HEIDEU COURANT Vierde Blad- BUITENLAND VAN ZATERDAG 26 APRIL 1924. AMSTERDAMSCHE BRIEVEN. ROND DEN DAM. Paaschetoren en Paaschvuren. Het Rokin-vraagstuk. Door loopen en doorrijden. Het Centraal-Station. De j aarlij ksche volksverhuizing, als wanneer een groot deel der Amsterdam mers naar de Gooisohe hei en het Gooi- sche bosch, of naar den Haarleanschen en Zandvoortschen kant trekt, en, in tegen- overgestelden stroom, velen van buiten familie en vrienden in de hoofstad komen bezoeken, hebben we weer achter den rug. Met vele extra ingelegde trei nen en trammen werden zij af- en aan gevoerd, terwijl binnenshuis de kinderen hun Paasch-eieren 'zochten.Maar de jeugd, de moderne jeugd, napiepend het zingen der ouderen is van huis-uit ....uithuizig! Het moderne straat beeld, met zijn afwisselende drukte, zijn opwindend lawaai en zijn snelheden-de- imonstratie, is, men moet het de .jeugd toegeven soms veel aantrekkelijker dan het door den ongust der tijden en de belastingdruk, in den knel gekomen huiselijk milieu. En welk een roman tisch speelterrein bieden dan daarbij niet de heuvelen en dalen, de steenhopen, planken, kuilen en zandwoestijnen die zich te allen kant van de stad, om en nabij der diverse uitbreidingen vertoo- nen?.Omstandigheden, die er toe ge leid hebben, dat er dit jaar met bijzonder veel vuur Paasch-vuurtjes gestookt zijn. Geheel en al onschuldig bleek dit spe len, vanwege de energie waarmede het dezen keer bedreven werd, niet te zijn. De vurige vrijheidsteekens van het jon gere geslacht bleken niet, als anders, da delijk met een paar scheppen zand te dempen. In sommige wijken, met name in Plan-Zuid, is de ondergrond bedekt met een laag veen, die, wordt het vuur der kinderen wat sterk zich plotseling herinnert, dat het aanleg heeft om zich tot turf te ontwikkelen, en dan ook lustig gaat branden. Dan is Leiden, liever ge zegd politie en brandweer in last, en heeft men moeite het voorbarig veen weer te rug te brengen van zijn voorbarige brandstof-grootheidswaan eni het zijn be scheiden taak van rustigen ondergrond, waarin te heien valt, te doen beseffen Gelukkig is de veenlaag niet dik en be staat er voor ernstige uitbreiding van den bodembrand niet veel gevaar, want anders zouden we bij de vele ramp-voor spellingen die ons den laatsten tijd ge daan worden er nog eene kunnen optel len. We hebben nu al de voorspelling van een nieuwen zondvloed (onlangs ver scheen zelfs een bericht, dat men in Chi na reeds zoo serieus aan deze voorspel ling geloofde, dat mei} er ailerwege aan het bouwen van arken is geslagen!), we hebben er een, die ons, met het oog op het uitblijven van de lente, een nieuwe ijs-tijd voorspiegelt, enz. Was die veen laag iets dikker, we zouden er ook een hebben die ons, Amsterdammers het vooruitzicht opende van om te komen in den vuurgloed ontstaan door het branden van duizende trouwe, heipalen. Maar de jeugd treft niet alleen alle ver wijt. Dat van de veiligheidskleppen die in dezen voorzomertijd de menschheid behoeft en toekomt er tijdens deze Pa- schen een, voor de hoofdstad belangrijke, gesloten bleef, is niet haar schuld. De tocht naar de bollenvelden! Het vuur der bloemkleuren sloeg met de feestdagen nog niet uit de ontelbare rechthoekige vakjes, die haar, rond Hillegom en Lisse het aard-tapijt vormen. De bollenstreek lag nog in afwachting.En pas dezen Zaterdag en Zondag zal het loonen er per fiets, motor, auto, trein of tram heen te trekken en, als vanouds daarna zijn triomfalen intocht in de stad te houden, behangen met bloem-trofeën, slingers en bossen hyacinth. Overigens, van dien druk in bet huise-, lijk milieu gesproken, ontstaan door den omgunst der tijden en het belasting- spook er komen gaten in dén nevel er zijn, hier en daar