BEIDEWE COURANT PUROL Tweede Blad BINNENLAND. VAN ZATERDAG 10 JANUARI 1925. Jollas Rannatt en de Nederlandsche sociaal-democraten en communisten. De heer Joh. Braiuttgam schrift in Voorwaarts hot volgende: Aan het geval der gebroeders Barmat vergaapt zich ook „De Tribune". Natuur lijk op haar wijze. Haar titel is: „Stin kende politieke zeden". „Van Russische analfabeten en1 soc.-democratische volks bedriegers". Of den gebroeders Barmat eigenlijk Iets ten laste gelegd kan worden, daar over zwijgt „De Tribune". Ook over het feit, dat de relaties tussohen Barmat efi de sooiaal-democratie geen onbehoorlijke en onverantwoordelijke daden ten gevolge hebben gehad, glijdt het achtenswaardige blad heen De relaties op zichzelve schijnen het booze in te hooiden. Maar, als dat zoo is, dan moet „De Tri bune" toch een weinig voorzichtig zijn Men zal zich herinneren de groote sta king in het transportbedrijf in 1920. In die dagen kwam ter sprake de vraag of eenige levensmiddelen, bestemd voor de toenmaals hongerende bevolking van Weenen en de noodlijdend© arbeidersbe volking van het Roergebied, konden wor den doorgevoerd. Onze Centrale Bond had daartegen geen bezwaren. Hij wilde de noodlijdende makkers in het buiten land geen slachtoffers maken van de sta king hier. Anders echter denkt de Comm. Fed. van Transportarbeiders erover. Zij moest er niets van hebben en nam een motie aan, waarbij al deze huipverieening werd afgewezen en de arbeiders die haar zou den verleenen bij voorbaat als onderkrui pers werden uitgekreten. Totdat er, op verzoek van den heer Jullus Barmat, drie Duitsche kameraden overgekomen waren; naar de partijsamen stelling dier dagen een meerderheids- socialist, een onafhankelijke en een oom- munist, die alle drie betoogden, dat de doorlating dezer levensmiddelen noodza kelijk was. Toen zwenkte de Communistische Fe deratie em besloot dezen kort te voren als ondexkruiperswerk geaignaleerden arbeid toe te laten. Maar opmerkelijk was, dat de Federatie gelijktijdig een paar weken haar tot een droevig pedl ingezonken stakersuitkeerin- gen met 2 per week kon verhoogen. Om dat. d)e Federatie al dan niet met bemiddeling van het Communistische N. A. S. van den heer Julius Barmat vijf tig duizend gulden geleend1 had. Ziedaar ook een en nu een commu nistische relatie met den heer Barmat. En een waarbij het een open vraag is of de wijziging der opvattingen van de leiding der Communistische Federatie niet sterk onder den invloed heeft ge staan van de som, die men als leening van den heer Barmat bekomen kon. Waarnaar „De Tribune" eens een on derzoek moet instellen. Zjj kan dan in eigen kring en over eigen menschen stof vinden, die gelegenheid voor nieuwe sen sationeel© opschriften geeft „De Tribune" had naar aanleiding van de mededeeling van Voorwaarts over haar verhouding tot den hoer Barmat de opmerking gemaakt: „Over dit vuile zaakje, dat nu pas aan het rollen ia, zal nog wel meer los komen, maar van belang is het nu al wat het „ar beidersblad" Voorwaarts schrijft. Dit ls een begin der onthullingen, wat zal er nog komen?" Het Volk dient het blad' van repliek en eindigt: „Echter zou Wijnkoop wel in staat zijn een onthulling te doen, als hij eens me dedeelde welke bedragen Julius Bar mat, voordat hij de Voorwaarts financieel steunde, tot ondersteuning van het Ne derlandsche communisme heeft verleend en hoevele malen voor de Nederlandsche oommunistische partij nog vergeefs bij Julius Barmat om steun is aangeklopt na dat hij opgehouden had die partij te steu nen." Volkshuisvesting. De Minister van Arbeid1, Handel en Nijver heid heeft een,brief aan de gemeentebesturen gericht inzake voorschotten a. tot verbetering van de volkshuisvesting door krotopruiming, en b. tot voorziening in de behoefte aan een voudige woningen in die