WETENSWAARDIGHEDEN VAN „OUD-AMSTERDAM" Populair Bijvoegsel van de HELDERSCHE COURANT, van Zaterdag 10 Nov. 1923. 751 No. 96. (AUTEURSRECHTEN VOORBEHOUDEN) «JUBILEUM-DIALOOG! <ïe beert» Edammers kan maken. Met specu leren of met aandoelen nemen in de plan tages waar de Javaan dan wel voor je werkt, zal geen cent (meer te verdienen wezen. Zelfs als lid van de Tweede Kamer niet Dat wordt 'n nieuwe toekomst. Dank zij de eigenwijze katholieken. Ik ga Edammer kaas maken leeren. En ik boerenkool pooten.Addio. Saluut! De nieuwe toekomst. En wat nou? Ja. Wat nou? Nou is 't uit. Nou is 't afgeloopen, Holland is voor de haaien. Ja. Nou gaat Indië in de broekzak van Japan. En van Amerika. En wij worden een Duitscihe kolonie. Alle elf provinciën. Dan moeten we in 't vervolg jawohl zeggen inplaats van ja. En bier drinken. En dan zijn alle Duitscihe dienstmeis jes landgenooten van ons. Precies en alle Franschen onze vij anden. En we hoeven niet meer voor drie jaar op detachement naar de Oost D'r is geen Oost meer. 't Zal misschien nog 's veertien dagen duren, maar dan is t afgeloopen. De Vlootwet is afgestemd en nou wordt er op de schepen van de Japan- sche vloot al kolen geladen om regelrecht naar Straat Soenda te stoomen. 't Is zonde van de „Pelikaan" en die onderzeebooten. Die zie je nooit meer terug. Geen denken aan. Daar maken ze nou Japansche overhaalschuiten van in de He ilikken. 't Is eigen schuld. Beslist eigen schuld. Monseigneur Notens en Riuya en Colijn heb ben genoeg gewaarschuwd. Maar die tien eigenwijze katholieken. Geen begrip van discipline, die men- Bchen. Maar hoe komen die Sociaal Democra ten er toch bij om zoo te handenwrijven? Weet ik 't? 't Handelsblad zegt zelf, de boel is aan scherven gladweg aan scher ven. Ent Volk schrijft: de verwerping van de Vlootwet is een overwinning van het volk op de duistere machten van de reactie. Begrijp jij 't? Neen jij? Ik niet! 't Vaderland zegt dat 't heete Coalitiegebouw nou voorgoed is ingestort. En de Nieuwe Rotterdammer noemt 't 'n schipbreuk. En 't Volk schrijft: De dageraad gloort weer aan de kim. De Tijd zegt, dat de tien tegenstem mers van de katholieken halfgare elementen zijn, die nog lang niet rijp waren voor de eerlijke politiek. En de Javabode schrijft, dat mijnheer van Schaik geluisterd heeft naar de stem van zijn gezond verstand en dat dit de goed keuring zal wegdragen van het Nederland- sche volk. En de Nederlander zegt: Het is een ervaring zóó pijnlijk en een .beslissing zóó noodlottig als in vele jaren het Neder- landsche volk niet heeft getroffen. Heb jij er van terug? Ik niet jij? Nee. Want Het Nieuws van den Dag van Ned. Indië schrijft, dat de verwerping van de Vlootwet een gevoel van rust her geeft. En de Rotterdammer van de anti-revo- lutlonnalren zegt weer, dat nu gebleken is dat Nationaal leven van Nederland ziek is doodziek.en dat zich voor de toekomst van Ned. Indië en voor de volkswelvaart van Nederland een somber perspectief opent. Ra ra.wat is dat? En Het Volk schrijft: .De reactie heeft een verpletterende slag ontvangen en het is een 'gunstige keer in heel de Neder- landsche politiek. En snap jij nou wat er gaat gebeuren? 