uitzichten op zonni ger verschiet. In handelskringen, op de Beurs, in Jaarverslagen huldigt men meer en meer de opvatting, dat een constante opleving niet ver meer af is. De opgelegde sche pen in onze haven zijn bijna allen weer in de vaart en, als welkom Paaschei kwam juist dezer dagen van de zijde van het Prinsenhof de mededoeling, dat de factor van vemenigvuld'iging der Ge meentelijk© Inkomstenbelasting niet ver hoogd zal worden en zal blijven bepaald op 0.676. Desniettegenstaande de nood^ uitkeering van het Rijk aan de Gemeente nu toch wel'definitief achterwege zal blijr ven. Naar men weet hadden B. en W., bij de ramingen voor de laatste Q-emeentebe- grooting het bedrag van deze uitkeering een goede 8 millioen aanvankelijk bij de baten opgeteld. Daartegen' werd echter door Gedeputeerde Staten protest aangeteekend. Naar aanleiding van een uitlating van den Minister van Bimnen- landsche Zaken, waardoor het binnenkom men van deze uitkeering op losse schroe ven kwam te staan, verlangden zij, dat deze inkomsten-post geschrapt zou wor den en dat de begrooting op andere wijze in evenwicht moest gebracht worden. B. en W. hadden daarop geantwoord, dat zij met het veranderen van de begrooting wenschten te wachten totdat de zaak in de Tweede Kamer besproken was; zij hoopten nog op de kleine kans, dat door het indienen en aannemen van een des betreffende motie alsnog de zoozeer be geerde bijdrage uit de Haagsche kas in de hunne zou vloeien. Nu dan echter deze kleine kans verkeken is, m.a.w. deze mo tie in het parlement kelderde (de moge lijkheid, dat in de Eerste Kamer, waar de zaak nog op de Agenda staat, de 3 millioen er pog ter elfder ure zouden worden doorgehaald, schakelen zij maar uit), zijn ziji inderdaad aan het verande ren dier begrooting geslagen om aan het dreigend veto van Gedeputeerden te ont komen. Allereerst zijn zij de raming der inkomsten-belasting nog eens nauwkeu rig nagegaan en ziet, na een uitgebreid onderzoek meenen zij thans deze post met een millioen te mogen verhoogen. Het eerste oogenblik zou men kunnen den ken, dat hier de wensch de vader van. het millioen was. Maar B. en W. zijn ern stige mannen en bovendien steunt dezie verhoogde raming op een aantal door wrochte rapporten van bela sting-autori- teiten en financieel© deskundigen, zoodat we ons wel, zonder achterdocht bij dit meevallertje mogen neerleggen. En het bijbeboorende Paaschei, het onveranderd handhaven van het „vermenigvuldi- gingscijfer, met verheuging mogen ver orberen. Het verder in evenwicht bren gen van de Begrooting wordt dan daar naast bereikt door het aanzienlijk verla gen van de post „onvoorzien© uitgaven" en het nog vaster aandraaien der bezui- nigings-schroet In deze omstandigheden is het dan ook be grijpelijk, dat B. en W. er niets voor voelden een van de bestaande belastingen voor het vervolg maar geheel af te schaffen. Dat het voorstel-Romme tot afschaffing van de „za kelijke belasting op het bedrijf" een afwij zend prae-advies zou ontmoeten, kon men wel voorspellen. Dit prae-advies is thans ver schenen. De argumentatie, van het afwijzend advies is o. i. helder en overtuigend. B. en W. leggen er den nadruk op, dat het hier inderdaad een zakelijke belasting geldt, die zoo goed als niet den druk der persoonlijke lasten verzwaart. Neemt men voor Vennoot schappen onder firma een gemiddelde van twee directeuren aan, dan reiken die lasten niet veel verder dan ongeveer 120 per per soon per jaar. En voor Naamlooze Vennoot schappen komt men natuurlijk tot een nog veel geringer bedrag. Er zijn dus, zooals gezegd, lichtpunten. En als we ons nog weer eens even indenken in de agitatie en de benauwenis van de eerste oorlogsmaanden, dan leven we, al is het nog bij lange na niet alles botertje tot