HEIDEU COURANT
Vierde Blad-
BUITENLAND
VAN ZATERDAG 26 APRIL 1924.
AMSTERDAMSCHE BRIEVEN.
ROND DEN DAM.
Paaschetoren en Paaschvuren.
Het Rokin-vraagstuk. Door
loopen en doorrijden. Het
Centraal-Station.
De j aarlij ksche volksverhuizing, als
wanneer een groot deel der Amsterdam
mers naar de Gooisohe hei en het Gooi-
sche bosch, of naar den Haarleanschen en
Zandvoortschen kant trekt, en, in tegen-
overgestelden stroom, velen van buiten
familie en vrienden in de hoofstad komen
bezoeken, hebben we weer achter den
rug. Met vele extra ingelegde trei
nen en trammen werden zij af- en aan
gevoerd, terwijl binnenshuis de kinderen
hun Paasch-eieren 'zochten.Maar de
jeugd, de moderne jeugd, napiepend
het zingen der ouderen is van huis-uit
....uithuizig! Het moderne straat
beeld, met zijn afwisselende drukte, zijn
opwindend lawaai en zijn snelheden-de-
imonstratie, is, men moet het de .jeugd
toegeven soms veel aantrekkelijker
dan het door den ongust der tijden en
de belastingdruk, in den knel gekomen
huiselijk milieu. En welk een roman
tisch speelterrein bieden dan daarbij niet
de heuvelen en dalen, de steenhopen,
planken, kuilen en zandwoestijnen die
zich te allen kant van de stad, om en
nabij der diverse uitbreidingen vertoo-
nen?.Omstandigheden, die er toe ge
leid hebben, dat er dit jaar met bijzonder
veel vuur Paasch-vuurtjes gestookt zijn.
Geheel en al onschuldig bleek dit spe
len, vanwege de energie waarmede het
dezen keer bedreven werd, niet te zijn.
De vurige vrijheidsteekens van het jon
gere geslacht bleken niet, als anders, da
delijk met een paar scheppen zand te
dempen. In sommige wijken, met name
in Plan-Zuid, is de ondergrond bedekt
met een laag veen, die, wordt het vuur
der kinderen wat sterk zich plotseling
herinnert, dat het aanleg heeft om zich
tot turf te ontwikkelen, en dan ook lustig
gaat branden. Dan is Leiden, liever ge
zegd politie en brandweer in last, en heeft
men moeite het voorbarig veen weer te
rug te brengen van zijn voorbarige
brandstof-grootheidswaan eni het zijn be
scheiden taak van rustigen ondergrond,
waarin te heien valt, te doen beseffen
Gelukkig is de veenlaag niet dik en be
staat er voor ernstige uitbreiding van
den bodembrand niet veel gevaar, want
anders zouden we bij de vele ramp-voor
spellingen die ons den laatsten tijd ge
daan worden er nog eene kunnen optel
len. We hebben nu al de voorspelling
van een nieuwen zondvloed (onlangs ver
scheen zelfs een bericht, dat men in Chi
na reeds zoo serieus aan deze voorspel
ling geloofde, dat mei} er ailerwege aan
het bouwen van arken is geslagen!), we
hebben er een, die ons, met het oog op
het uitblijven van de lente, een nieuwe
ijs-tijd voorspiegelt, enz. Was die veen
laag iets dikker, we zouden er ook een
hebben die ons, Amsterdammers het
vooruitzicht opende van om te komen in
den vuurgloed ontstaan door het branden
van duizende trouwe, heipalen.
