Tweede Blad VAN ZATERDAG 18 JULI 1925. AMST ERDAMSCHE BRIEVEN. Het AntwerpenMoerdijk-kanaal Er volgde een uitvoerige discussie. Epidemie. Kinderfeest. Verkeersveiligheid te land en te water. Het Mlddendamterreln. De handhaving der neutraliteit van België en van Nederland. Naar aanleiding van de Toelichtende Memorie tot het Belgisch-Nederlandsch tractaat ontwikkelde zich tusschen „Het Volk" en „Telegraaf" eene discussie om trent de handhaving der neutraliteit en de instandhouding onzerzijds 'van een staand leger. Bedoelde passus luidt: „dat de Nederlandsche regeering zich te geener tijd onverschillig zou toonen wanneer het grondgebied van Nederland opzettelijk zou worden geschonden, en dat zij, voor zooveel de bepalingen van •t Handvest van den Volkenbond zulks toelieten, een zoodanige schending, waar zij ook zou plaats hebben, als een casus belli een aanleiding tot oorlog zou beschouwen. Ir. Albarda ontwikkelde hiertegen in „Het Volk" o. m. het bezwaar, dat deze belofte voor ons land de consequentie medebracht, een leger in stand te houden, in staat om oorlog te voeren, zoodat onze wapeningsplicht er waarschijnlijk door verzwaard en zeker niet verlicht wor den zou. Hiertegenover verdedigde „de Tel." o.a. de stelling, dat opzettelijke schending van zijn grondgebied door eiken staat tenzij bij represaille of i. d. als een oasus belli moet worden beschouwd. In het onderhavige geval, tegenover België, wees het blad er op, hoe uit het tractaat van 1839 juridisch geen enkele, maar geografisch wel degelijk een moreele ver- Eliohting voor Nederland voortvloeit om, i overeenstemming met de Belgen, bin nen het kader van den Volkenbond, de veiligheid van de Maaslinie mede te ver zekeren. Ir. Albarda was het met deze stelling niet eens, en, daar geen van beide par tijen zloh liet overtuigen, geraakte het debat op een aood punt. De Telegraaf heeft zich thans reohtstreeks tot den Belgischen minister Van der Velde ge wend, aan wiens antwoord wij thans het volgende ontleenen Als ik in deze kwestie de bezwaren wel begrijp, van de Hollandsche socia listen, die bezorgd zijn hun land in een oorlog tegen zijn naburen betrokken te zien, is het mij onmogelijk in te stem men met de zeer beperkte wijze, waarop in dit artikel de internationale verplich tingen der staten ten aanzien van de verdediging van hun grondgebied worden opgevat Ongetwijfeld staat het iedere natie ge heet vrij, te beoordeelen of, en in welke mate, zij zich gewapend wil verzetten tegen een buitenlandschen inval. Maar dit beginsel sluit eeu tweeledig voorbehoud in zich. Vooreerst, dat volgens de bewoordin gen van art. 6 der Conventie (van 1907) nopens de rechten en plichten van neu trale Mogendheden en personen in geval van een landoorlog, een neutrale mogend heid gehouden is, daden te straffen, welke strijdig zijn met de neutraliteit, indien deze op haar eigen grondgebied worden bedreven. Iedere andere houding zou haar tot medeplichtige maken van den oorlog voerende, die zich van haar grondgebied heeft bediend. Het ware dus niet vol doende indien de neutrale staat zich slechts tot een enkel gebaar van verzet beperken zou. Op deze wijze, aldus minister Vander~ melde, hebben ook de achtereenvolgende .Belgische regeeringen sinds 1830 de ver plichtingen opgevat, voortspruitende uit de neutraliteit, welke de verdragen van 1889 permanent aan België oplegden. Het tweede voorbehoud, gaat minister Van der Velde voort, dat men m. i. zal moeten maken op het beginsel der vrije keuze van lederen Staat tusschen de natio nale verdediging of het zich-niet-verzet ten tegen een aanval, schijnt mij vervat Is het Volkenbondsstatuut. Dit zegt aan de Staten-leden, in bepaalde gevallen van agressie, den bijstand der overige leden toe. Het komt