TWEEDE EN LAATSTE BLAD.
PLAATSELIJK NIEUWS.
BINNENLAND
VAN DONDERDAG 1 OCTOBER 1925
Ministerieel bezoek.
De Minister van Marine a.L, Lambooy,
minister van oorlog, vergezeld van den
Kapk-lult t z. A. v- Hengel, bracht giste
ren een bezoek aan de verschillende ma
ritieme inrichtingen alhier.
Lezing L, Penning.
De bekende schrijver L, Penning, be
kend ook door lezingen, die hij hier ver
leden jaar gehouden heefte zal morgen
avond in het Chr. Militair Tehuis aan den
Kanaalweg, een causerie houden over:
.Schetsen uit mijn leven".
De heer Penning is een prettig en aan
genaam causeur, die zeer zeker ook mor
genavond zijn auditorium zal weten te
boeien, als hij schetsen uit zijn leven, zoo
rijk aan ervaring, zal vertellen.
De toegangsprijs bedraagt 0.25. Aan
vang 8 uur.
Een uitstapje naar .de Zulderzee-werken.
Winkelnienws.
Noderi. Centrale voor Vacantle-klnderen
nlt Dnitschland
Bovengenoemde oentrale verzoekt ons
te willen meidon, dat het „laatste" tran
sport naar Dultschland, plaats heeft op
27 October a.s.
Pleegouders, die hun gastjes dus met
dit transport naar Duitschland willen la
ten vertrekken, dienen dit 14 dagen van te
voren op te geven aan den heer Bern.
Meyer, Kanaal weg. Wenscht men de kin
deren echter langer te houden dan zal
men dezen op e.igen gelegenheid en voor
eigen kosten terug moeten laten reizen.
dans en Grietje.
Gisteren beleefde het aardige sprookje
„Hans,en Grietje" zijn 26ste opvoering en
het bleek wel, dat de heer Boelens, met de
opvoering van dit sprookje, de harten yan
de kinderen gewonnen heeft
Niet minder dan 5 600 kinderen wa
ren, met en zonder ouders, naar Casino
opgetrokken. Met de grootste spanning
werd het spel van de kinderen gevolgd.
En ze speelden keurig de kleinen, zoodat
deze 25ste opvoering voor den heer Boe
lons en de acteurs en actrioetjes een suo-
ees werd.
Door omstandigheden konden we alleen
het laatste 'bedrijf bijwonen. Maar zóó
groot was de spanning bij de kleine toe
schouwers, dat er verscheidene huilden,
toen Hans door de booze heks gepakt
werd. En een gejuich, dat het daverde,
toen de heiks, inplaats van Ha-na, in de
oven verdween.
De heer Boelens heeft thans eigen eos-
tuums- En wat een smaakvolle en keu
rige oostuumpjes waren er gistermiddag
te bewonderen.
De engeltjes zagen er 'beeldig uit in
hun gazen en witte Jurkjes, met de vlin
derwiekjes op htm hoofd.
Mej. Brigetta Tabeling kweet zich op
uitstekende wijze van haar taak, de 'bege
leiding van de versjes, aan den vleugeL
ïn de pauze werd jongejuffr. Rika Pape
(Hans) en Louise Pilaet (Grietje) een
bloemstuk aangeboden, onder daverend
applaus van de aanwezigen.
De heer Boelens heeft met zijn gezel
schap gisterenmiddag den kinderen een
genotvollen imlddag bezorgd en zeker ver
wachten zij meer van deze voorstellingen
ln den komenden winter.
Uit het Politierapport
Een bewoner van de Schagenstraat
deed Maandag aangifte, dat zijn 18-jarlg
zoontje door een jongen was mishandeld.
Ingezonden MededeeUng.
De verlaagde poettarieven.
Aan onzer bultenlandsche
abonné's.
Tengevolge van de verlaging van en
kele buitenlandsche posttarieven, wordt
met Ingang van 1 October ha de abonne
mentsprijs voor het buitenland (uitgezon
derd voor onze abonné's in Indiö, die ons
blad per zeepost ontvangen), verlaagd.
