op die minuut zal -worden bevolen, dat de
Staat de bovenomschreven bestempeling
der aan de post ter verzending toever
trouwde stukken zal doen staken. Tevens
zal worden gevraagd, dat gedaagde zal
worden veroordeeld, om voor het geval
hij niet onmiddellijk na de uitspraak dan
wel beteekening van het vonnis de voor
het voorzegde doel noodzakelijke bevelen
aan de administratie der posterijen geeft,
voor lederen dag, dat hH hierin nalatig
blijkt aan eischeres zal betalen een som
van vijf-en-twintlg gulden dan wel zoo
veel minder als de rechter zal billijk ach
ten, met veroordeeling van gedaagde in
de kosten van het geding en tevens met
bepaling van een termijn binnen welken
edscberes de hoofdvordering- zal moeten
hebben ingesteld.
Hel bezoldigingsbesluit
Naar de Telegraaf thans nader ver
neemt, heeft het nieuwe bezoldigingsbe
sluit, in te gaan op 1 Januari qa, het mi
nisterie van Financiën verlaten. Het is els
zeer vertrouwelijk aan de betrokken or
ganisaties toegezonden, die binnen enkele
dagen hun opmerkingen moeten indienen.
Het blad! verneemt verder, dat het ont
werp, met handhaving van de pensioen
korting van 81/* op vele punten belang
rijk lagere salarissen vaststelt, dan die
van 1 Januari 1924, verminderd meit 10
terwijl bovendien de periodieke verhoo-
gingen over een veel langoren termijn
worden uitgestrekt,
Ben vermindering van het aantal scha
len wordt bereikt, doordat voor bijzonder©
categoriën een afzonderlijke regeling zal
worden opgesteld.
Een conflict bfl van Gend en Loos?
Te Utrecht werd Zondag een congres
gehouden door den Centralen Bond van
Transportarbeiders, speciaal voor het per
soneel werkzaam bij de firma van Gend
en Loos.
De vergadering was druk bezocht door
vertegenwoordigers uit een groot aantal
afdeelingen.
De Voorzitter wees er op dat het hoofd
bestuur eerst van meening is geweest dat
door onderhandeling tot een oplossing
zou gekomen worden in zake de invoering
van een vijfdie loonklaase voor het perso-
neel van Van Gend en Looa
Als laatste concessie werd ten slotte ge
noegen genomen met het vormen van een
vijfde loonklaase gevormd uit eenige
plaatsen die thans in de vierde loonklaase
waren opgenomen.
Geweigerd wend het denkbeeld1 dier
R.-K. organisatie, nJL een loonsverlaging
van 5 benevens invoering van een vijf
de loonklaase te steunen.
De besprekingen met do hoofdinspec
tie hebben geen resultaat opgeleverd.
Uitvoerig gaf spreker een overzicht
van de toestand in het bedrijf en conclu
deerde dat het hoofdbestuur zal afwijzen
het plan van den RIL Bond tot het invoe
ren van een algeaneene loonsverlaging
benevens de invoering van een vijfde
loonklaase, zij het dan ook een verkleinde.
Nadat tal van afgevaardigden het woord
gevoerd hadden, constateerde de voor
zitter dat de afgevaardigden aocoord gaan
met de meeuing en de houding van het
hoofdbestuur. In verband met het feit dat
een conflict niet uitgesloten ia, wekte
spreker krachtig op de organisatie sterk
te maken en zich voor te bereiden op dit
conflict. (Telegr.)
Handels- en fcantaarbecBeïiden,
- Zondag heeft te Rotterdam de Bonds-
bestuursvergadering plaats gehad van den
Nat Bond van Handels- en Kantoorbe
dienden ,-Mercurius" ter bespreking van
de bekende fusieplannen.
Tegelijkertijd vergaderde te Amsterdam
de Bondsraad1 van den Alg. Bond van
Handels- en Kantoorbedienden inzake de
zelfde aangelegenheid.
ken. Verschillende bestuuursleden waren er
voor, geen enkele verlaging te accepteeren
en desnoods door staking te trachten het
looncontract gehandhaafd te krijgen.
Anderen wezen op het kleine aantal geor
ganiseerde mijnwerkers, den geringen afzet
van kolen en de lage prijzen, en meenden
een verlaging te moeten aanvaarden, doch
niet in die mate als de directies voorstellen.