gemeenten, waar het particulier bouwbedrijf volslagen in .ge breke blijft. De minister ineFkt op, dat voor dit doel onder a. genoemd 1.2 millioen op de begroo ting is uitgetrokken en voorts 80.000 be- sclukbaar gesteld wordt voor het verleenen van jaarlijksche bijdragen tot dekking van 60 pet. van. het op de exploitatie der voor het onder a. omschreven doel gebouwde wonin gen te lijden, nader te bepalen maximaal tekort. Voorschotaanvragen zullen slechts in over weging worden genomen voor zoover de be schikbare middelen toekenning van het ge vraagde voorschot mogelijk maken en voor zoover aannemelijk wordt gemaakt, dat het benoodigde bouwkapitaal niet bij anderen dan bij het rijk kan worden geleend. Betreft het een voorschot voor het doel onder b. ge noemd, dan zal de behoefte aan de woningen moeten worden aangetoond en zal tevens moeten worden aangegeven waarom niet mag worden verwacht, dat in die behoeften door particulieren zal worden voorzien. Gemeenten, die, omdat zij zelf kunnen leenen, niet voor een voorschot in aanmer king komen, zullen niettemin, als gebouwd wordt met het doel onder a. vermeld; voor een jaarlijksche bijdrage in het exploitatie-tekort in aanmerking kunnen komen, echter voor niet langer dan 50 jaar. Bij een verzoek om een voorschot en een bijdrage of alleen een bijdrage voor dat doel, zullen zoodanige stuk ken moeten worden overgelegd, dat blijkt, dat een even groot aantal woningen, als waar voor steun wordt gevraagd, onbewoonbaar wordt of is verklaard en tegen het tijdstip, waarop de te bouwen woningen in gebruik zullen worden genomen, zal worden ont ruimd. In bijzondere gevallen kan een bij drage met of zonder voorschot eveneens worden verleend voor de Exploitatie van wo ningen voor bepaaldelijk aangeduide perso nen of groepen van personen, als daar zijn bewoners van noodwoningen, woonwagens, woonschepen, keten, plaggenhutten en der gelijke en slecht gehuisveste groote gezin nen. De te bouwen woningen zullen alleen mogen bewoond worden door hen, voor wie ze bestemd rijn. Om te voorkomen, dat zij verhuurd worden aftn anderen, zal bij het toe kenden van het voorschot, met bijdrage of van de bijdrage alleen, behalve de gewone voorwaarden, ook de voorwaarde worden ge steld, dat de woningen niet mogen worden verhuurd aan personen, die tot dusver een gelijkwaardige of een hetere woning bewoon den, of naar mijn oordeel een bijdrage niet noodig hebben. Mocht bij eenig onderzoek, tot het instellen waaruit alle vrijheid wordt voorbehouden, blijken, dat aan deze voor waarde niet stipt de hand wordt gehouden, dan zal de voor het geheele complex toege kende bijdrage worden Ingetrokken, tenzij voor het verhuren van de woningen aan ande ren dan de bedoelde personen vooraf onder opgave van de redenen mijn toestemming ls verkregen. De woningen moeten solide, doch zeer eenvoudig zijn. Ongetwijfeld zal voor de dén-gezinswoning veelal volstaan kunnen worden met een woonkamer-keuken, een slaapkamer voor de ouders en op den, be schoten zolder gescheiden slaapplaatsen voor jongens en meisjes. Schelding van slaapge legenheid van ouders en kinderen en bij de zen van jongens en meisjes is een voorwaar de, waaraan ln ieder geval moet worden vol daan. Het tekort op de exploitatie der woningen mag niet meer bedragen dan 60 per woning per jaar, waarvan de helft te dragen door het rijk, de wederhelft door de gemeente. De woningen, te bouwen met het onder b. vermelde doel mogen niet meer kosten dan ten hoogste 2400 alles Inbegrepen, behalve den grond; ln menig geval zal met een lager bedrag volstaan kunnen worden. De huurop brengst- moet zoo hoog zijn, dat ten minste- alle exploitatieuitgaveni worden gedekt. K. r. K. voor HoUand's Noorder. kwartier. In de Woensdagavond te Alkmaar gehou den vergadering van de Kamer van Koop handel