M opend op oen soort vnn Iorsohon strijd om do onafhankelijkheid ia een land dat op het strategisch belangrijkste punt van den weg naar Indië ligt. Ben land bovendien dat Mohammedaansch is en aan de Mlddelland- sohe Zee in de toekomst een rol kan gaan spelen in samenwerking met het nieuwe Tnrkije. Wat is de kwestie De aanhangers van Zagloel Pasja hebben bij de verkiezingen thans een sterke meerderheid verkregen. Deze Zagloel heelt al gedurende twintig jaar een rusteloozen anti-Britschen veldtocht geleid. Bij het uitbreken van onlusten te Alexan- drië in 1921 liet Lord Allenby, de hooge Britsche commissaris, hem gevangen nemen en met zijn vertrouwdste helpers naar de Scybellen brengen. Toen zijn gezondheid tegen de ballingschap op die eilanden niet bestand bleek, werd hij naar Gibraltar over gebracht en daar ten slotte vrijgelaten. In middels had Engeland bij een oorkonde, ge- dagteekend van Februari 1922, het Britsche protectoraat afgeschaft en Egypte erkend als een onafhankelijke souvereine staat, met deze beperking echter dat het zich voorbe hield nader te onderhandelen over de be veiligingvan de verbindingswegen in Egypte, de verdediging, de bescherming van buiten- landsche belangen en van minderheden en over Boedan. Zoodoende ligt er in Egypte nog altijd een sterk Britsch garnizoen van Europeesche en Indische soldaten en is het het hoofdkwartier gebleven van het lucht- commando van het Midden-Oosten dat de beschikking heeft over vier eskaders vlieg tuigen en een aantal vlieginstallaties. Zahloel Pasja, dien de uitslag van de ver kiezingen, welke door dien van de herstem mingen niet meer te wijzigen is, als aan staand kabinetsformeerder aanwijst, staat- op het standpunt dat de door Engeland uit gevaardigde onafhankelijkheidsverklaring „de ergste ramp" is die Egypte heeft kun nen treffen. Zij is, altijd volgens hem, slechts een misleidend stuk, waarmee Engeland zijn positie in Egypte wil stabiliseeren zoo dat hij, wanneer hij eerste-minister wordt, bovenaan zijn program de volkomen onaf hankelijkheid van zijn land heeft staan. Zagloel-Pasja is bovendien een tegenstander van koning Fouad, dien den Engelschen op den troon hebben gezet, en heeft het voor nemen geuit, om hem verscheidene van zijn prerogatieven af te nemen. Engeland kan dus in de komende maanden nog last genoeg met hem krijgen, en daar Egypte, zooals reeds is opgemerkt, op een strategisch belangrijk punt van de route naar Indië ligt, kon dit wel eens verstrek kende gevolgen hebben. MEXICO. De burgeroorlog. Londen, 16 Januari. De Mexicaansche re volutionairen hebben eich meester gemaakt van pijpleidingen naar Tampico en voorts van alle pompstations, terwijl zij den aanvoer van petroleum, komendie van de raffinade rijen te Tampico hebben afgesneden. De Mexican Petroleum, Mexican Eagle, de Standaard Oil en Agwi zijn hierbij betrok ken. De Amerikaansche regeering heeft de rebellen gewaarschuwd, zich niet met den Amerikaanschen handel of petroleummaat- schappijen te bemoeien. CHINA. Blijkens een telegram uit Soetsjou is de beruchte rooverhoofdman Lao-jang-jen door zijn eigen bendeleden vermoord. Lao-jang-jen had de afgeloopen maand in Tsao-jang (staat Hoepé) drie zendelingen vermoord. JAPAN. Weer een aardbeving. Dezelfde streek die het vorige jaar werd geteisterd, is wederom door een aardbeving getroffen. Een aardbeving die 12 minuten duurde deed de geheele streek tusschen Tokio en Yokohama schudden. Naar gemeld wordt, werden 60 menschen gedood en 600 huizen verwoest, voorname lijk in de steden Tokio, Kioto, Kobe, Yoko hama, Nagoja en Osoka. Een trein viel in een rivier, terwijl 6 treinen uit de rails ge worpen werden. Het Kon. Ned. MeteoroL Instituut meldt over de nieuwe