HELDEISCKE COURANT Vierde Blad. VAN ZATERDAG 10 MEI 1924. AMSTERDAM8CHE BRIEVEN. ROND DEN DAM. ECONOMISCH WEEKOVERZICHT. EERSTE KAMER. Vergadering van Donderdag 6 Mei. MARINEBEG ROOTING. Aan de orde Is de behandeling van Hoofdstuk VI (Marine). De heer de Muralt (V.B.) betoogt, dat het onmogelijk is, het defensie-vraag stuk uit een breed standpunt te bezien, aangezien het in de Kamer in vier tem po's wordt behandeld, n,L bij vier ver schillende 'begrootingen. Het vraagstuk ressorteert thans onder oorlog, marine en koloniën, zoodat het telkens bij gedeelten aan de orde komt Spr. wil even wijzen op de motie-Bomans inzake de instelling van één departement van defensie. Spr. hoopt, dat voor deze gewichtige aangele genheid nu eens niet een partijgenoot zal worden gezocht, doch dat men haar volkomen zakelijk onder de oogen zal zien. Spr. is van oordeel, dat met weinig ma teriaal kan worden volstaan, in verband met de bescheiden taak onzer marine. Re kening zal moeten worden gehouden met het feit, dat ons zuiderfrontier niet het minst belangrijke ls. Het is daarom te betreuren, dat het zwaartepunt in vredestijd naar het Noor den is verlegd. Mevr. Pothuis—Smit (S.D.) ver klaart namens haar fractie, dat deze niet haar stem aan de 'begrooting zal geven. Zij protesteert voorts tegen het begin van uitvoering der Vlootwet, dat ln deze be grooting ligt opgesloten. DeMinistervanMarlne, de heer Westerveld, kan het protest van me vrouw Pothuis, dat n.L de regeering door een achterdeurtje toch de Vlootwet wil binnenhalen, niét aanvaarden. Tegenover den heer De Muralt merkt spr. op, dat het defensie-vraagstuk jaar lijks bij de algemeen© beschouwingen over de Staatsbegrooting in zijn geheel kan werden overzien. In dit opzicht kan één departement van landsdefensie geen verandering brengen, aangezien ook bij één departement van landsverdediging de onderdeelen in vier tempo's kunnen wor den besproken. Spr. wil hier evenwel niet op vooruitloopen, daar dit besproken kan worden bij de behandeling van de motie- Bomans. Van verzet ,van marinezijde tegen een beschikking van den opper bevelhebber in oorlogstijd over de opstel ling van anti-luchtvaartgeschut zal geen sprake zijn. De opmerking van den heer De Muralt over de interdepartementale commissie moet de minister buiten be schouwing laten. Er is geen verplaatsing van het zwaai#punt van de defensie van tiet Zuiderfrontier naar het Noorder. Het betreft hier slechts een quaestie van be velvoering. De heer D e M u r a 11 repliceert De beraadslaging wordt gesloten. De begrooting wordt aangenomen met 26 tegen 18 stemmen; tegen de sociaal democraten en de vrijzinnig-democraten. De vergadering wordt verdaagd' tot Dinsdag 20 Mei a.s., des namiddags te 2 uur. TWEEDE KAMER. MARINEBERICHTEN. Bezuinlglngsemnmissie voor de Marine Het Haagsch Correspondentie Bureau meldt: De Ministers van Marine, van Koloniën en van Financiën hebben ingesteld een interdepartementale commissie, die een onderzoek zal instellen naar de mogelijk heid van 'bezuiniging op de personeelsor ganisatie der Koninklijke Marine. De commissie heeft tot opdracht, gekregen: ten eerste een plan uit te werken, volgens hetwelk het Europeesch personeel der staatsmarine wordt gesplitst in een deel, uitsluitend bestemd voor den dienst bij de zeemacht in Nederland, en een deel, uitsluitend -bestemd voor den dienst bij de zeemacht in Ned.