GEMENGD NIEUWS.
stormde ©en opgewonden imenigto de
poorten der fabriek. Nadat de portiers
waren overmand, drongen de bestormers,
zoowel arbeiders der fabriek als Treem-
den, de gebouwen binnen, naar bet beette
om naar werkwilligen te soeken. Zooals
thans is gebleken, hebben zij1 daar als
vandalen gehuisd. Deuren en vensters
werden vernield, apparaten, fijne instru
menten, meetwerktuigen, erna, stukgosla-'
gen, telefoontoestellen en schrijfmachi
nes onbruikbaar gemaakt. Doordat men
ook had geweigera de „Notetandsarbelt"
den heolen duur der staking volkomen
te verrichten, lag het bedrijf tijdens
onbewaakt, zoodat allerlei gespuls er on
gehinderd in kon doordringen. Br is dan
ook geweldig veel gestolen en de toestand
in do gebouwen is onbeschrijflijk.
Het meerendeel dor arbeiders keurt dit
waanzinnig otproden, dat een gevolg is
van oammunlatlsdhe opruiing en ook de
aTbelderfi zelf ernéttg benadeelt, ten
scherpste al
TURKIJE EN RUSLAND*
Volgens een bericht uit Konstanttoopol
aan de Roel, wordt de verhouding tus-
schen Turkije en Rusland sdülrper. De
eowjet-regeering heeft aan de regeering
te Angora medegedeeld geen Turksoho
oonsulaire ambtenaren ln den Kaukasus
te kunnen toelaten, terwijl zij ook niet
bereid is aan Turksche onderdanen ver
goeding voor oorlogsschade te geven.
Dat een dergelijke vergoeding zou wor
den gegeven, werd in Turkije reeds als
een uitgemaakte zaak beschouwd!
Van Turksche zijde wordt voorts gewe
zen op de hoogst onwelwillende houding,
door de sowj et-regeering aangenomen
tegenover do Mohamed aansche bevolking
van den Kaukasus. De Turksche pers zegt
in verband hiermede zeer scherpe dln
gen aan het adres van Moskou. Tegelij
kertijd echter dringt zij erop aan, dat
Turkije in het Russisch-Roemeensche
conflict over Beesarabiö neutraal zal
blijven.
VEREENIGDE STATEN.
De lmmlgrattewet
Washington, 16 Mei. Het immigratie-
wetsontwerp, dat liet buitenstellen van Ja
panners van immigratie na 1 Juli bepaalt
en een einde maakt aan het Gemtiemens
Agreement, wordt thans aan president
Owlidge voorgelegd, na in beide Huizen
met een overweldigende meerderheid te
zijn aangenomen. (In het Huis met 608 te
gen 808, in dien Senaat met 68 tegen 0
stemmen.) De president zai het waar
schijnlijk naar de departementen van ar
beid en buitenlandsche zaken zenden, al
vorens te besluiten het al of niet te tee
kenen.
Gered.
Wfj hebben dezer dagen gemeld, dat
een groep van vijf mijnwerkers door een
aardstorting levend begraven was in
een mijn te Gilman, in den staat Oolorado.
Gelukkig was het mogelijk, den opgeelo-
tenen voedsel en drank te doen toekomen
door een buis, die uitkwam op de plek
waar zij opgesloten zaten. Thans is de
reddingsbrigade er in geslaagd, tot de
vijf mannen door te dringen, hen te ver
lossen en veilig bov«i te brengen.
LUCHTVAART.
Het luchtvaartveikeer tusschen Enge
land en het vasteland is kolossaal toege
nomen. Van Oroydon vertrekken lederen
dag drie passagiersdiensten naar Parijs,
behalve op Zondag, wanneer er twee
diensten zijn. Voorts zijn er dagelijks
twee diensten naar Keuion, een naar
Brussel en den dagelijksohen dienst, Zon
dags uitgezonderd, tusschen Londen en
Amsterdam. (Tusschen Southampton en
Guernsey komen twee diensten op werk
dagen en een op Zondag heen en weer.
