VOEDZAAM-HEERIÜK-VÜÜRÜEELIG
GO
TliANS
CT. P. PO MD
Kinderjekkers en -Ulsters
(alleen In prima RATINÉ),
f9, f 10, f 11, f 12, f 13, f 14, alle maten.
f m 80 BBn 9°eda FIETSJEKKER of
I IUi gewoon model WINTERJAS.
Verder In prijzen: f 14, f 18, f20, f25.
HEEREN- en DAMES
GUM Ml-an GABARDINE JASSEN
Treinaanslagen,
Ingezonden mededeeüng.
Het vliegongeluk ln Engeland.
Goederenwagens op een stationsgebouw
geloop en.
Merkwaardig Is nog, dot Indien het aantel
wagon», dat het station te Venlo kwam bin
portefeuille
zoek leidde
- vrf'jixrsrjif&X'TXGM
V.<V Tl. «mr.'rM
Ingexonden Medsöeeiiiifi.
f 7, f 9, f II, f 13,15, f 17, f 20, f 25, f 30, f 40.
NEELS, KEIZERSTRAAT 62-63.
Biljetten van 1 milliard mark.
De Duitsche Rijksbank, die reedis besloten
had bankbiljetten van M. 500 milMoen, uit te
yeven, zal, naar thans wordt gemeld, ook bil
jetten van' een mlfliardi mark uitgeven.
De broodprijs.
De prijs van het brood buiten de distri
butie werd Maandag te Berlijn gebracht op
8,3 miliioen mark.
UIT HET BEZETTE GLBIED.
De toestandi in het Ruhrgehfed! zoo schrijft
de bijzondere oorr. G. Nypels in het „Handels
blad" is thans tousch veel gecompliceerder
dan men meestal gelooft, en telkens ziet men
de bezettingsautoriteiteni, uit eigenbelang, toe-
lemaal of driekwart terugkomen op vroeger
genomen maatregelen, waarin men, toen ze
uitgevaardigd werden, den beslissendten zet in
dezen strijd h&d meenen te zien.
•Men heeft bijvoorbeeld) tot lijdelijk verzet
ook willen bestrijden met tot lastiger of onmo
gelijk maken van den toevoer van levensmid
delen: men wilde de Duitschers dwingen daar
voor aan de bezettingsautoriteiten vervoerver-
gunning te vragen of rechten te betalen. Thans
zouden de Franschen al niets liever zien, dan
dat er maar wat meer levensmiddelen door de
Duitschers zelf maar tot Ruhrgebied gezonden
worden; maar nu is de groote moeilijkheid om
van de Duitsche spoorwegmenscton gedaan te
krijgen, dat ze bijv. de aardappelzendingen nog
tijdig vervoeren willen, over de door de ge
hate Franschen in beheer genomen spoorlij
nen! Want als die Duitschers niet zelf vóór dien
aardappelvoorraad zorgen, dan zullen de Fran
schen, die die 41/» miliioen menschen toch niet
kunnen laten verhongeren, ze moeten impor
teeren. En' dian zou van het Fransche organisa
tievermogen weer veel gevergd moeten worden
en zouden weer goede Fransche franken in de
onderneming gestopt moeten worden....
Deze aardappelenvoorziening van het Ruhr
gebied) baarde in de laatste weken, zoowel Fran
schen als Duitschers groote zorgen. Reeds in
normale tijden was deze invoer van de reus
achtige hoeveelheid benoodagd'e winteraardap
pelen, een van de lastigste problemen, waar de
spoorwegdirectie Essen jaarlijks voor geplaatst
werd-. Al die winteraardappelen moesten im
mers binnen anderhalven maand in de kelders
geborgen zijn. Daarna komen de nachtvorsten,
die de zendingen waardeloos kunnen maken.
En zoo moest vroeger heel dteze aardappal-im-
port-campagne zoo georganiseerd worden, dal
ze binnen dien tijd afgeloopen was, zonder dat
het normale en enorme dag- en nachtverkeer
der goederentreinen er door belemmerd werd.
