■HnflHBHI Ïenwuenwagen. 8 h»lï!«t>r» werden ge- ood, 18 liohtgeuond. Verijdelde *mri1«*. Te Berlljn-Rummeleburg bemerkten gisterochtend twee spoorwegarbeiders 2 mannen, die een paar honderd meter bui ten het station bij een electrische lan taarn aan de rails morreldon. Toen de spoorwegarbeiders toesnelden gingen zij aan den haal. Onmiddellijk bleek het dat zij een aanslag op een trein hadden willen plegen. Zij hadden reeds enkele moeren losgeschroefd. Voor de arrestatie der on bekenden heeft de spoorwegdirectie een premie vau 1000 mark uitgeloofd. Ernstige ontploffing. Tilsit, 5 Oct. In de cellulosefabrieken Ragnit ontplofte de ketel van een werk- locomotief. De stukken ijzer drongen door tie muren van een gebouwtje, ten gevolge waarvan zes arbeiders werden gedood, drie zwaar en zestien licht ge wond. De slachtoffers zijn ten deele vree- selijk verminkt FRANKRIJK. Patnlevé over Loesrno. Painlevé, de Fransche minister-presi dent, heeft te Nimes een redevoering ge houden na de inwijding van een gedeuk- teeken voor Ernest Denis, den Franschen geleerde, wiens werken tot de bevrijding der Tsjechen hebben bijgedragen. Pain levé verklaarde, dat het de eeuwenoude traditie der Fransche politiek was te be vrijden en te verzoenen. Frankrijk wil steeds, dat het recht triomfeert. Hij zegt, dat wanneer men de verzoening in Europa tot stand wil brengen men het doen moet in de streek, waar verscheidene malen het bloed gevloeid heeft door de botsing van twee groote beschavingsvolken: in de Rijnstreek. Want de Fransch-Duitsche verzoening is de hoeksteen van de Euro- peesche beschaving. Ondanks de wrok en de grieven kan de groote massa der beide volken het wantrouwen opgeven. In de zen geest gaat Frankrijk naar de bijeen komst van Locarno, welke de stoutmoedig ste poging tot werkelijken vrede is, die sedert den wapenstilstand beproefd ls Maar vanwege de hoofdrol, die de Rijn speelt in den Europeeschen vrede willen wij niet, dat de jonge naties, die bevrijd zijn door den oorlog en die op haar hoede zijn tegen de gevaren, die haar vrijheid bedreigen, aanstoot nemen aan de bijzon dere voorzorgen, die ten opzichte van de Rijnstreek genomen worden. Frankrijk heeft den wil uitgesproken de wereld aan het geweld te onttrekken. Welnu het meest ondulbaar geweld zou dat zijn, dat de nauwelijks herboren naties zou tref fen. Painlevé zegt verder, dat Frankrijk getrouw blijft aan de richtlijnen van het protocol van Genève, welke ook de leid draad moeten zijn voor de afzonderlijke verdragen tusschen de volken, wier be langen en eischen met elkaar in strijd zouden kunnen komen. De jeugdige na ties zullen daarin haar bescherming vin den en zij kunnen ook rekenen op de trouwe vriendschap van Frankrijk bij het ontwikkelen van de arbitrage. Het aantal analphabeten. Tot de meest beangstigende problemen, welke de oorlog voor Frankrijk heeft achtergelaten, behoort het vraagstuk der analphabeten. De oorlogsjaren hebben het onderwijs geheel gedesorienteerd en een groot aantal kinderen kregen in het geheel geen of onvoldoende onderrioht. Dat de cijfers der analphabeten echter zóó ontstellend zouden zyn als die, welke thans zijn gepubliceerd, kan men niet vermoeden. Het ls n.1. gebleken dat 800,000 Franschen tusschen de 10 en 20 jaar op het oogenblik niet kunnen lezen en schrij ven, terwijl 800.000 tot 400.000 de kunst volkomen onvoldoende verstaan. Daarbij komt dat reeds sedert 1858 Frankrijk steeds 600 0 meer analphabeten onder de vrouwen dan onder de mannen heeft gehad. Nochtans bestaat er sedert 28 Maart 1882 een.... leerplichtwet in