T
"Wyberf
fjlcwl gmeesi
Tweede Blad
BINNENLAND
"GEMENGD NIEUWS
VAN ZATERDAG 21 NOVEMBER 1925.
Ingezonden Mededeeüng. (670)
&i*i&hficLnden-Ww&&WovUri
Kamer van Koophandel en Fabrieken
voor Holland'» Noorderkwartier.
iBovenigenioemde Kamer vergadert op
Woensdagavond, den 26en November
1925, ten 6'/, ure run. in het Stadhuis te
Alkmaar.
[De agenda vermeld o.a.:
Ingekomen stukken, w.o.
Verzoekschrift van de N.V. ,3. S. O. N.
A." olm de subsidie voor de bijdrage tot
het openhouden van het N.-H. Kanaal
voor 1926 te oontinueeren.
Het Bureau adviseert daaraan gevolg
te geven, behoudens goedkeuring van den
betrokken Minister.
Antwoord van den Ministro van Arbeid,
Handel en Nijverheid» op het schrijven
der Kamer, cLd. 10 Oct. 1925, inzake In
voerrechten op landbouwproducten in
DuitschlandL
Oopie aan die leden gezonden.
Afschrift, ter kennisname, eener .mis
sive van het Dept. van Financiën, betref
fende waardebepaling bij invoer.
Oopie aan de leden en de pers gebonden.
Adressen der K. v. K. te Utrecht en te
Groningen om te geraken tot verlaging
van de tarieven voor abonnementen der
Rijkstelefoopaanslui tingen.
Schrijven van het Gemeentebestuur te
Alkmaar, met bezwaren tegen de inkrim
ping van het aantal postbestellingen op,
werkdagen te Alkmaar.
Het wegenvraagstuk en de wogbelas-
ttng.
(De Prop«ganda-oomimiasie voor we
genverbetering verzoekt de wegen te noe
men, die in de eerste plaats voor verbete
ring in aanmerking komen.)
Toelichting van den Voorzitter der
VerkeersoommissieL
Schrijven der gem. Alkmaar inzake
verplichte winkelsluiting te Alkmaar.
Hierin verzoekt het Gemeentebestuur de
meening van de Kamer over verplichte
winkelsluiting.
De* noodzakelijkheid van verlaging der
ibtnneniandsche posttarieven.
Schrijven van den inspecteur der Pos
terijen en Telegrafie te Amsterdam,
waarin wordt medegedeeld, dat met in
gang van 1 Dec. te Schagen het aantal
bestellingen op werkdagen zal worden
teruggebracht van vier tot drie.
Ondef de uitgegane stukken worden
ojbl venmeid:
Adres aan het Hoofdbestuur der Poste
rijen en Telegrafie te 's-Gravenhage,
strekkende tot het verkrijgen van een
sneller telefoonverkeer met 's-Graven
hage en Rottendam.
Schrijven aan den Inspecteur der Pos
terijen te Amsterdam naar aanleiding van
de gecombineerde vergadering met de
Middenstands-besturen met bezwaren to
gen de inkrimping der bestellingen op
werkdagen te Alkmaar en Schagen
Schrijven van den Directeur-Generaal
der Bwterijen en Telegrafie'te 's-Graven-
hage oetreffende de uitbreiding van irn-
terlooale telefoongeleidingen voor Alk
maar en omgeving. Deze zal op het werk
plan 1026 worden gebracht
Rondvraag.
De Rijksmiddelen.
Evenals over de vorige maanden hebben
de rijksmiddelen over October een stijging
ondergaan, in, vergelijking met verleden
jaar. Echter is thans het voordeelige ver
schil heel wat kleiner dan b.v. in Septem
ber en in Augustus het geval was. Het be
paalt zich tot een bedrag van 570.800
voor wat de gewone bronnen van inkomst
der schatkist betreft. Toch is het resultaat
geenszins onbevredigend te noemen, vooral
niet wanneer men bedenkt, dat October
192a ruim 4 millioen meer had opge-
bracht dan de gelijknamige maand van 1923,
welke laatste overigens het dient erkend
een nogal poover figuur had gemaakt.
