I Fietsen PUROL TWEEDE i LAATSTE BLAD. PLAATS.UK NIEUWS. BINNENLAND VAN DINSüj 28 AUGUSTUS 1925. Btren^jg verkeer. Een R K. Ziekenhuis w Helder. Steun gevraagd van (provincie. Uit het Polltlerappt, Gevonden voorwerpen. Ingezonden Mededeeling. Uit de Metaal-Industrie. Het antwoord van de modernen. Een noodmaatregel voor overheids personeel Waterwegen ln Noord-Holland. Hangbank ln het bisdom Haarlem. Draadlooze omroep Hilversum. Opbrengst Emmabloem. Het grensverkeer met Duitschland. DE STORMRAMP. Het vertrek der genietroepen. als paddestoelen uit den grond opzetten. De steunverleenlng. Een gift van de stad Aken. De ooievaars en de stormramp. MARINEBERICHTEN. Hr. Ma „Java". Georganiseerd! overleg Zeemacht Blijkens een irij nummer voorkomen de advertentie j met ingang van 1 September a.& aanvang worden gie- maakt met de h^ellinq van de z.g. Spoorbrug nabij Nieuwe Kerk. Het verkeer met voerlgen over deze brug: is daardoor met %ng van genoemden datum tot en met September d.a.v. ge stremd. Ten behoe\an voetgangers zal een houten hulpbru worden gemaakt. De scheepvaart, kanp dg gewone wijze doorgaan. f kuneni^hooL Aan de met 1 Septy^j. aa. te openen Oomeniusschool (ÖcHgracht) is be noemd tot onderwijze^ heer G. E. ter Iïaar te Arnhem, welj tevens volledig bevoegd is voor het oiWjja in Handen arbeid (Diploma A 'en Door deze benoeming het personeel der school voltallig. Buiten de gewone vken van Lager Onderwijs en den curstin de Fransche taal zal aan deze echoö>ok ies worden gegeven in de Lichamete Oefening en den Handenarbeid. Belangstellenden verwen wij verder naar de advertentie in dnummer. De Telegraaf meldt: De Congregatie van d&. Catharina van Senen te Voorschoteqeeft aan de Provinciale Staten van >ord-Holland een jaarlijksche subsidie ve10.000 ge vraagd voor den bouw in© gemeente Helder van een ziekenhuiAn 60 a 60 bedden, verdeeld in drie klai^, voor een ieder toegankelijk, bestemdpèr de be woners der noordelijke eila*n en die der gemeente Helder. W Aanrijdingen behooren ttawoordig tot de dagelijksche gebeurlijfeden, Za terdagmiddag had er op de tkgr. een aanrijding plaats tusschen eeivielrijder en een wielrijdster, waarbij t rijwiel van den berijder tamelijk ernsi bescha digd werd. Oorzaak van deze botsing wa(e dame, die uit zenuwachtigheid aan de^erkeer den kant van den weg reed. Zijergoed- de de gemaakte schade waarqr deze Kwnk weer tot het verleden behode. Zaterdag deed een bewoner Stakmanbossestraat aangifte da- Jarig zoontje spoorloos was v Reeds meerdere malen was de; uit de ouderlijke woning wegg< Ten nadeele van een Volkstuiouder aan den Middenweg zijn door a drie tal jongens een aantal wortelen fctolen. De politie stelt een onderzoek lar de wortélendieven in. In den nacht van Zaterdag optmdag is de brug tegenover de Nieistraat (Botbrug) door onbekende vandal ver nield géworden. Een bewoner van de YJjzelstraideed aangifte dat een jongen een steejegen zijn hoofd had gegooid, waardoor een niet ernstige verwonding had betnen. Tegen den jongen werd proces-Tbaal opgemaakt Waarschuwing. De Oommisaris van Politie teDor- dreoht, waarschuwt bij herhaling teen het aangaan van relaties met O. Wtial- jaard en Johannes Jaoobus DanieRip, geboren te 's-Gravenhage 11 Augtus 1895, beiden laatst woonachtig te 'ira- venhage, die thans te Dordrecht eeuak- huis en winkel hebben gehuurd. Zij maken er hun werk van, zoowge- zamenlijk als ieder voor zich, te srij- ven op aanbiedingen in