T
Tweede Blad.
BINNENLAND
GEMENGD NIEUWS
VAN ZATERDAG 17 MEI 1924.
DE BEMALING OP TEXEL.
De heer E. ia zoo goed, een kritische be
schouwing over ons artikel im uw blad van
19 Januari 1924 over bovenstaand onder
werp te houden. Hoewel iaat, zijn we over
die belangstelling zeer verheugd!, omdat
door onderlinge discussie dikwijls nog
veel, wat ons aanvankelijk goed leek, be
ter kan worden. Voorts is er nu nog tijd
voor gedachtenwisseling, omdat de bema
ling op Texel zeer vermoedelijk niet meer
in de Zomerzitting der Staten zal komen,
nu pas op 27 Mei a.s. eene beslissing over
den Horstermeerpolder in dat lichaam zal
vallen.
Een goede oplossing heeft men nooit
kunnen vinden, zegt de heer E. We zijn
het daarmede ongeveer eens, maar niet
met wat hij als de oorzaak daarvan ziet,
n.1. omdat de zaak zoo eenvoudig zou we
zen, want het tegendeel ia juist het geval.
We hebben in ons vorig stuk juist op
die groote moeilijkheden gewezen, ont
staan dioor de tegenstelling der belangen
van grond-eigenaren, om overigens goede
grond behoorlijk door ontwatering in cul
tuur te brengen en dus nuttig voor de ge
meenschap te maken.
Indien de heer E. met een goede op
lossing, dus bedoelt, een oplossing, die
ieder tevreden stelt, dan heeft hij gelijk,
maar dat bereikt men op dit gebied hoogst
zelden en waar toch de provinciale bestu
ren naar dat ideaal streven, duurt 't altijd
zoo ontzettend lang en is daarmede volko
men aangetoond, dat de behartiging van
dit belang verre van eenvoudig is bij de
bestaande eigendomsverhoudingen.
Die eenvoudige weg nu, door den heer
E. aanbevolen om een sloot te graven van
de hooger liggende polders door Waal en
Burg naar den polder Het Noorden, is b.v.
voor ieder, die even ter plaatse bekend is,
dwaasheid. Ieder begrijpt toch wel, dat, in
dien deze kwestie zoo gemakkelijk op te
lossen ware geweest, Waal en Burg het al
lang gedaan zou hebben.
Maar juist door het lage peil van een
groot deel van dien polder, raakt hij dat
water niet langs dien natuurlijken weg
kwijt, zoodat die sloot niets zou helpen en
den aanleg daarvan dus geld weggooien
zou wezen.
Dat wij voorts het voornaamste hebben
vergeten, n.1., of de bemaling de kosten
waard is, zooals de heer E. maar even
eenvoudig weer neerschrijft, getuigt, zacht
uitgedrukt, toch wel van zeer slordig
1&ZCIL
Ons heele betoog liep feitelijk over de
vraag, of Waal en Burg door de kosten
der bemaling voldoende oompensatie zou
vinden in de waardevermeerdering zijner
gronden en wij hebben ronduit gezegd, dat
dit bij de regeling, die ter visie had gele
gen, niet het geval was, waaruit wij dan
ook de consequentie trokken, dat de Pro
vincie zal moeten, subsidié eren.
Over de waardevermeerdering mogen
ben, ieder zal toestemmen, dat men voor
de bepaling daarvan ook niet geheel op
de belanghebbenden af moet gaan en dat
volgens den heer E. Gedeputeerde Staten
en hun ingenieurs dan geen verstand heb-
de provinciale besturen over genoegzame
objectieve adviseerende organen beschik
ken, om tot die bepaling te kunnen komen.
