TWEEDE EN LAATSTE BLAD. PLAATSELIJK NIEUWS DRAL^A-vANmKEimiRQ'S-' A "iLEVERTR; GEMENGD NIEUWS VAN DINSDAG 6 JANUARI 1925. Jubüénm. De Mj het reizend publiek welbekende en geachte hoofdooindlucteur A. Harrebo- méenerdlacht Maandag zijn zilveren jubi leum in deze functie. De waarnemende inspecteur van de Maatschapp heeft een jubilaris namens de Maatschappij de ge- lukwenschem overgebracht Hr. Ma „Tromp". Hr. Ms. „Tromp" verblijft ter gelegen heid der Vasoo da Gamaf eesten van 24 tot 26 Januari te Lissabon. De „Promus". Het bergingsvaartuig „Albatros" ver trok Zaterdagochtend' gesleept door de sleepboot „Titan" binnendoor naar Rotterdam, met de geborgen lading van de „Pramua". Omtrent het vertrek van de JPromus" staat nog niets vast Schip ln nood. Op draadloos bericht van het Engelsche Li „Skipsea", dat wegens gebrek aan ko len hulp verlangde, vertrok Zaterdag de sleepboot „Drenthe" van hier ter assisten tie. Onderweg werd evenwel bericht ont vangen dat draadloos een contract was afgesloten met «en maatschappij te Huil. De „Drenthe" keerde daarom naar hier terug. Lezing over den Hens. Wij herinneren onze lezers aan de le zing, welke de heer Pieters, secretaris der Neder landsche Reisvereeniging, hier Woensdagavond in Oasino houdt over den Hafz. De heer Pieters heeft voor deze le zing een serie zeer mooie lichtbeelden, die de aantrekkelijkheid ervan zullen verhoo- gen. Wij mogen dan ook niet nalaten on ze lozers op te wekken, deze lezing te gaan bijwonen, die hen kennis doet ma ken met een interessant bergland in het Noorden van Duitschland. Het Dalton-onderwijs. Voor een aantal genoodigde autoriteiten en onderwijsdeskundigen hield gisterenavond in „Musis Sacrum" de heer L. O. F. Bigot, directeur van de Arnhemsche Kweekschool voor Onderwijzeressen, eene lezing over het Dalton-onderwijs. Deze lezing, die uitging van het Dageljjksch Bestuur der Gemeente, werd bijgewoond 4oor vele onderwijzers en onderwijzeressen, hoofden, raadsleden, leden van de Commissie van Toezicht, enz., ook de inspecteur, de heer Dun, was uit Alkmaar overgekomen. De vergadering werd geopend door den Burgemeester, wethouder van Onderwijs, die een korte inleiding hield, waarin hij den spre ker, die ten vorigen jare een door de Maat schappij tot Nut van t Algemeen georgani seerde studiereis naar Engeland heeft ge maakt, introduceerde. Er is tegenwoordig veel belangstelling voor dit nieuwe systeem, getuige de vele artikelen in tijdschriften, die hierover zijn geschreven, en de door het Nut uitgezonden Oommissie heeft een uitgebreid rapport het licht doen zien over het Dalton stelsel. De inspecteur en de hoofden van scholen toonden hier veel belangstelling voor de zaak; de reorganisatie-moeilijkheden ma ken vooralsnog de invoering niet wenschelijk, ook al omdat wij' geen geschikte leerboeken en klassen bezitten. NLttemin meende het Gemeentebestuur, dat een deskundige uit eenzetting van het stelsel wenschelijk was, en het vond den heer Bigot daartoe bereid. Spr. dankt namens het Gemeentebestuur den spr„ en verleent hem daarna het woord voor zijn inleiding. De spr. vestigt de aandacht op de tegen stelling tusschen de bezuinigingsrage en de oplevende belangstelling voor onderwijs vraagstukken, die thans bestaat. Men zoekt thans allerwege nieuwe wegen, afwijkende banen. Maria Montessorl zet haar zegetocht voort; vooral na den oorlog is de belangstelling in haar arbeid ontwaakt. In Rusland1 ls bezig een onderwijsstelsel te ontstaan, dat geheel afwijkt van gangbare methoden; Duitschland heeft de Gemein- schaftschule, België en Frankrijk de Ecole Nouvelle, enz. 