Prijsverlaging I De moord op den makelaar Busch. BRAMLAGÊ's Volkskleedlngrnagazl|n, GEMENGD NIEUWS Genèvo, 28 Oetober. Hel seeretarlaat- Ïeneraal van den Volkenbond heeft van e Bulgaaraohe regeering een telegram ontvangen, waarin rij vertel aanteekent tegen de schending van Bulgaarsoh ge bied door Grieksohe troepen en op grond van de artt 10 en 11 van het Volkènbonds- instituut een onverwijlde bijeenroeping e Lacht van den Raad tot onderzoek van het geschil. De Bulgaarsche regeering voegt hieraan toe, dat zij haar troepen ge last heeft geen verzet tegen de Grieksohe troepen te bieden. Briand, de huidige .voorzitter van den Raad, heeft besloten den Raad van den Volkenbond tegen Maandagmiddag te Farija bijeen te roepen. Tot Griekenland en Bulgarije is het verzoek gericht voor den Raad te verschijnen en zoolang alle vijandelijkheden na te laten. De houding van dien Volken band. De secretaris-generaal van den Volken bond' heeft een nota tot de .Grieksdhe en Bultgaaisdbe regeeiringen gericht imet het verzoek zich van vijandedijikheden te ont houden, de troepen achter de grens terug te trekken en de beslissing van den Raad af te wachten, die Maandagmiddag te Parijs bijeengeroepen wordt Een tweede beroep van Bulga rije op den Volkenbond. Genève, 23 Oetober De secretarisgene raal van den Volkenbond ontving een tweede telegram van den Bulgaarschen minister van buiteni. zaken, waarin wordt verklaard, dat do Grieksohe troepen gis terenmiddag eni in den afgeloopen nacht hun operaties hebben' voortgezet en over een front van 32 K.M. en een diepte van 10 ïLM. op Bulgaarsch gebied zijn door gedrongen. De Bulgaaraohe verliezen1 bedragen tot duarver: 3 soldaten gedood, 6 soldaten en een officier gewond, 7 soMaten vermist, een technicus ernstig gewond. Bij' de 'be schieting van Petritgj werden 7 personen gewond. De minister herhaalt ten slotte zijn ver zoek om den Volkenhondsraad dringend bijeen te roepen. 8YR1E. De toestand te Damascus. Londen, 28 Oetober. In den toestand te Damaskus is verbetering gekomen. Bij de jongste gevechten zijn duizenden dooden en gekwetsten gevallen en is groote ma- terieele schade aangericht. Volgens dln telegram uit Haifa zjjn er 400 man Fransche Algerijnsche troepen bij Deraa gevangen genomen. De spoor wegverbinding tusschen Deraa en Dam as- kus is verbroken. De directe oorzaak van de beroering te Damaskus zou gezocht moeten worden in het feit, dat de Franschen de lijken van 24 roovers, die de Fransche strijd macht op een zuiveringstocht in de buurt van Damaskus had gedood, op het markt plein ten toon hebben gesteld. Dit heeft de woede \^n de bevolking gaande ge maakt. .Naar gezegd wordt, zou de schatting van duizend gekwetsten en dooden te ge ring zijn. Een groot aantal Armeniërs te Meidan zou vermoord zijn. De Franschen hebben Damaskus ge straft met een boete van 40.000 Turkscho ponden, 60.000 geweren en 15 jaar staat van beleg. Ingezonden Mededeellng «/\0/ °P har, u,lora* ,a®9 prljzon BU O KOrllVlQ van Heeren- an Kinderkleeding, dus ook op da prijzen in de uitstalkasten, geeft alléén WESTSTRAAT No. 11. LUCHTVAART. Da K.LM.-Luchtvloot te koop aangeboden. De jongste aflevering van het Brltsche vakblad „The Aeroplane'1 sohrljft: „Een der karakteristieke hoedanighe den der K. L. M., precies geheeten Ko ninklijke Luchtvaart-Maatschappij voor Nederland en Koloniën, is altifd geweeBt haar ondernemingsgeest. Terwijl wij het publiek over het Kanaal voerden in vlieg tuigen roet open cockpits en ln een wei nig omgebouwde oorlogstoesteHen met dekselsluiting boven de cnokpit, kocht de K. L. M. zich, dank zij het inzicht en den durf van haar leider, den heer Plesman, van den oonstruoteur Fokker vliegtuigen met waarlijk comfortabele cablnea. En met de vraag naar oomfort en anelheid, bleef de K. L M.