HOOGWATER en OVERSTROOMING.
GEMENGD NIEUWS
3); Borneo
dent -
betoog»
z.L plit
steun
aan
taire 1
dr. J.
worde
Mer
van z
iets U
eenhe
jestei;.
uit
troom J^60);7SalahQnRka (6547);
™om (655); Jaarstroom (1718);
BdfïïVÏÏP en Betsy (880):
Prnnïi Griek®che s.s. Jannakis (654),
en u8" BromPton Manor (1726)
n het Belgische s.s. Tervaete (2663).
1 '1°pah in het ijs op de Zuiderzee.
6\en p^P^roen, tevens gevaarlijken
oent, heeft men Donderdagnacht onge
in de x!'er "ne uur de om hulp vragende boot
van Ne .Leeuwarden I\¥', kapt. Veenstra van
worden Leeuwarden blijkt te zijn, bereikt. Gister-
Syiveeb avond is van Lemmer naar Kampen en
peet" z Lrk getelefoneerd om assistentie, welke
thann, werd toegezegd. Vrijdagmorgen twaalf
en 192( "ur kwamen de viBschers weer terug met
Nogn de vrouw van den kapitein en het drie-
fomiate' jarig kindje, die bij' familie zijn onder#
de Prir gebracht. De boot is diep geladen en
aprekh beeft hedenmorgen, toen de kapitein van
reisd, de„Geusau" van Kampen haar assisten-
oebter tie wilde verleenen, geen zee durven
port t kiezen ten gevolge van het ruwe weef.
ser, b Thans zit ze zoover in het ijsveld, dat
der x uitkomen zonder hulp onmogelijk is. Vrij-
Wat j dagmiddag zal men trachten levensmid-
geëar delen naar het schip te brengen.
gi Ook is assistentie gevraagd door de
non sleepkraan „Herziening", schipper Bonis
•>p d> van Rotterdam, die geassisteerd door een
sleepboot van Amsterdam, welke een losse
schroef heeft, sinds Maandag op ongeveer
een uur van Lemmer in het ijsveld zit.
De burgemeester van Urk heeft Woens
dagavond aan den commissaris van politie
getelefoneerd, dat rondonn het eiland
verschillende schepen in nood verkeerden.
De strand van de „IJsels troom".
De Raad voor de Scheepvaart heelt
uitspraak gedaan! betreffende de stran
ding van het stoomschip „IJselstroom",
zoomede betreffende de klacht van den
hoofdinspecteur voor de Scheepvaart
tegen den gezagvoerder van voornoemd
stoomschip.
De Raad is van oordeel, dat uit hetj
gehouden onderzoek is gebleken, dat èn
de navigatie van den kapitein èn diens
beleid en gedrag na de stranding alles
te wenschen hebben gelaten.
Ter zake hiervan strafte de Raad hem,
door de bevoegdheid te ontnemen als
schipper te varen| op een schip als be^
doeld bij artikel 2 der Schepenwet voor
den tijd van negen maanden.
Het grootste motorschip ter wereld.
Uit Rotterdam wordt aan de Tel. ge
meld:
Het grootste motorschip, dat tot dusver
gebouwd is, de„Dianmark", van de „East
Asiatio Gomp. Ltd.", te Kopenhagen is
van Oslo te Rótterdam aangekomen.
De „Danmark" is een in vele opzichten
merkwaardig vaartuig. De eerste reis, dis
het in den vasten dienst der Deensche
reederij'heeft gemaakt, was van Oslo naar
Rotterdam. En onder de bekwame leiding
van den gezagvoèrder, kapitein Knudsen,
heeft het de vuurproef schitterend door
staan. Het heeft een sneeuwstorm getrot
seerd en kwam desalniettemin precies op
den vastgestelden tijd in de Rotterdam-
sehe haven aan. Het kan een snelheid ont
wikkelen van 18.6 mijl, wat voor een
vrachtschip van zoo grooten omvang geen
geringe prestatie beteekent.
