HELDEISCKE COURANT
Vierde Blad.
VAN ZATERDAG 10 MEI 1924.
AMSTERDAM8CHE BRIEVEN.
ROND DEN DAM.
ECONOMISCH WEEKOVERZICHT.
EERSTE KAMER.
Vergadering van Donderdag 6 Mei.
MARINEBEG ROOTING.
Aan de orde Is de behandeling van
Hoofdstuk VI (Marine).
De heer de Muralt (V.B.) betoogt,
dat het onmogelijk is, het defensie-vraag
stuk uit een breed standpunt te bezien,
aangezien het in de Kamer in vier tem
po's wordt behandeld, n,L bij vier ver
schillende 'begrootingen. Het vraagstuk
ressorteert thans onder oorlog, marine en
koloniën, zoodat het telkens bij gedeelten
aan de orde komt Spr. wil even wijzen
op de motie-Bomans inzake de instelling
van één departement van defensie. Spr.
hoopt, dat voor deze gewichtige aangele
genheid nu eens niet een partijgenoot
zal worden gezocht, doch dat men haar
volkomen zakelijk onder de oogen zal
zien.
Spr. is van oordeel, dat met weinig ma
teriaal kan worden volstaan, in verband
met de bescheiden taak onzer marine. Re
kening zal moeten worden gehouden met
het feit, dat ons zuiderfrontier niet het
minst belangrijke ls.
Het is daarom te betreuren, dat het
zwaartepunt in vredestijd naar het Noor
den is verlegd.
Mevr. Pothuis—Smit (S.D.) ver
klaart namens haar fractie, dat deze niet
haar stem aan de 'begrooting zal geven.
Zij protesteert voorts tegen het begin van
uitvoering der Vlootwet, dat ln deze be
grooting ligt opgesloten.
DeMinistervanMarlne, de heer
Westerveld, kan het protest van me
vrouw Pothuis, dat n.L de regeering door
een achterdeurtje toch de Vlootwet wil
binnenhalen, niét aanvaarden.
Tegenover den heer De Muralt merkt
spr. op, dat het defensie-vraagstuk jaar
lijks bij de algemeen© beschouwingen
over de Staatsbegrooting in zijn geheel
kan werden overzien. In dit opzicht kan
één departement van landsdefensie geen
verandering brengen, aangezien ook bij
één departement van landsverdediging de
onderdeelen in vier tempo's kunnen wor
den besproken. Spr. wil hier evenwel niet
op vooruitloopen, daar dit besproken kan
worden bij de behandeling van de motie-
Bomans. Van verzet ,van marinezijde
tegen een beschikking van den opper
bevelhebber in oorlogstijd over de opstel
ling van anti-luchtvaartgeschut zal geen
sprake zijn. De opmerking van den heer
De Muralt over de interdepartementale
commissie moet de minister buiten be
schouwing laten. Er is geen verplaatsing
van het zwaai#punt van de defensie van
tiet Zuiderfrontier naar het Noorder. Het
betreft hier slechts een quaestie van be
velvoering.
De heer D e M u r a 11 repliceert
De beraadslaging wordt gesloten.
De begrooting wordt aangenomen met
26 tegen 18 stemmen; tegen de sociaal
democraten en de vrijzinnig-democraten.
De vergadering wordt verdaagd' tot
Dinsdag 20 Mei a.s., des namiddags te 2
uur.
TWEEDE KAMER.
MARINEBERICHTEN.
Bezuinlglngsemnmissie voor de Marine
Het Haagsch Correspondentie Bureau
meldt:
De Ministers van Marine, van Koloniën
en van Financiën hebben ingesteld een
interdepartementale commissie, die een
onderzoek zal instellen naar de mogelijk
heid van 'bezuiniging op de personeelsor
ganisatie der Koninklijke Marine. De
commissie heeft tot opdracht, gekregen:
ten eerste een plan uit te werken, volgens
hetwelk het Europeesch personeel der
staatsmarine wordt gesplitst in een deel,
uitsluitend bestemd voor den dienst bij
de zeemacht in Nederland, en een deel,
uitsluitend -bestemd voor den dienst bij
de zeemacht in Ned.-Indië; en ten tweede
de financieele gevolgen van het plan,
zoowel voor de staatsbegrooting als voor
de Indische begrooting, te berekenen.