Deze verlaging betreft dus onze abonné's
in Europa, de Vereenlgde 8taten, Zuid-
Afrika, de Strait® Settlements (Singa
pore) en NederL Oost- en West-Indië,
voor zoover ze niet per zeepost gaan.
Voor al deze abonnementen wordt van
1 Oct af de prijs: Held. Courant 8.20,
Zondagsblad 1.Modeblad 1.86.
De abonné's ln Oost- en West-Indië,
die ons blad ter wille van de goedkoopte
per zeepost ontvingen, kunnen dat
thans weder voor slechts 60 cent verhoo
ging per mail laten komen. Zij ontvan
gen het dan ongeveer een week eerder.
Wij geven hen ln overweging daartoe
thans over te gaan, nu het prijsverschil
aanzienlijk veel minder Is geworden.
Directie Haiderauhe Courant
NEDEELAND6CHE SPOORWEGEN.
WINTER DIENST.
6.27
8.53
7.29
9.01
10.07
12.18
12.30
12.47
2.52
1.13
2.52
3.55
5.50
4.19
6.32
7.20
9.28
5.21
8.24
8.03
9.33
9.14
11.21
12.05
2.39
3.11
6.13
3.44
6.13
5.52
8.02
9.06
10.68
11.24
11.31
1.04
Minister Weiter.
Bij K. B. van 26 Sept j.L is met Ingang
van 1 Oct. 1925 de minister van Finan
ciën H. Colijn eervol ontheven van het
beheer ad interim van het departement
van Koloniën met dankbetuiging voor de
door hem in deze den lande bewezen
diensten en is benoemd tot minister van
Koloniën de heer Oh. J. L M. Welter lid
van den Raad van Nederlandse^ Indiö
Kamer van Koophandel en Fabrieken
voor Holland's Noorderkwartier
te Alkmaar.
Door onvoorziene omstandigheden ziet
het Bureau der Kamer zich genoodzaakt
de aangekondigde ledenvergadering uit
te stellen tot Woensdag den 14den October
1925 des avonds ten 6.80 ure-
Provinciale Staten van Noord-Holland.
De Staten zijn gisteren ln buitenge
wone zitting bijeen gekomen. Na de ope
ning van de zitting kwam aan de orde
het voorstel van Geil Staten Inzake con
versie van leendngen en dat tot vaststel
ling van een vierde suppletoire begroo
ting voor 1925. Beide voorstellen werden
commissoriaal gemaakt Voor het com
missieonderzoek van de voorstellen werd
de zitting geschorst Nadat de openbare
zitting was heropend, deelde de heer Op-
horst namens de commissie mee, dat deze
adviseerde tot goedkeuring van de voor
stellen. Z. h. s. werd daartoe besloten,
waarna de buitengewone zitting werd ge
sloten-
Mr. Zlmmerman Gouverneur-Generaal
van Ned. Indlë?
De correspondent van het Persbureau
Vaz Dias te Weenen meldt dat aan mr.
Zimmerman het ambt van gouverneur-
generaal van Nederlandsch Indië is aan
geboden. Hij heeft het aanbod ln beraad
gehouden.
Mr. Zimmerman wilde zich niet over
deze kwestie uitlaten, doch de correspon
dent meent te weten, dat hij de benoe
ming zal aanvaarden-
Noodultkwring rijkspersoneel.
(Vragen van Kamerleden.)
De heer J. ter Laan heeft den Minister
van Financiën de volgende vragen ge
steld:
lo. Is het Juist, dat de Regeering voor
het dienstjaar 1925 een zoogenaamde
noodultkeering aan het personeel voorbe
reidt?
2o. Zoo Ja, ls de Regeering dan bereid
om op korten tenmijn mededeel Ingen te
doen van de voorgenomen regeling? In
zonderheid van den grondslag, waarop
oen dusdanige maatregel steunt, van de
totaalsom, die de Regeering meent be
schikbaar te kunnen stellen', en van de
termijnen, waarin het bedrag zal worden
uitgekeerd?
Loonsverlaging in de mijnindustrie.
