E T Tweede Blad. VAN DINSDAG 21 AUGUSTUS 1923. PLAATSELIJK NIEUWS. Jubileumfeesten, I>e feestcommissie voor de Spoorstraat be richt ons, dat zij voor deze straat de volgen de festiviteiten heeft vastgesteld: Woensdag- en Donderdagavond, 20 ent 80 Aug., allegorische verlichting van de Spoor straat, met vele attracties, verrassingen en muziek. Zaterdagmiddag 1 Sept.: feest voor de kin deren der Spoorstraatbewoners, bestemde uit versierde fietsen, wagentjes en tinder rolmateriaal, tractatie's en attracties, met verrassingen. Des avonds: Bioscoop, muziek, roiizen- verlichting, attracties enz. De parade. De parade op 81 Augustus a.s. in de Prins Hendriklaan en op het Stationsplein zal om 11 uur van. aanvangen. Wordt bij ongunstigon weersgesteldheid tot allasten besloten, dan zal zulks kenbaar zijn aan een blauwen wimpel, ten (hijscheni op de Marine kazerne. Een vrije dag voor het rijkspersoneel. Donderdag 6 September, den herdenkings dag der huldiging der Koningin,, zal het rijks personeel in het genot van een vrijen dag wor den gesteld. Serenade. Hedenavond 8 uur zal door de Christe lijke Oranjo-Harmoniekapel een laierenade worden gebracht aan Ds. Zwaan, Dljkstraat, alhier, die zijn 25-jarig ambtsjubileum herdenkt. Door de muziekvereeniging „WinnubstF werd gisteravond een serenade gebracht aam den heer van der Star, aam do W.Hhelni.ina- straat. Tewaterlating Stoomloodsboot Na 18. Het was Zaterdag omstreeks iioffc middag uur te bemerken^ dat er iets bijzonders aan de hand was. Tegen één uur reeds begon van verschillende kanten de trek naar de werf. Tot op de laatste ©ogenblikken' hield de stroom aan, zoodat, toen het tdjdstip van de tewaterlating was aangebroken, vele hon derden belangstellenden zich rond de hel ling geschaald Nhadden. Rechts van de helling-vloer, ter hoogte van de eiiectrische centrale, haddon zich ver schillende autoriteiten verzameld. Behalve de directeur van 's Rijkswerf, Jlir, H. Rap- pard, bevonden zich aldaar o.a. Jhr. M. Rap- pard, hoofdingenieur der Marine, als ver tegenwoordiger van ZJE3. den Minister van Marine, de plaatsvervangend commandant der Marine, ikapitein ter zee J. D. Albarda, kapitein-luitenant ter zee J. F„ Osten, chef van den) Marinestaf, het ooilego van Burge meester en Wethouders en eeltige hoofd ambtenaren van 's Rijkswerf. Dicht bij de helling had zich de „Ohr. Oranje-Kapel" opgesteld, die vóór en tijdens de tewaterlating haar muziek ten gehoore bracht Te ongeveer kwart voor twee werd een begin gemaakt met het wegnemen der stut ten. Alleen bij het achterschip bleven aan weerskanten twee stutten staan, tegen het omkantelen, die bij het afloopen door het schip moesten worden medegenomen. Tegen gehouden werd het vaartuig alleen nog door twee stalen trossen en de touwen waarmede de slee was vastgemaakt. Dan worden ook de stalen trossen losgegooid;; aan twee ge- improviseerde masten worden de vlaggen geheschen en dan is het alleen de sjorring van de slee, die het afloopen nog belet Het schip „trok" er reeds aan, vertelde die hoofd ingenieur van de werf, en dit was een gun stig' teeken. Want meermalen doet zich het geval voor, dat een schip na. het wegnemen van het laatste beletsel niet in beweging komt. Daar moet altijd op gerekend worden. En dus waren ook hier de wrikbalken bij de hand en was een glycerinepomp aanwezig om zoo noodig een handje te helpen. Doch van die materialen hoefde geen ge bruik te worden gemaakt Juist tegen twee uur kapte „Baas" Kruk de tros, waarmede de slee werd vastgehouden, en direct kwam er beweging in het gevaarte. Langzaam eerst, dan steeds sneller