HOOGWATER en OVERSTROOMING. GEMENGD NIEUWS 3); Borneo dent - betoog» z.L plit steun aan taire 1 dr. J. worde Mer van z iets U eenhe jestei;. uit troom J^60);7SalahQnRka (6547); ™om (655); Jaarstroom (1718); BdfïïVÏÏP en Betsy (880): Prnnïi Griek®che s.s. Jannakis (654), en u8" BromPton Manor (1726) n het Belgische s.s. Tervaete (2663). 1 '1°pah in het ijs op de Zuiderzee. 6\en p^P^roen, tevens gevaarlijken oent, heeft men Donderdagnacht onge in de x!'er "ne uur de om hulp vragende boot van Ne .Leeuwarden I\¥', kapt. Veenstra van worden Leeuwarden blijkt te zijn, bereikt. Gister- Syiveeb avond is van Lemmer naar Kampen en peet" z Lrk getelefoneerd om assistentie, welke thann, werd toegezegd. Vrijdagmorgen twaalf en 192( "ur kwamen de viBschers weer terug met Nogn de vrouw van den kapitein en het drie- fomiate' jarig kindje, die bij' familie zijn onder# de Prir gebracht. De boot is diep geladen en aprekh beeft hedenmorgen, toen de kapitein van reisd, de„Geusau" van Kampen haar assisten- oebter tie wilde verleenen, geen zee durven port t kiezen ten gevolge van het ruwe weef. ser, b Thans zit ze zoover in het ijsveld, dat der x uitkomen zonder hulp onmogelijk is. Vrij- Wat j dagmiddag zal men trachten levensmid- geëar delen naar het schip te brengen. gi Ook is assistentie gevraagd door de non sleepkraan „Herziening", schipper Bonis •>p d> van Rotterdam, die geassisteerd door een sleepboot van Amsterdam, welke een losse schroef heeft, sinds Maandag op ongeveer een uur van Lemmer in het ijsveld zit. De burgemeester van Urk heeft Woens dagavond aan den commissaris van politie getelefoneerd, dat rondonn het eiland verschillende schepen in nood verkeerden. De strand van de „IJsels troom". De Raad voor de Scheepvaart heelt uitspraak gedaan! betreffende de stran ding van het stoomschip „IJselstroom", zoomede betreffende de klacht van den hoofdinspecteur voor de Scheepvaart tegen den gezagvoerder van voornoemd stoomschip. De Raad is van oordeel, dat uit hetj gehouden onderzoek is gebleken, dat èn de navigatie van den kapitein èn diens beleid en gedrag na de stranding alles te wenschen hebben gelaten. Ter zake hiervan strafte de Raad hem, door de bevoegdheid te ontnemen als schipper te varen| op een schip als be^ doeld bij artikel 2 der Schepenwet voor den tijd van negen maanden. Het grootste motorschip ter wereld. Uit Rotterdam wordt aan de Tel. ge meld: Het grootste motorschip, dat tot dusver gebouwd is, de„Dianmark", van de „East Asiatio Gomp. Ltd.", te Kopenhagen is van Oslo te Rótterdam aangekomen. De „Danmark" is een in vele opzichten merkwaardig vaartuig. De eerste reis, dis het in den vasten dienst der Deensche reederij'heeft gemaakt, was van Oslo naar Rotterdam. En onder de bekwame leiding van den gezagvoèrder, kapitein Knudsen, heeft het de vuurproef schitterend door staan. Het heeft een sneeuwstorm getrot seerd en kwam desalniettemin precies op den vastgestelden tijd in de Rotterdam- sehe haven aan. Het kan een snelheid ont wikkelen van 18.6 mijl, wat voor een vrachtschip van zoo grooten omvang geen geringe prestatie beteekent. Het in de vaart brengen van dit vaar tuig is voor Denemarken een feit van be- teekenis geweest. En dat bese'ft men goed, wanneer men in de gelegenheid is, het schip nader te bezichtigen. Het is 12.400 groot, 480 voet lang, 59 voet breed en is gebouwd bij de werf Burmelster en Wain te Kopenhagen, die reeds drie sohepen met Dieselmotoren voor de .Asiatio" heeft gebouwd. Deze reederij heeft nu geleide lijk al haar stoomsohepen van de hand ge daan en "vervangen door motor-schepen. Thans is alweer een nieuw vaartuig op stapel, dat de „Danmark" nog in grootte zal overtreffen. Elk opvolgend