STOOMT AARTBERICHTEN.
Tl11? den brand Oostoian, waar de
styfseUabnek „de Arend" in vlammen
opging etc. De sport is vertegenwoordigd
door kieken van den Nooid-Holl. wegwed
strijd en het vertrek der Noord-HoiL
schaatsenrijders naar Davos.
nog alechts door «en opening ln den nek
f j111 hal€n- Het kunstmatig strot-
Wht°°i Merop 8*zet 611 8al aan de
nicht, dezelfde vlbreerende beweging, die
e natuurlijke stembanden veroorzaken.
0611 buikje werd deze luoht naar den
mond geleid en daar met behulp van lip
pen en tong tot verstaanbare taal gearti
culeerd. liet klonk allen veel monotoner
dan gewone spraak.
Het was voor den uitvinder niet gemak
kelijk het toestel volgens zijn denkbeeld
uitgevoerd te krijgen. Het behoeft ge
lukkig te zelden gebruikt te worden,
uan dat een fabriek er iets aan zou kun
nen verdienen. Ten slotte werd het ver-
\aardigd in d© laboratoria van de Ame
rican Telephome Oompany, waar men de
met telefoon-studie verkreigen kennis van
de menschelijke stem ook aan het appa
raat ten goede kon laten komen.
De chemie van honing.
In „The Lancet" wordt de aandacht ge
vestigd op de waardjevolle eigenschappen
van honing, die een snel resorbeerbaar
voedöel! is. De honing is tegenwoordig
niet mijer zóó in tel als hij vroeger Was;
toch verdient hij wei weer meer gebruikt
te worden. Een gemiddelde van dertig
analyses geeft de volgende samenstelling
in percenten:
water
17,2
vruchtensuiker
894
druivensuLker
84
dertrine
0,45
rietsuiker
0,40
mierenzuur
140
eppeteuur
0,30
azijnzuur
0,20
was
0,90
eiwitten
1,80
miner, zouten
0,75
ombepaald!
8,80
Onder de minerale
zouten bomen
calcium, magnesium, ijzer en phos-
phorzuur voor; ander de onbepaalde
stoffen waren1 harsen, gomstoffen,
kleurstoffen en vluchtige oliën.
De saraenslteMng is dus vrij gecompli
ceerd, maar de hoofdbestanddeelen zijn
de monosacchariden vruchtensuiker en
dniivemsuiker. De calorische waarde van
honing is hoog; een ons correspondeert
met ongeveer 300 calorieën; bijna even
veel als onopgeloste rietsuiker. Het is
niet geheel bekend waar al die bestand-
deelen vandaan komen. De suikers ko
men direct uit den nectar en de sappen
van de plant De herkomst der dertrinen
is onbekend. De eiwitten komen van het
stuifmeel der planten.
De was is een stofwisselingsprodukt
van de bij; de productie van honing en
was staan bij die bdj in omgekeerde even
redigheid; vermeerdert de een, dan ver
mindert de ander. Het voornaamste be
standdeel van de was is de palmitinezure
ester van myricyllaloohol. Ook andere
esters komen erin voor. Het percentage
organische zuren is hoog, soms tot 2
De (echte) honing bevat ook vitaminen,
zoowel het in velt als in water oplosbare
vitamine. Bovendien; zijn er enkele fer
menten in gevonden, b.v. de invertase,
die de rietsuiker splitst. De nectar van
d% planten, die rietsuiker bevat,
wordt in d'ee ,ki die bij omgezet
dloor fermenten, die door klieren in den
krop en de borst van de bij worden afge
scheiden. Maar deze omzetting is niet
volledig en gaat nog door als d!e honing
in de graat is gedeponeerd.
Een voordeel van honing is, dat hij
Een ander gevolg van dat conflict .is, dat
de eendenhouaers dood' verlegen zitten om
puf, en dat er voor dat eendenvoer eveneens
ongekend hooge prijzen worden besteed.
Inderdaad zitten de eendenhouders met de
handen in het haar en daar de proeven van
Dr. Te Hennepe te Volendam, om dé eenden
zonder vischproducten te voéden, nog niet
voldoende gegevens voor den algemeenen
eendenboer bevatten, moeten en zullen ze
vischvoeder zien te bemachtigen. Zoodat zich
het eigenaardige feit voordoet, dat de eenden
schoot gaan met het voedsel, dat eigenlijk
voor de menschen bestemd is en dat b.v. de
sardientjes worden opgekocht om, ergens in
het Waterlandsche gebied, de snateraars tot
spijs te dienen.