-Indië; en ten tweede de financieele gevolgen van het plan, zoowel voor de staatsbegrooting als voor de Indische begrooting, te berekenen. Tot leden der commissie zijn benoemd: voor het departement van Marine de schout-bij-nacht K. F. Sluys, tevens voor zitter; de kapiteins ter zee B. Schreuders en A L Boeser, en de hoofdofficier van administratie der le kL E. G. de Wijs; voor het departement van Koloniën de kapitein van den generalen staf van het Indische leger A. J. A. v. Overeem, de oud- inspecteur van het middelbaar onderwijs in Ned.-Indië ir. M. G. Hoekstra en de oud-administrateur van de Droogdokmaat schappij „Tandjong Priok", J. J.,de Gast; voor het departement van financiën de bezuini-gingsinspecteurs J. O. Roelofsen en H. Sieperda $n de oommies aan de afdeeling pensioenen en eerediensten mr. E. Oudkerk. Tot secrtearis der commissie is be noemd de luitenant ter zee der le kl. G. H. Poolman. De nieuwe kruiser „Java". Maandag a.s. vertrekt Hr. M-s. „Java" van Rotterdam, ten einde van 1217 Mei schietoefeningen nabij de Haaksgronden te houden. Maandagavond ongeveer 1 uur wordt het schip op de reede alhier verwacht. Hr. Ms. „Java" heeft een waterverplaat- sing van 7000 ton, is ongeveer 160 meter lang, voorzien van 2 hooge -masten en 2 schoorsteenen- etn is bewapend met 10 ka nonnen van 15 cM. No. 6, en 4 kanonnen van 7.5 c.M. anti-luchtvaart, de laatste semi-automatisch. Elke mast draagt 2 mo derne zoeklichten boven elkaar; 2 derge lijke zoeklichten zijn opgesteld op bordes sen ter weerszijden van den achtersten schoorsteen. De voortbeweging geschiedt door 3 tur bine-machines, drijvende 8 schroeven, waarvan 11 aan S.B., 1 aan B.B. en 1 ln de midscheeps. Elk der zij-machines ontwik kelt 24.500 as P.K., de middelste machine 16.000 as P.K., die het schip een snelheid van' 30 mijl zullen -geven. De stoom voor deze 8 turbines wordt geleverd door 8 waterpijpketels "met olie- verwarming. Totaal' kan 1000 ton olie ge laden worden. e totale equipage van het schip zal man groot zijn, nJL 80 officieren, 60 onderofficieren en 400 minderen. Het schip staat thans onder commando van kapitein ter zee L. J. Quant, eerste officier is kapitein-luitenant ter zee M. Verloop en chef van de equipage schip per A. van der Vet De romp van het schip vertoont geen enkel recht gedeelte, doch loopt van het midden van de lengte zeer scherp naar voren en achteren toe, terwijl de kiel op' reeds aanzienlijken afstand van den voor steven zeer sterk oploopt, alles in het be- ang van snelheid en manoeuvreervaar digheid. De vaartproeven geschieden eerst begin Juni, nadat in dien tusschemtijd het per soneel de gelegenheid heeft gehad zich ln te varen en vertrouwd te maken met de moderne machinerieën, die belangrijk ver schillen van die, tot nog toe in onze ma rine in gebruik. Eerst ais redelijkerwijs aangenomen mag woorden, dat het perso neel zoover is, zullen deze vaartproeven beginnen, welke in de Iersche Zee ter hoogte van Skelmorlie nabij Glasgow langs de zich daar bevindende gemeten mijl zullen plaats hebben. Dat men hier voor zoo ver van huis gaat, vindt zijn re den hierin, dat men ten behoeve van de betrouwbaarheid der uitkomsten bij proef- stoomen met dergelijke groote vaart (80 mijl) behalve natuurlijk aan een gemeten mijl gebonden is aan niet te ondiep en ook niet te diep water. Deze combinatie van gemeten mijl, juiste diepte en behoorlijke ruimte is in onze wateren niet te vinden. De eischen, waaraan het schip zal moe ten -voldoen, zijn lo. gedurende fl uur on afgebroken 30 mijlen loopen en 2oAgedu- rende 24 uur een1 snelheid van 12 «ijl be houden, gedurende welke slechts een vooraf bepaalde hoeveeJhedd brandstof mag worden verbruikt Brievenmail voor Hr. Ms. „Tromp". 