soneel, zooals dat In 1920 werd vastgesteld, het
uitgesloten zal zijn om tot een sluitenden ge
wonen dienst te geraken, te meer omdat hot
onmogelijk moeit worden geacht om zonder
aanmerkelijke verlichting van den op het spoor
wegbedrijf drukkenden salarislast, dat bedrijf
weder rendabel te doen zijn. Men staat te de
zen voor een in geen geval te vermijden nood
zakelijkheid. N
Intrekking van art 40 van het
Bezoldigingsbesluit
I)e Invloed! der maatregelen op
de begrooting voor 1924.
DE VLOOTWET.
MARINEBEGROOTING.
SPORT.
Paardensport
MARINEBERICHTEN.
LEGERBERICHTEN.
STOOMVAARTBERICHTEN.
HAVEN VAN NLEUWEDIEP.
VISSCHERIJBERICHTEN.
Burgerlijke stand der gemeente Helder
MARKTBERICHTEN.
-
I
- 9
Boven en behalve de besparing op salaris
sen, die verkregen wordt uit reorganisatie en
inkrimping van den Staatsdienst, zal de last
van salarissen en loonen (welke op ruim 260
millioen moet worden geschat) met 20 Vo (over
twee jaren verdeeld) verminderd moeten wor
den. Dat zulks een onmogelijkheid is zonder
aantasting ook van die wedden, welke vóór 1
Juli 1922 werden genoten, zal wel voor ieder
duidelijk zijn.
De Regeering ziet zich daarom genood^
zaakt de
Burgerlijke Rijksambtenaren te bevorderen.
Aangezien over de wijze, waarop de sala
risverlaging voltrokken zal moeten worden,
nog overleg wordt gepleegd, kan de Regee
ring daarover thans, nog niet anders dan
hare aanvankelijke meerling kenbaar maken.
Deze luidt alduè:
lo. Een verlaging van den totalen last van
salarissen en loonen piet 20 over 2 jaren
te verdeelen, is noodzakelijk.
2o. Met ingang van 1 Januari 1924 wor
den alle salarissen en loonen, van hoog tot
laag, met 10 verminderd.
So. Onmiddellijk zal worden ter hand geno
men een algemeene herziening van bet bezol
digingsbesluit, ten doel hebbend om met in
gang van 1 Januari 1925 een zoodanige sala
risregeling in werking te doen treden, dat
over dat dienstjaar het sub lo. gestelde ge
heel bereikt worde.
De regeering is van oordeel, dat bij die
heraening voor de hoogste salarissen, b.v.
die der Ministers en enkele anderen, de hui
dige bedragen met de volle 20 verminderd
zullen moeten worden; dat de loonen der
werklieden meer in overeenstemming zullen
moeten worden gebracht met den plaatse
lijken Woonstandaard en dat overigens hij de
herziening rekening zal moeten worden ge
houden met de mate waarin voorheen de
verhoogingen. werden toegekend. Van een
gewijzigde regeling Voor den z.g. stand
plaatsaftrek voor ambtenaren en onderwij
zers meent de Regeering te moeten afzien.
Als gevolg van deze maatregelen tot ver
mindering van den salarislast kan worden
aangenomen, dat het tekort op het Staatsbe
drijf der Posterijen, Telegrafie en Telefonie
zal verdwijnen. Een overeenkomstige maat
regel ten opzichte van het spoorwegperso
neel zal, mede in verband met andere bezui
nigingen, ook bij de spoorwegen vrij zeker
tot een sluitende rekening voeren. Wat dit
laatste punt betreft, zal de invloed daarvan
zich eerst bij de samenstelling van de be
grooting voor 1926. doen gevoelen, aange
zien ten laste van de begrooting voor 1924
het tekort over het bedrijfsjaar 1923 moet
worden vergoed.
Van het hooger genoemde tekort van 90
millioen zal door de tot nu toe genoemde
maatregelen in totaal een kleine 60 mil
lioen gevonden worden, zoodat nog ruim
80 millioen te dekken valt.
In dit verband zij opgemerkt, dat de Regee
ring overweegt of, zonder tekort te doen aan
de belangen der verzekerden en zonder zwaar
dere lasten te leggen op henj, die de premie
betalen, een zoodanige wijziging in de financie
ring der sociale verzekering mogelijk is, dat
een verlichting van. de daaruit voor 's Rijks
Schatkist voortvloeiende lasten mogelijk zou
'blijken. Uit den aard der zaak zou een wijzi
ging als hier bedoeld niet kunnen leiden tot
vermindering van' de bijdrage aan het Ouder-
domsfonds, in verband met het toekennen van
ouderdomsrente aan personen, die den leeftijd
van 65 jaren reeds hadden bereikt, die dus
nimmer-premie betaalden of zullen betalen. Zij
zou moeten strekken tot vermindering van de
bijdragen onderscheidenlijk van 211/» mil
lioen aan het Invaliditeitsfonds en van f 12
millioen aan bet Ouderdomsfonds; de laatste
in verband met de uitvoering der vrijwillige
ouderdomsverzekering. In afwachting van het
resultaat van de overweging der hierbedoelde
wijziging, acht de Regeering zich echter niet
verantwoord de eventueel® gevolgen daarvan
in haar- financieele plannen te disconteer en.
