GEMENGD NIEUWS. stormde ©en opgewonden imenigto de poorten der fabriek. Nadat de portiers waren overmand, drongen de bestormers, zoowel arbeiders der fabriek als Treem- den, de gebouwen binnen, naar bet beette om naar werkwilligen te soeken. Zooals thans is gebleken, hebben zij1 daar als vandalen gehuisd. Deuren en vensters werden vernield, apparaten, fijne instru menten, meetwerktuigen, erna, stukgosla-' gen, telefoontoestellen en schrijfmachi nes onbruikbaar gemaakt. Doordat men ook had geweigera de „Notetandsarbelt" den heolen duur der staking volkomen te verrichten, lag het bedrijf tijdens onbewaakt, zoodat allerlei gespuls er on gehinderd in kon doordringen. Br is dan ook geweldig veel gestolen en de toestand in do gebouwen is onbeschrijflijk. Het meerendeel dor arbeiders keurt dit waanzinnig otproden, dat een gevolg is van oammunlatlsdhe opruiing en ook de aTbelderfi zelf ernéttg benadeelt, ten scherpste al TURKIJE EN RUSLAND* Volgens een bericht uit Konstanttoopol aan de Roel, wordt de verhouding tus- schen Turkije en Rusland sdülrper. De eowjet-regeering heeft aan de regeering te Angora medegedeeld geen Turksoho oonsulaire ambtenaren ln den Kaukasus te kunnen toelaten, terwijl zij ook niet bereid is aan Turksche onderdanen ver goeding voor oorlogsschade te geven. Dat een dergelijke vergoeding zou wor den gegeven, werd in Turkije reeds als een uitgemaakte zaak beschouwd! Van Turksche zijde wordt voorts gewe zen op de hoogst onwelwillende houding, door de sowj et-regeering aangenomen tegenover do Mohamed aansche bevolking van den Kaukasus. De Turksche pers zegt in verband hiermede zeer scherpe dln gen aan het adres van Moskou. Tegelij kertijd echter dringt zij erop aan, dat Turkije in het Russisch-Roemeensche conflict over Beesarabiö neutraal zal blijven. VEREENIGDE STATEN. De lmmlgrattewet Washington, 16 Mei. Het immigratie- wetsontwerp, dat liet buitenstellen van Ja panners van immigratie na 1 Juli bepaalt en een einde maakt aan het Gemtiemens Agreement, wordt thans aan president Owlidge voorgelegd, na in beide Huizen met een overweldigende meerderheid te zijn aangenomen. (In het Huis met 608 te gen 808, in dien Senaat met 68 tegen 0 stemmen.) De president zai het waar schijnlijk naar de departementen van ar beid en buitenlandsche zaken zenden, al vorens te besluiten het al of niet te tee kenen. Gered. Wfj hebben dezer dagen gemeld, dat een groep van vijf mijnwerkers door een aardstorting levend begraven was in een mijn te Gilman, in den staat Oolorado. Gelukkig was het mogelijk, den opgeelo- tenen voedsel en drank te doen toekomen door een buis, die uitkwam op de plek waar zij opgesloten zaten. Thans is de reddingsbrigade er in geslaagd, tot de vijf mannen door te dringen, hen te ver lossen en veilig bov«i te brengen. LUCHTVAART. Het luchtvaartveikeer tusschen Enge land en het vasteland is kolossaal toege nomen. Van Oroydon vertrekken lederen dag drie passagiersdiensten naar Parijs, behalve op Zondag, wanneer er twee diensten zijn. Voorts zijn er dagelijks twee diensten naar Keuion, een naar Brussel en den dagelijksohen dienst, Zon dags uitgezonderd, tusschen Londen en Amsterdam. (Tusschen Southampton en Guernsey komen twee diensten op werk dagen en een op Zondag heen en weer. Behalve deze passagiersdiensten is er een dagelijfcsche dienst in beide richtin gen tusschen Londen en Parijs en Lon denKeulen .voor het vervoer van uit sluitend vrachtgoed. iDezer dagen heeft de voorzitter van de financieel© commissie van Groot-Londen, J. M. Gatti, in het Regeerlngsgebouw van London County (mededeel!ngen gedaan over de financieel© huishouding der wereldstad. De