Trouwens, indien de bestaande toestand
door Waal en Burg zoo goed werd geacht,
zou deze polder en ook Eierland niet aan
houdend hebben aangedrongen op een be
tere regeling en ingrijpen van hooger-
hand. Dat dit alleen enkele schreeuwers
zouden zijn, zooals de heer E. beweert,
moet ik zeer beslist tegenspreken. Uit de
vele besprekingen, die wij over dit onder
werp met verschillende polderbestuurders
van Texel mochten hebben in de laatste
jaren, is ons trouwens duidelijk gebleken,
dat een oplossing, die de lasten niet onre
delijk verhoogt, te aanvaarden Is. Op dit
laatste nu is ons streven gericht.
Dat de bemalen landen ten slotte even
veel waard moeten worden als de kosten
van het gemaal bedroegen, ls een bere
kening, die misschien b§ den heer E. ge
bruikelijk is, maar die voor de beoordee
ling van 't bemalingsvraagstuk zelve vol
komen doelloos ia Alleen al hierom, om
dat men de verhoogde grondwaarde, door
bemaling verkregen, constant behoudt en
de kosten der bemaling zelve elk jaar la
ger worden door de aflossing van het voor
de stichting geleende kapitaal.
Teneinde niet al te uitvoerig te worden,
zullen wij besluiten met enkele mededee-
lingen, waaruit blijkt, hoe weinig de heer
E. op de hoogte is van wat de plannen
der bemaling van Waal en Burg feitelijk
behelzen.
Het is b.v. niet waar, dat, zooals hij be
weert, bij de aanlegkosten ad 160.000,
nog komen de kosten van grondwerken,-
zooals slooten graven etc. In die 160.000
is alle begrepen, de kosten- van het ge
maal, zoowel als de noodzakelijke grond
werken.
Dat de Koogerpokjera apart zouden kun
nen afwateren, is bij de Provincie zeer wel
bekend, maar daarin eé raakt Waal en
Burg zijn eigen water nog niet kwijt, ter
wijl ook Eijerland, die nu een doel daar-
vanheeft te ontvangen, daarmeê niet ge
holpen is..
De kosten van de even zoo noodzake
lijke bemalingsinricbting zouden niet noe
menswaard verschillen met hetgeen thans
is geprojecteerd en waarbtf dus de Koo
gerpolders tegelijk worden bemalen.
De vriendelijkheid ten slotte, om ons
in te de-eten bij de memschen, die Texel
nooit gezien hebben, en er dus niet» van af
weten, laten w+* maar voor rekening van
den heer E. Vóór we over een. onderwerp
in het openbaar schrijven of spreken, zor
gen we als regel wel, dat we althans vol
doende op de hoogte zijn en zoo noodlg
ter plaatse bekend' en zoo zijn, we ook
meermal', n op Texel geweest, teneinde die
noodige kennis op te doen. Zoo is het met
onze ambtenaren van den Provincialen
Waterstaat trouwens ook, zoodat we op
hun adviezen gerust af kunnen gaan.
Voor Texel, en dit dus in tegenstelling
met den heer E., is het te hopen, dat deze
bemal'ng in den vorm, als door mij voor
gestaan, eerlang tot stand komt.
Haarlem, 136'*54. M.
IEMAND DIE HET NOOIT LEERT!
In het nummer van Dinsdag 18 Mei komt
de heer H. wederom met zijn- foutieve be
rekening terug om zijn stelling, dat in den
gasprijs 41/» cent zit aan productiekosten
te handhaven, nadat wij met een enkel ge
geven op het verkeerde uitgangspunt zijner
berekening hadden gewezen. Het mooiste
daarbij is, dat hij ons verwijt in onze be
rekening de bijproducten te hebben verge
ten. De aandachtige lezer zal wel opgemerkt
hebben, vooral na dé aanvulling die de heer
H. nu zelf al voor een deel geeft door de
baten te vermelden, dat wij niet iets hebben-
vergeten, maar de heer H.