Het spreekt vanzelf, dat, volgens de nog
altijd gangbare noodwendigheid van „vraag
en aanbod" de prijs, ook van sardien, hoog is.
Ligt het niet voor de hand, dat- men hun
kert naar wat beter weer, opdat de visschers-
vloot kan uitvaren.-
Zoolang het conflict te IJmuiden duurt,
zullen de prijzen der vischsoorten hoog blij
ven en daarvan zou men in grootere mate
hier kunnen profiteeren als het weer wat
gunstiger was.
Alle vischsoorten zijn thans hoog in prijs.
Te voldoen aan de groote vraag is er thans
toch niet, doch de menschen, die, óf geld te
veel hebben, óf visch als een soort medicinaal
voedsel moeten gebruiken, zullen die hooge
prijzen óf achteloos besteden, óf met woede
in het hart hun penningen uittellen.
De een z'n dood is de ander z'n brood.
Weinigen zullen er zijn, die daarom zullen
wenschen, dat het conflict nog lang zal du
ren, doch ze zullen er zijn, en die zijn van
het genre uit den oorlogstijd, toen er einde
lijk vrede in 't zicht was en die enkelingen
spraken van: als de vrede losbarst.
Laat ons hopen, dat IJmuiden spoedig
van deze ramp bevrijd zal zijn, want dat het
daar aan de grens van een débflcle staat, be
hoeft wel voor hen, die willen nadenken,
geen betoog.
Robinson.
LANGS DE STRAAT.
zeer snel in het darmkanaal wordt opge
nomen, zoodait hij nooit aanleiding geeft
tot omgewemschte gistingen in den darm.
Daarom is hij in sommige gevallen, voor
zuigelingen en kinderen h.v. te verkiezen
boven rietsuiker. Door de vetzuren, die
hij bevat, bevordert hij de spijsvertering
en den stoelgang.
Nagemaakte honing; die hoofdzakelijk
uit druivemsuiker bestaat, mist al de bjj-
bestanddeelen en is dus ais een minder
waardig product te beschouwen.
EEN BEPERKT VOORDEELTJE.
Er is een veel gebruikt spreekwoord, dat
wel niet steeds letterlijk moet worden opge
vat, doch dat in zijn figuurlijken zin veel
waars bevat.
De een z'n dood, is de ander z'n brood.
Een ongedacht gevolg van de trawlersta
king is, dat onze botvisschers vooral daarvan
een voordeeltje ondervinden.
Nu is hun dat voordeeltje door iedereen,
geloof ik, wel gegund, want men weet te goed
hier wat er aan vast zit om de bot, buiten
Harssens, te bemachtigen.
Doch zoo ongekend hoog de prijs, voor bot
besteed, thans is, mag zeker wel een unicum
worden genoemd.
En in hoofdzaak is dat te wijten, of te
danken, aan het niet varen der trawlervloot,
zoodat de grootstad Amsterdam, met haar ge
meentelijke winkels, niet weet hoe aan visch
te komen en er mannetjes op uit heeft ge
stuurd om (toch maar een staartje in de win
kels ten verkoop te kunnen aanbieden.
Zelfs in den oorlogstijd heeft men voor bot
niet zulke hooge prijzen besteed als thans het
geval is. Als men weet, dat voor 1 K.G. ruim
1.werd betaald, kan men even een bere
kening maken, wat elke hap visch, ddo men
tusschen de kiezen krijgt, dan wel aan waar
de vertegenwoordigt.
AI happende zuilen velen met mij die be
rekening niet kunnen maken, doch zonder te
happen zullen we er toch ook wel ongeveer
een slag naar kunnen slaan.
Want voeding voor de middelmoot der
menschen zal het wel niet zijn; ook zal de
staart en kop van het mehschdom er wel
nuchter van blijven, alleen het neusje van
den menechenzalm zal zich kunnen verlusti
gen in het consuineeren van dergelijke, naar
centen riekende, visch.
We zullen trachten niet Jaloersch te wor
den op die botversllndera en we zullen kalm vJ
afwacnten ons vischje te verorberen totdat wedstrijd tusschen den wind en het water
De Pot.
