Tweede Blad
VAN ZATERDAG 18 JULI 1925.
AMST ERDAMSCHE BRIEVEN.
Het AntwerpenMoerdijk-kanaal
Er volgde een uitvoerige discussie.
Epidemie. Kinderfeest. Verkeersveiligheid te land en te
water. Het Mlddendamterreln.
De handhaving der neutraliteit van
België en van Nederland.
Naar aanleiding van de Toelichtende
Memorie tot het Belgisch-Nederlandsch
tractaat ontwikkelde zich tusschen „Het
Volk" en „Telegraaf" eene discussie om
trent de handhaving der neutraliteit en
de instandhouding onzerzijds 'van een
staand leger.
Bedoelde passus luidt:
„dat de Nederlandsche regeering zich
te geener tijd onverschillig zou toonen
wanneer het grondgebied van Nederland
opzettelijk zou worden geschonden, en
dat zij, voor zooveel de bepalingen van
•t Handvest van den Volkenbond zulks
toelieten, een zoodanige schending, waar
zij ook zou plaats hebben, als een casus
belli een aanleiding tot oorlog zou
beschouwen.
Ir. Albarda ontwikkelde hiertegen in
„Het Volk" o. m. het bezwaar, dat deze
belofte voor ons land de consequentie
medebracht, een leger in stand te houden,
in staat om oorlog te voeren, zoodat onze
wapeningsplicht er waarschijnlijk door
verzwaard en zeker niet verlicht wor
den zou.
Hiertegenover verdedigde „de Tel." o.a.
de stelling, dat opzettelijke schending
van zijn grondgebied door eiken staat
tenzij bij represaille of i. d. als een
oasus belli moet worden beschouwd. In
het onderhavige geval, tegenover België,
wees het blad er op, hoe uit het tractaat
van 1839 juridisch geen enkele, maar
geografisch wel degelijk een moreele ver-
Eliohting voor Nederland voortvloeit om,
i overeenstemming met de Belgen, bin
nen het kader van den Volkenbond, de
veiligheid van de Maaslinie mede te ver
zekeren.
Ir. Albarda was het met deze stelling
niet eens, en, daar geen van beide par
tijen zloh liet overtuigen, geraakte het
debat op een aood punt. De Telegraaf
heeft zich thans reohtstreeks tot den
Belgischen minister Van der Velde ge
wend, aan wiens antwoord wij thans het
volgende ontleenen
Als ik in deze kwestie de bezwaren
wel begrijp, van de Hollandsche socia
listen, die bezorgd zijn hun land in een
oorlog tegen zijn naburen betrokken te
zien, is het mij onmogelijk in te stem
men met de zeer beperkte wijze, waarop
in dit artikel de internationale verplich
tingen der staten ten aanzien van de
verdediging van hun grondgebied worden
opgevat
Ongetwijfeld staat het iedere natie ge
heet vrij, te beoordeelen of, en in welke
mate, zij zich gewapend wil verzetten
tegen een buitenlandschen inval.
Maar dit beginsel sluit eeu tweeledig
voorbehoud in zich.
Vooreerst, dat volgens de bewoordin
gen van art. 6 der Conventie (van 1907)
nopens de rechten en plichten van neu
trale Mogendheden en personen in geval
van een landoorlog, een neutrale mogend
heid gehouden is, daden te straffen, welke
strijdig zijn met de neutraliteit, indien
deze op haar eigen grondgebied worden
bedreven. Iedere andere houding zou haar
tot medeplichtige maken van den oorlog
voerende, die zich van haar grondgebied
heeft bediend. Het ware dus niet vol
doende indien de neutrale staat zich
slechts tot een enkel gebaar van verzet
beperken zou.
Op deze wijze, aldus minister Vander~
melde, hebben ook de achtereenvolgende
.Belgische regeeringen sinds 1830 de ver
plichtingen opgevat, voortspruitende uit
de neutraliteit, welke de verdragen van
1889 permanent aan België oplegden.
