VACANTIE 1929
Ing«*uden NM «deding.
Overwerkte Zenuwen («O
hebben ln de Eerite plaat* een Kalmearend
en Versterkend middel noodtg.
MIJnhardt's Zenuw te biettan geven Kalmte en
anders zou hebben gehad.
Behoudens het bepaalde ln het verderd
van dit besluit wordt aan een burgerlijk
Rijksambtenaar, als bedoeld ln art. 2 on
der b, het genot van wachtgeld toegekend
gedurende drie maanden, vermeerderd in
dien hij ten tijde van het ontslag kostwin
ner is van een gezin, met twee maanden
en anders met één maand voor elk jaar
door hem volbrachten diensttijd, ten be
drage van gedurende de eefste drie
maanden de laatstelijk genoten wedde en
vervolgens 70 ten honderd daarvan.
Het besluit 'bevat verder nog talrijke
bepalingen en toelichtingen.
De Zuiderzeewerken.
Vertraging?
Geruststel' ende ver
klaring.
Het „Tijdschrift van de Ned. Maatsch.
voor Nljv. en Handel", Juli-aflevering, be
vat behalve eenige officieele publicaties
der Maatschappij, zooals het verslag van
de bezuinigingscommissie, een „gerust
stellende verklaring" van bevoegde zijde
omtrent de houdbaarheid, der Zuiderzee
werken. Öp de excursie van de departe-
menten Amsterdam, Haarlem en Zaan
streek, toen de dijk tusschen Wieringen
en het vasteland werd bezocht, was nl. bij
sommige bezoekers de vrees opgekomen,
dat een verzakking als op dien dijk ter
'lengte van 1 k.m. vroeger is geweest, zich
zou horhalen, met name op den grooten af
sluitdijk naar Friesland. Daartegen merkt
de bevoegde instantie o.m. op:
„dat dergelijke verschijnselen, die zich
ook bij den aanleg van den nieuwen zee
dijk langs het afwaterings- en scheep-
vaartknaaal ""Van EwjjcksluisOostoever
hebben voorgedaan en nog voordoen, en
die een gevolg zijn van de slappe geaard
heid van den grootendeels uit vrij slappe
klein en veen bestaanden ondergrond ter
plaatse voor een land als Nederland» niets
buitengewoons zijn, en in verband met de
uitkomsten der verrichte grondboringen
hier wel te verwachten waren;
„dat de verzakkingen nagenoeg tot staan
zijn gekomen en geen vrees behoeven op
te leveren voor het waterkeerend vermo
gen van den dijk;
„dat bij den aanleg van het ongeveer
1800 M. lange dijkvak door de diepe geu
len van het Amsteldiep, waarin een geheel
anderen, uit keileem en zand bestaanden,
grondslag wordt aangetroffen, geen ver
zakkingen en oppersingen zjjn opgetre
den;
„dat, aangezien de grondslag onder den
nog te maken afsluitdijk tusschen Wierin
gen en de Friesche kust, waar blijkens de
boringen boven een nagenoeg onafgebro
ken keileemlaag slechts zand en vrij vaste
klei in den zeebodem aanwezig is, van
veel beter geaardheid is dan die bewesten
de diepe geul van het voormalige Amstel
diep, bij den aanleg van dien dijk geen
verzakkingen of oppersingen, als nabij de
Noord-Hollandsche kust zijn voorgeko
men, te vreezen zijn en het voorgevallene
derhalve geen twijfel behoeft te wekken
aan het welslagen van de afsluiting der
Zuiderzee."
Ter HallStaalman.
„De Maasbode" vertelt het gerucht ver
der, dat het hoofdbestuur van den Vrij
heidsbond aan den heer Abr. Staalman te
kennen heeft gegeven, dat hij goed zou
doen ais lid van het hoofdbestuur te be
danken. We vernemen, dat dit gerucht
geen waarheid bevat. De zaak staat zoo,
aat van de zijde van het comité, hetwelk
zich voor het geval der niet-verkiezing van
den heer Ter Hall Interesseert, aan het
hoofdbestuur is gevraagd, of het zich zou
kunnen uitspreken. Aan het comité is toen
medegedeeld, dat het, ingeval het een uit
spraak van het hoofdbestuur wensohte,
daartoe een officieel verzoek moest indie
nen. Voorzoover wij weten is dit verzoek
totnogtoe niet gedaan.
nltl een «eer drukbezochte openbare ver-
Ïndering te Utrecht, waarin de heer P.
