VACANTIE 1929 Ing«*uden NM «deding. Overwerkte Zenuwen («O hebben ln de Eerite plaat* een Kalmearend en Versterkend middel noodtg. MIJnhardt's Zenuw te biettan geven Kalmte en anders zou hebben gehad. Behoudens het bepaalde ln het verderd van dit besluit wordt aan een burgerlijk Rijksambtenaar, als bedoeld ln art. 2 on der b, het genot van wachtgeld toegekend gedurende drie maanden, vermeerderd in dien hij ten tijde van het ontslag kostwin ner is van een gezin, met twee maanden en anders met één maand voor elk jaar door hem volbrachten diensttijd, ten be drage van gedurende de eefste drie maanden de laatstelijk genoten wedde en vervolgens 70 ten honderd daarvan. Het besluit 'bevat verder nog talrijke bepalingen en toelichtingen. De Zuiderzeewerken. Vertraging? Geruststel' ende ver klaring. Het „Tijdschrift van de Ned. Maatsch. voor Nljv. en Handel", Juli-aflevering, be vat behalve eenige officieele publicaties der Maatschappij, zooals het verslag van de bezuinigingscommissie, een „gerust stellende verklaring" van bevoegde zijde omtrent de houdbaarheid, der Zuiderzee werken. Öp de excursie van de departe- menten Amsterdam, Haarlem en Zaan streek, toen de dijk tusschen Wieringen en het vasteland werd bezocht, was nl. bij sommige bezoekers de vrees opgekomen, dat een verzakking als op dien dijk ter 'lengte van 1 k.m. vroeger is geweest, zich zou horhalen, met name op den grooten af sluitdijk naar Friesland. Daartegen merkt de bevoegde instantie o.m. op: „dat dergelijke verschijnselen, die zich ook bij den aanleg van den nieuwen zee dijk langs het afwaterings- en scheep- vaartknaaal ""Van EwjjcksluisOostoever hebben voorgedaan en nog voordoen, en die een gevolg zijn van de slappe geaard heid van den grootendeels uit vrij slappe klein en veen bestaanden ondergrond ter plaatse voor een land als Nederland» niets buitengewoons zijn, en in verband met de uitkomsten der verrichte grondboringen hier wel te verwachten waren; „dat de verzakkingen nagenoeg tot staan zijn gekomen en geen vrees behoeven op te leveren voor het waterkeerend vermo gen van den dijk; „dat bij den aanleg van het ongeveer 1800 M. lange dijkvak door de diepe geu len van het Amsteldiep, waarin een geheel anderen, uit keileem en zand bestaanden, grondslag wordt aangetroffen, geen ver zakkingen en oppersingen zjjn opgetre den; „dat, aangezien de grondslag onder den nog te maken afsluitdijk tusschen Wierin gen en de Friesche kust, waar blijkens de boringen boven een nagenoeg onafgebro ken keileemlaag slechts zand en vrij vaste klei in den zeebodem aanwezig is, van veel beter geaardheid is dan die bewesten de diepe geul van het voormalige Amstel diep, bij den aanleg van dien dijk geen verzakkingen of oppersingen, als nabij de Noord-Hollandsche kust zijn voorgeko men, te vreezen zijn en het voorgevallene derhalve geen twijfel behoeft te wekken aan het welslagen van de afsluiting der Zuiderzee." Ter HallStaalman. „De Maasbode" vertelt het gerucht ver der, dat het hoofdbestuur van den Vrij heidsbond aan den heer Abr. Staalman te kennen heeft gegeven, dat hij goed zou doen ais lid van het hoofdbestuur te be danken. We vernemen, dat dit gerucht geen waarheid bevat. De zaak staat zoo, aat van de zijde van het comité, hetwelk