den boöm, toch al wel In een iets breedere wereld. Er ligt dezer dagen in ons Stedelijk Museum een merkwaardige foto, genomen in Augustus 1914 van de Turfmarkt, voor de gebouwen der Nederlandsche Bank. Een eindelooze file voor-hun-lieve-geld-beduchten, een file rei kend tot aan de Doelenstraat, kan men er op aanschouwen. Hoe vèr lijken ons dergelijke tafereelen, gelukkig, al weer in het verleden te liggen. Deze foto maakt deel uit van een verzameling platen, teekeningen en beschei den, geheel aan het verleden van onze stad gewijd. Men kan er vanaf de vroegste tijden de groei en ontwikkeling van Amsterdam nagaan. De interessante collectie werd door den architect A. A. Kok, die als ijverig waker over ons oude stadsschoon, den betreurden Wei8sman als secretaris van „Heemschut" opvolgde, bijeongebracht en onder de auspi- cieën van de Vereeniging „Amstellodanum" uitgestald. De tentoonstelling is dezen keer niet uitsluitend bedoeld als attractie voor oud- heid-kundige snuffelaars of geschiedvor- schers. Waar zij ditmaal'vóór alles de aan dacht concentreert op de ontwikkeling van het Rokin en omgeving, heeft zij, in verband met de onlangs uitgeschreven „Rokin-prijs- vraag", haar actualiteit, Eventueele mededin gers in deze prijsvraag wordt hier gelegen heid geboden hun plannen harmonisch bij het schoone verleden te doen aansluiten. Men mag hopen, dat van deze gelegenheid een dankbaar gebruik zal worden gemaakt. Het Rokin-vraagstuk is natuurlijk ook weer grootendeels een verkeers-vraagstuk. En met dat verkeer raken we, vooral in de binnenstad steeds meer In de knelAan maningen van de politie tot doorrijden of doorloopen mogen hier en daar al eens wat opludhting geven, zij zijn, zonder meer, niet in staat te beletten, dat telkenmaal het ver keer in den knoop raakt. Vandaar, dat B. en W. thans hebben voorgesteld de politievoor- schriften zoodanig te veranderen, dat op sommige uren en in sommige straten het stil staan geheel en al verboden zal zijn. Een noodzakelijke maatregel, die tenslotte alleen onaangenaam is voor boulevard eer end e hee- ren, al te gezellig winkelende dames en niet al te beste chauffeurs. En met deze catego rieën behoeft men geen medelijden te hebben Engeland en het verslag der des kundigen. Uit Londen wordt aan de N. R. Ot ge meld: Het uitstel in het zenden van het Brit- sche antwoord aan de oommissie van her stel is toe te schrijven aan de nood van raadpleging der dominions. Ondertus- schen hebben hier ook bel'angprijke inter departementale besprekingen plaats ge had. Het algemeen beginsel van het ant woord zal, volgens de Daily Telegraph, aanvaarding van het rapport der coanmis- sie-Dawes zijn met stellig tegen onder handelingen over sancties. Van een be spreking van sancties tegen Duitschland, vóór dit land ten aanzien van' zijn inge volge het plan der comimissie-Dawes te aanvaarden nieuwe verplichtingen tekort geschoten is, wil MacDonald zooala hij reeds in een rede gezegd had, niets we ten. Evenmin wil hij zich laten verleiden tot .besprekingen over de schuldenkwes- tie. De pogingen van sommige geallieer den om, onderscheid te maken tuaschen schulden tegenover Amerika en schulden tegenover Engeland kon door Groot- Brittannië niet geaccepteerd worden. De besprekingen over- de schulden en bet totaal der schadeloosstellingen krijgen pas kans op succes, wanneer de uitvoe ring van het plan der oommissie-Dawes eenmaal door verschillende landen te goeder trouw is. MacDonald zou van mee- ning zijn dat geen land het recht heeft op een belooning voor aanvaarding van een regeling die op ieders en dus ook op het belang van dit land zelf het oog heeft. Het is mogelijk dat Theunis en Hymans er door hun besprekingen niet MacDo nald toe gebracht worden te trachten. Frankrijk