Behalve deze passagiersdiensten is er
een dagelijfcsche dienst in beide richtin
gen tusschen Londen en Parijs en Lon
denKeulen .voor het vervoer van uit
sluitend vrachtgoed.
iDezer dagen heeft de voorzitter van de
financieel© commissie van Groot-Londen,
J. M. Gatti, in het Regeerlngsgebouw van
London County (mededeel!ngen gedaan over
de financieel© huishouding der wereldstad.
De bruto uitgaven zijn in de buurt van
19.000.000. Trekt men de baten af, die
voortvloeien uit sommige gemeentelijke
diensten en ook de regeeringsbijdragen, dan
komt men op een bedrag van 10.000.000,
dat uit belastingen moet worden gevonden.
(Het bouwen van nieuwe bruggen over de
Theems en het in orde houden der oude kost
schatten; maar ook het aanleggen van groote
verkeerswegen in het aan Londen grenzen
de gebied, verslindt reusachtige bedragen.
Met dien wegenaanleg wordt natuurlijk het
verkeersbelang van het eigenlijke Londen
gebaat; maar het dient toch vooral als mid
del tot werkverschaffing.
Ook het vraagstuk van den woningbouw
dwingt tot dure oplossingen.
De Amerlfcaansche vlucht rond die wereld.
De Amerikaansche militaire vliegers,
die bezig zijn aan het volbrengen van
een vlucht om1 de wereld en die hoewel
^1} onderweg majoor Martin, den leider
van het eskadertje, waren kwijtgeraakt
reeds de plaats Tsjikagof hadden bereikt,
2Ün vandaar vertrokken. Meer dan dat
weet men nu nog niet. Het is anders een
|root waagstuk, want na op het eiland
gtoe te zijn opgestegen, moeten meer dan
B78 Eng. mijl worden afgelegd over een
^joeste zee, in een veelal stormachtig
klimaat. Lukt het waagstuk, dan bevinden
de drie vliegtuigen zich op het eiland Pa-
ramoqjir, een 'der noordelijkste van de
AoeriUen, en reeds op Aziatisch en wel
Jar>ansch gebied.
_Vamdaar zal het vliegen veel veiliger
wordieni, daar men van Paramosjir tot
tot Tokio kan vliegen boven de Koerillen,
die een eilanden brug vormen; en verder
boven de groote Japansche eilanden.
Zoowel Japansche als Amerikaansche
schepen kruisten in de wateren; waarho
ven gevlogen werd.
RoaM Amundsen en eQu Noordpootvluchl
Zooals 'bekend, is door den Noorschen
vliogor Roald Amundsen het plan opge
vat naar do Noordpool te vliegen teneinde
het geheele gebied te doorkruisen en te
onderzoeken. Het is duidelijk, dat een
dergelijk stoutmoedig plan tot in olie on
derdooien voorbereid dient te zijn en
nauwkeurige borokeningon enz. moosten
voorafgaan. Dat Amundsen zorgvuldig te
werk gaat, toonde hij bij Zuidpoolvlucht
en andere gelegenheden.
Het kwam or voor Amundsen op aan
het voor het doel geschikte vliegtuig te
vinden. Na verschillende proefnemingen
viel de keuze op een metalen Dornier-
vllegtuig van het type WnL
De Noorsche oorrespondent van do N.
Rott. Ort deelt nu oenlgo bizonderheden
omtrent dit vliegtuig mede, die hem aojn-
leiding gaven juist dit te verkiezen.
Bij het gebruik van vliegtuigen in het
poolgebied spelen reoordprestaties met
betrekking tot de snelheid en den duur
van het vliegen oen ondergeschikte rol
Hier komen vooral andere eigenschappen
in aanmerking. De geheele uitrusting
meet worden Ingericht met het feit voor
oogen, dat de manschappen onder alle
eventualiteiten aan zich zelf zijn over
gelaten.
