- Bengel eid, blijft, desgevraagd), bij haar vroe- doen opmerken, Pleiter heelt met twee leaen oer Amster- d Z R m toeg0pasL Trelnmlsdaad. blijven, en welke tegelijkertijd des nachts in SPORT. INGEZONDEN. LUCHTVAART. MARENEBERICHTEN. Hr. Ms. kruiser „Java". Werf divi sla Vllegtocht Nederland—Indlë. Noodlanding. VERGADERINGEN, VERMAKELIJK HEDEN, ENZ. Woensdag 8 October. I Vrjjdag S October. Balsamllnie. Een nlenwe Zeppelin. UIT DEN OMTREK. v LEGERBERICHTEN. GEMENGD NIEUWS. Poging tot Inbraak. Burgerlijke Stand van Anna-PaulownaL Aanranding. LAATSTE BERICHTEN. Verzet tegen de politie. VISSCHERIJBERICHTEN. WEERBERICHT. -gen j>. stuk 1.35; 80 kisten zetochol p. kist I westelijke tot Noordwestelijke, wind, zwaar Anto-angelak. io14; 102 ld sten kleine echol p. kist 47; I bewolkt tot betrokken, weinig of geen regen. Beklaagde: Mij aanbevelen in uwe clementie. P.K. en leder afzonderlijk In een eigen motor- ^beb 8$j4> iemand naar het leven te hebben gondel, in aangebracht. Deze gondels zijn op gestaan. Ik zou nooit naar deze middelen heb- vaste afstanden onder aan het sohip bevestigd ben gegrepen, als nir. Van Haastert niet had en met sterke staalkabels vertuid, gezegd, dat het de vlugste methode was om een Deze motoren, waarvan het ontwerp Is van sc leiding te weeg te brengen. de welbekende firma Motorenbouw Friedrichs- De advocaat-generaal herinnert er aan, dat hafen, dat eigenlijk een onderdeel is van de zoowel bekl. als Desmetgezegd hebben, dat Zeppelinwerf, brengen een algeheelen omme- - zet had te dooden. keer in de motorenoonstructie te weeg en zul- (jetuige mevr. Desinet, die nu wordt bin- len zeer veel nieuwe oonstruotlebijzonderheden gere verklaringen. Zij waq niet geleid door (Ze zijn in hoofdzaak ontworpen op groote rancune tegen haar man. bedrijfszekerheid en ze zullen daarom ook een langen levensduur hebben, zoodat verwacht Requisitoir advocaat-generaal. kan worden, dat deze motoren op de vele lang- De advocaat-generaal betoogt de onvolledig- durige vluchten over zeö den dienst niet zul heid van het vonnis, wat den opzet betreft, ten weigeren. eischt vernietiging daarvan om formeele De twaalf cylinder-motoren zijn gaffelvor redenen, en een veroordeellng tot 12 jaar ge- gebouwd. Een van de nieuwe eigenschap' vangenisstraf. pen is, dat de motor zelf omgeschakeld kan Pleidooi worden. Daardoor Is het mogelijk de vijf imo- tottE omschakeling don «te to reed. ged». g peei onaer ae Dan oer vrouw, ais net waar rendl0 d oorlog voorgeschreven voor de on- S dorzeebootjagers van de Vereonigde Staten. eter hUt StrL der Amster- 13 ™»r tot <*rat - luch,soblP damscbe^magistratuur beiden ambtenaar van luóhtschip ^n het O, M-, deze zaak besproken en toen ge- de ondervindingen van 25 lange jaren vraagd: Stel dat het geva van dien advocaat nO0gten arbeid van de Zeppelinwerf en daarom eS invloed hebben?"- Ja W SS°gegWeS'°ta?