in deze richting te sturen! Voorloopig ontkent men ten stelligste dat een verzoening van het Fransche en Britsche standpunt het doel van hun komst is. Ten aanzien van het lidmaat schap van Duitschland van dien Volken bond wint de meening veld, dat de oplos sing in een compromis gezocht moet wor den. Men hoort praten over een aanbod aan Duitschland van een lidmaatschap ook van den Raad van den Volkenbond, niet echter permanent, maar voorloopig voor twee jaar. Parijs, 26 April De commissie van her stel heeft vanochtend officieus vergaderd en kennis genomen van de antwoorden van de Fransche, Belgische en Engelsche regeeringen, waarbij deze de besluiten der oom,missles van deskundigen aan vaarden. Het Belgische antwoord zegt, dat dit land zich over de uitvoering van het nieuwe plan, voorzoover het er bij betrokken is, in verbinding zal stellen met de overige geallieerden. Men ver wacht het Italiaansche antwoord morgen. Zoodra alle antwoorden ontvangen zijn, zullen zij bekend gemaakt worden. De oommissie heeft Bartbou en Bradbury verzocht advies in te winnen van voor name financiers over de besluiten der deskundigen1 en de mogelijkheid van de uitvoering hunner plannen. Waarschijn lijk zullen zij besprekingen houden met Morgan, wiens komst aangekondigd ia Deze besprekingen dwingen niet tot een onmiddellijk ten uitvoer leggen van de financieele maatregelen. De oommissie zal Dinsdag officieel bij eenkomen. DUITSCHLAND. Duitschland en Zuld-Slavlë. De afgevaardigden van Zuid-431avië en van Duitschland hebben een overeenkomst ge sloten, volgens welke Duitschland aan Zuid- Slavië in 1924 op rekening van de schadever goeding leveringen tot een bedrag van 20 millioen goud-mark zal verstrekken. Vooral spoorwegmaterieel zal worden geleverd. Toeneming der zelfmoorden. Berlijn, 26 April Tengevolge van den heerschenden nood nemen de zelfmoor den en pogingen daartoe op schrikbaren de wijze toe. Alleen hedenvoormiddag werden tien gevallen van vergiftiging door gas aangegeven. Een rooveroverval. Vrijdagmiddag roofden acht zwaarge wapende lieden uit een bij Aversdorf ge legen kantoorgebouw eener mijn de even te voren ontvangen loongelden ten be drage van 13.000 goudmark, waarbij zij met revolvers en handgranaten dreigden. De vervolging der roovers, die daarbij een persoon doodden, één zwaar en één licht kwetsten, leidde tot de arrestatie van allen. Het geroofde bedrag werd na genoeg geheel teruggevonden. ENGELAND. MacDonald bij den Koning te gast. MacDonald en zijn oudste dochter zul len heden de week-end als gasten van den Koning en de Koningin in Windsor Castle doorbrengen. Het pikante feit dat een arbeidersleider door zijn Koningin te logeeren wordt gevraagd, houdt uit den aard der zaak de gemoederen druk be zig. ZWITSERLAND. Het spoorwegongeluk; bij Bellinzona. De oorzaken van de spoorwegramp bij Bellinzona laten zich thans overzien. Ver schillende omstandigheden hebben samenge werkt. In de eerste plaats het feit, dat tus- schen Bellinzona en Lugano het verkeer nog steeds over enkel spoor loopt. Aan het tweede spoor, welks aanleg om zuinigheidsredenen veel te lang is uitgesteld, wordt wel druk ge werkt, doch het is nog niet klaar. Gewoonlijk, passeeren de nacht D-treinen van en naar Italië elkaar bij het station Biasca, dat-be noorden het traject met enkel spoor ligt, doch ditmaal had de trein uit Milaan wegens de drukte met de Paaschdagen meer dan een uur vertraging, terwijl de tredn uit Zurich op tijd' was. Ongeveer bij Biasca is deze trein een sneltrein Ohiasso—-Zurich gepasseerd en vermoedelijk heeft de machinist van den D- trein uit Zurich gedacht, dat dit de D-trein uit Milaan was. Hij is althans te Bellinzona dcor het onveilig sein heengereden met het bekende noodlottig