aardbeving het volgend: De aardbeving in Japan werd te de Bilt opgeteekend als een vrij sterke aardbeving, beginnende 14 Januari 's avonds 9 uur 3 mi nuten, tijd van Greenwich. De afstand be draagt ruim 9000 K.M. en is kleiner dan bij d'e aarbeving in begin September 1928, zoo dat de oorsprong een andere is als toen. Wat de sterkte der aardbeving betreft, zoo waren bij twee der aardbevingen van begin Septem ber de uitslagen op de diagrammen te de Bilt veel grooter dan bij de aardbeving van 14/16 Januari. Japanners voor Java? De Toyo Kisen Kaisha, de bekende Ja- pansche scheepvaartmaatschappij, heeft vol gens een bericht in de „Asahi", blijkens de „Loc." vertaald en overgenomen in de „Ja pan Chronicle" van 9 November, zich gewend tot de locale autoriteiten van Kobe. De maatschappij heeft daarbij voorstellen gedaan tot het beginnen van het transport van Japansche emigranten voor Indië. Dit transport, van Kobe naar Nederlandsch- Indische havens, zou geschieden met de „Persia Marn" en met de verscheping zou 1 Dec. begonnen zijn, indien de voorstellen worden aangenomen. De passage-prijzen voor deze emigranten worden door de maatschappij als volgt be rekend: KobeBatavia 70 yen, KobeSe- marang 80 yen en KobeSoerabaya 90 yen. De bedoeling schijnt te zijn, dat de plaats- selijke autoriteiten te Kobe, alsmede de daar na de ramp werkzame commissies voor werkverschaffing deze emigratie van Ja panners naar Java zouden verzorgen. LUCHTVAART. De Dlxmnde. Uit de kringen van de Zeppelin-maatschap pij wordt aan die Frankforter Zeitung ge schreven, dat het luchtschip Dixmude voor korte vaarten gebouwd en daarbij zeer licht was. Het is daarom een fout geweest van het Fransche ministerie van marine de Dixmude voor een langere en snelle vaart aan te wijzen. Noodlanding. Maaindagnamtddisg is in den Blezenpolder bi* Yienhcui fa tw&edekker F 8 van de Kon. Marine uit Heldor, bestuurd door oen offioier, wegens een motordefect geland. Het vliegtuig wos 's morgens om 10 uur te TM» dn opgestegen en, was op weg naar Gllzo- Fljen. Bij de landing worden de onderste tjeugels ernstig beeohadigd, soodat het vUeo- tr'ig gedemonteerd moest worden. «"■s- BINNENLAND. De regeeringsverklaring. In de gistermiddag gehouden vergadering van de Tweede Kamer heeft de lijdelijke voorzitter van den Ministerraad, Minster van Binnenlandscke Zaken, jhr mr. Ch. J. M. Ruys de Beerenbrouck, uit naam van de regeerinig de volgende verklaring voor gelezen: Mijnheer de Voorzitter, De kabinetscrisis, welke intrad na de be slissing van deze Kamer op 26 Oct. j.L, krachtens welke de ontwerp-Vlootwet werd verworpen, heeft op 7 Jan. j.L geleid tot niet inwilliging van het verzoek om ont slag van het zittend Kabinet. Nu de vorming van een nieuw Ministerie, ondanks dit tijdsverloop, onmogelijk bleek en daarbij langer slepend blijven van de crisis niet in 's lands belang kon worden ge acht, meenden wij ons niet te kunnen ont trekken aan den plicht de verantwoordelijk heid voor het bewind te blijven dragen. Onder deze omstandigheden stel ik er prijs op, met het oog op de verdere samen werking der Staten-Generaal en de klaar heid' in de verhouding tot deze vergadering, het volgende te verklaren: De beslissing der Kamer van 26 Oct. wordt door het Kabinet in de gegeven om standigheden als feit aanvaard. Het treffen van een voorziening inzake de maritieme verdediging zal daardoor eerst kunnen volgen op maatregelen tot herstel van het financieel evenwicht Deze, bereids beraamde, maatregelen ter genezing van het ziekteproces, dat 's lands financiën doormaakt, staan thans op den voorgrond. Middelerwijl zal de regeering do verzorging van de maritieme verdediging onnieuw ter hand nemen. Zij behoudt zich voor