-politlek steeds gelijken tred houden. „Het laatste nieuws is, dat de K.L.M. haar geheele vloot één-motorige Fokker vliegtuigen te koop aanbiedt, die, volgens de directie, voor het gebruik op de groote internationale luchtlijnen niet meer aan de eischen voldoet. Het plan van de K. L. M. is over te gaan tot het aanschaffen van nieuwe vliegtuigen van een meer modern ontwerp, die een minimum on derhoudskosten vragen. „De toestellen, die te koop worden aangeboden, zijn Fokkers F. 2 en Fokkers F. 8 met Siddely „Pumu" motoren en F. 8 met Jupiter motor en een F. 7 met Jupiter en eenige F. 7 machines met Rolls Royce motoren. Alle toestellen verkeeren in goede conditie en*zijn zeer geschikt voor ,het gebruik op kleine lijnen, waar zich het verkeer nog niet zoo intensief heeft ontwikkeld en waar het aanbevelens waardig ia met een betrekkelijk khin kapitaal van wal te steken. Naar het Hbl. meldt, zijn deze berichten juist. Echter niet al haar toestellen heeft de K. L. M. te koop aangeboden. Van de vermaarde F. 8 serie, waarmede de k> L. M. zulke hoogst bevredigende resul taten heeft mogen bereiken, zullen onge veer vier toestellen in reserve worden gehouden, om onder byzoiyiere omstan- uighheden ln dienst te worden gesteld. Wat de aan te sohaffen nieuwe vliegtuigen, betreft, la het de bedoeling der K. L.M.- direotle, haar geheele nieuwe vloot te doen bestaan uit Fokdera van het nieuwe type F. 7a, uitgerust met 400 paurds luchtgakoelden Jupltersmotor, welke •omblnatie getoond heeft zulk een groote technische vooruitgang te zijn. Parijs, 22 Oetober. Ben vliegtuig Is te Merignac bij Bordeaux gevallen. De be stuurder werd' gedood, die meoamlclen zwaar gewond. Bij Maraeille is een vliegtuig tn den Etang de Bene gevalle. Twee personen van de bemanning zijto verdronken, een gewond', en een' vierde is nog niet terug gevonden. Om den Schnelder-beker. Engelsch zee-vliegtuig vernield. Baltimore, 23 Oct. De Britsché Super Marine Napier S 4, welk toestel ingeschre ven was voor den wedstrijd om den Schnei- der-beker zeevliegtuigen, is vandaag bij een proefvluoht in zee gevallen en totaal vernield. Vliegtocht naar de Noordpool. Prof. Fritiof Nansen heeft een plan ontworpen voor een vliegtocht naar de Noordpool en het Noorsche blad „Tidens Tegn" vertelt daarvan een en ander. Wij nemen er het volgende uit over: Daar de Noordpoolstreken zooveel dich ter ln onze nabijheid liggen dan de streken van de Zuidpool, hebben zij ook den grootsten directen invloed op de toestan den in ons werelddeel en vragen zij dus allereerst onze belangstelling. Plet groote vraagstuk, dat zich allereerst opdoet, is de verdeeling van land en zee. De noordelijke uitgestrektheid van den Noord-Amerikaanachen arctischen archi pel ten noorden van Canada is nog steeds een onopgelost vraagstuk. Dat het nu bekende land de grens voor dezen uitge- strekten archipel zou vormen, is niet zeer waarschijnlijk, doch hoever de archipel zich verder naar het noordwesten en noorden uitstrekt, dient nog te worden onderzocht. De uitgestrektheid der eilandengroep van Spitsbergen is bekend, en daar ten noorden daarvan ook diepe zee ligt, be staat er weinig waarschijnlijkheid, dat daar nieuw land van eenige beteekenis gevonden kan worden. De uitgestrektheid van Frans Jozefsland, een archipel, is naar het noorden, westen en oosten ook vrijwel bepaald. Het