E
T
Tweede Blad.
VAN DINSDAG 21 AUGUSTUS 1923.
PLAATSELIJK NIEUWS.
Jubileumfeesten,
I>e feestcommissie voor de Spoorstraat be
richt ons, dat zij voor deze straat de volgen
de festiviteiten heeft vastgesteld:
Woensdag- en Donderdagavond, 20 ent 80
Aug., allegorische verlichting van de Spoor
straat, met vele attracties, verrassingen en
muziek.
Zaterdagmiddag 1 Sept.: feest voor de kin
deren der Spoorstraatbewoners, bestemde
uit versierde fietsen, wagentjes en tinder
rolmateriaal, tractatie's en attracties, met
verrassingen.
Des avonds: Bioscoop, muziek, roiizen-
verlichting, attracties enz.
De parade.
De parade op 81 Augustus a.s. in de
Prins Hendriklaan en op het Stationsplein
zal om 11 uur van. aanvangen. Wordt bij
ongunstigon weersgesteldheid tot allasten
besloten, dan zal zulks kenbaar zijn aan een
blauwen wimpel, ten (hijscheni op de Marine
kazerne.
Een vrije dag voor het rijkspersoneel.
Donderdag 6 September, den herdenkings
dag der huldiging der Koningin,, zal het rijks
personeel in het genot van een vrijen dag wor
den gesteld.
Serenade.
Hedenavond 8 uur zal door de Christe
lijke Oranjo-Harmoniekapel een laierenade
worden gebracht aan Ds. Zwaan, Dljkstraat,
alhier, die zijn 25-jarig ambtsjubileum
herdenkt.
Door de muziekvereeniging „WinnubstF
werd gisteravond een serenade gebracht aam
den heer van der Star, aam do W.Hhelni.ina-
straat.
Tewaterlating Stoomloodsboot Na 18.
Het was Zaterdag omstreeks iioffc middag
uur te bemerken^ dat er iets bijzonders aan
de hand was. Tegen één uur reeds begon
van verschillende kanten de trek naar de
werf. Tot op de laatste ©ogenblikken' hield
de stroom aan, zoodat, toen het tdjdstip van
de tewaterlating was aangebroken, vele hon
derden belangstellenden zich rond de hel
ling geschaald Nhadden.
Rechts van de helling-vloer, ter hoogte
van de eiiectrische centrale, haddon zich ver
schillende autoriteiten verzameld. Behalve
de directeur van 's Rijkswerf, Jlir, H. Rap-
pard, bevonden zich aldaar o.a. Jhr. M. Rap-
pard, hoofdingenieur der Marine, als ver
tegenwoordiger van ZJE3. den Minister van
Marine, de plaatsvervangend commandant
der Marine, ikapitein ter zee J. D. Albarda,
kapitein-luitenant ter zee J. F„ Osten, chef
van den) Marinestaf, het ooilego van Burge
meester en Wethouders en eeltige hoofd
ambtenaren van 's Rijkswerf.
Dicht bij de helling had zich de „Ohr.
Oranje-Kapel" opgesteld, die vóór en tijdens
de tewaterlating haar muziek ten gehoore
bracht
Te ongeveer kwart voor twee werd een
begin gemaakt met het wegnemen der stut
ten. Alleen bij het achterschip bleven aan
weerskanten twee stutten staan, tegen het
omkantelen, die bij het afloopen door het
schip moesten worden medegenomen. Tegen
gehouden werd het vaartuig alleen nog door
twee stalen trossen en de touwen waarmede
de slee was vastgemaakt. Dan worden ook
de stalen trossen losgegooid;; aan twee ge-
improviseerde masten worden de vlaggen
geheschen en dan is het alleen de sjorring
van de slee, die het afloopen nog belet Het
schip „trok" er reeds aan, vertelde die hoofd
ingenieur van de werf, en dit was een gun
stig' teeken. Want meermalen doet zich het
geval voor, dat een schip na. het wegnemen
van het laatste beletsel niet in beweging
komt. Daar moet altijd op gerekend worden.
En dus waren ook hier de wrikbalken bij de
hand en was een glycerinepomp aanwezig
om zoo noodig een handje te helpen.
Doch van die materialen hoefde geen ge
bruik te worden gemaakt Juist tegen twee
uur kapte „Baas" Kruk de tros, waarmede
de slee werd vastgehouden, en direct kwam
er beweging in het gevaarte.
