TWEEDE EN LAATSTE BLAD. PLAATSELIJK NIEUWS. BINNENLAND VAN DONDERDAG 1 OCTOBER 1925 Ministerieel bezoek. De Minister van Marine a.L, Lambooy, minister van oorlog, vergezeld van den Kapk-lult t z. A. v- Hengel, bracht giste ren een bezoek aan de verschillende ma ritieme inrichtingen alhier. Lezing L, Penning. De bekende schrijver L, Penning, be kend ook door lezingen, die hij hier ver leden jaar gehouden heefte zal morgen avond in het Chr. Militair Tehuis aan den Kanaalweg, een causerie houden over: .Schetsen uit mijn leven". De heer Penning is een prettig en aan genaam causeur, die zeer zeker ook mor genavond zijn auditorium zal weten te boeien, als hij schetsen uit zijn leven, zoo rijk aan ervaring, zal vertellen. De toegangsprijs bedraagt 0.25. Aan vang 8 uur. Een uitstapje naar .de Zulderzee-werken. Winkelnienws. Noderi. Centrale voor Vacantle-klnderen nlt Dnitschland Bovengenoemde oentrale verzoekt ons te willen meidon, dat het „laatste" tran sport naar Dultschland, plaats heeft op 27 October a.s. Pleegouders, die hun gastjes dus met dit transport naar Duitschland willen la ten vertrekken, dienen dit 14 dagen van te voren op te geven aan den heer Bern. Meyer, Kanaal weg. Wenscht men de kin deren echter langer te houden dan zal men dezen op e.igen gelegenheid en voor eigen kosten terug moeten laten reizen. dans en Grietje. Gisteren beleefde het aardige sprookje „Hans,en Grietje" zijn 26ste opvoering en het bleek wel, dat de heer Boelens, met de opvoering van dit sprookje, de harten yan de kinderen gewonnen heeft Niet minder dan 5 600 kinderen wa ren, met en zonder ouders, naar Casino opgetrokken. Met de grootste spanning werd het spel van de kinderen gevolgd. En ze speelden keurig de kleinen, zoodat deze 25ste opvoering voor den heer Boe lons en de acteurs en actrioetjes een suo- ees werd. Door omstandigheden konden we alleen het laatste 'bedrijf bijwonen. Maar zóó groot was de spanning bij de kleine toe schouwers, dat er verscheidene huilden, toen Hans door de booze heks gepakt werd. En een gejuich, dat het daverde, toen de heiks, inplaats van Ha-na, in de oven verdween. De heer Boelens heeft thans eigen eos- tuums- En wat een smaakvolle en keu rige oostuumpjes waren er gistermiddag te bewonderen. De engeltjes zagen er 'beeldig uit in hun gazen en witte Jurkjes, met de vlin derwiekjes op htm hoofd. Mej. Brigetta Tabeling kweet zich op uitstekende wijze van haar taak, de 'bege leiding van de versjes, aan den vleugeL ïn de pauze werd jongejuffr. Rika Pape (Hans) en Louise Pilaet (Grietje) een bloemstuk aangeboden, onder daverend applaus van de aanwezigen. De heer Boelens heeft met zijn gezel schap gisterenmiddag den kinderen een genotvollen imlddag bezorgd en zeker ver wachten zij meer van deze voorstellingen ln den komenden winter. Uit het Politierapport Een bewoner van de Schagenstraat deed Maandag aangifte, dat zijn 18-jarlg zoontje door een jongen was mishandeld. Ingezonden MededeeUng. De verlaagde poettarieven. Aan onzer bultenlandsche abonné's. Tengevolge van de verlaging van en kele buitenlandsche posttarieven, wordt met Ingang van 1 October ha de abonne mentsprijs voor het buitenland (uitgezon derd voor onze abonné's in Indiö, die ons blad per zeepost ontvangen), verlaagd. Deze verlaging betreft dus onze abonné's in Europa, de Vereenlgde 8taten, Zuid- Afrika, de