T Derde Blad. DE STORM VAN WOENSDAG. ESoSSS» ■fhtr VAN ZATERDAG 28 NOVEMBER 1925. HET DUPT8CHE SJ3. IRMGARD IN NOOD. W0, Ben angstige nacht 2 dooden. vu J l>ewonerB van ©en kustplaats, die ptl «e ree opgegroeid zijn en haar kennen in lentetooi, als de zon schitterende flon keringen werpt op haar nauwelijks bewo gen golven; wij, die 's zomers zelf zoo gr&a# in die zee rondduikelen en sparte- len en daarbij de verfrisschende en ver sterkende werking van het zeewater on dervinden, wq kennen ook de zee, als zft zich toont als de vijandin van de xaen- sohen, als zij in wilde woestheid alles wat op haar wateren zich beweegt, of in haar nabijheid is, tracht te vermelen en te ver slinden. Zoo vergramd toonde de zee zich Woensdag. Een gierende Noord-wester va* opgestoken en joeg huilend door de ■traten van onze stad, alles in zijn onge breidelde kracht meesleurend. En op den dijk vertoonde zich het grootsche schouw spel van de zee. Al wilder en woester kwa men de golven opzetten. Slierten bruis water vlogen over den dijk en bezorgden den wandelaar, eigenlijk worstelaar, die bij het meest slechte weer daar toch te vindien is, een nat pak. Om half twee stond het water zoo nu en dan tot den dijkkruin en enkele golven rolden over den dijk. Hoe machtig is het gezicht van zoo'n stormachtige zee. Golf op golf rolt aan, donderend over de stee- nen, een witte, schuimige massa bedekt de geheele zee en alles kookt en bruist. Zoo ging de middag voorbij, stormach tig, met kletterende hagel- en regenbuien, die het voortgaan bijna onmogelijk maak ten. En toen dan 's avonds ook het werk op kantoren en werf was beëindigd, zag men bijna niemand mee» langs den weg. Allen kropen zoo dicht mogelijk achter de brandende kachel en luisterden naar den gierenden wind om hun huls. Huiveringen liepen over je lichaam, als je dacht aan hen, die nu op de zee aan de woedende elementen waren overgeleverd- Op en om het havenkantoor was het echter niet uitgestorven Woensdagavond. Daar stonden de mannen gereed, om op het eerste sein van een in noodverkeerend schip, den strijd met de elementen aan te vangen. De Drente lag onder stoom. En niet ten onrechte weid gewacht, want om 8 uur kwam een S. O. S.-sein van het En- gelsche stoomschip With-Wood dat onge veer 70 mijl van onze kust in nood ver keerde. Kunt u zich indenken wat dat is? Over gegeven aan die wilde golven, die het schip als een notedop opnemen en weer neer- smakken. Golven, die met donderend ge weld op het schip aanstormen en er over heen rollen, die alles wat zij grijpen kun nen meesleuren, die deuren kapot slaan en masten doen wankelen en knappen. Geen licht op het schip en daar beneden de angstige bemanning met den dood voor oogen. S. O. S., save our souls, red onze zielen, seint de marconist, en als een noodkreet van in doodsangst verkeerende menschen- tielen, wordt dit sein aan land opgevan- gen. Dan geen talmen meer bij de Drente, een ieder zoekt zijn plaats op. De kapitein aan het stuur, de marconist in zijn kajuit, de machinisten en stokers bij hun machine en zoo heeft ieder zijn plaats, en is daar onmisbaar. Allee wordt hermetisch afgefloten en voort gaat het. Eerst de haven uit. Dan begint de strijd, die zwaar en moeilijk is. Met geweldige kracht beuken de golven het schip. Zelfs gelukt het zoo'n geweldenaar een ■tuk van de kajuit af te slaan en het wa- ter stroomt naar binnen. Mot zeildoek en planken wordt het gat inderhaast weei dicht gemaakt. Tussohen de Haaksgron- den en het Haaks-vuurschip door, gaat het naar de plaats deB onhells. De With-Wood heeft ondertusschen be richt gezonden, dat geen hulp meer noo- ^ian Ameland zijn echter noodseinen