T Tweede Blad BINNENLAND VAN ZATERDAG 3 JANUARI 1925. AMSTERDAMSCHE BRIEVEN. De NoordaeeharlnpvIsschertJ In 1924. Men «ohrjjft aan de N. R. Crt: Wat sedert 1916 niet meer gebeurd was, heeft in het Noordzeeharingbedrijf het jaar 1924 opgeleverd, namelijk een over het geheel genomen gunstige teelt Er is weer geld verdiend met de haringvissche- rij, niet door alle schepen van elke ree- der}j, maar toch wel door verreweg de meerderheidi In de voorafgegane jaren is dit geheel anders geweest, en waren het in doorsnee eigenlijk alleen de stoomschepen, waar mee bevredigende resultaten werden be reikt. T>e Nederlandéche haringvloot is, ver geleken bij het jaar 1919, zeer aanzienlijk ingekrompen, en zelfs van deze ingekrom pen vloot is nu al jaren slechts een deel in bedrijf. Geleidelijk echter nam de allerlaatste Jaren het aantal schepen, dat ter haring- vlsscherij werd uitgerust, weer toe. Ter wijl verleden jaar 808 schepen ter haring vangst voeren, was dit aantal dit jaar 895. Volgens de officieuse Naamlijst bestaat onze haringvloot thans uit 588 schepen, zoodat dit jaar nog 148 vaartuigen wer keloos In de havens zijn blijven liggen. Dt laatste aantal bestaat uitsluitend uit zeilloggers; alle stoom- en motorlopgers hebben aan de haringvisscherij deelge nomen. Het ls trouwens een opmerkelijk ver schijnsel, dat de stoomschepen, althans de mechanisch voortbewogen schepen, een steeds grooter voorsprong In dit bedrijf blijken te bezitten. En thans, nu na vele jaren van stilstand do nieuwe aanbouw weer is begonnen, richt zioh deze uitslui tend op stoomschepen, en wel op zoo danig type, dlat zich leent zoowel voor de haringvisscherij in den zomer, als voor de beugvissoherij in den winter. Voor dit laatste ls een z.g. „nat" schip vereischt, d.w.z. een schip mot oen bun, waarin de beugvisch levend wordt gehouden om zoo aan de markt te worden gebracht De VLaardingsche visschersvloot zal hierdoor het volgend jaar weer enkele stoomschepen meer tellen; hier behooren toch reeds de meeste stoom-haringschepen thuis, namelijk 48 van de 59, welke de Nederlandsohe vloot in het geheel telt Verscheidene van deze stoomschepen worden uitgerust met een groote verschei denheid van vischtuig; al naar den tijd van het jaar en die plaatsen, waar gevischt wordt, krijgen deze schepen Hollandsche, Bchotsche of Engelsche vleten aan boord. Deze zeer moderne uitrusting, gevoegd bij de grootere handaaamhéid van het type vaartuig, veroorzaakt den grooten voor sprong bij de gewone zeilschepen. Hier komt bij, dat vele stoomschepen ook veel vroeger ter haringvisscherij in de diepzee bij Shetiand vertrekken, en in het late najaar, en den winter hun bedrijf zelfs kunnen voortzetten in het Kanaal, bij Boulogne en Dieppe. Vooral van dit laatste is voor de zeilschepen absoluut geen sprake. Zoowel verleden jaar als ook dit jaar heeft deze Kanaalvisscherjj vrij gunstige uitkomsten opgeleverd. Terwijl de Noord- zee-haringvisscherij uiterlijk begin. De cember als geëindigd moet worden be schouwd, zijn verleden jaar de laatste boo ten eerst in Januari uit het Kanaal huis waarts gekeerd, en op dit oogenblik zijn daar nog 22 motor- en stoomschepen vis- schende, en wel 14 uit Vlaardingen, 3 uit Maassluis en 5 van Scheveningen, die ge zamenlijk ongeveer 7900 kantjes vangst aan boord hebben en nog steeds trachten er bij te vangen. In het geheel hebben dit jaar