NIEUWSBLAD VOOR
HELDER, KOEGRAS, TEXEL, WIERINGEN EN ANNA PAULOWNA
GELD! GELD!
Eerste Blad.
ZIJT GIJ BEVREESD
TE ETEN?
MAAKT DYSPEPSIA
RADELOOS?
OM
U
GEBISMUREERD MAGNESIUM
het merk waarn,
men
Nr. 5840
ZATERDAG 8 MAART 1924
52e JAARGANG
Het wegenvraagstuk in
Noord-Holland.
Firma M. A. GRUNWALD ZOON.
(Wordt vervolgd.)
-
COURANT
ABONNEMENT PER 3 MAANDEN BIJ VOORUITBETALING:
Heldersche Courant f 1.50; fr. p. p. binnenland 12.-, Ned. O. en W.
n I'S1 SAmail °n 0V6r'ge landen f4.20. Zondagsblad
icsp. f 0..jC. IO.iO, f 0.70, f 1.20. Modeblad resp. f 0.95, f 1.25, f 1.25 f160
Loss» nummers der Courant 4 ct.; fr p p 6 ct
Verschijnt Dinsdag-, Donderdag- en Zaterdagmiddag
REDACTEUR-UITGEVER: C. DE BOER Jr., HELDER
Bureau: Koningstraat 29 Telefoon: 50 en 412
Post-Girorekening No. 16066.
Op-
én ondergang van Zon en Maan en
tijd van hoogwater (Texel).
W i u t e r t y d.
Maan Zon Hoogwater
Maart op; ond.: op: ond.: v.m.:n.m.:
Zondag 9 a. 8.16m. 10.056.325.48 11.03 11.19
Maand. 10 8.41 11.08 6.31 5.51 11.3511.52
Dinsdag 11 9.08 6.27 5.52—.— 0.C9
Woensd.12 9 38 a 12 09 6 23 5 54 0.27 0.45
Dond.d. 13 10.14 1.08 6.21 5.56 1.05
Vrijdag 14 10 57 2.03 6.19 5.57 1.51
Zaterd. 15 11.46 2.54 6 18 6.2.54
1.27
2.19
3.34
Licht op
voor auto's en fietsen
Zaterdag 8 Maart6.18 uur.
Zondag 9 6.18
Maandag 10 6.21
ADVERTENTIEN;
20 ct. p. regel (galjard). Ingez. meded. (kolombreedte als redaction.
tekst) 60 et. Kleine advertenties «(gevraagd, te koop, te huur) v. 1—4
regels 40 ct., elke regel meer 10 ct. bij vooruitbotaling (adres: Bureau
v.d. blad en met br. onder no. 10 ct. p. adv. extra). Bewijsno. 4 ct.
1L
Tot in den vroegsten tijd van de geschiede
nas der menschheid zal er wel behoefte zijn
geweest aan verkeerswegen. Het spreekt van
zelf, dat men aan deze wegen in een tijd toen
't verkeer uitsluitend te voet ging, geheel an
dere eischen stelde dan toen de voertuigen
hun Intrede op den weg deden, en dat de ont
wikkeling van het stoomwezen (spoor en
tram) weder van invloed was op den toestand
der gewone verkeerswegen in zooverre, dat
dit het gebruik der land- en waterwegen
voor een deel tot zich nam. De moderne tijd
met zijn rijwiel-, motor- en autoverkeer mits
gaders het vrachtautoverkeer, heeft evenwel
;n snel tempo weer gansch andere eischen
aan den weg gesteld, eischen, die ons ge
slacht tot nu toe slechts ten deele heeft kun
nen bevredigen.
Elk tijdperk der geschiedenis bezit der
halve zijn eigen soort verkeersmiddelen en
ook de ontwikkeling der wegen hield daar
mede dus verband.
In de Assyrische en Perzische rijken, zoo
mede in China bestonden in de grijze oud
heid reeds goede verharde en geplaveide we
gen en ook de Romeinen zijn om hun heir
banen, waarop zij hun groote legers diri
geerden, bekend.
