NIEUWSBLAD VOOR HELDER, KOEGRAS, TEXEL, WIERINGEN EN ANNA PAULOWNA GELD! GELD! Eerste Blad. ZIJT GIJ BEVREESD TE ETEN? MAAKT DYSPEPSIA RADELOOS? OM U GEBISMUREERD MAGNESIUM het merk waarn, men Nr. 5840 ZATERDAG 8 MAART 1924 52e JAARGANG Het wegenvraagstuk in Noord-Holland. Firma M. A. GRUNWALD ZOON. (Wordt vervolgd.) - COURANT ABONNEMENT PER 3 MAANDEN BIJ VOORUITBETALING: Heldersche Courant f 1.50; fr. p. p. binnenland 12.-, Ned. O. en W. n I'S1 SAmail °n 0V6r'ge landen f4.20. Zondagsblad icsp. f 0..jC. IO.iO, f 0.70, f 1.20. Modeblad resp. f 0.95, f 1.25, f 1.25 f160 Loss» nummers der Courant 4 ct.; fr p p 6 ct Verschijnt Dinsdag-, Donderdag- en Zaterdagmiddag REDACTEUR-UITGEVER: C. DE BOER Jr., HELDER Bureau: Koningstraat 29 Telefoon: 50 en 412 Post-Girorekening No. 16066. Op- én ondergang van Zon en Maan en tijd van hoogwater (Texel). W i u t e r t y d. Maan Zon Hoogwater Maart op; ond.: op: ond.: v.m.:n.m.: Zondag 9 a. 8.16m. 10.056.325.48 11.03 11.19 Maand. 10 8.41 11.08 6.31 5.51 11.3511.52 Dinsdag 11 9.08 6.27 5.52—.— 0.C9 Woensd.12 9 38 a 12 09 6 23 5 54 0.27 0.45 Dond.d. 13 10.14 1.08 6.21 5.56 1.05 Vrijdag 14 10 57 2.03 6.19 5.57 1.51 Zaterd. 15 11.46 2.54 6 18 6.2.54 1.27 2.19 3.34 Licht op voor auto's en fietsen Zaterdag 8 Maart6.18 uur. Zondag 9 6.18 Maandag 10 6.21 ADVERTENTIEN; 20 ct. p. regel (galjard). Ingez. meded. (kolombreedte als redaction. tekst) 60 et. Kleine advertenties «(gevraagd, te koop, te huur) v. 1—4 regels 40 ct., elke regel meer 10 ct. bij vooruitbotaling (adres: Bureau v.d. blad en met br. onder no. 10 ct. p. adv. extra). Bewijsno. 4 ct. 1L Tot in den vroegsten tijd van de geschiede nas der menschheid zal er wel behoefte zijn geweest aan verkeerswegen. Het spreekt van zelf, dat men aan deze wegen in een tijd toen 't verkeer uitsluitend te voet ging, geheel an dere eischen stelde dan toen de voertuigen hun Intrede op den weg deden, en dat de ont wikkeling van het stoomwezen (spoor en tram) weder van invloed was op den toestand der gewone verkeerswegen in zooverre, dat dit het gebruik der land- en waterwegen voor een deel tot zich nam. De moderne tijd met zijn rijwiel-, motor- en autoverkeer mits gaders het vrachtautoverkeer, heeft evenwel ;n snel tempo weer gansch andere eischen aan den weg gesteld, eischen, die ons ge slacht tot nu toe slechts ten deele heeft kun nen bevredigen. Elk tijdperk der geschiedenis bezit der halve zijn eigen soort verkeersmiddelen en ook de ontwikkeling der wegen hield daar mede dus verband. In de Assyrische en Perzische rijken, zoo mede in China bestonden in de grijze oud heid reeds goede verharde en geplaveide we gen en ook de Romeinen zijn om hun heir banen, waarop zij hun groote legers diri geerden, bekend. Tegen het einde der middeleeuwen door den opbloei der steden ontstaat na een tijd perk van verval opnieuw de behoefte aan verkeerswegen, die echter zeer gebrekkig werden aangelegd. De verharde wegen (grint- en Macadam- wegen), ontstaan in het laatst der 18e eeuw het eerst in Frankrijk en voor wat ons land betreft, is het de Napoleontische tijd, die hier velen der voornaamste wegen voor doorgaand verkeer heeft gebracht. De op bloei der industrie en handel maakten een goed wegennet onontbeerlijk. In betrekkelijk korten tijd zijn er zoo over geheel Europa en dus ook ixt ons laud een groot aantal wegen, die vrijwel in de stijgende behoefte voorzagen, ontstaan. Ben wegenvraagstuk is er eigenlijk pas ontstaan in dc laatste jaren als gevolg van het snel toenemende rijwiel- en motorver- keer In 1814 bestond er in ons land niet meer dan 450 K.M. straatweg. In hoofdzaak was het Amsterdam met zijn handels- en marine havens Hellevoetsluis en Nieuwediep, de ver binding tusschen Holland en Zeeland en die der Zuiderzeesteden met andere handels plaatsen, die door wegen verbonden waren. feuilleton. 