SCHEPENNUMMER Populair Bijvoegsel van de HELDERSCHE COURANT, No. 200 CAREL J. BRENSA. Het „grootste" Zeilschip. Miniatuur Oceaanschepen. Het scheepje uit de legende van Ulysses. Vreemdsoortige schepen. van ZATERDAG 7 NOV. 1925. 9 L<^r irgv \5 «X». t "Ir. Va. «.Ti» nV xtx xV »,tx *t< x»x xV *t< DOOR '»H Wfp n* y|v V}V 'F> '*V> I rpt Vfl. vtv v}v '<v yft rr» rffr tqv yft j Noot van den Redacteur: Wegens de groote uitgebreid heid van de beschikbare stof is voor ditmaal alleen aandacht gegeven aan de zsllsohspsn. Een volgende maal zal eens een nummer worden gewijd aan de itoomtoheptn. B. Men vreesde dat het te groot zou zljnl In de Londensche bladen van 14 No vember 1866 versoheen het volgende be richt i Gisteren is uit New York te Liver- pool aangekomen het grootste zeilschip, aat immer 'op de Mersey is gezien. Het heet de „Ooean Monarch" en het heeft een lengte van 82 meter 'n breedte van ruim 16 meter en een diepgang van ongeveer 9 meter. Het meet 2146 ton en kan gemakkelijk 900 passagiers bergen. Het heeft 105.000 schepels tar we in en nog 200 ton andere lading aan boord. Het is bestemd voor de vaart tusschen Liverpool en New York. Men vreest evenwel dat het voor de zeevaart te groot zal blijken. Op 27 Augustus 1896 verscheen in het Algemeen Handelsblad echter het vol gende bericht: Het grootste zeilschip ter wereld is de „Potosi", dat te Geestemünde ge bouwd wordt voor rekening van een Hamburgsche firma. Dit reusachtige vaartuig zal 120 meter lang, 16 meter breed en 10.60 meter .diep worden. Het zaj vijf masten hebben en elf waterdichte afdeelingen. De inhoud van het schip wordt 8966 registerton. Het is eehter de vraag of een dergelijk reusachtig zeilschip met vrucht zal zijn te gebruiken. Men had zich blijkbaar aan de beide booze vermoedens van het te groot zijn niet gestoord. Want in December 1902 beriohtte de „Amsterdamsche Courant" het volgende „Het grootste Zeilschip der Wereld". Het grootste zeilschip dat bestaat is de „Preussen" van de Duitsche Han delsvloot. Het vaartuig liep 7 Mei 1902 te Geestemünde van stapel en is lang 185.5 meter, breed 16.9 meter en diep 12.25 meter. Bij een gemiddelden diepgang van 9.28 M. heeft het een waterverplaatsing van 11.600 ton. En een laadvermogen van 8000 ton. Terwijl een dubbele bodem van 660 ton inhoud voor waterballast het verhalen in een haven zonder ver dere ballast mogelijk maakt. Het ankerwinden, sturen, laden en lossen en lens pompen geschiedt met stoom. Het schip heeft vijf masten met dub bele mars en bramra's. Het voert drie en veertig zeilen zonder de reserve zeilen welke een oppervlakte beslaan van 6560 vierkante Meter. De lengte der onderra's is 81.2 meter. De totale lengte van het staande en loopend want staal en touw is 41.900 Meter. *s- Zoodat mhar weer ten duidelijkste bleek, dat de oonservatieve meeiiing van de mensohen van 1866 niet juist Voor meer degelijke vergelijking had- den we nu echter ook van de vroegere Bchepen, n.1. van de „Ocean Monarch •n van de „Potosi" moeten weten hoe veel zeilen en hoeveel want er aan gezeten had. hoorncte vloedgod. De veronderetelde schermJheer van den zeeman in de oud heid. Ben collega (of een ooncurrent) van dien bij ons nog bekenden god „Neptunus". B. GEEN SCHIP ZOO DICHT OF ER KAN EEN LEK IN KOMEN. Een inlandsoh vaartuig, in gebruik Dip de kusten van Korea. Waanneer men er In gedachten een Scheveninger bom van vroeger jaren mee vergelijkt, dan is die voitm nog 200 vreemd niet ER BEHOORT OP HET SCHIP ÉÉN GROOTE MAST. .Antieke schepen waarmede de vroegere bewoners van de landen van Brazilië de zoeën bevoeren. Bekend onder den naam vt ui „Jangadas". Waarmee men al niet den Oceaan oversteekt. Ouderen van dagen zullen zich ver moedelijk nog de „Detroit" herinneren, die in Augustus van het jaar 1912 in de haven van Helder verscheen. Het was een doodgewone Motorboot van 11 meter lang, 3 meter breed en 1.65 meter diep, uitgerust met een twee cylinder 4 takt motor paardekracht en een totaal gewicht van... 15 ton. Met dit scheepje waren vier Amerikanen van New York vertrokken en na een'reis van 21 dagen over den Oceaan, te Queens- town in Ierland binnengevallen. Yia Am sterdam en Helder etc. zetten ze hun reis voort naar het eindpuntSt. Peters- burg. Dergelijke tochten in miniatuur-Oceaan schepen hebben vaker plaats gehad. Ook met zeilschepen. Een van de merkwaardigste tochten in dat opzicht was er een in het jaar 1866 'n Klein kottervaairtuig van l3/4 ton de „Vision" genaamd en bemand met kapitein Donavon, 'n matroos en 'n hond, vertrok in dat jaar eveneens van New York naar Engeland. Ze hadden een veelbewogen reis. Na vier en twintig dagen paalden ze, wegens gebrek aan leeftocht, een zeilschip. Toen verdwenen ze weer maanden lang en bet publiek meende, dat ze bun verdiende loon hadden voor hun roekeloos en ijdel waagstuk. Maar het liep anders. Op een onver wacht oogenblik verscheen bet scheepje voor de Engelsche kust en raakte be houden binnen. Het scheepje werd in 1867 op een expositie te Parijs ten toon gesteld. 