Prijsverlaging I
De moord op den makelaar Busch.
BRAMLAGÊ's Volkskleedlngrnagazl|n,
GEMENGD NIEUWS
Genèvo, 28 Oetober. Hel seeretarlaat-
Ïeneraal van den Volkenbond heeft van
e Bulgaaraohe regeering een telegram
ontvangen, waarin rij vertel aanteekent
tegen de schending van Bulgaarsoh ge
bied door Grieksohe troepen en op grond
van de artt 10 en 11 van het Volkènbonds-
instituut een onverwijlde bijeenroeping
e Lacht van den Raad tot onderzoek van
het geschil. De Bulgaarsche regeering
voegt hieraan toe, dat zij haar troepen ge
last heeft geen verzet tegen de Grieksohe
troepen te bieden.
Briand, de huidige .voorzitter van den
Raad, heeft besloten den Raad van den
Volkenbond tegen Maandagmiddag te
Farija bijeen te roepen. Tot Griekenland
en Bulgarije is het verzoek gericht voor
den Raad te verschijnen en zoolang alle
vijandelijkheden na te laten.
De houding van dien Volken band.
De secretaris-generaal van den Volken
bond' heeft een nota tot de .Grieksdhe en
Bultgaaisdbe regeeiringen gericht imet het
verzoek zich van vijandedijikheden te ont
houden, de troepen achter de grens terug
te trekken en de beslissing van den
Raad af te wachten, die Maandagmiddag
te Parijs bijeengeroepen wordt
Een tweede beroep van Bulga
rije op den Volkenbond.
Genève, 23 Oetober De secretarisgene
raal van den Volkenbond ontving een
tweede telegram van den Bulgaarschen
minister van buiteni. zaken, waarin wordt
verklaard, dat do Grieksohe troepen gis
terenmiddag eni in den afgeloopen nacht
hun operaties hebben' voortgezet en over
een front van 32 K.M. en een diepte van
10 ïLM. op Bulgaarsch gebied zijn door
gedrongen.
De Bulgaaraohe verliezen1 bedragen tot
duarver: 3 soldaten gedood, 6 soldaten en
een officier gewond, 7 soMaten vermist,
een technicus ernstig gewond. Bij' de 'be
schieting van Petritgj werden 7 personen
gewond.
De minister herhaalt ten slotte zijn ver
zoek om den Volkenhondsraad dringend
bijeen te roepen.
8YR1E.
De toestand te Damascus.
Londen, 28 Oetober. In den toestand te
Damaskus is verbetering gekomen. Bij de
jongste gevechten zijn duizenden dooden
en gekwetsten gevallen en is groote ma-
terieele schade aangericht.
Volgens dln telegram uit Haifa zjjn er
400 man Fransche Algerijnsche troepen
bij Deraa gevangen genomen. De spoor
wegverbinding tusschen Deraa en Dam as-
kus is verbroken.
De directe oorzaak van de beroering
te Damaskus zou gezocht moeten worden
in het feit, dat de Franschen de lijken
van 24 roovers, die de Fransche strijd
macht op een zuiveringstocht in de buurt
van Damaskus had gedood, op het markt
plein ten toon hebben gesteld. Dit heeft
de woede \^n de bevolking gaande ge
maakt.
.Naar gezegd wordt, zou de schatting
van duizend gekwetsten en dooden te ge
ring zijn. Een groot aantal Armeniërs te
Meidan zou vermoord zijn.
De Franschen hebben Damaskus ge
straft met een boete van 40.000 Turkscho
ponden, 60.000 geweren en 15 jaar staat
van beleg.
Ingezonden Mededeellng
«/\0/ °P har, u,lora* ,a®9 prljzon
BU O KOrllVlQ van Heeren- an Kinderkleeding, dus ook op
da prijzen in de uitstalkasten, geeft alléén
WESTSTRAAT No. 11.
LUCHTVAART.
Da K.LM.-Luchtvloot te koop aangeboden.
De jongste aflevering van het Brltsche
vakblad „The Aeroplane'1 sohrljft:
„Een der karakteristieke hoedanighe
den der K. L. M., precies geheeten Ko
ninklijke Luchtvaart-Maatschappij voor
Nederland en Koloniën, is altifd geweeBt
haar ondernemingsgeest. Terwijl wij het
publiek over het Kanaal voerden in vlieg
tuigen roet open cockpits en ln een wei
nig omgebouwde oorlogstoesteHen met
dekselsluiting boven de cnokpit, kocht
de K. L. M. zich, dank zij het inzicht
en den durf van haar leider, den heer
Plesman, van den oonstruoteur Fokker
vliegtuigen met waarlijk comfortabele
cablnea. En met de vraag naar oomfort
en anelheid, bleef de K. L M.-politlek
steeds gelijken tred houden.