Habent sua fata libelli Dit, waarde lezer,
is Latijn en beteekent: „Boeken hebben hun
lotgevallen". Moge het onderstaande verhaal
u doen zien, dat ook petten ze hebben!
Vrijdagmiddag 12 uur op de Kerkgracht.
Onze nijvere bevolking, voor zoover zij bui
tenshuis haar brood verdient, spoedde zich
bij het slaan van twaalven huiswaarts. Van
alle kanten kwamen ze aan, te voet, per fiets,
van noord, zuid, oost en west. Het stadsbeeld
op dat uur, is dan zeer levendig. De krach
tige wind speelde met al die fietsende en
loopende menschen zijn spel; jassen deed hij
open waaien, rokken om de beenen fladderen,
handen naar de hoofddeksels grijpen. Nog
andere, raarder dingen deed hij, waarop wij
niet nader kunnen ingaan
Plotseling, bijna tegelijkertijd, ontrukte hij
aan een tweetal voorbijgangers hun hoofd
deksels. Nummer één, wiens hoofddeksel
evenals de machinerie van Elettner's rotee-
rende zeilschip, draaiende bewegingen maak
te, vertoonde een versch-geknipten, tot na
genoeg één millimeter ingekorten krullebol,
Het lijkt mij onverantwoordelijk midden in
den winter met zulke kort-geknipte haren
rond te loopen. Dat groeit voorloopig niet
weer aan.... Zijn hoofddeksel kwam, na
eendge malen in levensgevaar te hebben ver
keerd, doordat een paar ijverige school
meisjes er haar voetjes op wilden zetten, on
beschadigd in het rechtmatige bezit van den
eigenaar terug,
Erger was het met nummer twee gesteld.
Nummer twee was per fiets, en, vóór hij zich
rekenschap gegeven had van het gebeurde,
lag zijn hoofddeksel in het kanaal. Het was,
voor een val in het kanaal, een bij uitstek ge
schikte pet. Zij was hoog van structuur, en
bevatte een buitengewoon groote ruimte,
waarin zich de lucht kon optasten. Boven
dien was zij uitzetbaar. Geen wonder, dat de
pet zich in het kanaal wonder in haar element
bevond. Zij dreef, zooals alleen een dergelijke
pet drijven kon, met een zekere trotsch-
heid, een fierheid, een zuiverheid van lijn,
een sierlijkheid van houding, die bewonde
renswaardig waren. De krachtige wind bo
vendien deed de pet zeilen alsof zij van ouds-
hen een hecht en zeewaardig zeilschip ware
geweest. Waarlijk, deze aanblik van de zei
lende pet was een lust voor het oog,
Toen de eigenaar van het voorwerp zich
rekenschap gegeven had van hetgeen er met
zijn hoofddeksel geschied was, hjj zijn rijwiel
tot stilstand had gebracht, en was afgespron
gen, was de pet bereids een paar meter naar
het midden van heit kanaal gedreven. Aan
vankelijk glimlachend, maar, naarmate het
voorwerp meer en meer afdreef, somberder
kijkend, stond de eigenaar ernaar te zien.
Zijn niet geknipte! haren fladderden
in den wind; zijn hart ging uit naar zijn pet,
d'e, helaas! op dat oogenblik eenonbereik
baar ideaal voor hem was geworden.
Natuurlijk stond er oogenblikkelijk een
jongen bij het geval. Natuurlijk stond er na
twee seconden een tweede jongen. Maar de
derde jongen, die voorbijkwam, had klaar
blijkelijk te veel honger om zich te laten af
leiden door een te water gewaaide pet, en
ging door.
Meer en meer dreef de pet af naar het
midden van het kanaal, minder en minder
werd de kans, dat de eigenaar zijn eigendom
ooit terug zou krijgen. Zelfs de beide jon
gens, die stonden te kijken, vonden het een
hopeloos geval, absoluut zonder eenige ro
mantiek.
