T NEELS, Keizerstraat 62-63 I Derde Blad. Voor f 12.- en hooger: Voor f 10.80 en hooger VAN ZATERDAG 10 NOVEMBER 1923. PLAATSELIJK NIEUWS. (Vervolg van bet 2e blad). De heer S. de Wit, leerling der Radio- school, alhier, slaagde gisteren te doen Haag voor bet Rijkscertificaat van Radiotedegra- fist. De Vlootwet en 's Rijkswerf alhier. In verband met ons bericht betreffende drei gend ontslag aan 's Rijks werf alhier, deelde (ie heer Baak ons mede, dat hij zich direct om inlichtingen ter zake gewend had tot het»Minis- terie van Marine. Het hem gegeven bescheid kwam hierop neer, dat het bericht geheel on juist was, en dat geen enkel verband bestond tusschen de Vlootwet en 's Rijkswerf. NAVORDERING Plaatselijke Inkomstenbelasting. Naar wij vernemen is bij onderscheidene inwoners dezer gemeente beslag op hun in boedel gelegd, voor hun nog niet betaalden aanslag-navordering Plaats. Inkomstenbelas ting dienst 1920—'21. Aangezien reeds bij het doen van „her haald bevel" belangrijke kosten gemaakt werden, raden wij belanghebbenden nog eens ernstig aan genoemde belasting maar spoe dig te voldoen. Helder's Tooneel. Ned. Ver. van Huisvrouwen. Kon. Ned. Ver. „Onze Vloot". feit, dat men hiervoor 12 waardevolle re Lezing van dein heer Van der Ven. Ingezonden mededeeling. Vraagt zichtzending en let vooral op onze grootst gesorteerd Kleedingmagazijn hier ter plaatse. de Heldersche Courant te Amsterdam (Hól- lande). In de hoofdstad' wist men er blijk baar geen weg mee en zond de envelop naar den Haag (1). Gelukkig schijnt het postkan- >oor in de residentie er een beteren inlich tingendienst op na te houden dan Amster dam, althans, men is daar aan 't zoeken ge gaan in allerlei archieven, oude regeerings- stuikken enz., en kwam tot de ontdekking, d'at er werkelijk een plaats van den naam Helder bestond. Zoodat tenslotte de circu laire in handen kwam van- de Heldersche Courant te Helder. Het gebeurde doet eenigszins denken aan den Pranscbman, die een brief adresseerde naar Amsterdam Belgique. Rectificatie. In ons nummer van Donderdag plaatsten we onder „laatste berichten" een verslag van een brand, die uitgebroken was in een perceel n de Van Hogendorpstraat. Als huisnummer stond abusievelijk vermeld' No. 15, dit moest zijn 65. De Budapesters ln Casino. Afscheidsvooretelling Rika Hopper. WInkelnieuwa De heer Hubbeling heeft het schilderwerk verzorgd, terwijl de electrlsche installatie aangelegd werd door den heer Schellinger. De „Heldersche Courant" te Amsterdam. Wij ontvingen uit Parijs een circulaire van een persbureau aldaar, dat ons oopie aan biedt De circulairs was geadresseerd aan „V erbeers-geneugten". GEMEENTERAAD. Schoolgeldheffing. •looven, dat hij bulten weten van de overheid het lamdi verlaten kan. Wel schjjnt zij zich daartegen) moeilijk te kunnen verzetten. Een gisteravond uit Parijs ontvangen Havas-bericbt bevestigt, dat de Raad van Ambassadeurs Donderdag met algemeene stemmen heeft besloten, bij de Nederland sche en de Duitsche regeering stappen te doen om hen te wijzen op de ongewenschte gevolgen, indien den ex-kroonprins vergund werd Nederland te verlaten om naar Duitschland terug te koeren. De tekst van de nota, die naar 's-Graven- hage en Berlijn moet warden gezonden. Donderdag in den namiddag opgesteld door het secretariaat van den Raad, werd ter rati ficatie onderworpen aan de Britsche, Ita- liaamsche, Belgische en Japansche regeerin- gen. Van verscheidene staten is de goedkeu ring reeds ingekomen. Men wacht met de officieele openbaarmaking van de