„Het laatste nieuws is, dat de K.L.M.
haar geheele vloot één-motorige Fokker
vliegtuigen te koop aanbiedt, die, volgens
de directie, voor het gebruik op de groote
internationale luchtlijnen niet meer aan
de eischen voldoet. Het plan van de K.
L. M. is over te gaan tot het aanschaffen
van nieuwe vliegtuigen van een meer
modern ontwerp, die een minimum on
derhoudskosten vragen.
„De toestellen, die te koop worden
aangeboden, zijn Fokkers F. 2 en Fokkers
F. 8 met Siddely „Pumu" motoren en F. 8
met Jupiter motor en een F. 7 met Jupiter
en eenige F. 7 machines met Rolls Royce
motoren. Alle toestellen verkeeren in
goede conditie en*zijn zeer geschikt voor
,het gebruik op kleine lijnen, waar zich
het verkeer nog niet zoo intensief heeft
ontwikkeld en waar het aanbevelens
waardig ia met een betrekkelijk khin
kapitaal van wal te steken.
Naar het Hbl. meldt, zijn deze berichten
juist. Echter niet al haar toestellen heeft
de K. L. M. te koop aangeboden. Van de
vermaarde F. 8 serie, waarmede de k>
L. M. zulke hoogst bevredigende resul
taten heeft mogen bereiken, zullen onge
veer vier toestellen in reserve worden
gehouden, om onder byzoiyiere omstan-
uighheden ln dienst te worden gesteld.
Wat de aan te sohaffen nieuwe vliegtuigen,
betreft, la het de bedoeling der K. L.M.-
direotle, haar geheele nieuwe vloot te
doen bestaan uit Fokdera van het nieuwe
type F. 7a, uitgerust met 400 paurds
luchtgakoelden Jupltersmotor, welke
•omblnatie getoond heeft zulk een groote
technische vooruitgang te zijn.
Parijs, 22 Oetober. Ben vliegtuig Is te
Merignac bij Bordeaux gevallen. De be
stuurder werd' gedood, die meoamlclen
zwaar gewond.
Bij Maraeille is een vliegtuig tn den
Etang de Bene gevalle. Twee personen
van de bemanning zijto verdronken, een
gewond', en een' vierde is nog niet terug
gevonden.
Om den Schnelder-beker.
Engelsch zee-vliegtuig vernield.
Baltimore, 23 Oct. De Britsché Super
Marine Napier S 4, welk toestel ingeschre
ven was voor den wedstrijd om den Schnei-
der-beker zeevliegtuigen, is vandaag bij
een proefvluoht in zee gevallen en totaal
vernield.
Vliegtocht naar de Noordpool.
Prof. Fritiof Nansen heeft een plan
ontworpen voor een vliegtocht naar de
Noordpool en het Noorsche blad „Tidens
Tegn" vertelt daarvan een en ander. Wij
nemen er het volgende uit over:
Daar de Noordpoolstreken zooveel dich
ter ln onze nabijheid liggen dan de streken
van de Zuidpool, hebben zij ook den
grootsten directen invloed op de toestan
den in ons werelddeel en vragen zij dus
allereerst onze belangstelling. Plet groote
vraagstuk, dat zich allereerst opdoet, is
de verdeeling van land en zee.
De noordelijke uitgestrektheid van den
Noord-Amerikaanachen arctischen archi
pel ten noorden van Canada is nog steeds
een onopgelost vraagstuk. Dat het nu
bekende land de grens voor dezen uitge-
strekten archipel zou vormen, is niet zeer
waarschijnlijk, doch hoever de archipel
zich verder naar het noordwesten en
noorden uitstrekt, dient nog te worden
onderzocht.
De uitgestrektheid der eilandengroep
van Spitsbergen is bekend, en daar ten
noorden daarvan ook diepe zee ligt, be
staat er weinig waarschijnlijkheid, dat
daar nieuw land van eenige beteekenis
gevonden kan worden. De uitgestrektheid
van Frans Jozefsland, een archipel, is
naar het noorden, westen en oosten ook
vrijwel bepaald.
