daar dat thans deze verhooging 'wordt
voorgesteld.
Op de opmerkingen van den heer Smits
antwoordt spr., dat hij geenszins de
hoofdagent van de petroleum hier ter
stede ia Spr. is dat slechts voor een klein
deel. Maar als wethouder voor de .bedrij
ven zit hij slechts uitsluitend voor het ge
meentebelang en niet voor eigen per
soonlijke belangen. Als wethouder be
treurt spr. zeer de noodzakelijkheid van
eene verboogtng. Spr. wijst op een be
langrijke factor, die -z. i. het terugloopen
van het debiet in de band heeft gewerkt.
De muntmeters zijn tegenwoordig open
waarvan het gevolg is, datde muntgas-
verbruikers maandelijks per kwitantie
moeten voldoen. De betaling gaqt dien
tengevolge dikwijls lastig. Thans wordt
voorgesteld de meters te sluiten.
De heer Simits 'bespreekt de kwaliteit
vam het gas en citeert daartoe het artikel
van de Mij. v. Nijverheid. Bedoeld artikel
is ook in handen gesteld van den direc
teur der bedrijven, die ervan zelde, dat
de voor Helder zoo ongunstige cijfers
niet juist zijn. Binnen enkele dagen hoopt
de directeur hieromtrent cijfers te kun
nen overleggen ten bewijze dat ons gas
niet slechter is dan dat van de groote
fabrieken. Dat de heer Smits een slechte
financiering der gasfabriek ter sprake
brengt, trekt spr. zich persoonlijk aam
De heea* Smits acht het niet noodïg daar
omtrent in openbaren raad inededeelin-
gen te doen. Indien deze heer van mee
ning is, dat de fabriek niet goed 'beheerd
wordt, ware het toch plicht dit openlijk
te zeggen. Spr. kan zich overigens uit
bedoelden geheimen raad niets herinne
ren omtrent het naar voren brengen van
dingen, die de fabriek zouden bunnen
schaden. Spr. geeft ten slotte de verzeke
ring, dat hij, als het niet dringend noodig
ware, deze verhooging niet zou hebben
voorgesteld. Met deze prfisverhooging
van 1 cent zal het verlies geenszins ge
dekt zijn en wij zullen toch nog anet een
deficit sluiten.
De heer Smits heeft in de laatste
besloten vergadering over de gasfabriek
gesproken. De heer Grunwald heeft
toen gezegd: waar hier de directeur niet
tegenwoordig is, stel ik voor hem in den
besloten raad te roepen om zich hierom
trent te verdedigen. Dientengevolge zal
spr. thans niet over deze zaak in het open
baar spreken. Spr. heeft niet gezegd, dat
de financiering niet goed was, maar dat
de gasfabriek niet valt met den omzet van
gas-alleen. Spr. had hierbij o.a. het oog
op de meters. Het is een klein kunstje
bijvoorbeeld om thans de munten uit den
meter te halen en lustig gas te verbrui
ken zonder dat dit gecontroleerd kan wor
den. Ook de betalingen per maand zijn
een bezwaar voor de betrokken verbrui
kers, en dit zijn allemaal factoren, die het
debiet kunnen opvoeren.
De heer Borkert wil een enkele op
merking maken omtrent het door den
heer Smits in geheimen raad gesprokene.
De heer Smits omgeeft dit met een ge
heimzinnig waas, en kweekt daardoor on
rust onder de burgerij. Er is in bedoel
den geheimen raad niets gezegd, tenmin
ste niets van beteekenia. Wat de calori
sche waarde betreft, die Is nooit hooger
geweest dan thans en men is er nimmer
over gevallen. Ondanks haar hooge kapi-
taallast, kan onze fabriek de toets met an
dere doorstaan wat betreft prijs en hoe
danigheid van het gas. Ware de kwaliteit
van het gas zóó, dat wij aan de spits zou
den staan, dan zou er in het geheel geen
afzet meer zijn omdat dan het gas niet te
betalen ware. Nu komen er raadsleden
met geheimzinnige beweringen, die ons
uit den put kunnen helpen. Laat ze dan
voor den dag komen met hun argumen
ten.