0 ja, best Die tien katholieken zijn beslist omgekocht door bet Japansche con sulaat In den Haag. Met het oog op de ver woesting van Yokohama en dat andere Ja pansche dorp. D'r loopen nou in Japan dui zend© menschen zonder woning. En nou gaat Japan natuurlijk regelrecht op Batavia af. Dat heet dan voor 't vervolg „Nieuw- Yokohama" of zoo. Zouden ze dan den 'gouverneur-gene raal. Natuurlijk. Die gaat naar huis. Die krijgt 'n maand salaris en 'n burgerpak voor het Hollandsche klimaat en van z'n paleis maken ze een bioscoop. En de kolonialen dan? Die komen allemaal op Bronbeek. En de Maatschappij Nederland wordt opgeheven. Beslist Van de schepen maken ze hier in Holland noodwoningen net als van die afgekeurde Indische oorlogsschepen. En alle Hollanders uit Indië kommen dan weer hier naar toe. Natuurlijk. Die krijgen gedaan. Ze ver- koopen hun witte pakken of ze laten ze zwart verven en ze komen hier. 't Indische gouvernement en *t binnenlandsch 'bestuur en al 't verdere wordt nu Japansch. 't Zal hier druk worden dan. En of. D'r zullen 'n paar steden i] bouwd moeten worden. Ergens op de Drent- sche hei of zoo. Nieuw Batavia. Dat (geeft werk. Maar niet voor minis- 'ter Colijn. Die wordt failliet verklaard, want in de olie is dan niet® meer te verdienen. En moeten wij' dan koffie en rijst koo- pen van Japan? Juist Maar we geven er boerekool en Edammer kaas voor in de plaats. Maar hebben we zooveel boerekool? Neen maar dat gaan we dan maken, Alle werkloozen en alle ambtenaren van de Postchèque- en Girodienst gaan een cursus bijwonen in de landbouwwinterschooL De kantoorbedienden van de banken en van de verzekeringsinstituten: ook. Politiek en ko loniaal en militair en financieel hebben we nou niks meer in te brengen. We worden van de lijst van mogendheden geschrapt. Nederland wordt nou 'n soort Nederlandsche Polder, waar geen fatsoenlijke Staat meer naar omkijkt, 't Departement van Koloniën wordt dan 't hoofdkantoor. Nederland is weg, geregeld weg uit de rij der staten. Dus dan kunnen we ook wel alle allu res afleggen. Best. De soldaten kunnen nu meehel pen- om de Zuiderzee te dempenvoor boerekooHamd en voor Edammerkaas-boer derijen. Dus geen beurs meer. En geen politiek met kamerleden, die zich bezorgd hoeven te maken over onze internationale veiligheid. We hebben geen veiligheid meer noodig en' we hoeven voor onveiligheid niet bang te wezen want we zijn d'r eenvoudig niet meer. Dus geen belastingen voor Niks. Geen cent belasting, behalve op de publieke vermakelijkheden en de sterke drank. Enkel boerekool pooten en Edam merkaas maken. We doen niet meer mee, dus we hoeven ons niet meer op te blazen en igrooter te maken dan we zijn. Maar dat zal 'n uitkomst wezen. Volgens de moderne opvattingen niet. Volgens de moderne opvattingen moet je je leven lang krom liggen om mooie kleeren te koopen en zwiet te slaan om je buren de oogen uit te steken. Al heb je geen oent in je zak, dan moet je nog doen alsof je pas de honderd1 duizend uit de loterij getrokken hebt. En raakt dat nou over? Als we geen groote mogendheid (meer zijn, natuurlijk. Nou zal *t er op an kommen wie de meeste boerenkool kan oogsten en FEUILLETON. door CAREL BRENSA. t Herstel van Amsterdam. Als Willem, Graaf van Henegouwen, En Holland, de verwoeste Stad) Van Amsterdam weer op dee bouwen, En haar veel vrijïgheden had Geschonken Haar vervallen krachten Herstelt, Haar ommekreits voltooit, En haar met sterkten, poorten, grachten, Veel meer verzien, verciert, als ooit. Heeft Hij drie Kruissen ^Amsterdammers Geschonken op haar Wapenveld: Een teeken, dat Hy van veel jammers En Kruis haar badde Vrijgesteld!! Toen zag d"herstelde Stad, Wiens glory was aan 't sinkeni.... Haar Vrijheid1 als de Zon Met gouden stralen blinken....! Bovenstaand vers is een gedicht, door zeke ren P. Dubbeis in de Veertiende Eeuw gemaakt