BEIDEWE COURANT
PUROL
Tweede Blad
BINNENLAND.
VAN ZATERDAG 10 JANUARI 1925.
Jollas Rannatt en de Nederlandsche
sociaal-democraten en communisten.
De heer Joh. Braiuttgam schrift in
Voorwaarts hot volgende:
Aan het geval der gebroeders Barmat
vergaapt zich ook „De Tribune". Natuur
lijk op haar wijze. Haar titel is: „Stin
kende politieke zeden". „Van Russische
analfabeten en1 soc.-democratische volks
bedriegers".
Of den gebroeders Barmat eigenlijk
Iets ten laste gelegd kan worden, daar
over zwijgt „De Tribune". Ook over het
feit, dat de relaties tussohen Barmat efi
de sooiaal-democratie geen onbehoorlijke
en onverantwoordelijke daden ten gevolge
hebben gehad, glijdt het achtenswaardige
blad heen
De relaties op zichzelve schijnen het
booze in te hooiden.
Maar, als dat zoo is, dan moet „De Tri
bune" toch een weinig voorzichtig zijn
Men zal zich herinneren de groote sta
king in het transportbedrijf in 1920.
In die dagen kwam ter sprake de vraag
of eenige levensmiddelen, bestemd voor
de toenmaals hongerende bevolking van
Weenen en de noodlijdend© arbeidersbe
volking van het Roergebied, konden wor
den doorgevoerd. Onze Centrale Bond
had daartegen geen bezwaren. Hij wilde
de noodlijdende makkers in het buiten
land geen slachtoffers maken van de sta
king hier.
Anders echter denkt de Comm. Fed.
van Transportarbeiders erover. Zij moest
er niets van hebben en nam een motie
aan, waarbij al deze huipverieening werd
afgewezen en de arbeiders die haar zou
den verleenen bij voorbaat als onderkrui
pers werden uitgekreten.
Totdat er, op verzoek van den heer
Jullus Barmat, drie Duitsche kameraden
overgekomen waren; naar de partijsamen
stelling dier dagen een meerderheids-
socialist, een onafhankelijke en een oom-
munist, die alle drie betoogden, dat de
doorlating dezer levensmiddelen noodza
kelijk was.
Toen zwenkte de Communistische Fe
deratie em besloot dezen kort te voren
als ondexkruiperswerk geaignaleerden
arbeid toe te laten.
Maar opmerkelijk was, dat de Federatie
gelijktijdig een paar weken haar tot een
droevig pedl ingezonken stakersuitkeerin-
gen met 2 per week kon verhoogen. Om
dat. d)e Federatie al dan niet met
bemiddeling van het Communistische N.
A. S. van den heer Julius Barmat vijf
tig duizend gulden geleend1 had.
Ziedaar ook een en nu een commu
nistische relatie met den heer Barmat.
En een waarbij het een open vraag is
of de wijziging der opvattingen van de
leiding der Communistische Federatie
niet sterk onder den invloed heeft ge
staan van de som, die men als leening
van den heer Barmat bekomen kon.
Waarnaar „De Tribune" eens een on
derzoek moet instellen. Zjj kan dan in
eigen kring en over eigen menschen stof
vinden, die gelegenheid voor nieuwe sen
sationeel© opschriften geeft
„De Tribune" had naar aanleiding van
de mededeeling van Voorwaarts over
haar verhouding tot den hoer Barmat de
opmerking gemaakt:
„Over dit vuile zaakje, dat nu pas aan
het rollen ia, zal nog wel meer los komen,
maar van belang is het nu al wat het „ar
beidersblad" Voorwaarts schrijft. Dit
ls een begin der onthullingen, wat zal er
nog komen?"
Het Volk dient het blad' van repliek en
eindigt:
„Echter zou Wijnkoop wel in staat zijn
een onthulling te doen, als hij eens me
dedeelde welke bedragen Julius Bar
mat, voordat hij de Voorwaarts financieel
steunde, tot ondersteuning van het Ne
derlandsche communisme heeft verleend
en hoevele malen voor de Nederlandsche
oommunistische partij nog vergeefs bij
Julius Barmat om steun is aangeklopt na
dat hij opgehouden had die partij te steu
nen."