schip, dat van de helling kwam was weer beter, practisoher en vol deed meer, had zich meer aangepast aan de eischen der praktijk. Dat dankt men aan den gezagvoerder, Knudsen, die de kwaliteiten van gezagvoerder èn soheeps- bouwer-ihgenieur in één persoon ver- eenigt, een merkwaardige combinatie, waarvan de steeds verbeterde vaartuigen der „Asiatlc" het gelukkige resultaat zijn. Vakmenschen zijn dan ook vol lof over de praotische verbeteringen, die ten op- f zichte van den bouw der ruimen, de in deeling der lieren en kranen, zoo op gesteld, dat men op alle plaatsen te gelijk kan lossen of laden zijn aangebracht. Hier is een scheepsbouwer aan het werk geweest, die direct uit de harde praotijk zijn lessen kreeg en het geleerde aan stonds in toepassing wist te brengen. De „Danmark" heeft een dubbelen bo dem, die 1460 ton stookolie kan meevoe ren, een hoeveelheid groot genoeg voor een reis van 80 dagen, zoodat bunkeren onderweg onnoodig is. De bediening van het vaartuig is uiterst v aI:3voudi8- 'Terwijl een ,stoomschlp Van afmetingen» een equipage van 60 man V zou hebben, kan kapitein Knud- ^or de „Danmark" met 89 man vol- wat in hoofdzaak te danken is aan dere machinekamerpergoneel dat de bediening der motoren noodig is. Een zeevaarder-scheepsbouwer heeft ^ik een open oog'voor de aocomo- f,\zeelieden. Daardoor kan men de „Danmark" een voor .^.schier ongekende luxe P He behagelijke hutten bemanning, gezellige uiterst knus met ..oten rooksalonnetje ,P>arblijf voor den ge- «saglershutten met uüe wijz /(ohten ace dez 4 zoodat w treden. 0(tp'c belangrijke tuk vi de „Selandia" de (motorschepen 30). opgenomen doRotterdam— apan. Afvaar- p geregeld twee ats, zoodat de onze haven zal Aan den Gelderschen oever van de Maas bij het dorp Neder-Asselt tegenover Grave. is Donderdagmorgen half acht een gat van 100 meter in den Maasdijk geslagen. De dijk was niet bestand tegen het met gewel dige kracht opstuwende water van de rivier. De dorpen Ov.erasselt, Nederasselt en Bal- goy zijn overstroomd. Donderdagmorgen 12 uur werd gemeld: Beneden de doorbraak valt het water, dat met kracht het land van Maas en Waal bin nenstroomt. De Beersche overlaat heeft reeds als gevolg daarvan opgehouden te werken. De waterstand ln de .verschillends dorpen wordt steeds hooger. De bewoners vluchten naar veilige plaatsen, jagen, zelf bepakt met have en goed, het vee voor zich uit naar de dijken om aan den vloed te ont komen. Te Overasselt waren hedenmorgen ver scheidene bewoners, toen het water kwam opzetten, naar het gemeentehuis gevlucht. Dit staat thans reeds twee meter in het wa ter en. het zal slechts met booten mogelijk zijn de merischen- daar vandaan te 'halen. Ook te Wijchen komt het water thans meer en meer opzetten. Reêds zijn op het oogenblik de" lage gedeelten van het dorp, overstroomd en ook hier neemt de bevolking de wfjk naar hooger gelegen gedeelten. De weg van Grave naar Nijmegen is onbegaan baar en ook de overige wegen zijn in het water verdronken. De eenige dijk, die op heit oogenblik nog, een beletsel vormt voor het water, is de spoordijk tusschen 's-Hertogenbosch en Nijmegen, met name het gedeelte tusschen Ravenstein en Wijchen. Men vreest even-' wel te bevoegder plaatse, dat deze dijk de kracht van het water niet zal kunnen weer staan, zoodat ook de spoorwegverbinding hier gevaar loopt. Naar alle kanten is om hulp gevraagd, doch voor het oogenblik, nu het water nog wast, valt er weinig te doen. Het V. D.