Na urenlange besprekingen werd een motie
aangenomen met op 8 na algemeen© stem
men, waarin den afgevaardigden in de con
tact-commissie opdracht wordt gegeven, aan
de directie een tusschenvoorstel te doen.
In elk geval zullen de gewijzigde voorstel
len der mijndirecties, welke deze als d© ©U©r-
uiterste beschouwden, niet worden aanvaard.
Door de directie van de limburgsche
Staatsmijnen zijn gistermorgen in de verga
dering van de Contact-Commissie de verdere
volgende concessies gedaan:
In de eerste plaats zullen de loonen van
de houwers per 1 October gebracht worden
op ƒ6.20. Mocht de toestand van het bedrijf
zich niet verbeteren, dan wordt het loon per
1 December gebracht op 6. In de tweede
plaats worden de loonen van de bovengrond*
sche arbeiders, eerste en tweede vakgroep
(geschoolde en geoefende arbeiders) ver
minderd met 2 cent per uur.
In de derde plaats worden de loonen van
de arbeiders in de derde vakgroep, die thans
op de mijnen werkzaam zijn, eveneens ver
minderd met 2 cent per uur, terwijl de nipuw
aan te nemen arbeiders een minimum loon
zullen ontvangen van 46 cent per uur.
De Christelijke Mijnwerkersbond en de
Prot. Christ. Mijnwerkersbond hebben met
deze concessies genoegen genomen. De bei
de andere organisaties, mi. de Mbderne en de
Neutrale Mijnwerkersbonden, waren nog niet
in staat een antwoord te geven.
Op de mijnen werd' deze regeling heden
aangeplakt en zal per 1 October in werking
treden. v (,>HbL").
Vervroeging van de zomervacantie?
De minister vttn onderwijs, kunsten en
wetenschappen pleegt met het schooltoe
zicht overleg omtrent de wenschelijkheid
van vervroeging van de zomervacantie
aan hoogere burgerscholen en gymnasia.
Belasting op Lucifers?
Naar de „Meierijsche Ct" verneemt,
zou die Regeering voornemens zijn een be
lasting op lucifers in te voeren van 1 et.
per doosje.
In de betrokken luciferlnduHtrieën zou
deze belasting geen verzet ontmoeten.
Ook zouden deze zich niet verzetten tegen
een monopolie.
FINANCIEEJLE EN ECONOMISCHE
BERICHTEN.
Verhooging der Duitsche Invoerrechten.
Uit Berlijn wordt aam het Hbl. gemeld:
De Textilzeitung is in de gelegenheid,
van het door die rijksregeerimg ontworpen
nieuwe Duitsche douane-tarief 'n gedeelte
te publiceeren. En wel het gedeelte, dat
betrekking heeft op den invoer van tex-
tielgoederen. Op alle textielgoederein zul
len de bestaande invoerrechten aanzien
lijk worde» verhoogd. In de moeste ge
vallen bedraagt deze verhooging 20Q a
300 van de thans bestaand© rechten.
De aanneming van dit ontwerp zou
voor de Nederlandsche textielindustrie
beteekenen een uitschakeling van allen
afzet op de Duitsche markt. Naar men
wellicht weet, is er reeds ©enigen tijd een
protestbeweging onder de Nederlandsche I
textielfabrikanten tegen de aanneming
van1 een evt tariefverhooging door de
Duitsche regeering gaande.
krijgen. Niet alleen moeten vö, hetgeen
wti toch zouden moeten invoeren, duur
der betalen, doch wtf zullen Jaar ook
do hoeveelheid onzer eigen productie er
bij moeten koop en. lt,fi
„Voor Nederland heteekent dit laatste
voor 44000 RA. tarwe a 2400 K.g. per
HA 100.000 ton tarwe erira.ofüiigoveer
14 millioen. Voor Duitschland hi de
ramp echter oneindig veel erger, omdat
fr naar verhouding meer tarwe worut
verbouwd) en de geldinriddelenjor na uur-
lijk veel krapper zijn. ^rtdd-
stel van Europa en de rust to dit *<*el
deel wel een heel erge tegen£ag, te meer
daar deze misoogst ook over een gr
deel van Midden-Europa op troWM.