waargenomen van een schip, dat ten Noorden van de Brandaris, 0.Z.0 van Ameland, vuurpijlen afschoot. In zijn kajuit ontvangt de marconist van de Drente berichten van Helder, dat zij daarheen koers moeten zetten- Een geheelen nacht wordt» de strijd ge streden door de Drente, maar óók. daar ten Noorden Tan de Brandaris. Daar is de strijd veel gevaarlijker en de angst veel grooter. Want het Duitsche s.s. icm- gard, dat daer met zijn bemanning van l» koppen in doodsnood verkeert, heeft de bei de ankers en de schroef verloren. Het «chip is dus i een speelbal van de golven geworden. Twee reddingbooten zijn over boord geslagen, terwijl een derde geheel kapit gebeukt is. Alle deuren en ruiten zön door de geweldige golven stuk ge ramd. Het water loopt vrij naar binnen. Hot electnsch licht is defect, zoodat in de woedende elementen te overgeieverd. lichtmatroos Erick Cus^ mt Koning bergen o*er boord, Ben redding hem toefegooid. Te laat echter, p reed* in de diepte verdwenen en °p^ rollen de golven aan en loeit de et door ha want De 13-jarige matroos André Androes- ■en, wiens tf-jarige broer drie weken ge leden is overleden, krijgt een stuk van den past tegen zich aan en wordt met zijn hoofd tegen een van de pijlers van het dek geslagen. Met gespleten schedel valt hij dood neer. In angstige spanning wacht de beman ning wat verder gebeuren zal. Zal er redding op komen dagen? De uren verstrijken en niets anders wordt gehoord dan het beuken van de gol ven op het bovenschip en het.brullen van den wind. Reeds begint de morgen te dagen en gloort het licht van den nieuwen dag ter Oosterkimine. Dat geeft eenige rust. De angstwekkende duisternis is nu verdwe nen en men kan zien waarheen men door de zee gefleurd wordt. De storm begint af te nemen en na eenige uren verschijnt in de verte de Drente, de reddingbren- gende. Niet gemakkelijk is het voor de sleep boot om verbinding te krijgen met de Irm gard, doch na eenige moeite gelukt het toch. en om 10 uur in den morgen stoomt de Drente met de Irmgard naar veilige haven. Op onze vraag aan het havenkantoor, hoe laat de beide booten binnen verwacht worden, antwoordt de havenmeester: „om pLm. 8 uur". En zoo peddelden we dan tegen dien tijd naar het havenkantoor, om bij de bin nenkomst aanwezig te zijn. Doch niet om 8 uur kwam de Irmgard binnen en eerst om half negen seint de vuurtorenwachter, dat de beide booten voor den toren zijn, terwijl dm een loods verzocht wordt. De heer Jaarsma zal met de Assistent erheen gebracht worden, een pracht- gelegenheid voor ons, om den tocht mee te maken, en zoo stoomen we dan om even over half negen de haven uit. Wat een verschil bij gisterenavond. Nu een bijna spiegel-gladde zee en geen ja gende wolken boven ons, maar een bleeke .maan, die zijn zilveren licht over de zee werpt. Na een half uurtje zijn we op zij van de Irmgard en klauteren we tegen het schip op. Hier hoorden we het verhaal, zooala we dat hierboven opteekenden. Hier waren we getuige van de geweldige kracht van de zee, die o.a. het stalen kaar tenhuis geheel had ingedrukt. Hier lag ook het lijk van den 19-jnrigen matroos, die op zoo tragische wijze om het leven kwam Om ruim half elf waren we in de haven terug en daar stonden de vrouwen en dochters en meisjes van de mannen van de Drente; gelukkig allen weer veilig bin nen te zien. De Irmgard is een zoo goed als nieuw schip. Het werd in 1921 bij de firma Janssen en Smelenski te Hamburg ge bouwd. De kapitein is de heer Hochreuter. Het schip was op weg van Koningsberg gen naar Londen, met een lading hout van ongeveer 1200 ton. Naar schatting is een paar honderd ton hout verloren ge gaan. In Koningsbergen had