meer dan 60 schepen hun geluk in het Kanaal geprobeerd. Wat voor de overige do vangsten be treft, deze zijn in de afgeloopen teelt wer kelijk niet zoo bijzonder gunstig geweest. De gunstige bedrijfsuitkomsten zijn in groote hoofdzaak behandeld door de zeer hooge prijzen, welke hebben gegolden. De gt middelde prijs van alle soorten en alle kwaliteiten van haring door elkaar heeft ruim 21 per kantje bedragen. In totaal zijn door de 895 schepen in 1747 reizen aangevoerd) 597.030 kantjes haring, ter waarde van pLm. 12.792.000. De totale waarde van de vangst bedroeg in 1923 pLm. 6.635.000. De afzet van haring is niet slecht ge gaan. Het is weer, evenals in den norma len tijdi van voor dien oorlog, Duitechland geweest, dat als voornaamste kooper is opgetreden. De stabilisatie van het ruil middel, welke als gevolg van de overeen komst van Londen ia ingetreden en ge handhaafd, heeft het doen van zaken nar tuur lijk uitermate in de hand gewerkt Wel is echter meermalen gebleken van geldachaarschte bij onze Oostelijke buren, en met ntune in de laatste weken schijnt de handel wat minder vlot te loopen. Bevorderlijk voor den afzet van het Hollandsche product is ook geweest de omstandigheid, dat vanwege Schotland en Engeland klaarblijkelijk groote haringza ken zijn gedaan met Rusland. Indirect heeft dit voor den Nederlandschen handel tot vermindering van de concurrentie op de wereldmarkt aanleiding gegeven. Ook onze handelaars hebben dit jaar niet onaanzienlijke hoeveelheden haring uit Engeland betrokken, daar onze eigen vloot vooral tijdens de maanden van ge ringe aanvoeren niet in de behoefte van den handel kon voorzien. Dientengevolge heeft zich dezen zomer een min of meer geregelde vrachtvaart ontwikkeld tnis- schen de Engelsche Oostkusthavens en onze visScherijplaatsen. Het is uit meer dan een oogpunt te hopen, dat het hier mee het volgend jaar gedaan zal zijn. Het is voor alles veel beter dat onze eigen vloot de haring vangt en aanvoert, waar onze handel mee op de wereldmarkt komt, en nu er over het algemeen goede resulta ten met de reederij behaald zijn, bestaat er wel veel kans op een flinke vermeerde ring van het aantal schepen, dat in het aanstaande voorjaar ter haringvisscherij zal worden gezonden. Er zijn nu althans weer eenige fondsen aanwezig om de nog altijd zeer dure netten en andere viasche- rijbenoodigdheden in te slaan, waarmee de schepen moeten worden uitgerust. Zoo gaat het haiïngbedrijf met meer moed1 en vertrouwen de toekomst te ge- moet dan in lange jaren het geval was. De rijwielbelasting. De aandacht wordt er op gevestigd, dat het belastingjaar 1925 voor de Rijwielbelas ting id ingegaan. Ieder rijwiel, dat op den openbaren weg wordt bereden, moet dan voorzien zijn van een belastingmerk voor het jaar 1925. Dit merk moet met de daarop voorkomen de teekening naar buiten naar alle zijden goed zichtbaar worden bevestigd, hetzij aan de balhoofdbuis of een der buizen van het stuur, hetzij binnen 15 aM. afstand van dit laatste, aan de bovenhuis van het rijwiel. Wie een rijwiel zonder belastingmerk be rijdt, stelt zich bloot aan boete en inbeslag neming van het rijwiel; hetzelfde geldt, wan neer het belastingmerk op een verkeerde plaats is bevestigd Rflwlelbergplaatsen In Rijksgebouwen. De minister van financiën heeft be paald, dat aan aanvragen tot uitbreiding van de in de rijksgebouwen aanwezige