T Tweede Blad. BINNENLAND GEMENGD NIEUWS VAN ZATERDAG 17 MEI 1924. DE BEMALING OP TEXEL. De heer E. ia zoo goed, een kritische be schouwing over ons artikel im uw blad van 19 Januari 1924 over bovenstaand onder werp te houden. Hoewel iaat, zijn we over die belangstelling zeer verheugd!, omdat door onderlinge discussie dikwijls nog veel, wat ons aanvankelijk goed leek, be ter kan worden. Voorts is er nu nog tijd voor gedachtenwisseling, omdat de bema ling op Texel zeer vermoedelijk niet meer in de Zomerzitting der Staten zal komen, nu pas op 27 Mei a.s. eene beslissing over den Horstermeerpolder in dat lichaam zal vallen. Een goede oplossing heeft men nooit kunnen vinden, zegt de heer E. We zijn het daarmede ongeveer eens, maar niet met wat hij als de oorzaak daarvan ziet, n.1. omdat de zaak zoo eenvoudig zou we zen, want het tegendeel ia juist het geval. We hebben in ons vorig stuk juist op die groote moeilijkheden gewezen, ont staan dioor de tegenstelling der belangen van grond-eigenaren, om overigens goede grond behoorlijk door ontwatering in cul tuur te brengen en dus nuttig voor de ge meenschap te maken. Indien de heer E. met een goede op lossing, dus bedoelt, een oplossing, die ieder tevreden stelt, dan heeft hij gelijk, maar dat bereikt men op dit gebied hoogst zelden en waar toch de provinciale bestu ren naar dat ideaal streven, duurt 't altijd zoo ontzettend lang en is daarmede volko men aangetoond, dat de behartiging van dit belang verre van eenvoudig is bij de bestaande eigendomsverhoudingen. Die eenvoudige weg nu, door den heer E. aanbevolen om een sloot te graven van de hooger liggende polders door Waal en Burg naar den polder Het Noorden, is b.v. voor ieder, die even ter plaatse bekend is, dwaasheid. Ieder begrijpt toch wel, dat, in dien deze kwestie zoo gemakkelijk op te lossen ware geweest, Waal en Burg het al lang gedaan zou hebben. Maar juist door het lage peil van een groot deel van dien polder, raakt hij dat water niet langs dien natuurlijken weg kwijt, zoodat die sloot niets zou helpen en den aanleg daarvan dus geld weggooien zou wezen. Dat wij voorts het voornaamste hebben vergeten, n.1., of de bemaling de kosten waard is, zooals de heer E. maar even eenvoudig weer neerschrijft, getuigt, zacht uitgedrukt, toch wel van zeer slordig 1&ZCIL Ons heele betoog liep feitelijk over de vraag, of Waal en Burg door de kosten der bemaling voldoende oompensatie zou vinden in de waardevermeerdering zijner gronden en wij hebben ronduit gezegd, dat dit bij de regeling, die ter visie had gele gen, niet het geval was, waaruit wij dan ook de consequentie trokken, dat de Pro vincie zal moeten, subsidié eren. Over de waardevermeerdering mogen ben, ieder zal toestemmen, dat men voor de bepaling daarvan ook niet geheel op de belanghebbenden af moet gaan en dat volgens den heer E. Gedeputeerde Staten en hun ingenieurs dan geen verstand heb- de provinciale besturen over genoegzame objectieve adviseerende organen beschik ken, om tot die bepaling te kunnen komen. Trouwens, indien de bestaande toestand door Waal en Burg zoo goed werd geacht, zou deze polder en ook Eierland niet aan houdend hebben aangedrongen op een be tere regeling en ingrijpen van hooger- hand. Dat dit alleen enkele schreeuwers zouden zijn, zooals de heer E. beweert, moet ik zeer beslist tegenspreken. Uit de vele besprekingen, die wij over dit onder werp met verschillende polderbestuurders van Texel mochten hebben in de laatste jaren, is ons trouwens duidelijk gebleken, dat een oplossing, die de lasten niet onre delijk verhoogt, te aanvaarden Is. Op dit laatste nu is ons streven gericht. Dat de bemalen landen