voor HoUand's Noorderkwartier heeft de Voorzitter in zijn Nieuwjaarsrede er op gewezen, dat met het oog op den kaas- en groentenhandel van het gewest de toekomst met eenig optimisme mag worden tegemoet gezien indien door het buitenland geen tariefsverhoogingen of andere beperkende bepalingen den uitvoer zullen belemmeren. Omtrent den tuinbouw kan gemeld worden, dat de toestand langs de duinstreek en be zuiden Alkmaar dooreengenomen „goed" kan genoemd? worden. Toch zal een vlot verloop van den handel noodzakelijk zijn om de enorme voorraden, welke nog ongeveer 1/3 meer bedragen dan die van het winterseizoen 1923/24, tot voldoende prijzen van de hand te kunnen doen. De aanvoer ter Alkmaarsche kaasmarkt bedroeg 8104 stapels met 6.722.530 K.G. te gen 7686 stapels met 6.162.608 K.G. in 1923. De omzet der Ooöp. Zuivel Exportvereeni- ging bedroeg totaal 2.623.005 K.G. tegen 2.463.926 K.G. in het jaar 1923. In de bloemboUenkweekerijen en den Ex- porthandel werd over het algemeen bevredi gend gewerkt; in de omgeving van Broek op Langendijk kan de toestand voor enkele soor ten, als b.v. hyacinthen en tulpen, zelfs uit muntend worden genoemd. De exporthandel heeft zich, ondanks verhoogde verkoopsprij zen in LImmen en omgeving, belangrijk uit gebreid; ook hier werd dn Duitschland een afzetgebied herwonnen, zoodat de vooruit zichten voor 1925 hoopvol' zijn. Omtrent het landbouwgebied' kan worden gemeld, dat bulten alle verwachting het re sultaat van het geëindigde jaar voor de zul- velbereiders gunstig is. Niettegenstaande het mond- en klauwzeer weer onder het rundvee heerschte, en het vee door de vele regens te vroeg naar de stallen? moest, mochten de zui- velbereiders toch het jaar 1924 beschouwen als een gunstig beëindigd jaar. De Noordzeevlsscherij ln het district bleef, wat de vangst betreft, beneden het middel matige; de vischprijzen waren echter goed te noemen. De visscherij in de zeegaten, het Marsdiep en langs de stranden met zegens, fuiken, enz. had over het algemeen goede resultaten. De haringvangst was bijzonder goed, ansjo vis werd' er weinig gevangen, maar beide soorten brachten, dank zij de vraag van Duitschland^ goede prijzen op, zoodat de uit komst dezer visscherij bevredigend' genoemd kan worden. Over het algemeen kan in door- sneê van de visscherij in ons district over een matige uitkomst gesproken worden. De voorzitter herinnerde vervolgens aan de op initiatief der Kamer genomen en goed geslaagde herdenking van het 100-jarig be staan van het Noordzeekanaal ten Stad-huize ■te Alkmaar, bracht dank aan het gemeente bestuur voor de ondervonden medewerking en den heer Dresch, archivaris, voor de door hem georganiseerde tentoonstelling. Spr. hoopte, dat de dezen zomer te organiseeren „pleiziervaart" door het N.-H. Kanaal even eens goed moge slagen en deelde mede, dat aan den heer O. Nannes Gorter de samen stelling van het te maken Gedenkboek was opgedragen. Van de directie der Ned. Spoorwegen was bericht Ingekomen, dat trein 8904 om 11.56 van Schagen zal vertrekken (15 min. vroeger (Jan thans is bepaald), waardoor het missen van de aansluiting te Alkmaar op trein 469 vermoedelijk al worden voorkomen. Voorts Ingezonden Mededeeling. voor de Handen (397) deelde de directie mede, dat indien dezen zomer de directe sneltreinen Berjjen^aan- ZeeAmsterdam vice-versa worden ingelegd, deze te Alkmaar zullen stoppen. Gunstig zal aan het gemeentebestuur ge adviseerd worden inzake vervroeging van het aanvangsuur der botermarkt en verplaatsing van de vruchtenmarkt van het W.aagplein naar de beide zijden van de Nieuweeloot tus- schen Re'men en Kanaalkade. Door den heer Hoogland' werd medege deeld;, dat het volledig rapport der Provin ciale commissie aan Ged. Staten inzake de W.