TWEEDE EN LAATSTE BLAD.
PLAATSELIJK NIEUWS
DRAL^A-vANmKEimiRQ'S-'
A "iLEVERTR;
GEMENGD NIEUWS
VAN DINSDAG 6 JANUARI 1925.
Jubüénm.
De Mj het reizend publiek welbekende
en geachte hoofdooindlucteur A. Harrebo-
méenerdlacht Maandag zijn zilveren jubi
leum in deze functie. De waarnemende
inspecteur van de Maatschapp heeft een
jubilaris namens de Maatschappij de ge-
lukwenschem overgebracht
Hr. Ma „Tromp".
Hr. Ms. „Tromp" verblijft ter gelegen
heid der Vasoo da Gamaf eesten van 24 tot
26 Januari te Lissabon.
De „Promus".
Het bergingsvaartuig „Albatros" ver
trok Zaterdagochtend' gesleept door de
sleepboot „Titan" binnendoor naar
Rotterdam, met de geborgen lading van
de „Pramua". Omtrent het vertrek van de
JPromus" staat nog niets vast
Schip ln nood.
Op draadloos bericht van het Engelsche
Li „Skipsea", dat wegens gebrek aan ko
len hulp verlangde, vertrok Zaterdag de
sleepboot „Drenthe" van hier ter assisten
tie. Onderweg werd evenwel bericht ont
vangen dat draadloos een contract was
afgesloten met «en maatschappij te Huil.
De „Drenthe" keerde daarom naar hier
terug.
Lezing over den Hens.
Wij herinneren onze lezers aan de le
zing, welke de heer Pieters, secretaris der
Neder landsche Reisvereeniging, hier
Woensdagavond in Oasino houdt over den
Hafz. De heer Pieters heeft voor deze le
zing een serie zeer mooie lichtbeelden, die
de aantrekkelijkheid ervan zullen verhoo-
gen. Wij mogen dan ook niet nalaten on
ze lozers op te wekken, deze lezing te
gaan bijwonen, die hen kennis doet ma
ken met een interessant bergland in het
Noorden van Duitschland.
Het Dalton-onderwijs.
Voor een aantal genoodigde autoriteiten
en onderwijsdeskundigen hield gisterenavond
in „Musis Sacrum" de heer L. O. F. Bigot,
directeur van de Arnhemsche Kweekschool
voor Onderwijzeressen, eene lezing over het
Dalton-onderwijs. Deze lezing, die uitging
van het Dageljjksch Bestuur der Gemeente,
werd bijgewoond 4oor vele onderwijzers en
onderwijzeressen, hoofden, raadsleden, leden
van de Commissie van Toezicht, enz., ook de
inspecteur, de heer Dun, was uit Alkmaar
overgekomen.
De vergadering werd geopend door den
Burgemeester, wethouder van Onderwijs, die
een korte inleiding hield, waarin hij den spre
ker, die ten vorigen jare een door de Maat
schappij tot Nut van t Algemeen georgani
seerde studiereis naar Engeland heeft ge
maakt, introduceerde. Er is tegenwoordig
veel belangstelling voor dit nieuwe systeem,
getuige de vele artikelen in tijdschriften, die
hierover zijn geschreven, en de door het Nut
uitgezonden Oommissie heeft een uitgebreid
rapport het licht doen zien over het Dalton
stelsel. De inspecteur en de hoofden van
scholen toonden hier veel belangstelling voor
de zaak; de reorganisatie-moeilijkheden ma
ken vooralsnog de invoering niet wenschelijk,
ook al omdat wij' geen geschikte leerboeken
en klassen bezitten. NLttemin meende het
Gemeentebestuur, dat een deskundige uit
eenzetting van het stelsel wenschelijk was,
en het vond den heer Bigot daartoe bereid.
Spr. dankt namens het Gemeentebestuur
den spr„ en verleent hem daarna het woord
voor zijn inleiding.