*worfef'fa zeker, antwoordden beiden, wij gouden vijf In d V m de plaats van vijftien ijaar eischenv aeze m vereemg(1 Het verderè gedeelte van zijn pleidooi, waar- A bij de advocaat ingaat op de sexueele motleven, Ten einde een indruk te geven omtrent de die Kerssemakers leidden, wordt met gesloten inrichting van de verblijven aan 'boord van de deuren behandeld. Z.R. Hl, welke plaats biedt aan 80 passagiers Uitspraak 8 October. en 24 man bemanning, het vozende: De ruimte, waar de passagiers overdag ver- een slaapkamer wordit veranderd; ziet er zoo'n Aan de Matin wordt gemeld, dat er Don- beetje uit als een Amerikaansche Pulman-car. derdag op de spoorlijn vim Chaméry naar d^zq ruimte bevindt zich in den grooten gon- Turfln, dlch by Medane het lijk gevonden is del> onder het v00rste gede^te van het v®n em man van' ongeveer vestig jaar, die, g^p ,jg gebouwd. In dezen passagiersgondel naar men vermoedt uit den trom op den is Arische keuken. De salon heeft vijf spwrweg geworpen is. afdeelingen, in elk waarvan zes personen op Het lijk was weinig verhavend door den huQ g6mak fcmmen zitten. Deze salon 'heeft val uit de.waggon, maar had aan den hals heel |r(X>te T&me^ waardoor men een ruim en aan de polsen diepe wonden, die blijkbaar uitzicgt heeft Ka^s op onwel worden of zee- niet een scheermes zyn toegebracht. ziekte is er bijna niet De bewegingen van het In het water-closet van eento klas- do£ de grQ<^ afme^n ge. ooupé van den trein, waarmede men ring en zelfs bij barden wind zal de kolossus cisco terug te zijn, waardoor deze groote reis, 'Amin Panlovras. die anders een paar weken vorderde, thans tot x>e Weleerw. heer A. J. M. van Meeuwen, een week-end is teruggebracht pastoor alhier, is met ingang van 6 October Wat er al zoo meer met zoo'n luchtschip kan ounoemd te Heilo. worden gedaan, laat zich gemakkelijk gissen Tot de mogelijkheden behoort een rondreis vr.v-u v New York—St Louis—Los Angelos—San FranciscoNew York, waarvoor niet meer dan vier dagen (94 uren) behoeft te worden uitge trokken. Zooals bekend is, zal 11 October b.b. in de Tweede Kamer worden begonnen met de be handeling der Vlootwet. Men is alhier druk bezig handboekeningen te verzamelen voor Vu '-AD.! 1 bewegen, hiun stem aan I deze wet te onthouden. Bovendien zal a.s» Zaterdag 6 October te Kleine Sluis een Open bare vergadering worden gehouden, om te prctestecren tegen de voornemens van de Regeering ----- I het petitionnement dat op touw is gezet, om Dat zou een reis zyn zonder tusschenlanding; I Kamerleden te bewegen, hun stem aan den passagiers behoeft het daarbij aan niets te i ontbreken, want het luchtschip kan behalve de bezetting en de passagiers nog tien vijftien ton vracht meenemen. f 1 Denkt men zich het luchtschip zander pas sagiers, dus alleen met bemanning benevens Naar wy vernemen zal Zaterdag 20 October ballast, onderdeeler en overigens benzine, dan de af deeling AnnarPaulowna van den Land- zou bij die gemiddelde snelheid van ongeveer arbeidersbond haar 10 jarig bestaan herden- 100 K.M. per uur het luchtschip 16000 K.M. ken. t ÏÏ%gnnnn Tm Uitslag der verhuring van eenige perceelen ÏSnliSf wÜf bouwland door den Anna Paulownapolder, by l uïfR T opbod, op 29 September 1923, des voormid- men dus komen tot 14000 K.M., w. z. dat A v«erhnro- fcWhS?n 1 «nitn «riZmgeven den a r M'r,t ^55 i tegenwoordigen huurder en het bedrag, waar- afstand hggen. Met New York als middelpunt het perceel verhuurd is geworden. Het !L l^S°nAH^n8l>n- tussohen haakjes geplaatste duidt vroegere goon, Oolombo, Kaapstad^ Auckland, Nieuw- hnnrdar en haJnra0m aan G11 i nea. Man 1 la, van alle wereiddeelen pero. j. Breeden berm van den Lagendijk eigenlijk Australië niet. in één tocht (onafge- p wiimB fiio(D Koorn f100 broken) te bereiken zou z^n. Van San Fran- P-p^» f heïïchor b« de plaats cisco uit zou men echter Australië wel weer- V,1mm. kunnen bereiken. W JC van den voorm. molen Nr. 8 te Van Ewyck sluis L. de Jong f125.