13 Mei naar Las Palmas, laatste bus lichting hoofdkantoor 6.80 a., stadsbussen lichting 3 16 Mei naar Las Palmas, laatste bus lichting hoofdkantoor 8.30 a., stadsbussen lichting 2 7,9,10,11,12 en 13 Juni naar Bordeaux, laatste buslichting hoofdkantoor 8.30 a., stadsbussen lichting 2. Daarna blijft de correspondentie te Helder bewaard. In de brievenmalen worden alléén op genomen volledig gefrankeerde gewone brieven en andere stukken over de adres- zijde voorzien van kruisstrepen. Hr. Ms. JK IX". Hr. Ms. K IX is 8 Mei van Oolombo vertrokken. Kabelschip „Zulderkruisf. Het gouvernementflkabelschip „Zuider kruis" arriveerde 6 Mei JJ. te Tandjong Priok. Alles wel aan boord Hr. Kb. „Triton*. STOOMV A A RTBERICHTEN. Stoomvaartmaatschappij Nederland. De Kalfjes-laan. De straat- bloenietjes. Vrouwen-club. Het Russisch ballet. De va- cant ie-toeslag en de werklooeen- uitkeering. Staking bi] „Werk spoor". Evenals verleden jaar organiseert de K. L. M. ook dezen zomer weer Zondag-tochtjes boven Amsterdam, boven Zuider- en Noord zee. Voor enikele luttele guldens kan men, vanuit Schiphol opstijgend, een drie-kwartier dit tranendal en de Zondagsche, steedsche pantoffel-parade ontvluchten om daarboven, in hooger dreven, wat frissche lucht te hap pen enwat groen te zien. En velen zul len ook dit jaar ongetwijfeld weer van die gelegenheid gebruik maken; want, geluk kig, heeft het verkeers-ongeval, dat on langs op de vliegliiin AmsterdamLonden plaats had, geen invloed gehad op de stijgen de populariteit van het vl.egtuig als vervoer middel. De passagiers-boekingen namen na dit betreurenswaardige ongeval allerminst af (zij namen zelfs in belangrijke mate toel) en het publiek kwam blijkbaar tot het nuchtere en juiste inzicht, dat die velligheidskans in de lucht (één ongeluk op een vierjarigen dienst!) niet geringer is dan die op den beganen grona, waar toch ook de spoorweg-ongeluk ken nooit geheel zijn uit te schakelen, om van de autobussen dan nog maar te zwijgen. Maar daarover wilde ik 't eigenlijk niet hebben.... Ik wilde 't hebben over dat „groen", dat men van boven uit de lucht be neden zich ziet. De hoofdstad dan, lijkt van uit het vliegtuig beschouwd, 's zomers één groote, groene oase, waartusschen hier en daar wat huizen eil torens oprijzen en waar doorheen zich de grachten slingeren Maar, helaas, wij zijn niet ten allen tijde in staat op te rijzen van de aarde, en wie, in dezen lentetijd verscholen in zijn steedsche binnenkamer op de drogende waschjes, de balconnetjes en keukentjes van zijn achter buren staart en in de prutsige tuintjes het zielig worstelen om lucht en zon van enkele verschrompelde boom-stronkjes gadeslaat, heeft wel dik moeite aan onze stad als aan een „groene oase" te denken! v.Nu ja, er is dan nog wel het Vondelpark, er zijn hier en daar wat plantsoenen, maar in deze tijden gaan we tooh steden als Den Haag, als Haarlem, Arnhem, met hun landelijke, vlakbij gelegen buitenwijken, benijden. En met haast ziekelijke liefde koesteren we in onze aandacht dat weinige wat we op dit groene buiten-gebied dan nog wél hebben. Tot dat weinige behoort de Kalfjes-laan, landelijke polderweg, die de be roemde uitspanning aan den Amstel met deri Amstelveenschen weg verbindt. Begrijpelijk dan ook, dat toen deze week deze