T
Hedenavond Heropening
Alg. Coöperatie Koningstr. 9
VIERDE EN LAATSTE BLAD
BINNENLAND
onzer Afdeeling Kleeding en Heerenmodes
Prachtcollectie in Heeren-Modeartikelen
Winterjassen naar maat reeds vanaf f 34.50
VAN ZATERDAG 1 NOVEMBER 1924.
Verplaatsing van Belgisch loodspersoneel
van Vlissingen naar Antwerpen^
De nieuwe loonregeling voor het lagere
postpersoneel.
Ontslag gehuwde ambtenaressen.
Uitbreiding van de Staatsloterij?
Hoe tekorten ontstaan.
Ingezonden mededeellng.
Ziet onze étalage.
De nieuwste dessins
Vraagt onze uitgebreide staalcollectle ter inzage
Sleepreizen van Hollandsche sleepbooton.
INGEZONDEN.
DAMRUBRIEK.
Te Vlissinigen is gister hij dagorder be
kend gemaakt, dat het dekpersoneel van
de Belgische loodsbooten, benevens de
hulploodsen en de loodsleerlingen op
Maart van Vlissingen 'naar Antwerpen
worden' overgelaatst. Dit zijn ongeveer 90
gezinnen.
Indertijd is meegedeeld, dat de lagere
rangen van het postpersoneel uit het Be
zoldigingsbesluit zouden worden gelich
en overgebracht naar de loonregeling
voor de werklieden in rijksdienst. Het
ontwerp voor de desbetreffende regeling
Is thans verschenen en de postale com
missie is ter zake tegen 8 en. 4 November
bijeengeroepen.
Overgebracht worden de rangen: werk
man 2e kl., waaronder magazijn-werkman
magazijnbediende aan het magazijn voor
postzegels, werkman le kl., waaronder
magazijn-werkman, portier, telefonisten
2e kl. bij den lokalen dienst, bestellers;
kantoorknechts, zaalwachters, vakwerk
man, 2e kl., stoker 2e kl., vakwerkman
le kl., stoker le kl., toonteur 2e kl., in
Btrumentmaker 2e kl., expediteur, maga
zijn-opzichter, vakwerkman-voorman, sto
ker-voorman, monteur le kl. en instru
mentmaker le kl.
Het minimum-salaris voor al deze groe
pen wordt uitbetaald op 28 jarigen leef
tijd (dit was 21) en voor personen onder
de 28 jaar is een afzonderlijke' regeling
gemaakt.
De vastgestelde loonregeling beteeken
in vergelijking met de op 1 October j.1
geldende, voor de le klas-plaatsen in het
algemeene een kleine verhooging, voor de
2e klasplaatsen in het algemeen een be
stendiging van de bestaande toestanden,
voor de 8e klasse een zeer sterke ver
daging.
De nieuwe regeling voor het personeel
onder de 23 jaar komt op een aanzien
lijke verlaging van de loonen neer; de be
stellers op 20-jarigen leeftijd ontvangen
bijvoorbeeld thans 21.61 en krijgen
19.20 per week.
De voorgestelde salarissen voor amb
tenaren, die in het Bezoldigingsbesluit
gehandhaafd blijven en niet vermeld
werden in het reeds gepubliceerde over'
zicht van dit besluit, komen voor de voor
naamste posten op het volgende neer:
Schrijver 1100—1700 na 12 dienst
jaren (thans f 10801800);
Kantoorbediende 2e kl. 11002000
(thans 1170—2070);
Conducteur, assistent, enz. 1400—
2100 (thans 1260—2160). (Tel.)
In verband met het ontslag aan de ge
huwde ambtenares hebben zich, volgens
„Het Volk", naar verluidt, een aSntal
ambtenaressen van haar echtgenoot laten
scheiden en leven nu in concubinaat.
Naar het blad vernam, heeft thans de
ministerraad besloten, dat aan zoodanig
gescheiden ambtenaressen ontslag moet
worden verleend.
De Postcheque- en Girodienst
De directeur-generaal der P. en -T.
maakt in de „St.-Ct." bekend, dat voor de
postrekeningen, behoorende tot de tiende,
elfde en twaalfde groep (de nummers
90.000 en hooger), de Postchèque- én Gi
rodienst weder wordt opengesteld met in
gang van 10 November.
Een duurtegolf?