nota tot dat alle regeeringen zich met den vastge- stelden tekst zullen hebben vereenigd. De Berlijnsche berichtgever van het Hbl. meldt, naar aanleiding van het voornemen van den Raad van Ambassadeurs tot het zenden eener nota aan de regeeringen te 's-Gravenhage en te Berlijn, van bevoegde zijde te hebben vernomen, dat de Rijksre- geering zich in deze quaestie niet door vreemden de wet zal laten voorschrijven, doch den ex-kroonprins zal behandelen ge lijk leder Duitsch burger. Er is niets tegen, den kroonprins een visum uit te reiken om naar Duitschland te vertrekken. Wanneer et verlof tot de heenreis verleend wordt, is dit uitsluitend een zaak, die de Duitsche re geering aangaat Zie verder Laatste Berichten. De Giroverwarring. 'Naar do Tlelegr. van personeelszijde ver neemt, begint er langzamerhand meer orde te komen in de werkwijze van het Centraal Girokantoor. De nieuwe directeur, de heer 't Hooft, leeft het beheer van den „faillieten boedel" overgenomen en stuurt doelbewust aan op spoedige heropening van den dienst. Zonder het Jakker-systeem" toe te pas sen, tracht de nieuwe leider de productivi teit van het personeel tot een maximum op te voeren door de ambtenaren een geregel- den dienst te geven in een rustige omge- vi: BINNENLAND. De crisis. De Koningin heeft gisteren ten Paleize Het Loo in nader gehoor ontvangen den voorzitter van de Tweede Kamer der Staten- Generaal mr. D. A. P. N. Kooien. Havas meldt nader uit Parijs: De gezantenraad1 heeft nog slechts ln be- insel besloten, stappen te doen bij die Ne- erlandsche en de Duitsche regeering en de aandacht te vestigen op die moeilijkheden, welke zouden rijzen, als aan den gewezen Duitsch en kroonprins werd vergund, van Ne derland naar Duitschland te vertrekken, om dat deze voorkomt op d'e lijst van d'e zoo genaamde oorlogsmisdadigers, wier uitleve ring de geallieerden eischen. Alle gezanten erkenden zonder voorbehoud de noodzakelijkheid van stappen bij de Ne derlandsche en bij de Duitsdie regeering, maar d'e definitieve beslissing zal alleen kun nen geschieden na ratificatie door de regee- ringen. Deze bevestiging wordt als zeker be schouwd, vooral van de zijde van het Brit sche ministerie van buitenlandsche zaken, dat het Initiatief heeft genomen om op 6 No vember Podncaré te vragen, zich aan te slui ten bij de diplomatieke actie voor hetzelfde doel. De Matin schrijft, dat de Nederlandsche regeering verklaart, den gewezen Dultschen kroonprins te laten bewaken en niet te go ng. Het et zenuwachtig loopen. van ambtenaren van de eene afdeeling naar de andere en de overbevolking van verschillende zalen be- oort goeddeels tot het verleden. Er heeft de laatste dagen eenige personeelsverschui- ving plaats gevonden. Doordat er geen nachtdienst meer wordt verricht en het groote Girokantoor voor al het eigen en ge detacheerde personeel geen voldoende kan toorruimte bood, is ongeveer de helft van iet gedetacheerde personeel naar zijn standplaats teruggekeerd. Eenig tijdelijk personeel werd vervangen door op wacht geld gestelden (vaste ambtenaren). Kortom het personeel voelt zich onder de nieuwe leiding meer op zijn gemak gesteld en tot rustig _en vlug werken weer ln staat Over bet tijdstip van heropening van den Girodienst kon men niet de minste mede deeling doen. Het conflict ln de Textielindustrie. Door aanplakking aan de fabriekspoort is gisteren aan alle, naar schatting 1500, arbei ders der fabriek Noordérhagen van de firma Van Heek Co. teEnschedó, tegen 24 dezer ontslag aangezegd, tenzij de stakende we