T
Tweede Blad
BINNENLAND
VAN ZATERDAG 3 JANUARI 1925.
AMSTERDAMSCHE BRIEVEN.
De NoordaeeharlnpvIsschertJ In 1924.
Men «ohrjjft aan de N. R. Crt:
Wat sedert 1916 niet meer gebeurd was,
heeft in het Noordzeeharingbedrijf het
jaar 1924 opgeleverd, namelijk een over
het geheel genomen gunstige teelt Er is
weer geld verdiend met de haringvissche-
rij, niet door alle schepen van elke ree-
der}j, maar toch wel door verreweg de
meerderheidi
In de voorafgegane jaren is dit geheel
anders geweest, en waren het in doorsnee
eigenlijk alleen de stoomschepen, waar
mee bevredigende resultaten werden be
reikt.
T>e Nederlandéche haringvloot is, ver
geleken bij het jaar 1919, zeer aanzienlijk
ingekrompen, en zelfs van deze ingekrom
pen vloot is nu al jaren slechts een deel in
bedrijf.
Geleidelijk echter nam de allerlaatste
Jaren het aantal schepen, dat ter haring-
vlsscherij werd uitgerust, weer toe. Ter
wijl verleden jaar 808 schepen ter haring
vangst voeren, was dit aantal dit jaar 895.
Volgens de officieuse Naamlijst bestaat
onze haringvloot thans uit 588 schepen,
zoodat dit jaar nog 148 vaartuigen wer
keloos In de havens zijn blijven liggen.
Dt laatste aantal bestaat uitsluitend uit
zeilloggers; alle stoom- en motorlopgers
hebben aan de haringvisscherij deelge
nomen.
Het ls trouwens een opmerkelijk ver
schijnsel, dat de stoomschepen, althans de
mechanisch voortbewogen schepen, een
steeds grooter voorsprong In dit bedrijf
blijken te bezitten. En thans, nu na vele
jaren van stilstand do nieuwe aanbouw
weer is begonnen, richt zioh deze uitslui
tend op stoomschepen, en wel op zoo
danig type, dlat zich leent zoowel voor de
haringvisscherij in den zomer, als voor de
beugvissoherij in den winter. Voor dit
laatste ls een z.g. „nat" schip vereischt,
d.w.z. een schip mot oen bun, waarin de
beugvisch levend wordt gehouden om zoo
aan de markt te worden gebracht
De VLaardingsche visschersvloot zal
hierdoor het volgend jaar weer enkele
stoomschepen meer tellen; hier behooren
toch reeds de meeste stoom-haringschepen
thuis, namelijk 48 van de 59, welke de
Nederlandsohe vloot in het geheel telt
Verscheidene van deze stoomschepen
worden uitgerust met een groote verschei
denheid van vischtuig; al naar den tijd
van het jaar en die plaatsen, waar gevischt
wordt, krijgen deze schepen Hollandsche,
Bchotsche of Engelsche vleten aan boord.
Deze zeer moderne uitrusting, gevoegd
bij de grootere handaaamhéid van het type
vaartuig, veroorzaakt den grooten voor
sprong bij de gewone zeilschepen.
Hier komt bij, dat vele stoomschepen
ook veel vroeger ter haringvisscherij in de
diepzee bij Shetiand vertrekken, en in het
late najaar, en den winter hun bedrijf
zelfs kunnen voortzetten in het Kanaal,
bij Boulogne en Dieppe. Vooral van dit
laatste is voor de zeilschepen absoluut
geen sprake.
Zoowel verleden jaar als ook dit jaar
heeft deze Kanaalvisscherjj vrij gunstige
uitkomsten opgeleverd. Terwijl de Noord-
zee-haringvisscherij uiterlijk begin. De
cember als geëindigd moet worden be
schouwd, zijn verleden jaar de laatste boo
ten eerst in Januari uit het Kanaal huis
waarts gekeerd, en op dit oogenblik zijn
daar nog 22 motor- en stoomschepen vis-
schende, en wel 14 uit Vlaardingen, 3 uit
Maassluis en 5 van Scheveningen, die ge
zamenlijk ongeveer 7900 kantjes vangst
aan boord hebben en nog steeds trachten
er bij te vangen. In het geheel hebben dit
jaar meer dan 60 schepen hun geluk in
het Kanaal geprobeerd.
