T "Wyberf fjlcwl gmeesi Tweede Blad BINNENLAND "GEMENGD NIEUWS VAN ZATERDAG 21 NOVEMBER 1925. Ingezonden Mededeeüng. (670) &i*i&hficLnden-Ww&&WovUri Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Holland'» Noorderkwartier. iBovenigenioemde Kamer vergadert op Woensdagavond, den 26en November 1925, ten 6'/, ure run. in het Stadhuis te Alkmaar. [De agenda vermeld o.a.: Ingekomen stukken, w.o. Verzoekschrift van de N.V. ,3. S. O. N. A." olm de subsidie voor de bijdrage tot het openhouden van het N.-H. Kanaal voor 1926 te oontinueeren. Het Bureau adviseert daaraan gevolg te geven, behoudens goedkeuring van den betrokken Minister. Antwoord van den Ministro van Arbeid, Handel en Nijverheid» op het schrijven der Kamer, cLd. 10 Oct. 1925, inzake In voerrechten op landbouwproducten in DuitschlandL Oopie aan die leden gezonden. Afschrift, ter kennisname, eener .mis sive van het Dept. van Financiën, betref fende waardebepaling bij invoer. Oopie aan de leden en de pers gebonden. Adressen der K. v. K. te Utrecht en te Groningen om te geraken tot verlaging van de tarieven voor abonnementen der Rijkstelefoopaanslui tingen. Schrijven van het Gemeentebestuur te Alkmaar, met bezwaren tegen de inkrim ping van het aantal postbestellingen op, werkdagen te Alkmaar. Het wegenvraagstuk en de wogbelas- ttng. (De Prop«ganda-oomimiasie voor we genverbetering verzoekt de wegen te noe men, die in de eerste plaats voor verbete ring in aanmerking komen.) Toelichting van den Voorzitter der VerkeersoommissieL Schrijven der gem. Alkmaar inzake verplichte winkelsluiting te Alkmaar. Hierin verzoekt het Gemeentebestuur de meening van de Kamer over verplichte winkelsluiting. De* noodzakelijkheid van verlaging der ibtnneniandsche posttarieven. Schrijven van den inspecteur der Pos terijen en Telegrafie te Amsterdam, waarin wordt medegedeeld, dat met in gang van 1 Dec. te Schagen het aantal bestellingen op werkdagen zal worden teruggebracht van vier tot drie. Ondef de uitgegane stukken worden ojbl venmeid: Adres aan het Hoofdbestuur der Poste rijen en Telegrafie te 's-Gravenhage, strekkende tot het verkrijgen van een sneller telefoonverkeer met 's-Graven hage en Rottendam. Schrijven aan den Inspecteur der Pos terijen te Amsterdam naar aanleiding van de gecombineerde vergadering met de Middenstands-besturen met bezwaren to gen de inkrimping der bestellingen op werkdagen te Alkmaar en Schagen Schrijven van den Directeur-Generaal der Bwterijen en Telegrafie'te 's-Graven- hage oetreffende de uitbreiding van irn- terlooale telefoongeleidingen voor Alk maar en omgeving. Deze zal op het werk plan 1026 worden gebracht Rondvraag. De Rijksmiddelen. Evenals over de vorige maanden hebben de rijksmiddelen over October een stijging ondergaan, in, vergelijking met verleden jaar. Echter is thans het voordeelige ver schil heel wat kleiner dan b.v. in Septem ber en in Augustus het geval was. Het be paalt zich tot een bedrag van 570.800 voor wat de gewone bronnen van inkomst der schatkist betreft. Toch is het resultaat geenszins onbevredigend te noemen, vooral niet wanneer men bedenkt, dat October 192a ruim 4 millioen meer had opge- bracht dan de gelijknamige maand van 1923, welke laatste overigens het dient erkend een nogal poover figuur had gemaakt. De rijwielbelasting heeft ditmaal even als trouwens in September j.1. geen rol van beteekenis meer gespeeld. Niettemin is het totaal, dat er tot dusver dit jaar bin nenkwam, heel wat hooger geweest dan in 1924, het ie jaar der heffing: ƒ6.480.327 tegen 5.247.228,. een voordieelig verschil derhalve van 1.233.100. Er blijken dus dit jaar 2.160.109 rijwielen onder de belas ting te zijn gevallen, tegen 1.749.076 een jaar geleden. Het bevredigende karakter van de over October behaaldle uitkomsten treedt sterker naar voren, wanneer men de wisselvallige successierechten buiten beschouwing laat. Deze zijn bij de inderdaad opmerkelijk hoo- ge opbrengst van 5.404*800 verleden jaar 1.771.000 ten achter gebleven. Het 1/12 der raming werd evenwel nog met ongeveer een halvTton overtroffen. Maar zonder de successierechten wordlt het resultaat voor de overige middelen een aocres van f 2.