Dinsdagmorgen te 10 uur kwamen de
directies der mijnen en de vertegenwoor
digers der imijnwerkersbonden te Heer
len in vergadering bijeen. De conferentie
duurde tot half twee.
In deze vergadering deelden de direo-
tiee hun voorstellen mede. Gezien den
slechten toestand der mijnindustrie, ach
ten zij zich genoodzaakt, ook de loonover-
eenkoinst op te zeggen. Zij' stellen een al-
gemeene loonsverlaging van 6 voor,
welke op 1 November in werking zal
treden. Voorts wenechen de directies af
schaffing van den 6-urlgen arbeidsdag op
Zaterdag. De twee eerste werkperioden
op dien dag zullen van zes op acht uur
■gebracht worden; de derde werkperiode
vervalt. De arbeiders voor deze schicht
zullen dan Zondagnacht «m 12 uur in
dienst moeten koanen.
De organisaties zullen deze voorstellen
bespreken.
Uit het bouwvak.
Naar Het Volk meldt, heeft de gisteren
gehouden bondsraadsvergaderlng van den
Algemeenen Nederlandsohen Bouwvak-
vakarbeideiBbond, besloten, het voorstel
Door den Korporaalsbond alhier is
100 afgedragen aan het Nat. Comité
Stormramp 1925.
Woensdagmorgen arriveerden met den
trein van n.ip u. alhier 131 heeren, allen
uit de provincie Zuid-Holland, die een uit
stapje gingen maken naar de Zuiderzee
werken. Deze 131 excursionisten waren
leden van den Zuid-Hollandschen Water-
schapsbond, die dit tochtje had georgani
seerd, waarvoor de directeur-generaal der
Zuiderzeewerken toestemming! had gegeven.
Een tweetal ingenieurs der Zuiderzeewer
ken, n.1. de heeren L. T. van der Wal en
J. G. Schilthuis, hadden zich beschikbaar
gesteld als gidsen te fungeeren.
Nadat men in „Musis Sacrum" had kof
fie gedronken, begaf het gezelschap zich
aan ae Buitenhaven aan boord van een door
de directie der Zuiderzeewerken beschik
baar gesteld vaartuig, waarmede de tocht
aangevangen werd. Vooraf had de heer
Schilthuis, die den geheelen tocht mede-
maakte (de ir. Van der Wal voegde zich
onderweg bij het gezelschap) in „Musis"
een korte uiteenzetting van den stand der
werken gegeven ter oriënteering voor de
bezoekers. Deze uiteenzetting was uit den
aard der zaak van meer tecnnischen aard
en zal dus onze lezer^ weinig interesseeren.
Ovèrigens zullen wij ons in ons verslag ook
van het meer technische onthouden; men
kan dit uitvoerig omschreven vinden in de
officieele publicaties, waaruit ook wij re
gelmatig het belangrijkste hebben vermeld.
Dat wij nochtans van de ons geboden ge
legenheid om den tocht mede te. maken
gretig gebruik maakten, behoeft geen be
toog. Immers, uit eigen aanschouwing deze
grootsche werken te zien, geeft daarvan
een beter denkbeeld dan de uitvoerigste be
schrijving. En wij willen dan ons verslag
ook beginnen me tden heer Schilthuis vrien
delijk dank te zeggen voor zijn bereidwil
ligheid.
De deelnemers hebben het met het
weer vrij goed getroffen en zij waren
dan ook best tevreden. Weliswaar was
het nevelig, waardoor er weinig of geen
uitzicht was, maar het was windstil
en droog, hetgeen in dezen tijd van het
jaar al een groot voordeel is. De nevelen
begonnen zich in den loop van den dag te
verdichten en vielen neer in den vorm van
een fijnen motregen, die evenwel niet hin
derlijk was.
