PU ROL
GEMENGD NIEUWS
manning bevonden, op weg van Jaokson-
ville (Florida) naar New York.
Een gevaarlijke bandietenbende gevat
CHINA.
De burgeroorlog ln China.
Leger contra vloot
LUCHTVAART.
Moeilijkheden van het concern Jonkers
Luftverkehr?
Boter per vliegmachine.
Henry Ford en de luchtvaart
Ingezonden Mededeeling.
Een huls Ingestort
De brand ontstond, toen het schip 6
mijl verwijderd was van Mayport en
breidde zioh zoo snel uit, dat na 8 uur de
boot met verbranden voorsteven zonk. Men
vreest, dat tien passagiers, o.w. drie vrou
wen, verdronken, ten gevolge van het om
slaan der sloepen, door de hooge golven.
De overige passagiers en de bemanning
zijn gered door twee andere stoomsche
pen.
FaM en Flat
Uit Genua wordt gemeld, dat er een
overeenkomst tusschen Flat en Ford is
tot stand gekomen, waarbij Flat de Ford
fabrieken te Triëst, Korpenhagen en Riga
overneemt en FV>rd de Flat-fabrieken in
Zuld-Amerika.
Door de arrestatie van een twaalftal
bandieten gelooft de politie van New
York de hand te hebben gelegd op een
gevaarlijke bende, die zich schuldig
'maakte aan talrijke misdaden en zelfs
aan moord.
De leider van de bende, een zekere
Tessler, is een gegradueerde van de Co-
lumbia Universiteit en heeft twee slacht
offers, die zich toen zij gebonden en be
roofd waren, niet rustig wilden houden,
vermoord. De bende werkte als een echt
zaken-concern. Zij bezat twee garages,
waarin dê gestolen auto's van andere re-
gisternummers werden voorzien, had een
juwelier in dienst voor het omzetten van
gestolen juweelen, een schietbaan voor
het oefenen op de revolver en zelfs een
fonds voor borgstellingen en voor rechts
geleerden bijstand. De bende werd ver
raden door een van de deden die wegens
het stelen van een auto werd gearresteerd
en voor zijn voorloopige invrijheidstel
ling uit het fonds niet de borgstelling
van 60.000 dollar kon krijgen.
Berichten uit Peking behelzen, dat een
nieuwe burgeroorlog is begonnen, waarbij
groote strijdkrachten zijn in beweging
gekomen. Het schijnt bewezen te zijn, dat
er een plan bestaat om te Nanking of te
Hankou een regeering in te stellen, die
in oppositie zal zijn tegen de bestaande
regeering te Peking. De troepen uit
Moekden verwijderen zich in de richting
Nanking.
Klaarblijkelijk zal de militaire gouver
neur van Tsjekiang die een protégé van
Woe pé foe is, een militaire betooging
houden in de streek ten Westen van het
meer Taihoe en Nanking bedreigen. Bij
wijze van voorzorg heeft de militaire gou
verneur van Kiangtsoe, die de rechter
hand is van Tsjang tso lin zijn troepen uit
Tsjanghai teruggetrokken en bevindt zich
nu tusschen Tsjecho en Nanking. De mi
litaire gouverneur van Tsjekiang heeft
slechts ongeveer 13000 man onder zich,
die bovendien nog gebrek aan munitie
hebben. De troepen van Tsjang tso lin in
Kiangtsoe zijn meer dan 80.000 man sterk
en goed uitgerust.
De Itallaansche vlieger De Plnedo.
Sjanghai. 18 October. De Italiaansche
vlieger De Pinedo is hedenochtend van
hier vertrokken op de terugreis via Amoy.
Te kwart over drie kwam hij te Hong
kong aan.
008T-INDEE.
De Ja va-Bode schrijft dato 22 Sept.:
Gisteravond zijn in een vergadering
van de I. E. V.-afdeeling Mr. Cornelis
dingen voorgevallen, die ten zeerste de
aandacht waard zijn. DS vergadering,
werd bijgewoon door een aantal officie
ren van de landmacht, waaronder kJoL Van
Gheel Gildemeester, plaatselijk comman
dant te Mr. Cornelis, majoor Geldrop en
verscheidene anderen.