't Zou de moeite loonen eens na te gaan wat daarvan de oorzaak is. De oorlog heeft ontzaglijk veel ln de menschheid geschokt. Wij meenden, dat wij er inderdaad waren met onze stelsels en theorieën, maar de feiten hebben bewezen, dat ook de besten onder ons het slachtoffer werden van donkere instincten, en het is wellicht de drang in ons om aan onze kinde ren iets beters in de plaalts te geven, die ons naar nieuwe wegen doet zoeken. Onder die verschillende stelsels ontmoeten wij ook het Daltonstelsel. Niet als het Mon- tessori-stelsel een. geloofskwestie rakend, kan het toegepast worden zonder ingrijpende veranderingen. Het is het eerst toegepast in de stad Dal ton, Amerika, door Miss Parkhurst, leerlinge van Montessori. Zij; stond voor de vraag: hoe zal ik lager onderwijs geven volgens deze methode, want dat probleem had Mevr. Mon tessori nieit opgelost. Daaruit is ontstaan het Daltonstelsel, dat naar Engeland over kwam, en ook -hier bekend werd. Hoe kwam het naar ons land? De Voor zitter heeft het al gezegd; de Maatschappij tot Nut van 't Algemeen heeft zich met den poliltieken schoolstrijd nimmer bemoeid, maar toen de wet van 1920 was ingevoerd en de schoolstrijd geëindigd, zag zij het onderwijs vraagstuk weder onder de oogen. Prol oh n stam m en ds heer Al. H. Ger- hard brachten een rapport uit, waarin reeds de wenschelijkheid werd betoogd van een niet te uniforme school, die aan de verschillende eischen der kinderen voldeed. Er moest af stand gedaan worden van het idee, dat een klasse een onverbreekbaar geheel is. Het Dalton-stelsel nu geeft differentiee- ring en tevens houdt het het klassikaal on derwijs in stand. Spr. maakte lid van de Commissie uit, die in Engeland het stelsel bestudeerde. Spr. ging aanvankelijk met achterdocht op reis, mis schien was het wepr iets, dat geen Bitand houdt, dacht hij, zooals steilschrift e. d. In Engeland evenwel is spr. van zijn wan trouwen genezen. Spr. wilde het niet bestu- deeren op de deftige kostscholen, maar in de gewone volksschool. Wat spr. gezien heeft, gaf hem een absoluut nieuw gezichtspunt Een paar misverstanden moeten evenwel eerst worden opgehelderd. lo. De leerlingen genieten weliswaar vrij heden en zelfstandigheden, maar zorgvuldig binnen het raam eener opgegeven taak. De onderwijzer heeft het niet moeilijker dan die van het tegenwoordige onderwijs. 2o. Het Dalton-onderwijs breekt geenszins met het klassikaal onderwijs. Wat alt laatste eigenlijk is, weten uitteraard alleen de onder wijzers en leeraren. Een leek kent niet de vreugde van den onderwijzer bij het klassi kaal onderwijzen: het opheffen van de jeug dige zielen tot het licht van kennis en we tenschap. Indien het Dalton-stelsel dus klas sikaal onderwijs zou willen buitensluiten, zou ik er geen woord aan willen verspillen, zeide spr. Neen, wij moeten het klassikaal onderwijs behouden, maar daarnevens moeten w}j ruimte laten, aan het lndlvldueele. Het Dalton-stelsel nu probeert te grijpen de synthese tusschen klassikaal en indivi dueel onderwijs. De bezwaren van het klassikaal onderwijs gelden niet voor den „bourgeois satisfait" van het onderwijs, voor wlen files op rolletjes gaat. Maar hen, die voor zichzelf voelen, dat hun onderwijs hen onvoldaan laat, die telkens geplaagd worden door een heilige ontevreden- heid, leert de boodschap uit Dalton veel. Klassikaal onderwijs gaat uit van de ver onderstelde gelijkheid van elk kind. Die ge lijkheid bestaat inderdaad niet in de Schep ping, het gelijkteeken is op zichzelf een ab surditeit, en zelfs in de wiskunde komt Ein- stein beredeneeren, dat zij er niet is. Bij het klassikaal onderwijs gaan we uit van de middelmaat, die op elk kind wordt. Men zie maar eens naar onze tuur. De literatuur van onzen tijd zit vol van klachten over de school. Lees eens Herman Robbers, hoe hij over de H.B.S. uit zijn jeugd spreekt. De artisten zelf hielden een enquête over de school, waarhij deze er slecht afkwam. Ons