De rijwielbelasting heeft ditmaal even
als trouwens in September j.1. geen rol
van beteekenis meer gespeeld. Niettemin is
het totaal, dat er tot dusver dit jaar bin
nenkwam, heel wat hooger geweest dan in
1924, het ie jaar der heffing: ƒ6.480.327
tegen 5.247.228,. een voordieelig verschil
derhalve van 1.233.100. Er blijken dus
dit jaar 2.160.109 rijwielen onder de belas
ting te zijn gevallen, tegen 1.749.076 een
jaar geleden.
Het bevredigende karakter van de over
October behaaldle uitkomsten treedt sterker
naar voren, wanneer men de wisselvallige
successierechten buiten beschouwing laat.
Deze zijn bij de inderdaad opmerkelijk hoo-
ge opbrengst van 5.404*800 verleden jaar
1.771.000 ten achter gebleven. Het 1/12
der raming werd evenwel nog met ongeveer
een halvTton overtroffen. Maar zonder de
successierechten wordlt het resultaat voor
de overige middelen een aocres van
f 2.^42.000, in stede van den thans ge-
boekten bescheiden vooruitgang van nog
geen 6 ton. In de eerste plaats zijn het de
invoerrechten geweest, die tot dit belang
rijke accres hebben bijgedragen, en wel c
een bedrag van i*579*7b°- .„„..„i
Opmerkelijk is het overigens, zoowel
de loodsgelden als het statistiekrec 1
barometers van het handelsverkeer,-
gare opbnu«sten gaven van resp. f 0000 en
t 15.000, waarbij ook weer niet uit het
oog mag worden verloren, dat de vergelij
king gemaakt wordt met ongewoon hooge
opbrengsten van October 1924, terwijl de
ontvangsten nu in elk geval, in de eerste
plaats voor de loodsgelden, aanmerkelijk
hooger zijn geweest dan in September j.1.
en het een, twaalfdie der raming sterk te
boven gingen, terwijl de cijfers hooger wa
ren dan in een der voorafgaande maanden
van dit jaar. Waaruit men dan, ondanks de
geringe achterstanden bij verleden jaar, een
voortschrijdende levendigheid op het gebied
van handel en verkeer zou mogen afleiden.
Ook andere barometers -van het economi
sche leven geven een iets hoogeren stand
aan, zonder nochtans toï overdreven opti
mistische conclusies aanleiding te geven.
Zoo hebben de zegelrechten 217.964 meer,
de registratierechten 50.385 meer opge
leverd, al kondten laatstgenoemde het niet
tot 1/12 der raming brengen, en was de op
brengst lager dan in een der voorafgaande
maanden van dit jaar.
Een noemenswaardige stijging, ƒ479.200,
was eT bij de dividend- en tantièmebelas-
titig, waarvan men nochtans de beteekenis
niet mag overschatten, aangezien de ver
gelijking wordt gemaakt met een maand,
waarin de opbrengst ongewoon laag was.
Intusschen is er voor de tien maanden .een
accres te boeken van 2.557.000, dat de
bevredigende resultaten van tal van bedrij
ven in het licht stelt. Anders staat het met
de inkomstenbelasting, diie sedert het begin
des jaars een achterstand van 3.799.000
heeft aan te wijzen, nadat October een klein
nadeelig verschil 10.500) had vertoond.
De oorzaak van 'de vrij groote daling voor
de eerste tien maanden Slijkt inttftschen
geheel op rekening te komen van geringere
baten Uit vroegere dienstjaren.