Het tweede voorbehoud, gaat minister
Van der Velde voort, dat men m. i. zal
moeten maken op het beginsel der vrije
keuze van lederen Staat tusschen de natio
nale verdediging of het zich-niet-verzet
ten tegen een aanval, schijnt mij vervat
Is het Volkenbondsstatuut. Dit zegt aan
de Staten-leden, in bepaalde gevallen
van agressie, den bijstand der overige
leden toe. Het komt mü voor, dat de be
doelde internationale bijstand nóoh juri-
disoh verplioht, nöch feitelijk mogelijk
zou zjjn, wanneer een land, dat werd
aangevallen, zich tegen den aanvaller in
geen enkel opzioht beliefde te verzetten
en geen enkel offer wenschte te brengen
voor zijn onafhankelijkheid, juist op het
oogenblik, dat het, om die onafhanke
lijkheid te verdedigen, een beroep doet
op den materieelen en militairen bijstand
van de overige leden van den Bond.
Waarschijnlijk was het die tweeledige
overwinning, welke der Hollandsche Re
geering de in de toelichtende Memorie
vervatte verklaring heeft ingegeven.
In de Rotterdamsdhe Kazner van Koop
handel is onder voorzitterschap van mr.
R. Mees, Woensdagmiddag een ooncept-
adres aan de Tweede Kamer behandeld,
inzake het tractaat Nederland-België.
Het verdrag heeft 'bij de Kamer van
Koophandel en Faibrieken voor Rotter-
daim groote aorg verwekt, over de eoono-
imische gevolgen van dit verdrag voor
Nederland en den invloed daarvan op de
gezindheid tussahen de twee verdragslui
tende landen.
Het nieuwe verdrag zou indien het
werd aangenomen op meer dan een
wijze op de onderlinge verhouding na-
deelig inwerken: het zou zeiker een on-
gunstigen invloed hebben op de stemming
van het voiik in Nederland, omdat het Ne-
Amsterdam wordt, nu de scholen vacan-
tie krijgen, de examen-weeën langzamer
hand achter den rug raken, en de stroo
men taxi's en auto's volgepakt met tas-
schen en koffers de reislustigen naar het
station doen „afvloeien" meer en meer één
groote tentoonstellingszaal waardoorheen
om de zooveel minutèn, onder gids-geleide,
«e troepen buitenlaridsche bezoekers trek
ken. En 't heeft met alle pas geopende ten
toonstellingen dit gemeen, dat er verwoed
gegraven, getimmerd gebroken en ge
bouwd wordt, 't Is of plotseling met de
intrede van den vollen zomer, een zware
constructie- en reconstructie epidemie
zoowel onder de Rijks als ondër de Ge
meente en pariculiere sloopers en bouwers
en „bestraters" is uitgebroken. Op ver
schillende punten van de stad kan men de
symptomen van de ziekte aantreffen:
Leidsche boschje, Koninginneweg, Kin
kerstraat, Van Baerlestraat, net ligt
er allemaal vol open straat-wonden, <Üe
langzaam aan, ter heling, bestreken wor
den met de asphalt-zalf. Ook het oude
Talais Royal, achter het Paleis, eens
het vermaarde stam-café van alles wat zich
in de hoofdstad journalist noemde, be
gint de laatste week de eerste verschijn
selen van de ziekte te vertoonen: halver
wege gesloopt doet het thans denken aan
een oud-Romeinsche ruïne en zou het een
ondernemende Lissone- of Oook-man met
succes kunnen dienen als bezienswaardig
heid, die het pleizier van het slght-seeing
verhoogt. Overigens een gelukkig teeken:
het geeft hoop, dat de uitbreiding van ons
hoofdpostkantoor, werk dat door het
Rijk, na eerst een klein aanloopje, plotse
ling werd stopgezet, nu eindelijk binnen
afzienbaren tijd gereed komt. De terreinen
van Atlanta, de enkele jaren geleden ge
strande hötel-maatschappij, en die tot nu
toe braak bleven liggen, beginnen daarbij
ook verschijnselen van nieuwe werking te
vertoonen: deze week had de koopover
dracht plaats aan de Amsterdamsche Jon
ge Mannen Vereenlging en met eenlge
plechtigheid werd er de vlag van dit
lichaam geplant: spoedig zal men er be
ginnen met den bouw van een Vereeni-
gingstehuis.