De majoor Geldrop heeft namens de
officieren eene tweeledige motie inge
diend. Het eerste deel betrof den arbeid
van de I. E. V.-fractie in den Volksraad.
Merkwaardiger eohter is het tweede
gedeelte van het voorstel der officieren
van de landmacht. Hierin werd bij motie
vastgelegd dat. men tegen het plan is tot
en dat mooht er een vloot voor Indië
men een vloot voor Indië onnoodig acht,
en dat mócht er een vloot voor Indië
komen, de landdefensie gelegd dient te
worden in handenvan één persoon (liefst
den legercommandant).
Dit tweede lid van de motie, dat namens
de officieren door den majoor Geldorp
werd voorgesteld, en door den kol. Van
Gheel Gildemeester gesteund, is niet door
de vergadering aangenomen.
Bepaald is echter dat majoor Geldorp
over dit onderwerp een lezing zal houden,
waarbij dan debat is toegestaan.
Dit is eene verstandige beschikking
van de vergadering geweest; zij zal nu
stellig de gelegenheid krijgen om haar
oordeel te toetsen aan de bêtoogen contra
die hier, bij gebrek aan deskundigen, niet
gehouden konden worden.
De stranding van de „Vondel".
In het A. I. D. deelt Mr. W., die de
stranding van de „Vondel" nabij Singa
pore meegemaakt heeft, het volgende
mede:
In de buitenhaven van Singapore lig
gen tusschen de talrijke eilanden koraal
riffen, die bij eb op sommige plaatsen bo
ven water uitsteken.
Op de riffen staan roode bakens en het
schip dat van Belawan komt moet na de
lichtbakens gepasseerd te zijn, zes bakens
n rechte lijn aan stuurboord houden.
Deze bakens zijn 's nachts niet verlicht.
Het na zes uur 's avonds binnenloopen
geschiedt op eigen risico.
Woensdag 16 Sept., kon de Vondel te-
pen half zeven 's avonds om een loods sei
nen, die te zeven uur aan boord kwam en
het commando van kapitein Julsing over
nam,
De lichtboei werd gepasseerd. Het eer
ste baken, was men voorbij. De nacht was
donker. Er was sterrenlucht, maar in het
Westen hing een onweersbui De kapi
tein, de vier officieren en de stuurmans
leerling stonden naast den loods op de
brug.
Tien minuten over achten voelden de
passagiers een lichten stoot. Het schip
werd plotseling in zijn vaart van tien of
elf mijl geremd. Nog een seconde schoof
de „Vondel" voort en toen lag de mail
boot onbeweeglijk vast. Links van de
commandobrug was op twintig meter af
stand een rood baken nummer drie
zichtbaar.
Het baken was onverlicht en stond op den
rand van een koraalrif. De loods had het
baken aan stuurboord moeten houden. De
kapitein had het baken gezien toen de
„Vondel" vlak voor het rif was. Hij waar
schuwde den loods en op hetzelfde mo
ment sneed de voorsteven het koraalrif
in. Indien het koraal hard was geweest,
dan was de voorsteven kapot gestooten.
Recht vóór was een eiland zichtbaar.
De loods is een oud man met zes en
twintig dienstjaren in de Singapore-ha-
ven. Hij moet de haven dus kennen en
elk lichtje aan den wal moet voor hem
een aanduiding zijn.
Het schip heeft den door hem aange
geven koers gevolgd. Er moet dus een
oorzaak zijn, die het schip na baken twee,
in een paar honderd meters afstand, eeni-
ge tientallen meters uit den koers heeft
gedreven. Die oorzaak kan alleen zijn een
sterke strooming, waarmede de loods geen
rekening heeft gehouden.
Zoowel in Singapore waar over drie
weken de loods zich voor een Inquiry
Board zal hebben te verantwoorden, als
te Amsterdam zal naar den schuldige
worden gezocht. De kapitein zal onge
twijfeld vrij uitgaan. Hij heeft al zijn ver
plichtingen nagekomen.
„Het Nieuws", dat een onderhoud met
kapitein Julsing van de „Vondel" heeft
gehad, deelt eveneens mede, dat de Wes
telijke toegang tot Singapore bekend staat
als absoluut onvoldoende te zijn, voorzien
van lichten.
