Populair Bijvoegsel van de HELDERSCHE COURANT, OUD-HOLLANDSCHE GEESTIGHEID. wan ZATERDAG 2 MEI 1925 Nr. 173 (AUTEURSRECHTEN VOORBEHOUDEN) UITDEOUDEDOOS. P u n «li Sneldichten uit d e 17e Eeuw. Schetsen uit IJmulden, CAREL J. BRENSA. DE HARINGTREKKERS V. '4 Juffertje Door CAREL J. BRENSA. nam Geen soldaat. 'n glas en zei: Prins Maurits Prosit Soldaat 1 Juist tot 'n hopman, die dien eernaam nam voor smaad. Die zei terwijl hfl dacht dat men zijn roem verkleinen HeerI Ik ben geen soldaat, maar een van uw kap'teinenl k Versprak me zei de Vorst k heb u niet goed gekend. Prosit, dan Kapitein... die geen soldaat en bent. Geen maag..... 'k Was laatst met Maarten in den Haag Die zei HJj had daar vrind nog maag... Van 't eerste is me ook daar niet veel Maar toen k met hem kwam in 't gelag Toen dacht ikHeelt dien bloed geen [maag waar mag Hjj al die spijs en drank dan steken De care oorzaak.l) Men vroeg wat d'oorzaak van Old- Barneveld z'n dood was. Niets anders zei er een dan dat hij wat te groot was. En 't daarom noodig was, dat hij wat [werd... gekort- Zoo 't zeggen waarheid wasDan kwam [die raad van „Dordt". Oldebarneveld werd onthoofd. Openhartigheid. k Hou van die „maren" niet zegt [Juffrouw van der Stroom, k Smoor nooit iets op de tong op rechtheid voedt geen schroom. Slecht uitgedrukt De kapitein rijdt te paard voor den troep. Plotseling wordt zijn paard schich tig en onrustig. Hij draait en slaat achteruit. Er heeft zich 'n groote bij aan hem vast gezogen. Wat scheelt die knol roept de kapitein uit. Kapitein, er zit 'n groot beest op... antwoordt oorrect de luitenant. Dus geeft zij 't harte lucht op thee's [en middagmalen, Door ieder uit het dorp er lustig door [te halen. De reden. Zeg, waarom zwerft die hond eens [liefling van zijn heer? Die hond is oud en kaal en doet [geen kunstjes meer. Twistgesprek tusschen de Eau de Cologne en de ut. De Efen de Cologne: Ik riep O l zoo fljn en zoo frisch I 'k Weet aiets dat zoo kostelijk is, Dan mij op Foulard of op kleedje gegoten Of op het gelaat of op voorhoofd gespoten. De Ül: Ik ben maar eenvoudig 'n... Ui, En geef van jouw frischheid de brui! Och mocht ik voor velen onaange naam rieken, Ik ben da's wat anders zeer [heilzaam voor zieken! De Eau de Colonne: Mij noodt men bij ieder te gast, Maar gij zijt de menschen tot last 1 Want durft ge al eens in gezelschap [verschijnen, Dan moet ik u dra door mijn geest [doen verdwijnen 1 De Üi: Ik ben voor geen duivel bevreesd Noch voor jouw kunstmatigen goo^I Want is hij vervlogen dan blijfTk [nog kruilg! Wat wezenlijk geest is is wezenlijk [uiig! Veelbelovend! Vader, wat is toch eigenlijk 'n satire? 'n Satire, dat is iets dat 'n bijtend karakter heeft. Iets dat bijt. Als er 'n uur later prettige stemming heerscht aan de visite-tafel, zegt de vader Toe jongen zit toch 's 'n oogen blik stil. Vader antwoordt de zoon... Ik geloof... dat ik 'n satire heb DOOK DEN KIJKER Bal gebouw JDe Cycloop". HL .Betel Met geen mogelijkheid zou ik kunnen zeggen of het taaltechnisch, of naar de etechen van den Burgerlijken stand zou moeten zijn b.v.: Bete of Bete of Beda of Beteah of Betej of nog anders. Het doet er niet toe- Voor ons, bezoe kers, habitué's en oud-gasten van de „Cy cloop" is het eenvoudig: Bete! Zonder meer. Als je Bete zegt, dan ver staat niemand je