mü voor, dat de be doelde internationale bijstand nóoh juri- disoh verplioht, nöch feitelijk mogelijk zou zjjn, wanneer een land, dat werd aangevallen, zich tegen den aanvaller in geen enkel opzioht beliefde te verzetten en geen enkel offer wenschte te brengen voor zijn onafhankelijkheid, juist op het oogenblik, dat het, om die onafhanke lijkheid te verdedigen, een beroep doet op den materieelen en militairen bijstand van de overige leden van den Bond. Waarschijnlijk was het die tweeledige overwinning, welke der Hollandsche Re geering de in de toelichtende Memorie vervatte verklaring heeft ingegeven. In de Rotterdamsdhe Kazner van Koop handel is onder voorzitterschap van mr. R. Mees, Woensdagmiddag een ooncept- adres aan de Tweede Kamer behandeld, inzake het tractaat Nederland-België. Het verdrag heeft 'bij de Kamer van Koophandel en Faibrieken voor Rotter- daim groote aorg verwekt, over de eoono- imische gevolgen van dit verdrag voor Nederland en den invloed daarvan op de gezindheid tussahen de twee verdragslui tende landen. Het nieuwe verdrag zou indien het werd aangenomen op meer dan een wijze op de onderlinge verhouding na- deelig inwerken: het zou zeiker een on- gunstigen invloed hebben op de stemming van het voiik in Nederland, omdat het Ne- Amsterdam wordt, nu de scholen vacan- tie krijgen, de examen-weeën langzamer hand achter den rug raken, en de stroo men taxi's en auto's volgepakt met tas- schen en koffers de reislustigen naar het station doen „afvloeien" meer en meer één groote tentoonstellingszaal waardoorheen om de zooveel minutèn, onder gids-geleide, «e troepen buitenlaridsche bezoekers trek ken. En 't heeft met alle pas geopende ten toonstellingen dit gemeen, dat er verwoed gegraven, getimmerd gebroken en ge bouwd wordt, 't Is of plotseling met de intrede van den vollen zomer, een zware constructie- en reconstructie epidemie zoowel onder de Rijks als ondër de Ge meente en pariculiere sloopers en bouwers en „bestraters" is uitgebroken. Op ver schillende punten van de stad kan men de symptomen van de ziekte aantreffen: Leidsche boschje, Koninginneweg, Kin kerstraat, Van Baerlestraat, net ligt er allemaal vol open straat-wonden, <Üe langzaam aan, ter heling, bestreken wor den met de asphalt-zalf. Ook het oude Talais Royal, achter het Paleis, eens het vermaarde stam-café van alles wat zich in de hoofdstad journalist noemde, be gint de laatste week de eerste verschijn selen van de ziekte te vertoonen: halver wege gesloopt doet het thans denken aan een oud-Romeinsche ruïne en zou het een ondernemende Lissone- of Oook-man met succes kunnen dienen als bezienswaardig heid, die het pleizier van het slght-seeing verhoogt. Overigens een gelukkig teeken: het geeft hoop, dat de uitbreiding van ons hoofdpostkantoor, werk dat door het Rijk, na eerst een klein aanloopje, plotse ling werd stopgezet, nu eindelijk binnen afzienbaren tijd gereed komt. De terreinen van Atlanta, de enkele jaren geleden ge strande hötel-maatschappij, en die tot nu toe braak bleven liggen, beginnen daarbij ook verschijnselen van nieuwe werking te vertoonen: deze week had de koopover dracht plaats aan de Amsterdamsche Jon ge Mannen Vereenlging en met eenlge plechtigheid werd er de vlag van dit lichaam geplant: spoedig zal men er be ginnen met den bouw van een Vereeni- gingstehuis. Zoo wordt er, terwijl de bewoners zelf er ln drommen uittrekken, hulsgehouden in ons Amsterdamsch verblijf, opdat straks, als wij het voor de nieuwe wintercampagne weer gaan gebruiken, de vloeren schoon en de meubileering verbeterd zal zijn. En intusschen laten wij het dan tijdens onze afwezigheid, door anderen bezichtigen, hetwelk dan tevens nog een aardige bijslag ln de kosten van het bewonen meebrengt! De „trek naar