bruto uitgaven zijn in de buurt van 19.000.000. Trekt men de baten af, die voortvloeien uit sommige gemeentelijke diensten en ook de regeeringsbijdragen, dan komt men op een bedrag van 10.000.000, dat uit belastingen moet worden gevonden. (Het bouwen van nieuwe bruggen over de Theems en het in orde houden der oude kost schatten; maar ook het aanleggen van groote verkeerswegen in het aan Londen grenzen de gebied, verslindt reusachtige bedragen. Met dien wegenaanleg wordt natuurlijk het verkeersbelang van het eigenlijke Londen gebaat; maar het dient toch vooral als mid del tot werkverschaffing. Ook het vraagstuk van den woningbouw dwingt tot dure oplossingen. De Amerlfcaansche vlucht rond die wereld. De Amerikaansche militaire vliegers, die bezig zijn aan het volbrengen van een vlucht om1 de wereld en die hoewel ^1} onderweg majoor Martin, den leider van het eskadertje, waren kwijtgeraakt reeds de plaats Tsjikagof hadden bereikt, 2Ün vandaar vertrokken. Meer dan dat weet men nu nog niet. Het is anders een |root waagstuk, want na op het eiland gtoe te zijn opgestegen, moeten meer dan B78 Eng. mijl worden afgelegd over een ^joeste zee, in een veelal stormachtig klimaat. Lukt het waagstuk, dan bevinden de drie vliegtuigen zich op het eiland Pa- ramoqjir, een 'der noordelijkste van de AoeriUen, en reeds op Aziatisch en wel Jar>ansch gebied. _Vamdaar zal het vliegen veel veiliger wordieni, daar men van Paramosjir tot tot Tokio kan vliegen boven de Koerillen, die een eilanden brug vormen; en verder boven de groote Japansche eilanden. Zoowel Japansche als Amerikaansche schepen kruisten in de wateren; waarho ven gevlogen werd. RoaM Amundsen en eQu Noordpootvluchl Zooals 'bekend, is door den Noorschen vliogor Roald Amundsen het plan opge vat naar do Noordpool te vliegen teneinde het geheele gebied te doorkruisen en te onderzoeken. Het is duidelijk, dat een dergelijk stoutmoedig plan tot in olie on derdooien voorbereid dient te zijn en nauwkeurige borokeningon enz. moosten voorafgaan. Dat Amundsen zorgvuldig te werk gaat, toonde hij bij Zuidpoolvlucht en andere gelegenheden. Het kwam or voor Amundsen op aan het voor het doel geschikte vliegtuig te vinden. Na verschillende proefnemingen viel de keuze op een metalen Dornier- vllegtuig van het type WnL De Noorsche oorrespondent van do N. Rott. Ort deelt nu oenlgo bizonderheden omtrent dit vliegtuig mede, die hem aojn- leiding gaven juist dit te verkiezen. Bij het gebruik van vliegtuigen in het poolgebied spelen reoordprestaties met betrekking tot de snelheid en den duur van het vliegen oen ondergeschikte rol Hier komen vooral andere eigenschappen in aanmerking. De geheele uitrusting meet worden Ingericht met het feit voor oogen, dat de manschappen onder alle eventualiteiten aan zich zelf zijn over gelaten. Het krachtig geconstrueerde bootonder stel, dat met behulp van uitwendige span ten nog versterkt, wordt, zou de botsing met dravende IJsschotsen niet behoeven te vreezen. Daar de vllegboot in zichzelf de noodige stabiliteit 'bezit, heeft men de bi) andere vliegboottypen gebruikelijke stuttenpontons laten vervallen; het als ééndekker geconstrueerde zweefvlak ligt hoog boven den waterspiegel, waardoor de vllegboot zelfs bij sterke zeedelning tegen de golfkammen beschut is. Het groote voordeel van het Wal type is de eigenschap, dat men naar keuze op'ijs, land en water starten kan. Het vliegtuig wordt met 860 p. kr. Rolls-Royoe Eagle motoren gedreven, die midden boven den vilegromp achter elkaar aangebracht zijn. Dit maakt het vliegen met één motor mogelijk, wanneer de andere weigert, daar de drijfkracht, met één motor ln werking, in