Het in de vaart brengen van dit vaar
tuig is voor Denemarken een feit van be-
teekenis geweest. En dat bese'ft men goed,
wanneer men in de gelegenheid is, het
schip nader te bezichtigen. Het is 12.400
groot, 480 voet lang, 59 voet breed en is
gebouwd bij de werf Burmelster en Wain
te Kopenhagen, die reeds drie sohepen
met Dieselmotoren voor de .Asiatio" heeft
gebouwd. Deze reederij heeft nu geleide
lijk al haar stoomsohepen van de hand ge
daan en "vervangen door motor-schepen.
Thans is alweer een nieuw vaartuig op
stapel, dat de „Danmark" nog in grootte
zal overtreffen.
Elk opvolgend schip, dat van de helling
kwam was weer beter, practisoher en vol
deed meer, had zich meer aangepast aan
de eischen der praktijk. Dat dankt men
aan den gezagvoerder, Knudsen, die de
kwaliteiten van gezagvoerder èn soheeps-
bouwer-ihgenieur in één persoon ver-
eenigt, een merkwaardige combinatie,
waarvan de steeds verbeterde vaartuigen
der „Asiatlc" het gelukkige resultaat zijn.
Vakmenschen zijn dan ook vol lof over
de praotische verbeteringen, die ten op-
f zichte van den bouw der ruimen, de in
deeling der lieren en kranen, zoo op
gesteld, dat men op alle plaatsen te gelijk
kan lossen of laden zijn aangebracht.
Hier is een scheepsbouwer aan het werk
geweest, die direct uit de harde praotijk
zijn lessen kreeg en het geleerde aan
stonds in toepassing wist te brengen.
De „Danmark" heeft een dubbelen bo
dem, die 1460 ton stookolie kan meevoe
ren, een hoeveelheid groot genoeg voor
een reis van 80 dagen, zoodat bunkeren
onderweg onnoodig is.
De bediening van het vaartuig is uiterst
v aI:3voudi8- 'Terwijl een ,stoomschlp Van
afmetingen» een equipage van 60 man
V zou hebben, kan kapitein Knud-
^or de „Danmark" met 89 man vol-
wat in hoofdzaak te danken is aan
dere machinekamerpergoneel dat
de bediening der motoren noodig is.
Een zeevaarder-scheepsbouwer heeft
^ik een open oog'voor de aocomo-
f,\zeelieden. Daardoor kan men
de „Danmark" een voor
.^.schier ongekende luxe
P He behagelijke hutten
bemanning, gezellige
uiterst knus met
..oten rooksalonnetje
,P>arblijf voor den ge-
«saglershutten met
uüe
wijz
/(ohten
ace dez
4 zoodat w
treden.
0(tp'c belangrijke tuk vi
de „Selandia" de
(motorschepen
30). opgenomen
doRotterdam—
apan. Afvaar-
p geregeld twee
ats, zoodat de
onze haven zal
Aan den Gelderschen oever van de Maas
bij het dorp Neder-Asselt tegenover Grave.
is Donderdagmorgen half acht een gat van
100 meter in den Maasdijk geslagen. De
dijk was niet bestand tegen het met gewel
dige kracht opstuwende water van de rivier.
De dorpen Ov.erasselt, Nederasselt en Bal-
goy zijn overstroomd.
Donderdagmorgen 12 uur werd gemeld:
Beneden de doorbraak valt het water, dat
met kracht het land van Maas en Waal bin
nenstroomt. De Beersche overlaat heeft
reeds als gevolg daarvan opgehouden te
werken. De waterstand ln de .verschillends
dorpen wordt steeds hooger. De bewoners
vluchten naar veilige plaatsen, jagen, zelf
bepakt met have en goed, het vee voor zich
uit naar de dijken om aan den vloed te ont
komen.
Te Overasselt waren hedenmorgen ver
scheidene bewoners, toen het water kwam
opzetten, naar het gemeentehuis gevlucht.