Immers somt de heer H. een aantal pos
ten op, een totaal bedrag aan uitgaven vor
mende van rond- 665.000. Hij herleidt deze
en komt tot de conclusie, dat de: grondstof
fen 29 salarissen 27 onkosten 8
kapitaaldienst 28 en het voordeellg saldo
8 van den gasprijs uitmaken. Dus zegt
hij: salarissen plus onkosten is 85 of van
187i cent, 41/» oent.
Wat is in deze de fout van den heer H.?
Dat hij- niet eerst onderzoekt, of zijn cijfers
in totaal gevende een uitgaaf van f 565.000
inderdaad in onderdeden goed' gegroepeerd
zijn, om de productiekosten van het gas per
M'. te berekenen. Hij- verwaarloosde juist
de -baten; hij verwaarloosde alle andere uit
de begrooting en der diverse jaarverslagen
toch ten zijnen dienste staande gegevens,
om eerst de juiste groepeering te zoeken.
In zijn becijfering neemt hij op alle loo-
nen en alle onkosten, terwijl onder die loo-
nen en onkosten- groote bedragen zitten, die
met de productie van gas niets.te maken
hebben.
Hij zou alleen gerechtigd zijn om zoo de
berekening te -maken, indien na rectificatie
zijner cijfers tot dé werkelijke kosten der
productie de onderlinge verhouding zijner
cijfers, ook al waren ze lager, dezelfde ge
bleven was. Doch dit is niet het geval en
kan niet het geval zijn.
De heer H. had juist nadat wij op zijn
cijfers die proef der totale gasproductie -toe
pasten, moeten erkennen, dat hij minstens
de baten had- verwaarloosd en waar wij te
vens verwezen naar zijn verkeerde groe
peering en het rekenen tot de productie
kosten van gas, wat met die productie in
het geheel niets te maken heeft, eerst moe
ten nagaan, wat inderdaad tot die kosten
mag worden gerekend.
Uit de jaarverslagen- over 1920, *21 en
'22 blijkt, dat per M*. gas uitgegeven- is in
centen:
1Q99, 1091 1Q9H
Arbeidsloonen 1.8053 1.9878 2.2404
Salarissen 0.2883 0.3081 0.3225
Pensioenen 0.2967 0.2678 0.2284
Gratificatiën 0.091 0.087 0.543
Totalen 2.4813 2.6507 3.3343
en voorts aan:
Onderhoud
Onkosten
Verlies op afval
Extra afschr.
inbouw ovens
0.5049
0.1101
0.5306
0.1077
0.0177
0.4908
0.0682
0.2024 0.2471
Totalen 0.8174 0.9031 0.459
Voorts wijst de -begrooting van 1924 aan:
Salarissen en arbeidsloon- 72035.70
Pensioenen 8963.40
Gratificatiën 2600.—
Totaal 83599.10
Alles geraamd. Idem geraamde gaspro
ductie 34390 M'., dus per M8. 2.43 cent. De
onkosten komen op 0.612 cent. Alles wijst
er op, dat deze geraamde uitgaven nog aan
den hoogen kant zij-n. De rekeningcijfers
over het afgeloopen jaar staan- nog niet tot
onzen dienst. Doch waar de bovenaangege-
ven cijfers wijzen op een teruggang der
kosten per M\ (met uitzondering van 1922
en 1921, door de afschrijving ineens der in
bouw ovens, welke dus nu niet -meer noodig
is), zullen die voor 1923 en 1924 wederom
gunstiger zijn, vooral ook wjjl volgens
besluit van den Raad in- eenige vacatures
niet is voorzien, welke juist personen be
troffen, wier salarissen bijna ten volle 'op
de kosten dér gasproductie drukken.
Uitgangspunt dezer discussie was, dat wij
het gewaagd hebben, aanvankelijk zonder
nadere motiveering te schrijven:
„Doch teekenend is wel, dat in den gas
prijs ongeveer 2 oent zit aan productiekosten
en arbeidsloon".
