HAAGSCHE BRIEVEN.
's^Gravenhage, 15 Juni 1923.
Wij hebben reeds in 't kort een en ander
medegedeeld over de Internationale Ten
toonstelling voor Sport- en Toerisme, die van
1 tot 10 dezer te Scheveningen gehouden
werd. Wij merkten reeds dat de automo
biel zeer sterk op den voorgrond trad, zoo
dat sommige bezoekers aan een herhaling
van de Automobieltentoonstelling dachten.
Want behalve automobielen en motorrywie
len, waren er veel onderdeelen en aanver
wante artikelen te zien. Op dit gebied troffen
wy o.m. aan de „Neracar", ook wel genoemd
de auto op twee wielen, welke volgens ken
ners toekomst heeft; de Franklin-auto, de
luchtgekoelde zes-cylinder, een systeem, dat
weinig nog toepassing vindt, maar naar wy
reeds eerder constateerden wel voldoet; de
Cleveland-six, een Amorikaansche zes-cylin
der, die door velen als mode-wagen wordt
beschouwd'; dit zyn eonige grepen uit deze
branche.
Op het gebied der vliegsport waren ook
interessante inzendingen te zien.
Zoo b.v. het luchtrywiel van Carley, de
kleinste vliegmachine, welke tot heden werd
vervaardigd. Wy vernamen, dat men dit toe
stel desnoods in een broeden gang zou kun
nen bergen, terwyl de zweefvlakken onder
den arm kunnen worden gedragen, als ze
heel gemakkelyk zyn gedemonteerd.
Dan de N.V. Nederl. Vliegtuigenfabriek
.Amsterdam", met een onbekleeden romp
van een Fokkerverkenner C IV, verschil
lende modellen en afbeeldingen.
Een andere Nederlandsche firma op dit
gebied is de Nationale Vliegtuig-industrie,
den Haag, met de Koolhoven-verkenner en
-jager, het succes van de Salon Aéronautique
te Parijs.
In het paviljoen1 op de Pier exposeerde
Stahlwerk Mark, Breslau met een eendekker,
type R III. De Koninklyke Luchtvaart My
schitterde vooral door haar afdeeling lucht
fotografie.
Een belangrijk deel der motorsport, de
benzine-verzorging, kwam goed voor den
dag.
Naast enkele inzendingen op het gebied
van biljard- en schüttsensport, kwam de wa
tersport goed naar voren; deze inzendingen
waren op de Pier ondergebracht. Bootmoto
ren, reddingmateriaal, buitenboordmotoren,
oano's, zeil- en motorbooten zyn Hier te vin
den. De roei-vereeniging „de Laak" had hier
een aardige stand met prijzen ingericht. By
de reddingsartikelen troffen wij aan een red-
•dingstoestel voor schipbreukelingen van Ir.
H. K. Myer (Werf Pontos. Scheveningen) en
het reddingspak „The Ever Warm Safety
Suit", waarmede ook demonstraties zijp ge
houden.
Kwramen de visch- en paardensport slechts
even om den hoek kyken, de jachtsport was
in een aparte zaal ondergebracht.
Een andere aparte attractie was het His
torisch Sportmuseum, bijeengebracht door
den A. N. W. B. en particulieren. Deze in
zending zagen wy ten deele reeds op een
vroegere tentoonstelling, doch de oude mo
dellen rijwielen, ejd. blyven toch interessant.
De verschillende sportorganisaties zyn
ook vertegenwoordigd geweest.
Verder was er op radio-gebied heel wat
te zien en te hooren.
De tentoonstelling heeft onder zeer on
gunstige weersgesteldheid plaats gehad
byna geen dag is het goed gebleven. Dit was
dan ook oorzaak, dat niet alle aangekon
digde demonstraties volgens aankondiging
doorgingen. Ook is het financieels resultaat
der /tentoonstelling dientengevolge niet
schitterend geweest.
De start voor den Dumonceau-Bekerxit
voor motorrijwielen! liep vlot van stapel,
evenals de zeilwedstrijden op zee, waaraan
deelgenomen werd door vletten, botters en
schokkers. Het was een aardig gezicht a
deze vaartuigen dobberend en kruisend op
de vry ruwe zee.
Op Woendag 6 Juni zou een reddingde-
monstratie met het reeds genoemde redding-
pak „The Ever Warm Safety Suit" plaats
hebben, waaraan met toestemming van den
Minister ook de Marine zou te pas komen.