buiten": algemeen is zij ln dit jaargetij wel, maar hoe verschillend zijn haar proporties! De schaal loopt van af de verlangens van hen die reeds lang te voren uitgewerkte reisplannen voor een bezoek aan de Riviera of aan de Noord kaap gereed hebben liggen, tot aan de op gewonden voorpret van het Jordaan- of Eilanden-kind dat aan het Vacantlekinder- feest mag meedoen en dan, één heelen glorieusen dag lang, op 't strand, ln het bosch, in wel en veld naar hartelust kan ravotten en Juichen...., Het ls voor onze stads-klelnen, voor hen die anders nooit kans hebben veel verder de natuur in te komen dan tot aan 't eind van het Vondelpark, een genot, dat haast niet op kan. En met hoe weinig kan men het hun verschaffen 1 Gelukkig begint men dit ln steeds breeder kringen te beseffen en het vacantle-kinderfeest neemt telken jaar in omvang toe.... Deze Donderdag was het weer d e dag; in den prillen mor- gen van half zes af begon zich de N. Z.. Voorburgwal te vullen met een steeds wassende kinderschaar; tenslotte^ was het een legioen van niet minder dan 7000 Am sterdammertjes, dat daar vanaf het ^P11' tot aan den Dam, weggebracht door vader of moeder, netjes ingedeeld met vlaggetjes en verrukte gezichtjesx op den trfmarsch stond te wachten. En om half zeven werd dan het sein gegeven. De blijde stoet, ver gezeld door.... zeven muziek-corpsen, trok op het Oentraal-Station aan onder lach en juichkreet.En vandaar af weid het gelukkig leger per trein en boot in verschillende partijen naar diverse rich tingen heen „gedirigeerd". Wie dezen uit tocht een maal meemaakte, kan nooit meer achterblijven met ook zijn gift voor het goede doel af te staan. (Natuurlijk, ln Helder heeft men ook kinderen die veel moete^^^beren^J^^e^^^^a®^^^ derlanidadhe volk van meet af aan, en meer en meer, dit verdrag zou voelen als oen onbillijke en onredelijke regeling. Bovendien zouden verschillende bepalin gen uit het verdrag bij herhaling aanlei ding geven tot wrijving: men denke aan alle gevallen, waarin de verdeeling van financieele lasten aan een nadere over eenkomst van partijen ls overgelaten. Het concept, 'behandelt dan vooreerst het tractaat van 19 April 1839. Het ontwerp van deze twee kanalen is daarom zoo ernstig, omdat daarmede Ne derland wordt aangetast in een van zijn belangrijkste bestaansmiddelen. Eén van de economische functies, die Nederland te vervullen (heeft, is de doorvoer tusschen zee en het achterland. Zijn geografische Ugging leidt daartoe. Met zijn natuurlijke krachten moet Nederland, als elk ander land, woekeren. Is het nu verantwoord een verdrag aan te gaan, waardoor juist op dit punt Nederland zooveel van zijn na tuurlijke voordeelen, en daardoor van zijn levenskracht, prijs geeft? Het is duidelijk, dat het verdrag voor Nederland geen enkel economisch voor deel van eenlge beteekends biedt. Benige plaatselijke belangen worden natuurlijk <ioer iederen kanaalaanleg gediend. Maar als geheel beschouwt, kan het oordeel over de economische werking van het verdrag niet twijfelachtig zijn. Het kamt uit de Memorie van Toelich ting duidelijk naar voren, dat de Regee ring het bezwarende van het kanalenplan hebben zij tenminste nog altijd strand en zee en lucht.terwijl onze kinderen enfin, ik geef dan toch ook hier maar even het adres van den penningmeester van het Vacantiekinderfeest-Oomité: W. H. Grön- loh, Heerengracht 56). Voor de volwassenen, die er ook eens een dagje uit willen breken, wordt het anders in de naaste omgeving van onze stad minder prettig. Volwassenen hebben nu eenmaal, naar U misschien bekend is, bij het maken van uitstapjes nogal eens de neiging zich in paren„wat ter zijde van den weg ln het gras neer te zetten. De autoriteiten van Nieuwer-Amstel zijn thans een ware kruistocht