Uit de bovenstaande cijfers blijkt, dat als
wij bij het directe ook nog het uitgestelde
loon (pensioenen en gratificatiën) trekken
en tevens die inbouw ovens er bij rekenen,
dan stijgen die door ons genoemde kosten
boven de 3 cent per M8. in- een tijd-, nu reeds
2 jaar geleden. Dat zijn de rekening-cijfers.
De begrooting-cijfers van thans wij-zen al
op een daling. Binnenkort verschijnen de
cijfers van 1923. Uit het feit, dat er in dl-t
jaar een winst gemaakt is van 87000 (on
danks de ongunstige kolenprijzen) kan nu
al reeds worden afgeleid, dat de begrootlngs-
cijfers niet zullen worden -benaderd'.
N.V.Texefa, Eigen Stoom boot-Onderneming
Op werkdagen:
Vertrek Texel: 0,— v.m., 8,— v.rm, 11,—
v.m., 2^80 am, 6,80 mm.
Vertrek Helder: 7,— v.nu, 0,80 v.nn, 12,—
midd, 4.16 rum., 8,46 m
Op Zon- en Feestdagen:
Vertr. Texel: 0,v.m, 11,vmu, 8,80 b m.
Vertr. HeWer: 9,— v.m., 12,nrbftL, 0.40
rum.
Stoomvaart-Mij. „Nederland".
Naar het „Htol." verneemt, zal worden
voorgesteld over het afgeloopen boekjaar
een dividend uit te keeren van 8 (v. j.
9%).
De nieuwe salarisregeling voor het
rijkspersoneel.
Omtrent die voornemens van de regee»
rin-g met betrekking tot de nieuwe salaris-
regeling voor bet rijkspersoneel deelt men
aan de N. Ot. het volgende mede:
De nieuwe salarisschalen zullen- bedra
gen 80 pet. van het inkomen voor burger-
rijkspersoneel, 85 pet* van het militair per
soneel beneden den rang van -adjudant en
80 pet. voor het overige militair personeel.
Deze berekening geldt van het salaris,
dat op 1 Januari 1924 genoten werd.
De bestaande wachtgeldregeling zal'ook
spoedig woirdén opgeheven, dioor toeken
ning van een afkoopsom, welke 60 a 66 pet
van het totaal wachtgeld bedraagt.
Ten aanzien van het op wachtgeld ge
steld personeel zullen binnenkort nog an
dere maatregelen getroffen worden.
De vakleeraar op de lagere schooL
Naar „Het Vad.,' verneemt, zal de Raad
van 's-Gravenhage binnenkort een voor
stel van den wethouder van Onderwijs
ontvangen, waarbij groote wijziging in het
vakonderwijs wordt gebracht
Het voorstel giaat uit van heit streven,
om bet kind! zooveel mogelijk onderwijs
van den eigen onderwijzer of onderwijze
res te laten ontvangen*
Zoo zal voortaan wordt het voorstel
aangenomen het teekemonderwijs pas
in de zesdie klas door een vakleeraar wor
den verstrekt..
Het gymnastiek-onderwija zal eerst
in de middelste klasse door een vakleeraar
worden gegeven.
Voorloopig treedt de vakonderwijzer es
voor handwerken het eerst In de tweede
klasse op.
Volgens het blad zal de nieuwe rege
ling een besparing van 220 tot 250 duizend
gulden geven.
Afhandeling van faillissementen.
Het departement van justitie stelt voor
een commissie te benoemen tot het bren
gen van vereenvoudiging in de werkwijze
bij de afhandeling van faillissementen.
Arsenicum ln behangsel, meubel- en
oerdljnstoL
Het Stbl. no. 218 bevat het Kon. besluit
van 28 April j.L, tot toepassing van de ar
tikelen 14 en 15 der Warenwet (StsbL 1919,
no. 681) op behangsel, meubel, en gordijn
stot
Artikel 1 bepaalt: Dit besluit verstaat
onder:
„Behangsel, meubelstof, waaronder te
verstaan ook tapijtstof en gordijnstof',
behangsel, meubelstof en gordijnstof, die
voor den handel bestemd of in den han
del gebracht zijn.