laan in den Raad ter sprake kwam, het onderwerp veel belangstelling der leden trok. B. en W. kwa- men met een voorstel om dezen weg van een asphait-betonlaag te voorzien, en, ter voldoe ning aan de eischen van 't moderne verkeer 'n gedeelte der boomen en struiken op te rui men. Er waren onder de leden, wie dezen aan slag op het kleine beetje natuur-bezit dat we nog hebben, zoodanig hinderde, dat zij, radi caal, precies bet omgekeerde voorstelden: het verbieden van alle moderne verkeer op deze laan. Wie in een auto zit, redeneerden zij, kan ook beet Ouderkerk omrijden en moet zich dan maar, ten behoeve van zijn wa^e- lenide, fietsende enflirtende medebur gers, het geringe tijdsverlies getroosten. An dere, minder principieele tegenstanders, zei den: „Als 't dan toch moet, doe 't dan ineens maar goed*, ga je de Kalfjeslaan aan het ver beteren, verbeter dan meteen ook maar den slingerenden, veel te smallen toegangsweg langs den Amstel en ook den Amstelveen schen weg". B. en W. bleven zich echter in het midden houden en handhaafden hun voorstel, dat al thans voorloopig in staat zal zijn den honger van het groote-stads-monster te stillen. Een stukje groene hors d'oeuvre A raison van 70.000, waarmede het stokkerige beest kan worden zoet gehouden totdat het, met de be bouwing der weilanden en polders zelve, aan de hoofdschotels begint. En voorloopig, totdat we allen onze eigen vliegtuigjes hebben en we alleen of getweeën de gewenschte stilte, afzondering en het groen in de jvolken gaan zoeken, moeten we deze dingen verder uit de buurt gaan beleven. Niet dat we in de city geheel en al van groen en bloemen verstoken zouden zijn! Behalve dat het vermeerderend aantal bloe- nienventers op straathoeken en pleinen met hun als veelkleurige, geurende bonquetfen uitpuilende manden en korven, het stadsbeeld opvroolijkt, worden ons weer de „straat bloemetjes" in het knoopsgat gestoken door dames en meisjes, die tegelijkertijd de bus voor „het goede doel" voor onzen neus laten rammelen.... Men moge dan al eens deze steeds weerkeerende straatbloempjes-vloed onaangenaam vinden, het doet- niets af aan de waardeering, die men kan gevoelen voor de energie en.den> moedt, dien de betrok ken vrouwelijke „sociale werksters" met dit bedrijf ten toon spreidén. Ja, moed' ook. Want bet afweren van al te vriendelijke hee- ren-koopers, die bij dergelijke gelegenheden een kopje thee of een taartje wenschen aan te bieden, vereischte nogal eens flinke slag vaardigheid! Maar dat is dit jaar aanzienlijk vergemakkelijkt. Iedere „werkende vrouw in de hoofdstad kan thans sinds enkele weken, al te vriendelijke aanbiedingen èf-kaveeren met een: „Dank U wel, we hebben onze eigen club". ■Op het gebied- van vrouwenclubs waren we tct nog toe in onze stad achter. Den Haag b.v. kent al enkele jaren een schitterend inge richte dames-sociëteit. Den Haag is wel, met de Witte vooraan, de stad der sociëteiten, maar in deze tijden van vrouwen-emancipatie mocht toch ook in de hoofdstad, naast inrich tingen als de Groote Club, de Industrieele C ub, Arti, enz., geen vrouwelijke tegenhan ger ontbreken.Zij is er nul Aan de Kei- 'ersgracht werd dezer daeen dit moderne home voor werkende vrouwen geopend.... Het 's een keurig ingericht gebouw met voor treffelijke eetzalen, lees- en sohrijf-dito's, ogeerkamers, enz., enz. De leden vinden er alles wat hun harten of hartjes begeeren. Al leen, we leven op 't oogenblik in de lente en in dat jaargetijde