verkeerd. We zeggen het zooals het ons volgens de regelen der fometiek geleerd is. Iedereen ^preekt van Rete". Dus wij ook. Wie of wat ia „Bete"1? Als u zou rneenen, flat het misschien een aardig meisje is in het buffet of in vestiaire, van de „Cycloop", dan hebt u 't tii j« Want er is maar 'heel zelden een meisje In het buffet van de „Cycloop" en ala ze er is, dan heet ze heel anders. Ook Is Bete niet het aardige nichtje van den eigenaar of de lieve verloofde van een van de zonen of 'n kennisgo of n juffrouw, die er vaak komt dansen of welke andere juffrouw dan ook. Want deze Bets Is heelemaal geen juf frouw. Het is een rasechte meneer. Boven dien *11 echte „Meneer"! Bete dat is een hoogst moderne jonge man, slank en gedistingeerd, clean shaven en hoffelijk. Hij draagt donkerbruine ha ren, *n lieotje lang achterover en met die mooie lange golf erin, waarmee zulke kun stenaars door den hemel altijd gezien worden en waarvan de meisjee zooveel houden. Hij draagt (natuurlek) ook n grooten bril en (natuurlek) ook «n mo derne tabakspijp met anderhalve ded- netee steel sn (natuurlijk) ook zoo nu sn door dan *n moderne geruite sportpet. Maar niettegenstaande dien pij|p en die pet Is en blijft Bets 'n meneer. Als u en ik (ik in ieder geval) ons petje opzetten, dan zien we er altijd zoo'n beetje la-Ia uit Bete niet Op-en-top gentleman. En open-top artist bovendien. Bets, dat is een steunpilaar van de,,Oy- doop". (Hij te de violist van „The famous Jazzband-troupe". Hij is wat de Duitscher noemt de Stehgeiger [(leider van een strijkje) van het ensemble. Uit dien hoofde is hij ook theoretisch g sproken de muzikale aanvoerder van het „Cycloop-strijkje". Practlsoh gesproken is hij dat evenwel niet, om de doodeenvoudige reden, dat het Cycloop-ensemble geen aanvoerder noo dig 'heeft. Dat is 'n ensemble tout oourt. Die vier menschen verstaan elkaar, al staan ze met de ruggen naar elkaar toe! Vandaar dan ook dat het ensemble van de Cycloop op 'n zeer bijzondere manier uitmunt. Er wordt door deze heeren niet, zooals overal elders, zoo nu en dan een stukje dansmuziek gespeeld volgens t recept "om 't uur 'n paplepel!" Neen. Het Cycloop-strijkje maakt muziek brengt atmosfeer in de zaal, houdt er den moed gezellig in doet de menschen zich op hun gemak voelen en voor *n oogenblik niet aan de visch en de zee en de haven of aan het werk denken. Het doet 'n zonnetje van vroolijkheid schijnen en verschaft zoodoende aan hon- derde eenvoudige Umuidenaren een ge zond en onschuldig genoegen. Daarom ook heeft de „Cycloop" renom mee is geliefd en gezocht. Niemand geeft er zich wellicht rekenschap van dat het vooral het strijkje is en de gezellige, eerlijke, betrouwbare jonge kerels, die daar in zitten, waardoor het in de boven zaal van de „Cycloop" zoo aanlokkelijk is. De meeste ondergaan het maar en denken •r verder niet over na. Maar 'n fait te het Zoo'n fiait, dat «c OP TREK Ai zijn ze wat laat in den tijd, ze komen dan toch. Jaar op jaar neuzen ze even om het hoekje of de Zuiderzee nog niet gedempt is. Die dat komen afneuzen, zijn de voortrek kers, de padvinders. Van het jaar hebben ze gemerkt, dat het Amsteldiep was dichtgeplempt en dat er dus geen kans was om daar doorheen naar de Zuiderzee te trekken, doch ze hebben gezocht langs de Wieringer kust en hebben