Wat voor de overige do vangsten be
treft, deze zijn in de afgeloopen teelt wer
kelijk niet zoo bijzonder gunstig geweest.
De gunstige bedrijfsuitkomsten zijn in
groote hoofdzaak behandeld door de zeer
hooge prijzen, welke hebben gegolden. De
gt middelde prijs van alle soorten en alle
kwaliteiten van haring door elkaar heeft
ruim 21 per kantje bedragen.
In totaal zijn door de 895 schepen in
1747 reizen aangevoerd) 597.030 kantjes
haring, ter waarde van pLm. 12.792.000.
De totale waarde van de vangst bedroeg
in 1923 pLm. 6.635.000.
De afzet van haring is niet slecht ge
gaan. Het is weer, evenals in den norma
len tijdi van voor dien oorlog, Duitechland
geweest, dat als voornaamste kooper is
opgetreden. De stabilisatie van het ruil
middel, welke als gevolg van de overeen
komst van Londen ia ingetreden en ge
handhaafd, heeft het doen van zaken nar
tuur lijk uitermate in de hand gewerkt
Wel is echter meermalen gebleken van
geldachaarschte bij onze Oostelijke buren,
en met ntune in de laatste weken schijnt
de handel wat minder vlot te loopen.
Bevorderlijk voor den afzet van het
Hollandsche product is ook geweest de
omstandigheid, dat vanwege Schotland en
Engeland klaarblijkelijk groote haringza
ken zijn gedaan met Rusland. Indirect
heeft dit voor den Nederlandschen handel
tot vermindering van de concurrentie op
de wereldmarkt aanleiding gegeven.
Ook onze handelaars hebben dit jaar
niet onaanzienlijke hoeveelheden haring
uit Engeland betrokken, daar onze eigen
vloot vooral tijdens de maanden van ge
ringe aanvoeren niet in de behoefte van
den handel kon voorzien. Dientengevolge
heeft zich dezen zomer een min of meer
geregelde vrachtvaart ontwikkeld tnis-
schen de Engelsche Oostkusthavens en
onze visScherijplaatsen. Het is uit meer
dan een oogpunt te hopen, dat het hier
mee het volgend jaar gedaan zal zijn. Het
is voor alles veel beter dat onze eigen
vloot de haring vangt en aanvoert, waar
onze handel mee op de wereldmarkt komt,
en nu er over het algemeen goede resulta
ten met de reederij behaald zijn, bestaat
er wel veel kans op een flinke vermeerde
ring van het aantal schepen, dat in het
aanstaande voorjaar ter haringvisscherij
zal worden gezonden. Er zijn nu althans
weer eenige fondsen aanwezig om de nog
altijd zeer dure netten en andere viasche-
rijbenoodigdheden in te slaan, waarmee
de schepen moeten worden uitgerust.
Zoo gaat het haiïngbedrijf met meer
moed1 en vertrouwen de toekomst te ge-
moet dan in lange jaren het geval was.
De rijwielbelasting.
De aandacht wordt er op gevestigd, dat
het belastingjaar 1925 voor de Rijwielbelas
ting id ingegaan.
Ieder rijwiel, dat op den openbaren weg
wordt bereden, moet dan voorzien zijn van
een belastingmerk voor het jaar 1925.
Dit merk moet met de daarop voorkomen
de teekening naar buiten naar alle zijden
goed zichtbaar worden bevestigd, hetzij aan
de balhoofdbuis of een der buizen van het
stuur, hetzij binnen 15 aM. afstand van dit
laatste, aan de bovenhuis van het rijwiel.
Wie een rijwiel zonder belastingmerk be
rijdt, stelt zich bloot aan boete en inbeslag
neming van het rijwiel; hetzelfde geldt, wan
neer het belastingmerk op een verkeerde
plaats is bevestigd
Rflwlelbergplaatsen In Rijksgebouwen.