—(L. de Jong f125. Pero. 8. Akkerpoldergroot, tussohen Zwarte- weg en Lotmeer T. Rentenaar f 95.— (B. Loo(j f 140.—). Pere. 4. Land tussohen Lotweg en tuin van Keuris Jb. Noorden f50.—(Jb. Noorden f50. Pero. 5. Land van Oude Veer tot Veerweg A-A-' De wedstrijd Garpentier—Beekett. Uit Landen wordt aan het H.'bl. gemeld: Car- pentler heeft Bedkett lm de eeorete ronde knook i (^,1 »"7n" TT n^H«» V fiV> -1 out geslagen. Het gevecht duurde 20 eeccmden. I A. Ootjes W.—JA.^ Ootjes^ I bO. Cairpentier trof zijn tegenetander met een link-1 schen hoek, waarop hij direct een rechteohen stoot op de kin liet velgen. iBeekett 'ging wor vijf tellen neer. Hij etond op en onmiddellijk trof Carpentuer hom met linkaohe en rechtsdhe atodten. Toen bleef Bedkett voor meer dlan 10 tellen op de planken liggen. Mijnheer de Redacteur. Ondergeteakende ontving .nog voor de moe-1 der van het Duitsche kind1: Pero. 6. Elfelstocht van Veerweg tot't Cen trum A. Ootjes f 60.(A. Ootjes f 60. Pero. 7. Elfelstocht van Veersloot tot Zwin- weg Jb. Noorden f 80.(Jb. Noorden f80. Pero. 8. Elfelstocht van Zwinweg tot Zwin- Bloot Jb. Lanser f160.(Jn. Vader f125. Pero. 9. Elfelstocht van Zwinsloot tot Lot weg Jb. Rave f 80.— (J. Noorden f 230.—). Pero. 10. Land vanaf Lotweg tot kade van boezem Wieringerwaard Jb. Noorden f125.— (Jb. Noorden f 125.— Totale huurprys der vorige verhuring f1230. der tegenwoordige #975. a i uil; eu z,üll» oy nanoen wonoi zaï ae aoioesus ïblSS. ^SaeBibc-; X*"*1"» 0Dte" ;MS WA V Kil v T. J0.E0; Ag«a Floralla-tentoonstelllng Tan TA.G.O. Ie hf»r ver- '/S; t Anda-P^w^ blfllplaate des nachts.in kooien, diern de lengte heeP\ 6.-/1; H. ƒ1.50; Wdlïe 0^5; van BbbokJa van d. onder «hft. doorloopcnde de ^es OAO. Vorige opgaat 49A0, le prijs D. Duindam, 2e pr. JbJEaap, Se pr. boort Hr. 11.: &m«. mast kan' worden vastgelegd Ook al omdat ^m,e? m. geofferd heb- Eerv. vermelding R. Dirksen. met 17 Oct kap.-lnit. ter zee W. Brandt en mast kan woraen vast^eiega. uok ai omaai hen, hartelijk dank, Ook mijn' dank is groot. v. 0 men m Amerika van oordeel is, dat het ge- yan hedrag1 wordt ƒ10 sfcrprznnHörS Fuchsia. hmilr vsn €imlrAT.miQtcsfiar»i ttaaw /vr>f-rm men denkt met een misdaad te doen te heb ben. Op het ljjk is geen geld gevonden. Het ligt in het voornemen van den minis ter van marine, Hr. Ma kruiser Java in 1924 naar Oost-Indiië uit te zenden. Op de begrooting van het departement der marine voor 1924 is het le gedeelte uit getrokken voor de kosten voor inrichting van werkplaatsen voor de werfdlviaie, het geen verband houdt met het voornemen, uit breiding te gevén aan-de opleiding tot ma- chinedrjjver. Wanneer deze opleiding meer zal opleveren dan tot nu toe, zal inkrimping van het korps officieren van den marine stoomvaartdienst daarmede gepaaid1 kunnen gaan. Hr. Ms. „Gruno", Vrijdagavond la Hr. Ms. panteerboot Gruna, na te Hellevoetsluls op 's Rijkswerf do noodlge her zieningen te hebben ondergaan, naar haar station Vlissingen vertrokken. Da oft van adm. le kl. A. van Houta en lult ter zee 2e kh T. Vos zijn