Het krachtig geconstrueerde bootonder
stel, dat met behulp van uitwendige span
ten nog versterkt, wordt, zou de botsing
met dravende IJsschotsen niet behoeven
te vreezen. Daar de vllegboot in zichzelf
de noodige stabiliteit 'bezit, heeft men de
bi) andere vliegboottypen gebruikelijke
stuttenpontons laten vervallen; het als
ééndekker geconstrueerde zweefvlak ligt
hoog boven den waterspiegel, waardoor
de vllegboot zelfs bij sterke zeedelning
tegen de golfkammen beschut is. Het
groote voordeel van het Wal type is de
eigenschap, dat men naar keuze op'ijs,
land en water starten kan. Het vliegtuig
wordt met 860 p. kr. Rolls-Royoe Eagle
motoren gedreven, die midden boven den
vilegromp achter elkaar aangebracht zijn.
Dit maakt het vliegen met één motor
mogelijk, wanneer de andere weigert,
daar de drijfkracht, met één motor ln
werking, in het imiddelplan van de boot
werkt. De draagkracht der machine is
2000 K.G.; bovendien kan brandstof voor
20 uur meegevoerd worden. Met een be
lasting van 1600 kg. kan het vliegtuig
met één motor vliegen. De boot weegt ca.
8100 hg. en is 17.8 M. lang; de oreedte
tusschen de vleugelspitsen ls 22.6 M. Op
grond van de betrouwbaarheid van de
Rolls-Royoe motoren en van de omstan
digheid, dat de machine met één stopge
zette motor nog vliegen kan, behoeft men
ternauwernood voor een noodlanding
vanwege motorweigering te vreezen. De
grootste snelheid van het vliegtuig is 105
KM. per uur; doch de gemiddelde snel
heid kan op 160 K.M. gesteld worden, en
de vllegboot kan 2800 K.M. zonder tus-
schenlanding afleggen. De plaats voor
den vlieger ls zoo ver mogelijk voor
aan den vliegromp onder den motor in
gebouwd. De vlieger kan door groote ven
sters voor zich uit zien, en ook ter zijde
en achteruit. Naast hem zit de bestuur
der; achter de vllgeikajuit liggen de ben
zinetanks, en daarachter ls een ruime hut
met plaats voor 6 personen, doch die in
dit geval wel in hoofdzaak als benzine-
bewaarplaats gebruikt zal worden.
De vlucht van Spitóbergen naar Alaffca
zal bij stil weer ongeveer 22 uur duren;
met tegenwind zal men op 27 28 uur
moeten rekenen. Daar de benzinevoor
raad, naar opgave van de vliegtuigenfa-
briek voor 16 uur strekt, moet het vliegen
zoo ingericht worden, dat twee vliegtui
gen als vliegende depóts voor het derde
te beschouwen zijn. Daardoor zal men het
plaatsen van benzinedepóts ontgaan, die
trouwens moeilijk op het ijs te ontdekken
zouden zijn. Om deze redenen heeft men
aan de volgende regeling gedacht, die
evenwel nog niet definitief vastgesteld ls.
De drie vliegtuigen vertrekken gelijktij
dig en vliegen 4 uur achtereen, waarna
geland wordt. Een der vliegtuigen geeft
van zijn overgebleven voorraad aan elk
der twee andere 8 uur benzine. De derde
machine heeft dan 60 ,pct benzine meer
dan zij voor den terugtocht naar Spits
bergen noodig heeft Wanneer dat vlieg
tuig daar teruggekeerd is, is haar taak
afgeloopen. De twee andere vliegtuigen
hebben nu benzine voor 16 uur, eni vlie
gen nu 8 uur, waarna zij landen. De ben
zinevoorraad van 7 uur van de eene ma-,
ohlne wordt in de tweede overgebracht,
die nu 14 en 15 uur voorraad heeft tot het
afleggen van den nog overblljvenden af
stand naar Alaska. Deze bedraagt dan 10
uur. De bemanning van de eene vllegboot
is lntusschen in do andere overgestapt en
vllegboot nummer 2 wordt op het poolijs
achtergelaten.