De minister van financiën heeft be
paald, dat aan aanvragen tot uitbreiding
van de in de rijksgebouwen aanwezige
rijwielbergplaatsen alleen zal kunnen
worden voldaan voor zoover het redelijk
is te achten, dat van rijkswege aan de
ambtenaren gelegenheid wordt gegeven
om hun rijwiel tijdens de diensturen in
de gebouwen te bergen. In tal van ge
meenten wonen de ambtenaren niet op
zoo grooten afstand van "hun kantoor, dat
het noodzakelijk is, zich per rijwiel heep
en weer te begeven, en in die gevallen be
hoeft het rijk daarvoor geen voorziening
te treffen. Dit laatste is alleen noodig
voor die ambtenaren, die te ver af wonen
en niet. zonder groot tijdverlies in staat
zjjn om eenige malen per dag den afstand
tusschen huis en bureau af te leggen.
Als maatstaf zou de minister daarbij
willen aannemen dat de vergunning om
van de in rijksgebouwen beschikbaar te
stellen gelegenheid tot rijwielopberging
gebruik te maken, zal zijn te beperken
tot de ambtenaren, die op een afstand
van ten minste 15 minuten gaans wonen
van hun bureau, terwijl voor hen, die tus
schen twee opvolgende diensten 2 uur of
langer vrij af hebben, die afstand tot 30
minuten ware op te voeren.
Salarisregeling P. T. T.-personeeL
Verhooging salarissen bestellers.
Het bestuur van den Oentralen Bond
van P. T. T.-personeel bericht de mede-
deeling te hebben ontvangen, dat de re
geering heeft bepaald, dat het oorspron
kelijk vastgestelde weekloon van brieven
bestellers, kantoorknechts en zaalwach
ters, ingaande 1 Januari 1925, met 96 cent
zal worden verhoogd. De weekloonen zul
len in maximum nu bedragen: voor brie
venbestellers in le klasse standplaatsen
bruto 82.64, in 2e klasse standplaatsen
30.70, in 3e klasse standplaatsen 27.84;
voor kantoorknechts en1 zaalwachters in
le, 2e en 3e klasse standplaatsen reep.
bruto 34.56, 32.64 en 29.76. Op deze
loonen wordt gekort 81/, voor pensioen
en 80 per jaar voor uniform.
Vóór 1 Mei i924 bedroegen de maxi
mum jaarloonpn der bestellers 1800, der
kantoorknechts en zaalwachters 2000,
welke loonen in 2e en 3e klasse stand
plaatsen met resp. 4 en 8 werden ver
minderd.
Gevlucht voor den fiscus.
Het HbL schrijft:
In het nieuwe postkantoor te Rotterdam
kon men, naar wij ai eens gemeld hebben,
aan loketten sigaren en kranten koopen.
Twee frima's hadden een afdeeling voor
den verkoop dier artikelen in gebruik.
Woensdagmorgen bleken opeens de twee
lokalen ontruimd. Wij brachten deze ont
ruiming in verband met het gerucht, dat
ons onlangs ter oore kwam, dat het ver
huren van ruimten) in het postkantoor kon
worden beschouwd als een bedrijf en dat
er daarom termen waren om het aan te
slatin in de straatbelasting der gemeente
Rotterdam. Tevens zou het postkantoor
in aanmerking komen voor de personeele
belasting. Het deel van de personeele be
lasting, dat aan de gemeente komt schijnt
hooger te zijn dan het totaalbedrag diat
men uit de verhuring der loketten trekt.
Bij informatie bleek ons, dat inderdaad
vrees voor den fiscus de reden was, dat
men de huur had opgezegd aan de firma's,
die de loketten in gebruik hadden.
Voorlichting van de Matln.
Welke fantasieën van Fransche zijde al
niet oirbaar worden geacht, om de tekortko
mingen van Duitschland op het stuk der ont
wapening aannemelijk te maken, blijkt op
nieuw uit het volgend telegram, door Havas
uit Parijs toegezonden.
„De „Matin" ziet het bewijs, dat Duitsch
land zijn bewapening voortzet, in het bericht
van zijn oorrespondent in Nederland, volgens
hetwelk Wilton's Machinefabrieken te Rot
terdam reeds sedert eenigen tijd duikboot-
onderdeelen voor Duitschland maken".