Zij ziet zich daarom genoodzaakt om tot dek
king van de bovengenoemde resteerende 30
•millioen haar toevlucht te nemen tot- wijziging
van bestaande en invoering van nieuwe hef
fingen.
Binnen enkele weken hoopt de Regeering
in staat te zijn de noodige .wetsontwerpen tot
dekking van dit bedrag in te dienen.
Alleen wanneer het resultaat der overwe
gingen inzake de financiering der sociale ver
zekering leiden mocht tot een belangrijke ver
mindering der uitgaven ten laste van den
Staat, zou in 1925, een ongeveer sluitend budget
verkregen worden.
Daarvoor zou dan, om te résumeeren, noo-
dig zijn:
a. een reorganisatie of inkrimping van
Staatsdiensten, welke geleidelijk zou leiden tot
een besparing van ongeveer ƒ50 millioen;
b. de mogelijkheid van een andere' finan
ciering der sociale verzekering;
c. de vermindering van den totalen last der
salarissen en loonen met l/è; i
d. de oplegging van ongeveer ƒ30 millioen
aan nieuwe lasten.
Niet met één dezer vier maatregelen of met
twee er van kan men er komen. Ze zijn alle
vier noodig. Want naarmate het effect van dien
sub a. bedoelden maatregel toeneemt, moet
'tegelijk gerekend worden met de zekerheid van
een voortgezet' accres der uitgaven en de waar
schijnlijkheid eener verdere daling van som
mige inkomsten.
Voor zooverre betreft een noodzakelijke ver
laging van sommige al te drukkende directe
heffingen, is de Regeering hoezeer van den
ernst van dit vraagstuk overtuigd van oor-
deel, dat daaraan niet kan worden gedacht zoo
lang het budgetair evenwicht niet verzekerd
kan worden geacht;
Zoodra dit het geval is, zal overwogen worden
in hoeverre door verdere wijzigingen in ons
belastingstelsel de verlaging van sommige eco
nomisch schadelijke heffingen mogelijk zal
blijken.
Wat nu de begrooting voor 1924 betreft,
zij erop gewezen, dat do hiervoren ontwik
kelde plannen geen sluitend budget kunnen
brengen. Wel zal het oorspronkelijk geraam
de tekort er niet belangrijk door vermin
deren. Laat men de eventueele vermeerde»-
ring der inkomsten als gevolg van wijzigin
gen in het belastingstelsel en de bezuiniging
als gevolg van. voorgenomen reorganisatie
plannen vooishands buiten beschouwing, dan
zal het tekort Vv.rminderen met de volgende
bedragen:
Salarisvermindering 21 millioen.
Tekort Postbedrijf 1.8
Totaal rond 23 millioen
waardoor het tekort tot rondl 93 millioen
zal dalen. Bovendien bestaat er naar het oor
deel der regeering aanleiding, om, in af
wachting van de definitieve vaststelling van
haar standpunt inzake de financiering der
sooiale verzekering, de bijdragen aan het In
validiteitsfonds voor 1924 stop te zetten en
met het storten van de hoogerbedoelde bij
drage ad 12 millioen aan het Ouderdoms
fonds in 1924 nog niet te beginnen.
Het tekort op dep gewonen dienst zal
daardedr per saldo rond 60 millioen bedra
gen, waartegenover dan mag worden gestold
de te verwachten bate uit de nieuwe voor te
stellen heffingen en-de bezuinigingen, welke
ter hand genomen wordem Het laatste be
drag mag echter voor 1924 niet al te hoog
worden aangeslagen.
Bij den voorzitter der Tweede Kamer is in
gekomen een brief van de Ministers van Ma
rine, van Koloniën en van Financiën met be
trekking tot hfet wetsontwerp tot vaststelling
van de sterkte en samenstelling der zeemacht;
aanleg van steunpunten en versterkingen in
Ned.-Indiö. In dezen brief geeft de, Regeering
op grpud van de motieven uit het Vlootwet-
rapport als haar meening te kennen, dat ver
dere opschorting der vlootplannen onverant
woordelijk zou zijn en dat zij nóch in de nota
van den voorzitter dier commissie, mr. Patijn,
noch in die van -het lid mr. Trip, een argument
kan vinden, dat er haar toe zou kunnen leiden,
om de volledige inwerkingtreding op een later
te bepalen datum met haar verantwoordelijk
heid te dekkèn. j
De Regeering is na gezette overweging tot
de overtuiging gekomen, dat de toestand zoo
wel. van de Nederiandsche als van de Indische
financiën het noödzakeiijk maakt, nog eenige
verdere verlich ting van den voor het oogenblik
aan de uitvoering der vlootplannen verbonden
financieelen druk te aanvaarden en de inwer
kingtreding te verschuiven tot 1924, hetgeen
vooral voor de Indische financiën een bedui
dend verschil geeft. Voorts is de Regeering
van meening, dat afgescheiden van deze
verschuiving tav. het vlootbasisfonds nog
iets verder moet worden gegaan, door de lasten
over een langer 'tijdperk te verdeelen, - in de
eerste jaren slechts geringe bedragen te ver
werken en in die jaren.- ten laste van de be
grooting van Nederlandsch-Indië geen' hoo-
gere bedragen te brengen: dan die, welke ver
werkt zullen worden,1 een en ander ais nader
gepreciseerd in de bij- den brief gevoegde Nota
van Wijziging.