Dat is volkomen juist, beaamde de cap
tain. Er ligt alleen bij het Cyrene-rif een
gasboei, maar met zoo'n pieterig pitje, dat
het licht nooit is waar te nemen. Den
avond van de stranding verklaarde de
Singaporesche loods (oud-kapitein Farrell)
nog, dat hij nooit dat licht kon „oppikken"
tusschen de vele lichten aan den wal. Het
Singaporesche havenwezen is nu ook be
zig daar een vuurtoren op te richten.
Geen enkele groote Indische haven is
zoo slecht be-vuurd als Singapore.
Is het juist, dat alleen de Hollandsche
mailbooten bij nacht Singapore in- en uit
varen?
Dat wist kapitein Julsing, die nu met
de „Vondel" voor het eerst sedert jaren
Singapore had aangedaan, niet precies.
Maar kapitein Brouwer van de „Prinses
Juliana", die toevallig bij. dit onderhoud
tegenwoordig was, bevestigde het.
Volgens de meening van beide gezag
voerders, de heeren Julsing en Brouwer,
moet echter het ongeval voor een deel
worden toegeschreven aan het feit, dat
men te Singapore door te oude loodsen
diensten laat verrichten.
Loods Farrell b.v., die reeds 20 jaren
dienst heeft te Singapore, is een oude,
grijze man. Zoo iemand behoort geen
loodsdiensten meer te verrichten. Hij
scheen zelf ook in deze stranding sohuld-
bewüst te zijn, want toen de loods in een
launch naar Singapore zou gaan om hulp
te gaan halen, vroeg hij aan kapt. Julsing:
„Wilt U mij nog wel terug hebben?"
Kapt. Julsing hééft hem inderdaad te
ruggenomen, en de heer Farrell heeft de
„Vondel" naderhand Singapore binnen
gebracht
Groote brand te Pontlanak.
(Aneta.) Een brand heeft te Pontianak
Passar-Tenga geheel en Parit-Baroe ge
deeltelijk .vernield; 800 huizen zijn ver
nield, de schade wordt geraamd op ander
half millioen gulden en wordt gedeeltelijk
door assurantie gedekt, waarvan een deel
in Holland. De oorzaak van den brand is
onbekend.
Naar het Haagsohe Aneta-kantoor uit
financieels kringen verneemt, zou het be
kende oonoern Junkers Luftverkehr zich
in zoodanige moeilijkheden bevinden,
dat men verwacht, dat het geheel zal op
houden te bestaan. Indien het bericht
waar mocht zijn, dan zou het voor ons land
in zooverre van belang zijn, dat de Neder-
landsche Wereld Verkeersmaatschappij
zou moeten ophouden te bestaan.
Intusschen bericht echter de „Köln.
Ztg." van Vrijdagavond, dat ook in
Duitschland reeds gedurende eenige da-,
gen geruchten hebben geloopen omtrent
moeilijkheden van de maatschappij, maar
dat de directie op een aanvrage heeft
medegedeeld, dat hierbij slechts sprake is
geweest van tijdelijke moeilijkheden, die
intusschen reeds uit den weg zijn ge
ruimd.
Gemeld wordt dat Vrijdag voor het
eerst een partij Australisohe boter per
vliegmachine uit Londen ls aangevoerd,
bestemd voor de firma Graag in Den
Haag.
Het anto-gyro-vllegtulg.
Gisteren had wederom een proefvluoht
plaats met de auto-gyro, het vliegtuig van
den Spaanschen uitvinder La Cierva. Het
toestel daalde loodrecht van een hoogte
van 200 voet, alsof het naar beneden
stortte, doch het kwam, dank zij de „pa-
rachufe"-werking, zaoht op den grond
neer. P<» demonstratie werd bijgewoond
door den minister van luchtvaart en den
lucht-maarschalk.
te
De „Paris Times" bevat uit Detroit
eenige interessante uitlatingen van Henri
Ford over de luchtvaart en zijn plannen
omtrent den bouw van motoren voor
vliegtuigen. De eerste Fordmotor voor
vliegmachines zal een luchtgekoelde mo
tor zijn van 200 P.K. De geheel metalen
machine zal met drie van deze motoren
worden "voorzien, terwijl Ford geen plan
óen heeft zulk een motor afzonderlijk
verkoopen.