^42.000, in stede van den thans ge- boekten bescheiden vooruitgang van nog geen 6 ton. In de eerste plaats zijn het de invoerrechten geweest, die tot dit belang rijke accres hebben bijgedragen, en wel c een bedrag van i*579*7b°- .„„..„i Opmerkelijk is het overigens, zoowel de loodsgelden als het statistiekrec 1 barometers van het handelsverkeer,- gare opbnu«sten gaven van resp. f 0000 en t 15.000, waarbij ook weer niet uit het oog mag worden verloren, dat de vergelij king gemaakt wordt met ongewoon hooge opbrengsten van October 1924, terwijl de ontvangsten nu in elk geval, in de eerste plaats voor de loodsgelden, aanmerkelijk hooger zijn geweest dan in September j.1. en het een, twaalfdie der raming sterk te boven gingen, terwijl de cijfers hooger wa ren dan in een der voorafgaande maanden van dit jaar. Waaruit men dan, ondanks de geringe achterstanden bij verleden jaar, een voortschrijdende levendigheid op het gebied van handel en verkeer zou mogen afleiden. Ook andere barometers -van het economi sche leven geven een iets hoogeren stand aan, zonder nochtans toï overdreven opti mistische conclusies aanleiding te geven. Zoo hebben de zegelrechten 217.964 meer, de registratierechten 50.385 meer opge leverd, al kondten laatstgenoemde het niet tot 1/12 der raming brengen, en was de op brengst lager dan in een der voorafgaande maanden van dit jaar. Een noemenswaardige stijging, ƒ479.200, was eT bij de dividend- en tantièmebelas- titig, waarvan men nochtans de beteekenis niet mag overschatten, aangezien de ver gelijking wordt gemaakt met een maand, waarin de opbrengst ongewoon laag was. Intusschen is er voor de tien maanden .een accres te boeken van 2.557.000, dat de bevredigende resultaten van tal van bedrij ven in het licht stelt. Anders staat het met de inkomstenbelasting, diie sedert het begin des jaars een achterstand van 3.799.000 heeft aan te wijzen, nadat October een klein nadeelig verschil 10.500) had vertoond. De oorzaak van 'de vrij groote daling voor de eerste tien maanden Slijkt inttftschen geheel op rekening te komen van geringere baten Uit vroegere dienstjaren. Bij die grondbelasting was er in de altijd schrale Octobermaand een stijging van 36*235, die het accres sedert 1 Januari tot 1.474.000 deed oploopen. Het perso neel gaf voor de afgeloopen maand een da ling van 818.500 te ziea In elk geval is er voor de eerste tien maanden nu nog een accres van 2.419.000 bij dit middel. Bij die vermogensbelasting een stijging van 41.500 in October en van 265.000 se dert het begin des jaars. Ook bij deze be lasting doet zich het verschijnsel voor* dat er op rekening van het looper^de dienstjaar rij veel meer is betaald dan een jaar ge leden het geval was. Afgescheiden van dien tabaksaccijns, die 332.500 meer opbracht en 1/12 der ra ming met bijna een gelijk bedrag over schreed (bij 10/12 is er nu reeds een voor sprong van 1.328.000), geven de accijn zen geen groote verschillen te zien. Het be langrijkst is nog de vooruitgang van 226.000 (amper 6 pet.) bij de suiker, welke dit jaar een vrij groote mate van sta biliteit vertoont en sedert het begin des jaars een vermeerdering van 2.727.475 heeft aan te wijzen. Het gedistilleerd