Langzaam eerst, dan steeds sneller schoot
het schip de helling af.
In verband met den korten uitloop in het
natte dok, waren kettingen aangebracht. In
deze kettingen waren stukken „loos" gemaakt,
door op eenigen afstand van elkaar gelegen
schalmen met touwen te verbinden. Bij het af
loopen moesten deze verbindingen stuk ge
trokken worden, waardoor de vaart van het
schip vertraagd, en er ten slotte uitgehaald
wera.
In enkele seconden was alles gebeurd. In
den meest letterlijken zin liep het hier „vlot
van stapel".
Het spreekt vanzelf, dat de directeur van
's Rijkswerf voor wlen deze tewaterlating,
gelijk wij reeds vroeger hebben uiteengezet,
een bijzondere beteekenis had, van verschil
lende zijden de gelukwenschen in ontvangst had
te nemen. Eveneens was dit het geval met
ingenieur van Dam, die speciaal bij den bouw
is betrokken en „Baas" Kruk.
t
Daarmede behoorde de gebeurtenissen
weer tot het verleden. Wij twijfelen niet, dat
wjj de tolk van veleai zullen zijn, wanneer wij
hier onzen dank uitspreken voor de door
den directeur van 's Rijkswerf geboden ge
legenheid om deze tewaterlating bij te wo
nen. Anderzijds heeft ook de proefneming
met de vrije toelating succes gehad, zoodat
vermoedelijk bij de tewaterlating van den
volgenden loodsboot hetgeen over eenige
maanden zal geschieden dezelfde facili
teit aan belangstellenden kan worden ver
leend.
WH laten hier eenige gegevens over de
stoomloodsboot volgen. Lengte over alles
46.5 M., grootste breedte 7.90 M., holte 4.55 M.
diepgang uitgerust 8.40 M., waterverplnat-
sing 596.6 ton. Het schip is voorzien van
een bronzen voortstuwer met 4 bladen.
De machines en ketels worden geleverd
door de maatschappij „De Schelde" te Vlis-
singen. De ketelinstallatie omvat twee cilin
drische ketelB, ingericht voor oliestoken,
voorzien van Howdens geforceerde trek. De
machine-installatie omvat een triple-oom-
pqund machine van 000 I.PJL, en een Laval-
turbine-dynamo van 110 Volt en 4 K.W.
Huishuren „Woningstichting".
Op het verzoek van de Woningstichting
onlangs ingediend en strekkende om de
huurverhooging voor 1024 afgewend te krij
gen van wdk verzoek indertijd een uit
treksel in ons blad is opgenomen, werd
van den Minister van Arbeid, Handel en
Nijverheid het volgend antwoord ontvangen:
Naar aanleiding van uw schrijven deel ik
u imjedie, dat de huren voor met Rijkssteun
gebouwde woningen moeten wonden bepaald
op Vn 1/7 van het bruto-gezinsinkomen van
de bewoners. Met aftrek van 50.of
100.(pen kind, zooais het bestuur der
„Woningi^dhting" aanneemt kon derhalve
geen termen hiervan terug te komen, ten-
de ignenzen 1/a en laten1 voldoende ruimte
om met gezinsomstandigheden rekening te
houden.
Waar, naar het bestuur der stichting in
de memorie van toelichting bij het request
mededeelt, de dezerzijds voorgeschreven
huurverhooging V* van het gemiddeld bruto-
gezinsinkomen niet overschrijdt, vindt ik
geenl termen hiervan taerug te komen, tem
zij blijkt, dat de loonen in uwe gemeente
zoodanig dalen, dat genoemde grens wordt
overschreden.
Is dit het geval, dan zie ik een met cijfers
toegelicht voorstel tot huurveriiagingtege
moet
De Overweg.
Met voldoening hebben wij bemerkt, dat de
bestrating nabij den Overweg waarover wij
onlangs een opmerking maakten aanmer
kelijk is verbeterd, terwijl vanwege Gemeen
tewerken ook aandacht wordt besteed aan den
toestand' van den Brakkeveldweg, die ook nog
al iets te wensohen overliet
De Javastraat
De bestrating van de Javastraat is thans
bjjua geheel gereedgekomen. Men is nu bezig
de verbinding met den Huisduinerweg onder
handen te nemen, zoodat over eenigen tijd de
zaak geheel in orde zal zijn.