Hij verwacht, dat hij' alle motoren kan
gebruiken, welke gefabriceerd worden, nl.
door ze direct in toestellen te plaatsen.
Alles wat ik doe, zegt Ford, is behulp
zaam zijn bij den arbeid welke thans ge
daan wordt voor het „vliegend geslacht
dat komen zal.
Ford verklaarde, dat zaken doen voor
luchtvaartdoeleinden grboter mogelijkhe
den beidt, dan elke andere commercieele
onderneming ter wereld. De Ford-motor
wordt gefabriceerd voor de metalen mail
en vrachtvliegtuigen» welke thans dienst
doen op de lijnen van Detroit naar Cru-
cago, Cleveland en St. Louis.
TWEEDE KAMER.
Indische Begrooting.
Het eindcijfer van de afdeeling Marine
is voor de hoofdstukken I en II tezamen
rond 6,793,000- hooger dan voor 1926. De
militaire uitgaven zijn gestegen met rond
4,962,000, de niet-miUtaire met rond
1,831,000.
In afgeronde bedragen is o.a. meer uit
getrokken voor: personeelsuitgaven in
verband met de invoering van nieuwe be
zoldigingsregelingen voor het militair
personeel 515,000; aanbouw, uitrusting
en uitzending van oorlogsschepen
766,000; aanschaffing en uitzending van
vliegtuigen 910,000; aanschaffing en uit
zending van mijnen en bouw van een mjj-
nenmagazijn 860,000; exploitatikosten
als -gevolg van de grootere sterkte van de
vloot 1,300,000; aanvulling van de voor
raden in de marinemagazijnen te Soera-
baja, in verband met de grootere sterkte
van de vloot 1,032,000.
UIT DE PERS.
De Marine.
Oud-mlnlster Westerveld tegen
de splitsing. Hfj staat een andere
organisatie voor.
De vorige minister van marine, de heer
E. P. WTesterveld, schrijft in het Tijd
schrift van de Ned. Mij. voor Nijverheid
en Handel over de belangen van handel
en nijverheid bij een splitsing van onze
marine in twee deelen, elk met een eigen
personeel en materiaal, naar aanleiding
van een hem daartoe gedaan verzoek der
redactie van het tijdschrift. Het volgende
is er aan ontleend:
„Onze Marine is altijd geweest het naar
buiten zichtbare toeken van ons bestaan
als zelfstandige natie. Dit is geen speci
fiek Nederlandsdh, noch ©en Indisch, doch
een rijksbelang, waarvan de behartiging is
opgedragen aan de rijksregeering; een
belang dat niet mag worden beschouwd
als rakende uitsluitend de verantwoorde
lijkheid van de Ministers, die de verdedi
gingsmiddelen beboeren.
Handel en Nijverheid zijn gebaat met
een oordeelkundig vlagvertoon; zij zijn
in hooge mate afhankelijk van het be
houd van onze souvereiniteit over de
prachtige koloniën in Oost-Azië. Fin aan
gezien noch het een, noch het ander mo
gelijk is zonder een vloot, is het in hun
belang «om de zorg daarvoor te beschou
wen als Staatstaak en niet als taak van
elk onderdeel van het imperium, dat zich
Staat der Nederlanden noemt.
„Daarom zoo schreef de Staatscom
missie van 1912 in haar rapport „moet
„het denkbeeld van een koloniale marine
„worden losgelaten en zal mem moeten
„blijven vasthouden aan eene Staatsma-
„rine, wat echter piet uitsluit, dat deze
„zoo kan worden georganiseerd, dat zij
„in hare samenstelling voor elk deel van
„den Staat aan afzonderlijke eisohen be
antwoordt."
Gelooft men derhalve, zooals ook deze
Staatscommissie deed in dit opzicht
aan het bestaan van grootere niet spe
ciaal Indische en even speciaal Neder-
landsche belangen, beseft men dat een
zelfstandige, zeevarende en handeldrij
vende natie voor die zelfstandigheid iets
moet overhebben, dan is het naar de mee
ning dezer Staatscommissie .niet te ver
antwoorden om de Marine te gaan split
sen in twee deelen. Maar dan is, gelet op
hetgeen hier op het spel staat voor han
del en nijverheid, zoodanige splitsing ook
niet in hun belang. De zeggenschap over
het grootste deel van onze vloot, n.1. over
dat gestationneerd in Oost-Azië, mag dan
niet, zooals bij eene splitsing het geval
zal wezen, in belangrijke mate aan Neder
land worden onttrokken.