op de toen algemeen aangenomen veronder stelling, dat omstreeks dezen tijd Amsterdam in het bezit gekomen is van de welbekende „Drie Roode Kruizen op een Zwart Veld" in het stadis-wapen. Tot op dtezen dag is dit nog het embleem van het Amsterdamsche gemeente-wapen. Men nam aan, dat dit bjj wijze van privelegie was geschonken door Graaf Willem van Hene gouwen en Holland, die toenmaals na den tragischen val van Amstels Veste het be wind over de Heerlijkheid in handen had. En er ook naar de overgebleven schrifturen te oor- deelen veel werk van -gemaakt heeft Amster dam tot nieuwen bloei en -grootheid te voeren. Echter is niet ieder het altijd met deze lezing van het geval eens geweest. Nadat er jaren wa ren overheen gegaan en Amsterdam nu wel de „drie Kruisjes voerde in 't schild", maar er schijnbaar geen voldoende aanteekening was HET RAADSEL DER TIJDREKENING. "Waar begint de dag? In welken dag leven we? Dat is nleit zoo'n gemakkelijk vraagstuk, lezer. Waar begint eigenlijk de „dag" en in wel ken dag teven we op het ©ogenblik? De nuchtere lezer zal zeggen: Nou dat is ook wat! We leven in „vandaag". Giste ren! was het gisteren en morgen is 't morgen. Gisteren was 't Vrijdag 9 November en van daag is het Zaterdag 10 November en mor gen zal het Zondag 11 November wezen. Om twaalf uur middernacht begint er een nieu we dag en die eindigt oan twaalf uur 's nacht® vier en twintig uur later. Zoo lijkt het. Maar zoo is het niet precies. Laten we een voorbeeld nemen: Vannacht om twaalf uur precies (begint bij ons de Zondag. Maar als we nu op datzelfde oogenlblik in b.v. Berlijn zouden zijn dan zou het daar nog geen twaalf uur wezen, maar al sedert veertig minuten twaalf uur geweest En als we tegelijkertijd in Landen kondien zijn. dan zou ons blijken, dat het op datzelfde moment daar nog geen twaalf uur midder nacht was, maar nog twintig minuten er voor. Op een en hetzelfde oogenblik kan het dus zijn veertig minuten over twaalf, precies twaalf en twintig minuten voor twaalf. Of: nog geen Zondag, precies Zondag of allang Zondag. Hoe zit dat? Er blijkt in de eerste plaats uit, dat de tijd, waaraan wij vasthouden, vroeger wordt naarmate we naar het Oosten gaan en later naarmate we Westelijk komen. Op gelijken afstand Oostelijk van Berlijn als van Am. sterdam naar Berlijn is het weer veertig mi nuten vroeger. En omgekeerd naar he, Westen van ons af wordt het steeds later. Wanneer we hierop doorbouwen en b.v. eens zoover Oostelijk gaan dat we juist de helft van den aardbol rond zijn, dan hehben we dus twaalf uren vroeger tijd, dan het in Amsterdam is. Deze plek aan den anderen kant van de aarde is ongeveer op de 180e graad en daar bevinden voorbij Japan de Aleoeten-eilanden aan den voet van de Be- ringzee. Als het bij ons twaalf uur 's nachts is zal het daar dus nog maar twaalf uur 's middags wezen van dehzelfden dag. Gaan we omgekeerd in Westelijke rich ting den halven aardbol oan, dan komen we op de 180e graad op dezelfde plek uit en dan hebben we 'twaalf uur verloren. Dus dan zal het op deze eilanden pas twaalf uur 's middags wezenvan den vorigen dag" Dat lijkt onmogelijk. Want het kan nim mer op een en dezelfde plaats twaalf uur Zaterdags en tegelijk twaalf uur Zondags wezen. Toch is het zuiver wetenschappelijk zoo tenminste: wanneer we zouden blijven vast houden dat Zaterdag Zaterdag en Zondag Zondag is. D.w.z. dat de door ons hier in Holland aangenomen dag- en uurindeeling de algemeen juiste en vaststaande waa Daar steekt het misverstand. We