De heer V a n O s constateert, dat ne
gen maanden geleden men tot prijsverla
ging besloot en daardoor de groote winst
van de fabriek wegnam. Het is hoe langer
hoe minder geworden en het verlies loopt
thans naar de 80.000.benevens de
12.000.— geraamde winst Wat is nu na
tuurlijker dan dat wij er de 2 cent weer
bijdoen, die wij er af gehaald hebben? De
gasfabriek is volmaakt in orde, maar de
kapltaallast is te hoog. Maar dan is het
toch niet volmaakt in orde. Men neemt nu
den heer Smits kwalijk in bedekte ter
men te spreken, maar er zijn inderdaad
tal van dingen aan de fabriek, die on
bruikbaar zijn; materiaal e.d.
men het voorstelt alsof de heer Borkert I aanleiding van het gesprokene, nog en-
Geroep: Maar dit is toch geen geheim!
De heer V a n O s stelt tenslotte voor
den gasprijs met 2 cent te verhoogen.
De heer Sohoeffelenberger: Voor
spr. geldt alleen deze vraag: als wij van
daag deze prijsverhooging aannemen,
wordeh morgen de petroleumventers be
stormd, en zal het debiet nog meer terug
loopen. Spr. zal thans niet in beschouwin
gen treden over de gasfabriek, maar deze
bewaren voor de algemeene beschouwin
gen. Laat men evenwel eens in Alkmaar
informeeren naar de kwaliteit der steen
kool. Die is 60 beter dan hier, en daar
door is de calorische waarde ook beter.
Men vraagt naar argumenten? Er ligt
een kolenbreker te verroesten; als men op
het fabrieksterrein een kijkje neemt, ligt
daar het oud-roest in massa'a De vorige
directeur, de heer RHkes, woont thans op
een villa, en kwam nier arm. Ik vraag
straks een geheimen raad aan. Wou men
hier spreken over de gasfabriek? Ik zal
in den Raad naar voren brengen wat ik
weet Als ik de heer Borkert en de zijnen
hoor, is de gasfabriek een eldorado. In
tegendeel, het kan zoo niet langer, Helder
gaat naar den kelder. De gasprijs moet
omlaag.
De Voorzitter protesteert tegen
de hier uitgebrachte insinuaties tegen den
directeur. Laat de heer Sch. dan een ge
heimen raad aanvragen. Het' is geen ma
nier van optreden als een raadslid aldus
spreekt onder de bescherming van zijn
straffeloosheid.
De heer H e y b 1 o k wil niet over de
sa&k praten, maar komt er tegen op, dat
zou hebben gezegd, dat de gasfabriek een
eldorado was. Wij hebben den gasprijs
verlaagd in de hoop op stijging van het
debiet; het tegendeel is het geval geweest,
omdat de koopkracht van het publiek is
verminderd en men thans maandelijks
een groote som moet betalen. Spr. zet uit
een hoe tengevolge der groote werkloos
heid velen zich werpen op het venten met
petroleum, vandaar de toename dezer
venters. Laat men beginnen de muntme
ters te sluiten, zooals vroeger ook ge
schiedde. Niemand heeft hier schuld; en
als er een raadslid is, dat dingen weet,
moet hij daarmee voor den dag komen en
een oommissie aanvragen voor onder
zoek.
De heer Van Loo protesteert tegen
de uitlatingen des heeren Sohoeffelenber
ger, die spr. verweet er de politiek bij te
halen. Het is gemakkelijk te zeggen de
gasprijs moet omlaag, maar argumenten
hiervoor komen er niet. Met te spreken
over wat vroeger gebeurd is, schieten we
niet op. Den prijs onveranderd te laten,
acht spr. geen goede politiek. De Comm.
heeft drie avonden erover vergaderd en
allerlei argumenten gehoord, maar durft
geen verhooging met 2 centen aan.