Volkshuisvesting.
De Minister van Arbeid1, Handel en Nijver
heid heeft een,brief aan de gemeentebesturen
gericht inzake voorschotten a. tot verbetering
van de volkshuisvesting door krotopruiming,
en b. tot voorziening in de behoefte aan een
voudige woningen in die gemeenten, waar
het particulier bouwbedrijf volslagen in .ge
breke blijft.
De minister ineFkt op, dat voor dit doel
onder a. genoemd 1.2 millioen op de begroo
ting is uitgetrokken en voorts 80.000 be-
sclukbaar gesteld wordt voor het verleenen
van jaarlijksche bijdragen tot dekking van
60 pet. van. het op de exploitatie der voor het
onder a. omschreven doel gebouwde wonin
gen te lijden, nader te bepalen maximaal
tekort.
Voorschotaanvragen zullen slechts in over
weging worden genomen voor zoover de be
schikbare middelen toekenning van het ge
vraagde voorschot mogelijk maken en voor
zoover aannemelijk wordt gemaakt, dat het
benoodigde bouwkapitaal niet bij anderen
dan bij het rijk kan worden geleend. Betreft
het een voorschot voor het doel onder b. ge
noemd, dan zal de behoefte aan de woningen
moeten worden aangetoond en zal tevens
moeten worden aangegeven waarom niet
mag worden verwacht, dat in die behoeften
door particulieren zal worden voorzien.
Gemeenten, die, omdat zij zelf kunnen
leenen, niet voor een voorschot in aanmer
king komen, zullen niettemin, als gebouwd
wordt met het doel onder a. vermeld; voor een
jaarlijksche bijdrage in het exploitatie-tekort
in aanmerking kunnen komen, echter voor
niet langer dan 50 jaar. Bij een verzoek om
een voorschot en een bijdrage of alleen een
bijdrage voor dat doel, zullen zoodanige stuk
ken moeten worden overgelegd, dat blijkt, dat
een even groot aantal woningen, als waar
voor steun wordt gevraagd, onbewoonbaar
wordt of is verklaard en tegen het tijdstip,
waarop de te bouwen woningen in gebruik
zullen worden genomen, zal worden ont
ruimd. In bijzondere gevallen kan een bij
drage met of zonder voorschot eveneens
worden verleend voor de Exploitatie van wo
ningen voor bepaaldelijk aangeduide perso
nen of groepen van personen, als daar zijn
bewoners van noodwoningen, woonwagens,
woonschepen, keten, plaggenhutten en der
gelijke en slecht gehuisveste groote gezin
nen. De te bouwen woningen zullen alleen
mogen bewoond worden door hen, voor wie
ze bestemd rijn.
Om te voorkomen, dat zij verhuurd
worden aftn anderen, zal bij het toe
kenden van het voorschot, met bijdrage of
van de bijdrage alleen, behalve de gewone
voorwaarden, ook de voorwaarde worden ge
steld, dat de woningen niet mogen worden
verhuurd aan personen, die tot dusver een
gelijkwaardige of een hetere woning bewoon
den, of naar mijn oordeel een bijdrage niet
noodig hebben. Mocht bij eenig onderzoek,
tot het instellen waaruit alle vrijheid wordt
voorbehouden, blijken, dat aan deze voor
waarde niet stipt de hand wordt gehouden,
dan zal de voor het geheele complex toege
kende bijdrage worden Ingetrokken, tenzij
voor het verhuren van de woningen aan ande
ren dan de bedoelde personen vooraf onder
opgave van de redenen mijn toestemming ls
verkregen. De woningen moeten solide, doch
zeer eenvoudig zijn. Ongetwijfeld zal voor de
dén-gezinswoning veelal volstaan kunnen
worden met een woonkamer-keuken, een
slaapkamer voor de ouders en op den, be
schoten zolder gescheiden slaapplaatsen voor
jongens en meisjes. Schelding van slaapge
legenheid van ouders en kinderen en bij de
zen van jongens en meisjes is een voorwaar
de, waaraan ln ieder geval moet worden vol
daan.