Mussolini heeft Amundsen het derde
vliegtuig aangeboden, zoodat ook Itallaan-
scbe vliegers aan den tocht zullen deelne
men. Behalve de Amerlkaansohe vlieger
ua-vison nemen nog drie Noorsche vlie
gersi aan den tocht deel. Ben aantal proef
vluchten zullen vooraf worden gehouden.
Twee der Noren zijn 84 jaar oud en be
proefde vliegera
VERGADERINGEN, VERMAKELIJK
HEDEN, ENZ.
Maandag 119 Mei.
Vergadering Volksonderwijs, Scala
Donderdag 22 Mei.
Biosooop-avond, ten bate van de uitzen
ding van Nederlandsohe vertegenwoor
digers naar do Olympische Spelen te
Parijs, „Tivoü'-btosoocp.
Terecht
Naar uit Almelo aan Tubantia wordt
bericht, ls de heer O. van O-, die, naar
gemeld ls, vermist werd, Donderdagnacht
In zijn woning aldaar teruggekeerd.
Griezelige vondst
Te Bingen aan den Rijn heeft dezer
dagen een metselaar, die bezig was oen
huls te herstelten ln een holten wand een
griezelige vondst gedaan. Ingemetseld
vond hij in staande houding het lijk van
een meisje. Aan de haren en de gelaats
trekken herkende hij de 10 Jaar geleden
plotseling verdwenen dienst/bode Chris
tin© Vogt De moordenaar, die het mk
bad Ingemetseld, moet zloh destijds hei
melijk naar Amerika hebben Ingescheept
Gearresteerd.
Te Amsterdam heeft een inspecteur
vnn de oentrale recherche te VGravon-
bage aangehouden den 44-jnrigen M. J. F.,
zonder vaste woonplaats, die ©enigen tijd
Ïeleden bij een bankinstelling te Amater-
am een klein bedtao bad geïnd op een
valsohe kwitantie. H$ was op weg naar
de Incassobank te Amsterdam om, weer
op een valsphe kwitantie, een bedrag van
1200 te innen. Hij heeft bekend, zloh
aan opliohting en valsohhold in geschrifte
schuldig te hebben gemaakt
Onweder.
Donderdagnaoht woedde boven Doetin-
chem en omgeving een onweer van onge
kende hevigheid.
(De bliksem sloeg ln de kapitale boer
derij van den landbouwer Waggelink, die
geheel ln de asoh werd gelegd. Twee
koeien kwamen ln de vlammen om. Ook
ln de richting Steenderen en Wehl wer
den branden waargenomen.
(Bij het hevige onweder, dat Donderdag
nacht boven Deventer en omstreken
woedde, Sloeg de bliksem ln de boerderij
van den landbouwer E. Bleuminfc ln de
buurtschap Schoolt (Gorssel). De bewo
ners konden zloh met moeite redden; een
koe en een aantal varkens kwamen in de
vlammen om. De geheele boerderij te -ver
woest Verzekering dekt de schade.
Gedurende een hevig onweer, dat Don
derdagnacht om en boven Nijmegen
woedde, ls het gebouw der Van Aarssen
en Van Gelderia Kapokfabrieken te Mook
door den bliksem getroffen. De fabriek
brandde geheel uit. Doordat een nacht
ploeg en een van de directeuren aan het
werk waren, kon een1 gedeelte van de
kantooradministratie ln den stortregen
uit het gebouw gered worden.
Verder brandden te Borgharen twee
hulzen af, te Wljchen een woning, te
Beunlngen een hooischuur en hooibergen.
Te Rijssen sloeg de bliksem in een huls
in de Oranjestraat 'bewoond door de ge
zinnen Aaainlr en Langenhof. Huis en
inboedel gingen ln de vlammen op. Alles
was verzekerd.