dienaangaande spoedig nadere voor stellen in te dienen. Bij de beantwoording van het Voorloopig Verslag dezer Kamer, betreffende Hoofd stuk I der Staatsbegrooting voor 1924 zal de regeering d'e meest geschikte gelegenheid vinden omtrent verschillende daarin ter sprake gebrachte punten van regeringsbe leid nader hare meening uiteen te zetten. De regeering nu, doet een beroep op de medewerking van de Staten-Generaal in de overtuiging, dat zij handelt in den geest van uwe vergadering wanneer zij haar thans uit- noodigt tot gemeenscha^elijken arbeid, ten einde aan de hangende vraagstukken de op lossing te geven, die het land w dringend behoeft. (Reeds in het Advertentieblad opgenomen geweest.) Die Rijksmiddelen. Niettegenstaande de hooge opbrengst der suooessie-rechten, ruim 1,8 millioen meer dan in Dec. '22, bleef de opbrengst der Rijks middelen over de maand December ruim 3.34 millioen ten achter bij die van Dec. '22. In totaal werd ontvangen ruim 34 millioen, d.i. 200.000 meer dan de raming. De personeele belasting, zoowel als de in komstenbelasting bleven' beide ruim 1 mil lioen onder de opbrengst van 1922. Ook de accjjnsen toonden achteruitgang. Over het jaar 1923 werd ontvangen 428.865.783.of bijna 40 millioen minder dan in 1922. De raming voor 1923 wordt evenwel nog met 23.4 millioen overtroffen. Van het nadeelige verschil in vergelijking met de opbrengst in 1922 komt nagenoeg 81 millioen op rekening van de inkomsten belasting en 8millioen op den jenever accijns. Verder moet rekening gehouden worden met het feit, dat de tabaksbelasting in 1922 7.8 millioen opbracht tegen 16.2 millioen in 1923. De invoerrechten vertoonden1 een scher pe daling, terwijl de statistiekrechten) en loodsgelden vrijwel constant bleven. Uit de oortogiswinstbelasting werd nog ont vangen 240.935.— (over 1923 in totaal 18.565.881) terwijl de opcenten ten bate van het leenlngsfonds 1914 bijna 8V, millioen op brachten (over het geheele jaar 1923 106.780.829.) De Koningin naar Amsterdam. H. M. de Kqnlngin is voornemens om in de laatste dagen van Maart of begin April het jaarlijksche bezoek aan de hoofdstad te brengen. Jhr, Mr. Dr. E. A. v. Beresteyn. Naar het „Vad." verneemt, Is hel gewezen vrjjz.ndem. Kamerlid jhr.* mr dr. E. A. v. Beresteyn toegetreden als lid van den Vrij heidsbond De Postchèque- en Girodienst. Naar „De Rsb." verneemt, wordt deze week een begin gemaakt met de uitzending van de afrekeningen, vervaardigd' volgons de aan den girodienst bekende gegevens, be treffende de rekeninghouders van 1 tot 100.000. Voorts meldt het blad, dat zich onder de teruggezonden afrekeningen van de reke ninghouders 100.000114 000 slechts een ge ring percentage van nlet-aocoordverklaring bevinot. De leening van Amsterdam. Met betrekking tot uitgifte van de 6 pets. leening van Amsterdam groot 10 millioen deelen emittenten mede, „dat het aangebo den bedrag ruim werd volteekend, zoodat op de groote inschrijvingen een gereduceerde toewijzing moet plaats vinden." Uit het schildersbedrijf. De drie betrokken arbeidersorganisaties hebben aan de patroonsbonden in het schil dersbedrijf meegedeeld, dat zij hun voorstel len omtrent de afsluiting van een nieuw col lectief contract niet wenschen te aanvaarden, en dat zij, indien geen betere aanbiedingen inkomen, zullen trachten te komen tot af sluiting van plaatselijke contracten. Uit het steenhouwersbedrlif. Het hoofdbestuur van den Bond van Steenhouwerspatroonsvereenigingen in Ne derland heeft aan de betrokken arbeiders organisaties meegedeeld, dat de bond de be staande oollectineve arbeidsovereenkomst na Maart niet ongewij'zigd wenscht voort te zetten. De Belgische loodsen te VHasInffen. Het Brusscl'sche Laatsto Nieuws meldt, <M ©r nog niets vaststaat omtrent overplaatsing van personeel' vani de tBelglsoho loodsclion- sten. te Vüsslngen. Er wordt met Nederland onderhandeld. Men wil een overeenkomst be reiken, waardoor de mededinging zou ver dwijnen. In dat geval zou hot meer dun 2.hj leden sterke personeel naar België overge plaatst wonden, naar Antwerpen, maar zeer waarschijnlijk ook maar Zeebrugge, Gent, Nieuwpoort, enz., ook naar gelang van de dienstbehoeften. De economische betrekkingen tusschen Nederland en Indië. Maandagavond heeft te Amsterdam voor een zeer groot aantal leden en genoodigden van de vereeniging Hou' en trouw prof. mr. M. W. F. Treub, nogmaals gesproken over den econotmischen toestand in Indië en de verhouding tot het moederland. Bij het 'be schouwen van de verhoudingen tusschen Indië en Nederland moet men, aldus prof. Treub, vooropstellen dat elke inlander hoe loyaal ook, den dag zal zegenen, waarop hij in staat zal zijn zich zelf te besturen. Gingen wij echter, voordat de bevolking daarvoor rijp is, haar volledige autonomie geven, dan waren wij niet verantwoord; niet tegenover ons zelf en niet tegenover den in lander. Indië aan zich zelf overlaten is de taak, die ons door de historie is opgelegd, verzaken. Indië is niet rijp zich zelf t<e re- geeren; waarschijnlijk zal nog langen tijd Indië Nederland noodig hebben. Lieten wij ontijdig Indië aan zich zelf over, dan zouden zeker andere 'koloniale mogendheden de taak opnemen, die wij hadden losgelaten. Wan neer dit misschien niet 'gebeurde, dan zou de groote menigte de dupe worden van grooV en kleine indische hoofden. Spreker hoopt dan ook, dat bij de jonge ambtenaren in Indië de moderne ethische school, die Indië ontijdig wil vrijlaten, niet te veel volgelingen zal maken. Over bet belang, dat Nederland ibij Indië heeft, zeide spreker, dat ons land aan zijn koloniën heeft te danken, dat het in Europa een groo(ere internationale 'beteekenis heeft, dan andere staten, van gelijke grootte en ge lijke Europeesche beteekenis. Voor een oorlog in Europa in de naaste toekomst bestaat volgens spreker geen re den; rond om den Pacific is de toestand echter anders. En wanneer het noodgedwon gen conflict tusschen Amerika en Japan uit breekt, moeten wij bereid zijn Indië, ten koste van veel, te verdedigen. Indië heeft Nederland noodig; en Neder land Indië. Het economisch leven dier twee ia ten nauwste saamgeweven; wanneer we bedenken, dat de helft van de tonnenmaat van onze koopvaardijvloot in handen is van maatschappijen, die in of op Indië varen, zien wij de beteekenis van onze koloniën duidelijk voor oogen. Van den algemeenen invoer komt ten minste 40 pet. uit Nederland. Hierbij komt nog hetgeen, direct of indirect, door en aan de scheepvaart wordt verdiend. Wij denken verder hoe'veel jongelui een' werkkring vinden in Indië; hoeveel kapitaal er in Indië is gestoken (spreker schat het Nederlandsche iri Indië geïnvesteerde kapi taal op 3 mi'lliard, waaruit jaarlijks 300 350 millioen aan tantième en dividend naar het moederland terugvloeien), hoeveel onze machine-industrie, onze handelmaatschap pijen enz. enz., verdienen aan Indië, dan kunnen wij daaruit zien de 'beteekenis, die Tndië voor ons heeft. En politiek, èn eoonomisch, èn sociaal, zou Nederland terugvallen tot den rang van een land als Denemarken of Noorwegen, wanneer het Indië niet had. Spreker bestreed hiprna de stalling, dat de Indische bevolking de dupe wordt van de economische uitbuiting van Indië. Er wordt op het oogeniblik ln Indië meer ingebracht, dan er uitgehaald wordt. De Westersche ondernemingen betalen aan belasting, aan loonen, aan huren en aan betaling van leve ranties groote sommen. En het kapitaal, dat naar Indië vloeit, is