Dit staat thans reeds twee meter in het wa
ter en. het zal slechts met booten mogelijk
zijn de merischen- daar vandaan te 'halen.
Ook te Wijchen komt het water thans
meer en meer opzetten. Reêds zijn op het
oogenblik de" lage gedeelten van het dorp,
overstroomd en ook hier neemt de bevolking
de wfjk naar hooger gelegen gedeelten. De
weg van Grave naar Nijmegen is onbegaan
baar en ook de overige wegen zijn in het
water verdronken.
De eenige dijk, die op heit oogenblik nog,
een beletsel vormt voor het water, is de
spoordijk tusschen 's-Hertogenbosch en
Nijmegen, met name het gedeelte tusschen
Ravenstein en Wijchen. Men vreest even-'
wel te bevoegder plaatse, dat deze dijk de
kracht van het water niet zal kunnen weer
staan, zoodat ook de spoorwegverbinding
hier gevaar loopt. Naar alle kanten is om
hulp gevraagd, doch voor het oogenblik, nu
het water nog wast, valt er weinig te doen.
Het V. D.-buréau meldde te half vier:
Het water van de Maas blijft wassen en
steeds dieper zinkt het land achter den
Maasdijk fn het water weg. Veel vee is naar
Grave gebracht, wèar het' voorloopig is ge
stald.
Het gat in den dijk wordt door de woeste
kracht van het water steeds grooter; steeds
verder brokkelt het af. Ook op andere plaat
sen vertoont de Maasdijk zwakke punten
en eenige honderden mannen zijn aan den
arbeid getogen om de dijken op de bedreigde
plaatsen te versterken.
Uit Cuyk meldt men een voortdurenden
was van ongeveer 1 cM. per uur van het
Maaswater. Ook hier is de dijkwacht ver
sterkt. Noodmateriaal is aangevoerd. Vele
huizen zijn hier ondergeloopen.
lEen speciale berichtgever van het „Hbl."
meldde Donderdag in den na-avond:
De dijk tusschen Nederasselt en Overas
selt is doorgebroken, het land is over
stroomd!
Wat de gevolgen van deze gebeurtenis
zullen zijn, is op het oogenblik nog niet te
zeggen; volgens hetgeen wij er van zagen
ziet het er echter jammerlijk uit met land
en bevolking. Of er echter onmiddellijk ge
vaar dreigt voor het aangrenzende land, kan
nog niemand-zeggen. Men vermoedt echter
het ergste.
Wij vernemen, dat de nacht vóór de door
braak het water reeds stond tot aan den
rand van den dijk, die grootendeels uit zand
is samengesteld. En zooais een bewoner
dezer landstreek met eenig misnoegen en
verwondering meedeelde: een dijkwacht had
men, het gevaar inziende, nog niet ingesteld,
hoewel men in den polder met de mogelijk
heid van een doorbraak toch wel degelijk
had gerekend; overal langs dat gedeelte van
den Maas werd aan de dijken en dammen
gewerkt, overal waar het mogelijk was wer
den, en wordeji op dit.oogenblik nog, in
tule haast waterkeeringen opgeworpen ten-,
einde den steeds meer naderenden vijand
tot stilstand te brengen.
Op dit oogenblik ziet de Nederasselter-
polder er uit qls het-overige gedeelte van het
aan de rivier gelegen verdronken land.:
Hulzen en boomen, die boven den water
spiegel opsteken, hier en daar een stukje
van een dam of een dijk, doch verder alleen
troostelooze waterplassen, waarover de nog
steeds woedende Westerstorm voortjaagt,
terwijl het geheele lugubere landschap door
een lucht met grauwe wolken, waaruit regen
neervalt, wordt bedekt.
Het landschap maakt den Indruk, alsof
hi^r de bewoonbaarheid ophoudt, alsof de
wereld aan het vergaan is.