Mevrouw Van der Hulst: De heer
Schoeffelenberger heeft gesproken over
een bonnetjes-systeem voor gasverbrui-
kers. Bij een bepaald bedrag aan gas zou
men een bon kunnen geven voor een pre
mie. Spr. neemt dit denkbeeld over en
doet in dezen geest een voorstel. (Groote
vroolijkheid).
De heer V a n D a m: De Raad vindt de
zaak blijkbaar nogal vermakelijk. Er zijn
vanavond roods heel wat dingen te berde
gebracht, o.a. de vraag wanneer de min
dere kwaliteit van bet gas is gekomen.
Die is begonnen in de periode der kolen-
armoede, toen heeft men het kunstje ge
leerd, en het is uiterst moeilijk dit thans
weer af te leeren. Het gaat nu alleen
maar om de kwestie van de beneden-
grens. Met eerlijkheid of oneerlijkheid
heeft de zaak niets te maken. De wethou
der heeft gezegd dat de directeur verla
ging noodzakelijk acht Dit is evenwel
niet geheel juist; B. en W. willen aan
vankelijk niets ervan weten, en zijn eerst
later met dit voorstel meegegaan. De
thans voorgestelde verhooging is even
wel niet van de zijde van den directeur
gekomen, meent spr. We staan nu voor
de feiten, dat de 2 cent verlaging niet den
gunstigen invloed op het verbruik gehad
heeft, dien wij ervan verwachten. Dat met
een verhooging van 1 cent de petroleum
venters bestormd zullen worden, is een
bewering, die niet juist is. 't Nieuwe mo
ment is het sluiten van de muntmeters,
en dit moet opgevat worden als een maat
regel om tegemoet te komen aan het con
tant koopen van gas. Spr. wil na het be
sluit der Cie. om 1 cent verhooging, een
vast rechttarief voor industriegas voor
groot verbruikers. Daarvoor is thans nog
geen regeling, wij zouden dus met alleen
een beslissing te nemen omtrent deze ver
hooging, slechts een half besluit nemen.
Spr. meent tenslotte, dat de heer Smits
verstandig deed door in het openbaar te
zwijgen. We zien aan den heer Schoeffe
lenberger tot welke dingen men komt als
men in het openbaar dergelijke kwesties
gaat bespreken.
De heer Grunwald beantwoordt de
verschillende sprekers. Het spijt spr., dat
de heer van Os opnieuw de zaak heeft
aangesneden. De heer van Os weet zeer
goed, dat de oorspronkelijke gasprijs aan
vankelijk is gehandhaafd, maar bij de
herziening der begrooting opnieuw be
zien moest worden. Toen hebben wij ge
meend de belastingverhooging te moeten
equivaleeren met deze prijsverlaging van
het gas.
De gasfabriek heeft een te zwaren. ka-
pita alsdruk. Ja, dat weten we allemaal.
De heer van Os meent, dat niet alles in
orde is. Het is niet goed zooiets te zeggen;
ook de heer van Os heeft in zijn zaken
wel eens dingen, die tegenvallen. De
krwestie is hier, dat in dit bedrijf alles
naar buiten komt, en dat er 21 raadsleden
zijn, die den directeur op de vlpgers kij
ken. Het is ook van algemeene bekend
heid, dat we een transportbaan hebben,
die niet voldeed en thans buiten gebruik
is gesteld.