Maar de jeugd treft niet alleen alle ver
wijt. Dat van de veiligheidskleppen die
in dezen voorzomertijd de menschheid
behoeft en toekomt er tijdens deze Pa-
schen een, voor de hoofdstad belangrijke,
gesloten bleef, is niet haar schuld. De
tocht naar de bollenvelden! Het vuur der
bloemkleuren sloeg met de feestdagen
nog niet uit de ontelbare rechthoekige
vakjes, die haar, rond Hillegom en Lisse
het aard-tapijt vormen. De bollenstreek
lag nog in afwachting.En pas dezen
Zaterdag en Zondag zal het loonen er
per fiets, motor, auto, trein of tram heen
te trekken en, als vanouds daarna zijn
triomfalen intocht in de stad te houden,
behangen met bloem-trofeën, slingers en
bossen hyacinth.
Overigens, van dien druk in bet huise-,
lijk milieu gesproken, ontstaan door den
omgunst der tijden en het belasting-
spook er komen gaten in dén nevel
er zijn, hier en daar uitzichten op zonni
ger verschiet.
In handelskringen, op de Beurs, in
Jaarverslagen huldigt men meer en meer
de opvatting, dat een constante opleving
niet ver meer af is. De opgelegde sche
pen in onze haven zijn bijna allen weer
in de vaart en, als welkom Paaschei
kwam juist dezer dagen van de zijde van
het Prinsenhof de mededoeling, dat de
factor van vemenigvuld'iging der Ge
meentelijk© Inkomstenbelasting niet ver
hoogd zal worden en zal blijven bepaald
op 0.676. Desniettegenstaande de nood^
uitkeering van het Rijk aan de Gemeente
nu toch wel'definitief achterwege zal blijr
ven. Naar men weet hadden B. en W., bij
de ramingen voor de laatste Q-emeentebe-
grooting het bedrag van deze uitkeering
een goede 8 millioen aanvankelijk
bij de baten opgeteld. Daartegen' werd
echter door Gedeputeerde Staten protest
aangeteekend. Naar aanleiding van een
uitlating van den Minister van Bimnen-
landsche Zaken, waardoor het binnenkom
men van deze uitkeering op losse schroe
ven kwam te staan, verlangden zij, dat
deze inkomsten-post geschrapt zou wor
den en dat de begrooting op andere wijze
in evenwicht moest gebracht worden. B.
en W. hadden daarop geantwoord, dat zij
met het veranderen van de begrooting
wenschten te wachten totdat de zaak in
de Tweede Kamer besproken was; zij
hoopten nog op de kleine kans, dat door
het indienen en aannemen van een des
betreffende motie alsnog de zoozeer be
geerde bijdrage uit de Haagsche kas in
de hunne zou vloeien. Nu dan echter deze
kleine kans verkeken is, m.a.w. deze mo
tie in het parlement kelderde (de moge
lijkheid, dat in de Eerste Kamer, waar
de zaak nog op de Agenda staat, de 3
millioen er pog ter elfder ure zouden
worden doorgehaald, schakelen zij maar
uit), zijn ziji inderdaad aan het verande
ren dier begrooting geslagen om aan het
dreigend veto van Gedeputeerden te ont
komen. Allereerst zijn zij de raming der
inkomsten-belasting nog eens nauwkeu
rig nagegaan en ziet, na een uitgebreid
onderzoek meenen zij thans deze post met
een millioen te mogen verhoogen. Het
eerste oogenblik zou men kunnen den
ken, dat hier de wensch de vader van.