meest onbepaald is de obstelijke uitgestrektheid dezer eilandengroep. De ongetwijfeld gewichtigste ontdek king van nieuw land in deze streken werd ln lateren tijd door de Russische expeditie met de IJsbrekers „Taimur" en „Vaigatsj" onder Vilkitski gedaan, die den 8en September 1918 een groote eilan dengroep Nioolaas II Land, ten noorden van het noordelijkste schiereiland der oude wereldkaap Tsjeljuskin, vond. Dit nieuwe land of deze eilandengroep heeft een uitgestrektheid noordzuid van 850 K.M. of meer dan 8 breedtegra den. Hoe ver het zioh verder naar het noorden en het westen-uitstrekt is onbe kend. Er is reden te onderstellen, dat-er meer onbekende eilanden in het noorden zijn. Deze mogelijk bestaande eilanden en landen te vinden en in kaart te bren gen kan een gewichtige ta k voor het onderzoek der toekomst zijn; doch we tenschappelijk beschouwd, is van nog grooter gewioht de uitgestrektheid der continentale landmassa'a zelf naar het noorden te bepalen en in hoofdtrekken de grenzen voor de uitgestrektheid van de pooldlepzee en de onbekende streken vast te stellen. De kwestie is namelijk, dat de grenzen voor de uitgestrektheid der groote continentale landmussa's. nlet door de kusten van het boven de zee zichtbare land bepaald zijn, dooh door den kam van den z.g. continentulen drem pel, die zich dikwijls ver van de kusten, onder de oppervlakte der zee op tamelijk geringe diepte, soma op minder dan 100- 200 meter, uitstrekt. De groote geografische taak, die in de poolstreken nog ta verrichten ia, ia de uitgestrektheid van de diepe Noordpool- zee in alle riohtingen te bepalen, en in hoofdtrekken de grenzen voor den oon- tinentalen drempel naar beide zijden de Eurazische en Amerikaansch-Groen- landsche van het diepe bekken vast te stellen. Behalve deze zuiver geogra fische vraagstukken, die in het onbekende Noorden wachten op oplossing, is het van groote beteekenis de fysische toe standen in deze noordelijke streken te bestudeeren. Dit onderzoek en het onderzoek der stroomen op de verschillende diepten in de onbekende Noordpoolzee zullen van groot belang voor het zee-onderzoek zijn. Ditzelfde geldt voor de studies van de drift van het ijs, en haar verhouding tot de winden. Aardmagnetiache onderzoe kingen in de onbekende streken zulleh eveneens van beteekenia zijn, vooral nauwkeurige bepalingen van de miswij zing van het kompas en van de inclinatie. Gok de slingerwaarnemingen op het drijf. Ijs, ter bepaling van de zwaartekracht boven de diepe Poolzee en boven den continentalen drempel, zullen van groote wetenschappelijke waarde zijn, ter aan vulling van reeds bekende bepalingen. Verder bespreekt Nansen in zijn artikel zijn plan een bestuurbaar luchtschip voor het bovengenoemde onderzoek te gebrui ken. Hij acht een luchtschip van een inhoud van 180,000—150,000 kub. M. ge- weusclit, alzóo dubbel, zoo groot als de Zeppelin Z. li. Ui, die Tn 1924 uit Friedriohhafen naar Amerika vertrok. Nan»en's plan Is, van de Myrman's kust naar Frans Jozefb Land te vliegen of misschiep tusschen dit land en Spitsber gen, verder door de streek bij de Noord pool, en door de onbekende streken ten noorden van den Noord-Amerikaanschén arctischen Archipel naar Alaska, en zoo naar Nome in Alaska, waar het lucht schip aan een meermast verankerd wordt, en waar nieuwe voorraad brandstof voor de motoren ingenomen wordt, en verder de mogelijke noodzakelijke hoeveelheid gas. Dezé route is 6000 K.M. lang, die men in 3 A 4 dagen meent te kunnen afleggen. Worden land of eilanden ont dekt, dan kunnen deze gemakkelijk langs