Tot leden der commissie zijn benoemd:
voor het departement van Marine de
schout-bij-nacht K. F. Sluys, tevens voor
zitter; de kapiteins ter zee B. Schreuders
en A L Boeser, en de hoofdofficier van
administratie der le kL E. G. de Wijs;
voor het departement van Koloniën de
kapitein van den generalen staf van het
Indische leger A. J. A. v. Overeem, de oud-
inspecteur van het middelbaar onderwijs
in Ned.-Indië ir. M. G. Hoekstra en de
oud-administrateur van de Droogdokmaat
schappij „Tandjong Priok", J. J.,de Gast;
voor het departement van financiën de
bezuini-gingsinspecteurs J. O. Roelofsen
en H. Sieperda $n de oommies aan de
afdeeling pensioenen en eerediensten mr.
E. Oudkerk.
Tot secrtearis der commissie is be
noemd de luitenant ter zee der le kl. G.
H. Poolman.
De nieuwe kruiser „Java".
Maandag a.s. vertrekt Hr. M-s. „Java"
van Rotterdam, ten einde van 1217 Mei
schietoefeningen nabij de Haaksgronden
te houden.
Maandagavond ongeveer 1 uur wordt
het schip op de reede alhier verwacht.
Hr. Ms. „Java" heeft een waterverplaat-
sing van 7000 ton, is ongeveer 160 meter
lang, voorzien van 2 hooge -masten en 2
schoorsteenen- etn is bewapend met 10 ka
nonnen van 15 cM. No. 6, en 4 kanonnen
van 7.5 c.M. anti-luchtvaart, de laatste
semi-automatisch. Elke mast draagt 2 mo
derne zoeklichten boven elkaar; 2 derge
lijke zoeklichten zijn opgesteld op bordes
sen ter weerszijden van den achtersten
schoorsteen.
De voortbeweging geschiedt door 3 tur
bine-machines, drijvende 8 schroeven,
waarvan 11 aan S.B., 1 aan B.B. en 1 ln de
midscheeps. Elk der zij-machines ontwik
kelt 24.500 as P.K., de middelste machine
16.000 as P.K., die het schip een snelheid
van' 30 mijl zullen -geven.
De stoom voor deze 8 turbines wordt
geleverd door 8 waterpijpketels "met olie-
verwarming. Totaal' kan 1000 ton olie ge
laden worden.
e totale equipage van het schip zal
man groot zijn, nJL 80 officieren, 60
onderofficieren en 400 minderen.
Het schip staat thans onder commando
van kapitein ter zee L. J. Quant, eerste
officier is kapitein-luitenant ter zee M.
Verloop en chef van de equipage schip
per A. van der Vet
De romp van het schip vertoont geen
enkel recht gedeelte, doch loopt van het
midden van de lengte zeer scherp naar
voren en achteren toe, terwijl de kiel op'
reeds aanzienlijken afstand van den voor
steven zeer sterk oploopt, alles in het be-
ang van snelheid en manoeuvreervaar
digheid.
De vaartproeven geschieden eerst begin
Juni, nadat in dien tusschemtijd het per
soneel de gelegenheid heeft gehad zich ln
te varen en vertrouwd te maken met de
moderne machinerieën, die belangrijk ver
schillen van die, tot nog toe in onze ma
rine in gebruik. Eerst ais redelijkerwijs
aangenomen mag woorden, dat het perso
neel zoover is, zullen deze vaartproeven
beginnen, welke in de Iersche Zee ter
hoogte van Skelmorlie nabij Glasgow
langs de zich daar bevindende gemeten
mijl zullen plaats hebben. Dat men hier
voor zoo ver van huis gaat, vindt zijn re
den hierin, dat men ten behoeve van de
betrouwbaarheid der uitkomsten bij proef-
stoomen met dergelijke groote vaart (80
mijl) behalve natuurlijk aan een gemeten
mijl gebonden is aan niet te ondiep en ook
niet te diep water. Deze combinatie van
gemeten mijl, juiste diepte en behoorlijke
ruimte is in onze wateren niet te vinden.