gevolg. De Zwitsersche bladen merken op, dat dit laatste een ernstig aanzien heeft. Het leven van zooveel reizigers moet niet meer dan vol strekt noodzakelijk is van de opmerkzaam heid van een machinist afhangen en het is zeer de vraag of men op een traject, waar wegens het enkele spoor het gevaar van bot singen bestaat, kan volstaan met een onveilig sein. De bladen te Milaan maken melding van verschrikkelijke tooneelen, die zich in de brandende waggons hebben afgespeeld. De „Secoio" meldt, dat de geredde reizigers menschelijke gestalten als brandende fakkels tevergeefs de vlucht zagen nemen. Steeds wanhopiger klonk het geschreeuw der opge sloten reizigers. Aan een venster zag men .een vrouw, die een kind op den arm had. Haar hulpkreten gingen door merg en been. Tenslotte moest ook zij levend verbranden. Tevergeefs trachtten de geredde passagiers met ijzeren staven openingen in de bran dende waggons te slaan. Voor een venster zag men 7 8 personen, die tevergeefs trachtten een uitgang te vinden, tot zij ten slotte verbrandden. GRIEKENLAND. Volgeais een bericht uit Athene zijn de Grieksche bladen verontwaardigd over het feit, dat groote hoeveelheden been deren, die naar men meent afkomstig zijn van Grieksche gesneuvelden, door de Turken worden verkocht. Het te Amster dam thuis behoorende stoomschip Venus zou een lading van ettelijke duizenden zakken dergelijke menschenbe-enderen aan boord hebben, die bestemd zouden zijn voor het vervaardigen van meststof fen, KORTE BERICHTEN. De Fransche bezettingsautoriteiten1 te Dusseldorff verlangen den onmiddellij- ken bouw van een groote kazerne voor tien batterijen,, waarvoor de grond reeds in beslag is genomen. Het Spaansche directorium heeft een betooging van de arbeiders te Madrid op 1 Mei verboden. Engeland en Turkije hebben de nieuwe Grieksche republiek officieel erkend. Uit het Zuiden van Frankrijk komt be richt, dat men daar, in het bijzonder in de Oostelijke Pyreneeën te klagen heeft over.de warmte. LUCHTVAART. Een verkeersvliegtuig van de E. L H verongelukt -Donderdagmiddag maakte men zich onge rust omtrent het lot van de opvarenden van het verkeersvliegtuig H-NABS, dat des mid dags 2 uur uit Engeland naar ons land is vertrokken en waarvan sindsdien niets meer is vernomen. Het toestel werd bestuurd door den vlieger A. P. J. Pijl. Aan boord bevonden zich als passagiers de heeren W. J. van Hien uit Amsterdam en Modderman uit Amersfoort. Het vliegtuig H-NABS was van het type Fokker F III, uitgerust met Siddeley Puma motor. Deze motor was juist in groot onder houd geweest en had sindsdien 20 uur ge draaid. Zoowel vliegtuig als motor bevond zich in uitstekenden staat. J De vliegtuigbestuurder, Adriaan Pieter Jo- hannes Pijl, was sinds Maart 1922 bij de Kon. LuohtvaartiMjj. in dienst en had bij' deze maatschappij 1220 uur gevlogen, tot de grootste tevredenheid. Pijl was een uitne mend vliegtuigbestuurder, kalm, vol beleid en zijn vak door en door kennende. Hij heeft daarvan herhaalde malen duidelijke bewijzen geleverd in zeer moeilijke omstandigheden. Het vliegtuig, op weg van Londen naar Nederland, had een tusschenlaoding uitge voerd op het vliegveld te Lympne, daar op het Kanaal mist heerschte. Toen deze tegen 2 uur volgens ingekomen weerberichten op getrokken was, besloot de vliegtuigbestuur der de reis voort te zetten. Sindsdien is niets meer van het vliegtuig vernomen. Van belang is, dat het vliegtuig der Kon. Luchtvaart-Mij. op weg naar Londen, be stuurd door den vlieger Scholte, l1/» uur later dan het vliegtuig H-NABS met vliegtuigbe stuurder Pijl, het Kanaal in tegenovergestel de richting heeft overgestoken-, zonder iets bijzonders op te merken. Het weer was heiïg, met 300—600 M. wolkenhoogte. Zoodra het vliegtuig H-NABS