Tegen het einde der middeleeuwen door
den opbloei der steden ontstaat na een tijd
perk van verval opnieuw de behoefte aan
verkeerswegen, die echter zeer gebrekkig
werden aangelegd.
De verharde wegen (grint- en Macadam-
wegen), ontstaan in het laatst der 18e eeuw
het eerst in Frankrijk en voor wat ons land
betreft, is het de Napoleontische tijd, die
hier velen der voornaamste wegen voor
doorgaand verkeer heeft gebracht. De op
bloei der industrie en handel maakten een
goed wegennet onontbeerlijk.
In betrekkelijk korten tijd zijn er zoo
over geheel Europa en dus ook ixt ons laud
een groot aantal wegen, die vrijwel in de
stijgende behoefte voorzagen, ontstaan.
Ben wegenvraagstuk is er eigenlijk pas
ontstaan in dc laatste jaren als gevolg van
het snel toenemende rijwiel- en motorver-
keer
In 1814 bestond er in ons land niet meer
dan 450 K.M. straatweg. In hoofdzaak was
het Amsterdam met zijn handels- en marine
havens Hellevoetsluis en Nieuwediep, de ver
binding tusschen Holland en Zeeland en die
der Zuiderzeesteden met andere handels
plaatsen, die door wegen verbonden waren.
feuilleton.
54)
door
ELEANOR H. PORTER.
„Je weet ook, dat hij drinkt?".
„Ja, maar hij zal 't niet meer doen. Hy
heeft 't beloofd. Hij heeft zoo'n mooien briei
geschreven. Hij zeide, dat als zijn vader em
hieruit redde, hij zou.zorgen er met mee
in te raken. Hij zou ons toonen, hoe hy
op prijs stelde."
„Mooi, ik ben (blij, dat te hooren, r p
juffrouw Maggie uit. „Dan komt alles we
terecht."
„Natuurtijk zal 't in orde komen! De
heer Smith, die bij het raam stond, snoot
zijtn neus. Sinds het binnenkomen van juf
frouw Maggie was hij niet meer gaan zitten.
Hij was naar het raam geloopen en had den
■geheelen tijd naar niets staan uitkijken, ter
wijl mevrouw Hattie sprak.
„Dus jullie denkt, dat hij er uit komt,
nietwaar?" snikte mevrouw Hattie hulpeloos
van de een naar de andere kijkende. „Hij j
schreef, dat hij zich zoo schaamde, dat dit
een vreeselijke les voor hem was en hy be-
loofde, oh, hij beloofde alles, als Jim maar
komen wilde om hem er uit te helpen. Het
20U nooit, nooit meer noodig zijn. Maar, ik
geloof 't niet, zoolang de jongen van Gay-1
'ord bij hem is. Het is allemaal diens schuld,
'k weet 't. Ik heb het land aan hem. Ik heb(
hot land aan de heele familie."
Thans heeft ons lanid alleen 1900 K.M.
Rijkswegen, terwijl de lengte der provin
ciale-, gemeente-, waterschaps- en particu
liere wegen 16000 K.M. bedraagt. Hieruit
verkrijgt men een denkbeeld, wat er in be
trekkelijk korten tijd in ons iand op dit ge
bied is gedaan-
In de vorige eeuw is op deze wijze alleen
door het Rijk ongeveer 70 millioen guldien
besteed, waarbij nog komt 200 millioen voor
den aanleg voor spoorwegen en 180 millioen
voor verbetering der groote rivieren.
De jaarlijksche uitgaven voor gewoon on
derhoud beliepen ongeveer 8 ton.
Dat in een land, dat voor een groot deel
aan het water is ontwoekerd, vooral de wa
terschappen veel voor aanleg van wegen heb
ben gedaan, ligt voor de hand en zoo is het
ook te verklaren, dat een zeer groot deel
der wegen in Noordholland bij deze lichamen
in beheer en onderhoud is, terwijl de Pro
vincie zelf slechts luttele kilometers eigen
weg bezit.