54) door ELEANOR H. PORTER. „Je weet ook, dat hij drinkt?". „Ja, maar hij zal 't niet meer doen. Hy heeft 't beloofd. Hij heeft zoo'n mooien briei geschreven. Hij zeide, dat als zijn vader em hieruit redde, hij zou.zorgen er met mee in te raken. Hij zou ons toonen, hoe hy op prijs stelde." „Mooi, ik ben (blij, dat te hooren, r p juffrouw Maggie uit. „Dan komt alles we terecht." „Natuurtijk zal 't in orde komen! De heer Smith, die bij het raam stond, snoot zijtn neus. Sinds het binnenkomen van juf frouw Maggie was hij niet meer gaan zitten. Hij was naar het raam geloopen en had den ■geheelen tijd naar niets staan uitkijken, ter wijl mevrouw Hattie sprak. „Dus jullie denkt, dat hij er uit komt, nietwaar?" snikte mevrouw Hattie hulpeloos van de een naar de andere kijkende. „Hij j schreef, dat hij zich zoo schaamde, dat dit een vreeselijke les voor hem was en hy be- loofde, oh, hij beloofde alles, als Jim maar komen wilde om hem er uit te helpen. Het 20U nooit, nooit meer noodig zijn. Maar, ik geloof 't niet, zoolang de jongen van Gay-1 'ord bij hem is. Het is allemaal diens schuld, 'k weet 't. Ik heb het land aan hem. Ik heb( hot land aan de heele familie." Thans heeft ons lanid alleen 1900 K.M. Rijkswegen, terwijl de lengte der provin ciale-, gemeente-, waterschaps- en particu liere wegen 16000 K.M. bedraagt. Hieruit verkrijgt men een denkbeeld, wat er in be trekkelijk korten tijd in ons iand op dit ge bied is gedaan- In de vorige eeuw is op deze wijze alleen door het Rijk ongeveer 70 millioen guldien besteed, waarbij nog komt 200 millioen voor den aanleg voor spoorwegen en 180 millioen voor verbetering der groote rivieren. De jaarlijksche uitgaven voor gewoon on derhoud beliepen ongeveer 8 ton. Dat in een land, dat voor een groot deel aan het water is ontwoekerd, vooral de wa terschappen veel voor aanleg van wegen heb ben gedaan, ligt voor de hand en zoo is het ook te verklaren, dat een zeer groot deel der wegen in Noordholland bij deze lichamen in beheer en onderhoud is, terwijl de Pro vincie zelf slechts luttele kilometers eigen weg bezit. In tegenstelling daarmeê zijn het vooral Noordbrabant en Overijsel, die op het gebied van wegenaanleg boven al hunne zusters uitsteken. De eerste bezat n.L reeds in 1875 een eigen wegennet van 763 K.M., waaraan bijna 3Vj millioen was ten koste gelegd. Na dat jaar word bovendien toi 1897 nog ruim 700 K.M. door gemeenten en water schappen ,met provinciaal subsidie aangelegd. Het net kost deze provincie thans alleen aan onderhoud ruim 4 ton per jaar. Op dit voorbeeld is in Overijsel sinds 1895 eveneens krachtig gewerkt aan een provin ciaal wegennet, met een goed geplaveid en verhard wegdek. De overige provinciën zijn weldra gevolgd en ook de vaarwegen werden daar snel en doelmatig ter hand genomen. Alleen Noordholland bleef achter en staat nu natuurlijk voor een ontzagwekkende ach terstand. De meeste wegen, aangelegd door dc polders en ingericht voor de behoefte van landbouw en veeteelt, zijn bochtig en smal en in verband met den slappen ondergrond voor zwaar verkeer absoluut onvoldoende. Het rij wiel ver keer, dat aan den weg zeer speciale eischen stelt, vindt evenmin in deze Ingezonden mededeellng. Gedurende den gansehen dag gepijnigd en des nachts wakker gehouden door de folterende smar ten van slechte spijsvertering is het niet te ver wonderen dat de maaglijder bijna radeloos wordt gemaakt ,en zich afvraagt of een zoodanig leven wel het lijden waard is. Zoo was de toestand van. menig lijder totdat hij tot de overtuiging kwam dat Gebismureerd Magnesium hem snel en onfeilbaar verlichting