vak- en atre bladen, ten einde, onder belofte vairr- omgaande betaling, goederen toegezeten te krijgen, waarna betaling evenwelili- terwege blijft. Telkens komen daarover kl achterin. Vooral maken zfj veel slachtoffers en platte nlande. Aan het Hoofdbureau van Politie alhiur.s Bevonden terug te bekomen: een zwart damestaschje, inh. een [>»- monnaie met inh.een zakdoek, een rijvv- belastingmerk; een koperen sleutel: een ko ren stempeltje: een ledigie bruine portemon^ met een portret van een marioeschepeling; en aan de volgende adressen: Kamp, Kanaalwog 168: een gouden ring. Bremer, Scbagenstraat 73- een rijwiielbelfj tingmerk. Holtz, Hoogstraat 78: een grijze 'damesmu Wee sin richting Huisduinen, Paviljoen 3: grijs manteltje. De Clercq, P. Heinstraat 51: beursje. H. Zwaan, Dijkstraat Pronk, Breestraat 38: een vilten ihoed. Baars, Brakkeveldiweg 37: een groene veld- tasch, inh. een gummizeil. Jacobs, Molenstraat 6a: een zwarte porte- monnaie met inh. Lubke, Zuid-straat 1011: een stuk lennep- touw 16 17 Meter lang. den Hartog, Emmastraat 45: een ^i.uden broche (Zeeuwsche knop). Kuiper, Vijzelstraat 103: een moltondeken. Vreeke, Spoor&racht 15: een rijwielbelasting- merk. Commandant Mil. Politie fort Erfprins: een mes met scheede, gemerkt 2058 of 2038» J. C. R. v H. van Kol. t Het oud-lid van de Eerste Kamer der Staten-Generaal, de heer Henri van Kol, is Zaterdag te Aeywaille nabij Luik in België overleden. Men weet dat de heer Van Kol onlangs bij een botsing met een auto een rib heeft gekneusd. Na een kort ziekbed, is hij aan de gevolgen overleden. Het stoffelijk overschot zal Woensdag te 2.15 worden gecremeerd op Wester- veld. Henri Hubert van Kol werd in 1852 ge boren te Eindhoven; hij volgde eenige schoolcursussen en studeerde te Delft aan de Polytechnische schooL In 1876 vertrok hij als jong ingenieur naar Ned.-Indië, waar hij twee groote werken voltooide: de kanalisatie van de Sampejan in Be- zoeki, en de irrigatie van West-Brebes in het Tegalsche. In de uren die hem van den ingenieurearbeid overbleven, bestu deerde de heer Van Kol, reeds in 1871 lid der Internationale geworden, de so ciale quaestie en schreef verscheidene po pulaire werkjes, waarvan enkele een her druk beleefden, andere geheel of gedeel telijk in vreemde talen werden overgeno men. In 1895 werd de heer Van Kol afge keurd voor den Indischen dienst en ont ving hij zijn pensioen als Ingenieur le klasse bij den Waterstaat. In 1897 werd hij Tweede Kamerlid. Hij had zitting voor het kiesdistrict Enschede, dat in 1901 en 1905 zijn mandaat vernieuwde. In de Kamer heeft Van Kol zich in het bijzonder beijverd voor Indische aangele genheden. Zijn opbruisende natuur leidde tot heftigheid, maar ook degenen tegen wie hij zich keerde, kregen het besef dat Van Kol werd gedreven door innerlijke overtuiging om te strijden voor hetgeen hij recht en billijk achtte. Hij was ook ruiterlijk bereid een oordeel te herroe pen, zoowel over personen als over za ken. Een voorbeeld daarvan leverde in 1902 de historische ontmoeting tusschen hem en generaal Van Heutz in Atjeh. Reeds in 1901 heeft Van Kol ter voois bereiding voor het aanstaande congres van de S. D. A. P. een ontwerp-program opgemaakt voor de koloniale politiek in Oost- en in West-Indië. Het is uitgangs punt en grondslag geweest voor de poli tiek zijner party. Herhaaldelijk heeft hij zich door eigen aanschouwing willen over tuigen van de toestanden op velerlei ge-< bied