Deze moeilijkheid bestaat thans natuurlijk niet
meer in het „land der verroeste rails", en der
„Degoutte-flora" (zooals men de duizenden en
duizenden wagons toet, waarop in deze acht
maanden, dat ze nu al verlaten staan, een we
lige plantengroei ontstaan is; er zijn platte wa
gons, waar dó natuur werkelijk artistieke jar
dinières van geniaakt heeft!). De Franschen
zagen niets liever dan dat zoo spoedig mogelijk
elk huisvader zijn kelder vol bongeronlusten-
voorkomiende en door de Duitschers betaalde
aardappelen zou hebben. Maar de bitterste strijd
in het Ruhrgebied is nog steeds die tusschen
de sürété-menschen len de nu al acht maanden
stakende Duitsche spoorbeambten, onder wie
de meeste saboteurs en verdere actieve weer
standbieders of het lijdelijk verzet mogelijk
makende elementen gévondten worden. Deze
stille strijd is er een met veel gruwelijks, ge
meens en wreed's, van veel wraak en weer
wraak aan beide kanten. Dagelijks worden
Duitsche verraders vermoord en in Reckling-
hausen alleen bevonden zich verleden' week
nog 78 Duitsche spoorwegmannen in de Fran-
1 sche gevangenis, waarvan alleen al zes bij' mis
handelingen stukgeslagen trommelvliezen moei
ten hebben'. Zoodoende begrijpt men zeker den
weerzin van déze spoorwegmannen om, zelfs
in deze bijzondere omstandigheid, met de regie
vijanden samen te werken.
Communistische bladen verboden.
De Fransche bezettingsautoriteiten 'hebben
het te Dusseldorf verschijnende communisti
sche orgaan de, ,Freiheit" verboden. Dit was
het laatste communistische orgaan, dat nog in
het Rijnland, en Westfalen, verscheen.
Fransche manoeuvres in bet bezette
gebied.
Uit Frankfort wordt gemeld, dat de plannen
tot het houden van Fransche legermanoeuvres
in de buurt van Gebelsberg, Volmarstein en
Blankenstein blijkbaar worden doorgezet, niet
tegenstaande de protesten, Alle landbouwers
in deze buurt hebben bevel gekregen er voor
te zorgen, dat hum velden voor 27 dezer geheel
afgeoogst zijn.
In verband met legeroefeningen is de school
te Sprockhoeveln in een vesting veranderd. Het
gebouw is met prikkeldraad omgeven en er zijn
tal van standplaatsen voor machinegeweren en
ander geschut in of bii het schoolgebouw aan
gelegd.
Toeneming der verkeersmoeilijk
heden in W.-Duitschland.
Dusseldorf, 17 Sept. De verkeersmoeilijk
heden zijn opnieuw toegenomen, doordat ten
gevolge van de stijging van het Eng. pond de
prijs der Engelsche kolen aanzienlijk is ver
hoogd, waardoor de bedrijfskosten der tram
wegen enz. weer veel hooger zijn geworden.
De tramtarieven in de groote steden in West-
Duitschland zijn sedert gisteron met 150
verhoogd. In Dusseldorf, Keulen en andere
plaatsen bedraagt de minimum-prijs 2.5 mil
iioen mark, welke prijs in verband met den af-
gelegden afstand kan stijgen tot 5 miliioen.
Te Dusseldorf hebben de stakers van de
fabriek „Union" een aanval gedaan op het
directiegebouw. De politie kwam tussehenbeide,
maar werd met steenen gegooid. Daarop schoot
de politie. Er zijm twee stakers gedood1 en zeven
gewond. De aanleiding tot deze relletjes was
een salarisquaestie.
Volgens mededeelingen uit Essen aan de
Berldjnsche bladen hebben de vakbonden der
spooiwegmannen aan vertegenwoordigers van
de spoorwegdirecties meegedeeld, dat zij bet
lijdelijk verzet zullen blijven voortzetten, tot
dat door onderhandelingen de vrijheid1 en de
integriteit van tot Duitsche rijk zullen zijm
gewaarborgd
Als het Ruhr-confllct zou eindigen.
De Rijksdagafgevaardigde dr. Ir. Kurt Sorga,
president van den Rijksbondl der Duitsche In
dustrie en Md der directie vam de fa. Krupp,
heeft iim antwoord op eendge vragen inzake die
beëindiging van het Ruhrcomflict op grond van
een toegeven door beide partijen het fblgende
verklaard):
Het komt in de eerste plaats er op aan, dat
de tjjd der crisis tet het uitenste wordt beperkt.