overgeplaatst naar Willemsoord aan boord] van Hr. Ma^ panteerschlp Heamakerck. De adelborst le kl. der kon. marineeervervs G. Mulder is ontheven van zijn plaatsing aan boord van Ht. Me. Wachtschip te Willemsoord en in het genot van groot verlof gesteld. De adelborst le kl. P. J. Rueck, van de kom. marine-resrve, le te Willemsoord geplaatst aan boord van Hr. Me. pantserschip Tromp voor een oefenlngetijd van 6 maanden. Bij K. B. is met 1 Och, aan den vico-edimiraal W. J. G. Umogrove, op zijn verzoek, wegens langdjurigen dienst, eervol ontslag uit den zee dienst verleend, onder toekenning van levenslang pensioen en onder dankbetuiging voor de vale goede en gewichtige diensten, door hem aan1 den lande bewezen. Bij EL B. Is aan den off. van adim. 2o kl. A. Jl G. Stadhouders krachtens de artt. 81 en 32 der Bevorderingswet voor de zeemacht 1902,' niet 1 Oct. ontslag verleend nit den zeedienst. Bevorderd tot schept bij nacht de kap. ter zee J. H. O. graaf van den Bosch en tot kap.-luit. ter zee de luit. ter zee le kl. J. de Graaft. De Min. van Mar. heeft de volgende mutatiön gelast: met 10 Oct. kap.-lult. ter 'zee W. Brandt eervol ontheven van het bevel over Hr. Ms. Gruno en dit bevel opgedragen aan luit. ter zee der la kL J. A. Sonnenberg; met 15 Oct. luit. ter zee der 2e kL C. R. Merr- - J. JU. J I AAI .iMipima rail UUJUCOI iO, UOH iLMJk KVr I tt„„ -j 1™ Al" po giuop. Volgens het Batav. Nieuwsblad heeft de bruik van ankermasten voor de ontwikkeling 7^,^ wordt ƒ10 afgezonderd voor Nederlandsche regeering subsidie geweigerd van het luchtverkeer met schepen absoluut ^.^d^cantiekolome. noodzakelijk ia voor den vliegtocht van Nederland naar Oost-Imdië, waarop de Indische regeering eveneens subsidie heeft geweigerd, op grond, dat de financieele toestand subeidie- verleendng niet gedoogt. Tengevolge vain den, mist moesten d'e Deen-1 Onmiddellijk na het gereed komen zal het luchtschip wordten gevuld. Daarvoor is noodig 21/t millioen kubieke voet waterstof, en om die te verkrijgen, moeten 300 ton kolen gebruikt worden, d. w. z. 20 goederenwagens van 15 ton. Dan zullen er eerste korte vaarten van twee sche officieren C. O. Larsen en A. P. Bot- vjer uren duur. worden gemaakt. Pr oef- vest met een nieuw Fokker vliegtuig), waar- vaarten, die dienen, om alle onderdeden te mee zij van Amsterdam naar Kopenhagen groeven. Daarna wordt een lange vaart van Jubileum-concert Muziekschool vlogen, een noodlanding maken in het ge- 24 uren ondernomen. De bedoeling van deze kunst", Gasino. hucht Esinge, bij MeppeL Het vliegtuig ge- [3^^ vaert is ook om het luchtschip te voeren raakte in een slootje en sloeg toen tegen een door gebieden van slecht weer, teneinde te Knr,m wa^wl/wii- dn nriYnP-llftr WBlYl VftrsmÜTl- a luit. ter zee der le kh Jl J. van dier Linden ge- plaatst als le officier aan. boord van oadereöhed- le pr. R. Blankevoort, 2e pr. D. Duindam, denlijk Hr. Me. Wachtschip te Willemsoord en Hr. Ui mijnheer de redacteur miin onreehteTi I prJ®. de Schipper, 4e pr. Looyensteyn, Ma. Gelderland!; rik vnrTr Z IJ™- <>P™Chten Q Eery> v6rmelding de met 20 Oct. luit. ter zee dier le klasse J. 3. C. Boer? idem D Geerliés Jb. zn. Olivier eervol ontheven van het bevel over bet cT 4, vliegkamp de Mok, gesteld! ter beschikking en (1 e r a n 1U m. vervangen door luit. ter zee der le kl. F. J. dank voor de opname. Achtend, M. VAN VLIET—WICKEL, Helder, 28 Sept. 1923. Hoogstraat 121. le pr. R. Blanfcevoort, 2e pr. A. Hooge- Heeris; luit. ter zee der le kl. G. J. Varwijnen, steger, 8e pr. T. Meulenveüd, 4e pr. M. West- dienende bij den Radiodienst der Marine te Am- strater, 5e pr. D. Duindam, Eerv. vermelding sterdam, gesteld ter beschikking. J. Blok, idem Ghr. Waiboer. „da Toon- v .