Het tekort op de exploitatie der woningen
mag niet meer bedragen dan 60 per woning
per jaar, waarvan de helft te dragen door het
rijk, de wederhelft door de gemeente.
De woningen, te bouwen met het onder b.
vermelde doel mogen niet meer kosten dan
ten hoogste 2400 alles Inbegrepen, behalve
den grond; ln menig geval zal met een lager
bedrag volstaan kunnen worden. De huurop
brengst- moet zoo hoog zijn, dat ten minste-
alle exploitatieuitgaveni worden gedekt.
K. r. K. voor HoUand's Noorder.
kwartier.
In de Woensdagavond te Alkmaar gehou
den vergadering van de Kamer van Koop
handel voor HoUand's Noorderkwartier heeft
de Voorzitter in zijn Nieuwjaarsrede er op
gewezen, dat met het oog op den kaas- en
groentenhandel van het gewest de toekomst
met eenig optimisme mag worden tegemoet
gezien indien door het buitenland geen
tariefsverhoogingen of andere beperkende
bepalingen den uitvoer zullen belemmeren.
Omtrent den tuinbouw kan gemeld worden,
dat de toestand langs de duinstreek en be
zuiden Alkmaar dooreengenomen „goed" kan
genoemd? worden. Toch zal een vlot verloop
van den handel noodzakelijk zijn om de
enorme voorraden, welke nog ongeveer 1/3
meer bedragen dan die van het winterseizoen
1923/24, tot voldoende prijzen van de hand te
kunnen doen.
De aanvoer ter Alkmaarsche kaasmarkt
bedroeg 8104 stapels met 6.722.530 K.G. te
gen 7686 stapels met 6.162.608 K.G. in 1923.
De omzet der Ooöp. Zuivel Exportvereeni-
ging bedroeg totaal 2.623.005 K.G. tegen
2.463.926 K.G. in het jaar 1923.
In de bloemboUenkweekerijen en den Ex-
porthandel werd over het algemeen bevredi
gend gewerkt; in de omgeving van Broek op
Langendijk kan de toestand voor enkele soor
ten, als b.v. hyacinthen en tulpen, zelfs uit
muntend worden genoemd. De exporthandel
heeft zich, ondanks verhoogde verkoopsprij
zen in LImmen en omgeving, belangrijk uit
gebreid; ook hier werd dn Duitschland een
afzetgebied herwonnen, zoodat de vooruit
zichten voor 1925 hoopvol' zijn.
Omtrent het landbouwgebied' kan worden
gemeld, dat bulten alle verwachting het re
sultaat van het geëindigde jaar voor de zul-
velbereiders gunstig is. Niettegenstaande het
mond- en klauwzeer weer onder het rundvee
heerschte, en het vee door de vele regens te
vroeg naar de stallen? moest, mochten de zui-
velbereiders toch het jaar 1924 beschouwen
als een gunstig beëindigd jaar.
De Noordzeevlsscherij ln het district bleef,
wat de vangst betreft, beneden het middel
matige; de vischprijzen waren echter goed te
noemen. De visscherij in de zeegaten, het
Marsdiep en langs de stranden met zegens,
fuiken, enz. had over het algemeen goede
resultaten.
De haringvangst was bijzonder goed, ansjo
vis werd' er weinig gevangen, maar beide
soorten brachten, dank zij de vraag van
Duitschland^ goede prijzen op, zoodat de uit
komst dezer visscherij bevredigend' genoemd
kan worden. Over het algemeen kan in door-
sneê van de visscherij in ons district over
een matige uitkomst gesproken worden.