Te Eist 1b een schuur met twintig var
kens en al het pluimvee in asoh gelegd.
De grootste man van de wereld.
De JDaily News" vertelt bijzonderhe
den over een reus, die thans Londen on
veilig maakt want toen hij zich in Fleet-
straat vertoonde, was het heele straatver
keer er door ln de war. Hij meet 0 voet
81/» inch, dat ls dus bijna twee meter
tachtig. Zijn vader, zoo vertelde hij aan
het blad, heet Albert van Albert, woont
in Amsterdam en is fabrikant van luie-
mandjea Deze is evenals zijn moeder,
broer en vier zusters, van normale lengte.
Van geen van belde kanten 1S er een reus
in de familie geweest
Ais Jongen van zeven Jaar mat hij al
bijna twee meter tien.
Volgens den impressario van Van Al
bert Jr., die den bijnaam heeft gekregen
van „Lofty"< „uit de hoogte") bestaat zijn
ontbijt uit 15 eieren, drie porties gerookte
visch, een reusachtig stuk vleesch, twee
soepborden havermouth, zeven boterham
men en acht koppen thee.
Gekleed met een hoogen hoed en ge-
kleede jas en een gewone sigaar rookend
het eenige normale van I/xfty
sprong hij ln een taxi, die haast omsloeg,
en reed weg om een bezoek te brengen
aan den premier, dien men ln de «Daily
News" naast hem afgebeeld ziet vóór zijn
ambtswoning in Downingstreet
Een gril van de natuur.
Te Moskou is de vrouw van een bekend
arts uit Wladlwostok met haar kind aan
gekomen, een jongen van pijn. vijf jaar,
die volkomen het uiterlijk van een man
heeft. De jongen ls als normaal kind ge
boren, maar ontwikkelde zich buitenge
woon snel en heeft nu een vollen baard,
een snor en een diepe basstem. Zijn spie
ren zijn zoo sterk ontwikkeld, dat de
meeste volwassenen1 hem niet aan kunnen.
In geestelijk opzicht te hij nog een ge
woon kind. Zijn bewegingen zijn onzeker
evenals dit bij alle kinderen van zijn leef
tijd het geval ia Odfc rijn grillen, wen-
sohen en smaken bevinden zich in vol
komen overeenstemming met zijn leeftijd.
Het kind is nu in een kinderziekenhuis
opgenomen. Alle toegepaste middelen om
den te voorspoedigen jongen van zijn
„ziekte" te genezen hebben voorloopig
geen resultaat opgeleverd.
Trambotstng.
Gistermiddag zijn te SloterdUjk twee
tramwagens van de E. S. M. met elkaar in
botsing gekomen, waardoor een motorwa
gen geheel, een tweedie motorwagen ge
deeltelijk vernield' is en een tweetal wa
gens beschadigd werdlen.
Ongeveer half vijf kwam die sneb-tram,
die vier uur uit Haarlem vertrekt, te Slo-
terdiijk aan. Op db wisselplaats stond
judst een van die wagens, die den dienst
Amsterdam—SLoterdijjfc onderhouden. Da
bestuurder van de Haarlemmer tram heeft
willen remmen, diooh juist op het ©ogen
blik dat hij zljh ram ln werking heeft Wil
lem stelen, te de stroom van het eteotri-
scha net uitgeschakeld geweest 'Heit ge
volg was dat de eteotrischerent die op alle
drie de wagens, waaruit de sneldtenst be
stond, werkte, niet gebruikt bon werden.