rijwielbergplaatsen alleen zal kunnen worden voldaan voor zoover het redelijk is te achten, dat van rijkswege aan de ambtenaren gelegenheid wordt gegeven om hun rijwiel tijdens de diensturen in de gebouwen te bergen. In tal van ge meenten wonen de ambtenaren niet op zoo grooten afstand van "hun kantoor, dat het noodzakelijk is, zich per rijwiel heep en weer te begeven, en in die gevallen be hoeft het rijk daarvoor geen voorziening te treffen. Dit laatste is alleen noodig voor die ambtenaren, die te ver af wonen en niet. zonder groot tijdverlies in staat zjjn om eenige malen per dag den afstand tusschen huis en bureau af te leggen. Als maatstaf zou de minister daarbij willen aannemen dat de vergunning om van de in rijksgebouwen beschikbaar te stellen gelegenheid tot rijwielopberging gebruik te maken, zal zijn te beperken tot de ambtenaren, die op een afstand van ten minste 15 minuten gaans wonen van hun bureau, terwijl voor hen, die tus schen twee opvolgende diensten 2 uur of langer vrij af hebben, die afstand tot 30 minuten ware op te voeren. Salarisregeling P. T. T.-personeeL Verhooging salarissen bestellers. Het bestuur van den Oentralen Bond van P. T. T.-personeel bericht de mede- deeling te hebben ontvangen, dat de re geering heeft bepaald, dat het oorspron kelijk vastgestelde weekloon van brieven bestellers, kantoorknechts en zaalwach ters, ingaande 1 Januari 1925, met 96 cent zal worden verhoogd. De weekloonen zul len in maximum nu bedragen: voor brie venbestellers in le klasse standplaatsen bruto 82.64, in 2e klasse standplaatsen 30.70, in 3e klasse standplaatsen 27.84; voor kantoorknechts en1 zaalwachters in le, 2e en 3e klasse standplaatsen reep. bruto 34.56, 32.64 en 29.76. Op deze loonen wordt gekort 81/, voor pensioen en 80 per jaar voor uniform. Vóór 1 Mei i924 bedroegen de maxi mum jaarloonpn der bestellers 1800, der kantoorknechts en zaalwachters 2000, welke loonen in 2e en 3e klasse stand plaatsen met resp. 4 en 8 werden ver minderd. Gevlucht voor den fiscus. Het HbL schrijft: In het nieuwe postkantoor te Rotterdam kon men, naar wij ai eens gemeld hebben, aan loketten sigaren en kranten koopen. Twee frima's hadden een afdeeling voor den verkoop dier artikelen in gebruik. Woensdagmorgen bleken opeens de twee lokalen ontruimd. Wij brachten deze ont ruiming in verband met het gerucht, dat ons onlangs ter oore kwam, dat het ver huren van ruimten) in het postkantoor kon worden beschouwd als een bedrijf en dat er daarom termen waren om het aan te slatin in de straatbelasting der gemeente Rotterdam. Tevens zou het postkantoor in aanmerking komen voor de personeele belasting. Het deel van de personeele be lasting, dat aan de gemeente komt schijnt hooger te zijn dan het totaalbedrag diat men uit de verhuring der loketten trekt. Bij informatie bleek ons, dat inderdaad vrees voor den fiscus de reden was, dat men de huur had opgezegd aan de firma's, die de loketten in gebruik hadden. Voorlichting van de Matln. Welke fantasieën van Fransche zijde al niet oirbaar worden geacht, om de tekortko mingen van Duitschland op het stuk der ont wapening aannemelijk te maken, blijkt op nieuw uit het volgend telegram, door Havas uit Parijs toegezonden. „De „Matin" ziet het bewijs, dat Duitsch land zijn bewapening voortzet, in het bericht van zijn oorrespondent in Nederland, volgens hetwelk Wilton's Machinefabrieken te Rot terdam reeds sedert eenigen tijd duikboot- onderdeelen voor Duitschland maken". Ofschoon de dwaasheid van het bericht er dik op ligt, heeft de ,,N. R. Ct." zich ten overvloede nog tot de firma Wilton gewend, om inlichting. De firma Wilton machtigt dit blad, uit haar naam brede te deelen, „dat het bericht geheel uit de lucht gegrepen is". <„N. B. Crt."). 