op die minuut zal -worden bevolen, dat de Staat de bovenomschreven bestempeling der aan de post ter verzending toever trouwde stukken zal doen staken. Tevens zal worden gevraagd, dat gedaagde zal worden veroordeeld, om voor het geval hij niet onmiddellijk na de uitspraak dan wel beteekening van het vonnis de voor het voorzegde doel noodzakelijke bevelen aan de administratie der posterijen geeft, voor lederen dag, dat hH hierin nalatig blijkt aan eischeres zal betalen een som van vijf-en-twintlg gulden dan wel zoo veel minder als de rechter zal billijk ach ten, met veroordeeling van gedaagde in de kosten van het geding en tevens met bepaling van een termijn binnen welken edscberes de hoofdvordering- zal moeten hebben ingesteld. Hel bezoldigingsbesluit Naar de Telegraaf thans nader ver neemt, heeft het nieuwe bezoldigingsbe sluit, in te gaan op 1 Januari qa, het mi nisterie van Financiën verlaten. Het is els zeer vertrouwelijk aan de betrokken or ganisaties toegezonden, die binnen enkele dagen hun opmerkingen moeten indienen. Het blad! verneemt verder, dat het ont werp, met handhaving van de pensioen korting van 81/* op vele punten belang rijk lagere salarissen vaststelt, dan die van 1 Januari 1924, verminderd meit 10 terwijl bovendien de periodieke verhoo- gingen over een veel langoren termijn worden uitgestrekt, Ben vermindering van het aantal scha len wordt bereikt, doordat voor bijzonder© categoriën een afzonderlijke regeling zal worden opgesteld. Een conflict bfl van Gend en Loos? Te Utrecht werd Zondag een congres gehouden door den Centralen Bond van Transportarbeiders, speciaal voor het per soneel werkzaam bij de firma van Gend en Loos. De vergadering was druk bezocht door vertegenwoordigers uit een groot aantal afdeelingen. De Voorzitter wees er op dat het hoofd bestuur eerst van meening is geweest dat door onderhandeling tot een oplossing zou gekomen worden in zake de invoering van een vijfdie loonklaase voor het perso- neel van Van Gend en Looa Als laatste concessie werd ten slotte ge noegen genomen met het vormen van een vijfde loonklaase gevormd uit eenige plaatsen die thans in de vierde loonklaase waren opgenomen. Geweigerd wend het denkbeeld1 dier R.-K. organisatie, nJL een loonsverlaging van 5 benevens invoering van een vijf de loonklaase te steunen. De besprekingen met do hoofdinspec tie hebben geen resultaat opgeleverd. Uitvoerig gaf spreker een overzicht van de toestand in het bedrijf en conclu deerde dat het hoofdbestuur zal afwijzen het plan van den RIL Bond tot het invoe ren van een algeaneene loonsverlaging benevens de invoering van een vijfde loonklaase, zij het dan ook een verkleinde. Nadat tal van afgevaardigden het woord gevoerd hadden, constateerde de voor zitter dat de afgevaardigden aocoord gaan met de meeuing en de houding van het hoofdbestuur. In verband met het feit dat een conflict niet uitgesloten ia, wekte spreker krachtig op de organisatie sterk te maken en zich voor te bereiden op dit conflict. (Telegr.) Handels- en fcantaarbecBeïiden, - Zondag heeft te Rotterdam de Bonds- bestuursvergadering plaats gehad van den Nat Bond van Handels- en Kantoorbe dienden ,-Mercurius" ter bespreking van de bekende fusieplannen. Tegelijkertijd vergaderde te Amsterdam de Bondsraad1 van den Alg. Bond van Handels- en Kantoorbedienden inzake de zelfde aangelegenheid. ken. Verschillende bestuuursleden waren er voor, geen enkele verlaging te accepteeren en desnoods door staking te trachten het looncontract gehandhaafd te krijgen. Anderen wezen op het kleine aantal geor ganiseerde mijnwerkers, den geringen afzet van kolen en de lage prijzen, en