wanneer de ve eeniging meer dan 200 leden telt. Ode aan den strooien hoed. O maagd'lijk blanke strooien hoedl Gij ligt hier voor de ruiteri En brengt ons zonnehart in gloed. (O maagd'lijk blanke strooien hoed!) Ik sta verkleumd) hier buiten. Twee vijfenzeventig of ui eer, Zoo ligt ge daar op hoopen. Daar is helaas geen enkel heer (Twee vijfenzeventig of meer), Die u vandaag zal koopen. De strooien hoed, dat wordt een strop Voor winkelier en klanten. Wie zet bom op z'n kouden kop?. (De strooien hoed, dat wordt een strop.) Een overjas en wanten, Een wollen muts, een- bontkraagjas, Een pels van dikke vachten Die komen beter nu van pas (Een wollen muts, -een bontkraagjas). De strooien h-oed kan wachten. O maagd'lijk blanke strooien -hoed Verdwijn uit onze oogen. Berg u maar op, en doe het goed, (O maagd'lijk blanke strooien hoed. Gij hebt ons wreed bedrogen. Br. De Zomertijd. In de „Ode aan Braaf', in ons vorig num mer opgenomen, heeft de zetter zich dichter lijke vrijheden Veroorloofd, die de dichter niet geschreven heeft. Het 3e couplet begint -aldus: O, Braat, o Braat Tc Ben desperaat I bet 4e couplet: O Braat, o Braat *k Ben obstinaat De zetter heeft van „desperaat' „obsti naat', van „obstinaatdaarentegen „obster- naat'gemaakt GEMENGD NIEUWS. Waarschuwing. voor borgstel! advertenti<*j botrek- !*fvertrouwensposities aanbieden, kh Si verzocht wordt onder een bepaald iriH'r van een of aruler blad te rSteeren alvorens omtrent de betrouw- ben ingewonnen aan het hooiaDureau van poUtiel afdeeling centrale recherche. SPORT. Be Periodieke zeilwedstrijd In het bericht betreffende den 6en Perio. dieken Zeilwedstrijd (zie Held Crt. van Dinsdag j.1.) staat Roode Ton No. Ie Texei. stroom. Wt moet zijn roode ton No. 1 a. postduivensport Zondag 13 Mei J.1. wonl d» eerste wedv^ gehouden met oude duiven van Lier (Bölgi«)| afstand 210 K-M. In concours waren-299 duivea. De duiven werden in vrijheid geeteld a morg^ om 8 uur met een Z.W. wind. Door het slecht, weer, wat ik reeds in het vorig verslag vermei*, de, waren de vogels hier later dan in gunstiger gelogen plaatsen als Haarleim enz. De eerste duif weid hier geconstateerd 10 u. 11 m. 41. e„ de 80e geconstateerde duif 10 u. 14 m. 48 zoodat de diploma's in 3 minuten verdiend waren. De prij. zen werden als volgt behaald: K. de Klerk le, 6e pr M. Br-uia 2e pr.; C. Swennen 3e pr.; W. Die- naar 4e, 5e, llo, 18e pr.; F. Scholten 7e, 8e, 17a, 29e pr.; A. Vos 9e, 10e, 16e pr.; C. Cheret 12e, 14e pr.; H. L. Mulder 13e, 24e pr.; C. Buis 16e, 26e pr.; A. Felkers 19e, 20e, 23e, 28e pr.: J. M. Peters 21e, 22e, 25e pr.; C. Puhl 27e pr.; J, Rie- iners 30e pr. Heit volgend station Mons kon niet gevlogen worden, vanwege de staking in België; de duiven werden te Rozendaal gelost, waardoor me nig liefhebber als t ware overvallen word. Het vereenigingsooncours ging wel door. In ooncours 260 duiven, afstand 158 KM., wind Z.W., duiven los 8 uur 's morgens. Do prezen werden als volgt behaald: - !- I II -C. Buis le pr.; M. Bruin 2e, 6e pr.;J. Nebbeling 3e, 12e pr.; C. Swennen 4e, 14e pr.; P. Meijllnk 6e pr.; W. Jans 7e pr.; K. de Klerk 8e, 13e pr.; H. L. Mulder 9e pr.; K. Holtz 10e pr.; C. Puhl 11a pr.; C. Cheret 16e pr.; A. Felkers 16e, 25e pr.; W. Dienaar 17e pr.; J. v. Doorn 18e, 19e, 23e pr.; A. Vos 20e, 21e 22e pr.; J. M. Peters 24» pr.; J. Rieroens 26e pr. Aankomst le duif 9 u. 47 m. 87 sec., 26e duif 9 u. 52 m. 11 sec.; dit concours was dus in 5 min. verloopen. In mijn vorig vorelag heb ik een abuis ge maakt: de le duif hier in Helder was de 25e in de afdeeling, dus niet de 30e. Door de hokmeo- ting, welke in de afdeeling wordt toegepast kwam dus de 2e prijswinnende duif hier voor de le prijswinnende duif. De eigenaar hiervan (25e) is de heer M. Bruin. De volgende rn/mi paats Ik het verslag van Noyon, afstand 400 KM., tevens van de afdeeling. INGEZONDEN. Een avontuurlijke reis. De correspondent van de „N. Rott. Crt." te Brussel schrijft: Het bericht betreffende de lotgevallen van twintig Vel-uwsche arbeiders, die voor werk zaamheden