192i—1925. 25-Jarig feest Gemeentetram. Zn atwachttng van het komend Jaar. Geloei, getoeter en gebel buiten, over de stad heem drijvend vanaf de booten op LJ'en Amstel, getikkel van mes en vork, geknal van kurken en geplak van. zoenende monden binnen, daarmee heeft de hoofdstad Woensdagnacht bij het val len der twaalf plechtige slagen, het nieuwe jaar ingeluid. Mem keek terug en voor uit; terug over een jaar, dat ook dit keer nog in het teeken van malaise stond. De acute malaise schijnt wel voorbij, d.w.z. men verneemt minder van volkomen stil stand in zaken of van opzienbarende „ge staakte" betalingen, maar we hadden en hebben voor een deel nog altijd te doen met een soort chronisohen toestand, die zich in de breedte uitbreidt over groote lagen van onzen middenstand. Toch, al mogen we op volkomen beterschap blij ven hopen en grijpen we ieder verster kend middel nog steeds dankbaar aan, deze min of meer slepende ziektetoestand verhinderde niet dat er dit jaar met St. Nicolaas en Kerstmis druk gefeest en gekocht werd; drukker dan in lang het ge val was. Zoodat de categorie winkeliers er onder de met malaise-bacillen besmette middenstands-kringen misschien nog wel het beste af kwam. Üat overigens die besmetting in het nieuwe jaar geleidelijk zal afnemen mag men gerust voorspellen: besmettingshaarden als daar zijn: opge legde schepen, gesloten fabrieken, en venstertjes aangebracht waardoorheen zonnig© vergezichten open kwamen en een frissche, herstel en gezondheid bren gend© handelswlnd kan komen te waaien. Onder deze as de Coenhaven, die men dit afgeloopen jaar, in tegenwoordigheid van H. M. de Koningin deed volloopen, Zeker wel een van de belangrijkste. Kon men dan al in 1924 nog van een zekere ingezonken eoonomische toestand in de hoofdstad spreken (al neemt de „rljs- tendenz" meer en meer de overhand), van een ingezonken geestelijken toestand kan men1 moeilijk gewagen. De congressen en tentoonstellingen waren niet van de lucht Voor het Katholieke deel der bevol king stond hierbij natuurlijk het Eucha ristisch Congres voorop. Een ander congres, dat van heinde en ver belangstel lenden1 wist te trekken was het Stedebouw- kundige. Dit was hier, in onze Amstelstad, wel bijzonder op zijin plaats. In de mo derne Hollandsche architectuur, speciaal die vam de z.g. „Amsterdamsche school" begroet men, vooral ook in buitenland- Sche vakkringen, die eerste, krachtige bloesetas van een nieuw stijl-begrip, dat allengs niet alleen in de architectuur en niet alléén in ons land, zijn invloed zal doen gelden. De Gemeente zelf, beschouwd in den en- geren zin van bedrijfsleider en orde-hand haver, boerde onder het „penningmeester schap" van den socialist-financier wethou der Wibaut niet slecht; de begrooting voor het volgend jaar .sluit" en enkele bed rijfs-tarieven zooals die van het gas en van de telefoon konden verlaagd worden. Zij, de gemeente, zorgde overigens, dat haar behuizing „up to date" bleef; ten- ia.'Me voor wat betreft haar gebouwen buiten