in de overzeesche gewesten. In 1909 werd hij niet herkozen. Dit ver schafte hem gelegenheid voor nieuwe rei zen .Opnieuw vertrok hij naar Indië. Hij bracht bezoeken aan alle Mohammedaan- sche landen in noordelijk Afrika („In de kustlanden van N<L-Afrika 1911). Twee maal zelfs, in die periode en later, heeft hij een reis naar Japan gemaakt, een land, dat een bijzondere aantrekkings kracht op hem uitoefende. Feitelijk veis vulde hij daarbij een officieele opdracht van regeeringswege, waarvan het resul taat is neergelegd in een rapport, dat in samenwerking met den heer Ketner, amb tenaar aan het Departement van Land bouw, werd samengesteld. In September 1913 werd de heer Van Kol door Friesland naar de Eerste Kamer afgevaardigd, waar hij spoedig partij ge- nooten #aast zich kreeg. Ook hier toonde hij zich een strijder voor zijn beginselen op koloniaal en ander gebied. Als lid van de Eerste Kamer heeft de heer Van Kol zich vooral doen gelden bij het Djambi-debat. In aansluiting daarop verscheen in September 1921 zijn gerucht makende brochure over „Het Nederlandsch Indische Landsyndicaat" met krasse be schuldigingen tegen den heer Col ij n. De ze verdedigde zich in een openbrief, wefc ke weder door den aanvaller werd beant woord. In het daarop volgende debat heeft daarop de heer Idenburg den aanval op de regeeringsbemoeiing afgewezen. Na in 1928 opnieuw tot Eerste Kamer lid gekozen te zijn, trad hij in den loop van het volgend jaar als senaatslid af. Hij was dus 72 jaar toen hij het parlemen taire leven voor goed vaarwel zegde. De heer Van Kol trok zich terug om tijd te vinden voor het maken van verdere studiereizen, het schrijven van herinne ringen, zooals ook om op het internatio- naal-socialistisch terrein zijn arbeid voort te zetten. Op 28 October 1924 bracht de Eerste Kamer-voorzitter, bij het voorlezen van Van Kol's' bedankbrief, hulde aan de bijzondere werkkracht van het afgetreden senaatslid. By Wiel- en Motorrijden heeft men vaak veel last van schrijnen en door zitten der huid. Om dit dadelijk te verzachten en spoedig te genezen gebruikt men algemeen 30-60-90 et. Het bestuur van den (modernen) Alge- meenen Nederlandschen Metaalbewerkers bond heeft het volgende antwoordt* gezon den op den brief van den Metaalbond. „Uw geëerd schrijven dd. 11 Augustus JL hoeft een punt van ernstige bespreking een alpaccin ons bestuur uitgemaakt. In antwoord op uw verzoek, een duide- ij: een zwart badpaOijko verklaring te willen geven ter zake met witte rand. van de, door u bedoelde prindpieele D van out Steengracht 17: een hondenhalsquacsties, doelen wij u het volgende mede: band Ons bestuur kan zich niet vereenigen Ronp.es, Oude Kerkstraat 2b: een witte zijnet het standpunt, dat met betrekking den rauta x>t de vraag of in een of meer ondernc- L. van Loo, Middenstraat 45: een portemon-niugen van onze industrielanger dan 48 naie met inh. lur per week zal worden gewerkt, een Maternum, Diaconiestraat 11: «en njwirlbe ^slisslng van de regeering bindend zal las tingmerk. Bju Uw oordeel, dat de vakvereeniging zich' niet mogen verzetten tegen verkregen overwerkvergunningen, vooral omdat zij daarmee een macht zou vormen, die zich boven de regeering stelt, is geheel on juist, zooals trouwens het uitgangspunt van heel Uw gedachtengang te dezer zake onjuist is. Uw standpunt zou juist zijn indien in de Arbeidswet 1919 stond omschreven hoe lang er gewerkt moet worden. De wet bepaalt in al haar