vers der fabriek Kremersmaten vóór dien datum het werk mochten hervatten. Heden is deze bekendmaking ook »*n de andere fabrieken te wachten. De haring-treilvlsscherfj. Over dit onderwerp heeft de heer C. van der Boom, inspecteur der scheepvaart-inspectie, dezer dagen te Vlaardingen voor de Ree- dersvereeniging een lezing gehouden. Aan het verslag, dat de „N. Rott. Crt." van deze lezing gaf, ontleenen wij het volgende: Spr. begon met de mededeeling, dat de En- Om het gewone treilnet geschikt té maken voor het visschen naar haring moest voorna melijk de maaswijdte der zijden van het net verkleind worden; bij een wijdte van 21/» Eng. diuim worden de beste vangsten verkregen, ter wijl de maaswijdte van den kuil' het best op 2 duim wordt gesteld Ds. O. Stadig te Amersfoort, viert 8 Deo. zijn 45-jarig ambtsjubileum. Hij diende de kerken van Britsum, Baflo, Nieuw-Vennep en 24 jaar die van Helder, waar bij in 1919 eervol emeritaat ontving. Wij hopen, dat deze inlichtingen juist zijn, en dat er geen wolkje aan de lucht is. Maar toch, wij staan er zelfs na deze ver zekering nog eenigszins sceptisch tegenover. De mededeeling, dat de Vlootwet geen enkel verband houdt met de werkzaamheden op 's Rijks werf is vermoedelijk juist. Maar het omgekeerde is, naar onze meening, niet zoo categorisch ontkennend te beantwoorden. Zooals gezegd, wij verheugen ons over de tegenspraak, die de heer Baak van ons bericht verkreeg. En wij hopen voor onze gemeente, dat de pessimisten het bij het verkeerde eind hebben. De tijd zal 't leeren. Wat is Helder's Tooneel? zal de lezer vragen. Ons antwoord is: Helder's Tooneel zijn dilet- tanten, onder leiding van den heer Kuilman, die hun best doen door het geven van goede tooneel stukken hun verlangen nsar kunst te bevredigen, en die gisterenavond hun eerste uitvoering gaven. Zij hadden daarvoor gekozen een drama van Otto Zeegers, „Nanda", dat voor ruim een jaar terug reeds door een andere club, waarin sommigen van de hedenavond mede spelenden toen ook medewerkten, gegeven was, en dat thans op veler verzoek herhaald werd. Helaas troffen zij het ten opzichte van het publiek niet, want het bezoek was niet groot genoeg, vreezen wij, om geheel uit de onkosten van dezen avond te komen. Het feit, dat in deze maand zooveel te doen is, en ook de slechte tijden zullen wel de oorzaken hiervan zijn. Dat dit feit geen reden mocht zijn voor de spelen den om niet hun beste beentje voor te zetten, behoeft wel geen betoog, en zeer zeker werd hier goed en verdienstelijk tooneelspel gegeven. „Nanda" is een stuk, dat den spelers hooge eischen stelt. Er wordt veel in betoogd en er komen sterke dramatische conflicten in voor. Het is een stuk, dat wel boeien kan en het te gendeel van onbeduidend, al is het wat dilet tantisch geschreven. Zooals gezegd, men deed zijn best; in 't bijzonder Mej. Kuilman was goed in haar zware, maar dankbare Nanda-rol, evenals haar echtgenoot als de rechtzinnige predikant, wiens levensopvatting met die zijner echtgenoote in hotsing komt en tenslotte tot een breuk leidt. Het is te hopen, dat het troepje een volgend: maal een betere zaal krijgt, het verdient dit ten volle. Ook de onderwijzer Berg man (Glabbeek) was zeer goed. Dinsdag 13 Nov., 's avonds 8.15 uur, zal de heer Dr. Salomons, tandarts te Amsterdam, een lezing houden over „mondhygiëne", toegelicht door lantaarnplaatjes. Als er één onderwerp is, wat ieder zal inte resseeren, is het zeker dit. Meer en meer is men tegenwoordig tot de overtuiging gekomen, dat het geld, besteed