De eischen, waaraan het schip zal moe
ten -voldoen, zijn lo. gedurende fl uur on
afgebroken 30 mijlen loopen en 2oAgedu-
rende 24 uur een1 snelheid van 12 «ijl be
houden, gedurende welke slechts een
vooraf bepaalde hoeveeJhedd brandstof
mag worden verbruikt
Brievenmail voor Hr. Ms. „Tromp".
13 Mei naar Las Palmas, laatste bus
lichting hoofdkantoor 6.80 a., stadsbussen
lichting 3
16 Mei naar Las Palmas, laatste bus
lichting hoofdkantoor 8.30 a., stadsbussen
lichting 2
7,9,10,11,12 en 13 Juni naar Bordeaux,
laatste buslichting hoofdkantoor 8.30 a.,
stadsbussen lichting 2.
Daarna blijft de correspondentie te
Helder bewaard.
In de brievenmalen worden alléén op
genomen volledig gefrankeerde gewone
brieven en andere stukken over de adres-
zijde voorzien van kruisstrepen.
Hr. Ms. JK IX".
Hr. Ms. K IX is 8 Mei van Oolombo
vertrokken.
Kabelschip „Zulderkruisf.
Het gouvernementflkabelschip „Zuider
kruis" arriveerde 6 Mei JJ. te Tandjong
Priok. Alles wel aan boord
Hr. Kb. „Triton*.
STOOMV A A RTBERICHTEN.
Stoomvaartmaatschappij Nederland.
De Kalfjes-laan. De straat-
bloenietjes. Vrouwen-club.
Het Russisch ballet. De va-
cant ie-toeslag en de werklooeen-
uitkeering. Staking bi] „Werk
spoor".
Evenals verleden jaar organiseert de K. L.
M. ook dezen zomer weer Zondag-tochtjes
boven Amsterdam, boven Zuider- en Noord
zee. Voor enikele luttele guldens kan men,
vanuit Schiphol opstijgend, een drie-kwartier
dit tranendal en de Zondagsche, steedsche
pantoffel-parade ontvluchten om daarboven,
in hooger dreven, wat frissche lucht te hap
pen enwat groen te zien. En velen zul
len ook dit jaar ongetwijfeld weer van die
gelegenheid gebruik maken; want, geluk
kig, heeft het verkeers-ongeval, dat on
langs op de vliegliiin AmsterdamLonden
plaats had, geen invloed gehad op de stijgen
de populariteit van het vl.egtuig als vervoer
middel. De passagiers-boekingen namen na
dit betreurenswaardige ongeval allerminst af
(zij namen zelfs in belangrijke mate toel) en
het publiek kwam blijkbaar tot het nuchtere
en juiste inzicht, dat die velligheidskans in de
lucht (één ongeluk op een vierjarigen dienst!)
niet geringer is dan die op den beganen
grona, waar toch ook de spoorweg-ongeluk
ken nooit geheel zijn uit te schakelen, om van
de autobussen dan nog maar te zwijgen.
Maar daarover wilde ik 't eigenlijk niet
hebben.... Ik wilde 't hebben over dat
„groen", dat men van boven uit de lucht be
neden zich ziet. De hoofdstad dan, lijkt van
uit het vliegtuig beschouwd, 's zomers één
groote, groene oase, waartusschen hier en
daar wat huizen eil torens oprijzen en waar
doorheen zich de grachten slingeren
Maar, helaas, wij zijn niet ten allen tijde in
staat op te rijzen van de aarde, en wie, in
dezen lentetijd verscholen in zijn steedsche
binnenkamer op de drogende waschjes, de
balconnetjes en keukentjes van zijn achter
buren staart en in de prutsige tuintjes het
zielig worstelen om lucht en zon van enkele
verschrompelde boom-stronkjes gadeslaat,
heeft wel dik moeite aan onze stad als aan een
„groene oase" te denken! v.Nu ja, er is
dan nog wel het Vondelpark, er zijn hier
en daar wat plantsoenen, maar in deze
tijden gaan we tooh steden als Den Haag, als
Haarlem, Arnhem, met hun landelijke,
vlakbij gelegen buitenwijken, benijden.