klassikaal onderwijs sluit niet aan bij de individualiteit, het normaliseert en neutraliseert. Het Dalton-stelsel probeert dit nadeel te ondervangen, en de voordeeleni ervan te be houden. Spr. beschrijft thans 't werk in een Dal ton-school in Tottenham bij Londen. De kin deren op die school zagen er uit als Amster- damsche Jordaankinderen. De onderwijzers waren op enkele uitzonderingen na middel matig, de school zeil was buitengewoon vuil. De Engelsche scholen hebben alle een hall, waar de laaien op uitkomen. De kinaeren hadden op de voorbereidende 9chool lezen en rekenen geleerd, en begon nen hier dus zoowat met het 3e leerjaar bij ons. Gedurende de helft van den leertijd was in elke klas les op de gewone wijze. De an dere helft van dien tijd was elk lokaal een vaklokaal. De onderwijzers waren specialiteit ln de vakken en de kinderen gingen naar helt lokaal waar ze wilden studeeren: geschie denis ln het lokaal voor geschiedenis, enz. De bedoeling hiervan was de leerlingen zelf te laten zoeken en ploeteren. De Dalton- school wil eene scheiding maken tusschen kennis, die de kinderen slechts door de onder wijzers kunnen krijgen en die welke zij zich zelf bijbrengen. Indien een Nederlandsche school zich Dal- tcniseeren wil, moet de onderwijzer zich eerst de vraag voorleggen: wat moet ik hen leeren? wat moet Ik aan hen zelf overlaten? Wij allen hebben ons leerplan, - niet het officieele, maar dat wat elk onderwijzer voor zichzelf maakt en waarop hij aanteekent wat hjj geven wil per dag. De Dalton-onderwijzer moet dat óók doen. In die taak is neergelegd wat elk klndi zelf met ploeteren en zoeken kan vinden. In het Rapport van de Nutscommissie worden de zeer practische formulieren gege ven, die de Engelsche onderwijzers bijhou den, en waaruit ze de vorderingen nagaan. De kinderen blijven wel vrij tot zekere grenzen, maar ze moeten hun taak toch in leveren. Er zijn Dalton-scholen, waar den leerlin gen, direct nadat een taak is afgeleverd) en goedgekeurd, een andere gegeven wordlt, er zijn er ook, en voornamelijk de Secundary school, waar dit maandelijks geschiedt. Er doen zich hierbij verschillende vragen voor: lo. De tucht, gedurende den tijd, waarin de kinderen vrij zijn om te doen wat ze wil len. Wordt het op die manier niet een jan boel? Het vraagstuk' betreffende orde en tucht op school is zeer ingewikkeld, een leek heeft daar geen Idéé van. Op suggestieve wijze beschrijft spr. deze tucht. Op de be zochte school te Tottenham bestond deze. Spr. zou geen enkele reden weten, waarom de Heldersche jongens anders zouden zijn dan de Londensche. Het Dalton-stelsel komt tegemoet aan de zucht tot vrijheid, tot de zelfstandigheid van den leerling. Wij kunnen die-tucht niet met feiten sta ven voor de Nederlandsche scholen zich heb ben uitgesproken. Op de bijeenkomst van neutrale schoolhoofden, waar Lynch, het hoofd dezer Dalton-school, zelf sprak, werden uit de praktijk van toegepaste goede resul taten voorbeelden meegedeeld. 2o. De correctie. Is die onderwijzer niet geheel een oorrigeermachine geworden? Hij moet al dat schriftelijk werk nazien. Inder daad, maar in Londen konden de onder wijzers dit tijdens de schooluren doen. Spr. gelooft niet, dat het 'nier een bezwaar ls, daar de Nederlandsche onderwijzer gewend is een Ingezonden Mededeeting. T-LEEUWARDEN- uur voor correctie beschikbaar te houden na schooltijd. Bovendien stuit het de mogelijkheid eener klassikale correctie niet uit; het is een insi- pide werk voor een onderwijzer 40 X 20 800 sommetjes op één avond te corrigeeren, en zeer goed kan de klas dat zelf doen. Andere moeilijkheden: de boeken. Er zfln thans reeds tal van scholen, die een of meer klassen hebben gedaltoniseerd. In het tijd schrift „Volksonderwijs" is hierover bereids