De spr. vestigt de aandacht op de tegen
stelling tusschen de bezuinigingsrage en de
oplevende belangstelling voor onderwijs
vraagstukken, die thans bestaat. Men zoekt
thans allerwege nieuwe wegen, afwijkende
banen.
Maria Montessorl zet haar zegetocht voort;
vooral na den oorlog is de belangstelling in
haar arbeid ontwaakt.
In Rusland1 ls bezig een onderwijsstelsel
te ontstaan, dat geheel afwijkt van gangbare
methoden; Duitschland heeft de Gemein-
schaftschule, België en Frankrijk de Ecole
Nouvelle, enz.
't Zou de moeite loonen eens na te gaan
wat daarvan de oorzaak is.
De oorlog heeft ontzaglijk veel ln de
menschheid geschokt. Wij meenden, dat wij
er inderdaad waren met onze stelsels en
theorieën, maar de feiten hebben bewezen,
dat ook de besten onder ons het slachtoffer
werden van donkere instincten, en het is
wellicht de drang in ons om aan onze kinde
ren iets beters in de plaalts te geven, die ons
naar nieuwe wegen doet zoeken.
Onder die verschillende stelsels ontmoeten
wij ook het Daltonstelsel. Niet als het Mon-
tessori-stelsel een. geloofskwestie rakend,
kan het toegepast worden zonder ingrijpende
veranderingen.
Het is het eerst toegepast in de stad Dal
ton, Amerika, door Miss Parkhurst, leerlinge
van Montessori. Zij; stond voor de vraag: hoe
zal ik lager onderwijs geven volgens deze
methode, want dat probleem had Mevr. Mon
tessori nieit opgelost. Daaruit is ontstaan het
Daltonstelsel, dat naar Engeland over kwam,
en ook -hier bekend werd.
Hoe kwam het naar ons land? De Voor
zitter heeft het al gezegd; de Maatschappij
tot Nut van 't Algemeen heeft zich met den
poliltieken schoolstrijd nimmer bemoeid, maar
toen de wet van 1920 was ingevoerd en de
schoolstrijd geëindigd, zag zij het onderwijs
vraagstuk weder onder de oogen.
Prol oh n stam m en ds heer Al. H. Ger-
hard brachten een rapport uit, waarin reeds
de wenschelijkheid werd betoogd van een niet
te uniforme school, die aan de verschillende
eischen der kinderen voldeed. Er moest af
stand gedaan worden van het idee, dat een
klasse een onverbreekbaar geheel is.
Het Dalton-stelsel nu geeft differentiee-
ring en tevens houdt het het klassikaal on
derwijs in stand.
Spr. maakte lid van de Commissie uit, die
in Engeland het stelsel bestudeerde. Spr. ging
aanvankelijk met achterdocht op reis, mis
schien was het wepr iets, dat geen Bitand
houdt, dacht hij, zooals steilschrift e. d.
In Engeland evenwel is spr. van zijn wan
trouwen genezen. Spr. wilde het niet bestu-
deeren op de deftige kostscholen, maar in de
gewone volksschool. Wat spr. gezien heeft,
gaf hem een absoluut nieuw gezichtspunt
Een paar misverstanden moeten evenwel
eerst worden opgehelderd.
lo. De leerlingen genieten weliswaar vrij
heden en zelfstandigheden, maar zorgvuldig
binnen het raam eener opgegeven taak.
De onderwijzer heeft het niet moeilijker
dan die van het tegenwoordige onderwijs.
2o. Het Dalton-onderwijs breekt geenszins
met het klassikaal onderwijs. Wat alt laatste
eigenlijk is, weten uitteraard alleen de onder
wijzers en leeraren. Een leek kent niet de
vreugde van den onderwijzer bij het klassi
kaal onderwijzen: het opheffen van de jeug
dige zielen tot het licht van kennis en we
tenschap. Indien het Dalton-stelsel dus klas
sikaal onderwijs zou willen buitensluiten,
zou ik er geen woord aan willen verspillen,
zeide spr.
Neen, wij moeten het klassikaal onderwijs
behouden, maar daarnevens moeten w}j
ruimte laten, aan het lndlvldueele.