ten slotte even veel waard moeten worden als de kosten van het gemaal bedroegen, ls een bere kening, die misschien b§ den heer E. ge bruikelijk is, maar die voor de beoordee ling van 't bemalingsvraagstuk zelve vol komen doelloos ia Alleen al hierom, om dat men de verhoogde grondwaarde, door bemaling verkregen, constant behoudt en de kosten der bemaling zelve elk jaar la ger worden door de aflossing van het voor de stichting geleende kapitaal. Teneinde niet al te uitvoerig te worden, zullen wij besluiten met enkele mededee- lingen, waaruit blijkt, hoe weinig de heer E. op de hoogte is van wat de plannen der bemaling van Waal en Burg feitelijk behelzen. Het is b.v. niet waar, dat, zooals hij be weert, bij de aanlegkosten ad 160.000, nog komen de kosten van grondwerken,- zooals slooten graven etc. In die 160.000 is alle begrepen, de kosten- van het ge maal, zoowel als de noodzakelijke grond werken. Dat de Koogerpokjera apart zouden kun nen afwateren, is bij de Provincie zeer wel bekend, maar daarin eé raakt Waal en Burg zijn eigen water nog niet kwijt, ter wijl ook Eijerland, die nu een doel daar- vanheeft te ontvangen, daarmeê niet ge holpen is.. De kosten van de even zoo noodzake lijke bemalingsinricbting zouden niet noe menswaard verschillen met hetgeen thans is geprojecteerd en waarbtf dus de Koo gerpolders tegelijk worden bemalen. De vriendelijkheid ten slotte, om ons in te de-eten bij de memschen, die Texel nooit gezien hebben, en er dus niet» van af weten, laten w+* maar voor rekening van den heer E. Vóór we over een. onderwerp in het openbaar schrijven of spreken, zor gen we als regel wel, dat we althans vol doende op de hoogte zijn en zoo noodlg ter plaatse bekend' en zoo zijn, we ook meermal', n op Texel geweest, teneinde die noodige kennis op te doen. Zoo is het met onze ambtenaren van den Provincialen Waterstaat trouwens ook, zoodat we op hun adviezen gerust af kunnen gaan. Voor Texel, en dit dus in tegenstelling met den heer E., is het te hopen, dat deze bemal'ng in den vorm, als door mij voor gestaan, eerlang tot stand komt. Haarlem, 136'*54. M. IEMAND DIE HET NOOIT LEERT! In het nummer van Dinsdag 18 Mei komt de heer H. wederom met zijn- foutieve be rekening terug om zijn stelling, dat in den gasprijs 41/» cent zit aan productiekosten te handhaven, nadat wij met een enkel ge geven op het verkeerde uitgangspunt zijner berekening hadden gewezen. Het mooiste daarbij is, dat hij ons verwijt in onze be rekening de bijproducten te hebben verge ten. De aandachtige lezer zal wel opgemerkt hebben, vooral na dé aanvulling die de heer H. nu zelf al voor een deel geeft door de baten te vermelden, dat wij niet iets hebben- vergeten, maar de heer H. Immers somt de heer H. een aantal pos ten op, een totaal bedrag aan uitgaven vor mende van rond- 665.000. Hij herleidt deze en komt tot de conclusie, dat de: grondstof fen 29 salarissen 27 onkosten 8 kapitaaldienst 28 en het voordeellg saldo 8 van den gasprijs uitmaken. Dus zegt hij: salarissen plus onkosten is 85 of van 187i cent, 41/» oent. Wat is in deze de fout van den heer H.? Dat hij- niet eerst onderzoekt, of zijn cijfers in totaal gevende een uitgaaf van f 565.000 inderdaad in onderdeden goed' gegroepeerd zijn, om de productiekosten van het gas per M'. te berekenen. Hij- verwaarloosde juist de -baten; hij verwaarloosde alle andere uit de begrooting en der diverse jaarverslagen toch ten zijnen dienste staande gegevens, om eerst de juiste groepeering te zoeken. In zijn becijfering neemt hij op alle loo- nen en alle onkosten, terwijl onder die loo- nen en onkosten- groote bedragen zitten, die met de productie van gas