De bestuurder beeft toen met de lluoht-
rem de wagens tot stilstond willen brengen
diooh deze rem werkte slechts op den voor
sten wagen. Of de aneJdiensi te hard ge
reden heeft is niet bekend; oen feit is dot
de luchtruim die drie wagens niet tijdig
heeft kunnen stoppen; de Haarlemmer
tram schoot door en kwam met een ge
weldigen stoot tegen den stilstaande® wo
gen van den dienst AmsterdamBloter-
dljfc terecht Deze werd een twintig me
ters verder geschoven en stootte toen te-
Jon een twoedlen stilstaanden wagen van
en Slotordiijkdltenist. De motorwagen van
die Haarlemmertraim werd door desa bot
sing opgetild en geheel ontzet, het voor-
baloom word ingedrukt, evenals het nrihter-
haloom van den Slotendljjkwagen. De vouw
wagens van de Haarlemmer tram liepen
lichte beschadigingen, op, die koppelingen
braken -af.
De wagenvoerdJer van de Haarlemmer
tram, die het voorbaken niet tijdig kon
verlaten, is er verwonderlijk goed afge
komen. Slechts met een gebroken been is
de man, die als een kundig bestuurden be
kend stond, tusschen de verbrijzelde over
blijfselen van het batoon te vwrsohQn ge
haald.
INGEZONDEN.
Mijnheer de Redacteur,
Vriendelijk verzoek lk U om plaatsing
van onderstaande regelen in Uw blad. Bij
voorbaat mijn diank.
Geachte plaatsgenootien; gaarne zou ik
deze enkele regelen ondier Uw aandacht
brengen.
Gij allen kent G. de Vroone, bijge
naamd „Lange Gerriit".
Wie uwer heeft hem niet gadegeslagen
als hij passeerde? Ook weet gij dat G. dien
geheelem dag langs de straat loopt, om
met wat handel in zijn onderhoud te voor
zien. Dit weet gjj, maar wat gjj niet weet,
ls.dat G. zoo weinig verdient, dart hij
niet in staat ls er brood voor te koopen,
laat staan zijn kleeding en schoeisel te la
ten reparearem of vernieuwen.
Daarom wilde Gerrit cm den honger te
ontvluchten Helder verlaten. Maar dit
ls Immers niet noodig, geachte plaatsge-
nootan. GHJ zult immers niet den naam Tril
len hebben, een Uwer medeburgers uifr-
gestooten te hebben. Ondergerteendle weet,
dat gij G. gaarne wilt steunen. Gij wist
natiruriljk niet, dat het zoo docht met Gst
zaken ging en nu gij weet hoe het hier
mede staat, nu zult gfj G. helpen,- door
wekelijks iets van hem te koopen. Hf j kan
best zfjn brood verdienen, mits allen hem
steunen. Stoort U niet aan praatjes, wel
ke lastertongen'verspreiden; als of G. het
niet noodig heeft Deukt niet, dat er vellen
zijn, die hem thans steunen, dit ls helaas
niet zoo, maar bewijst, geachte plaatsge
noot en, dat er velen zijn tn de plaats onzer
inwoning, die hem willen helpen en laten
die allen hun wil tn een daad omzetten tot
heil van Gerritis welzijn.
U mijnheer, de redacteur nogmaals
dankend voor de welwillend verleende
plaatsruimte, toeken ik met de meeste
hoogachting, A. de Vries.
Hoogstraat 681
Openbare Vergadering van VolkconderwIJs.
Zooals uit een advertentie in dit blad
blijkt, komt voor de afdeeling Helder van
Volksonderwijs op Maandag 19 Mei a.s.
spreken de heer Klaas de Vries, lid van
het H.B. van Volksonderwijs, met -het
onderwerp:
„Ons Openbaar Onderwas in zijn mach
tige beteekenis voor de zedelijke op
voeding onzer jeugd".
Lang hebben wij geaarzeld over te gaan
tot het uitsohrijven van een openbare
vergadering, maar ten slotte hebben wij
tooh hiertoe besloten. Tegen de a.s. ope
ning der nieuwe, protestantsohe en katho
lieke soholen worden alle pogingen aan
gewend om zooveel mogelijk leerlingen
van de openbare scholen naar deze inrich
tingen toe te trekken. Wij willen op onze
openbare vergadering de ouders over
tuigen van de noodzakelijkheid hieraan
geen gevolg te geven en hun kin
deren op de openbare school te laten, ter-
wille van de kinderen in het bizonder,
terwille van de volkswelvaart ln het alge
meen. Onze Bpreker zal dit allen ouders
op zeer duidelijke wijze uiteenzetten.