heeft bij evenveel betaaldagen als een jaar gele den, warempel een accres aan te wijzen, en wel tot een beidrag van 53.000 (overigens niet Veel meer dan 1 pet.). Nochtans is de bate van 4.653.600 voor de afgeloopen maand slechts een paar ton hooger dan in October 1924, toen het heffingspercentage nog slechts de helft bedroeg van het tegen woordige. Inmiddels helstaat er voor de eerste tien maanden nog een achterstand van 1.438.000 tegenover verleden jaar. Gieslacht, zout ten bier gaven in October resp. 12.100, 26.300 en 50.LQO meer. Voor laatstgenoemd' midjdel is er over de eerste tien maanden het aanzienlijke accres van 3.226.500 te vermelden, waardoor dus de evengenoemde achterstand van het gedistilleerd ruimschoots wordt vergoed. Tenslotte willen wij nog vermelden de stij- ging van* f 98.500 bij de domeinen,, welke den vooruitgang sedert het begin des jaars tot 335*587 deed aangroeien. Uit de bovenstaande opsomming is vol doende gebleken, dat de meeste middelen, inzonderheid die, welke den gang van zaken in handel en bedrijf weerspiegelen, geep kwaad figuur maken, terwijl de enkele ver minderingen, die .ter zijn, dieels toevallige, deels, weinig belangrijke oorzaken nebben, Voor de eerste tien maanden valt er nu te wijzen op een accres van bijna 17 ml1" li oen tegenover het jaar tevoren en op een voorsprong van ruim 33 millioen tegen over 10/12 der raming. De inkomsten ten bate van het leenings fonds zijn in October 21/, ton beneden ver leden jaar gebleven, in hoofdzaak door eenigen achtenstand bij die verdedigings belasting II en bij de opcenten der inkom stenbelasting. Voor die eerste» tien maanden bedraagt het nadeelige verschil ruim t 1 millioen, een bedrag, dat echter tegenover het bovenvermelde accres bij de gewo middelen weinig te beteekenen heefd Een rede van Edo Flmmen. Voor de afdeelMg Amsterdam van den Alg. Nederlandschen Bond van handlela- en kantoorbedienden heeft Woensdag avond de heer Edo Fimmen geBproken over: Onze internationale verhoudingen en vooruitzichten. Hij begon met een uiteenzetting van de ontwikkeling, den bloei*en de inzakking van het Internationaal Vakverbond. In en dooi» dan oorlog waa door hat op trekken van de arbeiders in vereeniglng met de bourgeoisie de internationale be weging te gronde gegaan en pas in 1919, toen te voren eenige zwakke pogingen waren gedaan, herrees op het congres te Amsterdam de vakvereenigingsinternatio- nale uit haar asch. Ze stelde zich tot taak te trachten in de toekomst nieuwe oorlo gen te verhinderen en de socialisatie ter hand te nemen. Men sprak zich uit tegen de reactie en tegen de blokkade van Rusland. Waren er vóór den oorlog 8 millioen le den, in 1923 waren ruim 23 millioen arbei ders aangesloten. Het LV.V. was actief werkzaam door de steunbewegingen aan Opstenrjjksche en Russische arbeiders: In Juni-Augustus 1920 werd Hongarije geboycot, in 1921 de munitie-aanvoer naar Polen uit Bel gië en Frankrijk stopgezet Toen kwam echter de inzinking, zoodat het I. V. V. nu nog geen 13 millioen leden telt Van eenige actie is nergens sprake. Het L V. V. is op het oogenblik machteloos door de afneming van zijn ledental. Door de groote economische malaise en werkloos heid hebben vele arbeiders de vakbewe ging verlaten. Bovendien waren in 1919 vele arbeiders aangetrokken om lid te worden omdat zij zagen aankomen, dat de socialistische heilstaat aanstonds gefor meerd zou worden. Toen deze uitbleef, trokken ze zioh terug en nu is het L V. V. machteloos, omdat de arbeidersbeweging niet eensgezind is; de arbeiders bestrij den elkaar nationaal en internationaal, waarvan de grondoorzaak ligt in de hou ding, die bet proletariaat tijdens den oor log