het Prinsenhof. Want dit laatste, deze hoofdzetel, laat men, hoeveel men er ook aan restaureert, maar bij het oude. Men zit er tijdelijk en voorloopig. En in iederem Amsterdammer leeft daarbij op den achtergrond toch altijd het gevoel, dat de eigen, stedelijke zetel toch eigenlijk op den Dam thuis behoort en de Stedemaagd toch ten lang© leste, in haar oude, door van Campen gebouwde, huis zal terug- koeren.De gemeentelijke gebouwen echter buiten het centrale punt die het af geloopen jaar nieuw betrokken werden: het gebouw van de tram-directie aan het begin van en dat van de verkeers politie aan den Overtoom, het gebouw van den Geneeskundigen Dienst aan de Achtergracht, zijn zelfs wat moderniteit van vorm kleur en inrichting betreft, toon-aamgevende voorbeelden. En dat strekt, waar tot nu toe alles wat officieel van gemeente- of riiksw-ege uitging eer der voorzichtig© navolging dan wel moe dige pioniers-arbeid beteekendie, ons ge meentebestuur ongetwijfeld tot eer. Ondertusschen heeft de Gemeente dan toch niet zóó goed eeboerd; dat zij alle dagen die in haar groote gezin met goed© reden eenigszins feestelijk herdacht moch ten worden, naar behooren kou vieren. Het eeuwfeest van d'e brandweer, dat ging nog; daarvoor kon er nog wel wat af. En een heele week lang is er gespo ten, gedemonstreerd, gerecipieerd en ge speecht. Maar daarbij moest het blijven. En nu onlangs het corps bereden politie (een flink lid' van het gezin toch, dat al menigmaal ©en huiselijke twist met kracht en kalmte wist te doen bedaren) zijn zil veren feest bedoeld© te vieren, kon het pretje niet doorgaan. Ook het 25-jarig bestaan van onze trouwe gemeentetram schijnt zonder extra- versiering van de gemeentelijk© huiska mer, zonder speciale speech van het hoofd van het gezin te zullen verloopen. Vijf-en-twintig jaar pas? Het schijnt voor ons jongeren haast ongelooflijk! De tram is voor ons, temidden van het vele sloopen en nieutp-bouwen der laatste ja ren, temidden van het straat-opbreken en asphalteeren, bij het dempen en op- nieuw-overbruggen, enfin, ia' één woord, temidden van het snelwisselende décor onzer stad, altijd geweest: een vertrouwde standvastigheid, die door het vergaan en ontstaan héén, haar sterke ijzeren stre pen trekken bleef waarlangs haar wagens rolden. Maar d© ouderen zeggen: vijf- em-twintig jaar.al? Zij herinneren zich nog, als den dag van gisteren, hoe de dames 's avonds werden gehaald van het partijtje op de gracht dóór een „slee" die over de keien werd1 heengetrokken, waar bij dan de „sméer-lap" een nuttige functie vervulde.En ik ken es enkelen, die zich ook nog duidelijk de opkomst van de paardenbussen en derzelver concurrentie strijd herinneren. Daarna kwam de .tijd van de Amsterdamsche Omnibus Maat schappij (de A. O. M.) die tenslotte al de anderen dood-concunreerde en eenigste oonoessionares werd. Tot 1875 was er van rails in de stad nog niets te bespeuren; in Juni van dat jaar echter reed de e-rete paardentram-op-raite van bet Leidsche- plein naar de Plantage. Eindelij) besloot de Raad (in Oct. 1898) dlat de Gemeente de zaak nu maar zelf in handen moest ne men; do concessie werd ingetrokken en het bedrijf werd voor een 61/» millioen gulden van de A. O. M. overgenomen. In 1900 werd de gemeente-exploitatie be gonnen: in-dat jaar liep ook voor 't eerst een electrische tram en wel op de lijn