meenden een verlaging te moeten aanvaarden, doch niet in die mate als de directies voorstellen. Na urenlange besprekingen werd een motie aangenomen met op 8 na algemeen© stem men, waarin den afgevaardigden in de con tact-commissie opdracht wordt gegeven, aan de directie een tusschenvoorstel te doen. In elk geval zullen de gewijzigde voorstel len der mijndirecties, welke deze als d© ©U©r- uiterste beschouwden, niet worden aanvaard. Door de directie van de limburgsche Staatsmijnen zijn gistermorgen in de verga dering van de Contact-Commissie de verdere volgende concessies gedaan: In de eerste plaats zullen de loonen van de houwers per 1 October gebracht worden op ƒ6.20. Mocht de toestand van het bedrijf zich niet verbeteren, dan wordt het loon per 1 December gebracht op 6. In de tweede plaats worden de loonen van de bovengrond* sche arbeiders, eerste en tweede vakgroep (geschoolde en geoefende arbeiders) ver minderd met 2 cent per uur. In de derde plaats worden de loonen van de arbeiders in de derde vakgroep, die thans op de mijnen werkzaam zijn, eveneens ver minderd met 2 cent per uur, terwijl de nipuw aan te nemen arbeiders een minimum loon zullen ontvangen van 46 cent per uur. De Christelijke Mijnwerkersbond en de Prot. Christ. Mijnwerkersbond hebben met deze concessies genoegen genomen. De bei de andere organisaties, mi. de Mbderne en de Neutrale Mijnwerkersbonden, waren nog niet in staat een antwoord te geven. Op de mijnen werd' deze regeling heden aangeplakt en zal per 1 October in werking treden. v (,>HbL"). Vervroeging van de zomervacantie? De minister vttn onderwijs, kunsten en wetenschappen pleegt met het schooltoe zicht overleg omtrent de wenschelijkheid van vervroeging van de zomervacantie aan hoogere burgerscholen en gymnasia. Belasting op Lucifers? Naar de „Meierijsche Ct" verneemt, zou die Regeering voornemens zijn een be lasting op lucifers in te voeren van 1 et. per doosje. In de betrokken luciferlnduHtrieën zou deze belasting geen verzet ontmoeten. Ook zouden deze zich niet verzetten tegen een monopolie. FINANCIEEJLE EN ECONOMISCHE BERICHTEN. Verhooging der Duitsche Invoerrechten. Uit Berlijn wordt aam het Hbl. gemeld: De Textilzeitung is in de gelegenheid, van het door die rijksregeerimg ontworpen nieuwe Duitsche douane-tarief 'n gedeelte te publiceeren. En wel het gedeelte, dat betrekking heeft op den invoer van tex- tielgoederen. Op alle textielgoederein zul len de bestaande invoerrechten aanzien lijk worde» verhoogd. In de moeste ge vallen bedraagt deze verhooging 20Q a 300 van de thans bestaand© rechten. De aanneming van dit ontwerp zou voor de Nederlandsche textielindustrie beteekenen een uitschakeling van allen afzet op de Duitsche markt. Naar men wellicht weet, is er reeds ©enigen tijd een protestbeweging onder de Nederlandsche I textielfabrikanten tegen de aanneming van1 een evt tariefverhooging door de Duitsche regeering gaande. krijgen. Niet alleen moeten vö, hetgeen wti toch zouden moeten invoeren, duur der betalen, doch wtf zullen Jaar ook do hoeveelheid onzer eigen productie er bij moeten koop en. lt,fi „Voor Nederland heteekent dit laatste voor 44000 RA. tarwe a 2400 K.g. per HA 100.000 ton tarwe erira.ofüiigoveer 14 millioen. Voor Duitschland hi de ramp echter oneindig veel erger, omdat fr naar verhouding meer tarwe worut verbouwd) en de geldinriddelenjor na uur- lijk veel krapper zijn. ^rtdd- stel van Europa en de rust to dit *<*el deel wel een heel erge tegen£ag, te meer daar deze misoogst ook over een gr deel van Midden-Europa op troWM. „Daarbij komt, dat ook de rogge niet erg mooi is binnengekomen, zoodat een deel van dit