Met- de onderteekening of een wederajjdscto
formeele verklaring omtrent een vergelijk is
de noodtoestand en het internationale econo
mische gevaar rniet beëindigd, indien niet tege
lijkertijd en onmiddellijk alle hinderpalen voor
de hervatting van productieven arbeid uit den
weg worden geruimd. Men mag met name te
Parijs niet over het hoofd zien, dat het niet
voldoende is na" afloop der onderhandelingen
slechts „op een (knop te drukken" om ale
schoorsteenen te doen rooken.
Drie dingen zijn noodzakelijk, wanneer ex
spoedig verandering komt.
De onmiddellijke hervatting van het werk is
gedeeltelijk onmogelijk. Men heeft gebrek aan
mannen, kolen, grondstoffen en de 'technische
mogelijkheid begaat niet.
In de eerste plaats is er gebrek aan mannen.
Hoe zullen fabrieken, welker normale instand
houding op zichzelf reeds uiterst moeilijk is,
onder de bestaande omstandigheden weder nor-
maai kunnen beginnen te werken, wanneer de
leider® van allte rangen niet aanwezig zijn? Zij
zijn in grooten getale echter afwezig. Bezet-
tings-autoriteiten en scheidsgerechten hebben
gearresteerd, veroordeeld, in de gevangenis ge
zet, en verbannen. Welke onherstelbare leem
ten dëardoor zijn ontstaan, toont b.v. de toe
stand bij de firma Krupp. De heer v. Bohlen
u. Halbach en drie leden dór directie zitten in
de gevangenis, twee anderen zijn bij verstek
veroordeeld. Aan allien imoet de straf worden
kwijt gescholden. Ook bevinden zich nog een
aantal leiders van afdeelingen in arrest. De toe-
Standen bij andere grootbedrijven zijn dezelfde.
Het eerst eoodige is dius, dat deze mannen
onmiddellijk weer hun functie innemen. Zijn
zij weder aanwezig, dan is hun djzeren werk
kracht noodig om de bedrijven weer aan den
gang te brengen en dat gaat ook niet, op één
dag.
Verder bestaan er nog technische hinder-
palen, welker uit den wegruiming geruimen tijd
zal duren. Een hoogoven kan niet weder wor
den in bedrijf gesteld zooals men een water
leidingkraan omdraait
Verder het gebrek aan 'kolen en grondstof
fen. 'Zonder kolendelven, cokesproductie en
grondstoffen bestaat er geen hoogoven-, wals-
werk- of dergelijk bedrijf-
Dus: weg met al deze bezwaren.
Ook de verbindingswegen moeten worden
hersteld. Verder moeten de verbannen spoor-
wegmanmen terugkeeren. Vernielen en opbre
ken gaat snel, maar wedferopbouwen is een
reuzenwerk, dat moeten de bezettende mogend
heden goed begrijpen. Het is niet zoo gemak
kelijk de bres te sluiten, waardoor de chaos in
Duitschland en Midden-Europa zou kunnen
binnendringen.
Beieren en hef Rijk.
De Beiersche minister-president heeft Zon
dag een rede gehouden* waarin hij de vraag
opwierp, wat er zou gebeuren, indien de bij
legging van het Ruhrconflict op een voor Beie
ren onaannemelijke wijze tot stand zou komen.
De Beiersche minister-president verklaarde:
Een ernstige crisis staat ons te wachten, en
het is thans zaak, zich op alle mogelijkheden
voor te bereiden. De gedachte van een afschei
ding van tot rijk wijst in Beieren ieder ernstig
politicus van de band. Mocht de ontwikkeling
der dingen echter tot een dictatuur van links
leiden, dan zou Beieren voor de vraag worden
gesteld, of het nog langer aan de rijksgedachte
kan vasthouden. Dan zou Beieren zich van het
rijk afscheiden, maar het rijk zou uiteenvallen
dóór het toedoen van degenen, die het Duitsche
rijk aan het Aziatische bolsjewisme overle
veren.