Er is echter nog meer. Uit de bladen
ls al meermalen gebleken, dat door een
groep ouders een aotle gevoerd wordt,
welke h.w. tot slot heeft de stiohting
eener neutrale sohool, een Standenschool.
Ook daartegen zullen door onzen spreker
ernstige bezwaren ontwikkeld worden en
we hopen dan ook, dat de Neutrale Hel-
dersche Sohoolvereenlglng zooveel moge
lijk leden aanwezig zullen zijn om deze
bezwaren te hooren.
Onze openbare vergadering wordt ge
houden in „Scala".
Terwille van ons openbaar onderwijs,
dient de zaal gevuld te zijn.
Ouders, kent dus Uw plioht.
Het Bestuur van Volkonderwljs:
H. J. MARINUS, Voorzitter.
S. TER BURG, Seoretaris.
SPORT.
Attüsttefc.
HehUwmhe Aihlcriskkrin#.
VOOR DB OLYMPISCHE SPOTJES.
De MiiawrgiiwHl nUOMtsht
(Zie verder pag. 4 Vierde Blad.)
LAATSTE BERICHTEN.
Napels. Gisterenavond Is Veanritp gaan
werken. Br hadden krachtige erupties
plaats. Onder de bevolking heersoht
groote opwinding.
Bij het te Rotterdam gehouden
examen voor machinist bij de binnenvaart
van het onderwijsfonds voor de binnen
vaart slaagde aa. onze stadgenoot; da
heer F. HatoeUnJc.
TELEGRAFISCH WEERBERICHT
naar waarnemingen verricht In dan
mogen van 17 M ei
Medegedeeld door het Kon. Nederlandsen
Meteroligdsch Instituut te De BUI
Hoogste stand TTL8 te Maastricht
Laagste stand 761.4 te Stockolm.
Zwakke tot matige wind uit oostelijke
richtingen, licht toi half bewolkt droog
weer, warmer.
In een gieterenavond ln het Alg. Tehaie voor
Militairen aan de Spoorstraat gehouden ver
gadering, welke onder leiding van den heer
Th. P. Stam plaats had, is de Heldersche
Athletlelckrlng definitief opgericht. Vertegen
woordigd waren de ve re enigineen O.K.K.,
Sparta, Zeemacht, Helder, H.R.C. en H.B.S.V.,
welke vereenigingen voor zoover nog niet
aangesloten zich voorloopig voor het lid
maatschap opgaven. Op de verdere besprekin
gen hopen wij Dinsdag nog terug te komen.
Vermelden we nog, dat aan het voorloopig be
stuur vooralsnog de leiding werd toevertrouwd
tot een binnenkort te houden tweede verga
dering.
In elk geval ls er alle reden tot tevredenheid
met de behaald* resultaten.
NnAr -wij vernemen haalt do betreffende sub-
nmmrmiiesla besloten aan hst Comité voor te
stellen den todoseoopavond, ten bate van hst
N. O. O., welke op Donderdag BO donor non
plaats hebben, uit te stellen tot Donderdag 4
Juni ajs. doe avonds hall aehit ln de „Tlvoii"-
bioscoop. Het programma ml bestaan uit spe
ciale sportfilms, komische nummers sA De
toeganigaprljeen vallen populair rijn, n.1. Ibaloon
0.40 sn saai (X96. Naders tnjsondsrhsden
nullen t i. t nog balkend gemaakt worden.
Het uitstel houdt verbond met ds noodige
voorbereiding.
Snelwandelen.