-buréau meldde te half vier: Het water van de Maas blijft wassen en steeds dieper zinkt het land achter den Maasdijk fn het water weg. Veel vee is naar Grave gebracht, wèar het' voorloopig is ge stald. Het gat in den dijk wordt door de woeste kracht van het water steeds grooter; steeds verder brokkelt het af. Ook op andere plaat sen vertoont de Maasdijk zwakke punten en eenige honderden mannen zijn aan den arbeid getogen om de dijken op de bedreigde plaatsen te versterken. Uit Cuyk meldt men een voortdurenden was van ongeveer 1 cM. per uur van het Maaswater. Ook hier is de dijkwacht ver sterkt. Noodmateriaal is aangevoerd. Vele huizen zijn hier ondergeloopen. lEen speciale berichtgever van het „Hbl." meldde Donderdag in den na-avond: De dijk tusschen Nederasselt en Overas selt is doorgebroken, het land is over stroomd! Wat de gevolgen van deze gebeurtenis zullen zijn, is op het oogenblik nog niet te zeggen; volgens hetgeen wij er van zagen ziet het er echter jammerlijk uit met land en bevolking. Of er echter onmiddellijk ge vaar dreigt voor het aangrenzende land, kan nog niemand-zeggen. Men vermoedt echter het ergste. Wij vernemen, dat de nacht vóór de door braak het water reeds stond tot aan den rand van den dijk, die grootendeels uit zand is samengesteld. En zooais een bewoner dezer landstreek met eenig misnoegen en verwondering meedeelde: een dijkwacht had men, het gevaar inziende, nog niet ingesteld, hoewel men in den polder met de mogelijk heid van een doorbraak toch wel degelijk had gerekend; overal langs dat gedeelte van den Maas werd aan de dijken en dammen gewerkt, overal waar het mogelijk was wer den, en wordeji op dit.oogenblik nog, in tule haast waterkeeringen opgeworpen ten-, einde den steeds meer naderenden vijand tot stilstand te brengen. Op dit oogenblik ziet de Nederasselter- polder er uit qls het-overige gedeelte van het aan de rivier gelegen verdronken land.: Hulzen en boomen, die boven den water spiegel opsteken, hier en daar een stukje van een dam of een dijk, doch verder alleen troostelooze waterplassen, waarover de nog steeds woedende Westerstorm voortjaagt, terwijl het geheele lugubere landschap door een lucht met grauwe wolken, waaruit regen neervalt, wordt bedekt. Het landschap maakt den Indruk, alsof hi^r de bewoonbaarheid ophoudt, alsof de wereld aan het vergaan is. Het steeds nog wassende water maakt het gevaar, dat de beteekenis van de ramp nog in omvang zal toenemen, voortdurend groo ter; door net gat, dat in den dijk geslagen is en dat thans niet meer te bereiken valt, omdat hét water de naburige wegen heeft afgesloten, dringt nog steeds het water in onstuimige golven naar binnen. (Een van de dijken, die door dit water al lereerst bedreigd wordt, is die waarover de weg tusschen Nijmegen en Grave loopt. Reeds stroomt het water er op sommige plaatsen overheen 'en dringt zoo het land van Maas èn Waal binnen en is er niets dat binnenkort den vloed zal keeren, dan is de ramp nog niet te overzien. Overal in deze buurt ziet men nu reeds groepen loeiend vee dat op hoopen gedreven wordt op de hoogste plekken, iWijchen, het betrekkelijk nog hooggele gen dorp, is nu een van de vluchtheuvels waar de menschen heenstroomen om veilig heid te zoeken en waar zij hun vee heen- drijven. Maar als het water blijft stijgen, zooals het dóet op het oogenblik dat we dit seinen, toen het water nog steeds door het vier meter diepe gat in den dijk zijn golven naar binnen stuwt, dan loopt ook Wijchen gevaar spoedig onder water te staan. Auto's en wagens kunnen uit Nijmegen het dorp niet- meer bereiken; de trein liep de3 avonds nog en vormde met booten het laatste ver bindingsmiddel met de stad. Wordt door den neerstroomenden regen, die den door weekten grond nog natter maakt, ook het verkeer over deze lijn onmogelijk gemaakt, dan is dat deel van het land binnenkort slechts per boot te bevaren. Het water in de buurt van