-Friesche kanaalplannen spoedig te wach ten was en uit de daarop gevolgde discussie bleek, dat door onderling overleg bijna ge- heele overeenstemming verkregen was met de commissie van advies voor de kanalisatie in W.-Friesland. <„HbL"). Scheepvaartweg AmsterdamF.oven- Rijn. Verschenen ls het verslag van de Staatscommissie, ingesteld bij Kon. Be sluit van 7 Januari 1921, in zake den aan leg van een verbeterden scheepvaartweg van Amsterdam naar den Boven-'-Rijn. De commissie is van oordeel, dat de aanleg van een kanaal, loopende van Am sterdam over Utrecht en Wljk-lyij-Duur- stedle naar Tiel, ongeveer volgensi de door haar aangevangen richting, de beste wijze is, waarop een verbeterde scheep vaartweg van Amsterdam naar den Bo- ven-Rjjn zoo spoedig doenlijk kaï 1 worden tot stand gebracht, ook gelet op tïe belan gen van de te doorsnijden landstreken en die van de landsverdediging. Daarnaast, derhalve als aanvullend werk, bi ?v eelt de commissie aan de uitvoering va:a de na dere normallseering van dien Noder-R4jn en de Lek. De kosten zijn als volgt geraamd: A. voor de verruiming van liet Mer- wede-kanaal tusschen Amsterdam en de spoorlijn Gouda—Utrecht 7.960.000; B. voor het kanaalvak tusschen de spoorlijn Gouda—Utrecht en do Lek te Wijk bij Duurstede 18.600.000;; C. voor het kanaalvak Raveiiswaay Tiel 12.950.000; D. voor de vervanging van de bestaan de draaibruggen van het kanaal vak Am sterdamUtrecht door nieuwe bruggen 2.400.000. De totale kosten der werken, genoemd onder A, B. O en D worden dus geraamd op 41.900.000. Aangenomen, dat de noodige g relden en voldoende personeel worden beschikbaar gesteld, is de commissie van igevoelen, dat bij een goede organisatie en een vlot verloop van het werk de nieuw-o verbin dingsweg zeer wel in rond 10 jaren na dat tot de uitvoering van het werk be sloten is derhalve met inbegrip van het tijdperk van voorbereiding en van onteigening kan zijn voltooid. Bescherming van de buitenlsmdsche nijverheid. (Vragen van Kamerleden.). De heer Ter Hall heeft tot den Minister van Marine de volgende vragen gericht: lo. Is het juist, dat vanwege d e Neder landsche marine ten behoeve der nieuwe kruisers bij' de Fairey Vliegtuigénfabriek in Engeland een bestelling geplaatst is op vier watervliegtuigen van het dubbel- drijver-type? 2Of Zoo ja, wil de Minister dun mede- deelen welke redenen aanwezig; waren, dat de Nederlandsche vliegtuig ennijver- heldi, die, naar veler meeoing in staat geacht wordt, zich met de beste der bui- tenïandsche fabrieken te meten, bij deze belangrijk» bestelling voorbij werd ge gaan en een Nederlandsche Re geerings- bestelling aan een Britsche fabriek werd gegund? 80. Is het gerucht Juist, dat de -opdracht, aan bovenbedoelde Fairey-fabriek gege ven, de bestelling is, wplke aanvankelijk geplaatst werd bi| de Nederlandsche Vllegtuigenfabrtek, welke bestelling ech ter werd geannuleerd, toen het eerste toe stel der serie van vier niet aan de ge stelde eisohen voldeed? 4o. Als het gevraagde sub 80. juist is, is het dan eveneens Juist, dat het minder de schuld was van de Nederlandsclie Vlieg- tulgenfabriek, dat bedoeld toestel, niet aan de eisohen voldeed, doch dat di.t veroor zaakt werd, doordien het marinebestuur aanvankelijk een type vliegtuig in op dracht gaf, dat van zéér minieme afme tingen moest zijn, maar, toen het eerste toestel afgeleverd was, tot de naclere over tuiging kwam, dat een vliegboot van ge ringe afmetingen, als door de marine ge- wenscht, veel te zwaar werd en dus over onvoldoende vliegcapaciteiten beschikte? 60. Waarom, indien dit inderdaad zóó mocht hebben plaats gehad, heeft men de Nederlandsche fabriek toen geen kans gegeven een nieuwe verbeterd type uit te brengen, doch heeft men die fabriek laten zitten voor het risico der zeer groote kosten, die het bouwen, be proeven en telkens wijzigen van de afge keurde vliegboot hebben geëischt? 