Nadrukkelijk wenscht de Regeering hierbij
te verklaren, dat met het aanbrengen van be
zuinigingen als door de Vlootwetcommissie
bedoeld; op dit gebied de limiet niet is bereikt
en dat verdere maatregelen getroffen zuilen
worden, om, zonder de gevechtskracht van dej
vloot en de verdediging van: 'de vlootbasls te
schaden, 'de directe en indirecte exploitatie
kosten 'tot een zoo laag mogelijk peil terug te
brengen.
Naar de meening der Regeering is de Vloot
wetcommissie door het stellen van dep eisch
t. a. v. het algemeen Regeeringsbeleid (nJL de
overlegging van een uitgewerkt plan tot het
sluitend maken van het Staatsbudget op het
oogenblik, waarop de Vlootwet in behandeling
wordt genomen) buiten het raam van de haar
verstrekte opdracht getreden, liet sluitend
maken van het Staatsbudget, zoowel voor Ne
derland als voor Indië, is een plicht, die de
Regeering evenzeer moet nakomen indien van
het totstandkomen der Vlootwet geheel zou
worden afgezien. De totstandkoming heef!
slechts deze beteekenis, dat bij het zoeken naar
punten, waarop de Staatszorg moet worden
ingekrompen, de formatie van de vloot met
bijbehoorende steunpunten buiten het geding
moet blijven, doch niet de bezuinigingen, die
los daarvan in het marinebeheer aangebracht
zullen moeten wbrden. Overigens zal weldra
blijken, dat de Regeering geenszins afkeerig
is van het denkbeeld', om hare voornemens in
zake herstel van het budgetair evenwicht ken
baar te maken.
De Regeering is van meening, dat deze aan-
vulling der eerder naar voren gebrachte argu
menten ter verdediging van het on-twerp-
Vlootwef de verdere openbare behandeling van
dit wetsontwerp mogelijk maakt.
Tweede Nota van Wijzigingen.
Aan bovengenoemden brief heeft de Regee
ring een- nota van wijzigingen toegevoegd,
waaraan het volgende is ontleend:
De. wijziging in art. 8 -betreft de samenstel
ling van het vlootfonds. De Regeering acht hét
juister, om bij de berekening van de 12-jarige
annuïteit voor de kosten van .den' bouw, die
ten laste van. de begrootingen zou worden ge
bracht, tevens in aanmerking te nemen de be
dragen, die noodig zullen zijn om op den duur
de vloot; zooals die na 6 jaar zal zijn samenge
steld; op die sterkte te gouden en ook reke
ning te houden met den feitelijken levensduur
der verschillende scheepstypen.
-De wijziging van art. 10 brengt de annuïteit
van het vlootfonds terug van ƒ19.735.000 op
17.300.000v
De raming van pl.m. ƒ8.000.000 voor den
gemiddelden jaarüjkschen pensioenlast voor
het Europeesche personeel der marine (art 12)
is pi. m. 1.000.000 te hoog gebleken, zoodat
de restitutiepost voor Indië aan Nederland te
dier zake 3.500.000 moet bedragen in; plaats
van 4.000.000.
Blijkens de wijzigingen in art. 15 en 17 is
het wenschelijk gebleken met het oog op dCn
staat der Indische geldmiddelen de uitgaven
voor de uitvoering Van de'voorstellen'tot aan
leg van steunpunten en versterkingen in Ned.-
Indië voor de eerste jaren te verminderen met
behoud- van den termijn van 10 jaren, waarin
die werken tot stand worden gebracht. In deze
wordt het derhalve wenschelijk geacht verder
te gaan dan door de VTootweteommissie in
haar rapport wordt aangegeven, terwijl in ver
band met reeds uitgevoerde werken te Soera-
baja het totaal te besteden bedrag van het
vlootbasisfonds kan worden teruggebracht van
99 millioen op 96.5 millioen.
Voor de jaren 1924, 1925 en 1926 wordt
voorgesteld sesp. 2, 3 en 3 millioen op de
begrooting voor Ned,-Indië te brengen en ver
der jaarlijks gedurende 81 jaar, ingaande 31
Januari 1927, een bedrag van 5 millioen.