De voorzitter herinnerde vervolgens aan
de op initiatief der Kamer genomen en goed
geslaagde herdenking van het 100-jarig be
staan van het Noordzeekanaal ten Stad-huize
■te Alkmaar, bracht dank aan het gemeente
bestuur voor de ondervonden medewerking
en den heer Dresch, archivaris, voor de door
hem georganiseerde tentoonstelling. Spr.
hoopte, dat de dezen zomer te organiseeren
„pleiziervaart" door het N.-H. Kanaal even
eens goed moge slagen en deelde mede, dat
aan den heer O. Nannes Gorter de samen
stelling van het te maken Gedenkboek was
opgedragen.
Van de directie der Ned. Spoorwegen was
bericht Ingekomen, dat trein 8904 om 11.56
van Schagen zal vertrekken (15 min. vroeger
(Jan thans is bepaald), waardoor het missen
van de aansluiting te Alkmaar op trein 469
vermoedelijk al worden voorkomen. Voorts
Ingezonden Mededeeling.
voor de Handen (397)
deelde de directie mede, dat indien dezen
zomer de directe sneltreinen Berjjen^aan-
ZeeAmsterdam vice-versa worden ingelegd,
deze te Alkmaar zullen stoppen.
Gunstig zal aan het gemeentebestuur ge
adviseerd worden inzake vervroeging van het
aanvangsuur der botermarkt en verplaatsing
van de vruchtenmarkt van het W.aagplein
naar de beide zijden van de Nieuweeloot tus-
schen Re'men en Kanaalkade.
Door den heer Hoogland' werd medege
deeld;, dat het volledig rapport der Provin
ciale commissie aan Ged. Staten inzake de
W.-Friesche kanaalplannen spoedig te wach
ten was en uit de daarop gevolgde discussie
bleek, dat door onderling overleg bijna ge-
heele overeenstemming verkregen was met
de commissie van advies voor de kanalisatie
in W.-Friesland. <„HbL").
Scheepvaartweg AmsterdamF.oven-
Rijn.
Verschenen ls het verslag van de
Staatscommissie, ingesteld bij Kon. Be
sluit van 7 Januari 1921, in zake den aan
leg van een verbeterden scheepvaartweg
van Amsterdam naar den Boven-'-Rijn.
De commissie is van oordeel, dat de
aanleg van een kanaal, loopende van Am
sterdam over Utrecht en Wljk-lyij-Duur-
stedle naar Tiel, ongeveer volgensi de door
haar aangevangen richting, de beste
wijze is, waarop een verbeterde scheep
vaartweg van Amsterdam naar den Bo-
ven-Rjjn zoo spoedig doenlijk kaï 1 worden
tot stand gebracht, ook gelet op tïe belan
gen van de te doorsnijden landstreken en
die van de landsverdediging. Daarnaast,
derhalve als aanvullend werk, bi ?v eelt de
commissie aan de uitvoering va:a de na
dere normallseering van dien Noder-R4jn
en de Lek.
De kosten zijn als volgt geraamd:
A. voor de verruiming van liet Mer-
wede-kanaal tusschen Amsterdam en de
spoorlijn Gouda—Utrecht 7.960.000;
B. voor het kanaalvak tusschen de
spoorlijn Gouda—Utrecht en do Lek te
Wijk bij Duurstede 18.600.000;;
C. voor het kanaalvak Raveiiswaay
Tiel 12.950.000;
D. voor de vervanging van de bestaan
de draaibruggen van het kanaal vak Am
sterdamUtrecht door nieuwe bruggen
2.400.000.
De totale kosten der werken, genoemd
onder A, B. O en D worden dus geraamd
op 41.900.000.
Aangenomen, dat de noodige g relden en
voldoende personeel worden beschikbaar
gesteld, is de commissie van igevoelen,
dat bij een goede organisatie en een vlot
verloop van het werk de nieuw-o verbin
dingsweg zeer wel in rond 10 jaren na
dat tot de uitvoering van het werk be
sloten is derhalve met inbegrip van
het tijdperk van voorbereiding en van
onteigening kan zijn voltooid.
Bescherming van de buitenlsmdsche
nijverheid.