Het Dalton-stelsel nu probeert te grijpen
de synthese tusschen klassikaal en indivi
dueel onderwijs.
De bezwaren van het klassikaal onderwijs
gelden niet voor den „bourgeois satisfait"
van het onderwijs, voor wlen files op rolletjes
gaat.
Maar hen, die voor zichzelf voelen, dat hun
onderwijs hen onvoldaan laat, die telkens
geplaagd worden door een heilige ontevreden-
heid, leert de boodschap uit Dalton veel.
Klassikaal onderwijs gaat uit van de ver
onderstelde gelijkheid van elk kind. Die ge
lijkheid bestaat inderdaad niet in de Schep
ping, het gelijkteeken is op zichzelf een ab
surditeit, en zelfs in de wiskunde komt Ein-
stein beredeneeren, dat zij er niet is.
Bij het klassikaal onderwijs gaan we uit
van de middelmaat, die op elk kind
wordt. Men zie maar eens naar onze
tuur.
De literatuur van onzen tijd zit vol van
klachten over de school. Lees eens Herman
Robbers, hoe hij over de H.B.S. uit zijn
jeugd spreekt. De artisten zelf hielden een
enquête over de school, waarhij deze er slecht
afkwam. Ons klassikaal onderwijs sluit niet
aan bij de individualiteit, het normaliseert en
neutraliseert.
Het Dalton-stelsel probeert dit nadeel te
ondervangen, en de voordeeleni ervan te be
houden.
Spr. beschrijft thans 't werk in een Dal
ton-school in Tottenham bij Londen. De kin
deren op die school zagen er uit als Amster-
damsche Jordaankinderen. De onderwijzers
waren op enkele uitzonderingen na middel
matig, de school zeil was buitengewoon vuil.
De Engelsche scholen hebben alle een hall,
waar de laaien op uitkomen.
De kinaeren hadden op de voorbereidende
9chool lezen en rekenen geleerd, en begon
nen hier dus zoowat met het 3e leerjaar bij
ons. Gedurende de helft van den leertijd was
in elke klas les op de gewone wijze. De an
dere helft van dien tijd was elk lokaal een
vaklokaal. De onderwijzers waren specialiteit
ln de vakken en de kinderen gingen naar helt
lokaal waar ze wilden studeeren: geschie
denis ln het lokaal voor geschiedenis, enz.
De bedoeling hiervan was de leerlingen zelf
te laten zoeken en ploeteren. De Dalton-
school wil eene scheiding maken tusschen
kennis, die de kinderen slechts door de onder
wijzers kunnen krijgen en die welke zij zich
zelf bijbrengen.
Indien een Nederlandsche school zich Dal-
tcniseeren wil, moet de onderwijzer zich
eerst de vraag voorleggen: wat moet ik hen
leeren? wat moet Ik aan hen zelf overlaten?
Wij allen hebben ons leerplan, - niet het
officieele, maar dat wat elk onderwijzer voor
zichzelf maakt en waarop hij aanteekent wat
hjj geven wil per dag. De Dalton-onderwijzer
moet dat óók doen.
In die taak is neergelegd wat elk klndi zelf
met ploeteren en zoeken kan vinden.
In het Rapport van de Nutscommissie
worden de zeer practische formulieren gege
ven, die de Engelsche onderwijzers bijhou
den, en waaruit ze de vorderingen nagaan.
De kinderen blijven wel vrij tot zekere
grenzen, maar ze moeten hun taak toch in
leveren.
Er zijn Dalton-scholen, waar den leerlin
gen, direct nadat een taak is afgeleverd) en
goedgekeurd, een andere gegeven wordlt,
er zijn er ook, en voornamelijk de Secundary
school, waar dit maandelijks geschiedt.