Of liever, bijna geheel In orde. Want de ver
lichting van bedoelden weg laat nogal iets te
wensohen over. Op het groote stuk van Water
toren tot Huisduinerweg staan te weinig lan
taarns. En dit heeft ook vermoedelijk in de
hand gewerkt, dat tot tweemaal toe des avonds
op de Javastraat een aanranding heeft kunnen
plaats vinden (zie Politie-rapport), evenals een
poging tot inbraak. Hierin mag wel spoedig
verbetering worden gebracht!
Voorts zij er nog op gewezen, dat de reini
ging van dit weliswaar afgelegen, maar
toch gelijk berechtigde stadsgedeelte, niet
steeds of althans niet met voldoende zorg ge
schiedt. Ook hier mogen de betrokken auto
riteiten wel hun aandacht aan besteden.
Het verkeer met Huisduinen.
Destijds is er in dit blad reeds op gewezen,
dat er tusschen de verschillende autobus-on
dernemers een vrij felle concurrentie bestaat,
die weliswaar het voordeel kan hebben dat het
publiek goedkoop rijdt, doch anderzijds als
in deze richting te ver gaat tot gevolg kan
hebben, dat sommige ondernemers het niet
langer kunnen bolwerken, waardoor een te
kort aan vervoermiddelen zou ontstaan. Bo
vendien is dit wel gebleken, dat de gewone
auto's het meer tegen de bussen moeten af
leggen, waardoor dus behoud van een vol
doende aantal bussen van het meeste belang
is.
Wat wij hier nu over deze zaak willen zeg
gen, zal meer bestemd zijn ter overdenking
voor het volgend jaar dan ter uitvoering op
korten termen. Dit seizoen is Juist voor alle
betrokkene i een goede leerschool geweest en
de ervaring van nu kan en zal wel benut wor
den voor verschillende verbeteringen met het
volgend jaar. Het vraagstuk zal dus ter zijner
tijd wel weer aan de orde komen.
(Waarop wij thans willen wijzen, is op de
exploitatie van de autobussen.
De concurrentie noodzaakt thans de onder
nemers tot het rijden voor een prijs, die bij
redelijke bezoldiging van hun personeel en (ge
bruik van deugdelijke materialen slechts wei
nig winst overlaat. Ook geschiedt het rijden
zeer oneconomisch en ongeregeld, aangezien
het publiek dikwijls onder bedreiging bij
een concurrent te zullen Instappen den ver
voerder meermalen noodzaakt met onvoldoen
de vracht weg te rijden, waardoor dus zoo'n
rit weinig of niets oplevert en er soms geld
bij moet. Verder staan er dikwijls meerdere
bussen aan het eene eindpunt te wachten, ter
wijl het publiek aan het andere tevergeefs
langen tijd moet geduld oefenen.
Een poging van één der ondernemers om
tot een vaste dienstregeling te komen is
ook al door de concurrentie ten deele mis
lukt. Ook wordt yeelal tegen onderling afwij
kende tarieven gereden, hetgeen ook al'niet
bevorderlijk is voor den goeden gang van
zaken.
Uit een en ander moge reeds voldoende blij
ken, dat de organisatie en exploitatie der auto
busdienst nog veel te wenschen overlaat en
het dus alleszins gewonscht ls, dat hierin ver
betering kome.
Het eenige afdoende middel hiertoe is o. i.
georganiseerde samenwerking tusschen de
autobus-ondernemers, waardoor alles wat deze
zaak betreft geregeld en dienovereenkomstig
uitgevoerd kan worden.
Kunnen de autobus-ondernemers ln den ko
menden winter de hoofden niet eens bij elkaar
steken en overleggen, wat hierin te doen zou
zijn. Wij willen nog geen plan aangeven, doch
slechts de richting wijzen naar een „Onder
linge Coöperatieve Heldersche Autobus-onder
neming. dan kan alles veel beter geordend en
geregeld worden en is aan -eiken belangheb
bende een fatsoenlijk stuk brood verzekerd.
Wellicht is de Gemeente dan bereidt een sub
sidie te verleenen. Men overdenke dit eensl
Engelschen op bezoek.