giewas met gebakken k worden. Dit' Is eveneens voornamelijk voor Duitschland, Denemarken en onze Oostelijke provinciën yan^ belang. cos vele peroeelen erwten zijn bedorven, even als zeer veel haver. Van dit laatste £e^ wordt in1 Nederland de drievoudige opper vlakte verbouwd tegenover tarwe, aoo percentsgewijze is de schade tegenover tarwe niet zoo groot, omdat de haver, üe overschiet, even goed door de paarden wordt gegeten, indien zij slechts droog thuiskomt Beschimmelt de haver echter, dan is het verlies 100 Het <rroote be zwaar bij tarwe daarentegen is, dat men die moet kunnen malen en bakken. Alles bi-leen kan men de schade voor den Ne- dërlandschen landbouw op 20 millioen schatten.0 oen gegaan en had er zijn slag geslagen. Toen was hij weer naar buiten gewandeld. Pus veel later werd d© diefstal gewast», teend Al de vermiste juweelen zijn voiv zekerd Vandaar ook, dat detoctleven zijn aangewezen dooi Lloyds, die thans oen onderzoek instellen. Haagsche Aneta- OOST-INDIE. LUCHTVAART. De Holland—Ifldie-vlnehf. Men meldt aan het kantoor: Wanneer Woensdag 1 October na. lbo. piassen h Thuesslnk van der Hoop hel machtige Fokker-vliegtuig van het Am- sterdamsdbe vliègvold zal heffen en koem zetten naar het Zuid-Oosten, teneinde te trachten Batavia te bereiken, zal de wensöh van vele Nederlanders in vervul ling gaan. Reeds sinds enkele jaren zijn er diverse pogingen gedaan om een vlieg, tocht naar Indië te organlseeren, maar door verschillende omstandigheden la geen dezer plannen ooit tot uitvoering geko men, hoe ver de voorbereidingen reeds gevorderd waren. In Maart 19?3 kwam een oomlté tot stand, waarin vooraanstaande mannen op het gebied van luchtvaart, handel en scheepvaart zitting namen. Het Comité stolde zich ten doel het or- gandseeren van een vliegtocht naar Indië, waarbij het echter op den voorgrond stel de, dat niet de sportieve prestatie hoofd zaak zou zijn. Het voornaamste van den tocht is het nationale karakter van de on derneming en het waarborgen van Neder land van de plaats, die het in het Inter nationale luchtverkeer toekomt Vroeg of laat zal het luchtverkeer in en naar da koloniën er komen en het is zaak, dan Scheuring in dien PJattelaniersbond. In het officieele orgaan van den Platte- landersbond deelen redactie en commis sarissen mede, „dat ai hun pogingen om de eenheid te herstellen, schipbreuk heb ben geleden. De scheuring is niet te ver mijden geweest" Een vergadering van het centraal be stuur heeft eenparig den wansch uitgo Noord-Hollandsche Bank. Crediteuren van de Noord^HolIandsche Bank benoemden een definitief comité uit de scbuldeischers, ten einde de belangen van dezen in het faillissement ingeval de defini tieve surséance niet wordt verleend, te be hartigen. In het comité werden benoemd de heeren P. Brandenburg, P. C. O. Demmen- sproken, dat de heerBraat meer samen-en Houwenin& te Hoorn, en W werking zou zoeken met den heer De Boer - - en meer in diens geest zou handelen. De heer Braat heeft daarop geantwoord: „Ik wil de leider blijven en geen lijder wor den, zal mij daartoe desnoods met de na- Dravende mijn. De stoomboot Heerenveen heeft te Har- lingen gerapporteerd, tusschen Harlingen en de Boontjes een mijn te hebben zien gels verdedigen; ik weiger om achter De Boer te staan, ga jelui uit den bond; hei laken moet maar doorgesneden woerden." Ridders M. W. O. 0 October zal het 30 jaar geleden zijn, dat de oud-matrozen der Koninklijke Ma rine R Th. de Koning, wonende Vaiilant- laan in Den Haag, en F. O. R de Wit, wo nende in het Kon. Militair Invalidenhuis te Leiden, benoemd worden tot ridder der Militaire Willemsorde 4e klasse. Voor