Er doen zich hierbij verschillende vragen
voor:
lo. De tucht, gedurende den tijd, waarin
de kinderen vrij zijn om te doen wat ze wil
len. Wordt het op die manier niet een jan
boel? Het vraagstuk' betreffende orde en
tucht op school is zeer ingewikkeld, een leek
heeft daar geen Idéé van. Op suggestieve
wijze beschrijft spr. deze tucht. Op de be
zochte school te Tottenham bestond deze.
Spr. zou geen enkele reden weten, waarom
de Heldersche jongens anders zouden zijn
dan de Londensche. Het Dalton-stelsel komt
tegemoet aan de zucht tot vrijheid, tot de
zelfstandigheid van den leerling.
Wij kunnen die-tucht niet met feiten sta
ven voor de Nederlandsche scholen zich heb
ben uitgesproken. Op de bijeenkomst van
neutrale schoolhoofden, waar Lynch, het
hoofd dezer Dalton-school, zelf sprak, werden
uit de praktijk van toegepaste goede resul
taten voorbeelden meegedeeld.
2o. De correctie. Is die onderwijzer niet
geheel een oorrigeermachine geworden? Hij
moet al dat schriftelijk werk nazien. Inder
daad, maar in Londen konden de onder
wijzers dit tijdens de schooluren doen. Spr.
gelooft niet, dat het 'nier een bezwaar ls, daar
de Nederlandsche onderwijzer gewend is een
Ingezonden Mededeeting.
T-LEEUWARDEN-
uur voor correctie beschikbaar te houden na
schooltijd.
Bovendien stuit het de mogelijkheid eener
klassikale correctie niet uit; het is een insi-
pide werk voor een onderwijzer 40 X 20
800 sommetjes op één avond te corrigeeren,
en zeer goed kan de klas dat zelf doen.
Andere moeilijkheden: de boeken. Er zfln
thans reeds tal van scholen, die een of meer
klassen hebben gedaltoniseerd. In het tijd
schrift „Volksonderwijs" is hierover bereids
geschreven. Er ontbreken populair-weten-
schappelijke werkjes, die bruikbaar zijn. In-
tusschen, als men ging zoeken, zou men
nog veel op dit gebied vinden.
„De klassen zouden te groot zijn". In En
geland zijn ze het niet.
De kinderen, die elk afzonderlijk stu
deeren, vorderen ongelijk. Hoe moet dat met
het klassikaal onderwijs? Als wij" eens voor
onszelf nagaan hoe weinig gelijkheid' er bij
de leerlingen is, moeten we van dat klassi
kale idéé loskomen.
„Er zijn bizondere en eigenaardige onder
wijzers voor noodig". Dat is een argument
waarvoor ik niet voel.
Als het stelsel goed is, moet het worden
toegepast en de onderwijzer moet zich hierbij
aanpassen, ondanks zijn slechte o]
Bovendien is het klassikaal onderwijs tot
helft teruggebracht, zijn taak wordt dus aan
merkelijk verlicht.
Hoe het tijdens de andere helft van den
cursus gaat, beschrijft spr. nader.
Een enkel woord over de resultaten. Er
zijn zichtbare en onzichtbare resultaten-, een
van de laatste ls de groote mate van zelfstan
digheid, die de leerlingen krijgen. Met voor
beelden toont spr. dit aan.
Wat de zichtbare resultaten betreft,
daarover geeft een rapport omtrent de be
schreven school van Lynch bizonderheden
Op levendige wijze schildert spr. het verloop
daarvan, waarbij natuurlijk de omstandig
heden ln, aanmerking moesten) worden ge
nomen, dat het onderwijs lm Engeland anders
is dan hier te lande.
Spr. heeft natuurlijk slechts enkele punten
kunnen behandelen en hoopt op vele vragen,
die nog gesteld zullen worden, teneinde op
bizonderheden te kunnen togaan.
De heer G o m e s vraagt of het stelsel in
Engeland al heeft doorgewerkt. Wat doen de
andere jongens als een stuk of 8 fouten cor
rigeeren? Wat gebeurt er met de zwakkere
kinderen, waar juist meer individueel ge
werkt wordt en> dus de vluggen sneller voor
uitkomen?