De directie der Zuiderzeewerken had
voor zooveel menschen geen voldoende mo
torboot beschikbaar, maar hadl dit bezwaar
opgelost door een groote zolderschuit be
schikbaar te stellen en daaraan een motor
bootje vast te koppelen. En zoo kon men
dan ook omstreeks één uur de deelnemers
ove r hefi houten kippebruggetje aan boord
zien gaan. ,,'t Lijkent net schapen laden",
merkte er een op, de meesten waren
landbouwers en evenals in het spreek
woord bleken ook hier veel makke schapen
in een hok te gaan. Rondom de verschan
sing waren ruw-houten lambrizeeringen
getimmerd je kon nooit weten, hè, en al
was het er niet zoo heel diep, diep genoeg
in ieder geval om te verdrinken, en het
bleek tenslotte, dat er voor allen ruim plaats
was. Staanplaatsen natuurlijk, maar dat
was minder.
We varen weldra de Buitenhaven uit.
„Uit" is het juiste woord niet ,we gaan den
anderen kant op, namelijk naar de schorren,
de uitgestrekte slikgronden. Zoover het oog
ziet is het allemaal slijk en slik. Ten be
hoeve van de Zuiderzeewerken heeft men
er een vaargeul gegraven, waarin wij ons
thans bevinden. De tocht ondervindt veel
belangstelling van de zijde der excursionis
ten; vijf watervliegtuigen komen van het
vliegkamp de Kooij aanzetten en vliegen
over ons heen. Die Zuid-Hollanders be
wonderen het prachtig verband, waarin
deze vliegtuigen vliegen; een grappenmaker
beweert bij hoog en laag, dat het speciaal
voor hen geschiedt.
Al heel gauw zien wij de groote zand
zuigers, die hier hun werk verrichten.
Straks zullen wij ze in werking zien, bezig
met hef opspuiten van het keileem, dat het
voornaamste bestanddeel vormt van de
dijken. Ons doel is allereerst de uitwate
ringssluis nabij fort Oostoever. Deze dient
enkel voor de uitwatering van de ver
schillende polders, dus niet voor de scheep
vaart, en bestaat uit vier overwelfde slui
zen van 5 Meter breedte. Wij stappen hier
uit en wandelen er om heen. Er rondom
heen is een voorloopige dijk gemaakt, welke
later weer geslecht wordt. Wij 100pen hier
reeds op den bodem van de Zuiderzee en
dragen het eerste vette slijk aan onze schoe
nen mee. Straks sluit bij deze sluis aan de
nieuwe zeedijk, die evenwijdig loopt met
den bestaanden balgdijk. Hoe groot ook
deze sluizen zijn, zij zijn nog klein in ver
gelijking met die welke nabij het Amsteldiep
komen. Hier zijn het er vier van vijf meter
elk, daar komen er "twaalf, die ieder vijftien
meter breed zijn
Wij varen nu door het uitwateringska-
naa' e" bezichtigen den nieuwen zeedijk.
Hier zijn arbeiders aan het werk; wij wan
delen een eind over dezen buitendijk en
bereiken dan door een tijdelijke opening in
het talud weder het kanaal, waar onze
schuit ons weer opwacht Wij varen nu in
de richting van de Kooij. Hier is een tijde
lijke dwarsdijk gemaakt, die het gedeelte
dijk (4 K.M.) dat klaar is in de richting
de Kooij, beschermt, en later, als het ove
rige gedeelte van dezen dijk wordt afge
maakt, weer geslecht wordt Hier is het,
dat wij het spuiten zien van de groote ma
chines; in groote bakken ligt het keileem
opgetast, een zuiger spuit Sr-water bij en
deze pap wordt door een lange buis opge
zogen en op den dijk gespoten.
Dan komen wij aan de Kooij, waar ons
de autobussen wachten, die het gezelschap
naar Ewijcksluis zullen brengen. Er blijken
er niet genoeg te zijn, zoodat een 30-tal
heeren achterblijft. Maar ze worden opge
haald, en als we ons in het Wieringer Veer
huis eenigszins ververscht hebben, worden
de achterblijvers plechtig ingehaald, 't Was
overigens een ware invasie daar in Ewijck
sluis; alles liep uit om te zien wat dat wel
voor heeren waren en in het Wieringer
Veerhuis kwam men handen te kort om de
vele dorstigen te laven.
Te Van Ewijcksluis zijn tijdelijke sluis-
werken gemaakt, die later weer worden
gesloopt en slechts dienen om tegen het
opstuwende water te beschermen.