moeten in de eerste plaats aannemen, dat onze vaststelling van dag en nacht een zeer willekeurige is en dat onze vaststelling volstrekt niet -geldt voor overige doelen van de wereld. Wij moeten ons indenken dat wari wij dag en naoht noemen als de tijd, die tusschen twaalf uur donker en twaalf uur licht voorbij gaat, niet de eigenlijke dag en nacht ia Het is in den loop der tijden ©en lichte verwarring geworden en wij hebben die ver warring als <je waarheid leeren aanzien. Maar de waarheid is aldus: De wezenlijke dag dat is de korte en -telkens terugkee- rende llchtperlode op dat gedeelte van den aardbol waar zich de zon bevindt. En de naoht is daartegenover dat gedeelte, de periode van verduistering op het gelijk tijdige gedeelte van den aardbol waar zich de zon niet «bevindt Dus dat gedeelte van de aarde, dat ten opzichte van de zon- op dat oogenblik de „achterzijde" Is. Daar waar op een oogenblik de zon is daar is de dag en waar ze niet is daar is de nacht De zon maakt de dag en de dag gaat met de zon mee, daar waar de zon heengaat Daarom omdat de zon vanuit het oosten gehouden van den juisten oorsprong toen doken* van alle kanten de twijfelingen op. Men sprak de eenmaal aangenomen oorsprong tegen. Toen er verschillende penningen' werdlen ge slagen -en door middel van het 'boven aange haalde gedicht openbaarheid en hulde wilde worden gebracht aan de daad van Willem van Holland toen kwamen de tegensprekers. Men zocht de oorkonden na en pluisdle in de schrifturen van de Historie-schrijvers dier dagen. M)en vond niets! Men vond alleen, dat Graaf Willem aan de Amsterdammers het eerst openlijk Burger recht geschonken had.... En men begon nu het een met het andere -te verwarren. Men meende zich te herinneren, dat alreeds Gys- brecht van Aeimstel in zijn familie-blazoen over 'n paar soortgelijke kruisjes beschikt had. Men meende ook te weten, dat er in de on derscheidene blazoenen en schilden van de Hollandsche Ridderschappen), die aan de Kruis tochten naar het Heilige Land 'hadden deelge nomen), een merkwaardig gelijkend wapen ge weest was.... Dus het was heetemaal niet nieuw. Het was heelemaal geen bijzonderheid1, zeiden de prutte laars. En Willem van Holland had1 het hee temaal niet aan Amsterdam gegeven! Enne. dus tot naar het Westen gaat, begint de dag vroeger in het Oosten en komt later in het Westen. Daarom ook heeft de dag nooit een be paalde tijdduur. Waar de zon tengevolge van haar stand ten opzichte van de aarde het langst is, daar ia ook de langste dag. Daarom hebben wij in een jaarperiode korte en lange dagen. Daarom kan het bij ons een korten dag zijn, terwijl het op hetzelfde moment op andere plekken van den bol lange dagen zijn. Daarom komen er op den aaixtbol dagen van veel korter en ook dagen van veel langer dan vier en twintig uur voor, enz. Deize wonderlijkheid in ons planetaire stelsel heeft tot aardige situaties aanleiding gegeven. In vroeger jaren wist men van deze bijzonderheid nog niet af, ofschoon ze natuurlijk bestond. Het wereldberoemde boek van Jules Verne „De Reis om de Wereld ln 80 dagen" is heelemaal op deze eigenaardigheid geba seerd. Want Phileas Fogg voer om de we reld en -toekende de dagen aan, welke hij op grond van de aangegane weddenschap mocht verbruiken. Hij wist niet van deze wetin het Heelal en volgens zijn kalender was -hij dan «ook 'n dag te laat terug om de weddenschap te winnen. Maar hij had on gemerkt een dag gewonnen door naar *t Oosten te reizen, Zoodoende was hij precies op