niets.te maken hebben. Hij zou alleen gerechtigd zijn om zoo de berekening te -maken, indien na rectificatie zijner cijfers tot dé werkelijke kosten der productie de onderlinge verhouding zijner cijfers, ook al waren ze lager, dezelfde ge bleven was. Doch dit is niet het geval en kan niet het geval zijn. De heer H. had juist nadat wij op zijn cijfers die proef der totale gasproductie -toe pasten, moeten erkennen, dat hij minstens de baten had- verwaarloosd en waar wij te vens verwezen naar zijn verkeerde groe peering en het rekenen tot de productie kosten van gas, wat met die productie in het geheel niets te maken heeft, eerst moe ten nagaan, wat inderdaad tot die kosten mag worden gerekend. Uit de jaarverslagen- over 1920, *21 en '22 blijkt, dat per M*. gas uitgegeven- is in centen: 1Q99, 1091 1Q9H Arbeidsloonen 1.8053 1.9878 2.2404 Salarissen 0.2883 0.3081 0.3225 Pensioenen 0.2967 0.2678 0.2284 Gratificatiën 0.091 0.087 0.543 Totalen 2.4813 2.6507 3.3343 en voorts aan: Onderhoud Onkosten Verlies op afval Extra afschr. inbouw ovens 0.5049 0.1101 0.5306 0.1077 0.0177 0.4908 0.0682 0.2024 0.2471 Totalen 0.8174 0.9031 0.459 Voorts wijst de -begrooting van 1924 aan: Salarissen en arbeidsloon- 72035.70 Pensioenen 8963.40 Gratificatiën 2600.— Totaal 83599.10 Alles geraamd. Idem geraamde gaspro ductie 34390 M'., dus per M8. 2.43 cent. De onkosten komen op 0.612 cent. Alles wijst er op, dat deze geraamde uitgaven nog aan den hoogen kant zij-n. De rekeningcijfers over het afgeloopen jaar staan- nog niet tot onzen dienst. Doch waar de bovenaangege- ven cijfers wijzen op een teruggang der kosten per M\ (met uitzondering van 1922 en 1921, door de afschrijving ineens der in bouw ovens, welke dus nu niet -meer noodig is), zullen die voor 1923 en 1924 wederom gunstiger zijn, vooral ook wjjl volgens besluit van den Raad in- eenige vacatures niet is voorzien, welke juist personen be troffen, wier salarissen bijna ten volle 'op de kosten dér gasproductie drukken. Uitgangspunt dezer discussie was, dat wij het gewaagd hebben, aanvankelijk zonder nadere motiveering te schrijven: „Doch teekenend is wel, dat in den gas prijs ongeveer 2 oent zit aan productiekosten en arbeidsloon". Uit de bovenstaande cijfers blijkt, dat als wij bij het directe ook nog het uitgestelde loon (pensioenen en gratificatiën) trekken en tevens die inbouw ovens er bij rekenen, dan stijgen die door ons genoemde kosten boven de 3 cent per M8. in- een tijd-, nu reeds 2 jaar geleden. Dat zijn de rekening-cijfers. De begrooting-cijfers van thans wij-zen al op een daling. Binnenkort verschijnen de cijfers van 1923. Uit het feit, dat er in dl-t jaar een winst gemaakt is van 87000 (on danks de ongunstige kolenprijzen) kan nu al reeds worden afgeleid, dat de begrootlngs- cijfers niet zullen worden -benaderd'. N.V.Texefa, Eigen Stoom boot-Onderneming Op werkdagen: Vertrek Texel: 0,— v.m., 8,— v.rm, 11,— v.m., 2^80 am, 6,80 mm. Vertrek Helder: 7,— v.nu, 0,80 v.nn, 12,— midd, 4.16 rum., 8,46 m Op Zon- en Feestdagen: Vertr. Texel: 0,v.m, 11,vmu, 8,80 b m. Vertr. HeWer: 9,— v.m., 12,nrbftL, 0.40 rum. Stoomvaart-Mij. „Nederland". Naar het „Htol." verneemt, zal worden voorgesteld over het afgeloopen boekjaar een dividend uit te keeren van 8 (v. j. 9%). De nieuwe salarisregeling voor het rijkspersoneel. Omtrent die voornemens van de regee» rin-g met betrekking tot de nieuwe salaris- regeling voor bet rijkspersoneel deelt men aan de N. Ot. het volgende mede: De nieuwe salarisschalen zullen- bedra gen 80 pet. van het inkomen voor burger- rijkspersoneel, 85 pet* van het militair per soneel beneden den rang van -adjudant en 80 pet. voor