En met haast ziekelijke liefde koesteren
we in onze aandacht dat weinige wat
we op dit groene buiten-gebied dan nog
wél hebben. Tot dat weinige behoort de
Kalfjes-laan, landelijke polderweg, die de be
roemde uitspanning aan den Amstel met deri
Amstelveenschen weg verbindt. Begrijpelijk
dan ook, dat toen deze week deze laan in den
Raad ter sprake kwam, het onderwerp veel
belangstelling der leden trok. B. en W. kwa-
men met een voorstel om dezen weg van een
asphait-betonlaag te voorzien, en, ter voldoe
ning aan de eischen van 't moderne verkeer 'n
gedeelte der boomen en struiken op te rui
men. Er waren onder de leden, wie dezen aan
slag op het kleine beetje natuur-bezit dat we
nog hebben, zoodanig hinderde, dat zij, radi
caal, precies bet omgekeerde voorstelden: het
verbieden van alle moderne verkeer op deze
laan. Wie in een auto zit, redeneerden zij,
kan ook beet Ouderkerk omrijden en moet
zich dan maar, ten behoeve van zijn wa^e-
lenide, fietsende enflirtende medebur
gers, het geringe tijdsverlies getroosten. An
dere, minder principieele tegenstanders, zei
den: „Als 't dan toch moet, doe 't dan ineens
maar goed*, ga je de Kalfjeslaan aan het ver
beteren, verbeter dan meteen ook maar den
slingerenden, veel te smallen toegangsweg
langs den Amstel en ook den Amstelveen
schen weg".
B. en W. bleven zich echter in het midden
houden en handhaafden hun voorstel, dat al
thans voorloopig in staat zal zijn den honger
van het groote-stads-monster te stillen. Een
stukje groene hors d'oeuvre A raison van
70.000, waarmede het stokkerige beest kan
worden zoet gehouden totdat het, met de be
bouwing der weilanden en polders zelve, aan
de hoofdschotels begint. En voorloopig, totdat
we allen onze eigen vliegtuigjes hebben en
we alleen of getweeën de gewenschte stilte,
afzondering en het groen in de jvolken gaan
zoeken, moeten we deze dingen verder uit de
buurt gaan beleven.
Niet dat we in de city geheel en al van
groen en bloemen verstoken zouden zijn!
Behalve dat het vermeerderend aantal bloe-
nienventers op straathoeken en pleinen met
hun als veelkleurige, geurende bonquetfen
uitpuilende manden en korven, het stadsbeeld
opvroolijkt, worden ons weer de „straat
bloemetjes" in het knoopsgat gestoken door
dames en meisjes, die tegelijkertijd de bus
voor „het goede doel" voor onzen neus laten
rammelen.... Men moge dan al eens deze
steeds weerkeerende straatbloempjes-vloed
onaangenaam vinden, het doet- niets af aan
de waardeering, die men kan gevoelen voor
de energie en.den> moedt, dien de betrok
ken vrouwelijke „sociale werksters" met dit
bedrijf ten toon spreidén. Ja, moed' ook.
Want bet afweren van al te vriendelijke hee-
ren-koopers, die bij dergelijke gelegenheden
een kopje thee of een taartje wenschen aan
te bieden, vereischte nogal eens flinke slag
vaardigheid! Maar dat is dit jaar aanzienlijk
vergemakkelijkt. Iedere „werkende vrouw
in de hoofdstad kan thans sinds enkele weken,
al te vriendelijke aanbiedingen èf-kaveeren
met een: „Dank U wel, we hebben onze
eigen club".
■Op het gebied- van vrouwenclubs waren we
tct nog toe in onze stad achter. Den Haag b.v.
kent al enkele jaren een schitterend inge
richte dames-sociëteit. Den Haag is wel, met
de Witte vooraan, de stad der sociëteiten,
maar in deze tijden van vrouwen-emancipatie
mocht toch ook in de hoofdstad, naast inrich
tingen als de Groote Club, de Industrieele
C ub, Arti, enz., geen vrouwelijke tegenhan
ger ontbreken.Zij is er nul Aan de Kei-
'ersgracht werd dezer daeen dit moderne
home voor werkende vrouwen geopend....
Het 's een keurig ingericht gebouw met voor
treffelijke eetzalen, lees- en sohrijf-dito's,
ogeerkamers, enz., enz. De leden vinden er
alles wat hun harten of hartjes begeeren. Al
leen, we leven op 't oogenblik in de lente
en in dat jaargetijde doen harten en hartjes
soms èrg raar,en hebben rij niet genoeg
aan plats-du-jours, boeken, kranten, bedden
en waschtafels.