zich voor het geval der niet-verkiezing van den heer Ter Hall Interesseert, aan het hoofdbestuur is gevraagd, of het zich zou kunnen uitspreken. Aan het comité is toen medegedeeld, dat het, ingeval het een uit spraak van het hoofdbestuur wensohte, daartoe een officieel verzoek moest indie nen. Voorzoover wij weten is dit verzoek totnogtoe niet gedaan. nltl een «eer drukbezochte openbare ver- Ïndering te Utrecht, waarin de heer P. [oltmaker het adviea van den loonraad besprak, en de houding der Nederlandsohe Vereeniging. Spreker wees er op, dat vijf jaar geleden de loonraad de loonen van het spoorwegpersoneel omgebouwd heeft onder een gunstige conjunctuur. Belang rijke verbeteringen werden verkregen, doch daarna werden de loonen weer met ongeveer 20 procent verlaagd. Thans heb ben wij gepoogd daarvan weer een klein gedeelte terug te krijgen, doch de directie had reeds vooraf bepaald, dat de nieuwe regeling geen belangrijke financieele of fers mocht vergen. Allereerst werd de standplaatsaftrek gewijzigd, waarvan de hoogere ambtena ren de voordeelen opstrijken, ten koste van het lagere personeel. Daarna werd verhooging van het minimum afgewezen Vervolgens kwamen de correcties aan de orde. Met 7 tegen 6 stemmen besliste men, dat de loonen van het lagere personeel naar beneden zouden worden afgerond en van de ambtenaren naar boven. Deze be slissing was mogelijk, omdat de B. A. N. S. er^vcor stemde. Daardoor heeft men de pcheiding tusschen de beambten en het middelbaar personeel zeer scherp gesteld en bovendien de mogelijkheid geschapen, om de hooge ambtenaren groote loonsver- hoogingen toe te kennen. Toen men ten slotte weigerde, om de beraadslagingen eenige dagen te schorsen hebben wi> de zitting verlaten. Ons hoofdbestuur heeft onze houding goedgekeurd en heden hebben wij de zit ting wederom bijgewoond en onze bekende verklaring afgelegd. Men zegt nu wel, dat het tegenwoordige personeel geen minder inkomen zal krijgen, doch de 1100 wacht gelders vallen onder de nieuwe regeling. Zij die overgeplaatst worden en zij die nog niet op hun maximum staan, hebben er financieele schade van. Het hoofdbestuur zal thans een minder heidsrapport indienen met een behoorlijke loonregeling er in en spreker spoorde het personeel aan daarachter te gaan staan. De rede werd luide toegejuicht. Na eenig debat werd de vergadering ge sloten. Tel. Ingezonden Mededeellng. Voor de reis 3 Beklnorde Omhulden met boord 150,3.75,4.50 Veotilalii Omturnden nel booid 4.50 Papierlinnen Boerden (Mij 4 Edlich), per dozijn 1.00 Zoieriestei2 50,4 00,5.50,7.00 Reispetlen 1.50,2.00,2.50 Gabardine Overjassen 15.00.19.00,24.00,28.00,35.00 COLBERT-COSTOUM - moderne stoffen - nieuwe zending 20.00.25.00,30.00,35.00,40.00,45.00 Zeer mooie keuze ZIJDEN ZELFBINDERS, vart al 76 ota. Koffers - Tasschen - Toilet-Artikelen KLEEDINGMAGAZIJNEN HERMAN NYPELS, HELDER. De kllameterboekjea. Van zeer bevoegde zijde wordt de Tele graaf gemachtigd het persbericht tegen te spreken, dat er kans zou bestaan, dat de kilometerboekjes bij de Spoorwegen weder zullen worden ingevoerd Aan de wederinvoering wordt momenteel bij de spoorwegen niet gedacht. (Zie bericht le blad.) Het conflict b(] de scheepbouw M(]. Nieuwe Waterweg. Van de