Ziet ZONDAG de ETALAGE Weststraat 92.
Hygiene.
NOORD-HOLLAND", SPOORSTRAAT 122.
RIKA HOPPER
DE IIHDEREH Vil KAPITEIN GRANT
Bestelt Uw drukwerk bij G. DE BOER Jr.
EEN VERTROUWD ADRES
MAGAZIJN „DE STER".
BONTMANTELS.
„CONCURRENT",
Ingang: Weststraat 87-90. Firma «I. VAN WILLIGEN,
Extra aanbieding.
De praktl|k der ZUIVELBEREIDING berust op
Koopt daarom Uw Zuivelproducten in de Hygiënische Kaas- en Boterhandef
voor de Afscheidsvoorstelling
II op DINSDAG a.s. in „CASINO"
„De Kleine Winst",
Hoeden
Dassen
Petten
Handschoenen
Spoorstraat 60-62
RECLAME AANBIEDING
in 5 kleuren, a)le maten.
Prijzen beneden alle concurrentie.
klachten
Helder's Advertentieblad,
99
EntreeIe Rang I I.SO, Fr.-Balcon i 1.25, Balcon en 2e Rang f 1.00,
prima volvette KAAS
2 Crapeauds en 4 Stoelen, met moquette bekleed,
Driekwart Bontmantel f 82.50
Lange Bontman.tel. f145.oo
Een goedé raad aan onze afnemers, 'W - Wacht nien tot deze partij i?s - -
PROEFT DE KWALITEITEN.
ZIET DE PRIJZEN.
HEDEN BEGINT DE PLAATSBESPREKING B
SAFORITA
PlaatsbesprekingHeden van 12-2 in „Casino" en daarna dagelijks in het Sig.mag.
Bond voor Minder Marine Personeel.
KINDEREN VAN KAPITEIN 8RANT - KINDEREN VAN HELDER
zijn In DE SCALA on vraag nu eens aan Uw ouders
of dit geen prachtverhaal ia.
DE WITTE OF IN DE SCALA.
WILT U
voor weinig geld?
Wij ontvingen aan partij zeer
vette oude Meikaas, dia opge
ruimd wordt voor
65 cent per pond.
Zeer fijne vette Jongo Kaas 70 ct.
ii ii ii belegen 80 ct.
Prima vette Edammers, jong en
oud, f 1.80, f 1.90, f2.00 en
f2.25 per stuk.
Kruitkaaa f 2.10 per stuk.
L. DEKKER,
Emmastraat 46.
nieuwe, Amerikaansche
LEGER-GOEDEREN.
DANIËL GROOT,
Koningdwarsstraat 8.
Militaire Werkschoenen f3.00,
prima lederen Laarzen f6.00.
Nog een klein partijtje Heeren
Bottines f5.50. Tevens ruime
sorteeringlin alle soorten Kraag
pantoffels tegen uiterst lage
prijzen.
Oostslootstraat 20.
voor prima kwaliteit MEUBELEN EN TAPIJTEN Is bij
Groote keuze Ameublementen, Buffetten, Trektafels, Theekasten,
Legstoelen, Vouwstoeltjes, Wandkastjes enz. enz.
Wij leveren als voor f 130.
alles In eigen werkplaats gestoffeerd en onder garantie.
Men zal ons genoegen doen, eventueele
over het niet ontvangen van
aan ons Bureau In de Koningstraat,
mede te deelen. Ook zal men ons ge
noegen doen met de mededeeling wan
neer de bezorgers hier of daar MEER
dan één exemplaar bezorgen.
UIT DE OUDE DOOS.
Helder 1860 tot heden.
In het tijdperk hetwelk wij behandelen was
door belanghebbenden meermalen aanvraag ge
daan om dien rijksgrond1 te koopen, zonder
dat dit verzoek was ingewilligd. Eindelijk be
sloot het bestuur der domeinen om dat terrein
in publieke veiling te brengen, maar aange
zien dm de bepalingen van verkoop was opge
nomen, dat daar ter plaatse geene neringen
mochten gedreven, ja zelfs geene kantoren ge
houden worden, brachten de perceelen, palen
de het dichtst aan de haven, eene som op waar-
vo<jr ze aan de koopers gegund werden. Daar
verrezen dan ook weldra eenige woonhuizen,
maar het overige deel, meer gelegen aan de
zijde der binnenhaven, werd voor de uitge
loofde sommen niet gegund.