aan het nazien van tanden en kiezen, geen weggegooid geld is. Met een goed gebit staat een goede spijsvertering in het nauwste verband en dit is wel een der voor naamste factoren voor een goede gezondheid. Dat ook dikwijls ijdelheid' het bezoek bij den tandarts bevordert, mogen we in dit geval niet laken. De heer Salomons zal ons zeker veel wetenswaardigs op het punt van mondhygiëne vertellen en laten zien1. Hartelijk hoopt het bestuur, dat de leden en ook niet-leden Dinsdag van hare belangstelling blijk zullen geven door in grooten getale de zaal van het Ohr. Mil. Tehuis, Kanaalweg, te vullen. Ontmoedigend is het voor het bestuur, dat steeds haar best doet, actueele onderwerpen voor hare lezingen te vinden, als het, na veel bemoeiingen, zooals den vorigen keer een zoo goed als leege zaal ziet. Na afloop der lezing zal, door vertrek van onze penningmeesteresse, Mevr. an Alphen de Veer, een nieuw bestuurslid door de leden gekozen moe top worden. De kalender, die de Kon. Ver. „Onze Vloot voor het volgend jaar uitgeeft, geeft ditmaal een twaalftal reproducties naar schilderijen van Louis Meyer en P. J- Schotel. Deze schil derijen stellen voor tafereelen uit onze marine van de jaren 1843—1846, schepen, eskaders, Manoeuvres, enz., en geven een goed idee van ?nZ9 zeemacht uit die jaren. Zooals de adver- in dit nummer mededeelt, is hij voor den Pfljs van 1.90 verkrijgbaar, hetgeen, gezien producties ontvangt, zeer zeker goedkoop is te noemen. Bestellingen worden aangenomen bij den heer Heijboer, Parallelweg 41, secretaris der afd. Helder „Onze Vloot", alsmede aan het Bureau van dit blad, waar een exemplaar te bezichtigen ia Wij laten hieronder eenige'kritieken volgen over de lezing van den heer Van der Ven, die a.s. Maandag voor de Vereeniging A.G.O.- op treedt met het onderwerp „Oude volksvermaken in stad en lande". „Overjjselsch Dagblad": „Verduidelijkt door tal van fraaie lichtbeel den, verhaalt de spreker van die aloude gebrui ken, die op het land nog in eere worden ge houden, van het Mid-Winterblazen in Twente, van de Pinksterkroon in Deventer, van het vie ren van Oudejaar en Nieuwjaarsfeesten, van den Driekoningenavond, en van zooveel schoons, dat nog leeft onder het volk. Bijna alle gebruiken, het plaatsen van de Pinkster- kroon in Deventer ook, zijn uitingen van vreug de over den komenden zomer en het verdwij nen van den winter." „Prov. Overijss. en Zwolsche Courant": „De lichtbeelden toonden een groote ver scheidenheid en de boeiende wijze, waarop de heer v. d. Ven die toelichtte, verschafte zijn gehoor veel gepot. Aan het einde van de plaatjes werd fde spreker met een erkentelijk en warm applaus beloond." „Het Vaderland": „Een langdurig applaus volgde op de zeer interessante lezing, die velen nader zal hebbeD gebracht tot ons eigen land, tot de waardeering van de oude volksgebruiken met hun symboli- schen achtergrond en tot de Nederlandsche folklore, waarin een schat van belangrijke his torische bijzonderheden nog voortleeft." Ook over de filmvertooning schreven tal van bladen gunstig. Daar deze lezing hetzelfde on derwerp behandelt, -meenen wij goed te doen, hier nog te laten volgen hetgeen „De Maas bode" over de film schreef, omdat dit natuur lijk voor de lichtbeelden-vertooning eveneens geldt. „Niet alleen, dat de film hierdoor uit folklo ristisch oogpunt veel heeft gewonnen, ook' de schoonheid van het filmbeeld verraadt den heer Van der Ven, van wien Prof. Dr. Blink niet onwaar schreef: „Hij is een dichterlijk waar nemer, die van liefde voor