het millioen was. Maar B. en W. zijn ern
stige mannen en bovendien steunt dezie
verhoogde raming op een aantal door
wrochte rapporten van bela sting-autori-
teiten en financieel© deskundigen, zoodat
we ons wel, zonder achterdocht bij dit
meevallertje mogen neerleggen. En het
bijbeboorende Paaschei, het onveranderd
handhaven van het „vermenigvuldi-
gingscijfer, met verheuging mogen ver
orberen. Het verder in evenwicht bren
gen van de Begrooting wordt dan daar
naast bereikt door het aanzienlijk verla
gen van de post „onvoorzien© uitgaven"
en het nog vaster aandraaien der bezui-
nigings-schroet
In deze omstandigheden is het dan ook be
grijpelijk, dat B. en W. er niets voor voelden
een van de bestaande belastingen voor het
vervolg maar geheel af te schaffen. Dat het
voorstel-Romme tot afschaffing van de „za
kelijke belasting op het bedrijf" een afwij
zend prae-advies zou ontmoeten, kon men
wel voorspellen. Dit prae-advies is thans ver
schenen. De argumentatie, van het afwijzend
advies is o. i. helder en overtuigend. B. en
W. leggen er den nadruk op, dat het hier
inderdaad een zakelijke belasting geldt, die
zoo goed als niet den druk der persoonlijke
lasten verzwaart. Neemt men voor Vennoot
schappen onder firma een gemiddelde van
twee directeuren aan, dan reiken die lasten
niet veel verder dan ongeveer 120 per per
soon per jaar. En voor Naamlooze Vennoot
schappen komt men natuurlijk tot een nog
veel geringer bedrag.
Er zijn dus, zooals gezegd, lichtpunten.
En als we ons nog weer eens even indenken
in de agitatie en de benauwenis van de eerste
oorlogsmaanden, dan leven we, al is het nog
bij lange na niet alles botertje tot den boöm,
toch al wel In een iets breedere wereld. Er
ligt dezer dagen in ons Stedelijk Museum een
merkwaardige foto, genomen in Augustus
1914 van de Turfmarkt, voor de gebouwen
der Nederlandsche Bank. Een eindelooze file
voor-hun-lieve-geld-beduchten, een file rei
kend tot aan de Doelenstraat, kan men er op
aanschouwen. Hoe vèr lijken ons dergelijke
tafereelen, gelukkig, al weer in het verleden
te liggen. Deze foto maakt deel uit van een
verzameling platen, teekeningen en beschei
den, geheel aan het verleden van onze stad
gewijd. Men kan er vanaf de vroegste tijden
de groei en ontwikkeling van Amsterdam
nagaan. De interessante collectie werd door
den architect A. A. Kok, die als ijverig waker
over ons oude stadsschoon, den betreurden
Wei8sman als secretaris van „Heemschut"
opvolgde, bijeongebracht en onder de auspi-
cieën van de Vereeniging „Amstellodanum"
uitgestald. De tentoonstelling is dezen keer
niet uitsluitend bedoeld als attractie voor oud-
heid-kundige snuffelaars of geschiedvor-
schers. Waar zij ditmaal'vóór alles de aan
dacht concentreert op de ontwikkeling van
het Rokin en omgeving, heeft zij, in verband
met de onlangs uitgeschreven „Rokin-prijs-
vraag", haar actualiteit, Eventueele mededin
gers in deze prijsvraag wordt hier gelegen
heid geboden hun plannen harmonisch bij
het schoone verleden te doen aansluiten. Men
mag hopen, dat van deze gelegenheid een
dankbaar gebruik zal worden gemaakt.
Het Rokin-vraagstuk is natuurlijk ook
weer grootendeels een verkeers-vraagstuk.
En met dat verkeer raken we, vooral in de
binnenstad steeds meer In de knelAan
maningen van de politie tot doorrijden of
doorloopen mogen hier en daar al eens wat
opludhting geven, zij zijn, zonder meer, niet
in staat te beletten, dat telkenmaal het ver
keer in den knoop raakt. Vandaar, dat B. en
W. thans hebben voorgesteld de politievoor-
schriften zoodanig te veranderen, dat op
sommige uren en in sommige straten het stil
staan geheel en al verboden zal zijn. Een
noodzakelijke maatregel, die tenslotte alleen
onaangenaam is voor boulevard eer end e hee-
ren, al te gezellig winkelende dames en niet
al te beste chauffeurs. En met deze catego
rieën behoeft men geen medelijden te
hebben
Engeland en het verslag der des
kundigen.