De heer Dun, inspecteur van het L. O.,
vraagt bij welk leerjaar het stelsel het best
kan worden Ingevoerd. Welke moeilijkheden
doen zich voor bij den overgang van 't eene
leerjaar naar 't andere? Wordt hierdoor het
klassikale deel niet gebroken?
De heer Vos vraagt naar de resultaten
in ons land.
De heer Van Mierlo vraagt of de in
leider ook studie gemaakt heeft van het Dal
ton-onderwijs bij het middelbaar en nijver
heidsonderwijs. Hetzelfde stelsel is, meent
spr„ reeds sinds 160 jaar toegepast bij het
zeevaartkundig onderwijs. Door de omstan
digheden gedwongen, moest meq op onge
lijke tijden lessen geven van uiteenloopen
den aard. De ondervinding heeft geleerd', dat
dit enorme bezwaren meebracht, de leerlin
gen kregen wel meerdere routine in schrif
telijk uitdrukken, niet in mondeling. Er zijn
ook leerlingen, die bij een bepaald vak voort
durend hulp noodig hebben. Gebrek aan orde
werd niet gevoeld, wel bleef het bezwaar, dat
op deze wijze de klas minder rustig was. Wij
zijn dus teruggekeerd naar het klassikale
onderwijs en slechts de ingevoerde bezuini
gingen deden noodgedwongen het stelsel in
één enkele klasse toepassen.
Spr. meent tenslotte, dat het niet te be
wijzen is, dat ons onderwijs verbetering
noodig heeft en integendeel ls spr. van mee
ning, dat het steeds beter wordt en de resul
taten) goed zijn.
De heer Van Engel' heeft een schrif
telijke vraag gesteld: welke waarborg biedt
het Dalton-stelsel, dat het schriftelijk werk
ook werkelijk zelf gemaakt ls?
Al deze vragen en opmerkingen werden
uitvoerig door spr. beantwoord en toegelicht.
Vraag-Van Engel. De waarborg ligt daar
waar hij bij het tegenwoordig stelsel ook ligt,
n.1. onderzoek door dén onderwijzer indien
hij twijfelt.
Vragen-Gomes. Het Dalton-stelsel ls in
Engeland 4 41/, jaar ingevoerd, het ls ln
zekeren zin dus een proefneming. In Enge
land zaten inderdaad tijdens de correctie de
overige jongens te werken. Dat is een kwes
tie van den onderwijzer; onze fout is, dat wij
den kinderen te weinig zelfstandigheid lee
ren. De heer Gomes onderstelt een achter
uitgang van de Nederlandsche jeugd. Indien
dat zoo is, moeten wij alles aangrijpen, om
haar beter op te voeden. Uitvoerig gaat spr.
op een en ander in. Het stelsel houdt reke
ning met het individueele, dus ook juist met
de zwakkeren. Zij kunnen zich langer wijden
aan de voor hen zooveel moeilijker taak.
Vraag-Dun. Wanneer kan men het best
met daltoniseeren beginnen? 'De meest een
voudige vorm is in die klasse; dat ls ook ito
Engeland geprobeerd', ongeveer op de manier
als de Amsterdamsche onderwijzer Groene-
wegen. Spr. vertelt nader van de wijze, waar
op dit klassikaal plaats vindt
De kwestie van overgang van de eene
klasse naar de andere zal op elke school ge
regeld moeten worden. Bij het systeem-
Lynch is elke overgang weggevallen, als de
kinderen hun taak af hebben, gaan zij auto
matisch naar een hoogere over.
Vraag-Vo8. Over resultaten' omtrent de
invoering hier te lande zijn nog geen gege
vens bekend. Spr. heeft straks al verteld van
de proefneming van de Neutrale hoofden.