de natuur blaakt en oog heeft voor het werkelijk mooie, dat land schap en menschenwerk in een streek aanbie den. Met dien man een landschap doorwandelen is een waar genot". De leden van den Kring, die gisterenavond het voorrecht hadden, dat zij deze film voor de eerste, maal te Rotterdam konden zien, zullen deze woorden van Prof. Blink ongetwijfeld wil len nazeggen. Voor het savoureeren van de velerlei in deze film vastgelegde volkskennis, is de interessante toelichting, dikwerf de enthousiaste beschrij ving, welke de heer Van der Ven ook gisteren avond gaf, van bijzondere beteekenis." san nieuw model, goed passende Jas, vervaardigd van prima stof en voering. een prima korte Jekker of Motor-Jas, een jas, waar wij voor instaan, dat die goed is. Ratlné-Jassen In alle modellen en prijzen, f 24, 32, 35, 40, 45, 50, 55. Ratlné-Kinderjekkers In alle maten. Grootste keuze voor ds bekende lage prijzen. Dames- en Heeren-Gabardine-Jassen in alle kleuren en prijzen. Gummi-Heerenjassen f8, 9, 10, 12, 15,17, 20. Mindjrwaardige goederen houden wij er niet op na WIJ zijn geopend tot 8 uur. In aanvulling op de advertentie wijzen wij er nog op, dat het Bestuur ditmaal den entrée- rijs op 0H0 heeft bepaald, in de hoop en t vertrouwen, dat zeer velen van deze gele enheid gebruik zullen maken. Vooral voor inderen valt hier veel te leeren en met het oog op deze is dan ook de entréeprijs verlaagd. De heer Van der Ven heeft minstens 200 licht beeldent nri pei In verband met het optreden dezer groote kunstenaars op Donderdag 15 Nov. in „Casino", zij men er aan herinnerd, dat de kaartverkoop en plaatsbespreking dezer dagen bij den heer Kokelaar, Sigarenmagazijn, Kanaalweg, is be gonnen. Hieronder nog een critiek van „De Nieuwe Courant" van 30 Jan. 1923: „Het Budapester Strijkkwartet" neemt voor ons een geheel aparte plaats in onder de groote strijkkwartetten, die wij het voorrecht hadden te leeren kennen. Allereerst door zijn inner lijke cultuur. Het wezen dezer vier kunstenaars is anders, naar het ons voorkomt volkomener, geestelijk van meer beteekenis en van dieper inhoud. De Budapesters geven ons muzikale schoonheid en spontaniteit, verpuurd en ver edeld, gekristalliseerd tot een schoonheid van hooger orde." Evenals bij vorige gelegenheden zijn, ten einde ieder in de gelegenheid te srtellen van dit uiterst artistiek en subtiel samenspel te kun nen gienieten, door het comité 2e rangsplaatsen beschikbaar gesteld tegen vergoeding van ƒ1. (inbegrip rechten). Nadere gegevens vindt men in de adver tentie in dit nummer. Vorig jaar is met de enthousiaste medewer king van het Heldersche publiek de opvoe ring van '„Opstanding" hier tot een bijzonder groot succes geworden. Ook elders in het ge- heele land werden door mevr. Rika Hopper en den heer Jac. v. Hoven uitstekend ge slaagde voorstellingen gegeven. Dit heeft mevr. Hopper doen besluiten ook dit jaar een tournée door het land te maken, om van het Nederlandsche oubliek, voor haar ver trek naar Ned. Indië, afscheid te nemen. Dinsdag 20 Nov. zal zij in Casino als af- gcheidsvoorstelling geven: ..Zegepraal", een drama, van liefde en leed' van Axitoine Curry, den schrijver van „Opstanding'', in de verta ljji"* van Rika Hopper, met mevr. Hopper in de vrouwelijke hoofdtrol, decors van den kunstsci— er Gerard Vroom, die tevens de verschillende oostumes heeft ontworpen en regie van den heer <Jacq van Hoven. De heer Ó-. Konijn opent in perceel Spoor straat 122 hedenavond een zaak in kaas en boter. Het onooglijke winkeltje van wijlen1 den