van zijn lijden brengt, hem in staat stelt zijne maaltijden overdag met smaak te nuttigen en hem des nachts verkwikkenden rustigen slaap verze kert. Duldt Uwe slechte spijsvertering geen oogenhlik langer zij kan ernstige gevolgen hebben als U deze aandoening verwaarloost. Schaft u nog heden een flacon Gebismureerd Magnesium aan en gebruikt een half theelepeltje van dit poeder in water na Uw eerstvolgenden maaltijd en herhaalt deze dosis zoodra U het geringste spoor van terugkeer der pijn bemerkt. Een paar minuten na de eerste dosis zult gij reeds verlichting der pijn bespeuren en het zal U spoedig duidelijk zijn waarom personen die vroeger plachten te lijden evenals U thans ver tellen dat zij nooit willen blijven, zonder Gebismureerd Magnesium Depót, Nassaukade 314, Amsterdam. Verkrijgbaar hij alle goede Apo thekers en Drogisten. „Maar, Hattie, ik dacht, dat je altijd zoo veel met hen op had?" „Dat is niet zoo. Het zijn nare, verwaande menschen en ze kijken erg op mij neer. Je begrijpt toch wel, dat ik het merk. Het meisje is net zoo slecht en zij maakt mijn Bessie ook zoo. Ik heb Bessie naar dezelfde school gestuurd, dat weet je en ik was er zoo blij mee. Maar dat ben ik nu niet meer. Wil je wel gelobven dat mijn eigen dochter ons te min vindt. Zij schaamt zich voor haar eigen vader en moeder en dat toont ze ons. Ik geloof, dat dat meisje van Gaylord dat ook (gedaan heeft. Ik meende, dat ik bezig was van mijn dochter een dame te maken, een werkelijke dame. Maar ik heib nooit kun nen denken, dat dit ten gevolge zou hebben dat zij op haar eigen moeder zou neer kijken „Ik vrees, dat Bessie een goede les moet hebben'', zeide juffrouw Maggie. „Maar Bes sie zal een van deze dagen wel wijzer wor den en dan zal ze meer weten." „Maar, dat is juist, wat ik getracht heb haar aan het verstand te brengen," zuchtte mevrouw Hattie haar oogen afvegende. „Maar wat doet 't er ook eigenlijk toe. Nu heb ik geen vrienden meer, 'het schijnt alsof ik nog niet goed genoeg hen voor mevrouw Gaylord en haar kliek. Zij willen mij blijk baar niet hebben en dat toonen ze ook! Al mijn oude vrienden benijden mij en zijn ja- loersch sinds het geld is gekomen. Zij willen ook niet meer met mij omgaan en ook zij toonen dat duidelijk. Dus, voel ik mij ner gens meer op myn gemak." „Trek je er niets van aan. Tracht niet te leven, zooals je denkt, dat andere menschen het willen, maar leef een tijdje, zooals jij dat wil." provincie die gemakken, die het elders aan treft, zoodat het geen verwondering behoeft te baren, dat een bedrag van 18 millioen noo dig wordt geacht alleen voor den aanleg van primaine wegen. Stelt men zich daarnaast de uitvoering van een goed stelsel van water verbindingen, zooals b.v. het West-Friesche Kanalenpiain, dan heeft men een klein denk beeld van de offers, die in de komende jaren van de provincie gevraagd zullen worden. Uit het bovenstaande heeft de lezer eeni- germate kunnen nagaan, hoe belangrijk het vraagstuk van aanleg onzer verkeerswegen is; een even belangrijke vraag echter vormt het beheer deze robjecten. De eerste ordening ontstond onder Napo leon in 18ll, die de wegen verdeelde in kei zerlijke wegen, (routes imperiales), departe mentale en communale wegen. De eerste werden gedeeltelijk op kosten van den Staat aangelegd- en onderhouden, ge- deeltijk op kosten van den Staat en de De partementen. De overige wegen op kosten der belang hebbende departementen, arrondissementen en gemeenten. Het verwerken der materialen bij aanleg en onderhoud werd verpacht aan oantanniers. Daartoe werden de wegen in cantona ver deeld en de rechten en. verplichtingen der cantonniers nauwkeurig omschreven. Na het herstel onzer onafhankelijkheid werd bij Souverein