eindelijk, bij Den Oever, toch de poort nog open gevonden en met een extra vaartje want de stroom is daar ontzettend sterk ge worden zijn ze door die openstaande poort gesneld N'en déplaise de ijveraars voor steunver- leening aan de Zuiderzeevissch era, die door de Zuiderzeedemping hun broodwinning zul len gaan verliezen en daarvoor ook als een argument, meen ik, gebruikten^ dat de dem ping van het Amsteldiep eigenlijk al was te beschouwen als een vischontvolking der Zuiderzee, heeft de ansjovis zich koppig getoond en ze hebben elkaar in het oor ge fluisterd: zoolang er nog een gaatje open is, zullen we ons snoepreisje blijven ma km. naar de Zuiderzee. b.v. ook in andere gelegenheden in en rond LTmuiden en Vsteen kan worden' gedanst Maar deze gelegenheden sterven hun eigen dood in den loop van het seizoen. De trek gaat er af zoo definitief, dat daarvoor niet eens *n verzoek om ophef fing van de muziek- en dansvergunning door den kerkeraad behoeft te worden gedaan. Ik bedoel hiermee dat In andere soort gelijke gelegenheden nog maar alleen wordt gedanst bij voorkomende feesten of uitvoeringen dus z.g. in 'besloten club bij wijze van bal na. In de „Cycloop" is dat heel anders. In de „Cycloop" wordt tegenwoordig lederen avond dansmuziek gemaakt en "h uurtje gedanst Er slaat geen dag over. En er is geen inrichting in of rond Umuiden en Velsen, die dat gedaan zou krijgen. Na een week zou er geen sterve ling meer komen om ik weet niet welke reden. Maar ze zouden niet komen. In de „Cycloop" daarentegen komen de menschen lederen avond of om de twee avonden terug. Ze zijn hun uurtje muziek hooren trouw geworden. Ze zouden er niet meer buiten kunnen. Ze vinden allemaal het strand en de haven en de zee en de vteohhal machtig aardig.als er wat te verdienen is. En ze blijven er in de hoop er wat te verdienen. Maar als de „Cycloop" er niet was, dan geloof ik stellig, dat er tientallen jonge kerels en tientallen jonge melden een hartgrondigen hekel aan IJmulden zou den krijgen en de plaats stuk voor stuk verlaten- zouden en werk zoeken in andere steden. In Amsterdam of waar dan ook. Zelfs al was er dan evengoed wat in IJmulden te verdienen ze zouden heen gaan op den duur en IJmuiden zou een te kort aan vtechknechts en trawlergasten en allerlei bruikbare burgers krijgen. Om van de burgeressen niet te spreken! En ze zouden gelijk hebben. Want Umuiden 'biedt aan goedkoop en eenvoudig en toch degelijk amusement niets! Men moet naar Amsterdam of naar Haarlem gaan om wat te zien en wat te hooren. Of men moet afwachten dat zoo nu en dan een ander gezelschap uit de hoofdstad komt. En dat heeft z'n zeer bedenkelijke zijde. Want als een goed gezelschap komt met 'n werkelijk goed programma dan grijpt het meerCndeel van de Umuidenaren er naast, omdat zoo'n gezelschap meestal komt onder de auspiciën van een van de vereenigingen, die voor dit doel jaar-con tributie vragen. En komt er in het plaatselijke theater een vrije troep met *n publieke voorstel ling, dan zou je de meeste Umuidenaren graag afraden er heen te gaan. Want'de troep te voor ingewijden sntms van 'n ■*- Nu de regeering slecht bij kas te en dus niet erg happig om de ZuiÜerzeevisschers te steunen, wil de ansjovis zich opofferen om den visschers nog wat geld in het laadjje te brengen. Het is nu maar