PU ROL GEMENGD NIEUWS manning bevonden, op weg van Jaokson- ville (Florida) naar New York. Een gevaarlijke bandietenbende gevat CHINA. De burgeroorlog ln China. Leger contra vloot LUCHTVAART. Moeilijkheden van het concern Jonkers Luftverkehr? Boter per vliegmachine. Henry Ford en de luchtvaart Ingezonden Mededeeling. Een huls Ingestort De brand ontstond, toen het schip 6 mijl verwijderd was van Mayport en breidde zioh zoo snel uit, dat na 8 uur de boot met verbranden voorsteven zonk. Men vreest, dat tien passagiers, o.w. drie vrou wen, verdronken, ten gevolge van het om slaan der sloepen, door de hooge golven. De overige passagiers en de bemanning zijn gered door twee andere stoomsche pen. FaM en Flat Uit Genua wordt gemeld, dat er een overeenkomst tusschen Flat en Ford is tot stand gekomen, waarbij Flat de Ford fabrieken te Triëst, Korpenhagen en Riga overneemt en FV>rd de Flat-fabrieken in Zuld-Amerika. Door de arrestatie van een twaalftal bandieten gelooft de politie van New York de hand te hebben gelegd op een gevaarlijke bende, die zich schuldig 'maakte aan talrijke misdaden en zelfs aan moord. De leider van de bende, een zekere Tessler, is een gegradueerde van de Co- lumbia Universiteit en heeft twee slacht offers, die zich toen zij gebonden en be roofd waren, niet rustig wilden houden, vermoord. De bende werkte als een echt zaken-concern. Zij bezat twee garages, waarin dê gestolen auto's van andere re- gisternummers werden voorzien, had een juwelier in dienst voor het omzetten van gestolen juweelen, een schietbaan voor het oefenen op de revolver en zelfs een fonds voor borgstellingen en voor rechts geleerden bijstand. De bende werd ver raden door een van de deden die wegens het stelen van een auto werd gearresteerd en voor zijn voorloopige invrijheidstel ling uit het fonds niet de borgstelling van 60.000 dollar kon krijgen. Berichten uit Peking behelzen, dat een nieuwe burgeroorlog is begonnen, waarbij groote strijdkrachten zijn in beweging gekomen. Het schijnt bewezen te zijn, dat er een plan bestaat om te Nanking of te Hankou een regeering in te stellen, die in oppositie zal zijn tegen de bestaande regeering te Peking. De troepen uit Moekden verwijderen zich in de richting Nanking. Klaarblijkelijk zal de militaire gouver neur van Tsjekiang die een protégé van Woe pé foe is, een militaire betooging houden in de streek ten Westen van het meer Taihoe en Nanking bedreigen. Bij wijze van voorzorg heeft de militaire gou verneur van Kiangtsoe, die de rechter hand is van Tsjang tso lin zijn troepen uit Tsjanghai teruggetrokken en bevindt zich nu tusschen Tsjecho en Nanking. De mi litaire gouverneur van Tsjekiang heeft slechts ongeveer 13000 man onder zich, die bovendien nog gebrek aan munitie hebben. De troepen van Tsjang tso lin in Kiangtsoe zijn meer dan 80.000 man sterk en goed uitgerust. De Itallaansche vlieger De Plnedo. Sjanghai. 18 October. De Italiaansche vlieger De Pinedo is hedenochtend van hier vertrokken op de terugreis via Amoy. Te kwart over drie kwam hij te Hong kong aan. 008T-INDEE. De Ja va-Bode schrijft dato 22 Sept.: Gisteravond zijn in een vergadering van de I. E. V.-afdeeling Mr. Cornelis dingen voorgevallen, die ten zeerste de aandacht waard zijn. DS vergadering, werd bijgewoon door een aantal officie ren van de landmacht, waaronder kJoL Van Gheel Gildemeester, plaatselijk comman dant te Mr. Cornelis, majoor Geldrop en verscheidene anderen. De majoor Geldrop heeft namens de officieren eene tweeledige motie inge diend. Het eerste deel betrof den arbeid van de I. E. V.