Artikel 2:1, Behangsel, van papier ver
vaardigd, mag niet meer dan 6 mgr. arse
nicum (As) per M'. bevatten»
2. Behangsel van and-ere -grondstof dan
van papier vervaardigd, meubelstof en
gordijnstof mogen niet meer dan 100 mgr.
arsenicum (As) per M*. bevatten.
Artikel 8: Voor de beoordeeling of de
waren in dit besluit genoemd, voldoen aan
de daarin gestelde eischen, moet gebruik
gemaakt worden van de onderzoekings
methode aangegeven in de hij dit besluit
gevoegde bijlage.
Artikel- 4: Dit besluit treedt in werking
zes maanden na den dag der dagteekening
van het Staatsblad (14 Mei), waarin het is
""^laatst, en -kan worden aangehaald on
der den titel van Behangselbesluit, met
vermelding van den jaargang en het num
mer van het Staatsblad, waarin het is ge
plaatst
De antobus op langen afstand.
De Tel. weet nog eenige nadere bijzon
derheden omtrent de plannen in zake de
exploitatie van autobus-lijnen op langen
afstand.
Aanvankelijk zijn gedacht de drie vol
gende routes: AmsterdamUtrecht (1
l1/» uur); U0rechtr—Arnhem (l1/, uur) en
Amsterdam—Den Haag (l1/, uur). De
autobussen vertrekken telkens na een uur;
de eerste rijdt te 7 uur dos morgens, de
laatste te 10 uur des avonds af.
Naar bet blad verneemt, zullen de ta
rieven ln belangrijke mate lager zijn dan
de vrachtprijzen voor de laagste klassen
der spoorwegen, miet name lager dan de
z.g. buurtverkeerkaarten.
Het materieel zal bestaan uit Daiinler-
wagens op luchtbanden, met dubbele ban
den om de achterwielen en extra-veering
met speciale schokbrekers. Elke wagen is
ingericht voor het vervoer van 28 passa
giers.
Tegen het ontwerp op de wegbelastlng.
Volgens het wetsontwerp op de w-eg-
belastin-g zullen auto-omnibussen en be
drijfsauto's in bet algemeen vrij zware be
lastingen worden geheven. Daartegen
komt de Bond van Bijdrijfsautohouders op
in „De Bedrijfauto", onder den titel: „Een
bedreiging voor handel, nijverheid en tou
risme"!
De bedrijfsauto-houders, zoo wordt hier
gezegd, zijn bereid belasting te betalen,
teneinde de wegen in ons land verbeterd
te krijgen, doch meenen dat -de gebruikers
van paardenwagens, koortom led-er die
langs dezen weg rijdit, ook inoeten bijdra
gen. (Volgens do voorgestelde wet zou b.v.
paard entractie, dus de verhuiswagen die
tot de -as in een nieuwe bestrating weg
hakt, vrij- van belasting zijné.
Als tariefbasis i-ö in het voorgestelde
wetsontwerp genomen het eigen' of ver
voerd gewicht der auto;, de B.B.N. (Bond
van Bedrijfsautohouders in Nederland)
stelt voor de max. wielbelasting, welke
veel juister betaalt de schademogelijkheid
van dit voertuig aan den weg.
Een- vergelijking van de bedragen, die
volgens het officicele ontwerp en volgens
het Bondsontwerp betaald zouden worden,
is aan het betoog toegevoegd.
UIT DE PERS.
Goede tromt ln zaken.
Het Handelsblad schrijft:
Er is herhaaldelijk aanleiding geweest
om de aandacht te vestigen op de slechte
practijken, door tal van Duitsche koop
lieden toegepast, als de loop der wissel
koersen contractueel beloofde leveranties
moeilijk maakte.