Het spijt spr., dat de heer Sohoeffelen
berger hier den vorigen directeur in het
geding heeft gebracht. Spr. wil alleen dit
zeggen: de heer Rijkes is hier niet arm
gekomen. Overigens geeft hij den heer
Sohoeffelenberger in overweging het
geen hij thans over den heer R. zelde,
dien heer eens persoonlijk mede te deelen,
dan kan hij zien hoe de heer R. daarop
zal reageeren. Moet er nu in den Raad
op een dergelijke wijze gesproken wor
den over een vorigen directeur, en is de
heer Schoeffelenberger zoo'n flinke man,
dat hij die dingen, die hij beoritiseert, kan
weten? Geen woorden, maar daden, maar
de heer Sch. heeft nog nooit daden ver
richt. Nu dreigt hij weer met een gehei
men raad. Men moet nooit iets in 't ge
heim doen, daarmee dient men het ge
meentebelang niet
Aan mevrouw van der Hulst vraagt
spr. haar voorstel, dat zij zoo maar in den
Raad geworpen heeft schriftelijk te wil
len indienen. De Raad kan hierover on
mogelijk oordeelen. Den heer van Dam
heeft spr. in de vergadering der Oommis
sie gevraagd een voorstel te doen betref
fende een vast-rechttariet Dat is even
wei niet geschied, omdat de 'beer van
Dam er de groote moeilijkheden van in
zag. In Amsterdam zijn voor de industrie
verschillende tarieven; een vast-recht ta
rief kan voor enkelen van belang zijn,
maar er zijn ook industriën, voor wie het
geen voordeel is. Met den heer van Dam
is spr. het verder eens, dat het niet goed
is zooals de heer Smits over dingen uit
den geheimen raad spreekt Dat wekt
steeds den schijn alsof het tegen den di
recteur gaat Tenslotte geeft spr. den
heer van Os in overweging zijn voorstel
voor 2 oent verhooging in te trekken.
De heer Verstegen wensciht naar
kele zakelijke opmerkingen) te maken. De
waarheid van het spreekwoord „Als de
armoede' de deur binnenkomt vliegt de
liefde het venster uit" wordt thans gede
monstreerd. -Toen onze gasfabriek in
goeden doen verkeerde, dachtniemand
aan kritek; wij maken thans een zeer on
gunstige periode niet de 'gasfabriek door,
waardoor dingen gebeuren, die wij liever
niet deden. Spr. standpunt is, dat elk
raadslid het recht heeft 'het hoofd van een
bedrijf te critlseeren, imats men dan met
gedocumenteerde opmerkingen komt en
niet in bedekte termen Insinueert. Ik zeg
dit, opdat niet de Raad van meening zij,
dat men geen kritiek op een bedrijf zou
mogen uitoefenen.
De heer Sohoeffelenberger heeft den
^-schrijver in de Held. Ort aangehaald.
Wellicht komt binnenkort de tijd, dat wij
eens openlijk dienen te zeggen wie deze
meneer is. Hij komt door zijn geschrijf
hoe langer hoe meer in den kuil en hij
vergaloppeert zich herhaaldelijk. De heer
Schoeffelenberger is het met dien heer
eens. Hij 'kan evenwel in het verslag der
Gasfabriek de cijfers controleeren. Ook
kan hij oontroleeren, dat wij onze regle
mentaire afschrijvingen doen. Aan be
schikbare middelen is thans voorradig
166000.—, die gereserveerd zijn boven
de afschrijvingen. Of het mogelijk is meer
te reserveeren, is op het oogeriblik niet
aan de orde, maar het zou wel goed zijn
indien daarvoor extra 'gelden beschikbaar
waren. Het ia niet noodig als het gas
voldoende is wat kwaliteit en prijs be
treft.
Na de herziening der begrooting
schreef deze zelfde schrijver ln de Held.
Ort, toen wij eene verlaging der gastarle-
ven als balsem op de wond der belasting
verhooging goten: „Wensohen B. en W.
57946.— winst dan verdient het aanbe
veling den gasprijs met 2 oent te verla
gen". Wij hebben dat gedaan, maar in
plaats van 57941.— winst, is er hela
rijk verlies geleden. In plaats dat de
schrijver nu zegt „ik heb misgezien", zegt
hij thans „ik heb het altijd wel gezegd:
wij gaan naar een debacle"
B. en W. nemen het den petroleum
venters niet kwalijk, dat zij het gasbedrijf
aldus concurrentie aandoen. B. en W.
constateerden slechts het feit. Hieruit
blijkt, dat de sohr. in de Held. Ort. zich-
zelven tegenspreekt In het blad van he
denavond staat een nieuw artikel, waarin
aan het slot wordt gezegd, dat in een ver
gadering van gasdirecteuren gezegd is,
dat de samenstelling van het Heldensche
gas onvoldoende was. De heer van Dam
toonde aan, dat de grens der oalorisohe
waarde lager ligt De vergadering voor
noemd heeft dan ook een dergelijk be
sluit niet genomen; wel is besloten, dat
een onderzoek naar de werkelijke mini
mum-grens der calorische waade zal wor
den ingesteld.