Zoo wordt er, terwijl de bewoners zelf er
ln drommen uittrekken, hulsgehouden in
ons Amsterdamsch verblijf, opdat straks,
als wij het voor de nieuwe wintercampagne
weer gaan gebruiken, de vloeren schoon
en de meubileering verbeterd zal zijn. En
intusschen laten wij het dan tijdens onze
afwezigheid, door anderen bezichtigen,
hetwelk dan tevens nog een aardige bijslag
ln de kosten van het bewonen meebrengt!
De „trek naar buiten": algemeen is zij
ln dit jaargetij wel, maar hoe verschillend
zijn haar proporties! De schaal loopt van
af de verlangens van hen die reeds lang
te voren uitgewerkte reisplannen voor een
bezoek aan de Riviera of aan de Noord
kaap gereed hebben liggen, tot aan de op
gewonden voorpret van het Jordaan- of
Eilanden-kind dat aan het Vacantlekinder-
feest mag meedoen en dan, één heelen
glorieusen dag lang, op 't strand, ln het
bosch, in wel en veld naar hartelust kan
ravotten en Juichen....,
Het ls voor onze stads-klelnen, voor hen
die anders nooit kans hebben veel verder
de natuur in te komen dan tot aan 't eind
van het Vondelpark, een genot, dat haast
niet op kan. En met hoe weinig kan men
het hun verschaffen 1 Gelukkig begint men
dit ln steeds breeder kringen te beseffen
en het vacantle-kinderfeest neemt telken
jaar in omvang toe.... Deze Donderdag
was het weer d e dag; in den prillen mor-
gen van half zes af begon zich de N. Z..
Voorburgwal te vullen met een steeds
wassende kinderschaar; tenslotte^ was het
een legioen van niet minder dan 7000 Am
sterdammertjes, dat daar vanaf het ^P11'
tot aan den Dam, weggebracht door vader
of moeder, netjes ingedeeld met vlaggetjes
en verrukte gezichtjesx op den trfmarsch
stond te wachten. En om half zeven werd
dan het sein gegeven. De blijde stoet, ver
gezeld door.... zeven muziek-corpsen,
trok op het Oentraal-Station aan onder
lach en juichkreet.En vandaar af weid
het gelukkig leger per trein en boot in
verschillende partijen naar diverse rich
tingen heen „gedirigeerd". Wie dezen uit
tocht een maal meemaakte, kan nooit meer
achterblijven met ook zijn gift voor het
goede doel af te staan. (Natuurlijk, ln
Helder heeft men ook kinderen die veel
moete^^^beren^J^^e^^^^a®^^^
derlanidadhe volk van meet af aan, en
meer en meer, dit verdrag zou voelen als
oen onbillijke en onredelijke regeling.
Bovendien zouden verschillende bepalin
gen uit het verdrag bij herhaling aanlei
ding geven tot wrijving: men denke aan
alle gevallen, waarin de verdeeling van
financieele lasten aan een nadere over
eenkomst van partijen ls overgelaten.
Het concept, 'behandelt dan vooreerst
het tractaat van 19 April 1839.