Leidschepleini—Brouwersgracht.Hoe het bedrijf zich daarna, eerst onder directeur Neiszen, later onder directeur van Putten, ontwikkeld heeft, kan hier natuurlijk niet in bijzonderheden verteld worden. Van een méér dan voorspoedigen groei kan wel gesproken worden als men bedenkt, dat op 't oogenblik, na die 25 jaar, een drie-en- twintig lijnen in exploitatie zijn en het aantal motorwagens ongeveer vierhon derd! bedraagt. Het allernieuwste, merk waardig© verschijnsel dat inderdaad, ook in dezen, aan een soort cyclische ontwik keling met terugkeerende, gelijksoortige fasen zou doen gëlooven, is het feit, dat „de bus", zij 't dan ook dit keer de Motor dito, het weer gaat winnen.Eerst ver leden jaar, de lijn A, oftewel de Kraaien- knip; dit jaar: |ie lijnen B en O; terwijl er aan lijn D bereids „gewerkt wordt". Laat ons echter hopen, dat deze herha lingen van het verleden niet al te nauw keurige nabootsingen zullen zijn. Want anders zou ons een rampspoedige taxi- strijd in do naaste toekomst te wachten staan. Men kan onze huidige ooncur- reerende taxi-maatschappijen namelijk héél goed vergelijken met ^ovengenoemde elkaar bestrijdende paarden-bussen. En die strijd in vroeger dagen ging zelfs zóo ver, dat men elkaar letterlijk in de wielen reed en elkaar poogde te „ram men. Staat ons in dit komende jaar, nu de stationeerende ataxen en taxi's hun tarief van 80 tot 20 ct. per K.M. gaan ver lagen en andere ondernemers reeds de ooncurrentie-zet van 16 ct. per K.M. be ramen, óok weer te wachten?.Zoo, dat we dan tafereelen zullen aanschouwen van: een logge Atax, achterna gezeten door een vinnige Entam. en tenslotte, ge ramd, wegglijdend im een gracht; of van twee Ataxen, die in een nauw straatje, er even een B. W. T. „tusschen nemen" en kraken? We staren, in afwachting, de toekomst in en zijn ondertusschen blij, dat, hoe de komend© strijd zich ook zal opdoen, in alle geval de tarieven naar be neden gaan. En zoo, in deze geesteshouding, gaan we ook in ruimen zin het Amsterdamsche 1925 in! Hoe de komende strijd in politieker zin zich zal opdoen en hoe hij bij de ge meenteraadsverkiezingen die we in de ko mende maanden voor den boeg hebben, tot een voorloopig beslag zal komen, hebben wij af te wachten; we kunnen het kalm en in goed vertrouwen doen; omdat we in alle geval toch enkele tarieven konden verlagen, de begrooting sluitend konden maken en dit, mede met de kennelijk© op leving in de scheepvaart en in den groot handel, een vrij solide, stevige basis geeft waarvanaf wij, hoopvol, verder kunnen bouwen in het nieuwe jaar. En als dan dit kwart-eeuwsche jaar het gebouw van de Handelsmaatschappij aan de Vijzelstraat, niettegenstaande kwaad aardige geruchten aangaande dit lichaam, voltooid ziet en in gebruik genomen; als het het Koloniaal Instituut bij de Mui- derpoort geheel gereed ziet; als het schot ziet komen in de uitbreidings-bouw van het hoofdpostkantoor en het armzali ge betonnen geraamte, dat daar, achter het Paleis, reeds zoo lang, als vergeten staat te wachten, eindelijk: naar behooren wordt aangekleed; als het (maar dit is haast te veel om te mogen wenschenl) vóór het Paleis tenminste maar een begin van verbetering in de poel-ellende ziet op doemen, dan.doet 't er ook niet zoo héél veel toe of 't rood en *t rose, en 't geel en t zwart in den Raad eenigszins anders dan tot nu toe misschien verdeeld zal zjjn. 4Helder 