Frankrijk. Een piel zier boot gezonken. V]jf dooden. Draadloos wordt gemeld dat gisteren een pleizlerboot, de „Goliath", in de haven vaji Marsellle lek werd en zonk. Vijf per sonen verdronken, doch de meerderheid van de passagiers en de bemanning werd gered. ITALIË. Uit Florence wordt gemeld, dat Dupo- rini, lid van het bestuur der fascisten van Florenoe, gedood ls door een indivi du, die door de menigte achtervolgd en zwaar gewond werd. Fascistische sociale politiek. Er is volgens de Epoca een zeer belang rijke overeenkomst gesloten tusschen de vereeniging van fascistische Industrieelen en het verbond van fascistische arbeiders organisaties. Volgens deze overeenkomst beschouwen de Industrieelen de fascisti sche arbeidersorganisaties als de eenlge organisaties van het Italiaansche proleta riaat, terwijl de arbeidersverenigingen van hun kant de vereeniging der fascis tische Industrieelen als eenlge organisatie der Industrieelen zullen beschouwen. De onderhandelingen tussohen patroons en arbeiders zullen alleen door de vertegen woordigers van deze belde organisaties kunnen worden gevoerd. De overeenkomst, die met behulp van de regeering tot stand ls gekomen, zal in theorie alle stakingen uitschakelen uit gezonderd diegene, die door het fascis tisch partijbestuur worden goedgekeurd. RUSLAND. De Dnl verneemt, dat het volkscommis sariaat van verkeerswegen besloten heeft aan den raad van arbeid en verdediging een voorstel te doen tot gedeeltelijke de- nationalisatie van de soheepyaart op de Wolft», Dnjepr, Noordelijke Dwlna, Karna en Oka. op net oogenblik wordt op dit scheepvaartbedrijf verllea geleden en ls de toestand van de schepen ln het algemeen ongunstig. Men verwacht een verbetering bij gedeeltelijke particuliere exploitatie. FINLAND. Een torpedoboot gezonken. 53 man omgekomen. Helsingfors, 5 Oct. De Finsche kanon neerboot Haeneennaa en twee torpedo booten zijn in den nacht op een tocht naar Wasa binnengeloopen, de tweede torpedo- vigen storm overvallen. Volgens de tot dusver ontvangen berichten is de torpedo boot S 2 gezonken. De commandant, een officier, de scheepsdokter en 50 man equi page zijn daarbij verdronken. De kanonneerboot „Haeneennaa" is te Wasa binnengeloopen, de twee torpedo- boot te Björneborg. Beide vaartuigen had den slechts lichte averij opgeloopen. De verongelukte torpedo boot was in 1900 gebouwd. Zij had een waterverplapt- sing van 260 ton, voerde twee kanonnen van 7.5 c.M. en was van een torpedolan- ceerinrichting voorzien. OOSTENRIJK. Een Oostenrljksch-Italiaansch incident Rome, 5 October. Stefani meldt, dat ten gevolge van een rede van den socialisti- schen afgevaardigde Ellenbogen in het Oostenrljksche parlement de Italiaansche gezant een protest heeft ingediend bij den minister van buitenlandschen zaken. Deze heeft onmiddellijk een vertegen woordiger naar de Italiaansche legatie ge zonden om het diepe leedwezen der Oos- tenrijksche regeering wegens de onbe dachtzame woorden van den Oostenrijk schen afgevaardigde te betuigen. De Ita liaansche regeering heeft zich echter niet voldaan verklaard en men kan derhalve verwachten, dat het incident verdere ge volgen zal hebben. TURKIJE. Oorlogsstemming ln verband met de Mosoel-queastle? De „Chicago Tribune" verneemt uit Konstantinopel dat onrustbarende berich ten over de bedrijvigheid der Turken in de richting van Mosoel binnenkomen. De vijfenzeventigduizend man Turksche troe pen, die tijdens den opstand der Koerden naar het gebied van Diabeker werden ge zonden, worden voortdurend versterkt, terwijl de Turksche verdedigingswerken