over tijd- was, zijn van de zijde der Kon. Luchtvaart- Mij. nasporingen begonnen; Ln de' eerste plaats door telegrafisch en telefonisch de ge heeld Belgische en Fransche kust tot Calais toe langs te gaan, daar de mogelijkheid niet uitgesloten was, dat het vliegtuig een ge dwongen landing op een verlaten punt aan het strand had gemaakt. Toen laat in den avond deze nasporingen slechts een negatief resultaat hadden opgeleverd, moest helaas de gevolgtrekking worden gemaakt, dat het vliegtuig de kust niet had bereikt, Terstond zijn toen maatregelen genomen om het Ka naal af te zoeken. Het was niet mogelijk bij nacht vliegtuigen uit te zenden, doch er wer den maatregelen genomen om al vóór zons opgang een verkenningsvliegtuig der Kon. Luchtvaart-Mij. uit te zenden. De Engelsche regeering stelde 3 vliegtuigen tér beschik king, die eveneens bij het krieken van den dag zouden uitvliegen. Tenslotte zond de Nederlandsche regeering een escadrille vlieg tuigen en eenige torpedobooten uit. Het vhegtulg van de Kon. Luchtvaart-Mij. is van zijn kruistocht over het Kanaal teruggekeerd zonder eenig resultaat te kunnen melden. Gedurende den geheelen nacht zijn alle kustwachten waakzaam geweest en zijn ra diografisch alle onderweg zijnde schepen aan geroepen om te vragen, of zij iets hadden opgemerkt. Er is enkel geen enkel bericht ingekomen. Donderdagnacht werd' door den Com mandant der Marine alhier, bericht ont vangen van de K. L. M., dat het positvliegr tuig F 8, dat Donderdagmiddag met 2 pas sagiers uit Croydon (E.) was vertrokken nog niet te Rotterdam was aangekomen. Daar het onmogelijk was bij donker hulp te bieden, vertrok Vrijdagmorgen vroeg direct een' groep van drie watervliegtui gen, om de Noordzeeroute der K. L. M. en omgeving af te zoeken. Ook uit Vlissingen werd door de Ma rine-assistentie verleend door het uitzen den van een torpedoboot. Terwijl van de zijde der Engelsche Marine onmiddellijk een onderzoek in het Kanaal werd inge steld. Nadere bijzonderheden ontbreken. Toen gistermiddag 12 uur nog steeds geen bericht ontvangen was, meende de directie der Kon. LuchtvaartnMij., dat de hoop, dat de 3 opvarenden nog gered zouden zijn, moest worden opgegeven. Nader wordt gemeld: Omtrent het lot van het vermiste K.L.M. vliegtuig, de H-NABS, kan men moeilijk meer in -twijfel verkeeren. Aüe pogingen om eenig spoor te ontdekken, zijn vruchteloos geweest. De Nederlandsche watervliegtuigen, a.e, gesteund door een torpedoboot, gisteren iot -zonsondergang op de Kanaalroute hebben gepatrouilleerd, hebben geen enkel spoor van ie machine kunnen ontdekken, terwijl de zee vliegtuigen v^n de Royal Air Foroe even eens zonder resultaat in hun vlieghaven Fe- lixstowe zijn teruggekeerd. Gehield wordt, dat een van de Neder landsche machines bij laag water op de zandbank van Goodwin iets heeft be speurd, dat op een wrak geleek, terwijl een Engelsche machine nabij die plek olie op bet water zag drijven. Het was echter niet mogelijk dm zekerheid te ver krijgen, of een en ander verband' hield met de vermiste machine. De Amerlkaansche wereldvlucht. Aan de Noord-Westkust van Alaska heeft het de laatste dagen zoo gestormd, dat majoor Martin, die met zijn bescha digd vliegtuig achter is gebleven in Por- tage Bay, zich nog niet op weg heeft kun nen begeven naar Dutch Harbour een cler Aleuten-eilanden waar zijn drie metgezellen op den vliegtocht om de we reld van Amerikaansche militaire vlie gers op hem wachten. Het zal dus nog wel een dag of wat duren voor het -groote waagstuk de vlucht van Dutch Har bour naar Japan door de vier moe dige mannen wordt ondernomen. EERSTE KAMER. Alvorens met de Algemejne beschou wingen over de begrooting verder te gaan, vraagt de heer van Kol verlof den Minister van Koloniën te interpel- leeren over de rechtmatigheid van het besteden van Indische gelden voor 'de Nederlandsche marine, hetwelk met 10 tegen 16 stemmen wordt toegestaan. Bij de verdere algemeene beschouwin gen houdt de a.r. prof. Diepenhorst een „vriendschappelijke" polemiek met baron de Vos van Steenwijk (chr.