Het ontwerp van deze twee kanalen is
daarom zoo ernstig, omdat daarmede Ne
derland wordt aangetast in een van zijn
belangrijkste bestaansmiddelen. Eén van
de economische functies, die Nederland te
vervullen (heeft, is de doorvoer tusschen
zee en het achterland. Zijn geografische
Ugging leidt daartoe. Met zijn natuurlijke
krachten moet Nederland, als elk ander
land, woekeren. Is het nu verantwoord
een verdrag aan te gaan, waardoor juist
op dit punt Nederland zooveel van zijn na
tuurlijke voordeelen, en daardoor van zijn
levenskracht, prijs geeft?
Het is duidelijk, dat het verdrag voor
Nederland geen enkel economisch voor
deel van eenlge beteekends biedt. Benige
plaatselijke belangen worden natuurlijk
<ioer iederen kanaalaanleg gediend. Maar
als geheel beschouwt, kan het oordeel
over de economische werking van het
verdrag niet twijfelachtig zijn.
Het kamt uit de Memorie van Toelich
ting duidelijk naar voren, dat de Regee
ring het bezwarende van het kanalenplan
hebben zij tenminste nog altijd strand en
zee en lucht.terwijl onze kinderen
enfin, ik geef dan toch ook hier maar even
het adres van den penningmeester van het
Vacantiekinderfeest-Oomité: W. H. Grön-
loh, Heerengracht 56).
Voor de volwassenen, die er ook eens
een dagje uit willen breken, wordt het
anders in de naaste omgeving van onze
stad minder prettig. Volwassenen hebben
nu eenmaal, naar U misschien bekend is,
bij het maken van uitstapjes nogal eens
de neiging zich in paren„wat ter zijde van
den weg ln het gras neer te zetten. De
autoriteiten van Nieuwer-Amstel zijn
thans een ware kruistocht tegen deze nei
ging begonnen. Plotseling is men daar
streng de hand gaan houden aan de tot nu
toe vrijwel alleen theoretisch bestaande
politie-verordening, waarbij het „verboden
is te zitten of te liggen op de bermen
langs de openbare wegen, voor zoover be
treft lieden van verschillende kunne, geen
echtgenooten of familie in den eersten of
tweeden graad zijnde". Tientallen paren
werden reeds geverbaliseerd, honderde
anderen gewaarschuwd. Ook al heeft men
't met omrasteringen geprobeerd.... En
fin, we kunnen voorloopig nog dankbaar
zijn, dat de Nieuwer Amstel autoriteiten
geen relaties onderhouden met het bestuur
van ons Vondelpark; ware dit wel zoo, dan
zouden de vele bankjes in dezen lusttuin
zeker al lang eiken avond ln een stevige
kool van prikkeldraad gezet worden.
Och ja, die lastige zomer ook....
Lastig ook ten opzichte van het verkeer.
De trek naar buiten mag dan al onze be
volking ln dezen tijd eenigszins dunnen,
wat er nog „ln stad" is, komt, met het
mooie weer, op straat en zit dan daarbij
voor minstens de helft nog op een fiets
of in een auto. Of ook, aan den buiten-
li ant, in booten en bootjes. Dit is mis
schien een van de redenen, dat het ver
keersprobleem de laatste weken sterk op
den voorgrond kwam en een ware cam
pagne voor een betere regeling door poli
tie en pers beiden werd Ingezet. Het aan
tal verkeersongelukken stijgt nog steeds;
wekelijks worden (typeerende bijzonder
heid!) gemiddeld reeds drie lantaarnpalen
tegen ue vlakte gereden. Men ls nu naast
bet toezicht der verkeersagenten, naast de
waarschuwingsborden en plakkaten dezer
dagen ook overgegaan tot een beduidende
uitbreiding van het z.g. één-richtings
systeem. Een aantal straten en straatge
deelten, ook in de buitenwijken, zal in het
vervolg maar in een richting bereden mo
gen worden, 't Zal de toestand ook wel
weer Iets verbeteren; oplossen doet het
evenmin als al de andere maatregelen, het
probleem niet. Men zit er over de geheele
wereld mee: met het conflict tusschen oude.
woonsteden en modern vervoer! Zoo goed
mogelijk schipperen zal voorloopig wel
het parool blijven totdat.de steden
weer ontvolkt worden en de trek terug
naar het land (Iets wat meerdere economi
sche en sociale profeten als vaste, naaste
toekomst voorspellen) begint....