schoot het schip de helling af. In verband met den korten uitloop in het natte dok, waren kettingen aangebracht. In deze kettingen waren stukken „loos" gemaakt, door op eenigen afstand van elkaar gelegen schalmen met touwen te verbinden. Bij het af loopen moesten deze verbindingen stuk ge trokken worden, waardoor de vaart van het schip vertraagd, en er ten slotte uitgehaald wera. In enkele seconden was alles gebeurd. In den meest letterlijken zin liep het hier „vlot van stapel". Het spreekt vanzelf, dat de directeur van 's Rijkswerf voor wlen deze tewaterlating, gelijk wij reeds vroeger hebben uiteengezet, een bijzondere beteekenis had, van verschil lende zijden de gelukwenschen in ontvangst had te nemen. Eveneens was dit het geval met ingenieur van Dam, die speciaal bij den bouw is betrokken en „Baas" Kruk. t Daarmede behoorde de gebeurtenissen weer tot het verleden. Wij twijfelen niet, dat wjj de tolk van veleai zullen zijn, wanneer wij hier onzen dank uitspreken voor de door den directeur van 's Rijkswerf geboden ge legenheid om deze tewaterlating bij te wo nen. Anderzijds heeft ook de proefneming met de vrije toelating succes gehad, zoodat vermoedelijk bij de tewaterlating van den volgenden loodsboot hetgeen over eenige maanden zal geschieden dezelfde facili teit aan belangstellenden kan worden ver leend. WH laten hier eenige gegevens over de stoomloodsboot volgen. Lengte over alles 46.5 M., grootste breedte 7.90 M., holte 4.55 M. diepgang uitgerust 8.40 M., waterverplnat- sing 596.6 ton. Het schip is voorzien van een bronzen voortstuwer met 4 bladen. De machines en ketels worden geleverd door de maatschappij „De Schelde" te Vlis- singen. De ketelinstallatie omvat twee cilin drische ketelB, ingericht voor oliestoken, voorzien van Howdens geforceerde trek. De machine-installatie omvat een triple-oom- pqund machine van 000 I.PJL, en een Laval- turbine-dynamo van 110 Volt en 4 K.W. Huishuren „Woningstichting". Op het verzoek van de Woningstichting onlangs ingediend en strekkende om de huurverhooging voor 1024 afgewend te krij gen van wdk verzoek indertijd een uit treksel in ons blad is opgenomen, werd van den Minister van Arbeid, Handel en Nijverheid het volgend antwoord ontvangen: Naar aanleiding van uw schrijven deel ik u imjedie, dat de huren voor met Rijkssteun gebouwde woningen moeten wonden bepaald op Vn 1/7 van het bruto-gezinsinkomen van de bewoners. Met aftrek van 50.of 100.(pen kind, zooais het bestuur der „Woningi^dhting" aanneemt kon derhalve geen termen hiervan terug te komen, ten- de ignenzen 1/a en laten1 voldoende ruimte om met gezinsomstandigheden rekening te houden. Waar, naar het bestuur der stichting in de memorie van toelichting bij het request mededeelt, de dezerzijds voorgeschreven huurverhooging V* van het gemiddeld bruto- gezinsinkomen niet overschrijdt, vindt ik geenl termen hiervan taerug te komen, tem zij blijkt, dat de loonen in uwe gemeente zoodanig dalen, dat genoemde grens wordt overschreden. Is dit het geval, dan zie ik een met cijfers toegelicht voorstel tot huurveriiagingtege moet De Overweg. Met voldoening hebben wij bemerkt, dat de bestrating nabij den Overweg waarover wij onlangs een opmerking maakten aanmer kelijk is verbeterd, terwijl vanwege Gemeen tewerken ook aandacht wordt besteed aan den toestand' van den Brakkeveldweg, die ook nog al iets te wensohen overliet De Javastraat De bestrating van de Javastraat is thans bjjua geheel gereedgekomen. Men is nu bezig de verbinding met den Huisduinerweg onder handen te nemen, zoodat over eenigen tijd de zaak geheel in