Ofschoon de dwaasheid van het bericht er
dik op ligt, heeft de ,,N. R. Ct." zich ten
overvloede nog tot de firma Wilton gewend,
om inlichting. De firma Wilton machtigt dit
blad, uit haar naam brede te deelen, „dat het
bericht geheel uit de lucht gegrepen is".
<„N. B. Crt.").
192i—1925. 25-Jarig feest Gemeentetram. Zn atwachttng van
het komend Jaar.
Geloei, getoeter en gebel buiten, over
de stad heem drijvend vanaf de booten op
LJ'en Amstel, getikkel van mes en vork,
geknal van kurken en geplak van.
zoenende monden binnen, daarmee heeft
de hoofdstad Woensdagnacht bij het val
len der twaalf plechtige slagen, het nieuwe
jaar ingeluid. Mem keek terug en voor
uit; terug over een jaar, dat ook dit keer
nog in het teeken van malaise stond. De
acute malaise schijnt wel voorbij, d.w.z.
men verneemt minder van volkomen stil
stand in zaken of van opzienbarende „ge
staakte" betalingen, maar we hadden
en hebben voor een deel nog altijd te doen
met een soort chronisohen toestand, die
zich in de breedte uitbreidt over groote
lagen van onzen middenstand. Toch, al
mogen we op volkomen beterschap blij
ven hopen en grijpen we ieder verster
kend middel nog steeds dankbaar aan,
deze min of meer slepende ziektetoestand
verhinderde niet dat er dit jaar met St.
Nicolaas en Kerstmis druk gefeest en
gekocht werd; drukker dan in lang het ge
val was. Zoodat de categorie winkeliers er
onder de met malaise-bacillen besmette
middenstands-kringen misschien nog wel
het beste af kwam. Üat overigens die
besmetting in het nieuwe jaar geleidelijk
zal afnemen mag men gerust voorspellen:
besmettingshaarden als daar zijn: opge
legde schepen, gesloten fabrieken, en
venstertjes aangebracht waardoorheen
zonnig© vergezichten open kwamen en
een frissche, herstel en gezondheid bren
gend© handelswlnd kan komen te waaien.
Onder deze as de Coenhaven, die men dit
afgeloopen jaar, in tegenwoordigheid van
H. M. de Koningin deed volloopen, Zeker
wel een van de belangrijkste.
Kon men dan al in 1924 nog van een
zekere ingezonken eoonomische toestand
in de hoofdstad spreken (al neemt de „rljs-
tendenz" meer en meer de overhand),
van een ingezonken geestelijken toestand
kan men1 moeilijk gewagen. De congressen
en tentoonstellingen waren niet van de
lucht Voor het Katholieke deel der bevol
king stond hierbij natuurlijk het Eucha
ristisch Congres voorop. Een ander
congres, dat van heinde en ver belangstel
lenden1 wist te trekken was het Stedebouw-
kundige. Dit was hier, in onze Amstelstad,
wel bijzonder op zijin plaats. In de mo
derne Hollandsche architectuur, speciaal
die vam de z.g. „Amsterdamsche school"
begroet men, vooral ook in buitenland-
Sche vakkringen, die eerste, krachtige
bloesetas van een nieuw stijl-begrip, dat
allengs niet alleen in de architectuur en
niet alléén in ons land, zijn invloed zal
doen gelden.
De Gemeente zelf, beschouwd in den en-
geren zin van bedrijfsleider en orde-hand
haver, boerde onder het „penningmeester
schap" van den socialist-financier wethou
der Wibaut niet slecht; de begrooting
voor het volgend jaar .sluit" en enkele
bed rijfs-tarieven zooals die van het gas en
van de telefoon konden verlaagd worden.
Zij, de gemeente, zorgde overigens, dat
haar behuizing „up to date" bleef; ten-
ia.'Me voor wat betreft haar gebouwen
buiten het Prinsenhof. Want dit laatste,
deze hoofdzetel, laat men, hoeveel men er
ook aan restaureert, maar bij het oude.