Strait® Settlements (Singa pore) en NederL Oost- en West-Indië, voor zoover ze niet per zeepost gaan. Voor al deze abonnementen wordt van 1 Oct af de prijs: Held. Courant 8.20, Zondagsblad 1.Modeblad 1.86. De abonné's ln Oost- en West-Indië, die ons blad ter wille van de goedkoopte per zeepost ontvingen, kunnen dat thans weder voor slechts 60 cent verhoo ging per mail laten komen. Zij ontvan gen het dan ongeveer een week eerder. Wij geven hen ln overweging daartoe thans over te gaan, nu het prijsverschil aanzienlijk veel minder Is geworden. Directie Haiderauhe Courant NEDEELAND6CHE SPOORWEGEN. WINTER DIENST. 6.27 8.53 7.29 9.01 10.07 12.18 12.30 12.47 2.52 1.13 2.52 3.55 5.50 4.19 6.32 7.20 9.28 5.21 8.24 8.03 9.33 9.14 11.21 12.05 2.39 3.11 6.13 3.44 6.13 5.52 8.02 9.06 10.68 11.24 11.31 1.04 Minister Weiter. Bij K. B. van 26 Sept j.L is met Ingang van 1 Oct. 1925 de minister van Finan ciën H. Colijn eervol ontheven van het beheer ad interim van het departement van Koloniën met dankbetuiging voor de door hem in deze den lande bewezen diensten en is benoemd tot minister van Koloniën de heer Oh. J. L M. Welter lid van den Raad van Nederlandse^ Indiö Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Holland's Noorderkwartier te Alkmaar. Door onvoorziene omstandigheden ziet het Bureau der Kamer zich genoodzaakt de aangekondigde ledenvergadering uit te stellen tot Woensdag den 14den October 1925 des avonds ten 6.80 ure- Provinciale Staten van Noord-Holland. De Staten zijn gisteren ln buitenge wone zitting bijeen gekomen. Na de ope ning van de zitting kwam aan de orde het voorstel van Geil Staten Inzake con versie van leendngen en dat tot vaststel ling van een vierde suppletoire begroo ting voor 1925. Beide voorstellen werden commissoriaal gemaakt Voor het com missieonderzoek van de voorstellen werd de zitting geschorst Nadat de openbare zitting was heropend, deelde de heer Op- horst namens de commissie mee, dat deze adviseerde tot goedkeuring van de voor stellen. Z. h. s. werd daartoe besloten, waarna de buitengewone zitting werd ge sloten- Mr. Zlmmerman Gouverneur-Generaal van Ned. Indlë? De correspondent van het Persbureau Vaz Dias te Weenen meldt dat aan mr. Zimmerman het ambt van gouverneur- generaal van Nederlandsch Indië is aan geboden. Hij heeft het aanbod ln beraad gehouden. Mr. Zimmerman wilde zich niet over deze kwestie uitlaten, doch de correspon dent meent te weten, dat hij de benoe ming zal aanvaarden- Noodultkwring rijkspersoneel. (Vragen van Kamerleden.) De heer J. ter Laan heeft den Minister van Financiën de volgende vragen ge steld: lo. Is het Juist, dat de Regeering voor het dienstjaar 1925 een zoogenaamde noodultkeering aan het personeel voorbe reidt? 2o. Zoo Ja, ls de Regeering dan bereid om op korten tenmijn mededeel Ingen te doen van de voorgenomen regeling? In zonderheid van den grondslag, waarop oen dusdanige maatregel steunt, van de totaalsom, die de Regeering meent be schikbaar te kunnen stellen', en van de termijnen, waarin het bedrag zal worden uitgekeerd? Loonsverlaging in de mijnindustrie. Dinsdagmorgen te 10 uur kwamen de directies der mijnen en de vertegenwoor digers der imijnwerkersbonden te Heer len in vergadering bijeen. De conferentie duurde tot half twee. In deze vergadering deelden de direo- tiee hun voorstellen mede. Gezien den slechten toestand der