Eenige personen zouden met een vlet in zee
worden gebracht, gestoken in een reddings
pak. De „Heemskerck", op weg van Amster
dam naar Rotterdam, zou om pl.m half twee
voor Scheveningen komen en daar vertoe
ven tot half drie. Van het oorlogsschip zou
een vlet gestreken worden, die de bedoelde
personen zou „redden" en naar de pier
brengen. Van dit aardige plan is echter
door het slechte weer en de ruwe zee niets
gekomen. Terwyi men reeds tevergeefs ge
tracht had de menschen met een vlet buiten
gaats te brengen, seinde de commandant
van de „Heemskerck" reeds kort na den
middag draadloos, dat wegens branding
geen' sloep gestreken kon worden! en dat hy
doorstoomde.
Natuuriyk was dit laatste voor de teleur
gestelde toeschouwers fiog een zekere ver-,
goeding.
Des namiddags hadden de athletiekwed-
strijden plaats, die door het slechte weer
weinig deelnemers telden. Aan den estafette
loop werd slechts door twee ploegen deelge
nomen; verder stond de één Engelsche myi
loop op het programma, welk nummer span
nend was.
Het voornaamste van de demonstraties
warm wel de Auto- en Motorrennen, welke
op de Boulevard gehouden werden en on
danks het weinig zomersche weer was er
heel wat publiek aanwezig om de wagens
over den weg, die door de politie werd vrij
gehouden, te zien snorren.
De organisatie door de Ned. Motorren-
Sportclub was uitstekend en het weer viel
mee. Des morgens waren de motoren in
actie terwyi 's middags de beroepsrijdes en
de auto's aan beurt waren.
Als slotnummer een spannende stryd tus-
schen twee Mercedes-wagens. Eerst maakte
Aug. Rasse 96 eiÏMöö.ö K.M., doch Wiemann
bracht daarop de snelheid op 112,5 K.M.
stilst, en 187 K.M. vliegende start. Een ge
weldige prestatie.
Des morgens hadden behendigheidswed-
strijden plaats bestaande uit: van het Kur-
haus-terrein afrijden naar een „sohynga-
rage", het strand oprijden, door het zand om
hindernissen heen. Defecte auto sleepen,
terras-brug oprijden, halverwege stoppen,
verder rijden en ten slotte op het terras band
of wiel verwisselen. Negen beroepschauf
feurs en eenige heerrijders namen er aan
deel. De winnende wagens waren resp. Fiat
en Overland.
Des Zaterdags had het concours d'élégance
voor automobielen plaats, waarvoor 43 deel
nemers waren. De groene Spyker behaalde
naast den lem prys van zyn klasse, ook de
eer.epalm van alle klassen.
Zondag j.1. was de laatste dag. Het weer
was van dien aard', dat het bloemencorso
moest wonden afgelast. Alleen de veldrit voor
wielrijders ging door. Er waren vier klassen,
n.1. renners, toeristen, dames en veteranen.
De opkomst was, ondanks het ongunstige
weer vry goed en er werd met animo gestre
den over den weg, langs heuvel en duinen.
En hiermede is de I. T. S. T. afgeloopen.
De resultaten zyn, de omstandigheden in
aanmerking genomen, niet ongunstig, al kon
het veel beter.
Speciaal het internationale tintje was zwak.
Maar dat komt zeker een volgende keer!
De kwestie der navorderingsaanslagen is
onlangs in den Haagschen Raad besproken.
Het Comité tegen de Navorderingsaanslagen
had n.1. by adres verzocht voorloopig alleen
actie te voeren tegen één der aangeslagenen.
Dit proefproces zou zoowel de gemeente als de
belanghebbenden aanzienly'k minder geld kos
ten, terwyl. de laatstgenoemden zich zouden
verbinden hun aanslagen te voldoen, indien het
proefproces door hen verloren werd. Het
raadslid Wesseling, dat ach tolk der belasting
betalers maakte, kreeg echter van wethouder
De Wilde te hooren, dat hy niets met deze
menschen te maken wilde hebben en dat hy
kalm de zaak zou voortzetten. Merkwaardiger
wijze verleende de Raad zoo weinig steun, dat
le heer Wesseling zich genoodzaakt zag zyn
lesbetreffende motie in te trekken.
Het Comité bleef, echter niet stilzitten en
belegde Dinsdagavond een vergadering, waar-
n o.m. werd besproken „een aantal onjuiste
mededeelingen van den Wethouder van Finan
ciën In de Raadsvergadering van 28 Mei".
De voorzitter, jhr. mr. Rendorp, gaf een
overzicht van den toestand. Hy weersprak de
bewering van den wethouder, dat het slechts
om een aantal groote aanslagen zou gaan. In
egendeel, van de ongeveer 1300 by het Comité
angeslotenen zyn bijna de helft voor minder
ian 50 aangeslagen. De houding van den
vethouder zal nu echter oorzaak zyn, dat ook
le kleine aanslagen een vry groot bedrag aan
>roceskosten zullen hebben te voldoen; n.1.
lanslag tot 25: ƒ10 proceskosten, van 25
ot 50: 15 en daarboven meer naar de
'rootte van den aanslag.