Uit Londen wordt aan de N. R. Ot ge
meld:
Het uitstel in het zenden van het Brit-
sche antwoord aan de oommissie van her
stel is toe te schrijven aan de nood van
raadpleging der dominions. Ondertus-
schen hebben hier ook bel'angprijke inter
departementale besprekingen plaats ge
had. Het algemeen beginsel van het ant
woord zal, volgens de Daily Telegraph,
aanvaarding van het rapport der coanmis-
sie-Dawes zijn met stellig tegen onder
handelingen over sancties. Van een be
spreking van sancties tegen Duitschland,
vóór dit land ten aanzien van' zijn inge
volge het plan der comimissie-Dawes te
aanvaarden nieuwe verplichtingen tekort
geschoten is, wil MacDonald zooala hij
reeds in een rede gezegd had, niets we
ten. Evenmin wil hij zich laten verleiden
tot .besprekingen over de schuldenkwes-
tie. De pogingen van sommige geallieer
den om, onderscheid te maken tuaschen
schulden tegenover Amerika en schulden
tegenover Engeland kon door Groot-
Brittannië niet geaccepteerd worden. De
besprekingen over- de schulden en bet
totaal der schadeloosstellingen krijgen
pas kans op succes, wanneer de uitvoe
ring van het plan der oommissie-Dawes
eenmaal door verschillende landen te
goeder trouw is. MacDonald zou van mee-
ning zijn dat geen land het recht heeft
op een belooning voor aanvaarding van
een regeling die op ieders en dus ook op
het belang van dit land zelf het oog heeft.
Het is mogelijk dat Theunis en Hymans
er door hun besprekingen niet MacDo
nald toe gebracht worden te trachten.
Frankrijk in deze richting te sturen!
Voorloopig ontkent men ten stelligste dat
een verzoening van het Fransche en
Britsche standpunt het doel van hun
komst is. Ten aanzien van het lidmaat
schap van Duitschland van dien Volken
bond wint de meening veld, dat de oplos
sing in een compromis gezocht moet wor
den. Men hoort praten over een aanbod
aan Duitschland van een lidmaatschap
ook van den Raad van den Volkenbond,
niet echter permanent, maar voorloopig
voor twee jaar.
Parijs, 26 April De commissie van her
stel heeft vanochtend officieus vergaderd
en kennis genomen van de antwoorden
van de Fransche, Belgische en Engelsche
regeeringen, waarbij deze de besluiten
der oom,missles van deskundigen aan
vaarden. Het Belgische antwoord zegt,
dat dit land zich over de uitvoering van
het nieuwe plan, voorzoover het er bij
betrokken is, in verbinding zal stellen
met de overige geallieerden. Men ver
wacht het Italiaansche antwoord morgen.
Zoodra alle antwoorden ontvangen zijn,
zullen zij bekend gemaakt worden. De
oommissie heeft Bartbou en Bradbury
verzocht advies in te winnen van voor
name financiers over de besluiten der
deskundigen1 en de mogelijkheid van de
uitvoering hunner plannen. Waarschijn
lijk zullen zij besprekingen houden met
Morgan, wiens komst aangekondigd ia
Deze besprekingen dwingen niet tot een
onmiddellijk ten uitvoer leggen van de
financieele maatregelen.
De oommissie zal Dinsdag officieel bij
eenkomen.
DUITSCHLAND.
Duitschland en Zuld-Slavlë.
De afgevaardigden van Zuid-431avië en van
Duitschland hebben een overeenkomst ge
sloten, volgens welke Duitschland aan Zuid-
Slavië in 1924 op rekening van de schadever
goeding leveringen tot een bedrag van 20
millioen goud-mark zal verstrekken. Vooral
spoorwegmaterieel zal worden geleverd.
Toeneming der zelfmoorden.
Berlijn, 26 April Tengevolge van den
heerschenden nood nemen de zelfmoor
den en pogingen daartoe op schrikbaren
de wijze toe. Alleen hedenvoormiddag
werden tien gevallen van vergiftiging
door gas aangegeven.