(Vragen van Kamerleden.).
De heer Ter Hall heeft tot den Minister
van Marine de volgende vragen gericht:
lo. Is het juist, dat vanwege d e Neder
landsche marine ten behoeve der nieuwe
kruisers bij' de Fairey Vliegtuigénfabriek
in Engeland een bestelling geplaatst is op
vier watervliegtuigen van het dubbel-
drijver-type?
2Of Zoo ja, wil de Minister dun mede-
deelen welke redenen aanwezig; waren,
dat de Nederlandsche vliegtuig ennijver-
heldi, die, naar veler meeoing in staat
geacht wordt, zich met de beste der bui-
tenïandsche fabrieken te meten, bij deze
belangrijk» bestelling voorbij werd ge
gaan en een Nederlandsche Re geerings-
bestelling aan een Britsche fabriek werd
gegund?
80. Is het gerucht Juist, dat de -opdracht,
aan bovenbedoelde Fairey-fabriek gege
ven, de bestelling is, wplke aanvankelijk
geplaatst werd bi| de Nederlandsche
Vllegtuigenfabrtek, welke bestelling ech
ter werd geannuleerd, toen het eerste toe
stel der serie van vier niet aan de ge
stelde eisohen voldeed?
4o. Als het gevraagde sub 80. juist is, is
het dan eveneens Juist, dat het minder de
schuld was van de Nederlandsclie Vlieg-
tulgenfabriek, dat bedoeld toestel, niet aan
de eisohen voldeed, doch dat di.t veroor
zaakt werd, doordien het marinebestuur
aanvankelijk een type vliegtuig in op
dracht gaf, dat van zéér minieme afme
tingen moest zijn, maar, toen het eerste
toestel afgeleverd was, tot de naclere over
tuiging kwam, dat een vliegboot van ge
ringe afmetingen, als door de marine ge-
wenscht, veel te zwaar werd en dus over
onvoldoende vliegcapaciteiten beschikte?
60. Waarom, indien dit inderdaad zóó
mocht hebben plaats gehad, heeft
men de Nederlandsche fabriek toen geen
kans gegeven een nieuwe verbeterd
type uit te brengen, doch heeft men die
fabriek laten zitten voor het risico der
zeer groote kosten, die het bouwen, be
proeven en telkens wijzigen van de afge
keurde vliegboot hebben geëischt?
60. En waarom heeft het marinebestuur
ten slotte, na tot het inzicht te zijn geko
men, dat een vliegboot van de geringe
afmetingen, als het gewenscht had, toch
maar een onding was, de Engelsiche maat
schappij een opdracht gegeven tot het
aanmaken van vier gewone drij-ver-water
vliegtuigen, een opdracht, welke even
goed ln Nederland had kunnen worden
uitgevoerd?
AMSTERDAMS
De nkuwjoarawenschen. E
meekumkoopen.
Oome Jan en Tante Bet in den Holland-
schen Schouwburg, benevens hun klassieke
bet-oVergrootouders Thomasvaer en Pieter
nel op het Leidsche plein hebben hij den
overgang van oud in nieuw hun goede wen-
schen voor de Amstelstad, alsook hun min
of meer rake opmerkingen over de gebeurte
nissen in het afgeloopen jaar vanaf de plan
ken over dte hoofden van het publiek in rijm
en maat uitgezegd. Beide paren bezongen
natuurlijk op uitgebreide wijze hel vlieger-
driemanschap, dat triomfantó-jk i<i Batavia
landde, welke feestelijke landing men (zoo
juist kwam de film hier aan) de laatste dagen
in Tuschinsky op het witte doek geprojec
teerd kan vinden. Beide paren ook hebben
niet nagelaten de wel wat al te zeer onder
scheiden onderscheidingen van de drie lucht-
helden van een eenigszins verbolgen com
mentaar te voorzien. Zoo dichtte Thomas
vaer:
Dat Hollands zoon nog zooiets kan.