Maar zie: daar was lijn in drie drijvende
pet, die pet leek, daar ln dat grauwe water,
langzamerhand een bezield voorwerp te wor
den, dat welbewust een vastomlijnd doel na
streefde. Om het maar in 't kort te zeggen:
de stroom voerde de pet mee en zelfs leek en
in de wiskunde konden uitrekenen, dat zij
zeer spoedig aan den overkant zou zijn ge
komen. De kwestie was maar of zij zoolang
zou blijven drijven. Want van de fiere, trot-
sche, hooggebolde pet, die daar te water was
gewaaid, was reeds niet veel meer over. Meer
en meer doordrong haar het water, meer en
meer zonk zij omlaag, en het werd thans een
De wind won het, zij het ook op het nip
pertje: als een onooglijk, kletsnat vod je voer
de hij de pet tenslotte naar de overzij. He
laas! eenzaam en verlaten, door niemand op
gemerkt, dreef zij tegen de schoeiing aan en,
als het lot niet spoedig keerde, zou zij daar
toch nog den roemloozen dood van voortij
dige ontbinding gestorven zijn.
Maar daar kwamen bereids twee aardige
meiskes aangestapt Wellicht hadden zij het
pettebeest aangezien voor een poesebeest of
een half verdronken hondje. Haar jonge
oogen speurden scherp ln de verte en hiel
den het vreemde voorwerp vast en, naderbij
gekomen, posteerden zij zich ter weerszijden
van de aangespoelde pet Als fiere amazones
hielden zij wacht trouwe wachteressen ble
ken zij te zijn, die, evenals de legendarische
zuster Anna spiedden of rij niets zagen
komen.
En van den anderen kant kwam toen, op
de fiets, ijlings een blootshoofdig man aan-
gepeddeld. Zijn ongeknipte haren wapperden
in den wind, hij leek, zoo uit de verte, een
jonge Siegfried. Stormen noch koude konden
hem deren; glimlachend kwam hij aange
sneld. Gudrun en Brunnhilde. de beide Wal
kuren, voor deze speciale gelegenheid door
irnige soliditariteit verbonden, wezen hem
den weg:"hieher mit dem Ross! heia heil zoo
riepen ze boven den storm uit En Siegfried
kwam, Siegfried wrong zich tusschen het
prikkeldraad door, daalde af langs de hermen
van het kanaal en haalde met levensgevaar
het sliknatte hoofddeksel uit het water om
hoog.
Daarna plantte hij fier zijnen helm op de
wapperende haren en haastte zich naar huis
om zijn bereids koud wordende erwtensoep
te gaan eten.
Zoo ziet u, dat inderdaad ook petten hun
lotgevallen hebben, en dat men wijs zal doen
bij harden wind zijn hoofdeksel stevig te be
vestigen. Want de wind is een rare snaak, en
niet steeds zijn er aanvallige meisjes hij de
hand om de wacht te houden.
Hij Het zoo spoedig mogelijk den hoofd-
maohinist en mij waarschuwen, zoomede
den sarang en zijn tendals. Nu kwam
't er op aan dien stoker naar dek te krij
gen. Over de stookplaats terug, met geen
tien politie-agenten, dus toen door de ma
chinekamer, wat ook lang niet gemakke
lijk ging, daar hij steeds gebonden moest
blijven. Lieten wij hem even los, dan
sprong hij als een kikker in de rondte,
steeds blazende en spuwende.
Ik vroeg den sarang: „wat Is er nu
Stwmvaartmaatschappij Nederland.
Jan Pieten». Coen, arr. 9 Jan. te Batavia.
Roepat, paea. 8 Jan. Gibraltar.
Rondo, vertr. 9 Jan. v. Padang.
Sumatra, vertr. 8 Jan. v. Sabang.
Joihan de Witt, vertr. 8 Jan. v. Oolomfco.
Rembrand, vertr. 9 Jan. v. Genua.
Banka, paee. 7 Jan. Gibraltar
Bengkalis, paes. 5 Jan. Gibraltar.
Billiton, arr. 8 Jan. te Antwerpen.
Karimata, arr. 7 Jan. te Livorpool.
Madoera, vertr. 7 Jan. T. Galveston.
Manoeran, arr. 8 Jlan. te Antwerpen.
Kon. Ned. 8tb. Kil.
Berendce, arr. 8 Jan. te A'd&m.
Oerea, vertr. 7 Jan. v. Deagateh.
Hennee, vertr. 6 Jan. v. Conetanttnopel.
Ino, arr. 8 Jan. te A'dam.
Juno, arr. 8 Jan. te A'dain.
Oreetee, arr. 7 Jan te Cometanaa
Pollux, arr. 6 Jan. te KimaaeL
Rhea, paes. 7 Jan. Dungeneee.