Is het de lente, die danslustig maakt en de
belangstelling in dans- en bailetkunst- doet
opvoeren toteen rage? Men vraagt het
zich af, als men ziet met welk een gespannen
verwachting hier de laatste weken het- optre
den van „het Russisch bailef uit Parijs ver
heid' werd. De opvoeringen hebben onder de
auspicieën van het Concertgebouwhestuur in
don Stadsschouwburg plaats en reeds gerui-
men tijd van te voren waren de heide aange
kondigde avonden „uitverkocht". Een derde
avond moest bijgevoegd worden. En nég
vecht men om plaatsen. Het valt wel zeker te
zeggen, dathet niet de lente is. Het is:
het „Russische"alhoewel dit ballet ten
slotte eigenlijk pas in Parijs tot zijn huidigen
vorm gekomen is. Een uitvloeisel van de
'ente ware misschien, neen zeker, natuurlij
ker en gezonder geweest, maar we hebben nu
eenmaal met- de Russische dweperij, sinds
enke'e jaren onder onze intellectueele en
kunstzinnige kringen levend, rekening te
houden. Ook het „Russisch" cabaret-gezel
schap „Der blaue Vogel", dat hier verleden
jaar optrad, oogstte een bijval, die men ge
voegelijk voor een deel op rekening van de
„Russische ziekte" mocht schrijven. We ont
kennen niet de wezenlijke kunstwaarde, die
'n deze „Russische" vertooningen schuilt
(vooral niet daar, waar zooals bij dit ballet de
belangrijksteFransche moderne schil
ders en componisten hun -medewerking ver
leenden!) maar of onze eigen cabaret- en
danskunstenaars, gaf men hun dezelfde ma-
terieele middelen, zooveel minder prestaties
zouden leverenziedaar een vraag!
Waar dan ook echter lentesfemming mocht
zijn, in de Raadsvergaderingen van deze
week was zij zeker ver te zoeken.... Het
ging om verlaging van den vacantietoeslag
en om eveneens gedeeltelijke afschuiving
van de werkloozen-zorg naar het Burgerlijk
Armbestuur. Beide onderwerpen, die andere
4an lente-hartstochten wakker riepen, zóó
zeifs, dat het nét aan incidenten ontbrak. De
publieke tribune begon mee te spreken., om
het zacht uit te drukken, en moest ontruimd
worden-, terwijl in de zaal de communisten,
met Mevr. Van Zelm vooraan, hun- mede
leden voor al wat leelijk is uitscholden.
Hoewel de eerste zaak, die van de vacant-ie-
toeslagen, ampel in het georganiseerd overleg
besproken was en men er -tot een. soort ac-
coord was gekomen, werden thans B. en W„
en, wel voornamelijk wethouder Vos, beschul
digd van anti-sociaal te voelen en niet het
minste hart te bezitten. Bij de stemming over
het gedeeltelijk afschaffen van den vacantie
toeslag staakten tenslotte de stemmen, maar
de eommun'sten dreigden bij voorbaat, mocht
aan hun eischen niet voldaan worden, met
voortdurende obstructie bij de volgende zit
tingen. Klaarblijkelijke kiezers-vrees bij
meerdere leden maakte tot nu -toe de debat
ten, waar we de volgende week na hun voort
zetting op zullen terugkomen, daarbij niet
verkwikkelijk.
Ook buiten den Raad deed zich deze week
een arheids-conflict voor. Bij „Werkspoor"
wordt gestaakt. Ook hier heeft helaas het
„georganiseerd overleg" geen succes te boe
ken. Terwijl in Rotterdam en elders toch een
loonsverlaging werd doorgedreven zonder
overleg met de „organisaties", wordt daar niet
gestaakt; hier, waar alle mogelijke conside
ratie werd gebruikt en eindeloos geconfe
reerd werd, wèl! Het wordt inderdaad bij) tij
den- moeilijk om toch, niettegenstaande alles,
aan het uiteindelijk- slagen van een sociale
samenwerking te gelooven!
Maar die gelooven haasten niet.