tijd en won. In een werk van Dr. Pannekoek: .,De Wonderbouw der Wereld" komt het volgen de voor: „Toen de reisgenooten van Magelhaens aan het eind van hun eerste reis om de we reld op den 9en Juli 1622 weer in de buurt van Europa 'bij de Kaap Verdische Eilanden aan kwamen, toen -vernamen zij, dat de be woners dien dag Donderdag noemden, ter wijl zij meenden dat het pas Woensdag 8 Juli waa De zeelieden waren zeer onthutst. Hun dagboek schreef Woensdag en het was Don derdag? Dus ze hadden op den Goeden Vrij dag niet gerust en ze hadden Paaschfeest op Maandag ln plaats van op Zondag ge vierd? Het leek onbegrijpelijk. Een van de zeeva-arders,.die er een verhaal van schreef, zed: Mijn verbazing was des te grooter, omdat ik gedurende de heele reis nooit ziek was geweest en zonder onder breking alle dagen opgeteekend had. Maar wij bemerkten later, dat er onzerzijds geen vergissing in het spél was, maar dat we door naar het Westen en dus met de zon mee te varen op die plek van uitvaart 24 uur gewonnen hadden! - Nu het eenmaal algemeen bekend en vast gesteld geworden is; hebben de zeevaarders, die reizen om de wereld ondernemen:, de gewoonte aangenomen om ergens onderweg in hun dagboek eenvoudig een dag weg te smokkelen of er zonder dat de zon is op en onder gegaan eentje bij te tellen. Om dit te doen1 is een denkbeeldige lijn getrokken midden door de stilste gedeelten van den eindeloozen- Stillen Oceaan. Passeert een schip nu in westelijke rich ting deze plek, dan schrijft het volk Zater dag 10 November en den volgenden dag di rect Maandag 12 November. Passeeren ze evenwel de plaats ln ooste lijke richting, dan schrijven ze twee dagen achter elkaar Zaterdag 10 November en den derden dag Zondag 11 November. Dit heeft theoretisch tengevolge, dat er op die plek links 'en rechts van de lijn twee verschillende dagen naast elkaar bestaan. Zooals op het land b.v. iemand met z'n eene been op Hollandsch en met z'n andere been op Duitsch -grondgebied kan staan. Links is het Zaterdag en 'n meter verder is het Zondag. Aangezien echter de plek gekozen is over een lengte op deze onmetelijke zee, waar zoo goed als igeen menschen en zoo goec als geen verkeer bestaat, wordt deze eigen aardigheid practisch niet gevoeld. Maar het bewijst te meer de betrekkelijk heid van dag en uur. t Is maar zooals je het noemt. Zondagochtend hoor ik een auto stilhou den en even later komt mijn vriend Johan nes de kamer binnen met de vraag of ik een tochtje met hem ga doen in zijn nieuwen wagen. Hij' noemt het merk en ik versta ,,Rolte Royce". Buiten gekomen zie ik een Fordjje, geen „Rolls Royce" en maak een opmerking daarover. Johannes antwoordt, dat ik hem verkeerd verstaan moet hebben, daar hij van een „Rolling Noise'1 (rollend! la waai) gjesproken- had. Terwijl wij door het prachtige herfstland schap tuffen, worden wij door een Fordje ingehaald, dat, naar het geraaste oordeeten, reeds veel dienst gedaan heeft. Johannes zegt met een effen gezicht: ,.Oest plus Ford CiqH) etib Bedelaar vraagt mevrouwtje een aalmoes, met tranen in de oogen. hi Kleinigheid, mevrouw, ik wil zoo graag naar mijn vrouw en' kinderen! Waar zijn die dan, arme man? .In de bioscoop, mevrouw!. Zoo ging het -precies als nu nog. Men kibbelde over de bijzaak en stak inmiddels de hoofdzaak zonder plichtpleging in den zak Want ééni ding stond wel vast: Men had het! En men hield het Amsterdam was weer op de been en het had nu een eigen- wapen. Dat beteekende volstrekt niet weinig. Want het was in de