zoover bekend], zijn deze beide mannen de oudste ridders dezer orde en om deze reden heeft, op initiatief van de afdeeling den Haag van den Bond van Ridders der Militaire Willemsorde, beneden den rang van officier, evenals te Leiden, zich ook in Den Haag een comité gevormd om den jubileerenden een feestdag te beredden. Van dit comité is voorzitter de eero-voor- zitter van bovengenoemden bond, gep, luitenant-generaal R N. A. Bwart, oud- vioe-president van den Raad van Indië en voorts hebben in het comité o.a. zit ting genomen de minister van marine, de heer Wosterveld, en gep. generaal-majoor S. R Schutstai van Woudenberg Willam de Zwijgerlaan 7, die zich bereid heeft verklaard bijdragen in ontvangst te ne men. Postchèque- en girodienst De directeur der posterijen en telegra fie maakt bekend, dat, teneinde na 1 Oct aa een spoedige uitbreiding aan d© ge- ^PIP^PWBBP deoltelijke heropening van den post- Beide colleges hebben opnieuw het fu- j chèque- en girodienst te kunnen geven, sievraagstuk aan alle kanten bekeken en! na 16 dezer bij de commissie voor uitbe- h un goedkeuring gehecht aan de plannen taling van gelden op postrekeningen, van de fusie-commissie uit de twee vak bonden. „MercuriufP besloot de kwestie van de verhouding tot dé arbeidswetgeving op nieuw onder de oogeo te zien in verband met het nog niet geëindigd© overleg tus schen N. V. V. en de vakorganisatie van hoofdarbeiders. Naar men weet,' berust de eindbeslis sing omtrent de fusie bij een gecombi neerde ledenvergadering, welke de vol gende maand te Utrecht wordt gehouden. Pit bet mijnbedrijf. Het hoofdbestuur van den Alg. Ned. Mijnwerkersbond heeft naar aanleiding van de rectificatie zijner nota door de di rectie der Staatsmijnen, aan de contact commissie een brief ingezonden waarin de modedeelingen der directie worden weerlegd en o.m. gezegd wordt dat dient te worden afgewacht, of met de door dien Rond becijferde bedrijfsresultaten d© be drijven: onmogelijk kunnen doorgaan, aan gezien oen stijging der hulsbrandkolen in de komende maanden1 niet uitgesloten is, waardoor de totaal-uitkomsten van zelf sprekend gunstig worden beïnvloed'. Hier bij wordt opgemerkt, dat qpods in België een dusdanige prijsstijging is te oonsta- teeren en overigens het inzicht der di recties, dat de prijsdaling zich zal voort zetten tot het einde des jaars vooralsnog op hypothese berust, aamvragen om voorwaardelijke uitbetalin gen van het tegoed der postrekeningen 10.000 tot en met 29,999 niet meer in be handeling worden genomen. Op genoemde rekeningen zullen na 20 dezer door voornoemde oommissie ge fiatteerd© bedragen niet meer worden uit betaald. Alle rekeninghouders worden uitgenoodigd, vóór d© heropening 1 niet dan in zeer dringende gevallen nog aan vragen bij da oommissie in te dienen. De rijsnelheid der Ned. Spoorwegen. In verband met eene vergelijking van den duur der treinreis op verschillende trajecten tusschen 1918 en nu, welke vergelijking nog steeds ten gunste van 1913 uitvalt heeft de „Telegraaf" zich tot de directie der Nederlandsche Spoor wegen te Utrecht gewend, waar men het blad inlichtte, dat In 1913 de maximum snelheid der treinen 90 K.M. bedroeg, tegen thans 85, waarmede de langere duur van de reizen tevens verklaard is. Uitsluitend om eoonomisohe redenon gaat de directie er nog niet toe over, de rijsnelheid te verhoogen. Ook het volgend jaar zal daar toe nog niet kunnen worden overgegaan. De exploitatierekening der spoorwegen laat zulks niet toe. Want 't kost den spoor wegen bijvoorbeeld aanzienlijk meer aan kolen verbruik om een rijsnelheid van 80 op 85 K.M. of van 85 op 90 te brengen, dan