fotografischen weg in kaart worden ge bracht. Het plan is dan, verder van Nome dicht langs de Siberische zijde der onbe kende streken te vliegen om de uitge strektheid van de diepe zee en van den drempel ook aan deze zijde te bepalen. Dan wordt koers gezet naar het noorde lijke onbekende deel van Nicolaas II Land, ten n.w. van Kaap Tsjeljuskin, om de uitgestrektheid van dit land naar Jiet noorden en het westen te bepalen, om ten slotte ten noorden van Nova Zembla naar Myrmansk te stevenen. Het luchtschip moet behalve de noodige brandstof voor de lange reis van 6000 K.M., een bemanning aan boord hebben van 40 tot 50 personen, met een volslagen uitrysting voor alle wetenschappelijke onderzoekingen. Bovendien* moet, het luchtschip proviand en uitrusting voor 3 maanden voor de geheele bemanning aan boord hebben, voor een evèntueelen slede- tocht over het drijfjjs, wanneer onver hoopt onderweg een ongeval gebeurde. Een dergelijk luchtschip met volle ma chinekracht wordt ondersteld een snel heid van 120 K.M. per uur te kunnen ontwikkelen. Nansen is van opvatting, dat het mo derne luohtsctyp de mogelijkheden schenkt al de gewichtige vraagstukken op te los sen, die met de onbekende Noordpool streken verbonden zijn, en Waardoor de kennis onzer adrde en haar fysische toe standen een groote schrede verder ge bracht zal worden. Naar aanleiding van hem ter oore gekomen geruchten vraagt de officier van justitie schor sing van de behandeling van de zaak. Gisteren heeft de Rechtbank te Amster dam de behandeling voortgezet van den moord in de garage van perceel 21—25 aan den Overtoom te Amsterdam, ge- Kleegd in 1916, waarvoor de 48-jarige M. terechtstaat Er was thans, nu het requisitoir én het pleidooi te wachten waren, vbor de zaak evenveel belangstelling als bij de eerste zittingen. De zitting <ou te 10 uur beginnen, doch eerst te kwart vóór elf kwam de rechtbank binnen. De president herinnerde er den be klaagde aan, dat hij bij zijn verhoor voor den rechter-oommissaris gezegd heeft, ge weten te hebben, dat Busch gewoonlijk veel geld bij zich had. Beklaagde: Uit eigen ervaring wist ik dat niet, Ik had het van anderen gehoord. President: Verschillende getuigen heb ben verklaard, dat ge meerdere malen geld hebt geleend van Busch. Wat dat zoo, of waart ge hem alleen het bedrag van het accept schuldig? Beklaagde: Alleen dit laatste. Ander geld was ik hem niet schuldig. Als de ge tuigen Sagers en Liohtle anders hebben verklaard, is dat onw#ar. Beklaagde vraagt vervolgens den pre sident nog te willen hoorpn den loodgie ter, die den zinken bAk van het zlnkpuntje heeft vervaardigd. De officier van justitie deelt mee, dat de gezondheidstoestand van dezeir man niet toelaat, hem als getuige te dagvaar den; bovendien verklaart hij, er nieta meer van te weten. Mr. Levy geeft hierop aan de reohtbank in overweging, al was het alleen maar op dit punt, heropening van de instructie te gelasten, opdat de rechter-oommissa ris dezen loodgieter kunne hooren. De rechercheur, die den loodgieter in dertijd gehoord heeft, verklaart daarna nogmaals, dat deze zioh alle ter plaatse verrichte werkzaamheden herinnerde, be halve juist het maken van dien zinken bak. De president leest vervolgens uit het dossier een nog niet ter openbare zitting ter sprake gekomen verklaring voor, blij kens welke bekl. indertijd tegenover den curator in rijn faillissement, imr. Post, ont kend heeft, dat hij aan Busch tets schul dig was. Mr. Post heeft naar aanleiding daarvan aan Busch geschreven (ook.deze brief bevindt zich bij de stukken), dat hij hem