geschreven. Er ontbreken populair-weten- schappelijke werkjes, die bruikbaar zijn. In- tusschen, als men ging zoeken, zou men nog veel op dit gebied vinden. „De klassen zouden te groot zijn". In En geland zijn ze het niet. De kinderen, die elk afzonderlijk stu deeren, vorderen ongelijk. Hoe moet dat met het klassikaal onderwijs? Als wij" eens voor onszelf nagaan hoe weinig gelijkheid' er bij de leerlingen is, moeten we van dat klassi kale idéé loskomen. „Er zijn bizondere en eigenaardige onder wijzers voor noodig". Dat is een argument waarvoor ik niet voel. Als het stelsel goed is, moet het worden toegepast en de onderwijzer moet zich hierbij aanpassen, ondanks zijn slechte o] Bovendien is het klassikaal onderwijs tot helft teruggebracht, zijn taak wordt dus aan merkelijk verlicht. Hoe het tijdens de andere helft van den cursus gaat, beschrijft spr. nader. Een enkel woord over de resultaten. Er zijn zichtbare en onzichtbare resultaten-, een van de laatste ls de groote mate van zelfstan digheid, die de leerlingen krijgen. Met voor beelden toont spr. dit aan. Wat de zichtbare resultaten betreft, daarover geeft een rapport omtrent de be schreven school van Lynch bizonderheden Op levendige wijze schildert spr. het verloop daarvan, waarbij natuurlijk de omstandig heden ln, aanmerking moesten) worden ge nomen, dat het onderwijs lm Engeland anders is dan hier te lande. Spr. heeft natuurlijk slechts enkele punten kunnen behandelen en hoopt op vele vragen, die nog gesteld zullen worden, teneinde op bizonderheden te kunnen togaan. De heer G o m e s vraagt of het stelsel in Engeland al heeft doorgewerkt. Wat doen de andere jongens als een stuk of 8 fouten cor rigeeren? Wat gebeurt er met de zwakkere kinderen, waar juist meer individueel ge werkt wordt en> dus de vluggen sneller voor uitkomen? De heer Dun, inspecteur van het L. O., vraagt bij welk leerjaar het stelsel het best kan worden Ingevoerd. Welke moeilijkheden doen zich voor bij den overgang van 't eene leerjaar naar 't andere? Wordt hierdoor het klassikale deel niet gebroken? De heer Vos vraagt naar de resultaten in ons land. De heer Van Mierlo vraagt of de in leider ook studie gemaakt heeft van het Dal ton-onderwijs bij het middelbaar en nijver heidsonderwijs. Hetzelfde stelsel is, meent spr„ reeds sinds 160 jaar toegepast bij het zeevaartkundig onderwijs. Door de omstan digheden gedwongen, moest meq op onge lijke tijden lessen geven van uiteenloopen den aard. De ondervinding heeft geleerd', dat dit enorme bezwaren meebracht, de leerlin gen kregen wel meerdere routine in schrif telijk uitdrukken, niet in mondeling. Er zijn ook leerlingen, die bij een bepaald vak voort durend hulp noodig hebben. Gebrek aan orde werd niet gevoeld, wel bleef het bezwaar, dat op deze wijze de klas minder rustig was. Wij zijn dus teruggekeerd naar het klassikale onderwijs en slechts de ingevoerde bezuini gingen deden noodgedwongen het stelsel in één enkele klasse toepassen. Spr. meent tenslotte, dat het niet te be wijzen is, dat ons onderwijs verbetering noodig heeft en integendeel ls spr. van mee ning, dat het steeds beter wordt en de resul taten) goed zijn. De heer Van Engel' heeft een schrif telijke vraag gesteld: welke waarborg biedt het Dalton-stelsel, dat het schriftelijk werk ook werkelijk zelf gemaakt ls? Al deze vragen en opmerkingen werden uitvoerig door spr. beantwoord en toegelicht. Vraag-Van Engel. De waarborg ligt daar waar hij bij het tegenwoordig stelsel ook ligt, n.1. onderzoek door dén onderwijzer indien hij twijfelt. Vragen-Gomes. Het Dalton-stelsel ls in Engeland 4 41/, jaar ingevoerd, het ls ln zekeren zin dus een proefneming. In Enge land zaten inderdaad tijdens de correctie de overige jongens te werken. Dat is een kwes tie van den onderwijzer; onze fout is, dat wij den kinderen te weinig zelfstandigheid lee ren. De heer Gomes onderstelt een achter uitgang van de Nederlandsche jeugd. Indien dat zoo is, moeten wij alles aangrijpen, om haar beter op te voeden. Uitvoerig gaat spr. op een en ander in. Het stelsel houdt reke ning met het individueele, dus ook juist met de zwakkeren. Zij kunnen zich langer wijden aan de voor hen zooveel moeilijker taak. Vraag-Dun. Wanneer kan men het best met daltoniseeren beginnen? 