het schip een dag oponthoud, was dit niet het geval ge weest, dan was het voor den storm op de plaats van bestemming geweest. Uit de nadere mededeelingen van de bladen blijkt wel, dat wij buitengewoon boos weer hebben gehad op onze kust. Helaas zijn er vele slachtoffers gevallen, die den dood in de golven vonden. Wij geven 'hier, samengevat, dö belang rijkste berichten.: Verwoestingen op Ameland. De geweldige storm heeft te Helium op het eiland Ameland groote verwoestingen aangerioht. De eenige molen, die op het eiland' staat, is grootendeels vernield; de wieken werden er af geslagen. Een1 niet bewoond huis Stortte in elkaar. Verschei dene gevels zijn ingewaaid, boomen ont worteld, schoorsteenen en dakpannen van de huizen gewaaid. Persoonlijke ongeval len' hadden daarbij niet plaats. Motorboot gezonken. BIJ Bruinlsse, ter hoogte van de slikken van de Anna Jacoba-polder, is Woensdag middag omstreeks 4 uur door den storm de motorbapt „Nooit Gedacht", schipper HaverhoekTvol water gelbopen eni gezon ken. De reddingboot van Bruinlsse, welke assistentie zou verleenen, stootte lek, zoo dat men den tocht er niet mee durfde on dernemen. ODe 'bemanning bestaande uit drie per sonen, heeft zich zwemmende en over de slikken wadende weten te redden. Men aal trachten het schip te lichten, doch het is deerlijk gehavend. Monnikendam. Door den storm zijn in de dijken van Monnikendam, Volendam en Burgerdam eenige gaten geslagen. Bij Burgerdam was de stand van het water 2.80 M. boven AP. en te Monnikendam 230. De materieèle schade door den storm in Monnikendam aangericht wordt op 10 16 mille geschat. De rookerijen hebben nogal schade opgeloopen. Het werk in de rookerijen is stop gezet Voorts zijn ton nen met visch weggedreven. Lijk aangespoeld. Uit Enkhuizen meldt men nog, dat aan het strand van Wervershoofd bet lijk is aangespoeld' van den schipper de Boer van het tjalkschip, dat Woensdagnacht nabij Medeimhlik is gezonken. Een wrak. Kapitein Doornspleet van de salonboot Holland" van de Holland-Friesland lijn, Donderdagmiddag te Lemmer binnenko mende van Amsterdam, rapporteerde dat tusschen Marken en fort Pampus een tjalkschip aan den grond zit, waarvan alleen de mast en een stuk zeil boven water uitateken. Van de opvarenden was Spoor te ontdekken. Over boord gcnlegen. De schipper van den Donderdagmorgen te IJrauiden binnengekomen stoom tredler Reiger heeft gerapporteerd, dat de ma troos A. Dekker, uit Egmomd, gehuwd en vader van 8 kinderen, bij het inhalen van de log door een stortzee overboord is ge slagen en verdronken. De schipper van de Donderdagmorgen binnengekomen Dank» 16 heeft gerap porteerd1 dat door een stortzee een scheepfboot is weggeslagen en tegelijker tijd overboord sloeg de matroos D. v. d. Swan. Door een volgende stortzee wend' de matroos weer aan boord van het schip geworpen; In aan vulling op het reeds vermelde bericht men uit Wieringen: De storm van Woensdag 'heeft hier veel schade berokkend. Het paalscherm van de nieuwe vissahersbaven aan den Oever ib grootendeels bezweken. (Deze haven is in het begin van dit jaar gemaakt wegens gebrek aan ligplaats voor de schepen, die tengevolge van de afsluiting van het Amsteldiep hun ligplaats in de heven aan de Haukes naar die van den Oever heb ben overgebracht). Hierdoor ontstond in de haven een zware golfslag, waartegen de kleine vissabersschepen niet alle be stand waren; sommige zijn beschadigd, .oen is te pletter geslagen tegen de steen glooiing en een aoder is gezonken. De visscheorsbevoiking is den geheelen nacht op de been gebleven, waar dit noo- dig waa Het is gebleken, dat dezepas aangelegde haven in haar tegenwoordigen vorm