Geeft kracht en durf aan Neerland® man
Bn 't vaderland weet zijn helden te eeren,
waarop Pieternel schamper repliceerde:
Al moet Jiet dan eerst zijn helden sorteeren,
Mensch, antwoordde Thomasvaer goed
moedig en wereldwijs:
Mensch, lach daarom, dat is ^och 'c klucht,
Rangen en standen zoo hoog in de lucht.
Stel Je 't geval voorsO, kerel, daar val je,
Deez sterft als ridder, maar die als medialje.
Ook Pietèrnel's veel jongere nichtje Bet,
lucht ten dezen, even een klein ergernisje ln
deze woorden:
HJj zou geridderd' zijn, zooals wij' allen weten,
Had hjj niet Van den Broek, maar Pantalon
geheeten.
Een andere topic, waarover beide hellwen-
schende echtparen het hebben, ls de radio;
oome Jan en tante Bet hadden zelfs een ont
vangtoestel op hun theetafel staan....
Zoowel het een als het andere, de Hol
landIndië-tocht als de radio, hebben de
laatste dagen ook bulten plankenland om, nog
eens extra door veler hóófd gespookt: het
eerste in verband met den uitslag van de
„dam-lantaarn-prijsvraag", het tweede in ver
band met hert deze week gegeven laatste Men-
gelberg-ooncert van dit seizoen.
De gemeentelijke prijsvragen komen meer
en meer 'in zwang; de uitspraak van de jury
vsor de Rokin-prijsvraag was om zoo te zeg
gen nog niet „kond" en we zaten nog midden
in het stof, dat deze uitspraak, vooral in
zekere architectenkringen had opgeworpen,
of in bet Stedelijk Museum werd' de tentoon
stelling geopend van de 75 inzendingen, die
inkwamen op de prijsvraag voor de Damver-
lichting. De gelukkige prijswinnaar, architect
A.. J. Kramer, werd er door den jury-voor
zitter, prof. Six, gehuldigd en'had verder den
lof in ontvangst te nemen van de, in groote
getale aanwezige gemeentelijke autoriteiten
met burgemeester De Vlugt aan het hoofd.
Er zullen nu, volgens het project van de be
kroonde inzending binnenkort (Publieke
Werken hebben beloofd er haast achter te
zetten) op ons hoofdrolein vier, 10 meter hoo-
ge „ldcht-zuilen" verrijzen, sober van stijl en
toch monumentaal en die, naar prof. Six op
merkte, een „harmonisch effect zuilen geven
tegenover een werk van grootschen eenvoud
als dat van Jacob van Oampen en tegenover
het sobere en deftige gebouw van de nieuwe
Kerk. Een krachtige voet met de stedelijke
wapens en de letters S. P. Q- A. (Senatus
Populus,que Amstelodamensis) zal een rij
zige zuil komen te schragen, waar van bo
venaf 's avonds het licht in breede stroomen
zal neerplensen. Als dan daarnaast ons
Gemeentebestuur er toe overgaat een wat
strengere censuur in te stellen op de Dam-
llchtreclames en als in het midden inderdaad
een eenvoudig gedenkteeken? van de Indië-
vlucht (welk plan werkelijk tenminste eeni-
gen vasten vorm begint aan te nemen) ge
plaatst wordt, zjjn we dan toch eindelijk op
weg van den Dam iets meer te maken dan
het.... lugubere achteraf-pleintje,* dat het
de laatste jaren was.
Het storende station te Schevenlngen.
Onder het opschrift: „Een "bespottelijk
figuur" schrijft lr. A. H. de Voogt, Inge
nieur der Telegrafie, naar aanleiding van
de storingen die het station Scheveningen-
Haven veroorzaakt, ln „Radio-Express':
„Er was eens een tijd dat het kuststation
Sobeveningen-Haven een Europeeeche
vermaardheid bezat; ln kringen van bui-
tenlandsohe draadlooze-telegrafie-men-
schen had het station, destijds onder de
bekwame leiding «van wijlen H. J. Nier-
strasz Btaande, een zeer goeden naam ver
kregen. Mij zijn vele bewijzen hiervan be
kend en er zullen nog velenln ons land
zijn, die hierover kunnen meepraten.