van 80 of 85. Juist ook ten gevolge van de ongunstige bedrijfsuitkomsten van de spoorwegen worden er nog steeds min der treinki lometers verreden dan in 1913, er loopen thans minder treinen dan destijds en tevens zijn deswege de treinen langer, van een grootere formatie, hetgeen al mede een'verhooging van de rijsnelheid op dit ©ogenblik aanzienlijk kostbaarder zou maken. Balk te Alkmaar. Over t algemeen was men drijven, tegen het vérleenen van definitieve sur-! séance van betaling. Molcnbrand te Zaandam. Zondagmorgen te 9 uur heeft aan den Ter vergadering weid medegedeeld, dat wanneer die zaken kalm zullen kunnen wor den afgewikkeld er reden is aan te nemen, dat de uiibkeering ongeveer 60 procent zal bedragen. De heer Blom zeide, dat het faillis sement der firma Utermöhlen Visser slechts de druppel was, welke de emmer deed' overloopen, maar dat al eenige jaren moet zijn gebleken, dat verliezen waren ge leden en dat desondanks toch dividend was uitgekeerd. Van fraude is geen sprake en Be administratie is zeer goed gevoerd, dom de contróle over de uitstaande credieton was Kalverrlngdjjk te Zaandam een molen- brand plaats gehad, waardoor hot toch reeds geringe aantel molens langs de Zaan weder met een is verminderd. Ditmaal is de oude oliemolen „Het Zwarte Kalf', dateerertoevan 1649 en thans in gebruik om cècaodoppe» en af val te verwerken als slachtoffer van het vuur gevallen. In den molen, die door ©en grooten pe- troleummotor werd; gedreven, was Zater dagnacht tot 12 uur gewerkt, terwijl Zon dagmorgen te kwart over acht ©en waker nog een ronde door den molen heeft ge daan. Drie kwartier later werd de brand- gebrekkig. Op de heide directeuren en op de l weer gealarmeerd; en stond de molen, firma Van Tijen van Laar te Amsterdam waarin, behalve de licht ontvlambare oa- zijn vorderingen wegens aandeelen, welkecacaodoppen, zich eenige vaten petroleum worden betwist. De rechtbank zal nu moeten j en een groot© partij turf bevonden in uitmaken, hoe dit is, wat voor belang zal!lichte laaie. zijn voor de uitkeering, omdat laatstgenoem- Te ongeveer halftien stortte deze oude de gedebiteerd staat voor een bedrag.reus onder hevig gekraak in elkaar, van 106.000. Komt dit binnen, dan zal de Van de aangrenzende pakhuizen kon gjyfe vermoedelqk hooger ziia Een der slechts een klein gedeelte worden behou- directeuren, die zijn schuld in deze wel ontr kent, heeft echter bericht, dat hij bereid is het bedrag 700.000) te storten. Bij den te den. In den molen die de laatste jaren het benoemen curator zal op kalme afwikkeling I Compote ZaaLfflk w en worden aangedrongen, omdat is te voorzien,WQTd het dat verschillende firma's te ATh-m.w en gewerkt Hoorn zullen moeten üquideererL („Telegr."). Slechte vooruitzichten voor den Euro- peeschen, gunstige voor den Amerl- kaanschon graanoogst D. K. schrijft in het overzicht der Effec ten- en geldmarkt van het HbL: Dat het er met den' graanoogst niet gunstig voorstond, was reeds gebleken uit de cijfers van het Internationale Land- bouwinstituut in Rome omtrent den stand in het begin van Augustus. Met uitzon dering van haver, bleven deze niet alleen beneden de buitengewoon gunstige op brengst van 1923, maar ook onder het ge middelde van de jaren 1918 tot 1922. De hoop bestond echter, dat een paar weken mooi weder gedurende den oogsttijd1 al thans qualitatief nog veel zouden kunnen goedmaken. In plaats van te verbeteren, is do toestand echter in dit opzicht door do natte Augustusmaand1 nog veel slech ter geworden. Van deskundig© zijd© ont vingen wjj hierover de volgende belane- w Tekende mededleeLimgen: Nederland en Duitschland, -vermoede- 