[oltmaker het adviea van den loonraad
besprak, en de houding der Nederlandsohe
Vereeniging. Spreker wees er op, dat vijf
jaar geleden de loonraad de loonen van
het spoorwegpersoneel omgebouwd heeft
onder een gunstige conjunctuur. Belang
rijke verbeteringen werden verkregen,
doch daarna werden de loonen weer met
ongeveer 20 procent verlaagd. Thans heb
ben wij gepoogd daarvan weer een klein
gedeelte terug te krijgen, doch de directie
had reeds vooraf bepaald, dat de nieuwe
regeling geen belangrijke financieele of
fers mocht vergen.
Allereerst werd de standplaatsaftrek
gewijzigd, waarvan de hoogere ambtena
ren de voordeelen opstrijken, ten koste
van het lagere personeel. Daarna werd
verhooging van het minimum afgewezen
Vervolgens kwamen de correcties aan de
orde. Met 7 tegen 6 stemmen besliste men,
dat de loonen van het lagere personeel
naar beneden zouden worden afgerond en
van de ambtenaren naar boven. Deze be
slissing was mogelijk, omdat de B. A. N. S.
er^vcor stemde. Daardoor heeft men de
pcheiding tusschen de beambten en het
middelbaar personeel zeer scherp gesteld
en bovendien de mogelijkheid geschapen,
om de hooge ambtenaren groote loonsver-
hoogingen toe te kennen. Toen men ten
slotte weigerde, om de beraadslagingen
eenige dagen te schorsen hebben wi> de
zitting verlaten.
Ons hoofdbestuur heeft onze houding
goedgekeurd en heden hebben wij de zit
ting wederom bijgewoond en onze bekende
verklaring afgelegd. Men zegt nu wel, dat
het tegenwoordige personeel geen minder
inkomen zal krijgen, doch de 1100 wacht
gelders vallen onder de nieuwe regeling.
Zij die overgeplaatst worden en zij die nog
niet op hun maximum staan, hebben er
financieele schade van.
Het hoofdbestuur zal thans een minder
heidsrapport indienen met een behoorlijke
loonregeling er in en spreker spoorde het
personeel aan daarachter te gaan staan.
De rede werd luide toegejuicht.
Na eenig debat werd de vergadering ge
sloten. Tel.
Ingezonden Mededeellng.
Voor de reis 3
Beklnorde Omhulden met boord 150,3.75,4.50
Veotilalii Omturnden nel booid 4.50
Papierlinnen Boerden (Mij 4 Edlich), per dozijn 1.00
Zoieriestei2 50,4 00,5.50,7.00
Reispetlen 1.50,2.00,2.50
Gabardine Overjassen 15.00.19.00,24.00,28.00,35.00
COLBERT-COSTOUM - moderne stoffen - nieuwe zending
20.00.25.00,30.00,35.00,40.00,45.00
Zeer mooie keuze
ZIJDEN ZELFBINDERS,
vart al 76 ota.
Koffers - Tasschen - Toilet-Artikelen
KLEEDINGMAGAZIJNEN
HERMAN NYPELS,
HELDER.
De kllameterboekjea.
Van zeer bevoegde zijde wordt de Tele
graaf gemachtigd het persbericht tegen
te spreken, dat er kans zou bestaan, dat
de kilometerboekjes bij de Spoorwegen
weder zullen worden ingevoerd Aan de
wederinvoering wordt momenteel bij de
spoorwegen niet gedacht. (Zie bericht
le blad.)
Het conflict b(] de scheepbouw M(].
Nieuwe Waterweg.
Van de zijde van den Algm. Nederl. Me-
taalbewerkersbond wordt bericht, dat in
verband met het „besmette" werk van den
Nieuwen Waterweg gistermiddag de klin
kers bij de Rotterdamsche Droogdok Maat
schappij het werk hebben gestaakt.