zijde van den Algm. Nederl. Me- taalbewerkersbond wordt bericht, dat in verband met het „besmette" werk van den Nieuwen Waterweg gistermiddag de klin kers bij de Rotterdamsche Droogdok Maat schappij het werk hebben gestaakt. Het bouwvak-conflict ln dien Haag. Donderdagmiddag hebben de hoofd besturen der bouwarbeidersbonden, be trokken bij de uitsluiting en staking te Den Haug, te Utrecht vergaderd' over de voorstellen der patrodiis om bij opheffing der staking in daggeld te werken en voor 1925 en 1926 een landelijk collectief con tract aan te gaan. De hoofdbeaturen be sloten deze voorstellen af te wijzen en alleen tot opheffing der etaklng te be sluiten, als de patroons de toezegging doen van een tariefregeling binnen één maand. (Tel.) De gemeentelijke vacantle-toeslagen ln Noord-Holland. Mr. M. Mendels, lid der Prov. Staten van Noord-Holland, heeft aan Ged. Staten de volgende vragen gesteld: s lo. Achten Ged. Staten het in overeen stemming met de bepalingen van art. 207 en volgende der Gemeentewet betreffende hun goedkeuring, die gemeentelijke be grootingen van inkomsten behoeven ten einde als zoodanig te kunnen werken, dat zy, gelijk is geschied ten aanzien van z.g. vacantie-toeslagen aan gemeente-werklie den en -beambten, vóóraf bij algemeene dispositie aankondigen posten van zekeren aard, ook al mogen daarmee gemeentelijke belangen gediend zijn, niet op aanstaande en latere begrootingen te zullen toelaten, en te zullen weigèren die begrootingen goed te keuren, indien dergel ijke posten niettemin door den Raad op de begrooting mochten worden gebracht? 2o. Zoo ja, op grond van welke opvat ting omtrent den aard en omvang der ge meentelijke autonomie zijn Ged. Staten van oordeel, dat zij niet in elk speciaal geval nauwkeurig hebben te beoordeelen of en in welke mate een bepaalde post op een gemeentelijke begrooting een gemeen telijk belang betreft en met het oog op de financieele positie dier gemeente toelaat baar is? Nadat de Regeering in November 1923 ter kennis van Ged. Staten had gebracht, dat de goedkeuring van de vacantie-toe- lage aan het provinciaal personeel bezwaar ontmoette, op grond van „de omstandig heid, dat het toelage- en gratificatie- systeem voor het Rijkspersoneel was af geschaft en Harerzijds steeds met klem werd aangedrongen op eene beperking der uitgaven tot de absoluut onafwijsbare" beslissing, die voor genoemd personeel eleid heeft tot het Statenbesluit van 18 ebruari 1926 heeft hun College de vraag overwogen, of nu ook niet hetzelfde standpunt tegenover de gemeentelijke vacantie-toelagen behoorde te worden in genomen. De bevestigende beantwoording van deze vraag leidde tot het onderzot^, of en in hoeverre op de gemeente-begrootin^ voor 1924 gelden voor vacantie-toelagen waren uitgetrokken. Voor zoover dit anders dan tot minimale bedragen het geval bleek te zijn, ls aan de gemeentebesturen, behalve aan dat van Amsterdam, bericht, dat voor ditmaal (1924) tegen de ramingen geen bezwaar zou worden gemaakt, maar dat de goed keuring van zoodanige posten voor 1926 niet in uitzicht kon worden gesteld. Men kan, zoo men wil, dit op onder scheiden tijdstippen aan een tiental ge meentebesturen toegezonden bericht eene „algemeene dispositie" noemen, maar on