Bij die grondbelasting was er in de altijd
schrale Octobermaand een stijging van
36*235, die het accres sedert 1 Januari
tot 1.474.000 deed oploopen. Het perso
neel gaf voor de afgeloopen maand een da
ling van 818.500 te ziea In elk geval is
er voor de eerste tien maanden nu nog een
accres van 2.419.000 bij dit middel. Bij
die vermogensbelasting een stijging van
41.500 in October en van 265.000 se
dert het begin des jaars. Ook bij deze be
lasting doet zich het verschijnsel voor* dat
er op rekening van het looper^de dienstjaar
rij veel meer is betaald dan een jaar ge
leden het geval was.
Afgescheiden van dien tabaksaccijns, die
332.500 meer opbracht en 1/12 der ra
ming met bijna een gelijk bedrag over
schreed (bij 10/12 is er nu reeds een voor
sprong van 1.328.000), geven de accijn
zen geen groote verschillen te zien. Het be
langrijkst is nog de vooruitgang van
226.000 (amper 6 pet.) bij de suiker,
welke dit jaar een vrij groote mate van sta
biliteit vertoont en sedert het begin des
jaars een vermeerdering van 2.727.475
heeft aan te wijzen. Het gedistilleerd heeft
bij evenveel betaaldagen als een jaar gele
den, warempel een accres aan te wijzen, en
wel tot een beidrag van 53.000 (overigens
niet Veel meer dan 1 pet.). Nochtans is de
bate van 4.653.600 voor de afgeloopen
maand slechts een paar ton hooger dan in
October 1924, toen het heffingspercentage
nog slechts de helft bedroeg van het tegen
woordige. Inmiddels helstaat er voor de
eerste tien maanden nog een achterstand
van 1.438.000 tegenover verleden jaar.
Gieslacht, zout ten bier gaven in October
resp. 12.100, 26.300 en 50.LQO meer.
Voor laatstgenoemd' midjdel is er over de
eerste tien maanden het aanzienlijke accres
van 3.226.500 te vermelden, waardoor
dus de evengenoemde achterstand van het
gedistilleerd ruimschoots wordt vergoed.
Tenslotte willen wij nog vermelden de stij-
ging van* f 98.500 bij de domeinen,, welke
den vooruitgang sedert het begin des jaars
tot 335*587 deed aangroeien.
Uit de bovenstaande opsomming is vol
doende gebleken, dat de meeste middelen,
inzonderheid die, welke den gang van zaken
in handel en bedrijf weerspiegelen, geep
kwaad figuur maken, terwijl de enkele ver
minderingen, die .ter zijn, dieels toevallige,
deels, weinig belangrijke oorzaken nebben,
Voor de eerste tien maanden valt er nu te
wijzen op een accres van bijna 17 ml1"
li oen tegenover het jaar tevoren en op een
voorsprong van ruim 33 millioen tegen
over 10/12 der raming.
De inkomsten ten bate van het leenings
fonds zijn in October 21/, ton beneden ver
leden jaar gebleven, in hoofdzaak door
eenigen achtenstand bij die verdedigings
belasting II en bij de opcenten der inkom
stenbelasting. Voor die eerste» tien maanden
bedraagt het nadeelige verschil ruim t 1
millioen, een bedrag, dat echter tegenover
het bovenvermelde accres bij de gewo
middelen weinig te beteekenen heefd
Een rede van Edo Flmmen.
Voor de afdeelMg Amsterdam van den
Alg. Nederlandschen Bond van handlela-
en kantoorbedienden heeft Woensdag
avond de heer Edo Fimmen geBproken
over: Onze internationale verhoudingen
en vooruitzichten.
Hij begon met een uiteenzetting van de
ontwikkeling, den bloei*en de inzakking
van het Internationaal Vakverbond.