De grond bleef dus nog eenige jaTen onbe
bouwd, doch later bracht het domein die per
ceelen andermaal, era wel onder minder beper
kende bepalingen, in veiling, als wanneer ze
verkocht en aan de verschillende koopers ge
gund werden. Sedert dien tijd Is het geheele
ankerparik bebouwd enia daar in 1872 ook
eene sociëteit gebouwd, naar het ontwerp van
den Gemeentebouwmeester den Heer G. Schol
ten. Later zullen wij gelegenheid' hebben
aan die sociëteit een' bezoek te brengen.
Het leggen van den spoorweg, loopende van
Alkmaar naar Haarlem, en zich daar aan den
Hollandschen spoorweg aansluitende, was met
Ijver doorgezet, zoodat de volkomene aanslui
ting onzer gemeente reeds in 1867 kon plaats
hebben.
Sedert dien tijd, deelen wij in het genot dot
de versnelde gemeenschap met alle deelen van
het vaderland, en ook met het buitenland, aan
biedt. In vele opzichten gaf deze aansluiting
ons voordeel, maar deze gebeurtenis bewijst al
weder dat het spreekwoord: „Geen rozen zon
der doornen" een waar woord is. Verheugden
wij ons voor dien tijd in t genot om de keu
rigste eêlste zeevisch, geheel versch in onze
haven aangevoerd1, voor oen billijken prijs te
koopen, dit werd kort na onze aansluiting door
den spoorweg geheel anders. De visch werd bij
aanvoer direct opgekocht en, behalve naar
plaatsen in het binnenland, veel naar Duitsch-
land en België vervoerd, waardoor de prijzen
enorm stegen. In den (tijd dat kabeljauw, schol,
schelvisch, tongen, enz., het eêlst zijn, worden
er fabelachtige sommen voor betaald, ja zelfs
de in vroegeren tijd door vele geminachte rog,
wordt thans in massa, niet zelden voor 0.50
0.70 per stuk verkocht, om die naar België
te zenden. De verhoogde vischprijzen moge
voordeel aan de visscherij en aan den handel
geven, de ingezetenen onzer woonplaats zijn
door dien uitvoer, vooral bij de hooge prijzen,
in hun genot om keurige visch te gebruiken
zeer achteruit gezet.
Had de aansluiting van den spoorweg op
eeraige zaak belangrijken invloed d!an was het
wel op het brievenvervoer. Hebben wij vroe
ger yerhaald dat men alhier eenmaal per dag
brieven ontving en ook slechts eenmaal kon
verzenden, nu werd het geheel anders daar
met lederen trein, en er vertrekken er dage-'
ltjks vier, terwijl: er evenveel aankomen,
brieven worden ontvangen en verzonden. Het
tegenwoordig postkantoor is dan ook thans van
den vroegen morgen tot den laten avcd een
tconeel van groote bedrijvigheid. Brievenbestel
lers loopen af en aan ter bezorging van brie
ven en tot hei) lichten der bussen, sedert dien
tijd in de vérschillende deelen der gemeente
geplaatst. t
Wij kochten zeer voordeeiige
Hierbij eer» klein overzicht:
Alles wordt onder garantie geleverd.
KONINGSTRAAT 52-54.
Zoolang het Noord-Hollandsch kanaal bestaan
h8d, werden de schepen door paarden getrok
ken wanneer zij uit onze haven langs dien wa
terweg hunne reis naar de hoofdstad vervolg
den. Hierdoor was voor velen eene nieuwe tak
van bestaan in 't leven geroepen. De jagerij
verschafte aan velen brood en 't was inderdaad
een niet onaardig gezicht een zeekasteel, langs
bloemrijke weiden yol grazend vee, langs groe
ne boorden door een aantal paarden, het
getal hing af van de grootte der bodems en
de gelegenheid1, statig door het kanaal te
zien voortslepen.
Toen de stoom meer en meer in werking
kwam, was men spoedig bedacht om de paar
den te doen vervangen door stoomkracht, doch
het verleenen van concessie ging (niet zeer
vlug omdat er, door de beweging der rader
booten, naar men meende, te veel gevaar be
stond voor het uitkolven der kanaalboorden.