orde zal zijn. Of liever, bijna geheel In orde. Want de ver lichting van bedoelden weg laat nogal iets te wensohen over. Op het groote stuk van Water toren tot Huisduinerweg staan te weinig lan taarns. En dit heeft ook vermoedelijk in de hand gewerkt, dat tot tweemaal toe des avonds op de Javastraat een aanranding heeft kunnen plaats vinden (zie Politie-rapport), evenals een poging tot inbraak. Hierin mag wel spoedig verbetering worden gebracht! Voorts zij er nog op gewezen, dat de reini ging van dit weliswaar afgelegen, maar toch gelijk berechtigde stadsgedeelte, niet steeds of althans niet met voldoende zorg ge schiedt. Ook hier mogen de betrokken auto riteiten wel hun aandacht aan besteden. Het verkeer met Huisduinen. Destijds is er in dit blad reeds op gewezen, dat er tusschen de verschillende autobus-on dernemers een vrij felle concurrentie bestaat, die weliswaar het voordeel kan hebben dat het publiek goedkoop rijdt, doch anderzijds als in deze richting te ver gaat tot gevolg kan hebben, dat sommige ondernemers het niet langer kunnen bolwerken, waardoor een te kort aan vervoermiddelen zou ontstaan. Bo vendien is dit wel gebleken, dat de gewone auto's het meer tegen de bussen moeten af leggen, waardoor dus behoud van een vol doende aantal bussen van het meeste belang is. Wat wij hier nu over deze zaak willen zeg gen, zal meer bestemd zijn ter overdenking voor het volgend jaar dan ter uitvoering op korten termen. Dit seizoen is Juist voor alle betrokkene i een goede leerschool geweest en de ervaring van nu kan en zal wel benut wor den voor verschillende verbeteringen met het volgend jaar. Het vraagstuk zal dus ter zijner tijd wel weer aan de orde komen. (Waarop wij thans willen wijzen, is op de exploitatie van de autobussen. De concurrentie noodzaakt thans de onder nemers tot het rijden voor een prijs, die bij redelijke bezoldiging van hun personeel en (ge bruik van deugdelijke materialen slechts wei nig winst overlaat. Ook geschiedt het rijden zeer oneconomisch en ongeregeld, aangezien het publiek dikwijls onder bedreiging bij een concurrent te zullen Instappen den ver voerder meermalen noodzaakt met onvoldoen de vracht weg te rijden, waardoor dus zoo'n rit weinig of niets oplevert en er soms geld bij moet. Verder staan er dikwijls meerdere bussen aan het eene eindpunt te wachten, ter wijl het publiek aan het andere tevergeefs langen tijd moet geduld oefenen. Een poging van één der ondernemers om tot een vaste dienstregeling te komen is ook al door de concurrentie ten deele mis lukt. Ook wordt yeelal tegen onderling afwij kende tarieven gereden, hetgeen ook al'niet bevorderlijk is voor den goeden gang van zaken. Uit een en ander moge reeds voldoende blij ken, dat de organisatie en exploitatie der auto busdienst nog veel te wenschen overlaat en het dus alleszins gewonscht ls, dat hierin ver betering kome. Het eenige afdoende middel hiertoe is o. i. georganiseerde samenwerking tusschen de autobus-ondernemers, waardoor alles wat deze zaak betreft geregeld en dienovereenkomstig uitgevoerd kan worden. Kunnen de autobus-ondernemers ln den ko menden winter de hoofden niet eens bij elkaar steken en overleggen, wat hierin te doen zou zijn. Wij willen nog geen plan aangeven, doch slechts de richting wijzen naar een „Onder linge Coöperatieve Heldersche Autobus-onder neming. dan kan alles veel beter geordend en geregeld worden en is aan -eiken belangheb bende een fatsoenlijk stuk brood verzekerd. Wellicht is de Gemeente dan bereidt een sub sidie te verleenen. Men overdenke dit eensl Engelschen op bezoek. Sinds eenige