juist is het te beweren, dat daarmede bij voorbaat de goedkeuring werd geweigerd van begrootingen, waarop niettemin pos ten voor vacantie-toelagen zouden worden gebracht. Immers de uitdrukking „niet in uitzicht stellen" was juist gekozen om bij het op- derzoek der begrootingen voor 1925 elk geval speciaal te kunnen beoordeelen en te kunnen nagaan, of gemeentebesturen, die niet aan de „algemeene dispositie" zou den voldoen, daarvoor aannemelijke gron den aanvoerden, zoomede of de financieele toestand zoodanige afwijking toeliet. Vijf gemeenten hebben aan de „alge meene dispositie" voldaan, by vyf andere leidde het onderzoek der begrooting voor 1926 tot het maken van bezwaar tegen, respectleveiyk het onthouden van goed keuring aan die begrooting, terwyi aan het gemeentebestuur van Amsterdam, by an spe Ged.! De loonregeling van het Spoorweg per*°neel' I de bom Keuring Donderdagavond hield de Nederlandeoha bet loopende dlenstjai vereeniging van spoor- en tramwegperso- werd gezonden alt bo van de begrooting voor aar, geiyk bericht VMibedoeld tiental gemeentebesturen reeds met betrekking tot de begrooting voor 1924 had ontvangen. Het geval Amsterdam zal dus, Indien het onderzoek der begrooting voor 1926 hier toe aanleiding geeft, alsdan nog een punt e beoordeeling uitmaken, sn achten de door hen gevolgde gedragsiyn geenszins in strijd met de De- palingen van art. 207 v.v. der Gemeente wet en moeten betwisten, dat zy omtrent den aard en den omvang der gemeenteiyke autonomie eene opvatting zouden huldi gen, die niet strookt met het goedkeu- ringsrecht, dat hun by die bepalingen van inkomsten en uitgaven is voorbehouden. Erkennende, dat zy elk speciaal geval nauwkeurig hebben te beoordeelen, achten zy hunne bevoegdheid niet twijfelachtig om, met betrekking tot bepaalde posten van uitgaaf, by voorbaat den maatstaf aan te geven, dien zij by die speciale beoor deeling zullen aanleggen. In dit opzicht meenen zy zich te kunnen aansluiten aan het antwoord van den mi nister van Binnenlandsche Zaken en Landbouw op het gesprokene door den heer Mendels by de behandeling op 11/12 Maart jj. van Hoofdstuk V der Staatsbe- grooting voor 1926 in de Eerste Kamer der Staten-GeneraaL „In Nederland Nederlandsch". In „De Tyd" is een brief uit Beriyn op genomen, waarin het Handelsblad het vol gende bijzonder trof, ln verband met het geen de redactie van dat blad dezér dagen schreef onder het opschrift van dit stukje: Niettegenstanade de belemmeringen der nota, zal het luchtverkeer (n.L in Duitschland) zich blijven ontwikkelen 'binnen de van de geallieerden beperkte grenzen. Ondanks alles, zoo gaat het wilskrachtige parool door de kringen van het Duitsche luchtverkeer: „Wy zul len vliegen, vliegen, vliegen, En eenmaal zal de Duitsohe Rijksadelaar meevliegen en de luchten beheerschen!" Zal de Duitsche adelaar ook Holland gaan overvliegen? Natuurlijk niet voor militaire doeleinden, maar voor eene vreedzame economische invasie? In luchtvaarkringen, waarin ik verkeer, hoor ik, dat tegen de helft van Septem ber a.s. de luchtiyn BeriynEssen Amsterdam zal worden geopend met vliegtuigen van Junkers patent Dezelf de maatschappy, wier exploitatie wordt gedreven in den figuurlijken en letter lijken zin door