de vraag in hoeverre ze dé groote heirscharen hebben kunnen be reiken, om hun het wachtwoord: „Naar Zui derzee" in 'het oor te fluisteren. Lukt het hun een groot leger te bereiken, dan is de kans groot, dat voorloopig de vis schers geen steun van rijkswege behoeven, want de voorraad ansjovis is nagenoeg op gebruikt en de vraag bij onze Oostelijke buren, die hier ons de marken in de maag hebben gestopt, is groot. Zij- eten dan de ansjovis en wij behangen onze kamers met marken. Ziedaar het kleine verschil. En nu Hindenburg tot rijkspresident is gekozen en men misschien er van droomt over eenigen tijd over wat ausdauer te be schikken, kan de ansjovis het zijne daartoe bijdragen. In verband met den geringen voorraad zjjn de prijzen hoog en men besteedde reeds 70 cent per kilo, hetgeen, omgezet in de vroegere prijsbepaling per 1000 stuks, be- teekent een prijs van ongeveer 16 17 gulden. menstelling waar je je hart bij- vast houdt en het gebodene is qua kunst of amuse ment vaak.ertwensoepl Blijft over de bioscoop. En dat is ook moeilijk. Het bezoek laat te wenschen over. Wer kelijk artistiek goede films worden dus al minder en minder gegeven. De bioscoop directies moeten het trachten te vinden in meer sensationeele schlagers uit de hoofdstad. Dit heeft ten gevolge, dat de gemeenteraad van Velsen soms dagen de libereert over gebod en verbod intrek ken of uittrekken van de filmvergunnin gen etc. Heele kluchten worden er daar nu en dan afgespeeld. Zelfs is kort geleden ten opzichte van bioscoop-toegang het in ons land en misschien in heel de wereld unieke be sluit genomen door Velsen's Overheid om den leeftijdsgrens te stellen op.20 jaar! Dit heeft ten gevolge, dat soms *n man man en 'n vrouw, die b.v. twee jaar ge trouwd zijn (dat kan toch?) en 'n kleine kleuter van 'n jaar op den arm dragen aan de deur van een bioscoop worden ge weigerd als zijnde.onder de jaren. We zijn afgedwaald. We zullen gauw terugkeeren naar Bets. Dat ls gezonder. U hebt nu natuurlijk wel begrepen wie Bets is. Bete is een van de muzikanten van de „Cycloop". En het ls alweer zoo jammer, dat we hier ons 'bevinden op den bodem van Umuiden, alwaar zooals ik nog de vo rige week zei de menschen zoo bitter weinig zin voor humor of voor geest of voor romantiek hebben. Romantiek bestaat in Umuiden niet. Sensationeel-romantisdhe verhalen in den trant van „Van krantenjongen tot millio- nair", zooals dat b.v. in Amerika bestaat, dat vindt geen voedingsbodem in Umui den. Daarom wil ik u van Bete niet heel veel bijzonderheden meer vertellen. Maar als hij in Amerika geboren was inplaats van In ons lieve 'Holland, dan lieten de repor ters en de redacteuren en misschien de filmkoningen hem niet los. Dan werd hij achtervolgt zoodra ze maar de lucht ge kregen hadden van zijn romantisch en avontuurlijk leven. In Umuiden let men daar niet op. Daar let men op de 'besomming van een schip. De rest is bijzaak. Zoo komt het dus, dat nieomad er acht op slaat, dat hier in de „Cycloop" 'n artist staat te werken, die niét alleen van deze markt, maar ook eventueel van andere markten' thuis is op het muzikale terrein. iBets is geen violist, die het eindelijk in de vioolspeler!