In tegenstelling daarmeê zijn het vooral
Noordbrabant en Overijsel, die op het gebied
van wegenaanleg boven al hunne zusters
uitsteken. De eerste bezat n.L reeds in 1875
een eigen wegennet van 763 K.M., waaraan
bijna 3Vj millioen was ten koste gelegd.
Na dat jaar word bovendien toi 1897 nog
ruim 700 K.M. door gemeenten en water
schappen ,met provinciaal subsidie aangelegd.
Het net kost deze provincie thans alleen
aan onderhoud ruim 4 ton per jaar.
Op dit voorbeeld is in Overijsel sinds 1895
eveneens krachtig gewerkt aan een provin
ciaal wegennet, met een goed geplaveid en
verhard wegdek.
De overige provinciën zijn weldra gevolgd
en ook de vaarwegen werden daar snel en
doelmatig ter hand genomen.
Alleen Noordholland bleef achter en staat
nu natuurlijk voor een ontzagwekkende ach
terstand. De meeste wegen, aangelegd door
dc polders en ingericht voor de behoefte van
landbouw en veeteelt, zijn bochtig en smal
en in verband met den slappen ondergrond
voor zwaar verkeer absoluut onvoldoende.
Het rij wiel ver keer, dat aan den weg zeer
speciale eischen stelt, vindt evenmin in deze
Ingezonden mededeellng.
Gedurende den gansehen dag gepijnigd en des
nachts wakker gehouden door de folterende smar
ten van slechte spijsvertering is het niet te ver
wonderen dat de maaglijder bijna radeloos wordt
gemaakt ,en zich afvraagt of een zoodanig leven
wel het lijden waard is.
Zoo was de toestand van. menig lijder totdat
hij tot de overtuiging kwam dat Gebismureerd
Magnesium hem snel en onfeilbaar verlichting
van zijn lijden brengt, hem in staat stelt zijne
maaltijden overdag met smaak te nuttigen en hem
des nachts verkwikkenden rustigen slaap verze
kert. Duldt Uwe slechte spijsvertering geen
oogenhlik langer zij kan ernstige gevolgen
hebben als U deze aandoening verwaarloost.
Schaft u nog heden een flacon Gebismureerd
Magnesium aan en gebruikt een half theelepeltje
van dit poeder in water na Uw eerstvolgenden
maaltijd en herhaalt deze dosis zoodra U het
geringste spoor van terugkeer der pijn bemerkt.
Een paar minuten na de eerste dosis zult gij
reeds verlichting der pijn bespeuren en het zal
U spoedig duidelijk zijn waarom personen die
vroeger plachten te lijden evenals U thans ver
tellen dat zij nooit willen blijven, zonder
Gebismureerd Magnesium Depót, Nassaukade 314,
Amsterdam. Verkrijgbaar hij alle goede Apo
thekers en Drogisten.
„Maar, Hattie, ik dacht, dat je altijd zoo
veel met hen op had?"
„Dat is niet zoo. Het zijn nare, verwaande
menschen en ze kijken erg op mij neer. Je
begrijpt toch wel, dat ik het merk. Het
meisje is net zoo slecht en zij maakt mijn
Bessie ook zoo. Ik heb Bessie naar dezelfde
school gestuurd, dat weet je en ik was er
zoo blij mee. Maar dat ben ik nu niet meer.
Wil je wel gelobven dat mijn eigen dochter
ons te min vindt. Zij schaamt zich voor haar
eigen vader en moeder en dat toont ze ons.
Ik geloof, dat dat meisje van Gaylord dat
ook (gedaan heeft. Ik meende, dat ik bezig
was van mijn dochter een dame te maken,
een werkelijke dame. Maar ik heib nooit kun
nen denken, dat dit ten gevolge zou hebben
dat zij op haar eigen moeder zou neer
kijken
„Ik vrees, dat Bessie een goede les moet
hebben'', zeide juffrouw Maggie. „Maar Bes
sie zal een van deze dagen wel wijzer wor
den en dan zal ze meer weten."