Het bouwvak-conflict ln dien Haag.
Donderdagmiddag hebben de hoofd
besturen der bouwarbeidersbonden, be
trokken bij de uitsluiting en staking te
Den Haug, te Utrecht vergaderd' over de
voorstellen der patrodiis om bij opheffing
der staking in daggeld te werken en voor
1925 en 1926 een landelijk collectief con
tract aan te gaan. De hoofdbeaturen be
sloten deze voorstellen af te wijzen en
alleen tot opheffing der etaklng te be
sluiten, als de patroons de toezegging
doen van een tariefregeling binnen één
maand. (Tel.)
De gemeentelijke vacantle-toeslagen ln
Noord-Holland.
Mr. M. Mendels, lid der Prov. Staten
van Noord-Holland, heeft aan Ged. Staten
de volgende vragen gesteld: s
lo. Achten Ged. Staten het in overeen
stemming met de bepalingen van art. 207
en volgende der Gemeentewet betreffende
hun goedkeuring, die gemeentelijke be
grootingen van inkomsten behoeven ten
einde als zoodanig te kunnen werken, dat
zy, gelijk is geschied ten aanzien van z.g.
vacantie-toeslagen aan gemeente-werklie
den en -beambten, vóóraf bij algemeene
dispositie aankondigen posten van zekeren
aard, ook al mogen daarmee gemeentelijke
belangen gediend zijn, niet op aanstaande
en latere begrootingen te zullen toelaten,
en te zullen weigèren die begrootingen
goed te keuren, indien dergel ijke posten
niettemin door den Raad op de begrooting
mochten worden gebracht?
2o. Zoo ja, op grond van welke opvat
ting omtrent den aard en omvang der ge
meentelijke autonomie zijn Ged. Staten
van oordeel, dat zij niet in elk speciaal
geval nauwkeurig hebben te beoordeelen
of en in welke mate een bepaalde post op
een gemeentelijke begrooting een gemeen
telijk belang betreft en met het oog op de
financieele positie dier gemeente toelaat
baar is?
Nadat de Regeering in November 1923
ter kennis van Ged. Staten had gebracht,
dat de goedkeuring van de vacantie-toe-
lage aan het provinciaal personeel bezwaar
ontmoette, op grond van „de omstandig
heid, dat het toelage- en gratificatie-
systeem voor het Rijkspersoneel was af
geschaft en Harerzijds steeds met klem
werd aangedrongen op eene beperking der
uitgaven tot de absoluut onafwijsbare"
beslissing, die voor genoemd personeel
eleid heeft tot het Statenbesluit van 18
ebruari 1926 heeft hun College de
vraag overwogen, of nu ook niet hetzelfde
standpunt tegenover de gemeentelijke
vacantie-toelagen behoorde te worden in
genomen.
De bevestigende beantwoording van
deze vraag leidde tot het onderzot^, of en
in hoeverre op de gemeente-begrootin^
voor 1924 gelden voor vacantie-toelagen
waren uitgetrokken.
Voor zoover dit anders dan tot minimale
bedragen het geval bleek te zijn, ls aan de
gemeentebesturen, behalve aan dat van
Amsterdam, bericht, dat voor ditmaal
(1924) tegen de ramingen geen bezwaar
zou worden gemaakt, maar dat de goed
keuring van zoodanige posten voor 1926
niet in uitzicht kon worden gesteld.
Men kan, zoo men wil, dit op onder
scheiden tijdstippen aan een tiental ge
meentebesturen toegezonden bericht eene
„algemeene dispositie" noemen, maar on
juist is het te beweren, dat daarmede bij
voorbaat de goedkeuring werd geweigerd
van begrootingen, waarop niettemin pos
ten voor vacantie-toelagen zouden worden
gebracht.
Immers de uitdrukking „niet in uitzicht
stellen" was juist gekozen om bij het op-
derzoek der begrootingen voor 1925 elk
geval speciaal te kunnen beoordeelen en
te kunnen nagaan, of gemeentebesturen,
die niet aan de „algemeene dispositie" zou
den voldoen, daarvoor aannemelijke gron
den aanvoerden, zoomede of de financieele
toestand zoodanige afwijking toeliet.