-fractie in den Volksraad. Merkwaardiger eohter is het tweede gedeelte van het voorstel der officieren van de landmacht. Hierin werd bij motie vastgelegd dat. men tegen het plan is tot en dat mooht er een vloot voor Indië men een vloot voor Indië onnoodig acht, en dat mócht er een vloot voor Indië komen, de landdefensie gelegd dient te worden in handenvan één persoon (liefst den legercommandant). Dit tweede lid van de motie, dat namens de officieren door den majoor Geldorp werd voorgesteld, en door den kol. Van Gheel Gildemeester gesteund, is niet door de vergadering aangenomen. Bepaald is echter dat majoor Geldorp over dit onderwerp een lezing zal houden, waarbij dan debat is toegestaan. Dit is eene verstandige beschikking van de vergadering geweest; zij zal nu stellig de gelegenheid krijgen om haar oordeel te toetsen aan de bêtoogen contra die hier, bij gebrek aan deskundigen, niet gehouden konden worden. De stranding van de „Vondel". In het A. I. D. deelt Mr. W., die de stranding van de „Vondel" nabij Singa pore meegemaakt heeft, het volgende mede: In de buitenhaven van Singapore lig gen tusschen de talrijke eilanden koraal riffen, die bij eb op sommige plaatsen bo ven water uitsteken. Op de riffen staan roode bakens en het schip dat van Belawan komt moet na de lichtbakens gepasseerd te zijn, zes bakens n rechte lijn aan stuurboord houden. Deze bakens zijn 's nachts niet verlicht. Het na zes uur 's avonds binnenloopen geschiedt op eigen risico. Woensdag 16 Sept., kon de Vondel te- pen half zeven 's avonds om een loods sei nen, die te zeven uur aan boord kwam en het commando van kapitein Julsing over nam, De lichtboei werd gepasseerd. Het eer ste baken, was men voorbij. De nacht was donker. Er was sterrenlucht, maar in het Westen hing een onweersbui De kapi tein, de vier officieren en de stuurmans leerling stonden naast den loods op de brug. Tien minuten over achten voelden de passagiers een lichten stoot. Het schip werd plotseling in zijn vaart van tien of elf mijl geremd. Nog een seconde schoof de „Vondel" voort en toen lag de mail boot onbeweeglijk vast. Links van de commandobrug was op twintig meter af stand een rood baken nummer drie zichtbaar. Het baken was onverlicht en stond op den rand van een koraalrif. De loods had het baken aan stuurboord moeten houden. De kapitein had het baken gezien toen de „Vondel" vlak voor het rif was. Hij waar schuwde den loods en op hetzelfde mo ment sneed de voorsteven het koraalrif in. Indien het koraal hard was geweest, dan was de voorsteven kapot gestooten. Recht vóór was een eiland zichtbaar. De loods is een oud man met zes en twintig dienstjaren in de Singapore-ha- ven. Hij moet de haven dus kennen en elk lichtje aan den wal moet voor hem een aanduiding zijn. Het schip heeft den door hem aange geven koers gevolgd. Er moet dus een oorzaak zijn, die het schip na baken twee, in een paar honderd meters afstand, eeni- ge tientallen meters uit den koers heeft gedreven. Die oorzaak kan alleen zijn een sterke strooming, waarmede de loods geen rekening heeft gehouden. Zoowel in Singapore waar over drie weken de loods zich voor een Inquiry Board zal hebben te verantwoorden, als te Amsterdam zal naar den schuldige worden gezocht. De kapitein zal onge twijfeld vrij uitgaan. Hij heeft al zijn ver plichtingen nagekomen. „Het Nieuws", dat een onderhoud met kapitein Julsing van de „Vondel" heeft gehad, deelt eveneens mede, dat de Wes telijke toegang tot Singapore bekend staat als absoluut onvoldoende te zijn, voorzien van