„Maar, dat is juist, wat ik getracht heb
haar aan het verstand te brengen," zuchtte
mevrouw Hattie haar oogen afvegende.
„Maar wat doet 't er ook eigenlijk toe. Nu
heb ik geen vrienden meer, 'het schijnt alsof
ik nog niet goed genoeg hen voor mevrouw
Gaylord en haar kliek. Zij willen mij blijk
baar niet hebben en dat toonen ze ook! Al
mijn oude vrienden benijden mij en zijn ja-
loersch sinds het geld is gekomen. Zij willen
ook niet meer met mij omgaan en ook zij
toonen dat duidelijk. Dus, voel ik mij ner
gens meer op myn gemak."
„Trek je er niets van aan. Tracht niet te
leven, zooals je denkt, dat andere menschen
het willen, maar leef een tijdje, zooals jij dat
wil."
provincie die gemakken, die het elders aan
treft, zoodat het geen verwondering behoeft
te baren, dat een bedrag van 18 millioen noo
dig wordt geacht alleen voor den aanleg van
primaine wegen. Stelt men zich daarnaast de
uitvoering van een goed stelsel van water
verbindingen, zooals b.v. het West-Friesche
Kanalenpiain, dan heeft men een klein denk
beeld van de offers, die in de komende jaren
van de provincie gevraagd zullen worden.
Uit het bovenstaande heeft de lezer eeni-
germate kunnen nagaan, hoe belangrijk het
vraagstuk van aanleg onzer verkeerswegen
is; een even belangrijke vraag echter vormt
het beheer deze robjecten.
De eerste ordening ontstond onder Napo
leon in 18ll, die de wegen verdeelde in kei
zerlijke wegen, (routes imperiales), departe
mentale en communale wegen.
De eerste werden gedeeltelijk op kosten
van den Staat aangelegd- en onderhouden, ge-
deeltijk op kosten van den Staat en de De
partementen.
De overige wegen op kosten der belang
hebbende departementen, arrondissementen
en gemeenten.
Het verwerken der materialen bij aanleg
en onderhoud werd verpacht aan oantanniers.
Daartoe werden de wegen in cantona ver
deeld en de rechten en. verplichtingen der
cantonniers nauwkeurig omschreven.
Na het herstel onzer onafhankelijkheid werd
bij Souverein Besluit van 28 Sept. 1814 be
paald, dat de „groote wegen" voortaan van
staatswege in stand zouden worden gehou
den.
De departementale wegen kwamen onder
toezicht van de Staten der Provinciën.
Bij Koninklijk Besluit van 17 December
1819 werden aan de provinciën de water
staatswerken overgedragen, w.o. ook wegen.
Welke wegen, zou de Koning binnen 3 maan
den bepalen.
Dit geschiedde op 9 April 1820, toen het
dagelijksch beheer over „al de groote wegen
en daarin gelegen bruggen, heulen, duikers,
enz." werd opgedragen aan de Staten der
provinciën.
Deze ontvingen daarvoor vaste sommen
van het Rijk. Hield men daarvan over,, dan
mocht dit gebruikt worden tot uitbreiding
van het wegennet
Deze regeling heeft zeer slecht voldaan en
reeds in 1821 (K. B. van K Maart 1821 no. 73)
kwam er verandering.
De wegen der le klasse (volgens een opge
maakte staat) kwamen weer bij het Rijk, die
der 2e klasse bij de provincie onder opper
toezicht van het Rijk.
Administratief leven wij feitelijk nog
steeds onder die regeling van 1821, hoewel
zij natuurlijk absoluut verouderd is.
Het moderne verkeer stoort zich aan geen
papieren voorschriften en de geheele classi
ficatie van 1821 is reeds lang door de maat
schappelijke ontwikkeling omvergeworpen.
Nieuwe wegen zijn ontstaan- en wat vroeger
wegen tweede klasse waren, zijn nu in vele
gevallen voorname hoofdwegen geworden.
Een algemeene Wegenwet ontbreekt in ons
land, hoewel het Kon. Besluit van 11 Dec.