van Smyrna en aan de Dardenellen ver sterkt worden en, tenslotte, geen vreem delingen in het binnenland van Anatolië en de Zwarte Zee-havens worden toegela ten. Voorts maakt de Junkermaatschappij bij het bouwen van een vliegmachinefa- briek te Angora voor het Turksche leger spoed en worden van overal troepenbe wegingen gemeld. Het zijn Duitschers, die alle wapen- en munitiefabrieken der Turken organiseeren. Een hooggeplaatst Turksch ambtenaar verklaarde tegenover den correspondent van het blad, dat Turkije Mosoel ten allen tijde met 10.000 man cavalerie kan bezet ten, dat de troepen in Irak tegenover de Turken onbetrouwbaar zijn en dat de hon derd Brltsche vliegmachines ln Irak een plotselingen aanval niet tot stilstand kun nen brengen, in het donker, noch bij be> wolkte hemel. Ingeval van vijandelijkhe den gelooft de Turksche generale staf dat Engeland van het Suezkanaal door de lucht versterkingen zal aanvoeren, dooh deze zullen naar zijn meening niet tij dig genoeg ter plaatse kunnen zjjn. Turkije en de zeeëngten bi] Konstan tlnopel. Londen, 5 Oct. De diplomatieke mede werker van de „Daily 1'elegraph" betoogt, dut de beweerde militaire toebereidselen van Turfike opnieuw de aandacht veetF 8en op ae quaestle der zeeëngten nabij onstantlnopel. De verantwoordelijkheid voor de oontróle over de soheepvaart in deze zeeëngten, en voor de veiligheid der vrije passage werd overeenkomstig het verdrag van Lausanne opgedragen aan een internationale oommissie. De door deze oommissie vertegenwoordigde geal lieerde regeeringen ontvangen In geval len van dringende noodzakelijkheid vol machten van den Raad van den Volken bond. De Turksche regeering zou niet het reoht hebben de zeeëngten met mijnen te versperren zonder toestemming der oom missie en zij heeft evenmin het recht op eigen Initiatief artilleriestellingen langs deze zeeëngten te bouwen. Wat het laat ste betreft zijn echter moeilijkheden gere zen, daar Turkije zioh verzet tegen de commissie, welke daarom haar taak in de gedemilitariseerde zone nimmer heeft kunnen vervullen. MAROKKO. Een succes voor de Spanjaarden. Ajdlr, het hoofdkwartier van Abd-el- Krim, ls gisten door de Spanjaarden In genomen en dat ls voor hen ongetwijfeld een groot zedelijk suooes. De plaats, volgens de besohrüving wel ke buitenlandsohe dagblad-oorresponden ten er vroeger van gegeven hebben, hoofdzakelijk bestaande uit stulpen en tuinen met sleohts weinig grootere gebou wen, was niet meer te verdedigen. Zij werd bestreken door de Spaansohe artil lerie op het eiland Alhuoeinas, ln de baal van denzelfden naam. Dit geschut had het stadje hi brand gesohoten, en Donderdag hadden de 8panjaarden de hoogte Adrar Seddun bezet, 1500 M. van Ajdlr gelegen. Toen zij op den kam ervan waren aange komen, zagen zij Ajdlr brandende, aan hun voeten liggen. Daarna vermeesterden zij nog de hoogten van Amekran, welke naar luid van een telegram van Primo de Rlvert, het laatste punt waren dat zij wil den bereiken tot afronding van de ge- wenachte operatle-baala. De landingstroe pen hebben alch, na eenlgen tijd te Morro Nuevo ln een moelUlke positie verkeerd te hebben, zonder water op een harren rotsgrond en met wisselvallige verbinding met hun schepen, dus langs de kust in Zuidoostelijke richting ontplooid en nu voldoende terrein voor het opslaan van tenten en het voorbereiden van de ver dere krijgsverrichtingen. De verovering van Abd-el-Krim's hoofd kwartier, hoewel van weinig strategische beteekenis, zal niet nalaten zijn uitwer king te doen op de stammen in de nabij heid. Het staat te