In en dooi» dan oorlog waa door hat op
trekken van de arbeiders in vereeniglng
met de bourgeoisie de internationale be
weging te gronde gegaan en pas in 1919,
toen te voren eenige zwakke pogingen
waren gedaan, herrees op het congres te
Amsterdam de vakvereenigingsinternatio-
nale uit haar asch. Ze stelde zich tot taak
te trachten in de toekomst nieuwe oorlo
gen te verhinderen en de socialisatie ter
hand te nemen. Men sprak zich uit tegen
de reactie en tegen de blokkade van
Rusland.
Waren er vóór den oorlog 8 millioen le
den, in 1923 waren ruim 23 millioen arbei
ders aangesloten.
Het LV.V. was actief werkzaam door
de steunbewegingen aan Opstenrjjksche
en Russische arbeiders: In Juni-Augustus
1920 werd Hongarije geboycot, in 1921
de munitie-aanvoer naar Polen uit Bel
gië en Frankrijk stopgezet Toen kwam
echter de inzinking, zoodat het I. V. V.
nu nog geen 13 millioen leden telt Van
eenige actie is nergens sprake. Het L V.
V. is op het oogenblik machteloos door
de afneming van zijn ledental. Door de
groote economische malaise en werkloos
heid hebben vele arbeiders de vakbewe
ging verlaten. Bovendien waren in 1919
vele arbeiders aangetrokken om lid te
worden omdat zij zagen aankomen, dat de
socialistische heilstaat aanstonds gefor
meerd zou worden. Toen deze uitbleef,
trokken ze zioh terug en nu is het L V. V.
machteloos, omdat de arbeidersbeweging
niet eensgezind is; de arbeiders bestrij
den elkaar nationaal en internationaal,
waarvan de grondoorzaak ligt in de hou
ding, die bet proletariaat tijdens den oor
log heeft aangenomen. De Russen heb
ben geweigerd met de Europeesche arbei
ders samen te gaan omdat ze volstrekt
niet begrepen het samengaan van arbei
ders en bourgeoisie in de andere landen,
spraken daarom van verraad aan de In
ternationale en wilden geen samenwer
king met verraders. All6sTs teloor gegaan
en geen betere tijd voor de arbeiders zal
aanbreken zoolang ze niet boven de na
tionale gemeenschap het proletariaat zul
len verkiezen.
De leiders der afbeidersbeweging moe
ten gedwongen worden iedere verbinding
met de bourgeoisie te verbreken. Slechts
eenheid op klassestandpunt kan de ar
beiders vrij maken en geen illusies moe
ten ze koesteren ten opziohte van verdra
gen, die slechts nieuwe en fellere oorlo
gen in zioh bergen. De arbeiders moeten
zijn klassebewuste revolutionaire socialis
ten. Slechts dan zullen ze de hun toeko
mende macht kunnen veroveren.
Gaslevering aan gemeenten door het
HoogovenbedrJJf.
De vestiging van het Hoogovenbedrijf
te IJmuiden heeft voor de gemeenten in
de nabijheid van het Noordzee-kanaal de
quaeatio der gaslevering in eigen beheer
of door bet groote particuliere bedrijf tot
een actueele strijdvraag gemaakt. Waar
men (nog niet tot de oprichting van een
eigen gasfabriek was overgegaan, is de
keus niet moeilijk. Zoo beeft Velsen,dat
tot bet begin van dit jaar zijn gas van
Haarlem betrok, niet lang geaarzeld toen
het contract met deze gemeente ten einde
liep; en bet gemeentebestuur van Velsen
is met het Hoogovenbedrijf een overeen
komst tot gaslevering aangegaan, waar
tegen Haarlem toch niet bad kunnen
opbieden.
Velsen betrekt sinds Juli zijn gas van
het hoogovenbedrijf; men is er zeer te
vreden over, want het voldoet, blijkens
deskundig onderzoek, volkomen aan de
gestelde eischen. Bovendien' is de prijs,
dien de gemeente betaalt 3'/a cent per
kub.M. voor de eerste 2 millioen kub.M.
en 2'/i cent voor het volgende millioen
zoo laag, dat zij in staat is aan groot
verbruikers gas te leveren tegen 4 cent
per kub.M., wat vóór dien onmogelijk was.