Vragen-Van Mierlo. Op tal van middel
bare scholen in Engeland ls het Daltonrfltelsel
ingevoerd. Spr. verwijst naar de werkjes van
den heer Bokhorst hierover. Spr. moet zich
tegen de opvatting verzetten fis zouden de
zeevaartscholen het Dalton-systeem reeds
hebben ingevoerd. Noodgedrongen hoofdelijk
onderwijs is geen Dalton-onderwijs. Dalton-
onderwas is klassikaal, voor zoover dat niet
anders kan worden gegeven, het is indivi
dueel voor alle andere vakken, en dan moeten
ze zelf zoeken en tasten. De Dalton-methode
is ontstaan uit veranderde inzichten, niet
uit nood.
Op een en ander gaat spr. neder in, en die
Burgemeester sluit, onder dankzegging aan
den spr. voor zijn interessante lezing te ruim
half 11 de geanimeerde bijeenkomst
Ongeluk op den LooeVeohooner.
De loodsschoener, die Zondagmiddag
wegens stormweer de haven binnenkwam,
had een tamelijk ernstigen gewonde aan
boord.
In het Schulpengat had de schoener
een grondzee gehad, waarbij de kok de
Groot tegen den wand was geslagen
en ernstig verwond was geworden. In
bewustelöozen toestand werd de Groot
in het Marine-Hospitaal opgenomen, waar
de waarnemend geneesheer een lichte
hersenschudding constateerde.
Gistermorgen was de toestand van de
Groot bevredigend.
Wie niet hooren wil.
Niettegenstaande de waarschuwende be
richten, om toch vooral te zorgen met 1 Ja
nuari een nieuw belastingplaatje aan zijn
fiets te hebben, zijn er altijd nog menschen,
die het er z.g. „wei eens op willen wtgen".
Zaterdagmorgen werd in de Spoorstraat,
door een van de belastingambtenaren, de
eerste overtreder gesnapt, die naar het belas
tingkantoor werd meegevoerd en onder pro
test, dat hij 't flauw vond, zijn boete en be-
lastingplaatje kon betalen. -
Zooals men weet, heeft ook het corps po
litieagenten toezicht op de naleving van de
rijwielbelasting. Bovendien zijn er nog zes
rijksambtenaren, die er op letten, of de
nieuwe plaatjes wel aan de'rijwielen beves
tigd zijn.
Zorgt dus voor het br'astingplaatje aan
uw rijwiel!
DE STORM.
De heer P. H. Gallé, directeur van de
filiaal inrichting van het Kon. Ned. Met,
Instituut te Amsterdam, verschafte het
Hbh de volgende inlichtingen in verband
met die weersgesteldheid in ons land:
De stormverechojnselen zijn niet ab
normaal voor dezen tijd van het jaar, al
houden zij ditmaal wél lang aan. Ook het
najaar 1894 en het voorjaar 1895, alsmede
de winter 1916*16 hebben zich geken
merkt door een weersgesteldheid als thans
overheerschenid is.
Wij liggen thans tusschen gebieden van
hoogen em lagen druk. In het Zuiden zajn
de barometerstanden hoog, in het Noor
den (Daarentegen laag. Het gevolg daar
van is het aanhouden van krachtige win
den uit Zuidwestelijke richting.
Voor zoover thans valt na te gaan, is er
weinig kans dat de toestand spoedig zal
veranderen. Het zachte weer wijst erop,
dat wij lucht toegevoerd krijgen uit een
gebied dat ongeveer ligt tusschen de Azo-
ren en Madeira en in de Golf van Biskaye.
Dit zachte weer wettigt de meening, dat
het weinig waarschijnlijk is, dat wij Noord
westelijke stormen zulten krijgen. Dit kan
als een geruststelling worden beschouwd,
want Noordwestelijke stormen zijn voor
ons land veel gevaarlijker dan Zuidwes
telijke.
De Noordwester stuwt het water tegen
onze kusten en veroorzaakt hooge water
standen.
Op het oogehblik is het gevaar voor
een Noordwesterstorm en hoog water niet
te ziern
Hiermee is natuurlijk niet gezégd, dat
een thans niet te voorziene wijziging Dn
de luchtdrukverhoudingen is uitgesloten.