lichten. Dat is volkomen juist, beaamde de cap tain. Er ligt alleen bij het Cyrene-rif een gasboei, maar met zoo'n pieterig pitje, dat het licht nooit is waar te nemen. Den avond van de stranding verklaarde de Singaporesche loods (oud-kapitein Farrell) nog, dat hij nooit dat licht kon „oppikken" tusschen de vele lichten aan den wal. Het Singaporesche havenwezen is nu ook be zig daar een vuurtoren op te richten. Geen enkele groote Indische haven is zoo slecht be-vuurd als Singapore. Is het juist, dat alleen de Hollandsche mailbooten bij nacht Singapore in- en uit varen? Dat wist kapitein Julsing, die nu met de „Vondel" voor het eerst sedert jaren Singapore had aangedaan, niet precies. Maar kapitein Brouwer van de „Prinses Juliana", die toevallig bij. dit onderhoud tegenwoordig was, bevestigde het. Volgens de meening van beide gezag voerders, de heeren Julsing en Brouwer, moet echter het ongeval voor een deel worden toegeschreven aan het feit, dat men te Singapore door te oude loodsen diensten laat verrichten. Loods Farrell b.v., die reeds 20 jaren dienst heeft te Singapore, is een oude, grijze man. Zoo iemand behoort geen loodsdiensten meer te verrichten. Hij scheen zelf ook in deze stranding sohuld- bewüst te zijn, want toen de loods in een launch naar Singapore zou gaan om hulp te gaan halen, vroeg hij aan kapt. Julsing: „Wilt U mij nog wel terug hebben?" Kapt. Julsing hééft hem inderdaad te ruggenomen, en de heer Farrell heeft de „Vondel" naderhand Singapore binnen gebracht Groote brand te Pontlanak. (Aneta.) Een brand heeft te Pontianak Passar-Tenga geheel en Parit-Baroe ge deeltelijk .vernield; 800 huizen zijn ver nield, de schade wordt geraamd op ander half millioen gulden en wordt gedeeltelijk door assurantie gedekt, waarvan een deel in Holland. De oorzaak van den brand is onbekend. Naar het Haagsohe Aneta-kantoor uit financieels kringen verneemt, zou het be kende oonoern Junkers Luftverkehr zich in zoodanige moeilijkheden bevinden, dat men verwacht, dat het geheel zal op houden te bestaan. Indien het bericht waar mocht zijn, dan zou het voor ons land in zooverre van belang zijn, dat de Neder- landsche Wereld Verkeersmaatschappij zou moeten ophouden te bestaan. Intusschen bericht echter de „Köln. Ztg." van Vrijdagavond, dat ook in Duitschland reeds gedurende eenige da-, gen geruchten hebben geloopen omtrent moeilijkheden van de maatschappij, maar dat de directie op een aanvrage heeft medegedeeld, dat hierbij slechts sprake is geweest van tijdelijke moeilijkheden, die intusschen reeds uit den weg zijn ge ruimd. Gemeld wordt dat Vrijdag voor het eerst een partij Australisohe boter per vliegmachine uit Londen ls aangevoerd, bestemd voor de firma Graag in Den Haag. Het anto-gyro-vllegtulg. Gisteren had wederom een proefvluoht plaats met de auto-gyro, het vliegtuig van den Spaanschen uitvinder La Cierva. Het toestel daalde loodrecht van een hoogte van 200 voet, alsof het naar beneden stortte, doch het kwam, dank zij de „pa- rachufe"-werking, zaoht op den grond neer. P<» demonstratie werd bijgewoond door den minister van luchtvaart en den lucht-maarschalk. te De „Paris Times" bevat uit Detroit eenige interessante uitlatingen van Henri Ford over de luchtvaart en zijn plannen omtrent den bouw van motoren voor vliegtuigen. De eerste Fordmotor voor vliegmachines zal een luchtgekoelde mo tor zijn van 200 P.K. De geheel metalen machine zal met drie van deze motoren worden "voorzien, terwijl Ford geen plan óen heeft zulk een motor afzonderlijk verkoopen. Hij verwacht, dat hij' alle