Ook het verkeer te water elscht meer
toezicht. Er wordt langzamerhand veel te
veel op gevrijbuiterd. Zoo oordeelt althans
de Vereenlging van Kapiteins en Stuur
lieden bij de Rijn- en Binnenvaart en zii
heeft dan ook besloten een varende „Vei
ligheidsbrigade" ln het leven te roepen
die op drukke dagen op den Amstel en de
Nieuwe Meer aanwijzingen en raadgevin
gen ter bevordering vafi veilige vaart zal
uftdeelen. De brigade zal een groote witte
vlag voeren met het woord Veiligheids-
brigade en op den boeg een geusje met de
letters „K.S.V." (Kapiteins en Stuurlieden
Vereenlging, oftewel „Koers Steeds
Veilig").
Tot slot zou ik dezen keer een juichkreet
willen slaken! Het Mlddendamterreln, de
beruchte, bespotte, uit en ter na bezongen,
beschreven en ln spotprenten weergege
ven modderpoel, zal dan tenminste einde
lijk voorloopig gèdempt worden. Maar ik
durf niet goed. Het ls nog maar een voor-
dracht van B. en W. En altijd als er ein-
delijk dan eens Iets met het terrein zou
gaan gebeuren (hetzij dat het zou bebouwd
worden, hetzij dat er een plantsoentje zou
komen, hetzij dat men het zou bestraten)
sprong de zaak, op het nippertje af
Laat ons daarom nu nlaar even heel stil
zijnden adem Inhouden...., wie
weet, dezen keer, misschien.
De heer Schil thuis kan zloh met dit feuilles van beide maatschappijen na re-
adres geheel vereenigen ofschoon hij ge- ductie, zooals hieronder vermeld, aan de
looft dat men zich hier en daar wel wat Algemeene Frlesche Levensverzekering
sterker had kunnen uitdrukken. Hoe meer Maatschappij, te Leeuwarden, worden
men zich van den Inhoud van het verdrag overgedragen.
rekenschap geeft, hoe meer men zich ver- Tegen deze beschikking kan iedere
baast over het groote aantal economische schuldeischer, alsmede de maatschappij,
nadeelen voor Nederland van onbereken- bij verzoekschrift gedurende veertien da-
bare draagkracht welke het beval
De spr. zet uitvoerig uiteen, hoe vol
gens dit verdrag Nederland gedwongen is
mede te werken aan de verbetering van
iet Antwerpsche kanalenstelsel! De heer
Vismans verklaart onder instemnAig der
vergadering, dat de dag, waarop het ver
drag zou worden geteekend voor Neder
land zou zajn een dag van rampspoed.
Met algemeene stemmen werd besloten
het concept-adres te verzenden.
niet of althans niet voldoende sterk, heeft
gevoeld.
„Het is de Kamer Intusschen duidelijk,
zoo wordt verder gezegd, dat, hoezeer de
in de Memorie van Toelichting aangevoer
de argumenten van handhaving der hoog
heidsrechten en van economische tegen
prestaties in hun waarde latende, de Ne
derlandsche regeering vóór alles bezield
is geweest door het verlangen naar een
goede verstandhouding, die, in weerwil
van de toenadering, die er óók uit voort
gevloeid ls, onvermijdelijk eenlgermate
getroffen is geworden door de gebeurte
nissen na Augustus 1914. Deze houding
waardeeren wij ten volle.