Het meest onbepaald is de obstelijke
uitgestrektheid dezer eilandengroep.
De ongetwijfeld gewichtigste ontdek
king van nieuw land in deze streken
werd ln lateren tijd door de Russische
expeditie met de IJsbrekers „Taimur" en
„Vaigatsj" onder Vilkitski gedaan, die
den 8en September 1918 een groote eilan
dengroep Nioolaas II Land, ten noorden
van het noordelijkste schiereiland der
oude wereldkaap Tsjeljuskin, vond.
Dit nieuwe land of deze eilandengroep
heeft een uitgestrektheid noordzuid
van 850 K.M. of meer dan 8 breedtegra
den. Hoe ver het zioh verder naar het
noorden en het westen-uitstrekt is onbe
kend. Er is reden te onderstellen, dat-er
meer onbekende eilanden in het noorden
zijn. Deze mogelijk bestaande eilanden
en landen te vinden en in kaart te bren
gen kan een gewichtige ta k voor het
onderzoek der toekomst zijn; doch we
tenschappelijk beschouwd, is van nog
grooter gewioht de uitgestrektheid der
continentale landmassa'a zelf naar het
noorden te bepalen en in hoofdtrekken
de grenzen voor de uitgestrektheid van
de pooldlepzee en de onbekende streken
vast te stellen. De kwestie is namelijk,
dat de grenzen voor de uitgestrektheid
der groote continentale landmussa's. nlet
door de kusten van het boven de zee
zichtbare land bepaald zijn, dooh door
den kam van den z.g. continentulen drem
pel, die zich dikwijls ver van de kusten,
onder de oppervlakte der zee op tamelijk
geringe diepte, soma op minder dan 100-
200 meter, uitstrekt.
De groote geografische taak, die in de
poolstreken nog ta verrichten ia, ia de
uitgestrektheid van de diepe Noordpool-
zee in alle riohtingen te bepalen, en in
hoofdtrekken de grenzen voor den oon-
tinentalen drempel naar beide zijden
de Eurazische en Amerikaansch-Groen-
landsche van het diepe bekken vast
te stellen. Behalve deze zuiver geogra
fische vraagstukken, die in het onbekende
Noorden wachten op oplossing, is het
van groote beteekenis de fysische toe
standen in deze noordelijke streken te
bestudeeren.
Dit onderzoek en het onderzoek der
stroomen op de verschillende diepten in
de onbekende Noordpoolzee zullen van
groot belang voor het zee-onderzoek zijn.
Ditzelfde geldt voor de studies van de
drift van het ijs, en haar verhouding tot
de winden. Aardmagnetiache onderzoe
kingen in de onbekende streken zulleh
eveneens van beteekenia zijn, vooral
nauwkeurige bepalingen van de miswij
zing van het kompas en van de inclinatie.
Gok de slingerwaarnemingen op het drijf.
Ijs, ter bepaling van de zwaartekracht
boven de diepe Poolzee en boven den
continentalen drempel, zullen van groote
wetenschappelijke waarde zijn, ter aan
vulling van reeds bekende bepalingen.
Verder bespreekt Nansen in zijn artikel
zijn plan een bestuurbaar luchtschip voor
het bovengenoemde onderzoek te gebrui
ken. Hij acht een luchtschip van een
inhoud van 180,000—150,000 kub. M. ge-
weusclit, alzóo dubbel, zoo groot als de
Zeppelin Z. li. Ui, die Tn 1924 uit
Friedriohhafen naar Amerika vertrok.
Nan»en's plan Is, van de Myrman's kust
naar Frans Jozefb Land te vliegen of
misschiep tusschen dit land en Spitsber
gen, verder door de streek bij de Noord
pool, en door de onbekende streken ten
noorden van den Noord-Amerikaanschén
arctischen Archipel naar Alaska, en zoo
naar Nome in Alaska, waar het lucht
schip aan een meermast verankerd wordt,
en waar nieuwe voorraad brandstof voor
de motoren ingenomen wordt, en verder
de mogelijke noodzakelijke hoeveelheid
gas. Dezé route is 6000 K.M. lang, die
men in 3 A 4 dagen meent te kunnen
afleggen. Worden land of eilanden ont
dekt, dan kunnen deze gemakkelijk langs
fotografischen weg in kaart worden ge
bracht. Het plan is dan, verder van Nome
dicht langs de Siberische zijde der onbe
kende streken te vliegen om de uitge
strektheid van de diepe zee en van den
drempel ook aan deze zijde te bepalen.