Besluit van 28 Sept. 1814 be paald, dat de „groote wegen" voortaan van staatswege in stand zouden worden gehou den. De departementale wegen kwamen onder toezicht van de Staten der Provinciën. Bij Koninklijk Besluit van 17 December 1819 werden aan de provinciën de water staatswerken overgedragen, w.o. ook wegen. Welke wegen, zou de Koning binnen 3 maan den bepalen. Dit geschiedde op 9 April 1820, toen het dagelijksch beheer over „al de groote wegen en daarin gelegen bruggen, heulen, duikers, enz." werd opgedragen aan de Staten der provinciën. Deze ontvingen daarvoor vaste sommen van het Rijk. Hield men daarvan over,, dan mocht dit gebruikt worden tot uitbreiding van het wegennet Deze regeling heeft zeer slecht voldaan en reeds in 1821 (K. B. van K Maart 1821 no. 73) kwam er verandering. De wegen der le klasse (volgens een opge maakte staat) kwamen weer bij het Rijk, die der 2e klasse bij de provincie onder opper toezicht van het Rijk. Administratief leven wij feitelijk nog steeds onder die regeling van 1821, hoewel zij natuurlijk absoluut verouderd is. Het moderne verkeer stoort zich aan geen papieren voorschriften en de geheele classi ficatie van 1821 is reeds lang door de maat schappelijke ontwikkeling omvergeworpen. Nieuwe wegen zijn ontstaan- en wat vroeger wegen tweede klasse waren, zijn nu in vele gevallen voorname hoofdwegen geworden. Een algemeene Wegenwet ontbreekt in ons land, hoewel het Kon. Besluit van 11 Dec. 1816 reeds de mededeeling bevatte, dat deze in voorbereiding was. De Staatscommissie voor de Waterstaats wetgeving heeft eindelijk op 9 Dec. 1916 (precies een eeuw later) een zoodanig ontwerp van Wet dien Minister aangeboden en hope lijk zal nu eerlang een dergelijke Wegenwet aan de orde worden gesteld. Wij gelooven thans, hoewel zeer beknopt, een overzicht te hebben gegeven van het we- genbeheer in ons land en besluiten met een opgave der kosten, die met het in orde ma ken onzer voornaamste wegen gemoeid zou den zijn. Het was de heer Bongaerts, die dit op het Eerste Nederl. Wegencongres voor rekende. Er is 1900 K.M. Rijksweg van gemiddeld 7 M. breed dus 14 millioen M2 verharding, 2800 K.M. Provinciale weg van 4 M. breed of 12 millioen M2. en 12800 K.M. andere we- Ingezonden mededeellng. Mevrouw Hattie glimlachte flauwtjes, veegde haar oogen af en stond op. „Je spreekt net als Jim. Hij zegt 't ook altijd." „Nu, proibeer 't eens," glimlachte juffrouw Maggie, terwijl zij haar bezoekster bij het aantrekken van haar kostbaren bontmantel behulpzaam was. „Je zult eens zien, wat een gemak je daarvan zult hebben." „Zou ik?" Mevrouw Hattie's oogen keken treurig, maar bijna oogenblikkelijk kwam er een toornige uitdrukking in. „In elk geval ben ik niet van plan langer te probeeren te doen, als de Gaylordsl Maar, ben je er zeker van, dat Fred niet naar de gevangenis gaat?" „Ik ben er heel zeker van," knikte juf frouw Maggie. „Goddank. Dan kan ik nu wat geruster naar huis gaan. Jij weet altijd iemand op zijn gemak te zetten, Maggie, en u ook, mijnheer Smith. Ik dank jullie wel. Goeden dag." „Goedendag," zeide de heer Smith. „Goedendag," zeide juffrouw Maggie. „Ga nu je gang naar huis en naar bed. Pieker er niet verder over, anders heb je morgen weer je gewone hoofdpijn." Toen de deur achter haar bezoekster sloot, keerde juffrouw Maggie zich om en viel in een stoel. Zij zag er bezorgd en bleek uit. „Ik 'hoop, dat zij Frank of Jane niet er gens ontmoet." Zij zuchtte diep. „Maar wat bedoelt u? Denkt u, dat zij haar de schuld zullen geven van die onge lukkige geschiedenis met Fred?" Juffrouw Maggie zuchtte weder. „Daar dachtik niet aan. Het was iets an ders. Ik kom net van Frank en. „Ja." Iets in baar 'gelaat deed dan heer DEPoT