Mocht het wenschelijk zijn, nu de inter
nationale positie van België na het vre
desverdrag van Versailles veranderd is,
de verhouding tusschen ons land en Bel
gië aan dien nieuwen toestand te iaiten
aanpassen, dan zijn dit alle onderwerpen^
die onderzocht en zoo noodig geregeld
kunnen worden en daarmee zou wellicht
nuttig werk kunnen worden gedaan. Wij
achten het niet meer dan natuurlijk, dat
de Nederlandsche regeering daarbij ook
voor de Belgische belangen een open oog
heeft. Wanneer dit echter moet worden
vastgeklonken aan maatregelen met voor
Nederland zoo rampspoedige gevolgen,
als hierboven uiteengezet, behoort, naar
het ernstig overwogen oordeel onzer Ka
mer, zulk een verdrag niet tot stand te
komen."
De kabinetscrisis.
De „Standaard" schrijft: Zijn wij wel
ingelicht dan ligt het in het voornemen
van den heer Oolijn, den nieuwen Kabi
netsformateur, eerst een werkprogram
voor het nieuwe kabinet aan het oordeel
der drie rechtsohe fracties te onderwer
pen, om, als hierop overeenstemming ver
kregen wordt eerst daarna personen uit
te noodigen tot het bezetten der minis-
terieele posten.
Een Departement van Landbouw.
Het Kon. Nederlandsch Landbouw-
comlté heeft zich tot de Koningin gewend
met een adres, waarin het verklaart van
meening te zijn, dat bij. de toekomstige
indeeling van de Departementen van al
gemeen bestuur het gewenscht zou zijn,
dat de landbouw niet meer zou worden
ondergebracht bij een departement van
administratieven aard, zooals thans tot bet
nadeel van den landbouw het geval ls;
doch dat het daarentegen ten zeerste ge
wenscht zou zijn, dat wederom een Minis
terie van Landbouw wordt ingesteld, te
zamen met de andere takken van volks
welvaart als nijverheid en handel, zooals
vóór 1922 het geval was.
De Rijksmiddelen.
In Juni hebben de rijksmiddelen ruim
881/» mllj. opgeleverd, zijnde 8.720.000
meer dan verleden jaar. Aan riJwielbelas-
ting is nog 225.700 binnengekomen. In
het eerste halfjaar waren de totale ont
vangsten 227.8 millioen, of 18,893,000
meer.
Hiertoe hebben in hoofdzaak bijgedra
gen de Inkomsten-belasting, de successie
rechten en de invoerrechten. Andere mid
delen o.a. het Personeel, de dividend
en tantleme-belasting, accijns op bier, de
zegelrechten liepen belangrijk achteruit
Ook de Loodsgelden bleven een ton ten
achter bij het vorige jaar, hetgeen bij een
ontvangst van ruim 3 ton in de overeen
komstige maand van 1924 van belang is,
en een bewijs levert voor het feit dat de
handel en voornamelijk de scheepvaart,
er zeer slecht voor staat
De rijwielbelasting.
De rijwielbelasting gaf over de eerste
6 maanden een opbrengst van 6.258.882.
Van 29 Aug. 1924 af, den dag waarop zij
werd ingevoerd, tot en met 31 December
d.a.v., bracht de rijwielbelasting 5.300.031
op (dit is een bedrag voor 1.766.677 rij
wielen).
De opbrengst over de eerste zes maan
den van 1926 is dus betaald voor 2.086.294
rijwielen.
De Bloemendaalsche Zeeweg.
Het voorstel van B. en W. van Bloemen
daal om met de erven van Vliet een over
eenkomst aan te gaan betreffende de be
bouwing van den Zeeweg, is door den
Raad aangenomen met algemeene stem
men.
Over de bepaling tot het verleenen van
een tramconcessie voor 30 jaar ontspon
zich eene discussie, met het resultaat, dat
zal worden getracht de concessie voor
korter duur, bijv. 20 jaar, te verkrijgen.
De Kllometerboekjes.
Volgens „Het Vad." bestaat er kans, dat
de kilometerboekjes bij de Spoorwegen
terugkeeren.