motoren kan gebruiken, welke gefabriceerd worden, nl. door ze direct in toestellen te plaatsen. Alles wat ik doe, zegt Ford, is behulp zaam zijn bij den arbeid welke thans ge daan wordt voor het „vliegend geslacht dat komen zal. Ford verklaarde, dat zaken doen voor luchtvaartdoeleinden grboter mogelijkhe den beidt, dan elke andere commercieele onderneming ter wereld. De Ford-motor wordt gefabriceerd voor de metalen mail en vrachtvliegtuigen» welke thans dienst doen op de lijnen van Detroit naar Cru- cago, Cleveland en St. Louis. TWEEDE KAMER. Indische Begrooting. Het eindcijfer van de afdeeling Marine is voor de hoofdstukken I en II tezamen rond 6,793,000- hooger dan voor 1926. De militaire uitgaven zijn gestegen met rond 4,962,000, de niet-miUtaire met rond 1,831,000. In afgeronde bedragen is o.a. meer uit getrokken voor: personeelsuitgaven in verband met de invoering van nieuwe be zoldigingsregelingen voor het militair personeel 515,000; aanbouw, uitrusting en uitzending van oorlogsschepen 766,000; aanschaffing en uitzending van vliegtuigen 910,000; aanschaffing en uit zending van mijnen en bouw van een mjj- nenmagazijn 860,000; exploitatikosten als -gevolg van de grootere sterkte van de vloot 1,300,000; aanvulling van de voor raden in de marinemagazijnen te Soera- baja, in verband met de grootere sterkte van de vloot 1,032,000. UIT DE PERS. De Marine. Oud-mlnlster Westerveld tegen de splitsing. Hfj staat een andere organisatie voor. De vorige minister van marine, de heer E. P. WTesterveld, schrijft in het Tijd schrift van de Ned. Mij. voor Nijverheid en Handel over de belangen van handel en nijverheid bij een splitsing van onze marine in twee deelen, elk met een eigen personeel en materiaal, naar aanleiding van een hem daartoe gedaan verzoek der redactie van het tijdschrift. Het volgende is er aan ontleend: „Onze Marine is altijd geweest het naar buiten zichtbare toeken van ons bestaan als zelfstandige natie. Dit is geen speci fiek Nederlandsdh, noch ©en Indisch, doch een rijksbelang, waarvan de behartiging is opgedragen aan de rijksregeering; een belang dat niet mag worden beschouwd als rakende uitsluitend de verantwoorde lijkheid van de Ministers, die de verdedi gingsmiddelen beboeren. Handel en Nijverheid zijn gebaat met een oordeelkundig vlagvertoon; zij zijn in hooge mate afhankelijk van het be houd van onze souvereiniteit over de prachtige koloniën in Oost-Azië. Fin aan gezien noch het een, noch het ander mo gelijk is zonder een vloot, is het in hun belang «om de zorg daarvoor te beschou wen als Staatstaak en niet als taak van elk onderdeel van het imperium, dat zich Staat der Nederlanden noemt. „Daarom zoo schreef de Staatscom missie van 1912 in haar rapport „moet „het denkbeeld van een koloniale marine „worden losgelaten en zal mem moeten „blijven vasthouden aan eene Staatsma- „rine, wat echter piet uitsluit, dat deze „zoo kan worden georganiseerd, dat zij „in hare samenstelling voor elk deel van „den Staat aan afzonderlijke eisohen be antwoordt." Gelooft men derhalve, zooals ook deze Staatscommissie deed in dit opzicht aan het bestaan van grootere niet spe ciaal Indische en even speciaal Neder- landsche belangen, beseft men dat een zelfstandige, zeevarende en handeldrij vende natie voor die zelfstandigheid iets moet overhebben, dan is het naar de mee ning dezer Staatscommissie .niet te ver antwoorden om de Marine te gaan split sen in twee deelen. Maar dan is, gelet op hetgeen hier op het spel staat voor han del en nijverheid, zoodanige splitsing ook niet in