dagen ligt er in onze haven een Engelsch moederschip voor vliegtuigen, een tot oorlogschip omgebouw de stoomtrawler, welke op den terugreis van Gothenburg naar Engeland is. Des avonds kan men de „English Boys" door onze straten zien flaneeren, in hun cor recte kleeding en met hun typische wandel stokjes. Zij blijken ook den we* naar het hart van verschillende Heldersche meisjes, ondanks het taalverschil, wel te kunnen vin- deni. Morgenavond spelen de gasten een voet bal wedstrijd, waarover men in de Sport- rubriek meer vindt. Nat Chr. Geh. Ontlx. Ver. Het gebouw van de Nat. Ohr. Geh. Ver. aan de Spoorgracht, meer bekend onder den naam „Zeemanshuis" is opnieuw gerestau reerd. Het oude Zeemanshuls, el sinds jaren door bovengenoemde ver. tot Geheelonthouders koffiehuis ingericht, had van buiten een on ooglijk aanzien. Het bestuur besloot daarom het gebouw opnieuw te restaureeren. Den heer P. Kamp alhier, werd de ver bouwing opgedragen. Deze zette in die plaats van het oude geveltje, een nieuwen, moder nen gevel, waardoor het gebouw een flink en prettig aanzien kreeg. In het gebouw zelf vindt men allereerst de groote, gezellige oonversatiezaal, daar achter is een vergaderzaaltje gelegen. Boven zijn een tiental frissche, heldere slaapkamer tjes voor logeergasten. De heer A. Freeke, die het schilderwerk verzorgde, heeft het geheel met een helder, licht kleurtje, aantrek kelijk gemaakt. De heer Schellinger zorgde voor den aanleg van de electriciteit, terwijl de firma Oudkerk van Praag voor een degelijke nette meubileering zorg droeg. Henri ter Hali's revue „Nou, Nou!". Gisteravond ging in „Casino" voor een volle zaal do 26ste revue van het gezelschap Henri ter HalL Het wordt en dit is begrijpelijk wel eens moeilijk actueele gegevens te vinden, die geschikt zijn om in een revue te verwer ken, doch ddt wordt in de revue „Nou, Nou" ruimschoots vergoed door de meer dan schit terende aankleeding. In dit oü^icht overtreft „Nou, Nou" haar voorgangera Dit geldt niet alleen ten aanzien van de costuums, maar ook van de décors. Als altijid) zijn het de commère, in dit ereval Fortuna (mej. W. Rijnvis) en J. Buziau en S. Nieuwenhuizen die de hoofdrollen hebben, voor zoover daarvan gesproken kan worden. De beide laatsten izijn zeldzaam als zij als Gerrit en Toontje voor het voetlicht komen om de trekking van de Rotterdammertjes bij te wonen. Zij winnen natuurlijk de hoofd prijs en gaan met Fortuna op stap om de wereld te zien. Hun grollen en grappen hou den den gohe.elen avond het publiek in een lachbui. Allereerst komen zij natuurlijk aan de grens. Het boeldi dat ons voorgehouden wordt hier en in het volgendo tooneol is weinig vleiend. Het zijn de valuta-reizigers. Er wordt natuurlijk geweldige gechargeerd, maar het feit is waar. Een klourig en fleu rig tooneeltje is in dit tafereel de Tyroler dnna. Schitterend is het slottafereel van het eerste bedrijf )„het alphabet". „De letters dansten voor de oogen", maar als dat zéé gaat, nu dan mag het meer gebeuren. Men zal van ons niet verlangen dat we een volledige opsomming geven van al het fraais dat ten tooneele gebracht wordt. Wij willen slechts enkele tafereelen noemen, o.a. de vrouwelijke Kamerleden in het door Hen ri ter Hall ontworpen ambtscostuum. Het zou waarlijk nog zoo kwaad niet staan! De Jazz-band, waarbij de Steffan Oompa- ny meewerkte, was keurig. Het twaalfde tafereel, de klokken, is een juweeltje. Na de Egyptische zonnewijzer komen ach tereenvolgens de Meisner, de Biedermeyer en de Friesche Klok. Deze tafereelen zijn zeer mooi van aankleeding, waarbij het effect nog