De verlenging van de periode van afbetaling
van de kosten der werken van 30 tot 34 jaren
wordt voorgesteld, aangezien., het mogelijk
wordt geacht de aanschaffing van het geschut
een viertal jaren te-verschuiven.
Aan de Nota zijn toegevoegd een schema van
aanbouw en aanschaffing voor de eerstvolgen
de zes jaren en een overzicht van het vloot
basisfonds.
•V—
Evenals in het vorig jaar worden ook in deze
begroeting slechts gelden aangevraagd, noodig
voor den afbouw van reeds onderhanden zijnd
m&terieel. Voor de voortzetting van den bouw
van de O. 9 t/m 11 wordt voor 1924 noodig ge
raamd in totaal 2.057.849, welke som geheel
ten.laste der Staatsbegrooting komt. Verder
wordt aangevraagd ten behoeve van kruiser
„Java" 1.150.000, kruiser .'.Sumatra"
2.150.000, onderzeebooten K. IV t/m VII
42.400, ondeTzeebooten K. VIII t/m X
1.000.000; K. XI t/m XIII L372.264, in to
taal ƒ5.714.664. Van dit bedrag komt ƒ2.857.332
ten laste' van de Staatsbegrooting, terwijl ge
lijke som uit de 'begrooting van jSlédL-Indië aan
de Middelen in Nedefland wordt vergoed.
Van de totale kosten van nieuwen aanbouw,
bedragende ƒ7.790.513, wordt uit de Indische
begrooting aan de middelen in Nederland ge
restitueerd 2.357.332, zoodat ten laste van de
Staatsbegrooting blij veil 4.933.181.
Sedert de mededëeling in- de Memorie van
Toelichting op de begrooting 1923 werden- in
gevolge machtiging van H. M. de Kdningin
uit de sterkte der zeemacht afgevoerd1 het pant
serschip „De Ruyter", het 'pantserschip „Zee
land" en dó 'schoener „Dolfijn", daar Óp be
houd van geen dezer bodems yoor de zeemacht
meer prijs wordt gesteld.
Het voornemen bestaat deze schepen te ver-
koopen. Maatregelen werden getroffen om ook
tot verkoop over te gaan van de reeds afge
voerde kanonneerbooten „Dog",. „Das" en
„Heimdair en van het afgekeurde logement
schip „W. O. Schouten", terwijl de afgevoerde
kanonneerboot „Brak" in bruikleen werd af
gestaan aan de Vereeniging „Parkherstellings
oorden" te Amsterdam.
Van het Nederiandsche eekader in Oost-In-
dië werden uit de sterkte afgevoerd de' torpedo-
bootjagers „Fret" en „Wolf'; eerstvermeld
vaartuig,om te worden verkocht, laatstvermelde
bodem óm verder nog als bewakingsvaartuig
te worden benut.
Het eindcijfer van het hoofdstuk is geraamd
op een bedrag van ƒ42.884.913, waarvan
2.857.332 ten laste komt van het 1ste hoofd
stuk der begrooting van uitgaven van Neder-
landSch-Indië.
Met betrekking tot de militaire uitgaven
merkt de Memorie van Toelichting nog op, dat
de wenschefflkheid zich heeft doen- gevoelen
om aan het Departement te beschikken over
de diensten van den hoofdofficier, die tot nu
toe in de betrekking van inspecteur van den
onderzeedienst te Willemsoord als adviseur op
trad in de verschillende aangelegenheden, op
dien dienst betrekking hebbende.
- Ten einde te voorkomen* dat hierdoor de
personeelsformatie zou mpeten worden uitge
breid, werd besloten tot een reorganisatie van
het bureau torpedodienst en werd met ophef
fing van de betrekkingen van inspecteur van
den torpedodienst en van inspecteur van den
onderzeedienst aan het Departement ingesteld
een onderafdeeling voor de zaken, betreffende
het torpedo-, mijnen- en onderzeebootmaterieel,
waarvan de afgetreden inspecteur, van den.
onderzeedienst als chef is opgetreden.
Wat de niet-militaire uitgaven-betreft, wordt
nog vermeld:
dat de bouw van de twee stoomloodsvaartui-
gen nos. 16 en 17, waarvoor de gelden toege
staan veerden bij de begrooting voor 1920,
wordt voortgezet;
dat de bouw van de twee gtoomloodsvaartui-
gen nos. 18 en 19, waarvan de gelden toege
staan werden bij de begtooting voor 1921, ge
reed kwam;
beide vaartuigen doen thans dienst voor den
Nieuwen Rotterdarnschen Waterweg;
dat de bouw van het motorafhaalvaartuig
no. 2 en van de motorbooten nos. 8 en 9, waar
voor de gelden eveneens op de begrooting voor
1921 werden toegestaan, werd beëindigd. Deze
vaartuigen doen thans dienst te Vlissingen.
Het lichtschip no. 8, waarvoor de gelden ook
op laatstbedoelde begrooting werden beschik
baar gesteld, is eveneens voor den dienst ge
reed.