De tijden zijn veranderd 1 Hetzelfde
kuststation, dat vroeger dé conventie-be
palingen zoo goed begreep, is de kluts
kwijt geraakt, past als een blinde ver
ouderde bepalingen van een conventie
toe, welke zijn buitenlandsohe collega's al
lang niet meer erkennen en maakt zich in
den laatsten tijd tot spot van niet slechts
vele leidende radio-ambtenaren ln het
buitenland, maar ook zeker van een imil-
lioen, waarschijnlijk mlllioenen, menschen
in omliggende landen. Het krast met een
vonkzender of „tonic-train"-zender dwars
door den Ohetausford-omroep en de „Ra-
diola"-omroep heen en stoort dez» zoo bui
tengewoon verzorgde omroepen op aller-
afsohuwelijkste wijtze. Het meerendeefl
der luisteraars in Engeland en omgeving
zal, ln woede, het station met het land
waartoe het behoort verwensohen; een
kalmer gedeelte zal zich' afvragen: ls het
misschien noodzakelijk, dat dit geschied?
Vernemen zij dan van meer Ingewijden
dat deze storing een gevolg is van een be
krompen vasthouden aan een verouderde
)HE BRIEVEN.
lantaamprtJsDToag. - BadkL De
Ook de radio kwam, zooals gezegd, deze
week extra op den voorgrond. Mengelberg
hanteerde dezen Donderdagavond voor het
laatst in dezen winter, voor dat hij zijn
jaarlijksch bezoek aan Amerika gaat bren
gen, zijn dirigeerstok in het Concertgebouw
en nog net, voor dat hij ons om der wille van
den roem en de dollars weer' voor een tijd
ontsnapt, heeft men de door hem opgeroepen
muziek in den aether opgevangen en naar de
huizen van de diverse „draadlooze" luiste
raars doorgezonden. Het Hilversumsche uit-
zendstation, dat onlangs door de Philips-
fabrieken met twee groote uitzend-masten
beschonken werd, bracht dezen avond voor
het eerst het abonnementsconcert over.
Weer een stap vooruit op radio-gebied', al
zijn we dan nog lang niet toe aan de goed-
geregelde, in samenwerking met de regeering
geëxploiteerde Engelsche broad-casting sta
tions, waarbij iedere draadlooze luisteraar
tevens, bijwijze van belasting, een deeltie van
de kosten draagt, terwijl hier nog steeds een
welig tierend vrijbuiter-dom in den aether
bestaat; want niet iedereen, die van het Hil
versumsche station gebruik maakt, komt zoo
van harte vrijwillig over de brug als Oome
Jan in den Hollandschen Schouwburg, die
„niet voor niets de radio-muziek uit den
aether wenechte te halen" en dan ook op
Oudejaarsavond getuigde:
Tc Ben Md van Hilversum,
Ik steun de H. D. O.
Ik ben een luistervink,
Ik heb het niet kadoo.
Van vliegen gesproken.... Het succes
van Van der Hoop heeft blijkbaar ook op
meer „plaatselijk" vlieggebled aanstekelijk
gewerkt. Ten eerste zijn de ellenlang gerekte
besprekingen tusschen „Oorlog" en ons Ge
meentebestuur over Schiphol eindelijk in
een stadium gekomen, dat er tenminste eenig
uitzicht begint te komen op een definitieve
regeling (dat zegt nog niet veel, maar 't is
tenminste iets) en ten tweede gaf onze direc
teur van gemeentelijke Electriciteitswerken
een voorbeeld hoe het vliegtuig ook aan het
moderne bedrijfsleven dienstbaar kan ge
maakt worden. Deze voortvarende gemeente
lijke electriciteits-geweldige steeg namelijk
een dezer dagen tegen den schemer in een
Fokker op en controleerde» ln groote kringen
boven de daken cirkelende, de automatische
ontsteking onzer straatverlichting. Onder
hem floepten regelmatig, tegen het vastge
stelde uur de verschillende wijken aan en de
heer dr. Lulofs aanschouwde zijn werk en
zag dat het goed was.