Saturniua, arr. 8 Jan. te R'dam.
Stella, paee. 7 'Jan. Gibraltar.
Neptunus, arr. 8 Jan. te Bari.
Teluue, vertr. 8 Jan. v. Alexandrii.
Theeeus, arr. 8 Jan. te Barcelona.
Veeta, vertr. 8 Jan. r. Gibraltar.
Zeoie, vertr. 8 Jan. v. Malaga.
Lima, arr. 9 Jan. te A'dam.
Nero, vertr. 9 Jan. v. A'dam.
h«t trawit lacoiifliet zal zijn opgelost
I wie haar zou bezitten.
BIJGELOOF VAN DEN OOSTERLING.
Het bijgeloof speelt een groote rol in
het leiven der inlanders. Een onzer lezers,
de heer J. van Os, machinist bij de Stoom
vaart-Maatschappij „Nederland", zendt
ons daarvan een treffend' staaltje, dat hij
persoonlijk medemaakte. Wij, „wijzer" en
„verstandiger" westerlingen, zullen wel
licht om de angsten van den hier bedoel
den Lascaar lachen, men moet zich
evenwel in diens geestestoestand inden
ken en zal dan beseffen, dat 's mans
doodsangst toen hij zich van den duivel
bezeten waande, zeer reël was. De schrij
ver, die het geval in levendige kleuren
schildert, heeft dit ook ervaren en doet
dit in zijn verhaal uitkomen.
Wij geven hem hierbij gaarne het
woord.
"t Was op den 30en November, onge
veer 's morgens 7 uur, (ik zelf had de
wacht in de machinekamer), toen plotse
ling onze eenige dynamo vreeselijk begon
te vonken.
Ik zag direct dat er iets niet in orde
was en stopte onmiddellijk. Na onderzoek
bemerkte ik al spoedig, dat de askoppe-
ling gebroken was, en wel zoo, dat van
repareeren door mij zelf geen sprake was.
Na overleg met gezagvoerder en hoofd
machinist werd besloten, voor den komen
den nacht, alle beschikbare olielampen
klaar te maken.
Nu moet men weten dat we hier varen
op de Java-Bengal-Line en onze beman
ning uitsluitend bestaat uit Lascaren,
d.w.z. Eng. Indiërs. Deze menschen zijn
van nature al vreeselijk bang en daarbij
zeer bijgeloovig. Zij gelooven beslist aan
den duivel, zooals men verder zal hooren.
In den vooravond werden dan ook alle
machinisten gewaarschuwd om toch voor
al goed uit te kijken naar stokers en
olielui.
Tegen dat 't donker werd werden alle
bruikbare olielampen aangestoken en op
verschillende plaatsen in de machinaka
mer en stookplaats opgehangen, 't Was
voor ons, als verwende machinisten der
S.M.N., (natuurlijk vrat *t licht 'betreft) een
fantastisch gezicht, hier en daar een olie
lamp. Mijn rondgang op de stookplaats
makende, bemerkte ik al spoedig, dat de
stokers zeer onrustig en schuw waren,
zich absoluut niet durfden te bewegen en
bij de geringste beweging hier of daar,
schuw om zich heen keken. Voornamelijk
schrikten zij, als ik onverwachts op de
stookplaats kwam en mijn schaduw voor
mij uitging.
De reden, waarom die menschen zoo
schuw en bang waren, was, omdat er al
sinds jaren (ik geloof zelfs al ruim 7 jaar)
zich een duivel aan boord bevind, die zich
steeds schuil hield ln S.B. kolenbunker.
Nu alles zoo goed als donker was,
waren zij natuurlijk bang, dat de duivel
hen pakken zou.
Om negen uur werd mijn wacht afge
lost en kwam de wacht op van 91. De
4e machinist nam de wacht van mij over.
't Dynamo-geval werd nog even bespro
ken, en ik wenschte hem goede wacht,
heim eerst nog eens even' opmerkzaam ma
kende op de schuwheid der stokers.
't Was omstreeks elf uur, toen ik met
schrik wakker werd door de stem van den
hoofd machinist, die zei: „Kom direct, een
stoker gek geworden." In minder dan
geen tijd was ik bij de 'hand en beneden.
Wat ik daar zag was meer dan treurig.