„Daarbij komt, dat ook de rogge niet
erg mooi is binnengekomen, zoodat een
deel van dit giewas met gebakken k
worden. Dit' Is eveneens voornamelijk
voor Duitschland, Denemarken en onze
Oostelijke provinciën yan^ belang. cos
vele peroeelen erwten zijn bedorven, even
als zeer veel haver. Van dit laatste £e^
wordt in1 Nederland de drievoudige opper
vlakte verbouwd tegenover tarwe, aoo
percentsgewijze is de schade tegenover
tarwe niet zoo groot, omdat de haver, üe
overschiet, even goed door de paarden
wordt gegeten, indien zij slechts droog
thuiskomt Beschimmelt de haver echter,
dan is het verlies 100 Het <rroote be
zwaar bij tarwe daarentegen is, dat men
die moet kunnen malen en bakken. Alles
bi-leen kan men de schade voor den Ne-
dërlandschen landbouw op 20 millioen
schatten.0
oen gegaan en had er zijn slag geslagen.
Toen was hij weer naar buiten gewandeld.
Pus veel later werd d© diefstal gewast»,
teend Al de vermiste juweelen zijn voiv
zekerd Vandaar ook, dat detoctleven zijn
aangewezen dooi Lloyds, die thans oen
onderzoek instellen.
Haagsche Aneta-
OOST-INDIE.
LUCHTVAART.
De Holland—Ifldie-vlnehf.
Men meldt aan het
kantoor:
Wanneer Woensdag 1 October na. lbo.
piassen h Thuesslnk van der Hoop hel
machtige Fokker-vliegtuig van het Am-
sterdamsdbe vliègvold zal heffen en koem
zetten naar het Zuid-Oosten, teneinde te
trachten Batavia te bereiken, zal de
wensöh van vele Nederlanders in vervul
ling gaan. Reeds sinds enkele jaren zijn
er diverse pogingen gedaan om een vlieg,
tocht naar Indië te organlseeren, maar
door verschillende omstandigheden la geen
dezer plannen ooit tot uitvoering geko
men, hoe ver de voorbereidingen reeds
gevorderd waren.
In Maart 19?3 kwam een oomlté tot
stand, waarin vooraanstaande mannen op
het gebied van luchtvaart, handel en
scheepvaart zitting namen.
Het Comité stolde zich ten doel het or-
gandseeren van een vliegtocht naar Indië,
waarbij het echter op den voorgrond stel
de, dat niet de sportieve prestatie hoofd
zaak zou zijn. Het voornaamste van den
tocht is het nationale karakter van de on
derneming en het waarborgen van Neder
land van de plaats, die het in het Inter
nationale luchtverkeer toekomt Vroeg of
laat zal het luchtverkeer in en naar da
koloniën er komen en het is zaak, dan
Scheuring in dien PJattelaniersbond.
In het officieele orgaan van den Platte-
landersbond deelen redactie en commis
sarissen mede, „dat ai hun pogingen om
de eenheid te herstellen, schipbreuk heb
ben geleden. De scheuring is niet te ver
mijden geweest"
Een vergadering van het centraal be
stuur heeft eenparig den wansch uitgo
Noord-Hollandsche Bank.
Crediteuren van de Noord^HolIandsche
Bank benoemden een definitief comité uit
de scbuldeischers, ten einde de belangen van
dezen in het faillissement ingeval de defini
tieve surséance niet wordt verleend, te be
hartigen. In het comité werden benoemd de
heeren P. Brandenburg, P. C. O. Demmen-
sproken, dat de heerBraat meer samen-en Houwenin& te Hoorn, en W
werking zou zoeken met den heer De Boer - -
en meer in diens geest zou handelen. De
heer Braat heeft daarop geantwoord: „Ik
wil de leider blijven en geen lijder wor
den, zal mij daartoe desnoods met de na-
Dravende mijn.
De stoomboot Heerenveen heeft te Har-
lingen gerapporteerd, tusschen Harlingen
en de Boontjes een mijn te hebben zien
gels verdedigen; ik weiger om achter De
Boer te staan, ga jelui uit den bond; hei
laken moet maar doorgesneden woerden."
Ridders M. W. O.
0 October zal het 30 jaar geleden zijn,
dat de oud-matrozen der Koninklijke Ma
rine R Th. de Koning, wonende Vaiilant-
laan in Den Haag, en F. O. R de Wit, wo
nende in het Kon. Militair Invalidenhuis
te Leiden, benoemd worden tot ridder der
Militaire Willemsorde 4e klasse. Voor
zoover bekend], zijn deze beide mannen
de oudste ridders dezer orde en om deze
reden heeft, op initiatief van de afdeeling
den Haag van den Bond van Ridders der
Militaire Willemsorde, beneden den rang
van officier, evenals te Leiden, zich ook
in Den Haag een comité gevormd om den
jubileerenden een feestdag te beredden.