Sinds eenige dagen ligt er in onze
haven een Engelsch moederschip voor
vliegtuigen, een tot oorlogschip omgebouw
de stoomtrawler, welke op den terugreis van
Gothenburg naar Engeland is.
Des avonds kan men de „English Boys"
door onze straten zien flaneeren, in hun cor
recte kleeding en met hun typische wandel
stokjes. Zij blijken ook den we* naar het
hart van verschillende Heldersche meisjes,
ondanks het taalverschil, wel te kunnen vin-
deni.
Morgenavond spelen de gasten een voet
bal wedstrijd, waarover men in de Sport-
rubriek meer vindt.
Nat Chr. Geh. Ontlx. Ver.
Het gebouw van de Nat. Ohr. Geh. Ver.
aan de Spoorgracht, meer bekend onder den
naam „Zeemanshuis" is opnieuw gerestau
reerd.
Het oude Zeemanshuls, el sinds jaren door
bovengenoemde ver. tot Geheelonthouders
koffiehuis ingericht, had van buiten een on
ooglijk aanzien. Het bestuur besloot daarom
het gebouw opnieuw te restaureeren.
Den heer P. Kamp alhier, werd de ver
bouwing opgedragen. Deze zette in die plaats
van het oude geveltje, een nieuwen, moder
nen gevel, waardoor het gebouw een flink en
prettig aanzien kreeg.
In het gebouw zelf vindt men allereerst
de groote, gezellige oonversatiezaal, daar
achter is een vergaderzaaltje gelegen. Boven
zijn een tiental frissche, heldere slaapkamer
tjes voor logeergasten. De heer A. Freeke,
die het schilderwerk verzorgde, heeft het
geheel met een helder, licht kleurtje, aantrek
kelijk gemaakt. De heer Schellinger zorgde
voor den aanleg van de electriciteit, terwijl
de firma Oudkerk van Praag voor een
degelijke nette meubileering zorg droeg.
Henri ter Hali's revue „Nou, Nou!".
Gisteravond ging in „Casino" voor een
volle zaal do 26ste revue van het gezelschap
Henri ter HalL
Het wordt en dit is begrijpelijk wel
eens moeilijk actueele gegevens te vinden,
die geschikt zijn om in een revue te verwer
ken, doch ddt wordt in de revue „Nou, Nou"
ruimschoots vergoed door de meer dan schit
terende aankleeding. In dit oü^icht overtreft
„Nou, Nou" haar voorgangera Dit geldt niet
alleen ten aanzien van de costuums, maar
ook van de décors.
Als altijid) zijn het de commère, in dit ereval
Fortuna (mej. W. Rijnvis) en J. Buziau en
S. Nieuwenhuizen die de hoofdrollen hebben,
voor zoover daarvan gesproken kan worden.
De beide laatsten izijn zeldzaam als zij als
Gerrit en Toontje voor het voetlicht komen
om de trekking van de Rotterdammertjes bij
te wonen. Zij winnen natuurlijk de hoofd
prijs en gaan met Fortuna op stap om de
wereld te zien. Hun grollen en grappen hou
den den gohe.elen avond het publiek in een
lachbui.
Allereerst komen zij natuurlijk aan de
grens. Het boeldi dat ons voorgehouden
wordt hier en in het volgendo tooneol is
weinig vleiend. Het zijn de valuta-reizigers.
Er wordt natuurlijk geweldige gechargeerd,
maar het feit is waar. Een klourig en fleu
rig tooneeltje is in dit tafereel de Tyroler
dnna. Schitterend is het slottafereel van het
eerste bedrijf )„het alphabet". „De letters
dansten voor de oogen", maar als dat zéé
gaat, nu dan mag het meer gebeuren.
Men zal van ons niet verlangen dat we
een volledige opsomming geven van al het
fraais dat ten tooneele gebracht wordt. Wij
willen slechts enkele tafereelen noemen, o.a.
de vrouwelijke Kamerleden in het door Hen
ri ter Hall ontworpen ambtscostuum. Het
zou waarlijk nog zoo kwaad niet staan!
De Jazz-band, waarbij de Steffan Oompa-
ny meewerkte, was keurig.
Het twaalfde tafereel, de klokken, is een
juweeltje.
Na de Egyptische zonnewijzer komen ach
tereenvolgens de Meisner, de Biedermeyer en
de Friesche Klok. Deze tafereelen zijn zeer
mooi van aankleeding, waarbij het effect
nog wordt verhoogd door de gratie en ele-
gance waarmede de oude dansen worden
uitgevoerd.