wordt verhoogd door de gratie en ele- gance waarmede de oude dansen worden uitgevoerd. Tot slot van het tweede bedrijf de Oranje finale. Dit is wel een van de mooiste tafe- rö6Ü0Tii Dan maken we ineens een heele stap; naar Hawaï. Wat in dit gedeelte van de revue be reikt wordt met oostuums, décors, aanklee ding en lichteffecten is overbluffend. Iets zeer bijzonders zijn de lichtgevende cos- stumes. Deze maken een schitterend effect Tusschen al die bedrijven door houden Buziau en Nieuwenhuizen den gang er Ijl De dolle eni dwaze invallen volgen elkaar zoo nu en dan met een snelheid op, dat men van het lachen niet bekomt Het toppunt wordt wel bereikt als Buziau met zijn één- mans-tonneau ten tooneele verschijnt De Paarlemoer-finale vormt het waardig slot van deze buitengewone revue. Wat hier in bereikt wordt is letterlijk en figuurlijk schitterend. Veel meer is er nog dat der vermelding waard is. Doch om de revue te waaxdeeren en ervan te genieten moet men deze zelf gaan zien. Zij is een gang naar „Oasino ruimschoots waard. Goede vangst Door den visdhhandelaar R. Mors -werd. aan deü viaéhafstag voor 09.— gekocht een) steur, die door TX. 87 in dé Haaks- gronden was gevischt en1 het buitengewoon gewicht had van plkn. 200 pond. De visoh was lang 2.15 M. en verkeerde aan1 den' afslag nog in levenden staat Brand te Koegras. Door hooibroed ontstond Zaterdagnamid dag brand ln de schuur naast de woning van de landbouwer D. de Graaf te Koegras. Door de uitgerukte brandweer kon het vuur spoedig worden geblusoht, het brandende hooi woril door werkvolk over het land ver spreid om uit te branden. Uit het Politierapport Door een koopman werd aangifte gedaan, dat iemand, met wlen hij' een woordenwisseling had, van zijn wagen niet ververschingen, waar mede hij nabij de Liniebrug stond, een aantal bierfleschjes had stukgeslagen. De dader zal, op verzoek van den koopman, hierover worden onderhouden. Assistentie der politie werd gevraagd door een bewoner van de Tulpstraat, wiens aan staande schoonzoonweigerde de woning te ver laten. Op vordering van de politie voldeed laatstgenoemde onmiddellijk aan het verzoek, mededeelend, dat zijn meisje mishandeld dreig de te worden en hij dit had willen tegengaan. Aangezien de bewuste schoonvader onder den invloed van sterken drank verkeerde, verlie ten ook diens vrouw en dochter de woning om den nacht bij (Te buren door te brengen. Door de politie werden verwijderd een aan tal biljetten, dienende tot anti-vlootwet-propa- ganda, die zonder de toestemming van recht hebbenden waren aangeplakt. Een tweetal per sonen, die zich met dit plakken bezig hielden, namen bij het zien dei; politie overhaast de vlucht. Door een 18-garige vrouw uit de Balistraat werd aangifte gedaan, dat zij Zaterdagavond omstreeks half elf op de Javastraat door een jongenman was aangerand, die haar van af het Koningsplein was gevolgd en wien zij weiger de haar te mogen vergezellen. Zij werd door hem op straat geworpen, terwijl haar het hulp roepen werd belet. Haar verweer werd beant woord met stompen en slagen op borst en schouders. Nadat zij er in geslaagd was op nieuw hulp te roepen, waarop echter op dezen stillen weg niemand opdaagde, kon zij mede door krachtig verweer zich loswerken en op staan, waarop de laffe aanrander haar nog maals een slag in de hals toebracht en vervol gens de vlucht nam in de richting van de Balistraat. De politie, die onmiddellijk een onderzoek instelde, meent een spoor van den dader te hebben gevonden. Door een automobiel werd Zaterdagavond bij uitwijken een op den Brakkeeveldweg staande lantaarn