bij stormweer absoluut onbruikbaar is. Dit is voor een groot gedeelte ook hier aan te wijten, dat het paalscherm, hetwelk nu gedeeltelijk vernield is, veel te laag ia De golven slaan er met een storm zoo- als Woensdag bij hoog water overheen. Onze correspondent aldaar meldt hier omtrent nog het volgende: De vaartuigen van de heeren O. Tijgen Szl en J. O. Duijnker zijn totaal stuk ge slagen, versplinterd en gezonken. Ver schillende vaartuigen sloegen van hun trossen loa maar deze konden toch met vereende krachten nog behouden worden, hoewel er veel averij waa Enkele vletten zijn losgeslagen en n een hoek van de haven ook stuk .geslagen. Verder heeft de storm danig over het geheele eiland' huisgehouden. Boomen omgewaaid, rieten daken vernield, pan nen van de huizen gewaald enz. enz. In het woudstrand, waar nog geen dijk voor ligt, sloeg het zeewater tot bijna aan de huizen, 't Wordt meer dan tijd, dat het rijk een flinken dijk in 't Woudstrand laat maken, daar dit onbedijkte gedeelte voor een gedeelte van *t eiland gevaar biedt Veerdienst op Staveren. De veerpont Leeuwarden, van den veer dienst Enikhuizen-Staveren, heeft Woens dagmiddag den dienst niet vervuld we gens den storm. De pont is te Staveren blijven liggen. De passagierfbooten heb ben den dienst geregeld vervuld'. Alleen de Bosman kwam 's avonds drie kwartier te laat te Enkhuizen binnen, doordat 'men, met het oog op den storm, het vertrek uit Staveren 40 minuten had verlaat Een vreeseltyke nacht op de „Vertrouwen". Te Lammer is Donderdagmiddag bin nengesleept door de sleepboot „Zeester" kapitein B. de Groot van Kampen, schip per H. Mulder, met zijn ijzeren klipper- schip „Vertrouwen", geladen met ledige vaten op reis van Oosterhout naar Veen- dam. Deze schipper was Woensd agmidda g om streeks twaalf uur, toen hij zich nabij Urk bevond, door vreeselijk stormweer overvallen, waardoor hij genoodzaakt was zijn koers naar Lemmer te verlaten en de Ketel nu te vluchten. Daar zijn zeilen ech ter stuk sloegen, kon hij dien Ketelmond niet bereiken, maar was hij genoodzaakt voor de Ketel te ankeren, 's Avonds om streeks negen uur werd het weer echter zoo boos, dat hij van zijn ankers werd weggeslagen, en naar Eliburg afdreef, waar hdj. Donderdagmorgen door de „Zee ster" werd opgepikt De schipper heeft met het noodweer zijn boot en een ge deelte van de lading verspeeld. Hij had met zijn vrouw en vier kinde ren en den knecht aan boord een vreeee- lijken nacht doorleefd en had Woensdag avond op omstreeks 600 meter afstand ae stoomboot „Nijverheid zien zinken, zon der dat hij de opvarenden hulp had kun nen verleenen. Het vergaan van de „Nijverheid", Hieromtrent schrijft men, aan het Handelsblad: De directie van de N. V: van der Schuits Stoomlbootreederi} heeft, naar men weet, onmiddellijk nadat de tijding haar bereikte, naar verschillende zijden gete lefoneerd of nog hier of daar leden van de bemanning waren aangebracht Van Urk, waar men. nog onbekend was met de ramp, werd' telefonisch gemeld', dat de ge- heelie. vloot uit zou gaan, als er nog kans bestond dat de mannen nog in het want zaten. De berichten, uit Elburg waren ech ter te dien opzichte te pertinent De di rectie wilde desondanks nog een poging doen om een boot te charteren, maar op den LJsel en. te Kampen was oen. voor dit weer zeewaardige boot ndet aanwezig en te Zwolle kon wegens het hooge water niet worden geschut Donderdagmorgen halfzeven vertrok de sleepboot de „Eendracht" met aan 'boord den vertegenwoordiger van de ree- derU, den directeur van den motordienst ZwolleRotterdam (Zwager van den om gekomen kapitein) en onzen berichtgever van Zwolle naar de Zuiderzee. Onder