Maastricht is Donderdagmiddag zoo hoog gestegen, dat de treinenloop uit het 'Zuiden van Limburg volkomen gestremd is. De pontons van de marine waren Donder dag om 4 uur ln Limmel. Het Roode K ruis was in functie en zou met de pontonniers, als alles klaar was, de zieke menschen en de vrouwen, die moeder moeten worden, hel pen afhalen en onderbrengen in scholen, die door den burgemeester ln overleg met bet Roode Kruis in orde zfjn gemaakt. Het-is donker en de stroom is ontzettend. De Maas stond om 4 uur 4.81 M. of 46.82 boven N.A.P., zij is nog 3 cM. beneden den hoogsten stand in 1880. De rijksweg van Nijmegen naar het Zui den is slechts tot Venlo nog goed begaan baar. Ook hij Mook wordt voor een doorbraak gevreesd. Het bekende hótel „De Plasmolen" is aan alle zijden door water omringd.. Donderdagavond werd het spoorwegver keer tusschen Wijchen en Ravesteyn stop gezet, waardoor de verbinding tusschen Nij megen en 's-Hertogenbosch verbroken wenl. Maastricht is niet meer te bereiken. De spoorweg bij Cuyk wordt bedreigd. De dijk tusschen Nijmegen en Wychen houdt het water nog tegen, doch mocht deze ook door breken, dan is er nog slechts een laatste waterkeering, de Ruffelschedljk, die 't water van het overige gedeelte van het land tus schen Maas en Waal afscheidt. HET LAND VAN MAAS EN WAAL OVERSTROOMD. De spoordijk tusschen Ravenstein en Wychen doorgebroken. Uit Ravenstein werd Vrijdag aan de „Telegr." gemeld: De spoordijk is, zooals gisteren reeds te voorzien was, doorgebroken. Wij zijn een der laatsten geweest, die er gepas seerd zijn. Tegen zeven uur Donderdag avond werd nog een locomotief van hier naar Wychen gezonden om wagens met vee, dat gered was, af te halen. De toe stand van den dijk was toen echter reeds zoo slecht, dat de machine onverrichter- zake moest terugkeeren en Wychen niet kon bereiken. Het treinverkeer werd stop gezet en een pendelverkeer Ravenstein Den Bosch en Wychen—Nijmegen inge steld. Het water kwam meer en meer op en bereikte eindelijk de rails. Tegen mid dernacht waren wij op den dijk, toen bij kilometerpaal 62'/j de eerste doorbraak plaats vond. Het water drong onder den dijk door en plotseling scheurde deze. Kubieke meters zand verdwenen in de diepte.» Do ramp was voltooidhet ge heele land van Maas en Waal wordt thans overstroomd. Welk een droeve Oudejaars nacht. Rechts van den brekenden spoor dijk het reeds overstroomde land, links de polder, waarin thans het Maaswater met donderend geweld stort, alles ver nietigende wat de stroom in zijn vaart tegenkomt. Nimmer is een dergelijke wa- terrarap bij menschenheugenis voorge komen In de verte schijnen bovon den donkeren vloed eenige lichtjes van de zolders van boerderijen, waarde men schen in angst en vreeze den dag af wachten, die wie weet welke verschrik kingen zal brengen. Aan de andere zijde stroomt het water naèr de vreedzame landhoeve, waar men, door klokkengelui gewaarschuwd, in den Oudejaarsnacht het vee de dijken opbrengt, zijn have en goed in veiligheid stelt en zich gereed maakt te vluchten voor den waterwolf, die steeds voorwaarts dringt. Hier zullen de verschrikkingen nog grooter worden, want hèt land loopt af naar den hoek van Maas en Waal en daar wordt de diepte dus grooter. Terwijl wij dit overdachten werd het gat in den spoordijk al grooter en grooter, zand en grint sloegen weg: het werd te gevaarlijk daar te blijven en vlug spoedden wij ons naar de Ravensteinsche brug. Voor onze oogen knapten de biels van de rails, die weldra eveneens ln den water vloed verdwenen. De bres in den dijk was weldra een 250 Meter breed en nog steeds breidt zij zich uit. De spoordijk wordt slechter en sjechter en toont in zijn lengtebed