dan ook grooter dan de winsten die er uit Indië getrokken worden. Liet men den inlander zelf zijn land ontgin nen en bobouwen, dan zou hij niet zooveel krijgen, als hem thans uit de bovengenoem de bedragen ten goede komt. Onze politiek, zal, willen wij Indië behouden, gericht moe ten zijn op een ontwikkeling van de Indische bevolking; Indië moet, zoolang zij niet zich zelf kan zijn, Nederlandsch blijven. De bouw van een mailschip voor de MJJ. „Nederland" ln Frankrijk. In do Dinsdagmiddag gehouden vergade ring .van de Kumer van Koophandel te Am sterdam, kwam de kwestie van den bouw van het Mailschip voor de St. Mij. „Neder land" in Frankrijk weder te sprake. De heer Bolsseyain merkto op, dat er in deze zaak iets geheimzinnigs was, dat men niet te hooron krijgt. Uit de door prof. Treub gehouden rede, meende spr. te mogen opmaken, dat de bedoeling had voorgezeten den arbeiders een harde les te geven. Als dat waar is, dan had toch eerst bij de arbei ders moeten worden onderzocht, of zij bereid waren te werken, langer en wel tegen lager loon. Spreker was van oordeel, dat er thans haast geen sprake imeer is van -arbeids- sohuwheid. Spr. stelde voor een commissie te benoe men om na te gaan, wat er eigenlijk ge beurd is. De heer Odcrwald, directeur der Mij. „Ne derland" deelde mede, dat men aanvankelijk alleen bij do Ned. Scheepsbouw Mij. om in lichtingen had gevraagd. Vandaar dat aan vankelijk verkeerde cijfers werden gegeven. Op 20 December werd beslist, dat de „Ne derland" niet anders kon doen, dan dq order in Frankrijk pluatsen. De N. S. M. is toen Ingelicht. Op 22 December kwamen de Fran sche bouwmeesters ln Amsterdam; tot 24 Docemlber is met hen1 geconfereerd. Op 28 Deo. kwam do niéuwe offerte van de N. S. M., maar dienzclfden avond kwam het tele gram uit Parijs, dat de zaak ln orde was. Men geeft nu vreeselijk af op de „Neder land"^ Maar jhr. op ten Noort was president- oommissaris var de „Nederland" en van de Ned. Schecpsh. Mij, Dat zegt toch veel Zoodrain priciepe besloten was de order aan Frankrijk te gunnen, ls geconfereerd met den directeur-generaal van den Arbeid. Rijk ei} gemeente zouden 80 pot. op de loo nen l?rugbetalern Maar dan bh**, w ra enkele calculaties, het verschil nog800.000 Spreker vroeg nog: „Heeft de N, S. M. alle? gedaan? Waarom kwam de tweede offert» pus veertien dagen later?" De hoor Vorsohure merkte op, dat de heer Zaalberg van het Dep Tan Arbeid ln eet Ingezonden stuk ln jk Hbl» heeft gezegd, dut de offerte was gebaseerd op een werk tijd van 58 tot 65 uren per week; Spreke: geloofde niet, dat dit volgens de wet moge lijk waa De heer Assoher: „De mededeellng van den heer Zaalberg was onjuist.'1 De heer Boissevain zegt nog, dat een on derzoek gewenscht is, niet om de een of an dere partij te beschuldigen maar om te we ten, wat kan geschieden om groote werken in ons land te houden. De voorzitter der Kamer, de heer Hel dring, meende, dat het wel op den weg"vai de Kamer lag, aandacht aan deze zaak tx AV ^Van' principieel standpunt bezien meende spr. het volgende te moeten opmerken: „De bestelling van een groot mailschi] door de Stoomvaart Maatschappij „Neder land" aan een Fransche werf heeft begrij pelijkerwijze, vooral onder de tegenwoordig! omstandigheden, grooten indruk gemaakl Deze reederjj heeft immers tal van jaren zonder uitzondering den bouw van haar passagiersschepen aan Nederlandsche wer ven opgedragen en het is in den tijd, waarin de scheepsbouwwerven in Nederland, we gens den slechten gang van zaken in de scheepvaart, het zeer zwaar te verantwoor den- hebben, hard, dat een hoogst belang rijke bestelling hun ontgaat. „Bij de uitlatingen en besprekingen, waar toe deze zaak aanleiding gaf, heeft