Wat was er n.1. gebeurd'? Een stoker
was met heldenmoed naar de W.O. ge
gaan, maar daar 't overal donker was, be
kroop hem al gauw de vrees en maakte
hij weer zoo vlug mogelijk, dat hij bene
den kwam. Boven op de stookplaats ko
mende, stootte hij waarschijnlijk zijn
hoofd, zég zijn eigen sohaduw, schrok en
kwam hollende beneden onder 't uitstoo-
ten van verschrikkelijke kreten. (Dit laat
ste heb ik vernomen van den ton machi
nist.)
De 4e machinist nam direct maatrege-
en, liet hem binden aan armen en beerven
en bond hem zelf vaat aan een daar aan
wezig ijzeren atut
eigenlijk gebeurd?" „O" antwoordde hij,
„de duivel heeft hem gegrepen eni dien
zullen we er wel even uitslaan." Maar met
dat alles wilde hij niet mee naar boven,
doch aan zijn haren trekkende en onder
veel lawaai hebben ze hem boven ge
kregen.
Toen hij goed en wel even aan dek was,
werd hij kalmer. Nu werd hem ge
vraagd: „wat voor een duivel was 't? een
Ohineesche of een Koelie-duivel?" Hij
zeide „een Koelie-duivel". „Waar is "Wj,r D
j Venna, vertr. 7 Jan. v. Patra*.
dan?" werd er weer gevraagd Jn mijn Adon^ arr 9 Jml RvlanL
nek", antwoordde hij weer. Na een paar Are8j arr g t0 Talcahuano.
vragen en daarop antwoord gegeven heb- Buterpe, vertr. 8 Jaa. v. Gporbo.
bende, sprong hij steeds op, stootte af- Mtnerva, arr. 8 Jaa. te Algiers,
sohuwelijke kreten uit en spuwde steeds
tusschen zijn tanden door. 't Was treurig
om te zien, en toch moesten we er bij
blijven. Op een gegeven moment vroeg
hij om geslagen te worden, waarna ze
hem links en rechts op zijn gezicht sloe
gen, wat hem schijnbaar goed deed. Toch 6ItfS<mZ"vértr 9 Ju v. A'dam.
wilde door 't slaan de duivel niet weg. gon. Hollaadsche Lioyd.
daar moesten andere middelen voor té SaMand, arr. 8 Jan. te Bramereh&ven.
baat genomen worden. Zeelandia, vwtr. 8 Jan. v. Southampton.
Nu is er Steed9 één van hun volk, die Amstelland, arr. 8 Jan. te R'dam
de functie van priester of voorzanger ver- Maailand, pas». 7 Jan. Fernando Noronba.
vult. Deze moest nu den duivel verjagen,
maar had er niet veel zin in, omdat hij
(held als hij was) zelf doodsbang was.
Maar na lang gepraat stemde hij toe en
daar begon de verdrijving.
Eerst werd de man languit op dek ge
legd, de voorzanger had een kopje met ze
kere vloeistof bij zich (wat dat was kon £k
niet gewaar worden) en nu werd er steeds
onder 't prevelen van een gebed in 't kopje
geblazen. Nadat dit een poosje geduurd
had (al dien tijd bleef de stoker stil liggen). T T
werden er met een tooverstokje wijde cir- J,ul9 Jan R daan.
kels om hem heen getrokken. Daarna werd nr - T v
er weer een gebed gedaan en de vloeistof Wami '8 J<UL' te Vera Cru*,
in zijn neusgaten gespoten. Dat vond die Veendam, pa*s. 9 Jan. Cape Race.
stoker lang niet lekker, hij sprong op, zoo-
ver 't touw het hem toeliet en schreeuwde:
„De duivel, de duivel komt! daar is hij.
lich, licht, sla hem van mijn gezicht af met
een schoen 1" Nadat dit inspuiten drie keer
gebeurd was, ging hij rechtop zitten en
zei doodbedaard: „De duivel Is weg", waar
na hij weer gewoon op wacht ging, maar
toch den volgenden morgen bont en blauw
was, met opgezwollen lippen. Gelukkig
heeft 't geval zich niet herhaald
Kon. West-Indische Maildienst.
Poaeldon, vertr. 9 Jan. v. A'dam
Venezuela, vertr. 9 Jlan. v. A'dam
Jan v. Nassau, vertr. 6 Jan. -v. Kingston.