[De heer Smits citeerde het Tijdschrift
vami de Maatschappij voor Nijverheid,
maar een zoo'n uit z*n verband gerukt
citaat kan verwarring stichten. Van den
heer Smits als arbeiders-afgevaardigde
had spr. een dergelijk citaat niet ver
wacht, omdat genoegzaam bekend is wat
de Mij. voor Nijverheid is. De schrijver
van bedoeld artikel, de heer Redelé, staat
op de plaats van den befaamden Simon
Maas, die als buitengewoon arbeiders
vijandig bekend staat Het aangehaalde
artikel ls geschreven naar aanleiding van
een ander artikel ln de Augustus-afleve-
ring, en dat laatste slaat weer terug op
een rapport, dat een paar jaar geleden ls
versohenen. Had de heer Simits dit alles
gelezen, dan zou hij wellicht niet zoo
grif met zijn citaat zijn gekomen. In den
gemeenteraad van Haarlem heeft de ohr.
historische burgemeester een adres van
deze Maatschappij' genegeerd en hij
qualificeeide het als vol onjuistheden en
economische dwaasheden, van den heer
Smits had spr. een dergelijk betoog niet
verwacht
De heer V a n O s constateert, dat het
geen de heer Grunwald zeide volkomen
overeenstemt met dat van spr. De heer
Verstegen noemde de gasprijsveriiooging
een lap op de wond. Welnu, men hale er
dieniet af. Moet niettemin toch de gas
prijs verhoogd: worden, doe 'het dan in
eenmaal en kom niet eerst met 1 oent en
straks wellicht met nog een oqnt Spr. zal
zich evenwel met het voorstel van 1 cent
verhooging vereenigen Indien de Raad
meent dat het wenschelijk ls.
De Voorzitter vraagt of mevrouw
van der Hulst haar voorstel (bij een be
paalde afname een premie verstrekken' in
den vorm van vrije oofces of derg.) hand
haaft.- Op het ontkennend antwoord van
mevrouw van der H, komt het voorstel-
B. en W. om den gasprijs met 1 cent te
verhoogen in stemming en wordt dit met
algemeene stemmen behalve die dor hee
ren Schoeffelenberger en Geurta aange
nomen.
ElectrlclteltsbedrtJf.
Voorstel om P. J. Lafeber niet ontvan
kelijk te verklaren in zijn verzoek om
teruggaaf van de kosten van aanleg van
een electriciteitskabel.
(Held. Ort 2 Oct)
Aangenomen.
Personeele belasting.
Voorstel om niet over te gaan tot ver
laging van de opoenten op de personeele
belasting.
He voorstel-Zond ervan tot verminde
ring der opoenten is opgenomen ln het
verslag dier zitting van 22 Sept (Held.
Ort 24 Sept)
De heer B y 1 d e r s was niet ln d© ge
legenheid den vorigen keer de cijfers te
oontroleeren en leest thans een betoog
voor van den volgenden inhoud:
Het aantal perceelen voor de personeele
belasting bedraagt pl.m. 6000.
De totale opbrengst der opoenten van
I
De heer Zondervan zegthet eindcijfer
van zijn voorstel bedraagt rond f 1000.
schade, dit is onjuist, het is f 12000.
De fout welke de voorsteller begaat ls
deze: hij vergelijkt de werkelijke op
brengst van zijn voorstel met de opbrengst
der begrooting, dit mag men nooit doen,
men moet begrooting met begrooting en
werkelijkheid met werkelijkheid verge
lijken en dan komt men zuiver tot een
verschil of mindere ontvangst van
f 12.238.