Een rooveroverval.
Vrijdagmiddag roofden acht zwaarge
wapende lieden uit een bij Aversdorf ge
legen kantoorgebouw eener mijn de even
te voren ontvangen loongelden ten be
drage van 13.000 goudmark, waarbij zij
met revolvers en handgranaten dreigden.
De vervolging der roovers, die daarbij
een persoon doodden, één zwaar en één
licht kwetsten, leidde tot de arrestatie
van allen. Het geroofde bedrag werd na
genoeg geheel teruggevonden.
ENGELAND.
MacDonald bij den Koning te gast.
MacDonald en zijn oudste dochter zul
len heden de week-end als gasten van
den Koning en de Koningin in Windsor
Castle doorbrengen. Het pikante feit dat
een arbeidersleider door zijn Koningin te
logeeren wordt gevraagd, houdt uit den
aard der zaak de gemoederen druk be
zig.
ZWITSERLAND.
Het spoorwegongeluk; bij Bellinzona.
De oorzaken van de spoorwegramp bij
Bellinzona laten zich thans overzien. Ver
schillende omstandigheden hebben samenge
werkt. In de eerste plaats het feit, dat tus-
schen Bellinzona en Lugano het verkeer nog
steeds over enkel spoor loopt. Aan het tweede
spoor, welks aanleg om zuinigheidsredenen
veel te lang is uitgesteld, wordt wel druk ge
werkt, doch het is nog niet klaar. Gewoonlijk,
passeeren de nacht D-treinen van en naar
Italië elkaar bij het station Biasca, dat-be
noorden het traject met enkel spoor ligt,
doch ditmaal had de trein uit Milaan wegens
de drukte met de Paaschdagen meer dan een
uur vertraging, terwijl de tredn uit Zurich
op tijd' was. Ongeveer bij Biasca is deze trein
een sneltrein Ohiasso—-Zurich gepasseerd en
vermoedelijk heeft de machinist van den D-
trein uit Zurich gedacht, dat dit de D-trein
uit Milaan was. Hij is althans te Bellinzona
dcor het onveilig sein heengereden met het
bekende noodlottig gevolg.
De Zwitsersche bladen merken op, dat dit
laatste een ernstig aanzien heeft. Het leven
van zooveel reizigers moet niet meer dan vol
strekt noodzakelijk is van de opmerkzaam
heid van een machinist afhangen en het is
zeer de vraag of men op een traject, waar
wegens het enkele spoor het gevaar van bot
singen bestaat, kan volstaan met een onveilig
sein.
De bladen te Milaan maken melding van
verschrikkelijke tooneelen, die zich in de
brandende waggons hebben afgespeeld. De
„Secoio" meldt, dat de geredde reizigers
menschelijke gestalten als brandende fakkels
tevergeefs de vlucht zagen nemen. Steeds
wanhopiger klonk het geschreeuw der opge
sloten reizigers. Aan een venster zag men
.een vrouw, die een kind op den arm had.
Haar hulpkreten gingen door merg en been.
Tenslotte moest ook zij levend verbranden.
Tevergeefs trachtten de geredde passagiers
met ijzeren staven openingen in de bran
dende waggons te slaan. Voor een venster
zag men 7 8 personen, die tevergeefs
trachtten een uitgang te vinden, tot zij ten
slotte verbrandden.
GRIEKENLAND.
Volgeais een bericht uit Athene zijn de
Grieksche bladen verontwaardigd over
het feit, dat groote hoeveelheden been
deren, die naar men meent afkomstig zijn
van Grieksche gesneuvelden, door de
Turken worden verkocht. Het te Amster
dam thuis behoorende stoomschip Venus
zou een lading van ettelijke duizenden
zakken dergelijke menschenbe-enderen
aan boord hebben, die bestemd zouden
zijn voor het vervaardigen van meststof
fen,
KORTE BERICHTEN.