Het ligt dus voor de hand, dat andere
gemeenten, in de nabijheid van het Hoog
ovenbedrijf gelegen, de vraag onder de
oogen zijn gaan zien, of zij, door aan
sluiting bij dat bedrijf, zich niet eveneens
een gasvoorziening kunnen verzekeren,
of wel wanneer zij al een eigen bedrijf
gevestigd hebben bet Hoogovenbedrijf
zoo vooreeelig leveren kan, dat de eigen
fabriek daartegen niet kan concurreeren.
In dit laatste geval verkeert Beverwijk.
In de vorige zittingsperiode van den Raad
zijn nogal groole bedragen gevoteerd voor
den aankoop van nieuwe kamerovens en
voor een losinrichting, die waarschijnlijk
voor de behoeften niet geheel noodzake
lijk was. Hierdoor is de schuld van de
fabriek vrij belangrijk geworden, en daar
bet productievermogen vrijwel bet maxi
mum genaderd is, zal dus nieuwe uit
breiding noodig zijn. De directeur deed
reeds een voorstel voor |aankoop van
nieuwe ovehs tot een bedrag van ongeveer
f 70.000. De schuld zou door deze nieuwe
uitgaaf stijgen tot ongeveer 1 370.000.
Het gas kost thans aan Beverwijk in de
houders 8.66 cent per kub.M., en aan de
afnemers 11 cent per kub.M. Nu blijkt uit
de begrooting voor 1925, dat bet bedrijf
geen winst meer geeft; door uitbreiding
en vernieuwing hoopt de directeur bet
echter weer zoo,ver te kunnen brengen.
Maar als er dan winst gemaakt wordt,
zal deze waarschijnlijk noodig zijn voor
rente en aflossing, terwijl dan toch ook
gerekend wordt op een grooter verbruik
in de aangrenzende gemeenten. Daarom
is het van zeer veel belang, dat bet buizen
net naar Wijk-aan-Zee en naar Heemskerk
slechts halverwege die gemeenten is ge
legd, omdat men zich daar nog niet aan
Beverwijk wil binden en eerst wil afwach
ten, boe de Raad in deze gemeente staat
tegenover de vxaag: bet gas betrekken
van bet Hoogovenbedrijf en de eigen
fabriek sluiten, of het gemeentebedijl'
vernieuwen en uitbreiden.
Dec weg i8 hier niet alleen voor
Beverwijk aangewezen. Een gemeente
fabriekje kap niet concurreeren tegen een
groot bedrijf als dat der Hoogovens, waar
het gas alg nevenproduct in zoo ontzag
lijke voorraden beschikbaar is, dat bet
gemakkelijk goedkoop kan worden ge
leverd.
In Uitgeest wordt ook ernstig gedacht
over aansluiting bij het Hoogovenbedrijf
het zal er zeer waarschijnlijk toekomen.
En Castricum, waar men nu met een eigen
fabriek 14 cent per kub.M. betaalt, zal dat
voorbeeld vermoedelijk volgen. In Koog
en Zaandijk, en ook in Wormerveer, schijnt
de kans op levering door het Hoogoven
bedrijf evenmin te zijn uitgesloten. En
zoo is het niet onwaarschijnlijk, dat over
enkele jaren tal van gemeenten boven heb
Noordzee-kAnaal haar gas van het bedrijf
te IJmuiden zullen betrekken.
Een schadepost
Nadat hij aam eenige Jongens vergun
ning had gegeven, verscheidene oude
pakkisten weg te halen om ze voor een
vreugdevuur te gebruiken, ontdekte een
verzamelaar van oude kunst en antiqui
teiten te Nottingham, dat ook een krat
met- twee oude schilderijen verdwenen
was. Het bevatte een schilderij vwn Peter
Ingezonden Mededeellng.