artikelen maxi mumgrenzen zonder meer. Elke onderne mer is vrij om korter dan den wetteHJk vastgestelden tijd te laten werken, en in dit geval handelt hij niet, noch naar de letter, noch naar den geest in strijd met de wet en stelt zich evenmin boven de regeering. Wanneer de vakvereeniging zich dus niet kan vereenigen met een door een mi nisterieel besluit verhoogden maximum- arbeidsduur, is er evenmin sprake van „een macht boven de regeering vormen". Maar ook geheel afgezien van boven staande, kan ons bestuur er niet aan me dewerken den Minister van Arbeid of diens hoogsten ambtenaar te laten beslis sen hoe lang de arbeiders in onze indus trie zullen moeten werken. Zoo goed als het loonvraagstuk moet ook het vraagstuk van den arbeidsduur, dat bovendien met het loonvraagstuk in uiterst nauw verband staat, een zaak van overleg tusschen werkgevers en werkne mers zijn en blijven. Tot dat overleg, verklaren wij ons als steeds gaarne bereid. De mogelijkheid om ten aanzien van een uniforme regeling in de metaalnijver heid met uw Bond tot overeenstemming te komen, achten we nog altijd aanwezig en voor besprekingen ten aanzien hier van stellen we ons gaarne beschikbaar. De Haagsche redacteur van het Volk seint aan zijn blad: Naar wij vernemen, heeft het departe ment van financiën van dë regeering op dracht gekregen om te becijferen wat een uitkeering aan alle ambtenaren van 14 dagen of een maand extra-salaris zou kosten.' Wij herinneren in verband met dit bericht aan een communiqué van be gin Juni waarin de regeering als haar meening ten opzichte van een noodmaat regel voor de ambtenaren kenbaar maak te, dat zij vóór de verkiezing daartoe niet wü overgaan, doch in September de on derhandelingen met de Oentrale oommis sie van georganiseerd overleg zou her vatten. Verschenen is het verslag van de door Ged. Staten van Noord-Holland bij besluit van 2 Juni 1920 onder voorzitterschap van den Commissaris der Koningin in gestelde commissie, welke tot taak had advies uit te brengen omtrent de vraag „welke werken zullen moeten worden uit gevoerd en welke regelingen van water staatkundigen, administratieven en flnan- cieelen aard zullen moeten worden ge troffen teneinde te geraken tot een stelsel van goede waterwegen op het vasteland van het noordelijk deel van Noord-Hol land, voornamelijk in West-Friesland?" In haar zeer uitvoerig rapport stelt de commissie ten slotte de volgende nieuwe kanalen voor: Omval HuigendijkAvenhorn—-Gal gebochtHoorn Hoorn HoornhuisZWaagdijk Me- demblik Zwaagdijk—Enkhuizen HuigendijkOudkarspel Alkmaar—Huigendijk OudkarspelKolhorn StolpenSohagen Sc hagende KreilKolhorn; RustenburgObdam OudfcarspelDirkshorn GrootebroekAndijk AvenhornSpijkerboor AvenhornPurmerend. De commissie is van oordeel, dat, wan neer: a. de verbetering van den vaarweg over het Alkmaardermeer, b. de door haar aanbevolen plannen van de OommissieVan Aalst met de aangegeven aanwijzingen en aanvullin gen, en c. de door de Zuiderzeewerken ontwor pen plannen zullen zijn tot stand gekomen, Noord- Holland benoorden het IJ zal beschikken over een stelsel van hoofdwaterwegen, dat tot in de verre toekomst voldoende zal bljjken. Immers zullen er dan zijn in de richting ZuidNoord: lo. een waterweg, gesohikt voor binnen schepen tot 2000 ton, van Amsterdam beoosten het tegenwoordige Noorder kwartier tot Helder en Tessel, van waar uit Enkhuizen, Medemblïk en den Oever bereikbaar zullen zijn, evenals Edam