scheuren. Een spoorwegautoriteit deelde ons mede, dat, naar zijn meening, eerst minstens 2 maanden na het vallen van het water, het normaal verkeer weder hersteld zal kunnen zijn. De telegraafpalen bogen over en knap ten af, waardoor het telegraaf- en telefoon verkeer ipet Nijmegen verbroken werd. Een binnenzee is zich bezig te vormen, die zich naar de zijde van Dreumel en Druten voortdurend uitbreidt. Tegen 7 uur vanmorgen stond Baten burg in het water, evenals Leur. Weldra was het water iri de omgeving van Hernen. Dit dorp ligt betrekkelijk hoog en de boeren brachten op den Kloosterberg het vee in veiligheid. In Horssen, waar het water dra naderde, zyn door mon teurs van de Rijkstelegraaf uit Tiel de toestellen van het telegraaf- en'telefoon- kantoor naar den zolder gebracht. Hier is het telegraafkantoor ingericht en werkt een en ander, zooals wij vanmiddag be merkten, uitstekend. Appeltern raakte tegen 3 uur onder waterhet postkantoor werd naar een hooger gelegen lokaal overgebracht. Vandaag zullen vermoede lijk nog Altforst en Puyfljjk en de dorpen langs de Maas onderloopen. Alphen en Maasbommel, Leeuwen, Druten, Wamel, Heerewaarden en Dreumel zullen later volloopen. Vooral de laatste plaatsen zullen het zwaar te verantwoorden krijgen. Op den Maasdijk wordt het vee voor loopig opgesteld en vandaag werd het met ponten nuar de overzijde gevoerd, om in de dorpen ln het land van Ravenstein tijdelijk gestald - te worden. Vele boeren bleken vaii hetgeen te gebeuren stond niets af te weten en werden eerst van morgen, toen zij naar de kerk gingen, op de hoogte gesteld. Verschillenden, ge hecht aan bun behuizing, kunnen zich niet voorstellen, dat het water komen zal. Zij weigeren zelfs hun vee ln veiligheid te brengen. Vandaag en de volgende dagen zullen er heel wat dieren, die dan niet meer naar de dijken of de hooger gelegen plaatsen bij Bergharen en Hernen kunnen komen, verdrinken. Bij Ouyck was de toestand zeer crttlek. Op drie plaatsen dreigde de dijk te be zwijken. De dóorbraak van den Maasdijk tusschen Roermond en Maasbracht, die Vrijdag nacht hier bekend werd, geeft hopelijk eenige verlichting. Het gevaarlijke punt is nabij den Valuscheüweg. Dijkbreuk bij Reewijk. Donderdag in den namiddag ontstond plotseling een doorbraak in den dijk van den Vettenbroekschen polder bij Reewijk (nabij Gouda). In een half uur tijd had het gat een lengte van 100 M. verkregen. In den polder'stonden 22 woningen; 6 daar van verdwenen geheel, de anderen staan! tot den nok in het water. Doordat de door braak zeer onverwacht kwam, kon niets worden gered. De Koningin naar de bedreigde streken. Arnhem 1 Jan. Naar wij vernemen zal HM. de Koningin zioh hedenVrijdag avond per extra trein vla Arnhem naar Nijmegen begeven, waar HM. te midder nacht zal aankomen, ten einde zich mor gen persoonlijk op de hoogte te stellen' van den omvang van de ramp. Maastricht meldt yal. Om 10 uur hedenmorgen is door den chef van den Marinestaf van Maastricht bericht ontvangen, dat het water na van nacht 12 uur 10 cM. gevallen ls. Te Nij megen, Venlo en Roermond is de toestand nog hetzelfde als gisteren. Givet en Namen en nabij Luik worden stop gezet Te Ohatelet, te Marchienne en te Far- cienne zijn de meeste langs de Samber ge legen fabrieken letterlijk onbereikbaar, met het gevolg, dat duizenden arbeiders werk loos zijn geworden. Te Marchienne moest een begrafenisplechtigheid "per boot geschie den. Te Charleroi staan verscheidene wijken van de benedenstad onder water, hetzelfde te Namen, waar de bevolking zonder drink baar water, zonder gas en zonder electriciteit is. Ook de stad Luik wordt zwaar beproefd. Er is reeds gebrek aan brood. Sedert 1880 is een