Tot de aanschaffing van drie kleine stoom
trawlers en de inrichting daarvan tot stoom-
loodsvaartuig, om dienst te doen op de Eems,
is' overgegaan; deze zijn of zullen worden in
dienst gesteld als stoomloodsvaartuigen nos.
20, 21 en 22.
De daaraan ten koste gelegde uitgaven zijn
bestreden uit de daarvoor gevoteerde gelden
op de begrootingen voor 1922/23, evenals die
voor den, nog in gang zijnden aanbouw van
een motorbotter.
Tenslotte»- is nog onderhanden de bouw van
een motorafhaalvaarhpg voor het 6de district,
waarvoor de gelden werden toegestaan bij de
begrooting voor 1922.
Uitsla? der handicap-draverij te Sch&gerbrug
op 18 Sept. Baanlengte 350 M. Handicappers C.
Waiboer, Wieringeriwaard en G. Haremaker te
Koog aan de Zaan. Ingeschreven 14 paarden. 1.
Amie van'G. Vos, Midwoud, 325 M.; 2. Barones
van J. W. Schoon te Medemiblik, 320 M.; 3. Fa-
voritien van Habriiik Numan te Schoorl, 845 M.;
4. Adam van K. Zijp to Twiak,, 815'M.; 5. Catha-
rine Spier van C. J. I!uldoman, der Haag, 840 M.;
6. Edel A. van Th. Schfeuder te Watergang, ,320
M.; 7. Springgan van Stal Z. te Hoorn, 350 M.;
8. Harrold van S. do Ridder Ajz. te N. LJpolder,
320 M.; 9. Pètite Amie van 'J. Bakker te Hoog
woud, 325 M.; 10. Catharine R. van J. W. Schoon
te Mödomblik, 330 M.j, 11. Condor van Stal Z. te
Hoorn, 325 M.; 12. Bandage van J. A. Bakker
te Wieringerwaard, 880 M.j 13. Fine van G. Baren
te Haarlemmermeer, ,3^5 M.; 14. Koosje W. van
T. Vos te Benningbrook, 315 M. i
Prijs 250 CatrLne R.; prijs 100 Adam; prijs
50 Koosje W.; prijs 25 Springgan.
Hr. Ma. „Z 8".
Blijkens iblj het departement van marine ont-
vaneen tal«p»grani is Hr. Ms. torpedotx>ot Z 3, om-
dor bevel van luit. ter -zee le kl. P. T. do Moes
ter, Dinsdag te Vlissingen" teruggekeerd van haar
zending naar Boulogno sur Mer, tot vertegen
woordiging van do Nederiandsche regeering bij
de Visacherijweek aldaar.
Hr. Ma. „Triton".
Blijkens bij het Departement van Marine ont
vangen berldht ia Hr. Ms. viescherijpolitibkruiser
„Triton" Dinsdag uit Hartlepool vertrokken.
Marine-luchtvaartdienst.
Bij Kon. besluit is, met ingang van 16 Sept.,
aan do buitengewone adelborsten der Kon. Mar.-
Res., zeewaarnoiper M. Verhake en J. W. Suyling,
op hun' verzoek eervol ontslag verleend uit den
resorvedienst en zijn zij benoemd tot officier-
vlieger dor 3de klasse bij de marine-luchtvaart
dienst. 1
Off. van1 den marine-stoomvaartdienst 8e kl.
J. A Habig zal 27 Oct. per stoomschip J. Pz.
Coen zijn bestemming naar Oost-Indiö volgen.
Bij beschikking van den minister van Marine
•ia de adelborst der lo kl. Kon. Mar.-Res. P. A
Ruock met 1 Oct. 1923 geplaatst aan boordi Hr.
Ms. Tromp.
BEHOUDENS ZEER BIJZONDERE OMSTAN
DIGHEDEN is aan ondervolgende schepelingen
vergunning verleend om naar Nederland terug
te keeren
Per s.s Tjerimai, 11 Aug. v. Priok:
Schrijver-maj. J. P. Hartman.
Per s.s. Koningin der Nederlanden, 18 Aug,
van Priok
Bootsman L. Congert, serg.-mont. R. Enninga,
korp.-schrijver R. Hollenga, korp. d. mars. A.
van V elzen, kwartierm. J. C. Wolff, korp.-bott.
T. Heeringa, korp.-ziekenverpLJ. Ietswaard, mar.
le kl. J. Sprangers,' 'J. van Wijngaarden, H. H.
v. d. Bom, C. Vijlbrief, B. J. Bosch, J, H. Ieing
en matr. 3e kl. A G. Leeflang.
22 Sept.: luit. ter zee 2e kl. F. J. Kist en
bootsman J. J. de Vreijer van Schorpioen naar
Tromp; 'bootsman F. W. Gerritsen van id. naar
Hoemskerck.