Junkersmotoren zonder Hollandsch maar grootendeels met Duitsch kapitaal, zal, indien de zaak goed gaat, ook Hollandsche lokale lijnen te Amsterdam gaan openen naar het Noorden en het Zuiden des lands. Van het geval werd my de volgende verklaring gegeven door een bevoegde zyde: Reeds sedert eenlgon tyd is men doen de het bezit aan groote verkeersvlieg tuigen, dat door de nieuwe Entente-be palingen sterk beperkt dreigt te worden, op peil te houden of zelfs uit te breiden, eenvoudig door een gedeelte der Duit sche handelsluchtvloot ender te brengen onder vreemde vlag. De door de Duit sche regeering krachtig gesubsidieerde ondernemingen hebben dit doel weten te bereiken, door in verschillende neutrale landen luchtvaartmaatschappyen op te richten, die voor het oog zuiver natio naal zyn, een nationale uit stroomannen bestaande directie hebben, en. die het mogeiyk maken de Duitsche vliegtuigen onder de vlag van het betrokken lanH het luchtruim te doen doorklieven. Deze manoeuvres der Duitschers ver raden zich zelf vooral hierdoor, dat men maatschappyen opricht in landen, waar reeds een krachtige door de Regeering van het betrokken land gesubsidieerde nationale luchtverkeers-onderneming ge vestigd is, en waar, blijkens de bedrijfs resultaten der onderneming, voor een tweede mpatschappjj commercieel ge sproken, geen plaats is. Het leidt dan ook geen twijfel, dat 't kapitaal van deze onderneming niet is „zuiver nationaal" doch grootendeels afkomstig van de Duitsche industrie en de Duitsche regee ring. Naar Ik vprneem, is een der grootste Duitsche luchtverkeers-maatschappijen van Junker thans doende boven» bedoelde onderneming op te rlohten ln Nederland. Do Nederlandsche Koninklijke Lucht- vaartmaatschappy scbynt zich met kraoht tegen deze „pénétration paci- fique" vsn de Duitsche luchtvaart te verzetten, en op de medewerking van de Nederlandsche regeerjng mag dan ook de nieuwe onderneming •verrnoede- ïyk geenszins hopen. Deze moge Duit sohe vliegtuigen uitzenden onder de Ne derlandsche vlag, maar het zal hier tooh niet zyn de nationale vlag. De verwekker ven kanker. In het laatst verachenen nummer van „The Lancet", het officieele orgaan van de Engelache Artsenvereenlging, zetten dr. Gye en de mlcroBooop-tecnnlcuB Barnard, ln lange, streng wetenschappeiyk gehou den besprekingen, de door hen gevolgde methode uiteen, inzake de ontdekking van den kankerverwekker. Dr. Gye's bespre kingen gaan uit van de waarnemingen, die de Engelsche arts Rous over het hoender sarcoma heeft gedaan. Gye heeft de waar nemingen van Rous op sarcoma van mui zen, ratten en menschen overgebracht en heeft daarbij geconstateerd, dat als men kippen met een filtraat, dat uit door che mische stoffen verstoorde weefseldeelen van een sarcoma van een kip, van een muis of van een mensch bestaat, inspuit, by de gezonde kip in 14 tot 28 dagen kan kerachtige gezwellen ontstaan. Hierbij is echter vóórverondersteld, dat men de kip tegeiyk met de weefseldeelen van het aan sarcoma Ujdende dier, met een sap inspuit, dat uit een byzondere behandeling van kippen wordt verkregen, die reeds aan kanker ïyden. Dit is de specifieke factor, die naar de opvatting van dr. Gye, de klaarbiykeiyk "voor alle levende wezens geiyksoortige