en Hoorn, zi} het dan, wat beide laatstge noemde plaatsen betreft, wellicht slechts voor schepen van 600 ton; 2o. een waterweg, aanvankelijk reeds geschikt voor schepen van 1000 ton, doch gemakkelijk verruimbaar tot een 2000 tons-weg van Amsterdam over de Zaan en het Alkmaardermeer naar Alkmaar en Helder; 80. een waterweg voor 600 tons schepen van Amsterdam langs het Noord-Hol- landsch Kanaal tot Purmerend en verder in verbinding staande met den sub 2o. genoemden vaarweg, aan welke water wegen zich aansluiten. Het eindcijfer der begrooting bedraagt f 13.650.000, benevens f 80.000 voor ver betering vaarweg Alkmaardermeer. Waar niet te verwachten is, dat het Rijk de uitvoering van de kanalen op zich zal nemen, ligt het Daar het- oordeel der commissie voor de hand, dat de provincie dit zal doen. Naar haar meening kan uit het in het leven roepen van dé Provinciale commissie warden afgeleid, dat zoowel Gedeputeerde Staten door het toestaan van de voor die commissie benoodigde kredieten, reeds in deze richting hebben gedacht. Waar de kanalen voor scheepvaartdoel einden worden aangelegd, zullen, naar de commissie meent, het onderhoud, alsook het beheer, van alle door haar ter uit voering of ter verbetering voorgestelde vaarwegen met hun kunstwerken en oevers, in het algemeen gesproken bij de provinoie moeten worden gebracht. Bij het bovenstaande is aangenomen, dat de ünancieele lasten van het beheer en onderhoud, met inachtneming van het bepaalde bij art. 2 van de wet van 10 November 1900, Staatsblad No. 17ö, vol ledig voor rekening van de provincie zullen komen en dat deze onder de thans geldende verhoudingen niet zal overgaan tot het treffen van scheepvaartrechten. Minnelijke liquidatie. Gisteren werd een buitengewone alge- meene vergadering van aandeelhouders van de Hanzebank voor het bisdom Haar lem gehouden. Na de opening deelde de voorzitter mede, dat alle crediteuren toegestemd hebben tot een minnelijke liquidatie hun medewerking te verleenen. Spr. verheugt zich er over, dat men tot dit resultaat is gekomen en acht«dit ook de meest eco nomische weg, zoowel voor crediteuren als voor aandeelhouders. Vervolgens werd. het woord verleend aan eenige aandeelhouders, die vragen j hadden te stellen, welke de directeur van de Hanzebank beantwoordde. Door eenige aandeelhouders werd er bij de discussie op aangedrongen, dat er een termijn zou gesteld worden, waar binnen de zaken afgewikkeld zouden moeten worden. De directeur van de Hanzebank, de heer PerqUin, achtte echter het stellen van zulk een termijn niet mogelijk. Wel kon hij de vergadering meedeelen, dat binnen een tijdsverloop van vier of vijf jaar de liquidatie afgeloopen zou zijn. Spr. wekte allen nog op, hen, die on willig waren te teekenen voor minnelijke liquidatie, zoodanig te bewerken, dat zij voor dezen weg, die het meest voordeelig lijkt, te vinden zijn. Na uitvoerige discussie werd het voor stel van commissarissen om tot minne lijke liquidatie over te gaan, aangenomen. Volgens de R-Luistergids heeft de bel voor de laatste ronde niet voor niets ge luid. Een 1500-tal Inzenders hebben samen 7000 gulden geschonken. Ongerekend de nieuwelingen, verwacht men nog bijdra gen van 8000 luistervinken. Voorloopig worden de uitzendingen van den Hilver*- sumschen Draadloozen Omroep dus voort gezet Verschillende vooraanstaande en gezaghebbende, mannen op het gebied van wetenschap, kunst, sport en landbouw hebben voor het komende