dergelijke overat rootmingsrainp in België niet meer voorgekomen. Uit Keulen werd Donderdag gemeld, dat volgens de laatste berichten ae hoogwater stand van 1924 ls overschreden. Waarschijn lijk zal die van hqj. rampjaar 1920 worden bereikt Ln Keulen bereikte het water 's middags vijf uur b.10 M. In vele straten staat het water een meter hoog. Verschillende be drijven moesten het werk stopzetten. Ook bij Koblenz is de stand Van '24 over schreden. Om zes uur 's avonds stond het water 9.01 M. Om vier uur 's middags was de stand: te Kehl 4.30 M. (val); te Mainz 4.52 M.; te Hanau 6.43 m.; te Bingen 4.70 M.; te Trier 7.57 M. (langzame val). Uit Saarbrtlcken wordt ook val en betere weersgesteldheid' gemela. Uit hét Mainge- bled daarentegen voortdurende was. De was van d«n Rijn tot staan gekomen. Uit Keulen wordt gemeld, dat de was van den Rijn Vrijdagmiddag 9 uur tot staan kwam. Van de Neckar en Moezel werd val van het water gemeld. t De hulp van de Marine. Het treft wel ongelukkig, dat er geen lichting van de landmacht onder de wapenen was. Daardoor was het niet mogelijk zooals anders in dergelijke gevallen geschiedt onmiddellijk een aantal militairen naar het terrein van de ramp te zenden voor hulpverleening. De Marine bracht nu evenwel uitkomst. Direct na ontvangst van de berichten, die op het dreigende van den toestand wezen, werden al verschillende maat regelen getroffen, om bij gebleken nood zaak onmiddellijk ter hulp te komen, en zoo kon reeds, zooals wij hierboven schreven, Donderdagavond de eerste trein met vletten en manschappen van hier vertrekken. Gisterenavond 6.80 uur vertrok weer een trein met 22 vletten naar Nijmegen. 10 man van hier gingen er mee, terwijl er te Amsterdam zioh nog 30 Marine mannen bij aansloten. De leiding der hulpverleening berustte bij den luit. ter zee der le kl. v. d. Stadt. Hedenochtend zijn per eerste gelegen heid van hier nog 45 man der Marine vertrokken. Blijkens een mededeeling van den Chef Staf der Marine alhier, vertrokken Vrij dagmorgen van Rotterdaq 8 officieren en 60 mariniers naar het terrein der overstrooming. Hedenmorgen vertrekken van daar nog 1 officier en 60 man. Van Amsterdam vertrok een detachement der Marine met vletten en eveneens uit Vlisslngen. Vrijdagmiddag werd door den Marine staf nog een dringend verzoek om assis tentie ontvangen uit Obicht, Echt, Ste- vensweert, Ohberweert en Grevenwicht. De lichting van de militaire kustwacht is van verlof teruggeroepen. De man schappen zullen naar het overstroomde gebied worden gedirigeerd. 'Mtet den trein van 10.07 zijn hedenmor gen nog 20 man naar Nijmegen vertrokken, Iterwyi ook om half één de manschappen, die van verlof terug komen, direct naar Nij megen gezonden zullen worden. Watersnood ln Zeeuwsch- Vlaanderen. Ook ln oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen is watersnood. Onder Boschkapelle en Hoek moesten velen hunne woningen ontruimen. Uit den Achterhoek. In het gebied van den ouden IJsel staan een paar duizend H.A. onder water. De berichten uit verschiEende streken van België melden, dat de stijging van het water onrustbarend is. Er hebben tal van overstroomingen plaats gehad; de schade is aanzienlijk. Ten Zuiden van Brussel loopt de spoor weg BrusselParijs nu als het ware door een ontzaglijk meer. Zoowel de kunstzijde fabriek te Tubize als de metaalfabriekeni te Buysinghen, Loth en Ruysbroek zijn ge sloten, daar alle werk door het water onmo-' gelijk is geworden. Elders in Vlaanderen zijn de Lek» en de Boven-Scbelde uit hun «evers getreden, terwijl in het noorden van Oost-Vlaanderen sommige gemeenten op enkele hectaren nag geheel blank staan. In het Walenland is de toestand uiterst kritiek. Zoo moest het treinverkeer tusschen Het autobus-ongeval te Tholen. De remmen werkten niet Men meldt onsdat het deskundig onder zoek uitgewezen heeft, dat de remmen van de autobus, die op Tholen in de Eendracht reed, piet goed werkten en zelfs van één de remstang ontbrak. 