niet als crediteur kan erkennen. Mr. Levy merkt hiertegenover op, dat over de kwestie, of Busch al dan niet een vordering op M. had,.geen verschil van meening meer kan bestaan, sinds we de verklaringen hebben van de getuigen Pot, aan wie Busch een schuldbekentenis van M. ten bedrage van 1875 heeft la ten zien. Nadat over dit punt nog verschillende vragen waren gesteld, deelde de officier van j -v.u*, mur. RfilHngh, mie, dat hem op het lsstste oogenblik geruchten ter oore zijn gekomen, die van Invloed sou-, den kunnen zijn op het verdere verloop Tan deze zaak, weshalve hij een nader on derzoek wenschelijk aoht. Spr. wil te dien aanzien geen al te groote verwachtingen wekken, maar het is toch mogelijk, dat op deze wijze een meer volledig licht op de zaak zal komen te schijnen. Hij kan en mag thans geen nadere mededeélingen doen, maar zou zich niet verantwoord ge voelen, als hij nu een vordering ging ne- .men. Daarom verzoekt ihi} aan de recht- bank, de behandeling van de zaak 8 da gen op te schorten, totdat hij ziph verge wist zal hebben van den afloop van het onderzoek dat hij zich voorstelt naar de bedoelde geruchten te doen instellen. Mr. Levy kon zich hiermee vereenigen. Niet omdat hij verwachtte, dat de door den officier bedoelde geruchten zouden leiden tot voor beklaagde bezwarende aanwijzin gen, eerder het tegendeel. De rechtbank heeft daarna de verdere behandeling van de zaak opgeschort tot Vrijdag 80 Oetober. Een ontzettend miJn-ongelnk. Donderdagmiddag ongeveer 6 uur is in het ondergrondsch bedrijf der Staatsmijn „Emma" een ernstig ongeluk geschied. De arbeider G., werkzaam in afdeeling O., 825 meter verdieping, werd door een kolenzaagmachine door tot nog toe onbe kende oorzaak getroffen. Den ongelukkige werd de linkerborst- kas opengezaagd, terwijl men ons van ar beiderszijde mededeelt, dat hem boven dien den linkerarm was ontrukt. Na verbonden te zijn döor den mijn- arts is hij per ziekenauto naar het St. Joseph-ziekenhuis te Heerlen vervoerd, waar hij hedenmorgen is gestorven. De ongelukkige is gehuwd en laat een vrouw en één kind achter. Het staatstoezicht stelt een onderzoek in. (Volk) Ben schipbreuk? Het draadloos station te Landsend heeft een bericht opgenomen van het Engel- sche stoomschip CSty of Fainbury, mel dende dat dit, bij stortregens, af was ge raakt van het stoomschip Vojslaw, een boot van 3000 ton, die het op reis bege leidde. Vijf uur lang heeft de Gity of Fairbury daarna vergeefs naar de Vojsiav gezocht, zoodat men vreest, dat deze met zijn bemanning vergaan ia Storm. Een zwaje storm woedt sinds twee dagen in het Kanaal en over Zuidelijk Engeland met een windsterkte van hier en daar 70 mijl per uur. De reddingsbooten van Plymouth en het eiland Wight zijn meer dan 20 uur bezig geweest met het bergen van verscheidene visschersvaartuigen van welke nog enkele vermist worden. Bij Salisbury reed een motorwielrijder tegen een omgewaaide boom en wera op slag gedood en in Worcester kregen 2 huiswaarts keerende scholieren een boom op het lichaam en warden eveneens gedood. Geen onderwijzeres, maar daghitje. Onder het opschrift „Kranig maar droevig" vertelt E. H. ~B. ln het Chr. Schoolbl. „Onze Vacatures" dat een jonge onderwijzeres, opgeleid aan een kweek school zich aanmeldde als dagdienstbode bij de echtgenoote van het hoofd van een Chr. school, daar ze als onderwijzeres geen plaats kon vinden. We weten eerlijk gezegd niet of we het ook zbo droevig moeten vinden als de schrijver, die zegt „Nog eens, 't is kranigmaar droevig, diep-droevig tevenB." De dienstbode van voorheen