seizoen hun medewerking toegezegd. Even verder lezen we, dat de Hilver- sumsche zender aanmerkelijk versterkt zal worden. De ruimte is op het oqgien- blik te klein en daarom heeft de N. 8. F. besloten definitief een nieuw gebouw te stichten bij den N. radiotoren en een ge heel nieuwen zender te monteeren. De os- cillator in het nieuwe station zal uit één lamp bestaan, die reeds in aanmaak is bij de N. V. Philip's Gloeilampenfabrieken.. De gloeidraad gebruikt 80 Ampère bij. 15 Volt spanning. De heele bediening zal centraal geschieden op het hoofdschakel bord. Er wordt het druk-op-den-knop- systeem toegepast, waardoor het mogelijk is met één vingerdruk de heele machine rie uit te schakelen. Wanneer het nieuwe station gereed zal zijn, valt niet met ze kerheid te zeggen, maar lang zal het niet meer duren. De opbrengst van den verkoop van de Emmabloem over 1925 bedroeg 95.28L55' (1924 91.270.40). Men meldt ons uit Essen, dat volgens de Kölnische Zedtung de Duitsche en Ne- derlandsche regeering reeds eonigen tijd onderhandelen over de gelijktijdige op heffing van de pasvisa. Te bevoegder plaatse meende men reeds binnen zeer korten tijd op de afschaffing te kunnen rekenen. Zaterdag vertrok het detachement ge nietroepen uit Borculo, sterk 375 man of ficieren en minderen. Een deel werd ver vangen dooc miliciens van de nieuwe lichting en een klein deel blijft. Maandag kwamen de nieuwe manschappen ter af lossing. Het nieuwe detachement zal be staan uit 100 manschappen onder com mando van een len luitenant. In totaal blijven 8 officieren achter. Vrijdagavond kwamen de vertrekken de officieren in het gemeentehuis bijeen, waar de burgemeester hen toespraak. Hij zeide o.a.: Het ligt ln den aard van den Hollan der om bij rampen zich aanvankelijk te onthouden van critiek op het werk en de gedragingen van hen die de hulpzame hand aanbieden. Doch nauw is het groot ste gevaar geweken of de critici komen En dan komt de beoordeeling en veroor deeling. Gemeenlijk is de critiek dan niet malsch veelal onbarmhartig en onrecht vaardig. Thans mijne heeren verkeert u blijkbaar in een uitzonderingsgeval. De gemoederen zijn reeds bedaard, de critiek is vaardig en wonder boven wonder, wij allen zonder onderscheid van richting op allerlei gebied verklaren en erkennen eenstemmig en volmondig, dat het werk door de militairen boven onzen tof is ver heven. Zelfs zij die de wapenrok haten, zelfs zij die zich scharen onder de felste anti-militairisten erkennen, dat de orga nisatie, die men de weermacht noemt, prachtig werk heeft verricht, gelukkig niet om een buitenlandschen vijand te be kampen, doch om te herstellen wat de on- meedoogenlooze elementen over ons stad je bracht. Koninginnedag Liefdadigheidsdag. De Minister van Binnenlandsche Zaken heeft tot de Commissarissen der Koningin der verschillende provinciën een schrijven gericht, waarin wordt medegedeeld, dat door H. M. den wensch is geuit, dat aan de gemeentebesturen in overweging zal worden gegeven den aanstaanden ver jaardag van H. M zooveel doenlijk zonder kosten te vieren. De bedoeling zou niet zqn den dag onopgemerkt te laten voor bijgaan, maar om de uitgaven te beperken of achterwege te laten en wat anders voor de viering besteed zou worden, te bestem men tot leniging van den nood in de ge teisterde streken. In verband met dit laatste heeft H. M. tevens het denkbeeld geopperd den 31en Augustus te maken tot een liefdadigheidsdag voor alle Ne