kankerbacil doet reageeren, want de kankerparasiet, die uit weefsel deelen van aan kanker lijdende dieren ver kregen wordt, blijft bij gezonde dieren zonder uitwerking, als hij niet met de irri- teerende substantie van de betreffende diersoort samenwerkt. Dr. Gye vat zijn conclusies in den navolgenden zin te zamen: „Deze onderzoekingen hebben my er toe gebracht, kanker als een ziekte te beschou wen, die door een virus wordt verwekt onder experimenteele voorwaarden. De virus alleen is zonder uitwerking. Een by zondere specifieke factor, die uit een extract van een levende plant moet wor den verkregen, vernietigt de verdedigings middelen van het gezonde organisme en verschaft aan den vlrua de gelegenheid, het gezonde weefsel aan te tasten. Onder natuuriyke voorwaarden (d. w. z. by ziek worden) schynt een ontsteking van het weefsel dien toestand te voorschyn te roe pen, waaronder de kankerparasiet in staat is, het weefsel aan te tasten. Het verband tusschen de specifieke fac toren van het kankergezwel van iedere diersoort en een ilatuuriyk gevoelsproces moet nog onderzocht worden. De parasie ten leven en vermenigvuldigen zich bin nen de cellen en proauceeren binnen de cellen van het geïnfecteerde dier een voortgezette celvermeerdering. Barnard beschrijft in zyn verhandeling de constructie van zyn gecombineerde mi croscoop en fotografie-apparaat en be- schryft hoe hy de preparaten van Gye met ultra-violet licht heeft gefotografeerd. De belichting geschiedt met een kwikzilver stoomlamp en Barnard legt er nadruk op, dat men voor de beschouwing den groot sten brandpuntsafstand on de kortste tot nu toe in microscopie gebruikte lengte van de lichtbron heeft aangewend. De redactie van de „Lancet", waartoe de grootste Engelsche onderzoekers be- hooren, laat aan de verhandeling de vol gende notitie voorafgaan, waarin zy zich volkomen met den arbeid van de beide onderzoekers vereenigt. Zy luidt: „Deze beide mededeelingen, die wy hier achter publiceeren, beteekenen een ge beurtenis in de geschiedenis der genees kunst Zy geven het resultaat van een lang en intensief onderzoek en zy zullen wellicht de oplossing van het probleem der kankergezwellen opleveren." Off. van den M.S.D, 9e kl. J. G. Frederlka le venrund uit Oostrlndl* naar Nederland terug te keeren. De overplaatsing ren den ©wg.-bott D. J. De persooniykheden van de belde ont dekkers van den kankerverwekker, dr. Gye en van den hoedenfabrikant Barnard, zq"n typen, zooals die alleen ln Amerika of in Engeland mogeiyk zyn. Omtrent Bar nard deelden wy in ons vorig no. reeds een en ander mede; dr. Gye is de zoon van een vroeg gestorven spoorwegarbei der Ui Derby. Toen hy de lagere school doorloopen had, werd hij by de spoorweg- maatschappy te werk gesteld waar zyn "ader ln betrekking was ge order en hulpkruier was. was geweest, waar hy er was. De veertien jarige Gye moest 's morgens om vyf uur met een grooten stok gewapend, ln de ar- beiderswyk de arbeiders en beambten der maatschappy wekken, hetgeen hy deed door met zijn stok op de deuren te trom melen. Reeds als jongen had hy een groot verlangen in de medicynen te gaan stu- deeren. In zyn vrijen tijd bereidde hy zich tot de studie der verschillende takken der natuurwetenschappen