De heer Zondervan deed in de vorige
vergadering een verkeerde aanhaling over
het advies van den heer Gem. Ontvanger
van 7 Januari 1925 aan het college van
B. en W.dit advies doelde niet op het
voorstel Zondervan, maar wel op ctet van
den heer Oortgijsen, die in hoofdzaak
de hoogere aanslagen wilde ontlasten en
geeft dan vervolgens onder meer dit
advies: „Voor verlaging van het aantal
„opcenten der Gem. Inkomstenbelasting
„pleit ook de omstandigheid dat bij het
„heffen der Ink bel. de ongehuwden zwaar
der worden belast enz."
De heer Zondervan noemt het onjuist
wat B. en W. zeggen in hun advies als
zouden de bewoners van Vroon-, Schagen-,
Bas- en Goverstraten en daarmede gelijk
staande perceelen volgens hun huurwaarde
het meest gebaat zijn in tegenstelling
met de huizen van Volkshuisvesting, want
zegt hij verder in zijn becijfering, de
eerste krijgen* een ontlasting van f2.67
en de andere f 3.10. Neen M. de.V. het
is in dit geval juist wat het college in
het advies gezegd heeft en onjuist wat
door den heer Zondervan naar voren
is gebrachten welomdat de be
woners van bovengenoemde straten een
veel lageren aanslag en mindere opcenten
hebben in vergelijking met de bewoners
van Volkshuisvesting en daarmede ge
lijken. Want de gemiddelde aanslag van
bovengenoemde straten is f 8.50 plus
50 opcenten is f 12.76, de bewoners van
Volkshuisvesting Tuindorp hebben ge
middeld een aanslag van f 13.50 plus 80
opcenten is f 24.20 dus bijna een f 12.
meer. Hierbij heb ik nog niet eens ge
rekend de opcenten voor de Provincie,
want dan wordt het verschil nog grooter
en zoodoende heeft het college volkomen
gelijk om te zeggen dat de minsten in
huurwaarden van bovengenoemde straten
meer gebaat zijn bij, het voorstel Zon
dervan, terwijl de méerderen in huur
waarde maar f 0.40 meer ontlast worden.
Daar deze als voorbeeld genoemde bewo
ners vrijwel hetzelfde inkomen genieten,
wordt de eene partij bevoorrecht door een
goedkoopere woning. Daar volgt verder
uit een mindere aanslag en kleiner aantal
opcenten. Die onbillijkheid dient door ons
weggenomen te worden.
Ten slotte is het voorstel Zondervan
onaannemelijk omdat het in strijd is met
art. 247 der Gemeentewet, daar is sprake
van een geleidelijke opklimming der op
centen. Wij vinden deze wel in de thans
bestaande opcenten, welke geleidelijk
klimmen met 15 opcenten. In het voorstel-
Zondervan wordt deze geleidelijke op
klimming gemist, daar zit variatie in
van 10, 15 en 20 opcenten. Daarom meen
ik, dat de heffing Zondervan niet zou
worden goedgekeurd.
De opcenten op de Personeele belasting
zijn 'n verkapte Gemeentèlijke Inkomsten
belasting, waarin men vindt een scheeve
of onzuivere heffing; zij die genoodzaakt
worden om in een duur perceel te wonen
met een hooge huurwaarde worden hier
door wel het zwaarst getroffen.
Ten eerste door den aanslag, waar wij
niets aan kunnen doen, omdat het een
Rijksbelasting is.
Ten tweede door de hoogere opcenten,
waar wij wel wat aan kunnen doen, aan
gezien deze door den Raad worden vast
gesteld, terwijl ongehuwden en op kamers
wonenden hiervan worden buitengesloten.
Wanneer de opcenten worden opge
heven en de opcenten komen te drukken
op de Inkomstenbelasting krijgt men een
veel zuiverder druk op alle aangeslage-
nen naar een belastbaar inkomen, waar
door de bewoners van perceelen eenigs-
zins worden ontlast; dit laat zich wel
dadelijk gevoelen, omdat het bedrag aan
opcenten der Personeele belasting wordt
opgebracht door 6000 belastingbetalen-
denende Gemeentelijke Inkomstenbelas
ting wordt door 8000 belasting beta-
lenden voldaan.