1816 reeds de mededeeling bevatte, dat deze
in voorbereiding was.
De Staatscommissie voor de Waterstaats
wetgeving heeft eindelijk op 9 Dec. 1916
(precies een eeuw later) een zoodanig ontwerp
van Wet dien Minister aangeboden en hope
lijk zal nu eerlang een dergelijke Wegenwet
aan de orde worden gesteld.
Wij gelooven thans, hoewel zeer beknopt,
een overzicht te hebben gegeven van het we-
genbeheer in ons land en besluiten met een
opgave der kosten, die met het in orde ma
ken onzer voornaamste wegen gemoeid zou
den zijn. Het was de heer Bongaerts, die dit
op het Eerste Nederl. Wegencongres voor
rekende.
Er is 1900 K.M. Rijksweg van gemiddeld
7 M. breed dus 14 millioen M2 verharding,
2800 K.M. Provinciale weg van 4 M. breed
of 12 millioen M2. en 12800 K.M. andere we-
Ingezonden mededeellng.
Mevrouw Hattie glimlachte flauwtjes,
veegde haar oogen af en stond op.
„Je spreekt net als Jim. Hij zegt 't ook
altijd."
„Nu, proibeer 't eens," glimlachte juffrouw
Maggie, terwijl zij haar bezoekster bij het
aantrekken van haar kostbaren bontmantel
behulpzaam was. „Je zult eens zien, wat een
gemak je daarvan zult hebben."
„Zou ik?" Mevrouw Hattie's oogen keken
treurig, maar bijna oogenblikkelijk kwam
er een toornige uitdrukking in.
„In elk geval ben ik niet van plan langer
te probeeren te doen, als de Gaylordsl Maar,
ben je er zeker van, dat Fred niet naar de
gevangenis gaat?"
„Ik ben er heel zeker van," knikte juf
frouw Maggie.
„Goddank. Dan kan ik nu wat geruster
naar huis gaan. Jij weet altijd iemand op
zijn gemak te zetten, Maggie, en u ook,
mijnheer Smith. Ik dank jullie wel. Goeden
dag."
„Goedendag," zeide de heer Smith.
„Goedendag," zeide juffrouw Maggie. „Ga
nu je gang naar huis en naar bed. Pieker
er niet verder over, anders heb je morgen
weer je gewone hoofdpijn."
Toen de deur achter haar bezoekster sloot,
keerde juffrouw Maggie zich om en viel in
een stoel. Zij zag er bezorgd en bleek uit.
„Ik 'hoop, dat zij Frank of Jane niet er
gens ontmoet." Zij zuchtte diep.
„Maar wat bedoelt u? Denkt u, dat zij
haar de schuld zullen geven van die onge
lukkige geschiedenis met Fred?"
Juffrouw Maggie zuchtte weder.
„Daar dachtik niet aan. Het was iets an
ders. Ik kom net van Frank en.
„Ja." Iets in baar 'gelaat deed dan heer
DEPoT HELDER:
gen van 3 M. breedi of 39 millioen M2,
totaal gemiddeld 65 milllioen M2. verharding.
De heer B. rekende 10 tot 15 per M2.,
zoodat er een milhard mee heen zou gaan, in
dien plotseling alle wegen in Nederland een
goede verharae wegbeaekking moesten krij
gen, terwijl jaarlijks 225 millioen noodig is
tot instandhouding daarvan. Natuurlijk kan
en behoeft dit niet besteed te worden; doch
het geeft toch eenig denkbeeld van de enor
me kosten, die de wegen in dezen tijd veroor
zaken.
Haarlem, 1 Maart 1924. M.
ECONOMISCH WEEKOVERZICHT.
De in ons vorig overzicht genoemde da
ling in aandeelen Gouda-kaarsenfabriek is
voortgezet. Dinsdag bereikt het aandeel
een koers van 28 Men tast echter geheel
in het duister omtrent de redenen en acht
het in beurskringen zeer zeker tijd, dat
dë directie der Maatschappij mededeelingen
gaat doen betreffende den toestand van het
bedrijf en de aanstaande plannen. Intusscben
zijn aandeelhouders voorioopig althans de
dupe; een aandeel, dat 28 noteert gaat
reeds spoedig naar de non-valeur-afdeelnig.