hun belang. De zeggenschap over het grootste deel van onze vloot, n.1. over dat gestationneerd in Oost-Azië, mag dan niet, zooals bij eene splitsing het geval zal wezen, in belangrijke mate aan Neder land worden onttrokken. Er is echter nog iets meer. Handel en Nijverheid hebben er groot belang bij, dat de kosten yoor de vloot zoo laag mogelijk worden gehouden, zoo wel in Nederland als in Indië. En nu staat wel vast, dat als gevolg van eene splitsing de kosten voor Indië aanmerke lijk zullen stijgen, zoowel wat betreft aan bouw en exploitatie als wat betreft het beheer. Wil men de splitsing logisch doorvoeren, dan zal men hier te lande zelfs twee afdeelingen „Marine" krijgen, n.1. één aan het Departement van Lands verdediging en één aan het Departement van Koloniën, die voor een groot deel' het zelfde werk doen en waarvan er feitelijk één overbodig is. Afhankelijk als de Ne- derlandsche handel en nijverheid zijn van een zuinig beheer der koloniale geld middelen, kan noodelooze verspilling daarvan dus nooit ln hun belang we zen.".... „De Marine ls ln wezen geen machtsmiddel, waarvan de taak zloh be perkt tot de verdediging van looale be langen. En het verbreken van den band, dien zij vormt tusschen het moederland en zijne koloniën, het willens en wetens terugbrengen van het vlootgedeelte in Nederland tot eene samenstelling, die haar ongeschikt maakt voor andere dien sten dan die voor z.g. looale verdediging worden gevorderd, toont gemie fian in- zicht, die de vloot zoowel in vredestijd als bij internationale oonflicten in het ver leden heeft gehad en in de toekomst heb ben kan. Zouden de belangen van alles wat bij de instandhouding van een vloot betrok ken is daarom niet beter zijn gediend, wanneer men, zonder tot eene splitsing der Marine over te gaan, zocht naar eene zoodanige organisatie van personeel en materiaal, dat eene zoowel voor het moe derland als voor Ned. O.-Indië aanvaard bare verdeeling van kosten wordt verkré- gen? Is het goedkooper zijn van den ver broken band voor d© Nederiandsche sohat- kist het eenige criterium, dat het moeder land moet laten gelden? Of zouden met 't oog op de grootere belangen, die hier op het spel staan, door het zoeken naar den gulden middenweg die grootere belangen beter zijn gediend? Ik aarzel niet om de laatste vraag, ook wat betreft de maritiem-technische zijde van het vraagstuk bevestigend te beant woorden." Aanvaring. De onderzeeboot K 18 lag Zaterdag morgen om 8 uur, gekomen van de werf van d© maatschappij voor scheeps- en werktuigbouw Feijenoord, op de rivier te Rotterdam voor anker te wachten om door de Koningshaven te varen. Het klip perschip Onderneming, schipper J. Steur, uit Heemstede, dat op dezelfde hoogte voor anker wilde komen, werd door wind en stroom tegen den onderzeeër opge drongen en kwam met den scherpen boeg van de K 13 in aanraking, met het gevolg dat d© onderneming ©en gat aan stuur boordzijde opliep en water maakte. Het klipperschip is door ©en sleepboot van de firma van der Graaf naar de Oude Plantage gesleept en daar op het drooge gezet. Daarna is men begonnen met het leegpompen van het schip. De Eemdijk. De Holland-Amerika-lijn heeft gister ochtend telegrafisch bericht ontvangen van haar agent te Victoria, dat gisteren de poging om het stoomschip Eemdijk vlot te brengen, nadat er duizend ton lading gelost was, mislukt is. Maandag zou er een hernieuwde poging gedaan worden. Verder telegrafeert de agent, dat er met de reddingssleepboot een ernstig ongeluk gebeurd is. waarbij zeven boot werkers verdronken