het imiddelplan van de boot werkt. De draagkracht der machine is 2000 K.G.; bovendien kan brandstof voor 20 uur meegevoerd worden. Met een be lasting van 1600 kg. kan het vliegtuig met één motor vliegen. De boot weegt ca. 8100 hg. en is 17.8 M. lang; de oreedte tusschen de vleugelspitsen ls 22.6 M. Op grond van de betrouwbaarheid van de Rolls-Royoe motoren en van de omstan digheid, dat de machine met één stopge zette motor nog vliegen kan, behoeft men ternauwernood voor een noodlanding vanwege motorweigering te vreezen. De grootste snelheid van het vliegtuig is 105 KM. per uur; doch de gemiddelde snel heid kan op 160 K.M. gesteld worden, en de vllegboot kan 2800 K.M. zonder tus- schenlanding afleggen. De plaats voor den vlieger ls zoo ver mogelijk voor aan den vliegromp onder den motor in gebouwd. De vlieger kan door groote ven sters voor zich uit zien, en ook ter zijde en achteruit. Naast hem zit de bestuur der; achter de vllgeikajuit liggen de ben zinetanks, en daarachter ls een ruime hut met plaats voor 6 personen, doch die in dit geval wel in hoofdzaak als benzine- bewaarplaats gebruikt zal worden. De vlucht van Spitóbergen naar Alaffca zal bij stil weer ongeveer 22 uur duren; met tegenwind zal men op 27 28 uur moeten rekenen. Daar de benzinevoor raad, naar opgave van de vliegtuigenfa- briek voor 16 uur strekt, moet het vliegen zoo ingericht worden, dat twee vliegtui gen als vliegende depóts voor het derde te beschouwen zijn. Daardoor zal men het plaatsen van benzinedepóts ontgaan, die trouwens moeilijk op het ijs te ontdekken zouden zijn. Om deze redenen heeft men aan de volgende regeling gedacht, die evenwel nog niet definitief vastgesteld ls. De drie vliegtuigen vertrekken gelijktij dig en vliegen 4 uur achtereen, waarna geland wordt. Een der vliegtuigen geeft van zijn overgebleven voorraad aan elk der twee andere 8 uur benzine. De derde machine heeft dan 60 ,pct benzine meer dan zij voor den terugtocht naar Spits bergen noodig heeft Wanneer dat vlieg tuig daar teruggekeerd is, is haar taak afgeloopen. De twee andere vliegtuigen hebben nu benzine voor 16 uur, eni vlie gen nu 8 uur, waarna zij landen. De ben zinevoorraad van 7 uur van de eene ma-, ohlne wordt in de tweede overgebracht, die nu 14 en 15 uur voorraad heeft tot het afleggen van den nog overblljvenden af stand naar Alaska. Deze bedraagt dan 10 uur. De bemanning van de eene vllegboot is lntusschen in do andere overgestapt en vllegboot nummer 2 wordt op het poolijs achtergelaten. Mussolini heeft Amundsen het derde vliegtuig aangeboden, zoodat ook Itallaan- scbe vliegers aan den tocht zullen deelne men. Behalve de Amerlkaansohe vlieger ua-vison nemen nog drie Noorsche vlie gersi aan den tocht deel. Ben aantal proef vluchten zullen vooraf worden gehouden. Twee der Noren zijn 84 jaar oud en be proefde vliegera VERGADERINGEN, VERMAKELIJK HEDEN, ENZ. Maandag 119 Mei. Vergadering Volksonderwijs, Scala Donderdag 22 Mei. Biosooop-avond, ten bate van de uitzen ding van Nederlandsohe vertegenwoor digers naar do Olympische Spelen te Parijs, „Tivoü'-btosoocp. Terecht Naar uit Almelo aan Tubantia wordt bericht, ls de heer O. van O-, die, naar gemeld ls, vermist werd, Donderdagnacht In zijn woning aldaar teruggekeerd. Griezelige vondst Te Bingen aan den Rijn heeft dezer dagen een metselaar, die bezig was oen huls te herstelten ln een holten wand een griezelige vondst gedaan. Ingemetseld vond hij in staande houding het lijk van een meisje. Aan de haren en de gelaats trekken herkende hij de 10 Jaar geleden plotseling verdwenen dienst/bode Chris tin© Vogt De moordenaar, die het mk bad Ingemetseld, moet zloh