dagen, dat een' eigen wapen den doorslag gaf voor het „al of niet zijn"! Het was het stempel van algemeen© en wereldsche erkenning. Als een- stad een wapen had (en men kon da-t zoo maar niet krijgen of koopen, maar er moest een liefst zeer roemrijke aanleiding voor wezen) dan was men publiek erkend. Zooals tegenwoordig een vereeniging niet publiek erkend, niet rechtsgeldig en niet -tot juridische handelingen 'bevoegd is, die niet op hare stipt correcte Statuten de Koninklijke goedkeuring heeft. Een vereeniging, die dat niet heeft, is een onmondig kind, een vreemdeling zonder burger rechten. Zoo ook een stad' zonder Wapen. En Amsterdam had nu een wapen. Het was een over de wereld erkende stad en mocht als zoodanig handelen. Het mocht een bestuur heb ben en handel drijven en wetten en verorde ningen maken, die van algemeen© kracht waren! Eieren van den Dinosaurus. De dinosaurus was een voorwereldlijk dier, dat ln de z.g. triasformatie der aarde (secun daire tijdvak) leefde. De zonderlinge, op vo gels en zoogdieren gedijkenide schepselen, hadden een verbazend' grooten romp, vier sterke, tot loopen bestemde ledenmatein, met niet meer dan vijf teenen en met ln tand kassen geplaatste tanden in beide kaken en behoorden tot de orde der kruipende dieren. Overblijfselen van deze dieren heeft men op verschillende plaatsen gevonden. De Chineesche correspondent van de Ti mes zendt zijn blad een uitvoerig verslag van buitengewone vondsten in de zandwoes' tijnien van Mongolië, in den laatsten tijd ge daan. Reeds in 1900, zoo vertelt hij, was prof. Osbron, een paleontoloog van wereldreputa- tie, tot de overtuiging gekomen dat van Cen- traal-Azië uit het dierlijk leven zich over da aarde moest verspreid hebben, tengevolge van de gunstige onitwikkelinigs-mogelijkhe- den die daar aangetroffen waren. Na een voorloopig onderzoek, dat gunstige resultaten opleverde, wist men Amerikaan- sche millionairs voor de plannen te winnen en verleden jaar werd een, volledig uitge ruste, expeditie naar China gezonden. Het doel lag op ongeveer 800 mijlen in vo gelvlucht afstand van Peking noordweste lijke richting. Vele moeilijkheden moesten worden over wonnen eer men het doel -bereikte. In het geheel werden versteeningen tot een totaal gewicht van 0 ton opgegraven; hierbij waren talrijke aderen van den dino saurus in fossieelen toestand. Iedere gevonden versteening werd aller eerst bestrooid met nat fijn meel en in grof linnen gewikkeld; daarna werd ze verpakt ia kameelhaar. Het voornaamste d!oel der expeditie was wetenschappelijk vast te stellen, door middel van tot opgraven van oeroude dierlijke overblijfselen, dat Mongolië en de onmidde- lijk daaraan grenzende gebieden de haard geweest waren, vanwaar alle dierlijk leven zich over de wereld- had verspreid. Er waren nu, om die theorie te bevestigen, door de ex peditie niet minder dan 70 schedels en twaalf complete geraamten van verschillende typen van diinosauri gevonden, die van vijf tot tien millioen jaren geleden moesten geleefd heb ben en die zonder eenigen twijfel de voor vaderen geweest waren van de monsterach tige vleesch- en plantetende dinosauri, wier overblijfselen in Montana (Ver. btaten) ge vonden waren. Het tweede doel der expeditie was het zoe ken geweest naar den stamvader van het vierhoevig paard, waarvan men, zoowel in Amerika als elders, overblijfselen gevonden had. Waarschijnlijk was die nog onbekende stamvader vijfhoevig en natuurlijk zouden er nu in Mongolië eveneens de beste kansen bestaan, om