'De meest een voudige vorm is in die klasse; dat ls ook ito Engeland geprobeerd', ongeveer op de manier als de Amsterdamsche onderwijzer Groene- wegen. Spr. vertelt nader van de wijze, waar op dit klassikaal plaats vindt De kwestie van overgang van de eene klasse naar de andere zal op elke school ge regeld moeten worden. Bij het systeem- Lynch is elke overgang weggevallen, als de kinderen hun taak af hebben, gaan zij auto matisch naar een hoogere over. Vraag-Vo8. Over resultaten' omtrent de invoering hier te lande zijn nog geen gege vens bekend. Spr. heeft straks al verteld van de proefneming van de Neutrale hoofden. Vragen-Van Mierlo. Op tal van middel bare scholen in Engeland ls het Daltonrfltelsel ingevoerd. Spr. verwijst naar de werkjes van den heer Bokhorst hierover. Spr. moet zich tegen de opvatting verzetten fis zouden de zeevaartscholen het Dalton-systeem reeds hebben ingevoerd. Noodgedrongen hoofdelijk onderwijs is geen Dalton-onderwijs. Dalton- onderwas is klassikaal, voor zoover dat niet anders kan worden gegeven, het is indivi dueel voor alle andere vakken, en dan moeten ze zelf zoeken en tasten. De Dalton-methode is ontstaan uit veranderde inzichten, niet uit nood. Op een en ander gaat spr. neder in, en die Burgemeester sluit, onder dankzegging aan den spr. voor zijn interessante lezing te ruim half 11 de geanimeerde bijeenkomst Ongeluk op den LooeVeohooner. De loodsschoener, die Zondagmiddag wegens stormweer de haven binnenkwam, had een tamelijk ernstigen gewonde aan boord. In het Schulpengat had de schoener een grondzee gehad, waarbij de kok de Groot tegen den wand was geslagen en ernstig verwond was geworden. In bewustelöozen toestand werd de Groot in het Marine-Hospitaal opgenomen, waar de waarnemend geneesheer een lichte hersenschudding constateerde. Gistermorgen was de toestand van de Groot bevredigend. Wie niet hooren wil. Niettegenstaande de waarschuwende be richten, om toch vooral te zorgen met 1 Ja nuari een nieuw belastingplaatje aan zijn fiets te hebben, zijn er altijd nog menschen, die het er z.g. „wei eens op willen wtgen". Zaterdagmorgen werd in de Spoorstraat, door een van de belastingambtenaren, de eerste overtreder gesnapt, die naar het belas tingkantoor werd meegevoerd en onder pro test, dat hij 't flauw vond, zijn boete en be- lastingplaatje kon betalen. - Zooals men weet, heeft ook het corps po litieagenten toezicht op de naleving van de rijwielbelasting. Bovendien zijn er nog zes rijksambtenaren, die er op letten, of de nieuwe plaatjes wel aan de'rijwielen beves tigd zijn. Zorgt dus voor het br'astingplaatje aan uw rijwiel! DE STORM. De heer P. H. Gallé, directeur van de filiaal inrichting van het Kon. Ned. Met, Instituut te Amsterdam, verschafte het Hbh de volgende inlichtingen in verband met die weersgesteldheid in ons land: De stormverechojnselen zijn niet ab normaal voor dezen tijd van het jaar, al houden zij ditmaal wél lang aan. Ook het najaar 1894 en het voorjaar 1895, alsmede de winter 1916*16 hebben zich geken merkt door een weersgesteldheid als thans overheerschenid is. Wij liggen thans tusschen gebieden van hoogen em lagen druk. In het Zuiden zajn de barometerstanden hoog, in het Noor den (Daarentegen laag. Het gevolg daar van is het aanhouden van krachtige win den uit