In de „Economisch-Statistische Be
richten" tracht dr. R. Claeys van het
Amsterdamsche Gemeentelijk Bureau voor
Statistiek een antwoord te geven op de
vraag of inderdaad een nieuwe duurte
golf in aantocht is. Het indexcijfer, dat
in Juni 81.1 was, bedroeg in September
82.5, er was toen dus eene stijging van
1.7 Voor de voeding alleen is de stij
ging 2.4 Dit lage cijfer is verrassend,
omdat inderdaad verschillende levens
middelen veel hooger in prijs zijn ge
stegen de schr. vermeldt er verscheidene,
die tusschen Juni en September gestegen
zijn met 5 tot 33.3 °/0, gemiddeld met
15.9 Daar deze voedingsmiddelen
slechts 21.9% uitmaken van de totale
gezinsuitgaven, krijgt men op het globale
indexcijfer deze geringe stijging.
In de rijzing is de stijging der huis
huren betrokken, die zeer belangrijk is,
doch die nog slechts voor een gedeelte
daarin kon worden opgenomen. Verder
zijn er verschillende artikelen, groente,
fruit en aardappelen, die in prijs zijn
gedaald, en dus het indexcijfer weder
lager maken. Op de vraag of de cijfers
de vrees wettigen, 'dat de toestand der
arbeidersgezinnen dezen winter zorgelijk
zal zjjn, antwoordt dr. Claeys„Zooals
zij thans zijn wettigen de cijfers deze
vrees niet."
Amerlkaansch graan.
Het stoomschip „Mapia" van de Stoomv.
Mij. „Nederland" is te Amsterdaim aange
komen met een* volle lading graan uit
New-Orleans.
Het passeerde het Noordzeekanaal met
een diepgang van 88 decimeter.
Uit het Voorl. Verslag der Tweede Ka
mer op de begrooting van Financiën
blijkt, dat eenige leden uitbreiding van
de Staatsloterij gewenscht achtten. Wan
neer, zoo betoogden zij, het voldoen aan
de neiging om deel te nemen aan een lo
terij, beperkt blijft tot het besteden van
een enkel Staatslot, blijft dit zonder f
nancieele gevaren voor den betrokkene
en diens gezin, terwijl de Schatkist er nog
wel bij vaart ten gevolge van de belasting
16 pet. van de prijzen waarmede
deze luxe wordt getroffen.
Men kan het standpunt innemen, dat
de openbare lichamen de gelegenheid tot
Spel niet moeten openstellen, wijl de nei
ging tot spelen niet zedelijk is. Dit is
blijkbaar niet het standpunt der Regee
ring, die immers in het bij de Kamer aan
hangige wetsontwerp tot wijziging en
aanvulling der Loterijwet 1905 voorstelt,
bij wijze van voorrecht aan publiek-rech
terljjke lichamen het recht te geven om
zonder voorafgaande vergunning premie
leeningen uit te geven.
Andere leden gaven als hun meening
te kennen, dat het niet de taak der Over
heid is, de gelegenheid tot het bevredigen
van een v.erkeerde neiging te verruimen
en de speelzucht te bevorderen. Zij spra
ken de hoop uit, dat de Staatsloterij spoe'
dig zal verdwijnen.
Verscheidene leden voerden hiertegen
wederom aan, dat de aanschaffing van
de Staatsloterij de uitbreiding van parti
culiere, vaak minder solide loterijen zou
bevorderen;. Bovendien maakt naar hun
oordeel de toestand van 's Lands finan
ciën een afschaffing der Staatsloterij op
dit oogenblik al zeer weinig aanbevelens
waard.
Verbond Si MlchaëL
Het hoofdbestuur van het Verbond St
Michaël is opgeroepen tot een vergade*-
ring' op Maandag 3 November a.s. ter be
spreking o.a. van de houding 'door het
hoofdbestuur in te nemen tegenover de
onjuiste en misleidende voorlichting, wel
ke door den voorzitter van den Algeimee-
nen Bond vanR.-K. Rykskieskring-orga-
nisaties in Nederland aan de leden der
R.-K. Staatspartij gegeven wordt
De correspondent van het Hbl. te Vonlo
schrijft:
In de laatste oorlogsjaren werd door
de Nederlandsche Spoorwegen een kolen
tip gebouwd te Groot Raay, een klein uur
onder Venlo gelegen, op een eenzame en
nauwelijks te bereiken plaats aan de
Maas. Een voorstel van de gemeente
Venlo om de tip te Venlo aan de Maas te
bpuwen en die bereid was f 200.000 in de
kosten bij te dragen, werd van de hand
gewezen.