Wanneer de f 75.000.— aan opcenten,
volgens de begrooting, op de Inkomsten
belasting komen te drukken, dan zal het
vermenigvuldigingscijfer moeten worden
verhoogd; dit is thans 0.85 bij een op
brengst van f 711000.— en dit vermenig
vuldigingscijfer zou moeten worden 0.98
bij een opbrengst van f 786000.— dus
een klimming waartenemen van 0.08.
Een 4-tal voorbeelden ten bewijze, dat
allen hier mede gebaat zijn (wij zullen
ze noemen A, B, O en D).
Eerste voorbeeld A belastbaar inkomen
van:
f 760.met een vermenigvuldigingscijfer
van 0.85 f 47.30.
f 750.met een vermenigvuldigingscijfer
van f 0,93 f 61.75.
Huurwaarde f 200.— heffing 60 opcenten
is f 6.25.
Huurwaarde f 225.— heffing 65 opcenten
is f 8.45.
le geval moet
f 6.25 f 62.66.
2e geval moet
f 8.45 f 55.75.
Respectievelijk
minder.
A betalen f 47.80 -|-
A betalen f 47.80
van 1 tot 4 gulden
Tweede voorbeeld B belastbaar inkomen
f8l250.tegen 0.85 is f 92.97.
0.93 f 101.72.
Huurwaarde f 250.— heffing 80 op-
CTLVbe«ll f 12.40
f 106.37, dus 4 gulden minder.
Derde voorbeeld C belastbaar inkomen
tegen 0.85 1.
C moet betalen f 192.42 f 22.56
f 214.97» dus 4 gulden minder.
Vierde voorbeeld D belastbaar inkomen
f T26O.— tegen 0.86 ia f 484.46.
0.98 f 476.86.
Huurwaarde f 600.— heffing 125 op-
PAnt6n is f-60.62.
D moet betalen f 434.46 f 60.62
f 485.08, dus f 10 minder.
Het komt mij rationeeler voor eenvou
dig over de heele linie een minder aan
tal opcenten te heffen, of geheele ophef-
fing der opoenten en het bedrag dat
verkregen wordt op de Inkomstenbelas
ting te leggen, waardoor ieder belas
tingschuldige naar draagkracht kan be
talen.
De heer Zonder van ie bereid zijn
voorstel ln te trekken ten bate van dat
van den heer Eylders, dat veel verder
gaal
De Voorzitter merkt op, dat het
geen de heer öylders voorstelt, hier mo
gelijk is, doordat wij hier, een groot aan
tal ongehuwden hebben.
De heer Schoeffelenberger
complimenteert den heer Eylders over
zijn cijfers. Durft hij de consequentie van
zijn voorstel aan? vraagt spr.
De Voorzitter: De heer Eylders
gaat uit van een inkomstenbelasting van
ƒ111000.—, doch deze bedraagt ƒ177000—,
de conclusie zijner becijferingen wordt
dus anders.
De heer Eylders heeft dit voorstel
slechts opgeworpen met de bedoeling, dat
de zaak door B. en W. in studie zal kun
nen worden genomen. Staande deze ver
gadering den Raad te overvallen met een
dergelijk voorstel, was geenszins spr. be
doeling. Het Ooilege bestudeer© de zaak
en breng© hierover prae-advies uiti
De Voorzitter deelt namens het
College mede, dat clit er zeer veel voor
voelt deze zaak te overwegen.
De 'heer Van Os mierkt op, dat hier
door een druk komt op zekere categorie
personen.
D heer Zondervan dringt op spoe-
dige behandeling aan; de bedoeling is na
tuurlijk, dat de regeling met Januari in
gaat en de Kroon dient eventueel de
plannen nog goed te keuren.
'Het voorstel van B. en W. wordt hierop
verdaagd!.