25 Sept.; luit. ter zee 2e kl. E. J. Borgesius
en bootsman O. Leget van Kweekschool Leiden
naar Heomskerck.
De luit. ter zee 2e kl. J. C. dEngolbronner
blijft gedetacheerd aan boord van Hr. Ms. Corn.
Dröbbel en de id. J. T. Bonnerman wordt gede
tacheerd aan 'boord K X onder intrekking der
bevolen detacheering aan boord Hr. Ms. Corn.
Drebbel.
De bevolen overplaatsingen van de onderofficie»
ren die aan boord Tromp worden geplaatst, alsook
die van de Tromp afgaan en.gesteld zijn op den
llen Oct. zullen geschieden op den 29en fjppt. a.s.
Hr. Ms. Triton wordt 21 Sept. te Willemsoord
verwacht
Sterkte lichting 1924.
Bij Kon. besluit van 9 Aug. 1923 is o.a. het
volgende bepaald.
Van de voor inlijving aangewezen personen der
lichting 1924 worden 23500 man bestemd tot ge
woon dienstplichtige.
Van de tot gewoon dienstplichtige bestemde
personen der lichting 1924 worden 750 man be
stemd voor de zeemacht; dit getal - mag worden
overschreden met het gètal tot "gewoon dienst
plichtige .bestemde personen der lichting 1924,
die aanvankelijk aan de landmacht werden toe
gewezen, doch wegers Indiensttreding als vrij
williger bij de zeemacht ook als dienstplichtige
bij de zeemacht worden ingelijfd.
Hoofdgynmavtiekondorwijzer.
De serg.-maj'.-instr. H. de Vries van het voenn.
4e reg.vest.-art., thans bij het rag. vest.-art., Is
aan de militaire gymnastiek- en schermschool te
Utrecht geslaagd voor hoofdgymnastiekonderwij-
zer. v
Stoomvaartmaatschappij Nederland.
Banka, ultt., arr. 18 Sept. te Porti Said.
Koningin der Nederlanden, thuisr., vertr. 19 Sept.
v. Cowes.
Benkalis, arr. 19 Sept. v. Bona te A'dam.
Jo.haa de Witt, uitr., vertr. 18 Sept. v. Bouth-
anipton.
Karimata, arr. 19 Sept v. Java, 1. v. Londen, te
A'dam.
Prinses Juliana, uitr., arr. 17 Sept. te Sabang.
Rembrandt, uitr., vertr. 18 Sept. v. Suez.
Roepat, thuisr., arr. 18 Sept. te Suez.
Batoe, arr. 16 Sept. v. A'dam te Hamburg.'
Boeton, arr. 17 Sept v. Hongkong te Macassar.
Jan Pietersz. Coen, thuisr., pase^lö Sept. Perim.
Krakatau, thuisr., vertr. 15 Sept, w. Sabang.
Radja, arr.'17 Sept. v. Embden te Hamburg.
Sumatra, arr. 16 Sept. v. A'dam te Newcastle.
Enggano, vertr. 18 Sept. v. A'dam n. Hamburg.
VondOl,. thuisff, vertr. 17 Sept. v. Singapore.
Kon.-Hollandsche Lloyd.
Flandria, uitr., vertr. 17 Sept v. Rio Janeiro en
18 Sept. v. Santos.
Kennemerland, thuisr., pass. 19 Sept Ouessant
Zeelandia, thuisr., vertr. 17 Sopt v. Las Palmas.
Gelria, vertr. 19 Sept v. A'dam n. Buenos Ayres.
Delfland, vertr. 19 Sept. v. R'dam n. Buenos
Ayres.
Amsteiland, uitr., arr. 17 Sept. te Montevideo.
Rijnland, thuisr., arr. 17 Sept te Bahia.
Waterland, thuisr., vertr. 17 Sept v. Santos.
Kon. West-Indische Maildienst
Ceres, vertr. 17 Sept v. Antofagasta n. Gruz
Grande.
JasoQ, vertr. 17 Sept. v. Mollendo n. Callao.
Amsterdam, arr. 16 Sept. v. A'dam te Hamburg.
Delft, arr. 17 Sopt. v. Chili te Duinkerken.
Moliskerk, arr. 17 Sopt. v. A'dam te Hamburg.
Aknor, vertr. 17 Sept. v. Port au Princo n, San
tiago de Cuba.
Aros, uitr., pass. 17 Sept. Bevezier.
Kon. Paketyaartmaatschappij.
Tasman, vertr., 17 Sept v. Sydney n. Java.
Halcyon Lijn.
Stad Amsterdam, vertr. 18 Sept v. Hamburg n.
Buenos Ayres.
Stad Dordrecht v. San Nicolae n. Antwerpen.
vertr. 18 Sept. v. Teneriffe.
Stad Haarlem, v. Novorossisk n. Ver. Kon. en
R'dam, pass. 18 Sept. Sagres.
HollandAmerika Lijn.
Lochgoil, v. R'dam n. de N. Pacific, arr. Sept
te Londen.