van dat voorwereldlijke dier ook sporen te ontdekken. Ten slotte hoopte men in de nu gedane vondsten aanwijzingen te vinden, die meer licht zouden verspreiden omtrent de plaats van oorsprong van het menschelijk geslacht Ook in dit opzicht verwachtte die leider de volgende jaren belangrijke wetenschappe lijke resultaten. De correspondent heeft een dozijn ver steende eieren van den dinosaurus gezien, ze in de hand genomen, gewogen en geme ten1 en gestaard op de teekening der scha len, die nog even duidelijk te zien was als die op het ei van een hedendaagschen vo-gel, Eén dier eieren is in het midden' doorgebro ken en duidelijk kan men nog het zuiver wit te embryo-skelet zien van een ongeboren di nosaurus, in zijn bed van (thans) rotsachtige substantie, waarmee de natuur het omgeven heeft. Deze buitengewone eieren zijn 8 10 c.M. lang en vertooneu al' den vorm van twee gepunte uiteinden, die de eieren van alle rep tielen kenmerkt. Sommige zijn een weinig afgeplat, één ervan is echter nog volmaakt in den oorsprorikelijken vorm en zijn lengte is driemaal zijn diameter. Vijf zijn er in één piest" gevonden' en negen in een ander, pre^ cies zooals ze door het moederdier gelegd zijn in het zand, om door de zonnewarmte uitgebroed te worden. 'Dicht bij het nest met vijf eieren is een compleet geraamte van een dinosaurus gevonden, in een houding, die er op wijst, dat het moederdier de eieren juist gelegd had, toen de zandstorm kwam opste ken, die de moeder met haar eieren heeft be dolven en die ze op zoo wonderbaarlijke wijze heeft bewaard tot de ontdekking van nu, millioenien jaren later. Het is leerrijk na te gaan, hoe deze eieren met hun breekbare schalen zoo lang bewaard konden blijven in fossielen toestand. Ze wer den gelegd op een beschutte plek, om daar in de zon te braden en de wind' heeft ze, tot een. diepte van' slechts een paar voet, met stuifzand bedekt. In dón loop der eeuwen la het droog geworden éi gebarsten en het zach te zand is naar binnen gedrongen en heeft de ruimte ingenomen, waar de inmiddels ver- En Amsterdam was pienter genoeg om van dit voorrecht gebruik te maken. Het liet zich als persoonlijkheid van nu aan gelden. Het was een kracht en -een (macht. De bezittingen en het aantal inwoners nam gestaag -toe, dank zij verschillende gunstige omstandigheden. Waar onder de vroeger vertelde Mirakelen van het Heilig Sacrpment! Het nam openlijk partij in den beroemden Heekschen en Kabel'jauwschen oorlog. Eerst aan den kant van de Hoekschen, later aan die van de tegenpartij, alnaar het gun stigst leek. Het vermeerderde zijn handel. Het zond zijn waren uit -over het geheele land en nadamaal dit in dien loop van een halve eeuw een zoodanigen omvang 'begon aan te nemen, zag men al heel gauw de Stad Amsterdam naar de oogen. Om een voorbeeld te noemen: Men zocht in die diagen al even hard naar het invorderen van belastingen en accijnzen uit bet volk als in onze dagen. En een andere minister Oolijn had "het -talstelsel in Holland dermate uitgebreid, dat voor koopwaar, ver voerd langs een bepaalden weg, een bedrag aan tolheffing moest worden betaald. Maar toen men begon te zien hoeveel Am sterdam maakte en te vervoeren had; draaide men de zaak om. Allereerst b.v. was het -Dirk van Wassenaar, Burggraaf van Leyden, die bij privelegie van 22 April 1860 met Amster dam een verdrag maakte, waarbij alle burgers 't Jutte rt je Corel Brensa. „De Drie Kruisjes". Dr. Brensa.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1923 | | pagina 7