-hist), die aanmerkingen had gemaakt op het adres der Commissie van Rapporteurs. Hij bespreekt verder de bezuinigings- en belastingplannen der regeering, waarbij hij tegen de politiek der S.D.A.P. te velde trekt, die aan het volk een. zwijmeldrank bereiden. De smaad en hoon tegen den minister verbindt ons vaster aan dezen man, die voor onze militaire weerbaar heid reeds zulke groote verdiensten had, en wij bidden hem toe, dat God geve, dat hij ze ook voor ons economisch leven, moge hebben. Ook de r.k. heer van der Lande prijst de regeering, heeft het over de hooge belastingen en bepleit allerlei ver beteringen in de verschillende stelsels. De minister zal het tarief onderhanden nemen, zooals spr. met -genoegen zag. Spr. dringt voorts aan op centralisatie van de arbeidsinspectie en wijst erop, hoe de internationale arbeidsoonferentles veel geld kosten, tegenover vaak geringe re sultaten. In het belang van arbeiders en industrieelen acht spr. een internationaal geregelden arbeidstijd, internationale con trole en internationale straf gewenscht. Dit zijn de krachtigste factoren, voor de bevordering van den socialen vrede. De Vrijheidsbonder van den Berg wil met de regeering samenwerken, doch dan moet zij niet komen met openlijke of verkapte protectie. Wel wil hij mede werken aan een technische herziening van het tarief. Nadat nog de heer Anema (a.-r.) ge sproken heeft over het „beruchte" ac- ooord van 1922, dat slechts liep over groote partijkwesties, en waarvan dus in geen enkel opzicht onderdrukking van de minderheid te vreezen was, en over de kabinetscrisis na het Vlootwet-votum, wordt de zitting verdaagd tot Dinsdag middag. INGEZONDEN. De bermen van den Nieuwen Duinweg. Geachte Redactie, Mag ik u beleefd' plaatsing verzoeken in uw geëerd blad voor het navolgende: De bermen van den verharden Sandijck- weg in den polder „Het Koegras" zijn zeer arm aan humusgrond en zuinig be legd met magere graszoden, welke niet aansluiten. Door de drukke passage van voertui gen en auto's wordt de fietser meestal ge noodzaakt af te stappen, daar de bermen van den weg los en mul zijn. Zonder de noodige hulp ter verbetering is daar nog in geen jaren een vaste met gras begroei den berm langs den weg te verwachten, hoewel dit met het oog op het drukke ver keer toch zeker zeer -gewenscht zou zijn. Door nu deze bermen een aantal jaren achtereen in den vroegen herfst een rui me compostbemesting te geven verkrijgt men door den tijd, daar kan men zeker van zijn, een vasten berm. De regen drukt de compost naar den grond en een enkele keer gaat men er met een handrol overheen. De gemeente, welke ruim voorzien is van straatvuil en huis-afval zou deze ver betlering 'kunnen aanbrengen. Aan den Middenweg, nabij: de sluisbrug heeft de gemeente een ruime opslagplaats. Van vele zijden kan men van uit de kom der gemeente met de vuilniswagens op slagplaats aan den Middenweg gemakke lijk bereiken. Op duizend M3. oompost komt het ndet aan; op die slappe bermen kan er heel wat gebruikt worden. Het ia gewenscht dat de oompost, welke voor dit doel wordt aangewend1 een weinig belegen is, daar om kan het goed zijn, daarmede nu reeds te beginnen en ©en groote stuit daar te plaatsen, deze ligt voor het vervoer kort bij het werk. Mijnheer de Redacteur, u beleefd' dan kend1 voor de opname, teeken ik met de meeste hoogachting, Uw abonné en getrouwe lezer.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1924 | | pagina 13