De juridische adviseurs van het Comité, de
heeren mr. Coops en mr. Raymakerp, gaven
ïun meening over den toestand en de kansen
!er processen. Eerstgenoemde weersprak de
beweringen van den wethouder, als zouden de
irotesteerenden belastingknoeiers zyn en dat
•eclame by den Raad de aangewezen weg was.
Ook is het onjuist, dat de verjaring eerst pas
einde 1925 zou ingaan. De spreker gaf de be-
'anghebbenden in overweging zich niet bang
te laten maken door dreigementen met deur
waarders e. d. Men dient kalm te procedeeren.
Mr. Raymakers zeide, dat de Haagsehe zaak
vier dingen voor heeft boven de Leidsche.
Zelfs wanneer het verjaringsargument werd
verworpen, zou men nog sterk staan. Men is
van plan van de Gemeente terug te vorderen
Ie reeds betaalde bedragen. Het Haagsehe von
nis komt overeen met een arrest van den Hoo
ien Raad, waarin als aanvang van den belas-
ingplicht wordt genoemd de aanvang van het
belastingjaar en niet de datum van goedkeuring
ier kohieren. Spreker wekte op, om vooral niet
te lang te wachten met het terugvorderen der
betaalde belasting, wyl de actie moet aanvan
gen binnen een redeMjken termyn. Wat de
anderen betreft, zeide hy, zal de gemeente bin
nenkort van leer trekken, zoodat men spoedig
zyn houding moet bepalen. De argumenten van
het Comité, welke natuuriyk thans niet in het
openbaar lómneh worden genoemd, zyn zeer
sterk en reeds liggen 200 dagvaardingen klaar,
om den stroom van deurwaarders-exploiten te
keeren. Spr. meende, dat de gemeente deze
zaak niet zal winnen.
Daarna trad het raadslid Wesseling naar vo
ren om nogmaals zyn standpunt uiteen te zet
ten. Tot slot had nog een gedachtenwisseling
plaats, waarby de voorzitter mededeelde, dat de
gemiddelde proceskosten ƒ20 25 bedragen
en dat de groote aanslagen betalen f 25 plus
10 pOt. van den aanslag boven 150.
Hierna werd de vergadering gesloten en
moeten wy verder afwachten, hoe de zaak zal
verloopen. Dat ook de Haagsehe navorderings
zaak de aandacht zal trekken, staat wel vast
LEO.
Radioielegrafie en
Radiotelefonie.
door H. JANSEN.
Dir. Radio-school HelderAlkmaar.
De vorm van antenne, die de amateur het
gemakkeiykst kam aanbrengen is de omge
keerde L antenne. Hiervoor neme men heit
liefst koperdraad, omdat koner aan den elek
trische stroom een geringe weerstand
biedt. De dikte van den koperdraad doet er
minder toe. Neemt men het echter al te dun
(minder dan1 een mM.) dan vergroot men
weer den maiterieelen weerstand. Desnoods
kan ook nog worden gebruikt verzinkt ijzer-
draad, hoewel dit ook weer grootere weer
stand heeft. Verder is het onverschillig of
men geïsoleerd dan wel blank draad neemt.
Blank draad is goedkooper.
Op scheepsstations en Iamdstatlons beziri
men geen koperdraad voor de antenne. Ko
per is in zuiveren toestand te zacht en zou
zoodoende te veel rekken en kans geven op
breken.
Byvoeging van een weinig silicium, waar
door z.g. siliciumbronsdraad wordt verkre
gen, Vermeerdert de hardheid en trekvast
heid, terwijl de weerstand slechts zeer wei
nig hooger wordt. Met het oog op het skin
effect wordt by voorkeur gevlochten1 draad
gebruikt, hetgeen tevens de sterkte verhoogt.
'Nu we de soort van het materiaal voor de
antenne bepaald hebben, dienen we te letten
op nog twee factoren voor goede werking,
n.1. hoogte en lengte van antenne. Met een
lengte van 25 30 Meter kan men al goede
resultaten verkrijgen. Is de antenne langer
genomen, dan is het opvangend vermogen
natuuriyk grooter; de aether-spannimgen be
ïnvloeden alsdan een veel grooteren gelei
der, waardoor meer electronan in den gelei
der in beweging kunnen komen; er wordt
dus meer energie aan den ontvangkring
overgedragen. Een nog belangrijker factor
dan de lengte is de hoogte.