voor, alsmede voor net toelatingsexamen aan de Schotsche universiteit. Een nieuw verdoovlngsmlddeL Een draadloos bericht meldt uit Londen: Op de jaarvergadering van de Britsh Me- dical Association werd medegedeeld, dat als het resultaat van onderzoekingen ge durende dit jaar, de medische wereld spoe dig in het bezit zal zyn van -een plaatse lijk verdoovend middel, dat al de deugden zal bezitten van cocaïne en geen vanhaar gevaren. Hét nieuwe verdoovingsmlddel was een ontdekking van dr. Copeland te Cambridge. MABINEBËRICHTEN. MARKTBERICHTEN. NOOEDÖGHAjR'WOUDE, 17 Juli. HjOOGKARSPEL, 17 Juli. nemen Gejaagdheid en Overspanning weg. Pr^js 75 et. By Apoth. en Drogisten. (gedekte tinten) Vragen van mr. Mendels aan Ged. Staten. Eet antwoord van Ged. Staten luidt als volgt: Blokker van Wachtschip Willameoord naar Gelderland ia nader bepaald op den Uon Au*. a.a Alevoren van den eer® -konst. O. M Sterutel van Sohorpioen naar Gelderland c© den 20en Aug. De ©eig.-maj. der mare F W. du Bol» -wordt den ISen JKili overgeplaatst van Aid. mar». Rotterdam naar Wachtschip Willemsoord en ie bestemd om geplaatst te wordeh ln de Mar kus te Wdlleaneoord. De overplaatsing van den serg.-seiner J. J. L. de Hij van Mar.kaz. Amsterdam naar M.K. W. te Leiden ie nader .bepaald op den 3en Au®. 18 Juli: ©«Tg.-koost A M van den Hoed en aeng.-wlleartui'gtmaker B. van Grondelle van de Kooij naar Wachtschip WillanWooid. De navolgende eergeanbeinraachi'nlet worden den 24en Au®, geplaatst aan boord Hr. Me. vaa Qpeijk: C. J. Klik en W. Lngten van Tromp; J. P. v. d. Zee en J. A. Dijkema van Gelderland; O. Leeuw en F. A Boerman van Heemekerck; J. van Loo van Z 4; H. Roskam van Z 8; J. Z. J>. Hazebroefc van G 18. 81 Juli: serg.-hofm. W. van Hall van D. Aukes tijd. naar Kooij en 28 Au®, geplaatst aan 'boord' Wachtschip Willemsoord. 4 Au®.: serg.-hofm. G. Ji D Koch van de Kooij naar Mar.k&z. Willemeoord 24 Au®.: id. J. Veltanan van Mar .kas. Wil lemsoord naar Heemekerck. 26 Au®.: id. J Boe van Heemskerck naar de Kooij; id. J. Holetra van Heemskerck naar van Speyk. 'M Au®.: id. T. Scbakkenman van Schorpioen naar Heamakerck. 81 Juli: aerg.-kok C. A. Ouyper» van Douwa Aukea naar Wachtschip Willameoord. Off. tv. adm. 3e kl. J. Dekker van 'Heeemskerck wordt den 8en Au®, aa. ter beschikking ge steld en ie bestemd om den 29*n Au® naar O.-L te worden ultgesonden. 24 Au®.: off. van den MJ3.D. 2e kl. H. de Vries Hit van Heemekerck geplaatst te Am sterdam bij afbouw Suznatra; ld. P. J. Stroo van ter beech. geplaatst aan boord Heemskerck. Hr. Me Baldur, die op 'e Rijkswerf te Helle- voetsluie de noodige herstellingen heeft onder gaan, is gisteren naar haar Station terugge keerd. De off. van gen. le kl. J. W. Vos ie den 22en deze geplaatst bij bet departement van marine te 'e-Gravenhege. Off.-vlieger 2e kl. P. 8. Ooet-Indië terugverwacht. E verte wordt uit Off. van den M.S.D 2e kl. D. Houthuijsen 1a vergund uit Ooet-Indië naar Nederland terug te keeren. HooMoff. M.8J). 2© kl. C. P. Kapteijn, off. M.BD. 1© kl. F. H. Heukelimaa en luit-bar zee 2e kl. J. Ti»&ot rvtuo P&tot volgen hunne be- stemming naar Oost-Indië per »j> Prinses Julian*, dut vandaag van Amsterdam vertrekt I Kap.