DeHip moest en zou te Groot Raay komen
De tip kwam er en de N. S. weten, hoevee'
hij gekost heeft. Do duur van het werk
was op een half jaar goraamd, het duurde
ongeveer tweó jaren. Het terrein bleek
totaal ongeschikt en de Maas heeft bi;
eenigszins hoogen waterstand daar ter
plaatse zulk een sterken stroom, dat de
schepen er niet veilig kunnen liggen.
Intusschen, het werk kwam klaar on
danks de vele bezwaren en de sommen
die het verslond. Nu bleek eerst recht
welk een groote mislukking het werk
was. De treinen met kolen bleven uit;
nooit is er een trein gèlost of een schip
volgeladen, zoolang de tip daar gestaan
heeft. De tip wordt thans afgebroken,
nhdat er honderdduizenden guldens doel
loos geofferd zijn. Ook de afbraak moet
men nog betalen; die wordt op rond
f9000 geschat.
De geplukte'kip.
Een lid van het Verbond van Ned.
Fabr. Ver., sigaretten- en tabaksfabrikant,
deed aan „Dé Ned. Nijverheid" een.opgaaf
toekomen van hetgeen hij gedurende het
jaar 1923 aan belastingen heeft moeten
betalen. De^e opgaaf is een welsprekende
illustratie van het feit, dat de belasting
druk, aan de nijverheid opgelegd, in
onze dagen alle perken overschrijdt.
Aan tabaksbelasting betaalde deze
naamlooze vennootschap f 143.259,79, aan
grondbelasting f 194.91, aan hondenbelas
ting f4.50, aan straatbelasting f 109.40,
aan erfpacht f 594, aan sluisgeld f 15.54
aan personeele belasting (gedurende 8
maanden) f 400, aan premie voor de
Rijksverzekeringsbank f 186.09 en aan
zegeltjesplakken f 1408.60. De zakelijke
aedrijfsbelasting, voor 8 maanden f 400
of per jaar f600 betalen wij merkt
het slachtoffer ironisch op als belooning
dat wij een dikke 100 arbeiders van de
straat afhoudenterwijl wat de betaling
van het zegeltjesplakken aangaat, daarbij
natuurlijk nog gerekend moet worden de
tijd, dien onze kantoorbedienden des
Maandags kwijt zijn om te plakken en te
administreeren."
De „Ned. Nijverheid" merkt hierbij o.a.
op, dat oók in verband met dergelijke
cijfers de verhooging van den accijns op
sigaretten een ramp voor de betrokken
industrie zal zijn.
De kustvlsschery ln September 1924.
Naar de afdeeling Visscherijen van het
Departement van binnenlandsche Zaken
en Landbouw mededeelt, werd de uitoefe
ning der kustvisscherij in September j.1.
vaak belemmerd door stormachtig weder.
In het noordelijk deel der Zuiderzee en
de Lauwerzee en den Dollart was de vis-
scherij van kleiner, in de Zuidhollandsche
stroomen en zeegaten van grooter om
vang dan in de overeenkomstige maand
van het vorige jaar, toen eveneens veel
ruw weder voorkwam.
In de Zuiderzee leverde de aalvlsscherlj
met kwak- en dwarskuil aanvankelijk
goede vangsten op, in de laatste helft der
maand had het ongunstige weder een
slechten Invloed op de resultaten dier vis-
scherij. Voor het overige lieten de aal-
vangsten hier veel te wenschen over. Met
botlijnen en sleepnetten werd in het al
gemeen voldoende bot gevangen, met
staandq netten daarentegen minder.
De garnalènvangsten waren in de kom
der Zuiderzee, hoewel niet groot, toch be
vredigend, in den Texelstroom namen zij
in den loop der maand niet onbelangrijk
af.
De spieringvangsten in de Zuiderzee
konden over het geheel goed geyoemd
worden; de spiering is mooi van stuk.
De mosselvisscherij op natuurbanken
in de Waddenzee nam weder een aan
vang; het grootste deel der vangst werd
naar Engeland verzonden. Hoewel de
vraag naar mosselen voor de voederijig
van eenden iets minder werd, was de aan
voer nog beduidend. De visscherij op
mosselen voor bemesting was van veel
minder beteekenis.
De visscherij op alikruiken nam een
bevredigend verloop, die op kokhanen
kon vaak door hoog water niet uitge
oefend worden.