'tabletten,
tegen hoest
Neef van het inwendige van de Pieters
kerk te Rome en een landschap van Pan*
nini Beide schilderijen waren echter al in
Tlarnmen opgegaan.
Twee kinderen gestikt
In een kiezelsteengroeve te Strasz bij
Heerlen ontstond Woensdag een zand
verschuiving waardóór twee kinderen be
dolven werden. Beide zijn gestikt
Weer een mijnongeval.
Woensdagavond ca half tien is te Heep-
len in de mijn Oranje Nassau Dl weer
een ongevalgebeurd. De 38-jarige Pool-
sche mijnwerker Hottkowski werd door
afvallend gesteente getroffen. HIJ is Don
derdagmorgen overleden.
AMSTERDAMSCHE BRIEVEN.
Ouverture. Moderne modepoppen. Hamlet ln rok. Tram-
kritiek. Het Leesmuseum. Twwelschadezlekenhuls. Het straat
rumoer.
Men zou de niéuws-potpourri van deze
hoofdstedelijke week met een ouverture van
het volgend geme kunnen inleiden:
„Komend van de veiling-Castigliomi bij
Frederik Muller, waar de tonnen-opbren-
gende doeken van Rembrandt en andere
grooten van heinde en ver museum-direc
teuren en groot-verzamelaars getrokken
hadden en fel gestreden werd, in spannend
spel van loven en bieden, om hun bezit,
begaf ik mij, moe van het peinzen over het
conflict tusschen machtige, van de aarde
wegrukkende kunst en ook machtige, maar
pijnlijk aan-de-aarde-gebonden, geldmacht,
slenterend door de winkelstraten, naar huis.
De tram lokte niet, nu in den Raad weer
eens duidelijk was gezegd, wat wij tegen
woordig tegen haar hebben. Ter opluchting
van het gemoed wilde ik mijn oogen hier
en daar te gast doen gaan aan de frivole ge
neugten van de allernieuwste damesmode,
zooals die achter de vensters van onze
groote damesmagazijnen in verleidelijke
kleuren, coupes en stoffen den volke wordt
voorgehouden. Maar dit onschuldige, mon
daine genoegen, dat ik mij had voorgespie
geld, was mij niet gegund: waar ons tot nu
toe uit de étalage-kasten van Hirsch, De
Vries, Gerzon en hoe dergelijke dames
paradijzen meer mogen heeten, vriendelijke
j offeren, mevrouwen en maagden-van-was,
het hoofd schalks-coquet op-gewend, toe
lonken met kleuren-ais-bellefleurer^ vuur-
roode kersen-mondjes, figuren als ideale
Venussen enécht haar, daar kronkelen
ons tegenwoordig van achter dezelfde rui
ten blauw-grauw geschilderde gedrochten
tegemoet als wilden zij ons beheksen met
hun gespreide en spitse vingers, hun glazen
oogen en giftig brons-groene haren....