Bij Van Ewijcksluis begint de groote
tocht over den afsluitdijk, die wd niet ge
reed, maar toch bruikbaar is en Wieringen
tot een schiereiland heeft gemaakt. Hier
zijn de werkzaamheden in vollen gang; kip-
karren met klei rijden af en aan. Wij banen
ons een weg over klei en zandgrond, over
werkspoortjes, over het breede dijktalud
met de groote steenen, die aan den Helder-
schen zeedijk doen denken. Het is een
grootsch stuk werk, deze dijk; hij is 2200
M. lang, de basis is ongeveer 80 M. breed,
de kruin 40; het buitenbeloop is 4 op 1, het
binnenbeloop 3 -pp 1. Nabij Wieringen is
een gedeelte van den straatweg, die 4 M.
breed wordt, gereeé-
Wij komen voorbij een plaats, waar men
bezig is een draineering te maken; kipkar
ren rijden er, getrokken door twee paarden,
die tot over de hoeven in de taaie klei zak
ken. „Arme beesten!" zegt een der deelne
mers, „die hebben daar een zwaar karwei!"
Zij vormen een lange, lange stoet, deze
honderddertig menschen. Ze loopen in
troepjes achter en naast elkander; hier tien,
ginds twintig, elders een heel bosie. Een
tweetal hebbenteen slippertje gemaakt lang's
een werkspoortje, dat ergens heen loopt;
zij moeten evenwel tenslotte, dwars door
vette kleilagen baggerend, toch weder bij
ons terugkomen. Zoo gaat het als men zich
niet houdt aan de rechtte paden des levens....
Bij een zak haver staat een zwaar gebouwd
werkpaard te eten. Het kost moeite te den
ken, dat we feitelijk in de Zuiderzee
zijn: in den korten tijd van het bestaan van
dezen dijk zijn de steenen, die langs den
uitersten rand der glooiing liggen, al geheel
groen aangezet van wier.
Naarmate we Wieringen naderen, teekent
zich meer en meer de toekomstige straatweg
reeds op .den dijk af. Vlak bij net voorma
lige eiland is hij al gereed: een breede klin
kerweg, nu nog onder het zand bedolven.
Trouwens over geheel den dijk heeft men
groote massa's zand gespoten, dat de poriën
vullen zal. Hoe groot de verzakkingen ge
weest zijn, zien we hier ook duidelijk. De
zinkstukken, die zooals men weet uit rijs
hout bestaan, en die a's de eerste fundeering
dienen, zijn aan den eenen kant geheel naar
boven gekomen en bedekken de kruin van
den dijk.
Wij stappen te Wieringen aan wal en
betreuren het, dat het uitzicht door !en
nevel belet wordt. De heeren zouden zoo
gaarne eens de plaats zien waar de Duitsche
Kroonprins zijn jaren van ballingschap
heeft gesleten en zij zijn verbaasd te hoo-
ren, dat Wieringen zoo uitgestrekt is. Het
is dan ook wel jammer, dat wij niets anders
te zien krijgen dan de quarantaine-gebou
wen en wat weilanden.
Wij gaan nu met een motorbootje terug;
onze gezellige zolderschuit heeft afgedaan.
En te Van Ewijcksluis! Ha, te Van
Ewijcksluis! Daar wachten ons de gedekte
tafels, daar wordt weldra de dampende soep
opgedragen en worden de hongerige magen
fevuld. En zeer zeker was een der heeren
e tolk der vergadering, toen hij aan het
einde den heer ir. Schilthuis, en diens broe
der, mr. Schilthuis, secretaris van den Z.-H.
Waterschapsbond, hartelijk dankzegde voor
den leerrijken en genotvollen dag, die nog
lang in ieders geheugen zal blijven.
Met de tram van 7.02 u. vertrok het ge
zelschap naar Schagen, om te 1111 u. dien
avond te Rotterdam aan te komen.