Vijf gemeenten hebben aan de „alge
meene dispositie" voldaan, by vyf andere
leidde het onderzoek der begrooting voor
1926 tot het maken van bezwaar tegen,
respectleveiyk het onthouden van goed
keuring aan die begrooting, terwyi aan
het gemeentebestuur van Amsterdam, by
an spe
Ged.!
De loonregeling van het Spoorweg
per*°neel' I de bom Keuring
Donderdagavond hield de Nederlandeoha bet loopende dlenstjai
vereeniging van spoor- en tramwegperso- werd gezonden alt bo
van de begrooting voor
aar, geiyk bericht
VMibedoeld tiental
gemeentebesturen reeds met betrekking
tot de begrooting voor 1924 had ontvangen.
Het geval Amsterdam zal dus, Indien het
onderzoek der begrooting voor 1926 hier
toe aanleiding geeft, alsdan nog een punt
e beoordeeling uitmaken,
sn achten de door hen gevolgde
gedragsiyn geenszins in strijd met de De-
palingen van art. 207 v.v. der Gemeente
wet en moeten betwisten, dat zy omtrent
den aard en den omvang der gemeenteiyke
autonomie eene opvatting zouden huldi
gen, die niet strookt met het goedkeu-
ringsrecht, dat hun by die bepalingen van
inkomsten en uitgaven is voorbehouden.
Erkennende, dat zy elk speciaal geval
nauwkeurig hebben te beoordeelen, achten
zy hunne bevoegdheid niet twijfelachtig
om, met betrekking tot bepaalde posten
van uitgaaf, by voorbaat den maatstaf aan
te geven, dien zij by die speciale beoor
deeling zullen aanleggen.
In dit opzicht meenen zy zich te kunnen
aansluiten aan het antwoord van den mi
nister van Binnenlandsche Zaken en
Landbouw op het gesprokene door den
heer Mendels by de behandeling op 11/12
Maart jj. van Hoofdstuk V der Staatsbe-
grooting voor 1926 in de Eerste Kamer
der Staten-GeneraaL
„In Nederland Nederlandsch".
In „De Tyd" is een brief uit Beriyn op
genomen, waarin het Handelsblad het vol
gende bijzonder trof, ln verband met het
geen de redactie van dat blad dezér dagen
schreef onder het opschrift van dit stukje:
Niettegenstanade de belemmeringen
der nota, zal het luchtverkeer (n.L in
Duitschland) zich blijven ontwikkelen
'binnen de van de geallieerden beperkte
grenzen. Ondanks alles, zoo gaat het
wilskrachtige parool door de kringen
van het Duitsche luchtverkeer: „Wy zul
len vliegen, vliegen, vliegen, En eenmaal
zal de Duitsohe Rijksadelaar meevliegen
en de luchten beheerschen!"
Zal de Duitsche adelaar ook Holland
gaan overvliegen? Natuurlijk niet voor
militaire doeleinden, maar voor eene
vreedzame economische invasie? In
luchtvaarkringen, waarin ik verkeer,
hoor ik, dat tegen de helft van Septem
ber a.s. de luchtiyn BeriynEssen
Amsterdam zal worden geopend met
vliegtuigen van Junkers patent Dezelf
de maatschappy, wier exploitatie wordt
gedreven in den figuurlijken en letter
lijken zin door Junkersmotoren zonder
Hollandsch maar grootendeels met
Duitsch kapitaal, zal, indien de zaak
goed gaat, ook Hollandsche lokale lijnen
te Amsterdam gaan openen naar het
Noorden en het Zuiden des lands.
Van het geval werd my de volgende
verklaring gegeven door een bevoegde
zyde:
Reeds sedert eenlgon tyd is men doen
de het bezit aan groote verkeersvlieg
tuigen, dat door de nieuwe Entente-be
palingen sterk beperkt dreigt te worden,
op peil te houden of zelfs uit te breiden,
eenvoudig door een gedeelte der Duit
sche handelsluchtvloot ender te brengen
onder vreemde vlag. De door de Duit
sche regeering krachtig gesubsidieerde
ondernemingen hebben dit doel weten te
bereiken, door in verschillende neutrale
landen luchtvaartmaatschappyen op te
richten, die voor het oog zuiver natio
naal zyn, een nationale uit stroomannen
bestaande directie hebben, en. die het
mogeiyk maken de Duitsche vliegtuigen
onder de vlag van het betrokken lanH
het luchtruim te doen doorklieven.