Dan wordt koers gezet naar het noorde
lijke onbekende deel van Nicolaas II
Land, ten n.w. van Kaap Tsjeljuskin, om
de uitgestrektheid van dit land naar Jiet
noorden en het westen te bepalen, om
ten slotte ten noorden van Nova Zembla
naar Myrmansk te stevenen.
Het luchtschip moet behalve de noodige
brandstof voor de lange reis van 6000
K.M., een bemanning aan boord hebben
van 40 tot 50 personen, met een volslagen
uitrysting voor alle wetenschappelijke
onderzoekingen. Bovendien* moet, het
luchtschip proviand en uitrusting voor 3
maanden voor de geheele bemanning aan
boord hebben, voor een evèntueelen slede-
tocht over het drijfjjs, wanneer onver
hoopt onderweg een ongeval gebeurde.
Een dergelijk luchtschip met volle ma
chinekracht wordt ondersteld een snel
heid van 120 K.M. per uur te kunnen
ontwikkelen.
Nansen is van opvatting, dat het mo
derne luohtsctyp de mogelijkheden schenkt
al de gewichtige vraagstukken op te los
sen, die met de onbekende Noordpool
streken verbonden zijn, en Waardoor de
kennis onzer adrde en haar fysische toe
standen een groote schrede verder ge
bracht zal worden.
Naar aanleiding van hem ter
oore gekomen geruchten vraagt
de officier van justitie schor
sing van de behandeling van
de zaak.
Gisteren heeft de Rechtbank te Amster
dam de behandeling voortgezet van den
moord in de garage van perceel 21—25
aan den Overtoom te Amsterdam, ge-
Kleegd in 1916, waarvoor de 48-jarige M.
terechtstaat
Er was thans, nu het requisitoir én het
pleidooi te wachten waren, vbor de zaak
evenveel belangstelling als bij de eerste
zittingen.
De zitting <ou te 10 uur beginnen, doch
eerst te kwart vóór elf kwam de rechtbank
binnen.
De president herinnerde er den be
klaagde aan, dat hij bij zijn verhoor voor
den rechter-oommissaris gezegd heeft, ge
weten te hebben, dat Busch gewoonlijk
veel geld bij zich had.
Beklaagde: Uit eigen ervaring wist ik
dat niet, Ik had het van anderen gehoord.
President: Verschillende getuigen heb
ben verklaard, dat ge meerdere malen
geld hebt geleend van Busch. Wat dat
zoo, of waart ge hem alleen het bedrag
van het accept schuldig?
Beklaagde: Alleen dit laatste. Ander
geld was ik hem niet schuldig. Als de ge
tuigen Sagers en Liohtle anders hebben
verklaard, is dat onw#ar.
Beklaagde vraagt vervolgens den pre
sident nog te willen hoorpn den loodgie
ter, die den zinken bAk van het zlnkpuntje
heeft vervaardigd.
De officier van justitie deelt mee, dat
de gezondheidstoestand van dezeir man
niet toelaat, hem als getuige te dagvaar
den; bovendien verklaart hij, er nieta meer
van te weten.
Mr. Levy geeft hierop aan de reohtbank
in overweging, al was het alleen maar
op dit punt, heropening van de instructie
te gelasten, opdat de rechter-oommissa
ris dezen loodgieter kunne hooren.
De rechercheur, die den loodgieter in
dertijd gehoord heeft, verklaart daarna
nogmaals, dat deze zioh alle ter plaatse
verrichte werkzaamheden herinnerde, be
halve juist het maken van dien zinken
bak.
De president leest vervolgens uit het
dossier een nog niet ter openbare zitting
ter sprake gekomen verklaring voor, blij
kens welke bekl. indertijd tegenover den
curator in rijn faillissement, imr. Post, ont
kend heeft, dat hij aan Busch tets schul
dig was. Mr. Post heeft naar aanleiding
daarvan aan Busch geschreven (ook.deze
brief bevindt zich bij de stukken), dat hij
hem niet als crediteur kan erkennen.