Tot slot van het tweede bedrijf de Oranje
finale. Dit is wel een van de mooiste tafe-
rö6Ü0Tii
Dan maken we ineens een heele stap; naar
Hawaï. Wat in dit gedeelte van de revue be
reikt wordt met oostuums, décors, aanklee
ding en lichteffecten is overbluffend. Iets
zeer bijzonders zijn de lichtgevende cos-
stumes. Deze maken een schitterend effect
Tusschen al die bedrijven door houden
Buziau en Nieuwenhuizen den gang er Ijl
De dolle eni dwaze invallen volgen elkaar
zoo nu en dan met een snelheid op, dat men
van het lachen niet bekomt Het toppunt
wordt wel bereikt als Buziau met zijn één-
mans-tonneau ten tooneele verschijnt
De Paarlemoer-finale vormt het waardig
slot van deze buitengewone revue. Wat hier
in bereikt wordt is letterlijk en figuurlijk
schitterend.
Veel meer is er nog dat der vermelding
waard is. Doch om de revue te waaxdeeren
en ervan te genieten moet men deze zelf
gaan zien. Zij is een gang naar „Oasino
ruimschoots waard.
Goede vangst
Door den visdhhandelaar R. Mors -werd.
aan deü viaéhafstag voor 09.— gekocht
een) steur, die door TX. 87 in dé Haaks-
gronden was gevischt en1 het buitengewoon
gewicht had van plkn. 200 pond. De visoh
was lang 2.15 M. en verkeerde aan1 den'
afslag nog in levenden staat
Brand te Koegras.
Door hooibroed ontstond Zaterdagnamid
dag brand ln de schuur naast de woning
van de landbouwer D. de Graaf te Koegras.
Door de uitgerukte brandweer kon het vuur
spoedig worden geblusoht, het brandende
hooi woril door werkvolk over het land ver
spreid om uit te branden.
Uit het Politierapport
Door een koopman werd aangifte gedaan, dat
iemand, met wlen hij' een woordenwisseling
had, van zijn wagen niet ververschingen, waar
mede hij nabij de Liniebrug stond, een aantal
bierfleschjes had stukgeslagen.
De dader zal, op verzoek van den koopman,
hierover worden onderhouden.
Assistentie der politie werd gevraagd door
een bewoner van de Tulpstraat, wiens aan
staande schoonzoonweigerde de woning te ver
laten. Op vordering van de politie voldeed
laatstgenoemde onmiddellijk aan het verzoek,
mededeelend, dat zijn meisje mishandeld dreig
de te worden en hij dit had willen tegengaan.
Aangezien de bewuste schoonvader onder den
invloed van sterken drank verkeerde, verlie
ten ook diens vrouw en dochter de woning om
den nacht bij (Te buren door te brengen.
Door de politie werden verwijderd een aan
tal biljetten, dienende tot anti-vlootwet-propa-
ganda, die zonder de toestemming van recht
hebbenden waren aangeplakt. Een tweetal per
sonen, die zich met dit plakken bezig hielden,
namen bij het zien dei; politie overhaast de
vlucht.
Door een 18-garige vrouw uit de Balistraat
werd aangifte gedaan, dat zij Zaterdagavond
omstreeks half elf op de Javastraat door een
jongenman was aangerand, die haar van af het
Koningsplein was gevolgd en wien zij weiger
de haar te mogen vergezellen. Zij werd door
hem op straat geworpen, terwijl haar het hulp
roepen werd belet. Haar verweer werd beant
woord met stompen en slagen op borst en
schouders. Nadat zij er in geslaagd was op
nieuw hulp te roepen, waarop echter op dezen
stillen weg niemand opdaagde, kon zij mede
door krachtig verweer zich loswerken en op
staan, waarop de laffe aanrander haar nog
maals een slag in de hals toebracht en vervol
gens de vlucht nam in de richting van de
Balistraat.
De politie, die onmiddellijk een onderzoek
instelde, meent een spoor van den dader te
hebben gevonden.
Door een automobiel werd Zaterdagavond bij
uitwijken een op den Brakkeeveldweg staande
lantaarn aangereden, die daardoor vrij ernstig
werd beschadigd. De dader is bekend.