bezien, hoe lang Abd-el- Krim nu nog voort zal gaan met zijn bombardement van Tetoean, aan den Oostrand van het Westelijke Spaansche gebied, dat-hij als afleidende operatie on derhoudt, zonder echter, naar verzekerd wordt, veel schade aan te kunnen richten. (N. R. Ct.) VEREENIG DE STATEN. Zaterdag hebben vliegers, die evoluties uitvoerden boven de zakenwijk vanNew- York, ongevaarlijke bommen laten vallen in Wallstreet, die echter den indruk maakten van gevaarlijke projectielen te zijn. Er ontstond een geduchte paniek, die herinnerde aan d> opwinding bij den bomaanslag op J. P- Morgana Bank in 1920. Zoozeer werd door velen het bommen- gooien au serieux genomen, dat er sol daten gestuurd werden om de filialen van de schatkist, het douanekantoor en de voornaamste banken te bewaken. Naderhand bleek, dat het een manoeuvre was geweest van een afdeeling leger vliegtuigen, die moest nagaan, of het financieele district van New-York kon worden beschermd tegen een plotselingen aanval uit de lucht. Curieus was, dat er een geschil ontstond tusschen de troepen en de brandweer Wie zou den ander laten passeeren. De soldaten wilden niet wijken en de brand-J weer moest rechtsomkeert maken. De gezonken duikboot. Blijkens een R. C. bericht uit Londen, is te Newport officieel bekend gemaakt, dat de gezonken duikboot gebleken was geheel te zijn volgeloopen. De geheele be manning is omgekomen. Tannel ingestort Uit Richmond in den staat Virginië wordt gemeld, dat het westelijk gedeelte van een diepen tunnel op een lijn van de Chesapeake-Ohio spoorweg is ingestort Op het oogenblik van de ramp bevonden zich vijftig menschen in den tunnel. Men vreest dat er vele dooden zijn. LUCHTVAART. Een vliegongeluk op Schiphol. De vlieger Hess gedood. Op het vliegveld Schiphol bij Amster dam heeft Zaterdagmiddag ongeveer twee uur een vliegongeluk plaats gehad met oen militair Fokker-vliegtuig, dat het le ven heeft geëischt van den chef-piloot der Fokker-fabrieken, H. Hess. Hess demonstreerde voor een buiten landsohe commissie met de D. 14, een nieuwe Fokker eondekker-jager, met laag liggenden vleugel, een type, dat niet ge heel „uit-geëxperimenteerd" was en nog niet in serie is gebouwd. De piloot zal on geveer tien minuten in de lucht zijn ge weest, toen hij op een hoogte van onge veer 800 M. in een vrille geraakte. De meeningen omtrent dit ln een vrille-raken loopen nogal uiteen. Het ls niet onwaar schijnlijk, dat Hess het uiterste heeft wil len demonstreeren en daarom in een vrille is gegaan. Hess Btaat evenwel bekend als een bekwaam, doch voorzichtig piloot, zoodat het dus niet zeker is, of hij vrij willig ln de vrille is gekomen. De vlieger traohte uit de vrille te geraken, doch was er op 150 M. hoogte nog niet ln geslaagd. Hij gaf derhalve vol gas, slaagde er eenigszins in een normale beweging te krijgen, maar toen hij op 75 M. het toe stel nog niet in bedwang had, zagen de toeschouwers dat Hess verlorpn was. De D. 14 kwam op de zuidwestelijke zijde van het vliegveld in een hoek van 80 graden neer. De motor boorde zioh in den grond, terwjjl Hess op het instrumentenbord werd geslagen. Ernstig gewond werd hij met een auto van den militairen geneeskundi gen dienst naar het Wilhelmina-gasthuis vervoerd, doch voor Sloten bezweek Hess aan de bekomen verwondingen. Het toe stel werd geheel vernield, de vleugel bleef intact, doch werd beschadigd. Er ontstond geen brand. De D 14 was voorzien van een Hispano- motor van 850 P.K. Herman Hess, een Duitscher van ge boorte, was 29 jaar en van 1920 af verbon den'aan de Ned. Vliegtuigenfabrlek Fok