Op het oogenblik wordt de mogelijkheid
terdege onderzocht, daar een hoofdbe
zwaar tegen de boekjes is weggevallen.
Tegen het voordeel het blad spreekt
van de zijde van het spoorwegbestuur
van het Waarborgfonds dat gemiddeld
uit een ƒ400.000 bestond (men nerinnert
zich dat elke houder van een boekje een
waarborgsom moest storten) en dat feite
lijk renteloos aan de Spoorwegmaatschap
pij geleend werd en tegen het voordeel,
dat de houder van een kilometerboekje
gemakkelijker zich tot een niet strikt
noodig reisje liet verlokken, stond een
groot nadeel van kostbaren administra
tieven aard, namelijk het uitzoeken van
de reizen en gedeelten van reizen over
de lijnen der verschillende maatschap
pijen. Nu alles één lichaam is geworden,
verviel die tijdroovende en veel geld kos
tende-rompslomp.
Nog twee levensverzekeringmaatschap
pijen onder de noodregeling.
Bij beschikking van de arrondissements
rechtbank te Uitrecht, d.d. 15 dezer, zijn
de Verzekering Maatschappij Holda en
De Nederlandsche Maatschappij van le
vensverzekering en lijfrente, te Utrecht,
onder de noodregeling van Hoofdstuk IV
der Wet op het levensverzekeringbedrijf
geplaatst
In de mededeeling, die wij met betrek
king tot het bovenstaande ontvangen
wordt er op gewezen, dat iedere schuld
eischer gedurende acht dagen na de uit
spraak bij verzoekschrift bij het gerechts
hof te Amsterdam tegen deze beschikking
in beroep kan komen.
Voorts heeft de rechtbank denzelfden
dag beschikt, dat de verzekeringaporte-
gen bij het gerechtshof te Amsterdam in
beroep komen.
De Verzekering-Maatschappij Holda en
De Nederlandsche Maatschappij voor le
vensverzekering en lijfrente, beide te
Utrecht gevestigd in hetzelfde kantoor,
exploiteerden en administreerden hun be
drijven in onderlinge samenwerking. Zij
staan beide onder directie van de heeren
F. O. Neumann FCzn. en mr. C. L. Soott,
hebben echter elk een afzonderlijken raad
van commissarissen.
Van de Holda, die opgericht werd ln
1896, bedraagt het maatschappelijk kapi
taal 500.000 nominaal, waarvan ge
plaatst 215,000 en gestort 131.750. Het
laatst keerde hij dividend uit over 1919
(4 pet.). Haar netto verzekerd bedrag be
liep op 81 December 1928 voor.de afdee-
ing leven: 6,040.000 en de netto pre-
mie-res. voor deze afdeeling 1.189.490.
De „Nederlandsche" dagteekent pas van
1916. Haar maatschappelijk kapitaal be
draagt 850.000 nominaal, waarvan
180.250 geplaatst en geheel gestort. Het
laatst werd, over 1918, 5 pet dividend uit
gekeerd. Het netto verzekerde bedrag be-
iep op 81 Deo. 1923 5,033.425, terwijl de
netto premie-reserve' op dat tijdstip
180,835 bedroeg.
De Holland!Zuld-Afrika-llJn ln 1924.
(Hoewel het verroer met onze lijn zich
regelmatig bleef ontwikkelen, aldus
schrijft de directie der N. V. Nederland
sche Zuid-Afrikaansche Stooimvaart-Miji
„Holland—Zuid-Afrika-lijn" in haar ver
slag over het boekjaar 1924, waren de re
sultaten over het afgeloopeni jaar helaas
nog weinig bevredigend'; de oorzaken
hiervoor waren dezelfde ols het vorige
jaar, t w. lage vrachten en zrware lasten.
Een onigunstigen faotor vormde hierbij
nog de mislukte maïsoogst ln Zuid-Afrika,
waardoor zelfs ook niet gedurende een
korte periode het vraclhtenpeil omhoog
ging.