Men zit er tijdelijk en voorloopig. En in
iederem Amsterdammer leeft daarbij op
den achtergrond toch altijd het gevoel, dat
de eigen, stedelijke zetel toch eigenlijk op
den Dam thuis behoort en de Stedemaagd
toch ten lang© leste, in haar oude, door
van Campen gebouwde, huis zal terug-
koeren.De gemeentelijke gebouwen
echter buiten het centrale punt die het af
geloopen jaar nieuw betrokken werden:
het gebouw van de tram-directie aan het
begin van en dat van de verkeers
politie aan den Overtoom, het gebouw
van den Geneeskundigen Dienst aan de
Achtergracht, zijn zelfs wat moderniteit
van vorm kleur en inrichting betreft,
toon-aamgevende voorbeelden. En dat
strekt, waar tot nu toe alles wat officieel
van gemeente- of riiksw-ege uitging eer
der voorzichtig© navolging dan wel moe
dige pioniers-arbeid beteekendie, ons ge
meentebestuur ongetwijfeld tot eer.
Ondertusschen heeft de Gemeente dan
toch niet zóó goed eeboerd; dat zij alle
dagen die in haar groote gezin met goed©
reden eenigszins feestelijk herdacht moch
ten worden, naar behooren kou vieren.
Het eeuwfeest van d'e brandweer, dat
ging nog; daarvoor kon er nog wel wat
af. En een heele week lang is er gespo
ten, gedemonstreerd, gerecipieerd en ge
speecht. Maar daarbij moest het blijven.
En nu onlangs het corps bereden politie
(een flink lid' van het gezin toch, dat al
menigmaal ©en huiselijke twist met kracht
en kalmte wist te doen bedaren) zijn zil
veren feest bedoeld© te vieren, kon het
pretje niet doorgaan.
Ook het 25-jarig bestaan van onze
trouwe gemeentetram schijnt zonder extra-
versiering van de gemeentelijk© huiska
mer, zonder speciale speech van het
hoofd van het gezin te zullen verloopen.
Vijf-en-twintig jaar pas? Het schijnt
voor ons jongeren haast ongelooflijk! De
tram is voor ons, temidden van het vele
sloopen en nieutp-bouwen der laatste ja
ren, temidden van het straat-opbreken
en asphalteeren, bij het dempen en op-
nieuw-overbruggen, enfin, ia' één woord,
temidden van het snelwisselende décor
onzer stad, altijd geweest: een vertrouwde
standvastigheid, die door het vergaan en
ontstaan héén, haar sterke ijzeren stre
pen trekken bleef waarlangs haar wagens
rolden. Maar d© ouderen zeggen: vijf-
em-twintig jaar.al? Zij herinneren
zich nog, als den dag van gisteren, hoe de
dames 's avonds werden gehaald van het
partijtje op de gracht dóór een „slee" die
over de keien werd1 heengetrokken, waar
bij dan de „sméer-lap" een nuttige functie
vervulde.En ik ken es enkelen, die
zich ook nog duidelijk de opkomst van de
paardenbussen en derzelver concurrentie
strijd herinneren. Daarna kwam de .tijd
van de Amsterdamsche Omnibus Maat
schappij (de A. O. M.) die tenslotte al de
anderen dood-concunreerde en eenigste
oonoessionares werd. Tot 1875 was er van
rails in de stad nog niets te bespeuren;
in Juni van dat jaar echter reed de e-rete
paardentram-op-raite van bet Leidsche-
plein naar de Plantage. Eindelij) besloot
de Raad (in Oct. 1898) dlat de Gemeente
de zaak nu maar zelf in handen moest ne
men; do concessie werd ingetrokken en
het bedrijf werd voor een 61/» millioen
gulden van de A. O. M. overgenomen. In
1900 werd de gemeente-exploitatie be
gonnen: in-dat jaar liep ook voor 't eerst
een electrische tram en wel op de lijn
Leidschepleini—Brouwersgracht.Hoe het
bedrijf zich daarna, eerst onder directeur
Neiszen, later onder directeur van Putten,
ontwikkeld heeft, kan hier natuurlijk niet
in bijzonderheden verteld worden. Van
een méér dan voorspoedigen groei kan wel
gesproken worden als men bedenkt, dat op
't oogenblik, na die 25 jaar, een drie-en-
twintig lijnen in exploitatie zijn en het
aantal motorwagens ongeveer vierhon
derd! bedraagt. Het allernieuwste, merk
waardig© verschijnsel dat inderdaad, ook
in dezen, aan een soort cyclische ontwik
keling met terugkeerende, gelijksoortige
fasen zou doen gëlooven, is het feit, dat
„de bus", zij 't dan ook dit keer de Motor
dito, het weer gaat winnen.Eerst ver
leden jaar, de lijn A, oftewel de Kraaien-
knip; dit jaar: |ie lijnen B en O; terwijl
er aan lijn D bereids „gewerkt wordt".