1925, e$n nat Jaar. Het filiaal van net Kon. Ned. Meteor. Instituut meldt ons Het afgeloopen jaar kenmerkte zich voor Amsterdam door overvloedigen neer slag. In het" geheel werd in den Hortus Bótanicus afgetapt 908 mM. tegen 780 als gemiddelde over de laatst verloopen 16 jaar. De jaren 1912 en 1915 waren „natter" met 947 en 959 mM^ in 1925 waren de natte maanden Mei, September en December met 105, 154 en 124 mM.; de Decembermaanden van 1914 en 1915 waren natter met ieder 128 mM. neerslag. Een begrafenis op Iona. Het'stoffelijk overschot van de hertogin weduwe van Argyll is'gisteren begraven op het historisch eilandje Iona in de kerk van St. Oran, de oudste Christelijke kerk van Schotland. Een boot was afge- huurd om de rouwdragenden over te brengen, maar het weer was zoo boos, dat de. boot pas 4 uur te laat vertrekken kon en 2 uur over den afstand van lut tele kilometers deed. De bewoners van het eilandje, dat tot Argyllshire behoort, sloten zich na aankomst van de boot bij den stoet aan, en de hertogin is begra ven op het kerkhof, waar de overblijfse len bewaard worden van de 53 oudste Christelijke martelaren in Schotland. De prijzen der boerderijen. In het „Groninger Landbouwblad" wordt de vraag beantwoord of de .uitkomsten van het landbouwbedrijf de laatste jaren van dien aard zijn, dat zij de tegenwoor dige prijzen der landerijen wettigen. De schr. vergelijkt daartoe de huidige prijzen van het land en van de voornaam ste gewassen met die van vóór den oor log. Het blijkt dan dat de landerijen met ruim f 100Ö per ha gestegen zijn, dat is y met ongeveer 6060°/o. De prijaen 'der producten z^n eenigszins hcoger dan voor 1914, -echter niet veel van beteeke nis, terwijl de strooprljzen ongeveer even hoog zijn als vóór den oorlog. De exploi tatiekosten zijn meer dan verdubbeld «n bedragen aan arbeidsloon f 120 f 140 per ha en alle andere bedrijfsuitgaven naar evenredigheid. Al neemt men ook in aanmerking dat door veredeling v.an enkele gewassen do opbrengst eenigszins is gestegen, tooh moet men wel tot de conclusie komeu, dat de tegenwoordige koop- en huurprij zen der landerijen en de hooge exploi tatiekosten niet in evenredigheid zijn met de opbrengsten en men mag volgens den schr. gerust con'cludeeren dat de prijzen der landerijen te hoog zijn en de slechte gevolgen niet zullen uitblijven, tot schade van den boerenstand en tot schade van het algemeen belang. De bovenstaande cijfers hebben betrek king op bedrijven in de provincie Gro ningen, maar het bevestigende antwoord op de boven dit artikel geplaatste vraag kan zeker eveneens voor andere dealen van het land gegeven worden. Auto te water. Een man verdronken. Woensdagavond is de reclame-auto van van Rattingen's Zeepfabrieken te Suste- ren op de Handelskade in Den Bosch in de Binnenhaven gereden. Het ongeval gebeurde om kwart over tien, tijdens den hevigen storm. Vermoedelijk heeft da chauffeur, P. Maaraen uit Susteren, een reiziger van genoemde fabriek, door den regen geen voldoende uitzicht gehad, en zich in den weg vergist. Hij heeft getracht uit de auto te komen, doch dit is hem niet gelukt. Toen de politie de auto uit het wa ter had gehaald was de man reeds over leden. De dijk bij Orave doorgebroken. De doorbraak bij Nederasselt. ,De treinenloop In Limburg gestremd. Langs den rechter Maasoever. Duitschland. België.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1926 | | pagina 6