Schokland werd een met turf geladen tjalk uit Sommalsdijk aangetroffen, die hst roer vertonen had. DU aahip werd ozv-1 geveer half acht te Kampen binnenge bracht Tusschen bet Roggebot en El- burg lag een schap met averij voor anker, dat later door een sleepboot in de richting Lemmer werd gesleept Al kruisende werd te circa 11 uur een klomp opgevisoht, die later aan het snijwerk werd herkend als een van de klompen vah kapt Slot Na de ontdekking van dit spoor werd recht in den wind opgevaren, in de hoop in die richting het wrak van de „Nijver heid" te vinden, doch zonder succes. Alle visschera werden gepraaid, of ze eenig apoor hadden gevonden. Omtrent 12 uur werd gepraaid het motorjacht van de Vis- scheryinspectie met opzichter Karstens van Hoorn. Hij was Woensdag om den middag van Elburg vertrokken, doch door de Jlhevigen storm gedwongen terug te keeren. Thans had hij de .Harderwijk 39" op sleeptouw. Dit schip had zijn netten verloren. Werden deze gevonden, dan kon schipper Peters daaruit de plaats aanwij, zen waar de „Nijverheid" lag. Voortst kruisten bier de Volendam 167 en 99, die hun kuil achter de .Nijverheid" sleepten, toen de vaten met vet van het dek gleden. Vermoed wordt, dat er iets aan de stuurinrichting onklaar is gewor den, ten minste ze zagen de .Nijverheid" dwarmee komen, het scheen alsof de be manning trachtte het schip voor den wind te krijgen. De vaten vet dreven langBzij, toen de viasohers hun kuil binnenhaalden. Op dat oogenblik kantelde de .Nijver heid", de mannen klommen in den mast. De visschera trachtten hen te bereiken, maar van de V. 167 brak de giek in tweeën op een meter afstand van den mast en van de V. 99 brak de hals, waardoor het zeil onklaar werd. Tengevolge daarvan was het onmogelijk, bij de .Nijverheid" te komen en bleef er niets over dan voor de fok in de richting van Elburg af te houden, dat zij na l1/' uur bereikten. Al leen uit de gegevens kan eenigszins ge constateerd worden, wahr de „Nijverheid" moet liggen. De visschers zagen nog, hoe de mast met de mannen al meer overhelde en de woest golven alles bedekten! Tot laat ln den middag werd nog, ge kruist, totdat de duisternis de Hendracht" dwong, onverrichterzake naar Kampen terug te keeren. Een tweede sleepboot heeft het schip gevonden, 27 kilometer uit den wal in de lijn, die van Harderwijk maar Schokland loopt. Van de bemanning geen spoor ontdekt. Er zullen maatregelen genomen worden om het schip te lichten. Gemakkelijk zal dat echter niet gaan. De lading moet als verloren worden be schouwd, Zij bestond uit" koopmansgoe deren van allerlei aard, vet, graan, meel, ijzerwaren enz., die van Rotterdamspaar Zwolle vervoerd moesten worden. SÏIchts' een klein deel is verzekerd, zoodat imenige geadresseerde schade zal lijden- Men meldt uit "Harderwijk: Aian de kust alhier zijn vaten, kistten, palen, planken en andere voorwerpen aan- gespoeld, vermoedelijk afkomstig van het Woensdag ln de Zuiderzee, op ongeveer twee uur afstand van het Keteldiiep ge zonken stoomboot Nijverheid, - Diverse berichten. In den Haag is de brandweer 68 maal uitgerukt voor het verleenen van hulp. Er waren door de politie-bqjandweer stormbrigades gevormd, die den geheelen nacht dienst hebben gedaan. Op het Bezuidenhout is de 21-jarige F. R, door een neervallenden spandraad van de electrische geleiding dier Noord-Zuidh. Tramwegmij. getroffen en licht aan het hoofd gewond. In de Obrechtstraat woed een schutting om, waardoor een baboe eenige verwon dingen opliep. Op het Plein is een reclame-wagen om gewaaid. De 14-jarige J. M. kwam onder het gevaarte terecht en kneusde den lin kervoet De rijkstelefoon ondervindt eenige