Hoe hooger boven huizen en boomen aan
gebracht, des te beter. Men moet indachtig
zyn, d'at zinken daken, regenpypen, boo
men, enz. goede geleiders zijn voor electri-
citeit, en dus zelf ook een deel van de aether-
spannimgen, die anders den ontvamgdraad
zouden treffen, opnemen, hetgeen energie
verlies voor de ontvanwantenno beteekent.
Buiten hoogte en lengte past men dikwyls
verbreeding van luchtnet toe. Twee of meer
draden loopen dan parallel, dus naast elkaar.
Deze onderlinge afstand' moet dan minstens
een meter zyn. De afnateur moet niet den
ben, dat hierdoor de eigen trolf veel grooter
wordt, want wel neemt de antenne-capaciteit
toe, doch die zelfinductiewaarde mindert. De
reden van dradien parallel bijspannen is
weer grooter opvangend vermogen.
Nu lengte, hoogte en soort draad' gekozen
zyn, gaan we de antenne bevestigen. Zulks
kan geschieden naar keuze, aan schoorstee-
nen of aan voor dit doel geplaatste palen,
die eenige meters boven de daken uitsteken.
De antennedraad moet aan het einde, dat het
verst van het ontvangtoestel verwyderd is,
doodloopen op een isolator. In dén handel
zyn voor d'it doel z.g. ei-, schotel- of bal-iso
latoren. Deze isolatoren kunnen met touw,
gedrenkt in parafine of schellak, aan de paal
bevestigd worden, zoodat de opgevangen an
tenne-energie niet naar de aarde kan af
vloeien.
Aan het eind© van de antenne, dat het
dichtst by het ontvangtoestel is, moet men
dit einde door een invoerdraad naar binnen
leiden, om deze daarna aan het ontvangtoe
stel te verbinden'. Deze invoerdraad, welke
ook weer Liefst langs een Isolator binnens
huis gevoerd wordt, kan het verlengde van
den luchtdraad zelf zyn of een draad aan de
antenne gesoldeerd. Soldeeren maakt een
perfecte verbinding. Het enkel omwikkelen
van den draad aan het luchtnet geeft een
slecht electriseh contact, doordat na eenigen
tyd de draden beginnen te oxydeeren, waar
door op het verbindingspunt de weerstand
veel grooter wordt en dus de ontvangst veel
minder. De invoerdraad dient ook via een
glazen buisje of ebonieten kokertje door een
raamkozijn b.v. naar binnen te worden ge
bracht. Het niet opvolgen van deze regels
geeft verschillende nadeelige capaciteitsef
fecten,. zelfs ook indien de invoerdraad t e
lang genomen en b.v. over een groote lengte
langs andere geleiders voor electriciteit bin
nenshuis loopt.
Is de invoerdraad volgpns deze voorschrif
ten naar het ontvamgtoestel geleid, dan is
men reeds een zeer groot deel op den goe
den weg.
Uit welke richting komen nu de krachtig
ste radiosignalen op het ontvangtoestel bin
nen?
Hierover in het volgend artikel.
INGEZONDEN.
Vakschool voor Meisjes voor Helder
en Omstreken.
Hieronder volgt de herziene séhool-
geldregeling voor bestaande en voor
de eerst-beginnende cursussen, welke Sep
tember a.s.. zullen gegeven worden in het
nieuwe schoolgebouw aan den Polderweg.
Waar, in de oude school, het geven van
onderwys beperkt moest worden door gebrek
aan ruimte, kan dit in de nieuwe school tot
volle ontplooiing komen.
De byzondere aandacht wordt gevestigd
op de omleiding voor de akte Na, welke be
voegdheid geeft tot het geven van onderwys
in het vervaardigen van eenvoudige onder
en bovenkleeding en huishoudgoed aan Ny-
verheidsscholen. Deze akte, te behalen op 21-
jarigen leeftijd, wordt gesalarieerd met
1950—ƒ2950.—
Hiervoor kunnen worden opgeleid:
le. leerlingen der Vakschool, welke nè den
3-jarigen cursus, het onderwijs met vrucht
voortgezet hebben, 2e. meisjes, komende van
M.U.L.O., Handelsschool, 3-jarige H.B.S., of
zij, die een kennis van de hoofdvakken be
zitten, daaraan gelijkstaande.
De leerlingen, behoorende tot de 2e cate
gorie zullen eerst een voorbereidenden cur
sus in de praktische vakken moeten volgen,
alvorens aan de opleiding te kunnen deel
nemen.
Ook zal voor het eerst een gemengde
cursus gegeven worden voor meisjes boven
d© 16 jaar, welke niet voor een akte willen
studeeren, doch zich gaarne eenige practi-
sche vaardigheid in de onderscheidene vak
ken willen bygebracht zien.