Van dit comité is voorzitter de eero-voor-
zitter van bovengenoemden bond, gep,
luitenant-generaal R N. A. Bwart, oud-
vioe-president van den Raad van Indië
en voorts hebben in het comité o.a. zit
ting genomen de minister van marine, de
heer Wosterveld, en gep. generaal-majoor
S. R Schutstai van Woudenberg Willam
de Zwijgerlaan 7, die zich bereid heeft
verklaard bijdragen in ontvangst te ne
men.
Postchèque- en girodienst
De directeur der posterijen en telegra
fie maakt bekend, dat, teneinde na 1 Oct
aa een spoedige uitbreiding aan d© ge-
^PIP^PWBBP deoltelijke heropening van den post-
Beide colleges hebben opnieuw het fu- j chèque- en girodienst te kunnen geven,
sievraagstuk aan alle kanten bekeken en! na 16 dezer bij de commissie voor uitbe-
h un goedkeuring gehecht aan de plannen taling van gelden op postrekeningen,
van de fusie-commissie uit de twee vak
bonden.
„MercuriufP besloot de kwestie van de
verhouding tot dé arbeidswetgeving op
nieuw onder de oogeo te zien in verband
met het nog niet geëindigd© overleg tus
schen N. V. V. en de vakorganisatie van
hoofdarbeiders.
Naar men weet,' berust de eindbeslis
sing omtrent de fusie bij een gecombi
neerde ledenvergadering, welke de vol
gende maand te Utrecht wordt gehouden.
Pit bet mijnbedrijf.
Het hoofdbestuur van den Alg. Ned.
Mijnwerkersbond heeft naar aanleiding
van de rectificatie zijner nota door de di
rectie der Staatsmijnen, aan de contact
commissie een brief ingezonden waarin
de modedeelingen der directie worden
weerlegd en o.m. gezegd wordt dat dient
te worden afgewacht, of met de door dien
Rond becijferde bedrijfsresultaten d© be
drijven: onmogelijk kunnen doorgaan, aan
gezien oen stijging der hulsbrandkolen in
de komende maanden1 niet uitgesloten is,
waardoor de totaal-uitkomsten van zelf
sprekend gunstig worden beïnvloed'. Hier
bij wordt opgemerkt, dat qpods in België
een dusdanige prijsstijging is te oonsta-
teeren en overigens het inzicht der di
recties, dat de prijsdaling zich zal voort
zetten tot het einde des jaars vooralsnog
op hypothese berust,
aamvragen om voorwaardelijke uitbetalin
gen van het tegoed der postrekeningen
10.000 tot en met 29,999 niet meer in be
handeling worden genomen.
Op genoemde rekeningen zullen na 20
dezer door voornoemde oommissie ge
fiatteerd© bedragen niet meer worden uit
betaald. Alle rekeninghouders worden
uitgenoodigd, vóór d© heropening 1 niet
dan in zeer dringende gevallen nog aan
vragen bij da oommissie in te dienen.
De rijsnelheid der Ned. Spoorwegen.
In verband met eene vergelijking van
den duur der treinreis op verschillende
trajecten tusschen 1918 en nu, welke
vergelijking nog steeds ten gunste van
1913 uitvalt heeft de „Telegraaf" zich
tot de directie der Nederlandsche Spoor
wegen te Utrecht gewend, waar men het
blad inlichtte, dat In 1913 de maximum
snelheid der treinen 90 K.M. bedroeg, tegen
thans 85, waarmede de langere duur van de
reizen tevens verklaard is. Uitsluitend
om eoonomisohe redenon gaat de directie
er nog niet toe over, de rijsnelheid te
verhoogen. Ook het volgend jaar zal daar
toe nog niet kunnen worden overgegaan.
De exploitatierekening der spoorwegen
laat zulks niet toe. Want 't kost den spoor
wegen bijvoorbeeld aanzienlijk meer aan
kolen verbruik om een rijsnelheid van 80
op 85 K.M. of van 85 op 90 te brengen,
dan van 80 of 85. Juist ook ten gevolge
van de ongunstige bedrijfsuitkomsten van
de spoorwegen worden er nog steeds min
der treinki lometers verreden dan in 1913,
er loopen thans minder treinen dan destijds
en tevens zijn deswege de treinen langer,
van een grootere formatie, hetgeen al
mede een'verhooging van de rijsnelheid
op dit ©ogenblik aanzienlijk kostbaarder
zou maken.