het overige militair personeel. Deze berekening geldt van het salaris, dat op 1 Januari 1924 genoten werd. De bestaande wachtgeldregeling zal'ook spoedig woirdén opgeheven, dioor toeken ning van een afkoopsom, welke 60 a 66 pet van het totaal wachtgeld bedraagt. Ten aanzien van het op wachtgeld ge steld personeel zullen binnenkort nog an dere maatregelen getroffen worden. De vakleeraar op de lagere schooL Naar „Het Vad.,' verneemt, zal de Raad van 's-Gravenhage binnenkort een voor stel van den wethouder van Onderwijs ontvangen, waarbij groote wijziging in het vakonderwijs wordt gebracht Het voorstel giaat uit van heit streven, om bet kind! zooveel mogelijk onderwijs van den eigen onderwijzer of onderwijze res te laten ontvangen* Zoo zal voortaan wordt het voorstel aangenomen het teekemonderwijs pas in de zesdie klas door een vakleeraar wor den verstrekt.. Het gymnastiek-onderwija zal eerst in de middelste klasse door een vakleeraar worden gegeven. Voorloopig treedt de vakonderwijzer es voor handwerken het eerst In de tweede klasse op. Volgens het blad zal de nieuwe rege ling een besparing van 220 tot 250 duizend gulden geven. Afhandeling van faillissementen. Het departement van justitie stelt voor een commissie te benoemen tot het bren gen van vereenvoudiging in de werkwijze bij de afhandeling van faillissementen. Arsenicum ln behangsel, meubel- en oerdljnstoL Het Stbl. no. 218 bevat het Kon. besluit van 28 April j.L, tot toepassing van de ar tikelen 14 en 15 der Warenwet (StsbL 1919, no. 681) op behangsel, meubel, en gordijn stot Artikel 1 bepaalt: Dit besluit verstaat onder: „Behangsel, meubelstof, waaronder te verstaan ook tapijtstof en gordijnstof', behangsel, meubelstof en gordijnstof, die voor den handel bestemd of in den han del gebracht zijn. Artikel 2:1, Behangsel, van papier ver vaardigd, mag niet meer dan 6 mgr. arse nicum (As) per M'. bevatten» 2. Behangsel van and-ere -grondstof dan van papier vervaardigd, meubelstof en gordijnstof mogen niet meer dan 100 mgr. arsenicum (As) per M*. bevatten. Artikel 8: Voor de beoordeeling of de waren in dit besluit genoemd, voldoen aan de daarin gestelde eischen, moet gebruik gemaakt worden van de onderzoekings methode aangegeven in de hij dit besluit gevoegde bijlage. Artikel- 4: Dit besluit treedt in werking zes maanden na den dag der dagteekening van het Staatsblad (14 Mei), waarin het is ""^laatst, en -kan worden aangehaald on der den titel van Behangselbesluit, met vermelding van den jaargang en het num mer van het Staatsblad, waarin het is ge plaatst De antobus op langen afstand. De Tel. weet nog eenige nadere bijzon derheden omtrent de plannen in zake de exploitatie van autobus-lijnen op langen afstand. Aanvankelijk zijn gedacht de drie vol gende routes: AmsterdamUtrecht (1 l1/» uur); U0rechtr—Arnhem (l1/, uur) en Amsterdam—Den Haag (l1/, uur). De autobussen vertrekken telkens na een uur; de eerste rijdt te 7 uur dos morgens, de laatste te 10 uur des avonds af. Naar bet blad verneemt, zullen de ta rieven ln belangrijke mate lager zijn dan de vrachtprijzen voor de laagste klassen der spoorwegen, miet name lager dan de z.g. buurtverkeerkaarten. Het materieel zal bestaan uit Daiinler- wagens op luchtbanden, met dubbele ban den om de achterwielen en extra-veering met speciale schokbrekers. Elke wagen is ingericht voor het vervoer van 28 passa giers. Tegen het ontwerp op de wegbelastlng. Volgens het wetsontwerp op de w-eg- belastin-g zullen auto-omnibussen en be drijfsauto's in bet algemeen vrij zware be lastingen worden geheven. Daartegen komt de Bond van Bijdrijfsautohouders op in „De Bedrijfauto", onder den titel: „Een bedreiging voor handel, nijverheid en tou risme"! De bedrijfsauto-houders, zoo wordt hier gezegd, zijn bereid belasting te betalen, teneinde de wegen in ons land verbeterd te krijgen, doch meenen dat -de gebruikers van paardenwagens, koortom led-er die langs dezen weg rijdit, ook inoeten bijdra gen. (Volgens do voorgestelde wet zou b.v. paard entractie, dus de verhuiswagen die tot de -as in een nieuwe bestrating weg hakt, vrij- van belasting zijné. Als tariefbasis i-ö in het voorgestelde wetsontwerp genomen het eigen' of ver voerd gewicht der auto;, de B.B.N. (Bond van Bedrijfsautohouders in Nederland) stelt voor de max. wielbelasting, welke veel juister betaalt de schademogelijkheid van dit voertuig aan den weg. Een- vergelijking van de bedragen, die volgens het officicele ontwerp en volgens het Bondsontwerp betaald zouden worden, is aan het betoog toegevoegd. UIT DE PERS. Goede tromt ln zaken. Het Handelsblad schrijft: Er is herhaaldelijk aanleiding geweest om de aandacht te vestigen op de slechte practijken, door tal van Duitsche koop lieden toegepast, als de loop der wissel koersen contractueel beloofde leveranties moeilijk maakte. Nu komt de Brusselsche «Standaard" met een soortgelijke klacht over Neder- landscho koopers. Bestellingen, gedaan in een tijd dat de Belgische franc-koers voor Nederlanders zeer gunstig was, worden niet afgenomen nu een wijziging in de verhouding tusschen franc en gulden is ingetreden. Het kwaad zou volgens het blad (dat enkele sprekende gevallen noemt) zoo ernstig zijn, dat een consortium gevormd wordt onder de benadeelde personen,om een reeks van deze zaken bij de Neder- landsche justitie aanhangig te maken. Wij hopen hartelijk, dat het blad over drijft. Wij vreezen echter, dat hier inderdaad wordt gezondigd op de wijze, als het Brusselsche blad zegt. Ons zijn enkele staaltjes terooren gekomen van denzelfden aard. Die zijn uitermate beschamend; juist nu wij ons terecht en vaak hebben be klaagd over het gebrek aan goede trouw in zaken, dat bij onze oostelijke buren aan den dag trad in de valuta-misére, maakt dit alles een lamentabelen indruk. Ginds kon men nog pogen zich te ver schuilen achter de misère. Hier kan men zelfs dat voorwendsel niet aanvoeren. Een speculatie la baisse in Belgische francs is mislukt en men laat den verkooper in België daarvan dupe worden. Dit gebrek aan elementaire eerlijkheid is even ergerlijk als beschamend. Wij hopen, dat het Belgische consortium, waarvan de „Standaard" gewaagt, een reeks vervolgingen instelt, opdajt deze bedrijvers van kwade practijken, die de reputatie van hun volk schaden, mores leeren. Autojacht op een Insluiper. Donderdagavond omstreeks haiftien hoor de de bewoonster van bet perceel Eerste Weteringplantsoen 14 te Amsterdam ge stommel op de bovenverdieping. Ze was al leen thuis en verrichtte enkele huiselijke bezigheden. Ze riep naar boven, wie er was, doch kreeg geen antwoord. De dame riep nog eens, hoorde weer niets, maar zag plot- sehng -twee mannen de trap afkomen. Ver schrikt snelde ze naar bui-ten, waar ze alarm maakte. Twee personen, die in het Wete ringplantsoen stonden te praten, hoorden roepen: „Moordhoudt den dief". Op hetzelfde oogenbiik stoven twee mannen het huis uit. Een ervan was spoedig uit het ge zicht verdwenen, maar de andere sprong op een voorbijrijdende tram. Een van ce personen, die hadden staan praten, de heer Van Leeuwen uit de Bla- smsstraat, begreep onmiddellijk, dat hier iets niet pluis moest zijn. Hij sprong in een toe vallig voorbijrijdende auto en verzocht den chauffeur, de tram te volgen. Toen de man, die op verdachte wijze uit het huis was ge