aangereden, die daardoor vrij ernstig werd beschadigd. De dader is bekend. Door een bewoonster aan de Bloemstraat werd aangifte gedaan, dat haar 8-jarig zoontje door een hond was gebeten, gelukkig niet ern stig. De eigenaar werd, aangezien dit de eerste maal is, vermaand, dat hij beter op zijn hond moest letten, waaraan deze zou voldoen. Door de politie is verdacht van de aanran ding op Zaterdagavond te hebben gepleegd iemand aangehouden, die echter in staat was zijn alibi te bewijzen. Het onderzoek duurt voort. Door een bewoner van dé Sluisdijkstraat werd aangifte gedaan, dat van zijn weiland, gelegen tusschen Bloem- en Florastraat, Za terdag j.L graszoden zijn ontvreemd. Een onderzoek wordt ingesteld. BINNENLAND. Hét jubileum van de Koningin. De Koningin heeft gister ten Koninklijke paleize Het Loo in plechtige audiëntie ont vangen Pangeren Arlo Koesoemojoedo, prins van Solo, majoor van den generalen staf van het Nederlandsch-Indiscbe leger, die na mens <ien soesoehoenan van Soerakarta, als wiens vertegenwoordiger hij optrad, Hare Majesteit diens gelukwenschen kwam over brengen bij gelegenheid van haar 25-jarig regeeringsjublieum. De prins bood1 HiM. ook namens den Socv soehoenan eenige geschenken aan. In de eerste plaats drie portretten ln1 zware lijsten en wél van den soesoehoenan zelf van twee vorstinnen. Voorts een schrijftafel van Ja- vaansch maaksel met zilveren schrijf garni tuur en een bij die schrijftafel beboerende fauteuil Prinses Juliana ontving een speciaal ge schenk namens Raden Ajoe Adipati Djojo Negara, echtgenoote van den Rijksbestuur der van Solo. Het geschenk bestaat uit een zestigtal voorwerpen op Solo in gébruik. Gisteravond om half zeven heeft de Ko ningin in plechtige audiëntie ontvangen Fangeran Ario Soerjoiwidjöjo, Prins van Djokjakarta, kapitein van den generalen staf van het Indische leger, die zich bij H.M, kwam kwijten van de opdracht van den Sul tan van Djokjakarta, de Koningin diens gelukwenschen over te brengen met Haar regeeringsjubiieum. Namens den Sultan van Djokjakarta wer den1 H. M. ten geschenke aangeboden het portret van- den Sultan, een sierlijk bewerkte kris en een piek. Namens de Ratoe Kentjónó, de gemalin van den Sultan, werf der Koningin een waaier aangeboden. De gezamenlijke Prinsen van Djokjakarta hebben der Koningin een inktkoker ten ge schenke doen aanbieden. Van de drie dagen, gedurende welke omen te Montnfcendam feest zal vieren, belootft de middelste, Donderdag 80 Augustus, het meest belangrijk voor het groote publiek, dan zal de slag op de Zuiderzee plaats vin den', in nabootsing van den zeeslag die in Ootdber 1573 plaats vond, waarbij Bossu, de Spaansche admiraal, door Cornelicz. Dirksz (in 1572 burgemeester van Monnikendam) den' Hollandschen vlootvoogd, werd versla gen' en te Hoorn' gevankelijk binnenge bracht. Kosten' noch moeite beeft of zar men ontzien, om dezen dag te doen slagen. Om half een zal men ln de stad alarm blazen1: de Spaansche vloot komt in bewe ging. Om 1 uur gaat de Hollandsche vloot do Spaansche tegemoet. Na afloop van dezen slag heeft door de stad een geoostumeerde optocht plaats waaraan 125 personen1 zullen deelnemen. Er zullen extra-trams op Amsterdam rijden. Sociaal-anarchistische actie. Do centrale recherche te Amsterdam is, naar het Hdbl. meldt, sedert eenige weken een georganiseerde actie der dusgenaamde sociaal-anarchistische groepen op het spoor, beoogende bij de a.s. jubileumfeesten een tegenbeweging in het leven te roepen. Daar voor worden de groote steden, doch in hoofd zaak Amsterdam tot werkterrein gekozen. Hier en