60. En waarom heeft het marinebestuur ten slotte, na tot het inzicht te zijn geko men, dat een vliegboot van de geringe afmetingen, als het gewenscht had, toch maar een onding was, de Engelsiche maat schappij een opdracht gegeven tot het aanmaken van vier gewone drij-ver-water vliegtuigen, een opdracht, welke even goed ln Nederland had kunnen worden uitgevoerd? AMSTERDAMS De nkuwjoarawenschen. E meekumkoopen. Oome Jan en Tante Bet in den Holland- schen Schouwburg, benevens hun klassieke bet-oVergrootouders Thomasvaer en Pieter nel op het Leidsche plein hebben hij den overgang van oud in nieuw hun goede wen- schen voor de Amstelstad, alsook hun min of meer rake opmerkingen over de gebeurte nissen in het afgeloopen jaar vanaf de plan ken over dte hoofden van het publiek in rijm en maat uitgezegd. Beide paren bezongen natuurlijk op uitgebreide wijze hel vlieger- driemanschap, dat triomfantó-jk i<i Batavia landde, welke feestelijke landing men (zoo juist kwam de film hier aan) de laatste dagen in Tuschinsky op het witte doek geprojec teerd kan vinden. Beide paren ook hebben niet nagelaten de wel wat al te zeer onder scheiden onderscheidingen van de drie lucht- helden van een eenigszins verbolgen com mentaar te voorzien. Zoo dichtte Thomas vaer: Dat Hollands zoon nog zooiets kan. Geeft kracht en durf aan Neerland® man Bn 't vaderland weet zijn helden te eeren, waarop Pieternel schamper repliceerde: Al moet Jiet dan eerst zijn helden sorteeren, Mensch, antwoordde Thomasvaer goed moedig en wereldwijs: Mensch, lach daarom, dat is ^och 'c klucht, Rangen en standen zoo hoog in de lucht. Stel Je 't geval voorsO, kerel, daar val je, Deez sterft als ridder, maar die als medialje. Ook Pietèrnel's veel jongere nichtje Bet, lucht ten dezen, even een klein ergernisje ln deze woorden: HJj zou geridderd' zijn, zooals wij' allen weten, Had hjj niet Van den Broek, maar Pantalon geheeten. Een andere topic, waarover beide hellwen- schende echtparen het hebben, ls de radio; oome Jan en tante Bet hadden zelfs een ont vangtoestel op hun theetafel staan.... Zoowel het een als het andere, de Hol landIndië-tocht als de radio, hebben de laatste dagen ook bulten plankenland om, nog eens extra door veler hóófd gespookt: het eerste in verband met den uitslag van de „dam-lantaarn-prijsvraag", het tweede in ver band met hert deze week gegeven laatste Men- gelberg-ooncert van dit seizoen. De gemeentelijke prijsvragen komen meer en meer 'in zwang; de uitspraak van de jury vsor de Rokin-prijsvraag was om zoo te zeg gen nog niet „kond" en we zaten nog midden in het stof, dat deze uitspraak, vooral in zekere architectenkringen had opgeworpen, of in bet Stedelijk Museum werd' de tentoon stelling geopend van de 75 inzendingen, die inkwamen op de prijsvraag voor de Damver- lichting. De gelukkige prijswinnaar, architect A.. J. Kramer, werd er door den jury-voor zitter, prof. Six, gehuldigd en'had verder den lof in ontvangst te nemen van de, in groote getale aanwezige gemeentelijke autoriteiten met burgemeester De Vlugt aan het hoofd. Er zullen nu, volgens het project van de be kroonde inzending binnenkort (Publieke Werken hebben beloofd er haast achter te zetten) op ons hoofdrolein vier, 10 meter hoo- ge „ldcht-zuilen" verrijzen, sober van stijl en toch monumentaal en die, naar prof. Six op merkte, een „harmonisch effect zuilen geven tegenover een werk van grootschen eenvoud als dat van Jacob van Oampen en tegenover het sobere en deftige gebouw van de nieuwe Kerk. Een krachtige voet met de stedelijke wapens en de letters S. P. Q- A. (Senatus Populus,que Amstelodamensis) zal een rij zige zuil komen te schragen, waar van bo venaf 's avonds het licht in breede stroomen zal neerplensen. Als dan daarnaast ons Gemeentebestuur er toe