doen harten en hartjes soms èrg raar,en hebben rij niet genoeg aan plats-du-jours, boeken, kranten, bedden en waschtafels. Is het de lente, die danslustig maakt en de belangstelling in dans- en bailetkunst- doet opvoeren toteen rage? Men vraagt het zich af, als men ziet met welk een gespannen verwachting hier de laatste weken het- optre den van „het Russisch bailef uit Parijs ver heid' werd. De opvoeringen hebben onder de auspicieën van het Concertgebouwhestuur in don Stadsschouwburg plaats en reeds gerui- men tijd van te voren waren de heide aange kondigde avonden „uitverkocht". Een derde avond moest bijgevoegd worden. En nég vecht men om plaatsen. Het valt wel zeker te zeggen, dathet niet de lente is. Het is: het „Russische"alhoewel dit ballet ten slotte eigenlijk pas in Parijs tot zijn huidigen vorm gekomen is. Een uitvloeisel van de 'ente ware misschien, neen zeker, natuurlij ker en gezonder geweest, maar we hebben nu eenmaal met- de Russische dweperij, sinds enke'e jaren onder onze intellectueele en kunstzinnige kringen levend, rekening te houden. Ook het „Russisch" cabaret-gezel schap „Der blaue Vogel", dat hier verleden jaar optrad, oogstte een bijval, die men ge voegelijk voor een deel op rekening van de „Russische ziekte" mocht schrijven. We ont kennen niet de wezenlijke kunstwaarde, die 'n deze „Russische" vertooningen schuilt (vooral niet daar, waar zooals bij dit ballet de belangrijksteFransche moderne schil ders en componisten hun -medewerking ver leenden!) maar of onze eigen cabaret- en danskunstenaars, gaf men hun dezelfde ma- terieele middelen, zooveel minder prestaties zouden leverenziedaar een vraag! Waar dan ook echter lentesfemming mocht zijn, in de Raadsvergaderingen van deze week was zij zeker ver te zoeken.... Het ging om verlaging van den vacantietoeslag en om eveneens gedeeltelijke afschuiving van de werkloozen-zorg naar het Burgerlijk Armbestuur. Beide onderwerpen, die andere 4an lente-hartstochten wakker riepen, zóó zeifs, dat het nét aan incidenten ontbrak. De publieke tribune begon mee te spreken., om het zacht uit te drukken, en moest ontruimd worden-, terwijl in de zaal de communisten, met Mevr. Van Zelm vooraan, hun- mede leden voor al wat leelijk is uitscholden. Hoewel de eerste zaak, die van de vacant-ie- toeslagen, ampel in het georganiseerd overleg besproken was en men er -tot een. soort ac- coord was gekomen, werden thans B. en W„ en, wel voornamelijk wethouder Vos, beschul digd van anti-sociaal te voelen en niet het minste hart te bezitten. Bij de stemming over het gedeeltelijk afschaffen van den vacantie toeslag staakten tenslotte de stemmen, maar de eommun'sten dreigden bij voorbaat, mocht aan hun eischen niet voldaan worden, met voortdurende obstructie bij de volgende zit tingen. Klaarblijkelijke kiezers-vrees bij meerdere leden maakte tot nu -toe de debat ten, waar we de volgende week na hun voort zetting op zullen terugkomen, daarbij niet verkwikkelijk. Ook buiten den Raad deed zich deze week een arheids-conflict voor. Bij „Werkspoor" wordt gestaakt. Ook hier heeft helaas het „georganiseerd overleg" geen succes te boe ken. Terwijl in Rotterdam en elders toch een loonsverlaging werd doorgedreven zonder overleg met de „organisaties", wordt daar niet gestaakt; hier, waar alle mogelijke conside ratie werd gebruikt en eindeloos geconfe reerd werd, wèl! Het wordt inderdaad bij) tij den- moeilijk om toch, niettegenstaande alles, aan het uiteindelijk- slagen