George Cummlngs, de Engelache kamptoen
snelwandelen, die verleden jaar de aoo mijl van
Londen naar York heeft afgelegd In roa uren,
slapen en maaltijden inbegrepen, gaat a8 Mei
deze wandeling herhalen, doch thans als wed
loop tegen een ruiter. Stephenson, de ruiter,
mag zijn paard naar believen laten draven en
galoppeeren, ter-wijl Cummings zich stipt aan
de hiel-en-toon regelen van bet snelwandelen
zal houden. De wandelaar en de ruiter zullen
belde trachten het record te verbeteren van
8o uur en drie kwartier, verleden jaar, na Cum-
ming's verrichting door een ruiter gemaakt
Cummings is al over de 50 jaar oud.
Hoe onze ^postduiven, door welk vermogen
of welke eigenschap zelfs van buitengewoon
verre afstanden naar hun hok teroigkeeren ls
door vele oudere en jongere specialiteiten op
het gebied van postduivensport herhaaldelijk
besprokental van geschriften rijn er over
verschenen, dooh tot nu toe is nog geen op
lossing gevonden, het ls en blijft nog steeds
bij hypotheken en dit wonderbare geheim zei
wel steeds een mysterie blijven. Door velen
wordt de postduif een zesde zintuig toege
schreven, dat haar in staat stelt, zelfs zonder
eenige vooroefening den versten afstand af
te leggen en haar hok terug te vindon, doch
de ware oorzaak zal wel nooit gevonden wor
den. Een der beste Belgische autoritriten op
dit gebied geeft na jarenllange ervaring en
studie zijn overtuiging weer ln een belangrijk
geschrift, waaraan we het volgende ontleenon:
De reisduif vindt hAar woonplaat» ln hoofd
zaak terug door bet bewonderenswaardigs
orlbnteerlngsvennogsn, waarmee zij. meer dan
eenlg ander schepsel ook, zoo rijkelijk begaafd
ls. Dit vermogen ls naar onze vaste overtui
ging toe te schrijven aan: le. de africhting
en oefening; 2e. hst scherpe gericht, hst won
derbare vernuft en bet sterke geheugen; Be.
de fijngevoeligheid van den dampkring.
Het africhten ls een oefening, die verstandig
geleid en dikwijls herhaald wordt en bestaat
in t lossen op afstanden, die trapsgewijze
'grooter worden met hst oog op de ontwikke
ling der spierkracht, van het gezicht, hst ver
nuft en bijgevolg van het oorl&nteerlngevar-
mogen. Door dsse herhaalde oefeningen wor
den de duiven gewoon aan de vreemde voor
werpen, die se op hunne reis ontmoeten, aa.
kerken, hoog© gebouwen, bosschsn, wateren,
boomen enz. Ze bewaren dit alles goed ln hun
geheugen1 en gebruiken hst als richtsnoer op
de achtereenvolgende vluchten.
Het scherpe gezicht en het sterke geheugen
«pelen zeker eene voorname rol lni het rich-
tLngevermogen bij de postduiven. Doch dat
er meerdere voorname factoren ln functie moe
ten zijn valt hieruit af te leiden, dat een duif
nog geen 100 KJM. ver kan zien op de grootste
hoogte, die zij ln de vlucht neemt en vele
duiven sprongen van 200, 800 tot 600 K.M. in
eens kunnen maken en tooh hun hok evenlgoed
weervinden.
Het ie theoretisch bewezen, dat door de bol-
vormlgheid der aarde eene duif bijna 800 M.
hoog moet vliegen' om 100 KJ1L ver te kunnen
zien' en op zoo"n hoogte aal nooit eene duif
huiswaarts fceerem, meestal vliegt zl! bij het
gunstigste weder tusschen 800 en 400 M. boven
de oppervlakte der aarde. In de door haar nog
nooit doorvlogen streken most de duif onbe
twistbaar geleld worden door de fljngevoelijp-
heid van den dampkring en het vernuft. Hst
is daarom dat wij deze als de hoofdfactoren
bij hst orlOnteerlngsvermogeo beschouwen.