vertraging. De verbinding met Hengelo, Zwolle en Groningen zijn gestoord. Te Harlingen is de 25-}arige werkman Oornelis v. d. Zee, die naar zijn werk zou gaan, door een vallend schoorsteenbord getroffen. Hij viel bewusteloos neer. Waarschijnlijk heeft hij een hersenschud ding gekregen. Zijn toestand is ernstig. De Eemnesserpolder is- onder water ge- loopen. Het zeewater fctaat bij Baarn. Op de kust van Helgoland zijn verschil lende botters en kotters gestrand. Van den kotter Edelweiss konden 8 opvaren den, door middel van lijnen gered worden. Men verkeert nog in het onzekere omtrent talrijke schepen van de Bramer visschers- vjpot. Berichten alt Dultsehland. De geweldige storm heeft in Noord- west-Dultschland groote schade aange richt. Tal va ntelegraafpalen langs de spoorwegen werden omgerukt, zoodat het spoorwegverkeer op verschillende trajec ten tot stilstand kwam. De telegrafische verbindingen van Berlijn met Noordwest- Duitschland, alsmede met Zweden en De nemarken, zijn geheel verbroken. Hoe ge weldig de storm was, blijkt wel uit het feit, dat de drie radiotorens van het radio station Norddeich, die alle drie 160 meter hoog zijn, zijn omver geworpen. de reddingboot erbij kon komen. Alle op varenden worden vermist. Bij Flamborough Head heeft men een stoomdrifter zien omslaan. Van de beman ning is niets bekerid en het zoeken van de reddingbooten naar overlevenden, le verde niets op. Van een „sloop" die naar Charlestowp gesleept werd, zijn twee mannen afge haald, De sloop zelf werd bij Southshiels op de rotsen geslingerd. De twee mannen moesten ruim 30 M. tegen dien rotswand opgeheschen worden. Van het stoomschip Strëmness is te Gximsby de bemanning door de redding boot aangebracht, omdat het schip niet meer naar het roer luisterde. Te Margate is de bemanning van een kleine kets gered, die zware zeeën over boord kreeg. Ook op allerlei andere plaatsen hebben schepen zware averij gekregen, doordat zij aan den grond voeren, na op drift te zijn geslagen. De drifter Rissa viel te Grimsby binnen, met schoongespoelde dekken. Er was een matroos overboord geslagen. Berichten nlt Engeland. Woensdag is het ook ln heel Engeland stormachtig winterweer geweest. Bij een ongewoon hoog tij sloeg de zee over de zeewering te Lowestoft en Yar- mouth en straten in de lage wijken liepen onder. De scheepvaart leed aanmerkelijke schade en vele menschenlevens gingen verloren. De reddingbooten voeren op verschillende plaatsen uit om aan in nood verkeerende schepen hulp te brengen. Bij Redcar (Yorkahire) werd een klein motorvaartuig met acht meneohen op de Hat wa* aan wrak, voor Een belangrijk Indisch export-bedrijf. Het gebruik van turfmolm ln veestallen. In „De Veldbode" wordt er op gewezen hoe het turfstrooisel, ten onrechte, nog veel te weinig toepassing in veestallen vindt Behalve dat het goedkooper Is dan strooi heeft turfstrooisel nog de volgends voordeelen: 1. De verpakking heeft plaats in vier kante 'balen, die weinig plaats innemen en gemakkelijk opgestapeld kunnen worden. 2. Goed, imiddelfijn turfstrooisel geeft een zacht, warm droog en veerkrachtig bed bij een' laag van 20 80 C.M. 8. Turfmolm neemt reusachtig veel vocht op, ni. 10 tot 16 maal het eigen ge wicht, terwijl de gebruikelijke stroosoor- ten slechte 2 tot 8 maal hun gewicht aan vocht kunnen opnemen. Voor de bemes ting waardevolle voohten gaan dus niet verloren. 