heeft aangenomen. De Russen heb ben geweigerd met de Europeesche arbei ders samen te gaan omdat ze volstrekt niet begrepen het samengaan van arbei ders en bourgeoisie in de andere landen, spraken daarom van verraad aan de In ternationale en wilden geen samenwer king met verraders. All6sTs teloor gegaan en geen betere tijd voor de arbeiders zal aanbreken zoolang ze niet boven de na tionale gemeenschap het proletariaat zul len verkiezen. De leiders der afbeidersbeweging moe ten gedwongen worden iedere verbinding met de bourgeoisie te verbreken. Slechts eenheid op klassestandpunt kan de ar beiders vrij maken en geen illusies moe ten ze koesteren ten opziohte van verdra gen, die slechts nieuwe en fellere oorlo gen in zioh bergen. De arbeiders moeten zijn klassebewuste revolutionaire socialis ten. Slechts dan zullen ze de hun toeko mende macht kunnen veroveren. Gaslevering aan gemeenten door het HoogovenbedrJJf. De vestiging van het Hoogovenbedrijf te IJmuiden heeft voor de gemeenten in de nabijheid van het Noordzee-kanaal de quaeatio der gaslevering in eigen beheer of door bet groote particuliere bedrijf tot een actueele strijdvraag gemaakt. Waar men (nog niet tot de oprichting van een eigen gasfabriek was overgegaan, is de keus niet moeilijk. Zoo beeft Velsen,dat tot bet begin van dit jaar zijn gas van Haarlem betrok, niet lang geaarzeld toen het contract met deze gemeente ten einde liep; en bet gemeentebestuur van Velsen is met het Hoogovenbedrijf een overeen komst tot gaslevering aangegaan, waar tegen Haarlem toch niet bad kunnen opbieden. Velsen betrekt sinds Juli zijn gas van het hoogovenbedrijf; men is er zeer te vreden over, want het voldoet, blijkens deskundig onderzoek, volkomen aan de gestelde eischen. Bovendien' is de prijs, dien de gemeente betaalt 3'/a cent per kub.M. voor de eerste 2 millioen kub.M. en 2'/i cent voor het volgende millioen zoo laag, dat zij in staat is aan groot verbruikers gas te leveren tegen 4 cent per kub.M., wat vóór dien onmogelijk was. Het ligt dus voor de hand, dat andere gemeenten, in de nabijheid van het Hoog ovenbedrijf gelegen, de vraag onder de oogen zijn gaan zien, of zij, door aan sluiting bij dat bedrijf, zich niet eveneens een gasvoorziening kunnen verzekeren, of wel wanneer zij al een eigen bedrijf gevestigd hebben bet Hoogovenbedrijf zoo vooreeelig leveren kan, dat de eigen fabriek daartegen niet kan concurreeren. In dit laatste geval verkeert Beverwijk. In de vorige zittingsperiode van den Raad zijn nogal groole bedragen gevoteerd voor den aankoop van nieuwe kamerovens en voor een losinrichting, die waarschijnlijk voor de behoeften niet geheel noodzake lijk was. Hierdoor is de schuld van de fabriek vrij belangrijk geworden, en daar bet productievermogen vrijwel bet maxi mum genaderd is, zal dus nieuwe uit breiding noodig zijn. De directeur deed reeds een voorstel voor |aankoop van nieuwe ovehs tot een bedrag van ongeveer f 70.000. De schuld zou door deze nieuwe uitgaaf stijgen tot ongeveer 1 370.000. Het gas kost thans aan Beverwijk in de houders 8.66 cent per kub.M., en aan de afnemers 11 cent per kub.M. Nu blijkt uit de begrooting voor 1925, dat bet bedrijf geen winst meer geeft; door uitbreiding en vernieuwing hoopt de directeur bet echter weer zoo,ver te kunnen brengen. Maar als er dan winst gemaakt wordt, zal deze waarschijnlijk noodig zijn voor rente en aflossing, terwijl dan toch ook gerekend wordt op een grooter verbruik in de aangrenzende gemeenten. Daarom is het van zeer veel belang, dat bet buizen net naar Wijk-aan-Zee en naar Heemskerk slechts halverwege die gemeenten is ge legd, omdat men zich daar nog niet aan Beverwijk wil binden en