Balk te Alkmaar. Over t algemeen was men drijven,
tegen het vérleenen van definitieve sur-!
séance van betaling. Molcnbrand te Zaandam.
Zondagmorgen te 9 uur heeft aan den
Ter vergadering weid medegedeeld, dat
wanneer die zaken kalm zullen kunnen wor
den afgewikkeld er reden is aan te nemen,
dat de uiibkeering ongeveer 60 procent zal
bedragen. De heer Blom zeide, dat het faillis
sement der firma Utermöhlen Visser
slechts de druppel was, welke de emmer
deed' overloopen, maar dat al eenige jaren
moet zijn gebleken, dat verliezen waren ge
leden en dat desondanks toch dividend was
uitgekeerd. Van fraude is geen sprake en Be
administratie is zeer goed gevoerd, dom de
contróle over de uitstaande credieton was
Kalverrlngdjjk te Zaandam een molen-
brand plaats gehad, waardoor hot toch
reeds geringe aantel molens langs de
Zaan weder met een is verminderd.
Ditmaal is de oude oliemolen „Het
Zwarte Kalf', dateerertoevan 1649 en
thans in gebruik om cècaodoppe» en af
val te verwerken als slachtoffer van het
vuur gevallen.
In den molen, die door ©en grooten pe-
troleummotor werd; gedreven, was Zater
dagnacht tot 12 uur gewerkt, terwijl Zon
dagmorgen te kwart over acht ©en waker
nog een ronde door den molen heeft ge
daan. Drie kwartier later werd de brand-
gebrekkig. Op de heide directeuren en op de l weer gealarmeerd; en stond de molen,
firma Van Tijen van Laar te Amsterdam waarin, behalve de licht ontvlambare oa-
zijn vorderingen wegens aandeelen, welkecacaodoppen, zich eenige vaten petroleum
worden betwist. De rechtbank zal nu moeten j en een groot© partij turf bevonden in
uitmaken, hoe dit is, wat voor belang zal!lichte laaie.
zijn voor de uitkeering, omdat laatstgenoem- Te ongeveer halftien stortte deze oude
de gedebiteerd staat voor een bedrag.reus onder hevig gekraak in elkaar,
van 106.000. Komt dit binnen, dan zal de Van de aangrenzende pakhuizen kon
gjyfe vermoedelqk hooger ziia Een der slechts een klein gedeelte worden behou-
directeuren, die zijn schuld in deze wel ontr
kent, heeft echter bericht, dat hij bereid is
het bedrag 700.000) te storten. Bij den te
den.
In den molen die de laatste jaren het
benoemen curator zal op kalme afwikkeling I Compote ZaaLfflk w en
worden aangedrongen, omdat is te voorzien,WQTd het
dat verschillende firma's te ATh-m.w en gewerkt
Hoorn zullen moeten üquideererL
(„Telegr.").
Slechte vooruitzichten voor den Euro-
peeschen, gunstige voor den Amerl-
kaanschon graanoogst
D. K. schrijft in het overzicht der Effec
ten- en geldmarkt van het HbL:
Dat het er met den' graanoogst niet
gunstig voorstond, was reeds gebleken
uit de cijfers van het Internationale Land-
bouwinstituut in Rome omtrent den stand
in het begin van Augustus. Met uitzon
dering van haver, bleven deze niet alleen
beneden de buitengewoon gunstige op
brengst van 1923, maar ook onder het ge
middelde van de jaren 1918 tot 1922. De
hoop bestond echter, dat een paar weken
mooi weder gedurende den oogsttijd1 al
thans qualitatief nog veel zouden kunnen
goedmaken. In plaats van te verbeteren,
is do toestand echter in dit opzicht door
do natte Augustusmaand1 nog veel slech
ter geworden. Van deskundig© zijd© ont
vingen wjj hierover de volgende belane-
w Tekende mededleeLimgen:
Nederland en Duitschland, -vermoede-
11^ eveneens Engeland en Denemarken
ïebben hun tarwe-oogst op stam tijdens
iet rijpworden zien bedorven. In streken
hier te lande, waar de tarwe buitenge
woon zwaar, mooi en gezond1 stond, zijn
de korrels vóór den oogst op het veld in
do aren gaan kiemen. In mijn omgeving
zqn slechts enkele kleine gedeelten vóór
de ramp geoogst, en voor zoover zij op
z.g. groote hoepen zijn gezet, ook groe
tend eels gered. De overgroot© massa is
echter ten ©enenmale bedorven, doordat
de gekiemde korrels geen meel meer be
vatten, en voor zoover deze slechts even
gekiemd zijn, toch zoodanig zijn veran
derd, dat men er geen oetbaar brood van
kan bakken. Het meel rijst niet, het brood
is klef zoetig en vies van smaak.