mijnindustrie, ach ten zij zich genoodzaakt, ook de loonover- eenkoinst op te zeggen. Zij' stellen een al- gemeene loonsverlaging van 6 voor, welke op 1 November in werking zal treden. Voorts wenechen de directies af schaffing van den 6-urlgen arbeidsdag op Zaterdag. De twee eerste werkperioden op dien dag zullen van zes op acht uur ■gebracht worden; de derde werkperiode vervalt. De arbeiders voor deze schicht zullen dan Zondagnacht «m 12 uur in dienst moeten koanen. De organisaties zullen deze voorstellen bespreken. Uit het bouwvak. Naar Het Volk meldt, heeft de gisteren gehouden bondsraadsvergaderlng van den Algemeenen Nederlandsohen Bouwvak- vakarbeideiBbond, besloten, het voorstel Door den Korporaalsbond alhier is 100 afgedragen aan het Nat. Comité Stormramp 1925. Woensdagmorgen arriveerden met den trein van n.ip u. alhier 131 heeren, allen uit de provincie Zuid-Holland, die een uit stapje gingen maken naar de Zuiderzee werken. Deze 131 excursionisten waren leden van den Zuid-Hollandschen Water- schapsbond, die dit tochtje had georgani seerd, waarvoor de directeur-generaal der Zuiderzeewerken toestemming! had gegeven. Een tweetal ingenieurs der Zuiderzeewer ken, n.1. de heeren L. T. van der Wal en J. G. Schilthuis, hadden zich beschikbaar gesteld als gidsen te fungeeren. Nadat men in „Musis Sacrum" had kof fie gedronken, begaf het gezelschap zich aan ae Buitenhaven aan boord van een door de directie der Zuiderzeewerken beschik baar gesteld vaartuig, waarmede de tocht aangevangen werd. Vooraf had de heer Schilthuis, die den geheelen tocht mede- maakte (de ir. Van der Wal voegde zich onderweg bij het gezelschap) in „Musis" een korte uiteenzetting van den stand der werken gegeven ter oriënteering voor de bezoekers. Deze uiteenzetting was uit den aard der zaak van meer tecnnischen aard en zal dus onze lezer^ weinig interesseeren. Ovèrigens zullen wij ons in ons verslag ook van het meer technische onthouden; men kan dit uitvoerig omschreven vinden in de officieele publicaties, waaruit ook wij re gelmatig het belangrijkste hebben vermeld. Dat wij nochtans van de ons geboden ge legenheid om den tocht mede te. maken gretig gebruik maakten, behoeft geen be toog. Immers, uit eigen aanschouwing deze grootsche werken te zien, geeft daarvan een beter denkbeeld dan de uitvoerigste be schrijving. En wij willen dan ons verslag ook beginnen me tden heer Schilthuis vrien delijk dank te zeggen voor zijn bereidwil ligheid. De deelnemers hebben het met het weer vrij goed getroffen en zij waren dan ook best tevreden. Weliswaar was het nevelig, waardoor er weinig of geen uitzicht was, maar het was windstil en droog, hetgeen in dezen tijd van het jaar al een groot voordeel is. De nevelen begonnen zich in den loop van den dag te verdichten en vielen neer in den vorm van een fijnen motregen, die evenwel niet hin derlijk was. De directie der Zuiderzeewerken had voor zooveel menschen geen voldoende mo torboot beschikbaar, maar hadl dit bezwaar opgelost door een groote zolderschuit be schikbaar te stellen en daaraan een motor bootje vast te koppelen. En zoo kon men dan ook omstreeks één uur de deelnemers ove r hefi houten kippebruggetje aan boord zien gaan. ,,'t Lijkent net schapen laden", merkte er een op, de meesten waren landbouwers en evenals in het spreek woord bleken ook hier veel makke schapen