Deze manoeuvres der Duitschers ver
raden zich zelf vooral hierdoor, dat men
maatschappyen opricht in landen, waar
reeds een krachtige door de Regeering
van het betrokken land gesubsidieerde
nationale luchtverkeers-onderneming ge
vestigd is, en waar, blijkens de bedrijfs
resultaten der onderneming, voor een
tweede mpatschappjj commercieel ge
sproken, geen plaats is. Het leidt dan
ook geen twijfel, dat 't kapitaal van deze
onderneming niet is „zuiver nationaal"
doch grootendeels afkomstig van de
Duitsche industrie en de Duitsche regee
ring.
Naar Ik vprneem, is een der grootste
Duitsche luchtverkeers-maatschappijen
van Junker thans doende boven»
bedoelde onderneming op te rlohten ln
Nederland.
Do Nederlandsche Koninklijke Lucht-
vaartmaatschappy scbynt zich met
kraoht tegen deze „pénétration paci-
fique" vsn de Duitsche luchtvaart te
verzetten, en op de medewerking van
de Nederlandsche regeerjng mag dan
ook de nieuwe onderneming •verrnoede-
ïyk geenszins hopen. Deze moge Duit
sohe vliegtuigen uitzenden onder de Ne
derlandsche vlag, maar het zal hier tooh
niet zyn de nationale vlag.
De verwekker ven kanker.
In het laatst verachenen nummer van
„The Lancet", het officieele orgaan van de
Engelache Artsenvereenlging, zetten dr.
Gye en de mlcroBooop-tecnnlcuB Barnard,
ln lange, streng wetenschappeiyk gehou
den besprekingen, de door hen gevolgde
methode uiteen, inzake de ontdekking van
den kankerverwekker. Dr. Gye's bespre
kingen gaan uit van de waarnemingen, die
de Engelsche arts Rous over het hoender
sarcoma heeft gedaan. Gye heeft de waar
nemingen van Rous op sarcoma van mui
zen, ratten en menschen overgebracht en
heeft daarbij geconstateerd, dat als men
kippen met een filtraat, dat uit door che
mische stoffen verstoorde weefseldeelen
van een sarcoma van een kip, van een
muis of van een mensch bestaat, inspuit,
by de gezonde kip in 14 tot 28 dagen kan
kerachtige gezwellen ontstaan. Hierbij is
echter vóórverondersteld, dat men de kip
tegeiyk met de weefseldeelen van het aan
sarcoma Ujdende dier, met een sap inspuit,
dat uit een byzondere behandeling van
kippen wordt verkregen, die reeds aan
kanker ïyden. Dit is de specifieke factor,
die naar de opvatting van dr. Gye, de
klaarbiykeiyk "voor alle levende wezens
geiyksoortige kankerbacil doet reageeren,
want de kankerparasiet, die uit weefsel
deelen van aan kanker lijdende dieren ver
kregen wordt, blijft bij gezonde dieren
zonder uitwerking, als hij niet met de irri-
teerende substantie van de betreffende
diersoort samenwerkt. Dr. Gye vat zijn
conclusies in den navolgenden zin te
zamen:
„Deze onderzoekingen hebben my er toe
gebracht, kanker als een ziekte te beschou
wen, die door een virus wordt verwekt
onder experimenteele voorwaarden. De
virus alleen is zonder uitwerking. Een by
zondere specifieke factor, die uit een
extract van een levende plant moet wor
den verkregen, vernietigt de verdedigings
middelen van het gezonde organisme en
verschaft aan den vlrua de gelegenheid,
het gezonde weefsel aan te tasten. Onder
natuuriyke voorwaarden (d. w. z. by ziek
worden) schynt een ontsteking van het
weefsel dien toestand te voorschyn te roe
pen, waaronder de kankerparasiet in staat
is, het weefsel aan te tasten.