mij eer verschijnsel getroffen, n.1. de luchthartig heid, waarmede een subsidie vanwege staat of gemeente aan de Nederlandsche werf, aan welke een order tegenover de buitenland- sche concurrentie dreigt te ontgaan, bepleit wordt, ook door personen, die overigens voor vrijhandelaars wenschen door te gaan. Dat de in dit geval verleende bescherming ons land aan represailles van het buiten land zou blootstellen (het is mij bekend, dat hierop reeds door buitenlandsche werven gezinspeeld werd) schijnt men niet te be denken. „Van het interne standpunt gezien, is een dergelijke subsidieering dwaas. Er wordt van alle zijden erkend, dat de zoogenaamde va- lutd-concurrentie, hoewel voorbijgaand, vele onzer bedrijven in hoogst ernstige mate be nadeelt. In plaats van met spoed en krachtig een arbeidswetgeving, welke in den roes van een kunstmatigen voorspoed werd ingevoerd, apn plotseling geheel veranderde omstandig heden, aangepast en d'e werkloosheidsuitkee- ringen op een peil gebracht te hebben, het welk den arbeider den drang naar werk deed behouden, werd de industrie zoo lang moge lijk door stroeve regelingen en bureaucrati sche toepassing der wetten belemmerd en de werkman daardoor en door de hoogte der werkloosheidsuitkeeringen voor de teekenen des tijds onverschillig gehouden. Men moge in dten laatsten tijd in Den Haag soepeler zijn, het grootste kwaad moet nog ongedaan gemaakt worden. Men kan niet uit het moe ras en wil dan, na ook op andere wijze dan ik hierboven heb aangegeven aan het ophou den der prijzen in groote mate schuld te heb ben gehad (ik denk hierbij o.a. aan den In vloed, welke de loonen', door de overheid o» «p dé overheid steunende bedrijven betaald op het loonpeil uitoefenen), uit den zak dei belastngschuldigen het veroorzaakte verschil in productiekosten met het buitenland bij passen om zeker werk hier te houden. Het lijkt mij. verkieselijk dit geschenk door het buitenland' ,in casu Frankrijk, te laten doen, dat zich met zijn op een dalende valuta geba seerde prijzen ten bate van zijn afnemers verarmt. „Indien hiertegen aangevoerd wordt, dat men het ontslag van werklieden op groote schaal moet trachten te voorkomen, omdat betaling van werkende arbeiders de voor keur verdient boven die van leegloopendes dan zou ik daartegenovèr willen stellen: lo. dat man voor een dergelijk alternatief minder veelvuldig zou staan Indien er van den aanvang af een beter begrip van den werkelijken aard van den eoonomischen toe stand van overheidswege aan den dag gelegd en dientengevolge de mentaliteit der werk lieden meer dan thans op medewerking tot het economisch herstel gerioht ware De prik kel daartoe zou dan groot genoeg geweest zijn om onze produotlekosten dermate te doen dalen, dat onze Industrie beter-met het buitenland' zou kunnen mededingen dan thans het geval is, terwijl de werkeloosheid langs natuurlijken weg sneller zou vermin deren dan nu geschiedt. 2o. dat, indien de Nederlandsche Scheeps bouwmaatschappij inderdaad gedwongen zal zijn werklieden te ontslaan, dit een bewijs te meer is, dat het hoog tijd' is, wijzigingen ln opzo sociale politiek te brengen, welke de grenzen, die heit gezonde verstand aangeeft, roods lang overschreden heeft. Het is duide lijk, dat wij er door subsidieering als com pensatie voor de „inefficlency" uit die poli tiek geboren, niet komen. Na eenige discussie kwam aan de oitfe een motie van de hoeren Boissevain en Asscher, luidende: „De K. v. K. besluit te onderzoeken, wat de oorzaken zijn, dat groote bestellingen aan het hu'tenland1 worden gegund, en wel ke middelen moeten en kunnen worden aangewend om zulks in de toekomst te voorkomen. De Voorzitter merkte op, dat, werd deze motie aangenomen, daarmee