zijn. Volgens een Lloyd's bericht uit Van- couver, is de sleepboot Hope, welke boot werkers bracht naar het gestrande stoom schip Eemdijk, 's nachts tegen de achter steven van de Eemdijk geslagen, omge slagen en gezonken. Zeven bootwerkers zijn verdronken. Noodlottig schot In het Friesche plaatsje onder Genum kwam iemand bij den smid Rienstra over het herstellen van een revolver spreken. Terwijl de eigennaar van het wapen het defect tielichtte ging een schot af en trof den smid in den buik. Voor zijn leven wordt gevreesd. Katoenfabrlek te Enschedé verbrand. Meer dan 2* ton schade. Zaterdagmiddag, omstreeks half drie, ontstond op tot nu toe niet opgehelderde wijze brand op de naaikamer van de fa briek van de heeren Serphos, gelegen aan de Hengelosche straat te Enschedé. De fabriek, waar groote voorraden ka- toenafval en andere licht ontvlambare stoffen aanwezig waren, stond spoedig in lichte laaie. Het vuur was hevig, dat gevaar ontstond voor de gebouwen aan de overzijde van de straat. Hier zijn o.a. ge legen de bandfabriek van de firma Scho ten en Van FJék, en de dekenfabriek van de firma Wey Co. De brandweer, die aanvankelijk weinig tegen het vuur kon uitrichten, slaagde er ten slotte in, den brand tot de fabriek van de firma Serphos te beperken; ook de kantoorgebouwen konden worden behou den. Door de geweldige hitte sprongen in tusschen tal van ruiten in de aangrenzen de fabrieken De schade, die door beurspolis is ge dekt, wordt op meer dan 200.000 ge raamd. Voor f 5000 aan vlschwant vernield. Uit Weesperkarspel wordt aan de Tel. gemeld: Zaterdagavond tegen 12 uur wilde de reeds bejaarde H. K., van beroep visscher en jager, wonende in den Hoogen Bijl mer, nabij den tol, zloh ter ruste begeven, toen plotseling een hevige windstoot den schoorsteen vernielde, die gedeeltelijk in het woonvertrek tereoht kwam en wel op een brandende lamp, waardoor brand ver oorzaakt werd. De vlammen vonden gre- t}g voedsel ln een grooten voorraad visch- want. De bewoner had n.1. niet minder dan 290 vischfuiken in gereedheid ge bracht, welke de volgende week zouden worden uitgezet. Alle netten werden eoh ter een prooi der vlammen en ook de wo ning, die geheel van hout was opgetrok ken, werd totaal vernield. Van alarmee ring der brandweer was afgezien, omdat, vóór deze het afgelegen punt, waar de brand was uitgebroken, bereikt kon heb ben, de vlammen toch reeds hun vernie lend werk zouden hebben volbracht De Ruwe enSchreleHuld DOOS 30, 60, 00 Cent. Bij Apoth. en Drogisten Pharm. Fabiieli A. MtnHwdl - Zatst (272) bewoner wist zich met moeite uit het brandend© perceel te redden. Een kistje, waarin 1600.aan bankpapier werd bewaard, werd later tusschen de puinhoo- pen teruggevonden; de inhoud was echter geheel verkoold. De waarde van het ver brande vischwant wordt op 600.ge schat De geleden schade wordt door ver zekering niet ten volle gedekt Een zich in de nabijheid bevindend café kon, door kordaat optreden van de omwonenden, gespaard blijven. Ongeluk met een electrlschen grijper. Twee arbeiders gedood. Velsen, 20 October. Hedennacht tegen 1 uur waren drie werklieden bezig aan het repareeren van een elecrischen grij per, di© bij het lossen van ©en Fransche ertsboot defect was geraakt. Door een nootlottige samenloop van omstandig heden schijnt de grijper 'bij open stand te zijn toegeklapt, waardoor de drie arbei ders in d© knel geraakten. De pas ge huwde arbeider Baden uit Wijkeroog werd onmiddellijk gedood; een an ïere ar beider, zeker© Offenberg uit Wijk aan Zee, doodelijk gewond. HU mocht niet