daar zijn ongeteekende, op oranje papier gedrukte proclamaties aangeplakt, waarvan de inhoud ook in kleine oranje kleurige strooibiljetten is verspreid. En er zou ook een Feestgids worden verspreid, eveneens op oranje-papier gedrukt. Daar de inhoud van die pamfletten voor de Koningin zeer beleedigend is, en daarop geen namen van drukkers of schrijver voorkomen, heeft de centrale recherche bier en daar huiszoe king gedaan. In een drukkerij te Utrecht werden de vorige week 18.000 exemplaren van dat drukwerk in beslag genomen. Een huiszoeking in de drukkerij Libertas aan de Van (Madestraat te Amsterdam leidde eveneens tot bet in beslagnemen van eeni gen voorraad en van daarvoor aangewent zetseL Toen nu Zaterdagavond in don omtrek van de Nieuwmarkt te Amsterdam eenige S. A. J. O.-leden met die schrifturen ventten, zijn zij naar de politie-bureaux in die buurt ge>- .eid, waar proces-verbaal wegens majesteit schennis tegen de verspreiders is opge maakt. Het is ook aan de politie bekend, dat in sociaal-anarchistische kringen plannen zijn beraamd om de illuminatie en de straat- versiering voor de a.a jubileumfeesten zoo veel mogelijk te sabotteoren. Tegen deze po gingen zal, als vanzelf spreekt, van over heidswege met gestrengheid worden opge treden. De toestand op scheepvaartgebied. In een overzicht van de vrachtenmarkt, voorkomende n de Dag. Brsct. lezen wij' a.o.è De algemeene toestand van het vrachtbe- drjjf is somberder dan ooit De onzekere poli tieke vooruitzichten dwingen afladers tot groo te voorzichtigheid, terwijl zij bovendien toch reeds langen tijd groote moeite hebben mark ten voor hun goederen te vinden. De toestand' aan de La Plata-markt is zoo slecht, dat som mige reeders hun schepen vandaar naar de salpeterhavens lieten vertrekken. Maar ook al daar gaat het vrachtbedrijf gebukt onder de tijdsomstandigheden. Want hoe groot de be hoefte aan salpeter voor den landbouw in ver scheidene landen van Europa ook zijn mag, de stand der wisselkoersen maakt het voor deze onmogelijk de noodige voorraden te doen aan voeren. Voor de trampvaart is de toestand wel het ergst. Immers, behalve de zeer onvoldoende kans om lading voor hun schepen te vinden ontmoeten zij tevens de toenemende concur rentie der lijnbooten. In 't bijzonder is dit het geval aan de Oostersche markten, waar sedert verscheidene weken zoo goed als geen bevrach tingen van trampschepen hebben plaats ge had. I Ook in de vaart van Noord Amerika is de ooncurrentie van het lijnbedrijf voor de trampvaart scherper geworden. Deze ooncur rentie is (trouwens een bewijs te meer van zeer onvoldoende lading ivoor de algemeene scheepvaart. Alles te zamen genomen ziet het er voor het reederijbedrijf zeer donker uit. (Onder den invloed van aanbod van ruimte tegenover de vraag voor den handel aan alle markten is het niet te verwonderen, dat vrachtkoerson nog een gestadigen teruggang aanwijzen, niettegenstaande deze reeds ver scheidene weken gezonken waren tot een ver lies aanbrengend of onloonend peil. Het ver loop der koersbeweging verklaart- zich door de cijfers, welke dienaangaande door de Engel- sche Kamer van Scheepvaart werden gepu bliceerd. Het indexcijfer voor vrachten in de inter nationale scheepvaart voor Juli is (tegenover de basis van 100 in 1920) 27.61, tegen 28.68 voor Juni en 27.80 voor Jpli 1922, zijnde een daling van resp. 3.73 en 0.68 pet. Sedert Januari 1920 valt alleen voo'r Sept. 1922 een lager cijfer aan te wijzen dan voor Juli j.L Reedersvereeniging van de Nederlandsche HarlngvlsscheriS. In de Donderdag te Vlaardingen gehouden buitengewone