Ziet ZONDAG de ETALAGE Weststraat 92. Hygiene. NOORD-HOLLAND", SPOORSTRAAT 122. RIKA HOPPER DE IIHDEREH Vil KAPITEIN GRANT Bestelt Uw drukwerk bij G. DE BOER Jr. EEN VERTROUWD ADRES MAGAZIJN „DE STER". BONTMANTELS. „CONCURRENT", Ingang: Weststraat 87-90. Firma «I. VAN WILLIGEN, Extra aanbieding. De praktl|k der ZUIVELBEREIDING berust op Koopt daarom Uw Zuivelproducten in de Hygiënische Kaas- en Boterhandef voor de Afscheidsvoorstelling II op DINSDAG a.s. in „CASINO" „De Kleine Winst", Hoeden Dassen Petten Handschoenen Spoorstraat 60-62 RECLAME AANBIEDING in 5 kleuren, a)le maten. Prijzen beneden alle concurrentie. klachten Helder's Advertentieblad, 99 EntreeIe Rang I I.SO, Fr.-Balcon i 1.25, Balcon en 2e Rang f 1.00, prima volvette KAAS 2 Crapeauds en 4 Stoelen, met moquette bekleed, Driekwart Bontmantel f 82.50 Lange Bontman.tel. f145.oo Een goedé raad aan onze afnemers, 'W - Wacht nien tot deze partij i?s - - PROEFT DE KWALITEITEN. ZIET DE PRIJZEN. HEDEN BEGINT DE PLAATSBESPREKING B SAFORITA PlaatsbesprekingHeden van 12-2 in „Casino" en daarna dagelijks in het Sig.mag. Bond voor Minder Marine Personeel. KINDEREN VAN KAPITEIN 8RANT - KINDEREN VAN HELDER zijn In DE SCALA on vraag nu eens aan Uw ouders of dit geen prachtverhaal ia. DE WITTE OF IN DE SCALA. WILT U voor weinig geld? Wij ontvingen aan partij zeer vette oude Meikaas, dia opge ruimd wordt voor 65 cent per pond. Zeer fijne vette Jongo Kaas 70 ct. ii ii ii belegen 80 ct. Prima vette Edammers, jong en oud, f 1.80, f 1.90, f2.00 en f2.25 per stuk. Kruitkaaa f 2.10 per stuk. L. DEKKER, Emmastraat 46. nieuwe, Amerikaansche LEGER-GOEDEREN. DANIËL GROOT, Koningdwarsstraat 8. Militaire Werkschoenen f3.00, prima lederen Laarzen f6.00. Nog een klein partijtje Heeren Bottines f5.50. Tevens ruime sorteeringlin alle soorten Kraag pantoffels tegen uiterst lage prijzen. Oostslootstraat 20. voor prima kwaliteit MEUBELEN EN TAPIJTEN Is bij Groote keuze Ameublementen, Buffetten, Trektafels, Theekasten, Legstoelen, Vouwstoeltjes, Wandkastjes enz. enz. Wij leveren als voor f 130. alles In eigen werkplaats gestoffeerd en onder garantie. Men zal ons genoegen doen, eventueele over het niet ontvangen van aan ons Bureau In de Koningstraat, mede te deelen. Ook zal men ons ge noegen doen met de mededeeling wan neer de bezorgers hier of daar MEER dan één exemplaar bezorgen. UIT DE OUDE DOOS. Helder 1860 tot heden. In het tijdperk hetwelk wij behandelen was door belanghebbenden meermalen aanvraag ge daan om dien rijksgrond1 te koopen, zonder dat dit verzoek was ingewilligd. Eindelijk be sloot het bestuur der domeinen om dat terrein in publieke veiling te brengen, maar aange zien dm de bepalingen van verkoop was opge nomen, dat daar ter plaatse geene neringen mochten gedreven, ja zelfs geene kantoren ge houden worden, brachten de perceelen, palen de het dichtst aan de haven, eene som op waar- vo<jr ze aan de koopers gegund werden. Daar verrezen dan ook weldra eenige woonhuizen, maar het overige deel, meer gelegen aan de zijde der binnenhaven, werd voor de uitge loofde sommen niet gegund. De grond bleef dus nog eenige jaTen onbe bouwd, doch later bracht het domein die per ceelen andermaal, era wel onder minder beper kende bepalingen, in veiling, als wanneer ze verkocht en aan de verschillende koopers ge gund werden. Sedert dien tijd Is het geheele ankerparik bebouwd enia daar in 1872 ook eene sociëteit gebouwd, naar het ontwerp van den Gemeentebouwmeester den Heer G. Schol