De Fransche bezettingsautoriteiten1 te
Dusseldorff verlangen den onmiddellij-
ken bouw van een groote kazerne voor
tien batterijen,, waarvoor de grond reeds
in beslag is genomen.
Het Spaansche directorium heeft een
betooging van de arbeiders te Madrid op
1 Mei verboden.
Engeland en Turkije hebben de nieuwe
Grieksche republiek officieel erkend.
Uit het Zuiden van Frankrijk komt be
richt, dat men daar, in het bijzonder in
de Oostelijke Pyreneeën te klagen heeft
over.de warmte.
LUCHTVAART.
Een verkeersvliegtuig van de E. L H
verongelukt
-Donderdagmiddag maakte men zich onge
rust omtrent het lot van de opvarenden van
het verkeersvliegtuig H-NABS, dat des mid
dags 2 uur uit Engeland naar ons land is
vertrokken en waarvan sindsdien niets meer
is vernomen.
Het toestel werd bestuurd door den vlieger
A. P. J. Pijl. Aan boord bevonden zich als
passagiers de heeren W. J. van Hien uit
Amsterdam en Modderman uit Amersfoort.
Het vliegtuig H-NABS was van het type
Fokker F III, uitgerust met Siddeley Puma
motor. Deze motor was juist in groot onder
houd geweest en had sindsdien 20 uur ge
draaid. Zoowel vliegtuig als motor bevond
zich in uitstekenden staat. J
De vliegtuigbestuurder, Adriaan Pieter Jo-
hannes Pijl, was sinds Maart 1922 bij de Kon.
LuohtvaartiMjj. in dienst en had bij' deze
maatschappij 1220 uur gevlogen, tot de
grootste tevredenheid. Pijl was een uitne
mend vliegtuigbestuurder, kalm, vol beleid
en zijn vak door en door kennende. Hij heeft
daarvan herhaalde malen duidelijke bewijzen
geleverd in zeer moeilijke omstandigheden.
Het vliegtuig, op weg van Londen naar
Nederland, had een tusschenlaoding uitge
voerd op het vliegveld te Lympne, daar op
het Kanaal mist heerschte. Toen deze tegen
2 uur volgens ingekomen weerberichten op
getrokken was, besloot de vliegtuigbestuur
der de reis voort te zetten. Sindsdien is niets
meer van het vliegtuig vernomen.
Van belang is, dat het vliegtuig der Kon.
Luchtvaart-Mij. op weg naar Londen, be
stuurd door den vlieger Scholte, l1/» uur later
dan het vliegtuig H-NABS met vliegtuigbe
stuurder Pijl, het Kanaal in tegenovergestel
de richting heeft overgestoken-, zonder iets
bijzonders op te merken. Het weer was heiïg,
met 300—600 M. wolkenhoogte.
Zoodra het vliegtuig H-NABS over tijd-
was, zijn van de zijde der Kon. Luchtvaart-
Mij. nasporingen begonnen; Ln de' eerste
plaats door telegrafisch en telefonisch de ge
heeld Belgische en Fransche kust tot Calais
toe langs te gaan, daar de mogelijkheid niet
uitgesloten was, dat het vliegtuig een ge
dwongen landing op een verlaten punt aan
het strand had gemaakt. Toen laat in den
avond deze nasporingen slechts een negatief
resultaat hadden opgeleverd, moest helaas de
gevolgtrekking worden gemaakt, dat het
vliegtuig de kust niet had bereikt, Terstond
zijn toen maatregelen genomen om het Ka
naal af te zoeken. Het was niet mogelijk bij
nacht vliegtuigen uit te zenden, doch er wer
den maatregelen genomen om al vóór zons
opgang een verkenningsvliegtuig der Kon.