Langen tijd was er vroeger om dezelfde reden
bezwaar gemaakt tegen de vergunning om
bet kanaal met passagiersbooten, door stoom
gedreven, te bevaren. Toen echter de rader-
stoombooten door schepen, voorzien van een
schroef, vervangen werden, verviel het bezwaar,
en lomtrent den tijd waarvan /wij spreken,
(1865), werden achtereenvolgens twe'e conces-
siën verleend tot het slepen van koopvaardij
schepen door middel van stoomvaartuigjes, de
eerste aan de Heeren Boelen de Haas en de
tweede aan de Heeren Gebroeders Goedkoop,
beiden te Amsterdam. Sedert het voorjaar 1873
zijn de twee ondernemingen vereenigd en
staan onder de directie (van de Gebroeders
Goedkoop.
In dloni sleepdienst der 'buitenhaven was, se
dert wij die zaak in de vorige bladzijden be
handelden, ook vrij wat verandering gekomen.
De eerste boot, de Noord-Holland, is voor den
dienst afgekeurd1, terwijl de stad Amsterdam,
hoewel van gezagvoerder verwisseld, nog va
rende is. Achtereenvolgens kwamen in dienst
dè Archimedes in 1849 en de Noordzee in 1862
de beide laatsten gebouwd van ijzer.
De Stad Amsterdam wordt thans gevoerd
door kapitein Jb. J. Bakker,"de Archimedes
door kapt. P. van Vliet, en de Noordzee door
kapt. W. de Liefde.
Nu wij zoo over den stoom spreken moeten
wij ook met een enkel woord gewag fhaken van
hetgeen op dit gebied omstreeks dien tiid in
onze Marinehaven plaats had.
Het ramtorenschip Prins Hendrik der Neder
landen, voor rekening van Nederland en En
geland gebouwd, en in Juli 1867 ln onze haven
binnengekomen, was het eerste schip van die
soort, dat men hier met groote belangstelling
aanschouwde. Het duurde niet lang of er ver-
scheen eene beschrijving van zulk een ram-
torenschip in de dagbladen. Eene teekening,
zoo mede eene fotografie van 't schip werd in
den handel_ gebracht. Het gezicht er van wekte
bij velen ln den lande belangstelling en de
begeerte op, om zulk een gevaarte en 'vooral
ook het zwaar geschut in den toren met eieene
oogen te aanschouwen, en daar de reis naar
den Helder, thans per spoor van vele plaatsen
ln ons land in een of twee dagen gemakkemv
en zonder veel kosten heen en terul kan il
schieden, lokte dit schip tal van vreemdelingen
uit tot een tocht naar onze haven. Noe noo
had onze woonplaats de eer genoten in zulk
een kort tijdsbestek zoo vele'en Se We
bezoekers te ontvangen.
Z. K. H. Prins en Prinses Hendrik der Ne
derlanden waren onder de eersten dip het sohin
een bezoek brachten, de Prins van (111
van ae Lerste en Tweede Kamer der «teton
Generaal volgden, in t kort,7r ging j?d£
loop van dien zomer geen dag voorbij zonder
dat de trein tal van vreemdelingen aanbracht^
en allen verlieten wel voldaan over het bezoek
op het ramtorenschip en van onze gemeente
den Helder. De plaats was ieder meegevallen;
men had er zich eene geheel andere voorstel
ling van gemaakt en de voortreffelijke haven
werd door de vreemdelingen algemeen hoog
geroemd, 't Is waar, onze gemeente had in dien
tijd ook eene geheel andere gedaante gekregen
dan zij vroeger had, want behalve dat er ont
zettend veel gebouwd was, had men ook veel
gedaan voor de verfraaiing. Zoo was het ter-
rein bij het station, toebehoorende aan het rijk,
met de daartoe gevorderde machtiging, tot plant
soen aangelegd en ofschoon het geboomte nog
jong en laag was, gaf dit gezicht bij aankomst
per spoor feeds geen ongunötigen indruk bij
vreemdelingen die steeds gemeend' hadden dat
een boom ter dezer plaats als eene rariteit werd
beschouwd en naarmate men de gemeente ver
der Inkwam, vond men aan den Kanaalweg en
de Hoofdgracht rijen boomen die men daar
waarlijk niet zou gezocht hebben. Sedert eenige
jaren was de groei van het geboomte te Hel
der dan ook zeer tóegenomen. Men volgde
toen waarschijnlijk eene betere wijze van be
planting of gebruikte een ander soort boomen
oan weleer, want ofschoon men in vroegeren
tijd veel moeite had aangewend om hier boo
men aantekweekiera, was dit niet gelukt. In 1847
schreef de Heer van Dam den Bouwmeester
in zijne „Beschrijving van don Helder": „wij
vinden hier geen geboomte, onder welks dicht
lommer wij ai wandelend beschermd zijn tegen
de brandende stralen eener heete zon," enz.
wel een bewijs dunkt mij, dat onze gemeente,
in dit opzicht belangrijk was vooruitgegaan.