destijds hei melijk naar Amerika hebben Ingescheept Gearresteerd. Te Amsterdam heeft een inspecteur vnn de oentrale recherche te VGravon- bage aangehouden den 44-jnrigen M. J. F., zonder vaste woonplaats, die ©enigen tijd Ïeleden bij een bankinstelling te Amater- am een klein bedtao bad geïnd op een valsohe kwitantie. H$ was op weg naar de Incassobank te Amsterdam om, weer op een valsphe kwitantie, een bedrag van 1200 te innen. Hij heeft bekend, zloh aan opliohting en valsohhold in geschrifte schuldig te hebben gemaakt Onweder. Donderdagnaoht woedde boven Doetin- chem en omgeving een onweer van onge kende hevigheid. (De bliksem sloeg ln de kapitale boer derij van den landbouwer Waggelink, die geheel ln de asoh werd gelegd. Twee koeien kwamen ln de vlammen om. Ook ln de richting Steenderen en Wehl wer den branden waargenomen. (Bij het hevige onweder, dat Donderdag nacht boven Deventer en omstreken woedde, Sloeg de bliksem ln de boerderij van den landbouwer E. Bleuminfc ln de buurtschap Schoolt (Gorssel). De bewo ners konden zloh met moeite redden; een koe en een aantal varkens kwamen in de vlammen om. De geheele boerderij te -ver woest Verzekering dekt de schade. Gedurende een hevig onweer, dat Don derdagnacht om en boven Nijmegen woedde, ls het gebouw der Van Aarssen en Van Gelderia Kapokfabrieken te Mook door den bliksem getroffen. De fabriek brandde geheel uit. Doordat een nacht ploeg en een van de directeuren aan het werk waren, kon een1 gedeelte van de kantooradministratie ln den stortregen uit het gebouw gered worden. Verder brandden te Borgharen twee hulzen af, te Wljchen een woning, te Beunlngen een hooischuur en hooibergen. Te Rijssen sloeg de bliksem in een huls in de Oranjestraat 'bewoond door de ge zinnen Aaainlr en Langenhof. Huis en inboedel gingen ln de vlammen op. Alles was verzekerd. Te Eist 1b een schuur met twintig var kens en al het pluimvee in asoh gelegd. De grootste man van de wereld. De JDaily News" vertelt bijzonderhe den over een reus, die thans Londen on veilig maakt want toen hij zich in Fleet- straat vertoonde, was het heele straatver keer er door ln de war. Hij meet 0 voet 81/» inch, dat ls dus bijna twee meter tachtig. Zijn vader, zoo vertelde hij aan het blad, heet Albert van Albert, woont in Amsterdam en is fabrikant van luie- mandjea Deze is evenals zijn moeder, broer en vier zusters, van normale lengte. Van geen van belde kanten 1S er een reus in de familie geweest Ais Jongen van zeven Jaar mat hij al bijna twee meter tien. Volgens den impressario van Van Al bert Jr., die den bijnaam heeft gekregen van „Lofty"< „uit de hoogte") bestaat zijn ontbijt uit 15 eieren, drie porties gerookte visch, een reusachtig stuk vleesch, twee soepborden havermouth, zeven boterham men en acht koppen thee. Gekleed met een hoogen hoed en ge- kleede jas en een gewone sigaar rookend het eenige normale van I/xfty sprong hij ln een taxi, die haast omsloeg, en reed weg om een bezoek te brengen aan den premier, dien men ln de «Daily News" naast hem afgebeeld ziet vóór zijn ambtswoning in Downingstreet Een gril van de natuur. Te Moskou is de vrouw van een bekend arts uit Wladlwostok met haar kind aan gekomen, een jongen van pijn. vijf jaar, die volkomen het uiterlijk van een man heeft. De jongen ls als normaal kind ge boren, maar ontwikkelde zich buitenge woon snel en heeft nu een vollen baard, een snor en een diepe basstem. Zijn spie ren zijn zoo sterk ontwikkeld, dat de meeste volwassenen1 hem niet aan kunnen. In geestelijk opzicht te hij nog een ge woon kind. Zijn bewegingen zijn onzeker evenals dit bij alle kinderen van zijn leef tijd het geval ia Odfc rijn