Amersfoort, vertr. 6 Jan. v. CrlstobaL
Amsterdam, vertr. 6 Jan. v. Cu moot
Oberon, pass. 9 Jan. te Aaoren.
Jason, vertr. 7 Jan. v. Payta.
Van Rensslaer, paes. 8 Jan. Floros (Aaoren).
Bacchus, vertr, 4 Jan. v. Sanchez.
Prins der Nederlanden, vertr. 8 Jan. A'dam.
Florapark, arr. 7 Jan. te Antwerpen.
Halcyon Lijn.
Tot zoover het verhaal van den heer van
Os. Een indruk te geven van het fantas-
tisoh-lugubre schouwspel, dat deze vertoo-
ning aan boord maakte, is, zoo zegt hij,
WesterdijV, arr. 9 Jan. te Neiw-York.
Heemskerk, arr. 8 Jan. te Beira,
Leerdam vertr. 8 Jan. v. Vi^o.
Nijkerk, vertr 5 Jan. v. Walvischbaal.
Randfontein, vertr. 7 Jan. v. Zaneibar.
Grootendijk, pass. 8 Jan. Scllly.
Lochkatrine, arr. 5 Jan. te San Francieoo.
Maasdam, vertr. 7 Jan. v. Vera Cru».
Burgerdijk, arr. 8 Jan. te R'dam
HollandAustralië Lijn.
Slantar, pass. 8 Jan. Sagrea.
HollandBritscb-Indië Lijn.
Bovenkerk, paos. 9 Jan. Perim
Meerkerk, arr. 8 Jan. te Oocanada.
Streefkerk, pase. 7 Jan. Pan tel larie.
Koudekerk, vertr. 7 Jan. v. Karachl
HollandO.-Azië Lijn.
Salawati, arr. 5 Jen. te Yokohama.
ondoenlijk. Met hun grijzende tronies ston-1 Gomna, arr. 8 Jan. te Port Sald.
den de matrozen en stokers rond den „be
zeten" man geschaard, en de schrijver zelf
met een kaarslantaarn het schouwspel ver
lichtend. 't Was iets echt geheimzinnigs.
l) Sarang voorman van alle stokers.
Tendals voorman van eiken wacht
MARINEBERICHTEN.
Gewfjzlgd vaarplan Hr. Ma „Tromp" en
„Heamskerck".
Hr. Mr. „Tromp": 21 Januari vertrek
uit Malaga; 23 Januari aankomst Lissa
bon; 30 Januari vertrek uit Lissabon; 6
Februari aankomst te Tunis; 11 Februari
vertrek uit Tunis. Verder als het oude
vaarplan.
Hr. Ma „Heemsfcerck": 21 Januari ver
trek uit Malaga; 27 Januari aankomst te
Port Mahon; 2 Februari vertrek van Port
Mahon; 6 Februari aankomst te Tunis; 11
Februari vertrek uit Tunia Verder als
het oude vaarplan.
Hr. Ma „Heemskerck".
Hr. Ma Heemskerok bevond zich 9 Ja
nuari ten 8 uur vjn. 55 mijl Wü.W. van
Ouessant
Luit. ter zee 2e kl. F. Stam en F. Ji van do
Poll zijn uit Ooot-Indië teruggekeerd.
De navolgende onderofficieren zijn aange
wezen om in Maart a*. naar de tropen te wor
den uitgezonden:
Timm.-maj. J. W. Renard, ziekeoverpljnaj.
W. Helder, eerg.-ziekenverpl. J. J. van Keeoel,
mach.dr.-nnaj. J. Prins en J. Witteveen, serg.-
kok H. J. Neuveglieee en A. J. van der T
Ais reserve wordt aangewezen de eerg.-kok
H. van Nielen,
Opgave van overgeplaatste onderofficieren.