heer Rumpff is hiervoor geheel verbouwd. De heerem gehrs. van Pelt hebben een aar dig vriendelijk geveltje, dat reeds van verre de aandacht trekt, doen verrijzen. De heer Konijn die de zaak drijft is steeds in het zuivelvak werkzaam geweest Van binnen ziet de zaak er ook keurig uit, en alles is zoo hygiënisch mogelijk ingericht neer, die straks wellicht een passagier moet ophalen. Tegenover de stalhouderij woont een winke lier, die er twee handwagens op na houdt en die ze buiten oplaadt. Aldus blijft een nauw kanaal voor „het ver keer" over op dat tijdstip. Maar daar komt Dirk Snuffel oftewel de wagen van de Gemeente- Reiniging, die een put zal leegen nabij het ge noemde punt Dies zet hij. zijn wagen tusschen de rijtuigen en auto eenerzijds en de handwa- ens anderzijds. Het kanaal is verstopt, de poorstraat hoofdstraat van Helder! tijde lijk gebarricadeerd. Totdat de G.-R. haar plicht gedaan had. Moeten we de film nog verder afdraaien? De rolprent, die gevoeglijk „Verkeerszonden" kon heeten? We willen de vierde en volgende acten voorloopig bewaren voor de tweede episode. Voldoende blijkt hieruit reeds, dat onnaden kendheid, onverschilligheid en sleur de ver- keersverbetering o zoo moeilijk maken. En dat terwijl het met een klein beetje goeden wil van het publiek zooveel beter kan zijn! Waarom? moest de moeder met de kinderwagen nu juist links op den rijweg gaan wandelen en zich daar aan gevaar bloot stellen; moesten de handwagens uit het tweede geval hu juist tegenover elkaar gezet worden en moest de vrachtwagen nu juist mir nlchts dir nichts daar tusschendoor stuiven; moest de G.-R. wagen nu juist tusschen de vele overige voertuigen worden geplaatst en moesten deze nu precies op een hoop staan? Het kon toch anders I Evenals in bijna alle andere gevallen. En nu mag men zeggen: voor dit alles moet de politie maar zorgen. Maar dan merken wij on, dat men reeds het mogelijke doet, doch nu eenmaal niet overal tegelijk kan wezen en bo vendien meer om handen heeft. Het is erg ge makkelijk om de politie er voor op te laten draaien. Neen, men moet de hand eens in eigen boezem steken. Men moet bedenken, dat we „1923" schrijven en dat het verkeer nu een maal geweldig is toegenomen en van aard ver anderd in de laatste jaren. En vóór alles: Men denke na bl] alles wat men op den openbaren weg doet. Gebruik van 't gezond verstand en naleven der verkeersregelen kunnen wonderen verrich ten. Ook te Helder! t Je behoeft heusch niet naar Mokum te gaan om iets bijzonders op verkeersgebied te zien. Daarover kunnen we het wel eens zijn 'hier, tenzij men de oogen sluit voor de werkelijkheid en het bijzondere. Of dat bijzondere nu werke lijk „iets bijzonders" is, moet ieder maar voor zichzelf uitmaken. Wij hebben den indruk, dat men zich uit sleur en onnadenkendheid met veel heeft vereenigd, dat toch eigenlijk een ieder bij eenig nadenken moet opvallen en waartegen men feitelijk eigener beweging moest waken 1 Men zal nu wel begrijpen, wat we bedoelen met „het bijzondere". Niet het genot en de voldoening, die het den kleinstedeling en plat telander wellicht zal geven(!) om in de Hoofd stad de orde en regelmaat in het verkeer U aanschouwen. Neen, wij duiden hier op „onze" opvatting van verkeer hier ter stede, waar we laten we het eerlijk erkennen weinig ge wend zijn aan een goed publiek inzicht op dit punt. De algemeene opvatting over de mogelijk- leden en noodzakelijkheden van verkeersrege ling zijn der meerderheid onbekend. Men is achtergebleven bij het oude en beseft te