Luchtvaart-Mij. uit te zenden. De Engelsche
regeering stelde 3 vliegtuigen tér beschik
king, die eveneens bij het krieken van den
dag zouden uitvliegen. Tenslotte zond de
Nederlandsche regeering een escadrille vlieg
tuigen en eenige torpedobooten uit. Het
vhegtulg van de Kon. Luchtvaart-Mij. is van
zijn kruistocht over het Kanaal teruggekeerd
zonder eenig resultaat te kunnen melden.
Gedurende den geheelen nacht zijn alle
kustwachten waakzaam geweest en zijn ra
diografisch alle onderweg zijnde schepen aan
geroepen om te vragen, of zij iets hadden
opgemerkt. Er is enkel geen enkel bericht
ingekomen.
Donderdagnacht werd' door den Com
mandant der Marine alhier, bericht ont
vangen van de K. L. M., dat het positvliegr
tuig F 8, dat Donderdagmiddag met 2 pas
sagiers uit Croydon (E.) was vertrokken
nog niet te Rotterdam was aangekomen.
Daar het onmogelijk was bij donker hulp
te bieden, vertrok Vrijdagmorgen vroeg
direct een' groep van drie watervliegtui
gen, om de Noordzeeroute der K. L. M.
en omgeving af te zoeken.
Ook uit Vlissingen werd door de Ma
rine-assistentie verleend door het uitzen
den van een torpedoboot. Terwijl van de
zijde der Engelsche Marine onmiddellijk
een onderzoek in het Kanaal werd inge
steld. Nadere bijzonderheden ontbreken.
Toen gistermiddag 12 uur nog steeds geen
bericht ontvangen was, meende de directie
der Kon. LuchtvaartnMij., dat de hoop, dat
de 3 opvarenden nog gered zouden zijn,
moest worden opgegeven.
Nader wordt gemeld:
Omtrent het lot van het vermiste K.L.M.
vliegtuig, de H-NABS, kan men moeilijk
meer in -twijfel verkeeren. Aüe pogingen om
eenig spoor te ontdekken, zijn vruchteloos
geweest. De Nederlandsche watervliegtuigen,
a.e, gesteund door een torpedoboot, gisteren
iot -zonsondergang op de Kanaalroute hebben
gepatrouilleerd, hebben geen enkel spoor van
ie machine kunnen ontdekken, terwijl de zee
vliegtuigen v^n de Royal Air Foroe even
eens zonder resultaat in hun vlieghaven Fe-
lixstowe zijn teruggekeerd.
Gehield wordt, dat een van de Neder
landsche machines bij laag water op de
zandbank van Goodwin iets heeft be
speurd, dat op een wrak geleek, terwijl
een Engelsche machine nabij die plek olie
op bet water zag drijven. Het was echter
niet mogelijk dm zekerheid te ver
krijgen, of een en ander verband' hield
met de vermiste machine.
De Amerlkaansche wereldvlucht.
Aan de Noord-Westkust van Alaska
heeft het de laatste dagen zoo gestormd,
dat majoor Martin, die met zijn bescha
digd vliegtuig achter is gebleven in Por-
tage Bay, zich nog niet op weg heeft kun
nen begeven naar Dutch Harbour een
cler Aleuten-eilanden waar zijn drie
metgezellen op den vliegtocht om de we
reld van Amerikaansche militaire vlie
gers op hem wachten. Het zal dus nog
wel een dag of wat duren voor het -groote
waagstuk de vlucht van Dutch Har
bour naar Japan door de vier moe
dige mannen wordt ondernomen.
EERSTE KAMER.
Alvorens met de Algemejne beschou
wingen over de begrooting verder te
gaan, vraagt de heer van Kol verlof
den Minister van Koloniën te interpel-
leeren over de rechtmatigheid van het
besteden van Indische gelden voor 'de
Nederlandsche marine, hetwelk met 10
tegen 16 stemmen wordt toegestaan.
Bij de verdere algemeene beschouwin
gen houdt de a.r. prof. Diepenhorst
een „vriendschappelijke" polemiek met
baron de Vos van Steenwijk (chr.-hist),
die aanmerkingen had gemaakt op het
adres der Commissie van Rapporteurs.