„In Duitschland heeft men. die oonse
quentie uit deze ramp getrokken, e» ia
men druk aan het koopen van tarwe uit
Amerika, terwijl de uitvoer is verboden.
Leefden wij honderd jaar vroeger, dan
zou Europa door een gruwelijken hon
gersdood worden getroffen. Nu komen wij
er af met veel geld naar Zuid- en Noord-
Amerika te zenden, om brood te kunnen
Tot legercommandant en hoofd van het
Departement van Oorlog in NecL Indië is i geheel voorbereid te zijn. Voor het geval
benoemd generaal-majoor K. F. E. Gerth1 er een nationale lijn mocht 'komen, is de
van Wijk. weg dan reeds bestudeerd. Mocht het zijn
dat wij den luchtweg b.v. erptoiteeren in
■Samenwerking imet den Engelschen lucht
weg in Indië, dan is het noodig, dat wij
reeds op ondervinding en op prestaties
kunnen wijizen, willen wij de plaats inne
men, die wij aan onze koloniën verschul
digd zijn.
Van den aanvang af stond dus op den
voorgrond, dat een moderne verkeer»-
machine gekozen moest worden. Militairs
vliegtuigen rijn uit den aard der raak
sneller, maar de studio on de propaganda
worden door een grootere doch langzamer©
machine veel beter gediend. Men doet er
dus goed aan, zich geen te groote voor
stelling ie maken van de snelheid van de
reis, het geheel© traject van ongeveer
16.000 km. is verdeeld in ongeveer 20 etap
pen, waarvan de kleinste 425, de grootste
ruim 1000 km. telt. Dit zegt echter niets 1
omtrent de snelheid die bQ een georgani-
seerden, regehnatigen dien&t zou fcunqen
worden bereikt
Het comité hoopte In April 1924 fe kun
nen vertrekken met het nieuwste type
verkeersvliegtuig uit de Fokkerfabrieken,
de F VH, een groote eendekker, die met
een Rolls Royce motor van 860 p.k 8 pas
sagiers zou kunnen vervoeren. Dit toestel
was nog in constructie.
Heft Uitvoerend Oomlté trachtte In den
tussohentijd de benoodigde fondsen voor
aankoop en verzekering van het toestel en
voor uitvoering van den tocht te verkrij
gen. De nood der schatkist deed de R©-
geering besluiten, de onderneming niet
financieel te steunen, doch particulieren,
vooral Indische maatschappijen, de Kon.
Ned. Vereeniging voor iAichtvaart, de
scheepvaart en de Fokkerfabriek brachten
de benoodigde fondsen bijeen.
In dezen zomer werd het vliegtuig F
Vil door do Nederlandsche Vliegtuigen-
fabriek aan de K. L. M. afgeleverd, de
laatste maatschappij had zich bU voorbaai
bereid verklaard, het toestel aan het Co
mité over te doen. In do vergadering van
31 Mei werd eenstemmig tot bet laten
doorgaan van den tocht besloten en kon
den alle maatregelen voor de uitvoering
worden genomen. Van der Hoop vloog
het toestel in dienst der K. L. M. <>p hare
lijnen naar Londen en Parijs in, deed kos-
i, erTaring met het toestel op en kon
alle kinderziekten, die elk nieuw vliegtuig
pleegt te hebben, laten genezen. De Asia-
tio Petroleum Oompany werd de levering
van de benzine op alle vliegvelden opge
dragen, de oliefirma Wakefield ft CV),
bood aan do geheole olievoorziening tij
dens den tooht op zich te nemen. De di
plomatieke en consulaire ambtenaren op
werden door de Regeering ver
wittigd en het Comité mocht reeds veel
firteun van hen ondervinden. Te Constan-
tmopel, Basra, Calcutta en Bangkok moes
ten schroeven gedeponeerd worden, daar
^?'a? ^d^rded van een vliegtuig
spoedig beschadigd wordt en een wachten
op het nazenden van oen schroef uit Hol-
aud to veel zou ophouden. Eveneens
rwVi? 'bab|d©n worden gedeponeerd,
ar dio in de tropen (kunnen springen
e wielen van de F VII van een "bijzon-
'/dJn' dat °P elk vUeg-
voorradig ia. Over het algemeen gaat
7iL ?r? Wer z?er «°ede vliegvelden, ze
doel l en 71001 ket moeren-
a h ^^ajr gébruik.