-jt.'. -wa van WCtJI, 'lüUtJIIlUÜ ie rv i_ boom,^waardoor'de_ propeller werd versplmr bewijzen, dat bet luchtschip onder alle om- U^^e^adenng „De Dageraad''. Casino, terd, het bovendek beschadigd en eraüge standighedftn behoorlek functionneert. 8 uur- machinedelen los gesteg.en wwdan. De in- De Z R m draagt het bouwnimiraer 12a Zaterdag 8 October. zrttenden kwamen er zonder ongelukke Vereenigt dus in zich ervaringen le pr. J. Córnellssen Jr., 2e pr. M. West- strate, 3e pr. A. Hoogesteger, 4e pr. M. Kelj- zer, 5e pr. M. van Wieringen, Eerv. ver melding, Gr. Polet, idem A. Kosseoo. Pcetunla, 22 Sept. per sa Tjerimal uit O.-I. in, Nederland teruggekeerd: L Mach.dr.-maj. G: Jl Augustiin O. van der Linde, »erg.-torpedomaker A. Benning, schrijveir- maj. J. P. Hartman' en schipper P. EL Janssen. Etat-majar van Hr. Ma, „Tromp", Groote mogelijkheden. luchtschepen van het Zeppelin-type. En daar- >m mag met recht gezegd worden, dat wat be treft zekerheid en capaciteit, dit nieuwe ge- Voor de regeering der Vereenigde Staten bouwde luchtschip het laatste woord is op het is op de luchtscheepswerf te Friedrichshafen gebied van luchtscheepsbouw. een nieuwe groote Zeppelin gebouwd, die eerst- Tenslotte zal 1 daags door de lucht naar Amerika zal vertrek- naar Amerika het ken. Het „HbL" is in staat daarover het een baarheid van deze en ander in onderstaand artikel mede te deelen: overvliegen zal 1 reeds gebeuren. De geschiedenis. hafen naar Amerikaansche Oostkust is hemelsbreed' 3500 zöomiiten (m6n V6r£reliik^ Het bouwen van luchtschepen, voormen viin bierbij den afstand door de Engelsche R. 34 een vast geraamte,^is ^n_P_™t^he uitradrng. 0p haar Amerika-vaart van Schotland naar Kap. ter zee T. A. van Hengel (commandant) le pr. R. Blamkevoort, 2e pr. Alleman, 8e kap.-luit. ter zee F. A. Buddïng (le offic.); luit. pr P. Prins, 4e pr. N. Vader Pz., 5e pr. H. ter zee le kl. J. C. H. H. Mackaijii H. J vbu I Blom Pz.. Eerv. vermelding M. Keljzer, idem der Stad, 4dl 2e kl. A. J. van Hamert, ld. Jl Kun- vorderm-1 ScMlderijententoonstellling, Maatsch. ,3em- D Lindenbergh. J\ B-.-d9 ^>ea:t0r! - -e- gen van meer dan 100 te "voren gebouwde brandt". Musis Sacrum. en P. A. Rueck, off. van gez. ie kl. W. J. Bronsveld^ Inzendingen'ter opluisteringi, oM. Planten. 2e kl. F. C. Swart, off. van adm. 2e kl. F. A. ie pr. J. Blankevoort, palm, 2e pr. J. Lin- Kühn, ld'. 3e kl. JL Boema, off .-mach. le kl. F. H. denbergh, asParachus, 3e pr. D. Kaan, aro Heukelmau. id. ,2e kl. H. Embraek, IA J. H. va^ A XT AT» TWI. mJ 1_!