Verder merkte hliji op, dat de strijd tusschen
rechts en links vroeg of laat zal moeten worden
uitgevochten. Het behoeft daarbij echter niet
tot een Moedigen burgeroorlog te komen; lipt
is voldoende wanneer de vadterlandsche bewe
ging in Duitschland) zoo sterk wordt, dat de
tegen-beweging geen kans meer toeft.
De aanslagen in treinen nemen op schrikba
rende wijze toe. Nog is de overval op Kreys-
sing niet opgehelderd of een nieuw geval wordt
gemeld. In den D-trein KeulenBerlijn is in
een derde klasse coupé de vrouw van een Ber-
lijnsch bankbeambte bewusteloos gevonden. Zij
verklaarde naderhand, dat zij even voor Maag
denburg in het toilet is geduwd en aldaar met
chloroform is verdoofd. Gestolen werd haar
trouwring, haar tasch en een koffer.
Men overweegt om een eigen bewakings
dienst in de treinen aan te stellen.
FRANKRIJK.
Polncaré aan het woord.
Poincaré, de onvermoeide, toeft Zondag weer
twee redevoeringen gehouden in een tweetal
plaatsjes in het Maas-departement.
Zeer toeschietelijk toeft de heer Poincaré
zich daarbij zeker niet getoond. Uit niets bleek,
dat de aanbiedingen en de vertoogen van den
heer Stresemann hem geneigd1 maken tot eeni-
ge wijziging in de Fransche politiek. „Wij heb
ben panden in handen", zeide hij,, en „zullen
die vasthouden tot wij voldoening hebben ge
kregen". En in een tweede redevoering Met hij
nog weer eens uitkomen, dat men het totaal
van de vastgestelde vergoeding moet blijven
eischem, omdat anders Duitschland zich zou
herstellen en ook zijn militaire kracht zou her
winnen, van welke het niet zou nalaten gebruik
te maken. Vaneen verzachting der voorwaar
den kan dus geen sprake zijn, omdat Frank-
rijk's veiligheid die niet gedoogt. Frankrijk's
veiHgheid zou al evenmin de internationalisatie
van het Rijngebied toelaten Van dit denkbeeld,
dat zeker toch minder een Duitsch, dan wel een
in zekere Britsche kringen gepropageerd' idee
is, moet Poincaré nie i tobben* zoo min als van
een speciale Rijnovereenkomst Frankrijk moet
liever op zichzelf vertrouwen en het heeft in
de bepalingen van bet vredesverdrag betere
waarborgen, dan de- heer' Stresemann c.s. het
ooit zouden kunnen aanbieden. De Fransche
irr nrrrfrn 11—"' -
JUR6EN57
LANTA
PRIJSVERLAGING
troepen staan aian en) over den Rijn en zullen
daar zoolang blijven als noodig is.
Dat is van den aanvang af tot standpunt van
Poincaré geweest en alle pogingen van den
toer Stresemann stuiten dus op zijn onverzet
telijkheid af.
Maar intusschen verergert de toestand' in
Duitschland' bij' den dag en dreigt de finanr
cieele en economische catastropto tot de ern
stigste poMtieke en sociale gevaren te zullen
leiden.
Hoe dó Duitsche regeering den dreigenden
volslagen ondergang nog zal kunnen tegen
houden is niet in te zien en begrijpelijk is het,
dat men te Berlijn radeloos is en dat er hier
een somber pessimisme heerscht over hetgeen
de toekomst, de naaste toekomst, zal brengen.
Auto-ongeluk In Z.O. Frankrijk.
Zaterdagmiddag is, naar een B.T.A.-be-
richfc uit Gremoble meldt, een auto uit Tours,
waarin zich een tiental personen bevonden,
omgeslagen op den bergpas van Saint Bé-
ron, bij Saint (Pierre de?) Chartreuse. Uit
het niet zeer duidelijke telegram schijnt te
moeten worden opgemaakt, dat de auto van
een hoogte van duizend meter is gestort. Er
zijn twee dooden en vier gewonden.
BELGIE.
Duitsche milliarden op het strand te Knocke.