komen, uitstapte, greep de heer Van Leeu wen hem vast. Hij kreeg direct hulp van twee toevallig aanwezig zijnde politieambte naren. De aangehoudene werd gebracht naar het- poiitieposthuis- onder het Rijksmuseum en van daar naar het bureau Stadhouders kade. Het bleek, dat hij in het bezit was van een groot aantal inbrekerswerktuigen, o. a. beitel, loopers en ook handschoenen. Van den tweeden insluiper heeft men niets meer gezien. Vermoedelijk zij-n de mannen- met valsche sleutels het huis binnengedrongen. De bewoonster was zeer overstuur, maar voorzoover zij meende was nog niets ont vreemd. Te hoogo huur. Voor het Kantongerecht te Deventer is gisteren 4 maal 250 boete, subs. 4 maal 25 dagen hechtenis geëischt tegen een hotelhouder, die voor een hem behoorend huis een. veel hoogeren huurprijs had be rekend dan de huurcommissie had toe gestaan., terwijl hij -bovendien den huur der had verplicht tot tweemaal toe 200 sleutelgeld te storten. Een oneerlijke brievenbesteller. De Arr.-Reohtbank te Breda veroor deelde een gewezen brievenbesteller uit Tilburg, die op 21 Maart j.1. ten post kantore aldaar betrapt werd, toen hij zich vijf brieven toeëigende, tot negen- maan den gevangenisstraf met aftrek van pre ventief. De eisch was een jaar. Geldverspilling. Eeni-gen tijd geleden werd het Coe- hoornpark te Bergen-op-Zoom op last van het Ministerie van Oorlog gesloten en zou de daarin zich bevindende cantine inge richt worden tot verblijf der aldaar gede tacheerde politie-soldaten. -De muizektent werd verkocht, verschei den hoornen werden omgehakt en er werd een nieuwe ingang met hek voor ge noemde militairen gemaakt; terwijl men in het gebouw zelf aan het breken ging. Maar nu worden1 die soldaten elders onder dak -gebracht en staat de cantine te huur voor 86 in de maand. Een losprijs ln natura. Een bericht uit Taniger meldt, dat de Moorsche roovers, die eenigen tijd gele den drie christenen ontvoerden, een los prijs eischen van 600 pond sterling, zes honderd wollen hemden en zeshonderd boernoes. Een oneerlijk postdirecteur. De Rpchtbank te Tiel heeft Donderdag veroordeeld den niet-eervol ontslagen postdirecteur te Zaltbommel wegens ver duistering van 16.000 tot zes maanden gevangenisstraf. In de vorige zitting was een jaar tegen hem geëischt. Door een balk getroffen. Dinsdagavond, na afloop van de oefe ningen der Ulftsche gymnastiekvereeni- ging in 't Sportpark aldaar, viel de ge>- heele stellage, waaraan de ringen vastge maakt zijn, omver. Het negenjarig zoon tje van den parkwachter, Fredriks, kreeg den 'bovensten balk op den rug. De dood trad spoedig in. ♦Verbrand. Donderdagvoormiddag wierp een mon teur, werkzaam in dé autogarage der fa, Tresfon in de Mauritstraat te Rotterdam, een brandende lucifer weg, die terecht kwam in eenige benzine, die op den grond gemorst was. De benzine vatte vuur en de zestienjarige Hans Cbrispijn, een zoon va,n den tooneel-speler L. Qhrispijn Sr., die in de garage als volontair werkzaam was, was in een oogwenk in vlammen gehuld. Hij werd ernstig gewond en in hopelozen toestand naar het ziekenhuis vervoerd1, al waar hij des middags overleed» Het vuur heeft in de -garage vrij wat schade aange richt. Van de elf auto's, die er stonden, zijn zes door die vlammen beschadigd, waarvan twee vrijwel1 vernield. De brand weer was den brand spoedig meester. -De schade aan bet gebouw is gering. De monteur, die zich onmiddellijk ter beschikking van de politie stelde, weid in voorioopig arrest gehouden. Noodlottige botsing. Bij bet viaduct -te Rhenen kwam de motor van dr. Doorn-veld uit Putten in botsing mei een paard en wagen, waarbij dr. D. de borst kas werd ingedrukt. Eenige