Door een bewoonster aan de Bloemstraat
werd aangifte gedaan, dat haar 8-jarig zoontje
door een hond was gebeten, gelukkig niet ern
stig. De eigenaar werd, aangezien dit de eerste
maal is, vermaand, dat hij beter op zijn hond
moest letten, waaraan deze zou voldoen.
Door de politie is verdacht van de aanran
ding op Zaterdagavond te hebben gepleegd
iemand aangehouden, die echter in staat was
zijn alibi te bewijzen. Het onderzoek duurt
voort.
Door een bewoner van dé Sluisdijkstraat
werd aangifte gedaan, dat van zijn weiland,
gelegen tusschen Bloem- en Florastraat, Za
terdag j.L graszoden zijn ontvreemd. Een
onderzoek wordt ingesteld.
BINNENLAND.
Hét jubileum van de Koningin.
De Koningin heeft gister ten Koninklijke
paleize Het Loo in plechtige audiëntie ont
vangen Pangeren Arlo Koesoemojoedo, prins
van Solo, majoor van den generalen staf van
het Nederlandsch-Indiscbe leger, die na
mens <ien soesoehoenan van Soerakarta, als
wiens vertegenwoordiger hij optrad, Hare
Majesteit diens gelukwenschen kwam over
brengen bij gelegenheid van haar 25-jarig
regeeringsjublieum.
De prins bood1 HiM. ook namens den Socv
soehoenan eenige geschenken aan. In de
eerste plaats drie portretten ln1 zware lijsten
en wél van den soesoehoenan zelf van twee
vorstinnen. Voorts een schrijftafel van Ja-
vaansch maaksel met zilveren schrijf garni
tuur en een bij die schrijftafel beboerende
fauteuil
Prinses Juliana ontving een speciaal ge
schenk namens Raden Ajoe Adipati Djojo
Negara, echtgenoote van den Rijksbestuur
der van Solo. Het geschenk bestaat uit een
zestigtal voorwerpen op Solo in gébruik.
Gisteravond om half zeven heeft de Ko
ningin in plechtige audiëntie ontvangen
Fangeran Ario Soerjoiwidjöjo, Prins van
Djokjakarta, kapitein van den generalen
staf van het Indische leger, die zich bij H.M,
kwam kwijten van de opdracht van den Sul
tan van Djokjakarta, de Koningin diens
gelukwenschen over te brengen met Haar
regeeringsjubiieum.
Namens den Sultan van Djokjakarta wer
den1 H. M. ten geschenke aangeboden het
portret van- den Sultan, een sierlijk bewerkte
kris en een piek. Namens de Ratoe
Kentjónó, de gemalin van den Sultan, werf
der Koningin een waaier aangeboden.
De gezamenlijke Prinsen van Djokjakarta
hebben der Koningin een inktkoker ten ge
schenke doen aanbieden.
Van de drie dagen, gedurende welke omen
te Montnfcendam feest zal vieren, belootft de
middelste, Donderdag 80 Augustus, het
meest belangrijk voor het groote publiek,
dan zal de slag op de Zuiderzee plaats vin
den', in nabootsing van den zeeslag die in
Ootdber 1573 plaats vond, waarbij Bossu, de
Spaansche admiraal, door Cornelicz. Dirksz
(in 1572 burgemeester van Monnikendam)
den' Hollandschen vlootvoogd, werd versla
gen' en te Hoorn' gevankelijk binnenge
bracht. Kosten' noch moeite beeft of zar
men ontzien, om dezen dag te doen slagen.
Om half een zal men ln de stad alarm
blazen1: de Spaansche vloot komt in bewe
ging. Om 1 uur gaat de Hollandsche vloot
do Spaansche tegemoet.
Na afloop van dezen slag heeft door de
stad een geoostumeerde optocht plaats
waaraan 125 personen1 zullen deelnemen.
Er zullen extra-trams op Amsterdam
rijden.
Sociaal-anarchistische actie.
Do centrale recherche te Amsterdam is,
naar het Hdbl. meldt, sedert eenige weken
een georganiseerde actie der dusgenaamde
sociaal-anarchistische groepen op het spoor,
beoogende bij de a.s. jubileumfeesten een
tegenbeweging in het leven te roepen. Daar
voor worden de groote steden, doch in hoofd
zaak Amsterdam tot werkterrein gekozen.