4. Het bindt in hooge mate gassen en reukstoffen, Dit is vooral van belang ten aanzien van 'het vastleggen van ammo niak. Niet alleen vermindert men zoo doende de 'hoeveelheid van dit de slijm vliezen prikkelend gas in de stal, maar ook laat imen slechts weinig van d© kost bare stikstof verloren gaan. Een en ander maakt het turfstrooisel zeer geschikt voor paardenstallen. In den stieren- en pinkenstal, alsmede in liet kalverenhok is het tufrstrooisel eveneens goed op zijn plaats, ten gevolge van het opnemen van veel vocht. Voor den melkveestal is het echter over het algemeen minder geschikt. Moet het melkvee om de een of andere reden (bijv, ten gevolge van mond- en klauwzeer) al hier langen tijd worden opgesteld, dan verdient het gebruik van 'het zachte, dro ge strooisel Juist weer alle aanbeveling. Ten slotte is het gebruik ook aan te raden in varkensstallen, schapenhokken en kippenverblijven. Weliswaar heeft het bij schapen het nadeel dat het te veel stof in de wol brengt, maar dit euvel is te voorkomen door over het turfstrooisel nog wat gewoon stroo aan te brengen. In het algemeen kan dit laatste worden aan bevolen, waar men aan een frisch ««rvian vu dan stal vaal waard* hecht rh piptrt notrinsr om do deklast, <110 ib pïï Kïï4. niast die «-» kelen, vaat te sjorren, slaat dle |S-jarige Van Wiertngen. Tot de voornaamste export-bedrijven, welke de ruggegraat van Indië's huishou ding vormen, behoort in de eerste plaats de suikercultuur, die op Java den grootsten invloed uitoefent op de maatschappij. De kolossale ontwikkeling dier industrie vindt haar oorsprong in de ernstige crisis van 1884, toen de suikercultuur tén doode scheen opgeschreven. Men moest den kost prijs naar beneden krijgen en begreep, dat dit alleen mogelijk was door een voortdu rende verbetering in de voortbrengings- en fabricage-methoden van het product. Hier toe was wetenschappelijke voorlichting op botanisch, technisch en geologisch gebied noodig en sindsdien heeft men een nauwe samenwerking gekregen tusschen theorie en practijk, welke tot de tegenwoordige re sultaten geleid hebben. Hoe diep de suiker industrie in het gemeenschappelijk leven in grijpt, blijkt het best uit de sommen, jaar lijks door de suikercultuur aan loonen, leve ringen en grondhuur betaald. Van de 41.000 Europeesche mannelijke inwoners, tusschen 20 en 50 jaar, welke Java in 1920 telde, hebben er 5000, dus 12 aan de suikerindustrie hun brood winning te danken. Aan loonen, leveringen en grondhuur aan de Inlandsche bevolking, betaalde die in dustrie in 1920 ruim 101 millioen, in 1921 ruim 127 millioen, in 1922 ruim 121 mil lioen en in 1923 ruimlii millioen gulden. Java en Cuba zijn de twee groote suiker- exporteerende landen. Daarbij is Cuba in het voordeel, zoowel wat klimaat als wat vruchtbaarheid van den bodem betreft. Bo vendien hebben de Cubaansche suikerfa brieken te beschikken over veel grootere aanplantingen dan de fabrieken op Java. Dat de suikerindustrie op. Java tot nog toe kan concurreeren, is te danken aan jje we tenschap. De proefstations kweekten zaad- rietsoorten, die het mogelijk maken, dat op Java 130 pikol suiker per bouw verkregen wordt, tegen nog niet 60 pikol op Cuba. Toch is Cuba's kostpriis concuïreerend, omdat de suikerrietcultuur op Java eigen lijk een kunstmatige is, die alleen goede resultaten afwerpt bij zeer strenge selectie van het riet en zeer intensieve grondbe werking. Feitelijk is de positie der suikerindustrie op Java, die bijna haar geheele product op de wereldmarkt moet afzetten, niet sterk; Java misit het voorkeursrecht, waarvan Cuba in de Vcreenigde Staten geniet, waar van de Engelsche dominions en koloniën in het Vereenigd Koninkrijk kunnen profi- teerdn. Wil Java zijn plaats op de wereld- marlet behouden, dan blijft slechts één mid del over: scherpe concurrentie in verband met lagen kostprijs.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1925 | | pagina 9