eerst wil afwach ten, boe de Raad in deze gemeente staat tegenover de vxaag: bet gas betrekken van bet Hoogovenbedrijf en de eigen fabriek sluiten, of het gemeentebedijl' vernieuwen en uitbreiden. Dec weg i8 hier niet alleen voor Beverwijk aangewezen. Een gemeente fabriekje kap niet concurreeren tegen een groot bedrijf als dat der Hoogovens, waar het gas alg nevenproduct in zoo ontzag lijke voorraden beschikbaar is, dat bet gemakkelijk goedkoop kan worden ge leverd. In Uitgeest wordt ook ernstig gedacht over aansluiting bij het Hoogovenbedrijf het zal er zeer waarschijnlijk toekomen. En Castricum, waar men nu met een eigen fabriek 14 cent per kub.M. betaalt, zal dat voorbeeld vermoedelijk volgen. In Koog en Zaandijk, en ook in Wormerveer, schijnt de kans op levering door het Hoogoven bedrijf evenmin te zijn uitgesloten. En zoo is het niet onwaarschijnlijk, dat over enkele jaren tal van gemeenten boven heb Noordzee-kAnaal haar gas van het bedrijf te IJmuiden zullen betrekken. Een schadepost Nadat hij aam eenige Jongens vergun ning had gegeven, verscheidene oude pakkisten weg te halen om ze voor een vreugdevuur te gebruiken, ontdekte een verzamelaar van oude kunst en antiqui teiten te Nottingham, dat ook een krat met- twee oude schilderijen verdwenen was. Het bevatte een schilderij vwn Peter Ingezonden Mededeellng. 'tabletten, tegen hoest Neef van het inwendige van de Pieters kerk te Rome en een landschap van Pan* nini Beide schilderijen waren echter al in Tlarnmen opgegaan. Twee kinderen gestikt In een kiezelsteengroeve te Strasz bij Heerlen ontstond Woensdag een zand verschuiving waardóór twee kinderen be dolven werden. Beide zijn gestikt Weer een mijnongeval. Woensdagavond ca half tien is te Heep- len in de mijn Oranje Nassau Dl weer een ongevalgebeurd. De 38-jarige Pool- sche mijnwerker Hottkowski werd door afvallend gesteente getroffen. HIJ is Don derdagmorgen overleden. AMSTERDAMSCHE BRIEVEN. Ouverture. Moderne modepoppen. Hamlet ln rok. Tram- kritiek. Het Leesmuseum. Twwelschadezlekenhuls. Het straat rumoer. Men zou de niéuws-potpourri van deze hoofdstedelijke week met een ouverture van het volgend geme kunnen inleiden: „Komend van de veiling-Castigliomi bij Frederik Muller, waar de tonnen-opbren- gende doeken van Rembrandt en andere grooten van heinde en ver museum-direc teuren en groot-verzamelaars getrokken hadden en fel gestreden werd, in spannend spel van loven en bieden, om hun bezit, begaf ik mij, moe van het peinzen over het conflict tusschen machtige, van de aarde wegrukkende kunst en ook machtige, maar pijnlijk aan-de-aarde-gebonden, geldmacht, slenterend door de winkelstraten, naar huis. De tram lokte niet, nu in den Raad weer eens duidelijk was gezegd, wat wij tegen woordig tegen haar hebben. Ter opluchting van het gemoed wilde ik mijn oogen hier en daar te gast doen gaan aan de frivole ge neugten van de allernieuwste damesmode, zooals die achter de vensters van onze groote damesmagazijnen in verleidelijke kleuren, coupes en stoffen den volke wordt voorgehouden. Maar dit onschuldige, mon daine genoegen, dat ik mij had voorgespie geld, was mij niet gegund: waar ons tot nu toe uit de étalage-kasten van Hirsch, De Vries, Gerzon en hoe dergelijke dames paradijzen meer mogen heeten, vriendelijke j offeren, mevrouwen en maagden-van-was, het hoofd schalks-coquet op-gewend, toe lonken met kleuren-ais-bellefleurer^ vuur- roode kersen-mondjes, figuren als ideale Venussen enécht haar, daar kronkelen ons tegenwoordig van achter dezelfde rui ten blauw-grauw geschilderde gedrochten tegemoet als wilden zij ons beheksen met hun gespreide en spitse vingers, hun glazen oogen en giftig brons-groene