Met aandeelen Furness-Stokvis schijnt het
ook absoluut mis te zijn; een koers van 7
doet 'niet veel meer verwachten.
Het is inderdaad angstwekkend en der
gelijke zich herhalende débaeles moeten wel
indruk maken op het beleggend publiek. Het
vertrouwen wordt steeds opnieuw geschon
den, en toch kan men moeilijk aannemen, dat
er andere factoren- in het. spel zijn, dan de
valutaconcurrentie en de daardoor gekomen
malaise.
De geheele beurs reageert echter op ge
noemde feiten en de kooplust is danig in het
gedrang gekomen, speciaal natuurlijk voor
onze industrieele fondsen.
Toch mag men de gunstige berichten niet
vergeten. Noemen wij vooreerst de bestelling
van een groot tankschip, lang 305 voet, voor
Engelsche rekening bij de Nederlandsche
Scheepsbouwmaatschappij, wat als groot be
wijs mag gelden voor de kundigheden en
betrouwbaarheid onzer scheepsbouwers.
Uit scheepvaartkringen komt het bericht,
dat er in Indië scbeepsruimte te kort is, zoo-
dat spoedig de laatste opgelegde schepen in
de vaart gebracht zullen worden. Per ultimo
Februari was het aantal trouwens reeds zeer
klein, slechts een drietal, waarvan twee van
de maatschappij Nederland, welke vracht
schepen thans weer hare diensten kunnen
gaan verrichten.
De scheepvaartwa arden ter beurze houden
Smith zijn voorhoofd vragend fronsen.
„Herinert u u nog, dat Flora gezegd heeft,
dat Jane verscheidene aandeelen in de Ben-
son 'goudmijnen gekocht heeft?"
..Ja-"
„Nu, Benson is falliet en zij hebben juist
gehoord, dat de aandeelen in die goudmij
nen niet meer dan twee procent waard zijn."
„Twee procent en hoeveel.
„Ongeveer veertig duizend," zeide juf
frouw Maggie afgemat.
De heer Smith ging zitten.
„Nu, ik heb nog nooit
Hij voleindigde dezen zin niet.
HOOFDSTUK XX.
Frankenstein. Een brief van John Smith
aan Eduard E. Northon.
Beste Ned!
Bestaat er niet een" verhaal van iemand,
die een machanisch mensch heeft gemaak?
Frank Frankenstein, heette hij zoo niet? Nu,
ik heb zoo iets in elkaar gezet en weet waar
achtig niet, wat er mee moet beginnen.
Ned, wat moet ik in hemelsnaam met den
heer John Smith beginnen. Laat ik je zeg
gen, dat de 'heer Smith eene gezonde, vol
hardende persoonlijkheid is met veel door
tastendheid en energie. Hij heeft veel goede
vrienden en weinig invloed, nog erger,
bereid je voor op een ontzettend nieuwtje,
Ned.De heer Smith is zoo onbescheiden
geweest om verliefd te worden; ja het is zoo.
Hij is zoo verliefd zoo bespottelijk, dat deze
verliefdheid meer lijkt op die van een jon
gen van een en twintig dan op die van een
man van twee en vijftig. Zou je me nu kun
nen zeggen, hoe de heer Smith moet ver
een kalme stemming, waarbij de vaste ten-
denz voor Kon. Holl. Lloyd is overgegaan in
een flauwere met koersen van 16 en 17
De aandeelen Holland-Amerikalijn zijn even
eens wat lager genoteerd, vermoedelijk op
gerucht, dat het jaarverslag ongunstig zou
luiden.
Een meer aangename stemming heeft die
overhand gehad voor Tabakswaarden. Meest
al ziet men een paar weken voor de inschrij
ving hoogere koersen op vermoedens van
mooie prijzen voor de tabak, die op de in
schrijving zal worden aangeboden. Zoo ook
thans luiden de berichten schitterend en in
vakbladen roemt men de goede resultaten en
de gunstige positie der Sumatramaatschap-
pijen.