Wel is er nog hoog water aan d)e Zuid
kust van Engeland, aan de Deensche kust
en in het Kattegat, waarheen het uit het
de straten haast evenveel voor de oprui
ming van de sneeuw als die 16 duizend ar
beiders, die met 600 wagens daarmee be
zig waren geweest-
Te New York en New Jersey geraakten
vijf personen in een verblindenden
sneeuwstorm verdwaald) en kwamen door
verkleuming om het leven.
De Britsche mailboot „Aqulania" ver
liet op de terugreis New York Zaterdag
vele uren over tijd, omdat op het uur, voor
het vertrek bepaald, ten gevolge van de
besneetuwe straten slechts de helft van de
eerste klasse passagiers het schip had
kunnen bereiken.
Uit Brussel wordt aan de Tel e gr. ga
meid:
Evenals elders heeft ook in België de
storm vele en ernstige schade aangericht
Een ernstig ongeval heeft plaats gehad
op de spoorlijn SUenrieui-Failempriee
(ten Z. van Charleroi) toen een goederen
trein tusschen die twee stations reed. De
lijn passeert een brug over een rivier,
welke zoo gezwollen was dat de pijler der
brug, gebeukt door den' stroom, bezweken
op het oogenblik, dat de trein over de
brug reed. Twaalf volle goederenwagens
stortten in de rivier. Persoonlijke onge
lukken kwamen niet voor. Uit Brussel
heeft men reddingsmateriaal gezonden.
Het Hamburger Frendenblate meldt:
Het 'Noorsche stoomschip Eriwan is bij
de Kerguelten vergaan met de geheele be
manning, 25 personen.
Van dé haven van Rusjavlk is het
Noorsche stoomschip Inge Benediete op
een Ierschen trailer geloopen en omndd-
deülijk gezonken. De bemanning werd ge
red.
Volgens eenN. T. A.-telegram heeft een
Engelsche motorboot te Remsgate aange
bracht de bemanning, bestaande uit acht
koppen, van den NÖderlandschjen schoe
ner „Elly". Zwaar weer had op zee de zei
len weggespoeld en den motor onklaar ge
markt, waardóór dé schoener onbestuur
baar geworden was.
In Momnouthshire zijn ten gevolge
van den storm 10.000 mijnwerkers werke
loos. Vandaag zullen waarschijnlijk nog
eern 5000 zonder werk komen. Benige van
de grootste mijnen zullen denkelijk wor
den gesloten, als gevolg van overstroo-
ming.
Vergeten.
Men schrijft uit Schoonhoven aan de
N. Rott Crt:
Zes-en-dertig jaar had! hij die gemeente
als politie-beambte, als nachtwaker voor
al, gediend. Hjj was nog van het oude
type. Wanneer hjj 's nachts langs het
stille haventje liep, dat de hoofdstraat la
van bet oude stadje, met zijn rustigen
stap, zin ietwat gebogen hoofd en zjjn
grijzen baard, dian kwam er zoo'n herinne
ring op aan de vroegere nachtwakers die
met een lantaarn de ronde dieden. Dan was
het of je je door dien eemen man veilig
voelde, zelfs tegen brute overvallen. Hij
was van het oude, eenvoudige type, dat
met de kennis van een psychiater, de ty
pen te onderscheidén wist en de gevallen
van werkelijke en onbewuste overtreding
evenzeer. Heel het nachtelijke levei^ van
het kleine stadje was hem bekend en ver
trouwd
Nu moest hij den dienst gaan verlaten
en op pensioen gaan. De burgerij droeg
bij voor het afscheidscadeau, het bekende
gouden horloge en ketting. Het paste zoo
heelemaal hij deze traditioneel» figuur,
het traditioneel geschenk. En natuurlijk
zou 't hem uitgereikt worden op het oude
stadhuis, dat hem toevertrouwd) was, te
midlden van de collega's in gala-uniform,
door den burgemeester. Het was hot glo
rie-moment in zijd leven, dit slot van zijn
loopbaan.