Laat ons echter hopen, dat deze herha
lingen van het verleden niet al te nauw
keurige nabootsingen zullen zijn. Want
anders zou ons een rampspoedige taxi-
strijd in do naaste toekomst te wachten
staan. Men kan onze huidige ooncur-
reerende taxi-maatschappijen namelijk
héél goed vergelijken met ^ovengenoemde
elkaar bestrijdende paarden-bussen.
En die strijd in vroeger dagen ging
zelfs zóo ver, dat men elkaar letterlijk in
de wielen reed en elkaar poogde te „ram
men. Staat ons in dit komende jaar,
nu de stationeerende ataxen en taxi's hun
tarief van 80 tot 20 ct. per K.M. gaan ver
lagen en andere ondernemers reeds de
ooncurrentie-zet van 16 ct. per K.M. be
ramen, óok weer te wachten?.Zoo, dat
we dan tafereelen zullen aanschouwen
van: een logge Atax, achterna gezeten
door een vinnige Entam. en tenslotte, ge
ramd, wegglijdend im een gracht; of
van twee Ataxen, die in een nauw straatje,
er even een B. W. T. „tusschen nemen"
en kraken? We staren, in afwachting, de
toekomst in en zijn ondertusschen blij,
dat, hoe de komend© strijd zich ook zal
opdoen, in alle geval de tarieven naar be
neden gaan.
En zoo, in deze geesteshouding, gaan
we ook in ruimen zin het Amsterdamsche
1925 in!
Hoe de komende strijd in politieker
zin zich zal opdoen en hoe hij bij de ge
meenteraadsverkiezingen die we in de ko
mende maanden voor den boeg hebben, tot
een voorloopig beslag zal komen, hebben
wij af te wachten; we kunnen het kalm
en in goed vertrouwen doen; omdat we
in alle geval toch enkele tarieven konden
verlagen, de begrooting sluitend konden
maken en dit, mede met de kennelijk© op
leving in de scheepvaart en in den groot
handel, een vrij solide, stevige basis geeft
waarvanaf wij, hoopvol, verder kunnen
bouwen in het nieuwe jaar.
En als dan dit kwart-eeuwsche jaar het
gebouw van de Handelsmaatschappij aan
de Vijzelstraat, niettegenstaande kwaad
aardige geruchten aangaande dit lichaam,
voltooid ziet en in gebruik genomen;
als het het Koloniaal Instituut bij de Mui-
derpoort geheel gereed ziet; als het
schot ziet komen in de uitbreidings-bouw
van het hoofdpostkantoor en het armzali
ge betonnen geraamte, dat daar, achter het
Paleis, reeds zoo lang, als vergeten staat
te wachten, eindelijk: naar behooren
wordt aangekleed; als het (maar dit is
haast te veel om te mogen wenschenl)
vóór het Paleis tenminste maar een begin
van verbetering in de poel-ellende ziet op
doemen, dan.doet 't er ook niet zoo
héél veel toe of 't rood en *t rose, en 't
geel en t zwart in den Raad eenigszins
anders dan tot nu toe misschien verdeeld
zal zjjn.
4Helder 4, aanv. 10 uur, echr. e
(0—0); Geel "Wit 2—SVS .2, aanv. 2 vu
Lucker (1—2)JVCBatavier 2, aanv. 1
echr. Vlam (3—0); Texel 2Behagen 2&
12 uur, echr. Ann?as. (2—2). De i
van de leidende clubs le ale volgt: I
Helder 3 10 9 1 0 83- 1
Batavier 2 12 9 1 2 33- j
HBO 3 11 7 2 2 81-T
Dan volst Texel 2 met 11 punten uit h1-
strijden. i
|4e klasse D. HRC 3Helder B, aanr\ 19
uur, sbhr. (08)SV9 3—Batavier 8, aanv.