ker. In den oorlog deed hij voor de Duit schers dienst als frontvlieger en maakte bij Molenheide bij Venlo, direct na den oorlog, bij een demonstratie zijn debuut in Nederland. Hess vloog niet op de vaste routes, doch hield zich bezig met het z.g. „invliegen en voorvliegen" der toestellen. Het toestel was ernstig beschadigd. Een gedeelte van de houtbekleeding en vooral het gedeelte op zij en achter de zitplaats van Hess was versplinterd; de staart en de vleugels verkeerden nog ln vrij goe den toestand. De 850 paards Hispano- motor was schuin ln den weekep grond geslagen totaal vermorseld was de zit plaats vertoonde een wlr-war van staal- buizen. Met behulp van een bok werd de motor dadelijk na bet ongeluk uit den grond ge trokken en vervolgens per vrachtauto naar de werkplaateen gebracht. Daarheen volgden ook de vleugels en het staart muit. Nameni de directie der Ned. Vliegtui genfabrlek werd medegedeeld, dat de ja ger in goeden toestand gestart was. Het tcestel had reeds verschillende keeren ge vlogen en 'steeds waren de vluchten naar wensch geslaagd. Het is althans zoo verklaarde men, zeker, dat het vliegtuig niet gevallen is ten gevolge van een con structiefout, maar ten gevolge van het feit, dat de piloot meende een acrobati- schen toer op deze hoogte te moeten ma ken. De looping begon op 400 meter hoogte en toen zij gemaakt was bevond het toestel zich op circa 250 meter. Men heeft over 't algemeen liever niet, dat dergelijke „stunts" worden volbracht op zulk een hoogte. Indien Hess nog 50 meter meer ruimte had gehad, was hij vermoedelijk, dank zij den voi-gas- draaienden motor, uit de vrille geraakt en was er niets gebeurd. Tot zoover de medede6ling der directie betreffende het treurige ongeval, dat ver slagenheid in het vliegkamp heeft doen ontstaan. Het drlemotorig Fokkervllegtulg ln Amerika. Men seint uit Indianopolis dd. 8 Octo ber aan het Haagsche Aneta-kantoor: De heer Fokker is met zijn 8-motorig vliegtuig, dat deelneemt aan de Ford Trophy Tour, alhier aangekomen, nadat de start te St. Louis drie uren vertraagd was ten gevolge van mist. Vandaag wordt de tour voortgezet voor de twee laatste etappen, zoodat de vliegtuigen vanmid dag of vanavond het eindpunt Detroit be- bereiken De Commercial Airplane Reliability Tour om de Ford Trophy is, zooals de naam aanduidt, geen race, doch een be trouwbaarheidswedvlucht. De vliegtuigen moeten een betalenden last meevoeren van een half Engelsch pond per kubieke inch motorvolume. Zij moeten volgens een schema vliegen, waarvoor als basis is ge nomen een snelheid van 80 mijl per uur. Om goede punten te krijgen, moeten alle etappen afgelegd worden en minstens 70 der etappen met een snelheid gevlo gen worden, die niet meer dan 80 on der bovengenoemde snelheid is, terwijl de tijd voor een etappe niet meer dan 60 meer mag bedragen van die, welke over eenkomt met die snelheid. De motoren van het Fokker F Vn 3-motorig vliegtuig loopen op dezen tocht geregeld met niet meer dan 1400 toeren per minuut (het maximum-toerental van Wright-motoren bedraagt 1800). Bij dit kruisregime be reikt de Fokker een gemiddelde snelheid van 98 mijl per uur. Een Ford-Stout-ma- chine vliegt voortdurend met volle motor kracht en bereikt daarbij een snelheid van 101 mijl per uur. Tot nog toe heeft de Fokker-machine in elke etappe een perfect score gemaakt, d.w.z. de hierbo ven omschreven goede punten verkregen. Zij draagt buiten twee piloten nog zeven passagiers en circa 220 kg. ballast, bene vens 715 liter benzine bij den start. Nieuw Fokkervliegtuig voor de K. L. M. Men