grillen, wen- sohen en smaken bevinden zich in vol komen overeenstemming met zijn leeftijd. Het kind is nu in een kinderziekenhuis opgenomen. Alle toegepaste middelen om den te voorspoedigen jongen van zijn „ziekte" te genezen hebben voorloopig geen resultaat opgeleverd. Trambotstng. Gistermiddag zijn te SloterdUjk twee tramwagens van de E. S. M. met elkaar in botsing gekomen, waardoor een motorwa gen geheel, een tweedie motorwagen ge deeltelijk vernield' is en een tweetal wa gens beschadigd werdlen. Ongeveer half vijf kwam die sneb-tram, die vier uur uit Haarlem vertrekt, te Slo- terdiijk aan. Op db wisselplaats stond judst een van die wagens, die den dienst Amsterdam—SLoterdijjfc onderhouden. Da bestuurder van de Haarlemmer tram heeft willen remmen, diooh juist op het ©ogen blik dat hij zljh ram ln werking heeft Wil lem stelen, te de stroom van het eteotri- scha net uitgeschakeld geweest 'Heit ge volg was dat de eteotrischerent die op alle drie de wagens, waaruit de sneldtenst be stond, werkte, niet gebruikt bon werden. De bestuurder beeft toen met de lluoht- rem de wagens tot stilstond willen brengen diooh deze rem werkte slechts op den voor sten wagen. Of de aneJdiensi te hard ge reden heeft is niet bekend; oen feit is dot de luchtruim die drie wagens niet tijdig heeft kunnen stoppen; de Haarlemmer tram schoot door en kwam met een ge weldigen stoot tegen den stilstaande® wo gen van den dienst AmsterdamBloter- dljfc terecht Deze werd een twintig me ters verder geschoven en stootte toen te- Jon een twoedlen stilstaanden wagen van en Slotordiijkdltenist. De motorwagen van die Haarlemmertraim werd door desa bot sing opgetild en geheel ontzet, het voor- baloom word ingedrukt, evenals het nrihter- haloom van den Slotendljjkwagen. De vouw wagens van de Haarlemmer tram liepen lichte beschadigingen, op, die koppelingen braken -af. De wagenvoerdJer van de Haarlemmer tram, die het voorbaken niet tijdig kon verlaten, is er verwonderlijk goed afge komen. Slechts met een gebroken been is de man, die als een kundig bestuurden be kend stond, tusschen de verbrijzelde over blijfselen van het batoon te vwrsohQn ge haald. INGEZONDEN. Mijnheer de Redacteur, Vriendelijk verzoek lk U om plaatsing van onderstaande regelen in Uw blad. Bij voorbaat mijn diank. Geachte plaatsgenootien; gaarne zou ik deze enkele regelen ondier Uw aandacht brengen. Gij allen kent G. de Vroone, bijge naamd „Lange Gerriit". Wie uwer heeft hem niet gadegeslagen als hij passeerde? Ook weet gij dat G. dien geheelem dag langs de straat loopt, om met wat handel in zijn onderhoud te voor zien. Dit weet gjj, maar wat gjj niet weet, ls.dat G. zoo weinig verdient, dart hij niet in staat ls er brood voor te koopen, laat staan zijn kleeding en schoeisel te la ten reparearem of vernieuwen. Daarom wilde Gerrit cm den honger te ontvluchten Helder verlaten. Maar dit ls Immers niet noodig, geachte plaatsge- nootan. GHJ zult immers niet den naam Tril len hebben, een Uwer medeburgers uifr- gestooten te hebben. Ondergerteendle weet, dat gij G. gaarne wilt steunen. Gij wist natiruriljk niet, dat het zoo docht met Gst zaken ging en nu gij weet hoe het hier mede staat, nu zult gfj G. helpen,- door wekelijks iets van hem te koopen. Hf j kan best zfjn brood verdienen, mits allen hem steunen. Stoort U niet aan praatjes, wel ke lastertongen'verspreiden; als of G. het niet noodig heeft Deukt niet, dat er vellen zijn, die hem thans steunen, dit ls helaas niet zoo, maar bewijst, geachte plaatsge noot en, dat er velen zijn tn de plaats onzer inwoning, die hem willen helpen en laten die allen hun wil tn een daad omzetten tot heil van