11^ eveneens Engeland en Denemarken ïebben hun tarwe-oogst op stam tijdens iet rijpworden zien bedorven. In streken hier te lande, waar de tarwe buitenge woon zwaar, mooi en gezond1 stond, zijn de korrels vóór den oogst op het veld in do aren gaan kiemen. In mijn omgeving zqn slechts enkele kleine gedeelten vóór de ramp geoogst, en voor zoover zij op z.g. groote hoepen zijn gezet, ook groe tend eels gered. De overgroot© massa is echter ten ©enenmale bedorven, doordat de gekiemde korrels geen meel meer be vatten, en voor zoover deze slechts even gekiemd zijn, toch zoodanig zijn veran derd, dat men er geen oetbaar brood van kan bakken. Het meel rijst niet, het brood is klef zoetig en vies van smaak. „In Duitschland heeft men. die oonse quentie uit deze ramp getrokken, e» ia men druk aan het koopen van tarwe uit Amerika, terwijl de uitvoer is verboden. Leefden wij honderd jaar vroeger, dan zou Europa door een gruwelijken hon gersdood worden getroffen. Nu komen wij er af met veel geld naar Zuid- en Noord- Amerika te zenden, om brood te kunnen Tot legercommandant en hoofd van het Departement van Oorlog in NecL Indië is i geheel voorbereid te zijn. Voor het geval benoemd generaal-majoor K. F. E. Gerth1 er een nationale lijn mocht 'komen, is de van Wijk. weg dan reeds bestudeerd. Mocht het zijn dat wij den luchtweg b.v. erptoiteeren in ■Samenwerking imet den Engelschen lucht weg in Indië, dan is het noodig, dat wij reeds op ondervinding en op prestaties kunnen wijizen, willen wij de plaats inne men, die wij aan onze koloniën verschul digd zijn. Van den aanvang af stond dus op den voorgrond, dat een moderne verkeer»- machine gekozen moest worden. Militairs vliegtuigen rijn uit den aard der raak sneller, maar de studio on de propaganda worden door een grootere doch langzamer© machine veel beter gediend. Men doet er dus goed aan, zich geen te groote voor stelling ie maken van de snelheid van de reis, het geheel© traject van ongeveer 16.000 km. is verdeeld in ongeveer 20 etap pen, waarvan de kleinste 425, de grootste ruim 1000 km. telt. Dit zegt echter niets 1 omtrent de snelheid die bQ een georgani- seerden, regehnatigen dien&t zou fcunqen worden bereikt Het comité hoopte In April 1924 fe kun nen vertrekken met het nieuwste type verkeersvliegtuig uit de Fokkerfabrieken, de F VH, een groote eendekker, die met een Rolls Royce motor van 860 p.k 8 pas sagiers zou kunnen vervoeren. Dit toestel was nog in constructie. Heft Uitvoerend Oomlté trachtte In den tussohentijd de benoodigde fondsen voor aankoop en verzekering van het toestel en voor uitvoering van den tocht te verkrij gen. De nood der schatkist deed de R©- geering besluiten, de onderneming niet financieel te steunen, doch particulieren, vooral Indische maatschappijen, de Kon. Ned. Vereeniging voor iAichtvaart, de scheepvaart en de Fokkerfabriek brachten de benoodigde fondsen bijeen. In dezen zomer werd het vliegtuig F Vil door do Nederlandsche Vliegtuigen- fabriek aan de K. L. M. afgeleverd, de laatste maatschappij had zich bU voorbaai bereid verklaard, het toestel aan het Co mité over te doen. In do vergadering van 31 Mei werd eenstemmig tot bet laten doorgaan van den tocht besloten en kon den alle maatregelen voor de uitvoering worden genomen. Van der Hoop vloog het toestel in dienst der K. L. M. <>p hare lijnen naar Londen en Parijs in, deed kos- i, erTaring met het toestel op en kon alle kinderziekten, die elk nieuw vliegtuig pleegt te hebben, laten genezen. De Asia- tio Petroleum Oompany werd de levering van de benzine op alle vliegvelden opge dragen, de oliefirma Wakefield ft CV), bood aan do geheole olievoorziening tij dens den tooht op zich te nemen. De di plomatieke en consulaire ambtenaren op werden door de Regeering ver wittigd en het Comité mocht reeds veel firteun van hen ondervinden. Te Constan- tmopel, Basra, Calcutta en Bangkok moes ten schroeven gedeponeerd worden, daar ^?'a? ^d^rded van een vliegtuig spoedig beschadigd wordt en een wachten op het nazenden van oen schroef uit Hol- aud to veel zou ophouden. Eveneens rwVi? 