overgaat een wat strengere censuur in te stellen op de Dam- llchtreclames en als in het midden inderdaad een eenvoudig gedenkteeken? van de Indië- vlucht (welk plan werkelijk tenminste eeni- gen vasten vorm begint aan te nemen) ge plaatst wordt, zjjn we dan toch eindelijk op weg van den Dam iets meer te maken dan het.... lugubere achteraf-pleintje,* dat het de laatste jaren was. Het storende station te Schevenlngen. Onder het opschrift: „Een "bespottelijk figuur" schrijft lr. A. H. de Voogt, Inge nieur der Telegrafie, naar aanleiding van de storingen die het station Scheveningen- Haven veroorzaakt, ln „Radio-Express': „Er was eens een tijd dat het kuststation Sobeveningen-Haven een Europeeeche vermaardheid bezat; ln kringen van bui- tenlandsohe draadlooze-telegrafie-men- schen had het station, destijds onder de bekwame leiding «van wijlen H. J. Nier- strasz Btaande, een zeer goeden naam ver kregen. Mij zijn vele bewijzen hiervan be kend en er zullen nog velenln ons land zijn, die hierover kunnen meepraten. De tijden zijn veranderd 1 Hetzelfde kuststation, dat vroeger dé conventie-be palingen zoo goed begreep, is de kluts kwijt geraakt, past als een blinde ver ouderde bepalingen van een conventie toe, welke zijn buitenlandsohe collega's al lang niet meer erkennen en maakt zich in den laatsten tijd tot spot van niet slechts vele leidende radio-ambtenaren ln het buitenland, maar ook zeker van een imil- lioen, waarschijnlijk mlllioenen, menschen in omliggende landen. Het krast met een vonkzender of „tonic-train"-zender dwars door den Ohetausford-omroep en de „Ra- diola"-omroep heen en stoort dez» zoo bui tengewoon verzorgde omroepen op aller- afsohuwelijkste wijtze. Het meerendeefl der luisteraars in Engeland en omgeving zal, ln woede, het station met het land waartoe het behoort verwensohen; een kalmer gedeelte zal zich' afvragen: ls het misschien noodzakelijk, dat dit geschied? Vernemen zij dan van meer Ingewijden dat deze storing een gevolg is van een be krompen vasthouden aan een verouderde )HE BRIEVEN. lantaamprtJsDToag. - BadkL De Ook de radio kwam, zooals gezegd, deze week extra op den voorgrond. Mengelberg hanteerde dezen Donderdagavond voor het laatst in dezen winter, voor dat hij zijn jaarlijksch bezoek aan Amerika gaat bren gen, zijn dirigeerstok in het Concertgebouw en nog net, voor dat hij ons om der wille van den roem en de dollars weer' voor een tijd ontsnapt, heeft men de door hem opgeroepen muziek in den aether opgevangen en naar de huizen van de diverse „draadlooze" luiste raars doorgezonden. Het Hilversumsche uit- zendstation, dat onlangs door de Philips- fabrieken met twee groote uitzend-masten beschonken werd, bracht dezen avond voor het eerst het abonnementsconcert over. Weer een stap vooruit op radio-gebied', al zijn we dan nog lang niet toe aan de goed- geregelde, in samenwerking met de regeering geëxploiteerde Engelsche broad-casting sta tions, waarbij iedere draadlooze luisteraar tevens, bijwijze van belasting, een deeltie van de kosten draagt, terwijl hier nog steeds een welig tierend vrijbuiter-dom in den aether bestaat; want niet iedereen, die van het Hil versumsche station gebruik maakt, komt zoo van harte vrijwillig over de brug als Oome Jan in den Hollandschen Schouwburg, die „niet voor niets de radio-muziek uit den aether wenechte te halen" en dan ook op Oudejaarsavond getuigde: Tc Ben Md van Hilversum, Ik steun de H. D. O. Ik ben een luistervink, Ik heb het niet kadoo. Van vliegen gesproken.... Het succes van Van der Hoop heeft blijkbaar ook op meer „plaatselijk" vlieggebled aanstekelijk gewerkt. Ten eerste zijn de ellenlang gerekte besprekingen tusschen „Oorlog" en ons Ge meentebestuur over Schiphol eindelijk in een stadium gekomen, dat er tenminste eenig uitzicht begint te komen op een