Er is echter nog iets meer.
Handel en Nijverheid hebben er groot
belang bij, dat de kosten yoor de vloot
zoo laag mogelijk worden gehouden, zoo
wel in Nederland als in Indië. En nu
staat wel vast, dat als gevolg van eene
splitsing de kosten voor Indië aanmerke
lijk zullen stijgen, zoowel wat betreft aan
bouw en exploitatie als wat betreft het
beheer. Wil men de splitsing logisch
doorvoeren, dan zal men hier te lande
zelfs twee afdeelingen „Marine" krijgen,
n.1. één aan het Departement van Lands
verdediging en één aan het Departement
van Koloniën, die voor een groot deel' het
zelfde werk doen en waarvan er feitelijk
één overbodig is. Afhankelijk als de Ne-
derlandsche handel en nijverheid zijn
van een zuinig beheer der koloniale geld
middelen, kan noodelooze verspilling
daarvan dus nooit ln hun belang we
zen."....
„De Marine ls ln wezen geen
machtsmiddel, waarvan de taak zloh be
perkt tot de verdediging van looale be
langen. En het verbreken van den band,
dien zij vormt tusschen het moederland
en zijne koloniën, het willens en wetens
terugbrengen van het vlootgedeelte in
Nederland tot eene samenstelling, die
haar ongeschikt maakt voor andere dien
sten dan die voor z.g. looale verdediging
worden gevorderd, toont gemie fian in-
zicht, die de vloot zoowel in vredestijd als
bij internationale oonflicten in het ver
leden heeft gehad en in de toekomst heb
ben kan.
Zouden de belangen van alles wat bij
de instandhouding van een vloot betrok
ken is daarom niet beter zijn gediend,
wanneer men, zonder tot eene splitsing
der Marine over te gaan, zocht naar eene
zoodanige organisatie van personeel en
materiaal, dat eene zoowel voor het moe
derland als voor Ned. O.-Indië aanvaard
bare verdeeling van kosten wordt verkré-
gen? Is het goedkooper zijn van den ver
broken band voor d© Nederiandsche sohat-
kist het eenige criterium, dat het moeder
land moet laten gelden? Of zouden met 't
oog op de grootere belangen, die hier op
het spel staan, door het zoeken naar den
gulden middenweg die grootere belangen
beter zijn gediend?
Ik aarzel niet om de laatste vraag, ook
wat betreft de maritiem-technische zijde
van het vraagstuk bevestigend te beant
woorden."
Aanvaring.
De onderzeeboot K 18 lag Zaterdag
morgen om 8 uur, gekomen van de werf
van d© maatschappij voor scheeps- en
werktuigbouw Feijenoord, op de rivier te
Rotterdam voor anker te wachten om
door de Koningshaven te varen. Het klip
perschip Onderneming, schipper J. Steur,
uit Heemstede, dat op dezelfde hoogte
voor anker wilde komen, werd door wind
en stroom tegen den onderzeeër opge
drongen en kwam met den scherpen boeg
van de K 13 in aanraking, met het gevolg
dat d© onderneming ©en gat aan stuur
boordzijde opliep en water maakte.
Het klipperschip is door ©en sleepboot
van de firma van der Graaf naar de Oude
Plantage gesleept en daar op het drooge
gezet. Daarna is men begonnen met het
leegpompen van het schip.
De Eemdijk.
De Holland-Amerika-lijn heeft gister
ochtend telegrafisch bericht ontvangen
van haar agent te Victoria, dat gisteren
de poging om het stoomschip Eemdijk
vlot te brengen, nadat er duizend ton
lading gelost was, mislukt is. Maandag
zou er een hernieuwde poging gedaan
worden.
Verder telegrafeert de agent, dat er
met de reddingssleepboot een ernstig
ongeluk gebeurd is. waarbij zeven boot
werkers verdronken zijn.