ver boerd worden en overleed eenige uren na net ongeval, een vrouw en 4 kinderen achterlatend. De derde werkman, een-ze kere Alkemade uit Wijkeroog, eveneens gehuwd, werd ernstig gewond, doch kon hedennacht nog naar een der ziekenhui zen in Haarlem wordten vervoerd. Bij het ongeval is niemand anders dan deze drie werklieden tegenwoordig geweest; het gebeurde Juist in den schafttijd. Uit Haarlem wordt gemeld, dat de toe stand van Alkemade geen reden tot be zorgdheid geeft. Verduistering" door een notaris. De Rechtbank te Leeuwarden behan delde Zaterdag de zaak tegen den vroe- geren notaris te Buitenpost, thans elders woonachtig, beschuldigd van verduiste ring van; ongeveer achttien pandbrieven, elk groot 600, drie pandbrieven, elk groot 1000, twee aandeelen groot f 1000 van de Nederl. Stoomvaart Mij. „Beste- vaer", verschillende effecten en twee pandbrieven ter waarde van ongeveer 2100, verschillende bedragen tot een totaal van 21.000 alles gepleegd te Bui tenpost in de jaren 1921 tot 1926. In deze zaak werden veertien getuigen gehoord. Beklaagde bekende al de hem ten laste gelegde feiten. De officier van justitie vorderde drie jaar gevangenisstraf met last tot zijn ge vangenneming. De verdediger pleitte vrijspraak. De rechtbank heeft bekl.'s gevangene ming gelast. V erkeereonge vallen Zaterdag tegen den avond is op den Verlengden Heereweg te Groningen een auto-ongeluk gebeurd. Een auto 'kwam uit de richting Haren, en een andere auto van den tegenovergestelden kant. De be stuurder van laatstbedoelde auto deed eensklaps de lichten op, en door het ver blindende licht werd den anderen be stuurder het uitzicht onmogelijk gemaakt. Hij zag niets meer en reed op een hand wagen, die door twee jongens werd ge schoven. Beide knapen werden tegen den grond geslingerd en overreden. In hoogst ernstigen toestand werden zij naar het nabijgelegen nieuwe R.K. Ziekenhuis ge bracht, de 11-jarige J. Wierenga met een schedelfractuur in bewusteloozen toe stand, en de 17-jarige J. Melishoek met een gebroken linkerbeen en een gapende hoofdwonde. De ll-jarige jongen overleed spoedig na aankomst. f Brutale beroovlng. In Shoreditch, een van de dichtst-be- volkte buurten van Londen, ls Zaterdag ochtend een looper, die loongelden van een bank had gehaald, door een bandiet midden op straat aangevallen en van een tasch met 160 aan bankpapier beroofd. De aanvaller sprong ln een gereedstaande auto en wist, ondaks de onmiddellijke vervolging, te ontsnappen. Een kwistig vorst De maharadjah van Patialla, die van dag uit Londen weer naar Indië terug keert, heeft geweldige inkoopen gedaan. Zoo heeft hij o.a. honderd honden ge kocht, die alreeds op weg naar Patialla zijn, en zijn andere inkoopen zijn niet minder talrijk, zoodat zijn bedienden een week noodig hebben gehad om ze in te pakken. Een arrestant verbrand. In het raadhuis te Malchln is Vrijdag avond brand uitgebroken. Het geheels getgrnw is 's nachts afgebrand. Een ar restant, die Vrydag gevangen was ge zet, en niet bijtijds kon worden gered, ls mee verbrand. Gistermorgen te omstreeks elf uur ls in de Hertogstraat te Nijmegen het per ceel van de fa. H. Kuyck Ingestort. Het gebouw zou verbouwd worden en daar voor was het ondergedeelte afgebroken. Het bovengedeelte van het huls was ge stut Dit ls echter gistermorgen bezweken en met groot geraas kwam dit naar be neden. Het geheel is thans een groote ruïne. De aannemer en de werklieden, die san de verbouwing bezig waren, kregen geen letsel.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1925 | | pagina 2