- Aii.ni r> /I a v»w 1X1 Schagen. On de nanrdenmnrlrt 1 /Vvf I <Jama> Vx- ■a^~nul, 1 ruues-COlSia, lüerV. I J-^ar, IO. M. J. •aren artf 116™^ A. _Stins—Zeeman, idem G. J. Wen^id. A. van_ Strij, id. J. A. de Vear. idL oasia, 4e pr. N. Ay—Dol, Trades-colsia, Eerv. Laar, id. M. J. A. van Iersel, ii b.' A. vain' Bteen- Graaf Von Zeppelin grondvestte ongeveer 25 vau ouuuiw jaren geleden de luchtscheepswerf te Frie- ^oi kJ g6!eg 2800 zeemijlen). ,drichshafen, welke in den loop van dien tijd ^end is, heerschen er in de winter zeer vele groote luchtschepeir bouwde. De ge- het Noordelijk deel van den At- ldio« o allieerden echter besloten na den oorlog, dat J. ben Oceaan' vele Westerstormen. °Mer.en ,^Dne Schagen is gegundi aan hitten f 150 a I 400. Handel in beste kwaliteit goed, in mindere soorten slecht Voor de verloting werden 30 paarden aan gekocht. De hoofdprijs zal bestaan in twee 5- jarige paarden. De Belgische steenslag voor de wegen van J de laagste inschrijfster, de N. V. Hoop", IOp den regelrechten weg van Europa naar te Terneuzen, tegen f 7.14 per M*. Amerika mag men verwachten, dat bij de i nrLJ ÉÉH plant. AM. Bloemenmandjes en bou-| quetten. le pr. R. Dekker, Bloemenmandje, Eerv. vermelding, A. Geerligs. Aid Af gesneden bloemen. »J *W» «WipS3 le pr. K. L. van, Gorkom, Dahlia's, 2e pr. I H- .p- 7°^, Vuuran vum Gelderland! naar O. Wijdenes Spaans Jr., Dahlia's, Eemr. ver-Amsterdam, melding Jb. Jonker, Asters. 3e kl. P. Loekemeijer. Met ontslag uit den Zeedienst: 16 Oct: serg.-torpedom. J. van Oostrum, mar. 2e kL J. van Offeren, stoker 2e kl. O. P. ten Braak, W. Giëzen en leerl.-steker M. Tulk. 26 Oct: KoTp.-maoh.dr. 2e kl. C. J. Remijn. 17 Nov. militair werkman H. C. Tieleken, L. Wierstra, D. Schinkel. I 24 Nov.: iA O. Bekenkamp. 20 Nov.: IA L. Komije. 8 Oct.: kap. der Inf. (gedetach, bij 'hst korpe TT Tl wv - - bouwd met een gasinhoud, grooterdan 80.000 heerschende Westenwinden, dte meestal een I Tot voorzitter dér Commissie van Toezicht I Br'e^aM^I kubieke M. Deze maat was natuurlijk te klem I v,«kk«„ I aa I •oreezanu, voor een oouecue aLgesneaen Dioe~| ke M. Deze maat was natuuriyx to kiem sterkte hebben van 19 7c m BB ~ree tnBtrgs Bloemenhandel, luchtschepen, welke het verkeer tussohen fmt Tf? 42 M. per seconde, fP Teekenschool voor Ambachtsleerlingen I twee wereldfleelen b.v. zouden moeten onder- zc^ lJ^en tegenstand tn te Schagen is aangewezen de heer D. Reus, I houden. Met zoo'n luchtschip zou men moei- van dp ,.„ici KH dat de duur voorzitter van de Smedenvereeniging ,3ol-1®e®tuuii^)rijs: G. A. Preijde, bloemen- liik over den Oceaan kunnen vlieden. Maar bii t _,DJI 0611 100 uursnelheid 140 Noorderkwartier", te Winkel. I inveeker; Breezand, insgelijks collectie aftre- uaf beslag, zou nemen. Daarom zal het voor Hneden bloemen. VI- j wwAug «vu mciinni it JL/aalOlLl wijze van uitzondering stonden de geallieerden luchtschip op den tocht naar Amerika waar aan do regeering van Amerika U», om in gchyniyk den 30sten breedtegraad volgen, Duitschland een luchtschip volgens - omdat daar de invloed' van die sterke Westen- systeem van een inhoud van 70.000 kubieke vrinden zeer veei geringer is. f LV 4...