Rotterdam, v. R'dam n. New-York, pass. 19 Sent
Sable Island. 4
Warszawa, arr. 19 Sept, v. R'dam te Danzig
Broedijk, vertr. 18 Sept v. Norfolk n" R'dam*
Volendam, vertr. 19 Sopt. v. R'dam n New-YnrV
Lochkatrine, arr. 18 Sopt. v. R'dam to Soattte
Cardiganshire v. d. Pacifickust n. R'dam, vort?'
14 Sept. v. Colon.
"'fSsw"' 18 061,1 V' PorUand (Ore) te San-
Said.
Rijndam, arr._18 Sept. v. New-York te R'dam.
Holland—Australië Lijn
Almkerk, thuisr., vertr. 18 Sept. v. Port
Holland—Britsch-Indië Lijn
Streefkerk, uitr., arr. 19 Sept te
Sommelsdijk, uitr., pass. l^ep^T
si S-fk' ,thllisr'' arr" 15 te Madras
Sloterdyk, uitr., arr. 17 Sept. te Antwe^n
HolL0.-Azh8 Lijn.
Kertosono, thuisr., vertr. 16 Sept. v. Kobe.
Zosma, arr. 16 Sept v. R'dam te Hamburg.
Saloier, thuisr., vertr. 17 Sept. v. Port Said.
•Holland—Oost-Afrika Lijn.
Bovenkerk, thuisr., vertr. 18 Sept v. Marseille
n. Londen.
Karimoen, thuisr., vertr. 19 Sept v. Antwerpen
n. R'dam.
Sitoebondo, uitr., arr. 17 Sépt. te Zanzibar.
Kauibangan, uitr., pass. 19 Sopt Vlissingen naar
Antwerpen.
Madioen, uitr„ pass. 17 Sept Pantellaria.
Moliskerk, arr. 17 Sept. v. A'dam te Hamburg.
Nijkerk, vertr. 17 Sept. v. Zanzibar n. Tanga.
Holland—West-Afrika Lijn,
MLnórva, thuisr., vertr. 16 Sept. v. Soooondee.
Orostes, uitr., arr. 17 Sopt. to Lagos.
Saturnus, thuisr., vertr. 17 Sept. v. Duola.
Deelstroom, uitr., arr. 18 Sept. te Bordeaux.
Horanos, thuisr., vertr. 16 Sept. v. Las Palmas.
Maasland, arr. 18 Sopt. v. W.-Afrika te A'dam.
Stol la, uitr., vertr. 14 Sept v. Las Palmas.
Rotterdam—Zuid-Amorika I/ijn.
Aludra, arr. 16 Sopt. v. R'dam te Hamburg.
Rotterdaujscho Lloyd,
Djocja, thuisr., pass. 19 Sopt. Perim.
Deli, vertr. 19 Sopt v. R'dam n. Java, vla Ant
werpen.
Rindjani, uitr., vertr. 19 Sept. v. Marseille.
Tjerimai, thuisr., pass. 18 Sept. Penicho.
Wilis, thuisr., pass. 18 Sopt. Kaap dol Armi.
Medan, arr. 13 Sopt. v. Soerabaya to Boinbay.
Dj omber, arr. 17 Sept. v. Wellingston to Lyttelton
Patria, thuisr., vertr. 17 Sept. v. Colombo.
Tosari, thuisr., pass. 18 Sept. Gibraltar.
Stoomvaartmaatschappij Oceaan.
Deucalion, v. Batavia m. A'dam, arr. 19 Sept. te
Suez.
Ixion, v. Japan n. R'dam, arr. 18 Sept. te Manilla.
Laonjedon, v. Japan n. R'dam, arr. 19 Sept to
Suez.
Mentor, v. Japan n. R'dam, arr. 17 Sept. te
Shanghae.
Patroclus, v, Japan n. R'dain, arr. 18 Sept. te
Colombo.
Antenor, arr. 19 Sept. v. Londen te R'dam.
Lycaon, v. Japan n. R'dam, vertr. 17 Spt v.
Hongkong.
Polyphemus, v. .Batavia n. A'dam, arr. 18 Sept.
te Port Swettenham.
Dardanus, v. Japan jol. R'dam, pass. 18 Sept.
Perim.
JavaNew-York Lijn.
Euryades, v. Java n. New-York, pass. 18 Sopt.
Gibraltar.
Idomeneus, v. New-York n. Java, vertr. 18 Sept.
v. Norfolk.
Bawoan, v. Java, n. New-York, vertr. 17 Sept. v.
Malta.
JavaBengalen Lijn.
Jacatra, vertr. '17 Sopt v. Java n. Calcutta.
JavaChinaJapan Lijn.
Tjikembang, arr. 18 Sept v. China te Batavia.
19 Sept. 1923.
Aangekomen van Hardingen en vertrokken
naar Goole Eng. s.s. „Fax Fleet".