TT.i, n 7001 Indië stond de zaak anders.
brunch" <J€Eer. dri6 plaatsen bestaan
niTÏÏ terreinen. Do Dell-Maatschap-
™n^l iT 701(1 Medan af. er kwa-
nenteridhten, dat bij Mr. Oomelis een
SS rj ingericht dat edhter
niet op tijd klaar kan komen. Het ls thans
wg oiiReker; of Van der Hoop te Kali
£5 B»''k° dLijrSÏ
Smitli wnti i rü. ^^tralië-vlieger Ross
h™t WK,dat hij thans niet
v?J£rIïfte °P Sumatra behoeft over te
Wraakneming?
Majoor de R, wonende Hasselaareplein
te Haarlem, heeft bij de politie aangifte
gedaan, dat Vrijdagavond kwart voor 11
bij hem twee ruiten zijn ingegooid!. De
eteenen waren gewikkeld in het anti
militaristische blad De Moker. De majoor
gelooft het slachtoffer te zijn geworden
van een wraakneming, in verband met
het feit, dat hij Vrijdagmorgen voor'den
politierechter heeft moeten getuigen te
gen enkele dienstplichtigen, die terecht
stonden ter zake van het niet verschij
nen voor dien keurmgaraacL
- Auto-ongeluk.
Vrijdagavond omstreeks 11 uur heeft
tusschen den Deyl en het viaduct onder
assenaar een aanrijding plaata 'gehad
tusscheni een met paard bespannen wagen
en een luxe-auto. Bedde reden in dó rioh-
ting Den Haag. 'De wagen werd geheel
vernield en de auto zwaar beschadigd. Op
den wagen zaten 6 personen, die er allo
werden af geslingerd. Twee hunner ge-
raakten onder dien wagen en werden ge
wond. Een was bewusteloos. De gewon
den zijn ter verpleging naar Den Haac
overgebracht. Het paard kreeg ernstige
verwondingen en zal vermoedelijk moe
ten worden afgemaakt Bestuurder en
sdiSd™ ®eT6a °ii£aar wederkeerlg de
JuweelendiefstaL
Mén weet dat personen behoorende tot
het reisgezelschap van dan prins van
Walos ten huize van J. S. Oosden oen
petroloumanagnaat die een prachtig bui-
temverblijf heeft bij Port wSshlngtonop
Long Mand' - het slachtoffer zitn «J
worden van een brutalen diefstal aS
vaukelijk heette het dat er voor honderd-
duizend dollars was ontvreemd; en latere
bersten maken het niet veel niinder erg
d0 zelf, mZr'
Cosden, het ergst d© dupe van d© dieven
RSSff ¥hat haar bliezen
ÏOO.OOO dol-lor. Daarentegen is prinses
Zr7eïa^,Ür+n0gal g(K)d «tornen.
Zij zelf deelde ten minste med©, dat het
door haar vermiste „zeer gering» was. De
TL.naar me]1 nu denkt een
voudig het huls, diat vol gasten was, blni-
vliegen.
Met een en ander hield de keure
^:hsw£SS
van
Schade voor de texfiel-industrie.
Een commissie uit de crediteuren
nit Heerlen wordt aan de Oour. gemeld:
De Alg. Chr. Mijnwerkers Bond heeft
Zondag een druk bezochte bestuurders-con
ferentie gehouden, waaraan nagenoeg alle
MepHnwn, In totaal ruim honderd' personen,
"reinamen. -
In de vergadering werd de huidige actie
o ?ake loon en arbeidstijd uitvoerig bespro-
Uitkeering pan 60 waarschijn
lijk geacht.
en JlT Was ov5F •^odan naar Padang
on naar Batavia te vliegen, doch
Plaate ta?°L0f S°"do6üK zal landen. In
Plaats van over Padang zal hli vlieren