Volgens een Lloyd's bericht uit Van-
couver, is de sleepboot Hope, welke boot
werkers bracht naar het gestrande stoom
schip Eemdijk, 's nachts tegen de achter
steven van de Eemdijk geslagen, omge
slagen en gezonken. Zeven bootwerkers
zijn verdronken.
Noodlottig schot
In het Friesche plaatsje onder Genum
kwam iemand bij den smid Rienstra over
het herstellen van een revolver spreken.
Terwijl de eigennaar van het wapen het
defect tielichtte ging een schot af en trof
den smid in den buik. Voor zijn leven
wordt gevreesd.
Katoenfabrlek te Enschedé verbrand.
Meer dan 2* ton schade.
Zaterdagmiddag, omstreeks half drie,
ontstond op tot nu toe niet opgehelderde
wijze brand op de naaikamer van de fa
briek van de heeren Serphos, gelegen aan
de Hengelosche straat te Enschedé.
De fabriek, waar groote voorraden ka-
toenafval en andere licht ontvlambare
stoffen aanwezig waren, stond spoedig in
lichte laaie. Het vuur was hevig, dat
gevaar ontstond voor de gebouwen aan de
overzijde van de straat. Hier zijn o.a. ge
legen de bandfabriek van de firma Scho
ten en Van FJék, en de dekenfabriek van
de firma Wey Co.
De brandweer, die aanvankelijk weinig
tegen het vuur kon uitrichten, slaagde er
ten slotte in, den brand tot de fabriek
van de firma Serphos te beperken; ook de
kantoorgebouwen konden worden behou
den.
Door de geweldige hitte sprongen in
tusschen tal van ruiten in de aangrenzen
de fabrieken
De schade, die door beurspolis is ge
dekt, wordt op meer dan 200.000 ge
raamd.
Voor f 5000 aan vlschwant vernield.
Uit Weesperkarspel wordt aan de Tel.
gemeld:
Zaterdagavond tegen 12 uur wilde de
reeds bejaarde H. K., van beroep visscher
en jager, wonende in den Hoogen Bijl
mer, nabij den tol, zloh ter ruste begeven,
toen plotseling een hevige windstoot den
schoorsteen vernielde, die gedeeltelijk in
het woonvertrek tereoht kwam en wel op
een brandende lamp, waardoor brand ver
oorzaakt werd. De vlammen vonden gre-
t}g voedsel ln een grooten voorraad visch-
want. De bewoner had n.1. niet minder
dan 290 vischfuiken in gereedheid ge
bracht, welke de volgende week zouden
worden uitgezet. Alle netten werden eoh
ter een prooi der vlammen en ook de wo
ning, die geheel van hout was opgetrok
ken, werd totaal vernield. Van alarmee
ring der brandweer was afgezien, omdat,
vóór deze het afgelegen punt, waar de
brand was uitgebroken, bereikt kon heb
ben, de vlammen toch reeds hun vernie
lend werk zouden hebben volbracht De
Ruwe enSchreleHuld
DOOS 30, 60, 00 Cent.
Bij Apoth. en Drogisten
Pharm. Fabiieli A. MtnHwdl - Zatst
(272)
bewoner wist zich met moeite uit het
brandend© perceel te redden. Een kistje,
waarin 1600.aan bankpapier werd
bewaard, werd later tusschen de puinhoo-
pen teruggevonden; de inhoud was echter
geheel verkoold. De waarde van het ver
brande vischwant wordt op 600.ge
schat De geleden schade wordt door ver
zekering niet ten volle gedekt Een zich
in de nabijheid bevindend café kon, door
kordaat optreden van de omwonenden,
gespaard blijven.
Ongeluk met een electrlschen grijper.
Twee arbeiders gedood.
Velsen, 20 October. Hedennacht tegen
1 uur waren drie werklieden bezig aan
het repareeren van een elecrischen grij
per, di© bij het lossen van ©en Fransche
ertsboot defect was geraakt. Door een
nootlottige samenloop van omstandig
heden schijnt de grijper 'bij open stand te
zijn toegeklapt, waardoor de drie arbei
ders in d© knel geraakten. De pas ge
huwde arbeider Baden uit Wijkeroog
werd onmiddellijk gedood; een an ïere ar
beider, zeker© Offenberg uit Wijk aan
Zee, doodelijk gewond. HU mocht niet ver
boerd worden en overleed eenige uren na
net ongeval, een vrouw en 4 kinderen
achterlatend. De derde werkman, een-ze
kere Alkemade uit Wijkeroog, eveneens
gehuwd, werd ernstig gewond, doch kon
hedennacht nog naar een der ziekenhui
zen in Haarlem wordten vervoerd. Bij het
ongeval is niemand anders dan deze drie
werklieden tegenwoordig geweest; het
gebeurde Juist in den schafttijd.