De onzekere vooruitzichten op politiek en
economisch gebied -laten nog steeds grooten
invloed geldéni op deni -handel in het alge
meen. De goederenhandel maakt de laatste
weken een periode van stilstand door, in
tegenstelling met de eerste drie maanden
dezes jaars, -toen Dudtschland zeer sterk als
kooper optrad en zich blijkbaar van alle
soorten stapelartikelen voorzag tegen sterk
oploopende prijzen. De groothandel heeft
daarmede natuurlijk goed' geld verdiend', doch
zét zich nu reeds eenige weken tot niets
doen gedoemd'. De vorige week scheen er
eveneens een periode van rust voor den
wisselhandel gekomen te zijn, doordat, zoo
men wilde, de Fransche franc gestabiliseerd
zou worden op frcs. 68 per pond sterling,,
wat ongeveer op f 17.25 uitkomt. De handel
in het Fransche betaalmiddel is daarmede
sterk ingekrompen en de speculatie door de
geringe koersvariatie ook tot werkeloosheid
gedoemd. Door de meer stabiele waarde der
laatste weken is het vertrouwen in dit be
taalmiddel goeddeels teruggekeerd-, doch dit
vertrouwen heeft zijn oorsprong meer in den
ernst-, waarmede de Fransche regeering her
stel zoekt van- het finantieel evenwicht door
wetten tot verhooging van belastingen e. d„
welke niet nalaten goeden indruk te maken
in het buitenland.
Het eigenaardige in den wisselhandel; is
wel, de grillige beweging in den koers van
Belgische betaalmiddel, dót tegenwoor-
geregeld bloot staat aan aanvallen der
baissepartlj-, die zich hierbij nog niet -tegen-,
over een1 steunende regeering bevindt, om
dat de Belgische regeering blijkbaar nog
geen maatregelen genomen heeft, zooals die
Fransche regeering, om dergelijke aanvallen
doeltreffend af -te weren. Door afwikkeling
van- mislukte transacties in valuta ligt de
beleggingsmarkt ter effeotembeurze bij voort
during flauw, 41/» Nederland 1917 noteer
den onder 80 5 1918 circa 85 ent de
zessen kunnen nauwelijks 96 bereiken.
Of daarbij ook weer het inflatie-spook werk
zaam is, blijft een vraag, die morilijk beant
woord kan worden, zeker is echter, dat het
publiek den laatsten tijd weinig lust gevoelt
voor de staatspapieren van rijn land. De
gulden houdt echter te New-York een vaste
stemming, wat in strjjd is met inflatie, aan
gezien dan de koers zich aldaar wel lager
zou gaan stellen.
De spanning op de geldmarkt schijnt lang
zamerhand wat- te -minderen, déch de prolon-
gatiekoers beweegt zich voortdurend' om
en nabij 5 zoodat voor voorschotten in
rekening-courant tegen effectenonderpand
nog steeds circa 7 betaald moet worden,
hetwelk misschien ook invloed' uiW%font op
de speeulatielust van het publiek. De effec-
tenmarkt toont tenminste niet de minste be
weging, in geen enkele afdeeling gaat iets
van beteekenis om, wat men wel aan de da-
gelijksche beursverslagen bemerken kan, die
tegenwoordig minimaal van grootte gewor
den zijn, omdat er absoluut geen nieuws te
vertellen valt.
Niettegenstaande de mooie dividenden^
die door de Su ikermaatscha-ppijen, gedecla
reerd worden, is dé suikermarkt geheel uit
gestorven, met. neiging tot dalende koersen.
De Petroleummarkt- en dé Tabaksmarkt
houden nog een weinig leven, in de effecten
brouwerij, wat de laatste betreft, door spe
culatieve beweging in aan-deelen- Besoeki en
Senembah, die nog eenige belangstelling
trekken, wat de eerste aangaat- door lichte
fluctuatés in Koninklijke en Oonsols. Hier
bij gelden meerend-eels" vermoedens omtrent
mede- of tegenvallende dividenden, wat
eenige beweging doet veroorzaken.