oogen-blikken later overleed biji aan de bekomen verwon dingen. Van den heer K., die mede op den motor gereden had, werd de kaak verminkt. Moord en zelfmoord. Te Gelsenkirchen heeft een politie beambte zijn vrouw, zijn schoonvader, schoonmoeder en zichzelf met schoten zoo zwaar gewond, dat vermoedelijk alle vier zullen bezwyken. Aan de daad was een hevige twist voor- afgegaan. Trelnroovers. Dezer dla-gen werd bij het station St. La- zare een reiziger op den spoordijk gevon den die door een onbekende, na beroofd te zijn uit den trein was -geworpen. Het is niet het eenige geval geweest uit den 1-aat- sten tijd van spoorwegmisdrijrven. Arbeiders zagen enkele dagen geleden tusschen Bollène en Peirlatte, een man uit den in beweging zijnden sneltrein Parijs Marseilie springen. Zij, hMden dezen* aan. In een coupé le klasse vond men een man, badend in zijn bloed. Hij was door een revolverschot in het hoofd gewond. De vluchteling beweerde onschuldig te zijn en gevlucht te zijn omdat hij zonder kaar tje reisde. Hij had een bedrag van 6000 francs in zijn bezit, dat hij vermoedelijk aan den reiziger had ontroofd. Voorts vond men een Grieksch mliitair zakboekje bp hem. De toestand van den gewonde is hope- looa ^Ondergrond-baby". De eerste „underground" baby heeft Dins dag in een trein van de lijn naar Bakerloo (Londen) het eerste levenslicht aanschouwd tusschen de stations Marylebone en Elephan-t and Gastle. Mevr. Hammont uit Har-row be vond zich in den trein op weg naar de kraam inrichting, toen zij plotseling onwel werd aan het station Marylebone. De overige passa giers moesten toen den -trein verlaten en- deze reed' met bekwamen spoed en zond-er stoppen naar de Elephant, waar hij op een zijspoor werd gereden. Daar stond al een- dok-ter met een ziekenwagen -gereed. De moeder en- haar inmiddels -ter wereldi gekomen zoon werden naar het ziekenhuis van- Lambeth gebracht- Zij maakten het beiden w°i. Lord Ashfield, de president-directeur van de tunnelspoorwe gen, heeft zich bereid verklaard als peetvader op te -treden, niet om dergelijke bevallingen in zij-n -treinen aan te moedigen, doch omdat dit de eerste heugelijke gebeurtenis van dien aard is op de lijn van Bakerloo. De ouders zoeken nu naar een geschikten naam om aan den peetvader voor -te stellen. Zij denken over Louis Baker, doch lord Ashfield heeft in deze natuurlijk het laatste woord* Europeesche straatroovers. Te Soerabaj^i werd een jongmensch, een gewezen cbemiker, met zijn kameraad in hechtenis genomen. Het stelletje had een inlandsche vrouw meegelokt op een -motor- fiets en haar toen op een stillen weg van hare sieraden beroofd, onder bedreiging met een revolver. Zij bleken zooiets al meer te hebben uitgehaald; het gouden muntstuk, waarvan zij zich hier meester maakten, bleek echter, toen zij het in een pandhuis wilden beleenen, valsch te zijn. Men achtte het ook waarschijnlijk, dat zij- zich schuldig hadden gemaakt aan de berooving van- een inland- scben chauffeur na een rijtoer door de stad! van al zijn geld ènzijn auto gereedschappen, bij welke gelegenheid de autobestuurder ook met een revolver in be dwang gehouden werd. Ontploffing. Bij het overbrengen van granaten naar een ander vertrek in het munitiedepot van de Duitsche rijksweerbaarheid te Sonders- hausen zijn de projectielen door een nog onopgehelderde oorzaak ontploft. Van de beide mannen, die met het werk bezig waren, was de een op slag dood, de ander kreeg zulke ernstige brandwonden, dat hij spoedig overleed'. Het depot werd totaal vernield. De ontploffingen hielden geruimen tijd aan.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1924 | | pagina 5