van een sociale samenwerking te gelooven! Maar die gelooven haasten niet. De onzekere vooruitzichten op politiek en economisch gebied -laten nog steeds grooten invloed geldéni op deni -handel in het alge meen. De goederenhandel maakt de laatste weken een periode van stilstand door, in tegenstelling met de eerste drie maanden dezes jaars, -toen Dudtschland zeer sterk als kooper optrad en zich blijkbaar van alle soorten stapelartikelen voorzag tegen sterk oploopende prijzen. De groothandel heeft daarmede natuurlijk goed' geld verdiend', doch zét zich nu reeds eenige weken tot niets doen gedoemd'. De vorige week scheen er eveneens een periode van rust voor den wisselhandel gekomen te zijn, doordat, zoo men wilde, de Fransche franc gestabiliseerd zou worden op frcs. 68 per pond sterling,, wat ongeveer op f 17.25 uitkomt. De handel in het Fransche betaalmiddel is daarmede sterk ingekrompen en de speculatie door de geringe koersvariatie ook tot werkeloosheid gedoemd. Door de meer stabiele waarde der laatste weken is het vertrouwen in dit be taalmiddel goeddeels teruggekeerd-, doch dit vertrouwen heeft zijn oorsprong meer in den ernst-, waarmede de Fransche regeering her stel zoekt van- het finantieel evenwicht door wetten tot verhooging van belastingen e. d„ welke niet nalaten goeden indruk te maken in het buitenland. Het eigenaardige in den wisselhandel; is wel, de grillige beweging in den koers van Belgische betaalmiddel, dót tegenwoor- geregeld bloot staat aan aanvallen der baissepartlj-, die zich hierbij nog niet -tegen-, over een1 steunende regeering bevindt, om dat de Belgische regeering blijkbaar nog geen maatregelen genomen heeft, zooals die Fransche regeering, om dergelijke aanvallen doeltreffend af -te weren. Door afwikkeling van- mislukte transacties in valuta ligt de beleggingsmarkt ter effeotembeurze bij voort during flauw, 41/» Nederland 1917 noteer den onder 80 5 1918 circa 85 ent de zessen kunnen nauwelijks 96 bereiken. Of daarbij ook weer het inflatie-spook werk zaam is, blijft een vraag, die morilijk beant woord kan worden, zeker is echter, dat het publiek den laatsten tijd weinig lust gevoelt voor de staatspapieren van rijn land. De gulden houdt echter te New-York een vaste stemming, wat in strjjd is met inflatie, aan gezien dan de koers zich aldaar wel lager zou gaan stellen. De spanning op de geldmarkt schijnt lang zamerhand wat- te -minderen, déch de prolon- gatiekoers beweegt zich voortdurend' om en nabij 5 zoodat voor voorschotten in rekening-courant tegen effectenonderpand nog steeds circa 7 betaald moet worden, hetwelk misschien ook invloed' uiW%font op de speeulatielust van het publiek. De effec- tenmarkt toont tenminste niet de minste be weging, in geen enkele afdeeling gaat iets van beteekenis om, wat men wel aan de da- gelijksche beursverslagen bemerken kan, die tegenwoordig minimaal van grootte gewor den zijn, omdat er absoluut geen nieuws te vertellen valt. Niettegenstaande de mooie dividenden^ die door de Su ikermaatscha-ppijen, gedecla reerd worden, is dé suikermarkt geheel uit gestorven, met. neiging tot dalende koersen. De Petroleummarkt- en dé Tabaksmarkt houden nog een weinig leven, in de effecten brouwerij, wat de laatste betreft, door spe culatieve beweging in aan-deelen- Besoeki en Senembah, die nog eenige belangstelling trekken, wat de eerste aangaat- door lichte fluctuatés in Koninklijke en Oonsols. Hier bij gelden meerend-eels" vermoedens