Van particuliere zijde werd hij per auto
afgehaald op Oudejaarsmorgen, hij en
t degene die het initiatief nam voor hot af-
Zuidwesten komende water word gestuwd. SK^ei<jag1eeoiheink. Vreemd was de stilte op
Tengevolge van de overheerschend'e -t stadhuia.Buiten niemand, die hen
windrichting zijn de temperaturen ln
West-Europa over het geheel ver boven
het normale. In Haparanda staat de ther
mometer 1 gr. O. boven het nulpunt, wat
13 gr. boven normaal is.
Het lauwe water gaat langs de westkust van
Skandinavië -tot in de Witte zee, met het
gevóTg, dat de haven van Archangel nog
steedis niet dicht ligt, wat wel zeer buiten
gewoon: ls.
Laag zijn ook de thermometerstanden
in Noord-Ierland en NoordrEngeland., Ais
daar de luchtdruk hooger zou worden,
dan was Noordwestelijke wind te wachten.
Aanwijzingen voor een zoodanige stijging
zijn er echter op het oogenblik niet
Voor de liefhebbers van schaatsenrijden
zij ten slotte medegedeeld, dat er op het
oogenblik geen enkele aanwijzing is, wel
ke op naderend vriezend' weer duidt.
Storm in het buitenland.
Uit New York wordt aan die Telegr. ge
meld:
De hevige storm, welke gedurende tien
dagen op den Atlfcntischen Oceaan woed
de, blijkt bedaard te zijn, volgens radio
berichten, ontvangen van vertraagde mail
booten, die thans met groote snelheid
kunnen varen, t
De Fr arische boot „Paris" kwam Zon
dag 24 uur over tijd te New York aan. De
White Star Liner „Adlriatic", die Zondag
had moeten aankomen, zal New York pas
Dinsdagmorgen bereiken. De Schotsche
boot „Assyria", die 28 December uit Glas-
gow vertrork, is vier dagen over tijd. Som
mige kleinere booten hebben evenveel of
nog meer vertraging.
De sneeuwstorm, die Vrijdag langs de
Atlantische kust spookte, eindigde Zater
dag, nadat te New York bijna een voet
sneeuw was gevallen. De temperatuur
■teeg ot den storm oost en ds dooi daad ln
wachtte. In de vestibule geen onvangst.
De oude bode, oud als de juhilaris zelf,
verwonderd' over de mooie uniform1 van
den nachtwacht. Geen enkele collega.
Stilletjes en bescheiden wachtten bei
den vroegen aanvankelijk niets. Volg
de er wellicht een verrassing, straks in de
raadszaal of burgemeesterskamer?
Zij wachtten. Een pijnlijk half uurtje!
Vroegen eindelijk.
De burgermeester? Voor dienstzaken in
Den Haag. Van een afscheid bij niemand
iets bekend.
Toen ging hij ln zijn gala-uniform, die
hij zoo extra opgepoetst had, weer in de
auto naar huis. Met een triest en bitter ge
voel, een verwijtend gevoel.
De oude getrouwe hij was vergeten.
Nader wordt gemeld':
Wat „vergeten" was, is weer vergeten.
De oude politie-beambte, wiens afscheid
uit den dienst vergeten was, is gehuldigd.
Het afscheid heeft nu plaats gehad met
ceremonieel, met een geschenk van de
burgerij en met een extra-toespraak. De
burgemeester had ook voor een extra ge
schenk eezorgd.
Het oomité-lid bleek een wat al te losse
afspraak gemaakt te hebben.
TELEGRAFISCH WEERBERICHT
naar waarnemingen verricht m den
morgen van 6 Januari.
Medegedeeld door het Kon. Nederlandsch
Meteorologisch Instituut te De Bilt
Hoogste stand 774.8 te Valentia.
Laagste stand 736.8 te Andaenea
Verwachting:
Matige westelijke tot noordwestelijke,
later afnemende en weer krimpende wind,
gedeeltelijk bewolkt aanvankelijk nog
regen- of hageibuUje* lichte vorst
nachts, zelfde temperatuur overdag.