in een hok te gaan. Rondom de verschan sing waren ruw-houten lambrizeeringen getimmerd je kon nooit weten, hè, en al was het er niet zoo heel diep, diep genoeg in ieder geval om te verdrinken, en het bleek tenslotte, dat er voor allen ruim plaats was. Staanplaatsen natuurlijk, maar dat was minder. We varen weldra de Buitenhaven uit. „Uit" is het juiste woord niet ,we gaan den anderen kant op, namelijk naar de schorren, de uitgestrekte slikgronden. Zoover het oog ziet is het allemaal slijk en slik. Ten be hoeve van de Zuiderzeewerken heeft men er een vaargeul gegraven, waarin wij ons thans bevinden. De tocht ondervindt veel belangstelling van de zijde der excursionis ten; vijf watervliegtuigen komen van het vliegkamp de Kooij aanzetten en vliegen over ons heen. Die Zuid-Hollanders be wonderen het prachtig verband, waarin deze vliegtuigen vliegen; een grappenmaker beweert bij hoog en laag, dat het speciaal voor hen geschiedt. Al heel gauw zien wij de groote zand zuigers, die hier hun werk verrichten. Straks zullen wij ze in werking zien, bezig met hef opspuiten van het keileem, dat het voornaamste bestanddeel vormt van de dijken. Ons doel is allereerst de uitwate ringssluis nabij fort Oostoever. Deze dient enkel voor de uitwatering van de ver schillende polders, dus niet voor de scheep vaart, en bestaat uit vier overwelfde slui zen van 5 Meter breedte. Wij stappen hier uit en wandelen er om heen. Er rondom heen is een voorloopige dijk gemaakt, welke later weer geslecht wordt. Wij 100pen hier reeds op den bodem van de Zuiderzee en dragen het eerste vette slijk aan onze schoe nen mee. Straks sluit bij deze sluis aan de nieuwe zeedijk, die evenwijdig loopt met den bestaanden balgdijk. Hoe groot ook deze sluizen zijn, zij zijn nog klein in ver gelijking met die welke nabij het Amsteldiep komen. Hier zijn het er vier van vijf meter elk, daar komen er "twaalf, die ieder vijftien meter breed zijn Wij varen nu door het uitwateringska- naa' e" bezichtigen den nieuwen zeedijk. Hier zijn arbeiders aan het werk; wij wan delen een eind over dezen buitendijk en bereiken dan door een tijdelijke opening in het talud weder het kanaal, waar onze schuit ons weer opwacht Wij varen nu in de richting van de Kooij. Hier is een tijde lijke dwarsdijk gemaakt, die het gedeelte dijk (4 K.M.) dat klaar is in de richting de Kooij, beschermt, en later, als het ove rige gedeelte van dezen dijk wordt afge maakt, weer geslecht wordt Hier is het, dat wij het spuiten zien van de groote ma chines; in groote bakken ligt het keileem opgetast, een zuiger spuit Sr-water bij en deze pap wordt door een lange buis opge zogen en op den dijk gespoten. Dan komen wij aan de Kooij, waar ons de autobussen wachten, die het gezelschap naar Ewijcksluis zullen brengen. Er blijken er niet genoeg te zijn, zoodat een 30-tal heeren achterblijft. Maar ze worden opge haald, en als we ons in het Wieringer Veer huis eenigszins ververscht hebben, worden de achterblijvers plechtig ingehaald, 't Was overigens een ware invasie daar in Ewijck sluis; alles liep uit om te zien wat dat wel voor heeren waren en in het Wieringer Veerhuis kwam men handen te kort om de vele dorstigen te laven. Te Van Ewijcksluis zijn tijdelijke sluis- werken gemaakt, die later weer worden gesloopt en slechts dienen om tegen het opstuwende water te beschermen. Bij Van