meldt aan het Haagsche Aneta- kantoor: Men zal zich herinneren, dat eenlgen tijd geleden een verbeterd type Fokker F VII vliegtuig op Schiphol gedemon streerd werd en dat dit vliegtuig, hetwelk F VII-A genoemd werd, over een buiten gewone manoeuvrabiliteit bleek te be schikken. Dit eerste toestel van dit type werd naar Amerika verkooht. Dezer dagen heeft nu de N. V. Nederlandsche Vlieg tulgenfabriek het eerste toestel van een serie vliegtuigen van dit zelfde type aan de K. L. M. afgeleverd. Dit nieuwe vlieg tuig ls voorzien van een „Jupiter" 400 P.K. motor en kan daarmede een snelheid van 176 K.M. per uur ontwikkelen. De economische verkeerssnelheid ls circa 155 K.M. per uur, dus ongeveer 80 KM. per uur hooger dan de verkeerssnelheid van de oudere Fokker F VTTs met 860 P.K. motor, bekend door de Holland-Indië- vlucht en waarvan de K.L.M. er een aan- gebruik heefh^^^^^^^^^^H Het nieuwe toestel heeft zitplaatsen voor twee piloten met volledige dubbele besturing en de ruime cabine biedt plaats voor 8 passagiers, evenals bij de oudere F VIFs. Het heeft een tollet en een groot bagage-ruim. Het vliegtuig, waarvoor het luchtwaardigheidscertificaat is uitgereikt met de registratleletters H-NACT, heeft reeds alle door de K.L.M. verelschte proe ven afgelegd en zal eerstdaags in dienst gesteld worden op de Hjn Amsterdam- Rotterdam—Parfls. Noodlanding, Zaterdagavond heeft een Farman-twee- dekker van den luchtvaartdienst Amster damParijs, bemand met een Franschen piloot, een Franschen mecanicien en zes passagiers, een noodlanding moet maken onder Heerle—Wauw. Op den tooht Am sterdam richting Parijs haperde meer malen iets aan den motor. Boven Heerle gekomen weigerde deze volstrekt, waar door het vliegtuig in glijvlucht naar om laag ging. Het kwam in een bietenveld terecht, waar het met den kop in den grond sloeg. De passagiers bekwamen geen letsel, zij moesten door een nooduit gang uit de cabine worden bevrijd. Per rijtuig zijn ze naar het station Roosen daal gebracht, vanwaar zij naar hun be- bestemming te Brussel en Parijs vertrok ken. Naar wij van den bestuurder vernemen zal getracht worden de machine voorloo pig zoodanig te herstellen, dat deze Woensdag naar Schiphol te Amsterdam kan vliegen. Hoewel het terrein niet ruim is, achtte hij het toch voldoende om op te stijgen. De motoren zijn zeer weinig beschadigd, doch zitten diep in den grond Lult. A. Koppen Invlleger hl] Fokker. Naar wij vernemen zal lult A. Koppen van de L. A. voorloopig optreden als test vlieger der vliegtuigen-fabriek Fokker. Hellcopttre neergestort Bij een proefvlucht te Karnborough ls Zaterdag een bellooptère, die op last van de Brltsche regeering was gebouwd, neer gestort. en ernstig beschadigd. De proef had ln het geheim plaats ln tegenwoordigheid van den uitvinder den 70-jarigen Louis Brennan en van een aan tal autoriteiten. Toen het apparaat ver scheidene voeten boven den grond was, kreeg het slagzij en sloeg om eer de in genieur die het bestuurde de machine kon stop zetten; het stortte neer waarby de zij-vleugels en andere deelen werden be schadigd. De bouw van deze helicoptère, welke drie jaarbeeft geduurd, werd strikt geheim gehouden, wegens do mili taire belangen die gemoeid zijn met de toepassing van dit toestel dat bestemd is om rechtstandig op te steigen en op een willekeurige hoogte te blijven staan ter wijl het ook zich in iedere gewenschte richting moet kunnen bewegen, zoodat het van buitengewoon groot belang zou zyn voor verkenningsdiensten. De uitvinder is dezelfde die in 1880 van de Britsche regeering een bedrag van 110.000 ontving voor het uitvinden van den naar hem genoemden Brennan-tor- pedo. Ook heeft hij een rail-spoorweg uit gevonden. (Hbl.) Nieuwe vliegboot. Een nieuwe vliegboot, geheel van me taal, van het Dornier-Wal-type volgens Duitsch ontwerp gemaakt, is uit Gothen- burg over de Noordzee te Southampton aangekomen. Zij had alleen op Norder- ney halt gehouden. Men is nu van plan een groote Brit sche vliegboot te bouwen, waarin 30 pas sagiers kunnen zitten voor een geregel- den dienst op Denemarken en Zweden. 