haren.... Hier en daar zinkt, daar tusscben-in, een klein dametje weg in een jclub-sessel en steekt ons, wel wat in-décent, haar twee meter lange beenen toe, waaraan zij de nieuwste echt- of kunst-zijden kousen de monstreert Het futurisme, of beter het expressionisme, gezien deze inderdaad zeer expresselijke beepen heeft blijk baar in de modepoppen-wereld zijn entrée gemaakt! Zij ook willen hun tijd vooruit zijn! Er wordt overal aan deze kwaal geleden. Zelfs de dooden laat men niet met rust: men dwingt ben ook hun tijd vooruit te loopen. Shakespeare bijvoorbeeld! Men gunt hem zijn gestalten en verbeeldingen niet meer in de gedaante en aankleeding van zijn eigen tijd, maar steekt hen in onze moderne rok, smoking en laatste Hirsch- toilet.En zoo zad clan ook, aan het eind van deze week, zijn „Hamlefhier ten too- neele worden gevoerd in onze huidige dracht. Een experiment dat Verkade met de zijnen, in navolging van het Londensche en onder de auspiciën van het Tooneelver- bond, onderneemt. Ik vond dus in de straten geen vreugde en omdat, bij nader inzien, ook mijn „thuis" mij niet „best" leek, gezien, neen, erger nog, gehoord de, eiken dag in aantal toenemende, luidkeels roepende venters, keerde ik mijn schreden naar het getrouwe Leesmuseum aan het Raki», waar stilte en studieuze rust pleegt te zijn. Maarmen jubileerde er! 125- jarigbestaan! Receptie, Bestuur, en. de langzamerhand, biielk herdenkingsfeest in onze étad, onvermijdelijk wordende ge schiedkundige speech van prof. Brugmans Geen huldigings-, ramp-, feest- of ander Comité 'zonder het secretariaat van den heerVattier?Kraane; I geen jubileum zonder de historische verhandelingen en document-uittreksels van prof. Brugmausl. Ik ontvluchtte dus ook het Leesmuseum, waarop ik mij in arren moede afvroeg of ik mij dan maar niet ineens bij het Tessel- schade-ziekerihuis moest aanmelden om onderdak. Men gaat 't, naar de laatste me- dedeelingen van B. en W., inrichten ali verblijf voor lichtelijk invalide ouden-van- dagenWant zoo: lichtelijk invalide en oud-van-dag, voelde ik mij na deze 'reeks van desillusies In deze ouverture zijn, zooals dat in een goede ouverture behoort, vrijwel alle motie ven van het, daaropvolgend stuk reeds in wezen aangeduid*. Laat ik een motief, het „tram-motief", wat nader uitwerken. Het is een motief waarop de Amster dammer gaarne door-componeert en dat een ieder,-in verschillende variaties, verwerkt. Dé variaties staan echter den laatsten tijd alle „in mineur". Ook die welke deze week door verschillende Raadsleden aan B. en W. werden voorgespeeld. Eg al trachtte nu wethouder Wibaut met de cijfers uit de laatste jaren aan te toonen, dat het met het trambedrijf beusch miet zoo slecht stond als sommigen 't doen voorkomen, al mocht, naar zijn zeggen, dit jaar wel weer op een 3 ton winst gerekend wprden, het blijft een akelig feit, dat de vervoercijfers bedenke lijk terugloopen: 133 millioen in 1919 tegen 129 het laatste jaar. En dat in een stad, die er elk jaar een bevolking als van Zwolle bij krijgt! Men trachtte in den Raad van alle zijden te „dokteren". De een wil de oude „pasjes" weer invoeren; de ander het oude twee-en-een-halve cent9 tarief van den Dam naar het Centr. Station vice versa; nog een ander een algemeen vijf-cents-tarief. En tenslotte kwam de heer Douwes zeker wel met het meest origineele recept voor den dag. Laat, zeide hij, jop de z.g. „spits-uren", wanneer het wenschelijk is veel meer wa gens dan nu het geval is te laten loopen, debrandwachts als wagenbestuurder en conducteur invallen: dat bespaart extra kosten. De burgemeester verklaarde echter van „zijn" brandweer „geen man en geen cent" voor dit doel te