Hier en daar zijn ongeteekende, op oranje
papier gedrukte proclamaties aangeplakt,
waarvan de inhoud ook in kleine oranje
kleurige strooibiljetten is verspreid. En er
zou ook een Feestgids worden verspreid,
eveneens op oranje-papier gedrukt. Daar de
inhoud van die pamfletten voor de Koningin
zeer beleedigend is, en daarop geen namen
van drukkers of schrijver voorkomen, heeft
de centrale recherche bier en daar huiszoe
king gedaan. In een drukkerij te Utrecht
werden de vorige week 18.000 exemplaren
van dat drukwerk in beslag genomen. Een
huiszoeking in de drukkerij Libertas aan de
Van (Madestraat te Amsterdam leidde
eveneens tot bet in beslagnemen van eeni
gen voorraad en van daarvoor aangewent
zetseL
Toen nu Zaterdagavond in don omtrek van
de Nieuwmarkt te Amsterdam eenige S. A.
J. O.-leden met die schrifturen ventten, zijn
zij naar de politie-bureaux in die buurt ge>-
.eid, waar proces-verbaal wegens majesteit
schennis tegen de verspreiders is opge
maakt. Het is ook aan de politie bekend, dat
in sociaal-anarchistische kringen plannen
zijn beraamd om de illuminatie en de straat-
versiering voor de a.a jubileumfeesten zoo
veel mogelijk te sabotteoren. Tegen deze po
gingen zal, als vanzelf spreekt, van over
heidswege met gestrengheid worden opge
treden.
De toestand op scheepvaartgebied.
In een overzicht van de vrachtenmarkt,
voorkomende n de Dag. Brsct. lezen wij' a.o.è
De algemeene toestand van het vrachtbe-
drjjf is somberder dan ooit De onzekere poli
tieke vooruitzichten dwingen afladers tot groo
te voorzichtigheid, terwijl zij bovendien toch
reeds langen tijd groote moeite hebben mark
ten voor hun goederen te vinden. De toestand'
aan de La Plata-markt is zoo slecht, dat som
mige reeders hun schepen vandaar naar de
salpeterhavens lieten vertrekken. Maar ook al
daar gaat het vrachtbedrijf gebukt onder de
tijdsomstandigheden. Want hoe groot de be
hoefte aan salpeter voor den landbouw in ver
scheidene landen van Europa ook zijn mag, de
stand der wisselkoersen maakt het voor deze
onmogelijk de noodige voorraden te doen aan
voeren.
Voor de trampvaart is de toestand wel het
ergst. Immers, behalve de zeer onvoldoende
kans om lading voor hun schepen te vinden
ontmoeten zij tevens de toenemende concur
rentie der lijnbooten. In 't bijzonder is dit het
geval aan de Oostersche markten, waar sedert
verscheidene weken zoo goed als geen bevrach
tingen van trampschepen hebben plaats ge
had. I
Ook in de vaart van Noord Amerika is de
ooncurrentie van het lijnbedrijf voor de
trampvaart scherper geworden. Deze ooncur
rentie is (trouwens een bewijs te meer van
zeer onvoldoende lading ivoor de algemeene
scheepvaart.
Alles te zamen genomen ziet het er voor
het reederijbedrijf zeer donker uit.
(Onder den invloed van aanbod van ruimte
tegenover de vraag voor den handel aan alle
markten is het niet te verwonderen, dat
vrachtkoerson nog een gestadigen teruggang
aanwijzen, niettegenstaande deze reeds ver
scheidene weken gezonken waren tot een ver
lies aanbrengend of onloonend peil. Het ver
loop der koersbeweging verklaart- zich door de
cijfers, welke dienaangaande door de Engel-
sche Kamer van Scheepvaart werden gepu
bliceerd.
Het indexcijfer voor vrachten in de inter
nationale scheepvaart voor Juli is (tegenover
de basis van 100 in 1920) 27.61, tegen 28.68
voor Juni en 27.80 voor Jpli 1922, zijnde een
daling van resp. 3.73 en 0.68 pet. Sedert
Januari 1920 valt alleen voo'r Sept. 1922 een
lager cijfer aan te wijzen dan voor Juli j.L
Reedersvereeniging van de Nederlandsche
HarlngvlsscheriS.