Gerritis welzijn. U mijnheer, de redacteur nogmaals dankend voor de welwillend verleende plaatsruimte, toeken ik met de meeste hoogachting, A. de Vries. Hoogstraat 681 Openbare Vergadering van VolkconderwIJs. Zooals uit een advertentie in dit blad blijkt, komt voor de afdeeling Helder van Volksonderwijs op Maandag 19 Mei a.s. spreken de heer Klaas de Vries, lid van het H.B. van Volksonderwijs, met -het onderwerp: „Ons Openbaar Onderwas in zijn mach tige beteekenis voor de zedelijke op voeding onzer jeugd". Lang hebben wij geaarzeld over te gaan tot het uitsohrijven van een openbare vergadering, maar ten slotte hebben wij tooh hiertoe besloten. Tegen de a.s. ope ning der nieuwe, protestantsohe en katho lieke soholen worden alle pogingen aan gewend om zooveel mogelijk leerlingen van de openbare scholen naar deze inrich tingen toe te trekken. Wij willen op onze openbare vergadering de ouders over tuigen van de noodzakelijkheid hieraan geen gevolg te geven en hun kin deren op de openbare school te laten, ter- wille van de kinderen in het bizonder, terwille van de volkswelvaart ln het alge meen. Onze Bpreker zal dit allen ouders op zeer duidelijke wijze uiteenzetten. Er is echter nog meer. Uit de bladen ls al meermalen gebleken, dat door een groep ouders een aotle gevoerd wordt, welke h.w. tot slot heeft de stiohting eener neutrale sohool, een Standenschool. Ook daartegen zullen door onzen spreker ernstige bezwaren ontwikkeld worden en we hopen dan ook, dat de Neutrale Hel- dersche Sohoolvereenlglng zooveel moge lijk leden aanwezig zullen zijn om deze bezwaren te hooren. Onze openbare vergadering wordt ge houden in „Scala". Terwille van ons openbaar onderwijs, dient de zaal gevuld te zijn. Ouders, kent dus Uw plioht. Het Bestuur van Volkonderwljs: H. J. MARINUS, Voorzitter. S. TER BURG, Seoretaris. SPORT. Attüsttefc. HehUwmhe Aihlcriskkrin#. VOOR DB OLYMPISCHE SPOTJES. De MiiawrgiiwHl nUOMtsht (Zie verder pag. 4 Vierde Blad.) LAATSTE BERICHTEN. Napels. Gisterenavond Is Veanritp gaan werken. Br hadden krachtige erupties plaats. Onder de bevolking heersoht groote opwinding. Bij het te Rotterdam gehouden examen voor machinist bij de binnenvaart van het onderwijsfonds voor de binnen vaart slaagde aa. onze stadgenoot; da heer F. HatoeUnJc. TELEGRAFISCH WEERBERICHT naar waarnemingen verricht In dan mogen van 17 M ei Medegedeeld door het Kon. Nederlandsen Meteroligdsch Instituut te De BUI Hoogste stand TTL8 te Maastricht Laagste stand 761.4 te Stockolm. Zwakke tot matige wind uit oostelijke richtingen, licht toi half bewolkt droog weer, warmer. In een gieterenavond ln het Alg. Tehaie voor Militairen aan de Spoorstraat gehouden ver gadering, welke onder leiding van den heer Th. P. Stam plaats had, is de Heldersche Athletlelckrlng definitief opgericht. Vertegen woordigd waren de ve re enigineen O.K.K., Sparta, Zeemacht, Helder, H.R.C. en H.B.S.V., welke vereenigingen voor zoover nog niet aangesloten zich voorloopig voor het lid maatschap opgaven. Op de verdere besprekin gen hopen wij Dinsdag nog terug te komen. Vermelden we nog, dat aan het voorloopig be stuur vooralsnog de leiding werd toevertrouwd tot een binnenkort te houden tweede verga dering. In elk geval ls er alle reden tot tevredenheid met de behaald* resultaten. NnAr -wij vernemen haalt do betreffende sub- nmmrmiiesla besloten aan hst Comité voor te stellen den todoseoopavond, ten bate van hst N. O. O., welke op Donderdag BO donor non plaats hebben, uit te stellen tot Donderdag 4 Juni ajs. doe avonds hall aehit ln de „Tlvoii"- bioscoop. Het programma ml bestaan uit spe ciale sportfilms, komische nummers sA De toeganigaprljeen