kunnen afstaan en wethouder Wibaut verklaarde, dat hij niet vooruit kon garandeeren, dat er op deze spits-uren geen groote branden zouden uit breken. Waarmede dit) origineele recept) met de andere, meer huiselijke, hetzelfde lot deelde: verdwijning in den prullenmand. Maar er zal toch nog eens rustig in de Commissie van Bijstand) gewikt en gewogen worden of er met de tarieven niets „te doen" valt om de tram wat meer' op te wer ken. „Op het gebied der bedrijfs-tarieven- politiek ben ik een uiterst meegaand man", verklaarde de heer Wibaut. Op loon-poli- tiek gebied kon men een dergelijke verkla ring natuurlijk niet van hem verwachten. Maar wij, die niet aan politiek doen, vragen ons toch wel eens af of een bedrijf, waar 84 van de lasten komen onder het hoofd „loon", wel ooit rendabel te ma ken is. Hoe liefelijk en vér Schijnt ons, temidden van dezqp huidigen strijd om, en kritiek op de tram, net beeld van de goede, getrouwe, genoegelijke paarden-tram, die Breitner op zijn doeken van het Amsterdam-van-zijn^ tijd ons voor den geest roept! Toen ieder Amsterdammer alles wist van „de lijn", die langs zijn» huis voer: naam en huiselijke om standigheden van zijn koetsiers en conduc teurs, ja, naam en toenaam van de paarden. Zopals omgekeerd, de conducteurs alles wis ten van hun klanten en de laatste tram, die 's avonds van den Dam afreed, geduldig wachtte tot men den laatsten vasten klant met luid gebel uit zijn stam-café gebeld had! Vroeger: een huiselijk meubel waar men vreugde aan beleefde. Thans: een publieke steen-des-aanstoots, waar men zich aan ergert! 6eluiden-des-aanstootsdat zijn de „vod den" „varenplantjes-varenplantjes" „laatste mooie" „oubliéééés" en andere mannen, die, in koor, hun straat- cacophonie doen opgaan. Ik heb*mij er dan ook in deze brieven, al eens aan gestooten. Ik wil mij dezen keer daarom niet nog eens, te Uwen overstaan, pijnigea Maar wil wél even een mede-broeder-in-dezen-nood ten tooneele voeren. Het is een „mr. dr." tee kenend schrijver in de- Holland Express, die mij, in mijn klagen, ter hulp snelt. Hij breidt zijn klacht ook no^uit over de fa- brieksfluiten, de torenklokken, carillons, de piano- en viool-studeerende jeugd, enz., enz. Tegen het rumoer van de straat, in zoo verre het met de wegbedekking direkt in verband staat, beveelt hij aan: „het pla veisel zoo in te richten, dat in elke straat twee paar sporen worden aangebracht, waarin de wielen van vierwielige voertui gen kunnen rijden, sporen die van asphalt of een ander geluiddempend-materiaal moe ten zijn". Een m. i. min of meer^.fan tastisch middel! Dat ik niet mede-voorstel! Maar wél ga ik mee, en van harte, met zijn voorstel om het schreeuwen door straatventers eenvoudigweg te verbieden. Onsociaal?! Maar in Berlijn b.v. is het roepen op straat al sinds tientallen van jaren verboden! En is men daar zooveel on-socialer dan wij hier? Ik laat 't bij deze twee motieven. Op de andere, in de ouverture aangegeven, moogt gij dezen keer zelf door-borduren. Mali voor Hr. Ma. onderzeeboot JS. XT*. Naar O 010 m b 025 November laatste buslichting Hoofdkantoor 6.30 a., stads bussen lichting 8. 30 November laatste buslichting Hoofd kantoor 9.30 m., stadsbussen lichting 1. De na de verzending op 30 November ter post bezorgde correspondentie wordt, voor zoover daarop geen plaats van be stemming is aangegeven, naar Batavia gezonden. t Sluiting. Qet Internationaal Vakverbond op het oogenblik machteloos door afneming van gijn aantal leden. De leiders dor. arbei dersbeweging moeten worden gedwon gen, iedere verbinding met de bougoisie te verbreken. i.tÖifTTfFV

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1925 | | pagina 3