een Hercules taak op de Kamer zou zijn gelegd. De motie kwam daarop in stemming en werd verworpen met 17 tegen 16 stemmen. Hoe men ln Nederland den achturendag toepast TT£aar aanleiding van een bericht aan het Hdbl. onder het opschrift: Hoe men ln Frankrijk den achturendag toepast, schrijft de directeur-generaal van den arbeid: Ongeveer alles wat over het geval te St. Nazaire wordt medegedeeld, kan bij' het herstellen van schepen ook in Nederland straffeloos en zonder vergunning van de ar beidsinspectie plaats hebben, omdat de Ar beidswet en het Werktijdenbesluit dat toe staan. Artikel 42 van het Werktijdenbesluit staat toe, dat voor het herstellen van sche pen (zonder eenlg voorbehoud van noodzaak of spoed) een man te allen tijde en ontijde, ook op Zondag werkt tot elf uur per dag toe, en wanneer onder de In artikel 40 ge ste d$ ta ga- werkt wordt, zelfs 12 uur per dag (mits hij om den anderen Zondug vrij ls) en eenmaal 54 uur ln 8 achtereenvolgende weken. Overschrijding van het weokmaxJmwn kan verder plaats hebben door tijdig vergunning aan te vragen of door gebruik van een cou ponboekje, zooals ln zoor vele gevallen ge- beurt, Bovendien bevat onze wet een bepaling voor gevallen van overmacht (ruim omschre ven), die ruime vrijheid laat met de ver plichting van kennisgeving aan de arbeid», inspectie. Bedenkt men nu hierbij nog, dat onze wet niet voorschrijft, dat voor deze overuren of voor Zondagparbeid een bijslag wordt be taald, en dat' er zoo iets loopende is als een Wiltonvergunning, dan meen ik dat er heel weinig reden voor Nederland is om 1' rank- rijk te verwijten, dat men het daar met de wet niet zoo nauw neemt als hier. Hieruit volgt dus ook, dat er geen reden is voor onze en vreeemde reeders om hun reparaties in vreemde havens te laten uitvoeren ter wille van de werktijdbepalingen. Dat Frankrijk een valutaooncurrentie voert en voorzet, die voor de op die wijze gesubsidieerde buiten landsche ondernemingen en voor zijn eigen financieele positie een toestand in het leven roept, dien men made in Germany zou kun nen noemen, maakt het noodzakelijk, hier te lande tijdelijk door werktijdverlenging werk gelegenheid te behouden. Dit geschiedt in ruime mate. Ook op het gebied van den stuwadoors arbeid voert Nederland niet den achturendag uniform en star door. In de eerste plaats 'be perkt de Stuwadoorswet den arbeidsduur niet tot 8, maar tot 10 uur per dag en tot 60 uur per week. Verder kan aan geregelde lijnen door den minister een doorloopende vergunning verleend worden voor de z.g. weekbooten om tot 20 uur per etmaal te laten werken, en kan in iedere haven een daar gevestigd ambtenaar bij' Iedere voorkomen de gelegenheid toestaan, dat voor het ge heel laden of geheel lossen van een schip of in andere dringende omstandigheden wordt overgewerkt tot 18 uren toe in een diensttijd van 20 uren. Het nieuwe Werktijdenbesluit, tegen welks invoering enkele leden van de Tweede Kamer bezwaren hebben gemaakt, is een oollectie elastiek, gesorteerd voor verschil lende bedrijven en gevallen, waardoor juist gelegenheid wordt gegeven, naar omstandig heden van de normale voorschriften af te wijken. Zulke Kamerleden uiten dus maar bezwaren, zonder van de zaak Iets af te weten. Emigratie-centrale Holland. In den Amsterdamschen raad! komt een voorstel om 25.000 subsidie te verleenen aan de emigratie-centrale Holland, GEMENGD NIEUWS. Behandeling in do Amstordamscho Kiuncr van Koophandel. Belangwekkende belastingzaak. Op 4 December 1.1. hoeft voor de Zesde Kamer der Rechtbank te Amsterdam terechtgestaan, de uit anderen hoofde gedetineerde B. A Degen- kamp, -wegens het zonder schriftelijke machtiging voorhanden hebben van een distillooi-toestel odf