HELDER: gen van 3 M. breedi of 39 millioen M2, totaal gemiddeld 65 milllioen M2. verharding. De heer B. rekende 10 tot 15 per M2., zoodat er een milhard mee heen zou gaan, in dien plotseling alle wegen in Nederland een goede verharae wegbeaekking moesten krij gen, terwijl jaarlijks 225 millioen noodig is tot instandhouding daarvan. Natuurlijk kan en behoeft dit niet besteed te worden; doch het geeft toch eenig denkbeeld van de enor me kosten, die de wegen in dezen tijd veroor zaken. Haarlem, 1 Maart 1924. M. ECONOMISCH WEEKOVERZICHT. De in ons vorig overzicht genoemde da ling in aandeelen Gouda-kaarsenfabriek is voortgezet. Dinsdag bereikt het aandeel een koers van 28 Men tast echter geheel in het duister omtrent de redenen en acht het in beurskringen zeer zeker tijd, dat dë directie der Maatschappij mededeelingen gaat doen betreffende den toestand van het bedrijf en de aanstaande plannen. Intusscben zijn aandeelhouders voorioopig althans de dupe; een aandeel, dat 28 noteert gaat reeds spoedig naar de non-valeur-afdeelnig. Met aandeelen Furness-Stokvis schijnt het ook absoluut mis te zijn; een koers van 7 doet 'niet veel meer verwachten. Het is inderdaad angstwekkend en der gelijke zich herhalende débaeles moeten wel indruk maken op het beleggend publiek. Het vertrouwen wordt steeds opnieuw geschon den, en toch kan men moeilijk aannemen, dat er andere factoren- in het. spel zijn, dan de valutaconcurrentie en de daardoor gekomen malaise. De geheele beurs reageert echter op ge noemde feiten en de kooplust is danig in het gedrang gekomen, speciaal natuurlijk voor onze industrieele fondsen. Toch mag men de gunstige berichten niet vergeten. Noemen wij vooreerst de bestelling van een groot tankschip, lang 305 voet, voor Engelsche rekening bij de Nederlandsche Scheepsbouwmaatschappij, wat als groot be wijs mag gelden voor de kundigheden en betrouwbaarheid onzer scheepsbouwers. Uit scheepvaartkringen komt het bericht, dat er in Indië scbeepsruimte te kort is, zoo- dat spoedig de laatste opgelegde schepen in de vaart gebracht zullen worden. Per ultimo Februari was het aantal trouwens reeds zeer klein, slechts een drietal, waarvan twee van de maatschappij Nederland, welke vracht schepen thans weer hare diensten kunnen gaan verrichten. De scheepvaartwa arden ter beurze houden Smith zijn voorhoofd vragend fronsen. „Herinert u u nog, dat Flora gezegd heeft, dat Jane verscheidene aandeelen in de Ben- son 'goudmijnen gekocht heeft?" ..Ja-" „Nu, Benson is falliet en zij hebben juist gehoord, dat de aandeelen in die goudmij nen niet meer dan twee procent waard zijn." „Twee procent en hoeveel. „Ongeveer veertig duizend," zeide juf frouw Maggie afgemat. De heer Smith ging zitten. „Nu, ik heb nog nooit Hij voleindigde dezen zin niet. HOOFDSTUK XX. Frankenstein. Een brief van John Smith aan Eduard E. Northon. Beste Ned! Bestaat er niet een" verhaal van iemand, die een machanisch mensch heeft gemaak? Frank Frankenstein, heette hij zoo niet? Nu, ik heb zoo iets in elkaar gezet en weet waar achtig niet, wat er mee moet beginnen. Ned, wat moet ik in hemelsnaam met den heer John Smith beginnen. Laat ik je zeg gen, dat de 'heer Smith eene gezonde, vol hardende persoonlijkheid is met veel door tastendheid en energie. Hij heeft veel goede vrienden en weinig invloed, nog erger, bereid je voor op een ontzettend nieuwtje, Ned.De heer Smith is zoo onbescheiden geweest om verliefd te worden; ja het is zoo. Hij is zoo verliefd zoo bespottelijk, dat deze verliefdheid meer lijkt op die van een jon gen van een en twintig dan op die van een man van twee en vijftig. Zou je me nu kun nen zeggen, hoe de heer Smith moet ver een kalme stemming, waarbij de vaste ten- denz voor