weinig, dat ook Helder een evolutie op dit stuk heeft doorgemaakt en nog doormaakt. Dat b.v. het aantal automobielen, motorrijwielen en rijwie- en alhier in de laatste jaren onevenredig snel is toegenomen en dat de massa zich aan deze veranderde tijdsomstandigheden slechts weinig of niet heeft aangepast. Zelfs zou men nu en dan gaan gelooven, dat men zich niet w i 1 aan passen en het moderne snelverkeer maar hui ten de fortenlinie wil laten. Wat een flinke stap achteruit voor de gemeente die zich onder leiders met breeden vooruitzienden blik lang zaam gaat opwerken tot een stad met stedelijk aanzien zou beteekenen. Die „stad-wording" wordt door velen niet begrepen en wordt door nog meerderen óf onder de „flauwe kul" óf onder de overbodigheden gerangschikt. Toch zien wij een langzame vordering in deze richting, een hoopvol teeken en een aansporing om op den ingeslagen weg voort te gaan tevens. Wie ook buiten de gemeente een kijkje heeft genomen, weet, dat er nog een groot terrein braak ligt. Maar krijgt wetende wat daar buiten bereikt kan worden den moed om te ijveren onder de leuze „Helder Vooruit!" Een betrekkelijk lange inleiding om eenige grepen te doen uit ons Heldersch verkeer en ■daaruit eenige voor de hand liggende conclusies to trekken - Onlangs reden we per rijwiel vanaf de Spoorstraat de Keizerstraat in; een tiental me ters voor de Californiestraat stond aan elke zijde van den weg een handwagen. Van den anderen kant kwam ons een paard ent wagen in flinken draf tegemoet. Wij naderden de handwagen barricade het eerst, doch de voerman dacht er niet aan even in te houden, ging zelfs nog een beetje naar links en reed toen de geheele passage afsluitend voorbij, zonder blikken of blozen. Waren we niet tijdig van de fiets ge sprongen hetgeen nog net bijtijds voor een botsing met de eene handwagen kon geschieden dan zouden we ongetwijfeld tusschen: hand wagen en vrachtwagen gekraakt geworden zijn! Op een anderen keer zagen we op de West- straat nabij de Zuidstraat een tweetal dames met een kinderwagen loopen wandelen m de richting Zuidstraat. Genoegelijk tippelden ze op den rijweg hoewel voetstraat en Laantje geheel vrij waren! en dan nog wel aan de linkerzijde. Nabij den hoek komt van de zijde van de Zuidstraat een vrachtauto de Weststraat op. Groote consternatie in het kinderwagen kamp! De chauffeur heeft het gelukkig in de peiling en houdt in. De eene dame vlucht haas tig naar de voetstraat; de andere mitsgaders kinderwagen rijdt dit vehikel het Laantje in, bijna tegen een boom op. Op het kritieke moment wijkt men dus nog verkeerd uit ook! Door een toeval gebeurde he - erge niet, doch wee de arme zuigelingen, die aan zulke verstandige kinderwagenbestuursters worden toevertrouwd! En het is er één uit de velen. Ander tafereel. In de Spoorstraat, nabij een druk kruispunt, is een stalhouderij ge vestigt Een bedrjjfsgewoonte is om de rijtuigen buiten te reinigen. Ook zet men er tijdelijk een auto In verband met wetswijziging achten B. en W. het, ter verkrijging van de noodige over eenstemming tusschen wet en verordening noodig, den Raad een ontwerp-nieuwe veror dening tot heffing van schoolgelden in deze gemeente met bijbehoorende ontwerp-invorde- ringsverordening ter vaststelling aan te bieden. Tevens stellen zij enkele wijzigingen in de bestaande regeling van schoolgeldheffing voor, welke niet het noodzakelijk gevolg zijn van meergenoemde wetswijziging, doch die door het Ooilege in het belang eener goede school geldheffing wenschelijk worden