10 uur, 8chr. Darphorn (13) SV8 4G eel
Wit 3, aanv. 12 uur, echr. Verhagen (1—3);
AtlaeHRC 6, aanv. 12 uur, echr. v. Baaren;
OW—JVC 2, aanv. 12 uur, echr. v. Doorn
(2-0).
Be klasse E (Adsp.-afd.) Helder b—JVC,
aanv. 12 uur, echr. Leur (3—0).
SPORT.
De tusschen haak jee geplaatste cijfvs
geven de uitslagen van de le ronde weer.
Helder-nieuws.
HelderHortus. Wanneer alsnog het we
der geen spaak in het wiel zal steken, zullen
wij morgen de withemden tegen Hortus In
actie kunnen zien. Beide clubs hebben elkaar
nog niet ontmoet en daar de thuisclub nog niet
uitgeschakeld ie voor de le plaats, bestaat er
groote belangstelling voor deze match. Hoewel
Hortus door haar nederlaag tegen VSV (21
Dec.) haar kampioenskansen zoo goed als ver
speeld heeft, is het niettemin een niet te on
derschatten tegenpartij. En van de Heider-
spelers zal dan ook veel gevergd worden1;
hopen wij dat zij tot het einde toe weten ivol
te houden.
Naar wij vernemen, zal H. deze opstelling
probeeren:
G. Wit
Bolhaar Schol
Blere Boogaard P. Wit
Veen de Boer Zomer Bak Hornemaa
Scheidsrechter is de heer L. F. A. v. d. Burg,
van Amsterdam. Aanvang 2 uur.
Het 2e elftal speelt tegen Scha»jen, op toe
terrein van laatstgenoemde. Hoewei H. gee:
kans meer heeft voor de bovenst» plaateer
zijn daarom een paar winstpunten méér vol
strekt geen weelde. Ze komen nog uitatekem
van paa en wanneer de noodlge animo aan
wezig is, kan deze wedstrijd best gewonner
worden. Scheidsrechter Prins.
Voor de lagere elftallen zie men het
gramma.
ILR.C.-nieuws.
>.-1
N.-H. V. B.-programma.
AL inzet voor 1926 zijn de volgend» wed
strijden vastgesteld;
le klasse C. De Helder-reserves bezoeken
de hekke&iuiter8, waarvan op eigen grond met
20 werd gewonnen. Het spel der withemden
is bijzonder wisselvallig, zoodat voorspellen
niet wel doenlijk ie, doch zijn wij er van over
tuigd, dat beide partijen hun uiterst» beet
zullen doen' om het nieuwe jaar op alleszins
succesvolle wijze in te zetten. HRC 2 speelt
thuis tegen Batavier en zal zeker alle& in het
werk stellen om te zegevieren, waartoe wij
de roodhemden wel in staat achten. Hoewel zij
zeer goed voor het kampioenschap staan, mo
gen zij toch niets meer verspelen, daar Texel
dan de leiding zal overnemen. T. n.1. speelt
tegen SVS te Huisduinen en hoewel beide
partijen elkaar nog niet ontmoet hebben, mee-
nen wij tooh wel te mogen veronderstellen,
dat de bezoekers aan het langste eind zuilen
trekken. -
2e klasse G. Hier wordt gespeeld BBC
HRC 2Batavier. Het le reserve-elftal
van HRC speelt morgen voor de 4e maal thuis.
Batavier is de gast en heeft goede voornemens,
zoodat het een spannende match bekoft te
worden. H. staat er zeer mooi voor, is op el<gen
grond nog -niet geslagen en maakt dan ook
kans voor een nieuwe zege. Dat ls trouwens
noodig ook, want één misstap zou voor de
roodhemden wel eens kwade gevolgen kunnen
hebben-. We houden het dan ook op HRC, hoe
wel de gasten zich lang niet gewonnen zullen
geven. Aanvang 2 uur, scheidsrechter Joh. Kok.