tegen deze nei ging begonnen. Plotseling is men daar streng de hand gaan houden aan de tot nu toe vrijwel alleen theoretisch bestaande politie-verordening, waarbij het „verboden is te zitten of te liggen op de bermen langs de openbare wegen, voor zoover be treft lieden van verschillende kunne, geen echtgenooten of familie in den eersten of tweeden graad zijnde". Tientallen paren werden reeds geverbaliseerd, honderde anderen gewaarschuwd. Ook al heeft men 't met omrasteringen geprobeerd.... En fin, we kunnen voorloopig nog dankbaar zijn, dat de Nieuwer Amstel autoriteiten geen relaties onderhouden met het bestuur van ons Vondelpark; ware dit wel zoo, dan zouden de vele bankjes in dezen lusttuin zeker al lang eiken avond ln een stevige kool van prikkeldraad gezet worden. Och ja, die lastige zomer ook.... Lastig ook ten opzichte van het verkeer. De trek naar buiten mag dan al onze be volking ln dezen tijd eenigszins dunnen, wat er nog „ln stad" is, komt, met het mooie weer, op straat en zit dan daarbij voor minstens de helft nog op een fiets of in een auto. Of ook, aan den buiten- li ant, in booten en bootjes. Dit is mis schien een van de redenen, dat het ver keersprobleem de laatste weken sterk op den voorgrond kwam en een ware cam pagne voor een betere regeling door poli tie en pers beiden werd Ingezet. Het aan tal verkeersongelukken stijgt nog steeds; wekelijks worden (typeerende bijzonder heid!) gemiddeld reeds drie lantaarnpalen tegen ue vlakte gereden. Men ls nu naast bet toezicht der verkeersagenten, naast de waarschuwingsborden en plakkaten dezer dagen ook overgegaan tot een beduidende uitbreiding van het z.g. één-richtings systeem. Een aantal straten en straatge deelten, ook in de buitenwijken, zal in het vervolg maar in een richting bereden mo gen worden, 't Zal de toestand ook wel weer Iets verbeteren; oplossen doet het evenmin als al de andere maatregelen, het probleem niet. Men zit er over de geheele wereld mee: met het conflict tusschen oude. woonsteden en modern vervoer! Zoo goed mogelijk schipperen zal voorloopig wel het parool blijven totdat.de steden weer ontvolkt worden en de trek terug naar het land (Iets wat meerdere economi sche en sociale profeten als vaste, naaste toekomst voorspellen) begint.... Ook het verkeer te water elscht meer toezicht. Er wordt langzamerhand veel te veel op gevrijbuiterd. Zoo oordeelt althans de Vereenlging van Kapiteins en Stuur lieden bij de Rijn- en Binnenvaart en zii heeft dan ook besloten een varende „Vei ligheidsbrigade" ln het leven te roepen die op drukke dagen op den Amstel en de Nieuwe Meer aanwijzingen en raadgevin gen ter bevordering vafi veilige vaart zal uftdeelen. De brigade zal een groote witte vlag voeren met het woord Veiligheids- brigade en op den boeg een geusje met de letters „K.S.V." (Kapiteins en Stuurlieden Vereenlging, oftewel „Koers Steeds Veilig"). Tot slot zou ik dezen keer een juichkreet willen slaken! Het Mlddendamterreln, de beruchte, bespotte, uit en ter na bezongen, beschreven en ln spotprenten weergege ven modderpoel, zal dan tenminste einde lijk voorloopig gèdempt worden. Maar ik durf niet goed. Het ls nog maar een voor- dracht van B. en W. En altijd als er ein- delijk dan eens Iets met het terrein zou gaan gebeuren (hetzij dat het zou bebouwd worden, hetzij dat er een plantsoentje zou komen, hetzij dat men het zou bestraten) sprong de zaak, op het nippertje af Laat ons daarom nu nlaar even heel stil zijnden adem Inhouden...., wie weet, dezen keer, misschien. De heer Schil thuis kan zloh met dit feuilles van beide maatschappijen na re- adres geheel vereenigen ofschoon hij ge- ductie, zooals hieronder vermeld, aan de looft dat men zich hier en daar wel wat Algemeene Frlesche Levensverzekering