Aangekomen van Harlingen en vertrokken naar
Londen Eng. s.s. „Stading".
18 Sept. 1923.
Aangevoerd door 30 korders: 520 middeltongen
p. stuk 0.400.50; 300 kleine tongen p. stuk
0.150.20; 1 tarbot 5; 4 kisten zetéchol p.
kist 12; 24 kisten kleine schol p. kist 47;
40 kisten schar p. kist 23; 6 kisten pieter
mannen p. kist 79.
19 Sept. 1923.
Aangevoerd door 3 korders 110 middeltongen
p. stuk 0.55; 40 kleine tongen p. stuk 0.20;
2 kisten zetschol p. kist 14; 4 kisten kleine
schol p. kist 46; 4 kisten schar p. kist 3.
van 18 en 19 Sept. 1923.
BEVALLEN: W. H. v. d. ZaLm-Stelnhauer, z.;
J. Geus-Koorn, <L; M. C. Zwart-Thamaaz, z.; H.
M. Blankenree-v. d. Hilst, z.
OVERLEDEN: j. Selderheek, m., 28 jaar; -G.
Makelaar, m., 38 j.; D. de Koning, echtgenoot v.
A Rlokhoff, 59 jaar; S. Muller, 32 jaar, echtge
noot van T. de Boer.
ONDERTROUWD: J. A. Dunk en C. A Latjes;
FBaas en J. Somera; J. J. de Vries en M. Put
ters.
AiNNA PAULOWNA 18 Sept. 1923.
Groote aardappelen 5—6; drielingen 2.60—
3: slaboonen 12—20.50; snijboonen 30;
bloemkool 610.50.
PURMEREND, 18 Sept. 1923.
16 stapels fabriekskaas 44 R.M. 47, 60
stapels boerenkaas 44, p.M. 46.50, 2 6tapels
Goudsche 47, RJü. 46, alles per 50 K.G.;
1300'/. K.G. boter p. K.G. 2.10—2.20; 611 run- -
doren: 385 vette p. K.G. 1—1.30, matig; 158
melke en gelde 200—450, matig; 68 stieren; 35
paarden 150250, stug; 60 vette kalveren p.
K.G. 1.201.40, vlug; '167 nuchtere kalveren:
voor de slacht 1042, matig, voor de fok 16
—32, matig; 483 vette varkens: voor do zouterij
p. K.G. 0.740.76, voor de slacht 0.76—0.84
vlpg; 50 magere varkens 20—40, stug; 350 big
gen 1625, stug; 534 schapen 40—48, vlug;
40 bokken; 656 lammeren 2535, matig; kip
eieren p. 100 st, 8—9; 150 zak appelen 4—5;
100 zak peren f 34.
BROEK OP LANGENDIJK, 19 Sept. 1923.'
Schotsche muizen 4.10—6.90, eigenheiiners
5.90, bi. eigenheimers 3—6.70, bravo's 2 30
kleine f °'90' spercieboonen
12-3017.40, snijboonen 22-04.60, grove
uien 6.40—6.80, drielingen 6.40—7.20 gele
nep 10.90-12.60, peen 3.20,-kroten 4.10,
roede kool 2.70-4.30, witte kool ƒ2—2.30
gele kool 3-jO~~820 por 100 K.G.; bosworto-
len 3.30 per 100 .boe; bloemkool le soort 4—
6.30 per 100 stuks.
Aanvoer: 3800 K.G. aardappelen, 3635 K.G.
spercieboonen, 43 K.G. snijboonen, 15,100 K.G.
<te,16 n0P- 800 K.G. peen, 2000 K.G.
roode k001' 86,700 K.G. witte
K"G' solo k<x>l. 12Ö0 bos wortelen,
30,(XX) stuks bloemkool.
Schagermarkt van Donderdag 20 Sopt. 1923.
t L 160~250; 21 geldekooien mag.
°~~390; 70 idem votto 300-A30; 12 kalf-
kooien 340—475; 14 pinken 180—240; 7 nuch%
tere kaiveren 18-4S0; 36 schapo mag. 36-50;
146 idem vette 4451; 282 lammeren 28—35;
f vAaiken® masr- '2632; 59 idem vette p. K.G.
f 160 bi*»on 15—22; 116 kippen
1; 18 eenden 0.50—1.26 84 K.G. boter
J^-G' 2—2.20; 4783 kipeieren p. 100 7.50—
«.06; 617 eendederen p. 100 6.50.
Schagen.
Tijdens een hevig onweder, dat Woens
dag in den vroegen morgen, eenige uren bo
ven Hollands Noorden woedde, verbrandde
m de buurtschap Tolken, gem. Schagen, de
boerenplaats van en bewoond door J. Hoed
jes., Wegens den grooten afstand van Scha-,
gen, ruim! 1 uur, kwamen de brandspuiten te
laat om den brand te kunnen blusschen.
Daarbij ging het hooi en verdere voorra
den. De familie, was reeds op en kon zich
zoodoende tijdig redden.