Nu komt de Brusselsche «Standaard"
met een soortgelijke klacht over Neder-
landscho koopers. Bestellingen, gedaan
in een tijd dat de Belgische franc-koers
voor Nederlanders zeer gunstig was,
worden niet afgenomen nu een wijziging
in de verhouding tusschen franc en gulden
is ingetreden.
Het kwaad zou volgens het blad (dat
enkele sprekende gevallen noemt) zoo
ernstig zijn, dat een consortium gevormd
wordt onder de benadeelde personen,om
een reeks van deze zaken bij de Neder-
landsche justitie aanhangig te maken.
Wij hopen hartelijk, dat het blad over
drijft.
Wij vreezen echter, dat hier inderdaad
wordt gezondigd op de wijze, als het
Brusselsche blad zegt. Ons zijn enkele
staaltjes terooren gekomen van denzelfden
aard.
Die zijn uitermate beschamend; juist
nu wij ons terecht en vaak hebben be
klaagd over het gebrek aan goede trouw
in zaken, dat bij onze oostelijke buren
aan den dag trad in de valuta-misére,
maakt dit alles een lamentabelen indruk.
Ginds kon men nog pogen zich te ver
schuilen achter de misère. Hier kan men
zelfs dat voorwendsel niet aanvoeren. Een
speculatie la baisse in Belgische francs
is mislukt en men laat den verkooper in
België daarvan dupe worden.
Dit gebrek aan elementaire eerlijkheid
is even ergerlijk als beschamend. Wij
hopen, dat het Belgische consortium,
waarvan de „Standaard" gewaagt, een
reeks vervolgingen instelt, opdajt deze
bedrijvers van kwade practijken, die de
reputatie van hun volk schaden, mores
leeren.
Autojacht op een Insluiper.
Donderdagavond omstreeks haiftien hoor
de de bewoonster van bet perceel Eerste
Weteringplantsoen 14 te Amsterdam ge
stommel op de bovenverdieping. Ze was al
leen thuis en verrichtte enkele huiselijke
bezigheden. Ze riep naar boven, wie er was,
doch kreeg geen antwoord. De dame riep
nog eens, hoorde weer niets, maar zag plot-
sehng -twee mannen de trap afkomen. Ver
schrikt snelde ze naar bui-ten, waar ze alarm
maakte. Twee personen, die in het Wete
ringplantsoen stonden te praten, hoorden
roepen: „Moordhoudt den dief". Op
hetzelfde oogenbiik stoven twee mannen het
huis uit. Een ervan was spoedig uit het ge
zicht verdwenen, maar de andere sprong op
een voorbijrijdende tram.
Een van ce personen, die hadden staan
praten, de heer Van Leeuwen uit de Bla-
smsstraat, begreep onmiddellijk, dat hier iets
niet pluis moest zijn. Hij sprong in een toe
vallig voorbijrijdende auto en verzocht den
chauffeur, de tram te volgen. Toen de man,
die op verdachte wijze uit het huis was ge
komen, uitstapte, greep de heer Van Leeu
wen hem vast. Hij kreeg direct hulp van
twee toevallig aanwezig zijnde politieambte
naren. De aangehoudene werd gebracht naar
het- poiitieposthuis- onder het Rijksmuseum
en van daar naar het bureau Stadhouders
kade. Het bleek, dat hij in het bezit was van
een groot aantal inbrekerswerktuigen, o. a.
beitel, loopers en ook handschoenen.
Van den tweeden insluiper heeft men
niets meer gezien.
Vermoedelijk zij-n de mannen- met valsche
sleutels het huis binnengedrongen.
De bewoonster was zeer overstuur, maar
voorzoover zij meende was nog niets ont
vreemd.
Te hoogo huur.