Het schijnt wel of de Gereld In afwachting
leeft van de verkiezingen in Duitschland eni
Frankrijk, welke natuurlijk van grooten in
vloed kunnen zijn op de herstelkwestie. Het
ligt voor de hand, dat veranderingen in de
bestaande regeeringen onverwachte gevol
gen kunnen hebben voor de groote proble
men, die door de oommissie van deskundi
gen ter oplossing zijn voorbereid. Waf de
voorloopige uitslag van de verkiezingen in
Duitschland betreft, schijnt het, dat- er In de
Duitsche politiek weinig verandering zal
komen, doch mag hierbfj wel' een groote
reserve In acht genomen worden, onvét de
verkiezing van een 60-tal communisten nog
tot verrassingen kan leiden,
In de vergadering van Donderdag werd aan
den heer Van Ravesteyn verlof verleend aan
den Minister van Buitenlandsche Zaken be
treffende de onderhandelingen met de Russi
sche sovjet-republiek vragen te richten, na
dat in de redactie van zijn verzoek eenige
wijzigingen waren aangebracht De Voor
zitter maakte namelijk bezwaar tegen het
woord „afbreken" en verzocht den heer Van
Ravesteyn daarvoor te zetten den „stand''
der onderhandelingen, aan welk verzoek deze
voldeed.
Art. 12 van de wijziging Motor- en Rij-
wielwet werd' vervolgens aangenomen; dit
bet f of de geldigheid van het rijbewijs, die op
twee jaar is vastgesteld. Een amendement-
Van Braambeek om het rijbewijs voor motor
rijtuigen beneden drie paardekrachten niat
toe te kennen aan personen beneden de 18
jaar, wordt door den minister ontraden, doch
hel betrekkelijke artikel zoodanig gewijzigd,
dat het vervalt. Een tweede amendement, be
doelende een proefrit te vorderen van alle
bestuurders, behalve die van pnivé-auto's,
voor welken proefrit -tien gulden vergoeding
wordt berekend, wordt, nadat het door- een
sub-amendement-Van der Waerden, om
dezen proefrit ook te vorderen van bestuur
ders' van particuliere auto's, is aangevuld,
door de Kamer aangenomen. De Minister
was er tegen, en zou hoogstens bij algemee-
nen maatregel van bestuur een onderzoek
voor bestuurders) van autobussen verplich
tend willen stellen.
Inzake de aanneming van een amende
ment-Van Sasse van IJsselt om een nieuw
artikel in -te iasschen, waarin de eigenaar van
een motorrijtuig aansprakelijk wordt gesteld
voor alle schade van- een ongeval of botsing,
worden de discussies verdaagd, teneinde be
doelde wijzigingen te drukken en aan de Ka
ïnerleden rond te kunnen zenden. Een amen-
dement-Visscher om het tweede lid van art.
27 te doen vervallen, volgens hetwelk de po-
lii'tie-amhtenaren bevoegd- zijn zoo noodig een
motorrijtuig, waaromtrent zij1 een onderzoek
wenschen in te stellen, naar een nabijgelegen
plaats te voeren, wordt, na bestrijding ook
door den Minister, door prof. Visscher inge
trokken.
Amendementen worden voorts aangeno
men om de maximum geldboeten te verhoo-
gen. Een ander van den heer Rutgers van
Rozenburg om het mogelijk te maken, dat
den bestuurder, die den dood van een ander
door zijn schuld heeft veroorzaakt, zijn be
voegdheid' voor ten hoogste vijf jaar wordt
ontnomen, moet worden Ingetrokken, omdat
hij daardoor in strijd komt met andere arti
kelen en hij zoo gauw -geen kafis ziet de noo-
dige wijzigingen aan'te brengen. (Art. 81 stelt
als maximum-d-uur 1 jaar). Enkele andere
zaken van meer technischen aard kunnen wij
laten loooen. Volgende week voortzetting.
Hr. Me. politiekruiser Tritoni le van het toe
zicht op de Noordzeevisecherij teruggekeerd
en naar 'e Rijkswerf gedirigeerd.
De adjunct-commies der marine H. W. Bpoon
is overgeplaatst van; het Dep. van Marino
naar 'e Rijks werf alhier.
Off. M.SD. 2e kl. M. Hempenius en A Pezle
vertrekken heden met het sa Koningin dar
Nederlanden naar Oost-ImdlS.
Luit ter zee le kl. F. A. Gastman wordt
12 dezer al» le off. ibij de Marinekazerne te
Amsterdam geplaatst en al» commandant van
Hr. Ms. politiekruiser Triton vervangen door
luit. ter zee le kl. H. J. van der Stad, van ter
beschikking.