} zoover heeft gebracht met kunst en vliegwerk, dat hij nu wel zoo in 'n café me muziek als eerste speler kan Dat is zeker een belangrijke prijs. Laat ons dus hopen, dat er groote drom men door het Marsdiep zullen trekken, op dat ook onze visschers van dien jaartrek kunnen profiteeren en bij moeder de vrouw iets extra's in het laadje kunnen leggen. Wel is de ansjovis dit jaar niet vroeg, doch de trektijd is nog lang niet voorbij. Hopen dus maar. Hopen en vertrouwen, dat ook dit weer reg zal kom, zooals er zoo veel in het leven reg komt. Roblnson. In de dorpsraadzaal. RaadslidHoe zit 't nou voorzitter heb ik nou 't woord of heb ik 't niet... hee voorzitter Voorzitter: Ja goed... jij hebt 't woord... maar hou dan nou verder je mond. Het bewijs. A. Onzin Ik geloof er niks van dat dat voetballen zoo gezond is. Onze voor ouders deden het in het geheel niet. B. (Triumfantelijk). Nou en Waar zijn die dan nou? Zijn ze allemaal dood gegaan of niet gaan staan. O een kwestie van. Deze violist speelt in de Cycloop op 'n uitstekende manier en uit wel overwogen redenen. Het spelen hier ligt geheel in zijn plan van arbeid. Maar evengoed zou hij morgen den dag hi z.g. Artisten-conoert kunnen geven in de kleine zaal van het Conoertgebouw ta Amsterdam in samenwerking met b.v. hl pianist, die in de annalen van het muziek leven van de hoofdstad: te boek stond als 'n.kunstenaar. Dit is geien fantasie, maar werkelijkheid. Bete kan meer als dat tenminste méér te! dan foxtrotten, one-steps, two-steps en walsen spelen. Niemand, die er in IJmulden acht op slaat. Men is niet gewoon daar iemand voor dergelijke dingen over het paardje tillen. Dat Bets niettemin ook als speler ln de „Cycloop" een zeer goeden naam heeft en buitengewoon gezien is, bewijst dat hij ook in dit werk prima te. En dat te hij. Hij te niet alleen fle steun pilaar van de zaal, maar hij te er ook *n sieraad van. Hij speelt goed rythmisch vooral goed geen betere 'heb ik in Umuiden ooit gehoord. Hij speelt muzikaal. Hij ver laagt 't dansmuziek spelen niet tot iets banaals en iets onverantwoordelijks zoo met 'n air van.„'t te maar om op te dansen". Bete te oonsequent en oonsoentieus. Hij maakt geen grimassen en hij stelt zich niet aan. (Misschien moest hij zich voor de smaken van het hedendaagsohe pu bliek juist 'n beetje meer „aanstellen") En het te altijd 'n genot om naar hem te kijken. Of hij ernstig verdiept in de syncopen1 van 'n spiksplinternieuwe rag time te spelen staat of dat hij luchtig ,n „ouwe" afstrijkt, zonder er haast meer bij te denken of dat hij 's 'n toertje door de zaal maakt en op 'n gegeven oogenblik op vijftig meter afstand van zhi kornuiten met 'n dansend paar mee loopt te krassen. 's Ist ihm alles gleich! Hij 'blijft zichzelf steeds gelijk. Hij blijft oorrect en op z'n plaats vol plichtsbe trachting en overgave aan zijn taak. Zelfs de meer dan overmatige bewierroo- king en de hartelijke vriendschappelijke genegenheid, die Bets onafgebroken wor den toegedragen door alle aardige meisjes en vrouwen, die de Cycloop bezoeken, hebben hem nimmer van de wijs gebracht. Zelfs voor deze weelde heeft hij sterke boenen! En dat is de grootste hulde die lk voor hem weet. En dat is de grootste beteekenis naast zijn muzikale die hij aan de ernstige en eerlijke renomme van ds „Cycloop-zaal" made helpt varleeaaa. (Woedt vervolgd). 9

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1925 | | pagina 11