«.nnnU 11,T- T. i De salarissen der militairen. Naar „de Katholieke Onderofficder" verneemt zal de vermindering van 5 pet- welke met Inr gang van 1 JHxll 1922 is opgelegd aan de salaris- J Te Putten op de Veluwe werd Vrijdag op WW «HMOU IO- sen der militairen, verdisconteerd worden op 1 Eerv. vermelding, vanwege het Bestuur, Jemiiari G. Duindam, voor diens volledige inzending. Zooals bekend te, woidt door belanghebbenden Zaterdagmiddag hadden de kinderen der die vermindering nog steeds als een onbillijkheid verschillende scholen gratis toegang, onder gevoeld en, ook to de 2e Kamer Is hierop hen vy w PHÜ WÊ vf voreomiieuRie euuuioii «ratra loegang, onuer govwia en oog m de 2e Kamer is hierop hen M. te laiten bouwen, ouder voorwaarde echter, Én men stelt zich&dus %oor van Friedrichs- Zaterdagnacht voor den tweeden keer m dit Zondag^ resultaat haA dat de commissie van rapporteurs dat dit luchtschip niet voor militaire doelein- hafen te varen over Zuid-Frankrijk langs Kaap najaar ingebroken in het kantoor vp de Coöp. middag tevOTS ^tooustellinff door ruim deza kortin«' ©ene in studie zou nemen. Ie den zal worden aangewend De marine-auto- Pinisterre, over de Azoren en ten Zuiden der Stoomzuivelfabriek „Putten;'., De directeur, die mddag we^ de tentoonstelling door ruim vorenstaand bericht een gevolg van die etudle> -WA tok van uxt.a..—- - - -j g 600 personen bezocn^ - dan mag hieruit worden gegpucludeerd dat ook Op hot OOg'ÖDlb'likj <JS!t Wij (jIF SChriJVBIl THjH pjYmimixrom TorvnAsfaiiw.J riteiten van dienst - -w vu wu XJIU-LVI'DJLI U'CC ^"WUUIUI.VI Bermudas. Natuurlijk is deze weg belangrijk °P eenigen afstand van de fabriek woont, werd langer; ongeveer 4500'zeemijlen, dan die welke gewekt dooi V - 'ling met de Duitsche resreerin!? en met de Zen-1 -wat- hoi v.-TL "l u-ih wente i gewoao door het alarmsignaal. Hij begaf zich op nt?i oogouojja, «au wy uit «uiuriivBu zun i peün-werf Er zou een schip gebouwd worden I \3 L IS Iefrla"d' New Poundland en naar de fabriek en loste een paar schoten uit er, behalve die schoolkinderen, in het geheel dat w rapporteurs ran meening te I beeft berekend, dat zyn revolver. De inbreker, die zich met een re^da 800 bezoekers geweest. van 'bovenbedwlden inhoud, dat, zoodira het gereed was, met een Duitsche bemanning naar Amerika zou overvliegen, om op het Lucht- schipstation in Lake Hurst (New Yeirsey) te worden afgeleverd. Allé bepalingen waaraan de werf zich bad' te houden, in het bijzonder, waar het betrof de van^^Soto^^jiïï^TA^xf®0® 0m TaIschen sIeutel toog&'üg had verschaftj nam komen. Hurst te de vlucht. De politie, inmiddels gewaarschuwd, De tocht wordt u slaagde erin, den man, die zich in struikgewas gevoerd. tusschenlandTig uit- had verscholen, te vinden. Hij was in het be- Het personeel aan' h^T-s, van dopers en sleutels en van een' op het I proefde Juch^heepvaartk^ehlï08^^ ®l0t Pas®end,en sleute]. waarmede hij' 'zich toe-1 A. Vlaar. Nieolaas Josephus, z v J Zandvliet zekerheid en de soliditeit, waren in Juni 1922 Zeppelin zelf I)e bÏÏSw -f rma gang M fabriek had verschaft Bij de fa-1 en W. Vroone. alle op papier gezet en 'begin JuU van dat jaar reis zal bestaan uit snw™? 026 eerste briek werd een hÜ113 nieuwe damesfiets met begon het werk op de Zeppelinwerf. De ma- ziri0 wor()t meegenomen msL' sh011" ™antel gevonden, waarvan de poHtie vermoedt, nneieiding in Amerika heeft vol vertrouwen van drie snoorw^touta C ?6 °°k deze van diefstal afkomstig zijn. tnr, sa 'hftkwBfl.mbftdfiTi vnn do loidoro ^E. gerekend nog de ONDERTROUWD: Geene. GETROUWD: Geene. GEBOREN: Nieolaas, z v. A. W. Stoking en OVERLEDEN:. Jacob Stoffel, oud 74 jaar. gevolg hiervan, zal don zijn, dat aan belanghebbenden het vanaf 1 Juli 1922 te weinig uitbetaalde