'n Ander vaartuig genaamd „Red, White, Blue" zes en twintig voet lang en geheel in den vorm van een redding boot gebouwd, Ivolbraoht ongeveer op denzelfden tijd 'n soortgelijke overtocht in 88 dagen. Ook' bij deze reis waren twee mannen betrokken. Zii verklaarden echter bet nooit weer te willen doen. En nog 'n derde staaltje geschiedde 'n jaar later. Het was een Engelschman, de heer Bowker, die den 19en Augustus van het jaar 1868 in een... cano het En gelsche kanaal overstak. Na twee flesschen wijn, en een trommel met beschuit aan „boord" genomen te hebben, vertrok hij des ochtends te 7 uur uit Ambleteuse zeven mijlen ten Noor den van Boulogne gelegen. Des namiddags te 6.44 kwam hij dien dag te Dover aan, na met uitzondering van een half uur rust 11 uren onaf gebroken te hebben gepagaaid. Halverwege ontmoette de reiziger een schip, welke kapitein hem den te volgen weg aanwees. De cano waarmede dit waagstuk werd ondernomen was 16 voet lang, 28~. duim breed en 8 duim diep. Zoodat de pogingen om in kleine vaar tuigen over zee te gaan ook al niet van vandaag of gisteren dateeren. B. In het jaar 1789 verscheen er in de Engelsche bladen een opzienbarend be richt. Men lasOp een van 's Konings werven onder opzicht der Admiraliteit is men thans[ bezig met bet bouwen van een platboomd schip van 20 stukken (kanonnen). Dit vaartuig zal slechts zeven voeten diepgang en geen zwaarden hebben echter zoo men meent zoo scherp op den wind kunnen zeilen als een oorlogsfregat des Konings maar vermag. Zoo deze proef gelukt zullen alle 's Ko nings vaartuigen die om de kust kruisen op dezelfde wijze worden gemaakt. Vermoedelijk is de proef niet gelukt, want soover de gesohiedenia vermeldt worden de Engelsohe kusten tegenwoordig niet van platboomde schepen van zeven voet diepgang en zonder zwaarden om- kruist. Ze zijn eenigszins anders. B. Te Butschport, Connecticut, een staat in Amerika, werd in het jaar 1860 een proef genomen met een geheel nieuw vervoermiddel over zee. De heeren Lacy en Broth maakten een zeereis van 2 mijlen en later een van zestig mijlen in een soort bootje van twaalf voet lang zonder zeil en zonder riemen en zonder stoom, maar getrokken door... 'n vlieger. Het was 'n vlieger van 10 voet hoog en acht voet breed. Hij was van fijn wit katoen gemaakt en had 'n staart van honderd voet lang. De trekkracht van den vlieger was zoo groot, dat geen zeilboot het vliegscheepje kon bijhouden. Toen de heeren na hun tweeden tocht geland waren was 'n gelijk vertrokken groot zeiljacht nog meer dan vier mijlen ten achter. Het schuitje werd heel ge makkelijk bestuurd. In de Amerikaansche couranten kwamen na dit succes de berichten, dat men binnen kort veel reizen per vliegerschip zou zien te ondernemen. En men rekende al uit welke vorderingen deze kleine proef binnen de eerstvolgende jaren zou ondergaan. 'n Ieder kent wel de geschiedenis van den beroemden Griekschen Vorst Ulysses (Odyseus), de echtgenoot van deschoone en deugdzame Penelope. Hij was het, die zich trachtte te onttrekken aan den strijd tegen Troye uit liefde voor zijn gemalin en zioh deswege krankzinnig hield. Zijn list baatte hem niet. Hij trok met 12 schepen tegen Troye op en onder scheidde zich. Tengevolge van verschil lende handelingen evenwel haalde hij zich de toorn van de goden op den hals en werd veroordeeld om vele jaren op zee te zwerven en verschillende avon turen, hem door de goden bereid, te doorleven. De bekendste daarvan door Ho merus verhaald in de bekende „Odys see" was zijn vaart voorbij het eiland der Sirenen, aan wier verleidelijke zang naar het heette, niemand ontkwam. Ulys ses evenwel weerstond de verleiding en keerde na vele jaren omzwervens bq zijn vrouw Penelope terug. Hierboven vindt men het schip afge beeld waarop hij Ulysses rond het Sirenen- eiland zou hebben gezworven. B. Die sljn tljtjen weet te gissen, En sljn toutjen weet te splissen, En sljn glas te roere staen, Mach wel voor een bootsman gaen. Als koek en bottelier lest eens te [samen keven Doen hoord' lok onder wlen [de boter was gebleven. Achterschip van een antiek Fransch Galèasse z.g. Galjas of groote Galei. Naar een model, dat aanwezig is in „Le Musée de Marine Au Louvre" te Parijs. Dit is zoover mijn Informaties gaan ook al niet gebeurd, B. En hier is de groote Galei in volle pracht. Tentoongesteld in het Marine-museum Au Louvre" te Parijs. Zou ieder rèohtgeaard oud-zeeman niet watertanden naar 00'n „ouwe schuit"? Niet veel te seggen, Maar houwen en beleggen. Een die zijn zeyl te hooge stelt Wert lloh'llok van den wint gevelt. 't Juffertje (AUTEURSRECHTEN VOORBEHOUDEN) Afbeelding van „Rhenus" of de VU/

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1925 | | pagina 13