Hier en daar zinkt, daar tusscben-in, een
klein dametje weg in een jclub-sessel en
steekt ons, wel wat in-décent, haar twee
meter lange beenen toe, waaraan zij de
nieuwste echt- of kunst-zijden kousen de
monstreert Het futurisme, of beter het
expressionisme, gezien deze inderdaad
zeer expresselijke beepen heeft blijk
baar in de modepoppen-wereld zijn entrée
gemaakt! Zij ook willen hun tijd vooruit
zijn! Er wordt overal aan deze kwaal
geleden. Zelfs de dooden laat men niet met
rust: men dwingt ben ook hun tijd vooruit
te loopen. Shakespeare bijvoorbeeld! Men
gunt hem zijn gestalten en verbeeldingen
niet meer in de gedaante en aankleeding
van zijn eigen tijd, maar steekt hen in onze
moderne rok, smoking en laatste Hirsch-
toilet.En zoo zad clan ook, aan het eind
van deze week, zijn „Hamlefhier ten too-
neele worden gevoerd in onze huidige
dracht. Een experiment dat Verkade met
de zijnen, in navolging van het Londensche
en onder de auspiciën van het Tooneelver-
bond, onderneemt. Ik vond dus in de
straten geen vreugde en omdat, bij nader
inzien, ook mijn „thuis" mij niet „best"
leek, gezien, neen, erger nog, gehoord de,
eiken dag in aantal toenemende, luidkeels
roepende venters, keerde ik mijn schreden
naar het getrouwe Leesmuseum aan het
Raki», waar stilte en studieuze rust pleegt
te zijn. Maarmen jubileerde er! 125-
jarigbestaan! Receptie, Bestuur, en. de
langzamerhand, biielk herdenkingsfeest in
onze étad, onvermijdelijk wordende ge
schiedkundige speech van prof. Brugmans
Geen huldigings-, ramp-, feest- of ander
Comité 'zonder het secretariaat van den
heerVattier?Kraane; I geen jubileum
zonder de historische verhandelingen en
document-uittreksels van prof. Brugmausl.
Ik ontvluchtte dus ook het Leesmuseum,
waarop ik mij in arren moede afvroeg of ik
mij dan maar niet ineens bij het Tessel-
schade-ziekerihuis moest aanmelden om
onderdak. Men gaat 't, naar de laatste me-
dedeelingen van B. en W., inrichten ali
verblijf voor lichtelijk invalide ouden-van-
dagenWant zoo: lichtelijk invalide en
oud-van-dag, voelde ik mij na deze 'reeks
van desillusies
In deze ouverture zijn, zooals dat in een
goede ouverture behoort, vrijwel alle motie
ven van het, daaropvolgend stuk reeds in
wezen aangeduid*. Laat ik een motief, het
„tram-motief", wat nader uitwerken.
Het is een motief waarop de Amster
dammer gaarne door-componeert en dat een
ieder,-in verschillende variaties, verwerkt.
Dé variaties staan echter den laatsten tijd
alle „in mineur". Ook die welke deze week
door verschillende Raadsleden aan B. en
W. werden voorgespeeld. Eg al trachtte nu
wethouder Wibaut met de cijfers uit de
laatste jaren aan te toonen, dat het met het
trambedrijf beusch miet zoo slecht stond als
sommigen 't doen voorkomen, al mocht,
naar zijn zeggen, dit jaar wel weer op een
3 ton winst gerekend wprden, het blijft een
akelig feit, dat de vervoercijfers bedenke
lijk terugloopen: 133 millioen in 1919 tegen
129 het laatste jaar. En dat in een stad, die
er elk jaar een bevolking als van Zwolle bij
krijgt! Men trachtte in den Raad van alle
zijden te „dokteren". De een wil de oude
„pasjes" weer invoeren; de ander het oude
twee-en-een-halve cent9 tarief van den Dam
naar het Centr. Station vice versa; nog een
ander een algemeen vijf-cents-tarief. En
tenslotte kwam de heer Douwes zeker wel
met het meest origineele recept voor den
dag. Laat, zeide hij, jop de z.g. „spits-uren",
wanneer het wenschelijk is veel meer wa
gens dan nu het geval is te laten loopen,
debrandwachts als wagenbestuurder
en conducteur invallen: dat bespaart extra
kosten. De burgemeester verklaarde echter
van „zijn" brandweer „geen man en geen
cent" voor dit doel te kunnen afstaan en
wethouder Wibaut verklaarde, dat hij niet
vooruit kon garandeeren, dat er op deze
spits-uren geen groote branden zouden uit
breken. Waarmede dit) origineele recept) met
de andere, meer huiselijke, hetzelfde lot
deelde: verdwijning in den prullenmand.