4, aanv. 10 uur, echr. e (0—0); Geel "Wit 2—SVS .2, aanv. 2 vu Lucker (1—2)JVCBatavier 2, aanv. 1 echr. Vlam (3—0); Texel 2Behagen 2& 12 uur, echr. Ann?as. (2—2). De i van de leidende clubs le ale volgt: I Helder 3 10 9 1 0 83- 1 Batavier 2 12 9 1 2 33- j HBO 3 11 7 2 2 81-T Dan volst Texel 2 met 11 punten uit h1- strijden. i |4e klasse D. HRC 3Helder B, aanr\ 19 uur, sbhr. (08)SV9 3—Batavier 8, aanv. 10 uur, 8chr. Darphorn (13) SV8 4G eel Wit 3, aanv. 12 uur, echr. Verhagen (1—3); AtlaeHRC 6, aanv. 12 uur, echr. v. Baaren; OW—JVC 2, aanv. 12 uur, echr. v. Doorn (2-0). Be klasse E (Adsp.-afd.) Helder b—JVC, aanv. 12 uur, echr. Leur (3—0). SPORT. De tusschen haak jee geplaatste cijfvs geven de uitslagen van de le ronde weer. Helder-nieuws. HelderHortus. Wanneer alsnog het we der geen spaak in het wiel zal steken, zullen wij morgen de withemden tegen Hortus In actie kunnen zien. Beide clubs hebben elkaar nog niet ontmoet en daar de thuisclub nog niet uitgeschakeld ie voor de le plaats, bestaat er groote belangstelling voor deze match. Hoewel Hortus door haar nederlaag tegen VSV (21 Dec.) haar kampioenskansen zoo goed als ver speeld heeft, is het niettemin een niet te on derschatten tegenpartij. En van de Heider- spelers zal dan ook veel gevergd worden1; hopen wij dat zij tot het einde toe weten ivol te houden. Naar wij vernemen, zal H. deze opstelling probeeren: G. Wit Bolhaar Schol Blere Boogaard P. Wit Veen de Boer Zomer Bak Hornemaa Scheidsrechter is de heer L. F. A. v. d. Burg, van Amsterdam. Aanvang 2 uur. Het 2e elftal speelt tegen Scha»jen, op toe terrein van laatstgenoemde. Hoewei H. gee: kans meer heeft voor de bovenst» plaateer zijn daarom een paar winstpunten méér vol strekt geen weelde. Ze komen nog uitatekem van paa en wanneer de noodlge animo aan wezig is, kan deze wedstrijd best gewonner worden. Scheidsrechter Prins. Voor de lagere elftallen zie men het gramma. ILR.C.-nieuws. >.-1 N.-H. V. B.-programma. AL inzet voor 1926 zijn de volgend» wed strijden vastgesteld; le klasse C. De Helder-reserves bezoeken de hekke&iuiter8, waarvan op eigen grond met 20 werd gewonnen. Het spel der withemden is bijzonder wisselvallig, zoodat voorspellen niet wel doenlijk ie, doch zijn wij er van over tuigd, dat beide partijen hun uiterst» beet zullen doen' om het nieuwe jaar op alleszins succesvolle wijze in te zetten. HRC 2 speelt thuis tegen Batavier en zal zeker alle& in het werk stellen om te zegevieren, waartoe wij de roodhemden wel in staat achten. Hoewel zij zeer goed voor het kampioenschap staan, mo gen zij toch niets meer verspelen, daar Texel dan de leiding zal overnemen. T. n.1. speelt tegen SVS te Huisduinen en hoewel beide partijen elkaar nog niet ontmoet hebben, mee- nen wij tooh wel te mogen veronderstellen, dat de bezoekers aan het langste eind zuilen trekken. - 2e klasse G. Hier wordt gespeeld BBC HRC 2Batavier. Het le reserve-elftal van HRC speelt morgen voor de 4e maal thuis. Batavier is de gast en heeft goede voornemens, zoodat het een spannende match bekoft te worden. H. staat er zeer mooi voor, is op el<gen grond nog -niet geslagen en maakt dan ook kans voor een nieuwe zege. Dat ls trouwens noodig ook, want één misstap zou voor de roodhemden wel eens kwade gevolgen kunnen hebben-. We houden het dan ook op HRC, hoe wel de gasten zich lang niet gewonnen zullen geven. Aanvang 2 uur, scheidsrechter