ten. Later zullen wij gelegenheid' hebben aan die sociëteit een' bezoek te brengen. Het leggen van den spoorweg, loopende van Alkmaar naar Haarlem, en zich daar aan den Hollandschen spoorweg aansluitende, was met Ijver doorgezet, zoodat de volkomene aanslui ting onzer gemeente reeds in 1867 kon plaats hebben. Sedert dien tijd, deelen wij in het genot dot de versnelde gemeenschap met alle deelen van het vaderland, en ook met het buitenland, aan biedt. In vele opzichten gaf deze aansluiting ons voordeel, maar deze gebeurtenis bewijst al weder dat het spreekwoord: „Geen rozen zon der doornen" een waar woord is. Verheugden wij ons voor dien tijd in t genot om de keu rigste eêlste zeevisch, geheel versch in onze haven aangevoerd1, voor oen billijken prijs te koopen, dit werd kort na onze aansluiting door den spoorweg geheel anders. De visch werd bij aanvoer direct opgekocht en, behalve naar plaatsen in het binnenland, veel naar Duitsch- land en België vervoerd, waardoor de prijzen enorm stegen. In den (tijd dat kabeljauw, schol, schelvisch, tongen, enz., het eêlst zijn, worden er fabelachtige sommen voor betaald, ja zelfs de in vroegeren tijd door vele geminachte rog, wordt thans in massa, niet zelden voor 0.50 0.70 per stuk verkocht, om die naar België te zenden. De verhoogde vischprijzen moge voordeel aan de visscherij en aan den handel geven, de ingezetenen onzer woonplaats zijn door dien uitvoer, vooral bij de hooge prijzen, in hun genot om keurige visch te gebruiken zeer achteruit gezet. Had de aansluiting van den spoorweg op eeraige zaak belangrijken invloed d!an was het wel op het brievenvervoer. Hebben wij vroe ger yerhaald dat men alhier eenmaal per dag brieven ontving en ook slechts eenmaal kon verzenden, nu werd het geheel anders daar met lederen trein, en er vertrekken er dage-' ltjks vier, terwijl: er evenveel aankomen, brieven worden ontvangen en verzonden. Het tegenwoordig postkantoor is dan ook thans van den vroegen morgen tot den laten avcd een tconeel van groote bedrijvigheid. Brievenbestel lers loopen af en aan ter bezorging van brie ven en tot hei) lichten der bussen, sedert dien tijd in de vérschillende deelen der gemeente geplaatst. t Wij kochten zeer voordeeiige Hierbij eer» klein overzicht: Alles wordt onder garantie geleverd. KONINGSTRAAT 52-54. Zoolang het Noord-Hollandsch kanaal bestaan h8d, werden de schepen door paarden getrok ken wanneer zij uit onze haven langs dien wa terweg hunne reis naar de hoofdstad vervolg den. Hierdoor was voor velen eene nieuwe tak van bestaan in 't leven geroepen. De jagerij verschafte aan velen brood en 't was inderdaad een niet onaardig gezicht een zeekasteel, langs bloemrijke weiden yol grazend vee, langs groe ne boorden door een aantal paarden, het getal hing af van de grootte der bodems en de gelegenheid1, statig door het kanaal te zien voortslepen. Toen de stoom meer en meer in werking kwam, was men spoedig bedacht om de paar den te doen vervangen door stoomkracht, doch het verleenen van concessie ging (niet zeer vlug omdat er, door de beweging der rader booten, naar men meende, te veel gevaar be stond voor het uitkolven der kanaalboorden. Langen tijd was er vroeger om dezelfde reden bezwaar gemaakt tegen de vergunning om bet kanaal met passagiersbooten, door stoom gedreven, te bevaren. Toen echter de rader- stoombooten door schepen, voorzien van een schroef, vervangen werden, verviel het bezwaar, en lomtrent den tijd waarvan /wij spreken, (1865), werden