Een Duitsch vMegtuig, met poststukken on
derweg van Duitschland naar Engeland, moest
ten gevolge van motordefect in de nabijheid van
Knocke aan de Belgische kust dalen. Volgens-
de „Nation Beige" waren er drie pakken aan
boord, tezamen bevattende 5500 milMard mark
en, naar men meent bestemd1 tot stijving van
het lijdelijk verzet in het Roergebied'. De drie
Duitschers, die aan boord waren, zeiden te
goeder trouw te hebben geloofd, dat de pakken
de post en kranten bevatten. Het geld werd in
beslag genomen en een onderzoek ingesteld.
Den drie mannen, die er in het Duitsche
vMegtuig zaten, is verzocht zich ter beschikking
van de justitie te houden. Het zijn twee vliegers
en een ambtenaar van de Duitsche Rijksbank.
De 5500 milMard mark, die*zij in het vliegtuig
vervoerden, waren in veertien pakken verpakt,
die biljetten van 20 en 50 miliioen mark be
vatten, wat een waarde van 1.100.000 Belgische
franken Vertegenwoordigt. Er waren negentig
pakketten van duizend biljetten van 50 mil
iioen mark en vijftig pakketten van duizend
biljetten van 20 miliioen.
ZWITSERLAND.
t
Groote brand! op de Jaarbeurs.
Uilt Bazel wordt geseind, dat daar Zondag
een ernstige brand toeft gewoed in de gebou
wen van de Zwitserscto Jaarbeurs. De gebou
wen werden bijna geheel' dóór het vuur ver
nield. De schade is zeer groot.
ENGELAND.
Het proces-Fahmy.
De gezworenen van de Old Baily te Lon
den hebben Zaterdag mevrouw Marie Mar-
guerite Fahmy, de beeldschoons weduwe
van do Egyptenaar Fahmy-bed dien zij dood
had geschoten, niet schuldig aan moord ver
klaard.
Dadelijk berstte een luid gejuich achter in
de rechtzaal en van de galerij los, waarop
de rechter de zaal door de politie liet ont
ruimen.
De tweede vraag, die do voorzitter van de
jury ontkennend' beantwoordde, was of zij
schuldig aan manslag was.
De rechter gaf hierop bevel haar onmid'-
deliijk in vrijheid te stellen.
Na hare vrijspraak zakte mevrouw Fah
my weer bewusteloos ineen. Pas later op den
middag kon zjj in een gesloten auto thuis
gebracht worden. Een gedeelte van het pu
bliek had den geheelen nacht voor het ge
rechtsgebouw gewacht, om bij de laatste zit
ting in het spannende geding tegenwoordig
te kunnen zijn.
W at nu de millioenen van den gedooden
echtgenoot betreft, men gelooft, niet dat de
weduwe daar iets van zal krijgen. Een ad
vocaat, die de Egyptische wet goed kent,
hoeft aan een man van de Weekly Dis-
patch gezegd:. „De algemeene opvatting is
dat een vrouw niet kan genieten van het
vermogen van een echtgenoot dien zij ge
dood heeft. Eenige jaren geleden heeft er in
Egypte een dergelijk proces gediend waarin
een vróuw haren man had doodgeschoten en
vrijgesproken werd. Zij verbeurde alle aan
spraken op zijn nalatenschap."
SPANJE.
De staatsgreep.
Koning Alfons van Spanje, die zich aan de
zjjde der uitvoerders van de staatsgreep
heeft geplaatst, heeft dit blijkbaar gedaan,
met tot doel zich niet op den achtergrond te
laten dringen. De syndicalisten en socialis
ten, die tegen de nieuwe regeering gekant
zijn, waren het ook tegen de oude. Zy be
sloten evenwel voorloopig nauwlettend toe
zicht te houden op de gebeurtenissen en
geen tegenbeweging in het leven te roepen.
Door den dictator Primo de Rivera, zyn
verschillende decreten uitgevaardigd En
daarvan regelt het binnenlandsch bestuur.