Het steeds nog wassende water maakt het
gevaar, dat de beteekenis van de ramp nog
in omvang zal toenemen, voortdurend groo
ter; door net gat, dat in den dijk geslagen
is en dat thans niet meer te bereiken valt,
omdat hét water de naburige wegen heeft
afgesloten, dringt nog steeds het water in
onstuimige golven naar binnen.
(Een van de dijken, die door dit water al
lereerst bedreigd wordt, is die waarover de
weg tusschen Nijmegen en Grave loopt.
Reeds stroomt het water er op sommige
plaatsen overheen 'en dringt zoo het land
van Maas èn Waal binnen en is er niets dat
binnenkort den vloed zal keeren, dan is de
ramp nog niet te overzien. Overal in deze
buurt ziet men nu reeds groepen loeiend
vee dat op hoopen gedreven wordt op de
hoogste plekken,
iWijchen, het betrekkelijk nog hooggele
gen dorp, is nu een van de vluchtheuvels
waar de menschen heenstroomen om veilig
heid te zoeken en waar zij hun vee heen-
drijven. Maar als het water blijft stijgen,
zooals het dóet op het oogenblik dat we dit
seinen, toen het water nog steeds door het
vier meter diepe gat in den dijk zijn golven
naar binnen stuwt, dan loopt ook Wijchen
gevaar spoedig onder water te staan. Auto's
en wagens kunnen uit Nijmegen het dorp
niet- meer bereiken; de trein liep de3 avonds
nog en vormde met booten het laatste ver
bindingsmiddel met de stad. Wordt door
den neerstroomenden regen, die den door
weekten grond nog natter maakt, ook het
verkeer over deze lijn onmogelijk gemaakt,
dan is dat deel van het land binnenkort
slechts per boot te bevaren.
Het water in de buurt van Maastricht is
Donderdagmiddag zoo hoog gestegen, dat de
treinenloop uit het 'Zuiden van Limburg
volkomen gestremd is.
De pontons van de marine waren Donder
dag om 4 uur ln Limmel. Het Roode K ruis
was in functie en zou met de pontonniers,
als alles klaar was, de zieke menschen en de
vrouwen, die moeder moeten worden, hel
pen afhalen en onderbrengen in scholen,
die door den burgemeester ln overleg met
bet Roode Kruis in orde zfjn gemaakt.
Het-is donker en de stroom is ontzettend.
De Maas stond om 4 uur 4.81 M. of 46.82
boven N.A.P., zij is nog 3 cM. beneden den
hoogsten stand in 1880.
De rijksweg van Nijmegen naar het Zui
den is slechts tot Venlo nog goed begaan
baar.
Ook hij Mook wordt voor een doorbraak
gevreesd. Het bekende hótel „De Plasmolen"
is aan alle zijden door water omringd..
Donderdagavond werd het spoorwegver
keer tusschen Wijchen en Ravesteyn stop
gezet, waardoor de verbinding tusschen Nij
megen en 's-Hertogenbosch verbroken
wenl.
Maastricht is niet meer te bereiken. De
spoorweg bij Cuyk wordt bedreigd. De dijk
tusschen Nijmegen en Wychen houdt het
water nog tegen, doch mocht deze ook door
breken, dan is er nog slechts een laatste
waterkeering, de Ruffelschedljk, die 't water
van het overige gedeelte van het land tus
schen Maas en Waal afscheidt.
HET LAND VAN MAAS EN WAAL
OVERSTROOMD.
De spoordijk tusschen Ravenstein en
Wychen doorgebroken.