'bab|d©n worden gedeponeerd, ar dio in de tropen (kunnen springen e wielen van de F VII van een "bijzon- '/dJn' dat °P elk vUeg- voorradig ia. Over het algemeen gaat 7iL ?r? Wer z?er «°ede vliegvelden, ze doel l en 71001 ket moeren- a h ^^ajr gébruik. TT.i, n 7001 Indië stond de zaak anders. brunch" <J€Eer. dri6 plaatsen bestaan niTÏÏ terreinen. Do Dell-Maatschap- ™n^l iT 701(1 Medan af. er kwa- nenteridhten, dat bij Mr. Oomelis een SS rj ingericht dat edhter niet op tijd klaar kan komen. Het ls thans wg oiiReker; of Van der Hoop te Kali £5 B»''k° dLijrSÏ Smitli wnti i rü. ^^tralië-vlieger Ross h™t WK,dat hij thans niet v?J£rIïfte °P Sumatra behoeft over te Wraakneming? Majoor de R, wonende Hasselaareplein te Haarlem, heeft bij de politie aangifte gedaan, dat Vrijdagavond kwart voor 11 bij hem twee ruiten zijn ingegooid!. De eteenen waren gewikkeld in het anti militaristische blad De Moker. De majoor gelooft het slachtoffer te zijn geworden van een wraakneming, in verband met het feit, dat hij Vrijdagmorgen voor'den politierechter heeft moeten getuigen te gen enkele dienstplichtigen, die terecht stonden ter zake van het niet verschij nen voor dien keurmgaraacL - Auto-ongeluk. Vrijdagavond omstreeks 11 uur heeft tusschen den Deyl en het viaduct onder assenaar een aanrijding plaata 'gehad tusscheni een met paard bespannen wagen en een luxe-auto. Bedde reden in dó rioh- ting Den Haag. 'De wagen werd geheel vernield en de auto zwaar beschadigd. Op den wagen zaten 6 personen, die er allo werden af geslingerd. Twee hunner ge- raakten onder dien wagen en werden ge wond. Een was bewusteloos. De gewon den zijn ter verpleging naar Den Haac overgebracht. Het paard kreeg ernstige verwondingen en zal vermoedelijk moe ten worden afgemaakt Bestuurder en sdiSd™ ®eT6a °ii£aar wederkeerlg de JuweelendiefstaL Mén weet dat personen behoorende tot het reisgezelschap van dan prins van Walos ten huize van J. S. Oosden oen petroloumanagnaat die een prachtig bui- temverblijf heeft bij Port wSshlngtonop Long Mand' - het slachtoffer zitn «J worden van een brutalen diefstal aS vaukelijk heette het dat er voor honderd- duizend dollars was ontvreemd; en latere bersten maken het niet veel niinder erg d0 zelf, mZr' Cosden, het ergst d© dupe van d© dieven RSSff ¥hat haar bliezen ÏOO.OOO dol-lor. Daarentegen is prinses Zr7eïa^,Ür+n0gal g(K)d «tornen. Zij zelf deelde ten minste med©, dat het door haar vermiste „zeer gering» was. De TL.naar me]1 nu denkt een voudig het huls, diat vol gasten was, blni- vliegen. Met een en ander hield de keure ^:hsw£SS van Schade voor de texfiel-industrie. Een commissie uit de crediteuren nit Heerlen wordt aan de Oour. gemeld: De Alg. Chr. Mijnwerkers Bond heeft Zondag een druk bezochte bestuurders-con ferentie gehouden, waaraan nagenoeg alle MepHnwn, In totaal ruim honderd' personen, "reinamen. - In de vergadering werd de huidige actie o ?ake loon en arbeidstijd uitvoerig bespro- Uitkeering pan 60 waarschijn lijk geacht. en JlT Was ov5F •^odan naar Padang on naar Batavia te vliegen, doch Plaate ta?°L0f S°"do6üK zal landen. In Plaats van over Padang zal hli vlieren

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1924 | | pagina 2