Verder zijn als nieuwe damescursussen in-
gelascht: Schabloneeren en waschbehande-
ling, en als volkscursussen: avondlessen in
koken, huishoudkunde en waschbehandeling.
Voor leerlingen van buiten bestaat gele
genheid' voor 500,— per jaar intern ge
plaatst te worden.
talen' hetzelfde schoolgeld als voor den
3-jarigen cursus, vreemde leerlingen betalen
40,— per jaar. Alle onkosten moeten zij
zelve betalen.
Voor de volkslessen in naaien en verstel
len wordt betaald' 80 ets. per week, waarin
onderwys wordt ontvangen (2 X 21/» uur per
week):
Cursus in:
Costuuiunaaien:
20 lessen, 1 X p. week 8 u. 25 of 12,50
Lingerienaaien
en verstellen:
20 lessen, 1 X p. week 8 u. 20 of 10,
Koken:
20 lessen, 1 X p. week 8 u. 25 of 12,60
Teekenen en
stofversieren:
20 lessen, 1 X p. week 8 m 20 of 10,—
Schabloneeren:
10 lessen, 1X p. week 2 u. 10
Knirypen van
bovengoed:
10 lessen, 1 X p. week 21/» u. 15 of 7,60
W aschbehandeling:
20 lessen, 1 X p. week 21/» u. 15 of 7,50
Gemengde cursus voor meisjes boven
16 jaar:
5 ochtenden van 3 uur (lingerienaaien,
oostuumnaaien, teekenen en stofversieren,
koken, huishoudkunde of waschbehandeling)
60,per jaar. Leergeld voor twee afzon-
derlyke ochtenden hiervan 80,
Avondcursussen:
Koken, huishoudkunde, waschbehandeling,
elk 20 lessen, elke cursus in zyn geheel 5,-
Cyfers.
Voor verschillende uitgaven der gemeente
Helder is volgens uw blad van 12 Juni (nota
van B. en W.) noodig 40.000,(- 91.000.
43.000,— 139.000,— 1.046.000,—
1.359.000 (in duizenden afgerond). De
opbrengst van die nieuw uit te geven lee
ning van 1.860.000,nominaal is netto
1.224.000,—, dus 135.000,— te weinig.
De gemeente beschikt echter nog over
285.000,na dekking dier 135.000,dus
nog over 150.000.Gesteld dit bedrag
werd direct voor de uitgaven besteed, dan
behoefde 100:90 X 150.000 167.000
minder geleend te worden, 't geen jaarlyks
minder aan rente en aflossing zou vergen
8360.— 4175,— 12.525.— voor
't eerste jaar, 10437.60, 't 10e jaar, *t jaar,
waarin het „spaarpotje" op is.
Uit 150.000,in reserve, 3 mndis depo
sito zal de geméente in 10 jaar ongeveer
15000,rente trekken, zy beschikt dus
voor versterkte aflossing in 10 jaar over
165,000,of per jaar over 16.500,De
eerste 10 jaar zal dus 3475,tot 6062.50
minder uit belasting zyn op te brengen,
maar na die 10 jaar heeft de gemeente dan
nog 125.250,schuld extra en een extra
last voor rente en aflossen van 10437,60,
verminderend in 30 jaar tot 4175,
Om dus rekenend op 3000 aanslagen in
Helder, de aanslagen 10 jaar lang met fik
2 's jaars te verminderen, zullen zy daar
na 30 jaar lang met 3.50 k f 1.50 verhoogd
worden.
Wat betreft de opmerking over zware af
lossingen van vroegere leeningen, op deze
manier lost Helder geen leeningen af, doch
ooirverteert laag rentende leeningen in lee
ningen van hooger percentage, en volgt de
politiek van den man, die oude schulden uit
nieuwe schulden voldoet, een politiek die
met wiskunstige zekerheid naar het bank
roet voert.
Hoe nog hier te redden?
De Gemeente houde 167.000,nominaal
in portefeuille, blykt later geld noodig dan
kunnen de obligaties alsnog aan de markt
febracht worden, en by den tegenwoordig
alenden rentevoet zullen zy dan meer dan
90 opbrengen. Men krijgt dus grooter op
brengst voor dezelfde lasten. Ook voor de
80.000,— 90.000,—
die de gemeente waarschyniyk nog zal ont
vangen, ware zoo te handelen* daar 't dwaas
is,nu'tgeld oplangen termyn te leenen wat
binnenkort gratis beschikbaar komt. Ook
dit zou de leening met 100.000,— vermin
deren, en een vermindering in rente en af
lossing beteekenen, die 't voordeel van het
aflossingspotje nu al negatief zou maken.