Den 16den Juli 1924 vertrokken uit
IJ muiden de sleepbooten „Willem Ba-
rendsz" (kapitein'D. Moerman) en „Vlaan
deren" (kapitein D. Spruyt), (beide vaar
tuigen'behoorende tot de vloot van de N.
V. „Bureau Wijsmuller", Scheepvaart-
Transport- en Zeesleepvaart Maatschappi,
te Rotterdam) sfeepende het by de Neder
landsche Scheepsbouw «Maatschappy te
Amsterdam gebouwde 5000 tons dok voor
de N. V. Zeehaven en Kolenstation Sabang,
op het eiland Weh (Ned. Oost-Indië).
Den 16den October arriveerden beide
sleepbootpn behouden met het dok ter be
stemmingsplaats, en werd het sleep-traject,
groot 7780 myi, dus afgelegd in 92 dagen.
Van het verlaten van IJmuiden tot aan
Sabang, is het dok slechts éénmaal in een
haven geweest, nJ. by het doorvaren van
het Suez-Kanaal.
Te Aden zijn de booten om beurten bin
nen geloopen om by te bunkeren, terwyl
op het traject Aden—Sabang alleen de
„Vlaanderen" Colombo aandeed om kolen
in te nemen. De „Willem Barendsz" echter
sleepte aan één stuk door (34 dagen), daar
deze boot een groote bunker-capaciteit
heeft.
Zooals gezegd, vertrok het dok van uit
IJmuiden op 16 Juli met prachtig weer, en
werd uitgeleide gedaan door een groot
aantal belangstellenden. Reeds den 17den
Juli 's morgens werd het Vuurschip van
Noord-Hinder gepasseerd.
Het begin was echter te mooi; èn dok èn
sleepbooten zouden weer eens aan de we'
reld moeten bewyzen welk schitterend
werk gewrocht werd door Hollandsche In
genieurs en wat Hollandsche Sleepbootbe
manningen onder zeer ïpoeilyke omstan
digheden moeten prestoeren. Den 17den
Juli des avonds was het de beruchte avond,
waarop de visschers van Vlissingen en
Arnemuiden by het uitoefenen van hun
beroep door de plotseling opkomenden vlie
genden storm werden oveivallen en waar-
by zoovelen het leven lieten. Ook de beide
sleepbooten met het dok, welke juist in de
nabyheid waren van het Sandetti-Licht-
schip, kregen den geheelen orkaan over
zich heen. Aan het schryven van kapitein
Moorman van de „Willem Barendsz"
Gelder van het geheele transport), ontlee-
nen wy daarover het volgende:
„Dan dag 'van het vertrek was het weer
schitterend, zoo ook den volgenden dag 17
Juli; tot 's middags 5 uur, toen de wind
begon te krimpen tot het Z.O.; dikke re
genlucht en dalende barometer.
„Des avonds te 11 uur zagen wy even
liet East Goodwin Lichtschip en kort
daarna liep de wind uit naar het Z.W.; snel
dalende barometer met meer en meer wind,
af en toe helder zicht, waardoor wy in
staat waren nauwkeurig onze plaats te be
palen. 's Nachts te 1 uur 30 m. schoot de
wind uit tot het N.N.W.; barometerstand
746 met geweldige stormkracht. In no time
ag het dok absoluut dwars van ons, en
woeien wy gezameniyk met vaart naar iy.
In dit geval, waar wy met z'n tweeën naast
elkander sleepten, was het beter, teneinde
geen ongelukken met de booten te krijgen,
dat de „Vlaanderen" losliet en wy gingen
oen alleen met het dok recht op het San-
detti-Vuurschip aan, waarvan de peiling
door invloed van wind en stroom (er ging
vloed) niets veranderde.
„Te 6 u. v.m. kenterde echter het ty en
veranderde de peiling, welke steeds Z.O.
was geweest, en dreven wy nu pl. m. 1/2
myl bewesten het vuurschip langs en gin
gen daarna over de 8V, vadems-plek van
de Sandettibank.
Nu ging het echter recht op Ruitingen-
bank aan en gaf ik order aan den machi
nist om zoo hard mogeiyk te draaien. De
wind begon nu af te nemen in kracht; wy
behoefden niet meer zoo hard te draaien
en de doorloopende eb zette ons om de
West. Wy bemerkten, nu het langzaam
beter weer werd, dat wy het dok goed kon
den houden; er kwqm meer en meer vaart
in het dok en langzaam kwam het weer
recht achter ons te liggen, en ging het na
dien zeer goed. Evenwel moeilijke uren en
dat zoo kort na zoo'n blyden uittocht, te
IJmuiden."