Uit Ravenstein werd Vrijdag aan de
„Telegr." gemeld:
De spoordijk is, zooals gisteren reeds
te voorzien was, doorgebroken. Wij zijn
een der laatsten geweest, die er gepas
seerd zijn. Tegen zeven uur Donderdag
avond werd nog een locomotief van hier
naar Wychen gezonden om wagens met
vee, dat gered was, af te halen. De toe
stand van den dijk was toen echter reeds
zoo slecht, dat de machine onverrichter-
zake moest terugkeeren en Wychen niet
kon bereiken. Het treinverkeer werd stop
gezet en een pendelverkeer Ravenstein
Den Bosch en Wychen—Nijmegen inge
steld. Het water kwam meer en meer op
en bereikte eindelijk de rails. Tegen mid
dernacht waren wij op den dijk, toen bij
kilometerpaal 62'/j de eerste doorbraak
plaats vond. Het water drong onder den
dijk door en plotseling scheurde deze.
Kubieke meters zand verdwenen in de
diepte.» Do ramp was voltooidhet ge
heele land van Maas en Waal wordt thans
overstroomd. Welk een droeve Oudejaars
nacht. Rechts van den brekenden spoor
dijk het reeds overstroomde land, links
de polder, waarin thans het Maaswater
met donderend geweld stort, alles ver
nietigende wat de stroom in zijn vaart
tegenkomt. Nimmer is een dergelijke wa-
terrarap bij menschenheugenis voorge
komen In de verte schijnen bovon
den donkeren vloed eenige lichtjes van
de zolders van boerderijen, waarde men
schen in angst en vreeze den dag af
wachten, die wie weet welke verschrik
kingen zal brengen. Aan de andere zijde
stroomt het water naèr de vreedzame
landhoeve, waar men, door klokkengelui
gewaarschuwd, in den Oudejaarsnacht
het vee de dijken opbrengt, zijn have en
goed in veiligheid stelt en zich gereed
maakt te vluchten voor den waterwolf,
die steeds voorwaarts dringt. Hier zullen
de verschrikkingen nog grooter worden,
want hèt land loopt af naar den hoek
van Maas en Waal en daar wordt de
diepte dus grooter.
Terwijl wij dit overdachten werd het gat
in den spoordijk al grooter en grooter,
zand en grint sloegen weg: het werd te
gevaarlijk daar te blijven en vlug spoedden
wij ons naar de Ravensteinsche brug.
Voor onze oogen knapten de biels van de
rails, die weldra eveneens ln den water
vloed verdwenen. De bres in den dijk was
weldra een 250 Meter breed en nog steeds
breidt zij zich uit. De spoordijk wordt
slechter en sjechter en toont in zijn
lengtebed scheuren.
Een spoorwegautoriteit deelde ons mede,
dat, naar zijn meening, eerst minstens
2 maanden na het vallen van het water,
het normaal verkeer weder hersteld zal
kunnen zijn.
De telegraafpalen bogen over en knap
ten af, waardoor het telegraaf- en telefoon
verkeer ipet Nijmegen verbroken werd.
Een binnenzee is zich bezig te vormen,
die zich naar de zijde van Dreumel en
Druten voortdurend uitbreidt.
Tegen 7 uur vanmorgen stond Baten
burg in het water, evenals Leur. Weldra
was het water iri de omgeving van Hernen.
Dit dorp ligt betrekkelijk hoog en de
boeren brachten op den Kloosterberg
het vee in veiligheid. In Horssen, waar
het water dra naderde, zyn door mon
teurs van de Rijkstelegraaf uit Tiel de
toestellen van het telegraaf- en'telefoon-
kantoor naar den zolder gebracht. Hier
is het telegraafkantoor ingericht en werkt
een en ander, zooals wij vanmiddag be
merkten, uitstekend. Appeltern raakte
tegen 3 uur onder waterhet postkantoor
werd naar een hooger gelegen lokaal
overgebracht. Vandaag zullen vermoede
lijk nog Altforst en Puyfljjk en de dorpen
langs de Maas onderloopen. Alphen en
Maasbommel, Leeuwen, Druten, Wamel,
Heerewaarden en Dreumel zullen later
volloopen. Vooral de laatste plaatsen
zullen het zwaar te verantwoorden krijgen.