sterker had kunnen uitdrukken. Hoe meer Maatschappij, te Leeuwarden, worden men zich van den Inhoud van het verdrag overgedragen. rekenschap geeft, hoe meer men zich ver- Tegen deze beschikking kan iedere baast over het groote aantal economische schuldeischer, alsmede de maatschappij, nadeelen voor Nederland van onbereken- bij verzoekschrift gedurende veertien da- bare draagkracht welke het beval De spr. zet uitvoerig uiteen, hoe vol gens dit verdrag Nederland gedwongen is mede te werken aan de verbetering van iet Antwerpsche kanalenstelsel! De heer Vismans verklaart onder instemnAig der vergadering, dat de dag, waarop het ver drag zou worden geteekend voor Neder land zou zajn een dag van rampspoed. Met algemeene stemmen werd besloten het concept-adres te verzenden. niet of althans niet voldoende sterk, heeft gevoeld. „Het is de Kamer Intusschen duidelijk, zoo wordt verder gezegd, dat, hoezeer de in de Memorie van Toelichting aangevoer de argumenten van handhaving der hoog heidsrechten en van economische tegen prestaties in hun waarde latende, de Ne derlandsche regeering vóór alles bezield is geweest door het verlangen naar een goede verstandhouding, die, in weerwil van de toenadering, die er óók uit voort gevloeid ls, onvermijdelijk eenlgermate getroffen is geworden door de gebeurte nissen na Augustus 1914. Deze houding waardeeren wij ten volle. Mocht het wenschelijk zijn, nu de inter nationale positie van België na het vre desverdrag van Versailles veranderd is, de verhouding tusschen ons land en Bel gië aan dien nieuwen toestand te iaiten aanpassen, dan zijn dit alle onderwerpen^ die onderzocht en zoo noodig geregeld kunnen worden en daarmee zou wellicht nuttig werk kunnen worden gedaan. Wij achten het niet meer dan natuurlijk, dat de Nederlandsche regeering daarbij ook voor de Belgische belangen een open oog heeft. Wanneer dit echter moet worden vastgeklonken aan maatregelen met voor Nederland zoo rampspoedige gevolgen, als hierboven uiteengezet, behoort, naar het ernstig overwogen oordeel onzer Ka mer, zulk een verdrag niet tot stand te komen." De kabinetscrisis. De „Standaard" schrijft: Zijn wij wel ingelicht dan ligt het in het voornemen van den heer Oolijn, den nieuwen Kabi netsformateur, eerst een werkprogram voor het nieuwe kabinet aan het oordeel der drie rechtsohe fracties te onderwer pen, om, als hierop overeenstemming ver kregen wordt eerst daarna personen uit te noodigen tot het bezetten der minis- terieele posten. Een Departement van Landbouw. Het Kon. Nederlandsch Landbouw- comlté heeft zich tot de Koningin gewend met een adres, waarin het verklaart van meening te zijn, dat bij. de toekomstige indeeling van de Departementen van al gemeen bestuur het gewenscht zou zijn, dat de landbouw niet meer zou worden ondergebracht bij een departement van administratieven aard, zooals thans tot bet nadeel van den landbouw het geval ls; doch dat het daarentegen ten zeerste ge wenscht zou zijn, dat wederom een Minis terie van Landbouw wordt ingesteld, te zamen met de andere takken van volks welvaart als nijverheid en handel, zooals vóór 1922 het geval was. De Rijksmiddelen. In Juni hebben de rijksmiddelen ruim 881/» mllj. opgeleverd, zijnde 8.720.000 meer dan verleden jaar. Aan riJwielbelas- ting is nog 225.700 binnengekomen. In het eerste halfjaar waren de totale ont vangsten 227.8 millioen, of 18,893,000 meer. Hiertoe hebben in hoofdzaak bijgedra gen de Inkomsten-belasting, de successie rechten en de invoerrechten. Andere mid delen o.a. het Personeel, de dividend en tantleme-belasting, accijns op bier, de zegelrechten liepen belangrijk achteruit Ook de Loodsgelden bleven een ton ten achter bij het vorige jaar, hetgeen bij een ontvangst van ruim 3 ton in de