definitieve regeling (dat zegt nog niet veel, maar 't is tenminste iets) en ten tweede gaf onze direc teur van gemeentelijke Electriciteitswerken een voorbeeld hoe het vliegtuig ook aan het moderne bedrijfsleven dienstbaar kan ge maakt worden. Deze voortvarende gemeente lijke electriciteits-geweldige steeg namelijk een dezer dagen tegen den schemer in een Fokker op en controleerde» ln groote kringen boven de daken cirkelende, de automatische ontsteking onzer straatverlichting. Onder hem floepten regelmatig, tegen het vastge stelde uur de verschillende wijken aan en de heer dr. Lulofs aanschouwde zijn werk en zag dat het goed was. Men kan nooit weten in hoeverre dit Ini tiatief van onzen electriciteits-directeur na volging bij zijn ooliega's van de andere ge meentebedrijven en bij de betrokken wet houders zal vinden! Mogelijk dat b.v. wet houder Ter Haar een dezer dagen ook eens zal opstijgen om te zien hoe het verkeer over de door „zijn" P. W.-dienst nieuw-geasphal- teerde straten en pleinen voortglijdt Mis schien ook krijgt onze gemeentelijke levens middelen-dictator De Miranda bet op een goeden dag in zijn hoofd vanuit den hooge te oenstateeren hoe het verheugde publiek zich voor „zijn" visch-tentjes en gesubsidieerde aardappel-winkels, enz. verdringt. Of hoe de loop is bij de 10 der hoofdstedelijke bak kers, die met hem met zijn „meel-regeling" zijn meegegaan. Maar voorbopig heeft hij, ook op den beganen grond, zonder het in de lucht te zoeken, kunnen bemerken, dat de gemeentelijke meel-aankoop, waarvoor de Raad hem in Oct j.i., na veel oppositie, een crediet van 260.000 toestond, een gunstige uitwerking heeft gehad, zoodat de broodprij zen hier op een behoorlijk laag peil gehand haafd bleven. Hij vond dan ook, met deze ge slaagde proefneming voor oogen, vrijheid onlangs weer een nieuwe crediet-aanvraag bij den Raad in te dienen ten behoeve van den meel-aankoop ten bedrage van 21/, ton. Het zal wel gevoteerd worden; men moge toch principieel nog zoo tegen gemeentelijke be moeiing zijn, tegen de macht der cijfers, die het succes bewijzen, zal zelfs de heer Weisz, de kampioen onzer handeldrijvenden middenstand in den Raad, moeilijk op kunnen 1 - conventie-afspraak en wordt hun mede gedeeld (voor zoover zjj dit niet reeds zelf geoonstateerd hadden) dat bijv. in Enge land zelf, ln een land met belangrijk meer scheepvaart nota bene, geen-enkel kust station den omroep op noemenswaardige wijze hindert, dan, ja dan kan slechts een minachtend schouderophalen overblijven voor het land waarin zoo iets gebeurt. Congres 8. D. A. P. Voor het 29ste congres der Soc. Dean. Arbeiderspartij, te houden op Zaterdag 14, Zondag 15 en Maandag 16 Februari te Ajnsterdaim, zjjn door de afdeeling Julia- nadorp de volgende voorstellen ingediend: Het Congres'spreke uit, dat de eisch van premievrij staatspensioen onverzwakt dient te worden gehandhaafd en als ur gent in den Verkiezingsstrijd zal worden betrokken. Het Congres besluite, daar vele platte- 1 andsafdeelingen niet ln staat zijn, zonder in schuld' te geraken» een openbare of feestvergadering te doen houden, tot het vormen van een fonds van 1 pCt. der Partij-contributie, waaruit bedoelde afdee- lingen kosteloos een spreker(ster) kunnen krijgen, echter anet dien verstande, dat het gewest zal uitmaken, welke afdeeling zulks zal noodig hebben. Het Congres besluite de candldaatstel- ling voor de Tweede Kamer aoo te wij zigen, le. dat de groslijst maar één soort oan- didaten bevat, opgevraagd uit de afdee- lingen, gerangschikt door den Partijraad; 2e. dat de eindstemming in de afdeelin- gen betréffende deze groslijst zeer een voudig door nummering geschiedt, ln plaats van namenherhaling. Het Congres besluite caa, gelet op de

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1925 | | pagina 5