Over de wyze hoe de gelden voor de zwaar
dere aflossing te vinden, een volgende maal.
H.
1
5
4
6
7
9
13
14
15
17
18
19
800,—
6,-
1000,—
8,-
1200,—
10-
1400,—
12,-
1600,—
14.—
1800,—
16,-
2000,—
18-
2200,—
21,-
2400,—
24,-
2600,—
27,-
2800,—
30,—
3000,—
83,—
8500,—
36,—
4000
42,-
4500,—
48,-
6000,—
64,-
5600,—
60,—
6000,—
66,—
6600,—
72,-
>9
7000,—
78,-
7500,—
84,-
90,—
Ond'er belastbaar inkomen wordt verstaan
het inkomen volgens de wet op de Ryks-
inkomstenbelasting, zonder kinderaftrek.
Wanneer in het gezin twee kinderen be
neden den leeftyd van 18 jaar zyn, wordtriot
en met een inkomen van f 2000, 100,
van het zuiver inkomen afgetrokken voor de
berekening van het schoolgeld, tot ©n met
een salaris van f 3500,— 150,— en boven
3500— 200,— aftrek.
Indien twee of meer leerlingen uit het
zelfde gezin gelijktijdig de school bezoeken,
wordt het schoolgeld van d'e tweede leerling
met. dertig, dat van de derde leerling met
zestig procent verminderd,
De leerlingen van de dagschool betalen
jaarlyks 1,50, die van de atelierklasse
io,— als vergoeding voor bet gebruik der
leermiddelen.
De eigen leerlingen voor de akte Na be
SPORT.
MARINÉBERICHTEN.
"VTSSCHERIJBERICHTEN.
Burgeriyke stand der gemeente Helder
MARKTBERICHTEN.
UIT DEN OMTREK.
Schagen.
Uitslag der v&rkooping te 't Zand op lfi
Juni ten overstaan van notaris Vryburg en
ten verzoeke van mej. Wed. H. Vogelzang.
Opgehouden op 780 gld.
Oudeschlld.
Van 12 tot en met 14 Juni zyn van hier
verzonden: 2822 lammeren, 2 paarden en 5
varkens.
Burgeriyke stand van Texel
van 8 tjn. 16 Juni 1928.
ONDERTROUWD: Jan Johannes van
Leeuwen en Dirkje Vlas; Hendrik Smit en
Martha Witte; Daniël van der Werve en
Hendrica Hermina Bariiorst; Theodorus
Hendrikus Lavende en Oomelia Evelina
Spigt.
GETROUWD: Piet er Kok en Cornelia van
Lenten; Albert Klaas Jonker en Pieternella
Did'erika Jonker.
GEBOREN: Willem, z. v. Oortnelis Witte
en van Grietje Barhofst; Johan Cornelis, z.
v. Carel Clemens Barhorst en Johanna Elisa-
'bebh Stolk; Reinier Veronica, d. v. Arie
Barhorst en Geziena Anna Bos.
OVERLEDEN: Reinoutje Salm, oud' 78
jaren gehuwd met Simon Dros.
De I. T. S. T. en de demonstra
ties. Tegen de navorderingsaan
slagen.
r-<E
3>—
VL
Bij een zuiver Voorde
Klasse (belastbaar) inkomen dagschool en de
van meer dan tot en met atelierklasse
2
6
8
10
11
12
16
20
21
22
600,-
8Ó0,-
1000,-
1200,-
1400,-
1600,-
1800,-
2000,-
2200-
2400,-
2600,-
2800,-
3000,-
3500,-
4000,-
4500,-
6000,-
5500,-
6000,-
6600,-
7000,-
7500,-
99
99
99
99
99
99
99
99
99
99
99
99
99
99
99
99
99
99
99
99
99
99
99
99
99
99
99
99
99
99
99
99
99
99
99
99
99
99
99
oenst op do tweede plaats, maar wordt woldra
door het goed rooiende Willem III genaderd) en
voQrbij'götfaan. Maar tot ©en strijd om do eerste
plaate komt het' niet, want de Adelborsten wer
pen zich met al hun kracht op de riemen, zij
loopen meer en meer uit. Heel erg leelijk le 'hun
roeien, niwmr zit krauht in en goede snelheid.
I>e Adel'boiroton winnen in 7 min. 24 eec., Willem
III ie tweede in 7 min. 29 eec., Njoni derde met
twee lengten achter.
Tweede heat Aan de etart: 1. Amstei, 2 Car
detten, 3. Triton.