Zuidwestelijke richting. Voor zoover thans valt na te gaan, is er weinig kans dat de toestand spoedig zal veranderen. Het zachte weer wijst erop, dat wij lucht toegevoerd krijgen uit een gebied dat ongeveer ligt tusschen de Azo- ren en Madeira en in de Golf van Biskaye. Dit zachte weer wettigt de meening, dat het weinig waarschijnlijk is, dat wij Noord westelijke stormen zulten krijgen. Dit kan als een geruststelling worden beschouwd, want Noordwestelijke stormen zijn voor ons land veel gevaarlijker dan Zuidwes telijke. De Noordwester stuwt het water tegen onze kusten en veroorzaakt hooge water standen. Op het oogehblik is het gevaar voor een Noordwesterstorm en hoog water niet te ziern Hiermee is natuurlijk niet gezégd, dat een thans niet te voorziene wijziging Dn de luchtdrukverhoudingen is uitgesloten. Wel is er nog hoog water aan d)e Zuid kust van Engeland, aan de Deensche kust en in het Kattegat, waarheen het uit het de straten haast evenveel voor de oprui ming van de sneeuw als die 16 duizend ar beiders, die met 600 wagens daarmee be zig waren geweest- Te New York en New Jersey geraakten vijf personen in een verblindenden sneeuwstorm verdwaald) en kwamen door verkleuming om het leven. De Britsche mailboot „Aqulania" ver liet op de terugreis New York Zaterdag vele uren over tijd, omdat op het uur, voor het vertrek bepaald, ten gevolge van de besneetuwe straten slechts de helft van de eerste klasse passagiers het schip had kunnen bereiken. Uit Brussel wordt aan de Tel e gr. ga meid: Evenals elders heeft ook in België de storm vele en ernstige schade aangericht Een ernstig ongeval heeft plaats gehad op de spoorlijn SUenrieui-Failempriee (ten Z. van Charleroi) toen een goederen trein tusschen die twee stations reed. De lijn passeert een brug over een rivier, welke zoo gezwollen was dat de pijler der brug, gebeukt door den' stroom, bezweken op het oogenblik, dat de trein over de brug reed. Twaalf volle goederenwagens stortten in de rivier. Persoonlijke onge lukken kwamen niet voor. Uit Brussel heeft men reddingsmateriaal gezonden. Het Hamburger Frendenblate meldt: Het 'Noorsche stoomschip Eriwan is bij de Kerguelten vergaan met de geheele be manning, 25 personen. Van dé haven van Rusjavlk is het Noorsche stoomschip Inge Benediete op een Ierschen trailer geloopen en omndd- deülijk gezonken. De bemanning werd ge red. Volgens eenN. T. A.-telegram heeft een Engelsche motorboot te Remsgate aange bracht de bemanning, bestaande uit acht koppen, van den NÖderlandschjen schoe ner „Elly". Zwaar weer had op zee de zei len weggespoeld en den motor onklaar ge markt, waardóór dé schoener onbestuur baar geworden was. In Momnouthshire zijn ten gevolge van den storm 10.000 mijnwerkers werke loos. Vandaag zullen waarschijnlijk nog eern 5000 zonder werk komen. Benige van de grootste mijnen zullen denkelijk wor den gesloten, als gevolg van overstroo- ming. Vergeten. Men schrijft uit Schoonhoven aan de N. Rott Crt: Zes-en-dertig jaar had! hij die gemeente als politie-beambte, als nachtwaker voor al, gediend. Hjj was nog van het oude type. Wanneer hjj 's nachts langs het stille haventje liep, dat de hoofdstraat la van bet oude stadje, met zijn rustigen stap, zin ietwat gebogen hoofd en zjjn grijzen baard, dian kwam er zoo'n herinne ring op aan de vroegere nachtwakers die met een lantaarn de ronde dieden. Dan was het of je je door dien eemen man veilig voelde, zelfs tegen brute overvallen. Hij was van het oude, eenvoudige type, dat met de kennis van een psychiater, de ty pen te onderscheidén wist en de gevallen van werkelijke en onbewuste overtreding evenzeer. Heel het nachtelijke levei^ van het kleine stadje was hem bekend en ver trouwd Nu moest hij den dienst gaan verlaten en op pensioen gaan. De burgerij