8CHAGEN. Op de paardenmarkt van 5 Oct. waren 248 paarden en veulens aangevoerd. Besteed werd: veulens f 66 f 150; li-jarige f160 f250; 2 -jarige f 200 f350; 3i-jarige f240 f400; rijtuigpaar- den f 400 f 600werkpaarden f 300 f500; slachtpaarden f80 5 f230; hitten f80 f350. Er was in alle afdeelingen veel goede kwaliteit aangevoerd, waardoor de afzet nogal goed was. Voor de verloting ver bonden aan de markt, werden ruim 30 stuks gekocht. Van Terschelling waren een 30-tal veulens aangevoerd, die van f 80 tot f 130 werden verkocht. Volgens den regenmeter van het K.N. Instituut, geplaatst aan de Landbouw school te Schagen, bedroeg de regenval in Sept. 178 mM. of 178 L. per Ma. Dit is de hoogste val die in de laatste 5 jaar geregistreerd werd. 1924 68,1 mM.; 1923 173,3 mM.; 1922 77,3 mM.; 1921 58,9 mM.; 1920 72,7 mM.. De Teekenschool voor ambachtsleerlin gen werd Zaterdagavond j.1. geopend met 55 leerlingen. De heer A. J. C. Roling, besteller by den post- en telegraafdienst te Schagen, wordt overgeplaatst naar Zaandam. Weder werden een 8-tal personen, 2 uit Zijpe en 1 uit Anna Paulowna, te Schagen bekeurd wegens bet berijden van een rijwiel dat niet voor de belasting was aangegeven. TEXEL Oosterend, 5 October. Gisteren werd hier door het muziek gezelschap „Excelsior" van Uudeschild, onder directie van den heer F. Boom, een uitvoering gegeven in het lokaal van den heer Koppen. Met een kort woord, een hartelijk wel kom aan de zeer vele aanwezigen inhou dende, werd geopend, waarna aan het programma begonnen werd. Het strijkje bestaat uit vier violen, twee mandolines, waarbij versterking door piano en orgel, terwijl af en toe trom, klappers, enz. gehoord werden. Met „Allons courage" werd- ingezet, waarna volgde „Trio di (Jiclamo", toen hierna het zware stuk „de Calif van Bagdad" zeer verdienstelijk gegeven was, had men reeds volkomen succes. „Ave Veruin" klonk roerend mooi en zoo zou den we voort kunnen gaan. Ook de an dere stukken werden keurig gespeeld, doch de roerigheid in de zaal nam meer en meer toe, wat jammer was. Ds heer J. Beumkus gaf voor afwisse ling een voordracht „Die stoute Ooievaar", de heer J. Visman had succes met „Hebt u al gepuzzeld", terwijl ten slotte harte lijk gelachen werd om „Een schetsje uit de rechtspraak, waarbij een stomme op de piano zijn antwoorden wist te geven". „Excelsior" heeft ons een mooien avond bezorgd, en gaarne roepen we „komt eens weer"! Gisteren predikte Ds. Schellenberg in de Ned. Herv. Kerk te De Cocksdorp zijn afscheid naar aanleiding van 1 Oor. 1618, het midden gedeelte. De belang stelling was groot. Den scheidenden leeraar werd toege zongen Pa. 121, laatste vers. Gisteren werd afgekondigd, dat Ds. Ab. Vis, thans te Heerenveen, het beroep naar de Doopsgezinde Gemeente te Burg, Waal en (Justerend, beeft aangenomen. Op de voordracht ter benoeming van een Dijkgraaf voor polder Eierlund zijn geplaatst, resp. als no. 1, 2 en 8, de heeren R. Keijser Johsz., B. Dros Pz. en Jac. Roeper Jnz.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1925 | | pagina 2