overeen komstige maand van 1924 van belang is, en een bewijs levert voor het feit dat de handel en voornamelijk de scheepvaart, er zeer slecht voor staat De rijwielbelasting. De rijwielbelasting gaf over de eerste 6 maanden een opbrengst van 6.258.882. Van 29 Aug. 1924 af, den dag waarop zij werd ingevoerd, tot en met 31 December d.a.v., bracht de rijwielbelasting 5.300.031 op (dit is een bedrag voor 1.766.677 rij wielen). De opbrengst over de eerste zes maan den van 1926 is dus betaald voor 2.086.294 rijwielen. De Bloemendaalsche Zeeweg. Het voorstel van B. en W. van Bloemen daal om met de erven van Vliet een over eenkomst aan te gaan betreffende de be bouwing van den Zeeweg, is door den Raad aangenomen met algemeene stem men. Over de bepaling tot het verleenen van een tramconcessie voor 30 jaar ontspon zich eene discussie, met het resultaat, dat zal worden getracht de concessie voor korter duur, bijv. 20 jaar, te verkrijgen. De Kllometerboekjes. Volgens „Het Vad." bestaat er kans, dat de kilometerboekjes bij de Spoorwegen terugkeeren. Op het oogenblik wordt de mogelijkheid terdege onderzocht, daar een hoofdbe zwaar tegen de boekjes is weggevallen. Tegen het voordeel het blad spreekt van de zijde van het spoorwegbestuur van het Waarborgfonds dat gemiddeld uit een ƒ400.000 bestond (men nerinnert zich dat elke houder van een boekje een waarborgsom moest storten) en dat feite lijk renteloos aan de Spoorwegmaatschap pij geleend werd en tegen het voordeel, dat de houder van een kilometerboekje gemakkelijker zich tot een niet strikt noodig reisje liet verlokken, stond een groot nadeel van kostbaren administra tieven aard, namelijk het uitzoeken van de reizen en gedeelten van reizen over de lijnen der verschillende maatschap pijen. Nu alles één lichaam is geworden, verviel die tijdroovende en veel geld kos tende-rompslomp. Nog twee levensverzekeringmaatschap pijen onder de noodregeling. Bij beschikking van de arrondissements rechtbank te Uitrecht, d.d. 15 dezer, zijn de Verzekering Maatschappij Holda en De Nederlandsche Maatschappij van le vensverzekering en lijfrente, te Utrecht, onder de noodregeling van Hoofdstuk IV der Wet op het levensverzekeringbedrijf geplaatst In de mededeeling, die wij met betrek king tot het bovenstaande ontvangen wordt er op gewezen, dat iedere schuld eischer gedurende acht dagen na de uit spraak bij verzoekschrift bij het gerechts hof te Amsterdam tegen deze beschikking in beroep kan komen. Voorts heeft de rechtbank denzelfden dag beschikt, dat de verzekeringaporte- gen bij het gerechtshof te Amsterdam in beroep komen. De Verzekering-Maatschappij Holda en De Nederlandsche Maatschappij voor le vensverzekering en lijfrente, beide te Utrecht gevestigd in hetzelfde kantoor, exploiteerden en administreerden hun be drijven in onderlinge samenwerking. Zij staan beide onder directie van de heeren F. O. Neumann FCzn. en mr. C. L. Soott, hebben echter elk een afzonderlijken raad van commissarissen. Van de Holda, die opgericht werd ln 1896, bedraagt het maatschappelijk kapi taal 500.000 nominaal, waarvan ge plaatst 215,000 en gestort 131.750. Het laatst keerde hij dividend uit over 1919 (4 pet.). Haar netto verzekerd bedrag be liep op 81 December 1928 voor.de afdee- ing leven: 6,040.000 en de netto pre- mie-res. voor deze afdeeling 1.189.490. De „Nederlandsche" dagteekent pas van 1916. Haar maatschappelijk kapitaal be draagt 850.000 nominaal, waarvan 180.250 geplaatst en geheel gestort. Het laatst werd, over 1918, 5 pet dividend uit gekeerd. Het netto verzekerde bedrag be- iep op 81 Deo. 1923 5,033.425, terwijl de netto premie-reserve' op dat tijdstip 180,835 bedroeg. De Holland!Zuld-Afrika-llJn ln 1924. (Hoewel het verroer met onze lijn zich regelmatig bleef