Hieruit biykt welk een ontzettende in
spanning het aan boo.en en bemunning
heeft gekost om het aan hunne hoede toe
vertrouwde waardevolle dok te behouden.
Beide booten zyn nu te Sabang, maar
worden gereed gemaakt om naar Soerabaja
te vertrekken, om vandaar baggermateriaal
te sleepen naar Melbourne.
Ook de beide sleepbooten „Jacob van
Heemskerck" en „Groningen" van Bureau
Wysmüller" volbrachten dit jaar een mooi
werk. Den 15den Mei vertrokken zy met
een 5000 tons dok, gebouwd by de N. V.
Burgerhout's Machinefabriek en Scheeps
werf, van Rotterdam naar Valparaiso, en
voor het eerst sleepten alweer Hollandsche
zeesleepbooten een Hollandsch prachtwerk
door het Panama-Kanaal. Jammer, dat ge
durende de laatste paar dagen vóór aan
komst het weer in den „Stillen Oceaan"
verre van stil was, waardoor het dok by
hoogen zeegang zwaar werkte, en hoewel
geringe, toch eenige schade opliep, als ge
volg van de pogingen der elementen om
aan de beide kapiteins hun kostbaren sleep
te ontnemen.
Uit het bovenstaande moge weer eens
blyken hoe onze Hollandsche Sleepkapi-
teins onder vaak zeer moeilyke omstandig
heden in alle opzichten den goeden naam
van Holland op het gebied van sleepvaart
weten hoog te houden.
Helder, 80 October 1924.
Geachte Redactie.
Als getrouw lezer van de Held. Courant
kwam my o. m. ook het verslag van de ver
gadering der Held. Winkeliersvereeniging
onder de oogen.
By de rondvraag op die vergadering
werd volgens uwen verslaggever, o. m.
door het lid den heer Verbeet gevraagd,
naar het destyds gezonden adres betref
fende de 8 uur-sluiting en werd blykbaar
door den steller der vraag deze ook be
antwoord.
Is misschien dié vraag niet tot den Voor
zitter doorgedrongen? De heer Verbeet
zegt immers: „Er zyn vele conferenties
gehouden met den wethouder Van Breda,
die persoonlijk tegenstander is en de zaak
steeds tegenwerkte en op de lange baan
schoof."
Nu zal de heer Verbeet my ten zeerste
verplichten, wanneer hy zoo vriendelyk
wil zyn, om langs dezen weg my op de
onderstaande vragen te willen antwoorden,
le. Wanneer zyn die vele conferenties
gehouden?
Op welke van die vele conferenties
is gebleken, dat ik persöonlyk te
genstander ben?
Uit welke handelingen is gebleken,
dat ik de zaak steeds tegenwerkte
en op de lange baan schoof?
Met zeer veel belangstelling zie ik gaarne
het antwoord hierop terug.
U, geachte Redactie, dankzeggend voor
de aan my verleende plaatsruimte.
Hoogachtend,
VAN BREDA,
Wethouder,
(Oursiveering is van my, v. Br.).
anderen te springen. En hoeveel kleine
kinderen spelen er niet altyd by de visch-
loods op het spoorwegterrein, daar waar
de goederenwagens staan, somwyien niet
gezien worden, en dan plotseling in bewe
ging komen. Welnu, tusschen die wagens
in spelen uw kinderen, ouders, en vraagt
het maar eens onpartijdig aan een der
ambtenaren, die op het kantoor werkzaam
zyn en een uitzicht hebben op de terreinen,
hoe ze vaak met schrik opspringen als ze
kinderen zien spelen tusschen en by wa
gens, die in beweging worden gesteld.
U ziet, ouders, het spel uwer kinderen
is op de spoorterreinen levensgevaarlyk,
en daar waar de spoorman, die de kinderen
van het terrein wegjaagt, machteloos staat,
omdat ze, als een spoorman in hun naby
heid komt, wegloopen, om, zoodra deze
zich verwydert, weder hun gevaariyk spel
te hervatten, zoo doe ik een beroep op uw
ouderplicht.