Kon. Holl. Lloyd is overgegaan in een flauwere met koersen van 16 en 17 De aandeelen Holland-Amerikalijn zijn even eens wat lager genoteerd, vermoedelijk op gerucht, dat het jaarverslag ongunstig zou luiden. Een meer aangename stemming heeft die overhand gehad voor Tabakswaarden. Meest al ziet men een paar weken voor de inschrij ving hoogere koersen op vermoedens van mooie prijzen voor de tabak, die op de in schrijving zal worden aangeboden. Zoo ook thans luiden de berichten schitterend en in vakbladen roemt men de goede resultaten en de gunstige positie der Sumatramaatschap- pijen. Of er echter veel dividend te verwachten is, is een tweede kwestie, waartegenover men mearendeels zeer sceptisch staat, aangezien de betreffende directies meerendeels niet erg scheutig zijn op dat punt. De beste koersen kon<ien dan ook Dinsdag niet behouden blij ven en het is zeer wel mogelijk, dat in een flauwe markt de baissepartij juist deze fond sen tot doelwit kiest. De berichten uit de petroleumwereld lui den gunstig, zoowel uit Amerika als uit Roe menië. Niettegenstaande dat, kunnen Ko ninklijken, noch Consols prijshoudend blij- Ingezonden Mededeellng. Zelfs vrouwen klagen. Wij leven in een drukkenden tijd. Zelfs vrouwen klagen somwijlen. Het is een feit, dat velen op een crisispunt zijn aanbeland, waarop of hun gezondheid moet lijden of zij hun werk moeten opgeven. Duizeligheid en pijn in den rug ziin waarschuwingen van opkomende nierkwalen. Laat uw werk dan een poos rusten; gij hebt gebiedend rust, ontspanning en fris- sche lucht meer levenszonnesohijn noodig. Overwerking strijdt met onze levens- eischen; al te vaak is zij de oorzaak van nier- aandoeninigen bij vrouwen. Foster's Rugpijn Nieren Pillen voldoen aan alle eischen. Zij herstellen de ongemak ken en onrust, veroorzaakt door nierver- schijnselen als urinaire kwalen, rugpijn, wa terzuchtige zwellingen, rheumatische pij nen en zenuwoverspanning. Zelfs gevorderde nierstoornissen als nier- zand, nier- en blaasontsteking, spit, rheuma- tiek, nierwaterzuoht en ischias worden met succes bestreden door Foster's Pillen. Verkrijgbaar in apotheken en drogist zaken a 1.75 per flacon (geel etiket met zwarten opdruk). dwjjnen? Zelfs al vindt hij een oplossing daarvoor, moet hij dan, alvorens te verdwij nen een huwelijksaanzoek doen in naam van den heer Stanley G. Fulton of zal hij er op vertrouwen, dat de heer Stanley G. Fulton in staat zal zijn zelf de liefde te winnen, die de heer John Smith hoopte gewonnen te' hebben? Neen, maar zonder gekheid. Ik vrees, dat ik alles hopeloos in de war heb gestuurd. Niet alleen voor mijzelf, maar ook voor iedereen anders. In de eerste plaats mijn eigen toekomst. Ik zal je de verdere lyrische ontboezemingen onthouden. Ik moet echter toegeven, dat die toekomst mij niet erg toe lacht, wanneer ik die niet met het vrouwtje Maggie Duff tegemoet kan gaan. Ja, het is „arme Maggie". Ik vermoed, dat je dit wel begrepen zult hebben. Wat juffrouw Maggie zelf aangaat, het is misschien verwaand, maar ik geloof, dat zij niet geheel en al onverschillig voor den heer Smith is. Het is echter twijfel achtig hoe zij tegenover den heer Stanley G. Fulton zal staan. Want, helaas, ben ik er bijna zeker van, hoe haar oordeel over den heer Stanley G. Fulton zal zijn, die vermomd als den 'heer John Smith heeft rondgeloopen. Ik benijd den heef Fulton voltsrekt niet om de moeilijkheid, die hij zal ondervinden om zich tegenover haar te rechtvaardigen. Van één ding kan hij echter zeker zijn en dat is, dat wanneer zij werkelijk iets voor John Smith voelt, het tenminste niet het geld van Stanley G. Fulton geweest is, dat het lokaas was.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1924 | | pagina 1