vallen populair rijn, n.1. Ibaloon 0.40 sn saai (X96. Naders tnjsondsrhsden nullen t i. t nog balkend gemaakt worden. Het uitstel houdt verbond met ds noodige voorbereiding. Snelwandelen. George Cummlngs, de Engelache kamptoen snelwandelen, die verleden jaar de aoo mijl van Londen naar York heeft afgelegd In roa uren, slapen en maaltijden inbegrepen, gaat a8 Mei deze wandeling herhalen, doch thans als wed loop tegen een ruiter. Stephenson, de ruiter, mag zijn paard naar believen laten draven en galoppeeren, ter-wijl Cummings zich stipt aan de hiel-en-toon regelen van bet snelwandelen zal houden. De wandelaar en de ruiter zullen belde trachten het record te verbeteren van 8o uur en drie kwartier, verleden jaar, na Cum- ming's verrichting door een ruiter gemaakt Cummings is al over de 50 jaar oud. Hoe onze ^postduiven, door welk vermogen of welke eigenschap zelfs van buitengewoon verre afstanden naar hun hok teroigkeeren ls door vele oudere en jongere specialiteiten op het gebied van postduivensport herhaaldelijk besprokental van geschriften rijn er over verschenen, dooh tot nu toe is nog geen op lossing gevonden, het ls en blijft nog steeds bij hypotheken en dit wonderbare geheim zei wel steeds een mysterie blijven. Door velen wordt de postduif een zesde zintuig toege schreven, dat haar in staat stelt, zelfs zonder eenige vooroefening den versten afstand af te leggen en haar hok terug te vindon, doch de ware oorzaak zal wel nooit gevonden wor den. Een der beste Belgische autoritriten op dit gebied geeft na jarenllange ervaring en studie zijn overtuiging weer ln een belangrijk geschrift, waaraan we het volgende ontleenon: De reisduif vindt hAar woonplaat» ln hoofd zaak terug door bet bewonderenswaardigs orlbnteerlngsvennogsn, waarmee zij. meer dan eenlg ander schepsel ook, zoo rijkelijk begaafd ls. Dit vermogen ls naar onze vaste overtui ging toe te schrijven aan: le. de africhting en oefening; 2e. hst scherpe gericht, hst won derbare vernuft en bet sterke geheugen; Be. de fijngevoeligheid van den dampkring. Het africhten ls een oefening, die verstandig geleid en dikwijls herhaald wordt en bestaat in t lossen op afstanden, die trapsgewijze 'grooter worden met hst oog op de ontwikke ling der spierkracht, van het gezicht, hst ver nuft en bijgevolg van het oorl&nteerlngevar- mogen. Door dsse herhaalde oefeningen wor den de duiven gewoon aan de vreemde voor werpen, die se op hunne reis ontmoeten, aa. kerken, hoog© gebouwen, bosschsn, wateren, boomen enz. Ze bewaren dit alles goed ln hun geheugen1 en gebruiken hst als richtsnoer op de achtereenvolgende vluchten. Het scherpe gezicht en het sterke geheugen «pelen zeker eene voorname rol lni het rich- tLngevermogen bij de postduiven. Doch dat er meerdere voorname factoren ln functie moe ten zijn valt hieruit af te leiden, dat een duif nog geen 100 KJM. ver kan zien op de grootste hoogte, die zij ln de vlucht neemt en vele duiven sprongen van 200, 800 tot 600 K.M. in eens kunnen maken en tooh hun hok evenlgoed weervinden. Het ie theoretisch bewezen, dat door de bol- vormlgheid der aarde eene duif bijna 800 M. hoog moet vliegen' om 100 KJ1L ver te kunnen zien' en op zoo"n hoogte aal nooit eene duif huiswaarts fceerem, meestal vliegt zl! bij het gunstigste weder tusschen 800 en 400 M. boven de oppervlakte der aarde. In de door haar nog nooit doorvlogen streken most de duif onbe twistbaar geleld worden door de fljngevoelijp- heid van den dampkring en het vernuft. Hst is daarom dat wij deze als de hoofdfactoren bij hst orlOnteerlngsvermogeo beschouwen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1924 | | pagina 15