Voor het Kantongerecht te Deventer is
gisteren 4 maal 250 boete, subs. 4 maal
25 dagen hechtenis geëischt tegen een
hotelhouder, die voor een hem behoorend
huis een. veel hoogeren huurprijs had be
rekend dan de huurcommissie had toe
gestaan., terwijl hij -bovendien den huur
der had verplicht tot tweemaal toe 200
sleutelgeld te storten.
Een oneerlijke brievenbesteller.
De Arr.-Reohtbank te Breda veroor
deelde een gewezen brievenbesteller uit
Tilburg, die op 21 Maart j.1. ten post
kantore aldaar betrapt werd, toen hij zich
vijf brieven toeëigende, tot negen- maan
den gevangenisstraf met aftrek van pre
ventief.
De eisch was een jaar.
Geldverspilling.
Eeni-gen tijd geleden werd het Coe-
hoornpark te Bergen-op-Zoom op last van
het Ministerie van Oorlog gesloten en zou
de daarin zich bevindende cantine inge
richt worden tot verblijf der aldaar gede
tacheerde politie-soldaten.
-De muizektent werd verkocht, verschei
den hoornen werden omgehakt en er werd
een nieuwe ingang met hek voor ge
noemde militairen gemaakt; terwijl men
in het gebouw zelf aan het breken ging.
Maar nu worden1 die soldaten elders
onder dak -gebracht en staat de cantine
te huur voor 86 in de maand.
Een losprijs ln natura.
Een bericht uit Taniger meldt, dat de
Moorsche roovers, die eenigen tijd gele
den drie christenen ontvoerden, een los
prijs eischen van 600 pond sterling, zes
honderd wollen hemden en zeshonderd
boernoes.
Een oneerlijk postdirecteur.
De Rpchtbank te Tiel heeft Donderdag
veroordeeld den niet-eervol ontslagen
postdirecteur te Zaltbommel wegens ver
duistering van 16.000 tot zes maanden
gevangenisstraf. In de vorige zitting was
een jaar tegen hem geëischt.
Door een balk getroffen.
Dinsdagavond, na afloop van de oefe
ningen der Ulftsche gymnastiekvereeni-
ging in 't Sportpark aldaar, viel de ge>-
heele stellage, waaraan de ringen vastge
maakt zijn, omver. Het negenjarig zoon
tje van den parkwachter, Fredriks, kreeg
den 'bovensten balk op den rug. De dood
trad spoedig in.
♦Verbrand.
Donderdagvoormiddag wierp een mon
teur, werkzaam in dé autogarage der fa,
Tresfon in de Mauritstraat te Rotterdam,
een brandende lucifer weg, die terecht
kwam in eenige benzine, die op den grond
gemorst was. De benzine vatte vuur en
de zestienjarige Hans Cbrispijn, een zoon
va,n den tooneel-speler L. Qhrispijn Sr., die
in de garage als volontair werkzaam was,
was in een oogwenk in vlammen gehuld.
Hij werd ernstig gewond en in hopelozen
toestand naar het ziekenhuis vervoerd1, al
waar hij des middags overleed» Het vuur
heeft in de -garage vrij wat schade aange
richt. Van de elf auto's, die er stonden,
zijn zes door die vlammen beschadigd,
waarvan twee vrijwel1 vernield. De brand
weer was den brand spoedig meester. -De
schade aan bet gebouw is gering.
De monteur, die zich onmiddellijk ter
beschikking van de politie stelde, weid in
voorioopig arrest gehouden.
Noodlottige botsing.
Bij bet viaduct -te Rhenen kwam de motor
van dr. Doorn-veld uit Putten in botsing mei
een paard en wagen, waarbij dr. D. de borst
kas werd ingedrukt. Eenige oogen-blikken
later overleed biji aan de bekomen verwon
dingen. Van den heer K., die mede op den
motor gereden had, werd de kaak verminkt.
Moord en zelfmoord.
Te Gelsenkirchen heeft een politie
beambte zijn vrouw, zijn schoonvader,
schoonmoeder en zichzelf met schoten zoo
zwaar gewond, dat vermoedelijk alle vier
zullen bezwyken.