omtrent mede- of tegenvallende dividenden, wat eenige beweging doet veroorzaken. Het schijnt wel of de Gereld In afwachting leeft van de verkiezingen in Duitschland eni Frankrijk, welke natuurlijk van grooten in vloed kunnen zijn op de herstelkwestie. Het ligt voor de hand, dat veranderingen in de bestaande regeeringen onverwachte gevol gen kunnen hebben voor de groote proble men, die door de oommissie van deskundi gen ter oplossing zijn voorbereid. Waf de voorloopige uitslag van de verkiezingen in Duitschland betreft, schijnt het, dat- er In de Duitsche politiek weinig verandering zal komen, doch mag hierbfj wel' een groote reserve In acht genomen worden, onvét de verkiezing van een 60-tal communisten nog tot verrassingen kan leiden, In de vergadering van Donderdag werd aan den heer Van Ravesteyn verlof verleend aan den Minister van Buitenlandsche Zaken be treffende de onderhandelingen met de Russi sche sovjet-republiek vragen te richten, na dat in de redactie van zijn verzoek eenige wijzigingen waren aangebracht De Voor zitter maakte namelijk bezwaar tegen het woord „afbreken" en verzocht den heer Van Ravesteyn daarvoor te zetten den „stand'' der onderhandelingen, aan welk verzoek deze voldeed. Art. 12 van de wijziging Motor- en Rij- wielwet werd' vervolgens aangenomen; dit bet f of de geldigheid van het rijbewijs, die op twee jaar is vastgesteld. Een amendement- Van Braambeek om het rijbewijs voor motor rijtuigen beneden drie paardekrachten niat toe te kennen aan personen beneden de 18 jaar, wordt door den minister ontraden, doch hel betrekkelijke artikel zoodanig gewijzigd, dat het vervalt. Een tweede amendement, be doelende een proefrit te vorderen van alle bestuurders, behalve die van pnivé-auto's, voor welken proefrit -tien gulden vergoeding wordt berekend, wordt, nadat het door- een sub-amendement-Van der Waerden, om dezen proefrit ook te vorderen van bestuur ders' van particuliere auto's, is aangevuld, door de Kamer aangenomen. De Minister was er tegen, en zou hoogstens bij algemee- nen maatregel van bestuur een onderzoek voor bestuurders) van autobussen verplich tend willen stellen. Inzake de aanneming van een amende ment-Van Sasse van IJsselt om een nieuw artikel in -te iasschen, waarin de eigenaar van een motorrijtuig aansprakelijk wordt gesteld voor alle schade van- een ongeval of botsing, worden de discussies verdaagd, teneinde be doelde wijzigingen te drukken en aan de Ka ïnerleden rond te kunnen zenden. Een amen- dement-Visscher om het tweede lid van art. 27 te doen vervallen, volgens hetwelk de po- lii'tie-amhtenaren bevoegd- zijn zoo noodig een motorrijtuig, waaromtrent zij1 een onderzoek wenschen in te stellen, naar een nabijgelegen plaats te voeren, wordt, na bestrijding ook door den Minister, door prof. Visscher inge trokken. Amendementen worden voorts aangeno men om de maximum geldboeten te verhoo- gen. Een ander van den heer Rutgers van Rozenburg om het mogelijk te maken, dat den bestuurder, die den dood van een ander door zijn schuld heeft veroorzaakt, zijn be voegdheid' voor ten hoogste vijf jaar wordt ontnomen, moet worden Ingetrokken, omdat hij daardoor in strijd komt met andere arti kelen en hij zoo gauw -geen kafis ziet de noo- dige wijzigingen aan'te brengen. (Art. 81 stelt als maximum-d-uur 1 jaar). Enkele andere zaken van meer technischen aard kunnen wij laten loooen. Volgende week voortzetting. Hr. Me. politiekruiser Tritoni le van het toe zicht op de