Joh. Kok. De elftallen komen volledig uit. Het 4e speelt thuis tegen Helder 4, waar aan den Bolweg 0—0 tegen gespeeld werd. Een dergelijk resultaat of een kleine overwinning voor de roodjee ligt vrijwel in de lijn der ver wachtingen. Aanvang 10 uur, sohr. Joh. Kokf. BtRC 5 speelt om 12 uur tegen de leiders en\ zal wel aan het kortste eind trekken. ■Het 6e brengt een bezoek aan Atlas, waar nog niet tegen gespeeld ls. Indien dit team één winstpunt boekt, zal dit een goed stuk werk zijn. Sporta-nieuws. Den len Zondag van 1925 zijn alle vier elf tallen in actie. En we zijn zeer benieuwd wat, na een lange rust, de oogst zal zijn van het eerste treffen In het pas begonnen jaar. We hopen op een bemoedigend begin. Het le elftal speelt thuis tegen Texel en heeft op eigen- grond nog niet kunnen winnen. Ook nu ie althans op papier de kans vrij ■gering. De ei land-bewoners toch staan no. 2, doch hebben evenveel verlieepunten als de lei ders en maken dus nog geen aanspraak op de le plaats. Verloren mag er daarom niet wor den en zoo zal het Zondag op het Huisduinen- terrein wel geducht spannen. Want hoewel de tegenpartij eterk is, zal BVB zich zeker niet gewonnen geven, doch alles In het werk stel en om T het scoren te -beletten enmis- i .hien meer dan dat. Aanvang 12 uur, scheids rechter D. Kort. SVS 2 krijgt het gemakkelijker, daar de re serves aan den Middenweg Geel Wit 2 moeten bekampen. 8. heeft een productieve voorhoede en dat zal ook in deze match wel een woordje meespreken. Jammer is het, dat de verdediging niet zoo goed ls; was deze van hetzelfde ge halte als de voorlinie, dan zouden betere resultaten geboekt zijn. Het 3e en 4e elftal hebben een thuiswed strijd. S. 3 speelt tegen Batavier 8 en zal revanche trachten te nemen over de 31 ne derlaag tegen dit elftal geleden. Met een beetje goeden wil ie dit niet onmogelijk. Het 4e elftal ontvangt Geel Wit 3 en zal (na afloop) wel niet veel wijzer worden, daar de bezoekers lang niet de zwaketen van bun afdeeling zit" Batavier-nieuw*. HRC 2Batavier. Het le elftal gaat bij de Racers op bezoek, waarvan de eerste maal met 1—0 werd verloren. Ook 2en Kerstdag werd van dit elftal verloren, zoodat er alle reden ls tot revanche. De Batavieren zullen volledig uitkomen en trachten door fair en goed spel een alleszins bevredigend resultaat tegen de leiders te behalen. Het zal dus span nen! B. komt als volgt uit: Klljan; Verstraten, v. d. Brande; Mallé, v. d. Maas, Verhagen'; v. d. Beek, Looien, Dissel, Peters, Cheret Aanvang 2 uur. De reserves zulleg een bezoek brengen aan JVC, een elftal, dat nogal eens tot verrassing In staat is. Oppassen is de boodschap, over schat de tegenpartij niet. De juniores spelen ook „uit"; ze zijn de gast van SVS 3, wat een zware wedstrijdbe looft te worden. Wel wiet B. den vorigen keer de Spartanen met 31 te kloppen, mpar einde- dien heeft dit team tal van eucceevolle wed strijden gespeeld en bezetten nu zelfs de 8e plaats. De Batavieren zullen dan ook all- zeilen bij moeten zetten, willen ze 8. de baas blijven. Aanvang 10 uur. Supporters-vereeniging Helder". Dinsdag 6 Jan. a.s. geeft bovengenoemde vereenlglng een balavond ln Casino, toegan kelijk voor leden en donateurs van bovenge noemde vereendging en die der V.V. Helder" met hunne dames. Zis verder advertentie.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1925 | | pagina 5