Uit Haarlem wordt gemeld, dat de toe
stand van Alkemade geen reden tot be
zorgdheid geeft.
Verduistering" door een notaris.
De Rechtbank te Leeuwarden behan
delde Zaterdag de zaak tegen den vroe-
geren notaris te Buitenpost, thans elders
woonachtig, beschuldigd van verduiste
ring van; ongeveer achttien pandbrieven,
elk groot 600, drie pandbrieven, elk
groot 1000, twee aandeelen groot f 1000
van de Nederl. Stoomvaart Mij. „Beste-
vaer", verschillende effecten en twee
pandbrieven ter waarde van ongeveer
2100, verschillende bedragen tot een
totaal van 21.000 alles gepleegd te Bui
tenpost in de jaren 1921 tot 1926.
In deze zaak werden veertien getuigen
gehoord.
Beklaagde bekende al de hem ten laste
gelegde feiten.
De officier van justitie vorderde drie
jaar gevangenisstraf met last tot zijn ge
vangenneming.
De verdediger pleitte vrijspraak.
De rechtbank heeft bekl.'s gevangene
ming gelast.
V erkeereonge vallen
Zaterdag tegen den avond is op den
Verlengden Heereweg te Groningen een
auto-ongeluk gebeurd. Een auto 'kwam
uit de richting Haren, en een andere auto
van den tegenovergestelden kant. De be
stuurder van laatstbedoelde auto deed
eensklaps de lichten op, en door het ver
blindende licht werd den anderen be
stuurder het uitzicht onmogelijk gemaakt.
Hij zag niets meer en reed op een hand
wagen, die door twee jongens werd ge
schoven. Beide knapen werden tegen den
grond geslingerd en overreden. In hoogst
ernstigen toestand werden zij naar het
nabijgelegen nieuwe R.K. Ziekenhuis ge
bracht, de 11-jarige J. Wierenga met een
schedelfractuur in bewusteloozen toe
stand, en de 17-jarige J. Melishoek met
een gebroken linkerbeen en een gapende
hoofdwonde.
De ll-jarige jongen overleed spoedig
na aankomst. f
Brutale beroovlng.
In Shoreditch, een van de dichtst-be-
volkte buurten van Londen, ls Zaterdag
ochtend een looper, die loongelden van
een bank had gehaald, door een bandiet
midden op straat aangevallen en van een
tasch met 160 aan bankpapier beroofd.
De aanvaller sprong ln een gereedstaande
auto en wist, ondaks de onmiddellijke
vervolging, te ontsnappen.
Een kwistig vorst
De maharadjah van Patialla, die van
dag uit Londen weer naar Indië terug
keert, heeft geweldige inkoopen gedaan.
Zoo heeft hij o.a. honderd honden ge
kocht, die alreeds op weg naar Patialla
zijn, en zijn andere inkoopen zijn niet
minder talrijk, zoodat zijn bedienden een
week noodig hebben gehad om ze in te
pakken.
Een arrestant verbrand.
In het raadhuis te Malchln is Vrijdag
avond brand uitgebroken. Het geheels
getgrnw is 's nachts afgebrand. Een ar
restant, die Vrydag gevangen was ge
zet, en niet bijtijds kon worden gered, ls
mee verbrand.
Gistermorgen te omstreeks elf uur ls
in de Hertogstraat te Nijmegen het per
ceel van de fa. H. Kuyck Ingestort. Het
gebouw zou verbouwd worden en daar
voor was het ondergedeelte afgebroken.
Het bovengedeelte van het huls was ge
stut Dit ls echter gistermorgen bezweken
en met groot geraas kwam dit naar be
neden. Het geheel is thans een groote
ruïne.
De aannemer en de werklieden, die san
de verbouwing bezig waren, kregen geen
letsel.