Alle civiele gouverneurs werden afgezet
en het land verdeeld in acht militaire dis
tricten, onder bestuur van drie generaals,
ieder een wapen van het Spannsche logor
vertegenwoordigende, namciyk do infante-
rio, cavallerie en do artillerie. Het directo
raat, dat als regeering optreedt, is samenge
steld uit zeven goneraals, met Do Rivera aan
het hoofd. De oudste 'ain.bten.aur van leder
regeeringsdepartoment, uitgezonderd dat
van Oorlog, werd' aangesteld voor het tlj-
doiyk beheer van de verschillende ministe
ries.
Ontbinding van het parlement.
Zondag beeft de Koning het besluit on
derteekend', waarbij het parlement wordt
ontbonden. Zoo spoedig mogeiyk zullen
nieuwe verkiezingen worden uitgeschreven.
VEREENIGDE STATEN.
De ondergang van do Amerlkaanscho
torpedojagers.
Washington, 17, Sept. De Ameriiaansclie
admiraal Kittel© meldt van de plaats, waar de
zeven torpedojagers zijm gestrand, dat naar zijm
meening geen enkel dier schepen geredi kan
worden, hoewel' vani vier wellicht het geschut
geborgen kan worden. Het openbaar onderzoek
vangt morgen aan.
JAPAN.
De aardbeving.
Volgens berichton uit Kobe heeft de aard
beving in Japan o.m. tot gevolg gehad, dat
een deel van den. top van den beroemden
heiligen berg van Japan, den Foedsjl-jamn,
is weggezakt en dat de. wanden vnn dra
bergkegel geweldige scheuren vertoonon, dlo
er vroeger niet waren.
,®eflna gezelschap van drie Amerlkaanscho
dames en twee Britsche meicjes bevond zloh
juist hoog op den berg, toen de beving
kwam. Stormwinden, slagregens en onder-
grondsche rommelingen maakten den toe
stand voor deze dames-toeristen nog te ang
stiger. De geheele berg trilde en groote
steenblokken kwamen naar beneden. De toe
risten, die schuiling hadden gezocht in een
berghut, kregen het zoo benauwd, dat zy
uit vrees van levend te worden begraven
maar liever de oper: ruimte zochten. Na de
eerste zware schokken werd het daar in de
lioogtp op den berg weer rustig en kalm, eu
de trames slaagden er in, veilig de vlakte te
bereiken.
Zaterdag werden weder verschillende hef
tige aardschokken waargenomen, waardoor
tal van reeds beschadigde gebouwen ineen
gestort zijn.
De wijze waarop de Amerikanen in den zak
tasten voor het geteisterde Japansche volk, is
inderdaad) verbazingwekkend. Zaterdag was
reeds 7.183.000 gecontribueerd' en men ver
wachtte, dat in den loop van deze week een
bedrag van 10.000.000 zou worden verkregen.
De poHtie te Tokio heeft bekend gemaakt, dat
het aantel dooden in de stad voor zoover thans
bekend is 77.823 bedraagt; terwijl er 120.070
vermist worden»
Een nieuwe ramp.
Naar de „Matim" verneemt, zyn te Londen
berichten ontvangen over een nieuwe ramp,
namelijk een wervelstorm, die gewoed heeft
boven tot Tottori-gebied.
Er rijt 5000 Meden omgekomen en dé stof
felijke schade bedraagt 30 millien yen.
KORTE BERICHTEN.
Op een landgoed te Neu Stettin is by de
electrische dorschmachine brand ontstaan. Vier
vrouwen kwamen in de vlammen om. Twee
andere personen, die van het dak van het ge
bouw sprongen, werden levensgevaarlijk ge-
wondL
Vanaf heden kost een) tramrit in Beriyn 2
miliioen mark.
LUCHTVAART.
Aangaande het vliegongeluk in Engeland*
waarvan in ons vorig nummer reeds mel
ding werd gemaakt wordt nader gemeld:
Het vliegtuig, dat Vrijdag op de reis van
Manchester naar Londen verongelukt is,
waarby vyf menschen omkwamen, heeft de
zen dienst verleden jaar Octotor geopend
en onlangs werd nog gemeld, dat het al
200.000 mijl tusschen beide plaatsen had af
gelegd.
Iemand die het ongeluk van vlak by heeft
zien gebeuren, heeft verteld dat het vlieg
tuig ongewoon laag vloog en dat aan de
schommelende bewegingen duideiyk te zien
was, dat er iets haperde. Met groote moeite
meed het een groep boomen, maar toen kan
telde het en plofte-met den neus op den
grond. De ïyken van de drie passagiers (een
ervan was een vrouw) en van den vlieger
en zijn helper waren afschuweiyk verminkt.