U, als ouders, zyt in de eerste plaats ver
plicht, uwe kinderen streng te verbieden
op de spoorterreinen te komen. Volgens
de wet is het verboden op een spoorterrein
te loopen zoolang men er niets te maken
heeft. Een bekeuring zou dus niet kunnen
uitbiyven. Doch wat erger is, zoudt U het
niet vreeseiyk en in-treurig vinden alp
vandaag of morgen een uwer kinderen
werd thuisgebracht, gebroken en vermor-
seld door de spoorwielen? Toe, ouders,
helpt U mede om dergelyke ongelukken te
voorkomen, door werkelyk met grooten
ernst uw kinderen voor te houden over de
sporen niet te loopen en op de terreinen
niet te spelen.
U, geachte redacteur, by voorbaat dan
kend,
Spoorman.
Helder, 81 October 1924.
Alles betreffende deze rubriek te adres-
seeren aan:
Den Damredacteur dier Heldersche
Courant,
Valeriusstraat 64huis,
Amsterdam.
2e.
8e.
In de ,Amstelbode" van 80 October komt
het volgende bericht voor:
Tusschen de buffers.
In zorgeiyken toestand is Woensdag
te Delft de 13-jarige knaap J. P. naar
het gemeentelyk gasthuis vervoerd, die
by het in beweging brengen van een le
digen wagon tusschen de buffers be
kneld geraakte, toen een dpvolgende wa
gon by het loopen tegen een stootblok
even achteruit schokte.
Het rangeerterrein is voor de omwo
nende jeugd een soort van vrygevochten
land.
Is ook het Heldersche Spoorwegterrein
geen vrygevochten land voor onze lieve
jeugd?
Ziet het maar eens aan hoe de jongens
en ook meisjes over de sporen loopen, als
zy, om zoogenaamd hun weg te verkorten,
by den Polderweg het Spoorhek doorgaan,
de verschillende sporen overloopen en dan
door het hek in de Prins Hendriklaan hun
weg vervolgen. En of er nu gerangeerd
wordt of niet, doet er niet toe, over de spo
ren loopen doen ze, toch. Of nog erger: de
belhamels klimmen boven op de spoorwa
gons, om dan van den eenen wagon op den
Zwart: 6, 7, 9, 11, 12, 13, 15, 17, 18, 19,
24, 25 en 26.
Wit: 16, 28, 82, 83, 84, 85, 87, 88, 89, 40,
43, 45 en 48.
Dit middenspel is uit een studieparty
tusschen F. Carlebur (wit) en EL H.
(zwart).
Wit is aan de beurt:
4842 is slechts, omdat wit zich daar
mede de mogelykheid om met 8781 af
te ruilen, noodeloos beneemt.
8227 gaat niet, omdat zwart dan
18—22, 27 18, «12 41 speelt.
Met 34—30, 25 34, 40 20, 15 24 helpt
wit zyn tegenparty van diens nadeelige
randschyven af.
Op 34—29 speelt zwart geschikt 18—22
of 23.
Wit overwoog daarom ernstig te
spelen
28—23 19 28
18 29 mag niet wegens 84 3.
32 23 18 29
3423
Waar wit echter niet toe overging, om
dat hy niet met voldoende zekerheid kon
doorrekenen of schyf 23 wel te houden
was tegen zyn zeer ervaren tegenstander,
Omdat wit bovendien schyf 16 te hulp
wou komen, speelde hy:
28—22 1827
Verplicht, want op 1728 zou vblgen
32:3.
Nu staat zwart voor een by'zonder eigen
aardige vraag:
1818 kan niet gespeeld worden we
gens
87—81 2687
34—29 17 26
29:20 16:24
88—82 27 28
8341
Evenmin mag zwart 9—14 of 19—28
spelen, wegens 8480 enz.
Met 1520 zet zwart dien vleugel vast,
want 2430 is dan voor goed onmogeiyk
en bovendien kan wit 34—30, 2534,
39 30, 8025 en 914 spelen, waardoor
zwart daar zeer slecht staat.
Er bleef voor zwart dus niets ahders
over dan 1722, waar het wit juist om te
doen was, nameiyfc door 21—17, 1221,
1618 randschyf 16 weer naar het mid
den te brengen.
Maar zwart doorzag, wat wit ontging,
n.i. dat wit daarna een buitengewoon ver
borgen damslag kon doen: 1722
21—17 1221
16 18 13 22
87—31 2687
48—42 87 48
33—29 2442
43—38 4244
40 49 48 30
85: 4
Het is echter zéér de vraag of deze
damslag voordeelig ware geweest; zwart
meende van wel en wilde hem daarom
niet toelaten. Alvorens 17—22 te spelen,
offerde hy om den damslag onmoge-
ïyk te maken, schyf 25 door 26—80, maar
verloor dientengevolge de party.
i