derlanders, zoowel bier te lande als in het buitenland. Het dagelijksch bestuur van het Nat. Steuncomité heeft in verband hiermede reeds een daartoe strekkenden oproep gedaan. De collecte ln de gemeente VeLsen voor d" slachtoffers heeft opgebracht 6244,22, te Zandvoort 1835.706. De Vrijdag te Almelo gehouden schooi en lijstenoollecte heeft opgebracht 9925. Door een nagekomen lijst isji^t bedrag der collecte te Nijkerk gestegen tot 4330. De te Leiden langs de huizen gehou den collecte bracht 7061 op. De collecte voor de slachtoffers van de cycloonramp ln het Oosten van ons land heeft te Broek op Langendijk f 1500. opgebracht; te Leeuwarden f 14.000. Hilversum f 11.275: Nijmegen f 16.000;. Assen f 4448. Het R.-K. Huisvestingscomité te 's-Her- togenbosch heeft telegrafisch bericht ont vangen van den consul der Nederlanden te Aken, Von Pelser, dat het stadsbestuur van Aken 2500 Mark beschikbaar stelt voor de slachtoffers van de stormramp. In de „N. R Ct" schrijft een inzender het volgende over het vertrekken van ooievaars vóór de stormramp: „Ik kan daaromtrent mededeelen, dat ik in de week vóór den cycloon op een stuk land bij het Sneeker meer onder Ter- horne (Fr.) 30 ooievaars telde, die zich gereed maakten voor het vertrek. Des gevraagd deelde men mij mede, dat dit vertrek gewoonlijk niet vóór begin Sept„ op zijn vroegst uit Aug. plaats vond. Toen wij op onze vacantiereis later weer in de buurt kwamen, werd ons verteld, dat het aantal nog boven de 50 was ge stegen, en dat het vertrek één of twee dagen vóór het bekende natuurverschijn sel geschiedde. Het was voor den stads bewoner eea éénig gezicht, een buiten kansje, 't welk andere jaren in de vacan- tiemaand niet voorkomt." Voorts meldt men uit Utrecht aan het zelfde blad: „Op 8 Aug. LL 's morgens 11 uur lan derijen inspecteerend, heb ik zes ooie>- vaars in kennelijke agitatie zien cirkelen hoog boven de Lek, even westelijk van de spoorlijn Utrecht—Den Bosch. Tot een opzichter, die mij vergezelde, maakte ik de opmerking: „'t Is of ze gaan trek ken; maar dat is toch nog te vroeg", t Dichtsbijzende nest lVjU- stroomopwaarts is, als ik er 's middags langs kom gere geld leeg. Maar dit zegt weinig daar het broedsel vlug is; en ik meen dat ik eer gisteren: nog een ooievaar kort daaibij heb zien opgaan. Dus mogelijk zwerft die familie nog ln haar rayon." Het vertrek van den kruiser Java naar N ©derl andsoh-Indië is vastgesteld op be gin der maand October, Ito reis zal via het Kanaal van Suez worden gemaakt De Sumatra zal het volgend jaar waar schijnlijk volgens een andere route de reis ondernemen. Flottloljev aartuig ^oemba". Op de werf van de N. V. Wilton,8 machine fabriek en scheepswerf Rotterdam is gisteren met goed gevolg te water gelaten het flot tielje-vaartuig „Soemba,', gebouwd voor reke ning van het departement van Marine. De hoofdafmetingen van het vaartuig zijn: lengte op de lastlijn 74 M., breedte op buitenkant spanten 11.5 M., holte tot bovendek 6.3 M. De waterverplaatsing bedraagt 1676 ton, het machinevermogen 2175 I.P.K. en de snelheid 15 mijlen. Het vaartuig is bewapend met 3 kanonnen van 15 cM. en 1 anti-luchtvaartkanon van1 7.5 cM., benevens met 4 zware.mitrailleurs. Op 21 dezer werd een vergadering gehouden van de Commissie voor GeargdbiseerJ Over leg Zeemacht, ter bespreking van verschillende vooratellen, ingediend door den Bond van M.O.O.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1925 | | pagina 5