Op den Maasdijk wordt het vee voor
loopig opgesteld en vandaag werd het met
ponten nuar de overzijde gevoerd, om in
de dorpen ln het land van Ravenstein
tijdelijk gestald - te worden. Vele boeren
bleken vaii hetgeen te gebeuren stond
niets af te weten en werden eerst van
morgen, toen zij naar de kerk gingen, op
de hoogte gesteld. Verschillenden, ge
hecht aan bun behuizing, kunnen zich
niet voorstellen, dat het water komen zal.
Zij weigeren zelfs hun vee ln veiligheid
te brengen. Vandaag en de volgende
dagen zullen er heel wat dieren, die dan
niet meer naar de dijken of de hooger
gelegen plaatsen bij Bergharen en Hernen
kunnen komen, verdrinken.
Bij Ouyck was de toestand zeer crttlek.
Op drie plaatsen dreigde de dijk te be
zwijken.
De dóorbraak van den Maasdijk tusschen
Roermond en Maasbracht, die Vrijdag
nacht hier bekend werd, geeft hopelijk
eenige verlichting. Het gevaarlijke punt
is nabij den Valuscheüweg.
Dijkbreuk bij Reewijk.
Donderdag in den namiddag ontstond
plotseling een doorbraak in den dijk van
den Vettenbroekschen polder bij Reewijk
(nabij Gouda). In een half uur tijd had het
gat een lengte van 100 M. verkregen. In
den polder'stonden 22 woningen; 6 daar
van verdwenen geheel, de anderen staan!
tot den nok in het water. Doordat de door
braak zeer onverwacht kwam, kon niets
worden gered.
De Koningin naar de bedreigde streken.
Arnhem 1 Jan. Naar wij vernemen zal
HM. de Koningin zioh hedenVrijdag
avond per extra trein vla Arnhem naar
Nijmegen begeven, waar HM. te midder
nacht zal aankomen, ten einde zich mor
gen persoonlijk op de hoogte te stellen'
van den omvang van de ramp.
Maastricht meldt yal.
Om 10 uur hedenmorgen is door den
chef van den Marinestaf van Maastricht
bericht ontvangen, dat het water na van
nacht 12 uur 10 cM. gevallen ls. Te Nij
megen, Venlo en Roermond is de toestand
nog hetzelfde als gisteren.
Givet en Namen en nabij Luik worden stop
gezet Te Ohatelet, te Marchienne en te Far-
cienne zijn de meeste langs de Samber ge
legen fabrieken letterlijk onbereikbaar, met
het gevolg, dat duizenden arbeiders werk
loos zijn geworden. Te Marchienne moest
een begrafenisplechtigheid "per boot geschie
den. Te Charleroi staan verscheidene wijken
van de benedenstad onder water, hetzelfde
te Namen, waar de bevolking zonder drink
baar water, zonder gas en zonder electriciteit
is. Ook de stad Luik wordt zwaar beproefd.
Er is reeds gebrek aan brood. Sedert 1880
is een dergelijke overat rootmingsrainp in
België niet meer voorgekomen.
Uit Keulen werd Donderdag gemeld, dat
volgens de laatste berichten ae hoogwater
stand van 1924 ls overschreden. Waarschijn
lijk zal die van hqj. rampjaar 1920 worden
bereikt
Ln Keulen bereikte het water 's middags
vijf uur b.10 M. In vele straten staat het
water een meter hoog. Verschillende be
drijven moesten het werk stopzetten.
Ook bij Koblenz is de stand Van '24 over
schreden. Om zes uur 's avonds stond het
water 9.01 M.
Om vier uur 's middags was de stand: te
Kehl 4.30 M. (val); te Mainz 4.52 M.; te
Hanau 6.43 m.; te Bingen 4.70 M.; te Trier
7.57 M. (langzame val).
Uit Saarbrtlcken wordt ook val en betere
weersgesteldheid' gemela. Uit hét Mainge-
bled daarentegen voortdurende was.