achtereenvolgens twe'e conces- siën verleend tot het slepen van koopvaardij schepen door middel van stoomvaartuigjes, de eerste aan de Heeren Boelen de Haas en de tweede aan de Heeren Gebroeders Goedkoop, beiden te Amsterdam. Sedert het voorjaar 1873 zijn de twee ondernemingen vereenigd en staan onder de directie (van de Gebroeders Goedkoop. In dloni sleepdienst der 'buitenhaven was, se dert wij die zaak in de vorige bladzijden be handelden, ook vrij wat verandering gekomen. De eerste boot, de Noord-Holland, is voor den dienst afgekeurd1, terwijl de stad Amsterdam, hoewel van gezagvoerder verwisseld, nog va rende is. Achtereenvolgens kwamen in dienst dè Archimedes in 1849 en de Noordzee in 1862 de beide laatsten gebouwd van ijzer. De Stad Amsterdam wordt thans gevoerd door kapitein Jb. J. Bakker,"de Archimedes door kapt. P. van Vliet, en de Noordzee door kapt. W. de Liefde. Nu wij zoo over den stoom spreken moeten wij ook met een enkel woord gewag fhaken van hetgeen op dit gebied omstreeks dien tiid in onze Marinehaven plaats had. Het ramtorenschip Prins Hendrik der Neder landen, voor rekening van Nederland en En geland gebouwd, en in Juli 1867 ln onze haven binnengekomen, was het eerste schip van die soort, dat men hier met groote belangstelling aanschouwde. Het duurde niet lang of er ver- scheen eene beschrijving van zulk een ram- torenschip in de dagbladen. Eene teekening, zoo mede eene fotografie van 't schip werd in den handel_ gebracht. Het gezicht er van wekte bij velen ln den lande belangstelling en de begeerte op, om zulk een gevaarte en 'vooral ook het zwaar geschut in den toren met eieene oogen te aanschouwen, en daar de reis naar den Helder, thans per spoor van vele plaatsen ln ons land in een of twee dagen gemakkemv en zonder veel kosten heen en terul kan il schieden, lokte dit schip tal van vreemdelingen uit tot een tocht naar onze haven. Noe noo had onze woonplaats de eer genoten in zulk een kort tijdsbestek zoo vele'en Se We bezoekers te ontvangen. Z. K. H. Prins en Prinses Hendrik der Ne derlanden waren onder de eersten dip het sohin een bezoek brachten, de Prins van (111 van ae Lerste en Tweede Kamer der «teton Generaal volgden, in t kort,7r ging j?d£ loop van dien zomer geen dag voorbij zonder dat de trein tal van vreemdelingen aanbracht^ en allen verlieten wel voldaan over het bezoek op het ramtorenschip en van onze gemeente den Helder. De plaats was ieder meegevallen; men had er zich eene geheel andere voorstel ling van gemaakt en de voortreffelijke haven werd door de vreemdelingen algemeen hoog geroemd, 't Is waar, onze gemeente had in dien tijd ook eene geheel andere gedaante gekregen dan zij vroeger had, want behalve dat er ont zettend veel gebouwd was, had men ook veel gedaan voor de verfraaiing. Zoo was het ter- rein bij het station, toebehoorende aan het rijk, met de daartoe gevorderde machtiging, tot plant soen aangelegd en ofschoon het geboomte nog jong en laag was, gaf dit gezicht bij aankomst per spoor feeds geen ongunötigen indruk bij vreemdelingen die steeds gemeend' hadden dat een boom ter dezer plaats als eene rariteit werd beschouwd en naarmate men de gemeente ver der Inkwam, vond men aan den Kanaalweg en de Hoofdgracht rijen boomen die men daar waarlijk niet zou gezocht hebben. Sedert eenige jaren was de groei van het geboomte te Hel der dan ook zeer tóegenomen. Men volgde toen waarschijnlijk eene betere wijze van be planting of gebruikte een ander soort boomen oan