Het verband tusschen de specifieke fac
toren van het kankergezwel van iedere
diersoort en een ilatuuriyk gevoelsproces
moet nog onderzocht worden. De parasie
ten leven en vermenigvuldigen zich bin
nen de cellen en proauceeren binnen de
cellen van het geïnfecteerde dier een
voortgezette celvermeerdering.
Barnard beschrijft in zyn verhandeling
de constructie van zyn gecombineerde mi
croscoop en fotografie-apparaat en be-
schryft hoe hy de preparaten van Gye met
ultra-violet licht heeft gefotografeerd. De
belichting geschiedt met een kwikzilver
stoomlamp en Barnard legt er nadruk op,
dat men voor de beschouwing den groot
sten brandpuntsafstand on de kortste tot
nu toe in microscopie gebruikte lengte
van de lichtbron heeft aangewend.
De redactie van de „Lancet", waartoe
de grootste Engelsche onderzoekers be-
hooren, laat aan de verhandeling de vol
gende notitie voorafgaan, waarin zy zich
volkomen met den arbeid van de beide
onderzoekers vereenigt. Zy luidt:
„Deze beide mededeelingen, die wy hier
achter publiceeren, beteekenen een ge
beurtenis in de geschiedenis der genees
kunst Zy geven het resultaat van een
lang en intensief onderzoek en zy zullen
wellicht de oplossing van het probleem
der kankergezwellen opleveren."
Off. van den M.S.D, 9e kl. J. G. Frederlka
le venrund uit Oostrlndl* naar Nederland terug
te keeren.
De overplaatsing ren den ©wg.-bott D. J.
De persooniykheden van de belde ont
dekkers van den kankerverwekker, dr.
Gye en van den hoedenfabrikant Barnard,
zq"n typen, zooals die alleen ln Amerika of
in Engeland mogeiyk zyn. Omtrent Bar
nard deelden wy in ons vorig no. reeds
een en ander mede; dr. Gye is de zoon
van een vroeg gestorven spoorwegarbei
der Ui Derby. Toen hy de lagere school
doorloopen had, werd hij by de spoorweg-
maatschappy te werk gesteld waar zyn
"ader ln betrekking was ge
order en hulpkruier was.
was geweest, waar hy
er was. De veertien
jarige Gye moest 's morgens om vyf uur
met een grooten stok gewapend, ln de ar-
beiderswyk de arbeiders en beambten der
maatschappy wekken, hetgeen hy deed
door met zijn stok op de deuren te trom
melen. Reeds als jongen had hy een groot
verlangen in de medicynen te gaan stu-
deeren. In zyn vrijen tijd bereidde hy zich
tot de studie der verschillende takken der
natuurwetenschappen voor, alsmede voor
net toelatingsexamen aan de Schotsche
universiteit.
Een nieuw verdoovlngsmlddeL
Een draadloos bericht meldt uit Londen:
Op de jaarvergadering van de Britsh Me-
dical Association werd medegedeeld, dat
als het resultaat van onderzoekingen ge
durende dit jaar, de medische wereld spoe
dig in het bezit zal zyn van -een plaatse
lijk verdoovend middel, dat al de deugden
zal bezitten van cocaïne en geen vanhaar
gevaren. Hét nieuwe verdoovingsmlddel
was een ontdekking van dr. Copeland te
Cambridge.
MABINEBËRICHTEN.
MARKTBERICHTEN.
NOOEDÖGHAjR'WOUDE, 17 Juli.
HjOOGKARSPEL, 17 Juli.
nemen Gejaagdheid en Overspanning weg.
Pr^js 75 et. By Apoth. en Drogisten.
(gedekte tinten)
Vragen van mr. Mendels
aan Ged. Staten.
Eet antwoord van Ged. Staten
luidt als volgt:
Blokker van Wachtschip Willameoord naar
Gelderland ia nader bepaald op den Uon
Au*. a.a
Alevoren van den eer® -konst. O. M Sterutel
van Sohorpioen naar Gelderland c© den 20en
Aug.
De ©eig.-maj. der mare F W. du Bol» -wordt
den ISen JKili overgeplaatst van Aid. mar».