De was van d«n Rijn tot staan
gekomen.
Uit Keulen wordt gemeld, dat de was
van den Rijn Vrijdagmiddag 9 uur tot
staan kwam. Van de Neckar en Moezel
werd val van het water gemeld.
t De hulp van de Marine.
Het treft wel ongelukkig, dat er geen
lichting van de landmacht onder de
wapenen was. Daardoor was het niet
mogelijk zooals anders in dergelijke
gevallen geschiedt onmiddellijk een
aantal militairen naar het terrein van
de ramp te zenden voor hulpverleening.
De Marine bracht nu evenwel uitkomst.
Direct na ontvangst van de berichten,
die op het dreigende van den toestand
wezen, werden al verschillende maat
regelen getroffen, om bij gebleken nood
zaak onmiddellijk ter hulp te komen, en
zoo kon reeds, zooals wij hierboven
schreven, Donderdagavond de eerste trein
met vletten en manschappen van hier
vertrekken.
Gisterenavond 6.80 uur vertrok weer
een trein met 22 vletten naar Nijmegen.
10 man van hier gingen er mee, terwijl
er te Amsterdam zioh nog 30 Marine
mannen bij aansloten. De leiding der
hulpverleening berustte bij den luit. ter
zee der le kl. v. d. Stadt.
Hedenochtend zijn per eerste gelegen
heid van hier nog 45 man der Marine
vertrokken.
Blijkens een mededeeling van den Chef
Staf der Marine alhier, vertrokken Vrij
dagmorgen van Rotterdaq 8 officieren
en 60 mariniers naar het terrein der
overstrooming. Hedenmorgen vertrekken
van daar nog 1 officier en 60 man. Van
Amsterdam vertrok een detachement der
Marine met vletten en eveneens uit
Vlisslngen.
Vrijdagmiddag werd door den Marine
staf nog een dringend verzoek om assis
tentie ontvangen uit Obicht, Echt, Ste-
vensweert, Ohberweert en Grevenwicht.
De lichting van de militaire kustwacht
is van verlof teruggeroepen. De man
schappen zullen naar het overstroomde
gebied worden gedirigeerd.
'Mtet den trein van 10.07 zijn hedenmor
gen nog 20 man naar Nijmegen vertrokken,
Iterwyi ook om half één de manschappen,
die van verlof terug komen, direct naar Nij
megen gezonden zullen worden.
Watersnood ln Zeeuwsch-
Vlaanderen.
Ook ln oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen
is watersnood. Onder Boschkapelle en
Hoek moesten velen hunne woningen
ontruimen.
Uit den Achterhoek.
In het gebied van den ouden IJsel staan
een paar duizend H.A. onder water.
De berichten uit verschiEende streken
van België melden, dat de stijging van het
water onrustbarend is. Er hebben tal van
overstroomingen plaats gehad; de schade is
aanzienlijk.
Ten Zuiden van Brussel loopt de spoor
weg BrusselParijs nu als het ware door
een ontzaglijk meer. Zoowel de kunstzijde
fabriek te Tubize als de metaalfabriekeni te
Buysinghen, Loth en Ruysbroek zijn ge
sloten, daar alle werk door het water onmo-'
gelijk is geworden. Elders in Vlaanderen
zijn de Lek» en de Boven-Scbelde uit hun
«evers getreden, terwijl in het noorden van
Oost-Vlaanderen sommige gemeenten op
enkele hectaren nag geheel blank staan.
In het Walenland is de toestand uiterst
kritiek. Zoo moest het treinverkeer tusschen
Het autobus-ongeval te Tholen.
De remmen werkten niet
Men meldt onsdat het deskundig onder
zoek uitgewezen heeft, dat de remmen
van de autobus, die op Tholen in de
Eendracht reed, piet goed werkten en
zelfs van één de remstang ontbrak.
1925, e$n nat Jaar.
Het filiaal van net Kon. Ned. Meteor.