-luit. ter zee O. J. E. Bnitel de le Ri- vière, luit. ter ces la kl. A. Voe en ld. 2e kl F: 8. C. baron van Randwyok repatrlëeren met het se. Prtaeeo Jullana, dat vandaag of mor gen te Amsterdam blnnenverwacht woedt. Lult. ter zee 2e kl. der Kon. Marine-reserve L. Stobbe la voor een oefenlngstljd van 8 dén geplaatst aan boord van Hr •riilp te Vliaslngen. Me Wacfat- Off. van den MB.D. Se kl. P. J. Stroo ou» langs uit Ooet-Indië tsruggaksenl. wordt 24 Au« geplaatst aan boord Hr. Ma. Heemekerck Verbeterd bericht.) Tuinbouwvereenigiiig „Anna Paulowaa". 1,7 Jluli 1906. Groote aardappelen drielingen 8.80-8.90, bonken 4-4.80 Schager rierveiliqg vaa Donderdag 16 Juli. 26609 kipeleren 6.20-7.30, 2194 eendeieren 6.406.90 por 100. BOfVENIKARSPEL (Station), 18 Juli. Marktbericht De Tuinbouw. Aardappelen: Koks, Duc en Nlnetyfold 2JS5—2.65, Schot sche 0.60-2.96, kleine 3.80-8.90, ronde 2.40-0.86, blauwe 2.60-2.75, bonte 8.10, kriel 0.70—0.90 per baal; aanvoer 18,100 balen; bloemkool le eoort 6.40—14.20, 2e <*>ort 8.40-7.10, 3e eoort 1.40-2.80 per 100 stuk©; aanvoer 61,900 stuks; roode kool 6 40 —8 per 100 kg.; aanvoer 52,000 kg.; witte kool 4.70620 per 100 kg.; aanvoer 1600 kg. ALKMAAIR, 17 Juli. Op de graanmarkt werden heden aangevoerd 323 hectoliters .als: 109 H.L. tarwe 15.5017, 17 H.L. rogge, 99 H.L. gerst 18.7515.26, id. chev. 10.75—15, 106 H.L. haver, 14 H L duivenboonen 14—^19, 8 H.L. geel mosterd zaad, 2 H.L. blauwmaanzaad 36.50, 84 H.L groene erwten groote 11 tot 24. ALKMAAR, 17 Juli 1905. Op de heden gehouden kaasmarkt waren 188 stapels kaas wegende 187,000 kg. Prijs: fabrieksikaas: kleine met rijkamerk 59. zonder rijkamerk 56, commisslefa- briekskaas met rijkamerk 60, boerenkaas met rijkamerk 59, zonder rijkamerk 56.50, oom- missieboerenkaas met rijkamerk 58. Handel goed. BROEK OP LANGENDLJK, 17 Juli. Aanvoer 127,000 kg. aardappelen, Schotaohe muizen 4.40—9.80, kokalanen 890, duken A20, schoolmeesters 47.80, bl. eigen heimer» 4.206.60, bl. aardappelen 6—6.80, ideaal 4.20, drielingen 6.10-»7, kleine 1.90 1.70, 296 kg. sperciebooaen 80—81.70, 910 kg. silveruien, drielingen 8.90—6.80, illver- nep 18.60-1700, 54,100 kg. roode kool 5.50 70. 8700 kg. witte kool 4.40-7.10, 226 kg. gele kool 12, allea per 100 kg.; 2600 boe wortelen 6.70850 per 100 boe; 16,000 stuk» bloemkool 80018.80, 2e srt 8.80—6.90 per 100 stuks. Aanvoer 268,700 kg aardappelen, Schotsche muizen 5- 8.80, duken 8.80—4.40, school meesters 4—6.50, eigenheimers 6.80—8. drielingen 6.40-6.90, kleine 2—2.80, 126 kg. sperciebooaen 28.90—29 90, 6600 kg. zil- veruien 7.90, drielingen 10.80—11.40, «11- vernep 16.80—18.40, 4860 kg roode koo' 6—7.40, 9000 kg. witte kool 5.90-660, alle» per 100 kg.; 7100 stuk» bloemkool 8- 12.90, 2e srt. 890—6 per 100 ©tuks ©reen. De Eendracht Schotaohe aardappe len 2.90—2.90, Kok, Duc en Nlaetyfold 226—2.60, kleine aardappelen 8 86—8.40. Nederlandsch» ei ei-veiling 17 Juli 1926. Goede kooplurt, met al» gevolg hoogere noteering. Prijssn sloten vast Ver wachting ls hooger. Msi) besteedde heden ln Amsterdam; KipoL-ron, wit: 64/56 6.66—6.76; 66/69 666-6.00; 56/00 6.70-7.26 90/92 7—7.90; 82/64 f 7.86-7.76 64/66 7.76-6.20, Klpeleren, brulö; Aj c2 7Ai—ff.70. Eendeiere. i 9—4 46

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1925 | | pagina 16