in Noord-Frankrijk aangeworven, aldaar in den steek werden gelaten en, na Brussel te voet te hebben bereikt, op verzoek van den Nederland-schen consul door de politie met gummistokken uit het consulaat zouden zijn gejaagd, is, naar ik -ten stelligste kan ver zekeren, althans voor wat de behandeling in het Nederlandsche consulaat te Brussel aan gaat, volslagen onjuist. Niet twintig, maar twee Nederlandsch-spre- kende arbeiders boden zich op een Vrijdag avond, na het sluitingsuur, op het consulaat aan en werden, -bij afwezigheid van den con sul-generaal, door een beambte te woord ge staan, d-ie hun het vriendelijk verzoek deed, oen volgenden ochtend terug te keeren-. De arbeiders waren heel beleefd en -vertrokken onmiddellijk, zonder dat politie of gummi-stok- Pas kwamen. Den volgenden °f;htend verschenen de arbeiders echter niet; zy blijken evenwel in den namiddag nogmaals te hebben aangebeld-, maar moesten, daar het consulaat reeds gesloten was, 'onverrlchterzake heengaan. Later heeft men ze daar niet -meer teruggezien. Den Nederlandschen consul-generaal, mr. H. van Romburgh die de voorkomendheid in persoon is of de leden van het consulaire tieffen ban ook niet het minste verwijt Gezonken. t ^^n/middag vertrokken vier vrienden, hit m' 0Ihm kleermaker, eigenaar van het tjottertje Watersport", Johannes Grimm kleermaker O. van Dijk, winkelbediende, en J. van Dijk, timmerknecht, met het genoemde bootje, voorzien van een aanhangmotor, van Leeuwarden in de richting van Wartena, om tot Maandagmorgen bjj Eernewoude te gaan varen en visschen. In het bootje had men de noodige kampeerartikeien, dekens, enz. en ook vischnetten meegenomen, zooda-t het zwaarbe- Slak1 He? n^n1 HhtH b°Ven water uit' slak. Het opspattende buiswater werd- voort durend door de dékens en kussens, die daar zwemmen, doch dit heeft hem S ™'v, £n andere drie personen lrnrHor, u gebaat. De boven water houden totdat de h sPar^Iende met zijn motorbootje' SÏÏntie" tf l K<?pal Het mocht hem getokke?KLulhulpJschoot- Van Dijks uit hS wate? 6n de beide Wal te brengen. Grimm is <^hfor en„aanden H« laat een weduwe („Leeuw, Crt.") Hulpcomité voor het Roergebied. De oproep, dien wij destijds tot de lezers van dit blad richtten, heeft het resultaat opge leverd-, dat wij, dank zij hunne medewerking, reeds belangrijke -bedragen via het Roode Kruis aan de lijdende vrouwen en kinderen van het Roergebied konden doen -toekomen. Toch blijft steun meer dan ooit noodig, aan gezien^ zooals U uit de couranten bekend zal zijn, de toestand in het Roergebied steeds ver ergert en de ellende steeds grooter wordt. Toenemende prijsstijging, gebrek aan. le vensmiddelen, ondervoeding, kindersterfte, tu berculose, ondermijnen de bevolking. Intusschen bereikten ons aanvragen om ook giften in natura, zooals levensmiddelen, klee- ren, enz., te willen aanvaarden, waarop door ons pogingen in het werk zijn gesteld, daar voor eene distributiemogeHjkheid te scheppen. Dit is ons thans gelukt, zoodat wij nu opnieuw ot U komen met het verzoek, ons te willen lelpen en wel door giften in geld te zenden aan: de Bankiersfirma Heldring en Pierson, Vijverberg lb, 's-Hage, Postrekening 1844, onder vermelding: „Ruhrhilfe": en giften n natura aan: de firma O. Backer, expediteur, Waalkade 10, Nijmegen. Ook aanvaarden wij gaarne Uwe hulp voor iet verkoopen van de artistiek uitgevoerde taarten naar teekening van Ton van Tast. Voor inlichtingen daaromtrent gelieve U zich te wenden tot ons secretariaat, Amsterdamsche Veerkade 25, 's-Gravenhage. Tel. H. 8220. Het Bestuur: K. Deernen, Voorzitter. 8. J. Robltsch, Secretaris. 1 Juni 1923. Vertrek van Helder: 6.32 Zondags niet 6.43 Zondags 7.30 sneltrein 10.04 Zondags niet 12.40 alleen Zaterdags Zaterdags en Zondags niet Zondags niet Aankomst te Amsterdam TOt'rokt°7.4T*.mng7a.° Do°derd*8;') Vertrek van Amsterdam Zondags niet sneltreinZondags niet Zondags niet Zondags niet sneltrein Zondags aankomst alleen Zondags Aankomst ta Helder:

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1923 | | pagina 2