9 Fabr. 1925: serg.-maj. der inara N. J. Hof
land van Wachtschip Willemsoord naar Marine-
kaz. Wileknsoord; idem W. Plomp van id. naar
id; serg. der mare. H. Kamphorst van ld.
id; idem G. van Coesant van id. naar ld.; idem
L. Schalier van id. naar id.; Idem J>. Klaucke
van id. naar id.; Idem P. J. Stikkelman van
id. naar id.; serg.-maj. der mars. J. de Zeeuw
van de Kooij naar id.; serg. der mars. A C.
de Widt van Kaz. Rotterdam naar id.; idem
S. laber van id. naar ld.; idem A. W. v. Diu-
tep van id. naar id.; ld. H. Klaucke van Van
Speijk naar id.; serg.-maj. der mars. EL J. van
Voorst van Wachtschip Willemsoord naar de
Kooij; serg. der mars. W. F. B. Nieeseti' van
Kaïz Rotterdam naar Van Speijk; idem J. Prins
van Gelderland naar Wachtschip Willemsoord;
idem P. Romein van Kaz. Rotterdam naar
Gelderland; idem W. F. J. v. denderen van
Wachtschip Willemsoord naar Kaz. Rotterdam.
15 Jan 1925: serg.-maohinist R. Warrics van
Van Speijk naar Kaz. O.zd.
VERGADERINGEN, VERMAKELIJK
HEDEN, ENZ.
VrtJdsg SS Januari.
Concert Jnter Noa", Caalno, 8 uur.
Oostkerk, .vertr. 8 Jan. v. Huil.
Holland—Afrik» Lijn.
Heemskerk, arr. 8 Jan. te Beira.
Nijkerk, vertr. 5 Jan. v. Walvischbaal
Randfontein, vertr. 7 Jan. v. Zanzlbar.
Meliekerk, vertr. 8 Jan. ,r. Kaapstad.
Salabangka, pass. 6 Jan. Dakar.
Rietfontein, vertr. 8 Jan. v. Tanga.
Holland—West-Afrik» Lijn.
Albireo, vertr. 7 Jan. v. Monrovia.
Gaasterland, arr 9 Jan. te A'dam.
Vlieland, arr. 7 Jlan. te Dakar.
Rotterdamse he Lloyd.
Menado, arr. 9 Jan. te R'dain.
Tosari, pass. 9 Jan. Gibraltar.
Goentoer, pass. 8 Jan. Perim.
Medan, pasa 7 Jan. Finisterra.
Geroet, arr. 8 Jan. te R'dam.
Gorontalo, arr. 8 Jan. te Belawan.
Kertosono, arr. 8 Jan. te Bromen.
Merauke, vertr. 7 Jan. v. Sua».
Patria, arr. 8 Jan. te Rldam.
Ineulinde, vertr. 8 Jan. v. Colombo.
Kawi, pase. 9 Jan. Kaap del Armi.
Soekaboemi, arr. 8 Jan. te Hamburg.
RotterdamZuid-Amerika Lijn.
Algorah, arr. 8 Jlan. te Montevideo.
ALwaki, vertr. 8 Jan. v. Bahia.
Alcyone, arr. 8 Jan. te R'dam.
Zijldijk, vertr. 7 Jan. v. Rio Grande.
Stoomvaartmaatschappij Oceaan.
Jiason, paBs. 4 Jan. Gibraltar.
Hector, vertr. 7 Jan. v. Port SaidL
Melampus, arr. 7 Jan. te Ba,tavia.
Teireeias, vertr 8 Jan. v. Port Swettenhaan.
Deucallon, arr. 9 Jlan. te A'daan.
Teireeias, arr. 8 Jan. te Penangt -
Stentor, aar. 7 Jan. te Suez.
JavaChina—Japan Lijn.
Tji'besar, vertr. 8 Jan. r. N. Orleana.
Java—Bengalen Lijn.
Oeylon, arr. 7 Jan. te Rangoon.
JavaNew-York Lijn.
Kambangan, arr. 8 Jan. te Batavia.
Bali, vertr. 8 Jlan. Port Said.
NIEUWE UITGAVE.
Noord-Holland ln woord en Beeld.
Verschenen is no. 6 van dit tijdschrift.
De frontpagina wordt ingenomen door
het portret van Mri Wendelaar, burge
meester van Alkmaar. Het nr. bevat weer
tal van kieken uit verschillende plaatsen,
w.o. actualiteiten als foto's van de ver-
keersverbeterinjgen bij Edaun, Monniken-
LAATSTE BERICHTEN.
Berlijn. 10 Jan. De rechter van inatruo-
tie heeft het verzoek tot invrijheidstelling
van de beschuldigden ln de Barmat-
affaire van de hand gewezen en het ar
restatiebevel bevestigd
Stockholm, 10 Jan. Do toestand van
Branting was gisteren minder gunstig, de
u-mverattjur hoog^r en de ralasiafl
sneller.