Rotterdam naar Wachtschip Willemsoord en ie
bestemd om geplaatst te wordeh ln de Mar kus
te Wdlleaneoord.
De overplaatsing van den serg.-seiner J. J.
L. de Hij van Mar.kaz. Amsterdam naar M.K.
W. te Leiden ie nader .bepaald op den 3en Au®.
18 Juli: ©«Tg.-koost A M van den Hoed en
aeng.-wlleartui'gtmaker B. van Grondelle van de
Kooij naar Wachtschip WillanWooid.
De navolgende eergeanbeinraachi'nlet worden
den 24en Au®, geplaatst aan boord Hr. Me. vaa
Qpeijk:
C. J. Klik en W. Lngten van Tromp; J. P.
v. d. Zee en J. A. Dijkema van Gelderland;
O. Leeuw en F. A Boerman van Heemekerck;
J. van Loo van Z 4; H. Roskam van Z 8; J.
Z. J>. Hazebroefc van G 18.
81 Juli: serg.-hofm. W. van Hall van D.
Aukes tijd. naar Kooij en 28 Au®, geplaatst
aan 'boord' Wachtschip Willemsoord.
4 Au®.: serg.-hofm. G. Ji D Koch van de
Kooij naar Mar.k&z. Willemeoord
24 Au®.: id. J. Veltanan van Mar .kas. Wil
lemsoord naar Heemekerck.
26 Au®.: id. J Boe van Heemskerck naar
de Kooij; id. J. Holetra van Heemskerck naar
van Speyk.
'M Au®.: id. T. Scbakkenman van Schorpioen
naar Heamakerck.
81 Juli: aerg.-kok C. A. Ouyper» van Douwa
Aukea naar Wachtschip Willameoord.
Off. tv. adm. 3e kl. J. Dekker van 'Heeemskerck
wordt den 8en Au®, aa. ter beschikking ge
steld en ie bestemd om den 29*n Au® naar O.-L
te worden ultgesonden.
24 Au®.: off. van den MJ3.D. 2e kl. H. de
Vries Hit van Heemekerck geplaatst te Am
sterdam bij afbouw Suznatra; ld. P. J. Stroo
van ter beech. geplaatst aan boord Heemskerck.
Hr. Me Baldur, die op 'e Rijkswerf te Helle-
voetsluie de noodige herstellingen heeft onder
gaan, is gisteren naar haar Station terugge
keerd.
De off. van gen. le kl. J. W. Vos ie den 22en
deze geplaatst bij bet departement van marine
te 'e-Gravenhege.
Off.-vlieger 2e kl. P. 8.
Ooet-Indië terugverwacht.
E verte wordt uit
Off. van den M.S.D 2e kl. D. Houthuijsen 1a
vergund uit Ooet-Indië naar Nederland terug
te keeren.
HooMoff. M.8J). 2© kl. C. P. Kapteijn, off.
M.BD. 1© kl. F. H. Heukelimaa en luit-bar zee
2e kl. J. Ti»&ot rvtuo P&tot volgen hunne be-
stemming naar Oost-Indië per »j> Prinses
Julian*, dut vandaag van Amsterdam vertrekt
I Kap.-luit. ter zee O. J. E. Bnitel de le Ri-
vière, luit. ter ces la kl. A. Voe en ld. 2e kl
F: 8. C. baron van Randwyok repatrlëeren met
het se. Prtaeeo Jullana, dat vandaag of mor
gen te Amsterdam blnnenverwacht woedt.
Lult. ter zee 2e kl. der Kon. Marine-reserve
L. Stobbe la voor een oefenlngstljd van 8
dén geplaatst aan boord van Hr
•riilp te Vliaslngen.
Me Wacfat-
Off. van den MB.D. Se kl. P. J. Stroo ou»
langs uit Ooet-Indië tsruggaksenl. wordt 24
Au« geplaatst aan boord Hr. Ma. Heemekerck
Verbeterd bericht.)
Tuinbouwvereenigiiig „Anna Paulowaa".