Aan de daad was een hevige twist voor-
afgegaan.
Trelnroovers.
Dezer dla-gen werd bij het station St. La-
zare een reiziger op den spoordijk gevon
den die door een onbekende, na beroofd te
zijn uit den trein was -geworpen. Het is
niet het eenige geval geweest uit den 1-aat-
sten tijd van spoorwegmisdrijrven.
Arbeiders zagen enkele dagen geleden
tusschen Bollène en Peirlatte, een man uit
den in beweging zijnden sneltrein Parijs
Marseilie springen. Zij, hMden dezen*
aan. In een coupé le klasse vond men een
man, badend in zijn bloed. Hij was door
een revolverschot in het hoofd gewond. De
vluchteling beweerde onschuldig te zijn
en gevlucht te zijn omdat hij zonder kaar
tje reisde. Hij had een bedrag van 6000
francs in zijn bezit, dat hij vermoedelijk
aan den reiziger had ontroofd. Voorts
vond men een Grieksch mliitair zakboekje
bp hem.
De toestand van den gewonde is hope-
looa
^Ondergrond-baby".
De eerste „underground" baby heeft Dins
dag in een trein van de lijn naar Bakerloo
(Londen) het eerste levenslicht aanschouwd
tusschen de stations Marylebone en Elephan-t
and Gastle. Mevr. Hammont uit Har-row be
vond zich in den trein op weg naar de kraam
inrichting, toen zij plotseling onwel werd aan
het station Marylebone. De overige passa
giers moesten toen den -trein verlaten en- deze
reed' met bekwamen spoed en zond-er stoppen
naar de Elephant, waar hij op een zijspoor
werd gereden. Daar stond al een- dok-ter met
een ziekenwagen -gereed. De moeder en- haar
inmiddels -ter wereldi gekomen zoon werden
naar het ziekenhuis van- Lambeth gebracht-
Zij maakten het beiden w°i. Lord Ashfield,
de president-directeur van de tunnelspoorwe
gen, heeft zich bereid verklaard als peetvader
op te -treden, niet om dergelijke bevallingen
in zij-n -treinen aan te moedigen, doch omdat
dit de eerste heugelijke gebeurtenis van dien
aard is op de lijn van Bakerloo. De ouders
zoeken nu naar een geschikten naam om aan
den peetvader voor -te stellen. Zij denken
over Louis Baker, doch lord Ashfield heeft in
deze natuurlijk het laatste woord*
Europeesche straatroovers.
Te Soerabaj^i werd een jongmensch, een
gewezen cbemiker, met zijn kameraad in
hechtenis genomen. Het stelletje had een
inlandsche vrouw meegelokt op een -motor-
fiets en haar toen op een stillen weg van
hare sieraden beroofd, onder bedreiging met
een revolver. Zij bleken zooiets al meer te
hebben uitgehaald; het gouden muntstuk,
waarvan zij zich hier meester maakten, bleek
echter, toen zij het in een pandhuis wilden
beleenen, valsch te zijn. Men achtte het ook
waarschijnlijk, dat zij- zich schuldig hadden
gemaakt aan de berooving van- een inland-
scben chauffeur na een rijtoer door de
stad! van al zijn geld ènzijn auto
gereedschappen, bij welke gelegenheid de
autobestuurder ook met een revolver in be
dwang gehouden werd.
Ontploffing.
Bij het overbrengen van granaten naar
een ander vertrek in het munitiedepot van
de Duitsche rijksweerbaarheid te Sonders-
hausen zijn de projectielen door een nog
onopgehelderde oorzaak ontploft. Van de
beide mannen, die met het werk bezig waren,
was de een op slag dood, de ander kreeg
zulke ernstige brandwonden, dat hij spoedig
overleed'. Het depot werd totaal vernield. De
ontploffingen hielden geruimen tijd aan.