Onderwijs.
Voorstel tot het toekennen van vergoe
ding overeenkomstig art. 18 der L. O. wet
aan O. van Dijk en anderen.
(Held. Ort. 2 Oct)
De (heer Smits heeft in de vorige
raadsvergadering gevraagd deze bijlage
aan te houden teneindé in deze zaak nog
iets te kunnen rechtzetten. Uit de tweede
bijlage blijkt nu dat inderdaad de exploi
tatie-rekening was geflatteerd en dat het
bedrag op 70.— moest worden gebracht
Wij zijn dankbaar voor die wijziging,
maar we zijn niet voldaan. In verschil
lende gemeenten geldt een andere basis
voor het percentage^ en zelfs zou men
kunnen koenen tot een vergoeding voor
de volle 100 Zoover evenwel willen wij
het, gezien de finantieele toestand der ge
meente, niet sturen. Evenwel wensoht
spr. op eenig© onjuistheden in het prae-
advies te wijzen. Er wordt gesproken van
gelijksoortige scholen, hetgeen onjuist is.
De school Ls opgezet als meisjesschool en
ln afwachting van dien 'bouw eener an
dere, als gemengde gebruikt Dat de
school Jonkerstraat dus zou zijn overge
plaatst naar de Javastraat zooals de bij
lage vermeldt, ls onjuist; <^e school Jon
kerstraat is opgeheven; het personeel ont
slagen, en in de Javastraat ls een nieuwe
school opgericht. Op twee na is het per
eoneel weer aangesteld. Maar er ls «en
andere schoolcommissie etc. en het ls eens
uitsluitende meisjesschool geworden.
N<u zegt de wet uitdrukkelijk, dat het
de ouders zoo gemakkelijk mogelijk moet
worden gemaakt een school te bezoeken.
Daaraan past zich het voorgestelde per
centage niet aan; voor kinderrijke gezin
nen ls het onvoordeellg, zooals spr. na-
dor uiteenzet. De steekproeven van de be
lastingambtenaren omtrent het Inkomen
van het gezin Stoop waren onjuist, het
inkomen van 8000.waarvoor dit ge
zin te boek staat, ls heel wat minder,
over het geheele jaar genomen. Deze man
ontvangt thans voor zijn vier kinderen
eene vergoeding van 4 X 7-—, en moet
dus 4 X 68.bijbetalen, hetgeen zeer
bezwarend ls. Het heeft spr. verwonderd,
dat hieromtrent geen progressie is toe
gepast.
Spr. zal zich overigens niet tegen dit
voorstel verzetten,indien uien ln gevallen
ah het hier vermelde eenlge toegefelijk
heid kon toepassen.
De heer Van Os hoopt heel wat kor
ter te zijn dan de heer Smits.* Wij hebben
gelijkstelling van openbaar en bizonder
onderwijs gekregen. Hier zijn 30 A 86
kinderen, die van ven© moeten komen om
de school te kunnen bezoeken. Het open
baar en hert pret dhr. onderwijs hebben te
Koeigras een school, het kathojlek onder
wijs niet Er zijn evenwel kinderen ge
noeg om ook daar een katholieke school
te verlangen. Nu heeft ons het benerpen
standpunt van B. en W. gefrappeerd. Het
ware royaler geweest als uien gezegd had:
het openbaar noch het parot dhr. onder-
die belasting voor de
Het voorstel
Gemeente is
f 80638.—. Het voorstel Zondervan tot
verlaging van de opcenten zou in totaal
opbrengen t 68.400.—, alzoo min
f 12.238.—. Nu is elke verlaging van be
lasting welkom, ja zelfs plichtindien
de druk zwaar is, en dat is onze belasting.
Maar onze financiën eischen ook, dat ny
elke vermindering van belasting in wel
ken vorm ook, een weg wordt aangewezen
waardoor de mindere inkomsten worden
edekt en dat missen wij in het voorstel
ondervan.
Huurwaarde f 800.— heffing 110 op
centen is f 22.65.