De elftallen komen volledig uit.
Het 4e speelt thuis tegen Helder 4, waar
aan den Bolweg 0—0 tegen gespeeld werd. Een
dergelijk resultaat of een kleine overwinning
voor de roodjee ligt vrijwel in de lijn der ver
wachtingen. Aanvang 10 uur, sohr. Joh. Kokf.
BtRC 5 speelt om 12 uur tegen de leiders en\
zal wel aan het kortste eind trekken.
■Het 6e brengt een bezoek aan Atlas, waar
nog niet tegen gespeeld ls. Indien dit team
één winstpunt boekt, zal dit een goed stuk
werk zijn.
Sporta-nieuws.
Den len Zondag van 1925 zijn alle vier elf
tallen in actie. En we zijn zeer benieuwd wat,
na een lange rust, de oogst zal zijn van het
eerste treffen In het pas begonnen jaar. We
hopen op een bemoedigend begin.
Het le elftal speelt thuis tegen Texel en
heeft op eigen- grond nog niet kunnen winnen.
Ook nu ie althans op papier de kans vrij
■gering. De ei land-bewoners toch staan no. 2,
doch hebben evenveel verlieepunten als de lei
ders en maken dus nog geen aanspraak op de
le plaats. Verloren mag er daarom niet wor
den en zoo zal het Zondag op het Huisduinen-
terrein wel geducht spannen. Want hoewel de
tegenpartij eterk is, zal BVB zich zeker niet
gewonnen geven, doch alles In het werk stel
en om T het scoren te -beletten enmis-
i .hien meer dan dat. Aanvang 12 uur, scheids
rechter D. Kort.
SVS 2 krijgt het gemakkelijker, daar de re
serves aan den Middenweg Geel Wit 2 moeten
bekampen. 8. heeft een productieve voorhoede
en dat zal ook in deze match wel een woordje
meespreken. Jammer is het, dat de verdediging
niet zoo goed ls; was deze van hetzelfde ge
halte als de voorlinie, dan zouden betere
resultaten geboekt zijn.
Het 3e en 4e elftal hebben een thuiswed
strijd. S. 3 speelt tegen Batavier 8 en zal
revanche trachten te nemen over de 31 ne
derlaag tegen dit elftal geleden. Met een beetje
goeden wil ie dit niet onmogelijk. Het 4e
elftal ontvangt Geel Wit 3 en zal (na afloop)
wel niet veel wijzer worden, daar de bezoekers
lang niet de zwaketen van bun afdeeling zit"
Batavier-nieuw*.
HRC 2Batavier. Het le elftal gaat bij
de Racers op bezoek, waarvan de eerste maal
met 1—0 werd verloren. Ook 2en Kerstdag
werd van dit elftal verloren, zoodat er alle
reden ls tot revanche. De Batavieren zullen
volledig uitkomen en trachten door fair en
goed spel een alleszins bevredigend resultaat
tegen de leiders te behalen. Het zal dus span
nen! B. komt als volgt uit: Klljan; Verstraten,
v. d. Brande; Mallé, v. d. Maas, Verhagen';
v. d. Beek, Looien, Dissel, Peters, Cheret
Aanvang 2 uur.
De reserves zulleg een bezoek brengen aan
JVC, een elftal, dat nogal eens tot verrassing
In staat is. Oppassen is de boodschap, over
schat de tegenpartij niet.
De juniores spelen ook „uit"; ze zijn de
gast van SVS 3, wat een zware wedstrijdbe
looft te worden. Wel wiet B. den vorigen keer
de Spartanen met 31 te kloppen, mpar einde-
dien heeft dit team tal van eucceevolle wed
strijden gespeeld en bezetten nu zelfs de 8e
plaats. De Batavieren zullen dan ook
all- zeilen bij moeten zetten, willen ze 8. de
baas blijven. Aanvang 10 uur.
Supporters-vereeniging Helder".
Dinsdag 6 Jan. a.s. geeft bovengenoemde
vereenlglng een balavond ln Casino, toegan
kelijk voor leden en donateurs van bovenge
noemde vereendging en die der V.V. Helder"
met hunne dames.
Zis verder advertentie.