Mr. Levy merkt hiertegenover op, dat
over de kwestie, of Busch al dan niet een
vordering op M. had,.geen verschil van
meening meer kan bestaan, sinds we de
verklaringen hebben van de getuigen
Pot, aan wie Busch een schuldbekentenis
van M. ten bedrage van 1875 heeft la
ten zien.
Nadat over dit punt nog verschillende
vragen waren gesteld, deelde de officier
van j -v.u*, mur. RfilHngh, mie, dat hem
op het lsstste oogenblik geruchten ter
oore zijn gekomen, die van Invloed sou-,
den kunnen zijn op het verdere verloop
Tan deze zaak, weshalve hij een nader on
derzoek wenschelijk aoht. Spr. wil te dien
aanzien geen al te groote verwachtingen
wekken, maar het is toch mogelijk, dat op
deze wijze een meer volledig licht op de
zaak zal komen te schijnen. Hij kan en
mag thans geen nadere mededeélingen
doen, maar zou zich niet verantwoord ge
voelen, als hij nu een vordering ging ne-
.men. Daarom verzoekt ihi} aan de recht-
bank, de behandeling van de zaak 8 da
gen op te schorten, totdat hij ziph verge
wist zal hebben van den afloop van het
onderzoek dat hij zich voorstelt naar de
bedoelde geruchten te doen instellen.
Mr. Levy kon zich hiermee vereenigen.
Niet omdat hij verwachtte, dat de door den
officier bedoelde geruchten zouden leiden
tot voor beklaagde bezwarende aanwijzin
gen, eerder het tegendeel.
De rechtbank heeft daarna de verdere
behandeling van de zaak opgeschort tot
Vrijdag 80 Oetober.
Een ontzettend miJn-ongelnk.
Donderdagmiddag ongeveer 6 uur is in
het ondergrondsch bedrijf der Staatsmijn
„Emma" een ernstig ongeluk geschied.
De arbeider G., werkzaam in afdeeling
O., 825 meter verdieping, werd door een
kolenzaagmachine door tot nog toe onbe
kende oorzaak getroffen.
Den ongelukkige werd de linkerborst-
kas opengezaagd, terwijl men ons van ar
beiderszijde mededeelt, dat hem boven
dien den linkerarm was ontrukt.
Na verbonden te zijn döor den mijn-
arts is hij per ziekenauto naar het St.
Joseph-ziekenhuis te Heerlen vervoerd,
waar hij hedenmorgen is gestorven.
De ongelukkige is gehuwd en laat een
vrouw en één kind achter.
Het staatstoezicht stelt een onderzoek
in. (Volk)
Ben schipbreuk?
Het draadloos station te Landsend heeft
een bericht opgenomen van het Engel-
sche stoomschip CSty of Fainbury, mel
dende dat dit, bij stortregens, af was ge
raakt van het stoomschip Vojslaw, een
boot van 3000 ton, die het op reis bege
leidde. Vijf uur lang heeft de Gity of
Fairbury daarna vergeefs naar de Vojsiav
gezocht, zoodat men vreest, dat deze met
zijn bemanning vergaan ia
Storm.
Een zwaje storm woedt sinds twee dagen
in het Kanaal en over Zuidelijk Engeland
met een windsterkte van hier en daar
70 mijl per uur. De reddingsbooten van
Plymouth en het eiland Wight zijn meer
dan 20 uur bezig geweest met het bergen
van verscheidene visschersvaartuigen van
welke nog enkele vermist worden.
Bij Salisbury reed een motorwielrijder
tegen een omgewaaide boom en wera op
slag gedood en in Worcester kregen 2
huiswaarts keerende scholieren een boom
op het lichaam en warden eveneens
gedood.
Geen onderwijzeres, maar daghitje.
Onder het opschrift „Kranig maar
droevig" vertelt E. H. ~B. ln het Chr.
Schoolbl. „Onze Vacatures" dat een jonge
onderwijzeres, opgeleid aan een kweek
school zich aanmeldde als dagdienstbode
bij de echtgenoote van het hoofd van een
Chr. school, daar ze als onderwijzeres
geen plaats kon vinden.
We weten eerlijk gezegd niet of we het
ook zbo droevig moeten vinden als de
schrijver, die zegt
„Nog eens, 't is kranigmaar droevig,
diep-droevig tevenB."
De dienstbode van voorheen heet tegen
woordig, meenen we, vaste juffrouw,
waaruit blijkt, dat er nogal een en ander
is veranderd of bezig is te veranderen
in de maatschappelijke verhoudingen.