In de Donderdag te Vlaardingen gehouden
buitengewone algemeene vergadering van de
Reedersvereeniging voor de Nederlandsche
Haringvisscherjj is verworpeh het voorstel
Scheveningen om het grootste gedeelte van het
kapitaal der vereeniging onder de leden te ver
doelen. Alleen de Scheveningsche afgevaardig
den stemden voor.
Bij de bestrijding van het voorstel wees de
voorzitter, de heer L. J. van Gelder, er op, dat
de Reedersvereenigng op dit oogenblik de
vruchten kan plukken van haar bezittingen,
doordat belangrijke plannen tot verkrijging van
meer haringafzet ln binnen- en buitenland in
overweging zijn.
De Reedersvereeniging te Scheveningen-
heeft besloten zich af te scheiden van de Ree
dersvereeniging voor de Nederlandsche Ha
ringvisscherij. Een belangrijke minderheid van
Scheveningsche reeders .stelt echter prijs op
aanblijven in de landelijke organisatie. Daar
om zal voor hen een regeling worden getrof
fen.
Uit hét Sleepvaartbedrflf.
De Nederlandsche sleepboot „Gelderland",
onder commando van kapitein Spruyt van het
Bureau Wijsmuller is 12 Augustus behouden
te Bahia Blanca, Puerto Militar aangekomen
met de 150-tons drijvende kraan „Toba", welke
door de werf Gusto, firma A. F. Smulders te
Schiedam werd gebouwd voor rekening der
Argentijnsche regeering.
Deze kraan was 28 April van Schiedam ver
trokken en bevond zich tegen 't einde van de
maand Juni in de nabijheid van Rio de Janeiro.
Hier werd de kraan overvallen door een vlie
gende storm (Pompero), welke echter goed werd
doorstaan. In den nacht van 20 op 21 Juli werd
zjj overvallen door een hevige cycloon ter
hoogte van Rio Grande do Sul. Bij deze ge
legenheid brak plotseling de sleeptros, raakte
de kraan uit den koers en dreef naar 't Oosten
af.
Na verscheidene dagen vergeefs zoeken
seinde kapitein Spruyt dat het hem nog niet
gelukt was de kraan te vinden. Naar aanlei
ding hiervan werd' door Bureau Wijsmuller
aan kapitein Spruyt geseind, dat hij in geen
geval zijn pogingen om de kraan terug te vin
den moest opgeven. Intusschen waren op ver
zoek van assuradeuren door de Argentijnsche
regeering eenige oorlogsschepen en een Ma
rine-sleepboot uitgezonden om mede te as-
sisteeren bij het zoeken naar de kraan. Nadat
kapitein Sprayt vijf dagen onafgebroken naar
de kraan had gezocht, had hij den zesden dag
's namiddags 8 uur het geluk de kraan terug
te vinden, en constateerde dat alles wel aan
boord was, zoowel wat de 5 man sterke be
manning, als de toestand van de kraan betreft.
Door de Nederlandsche industrie is weder
om een werktuig afgeleverd waarop zij met
recht trots kan zijn.
Amerikaanseh bezoek.
Het stoom sohip „Arcadian" van de Royal
Mail Steam Paoket, met 500 Amerikaansche
passagiers aan boord, dat einde dezer maand
een bezoek brengt aan de Noorsdhe wate
ren en' fjorden1, zal, naar het HM. verneemt,
op Dinsd'ag 4 September de haven van
IJmuiden binnenloopen, om daarna Amster
dam en1 nog eenige andere plaatsen in ons
land te bezoeken.
Faillissementen ln Nederland.
Volgens médedeelingeni van (het Handels
informatiebureau van Van der Graaf Oo.'s
Bureaux voor den Handel zijn over de af-
goloopen) week, eindigende 17 Aug. in Ne
derland uitgesproken' 82 faillissementen te
gen 45 faillissementen in dezelfde week van
het vorige jaar.
Van 1 Januari tot en met 17 Aug. 1923
2521 faillissementen' tegenover 1883 over
hetzelfde tijdperk van het vorige,ja»-
Een drlftkopl
Een prettige schoonvader te wachten.
Anti- Vlootwet-propaganda.
Laffe aanranding.
Op zoek naar 't licht.
De bijtende viervoeter.
De aanranding.
Graszoden ontvreemd.
De slag op de Zuiderzee.