Intusschen ls 1924 voor de vennoot
schap ln tweeërlei opzioht van belang ge
weest. Door de beide Kamers der Staten-
Qeneraal werd het ontwerp van wet tot
wijziging van de wet van 80 Juli 1921 aan
genomen, waardoor na langdurige onder
handelingen tot het sluiten van een be-
lanigen-gemeensohap met de Vereenigde
Nederlandsche Scheepvaart Mij. kon wor
den overgegaan, welke een consolidatie
der Nederlandsche Scheepvaart belangen
op Zuid- en OosteAfrika heeft mogelijk
gemaakt Dit samengaan versterkte even
eens in belangrijke mate de positie dei1
beide Nederlandsche lijnen in den zwaren
conourrentie-strijd en droeg er toe bij,
dat kort daarna een overeenkomst met die
Engelsche en Duitsobe Hjnen tot stand
kwam, waardoor aan den scherpen tarie-
venstrijd een einde kwam.
De exploitatierekening sluit met inbe
grip van de van den Staat der Nederlan
den verkregen gelden met een voordeelig
saldo van 452,162.
De door de afstempeling op de aandee-
len vrijgekomen bedragen ad 11,700,000
zijn hoofdzakelijk aangewend voor af
schrijving op de vloot, zoodat deze thans
te boek staat voor 5,982,000, zijnde 128
per ton draagvermogen. Van de vloot
werd het aa Bloemfontein verkocht
De „Schelde" wordt opgeruimd.
De Minister van Waterstaat maakt in
de „St.-Ct." bekend, dat de op 8 Maart in
den mond van den Rotterd amschen Wa
terweg gestrande sleepboot „Schelde^
krachtens artt. 1 en 2 der wet van 23 Juli
1885 van Rijkswege zal worden opge
ruimd.
De Sigaren-Industrie te Amsterdam.
De marinewerf aldaar Inge
richt als centrale werkplaats
voor de kleln-lndustrle.
De ontvanger der accijnzen te Amster
dam heeft in opdracht van den minister
van Financiën aan 96 klein-fabrikanten
een schrijven gericht waarin hij het vol
gende mededeelt:
Ten einde u de voortzetting van uw be
drijf als fabrikant in eene aan de Tabaks
wet voldoende lokaliteit mogelijk te ma
ken ls de minister bereid u een werklokaal
te verhuren in een als „centrale werk
laats" in te riohfen gebouw, staande op
e Marinewerf te Amsterdam, ingang
Groote Kattenburgerstraat
Angezien elke lokaliteit en de Oentr.
Werkplaats aan de eischen der Tabakswet
voldoen, staat het den fabrikant vrij zijn
sigaren hetzij stuksgewijs, hetzij op de
verpakkingen te banderolleeren.
Overwogen wordt in het gebouw gele
genheid te bieden tot het koopen en de
dadelijke aflevering van de meest voorko
mende zegels.
Verschillende bepalingen omtrent huur
en verdere verplichtingen zijn hierbij
vastgesteld, die echter, blijkens een pro
test van den Bond van Kleinhandelaren
Veel te bezwarend werden bevonden.
Het zal dus de vraag zijn of de over
eenkomst tot stand komt, en deze eigen
aardige sigarenfabriek in werking zal ko
men.
Het conflict bij de „Nieuwe Waterweg".
In verband met de staking van de me
taalbewerkers te Schiedam, vergaderde
Donderdagavond het personeel van de
Rotterdamsche Droogdok-Mij. ter bespre
king van de vraag of het werk wat van
de „Nieuwe Waterweg" komt, moet wor
den gemaakt of niet.
Bij opstaaD werd met groote meeqier-
heid besloten, het werk dat van de Nieuwe
Waterweg komt, niet af te maken. Men
droeg het bestuur op verdere maatregelen
te nemen, om aan het besluit uitvoering
te geven.