Instituut meldt ons
Het afgeloopen jaar kenmerkte zich
voor Amsterdam door overvloedigen neer
slag. In het" geheel werd in den Hortus
Bótanicus afgetapt 908 mM. tegen 780
als gemiddelde over de laatst verloopen
16 jaar. De jaren 1912 en 1915 waren
„natter" met 947 en 959 mM^ in 1925
waren de natte maanden Mei, September
en December met 105, 154 en 124 mM.;
de Decembermaanden van 1914 en 1915
waren natter met ieder 128 mM. neerslag.
Een begrafenis op Iona.
Het'stoffelijk overschot van de hertogin
weduwe van Argyll is'gisteren begraven
op het historisch eilandje Iona in de
kerk van St. Oran, de oudste Christelijke
kerk van Schotland. Een boot was afge-
huurd om de rouwdragenden over te
brengen, maar het weer was zoo boos,
dat de. boot pas 4 uur te laat vertrekken
kon en 2 uur over den afstand van lut
tele kilometers deed. De bewoners van
het eilandje, dat tot Argyllshire behoort,
sloten zich na aankomst van de boot bij
den stoet aan, en de hertogin is begra
ven op het kerkhof, waar de overblijfse
len bewaard worden van de 53 oudste
Christelijke martelaren in Schotland.
De prijzen der boerderijen.
In het „Groninger Landbouwblad" wordt
de vraag beantwoord of de .uitkomsten
van het landbouwbedrijf de laatste jaren
van dien aard zijn, dat zij de tegenwoor
dige prijzen der landerijen wettigen.
De schr. vergelijkt daartoe de huidige
prijzen van het land en van de voornaam
ste gewassen met die van vóór den oor
log. Het blijkt dan dat de landerijen met
ruim f 100Ö per ha gestegen zijn, dat is y
met ongeveer 6060°/o. De prijaen 'der
producten z^n eenigszins hcoger dan
voor 1914, -echter niet veel van beteeke
nis, terwijl de strooprljzen ongeveer even
hoog zijn als vóór den oorlog. De exploi
tatiekosten zijn meer dan verdubbeld «n
bedragen aan arbeidsloon f 120 f 140
per ha en alle andere bedrijfsuitgaven
naar evenredigheid.
Al neemt men ook in aanmerking dat
door veredeling v.an enkele gewassen do
opbrengst eenigszins is gestegen, tooh
moet men wel tot de conclusie komeu,
dat de tegenwoordige koop- en huurprij
zen der landerijen en de hooge exploi
tatiekosten niet in evenredigheid zijn
met de opbrengsten en men mag volgens
den schr. gerust con'cludeeren dat de
prijzen der landerijen te hoog zijn en de
slechte gevolgen niet zullen uitblijven,
tot schade van den boerenstand en tot
schade van het algemeen belang.
De bovenstaande cijfers hebben betrek
king op bedrijven in de provincie Gro
ningen, maar het bevestigende antwoord
op de boven dit artikel geplaatste vraag
kan zeker eveneens voor andere dealen
van het land gegeven worden.
Auto te water.
Een man verdronken.
Woensdagavond is de reclame-auto van
van Rattingen's Zeepfabrieken te Suste-
ren op de Handelskade in Den Bosch in
de Binnenhaven gereden. Het ongeval
gebeurde om kwart over tien, tijdens den
hevigen storm. Vermoedelijk heeft da
chauffeur, P. Maaraen uit Susteren, een
reiziger van genoemde fabriek, door den
regen geen voldoende uitzicht gehad, en
zich in den weg vergist. Hij heeft getracht
uit de auto te komen, doch dit is hem niet
gelukt. Toen de politie de auto uit het wa
ter had gehaald was de man reeds over
leden.
De dijk bij Orave doorgebroken.
De doorbraak bij Nederasselt.
,De treinenloop In Limburg
gestremd.
Langs den rechter Maasoever.
Duitschland.
België.