Huishoudjuffrouwen zijn er veel te wei
nig, d.w.z. beschaafde, betrouwbare, maar
gestudeerde juffers of althans juffrouwen
met een of ander diploma voor geheel,
half of kwart intellectueel beroep veel
te veel. Zou het niet aanbeveling ver
dienen, met dit voor oogen eens een
oplossing te zoeken die een tekort aan
den eenen kant, overproductie aan den
anderen kant nivelleert?
De „meteoorkrater" van den Canon
Diablo.
De laatste aflevering van het Duitsohe
Natuurhistorische tijdschrift „Kosmos"
geeft nieuws over den vreemden, geolo
gisch moeilijk verklaarbaren krater, die
zich in de zandige, planten- en hoornen-
arme hoogvlakte ten zuiden van den Canon
Diablo in Arizona bevindt.. Daar men in
de naaste en verdere omgeving ongeveer
2 ton meteoorijzer gevonden heeft, wordt
aangenomen, dat de krater door het inslaan
van een grooten meteoor ontstaan is, waar
van de grootte op ten minste 860.000 ton
wordt geschat. Echter zijn boringen
binnenin den krater steeds vergeefscb
geweest.
Barringer had er echter reeds sinds
1909 op gewezen, dat het voornaamste
stuk van den meteoorsteen niet in den
eigenlijken bodem, maar aan den zuide
lijken kant van den krater was te ver
wachten. Inderdaad is nu in het afgeloo
pen jaar bij op deze plaats gedane boringen
op 440 M. diepte een onvervoerbaar blok
van sterk geoxydeerd ijzer gevonden. Daar
nu de buiten den krater gevonden Canon
Diablo-meteoorsteenen kleine diamanten
en platina bevatten, heeft reeds eene
Amerikaansche mijnbouwmaatschapplj de
geheele aangelegenheid ter hand geno
men, zoodat men nu wel spoedig ophel
dering van het ontstaan van dezen inte
ressanten krater zal verkrijgen door de
vele boringen, welke zullen plaatshebben.
8CHAGEN. -
Het ls zeker wel merkwaardig, dat ter
wijl voor eenige jaren de smokkelhandel
in vee uit ons land naar jDuitsohland en
België van groote beteekenis was. thans
juist het omgekeerde plaste heeft. Er gaat
geen week voorbij, of wij lezen van aan
gehouden koeien op de grenzen en aller
lei Listige streeken worden medeg.MlMd
over de wijze, waarop men de waar behou
den aan den overkant tracht te brengen,
In den regel zijn het beste slachtte*isten,
dte men ronder betaling van de invoer
rechten over de grenzen brengt. WIJ be
sluiten daaruit, dat er met dit gevaarlijke
werk nog al wat wordt verdiend en <\vè er
in ons land! behoefte bestaat aan goed
slachtvee. Koeien genoeg, maar weinig
beste. Dit is dan ook wel de reden, dat
de weiderij dit jaar niet loonend te. Er ls
te veel vee, dat het in de welde niet ver
der dan tot 2e kwaliteit brengt, doch
meer nog, dlat beneden 2e klas beesten
blijft Deze slachtbeesten worden met ver
lies verkocht en de weinige beste koelen
kunnen' niet goed maken, wat dOor de
anderen bedorven wordt
De Sohager markt van 22 Oetober sluit
zioh volkomen bij bovenstaande uiteen
zetting aan. Een goede aanvoer slachtvee,
maar van zeer dubbelzinnige kwaliteit
De koeden, die de Zogenaamde eerste
kwaliteit vormden, waren al spoedig uit-
geput tegen prijzen van 1.18 A 1.22
per kilo. Toen was het met goed slacht
vee afgeloopen. Wat er daarna nog was,
liep van 0.90 tot 1.10. Met dien verkoop
daarvan ging het natuurlijk slecht. Alles
zal wel verkocht zijn, want de 'boeren moe
ten en willen er af. Moeten, want de gras
stand wordt vlug minder en de we'ten»
zijin doordrenkt met water; willen, omdat
elk wel ziet dat de koe of koeien, die
van hem aan de lijn staan, bij een terug
voer naar de welde, toch niet beter wor
den. Zoo te de toestand, de naweeën van
mond- en klauwzeer. Gelde éMkoeien
met zeer grooten aanvoer liepen van 260
tot'/ 350. Hier geldt al hetzelfde, als bij
de vette: veel wrak en minderwaardig
goed. Dte met wat vleesch en vooral, waar
nog wat melk onder zit waren al spoedig
verkocht. Melk en kaifkoelen trekkend
276 A 450, graskalveren traag f 46 h
120; nuchtere kalveren 10 A 26.