bedrag alsnog wordt uitbetaald. tbettu Toen Zaterdagmorgen omstreeks 6 uur de I heer Koene, chef der oliefabriek „De Vrede" te West-Knollendam, zich met het arbeidsloon I Burgerlijke stand der gemeente Helder van 29 Sept. tot 1 Oct 1923. BEVALLEN: E G. Ruitenberg-Scharloo, d.; in de bekende bekwaamheden van de leiders voorraad oll« "vs yc der Zeppelinwerf, maar teneinde de overtui- SSTen ÏSsSdSSffi WKter V00r baUast' ging te hebben, dat dit schip werkeiyk zoo TOmmiddelen ben6vens d« le- volkomen mogelijk zal worden afgeleverd', is I^sn^'K-i^^.-srïss: g zimt geien wy als voorbeeld de vaart van bem worgern Daar deze aanranding in de D« orootfo van dit luchtschin is dezelfde als naar Honolulu op Hawai, een nabijheid van de woning van den heer Koene -lm Ifwl 7ttT>nol n ™il« in a ongeveer 2000 zeemijlen. Die af- Pla&ts had, hoorde diens vrouw gerucht en be- rllv. d^r laatste Zeppelins, welke in oorlo^styd stand vraagt van een stoomschip tegenwoordig gaf zich naar buiten. De aanvaller nam daarop S ^hTor Wü dagen. Onder de daar heer- de vlucht. De heer Koene is er met den schrik s echter hoofdzakelyk voor den passagiers; schende zeer gunstige windverhoudingen zou afgekomen, henst ontworpen en daarom is hier het Safety het luchtschip voor de heenreis irst hoofdzaak geworden. De hoofdafmetangen en voor de terugreis 36 uren noodii? hebban an het luchtschip zijn de volgende: Zoo zou het dan op Zaterdagmorgen van San lrSe°dwrSe 227.S ^HoSJStet^1 t^P Zondagochtend I waarin defflrêctêür' van^"de "Ütrechtsche Betom Jrootste hoogte, gondels inbegrepen 31.- de_reizigers dan kunnen'besteden aan ïeT ufchL^ranJSd^VJb^gS^met I 4 k<>rfera: 10 middeltonen Met den trein, van 6 uur, die Zondagavond alhier aankwam, arriveerden een aantal ma riniers, waarvan er een zeer beschonken was. Deze werd door den surveilleerenden agent aangehouden, die bem in arrest wilde stelr TT3±- O7 wr iJUVAi* JUX UliDöl/ WliMtJ Blölr M. C. J. van, Pappelenlam-Laiughoto, z.; A. Kooij- len. Hiertegen verzetten zich andere rnari- mani-ToL z.; H. B. G&eaners-vau Loon, d. 1 OVERLEDEN: G. Wal, hl, echtigem van P. J. 29 Sopt 1923. Aangevoerd door 83 kordero: 1520 middeltongen p. stuk 0.500.60; 820 'kleine tonden p. stuk 0.15020; 2 tarbotten p. stuk 67; 50 rog- niers, waarvan er een een mes trok en den agent te lijf wilde. Ter zelfverdediging trok deze zijn revolver en loste een schot. Het go- lukte daarna beide mariniers in arrest te stellen. Verwachting: Zwakke tot matige Zuid- ..--0B Zaterdagavond circa 9 uur is, naar de „Msb." 46 kraton «ohu p. kist 2.60-3.50; 6 kisten Dezelfde temperatuur. Zoo zou het dan op Zaterdagmorgen van San I meldt, tusschen Maarssen en 'Zuilen- een auto, pif!™,S PA.'SQ TiAr. T7rflnfilSr/> V^ntTAWiATl Am r\T\ f^nr? I nroorin rlia /lirrmtanr irOTl rlö TTfrOT»'hi+fl/»'h"Roif.fvn- 2 Oct. Vd2B. V.m. I.m r«.y.v«r» Udü tiLuimtJii D08Lea«ii aan ae De-1 urrecnienaren, naDij ae Kiaporug geöiipi, mei i p. stu!k o.50; 10 kleine tongen p. etuk 0.20; van de bii zonderheden van de Ha- het noodlottig gevolg, dat eerstgenoemde werd 26 kisten kleine echol p. kiet 6-h10; 10 kisten I S&Wto wèJaan b^i I gSooO en Mo A™ onatlg werdan gf-1 «b» p W platos.» p. Dtaedasdottod. voortoSmV™-™!. f f f

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1923 | | pagina 19