heet tegen woordig, meenen we, vaste juffrouw, waaruit blijkt, dat er nogal een en ander is veranderd of bezig is te veranderen in de maatschappelijke verhoudingen. Huishoudjuffrouwen zijn er veel te wei nig, d.w.z. beschaafde, betrouwbare, maar gestudeerde juffers of althans juffrouwen met een of ander diploma voor geheel, half of kwart intellectueel beroep veel te veel. Zou het niet aanbeveling ver dienen, met dit voor oogen eens een oplossing te zoeken die een tekort aan den eenen kant, overproductie aan den anderen kant nivelleert? De „meteoorkrater" van den Canon Diablo. De laatste aflevering van het Duitsohe Natuurhistorische tijdschrift „Kosmos" geeft nieuws over den vreemden, geolo gisch moeilijk verklaarbaren krater, die zich in de zandige, planten- en hoornen- arme hoogvlakte ten zuiden van den Canon Diablo in Arizona bevindt.. Daar men in de naaste en verdere omgeving ongeveer 2 ton meteoorijzer gevonden heeft, wordt aangenomen, dat de krater door het inslaan van een grooten meteoor ontstaan is, waar van de grootte op ten minste 860.000 ton wordt geschat. Echter zijn boringen binnenin den krater steeds vergeefscb geweest. Barringer had er echter reeds sinds 1909 op gewezen, dat het voornaamste stuk van den meteoorsteen niet in den eigenlijken bodem, maar aan den zuide lijken kant van den krater was te ver wachten. Inderdaad is nu in het afgeloo pen jaar bij op deze plaats gedane boringen op 440 M. diepte een onvervoerbaar blok van sterk geoxydeerd ijzer gevonden. Daar nu de buiten den krater gevonden Canon Diablo-meteoorsteenen kleine diamanten en platina bevatten, heeft reeds eene Amerikaansche mijnbouwmaatschapplj de geheele aangelegenheid ter hand geno men, zoodat men nu wel spoedig ophel dering van het ontstaan van dezen inte ressanten krater zal verkrijgen door de vele boringen, welke zullen plaatshebben. 8CHAGEN. - Het ls zeker wel merkwaardig, dat ter wijl voor eenige jaren de smokkelhandel in vee uit ons land naar jDuitsohland en België van groote beteekenis was. thans juist het omgekeerde plaste heeft. Er gaat geen week voorbij, of wij lezen van aan gehouden koeien op de grenzen en aller lei Listige streeken worden medeg.MlMd over de wijze, waarop men de waar behou den aan den overkant tracht te brengen, In den regel zijn het beste slachtte*isten, dte men ronder betaling van de invoer rechten over de grenzen brengt. WIJ be sluiten daaruit, dat er met dit gevaarlijke werk nog al wat wordt verdiend en <\vè er in ons land! behoefte bestaat aan goed slachtvee. Koeien genoeg, maar weinig beste. Dit is dan ook wel de reden, dat de weiderij dit jaar niet loonend te. Er ls te veel vee, dat het in de welde niet ver der dan tot 2e kwaliteit brengt, doch meer nog, dlat beneden 2e klas beesten blijft Deze slachtbeesten worden met ver lies verkocht en de weinige beste koelen kunnen' niet goed maken, wat dOor de anderen bedorven wordt De Sohager markt van 22 Oetober sluit zioh volkomen bij bovenstaande uiteen zetting aan. Een goede aanvoer slachtvee, maar van zeer dubbelzinnige kwaliteit De koeden, die de Zogenaamde eerste kwaliteit vormden, waren al spoedig uit- geput tegen prijzen van 1.18 A 1.22 per kilo. Toen was het met goed slacht vee afgeloopen. Wat er daarna nog was, liep van 0.90 tot 1.10. Met dien verkoop daarvan ging het natuurlijk slecht. Alles zal wel verkocht zijn, want de 'boeren moe ten en willen er af. Moeten, want de gras stand wordt vlug minder en de we'ten» zijin doordrenkt met water; willen, omdat elk wel ziet dat de koe of koeien, die van hem aan de lijn