Hij bespreekt verder de bezuinigings- en
belastingplannen der regeering, waarbij
hij tegen de politiek der S.D.A.P. te velde
trekt, die aan het volk een. zwijmeldrank
bereiden. De smaad en hoon tegen den
minister verbindt ons vaster aan dezen
man, die voor onze militaire weerbaar
heid reeds zulke groote verdiensten had,
en wij bidden hem toe, dat God geve, dat
hij ze ook voor ons economisch leven,
moge hebben.
Ook de r.k. heer van der Lande
prijst de regeering, heeft het over de
hooge belastingen en bepleit allerlei ver
beteringen in de verschillende stelsels.
De minister zal het tarief onderhanden
nemen, zooals spr. met -genoegen zag.
Spr. dringt voorts aan op centralisatie
van de arbeidsinspectie en wijst erop, hoe
de internationale arbeidsoonferentles veel
geld kosten, tegenover vaak geringe re
sultaten. In het belang van arbeiders en
industrieelen acht spr. een internationaal
geregelden arbeidstijd, internationale con
trole en internationale straf gewenscht.
Dit zijn de krachtigste factoren, voor de
bevordering van den socialen vrede.
De Vrijheidsbonder van den Berg
wil met de regeering samenwerken, doch
dan moet zij niet komen met openlijke
of verkapte protectie. Wel wil hij mede
werken aan een technische herziening
van het tarief.
Nadat nog de heer Anema (a.-r.) ge
sproken heeft over het „beruchte" ac-
ooord van 1922, dat slechts liep over
groote partijkwesties, en waarvan dus in
geen enkel opzicht onderdrukking van
de minderheid te vreezen was, en over de
kabinetscrisis na het Vlootwet-votum,
wordt de zitting verdaagd tot Dinsdag
middag.
INGEZONDEN.
De bermen van den Nieuwen Duinweg.
Geachte Redactie,
Mag ik u beleefd' plaatsing verzoeken
in uw geëerd blad voor het navolgende:
De bermen van den verharden Sandijck-
weg in den polder „Het Koegras" zijn
zeer arm aan humusgrond en zuinig be
legd met magere graszoden, welke niet
aansluiten.
Door de drukke passage van voertui
gen en auto's wordt de fietser meestal ge
noodzaakt af te stappen, daar de bermen
van den weg los en mul zijn. Zonder de
noodige hulp ter verbetering is daar nog
in geen jaren een vaste met gras begroei
den berm langs den weg te verwachten,
hoewel dit met het oog op het drukke ver
keer toch zeker zeer -gewenscht zou zijn.
Door nu deze bermen een aantal jaren
achtereen in den vroegen herfst een rui
me compostbemesting te geven verkrijgt
men door den tijd, daar kan men zeker
van zijn, een vasten berm. De regen
drukt de compost naar den grond en een
enkele keer gaat men er met een handrol
overheen.
De gemeente, welke ruim voorzien is
van straatvuil en huis-afval zou deze ver
betlering 'kunnen aanbrengen. Aan den
Middenweg, nabij: de sluisbrug heeft de
gemeente een ruime opslagplaats. Van
vele zijden kan men van uit de kom der
gemeente met de vuilniswagens op
slagplaats aan den Middenweg gemakke
lijk bereiken.
Op duizend M3. oompost komt het ndet
aan; op die slappe bermen kan er heel
wat gebruikt worden. Het ia gewenscht
dat de oompost, welke voor dit doel wordt
aangewend1 een weinig belegen is, daar
om kan het goed zijn, daarmede nu reeds
te beginnen en ©en groote stuit daar te
plaatsen, deze ligt voor het vervoer kort
bij het werk.
Mijnheer de Redacteur, u beleefd' dan
kend1 voor de opname, teeken ik met de
meeste hoogachting,
Uw abonné en
getrouwe lezer.