Ewijcksluis begint de groote tocht over den afsluitdijk, die wd niet ge reed, maar toch bruikbaar is en Wieringen tot een schiereiland heeft gemaakt. Hier zijn de werkzaamheden in vollen gang; kip- karren met klei rijden af en aan. Wij banen ons een weg over klei en zandgrond, over werkspoortjes, over het breede dijktalud met de groote steenen, die aan den Helder- schen zeedijk doen denken. Het is een grootsch stuk werk, deze dijk; hij is 2200 M. lang, de basis is ongeveer 80 M. breed, de kruin 40; het buitenbeloop is 4 op 1, het binnenbeloop 3 -pp 1. Nabij Wieringen is een gedeelte van den straatweg, die 4 M. breed wordt, gereeé- Wij komen voorbij een plaats, waar men bezig is een draineering te maken; kipkar ren rijden er, getrokken door twee paarden, die tot over de hoeven in de taaie klei zak ken. „Arme beesten!" zegt een der deelne mers, „die hebben daar een zwaar karwei!" Zij vormen een lange, lange stoet, deze honderddertig menschen. Ze loopen in troepjes achter en naast elkander; hier tien, ginds twintig, elders een heel bosie. Een tweetal hebbenteen slippertje gemaakt lang's een werkspoortje, dat ergens heen loopt; zij moeten evenwel tenslotte, dwars door vette kleilagen baggerend, toch weder bij ons terugkomen. Zoo gaat het als men zich niet houdt aan de rechtte paden des levens.... Bij een zak haver staat een zwaar gebouwd werkpaard te eten. Het kost moeite te den ken, dat we feitelijk in de Zuiderzee zijn: in den korten tijd van het bestaan van dezen dijk zijn de steenen, die langs den uitersten rand der glooiing liggen, al geheel groen aangezet van wier. Naarmate we Wieringen naderen, teekent zich meer en meer de toekomstige straatweg reeds op .den dijk af. Vlak bij net voorma lige eiland is hij al gereed: een breede klin kerweg, nu nog onder het zand bedolven. Trouwens over geheel den dijk heeft men groote massa's zand gespoten, dat de poriën vullen zal. Hoe groot de verzakkingen ge weest zijn, zien we hier ook duidelijk. De zinkstukken, die zooals men weet uit rijs hout bestaan, en die a's de eerste fundeering dienen, zijn aan den eenen kant geheel naar boven gekomen en bedekken de kruin van den dijk. Wij stappen te Wieringen aan wal en betreuren het, dat het uitzicht door !en nevel belet wordt. De heeren zouden zoo gaarne eens de plaats zien waar de Duitsche Kroonprins zijn jaren van ballingschap heeft gesleten en zij zijn verbaasd te hoo- ren, dat Wieringen zoo uitgestrekt is. Het is dan ook wel jammer, dat wij niets anders te zien krijgen dan de quarantaine-gebou wen en wat weilanden. Wij gaan nu met een motorbootje terug; onze gezellige zolderschuit heeft afgedaan. En te Van Ewijcksluis! Ha, te Van Ewijcksluis! Daar wachten ons de gedekte tafels, daar wordt weldra de dampende soep opgedragen en worden de hongerige magen fevuld. En zeer zeker was een der heeren e tolk der vergadering, toen hij aan het einde den heer ir. Schilthuis, en diens broe der, mr. Schilthuis, secretaris van den Z.