Noordzeevisecherij teruggekeerd en naar 'e Rijkswerf gedirigeerd. De adjunct-commies der marine H. W. Bpoon is overgeplaatst van; het Dep. van Marino naar 'e Rijks werf alhier. Off. M.SD. 2e kl. M. Hempenius en A Pezle vertrekken heden met het sa Koningin dar Nederlanden naar Oost-ImdlS. Luit ter zee le kl. F. A. Gastman wordt 12 dezer al» le off. ibij de Marinekazerne te Amsterdam geplaatst en al» commandant van Hr. Ms. politiekruiser Triton vervangen door luit. ter zee le kl. H. J. van der Stad, van ter beschikking. De heer S. G. Reuelng, te Groningentot arts bevorderd, is bestemd tot off. van gecs. Be kl. bij de zeemacht De zeemiliciens van de le ploeg der licÉting 1922, die sedert 5 April voor herhalingsoefe ningen in werkelijken dienst zijn gewee3t, zijn weer in het genot van groot verlof gesteld. 7 tPulitorpedomaker-maj. G. Schot van O.zeed.kaz. naar T.A, Hellevoetsluis. 26 Mei: eerg.torpt. J. Kater van Wachtschip Willemsoord naar Marine-kazerne te Amster dam; eerg.-schrijver J. Baivelaar van Wacht schip Willemsoord naar van Speijk. De luit ter zee 2e kl. M.-R. C. H. ter Poor ten, dienende aan -boord van Hr. Me. Wacht schip te Vlissing-en wordt den 20en Moi a.s. in verband met het eindigen van den voorge schreven oefèning8tijd van zijn plaatsing ont heven. De luit. ter zee Se kl. M. M. Meerens van Hr. Ms. Wachtschip te Willemsoord wordt van 20 Mei tot en met 6 Juni gedetacheerd aan boord Z 4 en de id. 2e klasse M.-R. F. W. Groot van Hr. Ms. Gelderland gedurende dien tijd aan boord Hr. Ms. Z 3. BEHOUDENS ZEER BIJZONDERE OM STANDIGHEDEN ts aan ondervolgende per sonen vergunning verleend om naar Neder land -terug te keeren: Per s.s. Tam-bora, 16 April van Priok: Luit. ter zee 2e kl. H. G. de Bruyne, ma troos 2e kl. I. J. Leenhouts, korp.-mach.dr. Be kl. J, Sjardyn. Per s.s. Vondel, 23 April van Priok: Off. van gez. Ier kl. P. G. F. H. M. A Ver mast en E. P. Hartlieb, eerg.-mach.dr. L. Jana- sou, matr. 3e kl. O. Andlerasen, stoker-olieman A. P. Noorlander, korp.-zvpl. G. W. J. Nieu- wen-burg, bootsmansmaat A. Prije en matroos le klasse C. Bosman. Per s.s. Juliana, 21 Mei van Priok: Off. van adm. 2e kl. J„ Nottrot De aanwijzing voor uitzending naar de tro pen op den 24en Mei a.6. van den serg.-kok J. van Biljouw ls ingetrokken en aangewezen om op dien datum naar de tropen te vertrek ken de serg.-bott. D. Mink. Met ontslag uit den Zeedienst: 16 Mei: konst.-maj. J. v. d. Witte. 29 Mei: marinier le kl. W. Jongepler. 8 Juni: (bootsman P. J'. Vlug. 4 Juni: korp.-eoiner M. Nebboling; kwar- tierm. F. Edens. 9 Junimarinier 2e kl. T. Meerbeek. 2 Juli: korp.-stoker G. Schrander. 3 Juli: korp.-m.dr. 2e kl. J. Haverkamp. 9 Juni: oppertorpedist H. A Brosser. 13 Juni: schoenmaker R. de Jong. De off. van den M.S. 2e kl. J'. Verduyn ge plaatst bij 'e Rijkswerf te Hellevoetsluis is be stemd om den 14en Juni a.s. naar O.-I. te wor den uitgezonden en wordt ln vor-band hier mede den 16en Mei a.s. ter beschikking gesteld. Do id. G. Stoits, thans ter beschikking, wordt den 19en Mei a.a geplaats bij de ka zerne voor den Ondorzeedienst. Kamibangan, thuier., pass. 7 Mei Gibraltar. Jan Pietersz. Coen, thuier., vertr. 8 Mei Lissabon. Moena, v. Rangono n. A'dem, arr. 8 Mei te Suez Prins der Nederlanden, vertr. 7 Mei v. Batavia n. A'dam. Riouw, arr. 7 Mei v. A'dam te Hamburg. Rotti, uitr., vertr. 7 Mei v. Suez. Vondel, thui&t., pass. 8 Mei Perim.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1924 | | pagina 13