Men kan nooit weten in hoeverre dit Ini
tiatief van onzen electriciteits-directeur na
volging bij zijn ooliega's van de andere ge
meentebedrijven en bij de betrokken wet
houders zal vinden! Mogelijk dat b.v. wet
houder Ter Haar een dezer dagen ook eens
zal opstijgen om te zien hoe het verkeer over
de door „zijn" P. W.-dienst nieuw-geasphal-
teerde straten en pleinen voortglijdt Mis
schien ook krijgt onze gemeentelijke levens
middelen-dictator De Miranda bet op een
goeden dag in zijn hoofd vanuit den hooge te
oenstateeren hoe het verheugde publiek zich
voor „zijn" visch-tentjes en gesubsidieerde
aardappel-winkels, enz. verdringt. Of hoe de
loop is bij de 10 der hoofdstedelijke bak
kers, die met hem met zijn „meel-regeling"
zijn meegegaan. Maar voorbopig heeft hij,
ook op den beganen grond, zonder het in de
lucht te zoeken, kunnen bemerken, dat de
gemeentelijke meel-aankoop, waarvoor de
Raad hem in Oct j.i., na veel oppositie, een
crediet van 260.000 toestond, een gunstige
uitwerking heeft gehad, zoodat de broodprij
zen hier op een behoorlijk laag peil gehand
haafd bleven. Hij vond dan ook, met deze ge
slaagde proefneming voor oogen, vrijheid
onlangs weer een nieuwe crediet-aanvraag bij
den Raad in te dienen ten behoeve van den
meel-aankoop ten bedrage van 21/, ton. Het
zal wel gevoteerd worden; men moge toch
principieel nog zoo tegen gemeentelijke be
moeiing zijn, tegen de macht der cijfers,
die het succes bewijzen, zal zelfs de heer
Weisz, de kampioen onzer handeldrijvenden
middenstand in den Raad, moeilijk op
kunnen 1
-
conventie-afspraak en wordt hun mede
gedeeld (voor zoover zjj dit niet reeds zelf
geoonstateerd hadden) dat bijv. in Enge
land zelf, ln een land met belangrijk meer
scheepvaart nota bene, geen-enkel kust
station den omroep op noemenswaardige
wijze hindert, dan, ja dan kan slechts een
minachtend schouderophalen overblijven
voor het land waarin zoo iets gebeurt.
Congres 8. D. A. P.
Voor het 29ste congres der Soc. Dean.
Arbeiderspartij, te houden op Zaterdag 14,
Zondag 15 en Maandag 16 Februari te
Ajnsterdaim, zjjn door de afdeeling Julia-
nadorp de volgende voorstellen ingediend:
Het Congres'spreke uit, dat de eisch
van premievrij staatspensioen onverzwakt
dient te worden gehandhaafd en als ur
gent in den Verkiezingsstrijd zal worden
betrokken.
Het Congres besluite, daar vele platte-
1 andsafdeelingen niet ln staat zijn, zonder
in schuld' te geraken» een openbare of
feestvergadering te doen houden, tot het
vormen van een fonds van 1 pCt. der
Partij-contributie, waaruit bedoelde afdee-
lingen kosteloos een spreker(ster) kunnen
krijgen, echter anet dien verstande, dat
het gewest zal uitmaken, welke afdeeling
zulks zal noodig hebben.
Het Congres besluite de candldaatstel-
ling voor de Tweede Kamer aoo te wij
zigen,
le. dat de groslijst maar één soort oan-
didaten bevat, opgevraagd uit de afdee-
lingen, gerangschikt door den Partijraad;
2e. dat de eindstemming in de afdeelin-
gen betréffende deze groslijst zeer een
voudig door nummering geschiedt, ln
plaats van namenherhaling.
Het Congres besluite caa, gelet op de