1,7 Jluli 1906. Groote aardappelen
drielingen 8.80-8.90, bonken 4-4.80
Schager rierveiliqg vaa Donderdag 16 Juli.
26609 kipeleren 6.20-7.30, 2194 eendeieren
6.406.90 por 100.
BOfVENIKARSPEL (Station), 18 Juli.
Marktbericht De Tuinbouw. Aardappelen:
Koks, Duc en Nlnetyfold 2JS5—2.65, Schot
sche 0.60-2.96, kleine 3.80-8.90, ronde
2.40-0.86, blauwe 2.60-2.75, bonte 8.10,
kriel 0.70—0.90 per baal; aanvoer 18,100
balen; bloemkool le eoort 6.40—14.20, 2e
<*>ort 8.40-7.10, 3e eoort 1.40-2.80 per 100
stuk©; aanvoer 61,900 stuks; roode kool 6 40
—8 per 100 kg.; aanvoer 52,000 kg.; witte kool
4.70620 per 100 kg.; aanvoer 1600 kg.
ALKMAAIR, 17 Juli.
Op de graanmarkt werden heden aangevoerd
323 hectoliters .als: 109 H.L. tarwe 15.5017,
17 H.L. rogge, 99 H.L. gerst 18.7515.26, id.
chev. 10.75—15, 106 H.L. haver, 14 H L
duivenboonen 14—^19, 8 H.L. geel mosterd
zaad, 2 H.L. blauwmaanzaad 36.50, 84 H.L
groene erwten groote 11 tot 24.
ALKMAAR, 17 Juli 1905.
Op de heden gehouden kaasmarkt waren 188
stapels kaas wegende 187,000 kg.
Prijs: fabrieksikaas: kleine met rijkamerk
59. zonder rijkamerk 56, commisslefa-
briekskaas met rijkamerk 60, boerenkaas met
rijkamerk 59, zonder rijkamerk 56.50, oom-
missieboerenkaas met rijkamerk 58. Handel
goed.
BROEK OP LANGENDLJK, 17 Juli.
Aanvoer 127,000 kg. aardappelen, Schotaohe
muizen 4.40—9.80, kokalanen 890, duken
A20, schoolmeesters 47.80, bl. eigen
heimer» 4.206.60, bl. aardappelen 6—6.80,
ideaal 4.20, drielingen 6.10-»7, kleine 1.90
1.70, 296 kg. sperciebooaen 80—81.70, 910
kg. silveruien, drielingen 8.90—6.80, illver-
nep 18.60-1700, 54,100 kg. roode kool 5.50
70. 8700 kg. witte kool 4.40-7.10, 226
kg. gele kool 12, allea per 100 kg.; 2600 boe
wortelen 6.70850 per 100 boe; 16,000 stuk»
bloemkool 80018.80, 2e srt 8.80—6.90
per 100 stuks.
Aanvoer 268,700 kg aardappelen, Schotsche
muizen 5- 8.80, duken 8.80—4.40, school
meesters 4—6.50, eigenheimers 6.80—8.
drielingen 6.40-6.90, kleine 2—2.80, 126
kg. sperciebooaen 28.90—29 90, 6600 kg. zil-
veruien 7.90, drielingen 10.80—11.40, «11-
vernep 16.80—18.40, 4860 kg roode koo'
6—7.40, 9000 kg. witte kool 5.90-660,
alle» per 100 kg.; 7100 stuk» bloemkool 8-
12.90, 2e srt. 890—6 per 100 ©tuks
©reen. De Eendracht Schotaohe aardappe
len 2.90—2.90, Kok, Duc en Nlaetyfold
226—2.60, kleine aardappelen 8 86—8.40.
Nederlandsch» ei ei-veiling
17 Juli 1926. Goede kooplurt, met al» gevolg
hoogere noteering. Prijssn sloten vast Ver
wachting ls hooger.
Msi) besteedde heden ln Amsterdam;
KipoL-ron, wit: 64/56 6.66—6.76; 66/69
666-6.00; 56/00 6.70-7.26 90/92 7—7.90;
82/64 f 7.86-7.76 64/66 7.76-6.20,
Klpeleren, brulö; Aj c2 7Ai—ff.70.
Eendeiere. i 9—4 46