Dit uitstapje is, naar ons uit verschil
lende uitlatingen bleek, inderdaad zeer in
den smaak gevallen. Ofschoon men van
Helder slechts een vluchtigen indruk op-
depd, viel de uitgestrektheid der stad ieder
op. Het eigenaardige polderland van den
Anna Paulowna-Westpolder, dat grooten-
deels uit zandgrond bestaat, ontlokte me
nige opmerking. Verscheidene deelnemers
kwamen van de Zuid-Hollandsche eilanden
en waren voor dit uitstapje naar het uiter
ste noordpuntje van ons land drie dagen
onderweg. In onze stad had de stoet van
buitenmenschen des middags natuurlijk veel
bekijks. Grappig was het', dat niemand het
naadje van de kous wist, zoodat men elkan
der niet kon inlichten. Gelukkig dat de Hel-
dersche Courant er nog isVan Ewijck
sluis was natuurlijk op de hoogte, hetgeen
niet wegnam, dat „het er net kermis was".
De in het gebouw „Musis Sacrum" ge
bruikte lunch was ge'everd door den heer
M. J. Schouten, van het hotel „Bellevue".
Zooals wij reeds hebben medegedeeld,
opent de heer J. Zijlstra Hz. heden in de
Spoorstraat 40 zijn nieuwe filiaal. Dit pand
is geheel opnieuw opgetrokken en voor de
zaak speciaal ingericht.
De firma J. Zijlstra Hzn. importeert en
fabriceert haar vele artikelen zelf en ver
koopt die momenteel in 60 eigen kruide
nierswinkels in Nederland, welk aantal
winkels zich nog voortdurend uitbreidt.
Het nieuwe filiaal Helder, Spoorstraat
40, is gebouwd volgens ontwerp en onder
leiding van het eigen bouwkundig bureau
der firma Zijlstra. Het is 't product van
een ruim 40-jarige ervaring op het gebied
van winkelbouw en winkelhygiëne.
De winkelinrichting is uiterst hygiënisch.
Alle winkelbakken zijn met glas bedekt,
zoodat er geen vuil en geen insect bij de
levensmiddelen kan komen.
De centrale verwarming zorgt er voor,
dat de winkel bij koud weer aangenaam ver
warmd wordt. Last van vuil, veroorzaakt
door het stoken van kachels, heeft men niet
in dezen modernen winkel.
Voor het bewaren der koffie zijn speciale
koffie-silo's gemaakt; de aroma der koffie
blijft hierin ten volle behouden. Het artikel
wordt bovendien op verzoek der klanten
door een electrischen koffiemolen in den
winkel gemalen.
De roomboter, melange, margarine, plan
tenboter en vetten worden in een speciale
ijskast bewaard, waardoor de artikelen
steeds frisch blijven.
Flesschen-artikelen worden in rekken
liggend bewaard, waardoor de goede kwa
liteit dezer artikelen behouden blijft.
De tegelbedekking van wanden, vloer en
toonbanken is bijzonder fraai en zindelijk.
De toonbanken zijn bedekt met marmeren
bladen.
De winkelbetimmering is geleverd door
de fa. Allan &.Co. te Rotterdam, volgens
ontwerp van het bouwkundig bureau der
firma Zijlstra. De aannemer van het werk
is de heer G. Groot alhier.
Het geheel kan als een aanwinst voor
Helder worden beschouwd, daar deze mo
derne kruidenierswinkel in Nederland z'n
weerga niet vindt
Ingaande 4 October 1925.
Vertrek van
Aankomst te
Helder:
Amsterdam
■neltretn
Zondags niet
Alleen Zaterdags
tot Alkmaar (A. 1.44)
Zaterdags niet
alleen Zaterd.
Zaterd. ea Zond. niet
Zondags niet
Op 26 December loopen de treiDen ver
trek 12.30 en 1.13 niet, daarentegon de
trein vertrek 12.47 wel op Zaterdag.
De trein naar Schagen (des Donderdags)
vertr. 7.42 morg., aank. te Sehagen 8.32
Vertrek van
Aankomst te
Amsterdam
Haldar:
Zondags niet
sneltrein
Zondags niet
Zondags niet
alleen Zondags
Zondags niet
Zondags niet.
Op Zon- en Feestdagen
aankomst
alleen Zondags