droeg bij voor het afscheidscadeau, het bekende gouden horloge en ketting. Het paste zoo heelemaal hij deze traditioneel» figuur, het traditioneel geschenk. En natuurlijk zou 't hem uitgereikt worden op het oude stadhuis, dat hem toevertrouwd) was, te midlden van de collega's in gala-uniform, door den burgemeester. Het was hot glo rie-moment in zijd leven, dit slot van zijn loopbaan. Van particuliere zijde werd hij per auto afgehaald op Oudejaarsmorgen, hij en t degene die het initiatief nam voor hot af- Zuidwesten komende water word gestuwd. SK^ei<jag1eeoiheink. Vreemd was de stilte op Tengevolge van de overheerschend'e -t stadhuia.Buiten niemand, die hen windrichting zijn de temperaturen ln West-Europa over het geheel ver boven het normale. In Haparanda staat de ther mometer 1 gr. O. boven het nulpunt, wat 13 gr. boven normaal is. Het lauwe water gaat langs de westkust van Skandinavië -tot in de Witte zee, met het gevóTg, dat de haven van Archangel nog steedis niet dicht ligt, wat wel zeer buiten gewoon: ls. Laag zijn ook de thermometerstanden in Noord-Ierland en NoordrEngeland., Ais daar de luchtdruk hooger zou worden, dan was Noordwestelijke wind te wachten. Aanwijzingen voor een zoodanige stijging zijn er echter op het oogenblik niet Voor de liefhebbers van schaatsenrijden zij ten slotte medegedeeld, dat er op het oogenblik geen enkele aanwijzing is, wel ke op naderend vriezend' weer duidt. Storm in het buitenland. Uit New York wordt aan die Telegr. ge meld: De hevige storm, welke gedurende tien dagen op den Atlfcntischen Oceaan woed de, blijkt bedaard te zijn, volgens radio berichten, ontvangen van vertraagde mail booten, die thans met groote snelheid kunnen varen, t De Fr arische boot „Paris" kwam Zon dag 24 uur over tijd te New York aan. De White Star Liner „Adlriatic", die Zondag had moeten aankomen, zal New York pas Dinsdagmorgen bereiken. De Schotsche boot „Assyria", die 28 December uit Glas- gow vertrork, is vier dagen over tijd. Som mige kleinere booten hebben evenveel of nog meer vertraging. De sneeuwstorm, die Vrijdag langs de Atlantische kust spookte, eindigde Zater dag, nadat te New York bijna een voet sneeuw was gevallen. De temperatuur ■teeg ot den storm oost en ds dooi daad ln wachtte. In de vestibule geen onvangst. De oude bode, oud als de juhilaris zelf, verwonderd' over de mooie uniform1 van den nachtwacht. Geen enkele collega. Stilletjes en bescheiden wachtten bei den vroegen aanvankelijk niets. Volg de er wellicht een verrassing, straks in de raadszaal of burgemeesterskamer? Zij wachtten. Een pijnlijk half uurtje! Vroegen eindelijk. De burgermeester? Voor dienstzaken in Den Haag. Van een afscheid bij niemand iets bekend. Toen ging hij ln zijn gala-uniform, die hij zoo extra opgepoetst had, weer in de auto naar huis. Met een triest en bitter ge voel, een verwijtend gevoel. De oude getrouwe hij was vergeten. Nader wordt gemeld': Wat „vergeten" was, is weer vergeten. De oude politie-beambte, wiens afscheid uit den dienst vergeten was, is gehuldigd. Het afscheid heeft nu plaats gehad met ceremonieel, met een geschenk van de burgerij en met een extra-toespraak. De burgemeester had ook voor een extra ge schenk eezorgd. Het oomité-lid bleek een wat al te losse afspraak gemaakt te hebben. TELEGRAFISCH WEERBERICHT naar waarnemingen verricht m den morgen van 6 Januari. Medegedeeld door het Kon. Nederlandsch Meteorologisch Instituut te De Bilt Hoogste stand 774.8 te Valentia. Laagste stand 736.8 te Andaenea Verwachting: Matige westelijke tot noordwestelijke, later afnemende en weer krimpende wind, gedeeltelijk bewolkt aanvankelijk nog regen- of hageibuUje* lichte vorst nachts, zelfde temperatuur overdag.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1925 | | pagina 5