Schapen zeer traag met weinig handel;
jonge vette 49 A 54, oude vette 45 A
52; vette temmeren 80 A 86. Varkens:
goede slachtvarkens 95 ct, zouters en En
gel sohe biggen 90 ct beiden per K.G.
Het Sohager marktfonda ter verzeke
ring van afgekeurd slachtvee boekte ln
het 3e kw. 1925 861 runderen, waarvan in
de. openbare slachthuizen 4 geheel en 169
gedeeltelijk weiden afgekeurd. De ont
vangsten bedroegen 4044.95 de uitgarven
8069.80.
Aan de Stolpen In de ZLJpe ver
brandden 8 hooibergen. De eerste vatte
wegens een onbekende oorzaak vuur, mis
schien hooibroel. Deze was van den, heer
J. Nobel. Twee anderen van den heer J.
Nieuwland werden door het vuur van de
eerste aangestoken en gingen eveneens ln
vlammen op.
De heer F. Melchlor van Behagen slaag
de te Amsterdam voor Arte.
In den nacht van Dinsdag op Woena-
dag keerde de heer T. Q. van Sint Maar
ten van Petten naar huis terug. *t Was
donker en hij moest even den wagen ver
laten, dte op den weg bleef staan. Een
oogenblik later komt de heer K. van Sint
Maarten langs denzelfden weg ln gelijke
richting «net zijn harddraver voor de kar
en rijdt op het stilstaande rijtuig. Gevol
gen: beide rijtuigen gehavend, K. en
vrouw, die uit het rijituig vielen, vrij ern
stig gewond.
Uitslag der verknoping te Behagen op
22 Oct. ten overstaan van notaris Mr. A
P. H. de Lange te Alkmaar, ten verzoeke
van den heer O. de Geus Ce St. Maarten.
Weiland te St Maartensbrug, groot
4.64.60 H.A., in 8 peroeelen; de 8 peroee-
len in eindoambinatie gekocht door den
heer S. Brommer te St. Maarten voor
9885. Welland van 8. Koorn te Alkmaar,
groot 8.60.00 H.A., ln 8 peroeelen, te Hoo-
gebieren, gem. Baraingerhorn; opgehou
den op 10200.
Verkooplng van notaris C. L. van den
Beigh op 22 Oct ten verzoeke van de
erven van wijlen den heer P. Wit en mej-
Trijntje Groenveld e.a.
Weiland te Hoogebieren, gom. Barain
gerhorn, 'groot 1.48 H.A.; koojier D. Ur-
seon e.a. te Heerhugowaard voor*/ 8581.89.
Na de verkooping overgegaan aan den
heer P. Dekker te Behagen.
2. Weiland aan den Valkoogerdijk, pol
der Burghoorn, gem. Behagen, groot 1.08.70
H.A.; kooper O. Wit Valkoog voor
2094.74.
8. Bouwland alsvoren, groot 68.90 aren;
kooper J. Bijpoart, St Maarten voor
1488.
Huis met erf en tuin ln de Hoep, 4.80
aren, ten verzoeke van mevr. J. D. Boeke
geb. P. O. Oort; Kooper de heer K. Engel,
Kolhorn voor 8991.
ANNA PAULOWNA.
Op haar 2de jaarvergadering werd door
de Tooneelvereeniging „Oefening baart
Kunst", gevestigd in oafé Krljnsberg,
besloten om dit seizoen niet sleohts uit
voeringen te geven tegen entrée, doch
ook voor donateurs en kunstlievende leden
alleen. (Uitsluitend anderen). Deze laatste
uitvoeringen zullen dan niet op Zondag
avond, maar op een avond ln de week
plaats hebben. Dit lijkt ons Inderdaad
een goed besluit Laten wij voor „Oefening
baart Kunst" daarom hopen, dat vele
gehuwden zioh als lid sullen opgeven.
A-hti eem radiotelegram uit Londen ont-
leenen wij nog, dat Engeland in de zitting
van den Volkembondsraad zal worden' ver
tegenwoordigd door Chamiberiain.
Vliegongelukken.