algemeene vergadering van de Reedersvereeniging voor de Nederlandsche Haringvisscherjj is verworpeh het voorstel Scheveningen om het grootste gedeelte van het kapitaal der vereeniging onder de leden te ver doelen. Alleen de Scheveningsche afgevaardig den stemden voor. Bij de bestrijding van het voorstel wees de voorzitter, de heer L. J. van Gelder, er op, dat de Reedersvereenigng op dit oogenblik de vruchten kan plukken van haar bezittingen, doordat belangrijke plannen tot verkrijging van meer haringafzet ln binnen- en buitenland in overweging zijn. De Reedersvereeniging te Scheveningen- heeft besloten zich af te scheiden van de Ree dersvereeniging voor de Nederlandsche Ha ringvisscherij. Een belangrijke minderheid van Scheveningsche reeders .stelt echter prijs op aanblijven in de landelijke organisatie. Daar om zal voor hen een regeling worden getrof fen. Uit hét Sleepvaartbedrflf. De Nederlandsche sleepboot „Gelderland", onder commando van kapitein Spruyt van het Bureau Wijsmuller is 12 Augustus behouden te Bahia Blanca, Puerto Militar aangekomen met de 150-tons drijvende kraan „Toba", welke door de werf Gusto, firma A. F. Smulders te Schiedam werd gebouwd voor rekening der Argentijnsche regeering. Deze kraan was 28 April van Schiedam ver trokken en bevond zich tegen 't einde van de maand Juni in de nabijheid van Rio de Janeiro. Hier werd de kraan overvallen door een vlie gende storm (Pompero), welke echter goed werd doorstaan. In den nacht van 20 op 21 Juli werd zjj overvallen door een hevige cycloon ter hoogte van Rio Grande do Sul. Bij deze ge legenheid brak plotseling de sleeptros, raakte de kraan uit den koers en dreef naar 't Oosten af. Na verscheidene dagen vergeefs zoeken seinde kapitein Spruyt dat het hem nog niet gelukt was de kraan te vinden. Naar aanlei ding hiervan werd' door Bureau Wijsmuller aan kapitein Spruyt geseind, dat hij in geen geval zijn pogingen om de kraan terug te vin den moest opgeven. Intusschen waren op ver zoek van assuradeuren door de Argentijnsche regeering eenige oorlogsschepen en een Ma rine-sleepboot uitgezonden om mede te as- sisteeren bij het zoeken naar de kraan. Nadat kapitein Sprayt vijf dagen onafgebroken naar de kraan had gezocht, had hij den zesden dag 's namiddags 8 uur het geluk de kraan terug te vinden, en constateerde dat alles wel aan boord was, zoowel wat de 5 man sterke be manning, als de toestand van de kraan betreft. Door de Nederlandsche industrie is weder om een werktuig afgeleverd waarop zij met recht trots kan zijn. Amerikaanseh bezoek. Het stoom sohip „Arcadian" van de Royal Mail Steam Paoket, met 500 Amerikaansche passagiers aan boord, dat einde dezer maand een bezoek brengt aan de Noorsdhe wate ren en' fjorden1, zal, naar het HM. verneemt, op Dinsd'ag 4 September de haven van IJmuiden binnenloopen, om daarna Amster dam en1 nog eenige andere plaatsen in ons land te bezoeken. Faillissementen ln Nederland. Volgens médedeelingeni van (het Handels informatiebureau van Van der Graaf Oo.'s Bureaux voor den Handel zijn over de af- goloopen) week, eindigende 17 Aug. in Ne derland uitgesproken' 82 faillissementen te gen 45 faillissementen in dezelfde week van het vorige jaar. Van 1 Januari tot en met 17 Aug. 1923 2521 faillissementen' tegenover 1883 over hetzelfde tijdperk van het vorige,ja»- Een drlftkopl Een prettige schoonvader te wachten. Anti- Vlootwet-propaganda. Laffe aanranding. Op zoek naar 't licht. De bijtende viervoeter. De aanranding. Graszoden ontvreemd. De slag op de Zuiderzee.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1923 | | pagina 5