Of er echter veel dividend te verwachten
is, is een tweede kwestie, waartegenover men
mearendeels zeer sceptisch staat, aangezien
de betreffende directies meerendeels niet erg
scheutig zijn op dat punt. De beste koersen
kon<ien dan ook Dinsdag niet behouden blij
ven en het is zeer wel mogelijk, dat in een
flauwe markt de baissepartij juist deze fond
sen tot doelwit kiest.
De berichten uit de petroleumwereld lui
den gunstig, zoowel uit Amerika als uit Roe
menië. Niettegenstaande dat, kunnen Ko
ninklijken, noch Consols prijshoudend blij-
Ingezonden Mededeellng.
Zelfs vrouwen klagen.
Wij leven in een drukkenden tijd. Zelfs
vrouwen klagen somwijlen. Het is een feit,
dat velen op een crisispunt zijn aanbeland,
waarop of hun gezondheid moet lijden of zij
hun werk moeten opgeven. Duizeligheid en
pijn in den rug ziin waarschuwingen van
opkomende nierkwalen.
Laat uw werk dan een poos rusten; gij
hebt gebiedend rust, ontspanning en fris-
sche lucht meer levenszonnesohijn noodig.
Overwerking strijdt met onze levens-
eischen; al te vaak is zij de oorzaak van nier-
aandoeninigen bij vrouwen.
Foster's Rugpijn Nieren Pillen voldoen
aan alle eischen. Zij herstellen de ongemak
ken en onrust, veroorzaakt door nierver-
schijnselen als urinaire kwalen, rugpijn, wa
terzuchtige zwellingen, rheumatische pij
nen en zenuwoverspanning.
Zelfs gevorderde nierstoornissen als nier-
zand, nier- en blaasontsteking, spit, rheuma-
tiek, nierwaterzuoht en ischias worden met
succes bestreden door Foster's Pillen.
Verkrijgbaar in apotheken en drogist
zaken a 1.75 per flacon (geel etiket met
zwarten opdruk).
dwjjnen? Zelfs al vindt hij een oplossing
daarvoor, moet hij dan, alvorens te verdwij
nen een huwelijksaanzoek doen in naam van
den heer Stanley G. Fulton of zal hij er op
vertrouwen, dat de heer Stanley G. Fulton
in staat zal zijn zelf de liefde te winnen, die
de heer John Smith hoopte gewonnen te'
hebben?
Neen, maar zonder gekheid. Ik vrees, dat
ik alles hopeloos in de war heb gestuurd.
Niet alleen voor mijzelf, maar ook voor
iedereen anders. In de eerste plaats mijn
eigen toekomst. Ik zal je de verdere lyrische
ontboezemingen onthouden. Ik moet echter
toegeven, dat die toekomst mij niet erg toe
lacht, wanneer ik die niet met het vrouwtje
Maggie Duff tegemoet kan gaan. Ja, het is
„arme Maggie".
Ik vermoed, dat je dit wel begrepen zult
hebben. Wat juffrouw Maggie zelf aangaat,
het is misschien verwaand, maar ik geloof,
dat zij niet geheel en al onverschillig voor
den heer Smith is. Het is echter twijfel
achtig hoe zij tegenover den heer Stanley
G. Fulton zal staan. Want, helaas, ben ik er
bijna zeker van, hoe haar oordeel over den
heer Stanley G. Fulton zal zijn, die vermomd
als den 'heer John Smith heeft rondgeloopen.
Ik benijd den heef Fulton voltsrekt niet
om de moeilijkheid, die hij zal ondervinden
om zich tegenover haar te rechtvaardigen.
Van één ding kan hij echter zeker zijn en
dat is, dat wanneer zij werkelijk iets voor
John Smith voelt, het tenminste niet het
geld van Stanley G. Fulton geweest is, dat
het lokaas was.