-H. Waterschapsbond, hartelijk dankzegde voor den leerrijken en genotvollen dag, die nog lang in ieders geheugen zal blijven. Met de tram van 7.02 u. vertrok het ge zelschap naar Schagen, om te 1111 u. dien avond te Rotterdam aan te komen. Dit uitstapje is, naar ons uit verschil lende uitlatingen bleek, inderdaad zeer in den smaak gevallen. Ofschoon men van Helder slechts een vluchtigen indruk op- depd, viel de uitgestrektheid der stad ieder op. Het eigenaardige polderland van den Anna Paulowna-Westpolder, dat grooten- deels uit zandgrond bestaat, ontlokte me nige opmerking. Verscheidene deelnemers kwamen van de Zuid-Hollandsche eilanden en waren voor dit uitstapje naar het uiter ste noordpuntje van ons land drie dagen onderweg. In onze stad had de stoet van buitenmenschen des middags natuurlijk veel bekijks. Grappig was het', dat niemand het naadje van de kous wist, zoodat men elkan der niet kon inlichten. Gelukkig dat de Hel- dersche Courant er nog isVan Ewijck sluis was natuurlijk op de hoogte, hetgeen niet wegnam, dat „het er net kermis was". De in het gebouw „Musis Sacrum" ge bruikte lunch was ge'everd door den heer M. J. Schouten, van het hotel „Bellevue". Zooals wij reeds hebben medegedeeld, opent de heer J. Zijlstra Hz. heden in de Spoorstraat 40 zijn nieuwe filiaal. Dit pand is geheel opnieuw opgetrokken en voor de zaak speciaal ingericht. De firma J. Zijlstra Hzn. importeert en fabriceert haar vele artikelen zelf en ver koopt die momenteel in 60 eigen kruide nierswinkels in Nederland, welk aantal winkels zich nog voortdurend uitbreidt. Het nieuwe filiaal Helder, Spoorstraat 40, is gebouwd volgens ontwerp en onder leiding van het eigen bouwkundig bureau der firma Zijlstra. Het is 't product van een ruim 40-jarige ervaring op het gebied van winkelbouw en winkelhygiëne. De winkelinrichting is uiterst hygiënisch. Alle winkelbakken zijn met glas bedekt, zoodat er geen vuil en geen insect bij de levensmiddelen kan komen. De centrale verwarming zorgt er voor, dat de winkel bij koud weer aangenaam ver warmd wordt. Last van vuil, veroorzaakt door het stoken van kachels, heeft men niet in dezen modernen winkel. Voor het bewaren der koffie zijn speciale koffie-silo's gemaakt; de aroma der koffie blijft hierin ten volle behouden. Het artikel wordt bovendien op verzoek der klanten door een electrischen koffiemolen in den winkel gemalen. De roomboter, melange, margarine, plan tenboter en vetten worden in een speciale ijskast bewaard, waardoor de artikelen steeds frisch blijven. Flesschen-artikelen worden in rekken liggend bewaard, waardoor de goede kwa liteit dezer artikelen behouden blijft. De tegelbedekking van wanden, vloer en toonbanken is bijzonder fraai en zindelijk. De toonbanken zijn bedekt met marmeren bladen. De winkelbetimmering is geleverd door de fa. Allan &.Co. te Rotterdam, volgens ontwerp van het bouwkundig bureau der firma Zijlstra. De aannemer van het werk is de heer G. Groot alhier. Het geheel kan als een aanwinst voor Helder worden beschouwd, daar deze mo derne kruidenierswinkel in Nederland z'n weerga niet vindt Ingaande 4 October 1925. Vertrek van Aankomst te Helder: Amsterdam ■neltretn Zondags niet Alleen Zaterdags tot Alkmaar (A. 1.44) Zaterdags niet alleen Zaterd. Zaterd. ea Zond. niet Zondags niet Op 26 December loopen de treiDen ver trek 12.30 en 1.13 niet, daarentegon de trein vertrek 12.47 wel op Zaterdag. De trein naar Schagen (des Donderdags) vertr. 7.42 morg., aank. te Sehagen 8.32 Vertrek van Aankomst te Amsterdam Haldar: Zondags niet sneltrein Zondags niet Zondags niet alleen Zondags Zondags niet Zondags niet. Op Zon- en Feestdagen aankomst alleen Zondags

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1925 | | pagina 5