omderdeolen daarvan. Beklaagde verklaarde destijds, dat hij het tow- stel uit Parijs in een vliegmachine herwaarts had gebracht, in een opdracht van een combinatie te Weesp. Bedoelde combinatie wilde het toestel oven-wel biet aanvaarden, waarop hij naar het Oost-Indische Huis ging, waar 'hem toestemming werd gegeven om het toestel zoolang in zijn be zit te houden. Intusechen zou beklaagde dus werd volgens hem afgesproken trachten, het) toestel aan do combinatie af te leveren. Daarna zouden do ambtenaren het toestel te Wee6p in beslag nemen. Na lange aarzeling bevestigde de inspecteur van d'e directe 'belastingen H. J. van der Ven deze lezing, evenwel mot dien verstande, dat niet be paald gesproken is van een combinatie in Woeep, maar wel dat bekl. zou trachten te weten te ko men waar het toestel terechtkwam. Boklaogde ging ln dezelfde zitting van 4 De cember zelfs nog vorder. Hij beweerde nL, dat do heer Van der Ven hem „voor de geohele ge schiedenis ÈOO had betaald. Desgevraagd be vestigde de heer Ven der Ven, dat den beklaagde 500 waa gegeven1, evenwel niet voor deze zaak, doch voor het verstrekken van inlichtingen aan de administratie. Beklaagde merkt» op, dat de heer Ven der Ven ven de geheele combinatie hoeft geweten. De Rijkeadvocaat eisdhto slechte veroordeeling tot 14 dagen gevangenisstraf. Deze in velerlei opzicht bolangwekkende zaak word Dinsdagnamiddag andermaal voor de Zesde Kamer berooht. Op de vragen van president mr. De Jongh ant woordde beklaagde, dat hij, toen de Weesper com binatie hot toestel nLet wilde eoeepteeren, zich naar het Oost-Indische Huis heeft begeven en do /.aak aan den hoofdinspecteur heeft blootgelegd- Deze raadpleegde toen den directeur en nadat de belde lieoren met el^aAr geconfereerd luidden» ls hem, bekl., door de directie toestemming vca1- loond om het toestel onder zich te houden. Voor bet ln voorraad hebben van het toestel zou hij dan niet' worden vervolgd; evenmin zou vorvor ging plaats hebon bij eventueelen verkoop of ai* levering, mlte hij maar mededeelde waar het toe stel bleef. I'roeldent: Was het toestel nog ln Parijs, f*® u vergunning kreeg om het toestel naar hier f doom brengen? Bekl.: Nog vóór Ik het toestel besteld had, wist do administratie, dat ik het zou bestellen. President: Nog eterkerl Bekl.: Vóór ik naar Parijs «ing, wist de admi nistratie, dat ik naar Parijs zou gaan om het toe stel te bostellen. President: Wanneer heeft de conferentie plaats gehad? Bekl.Toen het toestel ln Amsterdam was. President: Wonneer heeft u de 500 gekregen? Bekl.: Toen de boel ln Woesp In beslag geno- mon was. De heer Van der Ven wist, dat ik l"®* toestel zou gaan bestellen. De heer Van der Ven legt nogmaals den eed of- President: U hebt zelf gehoord wat bekl. heef» gezegd. Is het Juist, dat hij, toen het toestel nog ln PftTljs was, met u een onderhoud' heeft gehad? De heer Van der Ven: Hij heeft gezegd, do* hij naar Parijs ging voor een Weesper combinatie om» daar een toestel te koopen en hij nam toen op zich mede te deelen waar het toestel bleef. OP 7 Augustus is echter de zaak in Weesp niet «en ander toestel ontdekt. President: En is het juist, dat toen het hier to lande was, hij weer een onderhoud u heeft gehad en dat hij boen gezegd heeft, do» de Weosper-combinatie het toestel niet wild» accepteeron? De heer van dier Ven: Dat weet ik niet. Er*, bekl. eon belooning toegezegd! wanneer hij ons bekend maakte, waar het toestel voor Woesper combinatie was. Ia President: Heeft hij u medegedeeld, dat. Weeeper combinatie het toestel niet wilde ben? 4| De heer Van der Ven: Na de bekeuring Weegper combinatie. Deze ls met een stel bekeurd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1924 | | pagina 2