Het vliegtuig was een D H 84 Daimler met
elf zitplaatsen.
GEMENGD NIEUWS.
Uit Venlo wordt aan de „Telegraaf" gemeld:
Zaterdagnacht, omstreeks half vier, heeft te
Venlo een ernstig ongeluk plaats gehad.
Vier en zestig ledige goederenwagens zyn
tengevolge van nog niet opgehelderde oorzaken
in beweging geraakt en van het emplacement
Kaldenkirchen, dat hooger ligt dan het station
Venlo, langs de tollende lijn naar Venlo gere
den, een afstand' van ongeveer 5 K.M.
In het station VeD'lo zijn de wagens, die in
middels een zeer groote snelheid hadden ver
kregen, ln volle vaart gebotst tegen dat ge
deelte van het station, dat vroeger by de Duit
sche baan in gebruik was.
De geheele kap en 'n gedeelte van de douane
loods, dat in gebruik was by de R.D.E.G. wer
den ernstig beschadigd en vormden een ont
zettende ruïne met de voorste 25 wagens, die
op en in elkaar waren geschoven. Ongeveer 16
wagens werden by de botsing totaal versplin
terd, terwyi de overige zeer ernstig werden
beschadigd. Gelukkig deden zich geen persoon-
ïyke ongelukken voor.
Men mag van geluk spreken, dat de wagens
niet beladen waren. Anders toch was de kracht,
waarmede zy van Kaldenkirchen gerold zyn,
nog grooter geweest en was niet alleen de zui
delijke zijkant van het stationsgebouw Inge-
dniikt, dioch ook de visitatiezaal en wellicht de
stationsrestauratie en woning VRn den restau
rateur een ruïne geworden. De veroorzaakte
schade aan gebouwen on materieel wordt op
minstens een ton geschat. De schade aan het
stationsgebouw kan nog niet Juist opgegeven
worden, daar de muren scheuren vertoornen,
on inen niet woet hoever die scheuren doorge
loop© n rijm.
nenstormen, kleiner was geweest, het geheele
station vernield1 zou zyn. Thans werkte de lange
staart der 84 wagens ln de bocht, die de lijn
kort voor hot station: Venlo maakt, remmend.
In Kaldtenkirehon, welk station door Belgi
sche troepen Is bezet, werd medegedeeld, dat do
goederentrein afgekoppeld stond1, Er werd' niet
mede gerangeerd. Men sprak het vermoeden
uit, dat de wagons niet vanzelf aan het rollen
zouden zyn gegaan* dóoh dat Dulitache sabo
teurs hebben getracht de Itfn Kaldenkirchen—
Venlo, welke sedert 1 Augustus ln exploitatie
1« by de Belglscho regie, onbruikbaar te maken.
Over deze lijn heeft een geregeld goederenver
voer plaats.
In Kaldenkirchen stond het treindeel ln re*
serve op den rangeerheuvel op een' zyiyn. Hot
trelnd'eel was door mrnsloffon op de rails af-
ivaw-uwi utAW raunuiioui up uiu laiiö
'osloteni Bovendien stond de wissel vnn de ril*
'i'Lln zoo, dat onmogelijk wagons op de hoofdlijn
kondon komen. De saboteurs, goed op de hoog-
UCUiO, JJVÜU 'WV'v-rj
te van don plaateelIjken toestand, hebben het
blokhuis, waarin zich de wisselbandies bevon
den, opengebroken en den wissel op de rijU1°
naar hot hoofdspoor verlegd. Daarop hebben
zy de remsloffon verbrijzeld, waardoor t trein-
deel ln beweging geraakt is met het gemelde
noodlottig gevolg.
30.060 gestolen.
Het personeel van de Trnnjrporhnaat-
schnppy ,,De StandanTd" aan het Koning1®
Emmnpleln vond Zaterdagmorgen btl
hlnnenkomen van het gebouw een Iwig
op den grond liggen. Een oma
tot de ontdekking dat er 's-nach»