weleer, want ofschoon men in vroegeren tijd veel moeite had aangewend om hier boo men aantekweekiera, was dit niet gelukt. In 1847 schreef de Heer van Dam den Bouwmeester in zijne „Beschrijving van don Helder": „wij vinden hier geen geboomte, onder welks dicht lommer wij ai wandelend beschermd zijn tegen de brandende stralen eener heete zon," enz. wel een bewijs dunkt mij, dat onze gemeente, in dit opzicht belangrijk was vooruitgegaan. (Wordt vervolgd). ww Aanbieding van SPEELGOED voor abnormale prijzen ZEGEPRAAL MARIE BEEKMAN De Vorstin KO ARNOLDI De .blinde Vader JACQ. VAN HOVEN I Vorst Mathonius THEO VAN VLIET De Klokkenluider Andreas ALIDA NAQTEGAAL Iwano MAURITS DE VRIES Kapitein Marco PRACHTIGE DÉCORS EN COSTUMES. Leden van den bond kunnen hun kinderen opge ven voor deelname aan het op 4 December te houden St.-Nicolaasfeest- Zij moeten zich vervoegen op het secretariaat, voorzien van het trouwboekje, vóór 21 November a.s. en dage lijks vóór 0 uur. De kinderen mogen niet Jonger zQn dan 4 en niet onder dan 11 jaar. De verplichte- bedrage is bepaald op f 0.60 per kind tot een maximum van f 2,—. De kinderen wier vader in ïndlë of op een varend szhip, bui tengaats vertoefd, kunnen ovoneens deelnemen. HM wie van jolul zal morgenmiddag 4 uur deze mooie film niet komen zien. De directie der Witte Bioscoop, welke deze prachtfilm expres huurde vooreen klndermatlnée, stolt de ouders der kindereu in de gelegenheid hedenavond aan de cassa der WITTE kaarten te kragen voor deze voor stelling, doch alleen die van 20 en 30 oent, die van 10 CENT ZONDAGMIDDAG IN DE SCALA. Gisterenavond uitbundig eucoes met BLEEKE BET. Komt hedenavond vl-oeg om teleurstelling te voorkomen In VERKOOP van Prima, prima Onderbroeken (wor den gegarandeerd dik in de wasch f 1.75, groote maat f 2.— Zuiver wollen Broeken f3.-. Borst rokken f 3 50 (Lilla kleur), zwaar gebreid f 3.—. Zuivere, zware, witte, wollen Truien f 6.50. Sokken 10 75, f I.en f 1.25. Donkere, wollen Dekens f 6.50. Lederen Jek kers f25.—, f30.—, f35 - en f37.50, extra zwaar. Motor-Hand schoenen f2.—, f3.— en f4.-. Motorrenkappen f3.— en gevoerd f 3.-- Nieuwe, lederen Vesten f 6.50 Motorpakken f 25.Lederen Motor- broeken f20 Riemen f 0.30 en f 1.Knielaarzen f 10.—Lies- laarzen f II.—. Schoenen f 5 75 en f 8.75. Handschoenen f 0.40 per paar en nog vele andere Artikelen. VERKOOP van nieuwe, Ameri kaansche Leger-Boederen. ZIET DE ETALAGES. ZIET DE ETALAGES. SOESTDIJK SOEST. Modern Landhuis met Qaregs, b\j Rijksstraatweg, bosschen en spoor, zeldzaam mooi en biljyk f 10.000. Klein vrijstaand Landhuisje aan een der Lanen, voor slechts f 4500.—, Heerenhuls met 800 M*. tuin, wegens vertrek naar de Tropen, spoed gewenscht f 7500. Nieuw dubbel Landhuis voor geld belegging of zelfbewoning, elk f 4000.—, totaal f 8000.—, vry op naam. Aanvaarden by over eenkomst. Inlichtingen s Burg. Grothe- straat 45. Concurrentie onmogelijk I WU noteeren thans de langste prijzen in prima kwaliteit in al onze artikelen. 6 els matten fl.02, f.l.95, f3.80 12 3.05, 3.25 16 4.05, 4,25, 5.50 Nog enkele ledikanten, 2-pers., thans f 8.15. Nog enkele Waschtafels f 6 75. Keukentafels f 3 25. Wollen dekens, spotprijs. Behangselpapier moet weg voor eiken prijs, Fantasiekleedjes moeten weg voor eiken prijs. Het moet zoo spoedig moge lijk opgeruimd zijn. Nog vele koopjes, te veel om op te noemen. C. KILA, Kanaalweg 165 PRIMA WOLLEN KINDER-TRUIEN m.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1923 | | pagina 12