Een nummer dat glad' door De Ametel gewon
nen werd. Van den aanvang af waren de Am
sterdammers voor. De tijd van Amstei was 7
min. 82 1/8 sec., tijd van Cadetten 7 min. 38 4/5
sec., Triton op halve lengte.
In de finale van dit mumnier koimen dufl de
Adelborsten en De Amstei, benevens Wlllean III
als snelste tweede.
Pro P&tria.
Zondag 10 Juni zijn op het HJK.C.-terrein de
seriewedetrijden, uitgeschreven door HJLC., ge
speeld. Bij loting waren de wedstrijden ala volgt
ingedeeld: a. H.K.C. 2O.D.I.S.; b. P.P.OJLV,;
c. H.K.C. 3_S.\B.
Daar O.D.I.S. niet opgekomen was, werd H.K.C.
2 al dadelijk winnaar. Van b. werd P.P. overwin
naar, door de tegenpartij met 20 te slaan en
van e. werd H.K.G. 8 overwinnaar door S.VJ3. met
30 te slaan.
Nu moesten H.K.C. 2 en P.P. kampen. Voorze
ker een zware strijd voor P.P., maar de spe
lers (stere) hebben zich goed van hun taak ge
kweten en wisten wederom een overwinning te
behalen, door 2 punten te maken tegenover 1
punt van HJLC. 2. Rie&tte nog de finale tussohen
H.K.C. 3 en P.P. En hoewel het do derde wed
strijd dien midldag was, waren de P.P.-ers onver
moeid en wisten zioh door dezen laatsten wed
strijd' met een 20 overwinning den len prijs,
een zilveren kruis te veroveren. Scheidsrechter
Harpen leidde correct. Hem komt een woord van
lof toe voor de uitstekende wijze, waarop hij de
leiding aan het spel gaf.
P.P. is uitgekomen als volgt: De dames: M.
Moorman, C. A. van' Zoonen, C. Schlahmilch, R.
Colpa, T. Slijper en T. Heiyman: heeren: EL
Nymeier, H. Mieyer, D. Horing, J'. Harders, Fr.
Sohlahmiloh en J. Schlahmilch.
Roeiwedstrijden Hollandia,
Aan de roeiwedsrtrijden uitgeschreven door de
vereeniging „Hollandia" werd door een ploeg
adelborsten deelgenomen. Deze kwamen uit In
'het nummer 'Jonge viër B en Jonge vier A.
Het' Hbl. geeft hiervan de volgende uitslag en
beschouwing:
Eerste heat. Aan de start: 1. Triton, 2.
Laga.
Triton le Iets voor na de start. Een mooie ge
lijke strijd tenslotte. Op de laatste paar honderd
meter wint Triton met één lengte. Tijd Triton
7 min. 29 sec., tijd Laga 7 min. 81 4/6 sec.
Tweede heat. Aan de start.: 1. Amstei, 2.
Adelborsten.
Vrijwel gelijke start. Op de helft van' de baan
ia er een boot in de ibaan, waardoor de race ge
stopt moet worden. Er wordt dan opnieuw gestart,
Weer vertrekken de ploegen gelijk. De adelbor
sten roeien wat ruw en het duurt niet lang of
zij vangen eenige malen een snoek, waardoor
de Amstei een fennen voorsprong krijgt. De Am
sterdammers roeien prachtig gelijk. Hun boot ligt
zeer stil, geheel in tegenstelling met de aan
staande zeeofficieren, die ruw roeien en nogal
eens snoeken. Onder tactische leiding is van de
Adelborsten-ploeg echiter zeker nog heel wat te
maken.
Tijd Amstei 7 min. 25 sec., tijd Adelborsten 7
min. 29 3/5 sec.
'Des middags kwamen in de beslissing: Triton,
Amstei en Adelborst. Laategenoemde als snelste
tweede.
Dat was nog eens een felle race.
Amstei was slecht weg, ietwat zenuwachtig.
Triton was het beste weg. In uiterst snel tempo
wordt de 'eerste 1000 meter geroeid. Da Aiel-
sten hebben daarbij de leiding, maar Amstei roeit
schitterend gelijk en de bpot schiet prachtig door.
Na de 1000 Meter komt Amstei meer opzetten
met goed doorgezette spurts en lang duurt het
niet of de Amsterdammers zijn iets op hun tegen
standers voor. Triton heeft het tempo niet kun
nen volhouden en ligt nu geheel achteraan. Hef
tig strijden Amstei en Adelborsten om de zege.
Er is een hemelsbreed verschil in het roeiwerk
bij deze twee, maar 't moet gezegd: de Adelborsten
gaan hard ondanks snoeken, ondanks geweldig
gooien met water, ondanks alles. De stuurman
moedigt hevig zijn mannen aan.