Maar er zal toch nog eens rustig in de
Commissie van Bijstand) gewikt en gewogen
worden of er met de tarieven niets „te
doen" valt om de tram wat meer' op te wer
ken. „Op het gebied der bedrijfs-tarieven-
politiek ben ik een uiterst meegaand man",
verklaarde de heer Wibaut. Op loon-poli-
tiek gebied kon men een dergelijke verkla
ring natuurlijk niet van hem verwachten.
Maar wij, die niet aan politiek doen,
vragen ons toch wel eens af of een bedrijf,
waar 84 van de lasten komen onder het
hoofd „loon", wel ooit rendabel te ma
ken is.
Hoe liefelijk en vér Schijnt ons, temidden
van dezqp huidigen strijd om, en kritiek op
de tram, net beeld van de goede, getrouwe,
genoegelijke paarden-tram, die Breitner op
zijn doeken van het Amsterdam-van-zijn^
tijd ons voor den geest roept! Toen ieder
Amsterdammer alles wist van „de lijn", die
langs zijn» huis voer: naam en huiselijke om
standigheden van zijn koetsiers en conduc
teurs, ja, naam en toenaam van de paarden.
Zopals omgekeerd, de conducteurs alles wis
ten van hun klanten en de laatste tram, die
's avonds van den Dam afreed, geduldig
wachtte tot men den laatsten vasten klant
met luid gebel uit zijn stam-café gebeld had!
Vroeger: een huiselijk meubel waar men
vreugde aan beleefde. Thans: een publieke
steen-des-aanstoots, waar men zich aan
ergert!
6eluiden-des-aanstootsdat zijn de „vod
den" „varenplantjes-varenplantjes"
„laatste mooie" „oubliéééés" en
andere mannen, die, in koor, hun straat-
cacophonie doen opgaan. Ik heb*mij er dan
ook in deze brieven, al eens aan gestooten.
Ik wil mij dezen keer daarom niet nog eens,
te Uwen overstaan, pijnigea Maar wil wél
even een mede-broeder-in-dezen-nood ten
tooneele voeren. Het is een „mr. dr." tee
kenend schrijver in de- Holland Express,
die mij, in mijn klagen, ter hulp snelt. Hij
breidt zijn klacht ook no^uit over de fa-
brieksfluiten, de torenklokken, carillons, de
piano- en viool-studeerende jeugd, enz.,
enz. Tegen het rumoer van de straat, in zoo
verre het met de wegbedekking direkt in
verband staat, beveelt hij aan: „het pla
veisel zoo in te richten, dat in elke straat
twee paar sporen worden aangebracht,
waarin de wielen van vierwielige voertui
gen kunnen rijden, sporen die van asphalt
of een ander geluiddempend-materiaal moe
ten zijn". Een m. i. min of meer^.fan
tastisch middel! Dat ik niet mede-voorstel!
Maar wél ga ik mee, en van harte, met
zijn voorstel om het schreeuwen door
straatventers eenvoudigweg te verbieden.
Onsociaal?! Maar in Berlijn b.v. is
het roepen op straat al sinds tientallen van
jaren verboden! En is men daar zooveel
on-socialer dan wij hier?
Ik laat 't bij deze twee motieven. Op
de andere, in de ouverture aangegeven,
moogt gij dezen keer zelf door-borduren.
Mali voor Hr. Ma. onderzeeboot JS. XT*.
Naar O 010 m b 025 November laatste
buslichting Hoofdkantoor 6.30 a., stads
bussen lichting 8.
30 November laatste buslichting Hoofd
kantoor 9.30 m., stadsbussen lichting 1.
De na de verzending op 30 November
ter post bezorgde correspondentie wordt,
voor zoover daarop geen plaats van be
stemming is aangegeven, naar Batavia
gezonden.
t
Sluiting.
Qet Internationaal Vakverbond op het
oogenblik machteloos door afneming van
gijn aantal leden. De leiders dor. arbei
dersbeweging moeten worden gedwon
gen, iedere verbinding met de bougoisie
te verbreken.
i.tÖifTTfFV