ontwikkelen, aldus schrijft de directie der N. V. Nederland sche Zuid-Afrikaansche Stooimvaart-Miji „Holland—Zuid-Afrika-lijn" in haar ver slag over het boekjaar 1924, waren de re sultaten over het afgeloopeni jaar helaas nog weinig bevredigend'; de oorzaken hiervoor waren dezelfde ols het vorige jaar, t w. lage vrachten en zrware lasten. Een onigunstigen faotor vormde hierbij nog de mislukte maïsoogst ln Zuid-Afrika, waardoor zelfs ook niet gedurende een korte periode het vraclhtenpeil omhoog ging. Intusschen ls 1924 voor de vennoot schap ln tweeërlei opzioht van belang ge weest. Door de beide Kamers der Staten- Qeneraal werd het ontwerp van wet tot wijziging van de wet van 80 Juli 1921 aan genomen, waardoor na langdurige onder handelingen tot het sluiten van een be- lanigen-gemeensohap met de Vereenigde Nederlandsche Scheepvaart Mij. kon wor den overgegaan, welke een consolidatie der Nederlandsche Scheepvaart belangen op Zuid- en OosteAfrika heeft mogelijk gemaakt Dit samengaan versterkte even eens in belangrijke mate de positie dei1 beide Nederlandsche lijnen in den zwaren conourrentie-strijd en droeg er toe bij, dat kort daarna een overeenkomst met die Engelsche en Duitsobe Hjnen tot stand kwam, waardoor aan den scherpen tarie- venstrijd een einde kwam. De exploitatierekening sluit met inbe grip van de van den Staat der Nederlan den verkregen gelden met een voordeelig saldo van 452,162. De door de afstempeling op de aandee- len vrijgekomen bedragen ad 11,700,000 zijn hoofdzakelijk aangewend voor af schrijving op de vloot, zoodat deze thans te boek staat voor 5,982,000, zijnde 128 per ton draagvermogen. Van de vloot werd het aa Bloemfontein verkocht De „Schelde" wordt opgeruimd. De Minister van Waterstaat maakt in de „St.-Ct." bekend, dat de op 8 Maart in den mond van den Rotterd amschen Wa terweg gestrande sleepboot „Schelde^ krachtens artt. 1 en 2 der wet van 23 Juli 1885 van Rijkswege zal worden opge ruimd. De Sigaren-Industrie te Amsterdam. De marinewerf aldaar Inge richt als centrale werkplaats voor de kleln-lndustrle. De ontvanger der accijnzen te Amster dam heeft in opdracht van den minister van Financiën aan 96 klein-fabrikanten een schrijven gericht waarin hij het vol gende mededeelt: Ten einde u de voortzetting van uw be drijf als fabrikant in eene aan de Tabaks wet voldoende lokaliteit mogelijk te ma ken ls de minister bereid u een werklokaal te verhuren in een als „centrale werk laats" in te riohfen gebouw, staande op e Marinewerf te Amsterdam, ingang Groote Kattenburgerstraat Angezien elke lokaliteit en de Oentr. Werkplaats aan de eischen der Tabakswet voldoen, staat het den fabrikant vrij zijn sigaren hetzij stuksgewijs, hetzij op de verpakkingen te banderolleeren. Overwogen wordt in het gebouw gele genheid te bieden tot het koopen en de dadelijke aflevering van de meest voorko mende zegels. Verschillende bepalingen omtrent huur en verdere verplichtingen zijn hierbij vastgesteld, die echter, blijkens een pro test van den Bond van Kleinhandelaren Veel te bezwarend werden bevonden. Het zal dus de vraag zijn of de over eenkomst tot stand komt, en deze eigen aardige sigarenfabriek in werking zal ko men. Het conflict bij de „Nieuwe Waterweg". In verband met de staking van de me taalbewerkers te Schiedam, vergaderde Donderdagavond het personeel van de Rotterdamsche Droogdok-Mij. ter bespre king van de vraag of het werk wat van de „Nieuwe Waterweg" komt, moet wor den gemaakt of niet. Bij opstaaD werd met groote meeqier- heid besloten, het werk dat van de Nieuwe Waterweg komt, niet af te maken. Men droeg het bestuur op verdere maatregelen te nemen, om aan het besluit uitvoering te geven.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1925 | | pagina 11