(Wordt vervolgd).
ww Aanbieding van SPEELGOED voor abnormale prijzen
ZEGEPRAAL
MARIE BEEKMAN
De Vorstin
KO ARNOLDI
De .blinde Vader
JACQ. VAN HOVEN I
Vorst Mathonius
THEO VAN VLIET
De Klokkenluider Andreas
ALIDA NAQTEGAAL
Iwano
MAURITS DE VRIES
Kapitein Marco
PRACHTIGE DÉCORS EN COSTUMES.
Leden van den bond kunnen hun kinderen opge
ven voor deelname aan het op 4 December te
houden St.-Nicolaasfeest-
Zij moeten zich vervoegen op het secretariaat,
voorzien van het trouwboekje, vóór 21 November a.s. en dage
lijks vóór 0 uur.
De kinderen mogen niet Jonger zQn dan 4 en niet onder dan
11 jaar.
De verplichte- bedrage is bepaald op f 0.60 per kind tot een
maximum van f 2,—.
De kinderen wier vader in ïndlë of op een varend szhip, bui
tengaats vertoefd, kunnen ovoneens deelnemen.
HM
wie van jolul zal morgenmiddag 4 uur deze mooie
film niet komen zien.
De directie der Witte Bioscoop, welke deze prachtfilm
expres huurde vooreen klndermatlnée, stolt de ouders
der kindereu in de gelegenheid hedenavond aan de
cassa der WITTE kaarten te kragen voor deze voor
stelling, doch alleen die van 20 en 30 oent, die van
10 CENT ZONDAGMIDDAG IN DE SCALA.
Gisterenavond uitbundig eucoes met BLEEKE BET.
Komt hedenavond vl-oeg om teleurstelling te voorkomen In
VERKOOP van
Prima, prima Onderbroeken (wor
den gegarandeerd dik in de
wasch f 1.75, groote maat f 2.—
Zuiver wollen Broeken f3.-. Borst
rokken f 3 50 (Lilla kleur), zwaar
gebreid f 3.—. Zuivere, zware,
witte, wollen Truien f 6.50. Sokken
10 75, f I.en f 1.25. Donkere,
wollen Dekens f 6.50. Lederen Jek
kers f25.—, f30.—, f35 - en
f37.50, extra zwaar. Motor-Hand
schoenen f2.—, f3.— en f4.-.
Motorrenkappen f3.— en gevoerd
f 3.-- Nieuwe, lederen Vesten f 6.50
Motorpakken f 25.Lederen Motor-
broeken f20 Riemen f 0.30 en
f 1.Knielaarzen f 10.—Lies-
laarzen f II.—. Schoenen f 5 75 en
f 8.75. Handschoenen f 0.40 per
paar en nog vele andere Artikelen.
VERKOOP van nieuwe, Ameri
kaansche Leger-Boederen.
ZIET DE ETALAGES. ZIET DE ETALAGES.
SOESTDIJK SOEST.
Modern Landhuis met Qaregs,
b\j Rijksstraatweg, bosschen en
spoor, zeldzaam mooi en biljyk
f 10.000. Klein vrijstaand Landhuisje
aan een der Lanen, voor slechts
f 4500.—, Heerenhuls met 800 M*.
tuin, wegens vertrek naar de
Tropen, spoed gewenscht f 7500.
Nieuw dubbel Landhuis voor geld
belegging of zelfbewoning, elk
f 4000.—, totaal f 8000.—, vry
op naam. Aanvaarden by over
eenkomst.
Inlichtingen s Burg. Grothe-
straat 45.
Concurrentie onmogelijk I
WU noteeren thans de langste
prijzen in prima kwaliteit in
al onze artikelen.
6 els matten fl.02, f.l.95, f3.80
12 3.05, 3.25
16 4.05, 4,25, 5.50
Nog enkele ledikanten, 2-pers.,
thans f 8.15.
Nog enkele Waschtafels f 6 75.
Keukentafels f 3 25.
Wollen dekens, spotprijs.
Behangselpapier moet weg
voor eiken prijs,
Fantasiekleedjes moeten weg
voor eiken prijs.
Het moet zoo spoedig moge
lijk opgeruimd zijn.
Nog vele koopjes, te veel om
op te noemen.
C. KILA, Kanaalweg 165
PRIMA WOLLEN
KINDER-TRUIEN
m.