En ónder groote spanning komt ten slotte
Amstei als eerste aan, op een aflengte gevolgd
door de Adelborsten. Tijd 7 min. 22 sec.
Jonge vier A.
Eerste heat, Aan de start: 1. Willem III, 2.
Njord, 3. Adelborsten.
Reeds dadelijk na de «tart zijn de Adelborsten,
die er geweldig aan trekken, voor. Njord ligt
Luit. ter zee le kl. P. T. de Meester en lult.
ter zee 2e kl. P. van Popta, reep. commandant
van de torpedobooten Z 2 en Z 4, zijn benoemd
tot ridder le kl. in de Orde van St. Olaf van
Noorwegen, welke onderscheidingen hun' persoon
lijk door koning Haakon zijn uitgereikt.
19 Juni van Wachtschip Willemsoord' naar Ma-
rinekaz. Amsterdam serg.-tiimn. J. Toering.
20 Juni: serg.-timm. H. F. Verschuur van Mar.-
kaz. A'dam naar Wachtschip- Willemsoord.
20 Juni: serg-torpedom. J. C.* Vermeulen van
Onderzeekaz. Willemsoord naar Torpedoatslier
Hellevoetsluis.
2 Juli: serg. d. mars. A. F. Nielsen van Mar.-
kaz. Willemsoord naar Mar.-kaz. Amsterdam.
2 Juli: Idem E. H. v. Dintel van Wachtschip
Willemsoord naar Mar.-kaz. Willemsoord.
18 Junibootsman A. Schout van id. naar Schor
pioen.
27 Juni: opperschippar P. W. Erkelens van
Wachtschip Willemsoord naar Schorpioen.
27 Juni: schrijver-maj. J. J. de Ruijter van id.
naar Wachtschip Vlissingen.
18 Juni: serg.-m.d. J. T. F. Adriaanse van v.
Speijk naar Tromp.
18 Juni: id. J. A. Brouwer van id. naar Hadda.
17 Juni: id. J. W. Reu&er van id. te detach. a/b
Douwe Aukes.
3 Juliserg.-timm. P. A. Hilleretröm van Wacht
schip Wilemsoord naar v. Speijk.
26 Juni: serg.-konst. L. L. van Velzen van
Wachtschip Vlissingen naar Gelderland.
3 Juli: bootsman F. Ardonne van Wachtschip
Willemsoord naar v. Speijk.
16 Juli: id. S. F. Theel van Tromp naar Vlieg
kamp SjchellLngwoude.
16 Juli: id. H. Verdoorn van Vliegkamp Schel-
lingwoude naar Tromp.
20 Juni: schipper F. van der Heide van Wacht
schip Vissingen naar Pelikaan.
20 Juni: id. P. J. Gevers van Pelikaan naar
Wachtschip Willemsoord.
14 Juni 1923.
Aangevoerd door 18 korders: 1400 middeltongen
p. stuk 0.400.45; 500 kleine tongen p. stuk
0.20; 15 tarbotten p. stuk 4—7; 20 kisten zetr
schol p. kist 1216; 56 kisten kleine schol p.
kist 58; 20 kisten schar p. kist 2.50—3.50;
14 kisten pietermannen p. kist 1012; door
trekkers: 15 tal geep p. tal 7.769150.
15 Juni 1923.
Aangevoerd door trekkers: 48 tal haring p. tal
1.85—2.65; 1 tal geep p. tal 11.50; door 1
roggevisscher: 10 roggen p. stuk 1.07.
van 14 en 15 Juni 1923.
GETROUWD: W J. Ox en G. J. C. Kelholt;
C. van Galen en C. J. van der Vliet; G. M. B.
van der Wal en G. Kater.
OVERLEDEN: J. Smit, 72 jaar.
LEIDEN, 15 Juni. Veemarkt.
Runderen 468, kalveren 190, schapen 820, lam
meren 8068, varkens 995, stieren 32, 150—495,
kalf- en melkkoeien 153, 230—440, varekoeien
122, 175—830, vette oseen 161, 265—685,
0.851.20 p. K.G., vette kalveren 66, 70—160,
0.951.60 p. K.G., nuchtere kalveren 134, 7
23, vette schapen 320, 50—58, 0.80—0.86 p.
K.G„ lammeren 3028, 1431, magere varkens
444, 30165, 0.72-0.76 p. K.G., biggen 551,
1625, paarden 5, 190285, bokken en geiten
17, 4-15.
BROEK OP LANGENDUK, 15 Juni 1923.
Schoteche muizen 9.30—13.80, drielingen
5.40—8.10, kleine 1.30—1.70, alles per 100
K.G.; aanvoer 12,639 K.G. aardappelen.