staan, bij een terug voer naar de welde, toch niet beter wor den. Zoo te de toestand, de naweeën van mond- en klauwzeer. Gelde éMkoeien met zeer grooten aanvoer liepen van 260 tot'/ 350. Hier geldt al hetzelfde, als bij de vette: veel wrak en minderwaardig goed. Dte met wat vleesch en vooral, waar nog wat melk onder zit waren al spoedig verkocht. Melk en kaifkoelen trekkend 276 A 450, graskalveren traag f 46 h 120; nuchtere kalveren 10 A 26. Schapen zeer traag met weinig handel; jonge vette 49 A 54, oude vette 45 A 52; vette temmeren 80 A 86. Varkens: goede slachtvarkens 95 ct, zouters en En gel sohe biggen 90 ct beiden per K.G. Het Sohager marktfonda ter verzeke ring van afgekeurd slachtvee boekte ln het 3e kw. 1925 861 runderen, waarvan in de. openbare slachthuizen 4 geheel en 169 gedeeltelijk weiden afgekeurd. De ont vangsten bedroegen 4044.95 de uitgarven 8069.80. Aan de Stolpen In de ZLJpe ver brandden 8 hooibergen. De eerste vatte wegens een onbekende oorzaak vuur, mis schien hooibroel. Deze was van den, heer J. Nobel. Twee anderen van den heer J. Nieuwland werden door het vuur van de eerste aangestoken en gingen eveneens ln vlammen op. De heer F. Melchlor van Behagen slaag de te Amsterdam voor Arte. In den nacht van Dinsdag op Woena- dag keerde de heer T. Q. van Sint Maar ten van Petten naar huis terug. *t Was donker en hij moest even den wagen ver laten, dte op den weg bleef staan. Een oogenblik later komt de heer K. van Sint Maarten langs denzelfden weg ln gelijke richting «net zijn harddraver voor de kar en rijdt op het stilstaande rijtuig. Gevol gen: beide rijtuigen gehavend, K. en vrouw, die uit het rijituig vielen, vrij ern stig gewond. Uitslag der verknoping te Behagen op 22 Oct. ten overstaan van notaris Mr. A P. H. de Lange te Alkmaar, ten verzoeke van den heer O. de Geus Ce St. Maarten. Weiland te St Maartensbrug, groot 4.64.60 H.A., in 8 peroeelen; de 8 peroee- len in eindoambinatie gekocht door den heer S. Brommer te St. Maarten voor 9885. Welland van 8. Koorn te Alkmaar, groot 8.60.00 H.A., ln 8 peroeelen, te Hoo- gebieren, gem. Baraingerhorn; opgehou den op 10200. Verkooplng van notaris C. L. van den Beigh op 22 Oct ten verzoeke van de erven van wijlen den heer P. Wit en mej- Trijntje Groenveld e.a. Weiland te Hoogebieren, gom. Barain gerhorn, 'groot 1.48 H.A.; koojier D. Ur- seon e.a. te Heerhugowaard voor*/ 8581.89. Na de verkooping overgegaan aan den heer P. Dekker te Behagen. 2. Weiland aan den Valkoogerdijk, pol der Burghoorn, gem. Behagen, groot 1.08.70 H.A.; kooper O. Wit Valkoog voor 2094.74. 8. Bouwland alsvoren, groot 68.90 aren; kooper J. Bijpoart, St Maarten voor 1488. Huis met erf en tuin ln de Hoep, 4.80 aren, ten verzoeke van mevr. J. D. Boeke geb. P. O. Oort; Kooper de heer K. Engel, Kolhorn voor 8991. ANNA PAULOWNA. Op haar 2de jaarvergadering werd door de Tooneelvereeniging „Oefening baart Kunst", gevestigd in oafé Krljnsberg, besloten om dit seizoen niet sleohts uit voeringen te geven tegen entrée, doch ook voor donateurs en kunstlievende leden alleen. (Uitsluitend anderen). Deze laatste uitvoeringen zullen dan niet op Zondag avond, maar op een avond ln de week plaats hebben. Dit lijkt ons Inderdaad een goed besluit Laten wij voor „Oefening baart Kunst" daarom hopen, dat vele gehuwden zioh als lid sullen opgeven. A-hti eem radiotelegram uit Londen ont- leenen wij nog, dat Engeland in de zitting van den Volkembondsraad zal worden' ver tegenwoordigd door Chamiberiain. Vliegongelukken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1925 | | pagina 10