geacht. O. a. houden de volgende wijzigingen ver- jand met de thans geldende wettelijke voor schriften' betreffende het schoolgeld: a. vervallen is de bepaling, dat bij meerdere eerlingen uit hetzelfde gezin, die gelijktijdig een school van dezelfde soort bezoeken, het schoolgeld resp. met 20, 40, 60 en 80 wordt verminderd en voor de volgende leerlingen geen schoolgeld is verschuldigd; b. er is rekening gehouden met den eisch van art. 64, le lid der L. O.wet 1920, dat het schoolgeld volgens de laagste klasse van hef fing ten minste 5 ets. per leerling en per week (de vacantiën inbegrepen) moet bedragen. ■Het schoolgeld voor gewoon lager onderwijs wordt thans geheven volgens onderstaande tabel: Voor inkomens van meer dan: f 1000 tot en met 1200 2.60 1200 tt 1400 3.20 1400 tt 1600 4.80 1600 ft 1800 6.40 1800 ft 2000 8.- 2000 2200 9.60 2200 ft 2400 11.20 2400 ff 2600 12.80 2600 ft 2800 14.40 2800 tt 3000 16.- 3000 ft 3500 19.20 8500 tt 4000 22.40 4000 tt 4500 25.60 4500 tt 5000' 28.80 5000 tt 5500 32.- 5500 tt 6000 35.20 6000 tt 6500 38.40 6500 41.60 Indien de belastbare som 100 of min der bedraagt, is geen schoolgeld verschuldigd. De gewezen Dultsi-he kroonprins. op haring Testen van gel9chen het eerst de treilvisscherij o begonnen zijn, en wel in 1906, ten We Schotland in den Atlantlschen Oceaan, later, sinds 1909, ook, en in toenemende mate, in de Noordzee. Ondanks de hardnekkige protesten daartegen uit de kringen der oude drijfnetvis- ,scherij, naar aanleiding waarvan de Britsche regeering uitgebreide onderzoekingen heeft in gesteld, is de haring-treilvisseherij steeds toe genomen, en thans wordt ze uitgeoefend door Engeland. Duitschland), Zweden en Noor wegen. Het groote succes, er mee behaald, heeft spr. er toe gebracht, ook de Nederlandsche reede- rijen er toe op te wekken; de schepen zijn er, de kosten van aanschaffing van het haring- treilnet zijn niet hoog, er is goed resultaat mee te wachten. Doordat de haring op zee niet ge kaakt behoeft te worden en licht gezouten kan worden aangevoerd, zal ook met een kleinere bemanning dan op de drijfnet-haringschepen volstaan kunen worden. Bovendien wordt uit sluitend bij daglicht gevischt, waardoor een groote besparing aan arbeid en brandstof ont staat. Spr. stelt voor, de z.g. pelagische visscherij uit te oefenen, d. w. z., dat het treifnet zoo wordt gesteld, dat het niet langs den. zeebodem, maar even daarboven wordt voortbewogen; dit geeft minder kans op beschadiging en veel krachtbesparing. De treilharing wordt voornamelijk gevangen in de Noordzee, het Skagerrak en het Kattegat, Het schijnt, dat de haring in het eerste levens jaar de Engelsche kust nadert en ten minste twee jaar ln de .nabijheid daarvan blijft. Sedert in 1923, althans in Duitschland, spe ciale haringtreilnetten in gebruik werdeni geno men, is allerwegen de vangst enorm toegeno men, gelijk spr. met- cijfers en tabellen nader aantoonde. In Engeland schijnt het speciale haring- treilnet reeds vroeger ingang te hebben gevon den, althans in 1911 begint een sprongsgewijze vermeerdering van de aanvoeren. Van 1910 tot 1911 zien we een stijging van ongeveer 8 mil- lioen K.G. -tot ongeveer 15 millioen K.G.; 1918 was een recordjaar met ongeveer 27 millioen K.G. De haringtreilers blijven van 81/» dag tot 5 dagen uit, in welken tijd ze 21/» 4 dagen vis sollen; in%het algemeen duurt iedere trek 8 uur. Echter worden telkens imin of meer belang rijke wijzigingen in het kornet aangebracht

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1923 | | pagina 9