De heer S. G. Reuelng, te Groningentot
arts bevorderd, is bestemd tot off. van gecs. Be
kl. bij de zeemacht
De zeemiliciens van de le ploeg der licÉting
1922, die sedert 5 April voor herhalingsoefe
ningen in werkelijken dienst zijn gewee3t,
zijn weer in het genot van groot verlof gesteld.
7 tPulitorpedomaker-maj. G. Schot van
O.zeed.kaz. naar T.A, Hellevoetsluis.
26 Mei: eerg.torpt. J. Kater van Wachtschip
Willemsoord naar Marine-kazerne te Amster
dam; eerg.-schrijver J. Baivelaar van Wacht
schip Willemsoord naar van Speijk.
De luit ter zee 2e kl. M.-R. C. H. ter Poor
ten, dienende aan -boord van Hr. Me. Wacht
schip te Vlissing-en wordt den 20en Moi a.s.
in verband met het eindigen van den voorge
schreven oefèning8tijd van zijn plaatsing ont
heven.
De luit. ter zee Se kl. M. M. Meerens van
Hr. Ms. Wachtschip te Willemsoord wordt van
20 Mei tot en met 6 Juni gedetacheerd aan
boord Z 4 en de id. 2e klasse M.-R. F. W.
Groot van Hr. Ms. Gelderland gedurende dien
tijd aan boord Hr. Ms. Z 3.
BEHOUDENS ZEER BIJZONDERE OM
STANDIGHEDEN ts aan ondervolgende per
sonen vergunning verleend om naar Neder
land -terug te keeren:
Per s.s. Tam-bora, 16 April van Priok:
Luit. ter zee 2e kl. H. G. de Bruyne, ma
troos 2e kl. I. J. Leenhouts, korp.-mach.dr. Be
kl. J, Sjardyn.
Per s.s. Vondel, 23 April van Priok:
Off. van gez. Ier kl. P. G. F. H. M. A Ver
mast en E. P. Hartlieb, eerg.-mach.dr. L. Jana-
sou, matr. 3e kl. O. Andlerasen, stoker-olieman
A. P. Noorlander, korp.-zvpl. G. W. J. Nieu-
wen-burg, bootsmansmaat A. Prije en matroos
le klasse C. Bosman.
Per s.s. Juliana, 21 Mei van Priok:
Off. van adm. 2e kl. J„ Nottrot
De aanwijzing voor uitzending naar de tro
pen op den 24en Mei a.6. van den serg.-kok
J. van Biljouw ls ingetrokken en aangewezen
om op dien datum naar de tropen te vertrek
ken de serg.-bott. D. Mink.
Met ontslag uit den Zeedienst:
16 Mei: konst.-maj. J. v. d. Witte.
29 Mei: marinier le kl. W. Jongepler.
8 Juni: (bootsman P. J'. Vlug.
4 Juni: korp.-eoiner M. Nebboling; kwar-
tierm. F. Edens.
9 Junimarinier 2e kl. T. Meerbeek.
2 Juli: korp.-stoker G. Schrander.
3 Juli: korp.-m.dr. 2e kl. J. Haverkamp.
9 Juni: oppertorpedist H. A Brosser.
13 Juni: schoenmaker R. de Jong.
De off. van den M.S. 2e kl. J'. Verduyn ge
plaatst bij 'e Rijkswerf te Hellevoetsluis is be
stemd om den 14en Juni a.s. naar O.-I. te wor
den uitgezonden en wordt ln vor-band hier
mede den 16en Mei a.s. ter beschikking gesteld.
Do id. G. Stoits, thans ter beschikking,
wordt den 19en Mei a.a geplaats bij de ka
zerne voor den Ondorzeedienst.
Kamibangan, thuier., pass. 7 Mei Gibraltar.
Jan Pietersz. Coen, thuier., vertr. 8 Mei
Lissabon.
Moena, v. Rangono n. A'dem, arr. 8 Mei te Suez
Prins der Nederlanden, vertr. 7 Mei v. Batavia
n. A'dam.
Riouw, arr. 7 Mei v. A'dam te Hamburg.
Rotti, uitr., vertr. 7 Mei v. Suez.
Vondel, thui&t., pass. 8 Mei Perim.